AIGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANPEREN. KWATTA.'y Dot's KWA11A D( ftWAIIIOi ABAK No. 3034 Vrijdag 25 Februari 1927. 67e Jaargang. Bekendmaking. DIE NOOIT VlinVtELT VOILE MELR REEPEN ABOHNEMENTSPRIJS Vervreemden openbaren weg De vrouw bij Christus en in het eerste Christendom. BINNENLANB. BUITENLAND. Voor binnen Ter Neuzen f 1,40 per 3 maanden Voor buiten Ter Neuzen fr. per post f 1.80 per 3 maanden Bij vooruitbetaling tr. per post 6,60 per jaar Voor 't buitenland f 2.70 per 3 maanden franco per post Abonnementen voor t buitenland alleen bij vooruitbetahng. Dlt blad verschllnt iederen Maandai>, Woensdag- en VHJdaiavond. Was de Grieiksch-Romeinsche wereld. gelijik wij in een vroeger artikel vrij breed- voerig hebben aanigetoond, niet in staat en bij machte geweest, de vrouw uit haar mimderwaardigheid op te heffen, en was het daar ook de vrouw niet gelukt door haar deugd den man die achting af te dwimgen, waarop zij als zijn medeschep- sel recht had; was ook de toestand der vrouw in het Jodendom een zoodanige, dat de gewone Rabbi in Israel weigerde am met vrouwen en kinderen te spreken, omdat naar zijn meening die .beide groe- pen onlbruikbaar waren voor de onder- wijzing in den Tihora, wij zien nu, hoe Jezus, de Rabbi bij uitnemendiheid, gedu- rerade zijn aardsche omwandeling bij aller- iei gelegenhederi en op allerlei wijsde aan- raking ook met vrouwen niet heeft ge- schuwd, doch veeleer heeft gezocht. Hij, die heit opnam altijd en overal voor alien, dlie verdrukt en benauwd en miskend werden, hij hracht ook de vrouw in eere. Het is terecht opgemerikt, dat fezus, om dit te bereiken, zich wachtte voor een der grondfouten van de Grieksch-Romeinsche en ook van de Israelietische wereld. Daar tocih hing de waarde van de vrouw af van hare praestaties voor staats- en volks- leven. Jezus echter verheft zich boven dit standpoint, beziet de dinigen breeder, en bepaalt de waarde van den mensch naar zij'nie verhouding tot den Schepper. Jezus is het, die het beeld gebruiikt van.vader en kind, en die zoodoerjde ethische, zedelijke betrekikingen in ihet leven roept, die voor alien evenzeer gelden. Wat de Grieken aan bespiegelingen leverden, was slechts te vatten door verstand'elijk zeer ontwik- kelden of sterk begaafden. en werd dan ook nimmer gemeengoed van heel het volk. Maar Jezus prediking is voor den eenvoudigste te verstaan, en Hij kan dan ook met recbt zaligspreken de armen van geest, omdat ook Runner, ja juist hunner is het Koninkrijk Gods. Hij mag het zeg- gen: „lk dank U, Vad'er, Heer des he- mels en der aarde, dat Gij deze dingen voor de wijzen en verstandigen verborgen hebt, en hebt ze den kinderkens geopen- baard". In het 'Koninkrijk Gods geldt een andere waarde dan die in de wereld van Jezus' dagen opgeld deed, waar bijna alles aankwam op physieke kracht of ver- sfcandsonitwikkeling. Van nu voortaan geldt naast de gewone waardemeters ook een zed'elijik-godsdienstige. Jezus is het, die de ziel des menschen in het middel- punt stelt. Voor Hem heeft het geestelijke en eeuwige oneindig maer waarde dan het natuurlijke en tijdelijke. Denk aan Zijn woord,: Wat beat het een mensch, of hij de geheele wereld gewint, en hij lijdt schade aan zijn ziel? Door de vrouwen te behandelen op vol- komen gelijke wijze met de mannen, als zijnde menschelijke persoonlijkheden, en geen werktuigen ten dienste van anderen, heeft Jezus gebroken met de Joodsche op- vattingen en aan deze den doodsteek toe- gebracht. Daarom is het dan ook geen wonder, dat de vrouwen in Jezus' leven zoo groote plants innamen. Ongelijke waardeering der geslachten kon bij den nadruk, dien Jezus legde op het geeste lijke, geen stand houden. Er is uit Jezus' mond geen enkele uitspraak ons bewaard gelbleven, waaruit ook maar in het minst eenige meerderhaid van het eene geslacht boven het andere blijtken zou. Jezus had geen persoonlijke voorkeur ndch voor mannen noch voor vrouwen. Hij had ge lijke appreciate voor alien. De vrouwen onder Jezus hoorders waren aandachtige hoorderessen. Zoo opende de nieuwe religie een nieuw verschiet, en eischtd zij van ieder het allerhoogste. Xerwijl men in vroeger dagen en bij andere godsdiensten INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. Stechts een merk kan aan de sjjits staan van een vrouw weinig of niets verwacht- te, zoodat het voor haar dan ook heel i moetedijk was om hoogeie ldealen na e streven, gaf de nieuwe /;edenwet hoop en i bezieling tegelijk. Had een Aristoteles nog ddnven en kunnen zeggen, dat van j een vrouw geen moed mocht worden ver wacht, het werd nu alles anders. En op- tredend binnen het Christendom mochten alien, mannen zoowel als vrouwen. deel- nemen aan de uitbreiding van het konink rijk Gods. De vrouw was kort geizegd: vrijgemaakt. Haar gevoel van eigen- waarde en haar zelfrespect groeiden, sinds zij een bepaalde taak te volbrengen had voor de nieuwe maatschappij. Krachten, die tot nu toe slechts hadden gesluimerd, of die alleen in dienst hadden gestaan van het gezinsleven, werden nu openbaar en zochten werk, ook buitenshuis. Wei bleef het huisgezin natuurlijk (en gelukkig) middelpunt, maar toch openden zich nieu we vergezichten. Zoolang als door de oude wereld het meeste rekening werd gehouden met lichaam en verstand, zoo lang sprak het vanzelf, dat de man zoo iets als minach- ting moest gevoelen voor de vrouw, die physiek en vaak ook intellectueel de min- dere was. Maar dit werd alles anders, zoodira maar ziel en karakter in het mid delpunt van 's menschen denken en han- delen waren komen staan. Echter bracht de grootste winst de Christelijke eisch van persoonlijke reinheid voor beide sexen. Het kan zijn nut hebben, hier eenige vrouwspersonen te noemen, die het hare hebben bijgedragen tot de voorbereiding en de ontplooiing van het heil in Christus. Voorop staan dan natuurlijk Elisabeth, Johannes moeder, en Maria; eerbied dwingt ons ook af de figuur van de pro- fetes Anna. Dan worden genoemd Petrus' schoonmoeder en de .moeder van de zonen van Zeibedeiis. Maria Magdalena is wel eens als .,de vrouwelijke Petrus getypeerd, in wie het gemoedsleven nog sterker zich ontwiikkeld had dan het ver- standelijk over leg. Zij is na haar ge- nezinig en verandering in Jezus onmiddel- lijke omgeving gebleven, en ook mee naar Jeruzalem getrokken. Zij bleef Jezus tot in den dood getrouw, nam deel aan 's Heeren begrafenis, en was de eerste die een blik mocht slaan in het open graP. Dan worden nog genoemd een Maria van Bethanie, de zuster van Lazarus, en haar zuster Martha, een Maria, die de moeder was van Johannes Marcus, en een Maria, de moeder van Jacobus en Joses. De Ka- naneesche vrouw wordt ons geteekend als iemand met een groot geloof in Jezus' macht, wier bede dan ook verhooring vindt, en over "wier geloof Jezus zich ver- wondert. En een zeer ibijzondere vermel- ding verdient zeker wel de Samaritaan- sche vrouw uit Johannes' vierde hoofd- stuk. De discipeien verbazen zich in dat verhaal over het feit, dat Jezus met een vrouw sprak, maar de Heil and heft haar uit boven haar leven, en het is zeker merk- waardig, dat zij de eerste is, die het evan- gelie binnen Samaria verkondigde. Ook dient nog melding te worden gemaakt van de zondares, door wie de Heiland zich liet zalven binnen het huis van Simon den Farizeer, en van de overspelige vrouw, uit Johannes 8, die tot Jezus werd gebracht, tot wier beschuldigers Jezus het indxukwekkende en ontzagwekkende woord sprak: ,,Wie van u zonder zonde is, werpe het eerst den steen op haar' Onmiskenbaar springt bij dit alles in het oog, hoe in de Nieuw-Testamentische wereld de vrouw een plaats bekleedt, die haar in de overige voor-christelijke litera- tuur nergens werd toegekend. Er waren een nieuwe wereldlbeschouwing en een nieuwe levensopvatting gekomen. Van deze belangrijke omkeer getuigt nu ook de behandeling van het huwelijk en van de echtscheiding in de Evangelien. Het scheiden wordt eenvoudig en kortaf verboden, de vrouw is niet langer een be- zitting van den man, waarmede hij vol- komen naar welgevallen handelen kan. ,,Wat God heeft samengevoegdzoo heet het, ,,scheide de mensch niet". In het huwelijk gelden dus voortaan de- zelfde eischen voor man en vrouw beide, en de vroegere dubbele moxaal der Joden is daarmede geheel opgeheven. Dat Jezus slechts mannen uitzond als apostelen, zal zijn oorzaak hebben gehad en in de zeden van dien tijd' en zeker ook in de buitengewone eischen, die aan deze eerste predikers moesten worden gesteld. Het probleem van de ongehuwde vrouw. dat in onze dagen werkelijk een moeilijk vraagstuk is ge worden, en dat men maar niet met eenig luchtig daarheen geworpen zimietjes kan oplossen, bestond in die dagen nog niet of zoo goed als niet. Pas I later wordt er over deze dingen eenigszins anders geoordeeld, en zal Paulus de vraag stellen: Hebben wij misschien geen recht om eene vrouw als zuster met ons mede te voi&ren, gelijk ook de andere apostelen, of de ibroeders des Heeren, en Cefas Wij zeggen nu ook nog iets over den invloed van dit alles op den eersten Christentijd. Maar natuurlijk Eleven en kele typisch Joousdfee begrippen nog doorwerken. Zoo bleef voor velen, van beceekenis, dat in het ^scheppingsverhaal van Genesis 2, de vrouw was geschapen na den man. Dan was het de vrouw, die het eerst was verleid geworden. En zelfs werd de val der engelen aan de vrouw verweten. Deze verschillemde opvattin- gen hebben nog lang en tijd invloed ge- oefeind, alsof b.v. het geschapen zijn om- derwille van den man eenige minderwaar- digheid zou insluiten, enz. Er kwam ech ter ook reactie tegen deze leeringen. Vrouwen werden even goed als man nen gedoopt, en zij kregen deel aan de voorrechten der nieuwe gemeenschap zon der ook maar een oogenb'lik te aarzelen ook de nadeelen. die daarmede gepaard gingen, te deelen. Josephus vermeldt, dat bijna alle vrouwen te Damascus tot het Jodendom behoorden. Men kan dan be- grijpen, hoe groot hier de macht van het Christendom werd. En ook in de door Paulus bezochte en gestichte gemeenten waren veel vrouwen ..godsdienstig juist uit de aanzienlijkste kringen. die dus blijk- baar sympathiseerden met het Joodsche geloof. Bij de vrouwen bestond alom groote behoefte aan godsdienst, en de eerste aanwinst van het Christendom be stond dan ook op veel plaatsen vooral uit vrcfuwen. Omgekeerd heeft de toetreding van de vrouwen tot het Christendom voor de vrouw ook rijke vnucht gedragen. Zij ont- ving nu zelf verlossing en levensont- plooiing. Maar ook dwongen deze eerste Christinnen alom eerbied af. Veel marte- laressen zijn ons bekend. De geheele sexe kreeg daardoor aanzien. Eusebius (om maar een getuige hier aan te halen) zegt: „De vrouwen waren niet minder dan de mannen door de leer van het god- delijke Woord sterik gemaakt; zij verdroe- gen denzellfden strijd als de mannen, en zij verkregen gelijke overwinningskxonen voor haar groote dapperheid; in het ver- derf gelokt, helbben zij liever haar zielen in den dood gegeven dan haar lichaam in de schande". En hoever de gelijkstelling der vrouwen reeds was gevorderd, blijkt wel zeer duidelijk uit drie verboden, die onder Keizer Licinius ten aanzien van de vrouwen werden uitgevaardigd. Ten eerste werd het haar verboden met de mannen gemeenschappelijk godsd'ienst- oefening te houden. Ten tweede werd het den vrouwen niet toegestaan de plaat sen, voor samenkomsten bestemd, te be- zoeken. En ten derde mochten de vrou wen niet in den godsdienst worden on- derwezen door mannen, doch slechts door haar eigen ge&lachtgenooten In een parallel, die Chrysostomus trekt tusschen een heidin en een Christin, zien wij niet minder duidelijk hoe Jezus' in vloed ten gunste van de vrouw heeft doorgewerkt, Hij schrijft: ,,Ik heb jonge vrouwen gekend, die te voren verwijfd waren, in wellust zich baadden, haar tijd veibeuzelden, en haar leven sleten op den divan in vad'sige rust; die van niets anders wilden weten dan van zich te kleeden en te verkleeden, zich te behangen met gou- den sieraden en met parelen en edelge- steenten, en die nu, bekeerd, zich van deze ijdelheden hebben afgewend en de groot ste gevaren en bezwaren trotseeren: zij vatten thans den ernst van het leven, kas- tijden haar lichaam, en getroosten zich opofferingen. Zooveel vermag het vuur van Christus, zooverre overtreft de blijd- schap van den geest de natuur der zin- nen'Is er beter, schooner en sterker be- wijs aan te voeren voor de machtige door- werking van Jezus' hervormendera invloed in het ieven en karakter der vrouw Parlementair Overzicht. 22 Februari. Nadat de Karaer bjjkars d ie vergadering-n aan de brnde annexatie- tvetjes had besteel, werd een aanvang ge maakt met de behandeling van bet wets- outwerp tot opbefiSng van privaatrechtelijke belemmer ngen. Doel van het wetje i?, de mogelgkbeid te openen, op meer eenvoudige wijze dan thans kan geschuden, de belemmeringen op te beffea, welke door heD, die ten aan zien van een onroerend goed eenig recht kunnen doen gelden, aan de totstandkomirg en de instanahoudii g van werken, in het openbaar belarg bevolen of ondernomen, in den weg worden gelegd. Echter moet de M nister van Watersta t van oordeel zijn dat, wauneer het ncodig is voor het tot- standbrengen van een rijks-, provinciaal oi' reglementa'r waterschapswevk of voor eenig waterschaps- of g' meentewerk, dat van openbaar be'ang is verk'aard, gebruik te maken (duurzaam of tijdHiik) van alle mogeijjke onroerende goedercn, woningen dus incluis, het gewone middel van ont- eigening bij de wet rcdelijkerwijze niet kan worden gevorderd en de betrokkenen recht hebben op schadevergoediog. Een nieuw beginsel brengt dit wetje n.et, wel een uitbreiding van de bestaande wetgevi-ig, n.l. van de belemmeringen-wet van 1899 en de wet van 1918 omtrent de electriciteitswerken. Maar het valt niet te ontkennen, dat het eigendomstecht wper opni uw een deuk kiijgt, omdat de recht hebbenden verplicht zgn te gedoogf-n. dat zoodanige werken wmden aangetegd en ins and gehouden Men zal dus het aan- leggen van gas waterleidingen, rioleering e.d. op zijn terrein moeten dulden, en ook moeten toelat-; het contra leeren en onder houien van deze werken. Hoe zal de schadevergoedirig voor al dit ongerief op eigeu erf goed zijn vast te stellen De Regeeiirg was reeds tegemoet ge komen aan een der bezwaren tegen d>ze wettelijke voorz'ening, door een wijziging aan te b engen, waa door de be.>lissing, of onteigening niet rederlijker wijze gevorderd worat, in hoogste instautie bp de rechter- lgke macbt is gebracht. Minder toe- schieteljjk stond zij echter tegenover het am^ndement om mede beroep toe te kencen op het G-rechtshof ten aanzien van de mate gebru ks'ielemmering. De Kamer liet zich ech er niet ov>-rtuigen en aanvaardde het amendement, zoodat het Gerechtshof mede zal kunnen vemietigen de beslissing van den Minister van Waterstaat, dat in het gebruik van het onroerend goed niet meer beleramering wordt gebracht dan redelijkerwijze voor den aanleg, de instand- houding. de verandering of de overbrenging van het werk no 'dig is De heeren Droogleever Fortuijn en fleemskerk hadden voorts ernstige bezwaren t"gen de m >gelijkheid, dat boom^n en beplartingen kunnen worden opgeruimd. De Regeering s'elde echter prgs op een afzonder gkn regelir g met het oog op spoedgevalbn, d^ch tenslotte is zij aan de bvzwaren tegemoetgekomcn door de alge meene regeling ook van toepassing te doen zijn op belemmeringen door boomen op of nabij het terrrin van de werkzaamheden, behoudens in spoedgevallen. En daarna werd het ontwerp zonder hoofdeiijke stem ming aangenomen. Vbrvo'gens passeerden nog een'gekleincre wets rntwe' pen, oa dat tot opheffing van het bouwfonds voor de Dcpartemenbn van Hinnenlandsch-Zaken en Onderwijs, Ku_ sten en Wetenschappen. De uitgaven voo1 de stichting van gebouwen worden dus weer, als vo6r 1915, op den gewonen dienst (bpgrooting Financien gebracht). INGEZONDEN MEDEDEELINGEN HET VEELBESPROKEN VERi>RAG. Nu de Eers e Kamer weldra in laatste instantie 1 esbssen zal over het verdrag tusschen Belgie en ons 'and, kan h-t, nuttig Zgn zoo schrijft men ons in een kort artikeltje samen te vatbn wat dat verdrag inhoudt en wuarom zoovelen het een '.amp voor Nederland achttm. Het eerste en kortste a>tikei is een der gewichugs'e. Het erkent dat de neutralit-it van Belgie is vervallen en eveneens het verbod om van Antwerpen een oorlogsha<en te maken. Door de opheffing van die neu- traliteit wordt het gevaar grooter dat Belgie nog meer vazalstaat van Frank'ijk wordt. Beige voe t geen eigen buitenlan'sche politiek, zooals wij, maar ziet altjjd Frankrijk naar de oogen en het nieuwe verdrag geeft voor de weg .te nemen slagbooa.en der neutraliteit geen enkele compensatie. De oorlog-haven voor Antwerpen is vooral daarom zoo vreemd omdat bepaald is dat in oorlogs'ijd de vevbinding van die haven met de zee voor Belgische oorlogsschepen gesloten is Men vcrmoedt dat dit maar schjjn is om onze sonvereir iteit over de Schelde aan te tasten. H-t verdrag regelt in werkelijkheid de politieke p sitie van Belgie op de Neder- landsche Schelde. De verplichting tot onder- houd van een doorgaande vaargeul op de Schelde, die ons wordt opgelegl, is een zuiver Belgirch belang, geen enkele Nederlandsche haven heeft er een g ^elang bij In het oude g-schil over de Wieling-n, krijgt Belg e een voorsprong, d e het niet had. Vroeger werd alleen gesproben van //rechten", nu van (isouvereiniteit-rechten" van Beig e. In het verdrag komen een aantal bepa- lingen voor betreffende aanleg van nieuwe werken, het onderhoud en de bedi-ming van bestaande of nog le maken werken. Het aandt-el in de kosten, dat Nederland daarin te dragen heeft, is onevenredig groot en bovendien worden or.ze be'arigen voor de Belgische op zij gezet Zoo wordt wel bepnald den afvoer van Belgisc'n water over Ned. gebied, maar niet die van Zeeuwsch- Vlaanderen over Belgischen grond. Een ander artikel schrijft voor de toestem- ming van Nederland voor het aanleggen van kanalen van An werpen naar Moerdijk en Ruhrort (Schelde-Maas Rij')over ons land, ten koste dus van de Rotterdamsche haven, terwijl wij in de kosten moeten bijdrageD. Artikel IV bepaalt dat de commissie van beheer zal bestaan voor de helft uit Belgen „wier beschikkingen en verordeningen voi r- rang zulien hebben boven de Nederlandsche beschikkinSen en veroidei ingen.'' Wanncer men nu west, dat die com missie. waarin de Be'gen alles en wij niets te z ggen heb en, te btslissen zal hebben o?er de scheepvaart op de Schelde, ver- lichting, onderhoud, ver ettring en zelfs verleggingen en do .rsugdingen landwaarts van de bandijken en ook de po'itieverorde- ningen dan begrijpt men hoe de Belgen baas kunnen spelen in ons land. Kan deze commissie het niet eens worden op een punt dan is er bercep mogelijk op een scheidsrecht-rigke commissie van vijf led- n van wie eeD, zegge een Neder- lander, mag zjin. Over de gewicht'gste en principeelste zaken, ons land b tr>fferde, wordt dus in beide commiss es door vreemdelingen beslist. Professor Struycken schreef dan ook hierover ,z Big vend wordt ten bate van Belgische belangen ten aan ien van ten bepaa d deel van ons grondgebied het Ntderlandsch staa^sg'-zag uitgesch-.keld en het Belgische daarvoor in de plaats gesteld." Ten slotte mogen we op deze merk- waa-dghi-id wijzen: de Belgische volks- ver tegen woo'diging kt'urde zonder debat het ve'drag ms-t algemeene stemmen goed de Nederlandsche Kam»rstreedeenige wt ken lang en nam het toen aan met 50—47 stemmen- DE Z0MERT1JD. Een B.T.A.-telegram uit Parijs d.d. 23 Febr meldt Volge> s de »Temps" is er betreffande den zomertijd overeenstemming ber-ikt tusschen de rgeering-n van Nederland, G oot Briltannie, Belgie en Frankrijk De aanvang van den zomertijd werd voor dit jaar vas ge-teld op den nacht van 9 op 10 April, de terugketr tot den norma'en i ijd op den nacht van 1 op 2 October Volgers het Ned. Corr. Bureau wordt echter van de meest temegde zijde met stelligheid verzekeid dat het orgegroi d is. De vereischte maatregel om d-n aanvaDg van den zomertjjd ook dit jaar te doen samenvallen met de inwerkingtred ng van den Zomertijd op de spoorwegen dat is 15 Mei a.s is voorbereid LONDEN WAARSCHUWT MOSKOD OPN1EUW De nieuwe nota, die Woensdag aan den Sowjet Rus.-isch n laakge'astigde t- Londen ter hand is gestela, is, naar de N. R. Grt schrijft, de laatste van een e ks vPn srhrift-lijke en mond' linge waarschuwir gen. Het feir, dat haar overhandiging nocdigis geweest, is voldoende bewjjs van de vruch- teloosheid van alle vroegere vermaningen aan de Sowjet maeh'heb ers om hun anti- Britsche propaganda en actie te staken. Men zal daarom het recht hebben, set p'isch te blijveu ten aanzien van de uitwerking van het jongate d p omatieke stuk wsarai n weer esn inirukwekkend dossier is toege- voegd ter staving van do Et geLche be wering dat Sowjet- Rusland overal waar het op de wereld er gelegenheid vor krijgt, het Britscbe gezag en p'estige ondermiir.t, en tegen Ergeland knipt en st ok*. I-ts meuws in de?e nota is alleeD dat de toon di'maal van d n diplon atiek gebruil e rken afwijkt, wat de Sowiet reg ering aan zich zelf te danken heefr, omdat Tsjitsjerin, sedert 1918 volkscommissaris voor buiten- NEUZENSCHE CO U RANT Be Burgem eestcr van TER NEUZEN maakt bekend dat bij zijn besluit van heden aan UENRRIK VERHAGE broodbakker, Van Bovenstraat no. 22 aldaar. vergunnmg is verlt-end tot bet verrb'hten van bakkersarbeid tusschen H uur des ii 'middags en 6 uur des voormiddags. zullende deze vergunning geldig zijn voor den tijd van drie jaren. Ter Neuzen, 21 Februari 1927. De Burgemeester voornoemd, 3 HUIZINGA. Burgemeester en Wethouders van i KK NKUZEN brengen ingevolge artikel 230 der Ge aeentewet, ter openbare kennis dat het voornemen besiaat.om een strook gemeentegrond, ter oppervlakte van ongeveer 16 M2. en gelegen aan de Zuidzijde van de Kerkhollaan, in eigendom over te dragen aan A. U'llERT te Ter Neuzen. Eventueele bezwaren tegen dezen verkoop kunnen worden ingediend tot en met den 4 Maart a s. Ter Neuzen, den 25 Februari 1927. Burgemeester en Wethouders voornoemd, J. HUIZINGA, Burgemeester. B. I. ZONNEVIJLLE, Secretaris. can een merk rookfabak is meer waard dan fraaie verpakkinq Als Ge een kvwalileif will rooken neem dan dmed de besle can alle

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1927 | | pagina 1