ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUW8CH-VLAANDEREN.
RWATTAfV
De] fijne pijptabak is
No. 7896.
Vrijdag 26 November 1926.
Q6e Jaargang.
Ket begin van den Adventstijd.
predikbeurtehT"
ABONNEMENTSPRIJS
VOLLE MELK-REEP
BeterdanGoed: DE BE5TE
ktNNEMLAND
ct,
Voor binnen Ter Neuzen 1,40 per 3 maanden Voor buiten Ter Neuzen fr. per post 1,80 per 3 maanden Bij vooruitbetaling fr. per post JO,60 per jaar -*
Voor 't buitenland f 2,70 per 3 maanden franco per post Abonnementen voor 't buitenland alleen bij vooruitbetaling.
Oit blad versehiint iederen itlaandag>, Woensdag- en Vrijdagavond.
- j
Op den komenden Zonudaq 28 No-
v em be r vangt de Adventstijd weer aan.
Wg aohten het een goede gewoonte, dat
iede* jaar de vier Zondagen eigienlijk
moeten wij nog ruamer het zeggen, en
spreken van de vier weken voor Kerst
mis worden besteed aan de vooribereiding
van het komende feest. Wil een feest sla-.
gen, dan moet het goed worden gepre-
paseend; en wij gelooven, dat hier een
groot stnk ligt van het ge'heim van goede
Feestvieiungen. Veel menschen denken,
dat ket toch wel gaat, als men maar bij el-
kaax gaat zitten en als men maar zorgt
voo» de nooddge spijzen en dranken.
Maar mogelijk, dat sommigen dan reeds
tevreden zullen zijn, een welgeslaagd feest
woffldt (het daarmede alleen nog niet; het
kan zijn, dat enikelen dan krijgen wat zij
wenschen, maar dan zijn hun verwachfcin-
gen todh wel niet hoog gespannen en gaan
hum wenschen niet ver; neen, wil een
fetestviering werkelijk slagen en in alien
deele den naam van „feest" verdienen,
dan moet er aan de voorbereiiding veel en
voile zorg zijn besteed, en zal ieder der
feeslviereniden wel ten zeerste doordron-
gen moeten zijn van de reden tot feest-
vtertngen zal er voor de vreugd'e een
miiddelpnnt moeten zijn dat aller belang-
sfcelltLng tot zich treikt, en dat wezenlijk en
in alien deele een miiddelpunt zijn kan.
Wd straiks het Kerstfeest wat het
toch oak zijn wil bijvoorbeeld zijn een
feest van het Liciht, dan zal te voren in de
Advemtsweken de voile aandacht moeten
worden geconcentreerd op de duiistermis
van onikunde, zonde en dood, waarin deze
onze wereld lag gedompeld, toen het Licht
verscheen. Zeker mag het wel eens met
nadnuik worden geaccentueerd, dat er
geen donkerder tijd in de wereld en
wereldigesohiedenis gewteest is dan de tijd,
waarop in het afgelegen en haast ver-
scholen Palestina de Zaligmaker der
wierelld geboren wend. De zonde, de zon-
diglheiiid, de verdorvenheid had wel een
van haar Ihoogtepunten ibereikt; er is
moealijk een vendorvener wereld te deniken
dan de wereld „in de dagen van den Kei
zer Augustus". Men heeft niet ten on-
rechte gesipnoken van den .Adventstijd
der Wereld".
Hoe groote verwarring heerschte er op
getestelijik gebiied, ook op godsdienstig
1; de offdcieele staatsgodsddenst der
ten was een zeer verward mengsel
van allenlei heterogene bestanddeeflen;
nietnanid wist eigenlijk meer, wat ihij ge-
lootfde; men zou ook kunnen zeggen: nie-
marud wist meer wat hij edgenlijk niet ge-
loofde; ietdereen geloofde alles en iedereen
gieloofde niets. Een ter zake volkomen
betrouwibaar en kundig man als Cicero
heeft zoo aarndoenlijk verklaard, dat in het
Rome zijner dagen geen twee priesters
eKfeamider konden tegenikomen zonder te
glimlachen. Zij voelden alien, dat zij
eigenlijk niiets deden dan de menschen
van hun tijid (en misschien ook wel zich-
eelfvoor den mal houden, Wie geloofde
nog, wat hij beleed: wie geloofde nog in
zijn hart en verstand de dingen, die hij
misschien uitwendig nog vrij trouw in
praktijk braclht?
De geestelijike verwarring was dus wel
tot haar toppunt gestagen, en geen der
oude godsdiensten was meer in staat aan
het menschdom te geven de kradht en den
trooet, die men zooizeer behoefde. A1 deze
reJigies waren als uitgeleefd; zij hadiden
featelijk ziahzelf overleefd. Het was over-
al en aan iedereen te merken: men hoopte
nog en men zocht nog steeds, men was
nog niet geibeel zonder hoop, maar
in edgein godsdienst vond men geen steun
meer. Vandaar die wanhopiige pogingien
omstreeks iden tijd van Christus' geboorte
om door vermenging van eigen godsdienst
met sommige godsdienstige praktijlken
uit andere gelooven" iets te vormen, dat
en in overeenstemming was met eigien
beihioeften en tegelijk iets mieuws bood.
In zoo'n verwariden en verwarrenden tijd
enu het gebod uit van den Keizer
stus, dat de geheele wereld beschre-
ven zou worden.
Naar iets anders, naar lets mieuws,
naar iets volikomen nieuws gang het mem-
schenhart uit. De mensch had geen rust
in zichzelf; eigen pogingen om dit leven
te maken tot iets goeds en groots hadden
telkens weer volkomen schdipbreuk ge-
ledem. Men vond nergens rust en nergens
volkomen vrede. Men bleef op zichzielf
aangewezen, en wie het tanslotte toch
weer van ziahzelf hefoben moet, komt niet
blijventd tot rust nodh tot vrede voor zijn
onrusfeige ziel
Daarnaast en daartegen staat nu ook
en op deze zijde zal evenzeer moeten
Warden gelet dat de wereld nooit
zoo'n geiheel heeft gevonnd als in de
dagen. van Keizer Augustus. Een groote
macbt omvatte en overheerschte de ge
heele bekende wereld. Er mogte dan
eenige overidrijving zijn te vinden an die
udtspraak, dat „ide geheele wereld be-
schreven zou worden" toch blijft dit
INGEZONDEN MEDEDEELINGEb
Vraagt KWATTA SPECULAAS
er wel van over, dat alles wat ook maar
in de verte op beschaafd of eentiig.szins
besclhaafd-zijn aanspraak modht maken,
in nauwer of meer verwijderd verband
stond met Rome's madht, zoodiat, als
straks Rome voor Christus en Christen
dom gewonnen wordt (al gaat oOk dat
natuurlijlk niet zonder slag of stoot)
vanuit Rome dan machtige en ver-dcor-
dringende roepstem over ,,de geheele
wereld" kan uitigaan. Geen tijd was meer
rijp dan die tijd voor het doorbreiken van
het liciht, geen tijd was een tijd van groo-
ter en meerdere mogelijkheden dan deze
dagen van Keizer Augustus".
Maar was het nu daarmede alleen reeds
gewonnen Wij weten uit en door de ge-
schiedenis wel beter. Wij weten, dat het
nog eeuwen geduurd heeft voor en aleer
het Christendom het pleit in Europa had
gewonnen. Wat is er nog een worsteling
gevolgd na den kindermoordvan Bethle
hem en na de kruisigmg op Golgotha
Jezus zelf heeft dat g'evoeld en voorzegd.
,,Inidien zij mij vervolgd hebben, zij zullen
oo'k u vervolgen", heeft Hij gesproken.
En ook dat woord is zeker wel bewaar-
heid. Daar blijft altijd, ook en vooral in
den godsdienst, de mogelijikheid van ver-
zet, daar is een gcddelijfce kant aan het
geloof, maar daar is evenzeer en geluk'kig
een men'schelijlke kant. Zeker, de godide-
lijike zijde staat voorop en behoort ook
voorop te staan. Dit is het groote en heer-
lijikie, verrasseoide en vertroostende, dat
God Ihet werk deed en nog doet. Niet
menschelij'ke instpanning of menscihelijk
bedenksel heeft de zaligbeid (zeg dan:
de kans op zaligheiid) gewrocht, dit werk
is, zooals een oud lied het kernachtsip uit-
drukt ,,van Gods alvermogen, van's Hee-
ren hand alleen geschied". Wat geen oog
heeft gezden, en wat geen oor ooit heeft
gehoord, en wat in geen menschenhart
ooit was opgekomen, heeft God bereid.
Maar dan is en blijft daar toah altijd ook
'n menscihelijke kant. Vooreerst is daar
de mensch, die rich moet widen laten
helpen. Wie zichzelf helpen, wie ziahzelf
zalig maken wil, wordt niet geho!pen, en
wordt niet gered. Men moet gered willen
worden. Het is een grappig, maar tevens
aandoenlijk verhaal van dien Graaf, die
trouwens in zijn eigen-wijslheid meer
dwaze en domme dingen deed, en die
trachtte om ziahzelf bij zijn eigen haren
uit het moeras te tillen. Het eenig gevolg
was: dat hij er steeds dieper in weg zakte.
Of een ander voorbeeld is misschien nog
teekenender: daar lag iemand in het
water, iemand, die zelfs op dat oogenblik
nog eig enwij s was, en die zich niet wou
laten helpen'; hij wou en zou beslist ziah
zelf redden, en zoo weigerde hij ter hand
te nemen of zelfs maar een hand uit te
steken naar een touw, dat hem wend toe-
geworpen. Resultaat, eenig resultaat van
deze bonding was: dat hij jammerlijk ver-
dronlc.
En voorts gaat ook deze arbeid1 niet
bui'ten ons om. Daar gebeurt niet alleen
iets voor ons en aan ons, maar daar ge-
schiedt ook wel degelijik iets in ons en
zellfs door ons.
De redding, die den Christen geboden
wordt, moet en wil zdcih in hem, in zijn
binnenste, in zijm innerlijlk zijn voltrekken.
Alle veruiitwendiging, alle uitwendig-'hou-
den of maken van de geestelijike dingen
sahaadit ontzaglijik. Het is zoo goed uit-
gedrukt in het oude rijmpje:
Waar' Christus duizeudimaal an Bethlehem
[geboren,
doclh niet in u, dam zijt gij nog verloren!
Zoo is dan dit jnist de heerlijkheid van
het Christendom, dat het op zeer eiqen-
aardige wijze weet te vereendgen, weet te
combineeren (het werk, dat van God is, en
het werk dat door en in den mensch ge-
schiedt. Daar kunnen allerlei betoogen
worden gehouden om het goedrecht van
het Christendom aan te toonen. Het chris-
telijk geloof kan glansrijk doorstaan de
vergelijiking met andere godsdiensten. Im-
mers wat deze partieel ibieden en in altijd
nog maar ikleine hoeveelheden, biedt het
Ghristendom alles aan in groote mate.
Men zal zeker niet verkeerd doen om eens
op te houden met dat domme en van wei-
nig kennis blijik gevende zeggen, dat alle
godsdiensten gelijk recht van bestaan
zouden hebben. Wij houden niet van een
dergelijke allemansvriendschap, en geloo
ven, dat er heel wat meer kracht uitgaat
vain personen, die, al zullen zij zeker de
waard'e van andere godsdiensten niet ont-
kennen, en ook ndmmer wdllen meedoen
met hen, die daarvan alleen maar de scha-
duwzijiden wullen naar voren brengen,
toch dankbaar erkennen, dat ons Ghris-
tendbm, liever nog zeggen wij: ons Cliris-
telijik geloof in voortreffelijkheid en kracht
al die andere godsdiensten verre over-
treft.
Het begin van den Adventstijd is weer
daar. Het heeft dit voor, dat wij als 't
ware nog eens n streep mogen z'etten on-
der het verleden. Zeker is dit niet de
eerste maal, dat wij Kerstmis bewust
tegengaan. Maar wij zullen t>ch, willen
wij er een rechtem en echten'zegen van
hebben, diit jaar moeten doen alsof wij
voor het deirst die blij.de gebeurtenis tege-
moet treden. Laat dan de duisternis van
deze tijden, de geestelijke verwarring
alom, de nog altijd weer opbruisende wrok
onder volken en mensahen, ons er diep
van overtuigen, dat hoognoodig is een
doorlicihten van den mieuwen tijd. Laten
wij ons niet op een afstand houden van
diegenen, die, zij het dan ook onder an-
deren naam of ander etiket, iets goeds
bed'oelen of zoeken. Maar laten wij voor
al uitzien met geiheiligd verlangen naar de
doorbraak van het Licht, dat komende is,
opdat Kerstmis 1926 ook ons vinde in
kmielende houding bij de algemeene aan-
bidding van het Kimdeke in de kribbe in
Bethlehem's sfial.
Parlementaire Kalender.
23 Nov. De belangstelling voor de bc-
grooti. gshoofdstukken vermindert zieLdtr-
oogeu, eo steeds sneller wordt de vaart
waarmede de hoofdstukken wo. den af-
gehamerd. Landbouw hield niet laug meer
oper werd n g wat over de afdeeling
Viisc'rerij gekeuveld, terwijl 1 ij stemming
beslist werd, dat men den Mis ister gein
d recteur-genera-.l van den Landbouw wil
opdringen.
Ook Marine leverde weimg bijzonders
op d t viel te verwachteu waar twee voor-
name punten van het Regeeriugsprogramma
bij dit debat werden uitgeschakeld, n 1. de
splitsirg der marine en de samenvoeging
der beide militaire departemeDten. In-
tusschen, verschillende sprekers konden
niet nalaten beide pun'en eren aan te
SDpden, en met came in den Christelijk-
His orischen hoek bl ek het verzet ht-t
sterkst. M nister Lambcoy zelte daarop
uog eens zijn standpunt uiteen, maar de
vrede werd niet get- ekend en de heeren
bleven nog wat nagrommen.
Er kwam natuurlijk een motie inzake
de oud gepensionceeiden; de sociaal-demo-
craten wisten d.t af te snoepen aan de
vrijzinoig democraten, die zich echter niet
lieten ontmoedigen en een subsidiaire motie
voorstelden. De Kamer kan zich overigens
de moeite van de aanneming der mcties
besparen, htt zal slechts een gebaar kunnen
zijn. Gelijk dit geheele begrootingsde at
in dt-ze omstandgheden slechts een ge
baar is.
In de avond?ergad5ring werd in eenige
uren de begrooting voor Buitenlandscbe
Zaken afgedaan. Vermelden wjj slechts
het debatje over de protectionis'ische maat-
regelen in Be gie, waarop de Minister niet
meer antwoordde dan dat de zaak de aan
dacht der Regeering had Positiever
liet Minister van Karnebeek zich uit over
de erbenning van Sovjet-Ruslacd. De
Regeering blijft vastbouden can den eisch
van schadevergoedirg voor door Nede-len
ders geleden oorlogsschade inderfijd is met
de RusseD gecocfereerd, maar hun voor-
waarden waren n et te aanvaarden, en
sedertdien is de situatie niet gewijzigd.
In de late avonduren werd nog aan
Justitie begonnen. Maar de Kamer werd
vrq'wel geheel leeg en daarom sloot de
President maar de vergadering Het zou
ook te mooi zjjn, vier begrootingshoofd-
stnkken op een dag te behandelen. De
Kamer is nog steeds vermoeid door de in-
spannende deba'ten over het Belgisch ver-
drag. Kwam er elk jaar maar voor de
begrooting zoo'n verdrag
24 Nov. Bjj de voortzetting van de be-
handelir g der Marinebegrooting werd het
tempo wat minder vlot. Was het met de
algemeene beschouwing n vrjj snel gegaan,
bij de artikelen ging het heel wat trager.
De reden hiervan was te zoeken in pogin
gen om versihille de bedragen op de be-
groo'ing te schrappen, met name 250 000
als eerste teimijn voor een onderzeetoot
en 450.000 voor twee nieuwe torpedoboot-
jagers. D<t is orgetwijfeld een aanmerke-
ljjk (ag< r bedrag dan voor 1926 werd aan-
geviaagd, terwijl dat jaar reeds een groote
verminderiDg gaf, vergeleken bg 1925.
Maar de Kamer maakte er korte metten
mee men kan niet steeds h^tzelfde zeugen
en daarom verwierp zij, zonde r eenige dis-
cussie, zonder meer de amendementen De
eenige d e meegingmet desoeiaal- en vrijrin-
nig-de mocraten bleek de heer Braaf, die door
de eersren t ij alle andere gehgenheden
wordt voorgesteld a's de personificatie van
het me est brute conservatisme 1
Tevoren was bij de wet op de middelen
een k!eir.e discussie gevoerd over de vraag
of de vleeschkeuring niet uitsluitend haar
eigen kosfen moet dekken en geen bron
van bela-tii g mag zijn. Minister de Geer
scheen voor deze opva ting te gevcelen en
beloofde radere overweging.
VAN DR1E OiNDERKONlNGEN.
De communistische atnslag in Indie heeft
de geesten in iVederland watker geschurl,
en het gebeurdd is ztker een errttige
wasrschuwing op het gevaar van het com-
munisme in Indie niet gering te schatten.
Wel zwaar is de veran woo delijkheid
van den man, die thars in tropisch Neder-
land de teugels van het bewind in handen
heeft en moet voorkomen, dat deze hem
ontglppen.
Onwillekeurig gaan de gedachten naar
den moeilijken na-oorlogstgd, waarin Van
Limburg Stirum din toestand (rachtte
te bsheerscht-n door onvoorzichtige toe-
zeggingen aan over het paard getilde
volksleidtrs. Maar spoedig k'onken de
sal o's van Tjimarerae, want het g'schon-
ken vertrouwen van dien landvoogd had
den commur istischm geest niet weinig
vets'erkt.
Hoe verstand'g K t was, de kiarhtige
communisfenbe.-trijding uitdrukkelijk tot
een punt van het regreringsprogram te
maken, blijkt uit den geest van orde en
rust, die heerschte tijdens het bew nd van
Gouverneur Generaal Fock. Het Inland-
sche volk wil nu eenmaal een bewind ge
voerd door een krachtige dcch rechtvaar-
dige hand.
De nieuwe 'andvoogd, Jhr. de Graeff,
heeft den troon te Buitenzorg bestegen
onder aankondiging van een arverlicht
staatkundig beleid". Zgn woorden van
verzoening hebben de lnlacdsche bevolking
echter niet bert ikt, bet opkomend commu-
nisme plaatste zich tusschen hem en de
g< zonde volksbewrging, en alleen reeds de
aankondig ng van verzachte machtsmidde-
len was vcor de onruststokers het sein
om tot den fclotdigen aar slag over te gaan,
Het is een bittere ortgoocheling voor
den nieuwen onderkoning, maar tevens een
aansporing om Indie te sparen voor een
tweede periode Van Limburg Stirum Het
zou een noodlottige periode wo: den, die
de voortzetting der welvaartspolitiek in
gevaar zou brengen en de inheemscbe be-
volking slechts in ellerde zou dompelen
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
TER NEUZEN, 26 November 1926.
LEZING OVER ADAMA VAN
SCHELTEMA.
Woensdagavond h eld de Geref Kunstclub
„Opgang" alhier eene oper.ba:e vergadering
in de Geref. Kerk.
De vergadering werd geopend dcor den
vooizitter, den hterL. Dieleman, met gebtd.
Hij bttuigde zijn dank voor de groote be
langstelling en h ette de aanwezigen, in
het bijzotdt-r den spreker van dezen avond,
Ds. Von Meyenfeldt, van Vrouwenpolder,
weikom en teval „Opgang" ook verder in
de gunst en belangstelling der aanwezigen
aan.
Ps. Von Meyei feldt bleek de kunst te
verstaan zijn gehoor te boeien door de
wjjze waarop hij de gedichten van Adama
van Seheltema, dien hjj bi titelde als „Hol
lands zingend hart", voordroeg.
Hp teekende den grooten dicbtir vanat
zgn jmgd, vol idea'isme, met zgn vnrig",
opbru sende liefde voor wat in zgn oog
verarukt heette, tot aan het einde van zgn
leven, waarin verscbijr.t zijn laatste liederen-
bunde', getulger.de van bittere ontgooche-
lingen en verlangen naar den dood.
Hoeveel schoons en oprech heid er ook
straalt uit de gedich'en van Adama van
Seheltema, toch was dims einde een sterven
zonder God.
Spreker steit daartegenover de godsvrucht
die straalt uit de gedichten der christrlijke
dichfers en dichtetessen, als b. v. een
Jacque li e van der Waals e. a.
Nadat de voorzitter de verdere plannen
van „Opgang" voor dit seizoen had mede
gedeeld, sloot deze de vergadering met
dankgebed.
HET VRIJE TOONEEL.
Zooals uit de advertentie in d t nummer
blijkt, heeft zich alhifr onder den naam
#Het vrije tooneel" een groep dames en
beerm die bij ve sehillende vereerigiDgen
alhier reeds meermalen met veel tijval
optraden, vereenigd voor de opveeting op
Dinsdag a.s. in het „Coccert- en Bios-
coopgebouw" van het hoogst comisch big
spel //Knap Sammetje", een stuk dat op
vele plaatsen in ons lard en in Belgie
steeds met groot sucees is vertoond. Of-
schoon nu hier in de laat.-te maanden ver-
HEEREN'BAAI
ryp?nt5? "fin
^Qhken
sehillende bercepsgez'-lscheppen zijn opge-
treden, waaronder zeer grede, is het te
verwachten dat de liefhebbers toch ook
nog wel belang zullen stellen in dit mcoie
werk ODzer dilettanten, die naar we ver-
n« men voor de mozikale opluistering wel-
willend werden bgges'aan door een flink
.'■ymphor ie orkest, eveneens bestaar.de uit
goede dilettanten op muzikaal gebied. Een
en ander doet '-oor de bezoekers ten g#not-
vollen avond verwachten.
Naar we vememm zal ten bat:g saldo
dezer uitvoering worden geschonken aan
het instrumertei fonds van het muziekge-
zelschap ,De vtreenigde werkliedtn". Aan-
gezien dit gezelschap altgd te vinden is
i m verschillende zaken en vereenig ngen
met ha^e mnziek op te ln'steren, zal dit
zeker ook wel medewerken om door ten
groote opkomst steun aan dezen avond te
verleer en.
STAATSD1PLOMA VOOR Z1EKEN-
VERPLEGING.
Ges'aagd voor het Staatsdiploma voor
Ziekenverpleging in het Gemeente Zieken-
huis te Rotterdam, Mej. J. de Jong, vroeger
werkzaam in het Ziekeohuis alhier.
BESMETIELIJKE ZiEKTEN
Het aantal gevalltn van besmettelgke
ziekten over de week van 14 tct en met
20 Nov. in de prov. Zee'and bedroeg
Bu'ktyphus Heedvkenskeike 1.
Roodvonk's Gravenpolder 1. Middel-
burg 2, Ter Neuzen I, Oosterland5, Tbolen
1, lerseke 1.
Diphtheritis Driewegen 1.
ZAAMSLAG.
Op 22 Nov. 11. we d door Burgemeestcr
en Wethouders aanbesteed, de levering naar
aan te wijzen plaatsen van 35000 K.G,
grenailles en 81 000 KG. macadam 1—3.
Aanr.emer werd de N.V. De Poop te Ter
Neuzen voor 484.
Door het bestuur van den Zaamslag-
polder werd op 23 Nov. j.I. aanbesteed de
levering naar aan te wijzen plaatsen in
dien polder van 500.000 K G. macadam
13 en 40 000 K G. 2 4 benevens 30.00U
K.G. grmailles aanremer werd N.V. De
Hoop te Ter Neuzen voor 2291.
Dezer dagen werd de afval van een
geslachte haan aan een varktn toegeworpen
met het gevolg dat het b est er in stikte
en direct moest worden afgemaakt.
Zondag 28 Nov. 1926.
Ned. Herv. Kerk.
NEUZENSCHE COURANT
CCHTE FRIE5CHE
Sedert 1753
*26 en
ct Per on*
Ter Neuzen.
Sluiskil.
Hoek.
Zaamslag.
Axel
Sas van Gent.
Philippine.
u. en 2 u., Ds. A. Timmerman.
9i ii. en 2 u., dhr. L. Dek,
9 u. en 2 u., Ds. E. Raams.
9 u. en 2 u., Ds. G. van Dis.
9i u., en 2 u,, Ds. G. A. Ruijseh
van Dugteren.
9i u., Ds H. Akersloot van Houten
Roos.
2 u., Ds. H. Akersloot van Hontrn
Roos.
Hoek.
Gereformeerde Kerk.
9 a. en 2 u., Ds. J. B. Vanhaelen.
Chr. Gereformeerde Kerk.
Zaamslag. 9 u. en 2 u., Ds. Tolsma.
Gereformeerde Gemeente.
(Vlooswijkstraat.)
Ter Neuzen. 9 u., 2 u en 5} leeskerk.