Verder voorradig Behangspijkers - Carton voor Zolderbedekking - Behanglinnen - Grondpapieren Plafondpapier - Teerpapier - Zinken Naalden - enz. enz. Voor wederverkoopers voordeelige voorwaarden van de gewone tot de fijnste kwaiiteiten vindt U in eene ruime keuze voorhanden in het magazijn van de Onze collectie Staalboeken wordt gaarne ter inzage gegeven en wi] zijn overtuigd dat deze niet wordt geevenaard zoowel wat prijzen, kwaliteit en soorten betreft V R A A G T NOG HEDEN AAN! Middelburgsche Kamer evenwel bij den spoor- wegraad blijven eischen bcstendiging van den tegeniwoordigen toestand. Niettegenstaande zij dus wist daarmede and err en emstig te dupee- ren. Mij dunkt, dat het eigenbelang harerzijds hierbij wel wat veel 'op den voorgrornd is ge- treden, en dat, het „aangenamer reizen" voor bewoners van een dee! van (haar gab'ad tegen- over bet „econamisch nadeel" van anderen, zou behooren te wijken. Zooals bekend, is ondertuissohen door onze Kamer in samenwerking met anderen het mo gelijke gedaan alsnog verandering te krijgen. Het is mij aangenaam te kunnen meedeelen. dat oak door Gedeputeerde Staten van Zeeland en het Hoofdbestuur der posterijen in dezelfde ridhting gewerkt is en wordt. Er is dezer da- gen voor bedde partijen gelegenheid geweesi mondeling bun standpunt uiteen. te zetten tegeniover hen die in deze te Ibeslissen hebben en het heeft aan kraohtige gemotiveerde ver- dediging van hetgeen de Kamer beoogt niet ontbroken. We dienen nu ,af te wachten. In samenwerking met de Middelburgf Kamer werd een verbetering gwraagd van den rijtijd van de tram op Schouwen, in verband met den stoombootdienst op de Ooster-Sohelde en de aansluiting aan het spoor te Goes, met het oog op de correspondence ook naar Weste- lijk Zeeuwsch-Vlaanderen. Door de toetreding tot het Bra eau voor Han- delsinlichtingen te Amsterdam konden enkele belanghebbenden, die zdch daarvoor tot de Ka mer wendden spoedig de gevraagde koopmans- adressen worden verstrekt. Aan de afdeeling van de R. K. Hanze werd een subsidie verleend voor het vertoonen van films van wege de vereeniging „Nederlandsch Fabrikaat", in Aardeniburg, Hulst, Sas van Gent en Ter Neuzen, Tot uitvoering van een geopperd denkbeeld, om zoo mogelijk ook het vervaardigen eener Zeeuwseh-Vlaamsche film te geraken kon het miet komen. De groote kos- ten, daaraan verbonrien, schrikken belangheb benden <af. In onze laatste vergadering is ook besloten als blijk van waardeering in de R. K. Handels- dagschool te Hulst eene subsidie toe te kennen, waarmede onze Kamer op dat deel harer bij de wet opgelegde taak haar eerste schrede zette Een klacht in zake de spoorwegtarieven op het Nederlandisch gedeelte der spoorwegen in Zeeuwsch-Vlaanderen was aanleiding tot ver- laging en, tot vergemakkelijking van de beta- ling der vervoerkosten voor uit het buitenland aangevoende goederen. Naar aanleiding van een verzoek van het Prop-aganda-comite voor wegsverbetering werd een rapport uitgebraciht over de noodig geach- te wegsverbeteringen in Zeeuwsch-Vlaanderen, waartoe de Kamer in de gelegenheid werd ge steld door het oordeelkundige wenk der com missi e uit de Kamer bestaande uit de heeren Neeteson, Van Melle en Van Waesberghe. Steun is verleend aan het verzoek door het gefmeentebestuur van Philip,pane gericht tot den Minister van Waterstaat in zake voorzie- ning voor de haven aldaar. Aan het verzoek tot het soheppen eener pu- blieke gelegenheid voor telefoneeren op het station Coegors der spoorwegmaatschappii MechelenTer Neuzen, is door plaatsing van een automatisdh toestel voldaan. Aan de spoorwegmaatschappij breng ik bij deze voor hare medewerking een woord van dank, even- zeer aan het gemeentebestuur van Ter Neuzen, dat de daarvoor noodige 'garantie op zich nam. In een speciaal daarvoor belegde vergade ring basprak de Kamer de groote malaise, die voor den, mdddenstand was ingetreden na de sterke inzinking van de Belgische valuta, bij het begin der tweede helft van het verioopen jaar. De ter kennis gebrachte toestanden zijn aan de Regeiering meegadeeld, die te kennen gaf deze in handen Van den Middenstandsraad te hebben gesteld. Een afvaardi.gi.ng- der Kamer nam kennis van de besprekingen over de bestrijding Van den verkoop met cadeaux in de op 15 Septem ber te Utrecht gehouden vergadering. Voe bieef de Kamer (hieromtrent nog in. afwachten- de houding. Voor de te Axel gehouden 1 andbouwter.too li stening zijn als blijk van belangstelling me- dailles uitgeloofd, die toegekend zijn in de af- deelingen hoefbeslag. Pogingen zijn aangewend, doch tot nu toe zonder gevolg, om te Ter Neuzen een geschikte opslagplaats aangewezen te krijgen voor tijde lijke opslag van geexporteerd stroo. De brand in een partij stroo in het vorig jaar, heeft de betrokken autoriteiten afgeschrikt. De plaats die beschikbaar gesteld kon worden, is voor dit vervoer niet doelmatig met spoor verbonden. Voorts zijn nog verschillende adviezen ge- geven, ihetzij gevraagd of uit eigen beweg.ing. in zake havenbelangen van Ter Neuzen. Dat op de Waterstaatsbegrooting voor dit jaar geen post voor uitbrekling was uitgetrokken, was een teleurstelling. Ik hoop, dat dit nog moge warden hersteld. Ziedaar, mijn,e heeren,, in vogelvlucht mijn indrukken omtrent. verschillende toestanden en een opsomming van onze voornaamste werk- zaarmheden. Ik bneng u alien dank voor de wijze, waarop ge mij in de leidiing der Kamer hebf gerieund, aan de heeren van het Bureau, met wie ik nauwer in aanraking kwam zeg ik dit in het bijzonder. Onze besprekingen waren steeds van zeer aangenamen aard. Voorts een, woord van dank aan den Secretaris voor de wijze waarop hij zijn amht vervuld en de oordeelkundige voorbereddinig der zaken, die de Kamer betref- fen, en ook aan den adjunct-Secretaris voor de behandeling dier Iverdere zaken Kamer en Handelsregister betreffende. In de jJ. Zaterdag gehouden vergadering was de heer Oggel wegens zaken afwezig. Nadat de VOORZITTER het gewone jaar- overzicht had gegeven werden herbenoemd tot Voorzitter, de heer J. A. van Rompu, tot Vooi'zatter der afld. Grootbedrijf de beer P. A. Neeteson (tot plaatsverv. de heer L. de Feij- ter), tot Voorzitter der afid. Kleinbedrijf, de heer G. Stevens (tot plaatsverv. de heer J. M. Oggel). Voorts werden de leden der financieele oom- missie en die voor het Handelsregister in hun functie bestendigd. Leggen van klinkerbestrating. Mededeeling werd gedaan, van een schrijven van het oomite voor wegsverbetering, met be- trekkinig tot de klacht, dat klinkerwegen geen stand houden in verband met de zwaardere eischen van het vervoer. In een rapport over de steenindustrie wordt echter geconstateerd, dat bij het maken van wegdekken met nieuw materiaal de ingeniieurs en andere deskundigen daaraan bijizondere aandacht besteden, doch het maken van klinkerwegen wordt bijna ge- heel aan werklieden overgelaten. Daarbij is dan ook het bestraten tegem een loon per vier- kanten meter ook niet bevorderlijk aan "de kwaliteit der bestrating. De beste klinkers kunnen niet aan de verwachting beantwoorden, indlen zij niet met kennis van, zaken op een goed voorbereiden ondergromd worden gelegd. De Kamer meent, dat er alle aanleiding is aan dit schrijven bekendheid te geven, op,la.1 belanghebbenden er hun voordeel mee kurner, doen. Zakelijke bedrijfsbelasting, Steun zal worden verleend aan een van de Kamer te Deventer uiitgaande algemeene actm om in de Gemeentewet te schrappen de bepn- lingen, die het heffen, eener zakelijke fce- drijfsbelasting mogelijk maken. Prestige der Kamers van Koophande!. Steun zal worden verleend aan een desbe- treffend schrijven der Kamer te Maastricht, die zich 'deswege bekiaagd. Het Bureau dezer Kamer kan met die klacht niet instemmen en verklaart integendeel van de zijde van rijks-, provinciale en gemeemtelijke autoriteiten waar deering voor het werk der Kamer te onder- vinden. Naar aanleiding eener vraag van den heer VAN MELLE of daarvoor bewijzen zijn aan te voeren, daar er fcoch zoo weinig van blijkt, geeft de VOORZITTER te kennen, dat dit moeilijk is uiteen te zetten, Er is heel ver- trouwelijk werk en men kan de waardeering niet afmeten naar het aantal malen, dat advie zen worden opgevolgd of directe gevolgen heb ben, Veel hangt van oimstandiigheden af en in so.mmige gev,alien ziet imen de vruehten eerst geruimesn tijd later. Hij is ook nog lid van een ander college, waarvan jaarlijks stapeis ad viezen uitgaan. Als men ziet w.at van dien, sta- pel terecht komt of tot uitvoering en men maakt dan een vergelijking met het werk der Kamer, dan heeft deze werkelijk geen reden tot klagen. Het Bureau meent, dat de ervartng der Kamers over het geheele land gelijk be- hoort te zijn en. kan daarom het verzoek der Kamer te Maastricht steunen, met waardee ring van hetgeen zij zelf ervaart. Bestrijding van verkoop met cadeaux. Omtrent dit vraagstuk neemt de Kamer een afwachtende houding in. Op een verzoek van het iComite van Actie om financieelen .steun is afwijzend beschikt. Wijziging Drankwet. Naar aanleiding van ter zake ingekomen afschriften van adressen aan den .Minister van Anbeid, Handel en Nijverheid, over het door hem aan kringen van belanghebbenden gezon- den voor-ontwerp, besloot de Kamer eventueel het wetsontwerp af te wachten en alsdan des- verkiezende daarover wenschen aan de Staten- Generaal kenbaar te maken, daar de tijd die de Minister voor het binnenkomen van advie zen had gesiteld reeds is verstreken en uit een antwoord aan de Kamer te Middelburg bleek, dat de Minister over dit onderwenp, dat hij als een sociale maatregel schijnt te bescbouwen, het ,adv.ies der Kamer niet speciaal 'wenschte. Verzending aanmaningen. Aatngezien de aanmaningen voor de rijksbe- lastingen tegenwoordig worden toegezonden als drukwerkkaart en't vooral bij diegenen die veel zulk drukwerk ontvangen licht kan voorkomen dat zoo'n kaant zoek geraakt en de geadres- seerde niet bereikt, zoodat deze dan ineens een dwangbevel krijgt en ook de daarvoor dikwijls niet geringe kosten moet betalen, zal steun. wordeni verleend aan de poging van „Horecaf" om aan den Minister van Financien te verzoe- ken te bevorderen, dat die aanmaningen in briefvorm zullen worden verzonden. Dienst Nederl. spoorwegtraject RoosendaalVlissingen. Uitvoerig wordt mededeeling gedaan van de pogingen die door het Bureau zijn aangewend bij het Rijkstoeziobt op de spoorwegen en de directie van, de Nederlandsche spoorwegen om te verkrij.gen, dat trein 1063"in den avond tus- sc'hen Roosendaal en Vlissingen weer als snel- j trein zal loopen, en daardoor 35 minuten eer- der te Vlissingen aankomen, waardoor de thains voor verschillende deelen van Zeeland, met name Zeeuwsch-Vlaanderen en Schouwen en Duiveland gedeeltelijk verbroken correspon dence voor passagiers en post uit het centra,m des lands weer zou worden hersteld. Zooals bekend is in dien goeden dienst sinds Mei 1926 verandering ingetreden, toen op aandrang der Middelburgsche Kamer de vroeger rijdende stoptrein, volgende op trein 11 te Roosendaal als sneltrein doorreed, doch waarvan het ge volg was, dat 1063 van sneltrein stoptrein werd. 'De pogingen der Kamer zijn gesteund door verschillende gemeentebesturen in 'Weste- lijk ZeeuwschrVlaanderen, dat bijzonderlijk is gedupeerd, en door de Zierikzee Middenstands- vereeniging en de Zeeuwsche Handelsreizigers- vereeniging, die liever op een later uur den sneltrein wenscbt en van trein 11 moeilijk kan gebruik maken. De VOORZITTER Voegde hieraau toe. dat ter zake dezer dagen nog een conference is gehouden op het Bureau van den Hoofdinspec- teur-Generaal der Spoorwegen, waar ook ver- tegemwoordigers der spoorwegen en 'der poste rijen tegenwoordig waren, benevans Ged. Sta ten van Zeeland, de conrmissie van toezicht op den stoombootdienst, en waar ook de Secre taris nogmaals in de gelegenheid is gesteld de belangen van dit gewest daarbij betrokken op pracCsche gromden te verdedigen. Aangenaam was het bij die gelegenheid ook tegenwoordig te zien de vertegenlwoordigers der Middelburg sche Kamer, de heeren Van Niftrik en de Secretaris, daar men nu tei-stomd elkaars argu- menten kon wegen. Van die zijde bleek, dat men in hoofdzaak prijs stelt op het reizen met een sneltrein, ongeacht het tijdsC.p waarop die precies rijdt, waarbij tocli igeen economisch belang getroffen is, terwijl duidleijk is aange- toond, dat door de tegenwoordige regeling an dere deelen van Zeeland inderdaad economisch worden getroffen. Door den heer Van Niftrik werd een bemiddelingsvoorstel gedaan, waar mede zooals nader bleek het beoogde doel niet kon Worden bereikt. Op het oogemblik wordt de beslissing nog afgetwacht. Conferentie met den Minister van Waterstaat. Medegedeeld werd, dat het Bureau van de gelegenheid, dat de Minister van Waterstaat een bezoek aan Ter Neuzen bracht gebruik heeft gemaakt, Z.Exc. een audientie te ver- zoeken. A1 ging dit met het horloge in de hand, zoo werd het toch welwillend verleend en konden verschillende zaken worden, bespro- ken. In de eerste plaats werd de wenschelijkheid onder het oog gebracht van bespoediging der electrificatie der draaibruggen te Sluiskil en Sas van Gent, opdat in het belang van het lanidverkeer (en ook wel dat te water) een vluggere bediening mogelijk zij en vooral de lange omdenbrekimg van, het verkeer te land minder zal kunnen voorkomen. In de tweede plaats werd bij vemieuwing gewezen op de teleurstelling der Kamer dat op de Staatsbegrooting voor 1927 geen post is uitgetrokken voor uitbreiding der los- en laadplaatsen te Ter Neuzen, hetgeen dringend noodig is te achten en hetgeen de Kamer met alien grond had mogen verwachten. Hoewel hij geen bepaalde toezegging kon doen, verklaarde de Minister dat voor dit on- derwerp zijn ibezoek ter plaatse we] bevorder lijk zou geweest zijn, daar hij daardoor van de noodzakelijkheid was overtuigd. Voorts werd voor de Kamer verzocht bij eventueele uitgifte van concessies op de rijks los- en laadterreinen te voren in kennis te worden gesteld met de voorwaarden, voor zoo- ver die voor het puibliek van belang kunnen zijn, teneinde zoo noodig daaromtrent wenschen te kunnen kenbaar maken. Ten slotte werd de aandacht gevestigd op de tegenwoordige ligging der terreinen van de z.gjn. staalfabriek, ten zuiden der kanaalha- vens, die een sta in den weg zijn, voor een regelmaCgen uitbouw der haven. Verzocht werd, oniteigening ten algemeenen nutte in de toekomst te overwegen. Ponton te Vlissingen. De heer VAN MELLE wees op het levens- gevaar, dat te Vlissingen bestaat voor hen die per auto van Vlissingen per prov. boot moeten oversteken. Zooals bekend heeft dit reeds een menschenleven gekost. En nog wordt bier de piut niet geidempt. Eer de nieuwe toestand kan intreden, die afdoende verbetering zal moeten brengen., kunnen nog meer zulke ongelukken voorkomen. De VOORZITTER wees er op, dat blijkens de hem ter kennis gekomen rapporten, dat on- geluk niet bepaald de schuld was van het moei- lijke landen op de ponton, want dat de auto er reeds opstond en de voorwielen in de goede richCng waren gezet, doch de chauffeur, die naar het schijnt met een hem vreemden wagen reed, achteruit, in plaats van vooruit den wa g-en aan,zette, en daardoor ite water kwam. De heer VAN MELLE wil dat toestemmen, nraar zoo'n, ongeloik kan allicht voorkomen en dan valt de auto onmiddellijk te water. Hij stelt voor te verzoeken op de bestaande pon ton alsnog en stevige verplaatsbare balustrade van al was het slechts 50 c.M. hoogte aan te brengen, ter voorkoming van herhaling van het voorgevallene. De VOORZITTER neemt voor het Bureau dit voorstel over, dat met al gemeene stemmen wordt aangenomen. Tarief voor overzetten auto's. Vender wordt op voorstel van den heer VAN MELLE besloten aan Gedep. Staten te verzoe ken bij het in de vaart brengen der ferryboot een matig tarief voor het autoverkeer te willen bepalen, opdat de Zeeuwseh-Vlaamsche auto- mobilisten, die door de Wegbelasting in de Nederlandsche wegen moeten bijdragen, doch om daarop te rijden de Schelde te moeten oversteken, door een hoog tarief voor overzet ten, niet met een dubbele belasting zullen worden getroffen. Axelsche brug over het kanaal te Ter Neuzen. De heer DE PEIJTER wees op den steeds onhoudbaarder wordenden toestand van het verkeer door de veel te smalle brug over den Oostelijken kanaalarm te Ter Neuzen. De brug image bij de proeven nu nuim een 20 jaar ge- leden nog voldoende sterk zijn gebleken, zij is te smal, aangezien er geen voertuigen el- kaar op de brug kunnen passeeren. De stad is ten,zuiden van het kanaal steeds uitgebreid, 't rij- en voertuigverkeer is ontzaglijk grooter Op voorstel van den VOORZITTER wordt besloten hieromtrent aanknooping te zoeken bij het gemeentebestuur van Ter Neuzen en desgewenscht een gezamenlijke actie voor het verkrijgen dezer verbetering op touw te zetten. De openbare vergadering wordt hierna ge- sloten. I Behangselpapieren en Randen Firma P. 1. Noordstraat - Ter Neuzen

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1927 | | pagina 8