algemeen NIEUWS- en advertentieblad voor zeeuwsch-vlaanderen.
No. 8057.
Vrijdag 23 April 1927.
67e Jaargang.
Het Boeddhisme.
Fietsen
PUROL
<ai»
ABQNNEMENTSPRliS
jjpglEr
smaakt als room
BINNENLAND.
BUITENLAND.
ii —with ••<-iu« imhiimmmmmm mi mmmmmmmmmmmmmmmmmmmm
Voor binnen Ter Neuzen f 1,40 per 3 maanden Voor buiten Ter Neuzen fr. per post /1,80 per 3 maanden Bij vooruitbetaling fr. per post f 6,60 per jaat
Voor 't buitenland f 2.70 per 3 maanden franco per post Abonnementen voor 't buitenland alleen bij vooruitbetaling.
fj11 varschilnt iederen Slaanda^-, Woensda^- erl Vrlidagavond.
jUJEOI&SX.HS SXj^-JD.
Drie redenen zijn er te noemen. waarom
men goed zal doen gron-dig kenriis te
nemen van de bedoe ling-en en leerstehin-
gen van ihet Boeiddtoisme. Daar is voor-
eerst het feit, dat het Boeddhi-sme, waar
meer dan 500 miijoem aaildoewoners tot
deze religie ibelh-ooren, een wereldgods-
dienst heeten m-oet. In de tweede plaats
voert het Boeddhisme in de laatste tien-
taillen van jaren een zeer aterlce propagan
da in de Westeinsc'he lainden, al zal het wel
jufet zijn, wat Weinel heeft opgemerkt,
dat deze propaganda bij velen zoo geree-
delijik inigang vindt, oundat er een alge-
meene vermoeidheid heersciht bij zoo heel
velen. Weinel zegt het schoon en waar:
De menschen heb'ben vermoeide vleugels
gekregen, bij hoopen zijn de ..cultuurgoe-
deren" bij de mensohen in h-uis g-eworpen,
en de bewoners zijn daar door in gr-o-ote
verlegenheid, in amgstige verwarring en
in doorloopende onrust geraakt. En komt
nu het Boeddhisme met zijn boodschap
van rust en uitdooving, dan luistert men
aanidaclhtig en is er groote kanis, dat aan
zijn roepstem, ook al is die misschien maar
half verstaan, gehoor gegeven wordt.
En nog is er een -deride re-den. En dat is
deze, dat velen maar wat napraten, en dat
er dus maar al te g-emafckelijlk wordt be-
weerd, dat Christendom en Boeddhisme
uitnemend op een lijn kunnen worden ge-
stel-d, ja, zelfs zijn er, die in v oil en -e.rnst
deze beide religies wiillen c-omlbineeren; zij
nemen dan iets over uit het Christendom
en zij nemen iets over uit het Boeddhisme,
en zij z-eggen: dat gaat best, en zoo bij
wijze van bloemlezing maken zij een soort
ruiiiker van allerihan-de elementen. Toch
gelooven wij ernstig en beslist, dat een
dergelijke comlbinatie tot de onmogelijk-
hed'en behoort, en twijfelen wij ook geen
oogenbliik of wij zullen dat in de navol-
geirde kolommen voor ieder lezer kunnen
duidelijk maken.
In welken tijd het onitstaan van het
Boeldidhisme te plaatsen is, kan men vrij
g-emalkkelij'k onthouden. Het vroeger
reeds eens breed door ons geteekend Mo
hammedanisme -dat-eert uit ongeveer 500
na C'hristus; het ontstaan van het Boedd
hisme valt evenveel honderden jaren
voor Christus geboorte.
Over de geschiedenis van zijn stichter
loopen de gegevens zeer uiteen. Er zijn
in hoofdzaak ten deze twee overleverin-
gen. De eene vermel-dt, hoe P'rin-s Si-dd-
harta, een koningszoon uit een der klei
nere vorstendommen, door zijn vader met
opzet verre was gehouden van al de som-
berheden en zwarte zijden van het aardsch
bestaan. Over een mijls afstand van het
koninklijik pal-eds werden in alle richtingen
wachtposten ronjdom zijn woning ge-
plaatst, en de prins werd in alle denkibare
pracht en weelde opgevoed. Maar op
zekeren dag weet de prins aan zijn bewa-
kin-g te ontkomen en nu onbmoet ihij buiten
den paleistuin eerst een oud man-, grijs en
gebogen, die al waggelend voortstrompelt
Zijn vraag is begrijpelijk: ,,Is dit een
eigenaaridiig'h-eid van zijn g-eslaclht, of is
-dit het lot van ieidier mensch En zijn
wagenmenner kan het hem niet ontvein-
zen: dit i-s straks het lot van ieder mensch
Later ziet hij een ziek-e, en weer doet hij
zijn vraa-n. en ontvangt hij hetzelfde ant-
woord. Dan z-iet hij daarna odk een lijk
en a-ls hij dan- d-roef te moede en diep te-
leurgestel-d een monni-k ontmo-et, slaat hij
dezen "met groot welgevallen gade, en
voelt de prins zidh sterk aangetrokken tot
dezen heili-gen staat, waarna nog andere
ervar-ing-en zijn besluit doen rijpen om huiis
en werel-d vaarwe-1 te zep-gen.
Rhys Davids -in zijn stan-daardwerk
over het Boeddhisme geeft -eenige andere
bij-z-onderlheden. Sidd-harta is de zoon van
een doc hter van een oppeiho-ofd der Ko
luja's, die honderd mijl ten No-ordo-osten
van Benares wonen in Ka-pilavastu. Zijn
famili-enaam was Gautama. Zijn betrek-
kingen beklagen zi-ch, v-oligens dit andere
verlha-al, al s-poedig na zijn huwelijk, dat
hij de verplichte oefenirigen -der mannen
verwaarloosde. Todh gaf hij schitteren-de
blij-ken van zijn geoefendhe-id, doch op zijn
29ste jaar verlaat hij pl-otse-ling zij-n wo
ning. Tien jaren na hun huwelijik schenkt
zij-n vr-ouw hem een zoon, en dit was de
naaste aa-nleid-ing tot zijn vluclht. Mara,
de boo-z-e geest, versc'hijnt aan Gautama en
tra-cht hem over -te halen am op zijn inge-
slagen weg niet voort te gaan, maar hij
begint het nu te probeeren bij de Brah-
maansche leeraars Alara en Udraka. Deze
vrome Brahmane-n hadden al lang voor
d-ien veel aandac-ht gewijd aan de ontolo-
giische en zedelijike vraagstuk'ken en hier-
uit mogen wij het dan ook verklare-n, dat
de meeste metaphysisc-he gron-dstellingen
van het Boeddhisme reeds vroeger geleerd
waren. Zijn oorspiron-ke-lijkheid bestaat
dan ook niet z-oozeer hieruit als wel uit
het feit, dat hij aan een ze-delijk gedrag
hooger g-ewiicht hechtte dan aan gods-
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
di-enstige gebr-u-iken, metaphysi-ca ofboete-
doeningen, terwijl ook ze'ker de vorm,
waarin hij zijn on-derwijs goot, oorspron-
kelijk heeten mag. Nadat hij het Brah-
m-aanscihe o-n-derwij-s g-enoten had, heeft hij
zic'h zeve-n jaar lang met vijf getrouwe
leerlingen in de bosschen opgeh-ouden.
Maar hoe meer* hij nadacht, zichzelf kas-
tij-dde, onderzoclht en verlooc-hende, des te
meer voelde hij zidh aan gro-ote z-ielesmart
ten prooiEn toen hij -eens zelfs het be-
wustzijn verloor, gaf hij zijn leven van
zelfkastijding op, w-a-arna zij-n leerlingen
-hem verlieten.
In Gautama's gemoe-d volglde nu de
tw-ee-de strij-d, die plaats von-d onder den
Bo-boom. Tot deze-n boom zien de Boedd-
histen- met den-zelfden eerbied op als de
Christenen tot -het kru-is. (,,Het kruis werd
ons de boom van t leven
Toejn de dag van zwaren strij-d ten e-in-de
liep, ha-d zijn gods-dienstige natuur de
overwinning behaald; nu w-aren al zijn
twijfelingen o-pgekl-aa r-d en was hij
Boeddha. dat is: verldcht, g-ewor-den. Het
s-chee-n hem tihans toe. -dat hij de oplo-ssing
van het groote raa-d-sel van het lij-den had
gegirepen, en dat hij tege-lijikertijd de oor-
zak-en van het lij-den en het midde-1 tot
deszelfs genezing had ont-dekt. Hij wa-s
overtuig-d, dat hij in veredeling van iden
ininerlijken mensch en in de liefde tbt -de
anderen de -kracht had gevonlden, die al
leen vrede kan geve-n aan het gekwelde
men-schenhart. Vo-lgens dezen Bo-eddiha
was de zalighe-id all-ee-n te verwerven door
zelfb-eheerscbin-g en l-i-ef-de met voltkomen
terzijdestelling van alle gods-dienstige vor-
men, cerem-onieen, betooveringen. met ter
zijdestelling ook van alle priestergezag en
van alle Godsgeloof, kortom: van ailes,
waar de mensc-hen j-u-ist zoo graag hun
vertrouwen op stellen.
Eerst wilde hij z-ic'h nu wenden tot zijn
vroegere Bra-hmaanscihe leermeesters. maar
vexnemen-de, idat zij gest-orven waren, ging
hij than-s regelre-ch-t naar Benares. En
geenszins afgeschrikt door de ontmoeting
met een ou-den -bekende, -die zic'h door hem
absoluut niet liet overtu-igen, vervolg-de hij
zijn weg en trad hij met d-e avon-dk-oelte
het Gazellenwoud b-in-nen, drie mijl en be-
rroorden de staid waar zijn vo-ormalige
leerli-ngen woonden. Deze ontvingen hem
oneerbie-dig en hiel-den tegen-over hem
hun ascetisc-h Hindoesch standount vol.
Toen ontvouwde Gautama hun de grond-
waar-heden van zijn stelsel, en deze uiteen-
zetting is bewaard in de Sutra van de
stichting van het kon-inkrijk der gerech-
tighei-d". Het g-esprek liep in hoofdzaak
over den ge-biedenden pliciht om het ,,mid-
denpad" te volgen, en hieribij kwumen dan
de adht ,,beg-inselen" ter sprake: Een goed
gel oof, go-ede geda-chten, g-oede w-oorden,
goede daden, een goed leven, goe/de
werkzaamheid, goede heri-nnering en
goelde overde-mking.
De pli-cht om -dit pad te gaan vl-oeit
voort -uit vi-er gron-dwaahheden, die van
het lij-den of -de smart: -die van de oorzaak
v-an lij-den en smart, die van het ophou-
den van lijden en smart, en die van den
weg die tot het op'ho-u-den van lij-den
en smart voert. Alle gemoedstoe-
stan-den, die uit het bewustzijn van
persoonlijlkheiid en u-it het besef van
een afzon-derlijk bestaan voortvloeien, zijn
toestanden van lij-den of smart. De indruk,
diem de uitwendige wereld op de zinnen
maakt, wekt een brandenden dorst, een
vuri-g ve-rlangen op naar voorwerpen, die
de zi-nnen bevredigen kunnen, en die alle
de -liefde tot het leven bevorderen. De
volkomen ze-gepra-al over en de alge-heele
vern-ieti-ging van dezen levenidigen dorst,
van de-ze liefde tot he-t leven, maakt aan
de smart een ei-nde. De weg, die daartoe
voert, is het veriheven, achtvoudige pad,
dat wij hierb-oven ree-d-s hebben beschre-
ven, k-ort sa-mengevat: een deu-gdzaam
leven. En nu waren zijn vroegere leerlin
gen, reeds over-tuig-d (-als zij waren) van
de waarheid der denkbeelld-en, die ons.
i Christenen, juist in Gautama's leer het
meest tegen de borst stuiten, namelijk: de
pessimistiisc-he 1-evens- en wereldibeschou-
j wing en de leer der zi-el-svenh-uizi-ng
spoed-ig g eh eel over reed, en ko-zen zij dus
met beslisthei-d zijn zij-de.
t Nog eenigen tijid bleef hij in het M-iga-
daya-bosch prediken. Zij-n eerste bekeer-
ling was een rijike jongelin-g. De ernstige
leek, zoo meen-de de nieuwe go-dsdienst-
stiichter, zou meer op de pa den vo-r-deren
dain de ibedelm-onniik, die in zelfbe-dwang
en g-eest-kracht te kor-t schiet, omdat geen
erukele uitwendige hanldeling werkelijke
kracht b-ezit en 's menschen zaligheid ge-
Ih-eel bestaat in en alhangt van de ver-
andering en toenemende verbetering.
wel-ke zijn innerlij'k leven ondergaan, en
die alleen door zelfbehee-rsching en per-
soonlijken ijver kun-nen worden teweeg-
gebraclht.
N-a hier drie maanden verblijf te heibben
gehouden, zon-d hij zijn leerlingen, om-
streeks zestig in getal, in verschillen-de
richti-ng-en uit om te preldik-en en te leeren.
Gedurenide zijn gan-sche loopbaan placht
Gautama in het schoo- e jaargetijde ron-d
te reizen en voor het volk te prediken,
maar in de vier regenmaan-den, die daar
vail en van Juni tot October, bleef hij op
een plaats en wijdde hij z-ich meer bijz-on-
der aan het onderricht zijner volgelingen
in engeren zin. Terz-elfder tijid stel-de hij
de eerste regels vast voor het bestuur van
zijn gez-elscha-p, een eenvoud-ig wetboek,
-dat ,,dat-gene wat verpli-ciht was' wordt
g-enoemd.
De bijeenkomst van bedelmonniken, op
welke het genootschap zic-h het eerst als
z-edelijk lichaam constitueerde, heefte: ,,de
verga-dering van leerlingen". In-middels
waren Gautama's b'loeldverwanten te Ka-
pilavastu niet onkund-i-g gebleven omtrent
zijn leven-sverandering. Hij kreeg een in-
vitatie om zijn geboortesta-d te bez-oeken.
Eerst bezocht-en zij hem in de na-bij-heid
der stad, later kwa-m hij ook binnen de
muren.
Zijn, -door hem verlaten, vrouw was een
van de allereersten, die zich bii de -bedel-
nonnen aansloot. Oo-k kwam ziin zoon tot
hem om zijn erf-en-is, maar Gautama liet
hem eenvouldiig in -de orde opnemen. Hier-
mede he-bben d-an de beri-chten omtrent
het leven van den B-oeddiha uit de Jataka-
com-mentaar een einde. Wat wij vender
over zijn leven weten, putten wij uit een
an-dere bron.
Den eersten regentijid bracht hij te Be
nares -door, -de bei-de volgen-de elders. In
het vij-fde jaar was hij op een Zaterdag,
jud-st den vollemaan-sdag in Augustus, aan-
wezig bij het st erven van zijn 9 7 ja rig en
va-der.
Een Ihoogs-t g-ewichtig voorval in de ge
schiedenis -der orde -is geweest de scheu-
ri-ng, door Gautama s" neef veroorzaakt.
Driemaal werd er een aanslag op zijn
lev-en gedaan-, en diit alles zal wel juist zijn
gesdh-ied -op aanstok-en van de tegen-orde.
Dan breekt na allerlei ron-dz-wervingen
de vijf en veertig-ste regenperiode aan.
Zelf scheen -de Boedldha het te voelen, dat
hij nie-t lang" meer zou leven. Toen het
jaargetijde verstreek, trok hij langzaam de
dortpen door. Te Pa-va aangekomen,
werd hij door een goudsmi-d onthaald op
rijst en jonlg varkensvleescih. Hij liet den
gou-dsmid d-oor zijn -lievelingsjongen
Ananda zeggen, dat deze in een toekom-
stig bestaan een zeer groote belooning zou
ontvangen, want het v-oedsel, hem thans
gegeven, was de oorzaak van zijn dood.
Toen Ananda -deswege bedroefd was,
zei de Meester tot Ihem: ,,Ach, Ananda,
wees niet bekomimerd en ween niet! Heb
ik u niet gezeg-d, dat wij van ihen, die -ons
het -dierbaarst en 1-iefelijikst zijn, moeten
schei-den? Geen enkel wezen, eenmaal qe-
boren. kan de-n doold on-tgaan; -dat is -een-
voud'ig onmog-elij-k. Langen tijd, Ananda,
zijt gij mij zeer n-abij geweest door goe.de
daden. woorden en gedacihten. Gij hebt
altij-d goed g-ehandeljd; volhard daarin, en
gij zult geheel van dit verlangen om te
leven, van dezen boei der onwetendheid,
bevrij-d worden". En zijn laatste woor
den waren: ..Bedelmonniken, ik druk het
u thans nog eens o-p het hart, dat -de talen-
ten en vermogen-s der menschen vergan-
kelijk zijn; werkt -daarom met ijver aan
uw eigen zalig-heid!"
In een tweede artikel ho-pen wij enk-e-le
leer-stellingen van het Boeddhisme nog
wat nade-r onder het oog te zien.
EEN GE3CHENK V00R
PRINSES JULIANA.
De leerlingen van het St. Gertrudislyceum
en pensionaat der Franciscanessen te Roo-
sendaal, 115 in getai, hebben een Smyrna
taprjtje vervaardigd, dat aan Prinses Juliana
ter gelegenbeid van haar 18en verjaardag
wordf aangeboden. Het tapijt is geheel
uit de hand vervaardigd, naar een ontwerp
van den heer Job. J. Werz, leeraar aan
het lycenm. Als hoofdmotief is genomen
het wapen van de Baronie van Breda, drie
zilveren kruisen in een rood veld. Het
muisgrijze fond is omringd door een oranje-
band en gestyleerde oraDje-motieveD, afgezet
door paarse, groene en lichtblauwe tinten,
Een oorkonde, welke het wapen van
Prinses Juliara, geflankeerd door twee
kroondragende eDgelen, vertoont, vergezelt
het geschenk.
HET NACHTELIJK BEZ0EK. VAN
BELGEN AAN NEDERLANDSCHE
GRENSD0RPEN.
In den loop der vorige week was mij, bij
het inwinnen van inlichtingen omtrent het
gebeurde te Roosteren en te Susteren, ter
core gekomen, dat de „kwajongensstreek"
zooals men in Be'gisthe officitele kringen
let aanplakken van annexionbtische procla-
maties op Nederlandsch grord^elied door
een groep uit Brussel gekomen jorgelui
tetft genoemd, onder leidirg van een Bel-
gisch ofhcier had plaats gehad. Hec was
mij echter niet mogelijk van dit gerucht
een stellige bevestiging te verkrijgen, schrjjft
de Brusselsche correspondent van de
„N. R. Crt."
Thans echter deelt de Action Natic-nale",
let week-orgaan van het comite de politique,
nationale, in haar Paaschnummer woordelijk
mede #11 faut felici'er le brillart officier
qui, nous dit on, commanda la petite de
monstration pacifique de RoosterenDiette-
ren— Susteren d'avoir choisi ce pont de la
carte du Limbcurg". (De knappe officier,
die, naar men ons zegt, de kleine vrede-
lievende demonsbatie te RoosterenDiet-
teienSusteren leidde, verdient te worden
geluk gewenscht met de keuze van dit punt
der kaart van Limburg).
Zijn de inlichtingen van de #N. R. Crt."
juist, dan zou »le brillant officier", van
wien 't annexionistische w?ekb!ad gewaagt,
niet zijn een reserve-officier of een rusterd
officier, maar een Belgisch officier in actie-
ven dienst.
NA DE VERWERP1NG VAN HET
NED.-BELG1SCH TRACTAAT.
De Manchester Guardian geeft twee goed
gedocumenteerde en met kaartjes veiduide-
.ijkte attike.'en, waarin een Nederlandsche
medewerkfr voor Ergtlsche lezers uitetn-
zet, waarom het tract-aat verworpen is.
Hij beslait met te zeggen: „Holland is
bereid geweest en is dat nog, zijn buur-
man halverwege tegemoet te bomen, maar
het kan zijn eigen belargen niet opofferen,
hoezeer het ook moge verlangen dat tus-
schen de twee landen harteljjke betreb kin-
gen bestaan".
DE NEDERLANDSCHE GEZANT
TE PEKING.
De minister van Buitenlandsche Zaken,
de heer Beelaeits van Blokland, heeft het
volgende geantwoord op de vragen van het
Tweede Kamerlid Albarda, in verband met
een door den Nederlandschen gezant te
PekiDg aan Chineesche militairen en ge-
wapende politie ver'eende vergurning tot
betreding van het legatie-kwartier aldaar
tot bet instellen van een onderzoek.
Blijkens telegrafisch bericht van den
Nederlandschen gezant te Peking heeft de
Chineesche overheid toestemming gevraagd
om huiszoeking te verrichten in de binnen
de gezan'schapswijk aldaar gelegen gebou-
wouwen der Russische bank en van den
Chineescben Oosterspoorwrg. Dit verzoek
was gegrond op het aan de overheid be
kende feit, dat die instellingen gebruikt
werden om wanordelijkheden te veroorzaken
en dat samenzweerders zich daar verborgen.
Na rppe o-erwegirg hebben de diploma-
tieke vertegenwoordigers van de z.g. proto
col- mogeniheden, met het oog op de pariek,
die z:ch heeft meester gemaakt van de
Chineesche en buitenlandsche bevolking na
de gebeurtenissen te Hankow en te Nanking,
en eangezien deze irstellingen zich onder
Ch'n'-esche jurisdict'e bevinden, eerstemmig
beslist, dat de verzochte mede onderteeke-
nirg op het bevelschrift niet kon worden
geweigerd. De Nederlandsche gezant heeft
daarop in zjjn hoedanigheid ran deken van
het diplomatieke korps ter uitvoering van
dat besluit zijn mede-ondertcekenirijr op
het bevelschrift geplaatst.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN,
Doorzitten bij wielrijden
verzacht en geneest men met
Doos 30, Tube 80 ct.
De huiszoekiDg heeft aangetoond, dat
irderdaad een aantal Chineesche samen
zweerders in die gebouwen woonden en dat
zjj plannen bevaamden tegen de Chineesche
regee'ing en tegen de vreemdelingen. Een
aaDzienlijke hoeveelheid waptnen werd
ontdekt,
De Chineesche politie is bij de plaats
gehad h^bbende huiszoeking ook binnen-
getreden in het naast de bank gelegen
gebouw, dat tijdens het keizerrijk als kazerne
der gezantschapsmacht werd gebruikt. Aan-
gezien daarvoor geen vergunning was ver
leend, hebben de vertegenwoordigers der
protocol-mogendheden daartegen terstonc
geprote steerd.
De gezant heeft gehandeld o ereenkomstig
zpn bevoegdheden, en, zooals uit het boven
staande blpkt, ter uitvoering van een be
slissing van de veitege: woordigers der pro
tocol-mogendheden. De gezant heeft de
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN,
50-40-35 -30 cf
Nederlandsche Regeering te voren niet
erkend in deze aangelegenhtid
Voor bijzondere maatregelen, als hier
bedoeld, bestond geen aanleiding. Het
standpunt der Regeerirg, dat inmergicg
in China's binnenlandsche aargelegei heden
zorgvuldig dient te wotden vermtden, is
den gezant bekend.
AFSCHAFFING COLLEGES VAN
ZETTERS VOOR 'SRIJKS DiRECTE
BELASTINGEN.
Volgens het voorloopig veislag van de
Eerste Earner iDzake het wetsontwerp tot
afschaffing van de colleges vcor 's Riiks
directe belastingen, verklaarden sommige
eden zich daarmede bezwaarlpk te kurnen
vereenigen. Zjj zouden liever hebben gezien
dat aan de medewerking der ingezetenen
nzake het vaslstellen van aarslagen in
belastiDgen nieuw leven werd gegeven in
in plaats van daaraan voor goed een einde
te maken.
Voor's wezen zij erop, dat in de memorie
van toelichtirg wordt gezegd#I3it den
aard der zaak is het veel eenvoudiger,
minder kostbaar en tei mir.sfe even dcel-
treffend in de gevallen dat voorlichting
gewenscht is, tot aanwijzirg van een des-
kundige over te gaan. Ook bij de aans'ag-
regeling vcor de perscneele belasting wordt
met succes van de vooilichting door des-
kundigen gebruik gemaakt. De deskundige
hier bedoeld, wordt, zoo betoogden deze
leden door de administrate benoemd, terwijl
thans die aanwijzing door het college van
zetters plaats heeftkomt deze wijziging
tot stand, dan vervalt een waartorg tegen
ambtenarjj.
Wat aangaat de te verkrijgen beeparing
van f 64.000 waTen deze leden van oordeel,
dat de onkosten niet zoo groot behoefden
te zijn. Indien de regeling der presentie-
geldene.a. ivare herzien, zouden huns inziens
de kosten tot een derde gedeelte kunnen
worden teruggebracht.
Vele leden verdedigden het wetsontwerp,
daar zij met de Regeering van oordeel waren,
dat de colleges van zetters overbodig zijn.
HET AVONDFEEST OP DEN
H0FVIJVER.
Groote voorbereidingen worden in Den
Haag getroffen voor het avordfeeet op den
hofvijver op 30 April, De heele vijver
wordt verlicbt met een gordel van kleine
lich'jes en voorts met een aan'al zoefe-
lichten. Een zevental groote, verliehte
sloepen zullen langzaam rond varen. Op
twee daarvan bevinden zich twint'g zee-
helden (leden van hit Pulchri Studio)op
vijf anderen het mannenfeoor „De Haghe-
zangers".
De Kon Familie zal bet sehouwspel
gadeslaan uit de werkkamer van den Min ster
van Waterstaat; het korps diplomatique
uit het Mauritshu'sen de ministers uit
het Torentje.
DE WERVELSTORM TE SYDNEf.
Het aantal menschen, dat omgekomen is
bij den wervelstorm, die Maandagnaeht
Sydney teisterde, heeft, volgens een rader
bericht, vijftien bedragen.
Van de slachtoffers wt rden zes meDsehen
gedood door neers'ortende muren of neer-
gewaaide electrische draden. Van vele
huizen in de voorstedi n werd het dak af-
gerukt en tal an kleine gebonwtjes stortten
in. De wind had een snelheid van meer
dan 100 K.M. in het uur.
TER NEUZEN, 22 April 1927.
DE ZEEUWSCH-VLAAMSCHE
#00GEND0KTER"
Eenigen tijd geleden werd E. M., in 1895
te Middelturg geboren, wegens afzetterp,
in de Belgische provincie Oost-Vlaanderen
gepleegd, gearresteerd en opgesloten, Er
zijn thans bij het parkit te Gent reeds 150
klachten tegen hem ingekomen. Hp zou
aan talrijke landbouw^rs hebben wps ge
maakt dat zij gevaar liepen het gezicht te
verliezen en bun brillen en flesebjes met
een zoogeneamd genezend vocht hebben
verkocht tegen cnderscheindelpk 130 en
COURANT
OB
per Zz pond