algemeen NIEUWS- en advertentieblad voor zeeuwsch-vlaanderen. No. 8057. Vrijdag 23 April 1927. 67e Jaargang. Het Boeddhisme. Fietsen PUROL <ai» ABQNNEMENTSPRliS jjpglEr smaakt als room BINNENLAND. BUITENLAND. ii —with ••<-iu« imhiimmmmmm mi mmmmmmmmmmmmmmmmmmmm Voor binnen Ter Neuzen f 1,40 per 3 maanden Voor buiten Ter Neuzen fr. per post /1,80 per 3 maanden Bij vooruitbetaling fr. per post f 6,60 per jaat Voor 't buitenland f 2.70 per 3 maanden franco per post Abonnementen voor 't buitenland alleen bij vooruitbetaling. fj11 varschilnt iederen Slaanda^-, Woensda^- erl Vrlidagavond. jUJEOI&SX.HS SXj^-JD. Drie redenen zijn er te noemen. waarom men goed zal doen gron-dig kenriis te nemen van de bedoe ling-en en leerstehin- gen van ihet Boeiddtoisme. Daar is voor- eerst het feit, dat het Boeddhi-sme, waar meer dan 500 miijoem aaildoewoners tot deze religie ibelh-ooren, een wereldgods- dienst heeten m-oet. In de tweede plaats voert het Boeddhisme in de laatste tien- taillen van jaren een zeer aterlce propagan da in de Westeinsc'he lainden, al zal het wel jufet zijn, wat Weinel heeft opgemerkt, dat deze propaganda bij velen zoo geree- delijik inigang vindt, oundat er een alge- meene vermoeidheid heersciht bij zoo heel velen. Weinel zegt het schoon en waar: De menschen heb'ben vermoeide vleugels gekregen, bij hoopen zijn de ..cultuurgoe- deren" bij de mensohen in h-uis g-eworpen, en de bewoners zijn daar door in gr-o-ote verlegenheid, in amgstige verwarring en in doorloopende onrust geraakt. En komt nu het Boeddhisme met zijn boodschap van rust en uitdooving, dan luistert men aanidaclhtig en is er groote kanis, dat aan zijn roepstem, ook al is die misschien maar half verstaan, gehoor gegeven wordt. En nog is er een -deride re-den. En dat is deze, dat velen maar wat napraten, en dat er dus maar al te g-emafckelijlk wordt be- weerd, dat Christendom en Boeddhisme uitnemend op een lijn kunnen worden ge- stel-d, ja, zelfs zijn er, die in v oil en -e.rnst deze beide religies wiillen c-omlbineeren; zij nemen dan iets over uit het Christendom en zij nemen iets over uit het Boeddhisme, en zij z-eggen: dat gaat best, en zoo bij wijze van bloemlezing maken zij een soort ruiiiker van allerihan-de elementen. Toch gelooven wij ernstig en beslist, dat een dergelijke comlbinatie tot de onmogelijk- hed'en behoort, en twijfelen wij ook geen oogenbliik of wij zullen dat in de navol- geirde kolommen voor ieder lezer kunnen duidelijk maken. In welken tijd het onitstaan van het Boeldidhisme te plaatsen is, kan men vrij g-emalkkelij'k onthouden. Het vroeger reeds eens breed door ons geteekend Mo hammedanisme -dat-eert uit ongeveer 500 na C'hristus; het ontstaan van het Boedd hisme valt evenveel honderden jaren voor Christus geboorte. Over de geschiedenis van zijn stichter loopen de gegevens zeer uiteen. Er zijn in hoofdzaak ten deze twee overleverin- gen. De eene vermel-dt, hoe P'rin-s Si-dd- harta, een koningszoon uit een der klei nere vorstendommen, door zijn vader met opzet verre was gehouden van al de som- berheden en zwarte zijden van het aardsch bestaan. Over een mijls afstand van het koninklijik pal-eds werden in alle richtingen wachtposten ronjdom zijn woning ge- plaatst, en de prins werd in alle denkibare pracht en weelde opgevoed. Maar op zekeren dag weet de prins aan zijn bewa- kin-g te ontkomen en nu onbmoet ihij buiten den paleistuin eerst een oud man-, grijs en gebogen, die al waggelend voortstrompelt Zijn vraag is begrijpelijk: ,,Is dit een eigenaaridiig'h-eid van zijn g-eslaclht, of is -dit het lot van ieidier mensch En zijn wagenmenner kan het hem niet ontvein- zen: dit i-s straks het lot van ieder mensch Later ziet hij een ziek-e, en weer doet hij zijn vraa-n. en ontvangt hij hetzelfde ant- woord. Dan z-iet hij daarna odk een lijk en a-ls hij dan- d-roef te moede en diep te- leurgestel-d een monni-k ontmo-et, slaat hij dezen "met groot welgevallen gade, en voelt de prins zidh sterk aangetrokken tot dezen heili-gen staat, waarna nog andere ervar-ing-en zijn besluit doen rijpen om huiis en werel-d vaarwe-1 te zep-gen. Rhys Davids -in zijn stan-daardwerk over het Boeddhisme geeft -eenige andere bij-z-onderlheden. Sidd-harta is de zoon van een doc hter van een oppeiho-ofd der Ko luja's, die honderd mijl ten No-ordo-osten van Benares wonen in Ka-pilavastu. Zijn famili-enaam was Gautama. Zijn betrek- kingen beklagen zi-ch, v-oligens dit andere verlha-al, al s-poedig na zijn huwelijk, dat hij de verplichte oefenirigen -der mannen verwaarloosde. Todh gaf hij schitteren-de blij-ken van zijn geoefendhe-id, doch op zijn 29ste jaar verlaat hij pl-otse-ling zij-n wo ning. Tien jaren na hun huwelijik schenkt zij-n vr-ouw hem een zoon, en dit was de naaste aa-nleid-ing tot zijn vluclht. Mara, de boo-z-e geest, versc'hijnt aan Gautama en tra-cht hem over -te halen am op zijn inge- slagen weg niet voort te gaan, maar hij begint het nu te probeeren bij de Brah- maansche leeraars Alara en Udraka. Deze vrome Brahmane-n hadden al lang voor d-ien veel aandac-ht gewijd aan de ontolo- giische en zedelijike vraagstuk'ken en hier- uit mogen wij het dan ook verklare-n, dat de meeste metaphysisc-he gron-dstellingen van het Boeddhisme reeds vroeger geleerd waren. Zijn oorspiron-ke-lijkheid bestaat dan ook niet z-oozeer hieruit als wel uit het feit, dat hij aan een ze-delijk gedrag hooger g-ewiicht hechtte dan aan gods- INGEZONDEN MEDEDEELINGEN di-enstige gebr-u-iken, metaphysi-ca ofboete- doeningen, terwijl ook ze'ker de vorm, waarin hij zijn on-derwijs goot, oorspron- kelijk heeten mag. Nadat hij het Brah- m-aanscihe o-n-derwij-s g-enoten had, heeft hij zic'h zeve-n jaar lang met vijf getrouwe leerlingen in de bosschen opgeh-ouden. Maar hoe meer* hij nadacht, zichzelf kas- tij-dde, onderzoclht en verlooc-hende, des te meer voelde hij zidh aan gro-ote z-ielesmart ten prooiEn toen hij -eens zelfs het be- wustzijn verloor, gaf hij zijn leven van zelfkastijding op, w-a-arna zij-n leerlingen -hem verlieten. In Gautama's gemoe-d volglde nu de tw-ee-de strij-d, die plaats von-d onder den Bo-boom. Tot deze-n boom zien de Boedd- histen- met den-zelfden eerbied op als de Christenen tot -het kru-is. (,,Het kruis werd ons de boom van t leven Toejn de dag van zwaren strij-d ten e-in-de liep, ha-d zijn gods-dienstige natuur de overwinning behaald; nu w-aren al zijn twijfelingen o-pgekl-aa r-d en was hij Boeddha. dat is: verldcht, g-ewor-den. Het s-chee-n hem tihans toe. -dat hij de oplo-ssing van het groote raa-d-sel van het lij-den had gegirepen, en dat hij tege-lijikertijd de oor- zak-en van het lij-den en het midde-1 tot deszelfs genezing had ont-dekt. Hij wa-s overtuig-d, dat hij in veredeling van iden ininerlijken mensch en in de liefde tbt -de anderen de -kracht had gevonlden, die al leen vrede kan geve-n aan het gekwelde men-schenhart. Vo-lgens dezen Bo-eddiha was de zalighe-id all-ee-n te verwerven door zelfb-eheerscbin-g en l-i-ef-de met voltkomen terzijdestelling van alle gods-dienstige vor- men, cerem-onieen, betooveringen. met ter zijdestelling ook van alle priestergezag en van alle Godsgeloof, kortom: van ailes, waar de mensc-hen j-u-ist zoo graag hun vertrouwen op stellen. Eerst wilde hij z-ic'h nu wenden tot zijn vroegere Bra-hmaanscihe leermeesters. maar vexnemen-de, idat zij gest-orven waren, ging hij than-s regelre-ch-t naar Benares. En geenszins afgeschrikt door de ontmoeting met een ou-den -bekende, -die zic'h door hem absoluut niet liet overtu-igen, vervolg-de hij zijn weg en trad hij met d-e avon-dk-oelte het Gazellenwoud b-in-nen, drie mijl en be- rroorden de staid waar zijn vo-ormalige leerli-ngen woonden. Deze ontvingen hem oneerbie-dig en hiel-den tegen-over hem hun ascetisc-h Hindoesch standount vol. Toen ontvouwde Gautama hun de grond- waar-heden van zijn stelsel, en deze uiteen- zetting is bewaard in de Sutra van de stichting van het kon-inkrijk der gerech- tighei-d". Het g-esprek liep in hoofdzaak over den ge-biedenden pliciht om het ,,mid- denpad" te volgen, en hieribij kwumen dan de adht ,,beg-inselen" ter sprake: Een goed gel oof, go-ede geda-chten, g-oede w-oorden, goede daden, een goed leven, goe/de werkzaamheid, goede heri-nnering en goelde overde-mking. De pli-cht om -dit pad te gaan vl-oeit voort -uit vi-er gron-dwaahheden, die van het lij-den of -de smart: -die van de oorzaak v-an lij-den en smart, die van het ophou- den van lijden en smart, en die van den weg die tot het op'ho-u-den van lij-den en smart voert. Alle gemoedstoe- stan-den, die uit het bewustzijn van persoonlijlkheiid en u-it het besef van een afzon-derlijk bestaan voortvloeien, zijn toestanden van lij-den of smart. De indruk, diem de uitwendige wereld op de zinnen maakt, wekt een brandenden dorst, een vuri-g ve-rlangen op naar voorwerpen, die de zi-nnen bevredigen kunnen, en die alle de -liefde tot het leven bevorderen. De volkomen ze-gepra-al over en de alge-heele vern-ieti-ging van dezen levenidigen dorst, van de-ze liefde tot he-t leven, maakt aan de smart een ei-nde. De weg, die daartoe voert, is het veriheven, achtvoudige pad, dat wij hierb-oven ree-d-s hebben beschre- ven, k-ort sa-mengevat: een deu-gdzaam leven. En nu waren zijn vroegere leerlin gen, reeds over-tuig-d (-als zij waren) van de waarheid der denkbeelld-en, die ons. i Christenen, juist in Gautama's leer het meest tegen de borst stuiten, namelijk: de pessimistiisc-he 1-evens- en wereldibeschou- j wing en de leer der zi-el-svenh-uizi-ng spoed-ig g eh eel over reed, en ko-zen zij dus met beslisthei-d zijn zij-de. t Nog eenigen tijid bleef hij in het M-iga- daya-bosch prediken. Zij-n eerste bekeer- ling was een rijike jongelin-g. De ernstige leek, zoo meen-de de nieuwe go-dsdienst- stiichter, zou meer op de pa den vo-r-deren dain de ibedelm-onniik, die in zelfbe-dwang en g-eest-kracht te kor-t schiet, omdat geen erukele uitwendige hanldeling werkelijke kracht b-ezit en 's menschen zaligheid ge- Ih-eel bestaat in en alhangt van de ver- andering en toenemende verbetering. wel-ke zijn innerlij'k leven ondergaan, en die alleen door zelfbehee-rsching en per- soonlijken ijver kun-nen worden teweeg- gebraclht. N-a hier drie maanden verblijf te heibben gehouden, zon-d hij zijn leerlingen, om- streeks zestig in getal, in verschillen-de richti-ng-en uit om te preldik-en en te leeren. Gedurenide zijn gan-sche loopbaan placht Gautama in het schoo- e jaargetijde ron-d te reizen en voor het volk te prediken, maar in de vier regenmaan-den, die daar vail en van Juni tot October, bleef hij op een plaats en wijdde hij z-ich meer bijz-on- der aan het onderricht zijner volgelingen in engeren zin. Terz-elfder tijid stel-de hij de eerste regels vast voor het bestuur van zijn gez-elscha-p, een eenvoud-ig wetboek, -dat ,,dat-gene wat verpli-ciht was' wordt g-enoemd. De bijeenkomst van bedelmonniken, op welke het genootschap zic-h het eerst als z-edelijk lichaam constitueerde, heefte: ,,de verga-dering van leerlingen". In-middels waren Gautama's b'loeldverwanten te Ka- pilavastu niet onkund-i-g gebleven omtrent zijn leven-sverandering. Hij kreeg een in- vitatie om zijn geboortesta-d te bez-oeken. Eerst bezocht-en zij hem in de na-bij-heid der stad, later kwa-m hij ook binnen de muren. Zijn, -door hem verlaten, vrouw was een van de allereersten, die zich bii de -bedel- nonnen aansloot. Oo-k kwam ziin zoon tot hem om zijn erf-en-is, maar Gautama liet hem eenvouldiig in -de orde opnemen. Hier- mede he-bben d-an de beri-chten omtrent het leven van den B-oeddiha uit de Jataka- com-mentaar een einde. Wat wij vender over zijn leven weten, putten wij uit een an-dere bron. Den eersten regentijid bracht hij te Be nares -door, -de bei-de volgen-de elders. In het vij-fde jaar was hij op een Zaterdag, jud-st den vollemaan-sdag in Augustus, aan- wezig bij het st erven van zijn 9 7 ja rig en va-der. Een Ihoogs-t g-ewichtig voorval in de ge schiedenis -der orde -is geweest de scheu- ri-ng, door Gautama s" neef veroorzaakt. Driemaal werd er een aanslag op zijn lev-en gedaan-, en diit alles zal wel juist zijn gesdh-ied -op aanstok-en van de tegen-orde. Dan breekt na allerlei ron-dz-wervingen de vijf en veertig-ste regenperiode aan. Zelf scheen -de Boedldha het te voelen, dat hij nie-t lang" meer zou leven. Toen het jaargetijde verstreek, trok hij langzaam de dortpen door. Te Pa-va aangekomen, werd hij door een goudsmi-d onthaald op rijst en jonlg varkensvleescih. Hij liet den gou-dsmid d-oor zijn -lievelingsjongen Ananda zeggen, dat deze in een toekom- stig bestaan een zeer groote belooning zou ontvangen, want het v-oedsel, hem thans gegeven, was de oorzaak van zijn dood. Toen Ananda -deswege bedroefd was, zei de Meester tot Ihem: ,,Ach, Ananda, wees niet bekomimerd en ween niet! Heb ik u niet gezeg-d, dat wij van ihen, die -ons het -dierbaarst en 1-iefelijikst zijn, moeten schei-den? Geen enkel wezen, eenmaal qe- boren. kan de-n doold on-tgaan; -dat is -een- voud'ig onmog-elij-k. Langen tijd, Ananda, zijt gij mij zeer n-abij geweest door goe.de daden. woorden en gedacihten. Gij hebt altij-d goed g-ehandeljd; volhard daarin, en gij zult geheel van dit verlangen om te leven, van dezen boei der onwetendheid, bevrij-d worden". En zijn laatste woor den waren: ..Bedelmonniken, ik druk het u thans nog eens o-p het hart, dat -de talen- ten en vermogen-s der menschen vergan- kelijk zijn; werkt -daarom met ijver aan uw eigen zalig-heid!" In een tweede artikel ho-pen wij enk-e-le leer-stellingen van het Boeddhisme nog wat nade-r onder het oog te zien. EEN GE3CHENK V00R PRINSES JULIANA. De leerlingen van het St. Gertrudislyceum en pensionaat der Franciscanessen te Roo- sendaal, 115 in getai, hebben een Smyrna taprjtje vervaardigd, dat aan Prinses Juliana ter gelegenbeid van haar 18en verjaardag wordf aangeboden. Het tapijt is geheel uit de hand vervaardigd, naar een ontwerp van den heer Job. J. Werz, leeraar aan het lycenm. Als hoofdmotief is genomen het wapen van de Baronie van Breda, drie zilveren kruisen in een rood veld. Het muisgrijze fond is omringd door een oranje- band en gestyleerde oraDje-motieveD, afgezet door paarse, groene en lichtblauwe tinten, Een oorkonde, welke het wapen van Prinses Juliara, geflankeerd door twee kroondragende eDgelen, vertoont, vergezelt het geschenk. HET NACHTELIJK BEZ0EK. VAN BELGEN AAN NEDERLANDSCHE GRENSD0RPEN. In den loop der vorige week was mij, bij het inwinnen van inlichtingen omtrent het gebeurde te Roosteren en te Susteren, ter core gekomen, dat de „kwajongensstreek" zooals men in Be'gisthe officitele kringen let aanplakken van annexionbtische procla- maties op Nederlandsch grord^elied door een groep uit Brussel gekomen jorgelui tetft genoemd, onder leidirg van een Bel- gisch ofhcier had plaats gehad. Hec was mij echter niet mogelijk van dit gerucht een stellige bevestiging te verkrijgen, schrjjft de Brusselsche correspondent van de „N. R. Crt." Thans echter deelt de Action Natic-nale", let week-orgaan van het comite de politique, nationale, in haar Paaschnummer woordelijk mede #11 faut felici'er le brillart officier qui, nous dit on, commanda la petite de monstration pacifique de RoosterenDiette- ren— Susteren d'avoir choisi ce pont de la carte du Limbcurg". (De knappe officier, die, naar men ons zegt, de kleine vrede- lievende demonsbatie te RoosterenDiet- teienSusteren leidde, verdient te worden geluk gewenscht met de keuze van dit punt der kaart van Limburg). Zijn de inlichtingen van de #N. R. Crt." juist, dan zou »le brillant officier", van wien 't annexionistische w?ekb!ad gewaagt, niet zijn een reserve-officier of een rusterd officier, maar een Belgisch officier in actie- ven dienst. NA DE VERWERP1NG VAN HET NED.-BELG1SCH TRACTAAT. De Manchester Guardian geeft twee goed gedocumenteerde en met kaartjes veiduide- .ijkte attike.'en, waarin een Nederlandsche medewerkfr voor Ergtlsche lezers uitetn- zet, waarom het tract-aat verworpen is. Hij beslait met te zeggen: „Holland is bereid geweest en is dat nog, zijn buur- man halverwege tegemoet te bomen, maar het kan zijn eigen belargen niet opofferen, hoezeer het ook moge verlangen dat tus- schen de twee landen harteljjke betreb kin- gen bestaan". DE NEDERLANDSCHE GEZANT TE PEKING. De minister van Buitenlandsche Zaken, de heer Beelaeits van Blokland, heeft het volgende geantwoord op de vragen van het Tweede Kamerlid Albarda, in verband met een door den Nederlandschen gezant te PekiDg aan Chineesche militairen en ge- wapende politie ver'eende vergurning tot betreding van het legatie-kwartier aldaar tot bet instellen van een onderzoek. Blijkens telegrafisch bericht van den Nederlandschen gezant te Peking heeft de Chineesche overheid toestemming gevraagd om huiszoeking te verrichten in de binnen de gezan'schapswijk aldaar gelegen gebou- wouwen der Russische bank en van den Chineescben Oosterspoorwrg. Dit verzoek was gegrond op het aan de overheid be kende feit, dat die instellingen gebruikt werden om wanordelijkheden te veroorzaken en dat samenzweerders zich daar verborgen. Na rppe o-erwegirg hebben de diploma- tieke vertegenwoordigers van de z.g. proto col- mogeniheden, met het oog op de pariek, die z:ch heeft meester gemaakt van de Chineesche en buitenlandsche bevolking na de gebeurtenissen te Hankow en te Nanking, en eangezien deze irstellingen zich onder Ch'n'-esche jurisdict'e bevinden, eerstemmig beslist, dat de verzochte mede onderteeke- nirg op het bevelschrift niet kon worden geweigerd. De Nederlandsche gezant heeft daarop in zjjn hoedanigheid ran deken van het diplomatieke korps ter uitvoering van dat besluit zijn mede-ondertcekenirijr op het bevelschrift geplaatst. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN, Doorzitten bij wielrijden verzacht en geneest men met Doos 30, Tube 80 ct. De huiszoekiDg heeft aangetoond, dat irderdaad een aantal Chineesche samen zweerders in die gebouwen woonden en dat zjj plannen bevaamden tegen de Chineesche regee'ing en tegen de vreemdelingen. Een aaDzienlijke hoeveelheid waptnen werd ontdekt, De Chineesche politie is bij de plaats gehad h^bbende huiszoeking ook binnen- getreden in het naast de bank gelegen gebouw, dat tijdens het keizerrijk als kazerne der gezantschapsmacht werd gebruikt. Aan- gezien daarvoor geen vergunning was ver leend, hebben de vertegenwoordigers der protocol-mogendheden daartegen terstonc geprote steerd. De gezant heeft gehandeld o ereenkomstig zpn bevoegdheden, en, zooals uit het boven staande blpkt, ter uitvoering van een be slissing van de veitege: woordigers der pro tocol-mogendheden. De gezant heeft de INGEZONDEN MEDEDEELINGEN, 50-40-35 -30 cf Nederlandsche Regeering te voren niet erkend in deze aangelegenhtid Voor bijzondere maatregelen, als hier bedoeld, bestond geen aanleiding. Het standpunt der Regeerirg, dat inmergicg in China's binnenlandsche aargelegei heden zorgvuldig dient te wotden vermtden, is den gezant bekend. AFSCHAFFING COLLEGES VAN ZETTERS VOOR 'SRIJKS DiRECTE BELASTINGEN. Volgens het voorloopig veislag van de Eerste Earner iDzake het wetsontwerp tot afschaffing van de colleges vcor 's Riiks directe belastingen, verklaarden sommige eden zich daarmede bezwaarlpk te kurnen vereenigen. Zjj zouden liever hebben gezien dat aan de medewerking der ingezetenen nzake het vaslstellen van aarslagen in belastiDgen nieuw leven werd gegeven in in plaats van daaraan voor goed een einde te maken. Voor's wezen zij erop, dat in de memorie van toelichtirg wordt gezegd#I3it den aard der zaak is het veel eenvoudiger, minder kostbaar en tei mir.sfe even dcel- treffend in de gevallen dat voorlichting gewenscht is, tot aanwijzirg van een des- kundige over te gaan. Ook bij de aans'ag- regeling vcor de perscneele belasting wordt met succes van de vooilichting door des- kundigen gebruik gemaakt. De deskundige hier bedoeld, wordt, zoo betoogden deze leden door de administrate benoemd, terwijl thans die aanwijzing door het college van zetters plaats heeftkomt deze wijziging tot stand, dan vervalt een waartorg tegen ambtenarjj. Wat aangaat de te verkrijgen beeparing van f 64.000 waTen deze leden van oordeel, dat de onkosten niet zoo groot behoefden te zijn. Indien de regeling der presentie- geldene.a. ivare herzien, zouden huns inziens de kosten tot een derde gedeelte kunnen worden teruggebracht. Vele leden verdedigden het wetsontwerp, daar zij met de Regeering van oordeel waren, dat de colleges van zetters overbodig zijn. HET AVONDFEEST OP DEN H0FVIJVER. Groote voorbereidingen worden in Den Haag getroffen voor het avordfeeet op den hofvijver op 30 April, De heele vijver wordt verlicbt met een gordel van kleine lich'jes en voorts met een aan'al zoefe- lichten. Een zevental groote, verliehte sloepen zullen langzaam rond varen. Op twee daarvan bevinden zich twint'g zee- helden (leden van hit Pulchri Studio)op vijf anderen het mannenfeoor „De Haghe- zangers". De Kon Familie zal bet sehouwspel gadeslaan uit de werkkamer van den Min ster van Waterstaat; het korps diplomatique uit het Mauritshu'sen de ministers uit het Torentje. DE WERVELSTORM TE SYDNEf. Het aantal menschen, dat omgekomen is bij den wervelstorm, die Maandagnaeht Sydney teisterde, heeft, volgens een rader bericht, vijftien bedragen. Van de slachtoffers wt rden zes meDsehen gedood door neers'ortende muren of neer- gewaaide electrische draden. Van vele huizen in de voorstedi n werd het dak af- gerukt en tal an kleine gebonwtjes stortten in. De wind had een snelheid van meer dan 100 K.M. in het uur. TER NEUZEN, 22 April 1927. DE ZEEUWSCH-VLAAMSCHE #00GEND0KTER" Eenigen tijd geleden werd E. M., in 1895 te Middelturg geboren, wegens afzetterp, in de Belgische provincie Oost-Vlaanderen gepleegd, gearresteerd en opgesloten, Er zijn thans bij het parkit te Gent reeds 150 klachten tegen hem ingekomen. Hp zou aan talrijke landbouw^rs hebben wps ge maakt dat zij gevaar liepen het gezicht te verliezen en bun brillen en flesebjes met een zoogeneamd genezend vocht hebben verkocht tegen cnderscheindelpk 130 en COURANT OB per Zz pond

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1927 | | pagina 1