De heer KRUIJSSE: Het zou de eerste keer niet zijn, dat een gemeente een geldleening niiet ■wist te plaatsen! En als we het niet ter teen kunnen krijgen, kunnen we de uitbreiding niet uitvoeren. De VOORZITTER merkt op, diat er in dat geval nog wet eerns met Ter Neuzen zou ge- confereerd worden. De heer KRUIJSSE acht het werkelijk niet denkbeeldig, dat de leendng eens niet geplaatst zou kunnen worden. Axel is toch maar een platteLandsgemeente De heer OGGEL meent dat dit er niet op aankomt, als de gemeente er maar goed voor staat en dat is toch zeker hier het geval. De heer WEIJNS geeft te kennen, zich niet te kunnen vereenigen met de door Ter Neuzen verlangde wijziging van art. 14, dat een lid van het gemeentebestuur van Ter Neuzen zal worden benoemd in de Gascommissie. De ge meente Ter Neuizen gaat daarmede buiten haar boekje, aangezien zij geheel buiten de zaak staat. Indien ojd sprekers voorstel was inge- gaan was de gemeente er in betrokken en zou zij recht hebben op medezegg.ingschapmaar dat is nu niet het geval. Alle risico gaat uit van de gemeente Axel, doch Ter Neuzen heeft er niets mee te maken. De VOORZITTER: De ingezetenen toch? De heer WEIJNS: Zeker, maar Ter Neuzen niet als gemeente. De heer DIELEMAN gelooft, dat de heer Weijns zich in deze vergist. De Gascommis sie heeft geen zeggiingschap en is niets meer dan een adviseerend college. De heer WEIJNS houdt vol, dat het ge meentebestuur van Ter Neuzen buiten de zaak staat. De gemeente Axel komt daar met gas- levering in dezelfde verhoudimg als de P. Z. E. M. voor electriciteit in Axel. En daar is toch ook niet over gedacht om te vragen, dat iemand van het gemeentebestuur deel zal mo- gen maken van het bastuur der P. Z. E. M. De VOORZITTER: We kunnen dat nog vragen en wie weet, of dit niet zou worden ingewiliigd. Hij gelooft, dat ze er wel Toke ning mode zouden houden. Hij betoogt, dat de gemeente Ter Neuzen er wel belang bij heeft. Zij is de concessiegevende gemeente, stelt de straten voor den aanleg disponibel en heeft te waken voor de belangen harer ingezetenen. De heer WEIJNS kan er niets aan doen, doch vindt het een onredelijke eisch. De heer KRUIJSSE is ook van meening, dat't gemeentebestuur van Ter Neuzen er werkelijk belang bij heeft, ten einide de prijsbepaling te kunnen controleeren, de afschrijving en de boekhouding. De gemeente die de concessie verleent, heeft toch te waken voor de daarbij betrokken belangen harer ingezetenen. "Het is billijk dat Ter Neuzen een lid in de Gascom missie kan benoemen, bovendien is dit college toch maar adviseerend. De heer VAN DIXHOORN is van oordeel, dat het afgeizien van dat alles niet anders dan aangenaam kan zijn, indien ook iemand uit het gemeentebestuur van Ter Neuzen deel maakt van de Gascommissie, daar men dan toch ook zal kunnen. profiteeren van de advieaen even- tueel door dat lid te geven. Hij acht het dus niet alleen geen bezwaar, maar zelfs nuttig. Het eerste deel van het voorstel van Burge meester en Wethouders, om de concessievoor- waarden te aanvaarden met de door den ge- meenteraad van Ter Neuzen verlangde wijzd- gingen, wordt aangenomem met 7 tegen 2 stemmen. Voor stemmen de heeren 't Gilde, Oggel, Kruijsse, Baert, Van Dixhoorn, Dieleman en P. de Feijter; tegen stemmen de heeren Koster en. Weijns. Alsnu komt in bespreking het voorstel be- treffende het aangaan eeraer leening van j 380.000. De heer 't GILDE vraagt, hoe groot de te- genwoordige schuMenlast der gasfabriek nog is. De VOORZITTER: Ongeveer f 60.000. De heer 't GILDE kan niet ontveinzen, dat hij voor dit voorstel toch ook wel een beetje huiverig staat, Het is een groot bedrag. Er staat in het voorstel, dat de rente en aflossing zal plaats hebben uit de gewone middelen. De VOORZITTER: Dat moet er in staan, dat is een gewone formule, die in elk leenings- besluit voorkomt. De gewone middelen der gemeente dienen als waarborg voor de aflos sing van leeningen. De heer 't GILDE wijst er op, dat het gas- verbruik nog geen 40.000 opbrengt en het niet denkbeeldig is, dat dit verbruik zal terug- loopen tot 30.000. Veroniderstelt, dat Ter Neuzen een even groote afnemer wordt, dan komt men aan 80.000 missdhietn. in de toe- komst 90.000. Terwijl er op de fabriek een last zal drukken voor rente met inbegrip der aflossing ad f 9500 van f 30.000. Kunnen Burgemeester en Wethouders nu verklaren of besohikken zij over voldoende ge- gevens om te garandeeren, dat de prijs van het gas tengevoige van dien zwaren last niet be- langrijk zal moeten istijgen? Hij zou dit ten aeerste betreuren, omdat daardoor de concur- rentie van de electriciteit zeer in de hand zou worden gewarkt. Kunnen Burgemeester en Wethouders verklaren, dat men hier een lagen gasprijs zal blij.ven houiden, want, in elk geval is de gasfabriek geen filantropisohe instelling. De VOORZITTER geeft te kennen, dat de gestelde vraag heel lastig te beantwoorden is. Burgemeester en Wethouders kunnen maar moeilijk zeggen, dat de gasprijs nooit naar bo- ven zal gaan. We hebben het rapport van den directeur der gasfabriek uit Utrecht. Daaruit blijkt de rentabiliteit. Op dat rapport is alles gebaseerd en daarin hebben Burgemeester en Wethouders vrijheid gevonden hun voorstel te doen. De heer 't GILDhf vreest, dat door de aian- sluiting van Ter Neuzen, waarvoor een groote leening moet worden aangegaan, de gasprijzen omhoog zullen moeten. Men zal in de eerste jaren tekort komen. Maar dit zou hem toch spijtan. De VOORZITTER wijst er op, dat er de eerste 5 jaren niet wordt afgelost, juist met het oog op de alsdan te verwachten minder gunstige uitslag der exploitatie, omdat niet terstond iedter aansluit. De heer't GILDE: Jawel, maar de druk der lasten is er niettemin. Die VOORZITTER erkent zulks, doch wijst er op, dat het steeds gewoonte is, om bij den aanvang van dergelijke ondernemingen aldus te banidelen, am de eerste kwade jaren door te komen. De heer 't GILDE: Jawel, maar de rente moet er toch zijn en dan is 19.000 geen ge- ring bedrag. De heer OGGEL begrijpt die geheele rede- neering van den heer 't Gilde niet. Dat is nu mosterd na den maaltijd, met die bezwaren had hij moeten aarikomen voor de vaststelling van de concessievoorwaarden, waaraan hij trou- wens zelf heeft medegewerkt, aangezien .dit voorstel een noodzakelijk gevolg is van het besluiit tot aanvaarding der concessie. Toen was het nog tijd om een andieren weg te kie- zen. De geheele opzet is trouwens niets anders dan te voorkomen, dat de gasprijs in de toe- komst omhoog gaat, hetgeen het gevolg zou worden van vermindende afname in deze ge meente en waarvoor men nu heeft getracht vergoeding te vinden in een flinke afname van Ter Neuzen. Alles zal op de voordeeJligste wijze gesohieden. De heer 't GILDE wil niet terugkrabbelen, hij sympathiseert met het besluit tot gasleve- ring aan Ter Neuzen, maar meent, dat het voor de hand ligt, dat de prijs duurder worden zal, hetgeen hij voor de mensohen uit Axel zou be treuren. Hebben Burgemeester en Wethouders dat wel voldoende overwogen. De heer OGGEL wijst er op, dat dit nu pra- ten meer waard is. Als men die zijde van het besluit nog op deze wijze had willen bespre- ken, had dit moeten gesohieden voor het andere besluit genomen was, aangezien het voorstel. daarvan een uitvloeisel is. De VOORZITTER herhaait, dat voor de eer ste 5 jaren de druk der aflossing aan. het be- drijf ontnomen is. Burgemeester en Wethou ders kunnen geen andere gegevens overleggen dan die van den directeur der gasfabriek, den heer Wiechmann. Zooals den leden bekemd is, is dit rapport in handen gesteld van den direc teur der gasfabriek te Utrecht, die te kennen gaf, dat men daarop in zee ko;n gaan. De heer WEIJNS verwondert zich ook over de houding van den heer't Gilde, nad'at hij aan al die artikels der voorwaarden zijn stem heeft gegeven. Indien de heer 't Gilde er over denkt, zooals hij zich nu uit laat, had hij spre- ker moeten steunen in zijn voorstel, maar deze stond alleen. Nu is de heer 't Gilde er te laat mee. De VOORZITTER is het met dit laatste eens; het voorstel is een noodzakelijk gevolg van het andere. De heer VAN DIXHOORN noemt het .mos terd na den maaltijd, als men het contract aan- neemt, moet men ook de govolg-en accepteeren, maar daarom wilde hij juist een garantdefonds vormen, om daarudit eventueele nadeelige ge- volgen te bestrijden. De heer WEIJNS wijst er op, dat dit moei lijk gaan zal. De VOORZITTER merkt op, dat de gemeen te Axel de fabriek toch naar haar inzicht be- sturen kan. De heer P. DE FEIJTER begrijpt niet, dat de heer't Gilde nu cijfers vraagt. Het rapport van den directeur .der gasfaibriek is in de ver- gadering van den raad besproken. Daarbij is niet gasproken over het geven eener garantie dat de prijs of de fasten niet zouden worden verhoogd. Dat kan ook niet geacoepteerd worden. Het is niet te zeggen, of de gasprijs misschien naar haven zal moeten, maar indien de gaslevering niet tot Ter Neuzen was uitge- breid, wisten we dat die zeker naar boven zou gaan. Hij is het ook niet eens met het denkbeeld van den heer Van Dixhoorn over het vormen van een reservefomds, hij acht dit niet noodig. De fabriek is van de gemeente Axel en de ge- meentenaad moet het aandurven ook Ter Neu zen aan te sluiten, ten einde daardoor den gas prijs op peil te kunnen houiden. Is er een te kort, dan zullen ook de aan.geslotenen te Ter Neuzen diaaraan moeten betalan, evenals het, als er een oversohot is, ook hen ten goede komt. Het voorstel tot het aangaan der geldlee- ning wordt aangenomen met 7 stemmen tegen 1. Voor stemmen de heeren 't Gilde, Oggel, Kruijsse, Baert, Van Dixhoorn, Dieleman en P. de Feijter; tegen stemt de heer Weijns. De heer KOSTER was tijdens deze stem ming afwezdg. 5. Oproepen boekhouder gasfabriek. Blijkens de stufcken vragen Burgemeester en Wethouders machtiging hun college te maobtigen. tot het oproepen van een boekhou der voor het .gasbedrijf. De uitbreidingen, welke bij het gasbedrijf voor de deur staan, eiscihen een zelfstandig persoon voor de adminiistratie, die zijn voile werkkraohit daaraan moet kunnen wijden, ten- einde alles een regeLmatig verloop te laten hebben. Daarnevens kan het administratieve gedeel- te, dat thans op de schouders van den direc teur rust, grootendeels worden weggenomen, die zich dan meer aan het technisChe gedeelte moet geven. Burgemeester en Wethouders en de Gascom- missie stellen zdoh voor, dat deze ambtenaar, gezien den omvang van het bedrijf, gediplo- meerd moet zijn, terwijl hij een zekenheiid moet stellen van 6000. De jaarwedde van den functionaris is te be- palen op 1500, met 3 tweejaarlijksche ver- hoogingen van 100, tot een maximum van f 1800 en overigens op een in de eerstvolgende vergiadering vast te stellen instruetie. Blijkens een nadere mededeelimg is door de Gascommissie, na afwerking van het prae-ad- vies nader geadviseerd het salariis vast te stel len op 2000 en den betrokken ambtenaar voor 1 jaar proeftijd te benoemen. De VOORZITTER deelt mede, dat deze zaak naar het oordeel van Burgemeester en Wet houders thans nog niet rijp is voor behande- ling en zij dit punt van de agenda terugnemen. De heer 't GILDE verklaart met genoegen te hebben gezien, dat de Gascommissie advi- seert de jaarwedde op te voeren tot f 2000, waaruit blijkt, dat ze iemand met degelijke kennis en tegen een goed salaris wenscht te zien benoemd. Hij juicht dit ten zeerste toe, omdat deze boekhouder zijn geheelen persoon aan het hem op.gelegde werk zal hebben te geven, en hij over de noodige routine moet kunnen besohikken. De betrekking is dan niet meer een bijbaantje, wat ze steeds geweest is. en de functionaris kan dan beschouwd worden als behoorende tot de hoogere gemeente-amb- tenaren zooals de gasdirecteur en de gemeente- opzichter. In verband daarmede komt het spre- ker gewenscht voor, dat zijn benoeming niet door het college van Burgemeester en Wet houders, doch door den gemeenteraad zal ge- schieden. De VOORZITTER geeft te kennen, dat d't ook gebeurt, daar dit reeds in de tegenwoor- diige instructiie is voorgesohreven. De heer 't GILDE meent, dat dit op een abuis berust. In de instruetie die hij ter tafel heeft en die dateert van 13 Fabruari 1923 staat het anders an spraker herinnert zich niet, dat die instruetie sindis veranderd is. Hij zou arti- kel 1 zoodaniig willen wijzigen, dat daarin ge- lezen wordt: dat de boekhouder wordt benoemd door den gemeenteraad op voordraeht van Bur gemeester en Wethouders en de Gascommissie. De VOORZITTER erkent, zich te hefaber. vergist, doch voegt er aan toe, dat het in elk geval de bedoeling van Burgemeester en Wet houders is de instruetie zoodanig te redigeeren, dat de benoeming aan den gemeenteraad komt. 6. Verzcek van de P. Z. E. M. tot het aan- leggen van electrische geleidingen. Ingekomen is een verzoek van den directeur der Provinciale Zeeuwsehe Electriciteits Maat- sdhappij om vergunning te willen verleenen voor den aanleg, het hebben en ondexhouden van electrische leidingen in alle straten -in de kom der gemeente, behoudens die, waarvoor door Burgemeester en Wethouders reeds de vergunning aan genoemde miaatschappij is ver- leamd geworden. Naar aanleiding hiervan stellen Burgemees ter en Wethouders voor het volgende besluit te nemen: De raad der gemeente Axel, Gezien het schrijven van de Directie van de N. V. Provincial e Zeeuwsehe Eleotriciteits- maatschappij te Middel'burg, d.d. 3 September 1926, No. 5/1/209, waarbij vergunning ge- vraagd wordit, voor het aanleggen, hebben en onderhouden van electrische geleidingen in alle straten in de kom dezer gemeente, behou dens die, waarvoor door Burgemeester en Wet houders reeds op grond van art. 70e van het Reglement op de Wegen en Voetpaden vergun ning is verleend; gezien het voorstel van Burgemeester en Wethouders, besluit: Aan de N.V. Provinciaie Zeeuwsehe Electri citeits Maatschappij te Middelburg, in den ver- volge kortiheidshalve aangeduid met P. Z. E. M. tot wederopzeggens en behoudens rechten van derden Vergunning te verleenen voor het leggen, hebben en onderhouden van electrische geleidingen in die straten, welke niet genioeund zijn op den Digger van Wegen en Voetpaden van deze gemeente, onder de navolgende Voorwaarden: Artikel 1. Het leggen van laagspanmngsleidingen voor de distributee van electriciteit aan partaculie- ren zal ondergronds geschieden. Burgemeester en Wethouders kunnen in bij- zondere gevallen hiervan ontheffing verleenen. Artikel 2. De P. Z. E. M. is verplicht alle door haar ten dienste der stroomlevering binnen de ge meente aangelegde werken in voortdurende veiiig-en toestand te onderhouden en vrijwaart de gemeente voor alle schaden, die uit de aan- wezigheid der werken voor de levering van electriciteit veroorzaakt worden. Artikel 3. De gemeente Axel, kortheidshalve in den vervolge aangeduid met ,yde Gemeente" zal voor het hebben en in stand houden van boven- genoemde werken van de P. Z. E. M. jaarlijks voor 1 Mei een recognitie van vijf gulden 5,ontvangen, voor het eerst voor 1 No vember 1926. Artikel 4. Maken de werkzaamheden van de gemeente het noodig, dat werken van .de P. Z. E. M. ver- plaiatst of veranderd moeten worden, dan zal dit door de P. Z, E. M. geschieden. Alle uit deze verplaatsing of verandering voortkomen- de kosten zullen door de gemeente voor de helft gedragen worden. Artikel 5. De P. Z. E. M. verplicht zich, alvorens tot de werkzaamheden over te gaan, met de gemeente overleg te plegen. Artikel 6. De kabels zullen hoogstens 70 c.M. diep on der het straatoppervlak gelegd worden bij een sleufbireadte van 35 c.M. De sleuf zal laagsgerwijze gevuld en aange- stampt worden. Met het staimpen zal echter niet eerder begonnen worden, dan nadat zich een aardlaag van 15 c.M. boven den ka.bel bevindt. Artikel 7. Bij het graven en delven der sleuven zal, vanwege het Gemeentelijk Gasbedrijf een fit ter tegenwoordig zijn voor het herstellen van gasleidingen, welke gedurende de werkzaam heden eventueel besohadigd worden. De kosten van het toezicht moet door de P. Z. E. M. aan het Gemeentelijk Gasbedrijf worden terugbetaald. Artikel 8. De Gemeente neemt (voor hare rekening) het herstel van de .bestrating tegen vergoeding voor een bedrag ineens van vijftig cent per strekkend,e Meter kabelsleuf, waarbij inibegre- pen het toezicht op het dampen en aanstampen van sleuven vanwege .die Gemeente. Binnen veertien dagen na afloop van elk kwartaal zal de afrekening plaats hebben. van de verrichte bestratingswerkzaamheden. Artikel 9. Wordt deze vergunning opgezegd, dan is de P. Z. E. M. verplicht, op de eerste aanschrij- ving binnen den daarbij gesteklen termijn de krachtens -deze vergunning aanwezige werken op te ruimen en de gemeente-eigendommen in den vorigen toestand te herstellen ten genoege van het gemeentebestuur, zonder aanspnaak op sohadeloosstelling te kunnen doen gelden. Bij nalatighedid gesohieden de opruiming en de her- stellinig van gemeentewege op kosten van de P. Z. E. M. De heer 't GILDE vraagt op welke wijze de van de kosten der venanderingen, bedoeld in art. 4, zal zullen vastgesteld worden. De VOORZITTER: Bij taxatie door den ge~ meenteop.ziohter. De heer 't GILDE vraagt of 50 cent per M.2. kabelsleuf voldoende is voor het herstel van de bestrating en®. De VOORZITTER deelt mede, dat uit een schriftelijk rapport van den gemeente-opzioh- ter blijkt, dat die kosten voor al de in art. 8 omischreven werken voldoende zijn. De. heer OGGEL en ook de heer KOSTER meenen, dat die bepaling onjuist is overgeno- imen, en naar hun meening omsdhreven was „pe.r strekkende Meter", hetgeen ook meer in den aard der zaak ligt. De VOORZITTER stelt dan voor dit te om- schrijven, zooals het bij onderzoek zal blijken in het advies van den gemeenteopzichter om- schreiven te zijn. Met algemeene stemimen wordt aldus be- sloten. De heer 't GILDE vraagt nog inlichtingen niaar aanleiding van het slot van art. 6. De VOORZITTER deelt mede, dat de bedoe ling daarvan is, dat een kabel eerst moet be- deikt zijn met minstens 15 c.M. grond, eer op dten grond mag geistampt worden, zulks am te voorkomen, dat de isolatie van den kabel zou worden besohadigd. Het is absoluut onmoge- ljjk, om te voorkomen, dat na het dempen en aanstampen der sleuven zich geen verzakkin- gen meer in de bestrating zouden voordoen. In den prijs is ook de latere herstelling der bestrating begrepen. De heer KRUIJSSE zou de vergunning slechts willen verstrekken tot wederopzeggens toe. De VOORZITTER wijist er op, dat dit reeds wordt omischreven in den aanhef van het voor- gestelde raadsbesluit, terwijl in art. 9 is be- paald wat bij opzeggin.g moet gesohieden. De heer VAN DIXHOORN merkt op, dat al leen .vergunning gevraagd wordt voor de straten in de kom der gemeente; de buitenbe- woners vallen er dus buiten. De heer OGGEL: Daarover hebben wij niets te zeggen. De VOORZITTER merkt op, dat het verzoek aan de orde is. De buitenbewoners worden daarin niet genoemd, daar is niets aan te doen. Het voorstel wordt aangenomen met alge meene stemtmen. 7. Wijziging gemeentebegrooting, dienst 1926. Burgemeester en Wethouders stellen voor de begrooting der inkomsten en uitgaven van de gemegnte voor het dienstjaar 1926 te wijzigen als volgt te verhoogen de bestaande of in te lassehen de volgende posten: Inkomsten: renten van kapitalen f 1, verhaal van per sioensbijdragen 88,40, bijdrage van hoofdstuk VI van den gewonen dienst f 2000, idem van hoofdstuk XVI van den kapitaalddenst 13.000, geldleening overgebracht van hoofdstuk XVI van den bapitaaldienst 70.000, totaal f 85.089,40; Uitgaven: jaarwedde van den ontvanger 25, reis- en verblijfkosten voor 1 eden van het gemeente bestuur 250, contrilbutie aan de vereeniging van Nederlandsche gemeenten 60, kosten wegens verificatie van kas en boeken van den gemeenteomtvanger /250, onderhoud van hui- zen, torens enz. f260, bijdrage aan hoofdstuk VI van den kapitaaldienst f 2000, jaarwedden en wedden van de onderwijzers 1040, kosten ter zake van verzekering 88,40, vergoeding van de kosten van instandhouding van bijzon- dere scholen, art. 101 der L. O. wet f 100, ver goeding voor terreinen en gebouwen van bij- zondere scholen f 5, kosten van overhrenging en verpleging van krankzinnigen f 400, steun aan werkloozen f 300, subsddien ten behoeve van land- en tuinbouw 500, onvoorziene uit gaven, niet nader te specificeeren 50, venbe- tering van pornpen en riolen f 2000, buitenge- woine verndeuiwdng van straten 12.740, kapi- taalsiverstrekking aan het bedrijf f 68.600, kos ten van het sluiten van geldleendngen f 1660, totaal f 96.328,40; te verminderen den post onrvoorziene uitga ven /5239. Met algemeene stemmen wordt aldus besloten. 7. Vaststelling gemeentebegrooting, dienst 1927. Bij de vaststelling der gemeentebegroating, dinest 1927, komen teveras in behandeling: 1. de begrooting der Gezondfeeidscoimmissie, zetel Ter Neuzen. 2. de verzioeken van 2 besturen van biblio- theken om een su'bsidie. 3. het verzoek van de vereeniging tot bevor- dering van vreemdelingenverkeer om een isubsidie. 4. een verzoek van de cammdssie tot werk- verruiming in ZeeuwsCh-Vlaanderen om subsidie. 5. een veraoek van de R. K. Middelbare schoolvereenigdng te Hulst om subsidie voor de HandelsdagsChool te Hulst. Door Burgemeester en Wethouders is op de begrooting uitgetrokken het door de Gezond- heidscommissie als aandeel der gemeente ge~ raamde bedrag. Het college stelt voor de onider 2 en 3 ge noemde verzoeken af te wijzen. Ten behoeve van de Commissie van Werk- verruiming is een post uitgetrokken ad 15 en met betrekking tot de Handlelsdagschool wordt voorgesteld 15 te betalen per leerling wier ouders in deze gemeente woonachtig zijn. De begrooting is bereids besproken in twee afdeelingen van den gemeenteraad. De rapporten ludden als volgt: le afdeeling. Vergadering van den 27 September 1926. Aanwezig de heeren: J. M. Oggel, Jac. Weijns, J. de Feijter, F. Dieleman en A. Th. 't Gilde. Afwezig met kenniiageving de heer J. M. Baert, wegens uitstedigheid. De heer t' Gi.ldte zag gaarne volgend jaar een officieel model gemeentebegrooting aan de leden toegezonden, alsmede een staat van scbulden, daaihijgevoegd. Door verschillende leden worden inlichtingen omtrent diverse ramingen gevraagd. Bij hoofdstuk Brandweer komt het voorstel van Burgemeester en Wethouders ter sprake, inzake aankoop van een automobielbrandspuit. Algemeen is men van oordeel, dat een der gelijke aansdhaffing ten zeerste op zijn plaats is, in verband met de uitgestrektheid van de gemeente en de aanwezigheid der ouide hand- spuiten, die niet meer aan normale eisohen voldoen. Bij volgno. 86 ontspinnen de gedacbten van de leden, in verband met het voorstel van Bur gemeester en Wethouders om een 3e gemeente- werkman op te roepen van f 20 miet veriioo- gingen tot /22 per week, op grond, dat deze betrekking thans vacant iis en opnieuw hierin moet worden voorzien. Deze regeling wordt door Burgemeester en Wethouders voorgesteld met imadhtnemirag van de geldende loonen in de partdculiere bedrijven en zij van meening zijn, dat het loon van de in dienst zijnde werklieden niet dient verminderd te worden. De heeren Dieleman en 't Gilde kuimem zich niet vereenigen met het standpunt van Burge meester en Wethouders. Bij volgno. 168 komen de desbetreffende adressen in behandeling van de bibliothelken, waarop door Burgemeester en Wethouders wordt voorgesteld hierop afwijzend te beschik- ken, teneinde geen nieuwe subsidien meer te verleenen. De heer 't Gilde vraagt of dit gegrond is op principieele bezwaren. Eerr/ gelijk voorstel is er van Burgemeester en Wethouders voor de Ver. tot Bevordering van het Vreemdelingenverkeer. De heer 't Gilde is er ook niet voor om aan die vereeniging een subsidie te verleenen, ge zien de geringe belangstelling vanwege het pu'bliek voor deze vereeniging. De heer Dieleman staat op het standpunt alle vereenigingen een subsidie te verleenen of geen enkele subsidie toe te staan. Om deze te rarugsdhikken in bestaandle en nieuwe, daar mede kan hij zich niet vereenigen. Bij volgno. 181 „Subsidde autobus Axel Hulist" blijkt, dat de meerderheid der com- mi s9i e voor intrekking der subsidie is. Overigens geven de geraamde posten van uitgaven en ontvamgsten geen aanleiding om nadere inlichtingen te vragen. 2e afdeeling. Vergadering van den 28 September 1926. Aanwezig de heeren M. W. Koster, A. E. O. Kruijsse en P. de Feijter. Afwezig de heeren Ph. J. van Dixhoorn en Ed. van de Gasteel. Voorzitter: de Burgemeester. Verschillende inlichtingen worden gevraagd en verkregen over dte ramingen in de begroo ting van uitgaven. Bij Hoofdstuk III Brandweer komt het voor stel van Burgemeester en Wethouders ter sprake wat betreft aanschaffing van een aut omobdelb randsp uit. De commissie is van oordeel, dat een ge meente als Axel van voldoende en behoorlijk materiaal moet voorzien zijn, wat thans niet het geval is. Bij volgno. 146 meent de heer Kruijisse te moeten opimerken, dat hij zich volstrekt niet kan vereenigen met eene raming van 2 boven- tallige onderwijzers. Bij d:e betrokken posten komen de adressen van de besturen der Biblioliheken en het be- stuuir der V. V. V. in behandteling. Algemeen is men van oordeel de subsidies niet uit te breiden. Overiigenis geven de raimimgen, zoowel in uit- gaaf, als die genoemd in ontvang, geene redten tot opmerkingen of nadere voorstellen. Voorts wordt voorgesteld de begrootingen van de bedrijven en die van het burgerlijk armb-eistuutr voor 1927 zoodaniig vast te stellen zooals deze in ontwerp zijn overgelegd. De VOORZITTER opent de gelegenheid voor net houden van ALGEMEENE BESCHOUWINGEN. De -heer 't GILDE: Mijmheer die Voorzitter' IK meen de peraen der pariementaire welvoe- gelijkhejid geenszims te oversc'hrijden, wanneer ik het waag mij ook d'it jaar weer te bezondi- gen aan het houden van algemeene beschou- Z6g °Pzottieliik „waag", mijn/heer de Vooizitter, omdat men weer zal uitroepen: dat alles heeft in directen zin niets met de be grooting uitstaande, zoodat ik gesterkt ben door de wetanschap, dat men het houden van agemeene beschouwingen nog steeds als een zeer ongewoon iets adht ein in strijd met de sdiap Van ilet Axelsdle raadsMdmaat- Zoo al ooit evenwel, zou ik meenen, dat toch nmriX1' r aanleiding daartoe moet bestaan omreden in het dienstjaar 1927 de zittings- periode van. den raad in zijn huidige samen- steUing ten einde is en deze begrooting de laat- e isi die wij als zoodanig hebben vast te stel len. Naar mijne meening is daarom het oogen- aangebroken om even in groote lijinen het frevoerde beleid te bespreken, dat in onze ge- meenteUijke huishouding fidhting aan de zaken gar en dit, waarnoodig, aan kritiek te onder- werpen. Al aanstonds wil ik dan vooropstellen van Z..^g,e dK>"r ©en reOhtsche raadsmeer- flluSte t h ,geWn m« nooit geenerlei dlusres te heibben gevormd omtrent vooiuit- feitVdated,it TochDwas fret, oxidants het tent, dat dat college van Burgemeester en Wet- qrs bes!ti?ft uit in Politick opzichfalthans et on^-elyksoo rtig-e etenihedien, merkwaardifi" om waiar te nemen hoe slap het beleid was. Met glans heeft het den toets der kritiek in dit opzicht doorstaan met het voorgaande. duidelijkst is dit aan d'en dag getreden m de afWaickeling van de electriciteitskwestie waarbij nimrner op kordate wijze lei,ding werd' gegeven als dit noodig was en indien er al teSlaatePwas teJken's ^ebeurde als het Belangrijke voorstellen, die getuigden van leidmg geven zijn er in deze heele kwestie nie ik moet erkennen moeilijk was Van Burgemeester en Wethouders niet uitgegaan Daardoor is dikwijls gedemonstreerd, dat de teeren V m et ™et wist te orien- De grondoorzaak is m.i. gelegen in het feit. ™Lm621 gebfulk niakende van een toevallige raadsmeerderfl'eId, niet in de eerrte Dlante vraagt naar de bekwaamste personen om Tei- arng te geven, maar gewoonweg vasthoudt aan d^ arti+h Cai- politiek in fret leven gehou- V fr e sevaarlijk voor en, strijdig w belang: is gebleken te zijn. Niet, dat ik iets tegen het samemgaan van ardi-revolutaonairen met christelijk-histori- schen hefo, mijnheer de Voorzitter! Ik wil hun dat recht met betwisten. Maar, dat het begin- vaf1 evenredige vertegenwoordiging o-e- negeerd wordt en zelfs het algemeen belang wordt prysg,egeven daardoor is een bedenke- Iijke zaak, badenkelijk daarom, omdat dit alge- ten van Dit is echter geen van mijn. hoofdgrieven. Het saamhoorighe.dsgev-oel is overigens niet altijd even dmdelij'lc gebiekan, b.v. op het stuk ran de publieke vermakeljjkheden. Ten rechte 2-teste1, ,onredlte^was.de antirevolutionaire raadsfractie er op het eand van de vorige zit- tmgspenode van beschuidigd woordbreuk te hebben gepleegd tegenover de Roomsch-Katho- heken, die eerst hadden medegewerkt aan her verbieden van dansimuziek op dien Nieuwjaars- aag, de beade Paaschdagen en dem dag van de jaarlijksche veemarkt in November. Ik laat in t midden of deze beschuldigimg waar is ge wees., t is voor mij nooit duidelijk geblekVn. Zeer opmerkeiijk en eenigszinis frappant voor Burgemeester en Wethouders was, dat een ge deelte Van dit college n.l. het Christelijk- Hfl.stonsche gedieelte bereid was zijn houding te wijzigen en zoo aansohouwden wij de eerste breuk. Aanschouwden wij teven-s, dat deze fractie toch wel wat voor de kermis bleek te gevaelen, ja, er zelfs liohtelijk zijn hart aan had verpand, maar aanschouwden wij ook en bovenal mijnheer de Voorzitter, dat er inzake dp ohrastelyke levensbesohouwingen en opvat- tmgen omtrent wat op het publieke erf wel en wat niet toelaatbaar is een groote klove van meeningsverschil bestaat. Intusschen heeft deze fractie zeer zeker ook m dit opzicht zijn naam van „historisch" eer aangedaan, en moeten wij zeggen: „Het had erger kunnen zijn!" Uit dit staaitje valt duidelijk op te maken, dat clencalisme zeer zeker op het ter rein van de gemeentepolitiek leddt tot intolerante toe- standen en op den duur onduldbaar en onmo- gehjk is. Er is maar een land ter wereld warn- men clericale politiek in deze mate heeft, het is slechts een kwestie van tijd en geduld; want dergelijke belachelijkheden zullen tenslotte ook hier verdwijnen als het zelfrespect no°- wat stijgt. Ook op dit stuk is het verschil in houding slechts partieel. Voor de rechtsche raadsfractie's moge dit een punt van dispuut zijn, ik draai er mijn hand zus of zoo voor. De groote principieele verschilien liggen daarin, dat ik als vertegenwoordiger van de S. D. A. P. hier geroepen zijnde, ook inzonder- heid de belangen der arbeiders te dienen op dit terrein al op zeer geringe medewerking- heb mogen bogen! Op welk een tegenkanting i.s niet gestuit mijn jarenlang pleiten voor de aanstel- ling van vaste fitters, terwijl men thans tegen advies van bedrijfshoofd en gascommissie in, nog steeds wacht andere mensohen aan te stel len als b.v. een ge,school,de krac'ht van terrein- werker. Hoe ongewenscht b„v. is de toestand dat men des nachts de zorg voor de geheele gasfabriek aan, een stoker overlaat. Dat mag en kan niet toegelaten worden als straks Ter Neuzen nog aansluit en waarschijnlijk de pro- duetie zal stijgen en daardoor meer arbaid gevorderd zal worden. Van de geringe genegenheid voor goede maatregelen op sociaal terrein wordt ook in deze begrooting blijk gegeven door verslechte- ring van het loonpeil van nieuw personeel. Op onderwijsgebied werd zeer weinig voor iets goeds en nieuws gevoeld. Voor verstrek- kinig van klompen en kleederen aan kinderen van onvenmogende ouders was in Axel's raads- zaal geen willig oor of ontvankelijik gemoed te vinden. Niets verder dan waartoe men volgens wet- 1 - wilde men telijke maatregelen verplicht was, gaan. En dat terwijl het lager onderwijs is het on- derwijs van het arbeiderskind, voor welks cultureele belangen wij sociaal-democrabetn dag en nacht op de bres staan en ons dit tot een heilige zaak rekenen. Het is dit onderwijs toch waar het arbeiderskind het mee doen moet en uit dien hoofde behoort dit boven alles te zijn een onidierwerp van de uiterste, de teerste zorg. Het is onzen duren plicht dit tot het hoogst mogelijke peil op te voeren. Helaas voor geestelijke ontwikkeling blijken de heeren niets te voelen. (Zie verder het Eenste Blad.)

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1926 | | pagina 6