KWATT^A Dais KWiT4 sp BETON-MUUR. VRossem S patent verpakking Hoest- Grondkeerenden muiir yan gewapend beton VOLLEMELR KEEPEN Morst ni - Scheurt niet. - Geeft geen kort. lichte baaitabak cts. tabletten MIJNHARDT'S ARftlMlMFkikS-INTQPRIIQ" Voor birnen Ter Neuzen 1,40 per 3 maanden Voor buiten Ter Neuzen fr. per post 1,80 per 3 maanden Bij vooruitbetaling fr. per post jfj.du pei nDUHrtClntll I O l n IJ O Voor 't buitenland 2.70 per 3 maanden franco per post Abonnementen voor 't buitenland alleen bij vooruitbetaling. Dit blad versehljnt lederen Maandag-, Woensdag- en Vrijdagavond. JBEDiaSX'HI BIiAC. Burgemeester en Wethouiers van TER NEUZEN vragen «66r 1 Maart 1927 aan bicdingen ^oor het makeii van een Teskeuing met toelichting is voor f 1. ter gemeente secretarie verkrijgbanr. Ter Neuzen, den 18 Febr. 1927. Burgemeester en Wethouders van Ter Neuzen, J. HU1Z1NGA, BurnHmaester. B. 1. ZONNEV1JLLE. S-eretaris. Dt bemaliog&iorichting m het Waterschap Stoppeldiik c. a. Woensdagvoormidldag was one doe! bet bezoeken van een plaats in onze be trekkeiijk naaste omgeving die wel tot dc raiust bezochten zal behooren. We had den id. te voddoen aan de v.riendelijke uit- noodiginig van het bestuiur van het Water schap Stoppeldijk c. a. tot het bijwonen van die plechtige ingebruikstellinig der be- raalingsinrichting. Zij, die :den strijd. kennen, die reeds neatallen van jaren in Zeeuwsch-Vlaan- deren wordt gevoerd voor een betere ont- waterintg, die Ide beteekenis daarvan ken nen voor de laagst gelegen laniden, zullen ten voile beseffen, dat diit anderdaad vooi de bij dit waterschap betrokken po'ders e* wa terse happen inderdaad een feit van befceekenis is. Voor zoover hunne gemeenschappelijke uitwatering betreft vormen de polders Stoppeldijk (1266 H.Are), Groote Cam- bkui (333 H.Are) ter Paulus (502 H.Are) em de Watersc'happen Hengst- en Rum- mersdijk (962 H.Are), Lamswaarde (1793 H.Are) en OuicLe Graauw en Lan- fendam (744 H.Are), alzoo tezamen 800 H.Are, een waterschap, genaamd waterschap Stoppeldijk e.a., dat het wa ter loost door de Zeesluis te Ossenisse bij den 's Heer Arendspolder. Deze in 1850 gebouwde sluis haeft 2 kokers ieder met een dagwijdte van 3 M. In genoemd jaar werid tevens aangelegd he* 'kanaal Campen naar de Zeesluis, dat feitelijk alls boezem van dt achterliggen- de zoogenaamde Ouide Hoorn dienst doet, Het kanaal heeft een bodembreedte van 9.50 M. met beloopen van 2 op 1. De bouw der sluis en den aanleg van het 3500 M. lange kanaal vorderden in genoemd jaar een uitgaaf van f 117.450. Reeds spoedig na de totstand'koming der voor no em de werken bleak, dat de ca- paciteit der zeesluis in verband met de kanaalbreedte te klein was. De drempelligginq der sluis (2.78 4 N.A.P.) was laag genoeg, zoodat een der opflossingen zou kunnen zijn de sluis te verigrooten, wat uiiteraard een zeer kost- baar werk is. Voorts mioest men er op bedacht zijn, dat het zelfs met een groo- tere sluis. tengevolge van ongunstige tijen op de Schelde gepaard gaanide met wes- tenwind, voor kan komen, dat in eenige dlaigen de sluis met sueerde en dat dan de bimneniwatersitand steeg tot 2.00 M. -f- vloer Zeesluis, terwijl 1.30 M. vloer Zeesluis de stand is waarbij achterlig- genlde polders geen waterbezwaar onder- vinden. In het kort, men kwam tot de conclusie, dat een uiterste binnenwaterstand van 1.30 M. vloer Zeesluis slechts te be- reiken is door kunstmatige bemaling van het kanaal. Aan den heer Ir. De Mann, destijds in qenteur van de Provincialen Waterstaat te Ter Neuzen werd in 1880 opgedragen hoe de bemaling het best tot stand was te brengen waar deze 't voordeeligst was te plaatsen en Welke de keuze van het be- maJinqswerktiuig zou zijn. In December 1881 werd door aenoem- den ingenieur en door den ingenieur Nier- -'ra&: te Utrecht een versl'ag uitgebracht omtrent de middelen tot verbetering van de uitwatering van het waterschap Stop- peJdij'k e.a. In de bijgevoegde nota betreffende de fijmncieele berekeninq voor de stichting vsm het stoomgemaal werd een kapitaat van 90 000 noodig geacht Op de in 1882 gehouden algemeene vergadering wais men het er spoedig over eens, dat die .kosten tooh te hoog ware en men zag van het plan af. In het tijdvak 1882 tot 1922 werd he', vnaagstuk van cfe bemaling nog wel eens besproken en dit geschiedde uiteraard vaak na jaxen waarin veel last van wate- was ondervondien, doch emstige bespre- kimgen om over te gaan tot den bouw van een gemaal bleven achterwege. De buitengewoon hooge waterstander in het begin van 1925 welke elders to' rampen leidden en in het Land van Hulst groote ongemakken en schade veroor- zaakten deden de behoefte aan een ge maal sterker voelen en in den loop van het jaar 1925 werid er met een vrij groote meerderheid door de algemeene vergade INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. S!«chts een merk kan aan de snits staan G E Z O N O E EDEOtELIIGEN. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. ring tot den 'bouw van een gemaal be- sloten. Toen ontbrandde de strijd hoe het ge maal zou moeten worden, of een diesel motorgemaal of een ged'reven door elec- triciteit. Jammer genoeg voor de P. Z E. M. behaalde de onitvanger-griffier vac het waterschap, K. J. A. G. Baron Col- lot d'Escuxy, die naar aanleiding der doot de P.Z.E.M. geboden voorwaarden het eerste tmeest in het beilanq van den pol der achtte, den zege; het zou worden een daeselmitorgemaal, te leveren door de be- kende fabriek van ..Werkspoor" te Am sterdam. Op 3 Mei van het jaar 1926 werd de bouw van het gemaal opgedragen aan den aannemer Ir. G. Kuijipers te Amsterdam voor een bedrag van f 47.500. Het gemaal is gebouwd ten oosten van dp zeesluis aan den s Heer Arendspolder, giedeeltelijk in het binnenbeloop van den zeedijk. Het is geheel uit gewapend be ton opgetrokken. Het eigenlij.ke gebouiw heeft een afmeting van 10 bij 6 M. V. uit het gibouw ligt de afvoerbuis door den zeedijk en monidt uit in den sluiskoker tuisschen de zoute- en zoete deuren. Zooals toen reedls opgemerfct, werd de Dieselmotor met centrifugaalpomp gele verd (dioor Werkspoor". De motor is een drie cylinder Diesel- motor van 200 P. K. en maakt 200 om- wenteling.cn in de minuut. Aan de voorwaarde om bij een opvoer- hoogite van 3 M. bij 200 omwentelingen per minuut 180 M3. water te vexzetten werd bij de beproeving ruimschoots vol daan. Nog kan worden vermeld, dat de totale kosten van het gemaal f 106.000 bedragen. t Was erg heii'g, Woensdagmorgen en we leven in dagen van mist, doch de wetenschap, dat de provinciale boot tus schen Harasweert en Walsoorden ook bij mist steeds haar taak verricht, deed geen vrees bestaan, dat idle plecihtigiheid zou worden verstoord door niet arriveeren van de gasten van de overzijde der Schel de, waaronder ook Z. Exc. den Commis- saris der Koningin, Jbr. W. J. Quarles van Uffond, die ide olechtigheid verrichteti zou. De boot arriveerde dan ook op tijd te Walsoorden en van daar werden de gas- ten, ten getale van ruim 60 per auto naar de zeesluis bij Ossenisse gabracht. De bevolking van Ossenisse, zoowel als die der verder gelegen buurt Zeedorp 'haid door het uitsteken der vlaa blijk ge- geven van belangstelling bij dit nooit ge- kende driukke bezoek. Aan den zeedijk werd uit de auto's ge- stapt en werd het laatste gedeelte van dei. weq naar de sluis te voet afqelegd lanqs den weg op den zeedijk. We bevonden ons toen aan de Westzijde van de uit- eker.de noordelijke punt van Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen, ook in de nabij- heid der nlaats van indijking van het laat ste gedeelte van het Hellegat. Het arootste deel idler bevolking van Ossenisse en Zeedorp vergezelde den stoet naar de zeesluis- Het muziekg.ezel- schap van Lamsiwaarde was daar opae- steld en verwelkomde het waterschaps- bestuur met zijn gasten met het Wilhel- mus. Daarna betrad het gezelschap het hier- boven beschreven gebouw der bemalings- inrichting. Het gebouw maakt van buiten gezien een aardigen en toch stevigen in- druk. Binnen is een gedenkplaat aange- bracht, waarop vermeld staat, dat de eer ste steen van het gebouw op 20 Aug. van het jaar 1926 is gelegd door den oudsten kleinzoon van den ontvanger-griffier van het waterschap, e\renals dezen qenaamd K. J. A. G. Collot d'Escury. Voorts staan daarop de naimen der leden van bestuur en algemeene vergadering, den naam van Werkspoor als leverancier der machine rien en van Ir. G. Kuijpers als ontwerper van het gebouw. Nadat het gezelscha^ lan^s de wanden van het gebouw en romd de machinerien stond geschaard, werd het nezelschap vei- welkomd door den voorzitter van het da- gelijksch bestuur van het waterschat), den heer J. de Waal te Hontenisse. Hij zag in bun aanweaiglheid een bew:;s der waar deering van het hier verrichte werk en verklaarde dat het aan het bestuur boven- al genoegen deed, dat de Commissaris der Koninoin zich bereid heeft verklaard deze inrichting officieel te willen in werkino stellen. Jhr. Mr. W. J. Quarles van Ufford "oeimde het een eer en een voorrecht, te kunnen overgaan tot de officieele inwer- kingstelling idezer bemalings-inrichtiug. Onwillekeurig, aldus zeide hij, oaan op een dag als deze onze gedachten terug naar de ernstige ramp, die in den aanvang van het vorige jaar meerdere deelen van ons vaderland getroffen heeft. Het leed en de angsten, welke in die dagen zijn dborstaan, de slachtoffers, die daarbij zijn gevallen en de ontzaggelijke schade, die toen door den watersnobd is aangericht vervullen ons nog met deernis en smart Maar tevens denken wij terug aan het energieke optreden van verschiliende overhetdspersonen, aan de heldhaftige po- gingen tot bijstanid, die toen zijn aange wend en aan den geest van offervaardig heid en hulpvaardigiheid, die daarna over ons vaderland is getrokken. Ook onze provincie is toenmaals niet geheel gespaard gebleven, al was de aan- gerichte schade dan ook lang niet van dien aard, als in eenige onzer zusterpro vincies. De laaggelegen nedeelten van Oost-Zeeuwsch-Vlaanderen hebben ir: die dagen, voor zoover onze provincie betreft, wel het meeste cverlast van water gehad en de inwoners van sommige ge- meenten, liggende in dit waterschap, heb ben toen kommervolle (dagen en nachten doorgebracht en heel wat ongemak door- staan. Door tusschenkomst van het Provin c aai' V^atersctxxicomite en dank zij de niet voldJoende te loven milddadigheifl van velen is echter de stoffeliike schade toen aangebracht aan hen, die gelet op hunne maatschappelijke omstandigheden het zwaarst waren getroffen, grootendeels kunnen worden vergoed. Uit het kwade kan echter somwijlen het goede voortvloeien. Het onheil. dat ten vorige jare deze streken geteisterd heeft, heeft toch den grooten stoot ge- geven tot den bouw van deze bemalings inrichting. OogenbJikkelijk na (de ramp heeft he: steeds zoo wakkere bestuur van het wa- terschan Stoppeldijk begrepen, dat het oogenblik was aangebroken om wederonr opnieuw ter hand te nemen de reeds door vele jaren ontworpen plannen, ten doe) heibbende deze streek tegen water over- last te vrijwaren, door welke plannen echter nimmer eene meerderheid in de vergaderinn der afgevaard'iqden was ge vonden. Reeds bij mijn bezoek aan de geteister- de streken in de eerste dagen van Januari van het vorig jaar, dus n<y t'iidens den hoogen waterstand, mocht ik tot mijn vreuqde coinistateeren, dat eenige leden daarvoor een open oog hadden en reeds op 9 Januari d.a.v. c 'iende het bestuur aan de lelden van het waterschap een voorstel in om in principe tot stichting van eene bemalinigsinrichting te besluiten. Uit een door het bestuur daarbij over- gelegden staat bleek, dat het water een geheel ongekende hoogte had bereikt. Terwijl voor 15 Dec. 1925 de waterstand in het uiitwateringskanaal nimmer hooger dan 2.15 M. boven den vloer van de zee sluis in den Ser Arendspolder was ge- weest bedroeg in .den eerste dagen var Jan. 1926 de stand 2.43 M., dus nog 0.63 M. boven 1,80 M. Tevens toonden die staat aan, dat in de voorafgaanide 15 jaren meermalen water- standen waren, waarbij idle laaaiqelegen gronden veel schade hadden geleden. Z. Ex. memoreerde de geschiedenis van het uitwateringskanaal, dat eigenlijk niimmer aan de behoeften heeft kunnen voldoen en aan de in 1881 door d'en heer Ir. De Man gemaakte plannen. Het rap port van dezen bekwamen deskundiqe heeft thams nog tot grondsla." qediend voor idle vaststelling van de capaciteit var. deze installatie. Hij meent. dat een woord van qrooten lof aan den iheer De Man, die helaas hier niet aanwezig kon zijn, zekerop zijn plaats is. Hij meende te spreken uit aller naam wanneer hij hier een woord van dank bracht aan den man wiens werk na zoo- veel jaren een waardevol bezit voor den polder bleek te zijn. Z. Exc. stipte voorts het besluit tot het uitvoeren van dit werk aan. genomen on- der den Lndruk der laatste water-rampen, waartvan hij met instemming heeft kennis genomen. De vergadering heeft daardooi een daad verricht, welke zegenrijke ge- volgen met zioh zal medebrengen en waar- voor zij. naar hij hoapt, tot in lengte van dagen aanspraak zal mogen maken op de dar kbaarbeid der ingelanden. Al was Z. Exc. met Ged. Staten over- tuigd, .dat, bij de zeer gunstige voorwaar den die de P. Z. E. M. voor de levering van electrischen stroom heeft aangebo- den, de voorkeur had moeten worden ge- geven aan electrische bemaling in plaats van met een Diesselmotor, hoopt hij, dat het waterschap deze keuze nimmer zal be- treuren en dat de lasten, die de ingelanden worden opgelegd, niet hooger zullen zijn dan bij .den opzet was geraamd. Hoofd- zaak was het voor spreker en Ged. Staten dat er een bemalingsinridhting tot stand kwam, niet de vraag welke beweegkracht daarvoor zou wortd'en aangewend. Zij het dan ook niet dan na lange aarzeling ook de deskumdigen waren het niet eens hebben Ged. Staten aan een oplossinq naar den wenisch van het waterschaps- bestuur voor zoover noodig hun mede- werking verleend. Z. Exc. stipte aan, dat door dit gemaal in het ongunstigste geval, als de sluizen den geheelen dag gesloten blijven 260.000 M3. water kan worden uitgepompt, ter wijl, als de sluizen 6J/J uur open zijn 340.000 M3. kan worden afgevoerd, zoo dat als regel zelfs de lage gronden geheel voor overlast van water kunnen worden gevrijwaard, en bij een regenval als ten vonigen jare de streek op korten tijd van het overtollige water kan worden bevrif.d. Een eisch die echter niet uit het oog verloren mag worden is, dat de polder wiaterleidingen steeds in goeden staat zul len moeten worden onderhouden. vooi voldoenden afvoer van het water. Met naldruk wijst hij den ingelanden op hun desbetreffende plichten. Onnoodig zal het zijn vervolqde spreker thans te wijzen op de voordee- len, welke door een goede afwatering van den bodem specdaal voor den land- bouwer verkregen worden. De juistheid van het gezeglde ,,de poldier op peil, des lanidbouwers .heil" wordt gelukkig meer en meer erkend. Wel is waar brengt eene inrichting als deze uiteraard hoogere lasten voor de ingelanden mede. maar deze zullen als regel door meerdere op- brenigst van den bodem op den duui ruimschoots worden goed gemaakt Daarom, mijne heeren, mijne hartelijke gelukwenscihen, alsmede hulde aan de algemeene vergadering voor haar wijs be sluit en niet minder aan het volijverige bestuur voor de voortvarende wijze, waarop het deze zaak heeft aangepakt. Met den aanleg Idezer inrichting geeft het waterschap tevens een goed voor- bee:d aan amdere deelen onzer provincie. waar de waterloozing hier en daar noa wel wat te wenschen overlaat. Zooals vanzelf spreekt, heeft de strijd tegen het buiteniwater in Zeeland steeds de groot- ste zorg vereischt en bij voortdurinq zal daaraan ook alle aanldacht moeten worden geschonken. Dit neemt inbusschen nie: weg, dat de suatie van het binnenwater een vraagstuk is, dat met het oog op de meerdere productiviteit van den bodem van het grootste belang moet worden ge acht. Eene gelukkige omstandigheid is het, dat zulks meer en meer wordt ingc- zien en idlat ook de Zeeuwsche water- schappen en polderbond dit vraagsutk tot zich heeft getrokken. Ik hoop zeer, dat die bond het onderzoek, dat hij dienaan gaar.de instelt, zooveel mogelij'k zal be spoedigen en dlat doeltreffende voorstellen binnen afzienbaren tij/d ter tafel zullen worden gebracht. Ten slotte moge ik nog enkele perso- nen, die bij de voorbereiding en de uit- voering der plannen op den voorgrond zijn getreden, afzonderlijk de aandachi vestigen. Eerstens noem ik den voorzitter van het waterschap, den heer De Waal, die met zoo groote toewijding zich voor die plannien heeft ingespannen, talrijke conferenties .heeft meegemaakt en meer dere vergiaderingem daartoe heeft geleid, Hij heeft in Januari van het vorige jaar tenstond begrepen, dat afdoende maat-' regelen moesten worden getroffen en, dank zij zijne goede zorgen is de uitvoe- ring vain het werk binnen korten tij.d daar na voleindigd. Het zal hem steeds een groote satisfactie kunnen zijn. dat onder zijn voorzitterschap dit belangri'ke werk is tot stand gebracht. Daarnaast een woord van grooten lot en hulde aan den ontvanger-griffier van het waterschap, den heer Baron Collot d'Escury, die reads vanaf 1888 die func- tie bekleedt en dus een zeer proot deel van de voorgeschiedenis van dit gemaal heeft meegemaakt. Ieder inoelande zal overtuigd zijn van den grooten invloed, Doos 30ct Keelpijntabletten 30 en 60 ct welke hij op den bouw heeft uitgeoefemd van zijn ijveren daarvoor, van zijn door- zettingskracht. Bij de onderihandelingei' heeft hij een leiidenide rol vervuld en i'k meen niet te veel te zeggen, dat, indien hij zich niet met zooveel toewijding aan deze taak had gegeven, het zeer de vraag zou zijn, of het werk wel tot uitvoering zou zijn gekomen. Ook uw bestuur heeft dit beseft, waarom het dan ook door zijn oudsten kleinzoon de eervolle eerste steenlegging heeft doen geschieden. Vooi zijn zoo werkzaam aanideel in de voorbe reiding van de stichting van dit gemaal is aan den heer Baron Collot d'Escury die ook in andere opzichten steeds zoo- zeer voor die 'belangen van deze streek op de bres heef gestaan, bijzonder grooten dank verschuildigd. Ik stel u daarom voor om met mij in te stemmen in een har- telijk welg erne end „leve de heer Collot d'Escury!" Aan de maatscihappij Werkspoor" te Amsterdam, die op tecihnisch qebied alom zoo gumstig bekend staat, was de levcrimg van den motor opgedragen. Naar mij van de zijde van het waterschapsbestuur is meegedeeld, heeft het proetdraaien der ^installatie aan al de gestellde eischen voJ- daan en is het bestuur over de werkzaam- heden zeer tevreden. Hulde breng ik daarom aan den directeur, den heer Muysken, aan den ingenieur den heer 1 eunissen en aan den werkmeester, den heer Beuckering. Deze installatie moge den goeden naam der maatschappii Werkspoor in binnen- en buitenland steeds tot eere strekken. Van deze qelegenheid maak ik tevens gebruik om aan de maatischappij in den persoon van haren directeur, den heer Muysken, mijne hartelijke gelukwenschen aan te biaden met haar lOOjarin jubileum, hetwelk zij de vorige week heeft mogen herdenken. Ook in Zeeland is ..Werk spoor" geen on/bekende1. Moge ook in die toekomst ..Wericspoor" in deze provin cie over en weer bijdragen tot elkanders bloei en weilvaart. Met lof mag ik hier verder, naar ik ver- nam, gewagen van den aannemer van de bourw, den heer Ingenieur Kuijpers. die het daartoe strekkend plan heeft ingele- verd en opgemaakt. Ik wenisch hem toe. dat hij ook in de toekomst veel succes met zijne bouwwerken moge hebben. ik twijfel er niet aan of het water schapsbestuur zal zijnerzijd's ook dankbaar zijn voor den steun en de inlichtingen welke het voor en tijdens .den bouw van den Provincialen Waterstaat heeft mogen ontvangen. Het dagelijiksch toezicht is opgedragen geweest aan den heer Lambert, die zich op prij.zenswaardige wijze van zijn taak heeft gekweten, terwijl eveneens aan de heeren Ruyts en De Badts, uitvoerderi van de werkzaamheden, resp. voor den heer Kuijpers en voor Werk spoor" een woord van lof mag worden gebracht. Laat mij, mijne heeren, than.s cindigeii met den wensch, dat ideze inrichting' de welvaart en den voorspoed van deze land- streek in rijke mate zal bevorderen. Z.Exc. cLraaide alsnu een met Oranje- dock versierd rsd om, ds^rdoor 'het r-cs^r- voir met saamgeperste lucht openzettende, welke terstond op den motor inweTkte en de machinerie in gang zette. ezelfder tijd werd een gedenkplaat onthuld, waarop dit feit wordt vermeld. Opvallend was de betrekkelifk geruisch- looze loop dezer groote machine. Nu wend zoowel in het afwateringskanaal als buiten den zeedijk een kijlcje genomen naar aan- en afvoer van water. De muziek Jiet zich hooren en voorts werden enkele foto's genomen. Hierna werlden de auto's weer besregen en het gezelschap naar Kloostenzande gevoerd, waar zij in het Hotel Veribist de gasten waren van het waterschapsbestuur dat hen aan een eenvoudig noenmaal had e-enoodigd. Daarbij zaten met den voorzitter en dc ontvancrer-griffier van het waterschap en de Comnusaris der Koningin o.m. aan het lid van Ged. Staten ide heer P. F. Fruytie. Ir. Van Oordt, directeunhoofdingenieu; van 's rijlks waterstaat, Ir. Van Leeuwen, hoofd'ingenieur van den Prov. waterstaat, Ir. Muystkens, dlirecteur van Werk spoor". Jhr. Repelaar van DrieU, adm. van het Kroondbmein Ir. Verhoeven, van cfe Domeinen, de Rijkslandbouwconsulent de heer Stevens, Ir. P. L. Israel, ingenieur van den Prov. waterstaat. dten technisrb ambtenaar bij den Prov. waterstaat A. L. de Joria, en die bii den rii'kswaterstaat den heer Van Aken, benevens verteqenwoor- digers van waterschapp.en en polders. ■■..■■.■.TrtgKrTrrjEtmmsA BU APOTM, EN DROCISTEN

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1927 | | pagina 1