SPORT.
BURGERLIJKEN STAND.
Hoogwatergetij te Ter Neuzen
J
(Zonnetijd.)
Voorm.
Donderdag 29
Juli
Vrijdag 30
n
Zaterdag 31
Zondag 1
Aug.
Maandag 2
Dinsdag 3
Woensdag 4
4 30
5.19
6.10
7 08
8 12
9 26
10.40
4.54
5.44
6.39
7 39
8.47
10 03
11.14
Op grond van bovenstaande stellen zij voor
©ok dit adres voor kennisgeving aan te nemen.
De heer VAN RIET heeft bezwaar tegen het
voorstel van burgemeester en wethouders, om
bet adres voor kennisgeving aan te nemen. Er
is reeds meermalen door de gezellen over dat
werken voor particulieren door de leerlingen
der ambachtsschool geklaagd en nu is er ook
een klaeht van de .patroons. De direeteur be-
roept zich op het schrijven van den Minister,
maar daarin staat toch, dat de minister er wel
degelijk prijs op stelt, dat het werk niet in con
currence geschiedt. De direeteur kan zich hou-
den aan dat schrijven, want er wordt geen li-
miet in gesteld, maar spreker adht het tooh be-
zwarend, daar het concurrence is voor de vak-
lieden. Het schijnt, dat er toch na 1925 nogal
©ens (het een en ander gemaakt is. Het gaat
hier nu ook weer over trappen. Als men het
schrijven van toen, van den direeteur nagaat,
zou men wel tot de eonclusie moeten komen,
dat het voor Ter Neuzen een opkomst is ge-
weest, dat er een ambacihtsschool is gekomen,
al was het maar alleen voor het maken van
trappen, want die kon men hier, naar de mee
ning van den direeteur, niet maken. Het bleek
echter, dat hij niet juist was ingelicht, want
dat de trappen die hij meende dat hier aange-
voerd waren, juist hier door de heeren Gebrs.
Verlinde waren gemaakt om naar elders ver-
voerd te worden.
Het maakt ook een verschil welke werken er
voor een particulier worden uitgevoerd, doeh
dit kan tot misbruiken aanleiding geven. We
hebben dat nu gezien bij de aanbesteding voor
het bouwen van twee woningen. Dit werd aan
den minsten insdhrijver niet gegund, doeh later
onderhandsch gegund aan den heer Wisse te
Zaamslag, die nu timmerwerk aan de am
bachtsschool laat vervaardigen. Wie maakt nu
uit of deze niet juist als een gevolg daarvan
een lagere aannemingssom heeft kunnen stel
len?
Het gaat te ver. Daarom beginnen nu ook
de patroons dat in te zien. Wanneer we elk
jaar zien, dat de leerlingen der hoogste klasse
trappen, kozijnen enz. maken, dan ontstaat
toch daardoor het gevaar, dat ze het voorma-
lige leerlingen, die met diploma de school ver-
laten hebben en dat werk daar ook geleerd
hebben, uit de handen houden.
Hij vraagt zich af wat hiervan ten slotte het
einde zal zijn. Hij weet niet, of er van hier uit
iets aan gedaan kan worden. Hij weet niet, of
het bestuur van dit werk op de hoogte is, het
schijnt, dat het eene bestuurslid het wel weet
en een ander niet. Het beweegt zich toch op
het gebied der concurrentie. Iedereen weet,
dat het werk op de ambachtsschool zeer secuur
gemaakt wordt en daarom zou wel ieder zijn
werk het liefst daar laten maken. Indien het
mogelijk is er iets tegen te doen, acht hij dat
wenschelijk.
De heer HAMELINK merkt op, dat terecht
doorden vorigen spreker er op gewezen is,
dat bezwaar meet gemaakt worden tegen het
werken door de leerlingen der ambachtsschool
voor particulieren. Spreker heeft er ook bij de
behandeiing van het vorige adres reeds de aan-
dacht op gevestigd, en overwogen of het niet
wenschelijk was, dat de raad een uitspraak
deed, omdat het bestuur anders zou kunnen
denken, dat de raad er geen bezwaar tegen
heeft, doeh heeft er zich ten slotte niet tegen
verzet, het toenmalige adres voor kennisgeving
aan te nemen. Hij dacht, dat aan het bestuur
uit de bespreldngen in den raad duidelijk zou
geworden zijn, dat er ook menschen zijn, die
zich met dat verriohten van werk voor het pu-
bliek niet kunnen vereenigen. Het blijkt nu,
dat destijds een verkeerd 'standpunt is ingemo-
men en er destijds door den raad reeds een uit
spraak had moeten zijn gedaan, dat men daar-
mede niet moet voortgaan.
De direeteur beroept zich nu wel op de cir
culate van den minister, doeh hij leest naar de
meening van spreker die circulate verkeerd.
Het werk mag niet concurreerend zijn. Wordt
daarmede voldoende rekening gehouden? Bo-
vendien, er worden door versehillende minis
ters ook wel eens versehillende circulaires uit-
gegeven. Deze circulate van den minister van
Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, die het
werk op de amibachtsscholen productief wil
maken, zal wel in strijd zijn met de meening
van zjjn ambtgenoot van Arbeid, Handel en
Nijverheid, die daardoor meerdere werkloos-
heid te bestrijden krijgt.
Het werken aan de ambachtsschool geschiedt
nu op een nog wat ruimere schaal en het valt
niet te ontkennen, dat er een beroerden kant
aan deze geschiedenis zit. Het vervaardigen
van versehillendebenoodigdheden voor die
twee woningen is een penibele kwestie in ver-
band met de geschiedenis en den daarbij be-
trokken persoon en het is de vraag of dat wer
ken op de ambachtsschool wel is uitgegaan
van de zijde van den aannemer. De indruk, die
het naar buiiten maakt, is uitgedrukt in het
aanbangige adres.
Wanneer de leerlingen op de ambachtsschool
werk voor particulieren gereed maken vloeit
d'aar werkloosheid uit voort voor de amibachts-
lieden. Het ligt trouwens toch ook niet in de
lijn, dat waar de ambachtsschool is tot stand
gekomen door gelden uit de gemeentekas, die-
zelfde inriohting de werkgelegen'heid voor de
ingezetenen wegneemt of althans vermindert.
Het valt in het bijizonder op, dat juist hierbij
een leeraar van die school betrokken is, en het
verzoek is uitgegaan van een werkgever uit
een andere gemeente. Volgens den minister
zou nu de kostprijs moeten worden in rekening
gebracht. En naar welke loonen is dit werk
berekend? Naar die in Zaamslag of die in
Ter Neuzen? Hij zou zeggen, dat dit moest
geschieden naar de loonen, die in Ter Neuzen
worden betaald, doeh zegt men, dat dit moet
geschieden naar de loonen geldende te Zaam
slag, dan komt men in conflict met de werk-
nemers van Zaamslag. Hij zou dan ook gaame
zien, dat de raad zich in deze uitspreekt, dat
zij hiermede niet accoord gaat, en zou het op
onzen weg liggen het bestuur van de ambachts
school te verzoeken maatregelen te treffen,
dat geen werkzaamheden meer op die school
worden verricht wanneer daardoor de werk-
gelegenheid aan anderen wordt ontnomen, en
dit alleen geoorloofd is in tijden van groote
drukte.
Het is mogelijk, dat de minister van Onder
wijs er een voordeel inziet en eventueel ook de
minister van Arbeid, dioch dan zou het er op
neerkomen, dat de gemeente de kosten van
een en ander moet dragen ten gevolge van de
werkloosheid. Gaarne verwaeht hij hierop een
antwoord.
De heer COLSEN zegt, dat wanneer men de
aanbestedingen in den laatsten tijd nagaat,
men ziet, 'dat de inschrijvers zeer sterk concur-
reeren om het werk te hebben en dat de be-
dragen ver uiteen kunnen loopen. Het is dus
niet onmogelijk, dat er wel meer achter zal
zitten. Hij had gedacht, dat burgemeester en
wethouders wel een degelijk onderzoek zouden
hebben ingesteld naar het afleveren van werk
door de leerlingen van de ambachtssdhool aan
particulieren. Er moeten in den laatsten tijd
versehillende trappen door de ambachtsschool
zijn afgeleverd. Hij hoorde nog juist zeggen,
dat voor de trappen alleen het hout en de spij-
kers zijn geleverd, en deze voor het overige
worden gereed gemaakt op de ambachtsschool.
De leerlingen moeten natuurlijk hun practische
oefeningen hebben, doeh dit mag niet geschie
den ten koste van anderen, en wanneer men
hoort van die geschiedenis met trappen, dan
moet men toch overtuigd zijn, dat de ambachts
school buiten haar boekje gaat.
De heer GEELHOEDT merkt op, dat of-
schoon hij bestuurslid van de Ambachtsschool
is, hij werkelijk niet weet, dat dit op een der-
gelijke wijze plaats vindt als de heeren het
hier mededeelen, en als dit inderdaad zoo het
geval is zal men moeten beamen, dat dit niet
door den beugel kan. Hij zou daarom willen
voorstellen, dat burgemeester en wethouders
zich voor deze zaak in verbinding stellen met
het bestuur der Ambachtsschool om daar even
tueel paal en perk aan te stellen, want het gaat
toch niet aan, dat men bhans hier een oordeel
uitspreekt over een zaak waarvan men niet
precies op de hoogte is.
De heer VAN DUKE kon ook niet begrijpen
hoe burgemeester en wethouders konden voor
stellen het adres voor kennisgeving aan te ne
men, want er wordt in de gemeente hierover
veel gesproken. En inderdaad ligt er iets
droevigs in, dat waar er menschen zonder werk
loopen, de leerlingen van de Ambachtsschool
het werk, dat er nog is, op deze wijze vermin-
deren. Bovendien komt er dit nog bij, dat een
en ander zich in de toekomst nog sterker kan
uitbreiden, daar er versehillende ambachten
worden beoefend. Het zou nog kunnen voor-
komen, dat de leerlingen er met een werkbakje
op uittrokken om de versehillende kleine kar-
weitjes op te knappen. De vreemde wijze
waarop de direeteur destijds de zaak belichtte
als zouden de werklieden in deze gemeente niet
in staat zjjn geweest die bewuste trappen te
maken, maakt de zaak niet beter en wordt de
Ambachtsschool, die zeer nuttig is, in een ver
keerd daglichit geplaatst. Wanneer de jongens
beneden den prijs werken, mag men dit betreu-
ren doeh wij kunnen'hiertegen niets doen.
De VOORZITTER moet in de eerste plaats
natuurlijk als juist beschouwen, dat de raad
voor de belangen der ingezetenen waakt, doeh
de raad kan ook zijn doel voorbij streven. Aan
den heer Van Riet kan hij mededeelen, dat er
geen adres van de patroons is ingekamen, al
leen van de werknemers. Naar hij vermoedt,
zal er ook wel geen adres van de werkgevers
komen, alleen zou dit mogelijk zijn van een
patroon, wiens naam hij hier niet zal noemen.
In de tweede plaats is de zaak heel eenvou-
dig, al hebben de trappen van '25 een heele
legende gekregen, als zou de Ambachtsschool
geregeld voor particulieren arbeid verrichten.
Wat nu de opmerking betreft van den heer
Hamelink over de werkzaamheden verricht aan
de woning van een leeraar kan hij wel verkla-
ren, dat er niets bijzonders tusschen zat. Het
had wel groote properties aan kunnen nemen,
doeh zooals de heeren zelf vernamen, weet de
heer Geelhoedt er niets van, waaruit dus volgt>
dat er niets buitengewoons is geschied, want
de direeteur mag volgens zijn instructie niets
doen zonder daarin het bestuur der Ambachts
school te kennen.
De bedoelde leeraar dan had er zijdelings
naar gevraagd of het niet mogelijk zou zijn,
dat dit voor hem werd toegestaan, maar wij
hebben hiervoor den pas afgesneden en mede-
gedeeld, dat het bestuur zich hiervoor niet liet
gebruiken. Wat er later heeft plaats gevonden,
weten wij niet, doeh dit kan in elk geval niet
van groote proporties zijn geweest.
Nadien werd er weer een zijdelingsche vraag
gedaan en ook in dit geval werd medegedeeld,
dat er op medewerking in deze niet te rekenen
vied.
De vrees van den heer Van Dijke is geheel
onigegrond, want het bestuur mag en kan zulks
niets toelaten. Indien de heeren aanwezig wa
ren geweest bij de uitreikdng der diploma's aan
de leerlingen der Ambachtsschool 'dan hadden
zij kunnen zien, dat men werkelijk over vol
doende practische voorbealden besohikt, en
hadden zij daar een heel hieuwe kap uitgesla-
gen kunnen bezichtigen.
Wat nu de werkzaamheden voor den heer
Wisse betreft client opgemerkt te worden, dat
de heer Wisse zeer veel voor de Ambachts
school gevoelt en dit dan ook toont, en toen
deze het verzoek deed of er 10 of 12 kozijnen
voor hem gemaakt konden worden, heeft het
dagelijksch bestuur en ook de direeteur ge-
meend, aan de hand van de missive van den
Minister d.d. 9 Augustus 1924, No. 8901, dit
verzoek te kunnen inwilligen.
De zakelijke kwestie van deze zaak is ech
ter of er door het verriohten van deze werk
zaamheden werkeloosheid is ontstaan, en dan
kan ik mededeelen, dat in April door 2 timmer-
lieden gezamenlijk 12 dagen als werkloos ston-
clen ingasdhreven, in Mei door 2 timmerlieden
gezamenlijk 3 dagen en in Juni geen enkel
geval bekenci stond. Lettende op den datum
waarop dit adres is ingekomen, zjjnde 24 Juni,'
moet men wel de overtuiging hebben, dat
werkeloosheid niet als motief kan geiden. Men
moet dus ook deze zaak van den anderen kant
beschouwen en zullen er wel andere motieven
voor dit adres zijn geweest.
Men kan nu eenmaal niet alios precies vast-
leiggen en om een voorbeeld te noemen was er
bij den bouw van de 16 woningen voor de
volkshuisvesting bepaald, dat het werk moest
worden uitgevoerd door menschen uit Ter
Neuzen. Nu, de menschen daar te werk ge
steld, waren alien uit Ter Neuzen, doeh er was
verzuimd er bij te verimelden, d'at men geen
klaargemaakt houtwerk van elders mochten
laten komen, en dat werd nu gedaan!
Als men alles wil regelen, dan moeten wij
wel een hoofd vol van maatregelen treffen.
Het kwade licht moet men niet uitsluitend
laten vallen op de ambachtsschool. Het bestuur
moet natuurlijk waken voor de belangen van
de school, doeh eveneens letten op de belangen
van de gemeente. Er werd zelfs aanmerking
gemaakt, dat er werkstukjes werden gemaakt
voor de verlotihg. Waar 'de jongens uit het
laatste leerjaar hiervoor alle gelegenheid heb
ben, is er geen enkele reden waarom zij dit
zouden inogen doen. Als de patroons onis vra-
gen werk te verrichten dan mogen wij het
doen, maar daarom gebeurt het nog niet al-
tijd. Hij meent, dat wij in deze dit gevoeglijk
aan het bestuur kunnen overlaten, overtuigd,
dat zij voor foeider belangen zal weten te
waken.
De heer VAN RIET: U zegt, dat wij het ge
voeglijk aan het bestuur kunnen overlaten,
doeh het blijkt toch, dat dit er niet predes al
les van weet. Ook pleit de voorzitter bij zon
der, dat er geen werkloosheid bij de timmerlie
den i.s, maar wanneer een timimermanskneoht
op een plaats werkt, weet hij precies wat er
nog te doen is en als hij dan ziet, dat er over
14 dagen geen werk meer is, weet hij ook, dat
er alle kans is, dat hij er tusschen uit gaat.
Bovendien bij drukke werkzaamheden in de
bouwvakken is er toch nog wel aan werk-
menschen te komen.
De heer HAMELINK merkt op, dat de voor
zitter heeft gezegd, dat er in de laatste maan-
den niet van werkloosheid bij de timmerlieden
kan gesproken worden, maar het gaat hier
meer over het verrichten van werkzaamheden
voor derden. Mocht er werkelijk werkeloos
heid bestaan en de ambachtsschool verrichtte
arbeid voor particulieren, dan zou er van hier
wel een felle aanval op worden gedaan, doeh
men kan nu toch niet zeggen, dat dit thans
is geschied! Zelf heeft de voorzitter aange-
toond, dat de aandrang gesohiedde van parti
culieren, doeh een leeraar van die school had
dit toch zeker niet moeten willen. Waar nu de
heer Wisse het verzoek tot de ambachtsschool
heeft gericht, zou hij willen vragen of de kost
prijs in rekening wordt gebracht, want anders
wordt de prikkel om zich tot de ambachts
school te wenden veel grooter, en welke be-
dragen ervoor worden berekend. Hierop is nog
niet geantwoord.
De vorige maal heeft hij een waarschuwing
laten hooren, en nu weet hij wel, dat wij als
raad hiertegen niets kunnen doen, doeh logisch
zou toch zijn, dat waar de school met geld van
de gemeente wordt in stand gehouden, wjj er
te zijner tijd wel degelijk rekening mede zou
den houden.
Hij heeft echter, opdat de raad zich in deze
toch zou kunnen uitspreken, een motie samen-
gesteld, een motie, zoo tarn, dat hij er zelf wel
verbaasd van is. Deze luidt als volgt:
De raad der gemeente Ter Neuzen;
gehoord de besprekingen over het uit-
voeren van werk voor particulieren door
de leerlingen der ambachtsschool;
van meening, dat enkel indien er geen
voldoende gelegenheid bestaat dit in het
particulier bedrijf door vakarbeiders te
laten verrichten er reden kunnen zijn zulk
soort werk aan de ambachtsschool te
laten maken;
verzoekt het bestuur der ambachtsschool
te Ter Neuzen maatregelen te treffen, dat
zulk soort werk tot het uiterste wordt be-
parkt;
en gaat over tot de orde van den dag.
Bovendien kan het geen kwaad, dat men
weet, dat er actie wordt gervoend wanneer er
werk wordt gemaakt hetwelk niet op die school
thuisbehoort. Ook de jongens moeten later in
de practijk komen, en zullen er later zelf door
worden gedupeerd, wanneer de leerlingen van
de ambachtsschool werk uit de practijk zouden
afmiaken.
De motie van den heer Hamelink wordt als-
nu zonder hoofdelijke stemming aangenomen.
12. Wijziging gemeentebegrooting, dienst
1926.
Burgemeester en wethouders stellen voor, de
begrooting voor 1926 als volgt te wijzigen:
onder de inkomsten te vermeerderen de vol-
gende posten:
terugbetaling door de woningbouwvereeni-
gingen der annui'teiten over aan haar ten be-
hoeve van den bouw van arbeiderswoningen
verleende voorschotten 151,40; voordeelig
saldo der exploitatierekeniing van de midden-
standswoningen 748,96 V2terugbetaling- door
de woningbouwvereeniging „Sluiskil'' der ren
te, venschukhgd over de verkoopsom van
grond, ad 1079,94 der 22 arbeiderswoningen
11,85; huur van huizen en andere gebouwen
150; bijdrage van het rijk in de belooning
van den correspondent der arbeidsbemiddeling
300; totale vermeerdering der inkomsten
1362,21
onder de uitgaven te vermeerderen de vol-
gende posten:
renten van geldleeningen 975; kosten in
verband met de regeling der financieele ver-
houding tusschen rijk en de gemeente 15; an
nui'teiten aan het rijk verschuldigd ter zake
van ontvangen voorschotten in het belang
voor de verbetering der volkshuisvesting
151,40; aandeel van het rijk in het voordee-
lige saldo der exploitatierekening der midden-
standswoningen 561,72; rente, verschuldigd
over de verkoopsom van grond, ad 1079,94,
der 22 arb. woningen f 11,85; bijdrage aan an
dere gemeenten in de kosten der van rijkswege
gesubsidieerde gemeente hoogere burgerscho-
len als bedoeld in art. 36 quater sub I der wet
op het middelbaar onderwijs 197,52; subsidie
voor scholen voor het lager nijvertheidsonder-
wijs f 200; subsidie aan den kring der Z. L. M.
te Axel voor het houden eener land'bouwten-
toonstelling 50; kosten van de districts-ar-
beddslbeurs en van die intercommunale ahbeids-
foeimiddeling f 300; totale vermeerdering der
uitgaven 2462,49;
af ite schrijven van den post „onvoorziene
uitgaven" 1100,27
Het voorstel wordt aangenomen met alge-
meene stemmen.
13. Aanbieding gemeenterekening over
1925.
Burgemeester en wethouders bieden aan de
gemeenterekening over 1925.
INKOMSTEN. Gewone dienst.
Gedeelte batig slot 1925 f 49606,46
Achterstallige inkomsten van vorige
dienstjaren576,234
Uitkeering van het Rijk, art. 19 der
wet van 24 Mei 1897 15808,27
Id. volgens art. lo dier wet 600,
Secretarie-leges en rechten burger-
lijken stand 811,15
Rechten ingevolge vuurwapenwet 164,
Verhaal van pensioensbijdragen 5859,58
Aandeel gemeente in bruto-opbrengst
electrische centrale 1372,01
Keur- en slachtloon 2170,70
Stor ting Gezondheidscommissie in pen-
sioensbijdragevanharensecretaris 77,50
Renten enailossing voorschotten volks
huisvesting 2065,
Bijdragen van het rijk krachtens art. 38,
Woning wets 9504,21
Terugbetaling door woningbouwver-
eenigingen van annuiteiten bouw-
voorschotten 42859,49
Erfpacht van grond uitgegeven in be
lang volkshuisvesting 2363,90
Huur van grond waarop noodwoningen
zijn gebouwd 124,
Voordee ig saldo exploitatie der nood-
woningen over 1925 371,90
Terugbetaling door Woningbouwver
eeniging te Sluiskil van rente
verschuldigd over annuiteiten 215,02
Als voren wegens financieel toezicht 19,72
Als voren rente van teruggestort
kapitaal6,28
Marktgelden, wik-, weeg- en meet-
gelden 1924,90
Heffing voor ruimen privaatputten 2661,07
Begrafenisrechten 2056,374
Verkoop van asch, vuilnis en faecalien 1335,
Stoepengeld203,80
Huur van huizen en andere gebouwen 1341,664
Idem van landerijen 96,464
Opbrengst grasverpachting 65,
Oijnzen en erfpachten 4046,
Recognition ter zake vergunningen 325,82
Renten van kapitaler.4806,45
Schoolgelden lager onderwijs 3094,98
Vergoeding van het rijk in zake lager
onderwijs32365,24
Bijdrage van andere gemeenten 237,36
Schoolgelden uitgebreid L. 0. 1230,96
Rijksvergoeding10800,
Schoolg. bijzonder lager onderwijs 6139,36
Uitkeering van gemeenten ingevolge
art. 86 700,02
Idem ingevolge art. 104 226,99
Uitkeering van andere gemeenten in
de aan de schoolbesturen te be-
talen vergoeding 1365,224
Rente van waarborgsommen 171,
Schoolg. bijzonder uitgebreid L. 0. 1626.82
Uitkeering van gemeenten, art. 104 L.O 3 i9,68
Rente van waarborgsommen 227,50
Bijdragen van gemeenten in kosten
nijverheidsonderwijs 3479,904
Subsidie van rijk en provineie in kosten
krankzinnigenverpleging nihil.
Bijdragen van particulieren voor idem 918,08
Storting Burg. Armbestuur pensioens-
bijdrage voor secretaris en pen-
ningmeester van dat college
Bijdrage rijk in belooning direeteur
arbeidsbemiddeling
opcenten hoofdsom gebouwde
eigendommen
opcenten op ongebouwde eigen
dommen
50185 opcenten op hoofdsom pers. bel.
Uitkeering rijk 30 opcenten dividend-
en tantiemebelasting
Belasting naar het inkomen
Belasting op de honden
Vergunningsrecht verkoop sterken
drank
Overige inkomsten
77,50J
1315,40
12838,25
18868,21
1462,93
159524,65
2081,50
1571,874
382,70
Totaal
f 414452,91
UITGAVEN. Gewone dienst.
Achterstallige uitgaven van vorige
dienstjaren
Jaarwedden gemeentebestuur en se-
cretariej
Schrijf- en bureaubehoeften
Druk- en bindwerk
Onderhoud en schoonhouden gemeen-
tehuis
Onderhoud meubelen
Verlichting en verwarming
Abonnement Staatsblad enz.
Archief
Aanplakken en omroepen
Adverteeren
Reis- en verblijfkosten
Onkosten postrekeningen
Abonnement en gesprekken teiefoon
Kiezerslijsten en kiesverrichtingen
Kadaster
Ambtenaren Burg, stand
Overige kosten van idem
Bevolkingsregister en nummeren
huizen
Kosten verzekering en pensionneering
ambtenaren
Renten van geldleeningen
A flossing leeningen
Inbraakverzekering
Bijdrage rust- en vacantieoord der
Ned. Ver. voor gemeentebelangen
Toelage aan genoemde vereeniging
Verteringskosten vergaderingen
Bij voorschot betaalde coupons
Vergoeding bode rijwiel
Brand verzekeringgemeentehuis
Toeslag op pensio'en wed. Tolhoek
Id. aan ver. van Burg, en Secretarissen
in Oostelijk-Z.-Vlaanderen
Toeslag pensioen A. Koene
Contributie Vereeniging van Nederl.
gemeenten
Kosten regeling financieele verhouding
rijk en gemeenten
Bijdrage ingevolge art. 156 Pensioen-
wet
Belooning inspecteur en agenten van
politie
Kleeding en uitrusting
Politiebureau
Bureaubehoeften
Bewaring van gearresteerden
Reisgeld voor passanten en overige
uitgaven der politie
Prernien aan brandmeesters en brand-
spuitlieden
Onderhoud brandbluschmiddelen
Onderhoud spuithuis
Kosten straatverlichting
Vergoeding voor rijwiel aan agent te
Sluiskil
Subsidie Burgerwacht.
Brandverzekering politiebureau
Toelage Ned. Politiebond
Id. politiehonden-dresseervereeniging
Id. aan de Gezondheidscommissie
Vaccinatie en lijkschouwing
Bestrijding epidemische ziekten
Kosten keuringsdienst en warenwet
Kosten uitvoering Vleeschkeuringswet
Toelage aan oud-keurmeester P. J.
Klaaijssen
Subsidie vereeniging Het Groene Kruis
Id. aan Wit-Gele Kruis te Sluiskil
Id. te Ter Neuzen
Subsidie aan Ziekenhuis
Id. bad- en zweminrichting
Rente van leeningen ten laste van
volkshuisvesting
Aflossing idem
Annuiteiten aan het rijk in zake voor
schotten ter voorziening volks
huisvesting
Bijdragen ter tegemoetkoming in de
betaling van rente en aflossing
in zake idem
Brandverzekering
Aandeel van het rijk in liet voordeelig
saldo der exploitatie 6 noodwo-
ningen over 1923.
Rente aan grondvoorschot voor 22
arb.woningen
Kosten rijksd. fin. toezicht voor id.
Rente teruggestort voorschot voor id.
Jaarwedden personeel openbare werken
Onderhoud straten en pleinen
Wegen en voetpaden
Wandelplaatsen en plantsoenzn
Pompen en riolen
Havens, kaaimuren enz.
Klokken enz.
Algemeene begraafplaats
Gemeentereiniging
Onderhoud steenglooiing Seheldekade
Vergoeding rijwiel gem -bouwmeester
Toelage aan oud-grafdelver P.deRijk
40 pCt. toeslag aan idem Ph. Haak
Brandwaarborg gebouwen
Grondlasten
Dijk- en polderlasten
Erfpachten enz
Onderhoud van niet voor den pubheken
dienst gebruikte werken
Bewaargeving rentegevende stukken
Kosten omwisseling obligaties
Rente te betalen bij aankoop van
obligation
Jaarwedden der onderwijzers L. 0.
Instandhouden schoolgebouwen
Huur schoolgebouwen
Onderhoud schoolmeubelen
Schoolboeken enz
Verlichting en verwarming
Schoolbibliotheken
Toelage aan gepensioneerde
wijzeres J. S. Nijssen
Brandwaarborg
Jaarwedden Uitgebr. L. 0.
Instandhouden schoolgebouw
Huur schoolgebouw
Schoolmeubelen
Schoolboeken enz.
Verlichting en verwarming
houden
Schoolbibliotheek
Brandwaarborg
Uitkeering aan gemeenten ingevolge
art. 86 der L. 0. wet
Vergoeding kosten instandhouden
bijz. scholen
Uitkeering aan gemeenten ingevolge
art. 104
Vergoeding voor terreinen en gebouwen
bijz. scholen 1
Uitkeering aan andere gemeenten in
de aan schoolbesturen te betalen
vergoeding
Rente te betalen bij aankoop van be-
legging van bedoelde waarborg
sommen
Bijdrage van hoofdstuk VIII van den
kapitaaldienst
Vergoeding aan bijz. scholen voor
daaraan verbonden boventallige
onderwijzers
Vergoeding kosten instandhouding
bijz. U. L. 0
Uitkeering aan andere gemeenten art. 205
353,60
25837,32
1237,67
1151,66
638,95
52,92
373,83
126,80
170,—
1,50
274,80
794,70
18,60
221,85
465,53
415,
53,—
106,65
15531,28
18106,084
15040,—
20,-
15,-
5,—
285,—
8,56
25,-
20,30
105,60
10,—
180,—
170,—
15,21
18,88
18828,66
1206.03
557,—
61,85
6-
232,24
639,22
142,174
209,42
6842,69
35,—
100,—
7,90
5-
5,
250,22
2,10
43,60
1620,14
1047,97
287,—
1200
200
3D0,
3000,
250,
3340,19
2165,
44865,54
onder-
schoon-
12672,27
23,044
429,07
215,02
19,72
5,28
15918,—
4256,24
1229,06
161,50
1649,64
24,25
101,50
2197.69
4896,58
118,50
25,—
50,-
66 67
27,20
74,97
53,46
84,31
1219,464
10,-
57,50
8,50
34390,69
1428,93
24
274,76
1222,68
1383,45
87,10
259,—
41,20
10822,68
197.804
100,—
128,13
437,85
773,32
37,75
45,46
152,89
5052,—
193,42
9615,54
100,34
248,44
95,-
5203,20
4307,24
55,80
Renten waarborgsommen
Subsidie Chr. bewaarschool
Plaatselijk schooltoezicht
Wering van schoolverzuim
Verstrekking voeding en kleeding aan
schoolgaande kinderen
Advertentien L. 0.
Kosten van plaatselijk toezicht M. O.
Subsidie aan het Rijk voor H. B. S.
Erfpacht grond voor sportterrein ten
behoeve H. B. S
Subsidie lagere Landbouwschool Axel
Bijdrage in kosten gesubsidieerde
gymnasia
Subsidie aan scholen voor lager
nijverheidsonderwijs
Kosten voor bib'iotheek
Volksfeesten
Subsidie muziekgezelschap
Belooning doctoren en verloskundigen
Krankzinnigenverpleging
Burgerlijk Armbestunr
Toelage commissie werkverruiming
Subsidie aan »Hulp in Nood"
Belooning bereiden geneesmiddelen
voor armenpractijk
Steun aan uitgetrokken werkloozen
Subsidie Z.-Vlaamsche tram
Subsidie aan werkloozenkassen
Kosten arbeidsbeurs
Kosten invordering plaatselijke belas
ting
Teruggaaf belasting
Uitkeering aan het rijk van kwade
posten
337,29
1000,—
50,—
501,83
1000,-
17,4®
25,-
3000,—
300,—
50,—
301,81
13880,—
200,—
33,95
200,—
3241.—
4763,61
22300,—
5-
50
920,—
29238.52
1610,—
4828,14
3000,—
291,61
345.364
15923, 53
Totaal
394489,34
Het batig slot van den gewonen dienst bedraaet
19963,57.
Inkomsten
Uitgaven
KAPITAALDIENST.
Goed slot
82223,55
82011,774
211,774
Deze rekening wordt voor onderzoek gesteld
in handen eener commissie, waarvoor worden
aangewezen de heeren R. Sdheele, Van Driel
en Van. Dijke.
14. Ontheffing aanslagen hondenbelasting,
dienst 1925.
Overeenkomstig het voorstel van burge
meester en wethouders wordt naar aanleiding
van ingekomen verzoeken ontheffing verleend
van aanslagen wegens hondenibelastinig. over
den dienst 1925, aan:
P. J. Dieletman 1,50 en J. H. Heeres 2,50.
Geihandlhaafd wordt de aanslag van A. J. de
Krijger.
15. Ontheffing aanslagen schoolgeld, dienst
1925.
Overeenkomstig het voorstel van burge
meester en wethouders wordt naar aanleiding
van ingekomen verzoeken ontheffing verleend
van aanslagen wegens schoolgeld over den
dienst 1925, aan:
Wed. E. H. T. van Borssum Waalkes 9, J.
J. Kolijn 7,34, A. A. Sdheele 0,64, F. Dooms
1,28, L. L. van Hoom f 4,50, H. C. Meeusen
2,66, A. C. de Paurw 6,Joh. Schippers
1,18, H. Heersema 14,85, G. de Krijger
f 0,54, I. Scheele f 2,70, J. F. Stoffels 4,D.
van Aken 6,P. Gerremam f 0,64, J. Huijs-
sen f 12,J. Riemens 13,50, H. de Smet
1,71, E. P. Fermiont 3,20, E. van Bockstaele
22,50, N. A. Hamelink f 3,75, J. J. den En-
gelsman f 1,20, Gh. de Ridder /2,25 en dezeircte
1,88.
Over het dienstjaar 1924 wordt nog afschrij-
ving verleend aan J. P. Trijsburg f 2,70 en H.
Heersema /4,85.
Gahandlhaafd worden de aanslagen van J. F..
Stoffijm en A. J. de Krijger.
(Zie verder het Eerste Blad.)
DUIVEN SPORT.
Zaterdagnamiddag, kwamen de twee daiven
dien den heer P. Risseeuw te Sluiskil had
maegegeven voor de prgsvlucht uit Barce
lona, beide terug. Dit feit is merkwaardig
voor een zoo verre vlucht en zeker wel nu,
nu het z.ulk slecht weer is geweest en velen
van de duiven wel niet zullen terugkeeren.
HULST.
Huwelijks-aangiften. 5 Juni. Joseph Petrus
Emmaneel, oud 24 j., jm. en Maria Josephina
Johanna van der Vlies, oud 24 j., jd. 11 Juni.
Adrianus Cornells Hamel, oud 23 j., jm. en
Henriette Cathiarina Johanna Reuling, oud 25
j-, jd.
Huwelijks-voltrelkkmgen. 2 Juni. Josepihus
Andreas Lauret, oud 29 j., jm. en Maria Loui
sa de Vos, oud 28 j., jd. 23 Juni. Joseph Petrus
Emmaneel, oud 25 j., jim. en Maria Joeephina
Johanna van der Vlies, oud 24 j., jd. 30 Juni.
Adrianus Cornells Hamel, oud 23 j., jm. en
Henriette Catharma Johanna Reuling. oud 25
j., jd.
Geboorten. 1 Juni. Helene Euphemia, a. van.
E. B. van Jole en van, Euphemia J. van Dom-
melen. 3 Juni. Martin Charles Sylvie, z. van
Louis J. A. M. Wautens en van Marie E. J. van
der Velden. 9 Juni. Jean Joseph Clementine
Achille, z. van Achilles Adniaan A. de Cock en
van M. M. Sehaut. 13 Juni. Maria Apolonda,
a. van Charles L. van Waterschoot en van
Louisa R. van Remortel. 24 Juni. Gertrudis
Antonia Henrica Maria, d. van Hendrikus
Smals en van Jacobs W. P. M. Otten. 25 Juni.
Maria Louisa, d. van Alfred J. van Giesen en
van Martha J. Claessens.
Overlijden. 6 Juni. Ghristina Lucia de Pae-
pe, oud 65 j., d. van Charles L. de Paepe en
van Johanna J. Verbist. 11 Juni. Hendrika
Jonkman, oud 64 j., eohtg. van Pieter Stout-
hamer.
H
II
N