SPORT. BURGERLIJKEN STAND. Hoogwatergetij te Ter Neuzen J (Zonnetijd.) Voorm. Donderdag 29 Juli Vrijdag 30 n Zaterdag 31 Zondag 1 Aug. Maandag 2 Dinsdag 3 Woensdag 4 4 30 5.19 6.10 7 08 8 12 9 26 10.40 4.54 5.44 6.39 7 39 8.47 10 03 11.14 Op grond van bovenstaande stellen zij voor ©ok dit adres voor kennisgeving aan te nemen. De heer VAN RIET heeft bezwaar tegen het voorstel van burgemeester en wethouders, om bet adres voor kennisgeving aan te nemen. Er is reeds meermalen door de gezellen over dat werken voor particulieren door de leerlingen der ambachtsschool geklaagd en nu is er ook een klaeht van de .patroons. De direeteur be- roept zich op het schrijven van den Minister, maar daarin staat toch, dat de minister er wel degelijk prijs op stelt, dat het werk niet in con currence geschiedt. De direeteur kan zich hou- den aan dat schrijven, want er wordt geen li- miet in gesteld, maar spreker adht het tooh be- zwarend, daar het concurrence is voor de vak- lieden. Het schijnt, dat er toch na 1925 nogal ©ens (het een en ander gemaakt is. Het gaat hier nu ook weer over trappen. Als men het schrijven van toen, van den direeteur nagaat, zou men wel tot de eonclusie moeten komen, dat het voor Ter Neuzen een opkomst is ge- weest, dat er een ambacihtsschool is gekomen, al was het maar alleen voor het maken van trappen, want die kon men hier, naar de mee ning van den direeteur, niet maken. Het bleek echter, dat hij niet juist was ingelicht, want dat de trappen die hij meende dat hier aange- voerd waren, juist hier door de heeren Gebrs. Verlinde waren gemaakt om naar elders ver- voerd te worden. Het maakt ook een verschil welke werken er voor een particulier worden uitgevoerd, doeh dit kan tot misbruiken aanleiding geven. We hebben dat nu gezien bij de aanbesteding voor het bouwen van twee woningen. Dit werd aan den minsten insdhrijver niet gegund, doeh later onderhandsch gegund aan den heer Wisse te Zaamslag, die nu timmerwerk aan de am bachtsschool laat vervaardigen. Wie maakt nu uit of deze niet juist als een gevolg daarvan een lagere aannemingssom heeft kunnen stel len? Het gaat te ver. Daarom beginnen nu ook de patroons dat in te zien. Wanneer we elk jaar zien, dat de leerlingen der hoogste klasse trappen, kozijnen enz. maken, dan ontstaat toch daardoor het gevaar, dat ze het voorma- lige leerlingen, die met diploma de school ver- laten hebben en dat werk daar ook geleerd hebben, uit de handen houden. Hij vraagt zich af wat hiervan ten slotte het einde zal zijn. Hij weet niet, of er van hier uit iets aan gedaan kan worden. Hij weet niet, of het bestuur van dit werk op de hoogte is, het schijnt, dat het eene bestuurslid het wel weet en een ander niet. Het beweegt zich toch op het gebied der concurrentie. Iedereen weet, dat het werk op de ambachtsschool zeer secuur gemaakt wordt en daarom zou wel ieder zijn werk het liefst daar laten maken. Indien het mogelijk is er iets tegen te doen, acht hij dat wenschelijk. De heer HAMELINK merkt op, dat terecht doorden vorigen spreker er op gewezen is, dat bezwaar meet gemaakt worden tegen het werken door de leerlingen der ambachtsschool voor particulieren. Spreker heeft er ook bij de behandeiing van het vorige adres reeds de aan- dacht op gevestigd, en overwogen of het niet wenschelijk was, dat de raad een uitspraak deed, omdat het bestuur anders zou kunnen denken, dat de raad er geen bezwaar tegen heeft, doeh heeft er zich ten slotte niet tegen verzet, het toenmalige adres voor kennisgeving aan te nemen. Hij dacht, dat aan het bestuur uit de bespreldngen in den raad duidelijk zou geworden zijn, dat er ook menschen zijn, die zich met dat verriohten van werk voor het pu- bliek niet kunnen vereenigen. Het blijkt nu, dat destijds een verkeerd 'standpunt is ingemo- men en er destijds door den raad reeds een uit spraak had moeten zijn gedaan, dat men daar- mede niet moet voortgaan. De direeteur beroept zich nu wel op de cir culate van den minister, doeh hij leest naar de meening van spreker die circulate verkeerd. Het werk mag niet concurreerend zijn. Wordt daarmede voldoende rekening gehouden? Bo- vendien, er worden door versehillende minis ters ook wel eens versehillende circulaires uit- gegeven. Deze circulate van den minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, die het werk op de amibachtsscholen productief wil maken, zal wel in strijd zijn met de meening van zjjn ambtgenoot van Arbeid, Handel en Nijverheid, die daardoor meerdere werkloos- heid te bestrijden krijgt. Het werken aan de ambachtsschool geschiedt nu op een nog wat ruimere schaal en het valt niet te ontkennen, dat er een beroerden kant aan deze geschiedenis zit. Het vervaardigen van versehillendebenoodigdheden voor die twee woningen is een penibele kwestie in ver- band met de geschiedenis en den daarbij be- trokken persoon en het is de vraag of dat wer ken op de ambachtsschool wel is uitgegaan van de zijde van den aannemer. De indruk, die het naar buiiten maakt, is uitgedrukt in het aanbangige adres. Wanneer de leerlingen op de ambachtsschool werk voor particulieren gereed maken vloeit d'aar werkloosheid uit voort voor de amibachts- lieden. Het ligt trouwens toch ook niet in de lijn, dat waar de ambachtsschool is tot stand gekomen door gelden uit de gemeentekas, die- zelfde inriohting de werkgelegen'heid voor de ingezetenen wegneemt of althans vermindert. Het valt in het bijizonder op, dat juist hierbij een leeraar van die school betrokken is, en het verzoek is uitgegaan van een werkgever uit een andere gemeente. Volgens den minister zou nu de kostprijs moeten worden in rekening gebracht. En naar welke loonen is dit werk berekend? Naar die in Zaamslag of die in Ter Neuzen? Hij zou zeggen, dat dit moest geschieden naar de loonen, die in Ter Neuzen worden betaald, doeh zegt men, dat dit moet geschieden naar de loonen geldende te Zaam slag, dan komt men in conflict met de werk- nemers van Zaamslag. Hij zou dan ook gaame zien, dat de raad zich in deze uitspreekt, dat zij hiermede niet accoord gaat, en zou het op onzen weg liggen het bestuur van de ambachts school te verzoeken maatregelen te treffen, dat geen werkzaamheden meer op die school worden verricht wanneer daardoor de werk- gelegenheid aan anderen wordt ontnomen, en dit alleen geoorloofd is in tijden van groote drukte. Het is mogelijk, dat de minister van Onder wijs er een voordeel inziet en eventueel ook de minister van Arbeid, dioch dan zou het er op neerkomen, dat de gemeente de kosten van een en ander moet dragen ten gevolge van de werkloosheid. Gaarne verwaeht hij hierop een antwoord. De heer COLSEN zegt, dat wanneer men de aanbestedingen in den laatsten tijd nagaat, men ziet, 'dat de inschrijvers zeer sterk concur- reeren om het werk te hebben en dat de be- dragen ver uiteen kunnen loopen. Het is dus niet onmogelijk, dat er wel meer achter zal zitten. Hij had gedacht, dat burgemeester en wethouders wel een degelijk onderzoek zouden hebben ingesteld naar het afleveren van werk door de leerlingen van de ambachtssdhool aan particulieren. Er moeten in den laatsten tijd versehillende trappen door de ambachtsschool zijn afgeleverd. Hij hoorde nog juist zeggen, dat voor de trappen alleen het hout en de spij- kers zijn geleverd, en deze voor het overige worden gereed gemaakt op de ambachtsschool. De leerlingen moeten natuurlijk hun practische oefeningen hebben, doeh dit mag niet geschie den ten koste van anderen, en wanneer men hoort van die geschiedenis met trappen, dan moet men toch overtuigd zijn, dat de ambachts school buiten haar boekje gaat. De heer GEELHOEDT merkt op, dat of- schoon hij bestuurslid van de Ambachtsschool is, hij werkelijk niet weet, dat dit op een der- gelijke wijze plaats vindt als de heeren het hier mededeelen, en als dit inderdaad zoo het geval is zal men moeten beamen, dat dit niet door den beugel kan. Hij zou daarom willen voorstellen, dat burgemeester en wethouders zich voor deze zaak in verbinding stellen met het bestuur der Ambachtsschool om daar even tueel paal en perk aan te stellen, want het gaat toch niet aan, dat men bhans hier een oordeel uitspreekt over een zaak waarvan men niet precies op de hoogte is. De heer VAN DUKE kon ook niet begrijpen hoe burgemeester en wethouders konden voor stellen het adres voor kennisgeving aan te ne men, want er wordt in de gemeente hierover veel gesproken. En inderdaad ligt er iets droevigs in, dat waar er menschen zonder werk loopen, de leerlingen van de Ambachtsschool het werk, dat er nog is, op deze wijze vermin- deren. Bovendien komt er dit nog bij, dat een en ander zich in de toekomst nog sterker kan uitbreiden, daar er versehillende ambachten worden beoefend. Het zou nog kunnen voor- komen, dat de leerlingen er met een werkbakje op uittrokken om de versehillende kleine kar- weitjes op te knappen. De vreemde wijze waarop de direeteur destijds de zaak belichtte als zouden de werklieden in deze gemeente niet in staat zjjn geweest die bewuste trappen te maken, maakt de zaak niet beter en wordt de Ambachtsschool, die zeer nuttig is, in een ver keerd daglichit geplaatst. Wanneer de jongens beneden den prijs werken, mag men dit betreu- ren doeh wij kunnen'hiertegen niets doen. De VOORZITTER moet in de eerste plaats natuurlijk als juist beschouwen, dat de raad voor de belangen der ingezetenen waakt, doeh de raad kan ook zijn doel voorbij streven. Aan den heer Van Riet kan hij mededeelen, dat er geen adres van de patroons is ingekamen, al leen van de werknemers. Naar hij vermoedt, zal er ook wel geen adres van de werkgevers komen, alleen zou dit mogelijk zijn van een patroon, wiens naam hij hier niet zal noemen. In de tweede plaats is de zaak heel eenvou- dig, al hebben de trappen van '25 een heele legende gekregen, als zou de Ambachtsschool geregeld voor particulieren arbeid verrichten. Wat nu de opmerking betreft van den heer Hamelink over de werkzaamheden verricht aan de woning van een leeraar kan hij wel verkla- ren, dat er niets bijzonders tusschen zat. Het had wel groote properties aan kunnen nemen, doeh zooals de heeren zelf vernamen, weet de heer Geelhoedt er niets van, waaruit dus volgt> dat er niets buitengewoons is geschied, want de direeteur mag volgens zijn instructie niets doen zonder daarin het bestuur der Ambachts school te kennen. De bedoelde leeraar dan had er zijdelings naar gevraagd of het niet mogelijk zou zijn, dat dit voor hem werd toegestaan, maar wij hebben hiervoor den pas afgesneden en mede- gedeeld, dat het bestuur zich hiervoor niet liet gebruiken. Wat er later heeft plaats gevonden, weten wij niet, doeh dit kan in elk geval niet van groote proporties zijn geweest. Nadien werd er weer een zijdelingsche vraag gedaan en ook in dit geval werd medegedeeld, dat er op medewerking in deze niet te rekenen vied. De vrees van den heer Van Dijke is geheel onigegrond, want het bestuur mag en kan zulks niets toelaten. Indien de heeren aanwezig wa ren geweest bij de uitreikdng der diploma's aan de leerlingen der Ambachtsschool 'dan hadden zij kunnen zien, dat men werkelijk over vol doende practische voorbealden besohikt, en hadden zij daar een heel hieuwe kap uitgesla- gen kunnen bezichtigen. Wat nu de werkzaamheden voor den heer Wisse betreft client opgemerkt te worden, dat de heer Wisse zeer veel voor de Ambachts school gevoelt en dit dan ook toont, en toen deze het verzoek deed of er 10 of 12 kozijnen voor hem gemaakt konden worden, heeft het dagelijksch bestuur en ook de direeteur ge- meend, aan de hand van de missive van den Minister d.d. 9 Augustus 1924, No. 8901, dit verzoek te kunnen inwilligen. De zakelijke kwestie van deze zaak is ech ter of er door het verriohten van deze werk zaamheden werkeloosheid is ontstaan, en dan kan ik mededeelen, dat in April door 2 timmer- lieden gezamenlijk 12 dagen als werkloos ston- clen ingasdhreven, in Mei door 2 timmerlieden gezamenlijk 3 dagen en in Juni geen enkel geval bekenci stond. Lettende op den datum waarop dit adres is ingekomen, zjjnde 24 Juni,' moet men wel de overtuiging hebben, dat werkeloosheid niet als motief kan geiden. Men moet dus ook deze zaak van den anderen kant beschouwen en zullen er wel andere motieven voor dit adres zijn geweest. Men kan nu eenmaal niet alios precies vast- leiggen en om een voorbeeld te noemen was er bij den bouw van de 16 woningen voor de volkshuisvesting bepaald, dat het werk moest worden uitgevoerd door menschen uit Ter Neuzen. Nu, de menschen daar te werk ge steld, waren alien uit Ter Neuzen, doeh er was verzuimd er bij te verimelden, d'at men geen klaargemaakt houtwerk van elders mochten laten komen, en dat werd nu gedaan! Als men alles wil regelen, dan moeten wij wel een hoofd vol van maatregelen treffen. Het kwade licht moet men niet uitsluitend laten vallen op de ambachtsschool. Het bestuur moet natuurlijk waken voor de belangen van de school, doeh eveneens letten op de belangen van de gemeente. Er werd zelfs aanmerking gemaakt, dat er werkstukjes werden gemaakt voor de verlotihg. Waar 'de jongens uit het laatste leerjaar hiervoor alle gelegenheid heb ben, is er geen enkele reden waarom zij dit zouden inogen doen. Als de patroons onis vra- gen werk te verrichten dan mogen wij het doen, maar daarom gebeurt het nog niet al- tijd. Hij meent, dat wij in deze dit gevoeglijk aan het bestuur kunnen overlaten, overtuigd, dat zij voor foeider belangen zal weten te waken. De heer VAN RIET: U zegt, dat wij het ge voeglijk aan het bestuur kunnen overlaten, doeh het blijkt toch, dat dit er niet predes al les van weet. Ook pleit de voorzitter bij zon der, dat er geen werkloosheid bij de timmerlie den i.s, maar wanneer een timimermanskneoht op een plaats werkt, weet hij precies wat er nog te doen is en als hij dan ziet, dat er over 14 dagen geen werk meer is, weet hij ook, dat er alle kans is, dat hij er tusschen uit gaat. Bovendien bij drukke werkzaamheden in de bouwvakken is er toch nog wel aan werk- menschen te komen. De heer HAMELINK merkt op, dat de voor zitter heeft gezegd, dat er in de laatste maan- den niet van werkloosheid bij de timmerlieden kan gesproken worden, maar het gaat hier meer over het verrichten van werkzaamheden voor derden. Mocht er werkelijk werkeloos heid bestaan en de ambachtsschool verrichtte arbeid voor particulieren, dan zou er van hier wel een felle aanval op worden gedaan, doeh men kan nu toch niet zeggen, dat dit thans is geschied! Zelf heeft de voorzitter aange- toond, dat de aandrang gesohiedde van parti culieren, doeh een leeraar van die school had dit toch zeker niet moeten willen. Waar nu de heer Wisse het verzoek tot de ambachtsschool heeft gericht, zou hij willen vragen of de kost prijs in rekening wordt gebracht, want anders wordt de prikkel om zich tot de ambachts school te wenden veel grooter, en welke be- dragen ervoor worden berekend. Hierop is nog niet geantwoord. De vorige maal heeft hij een waarschuwing laten hooren, en nu weet hij wel, dat wij als raad hiertegen niets kunnen doen, doeh logisch zou toch zijn, dat waar de school met geld van de gemeente wordt in stand gehouden, wjj er te zijner tijd wel degelijk rekening mede zou den houden. Hij heeft echter, opdat de raad zich in deze toch zou kunnen uitspreken, een motie samen- gesteld, een motie, zoo tarn, dat hij er zelf wel verbaasd van is. Deze luidt als volgt: De raad der gemeente Ter Neuzen; gehoord de besprekingen over het uit- voeren van werk voor particulieren door de leerlingen der ambachtsschool; van meening, dat enkel indien er geen voldoende gelegenheid bestaat dit in het particulier bedrijf door vakarbeiders te laten verrichten er reden kunnen zijn zulk soort werk aan de ambachtsschool te laten maken; verzoekt het bestuur der ambachtsschool te Ter Neuzen maatregelen te treffen, dat zulk soort werk tot het uiterste wordt be- parkt; en gaat over tot de orde van den dag. Bovendien kan het geen kwaad, dat men weet, dat er actie wordt gervoend wanneer er werk wordt gemaakt hetwelk niet op die school thuisbehoort. Ook de jongens moeten later in de practijk komen, en zullen er later zelf door worden gedupeerd, wanneer de leerlingen van de ambachtsschool werk uit de practijk zouden afmiaken. De motie van den heer Hamelink wordt als- nu zonder hoofdelijke stemming aangenomen. 12. Wijziging gemeentebegrooting, dienst 1926. Burgemeester en wethouders stellen voor, de begrooting voor 1926 als volgt te wijzigen: onder de inkomsten te vermeerderen de vol- gende posten: terugbetaling door de woningbouwvereeni- gingen der annui'teiten over aan haar ten be- hoeve van den bouw van arbeiderswoningen verleende voorschotten 151,40; voordeelig saldo der exploitatierekeniing van de midden- standswoningen 748,96 V2terugbetaling- door de woningbouwvereeniging „Sluiskil'' der ren te, venschukhgd over de verkoopsom van grond, ad 1079,94 der 22 arbeiderswoningen 11,85; huur van huizen en andere gebouwen 150; bijdrage van het rijk in de belooning van den correspondent der arbeidsbemiddeling 300; totale vermeerdering der inkomsten 1362,21 onder de uitgaven te vermeerderen de vol- gende posten: renten van geldleeningen 975; kosten in verband met de regeling der financieele ver- houding tusschen rijk en de gemeente 15; an nui'teiten aan het rijk verschuldigd ter zake van ontvangen voorschotten in het belang voor de verbetering der volkshuisvesting 151,40; aandeel van het rijk in het voordee- lige saldo der exploitatierekening der midden- standswoningen 561,72; rente, verschuldigd over de verkoopsom van grond, ad 1079,94, der 22 arb. woningen f 11,85; bijdrage aan an dere gemeenten in de kosten der van rijkswege gesubsidieerde gemeente hoogere burgerscho- len als bedoeld in art. 36 quater sub I der wet op het middelbaar onderwijs 197,52; subsidie voor scholen voor het lager nijvertheidsonder- wijs f 200; subsidie aan den kring der Z. L. M. te Axel voor het houden eener land'bouwten- toonstelling 50; kosten van de districts-ar- beddslbeurs en van die intercommunale ahbeids- foeimiddeling f 300; totale vermeerdering der uitgaven 2462,49; af ite schrijven van den post „onvoorziene uitgaven" 1100,27 Het voorstel wordt aangenomen met alge- meene stemmen. 13. Aanbieding gemeenterekening over 1925. Burgemeester en wethouders bieden aan de gemeenterekening over 1925. INKOMSTEN. Gewone dienst. Gedeelte batig slot 1925 f 49606,46 Achterstallige inkomsten van vorige dienstjaren576,234 Uitkeering van het Rijk, art. 19 der wet van 24 Mei 1897 15808,27 Id. volgens art. lo dier wet 600, Secretarie-leges en rechten burger- lijken stand 811,15 Rechten ingevolge vuurwapenwet 164, Verhaal van pensioensbijdragen 5859,58 Aandeel gemeente in bruto-opbrengst electrische centrale 1372,01 Keur- en slachtloon 2170,70 Stor ting Gezondheidscommissie in pen- sioensbijdragevanharensecretaris 77,50 Renten enailossing voorschotten volks huisvesting 2065, Bijdragen van het rijk krachtens art. 38, Woning wets 9504,21 Terugbetaling door woningbouwver- eenigingen van annuiteiten bouw- voorschotten 42859,49 Erfpacht van grond uitgegeven in be lang volkshuisvesting 2363,90 Huur van grond waarop noodwoningen zijn gebouwd 124, Voordee ig saldo exploitatie der nood- woningen over 1925 371,90 Terugbetaling door Woningbouwver eeniging te Sluiskil van rente verschuldigd over annuiteiten 215,02 Als voren wegens financieel toezicht 19,72 Als voren rente van teruggestort kapitaal6,28 Marktgelden, wik-, weeg- en meet- gelden 1924,90 Heffing voor ruimen privaatputten 2661,07 Begrafenisrechten 2056,374 Verkoop van asch, vuilnis en faecalien 1335, Stoepengeld203,80 Huur van huizen en andere gebouwen 1341,664 Idem van landerijen 96,464 Opbrengst grasverpachting 65, Oijnzen en erfpachten 4046, Recognition ter zake vergunningen 325,82 Renten van kapitaler.4806,45 Schoolgelden lager onderwijs 3094,98 Vergoeding van het rijk in zake lager onderwijs32365,24 Bijdrage van andere gemeenten 237,36 Schoolgelden uitgebreid L. 0. 1230,96 Rijksvergoeding10800, Schoolg. bijzonder lager onderwijs 6139,36 Uitkeering van gemeenten ingevolge art. 86 700,02 Idem ingevolge art. 104 226,99 Uitkeering van andere gemeenten in de aan de schoolbesturen te be- talen vergoeding 1365,224 Rente van waarborgsommen 171, Schoolg. bijzonder uitgebreid L. 0. 1626.82 Uitkeering van gemeenten, art. 104 L.O 3 i9,68 Rente van waarborgsommen 227,50 Bijdragen van gemeenten in kosten nijverheidsonderwijs 3479,904 Subsidie van rijk en provineie in kosten krankzinnigenverpleging nihil. Bijdragen van particulieren voor idem 918,08 Storting Burg. Armbestuur pensioens- bijdrage voor secretaris en pen- ningmeester van dat college Bijdrage rijk in belooning direeteur arbeidsbemiddeling opcenten hoofdsom gebouwde eigendommen opcenten op ongebouwde eigen dommen 50185 opcenten op hoofdsom pers. bel. Uitkeering rijk 30 opcenten dividend- en tantiemebelasting Belasting naar het inkomen Belasting op de honden Vergunningsrecht verkoop sterken drank Overige inkomsten 77,50J 1315,40 12838,25 18868,21 1462,93 159524,65 2081,50 1571,874 382,70 Totaal f 414452,91 UITGAVEN. Gewone dienst. Achterstallige uitgaven van vorige dienstjaren Jaarwedden gemeentebestuur en se- cretariej Schrijf- en bureaubehoeften Druk- en bindwerk Onderhoud en schoonhouden gemeen- tehuis Onderhoud meubelen Verlichting en verwarming Abonnement Staatsblad enz. Archief Aanplakken en omroepen Adverteeren Reis- en verblijfkosten Onkosten postrekeningen Abonnement en gesprekken teiefoon Kiezerslijsten en kiesverrichtingen Kadaster Ambtenaren Burg, stand Overige kosten van idem Bevolkingsregister en nummeren huizen Kosten verzekering en pensionneering ambtenaren Renten van geldleeningen A flossing leeningen Inbraakverzekering Bijdrage rust- en vacantieoord der Ned. Ver. voor gemeentebelangen Toelage aan genoemde vereeniging Verteringskosten vergaderingen Bij voorschot betaalde coupons Vergoeding bode rijwiel Brand verzekeringgemeentehuis Toeslag op pensio'en wed. Tolhoek Id. aan ver. van Burg, en Secretarissen in Oostelijk-Z.-Vlaanderen Toeslag pensioen A. Koene Contributie Vereeniging van Nederl. gemeenten Kosten regeling financieele verhouding rijk en gemeenten Bijdrage ingevolge art. 156 Pensioen- wet Belooning inspecteur en agenten van politie Kleeding en uitrusting Politiebureau Bureaubehoeften Bewaring van gearresteerden Reisgeld voor passanten en overige uitgaven der politie Prernien aan brandmeesters en brand- spuitlieden Onderhoud brandbluschmiddelen Onderhoud spuithuis Kosten straatverlichting Vergoeding voor rijwiel aan agent te Sluiskil Subsidie Burgerwacht. Brandverzekering politiebureau Toelage Ned. Politiebond Id. politiehonden-dresseervereeniging Id. aan de Gezondheidscommissie Vaccinatie en lijkschouwing Bestrijding epidemische ziekten Kosten keuringsdienst en warenwet Kosten uitvoering Vleeschkeuringswet Toelage aan oud-keurmeester P. J. Klaaijssen Subsidie vereeniging Het Groene Kruis Id. aan Wit-Gele Kruis te Sluiskil Id. te Ter Neuzen Subsidie aan Ziekenhuis Id. bad- en zweminrichting Rente van leeningen ten laste van volkshuisvesting Aflossing idem Annuiteiten aan het rijk in zake voor schotten ter voorziening volks huisvesting Bijdragen ter tegemoetkoming in de betaling van rente en aflossing in zake idem Brandverzekering Aandeel van het rijk in liet voordeelig saldo der exploitatie 6 noodwo- ningen over 1923. Rente aan grondvoorschot voor 22 arb.woningen Kosten rijksd. fin. toezicht voor id. Rente teruggestort voorschot voor id. Jaarwedden personeel openbare werken Onderhoud straten en pleinen Wegen en voetpaden Wandelplaatsen en plantsoenzn Pompen en riolen Havens, kaaimuren enz. Klokken enz. Algemeene begraafplaats Gemeentereiniging Onderhoud steenglooiing Seheldekade Vergoeding rijwiel gem -bouwmeester Toelage aan oud-grafdelver P.deRijk 40 pCt. toeslag aan idem Ph. Haak Brandwaarborg gebouwen Grondlasten Dijk- en polderlasten Erfpachten enz Onderhoud van niet voor den pubheken dienst gebruikte werken Bewaargeving rentegevende stukken Kosten omwisseling obligaties Rente te betalen bij aankoop van obligation Jaarwedden der onderwijzers L. 0. Instandhouden schoolgebouwen Huur schoolgebouwen Onderhoud schoolmeubelen Schoolboeken enz Verlichting en verwarming Schoolbibliotheken Toelage aan gepensioneerde wijzeres J. S. Nijssen Brandwaarborg Jaarwedden Uitgebr. L. 0. Instandhouden schoolgebouw Huur schoolgebouw Schoolmeubelen Schoolboeken enz. Verlichting en verwarming houden Schoolbibliotheek Brandwaarborg Uitkeering aan gemeenten ingevolge art. 86 der L. 0. wet Vergoeding kosten instandhouden bijz. scholen Uitkeering aan gemeenten ingevolge art. 104 Vergoeding voor terreinen en gebouwen bijz. scholen 1 Uitkeering aan andere gemeenten in de aan schoolbesturen te betalen vergoeding Rente te betalen bij aankoop van be- legging van bedoelde waarborg sommen Bijdrage van hoofdstuk VIII van den kapitaaldienst Vergoeding aan bijz. scholen voor daaraan verbonden boventallige onderwijzers Vergoeding kosten instandhouding bijz. U. L. 0 Uitkeering aan andere gemeenten art. 205 353,60 25837,32 1237,67 1151,66 638,95 52,92 373,83 126,80 170,— 1,50 274,80 794,70 18,60 221,85 465,53 415, 53,— 106,65 15531,28 18106,084 15040,— 20,- 15,- 5,— 285,— 8,56 25,- 20,30 105,60 10,— 180,— 170,— 15,21 18,88 18828,66 1206.03 557,— 61,85 6- 232,24 639,22 142,174 209,42 6842,69 35,— 100,— 7,90 5- 5, 250,22 2,10 43,60 1620,14 1047,97 287,— 1200 200 3D0, 3000, 250, 3340,19 2165, 44865,54 onder- schoon- 12672,27 23,044 429,07 215,02 19,72 5,28 15918,— 4256,24 1229,06 161,50 1649,64 24,25 101,50 2197.69 4896,58 118,50 25,— 50,- 66 67 27,20 74,97 53,46 84,31 1219,464 10,- 57,50 8,50 34390,69 1428,93 24 274,76 1222,68 1383,45 87,10 259,— 41,20 10822,68 197.804 100,— 128,13 437,85 773,32 37,75 45,46 152,89 5052,— 193,42 9615,54 100,34 248,44 95,- 5203,20 4307,24 55,80 Renten waarborgsommen Subsidie Chr. bewaarschool Plaatselijk schooltoezicht Wering van schoolverzuim Verstrekking voeding en kleeding aan schoolgaande kinderen Advertentien L. 0. Kosten van plaatselijk toezicht M. O. Subsidie aan het Rijk voor H. B. S. Erfpacht grond voor sportterrein ten behoeve H. B. S Subsidie lagere Landbouwschool Axel Bijdrage in kosten gesubsidieerde gymnasia Subsidie aan scholen voor lager nijverheidsonderwijs Kosten voor bib'iotheek Volksfeesten Subsidie muziekgezelschap Belooning doctoren en verloskundigen Krankzinnigenverpleging Burgerlijk Armbestunr Toelage commissie werkverruiming Subsidie aan »Hulp in Nood" Belooning bereiden geneesmiddelen voor armenpractijk Steun aan uitgetrokken werkloozen Subsidie Z.-Vlaamsche tram Subsidie aan werkloozenkassen Kosten arbeidsbeurs Kosten invordering plaatselijke belas ting Teruggaaf belasting Uitkeering aan het rijk van kwade posten 337,29 1000,— 50,— 501,83 1000,- 17,4® 25,- 3000,— 300,— 50,— 301,81 13880,— 200,— 33,95 200,— 3241.— 4763,61 22300,— 5- 50 920,— 29238.52 1610,— 4828,14 3000,— 291,61 345.364 15923, 53 Totaal 394489,34 Het batig slot van den gewonen dienst bedraaet 19963,57. Inkomsten Uitgaven KAPITAALDIENST. Goed slot 82223,55 82011,774 211,774 Deze rekening wordt voor onderzoek gesteld in handen eener commissie, waarvoor worden aangewezen de heeren R. Sdheele, Van Driel en Van. Dijke. 14. Ontheffing aanslagen hondenbelasting, dienst 1925. Overeenkomstig het voorstel van burge meester en wethouders wordt naar aanleiding van ingekomen verzoeken ontheffing verleend van aanslagen wegens hondenibelastinig. over den dienst 1925, aan: P. J. Dieletman 1,50 en J. H. Heeres 2,50. Geihandlhaafd wordt de aanslag van A. J. de Krijger. 15. Ontheffing aanslagen schoolgeld, dienst 1925. Overeenkomstig het voorstel van burge meester en wethouders wordt naar aanleiding van ingekomen verzoeken ontheffing verleend van aanslagen wegens schoolgeld over den dienst 1925, aan: Wed. E. H. T. van Borssum Waalkes 9, J. J. Kolijn 7,34, A. A. Sdheele 0,64, F. Dooms 1,28, L. L. van Hoom f 4,50, H. C. Meeusen 2,66, A. C. de Paurw 6,Joh. Schippers 1,18, H. Heersema 14,85, G. de Krijger f 0,54, I. Scheele f 2,70, J. F. Stoffels 4,D. van Aken 6,P. Gerremam f 0,64, J. Huijs- sen f 12,J. Riemens 13,50, H. de Smet 1,71, E. P. Fermiont 3,20, E. van Bockstaele 22,50, N. A. Hamelink f 3,75, J. J. den En- gelsman f 1,20, Gh. de Ridder /2,25 en dezeircte 1,88. Over het dienstjaar 1924 wordt nog afschrij- ving verleend aan J. P. Trijsburg f 2,70 en H. Heersema /4,85. Gahandlhaafd worden de aanslagen van J. F.. Stoffijm en A. J. de Krijger. (Zie verder het Eerste Blad.) DUIVEN SPORT. Zaterdagnamiddag, kwamen de twee daiven dien den heer P. Risseeuw te Sluiskil had maegegeven voor de prgsvlucht uit Barce lona, beide terug. Dit feit is merkwaardig voor een zoo verre vlucht en zeker wel nu, nu het z.ulk slecht weer is geweest en velen van de duiven wel niet zullen terugkeeren. HULST. Huwelijks-aangiften. 5 Juni. Joseph Petrus Emmaneel, oud 24 j., jm. en Maria Josephina Johanna van der Vlies, oud 24 j., jd. 11 Juni. Adrianus Cornells Hamel, oud 23 j., jm. en Henriette Cathiarina Johanna Reuling, oud 25 j-, jd. Huwelijks-voltrelkkmgen. 2 Juni. Josepihus Andreas Lauret, oud 29 j., jm. en Maria Loui sa de Vos, oud 28 j., jd. 23 Juni. Joseph Petrus Emmaneel, oud 25 j., jim. en Maria Joeephina Johanna van der Vlies, oud 24 j., jd. 30 Juni. Adrianus Cornells Hamel, oud 23 j., jm. en Henriette Catharma Johanna Reuling. oud 25 j., jd. Geboorten. 1 Juni. Helene Euphemia, a. van. E. B. van Jole en van, Euphemia J. van Dom- melen. 3 Juni. Martin Charles Sylvie, z. van Louis J. A. M. Wautens en van Marie E. J. van der Velden. 9 Juni. Jean Joseph Clementine Achille, z. van Achilles Adniaan A. de Cock en van M. M. Sehaut. 13 Juni. Maria Apolonda, a. van Charles L. van Waterschoot en van Louisa R. van Remortel. 24 Juni. Gertrudis Antonia Henrica Maria, d. van Hendrikus Smals en van Jacobs W. P. M. Otten. 25 Juni. Maria Louisa, d. van Alfred J. van Giesen en van Martha J. Claessens. Overlijden. 6 Juni. Ghristina Lucia de Pae- pe, oud 65 j., d. van Charles L. de Paepe en van Johanna J. Verbist. 11 Juni. Hendrika Jonkman, oud 64 j., eohtg. van Pieter Stout- hamer. H II N

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1926 | | pagina 6