AIGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANPEREN.
KWATTA.'y
Dot's KWA11A
D( ftWAIIIOi
ABAK
No. 3034
Vrijdag 25 Februari 1927.
67e Jaargang.
Bekendmaking.
DIE NOOIT
VlinVtELT
VOILE MELR REEPEN
ABOHNEMENTSPRIJS
Vervreemden openbaren weg
De vrouw bij Christus
en in het eerste Christendom.
BINNENLANB.
BUITENLAND.
Voor binnen Ter Neuzen f 1,40 per 3 maanden Voor buiten Ter Neuzen fr. per post f 1.80 per 3 maanden Bij vooruitbetaling tr. per post 6,60 per jaar
Voor 't buitenland f 2.70 per 3 maanden franco per post Abonnementen voor t buitenland alleen bij vooruitbetahng.
Dlt blad verschllnt iederen Maandai>, Woensdag- en VHJdaiavond.
Was de Grieiksch-Romeinsche wereld.
gelijik wij in een vroeger artikel vrij breed-
voerig hebben aanigetoond, niet in staat
en bij machte geweest, de vrouw uit haar
mimderwaardigheid op te heffen, en was
het daar ook de vrouw niet gelukt door
haar deugd den man die achting af te
dwimgen, waarop zij als zijn medeschep-
sel recht had; was ook de toestand der
vrouw in het Jodendom een zoodanige,
dat de gewone Rabbi in Israel weigerde
am met vrouwen en kinderen te spreken,
omdat naar zijn meening die .beide groe-
pen onlbruikbaar waren voor de onder-
wijzing in den Tihora, wij zien nu, hoe
Jezus, de Rabbi bij uitnemendiheid, gedu-
rerade zijn aardsche omwandeling bij aller-
iei gelegenhederi en op allerlei wijsde aan-
raking ook met vrouwen niet heeft ge-
schuwd, doch veeleer heeft gezocht. Hij,
die heit opnam altijd en overal voor alien,
dlie verdrukt en benauwd en miskend
werden, hij hracht ook de vrouw in eere.
Het is terecht opgemerikt, dat fezus, om
dit te bereiken, zich wachtte voor een der
grondfouten van de Grieksch-Romeinsche
en ook van de Israelietische wereld. Daar
tocih hing de waarde van de vrouw af van
hare praestaties voor staats- en volks-
leven. Jezus echter verheft zich boven
dit standpoint, beziet de dinigen breeder, en
bepaalt de waarde van den mensch naar
zij'nie verhouding tot den Schepper. Jezus
is het, die het beeld gebruiikt van.vader en
kind, en die zoodoerjde ethische, zedelijke
betrekikingen in ihet leven roept, die voor
alien evenzeer gelden. Wat de Grieken
aan bespiegelingen leverden, was slechts
te vatten door verstand'elijk zeer ontwik-
kelden of sterk begaafden. en werd dan
ook nimmer gemeengoed van heel het
volk. Maar Jezus prediking is voor den
eenvoudigste te verstaan, en Hij kan dan
ook met recbt zaligspreken de armen van
geest, omdat ook Runner, ja juist hunner
is het Koninkrijk Gods. Hij mag het zeg-
gen: „lk dank U, Vad'er, Heer des he-
mels en der aarde, dat Gij deze dingen
voor de wijzen en verstandigen verborgen
hebt, en hebt ze den kinderkens geopen-
baard". In het 'Koninkrijk Gods geldt een
andere waarde dan die in de wereld van
Jezus' dagen opgeld deed, waar bijna alles
aankwam op physieke kracht of ver-
sfcandsonitwikkeling. Van nu voortaan
geldt naast de gewone waardemeters ook
een zed'elijik-godsdienstige. Jezus is het,
die de ziel des menschen in het middel-
punt stelt. Voor Hem heeft het geestelijke
en eeuwige oneindig maer waarde dan het
natuurlijke en tijdelijke. Denk aan Zijn
woord,: Wat beat het een mensch, of hij
de geheele wereld gewint, en hij lijdt
schade aan zijn ziel?
Door de vrouwen te behandelen op vol-
komen gelijke wijze met de mannen, als
zijnde menschelijke persoonlijkheden, en
geen werktuigen ten dienste van anderen,
heeft Jezus gebroken met de Joodsche op-
vattingen en aan deze den doodsteek toe-
gebracht. Daarom is het dan ook geen
wonder, dat de vrouwen in Jezus' leven
zoo groote plants innamen. Ongelijke
waardeering der geslachten kon bij den
nadruk, dien Jezus legde op het geeste
lijke, geen stand houden. Er is uit Jezus'
mond geen enkele uitspraak ons bewaard
gelbleven, waaruit ook maar in het minst
eenige meerderhaid van het eene geslacht
boven het andere blijtken zou. Jezus had
geen persoonlijke voorkeur ndch voor
mannen noch voor vrouwen. Hij had ge
lijke appreciate voor alien. De vrouwen
onder Jezus hoorders waren aandachtige
hoorderessen. Zoo opende de nieuwe
religie een nieuw verschiet, en eischtd zij
van ieder het allerhoogste. Xerwijl men in
vroeger dagen en bij andere godsdiensten
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
Stechts een merk kan aan de sjjits staan
van een vrouw weinig of niets verwacht-
te, zoodat het voor haar dan ook heel i
moetedijk was om hoogeie ldealen na e
streven, gaf de nieuwe /;edenwet hoop en i
bezieling tegelijk. Had een Aristoteles
nog ddnven en kunnen zeggen, dat van j
een vrouw geen moed mocht worden ver
wacht, het werd nu alles anders. En op-
tredend binnen het Christendom mochten
alien, mannen zoowel als vrouwen. deel-
nemen aan de uitbreiding van het konink
rijk Gods. De vrouw was kort geizegd:
vrijgemaakt. Haar gevoel van eigen-
waarde en haar zelfrespect groeiden, sinds
zij een bepaalde taak te volbrengen had
voor de nieuwe maatschappij. Krachten,
die tot nu toe slechts hadden gesluimerd,
of die alleen in dienst hadden gestaan van
het gezinsleven, werden nu openbaar en
zochten werk, ook buitenshuis. Wei bleef
het huisgezin natuurlijk (en gelukkig)
middelpunt, maar toch openden zich nieu
we vergezichten.
Zoolang als door de oude wereld het
meeste rekening werd gehouden met
lichaam en verstand, zoo lang sprak het
vanzelf, dat de man zoo iets als minach-
ting moest gevoelen voor de vrouw, die
physiek en vaak ook intellectueel de min-
dere was. Maar dit werd alles anders,
zoodira maar ziel en karakter in het mid
delpunt van 's menschen denken en han-
delen waren komen staan. Echter bracht
de grootste winst de Christelijke eisch
van persoonlijke reinheid voor beide
sexen.
Het kan zijn nut hebben, hier eenige
vrouwspersonen te noemen, die het hare
hebben bijgedragen tot de voorbereiding
en de ontplooiing van het heil in Christus.
Voorop staan dan natuurlijk Elisabeth,
Johannes moeder, en Maria; eerbied
dwingt ons ook af de figuur van de pro-
fetes Anna. Dan worden genoemd Petrus'
schoonmoeder en de .moeder van de
zonen van Zeibedeiis. Maria Magdalena
is wel eens als .,de vrouwelijke Petrus
getypeerd, in wie het gemoedsleven nog
sterker zich ontwiikkeld had dan het ver-
standelijk over leg. Zij is na haar ge-
nezinig en verandering in Jezus onmiddel-
lijke omgeving gebleven, en ook mee naar
Jeruzalem getrokken. Zij bleef Jezus tot
in den dood getrouw, nam deel aan
's Heeren begrafenis, en was de eerste
die een blik mocht slaan in het open graP.
Dan worden nog genoemd een Maria van
Bethanie, de zuster van Lazarus, en haar
zuster Martha, een Maria, die de moeder
was van Johannes Marcus, en een Maria,
de moeder van Jacobus en Joses. De Ka-
naneesche vrouw wordt ons geteekend als
iemand met een groot geloof in Jezus'
macht, wier bede dan ook verhooring
vindt, en over "wier geloof Jezus zich ver-
wondert. En een zeer ibijzondere vermel-
ding verdient zeker wel de Samaritaan-
sche vrouw uit Johannes' vierde hoofd-
stuk. De discipeien verbazen zich in dat
verhaal over het feit, dat Jezus met een
vrouw sprak, maar de Heil and heft haar
uit boven haar leven, en het is zeker merk-
waardig, dat zij de eerste is, die het evan-
gelie binnen Samaria verkondigde. Ook
dient nog melding te worden gemaakt
van de zondares, door wie de Heiland
zich liet zalven binnen het huis van Simon
den Farizeer, en van de overspelige
vrouw, uit Johannes 8, die tot Jezus werd
gebracht, tot wier beschuldigers Jezus het
indxukwekkende en ontzagwekkende
woord sprak: ,,Wie van u zonder zonde
is, werpe het eerst den steen op haar'
Onmiskenbaar springt bij dit alles in
het oog, hoe in de Nieuw-Testamentische
wereld de vrouw een plaats bekleedt, die
haar in de overige voor-christelijke litera-
tuur nergens werd toegekend. Er waren
een nieuwe wereldlbeschouwing en een
nieuwe levensopvatting gekomen.
Van deze belangrijke omkeer getuigt
nu ook de behandeling van het huwelijk
en van de echtscheiding in de Evangelien.
Het scheiden wordt eenvoudig en kortaf
verboden, de vrouw is niet langer een be-
zitting van den man, waarmede hij vol-
komen naar welgevallen handelen kan.
,,Wat God heeft samengevoegdzoo
heet het, ,,scheide de mensch niet".
In het huwelijk gelden dus voortaan de-
zelfde eischen voor man en vrouw beide,
en de vroegere dubbele moxaal der Joden
is daarmede geheel opgeheven.
Dat Jezus slechts mannen uitzond als
apostelen, zal zijn oorzaak hebben gehad
en in de zeden van dien tijd' en zeker ook
in de buitengewone eischen, die aan deze
eerste predikers moesten worden gesteld.
Het probleem van de ongehuwde vrouw.
dat in onze dagen werkelijk een moeilijk
vraagstuk is ge worden, en dat men maar
niet met eenig luchtig daarheen geworpen
zimietjes kan oplossen, bestond in die
dagen nog niet of zoo goed als niet. Pas I
later wordt er over deze dingen eenigszins
anders geoordeeld, en zal Paulus de vraag
stellen: Hebben wij misschien geen recht
om eene vrouw als zuster met ons mede
te voi&ren, gelijk ook de andere apostelen,
of de ibroeders des Heeren, en Cefas
Wij zeggen nu ook nog iets over den
invloed van dit alles op den eersten
Christentijd. Maar natuurlijk Eleven en
kele typisch Joousdfee begrippen nog
doorwerken. Zoo bleef voor velen, van
beceekenis, dat in het ^scheppingsverhaal
van Genesis 2, de vrouw was geschapen
na den man. Dan was het de vrouw, die
het eerst was verleid geworden. En zelfs
werd de val der engelen aan de vrouw
verweten. Deze verschillemde opvattin-
gen hebben nog lang en tijd invloed ge-
oefeind, alsof b.v. het geschapen zijn om-
derwille van den man eenige minderwaar-
digheid zou insluiten, enz. Er kwam ech
ter ook reactie tegen deze leeringen.
Vrouwen werden even goed als man
nen gedoopt, en zij kregen deel aan de
voorrechten der nieuwe gemeenschap zon
der ook maar een oogenb'lik te aarzelen
ook de nadeelen. die daarmede gepaard
gingen, te deelen. Josephus vermeldt, dat
bijna alle vrouwen te Damascus tot het
Jodendom behoorden. Men kan dan be-
grijpen, hoe groot hier de macht van het
Christendom werd. En ook in de door
Paulus bezochte en gestichte gemeenten
waren veel vrouwen ..godsdienstig juist
uit de aanzienlijkste kringen. die dus blijk-
baar sympathiseerden met het Joodsche
geloof. Bij de vrouwen bestond alom
groote behoefte aan godsdienst, en de
eerste aanwinst van het Christendom be
stond dan ook op veel plaatsen vooral uit
vrcfuwen.
Omgekeerd heeft de toetreding van de
vrouwen tot het Christendom voor de
vrouw ook rijke vnucht gedragen. Zij ont-
ving nu zelf verlossing en levensont-
plooiing. Maar ook dwongen deze eerste
Christinnen alom eerbied af. Veel marte-
laressen zijn ons bekend. De geheele
sexe kreeg daardoor aanzien. Eusebius
(om maar een getuige hier aan te halen)
zegt: „De vrouwen waren niet minder
dan de mannen door de leer van het god-
delijke Woord sterik gemaakt; zij verdroe-
gen denzellfden strijd als de mannen, en zij
verkregen gelijke overwinningskxonen
voor haar groote dapperheid; in het ver-
derf gelokt, helbben zij liever haar zielen
in den dood gegeven dan haar lichaam in
de schande". En hoever de gelijkstelling
der vrouwen reeds was gevorderd, blijkt
wel zeer duidelijk uit drie verboden, die
onder Keizer Licinius ten aanzien van de
vrouwen werden uitgevaardigd. Ten
eerste werd het haar verboden met de
mannen gemeenschappelijk godsd'ienst-
oefening te houden. Ten tweede werd
het den vrouwen niet toegestaan de plaat
sen, voor samenkomsten bestemd, te be-
zoeken. En ten derde mochten de vrou
wen niet in den godsdienst worden on-
derwezen door mannen, doch slechts door
haar eigen ge&lachtgenooten
In een parallel, die Chrysostomus trekt
tusschen een heidin en een Christin, zien
wij niet minder duidelijk hoe Jezus' in
vloed ten gunste van de vrouw heeft
doorgewerkt, Hij schrijft: ,,Ik heb jonge
vrouwen gekend, die te voren verwijfd
waren, in wellust zich baadden, haar tijd
veibeuzelden, en haar leven sleten op den
divan in vad'sige rust; die van niets anders
wilden weten dan van zich te kleeden en
te verkleeden, zich te behangen met gou-
den sieraden en met parelen en edelge-
steenten, en die nu, bekeerd, zich van deze
ijdelheden hebben afgewend en de groot
ste gevaren en bezwaren trotseeren: zij
vatten thans den ernst van het leven, kas-
tijden haar lichaam, en getroosten zich
opofferingen. Zooveel vermag het vuur
van Christus, zooverre overtreft de blijd-
schap van den geest de natuur der zin-
nen'Is er beter, schooner en sterker be-
wijs aan te voeren voor de machtige door-
werking van Jezus' hervormendera invloed
in het ieven en karakter der vrouw
Parlementair Overzicht.
22 Februari. Nadat de Karaer bjjkars
d ie vergadering-n aan de brnde annexatie-
tvetjes had besteel, werd een aanvang ge
maakt met de behandeling van bet wets-
outwerp tot opbefiSng van privaatrechtelijke
belemmer ngen.
Doel van het wetje i?, de mogelgkbeid
te openen, op meer eenvoudige wijze dan
thans kan geschuden, de belemmeringen
op te beffea, welke door heD, die ten aan
zien van een onroerend goed eenig recht
kunnen doen gelden, aan de totstandkomirg
en de instanahoudii g van werken, in het
openbaar belarg bevolen of ondernomen, in
den weg worden gelegd. Echter moet de
M nister van Watersta t van oordeel zijn
dat, wauneer het ncodig is voor het tot-
standbrengen van een rijks-, provinciaal oi'
reglementa'r waterschapswevk of voor eenig
waterschaps- of g' meentewerk, dat van
openbaar be'ang is verk'aard, gebruik te
maken (duurzaam of tijdHiik) van alle
mogeijjke onroerende goedercn, woningen
dus incluis, het gewone middel van ont-
eigening bij de wet rcdelijkerwijze niet kan
worden gevorderd en de betrokkenen recht
hebben op schadevergoediog.
Een nieuw beginsel brengt dit wetje
n.et, wel een uitbreiding van de bestaande
wetgevi-ig, n.l. van de belemmeringen-wet
van 1899 en de wet van 1918 omtrent de
electriciteitswerken. Maar het valt niet te
ontkennen, dat het eigendomstecht wper
opni uw een deuk kiijgt, omdat de recht
hebbenden verplicht zgn te gedoogf-n. dat
zoodanige werken wmden aangetegd en
ins and gehouden Men zal dus het aan-
leggen van gas waterleidingen, rioleering
e.d. op zijn terrein moeten dulden, en ook
moeten toelat-; het contra leeren en onder
houien van deze werken. Hoe zal de
schadevergoedirig voor al dit ongerief op
eigeu erf goed zijn vast te stellen
De Regeeiirg was reeds tegemoet ge
komen aan een der bezwaren tegen d>ze
wettelijke voorz'ening, door een wijziging
aan te b engen, waa door de be.>lissing, of
onteigening niet rederlijker wijze gevorderd
worat, in hoogste instautie bp de rechter-
lgke macbt is gebracht. Minder toe-
schieteljjk stond zij echter tegenover het
am^ndement om mede beroep toe te kencen
op het G-rechtshof ten aanzien van de
mate gebru ks'ielemmering. De Kamer liet
zich ech er niet ov>-rtuigen en aanvaardde
het amendement, zoodat het Gerechtshof
mede zal kunnen vemietigen de beslissing
van den Minister van Waterstaat, dat in
het gebruik van het onroerend goed niet
meer beleramering wordt gebracht dan
redelijkerwijze voor den aanleg, de instand-
houding. de verandering of de overbrenging
van het werk no 'dig is
De heeren Droogleever Fortuijn en
fleemskerk hadden voorts ernstige bezwaren
t"gen de m >gelijkheid, dat boom^n en
beplartingen kunnen worden opgeruimd.
De Regeering s'elde echter prgs op een
afzonder gkn regelir g met het oog op
spoedgevalbn, d^ch tenslotte is zij aan de
bvzwaren tegemoetgekomcn door de alge
meene regeling ook van toepassing te doen
zijn op belemmeringen door boomen op of
nabij het terrrin van de werkzaamheden,
behoudens in spoedgevallen. En daarna
werd het ontwerp zonder hoofdeiijke stem
ming aangenomen.
Vbrvo'gens passeerden nog een'gekleincre
wets rntwe' pen, oa dat tot opheffing van
het bouwfonds voor de Dcpartemenbn van
Hinnenlandsch-Zaken en Onderwijs, Ku_ sten
en Wetenschappen. De uitgaven voo1 de
stichting van gebouwen worden dus weer,
als vo6r 1915, op den gewonen dienst
(bpgrooting Financien gebracht).
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN
HET VEELBESPROKEN VERi>RAG.
Nu de Eers e Kamer weldra in laatste
instantie 1 esbssen zal over het verdrag
tusschen Belgie en ons 'and, kan h-t, nuttig
Zgn zoo schrijft men ons in een kort
artikeltje samen te vatbn wat dat verdrag
inhoudt en wuarom zoovelen het een '.amp
voor Nederland achttm.
Het eerste en kortste a>tikei is een der
gewichugs'e. Het erkent dat de neutralit-it
van Belgie is vervallen en eveneens het
verbod om van Antwerpen een oorlogsha<en
te maken. Door de opheffing van die neu-
traliteit wordt het gevaar grooter dat Belgie
nog meer vazalstaat van Frank'ijk wordt.
Beige voe t geen eigen buitenlan'sche
politiek, zooals wij, maar ziet altjjd Frankrijk
naar de oogen en het nieuwe verdrag geeft
voor de weg .te nemen slagbooa.en der
neutraliteit geen enkele compensatie.
De oorlog-haven voor Antwerpen is vooral
daarom zoo vreemd omdat bepaald is dat
in oorlogs'ijd de vevbinding van die haven
met de zee voor Belgische oorlogsschepen
gesloten is Men vcrmoedt dat dit maar
schjjn is om onze sonvereir iteit over de
Schelde aan te tasten.
H-t verdrag regelt in werkelijkheid de
politieke p sitie van Belgie op de Neder-
landsche Schelde. De verplichting tot onder-
houd van een doorgaande vaargeul op de
Schelde, die ons wordt opgelegl, is een zuiver
Belgirch belang, geen enkele Nederlandsche
haven heeft er een g ^elang bij
In het oude g-schil over de Wieling-n,
krijgt Belg e een voorsprong, d e het niet had.
Vroeger werd alleen gesproben van //rechten",
nu van (isouvereiniteit-rechten" van Beig e.
In het verdrag komen een aantal bepa-
lingen voor betreffende aanleg van nieuwe
werken, het onderhoud en de bedi-ming van
bestaande of nog le maken werken. Het
aandt-el in de kosten, dat Nederland daarin
te dragen heeft, is onevenredig groot en
bovendien worden or.ze be'arigen voor de
Belgische op zij gezet Zoo wordt wel
bepnald den afvoer van Belgisc'n water over
Ned. gebied, maar niet die van Zeeuwsch-
Vlaanderen over Belgischen grond.
Een ander artikel schrijft voor de toestem-
ming van Nederland voor het aanleggen van
kanalen van An werpen naar Moerdijk en
Ruhrort (Schelde-Maas Rij')over ons land,
ten koste dus van de Rotterdamsche haven,
terwijl wij in de kosten moeten bijdrageD.
Artikel IV bepaalt dat de commissie van
beheer zal bestaan voor de helft uit Belgen
„wier beschikkingen en verordeningen voi r-
rang zulien hebben boven de Nederlandsche
beschikkinSen en veroidei ingen.''
Wanncer men nu west, dat die com
missie. waarin de Be'gen alles en wij niets
te z ggen heb en, te btslissen zal hebben
o?er de scheepvaart op de Schelde, ver-
lichting, onderhoud, ver ettring en zelfs
verleggingen en do .rsugdingen landwaarts
van de bandijken en ook de po'itieverorde-
ningen dan begrijpt men hoe de Belgen
baas kunnen spelen in ons land.
Kan deze commissie het niet eens worden
op een punt dan is er bercep mogelijk op
een scheidsrecht-rigke commissie van vijf
led- n van wie eeD, zegge een Neder-
lander, mag zjin.
Over de gewicht'gste en principeelste
zaken, ons land b tr>fferde, wordt dus in
beide commiss es door vreemdelingen beslist.
Professor Struycken schreef dan ook
hierover
,z Big vend wordt ten bate van Belgische
belangen ten aan ien van ten bepaa d deel
van ons grondgebied het Ntderlandsch
staa^sg'-zag uitgesch-.keld en het Belgische
daarvoor in de plaats gesteld."
Ten slotte mogen we op deze merk-
waa-dghi-id wijzen: de Belgische volks-
ver tegen woo'diging kt'urde zonder debat
het ve'drag ms-t algemeene stemmen goed
de Nederlandsche Kam»rstreedeenige wt ken
lang en nam het toen aan met 50—47
stemmen-
DE Z0MERT1JD.
Een B.T.A.-telegram uit Parijs d.d. 23
Febr meldt
Volge> s de »Temps" is er betreffande
den zomertijd overeenstemming ber-ikt
tusschen de rgeering-n van Nederland,
G oot Briltannie, Belgie en Frankrijk De
aanvang van den zomertijd werd voor dit
jaar vas ge-teld op den nacht van 9 op 10
April, de terugketr tot den norma'en i ijd
op den nacht van 1 op 2 October
Volgers het Ned. Corr. Bureau wordt
echter van de meest temegde zijde met
stelligheid verzekeid dat het orgegroi d is.
De vereischte maatregel om d-n aanvaDg
van den zomertjjd ook dit jaar te doen
samenvallen met de inwerkingtred ng van
den Zomertijd op de spoorwegen dat is
15 Mei a.s is voorbereid
LONDEN WAARSCHUWT MOSKOD
OPN1EUW
De nieuwe nota, die Woensdag aan den
Sowjet Rus.-isch n laakge'astigde t- Londen
ter hand is gestela, is, naar de N. R. Grt
schrijft, de laatste van een e ks vPn
srhrift-lijke en mond' linge waarschuwir gen.
Het feir, dat haar overhandiging nocdigis
geweest, is voldoende bewjjs van de vruch-
teloosheid van alle vroegere vermaningen
aan de Sowjet maeh'heb ers om hun anti-
Britsche propaganda en actie te staken.
Men zal daarom het recht hebben, set p'isch
te blijveu ten aanzien van de uitwerking
van het jongate d p omatieke stuk wsarai n
weer esn inirukwekkend dossier is toege-
voegd ter staving van do Et geLche be
wering dat Sowjet- Rusland overal waar het
op de wereld er gelegenheid vor krijgt,
het Britscbe gezag en p'estige ondermiir.t,
en tegen Ergeland knipt en st ok*. I-ts
meuws in de?e nota is alleeD dat de toon
di'maal van d n diplon atiek gebruil e rken
afwijkt, wat de Sowiet reg ering aan zich
zelf te danken heefr, omdat Tsjitsjerin,
sedert 1918 volkscommissaris voor buiten-
NEUZENSCHE CO U RANT
Be Burgem eestcr van TER NEUZEN maakt
bekend dat bij zijn besluit van heden aan UENRRIK
VERHAGE broodbakker, Van Bovenstraat no. 22
aldaar. vergunnmg is verlt-end tot bet verrb'hten
van bakkersarbeid tusschen H uur des ii 'middags
en 6 uur des voormiddags. zullende deze vergunning
geldig zijn voor den tijd van drie jaren.
Ter Neuzen, 21 Februari 1927.
De Burgemeester voornoemd,
3 HUIZINGA.
Burgemeester en Wethouders van i KK NKUZEN
brengen ingevolge artikel 230 der Ge aeentewet,
ter openbare kennis dat het voornemen besiaat.om
een strook gemeentegrond, ter oppervlakte van
ongeveer 16 M2. en gelegen aan de Zuidzijde van de
Kerkhollaan, in eigendom over te dragen aan A.
U'llERT te Ter Neuzen.
Eventueele bezwaren tegen dezen verkoop kunnen
worden ingediend tot en met den 4 Maart a s.
Ter Neuzen, den 25 Februari 1927.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
J. HUIZINGA, Burgemeester.
B. I. ZONNEVIJLLE, Secretaris.
can
een merk
rookfabak is
meer waard dan
fraaie verpakkinq
Als Ge een kvwalileif will rooken
neem dan dmed
de besle can alle