No 7927, Vrijdag 18 Juni 1926. 66? Jaargang. ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN. TA W ,4'Sra. TerNeuzensclie Courant lekendmaking. Beter dan_Goed: DE BE SI E LANDBOUW BERICHTEn. r, BEMEH6DE BERICHTEN. I¥f PKEDIKBEUETEN Maandag 14 Juni 1926. No. 7925. H?"WiHJUSJIXEl BXJ-A.3D. y hinnen Ter Neuzen f 1 40 per 3 maanden - Voor buiten Ter Neuzen fr. per post 1,80 per 3 maanden - Bij vooruitbetaling fr. per post f6,60 per jaar AB0NNEMENTSPRI1S: V^TbSenhmd 2.70 kr 3 maanden franco pet post - Abonnemen.en voo, 't bui.enland alleen W, voor^betalmp. m, vcrschiinl lederen Maanooj., Womsdag- en Vrildagavond. g-gllEaBTB) BriA-X> Het vernieuwen en herstraten van een gedeelte straat- en keiweg. Zondag 20 Juni 1926. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. ZENSCHE CO U RANT Bargeraeester en Wethouders dei ge meente HOHK, zulien op Dinsdag 28 Juni 1926, des voormiddags 10 uur (zomertijd), aanbesteden Bestek en voorwaarden zfln ter Gemeente- Secretarie kosteloos verkrijgbaar. Burge neester en Wethouders van Boek, tjtrm 17 c1 r> rr n 11 vr+r> m OV INGEZONDEN MEDEDEELINGEN Aan den heer A. de Bruijn alhier is voor f 5395 gegund het leveren en stor- ten van stortsteen voor de dijk- en oever- werken te Hellevoetsluis, de Hoornsche hnnfrlen pfi Hp hnofdpn van de Marine- Het Directoraat-Generaal van Landbouw. Het Kon. Ned. Landbouw-Comite heeft een adres gezonden aan den Minister van Binnenlandsche Zaken en Landbouw, waar- in het als zijn meening 1ft kennen geeft, dat bestendigen van het Directoraat-Generaal van den' Landbouw en de wijze en de vorm van het Directoraat-Generaal van den Land bouw zooals deze van sommige zijden wen- schelijk wordt geacht, twee geheel verschil- lende zaken zijn, die geen verband met elkaar houden. Ned. Her v. Kerk. ftr Neuzen u. en Z u., Ds. A. Timmerman. Sluiskil. 9) u. en 2 u., dhr. L. Dek. Hoek. 9i u., en 2i u., Ds. E. Raams. Zaamslag. 9* u. en 2* u., Ds. G. van Dis. Axel 9^ u. en 2 u., Ds. G. A. Ruijsch van Dugteren Sas van Gent. 9* u., Ds H. Akersloot van Houten Roos. Philippine. 2 u., Ds. H. Akersloot van Houten Roos. Gereformeerde lerh- van GEMEENTERAAD VAN AXEL. Vergadering- van Dinsdag 8 Juni 1926, des namiddags 2 uur. Voorzitter de heer F. Blok, Burgemeester. Tegeirwoordig de leden: J. M. Oggel, M. W. Foster, A. E. C. Kruijsse, Ph. J. van Dixhoorn, J. Weijns, J. M. Baert, A. Th. 't Gilde, Ed. van de Casteel, F. Dieleman, J. de Feijter en P. de Feijter. Secretaris de heer J. L. J. Maris. (2. Slot.) 4. Regeling jaarwedden burgemeesters, secretarissen, outvangers en wethouders in de provincie Zeeland. Ingekomen is een schrijven van Gedeputeer- de Staten van Zeeland, d.d. 30 April 1926, be- treffarude de regeling der jaarwedden van de burgemeesters, secretarissen, ontvangers en wethouders (door ons vermeld in het verslag der raadszitting van Ter Neuzen in het no. van Vrijdag 28 Mei 1926). Door Burgemeester en Wethouders is ge- in.fiorm.eerd naar de reden die aanleiding gaf cm Axel onder de uitzondering-en te noemen. Gedeputeerde Staten hebben in antwoord daarop te kennen gegeven, dat zij de taak van den burgemeester in deze gemeente (evenals in gemeenten als Hulst, Oostburg, Tholen e.a.) dermate helangrijk achten, dat een uitzonde- ringsbepaling voor uien titularis alleszins ge- wettigd is. Met het oog hierop meenden zij, dat er i. c. wel reden was, am uitvoering te geven aan hetgeen voorkomt in de derde zinsnede van het begeleidende schrijven der concept-regeling. Burgemeester en Wethouders stellen voor, met het oog op de tijdso.mstandigheden niet in te gaan op deze door Gedeputeerde Staten voorgestelde regeling. De heer KRUIJSSE verwondert er zich over, dat Burgemeester en Wethouders voorstellen niet op de door Gedeputeerde Staten toege- zonden regeling in te gaan met het oog op de tijdsomstandigheden. Die regeling betreft toch alleen het 'beginsel, dat er voor de gemeente Axel ook, voor wat de jaarwedde van den bur gemeester betreft een afwijkende regeling wordt getroffen, dat deze gelijk dient te staan met den secretaris. En dat beginsel heeft toch met de tijdsomstandigheden niets te maken. Er is reeds bij de vaststelling der begrooting voor 1926 een stem in, die richting opgegaan, doch. spreker heeft daaraan toen geen steun kunnen verleenen, omdat hij wel wist dat, zon- der medewerking van Gedeputeerde Staten een dergelijk voorstel toch geen kans van slagen had, maar nu Gedeputeerde Statten een derge- lijke regeling zelf voorstellen, wordt het iets anders. Hij meent, dat Axel in dit opzicht niet achter behoeft gezet te worden bij ge meenten als Sas van Gent, Tholen en Oostburg. Er worden hier toch heel andere eischen ge- steld aan den burgemeester als in een gewone plattelandsgemeente. Hij wijst er op, dat men hier ook een gasfabriek exploiteert en dat Axel zeker niet te beschouwen is als een plat telandsgemeente, waar de leiding nog van den Secretaris uitgaat. Men zal toch weer niet wil- len terugkeeren tot den ouden toestand, dat de burgemeester moet trachten er iets bij te ver- dienen Dat hij een nering of bedrijf zou gaan uitoefenen en afhankelijk worden tegenover zijn clienteele Axel is toch een gemeente van 6000 zielen en voor zoo'n gemeente mag men van den burgemeester naar zijn meening den geheelen mensch opeischen. Doch dan dient deze ook een vrij en onafhankelijk bestaan als zoodanig te hebben. Hij kan zich daarom moei- lijk vereenigen met het voorstel van Burge meester en Wethouders om in deze zijn stem tegen de regeling van Gedeputeerde Staten uit te brengen. De heer P. DE FEIJTER staat ook op het standpunt van den heer Kruijsse, en kan er zijn stem niet aan geven om te adviseeren niet in te gaan op de regeling van Gedeputeerde Staten. Bij de behandeling der begrooting, heeft hij reeds te kennen gegeven bet jammer te vinden, dat de burgemeester beneden den secretaris staat. Hij is ten voile overtuigd, dat Gedeputeerde Staten, gezien de tijdsomstandig heden, met hun regeling uit financieel opzicht wat hard van stapel loopen, en zou liever zien, dat de jaarwedden van de hoogere ambtenaren wat teruggingen, Hij zou daarom eerst willen adviseeren tot gelijkstelling van burgemeester en secretaris, om later, in verband met de tijds omstandigheden aan te dringen op gelijke ver- mindering. Hij wil niet zeggen, zooals de heer D. Scheele in Ter Neuzen, dat er een zwarte hand achter zit, doch door dan mede te wer- ken aan verlaging over de geheele linie, zouden Gedeputeerde Staten kunnen toonen, dat er van een zwarte hand geen sprake is. Hij zal nu stemmen voor het voorstel van Burge meester en Wethouders. De heer OGGEL geeft te kennen, dat er in het college van Burgemeester en, Wethouders verschil van opinie bestond en ten slotte door de meerderheid het voorstel aan den raad wordt gedaan. Het college blijft zichzelf daar- in gelijk, aangezien dit indertijd bij de benoe- ming van een secretaris er voor geijverd heeft om diens jaarwedde gelijk te stellen met dien van den burgemeester op 3200 tot f 3600, hetgeen echter de goedkeuring van Gedepu teerde Staten niet heeft kunnen verwerven. Burgemeester en Wethouders achten echter een jaarwedde van 3600 in maximum een be- hoorlijke jaarwedde, ook voor een burgemees ter dezer gemeente. Men kan niet zeggen, dat hij met zoo'n inkomen van iemand afhankelijk behoeft te zijn. Alles gaat tegenwoordig ach- teruit, tal van ingezetenen zien hun inkomsten verminderen en dan adhten Burgemeester en Wethouders het onder zulke omstandigheden niet verantwoord, dat aan iemand die het niet noodig heeft 1000 meer zal worden gegeven, terwijl anidere uitgaven, o.m. het aanstellen van een gemeentewerkman, om financieele reden aohterwege moet blijven. Bij die verhoo- ginig komt dan ook nog 300 voor pensioen- sborting. Spreker aeht de tegenwoordige sala- rieering van den burgemeester in overeen- stemminig met de diensten die van hem ge- vraagd worden. Er moet door ieder en in het algemeen naar bezuiniging worden gestreefd, doch inidien men begint met thans het hoofd der gemeente eene verhooging van 1000 te geven, zal er in het algemeen van bezuiniging niet veel meer terechtkomen. Spreker is er wel voorstander van de jaarwedden van burge meester en secretaris gelijk te stellen, maar niet op de thans voorgestelde wijze. Hij ziet geen aanleiding, dat Gedenuteerde Staten voor den burgemeester van Axel zoo'n belangrijk van den algemeenen regel afwijkende bepaling mioeten vaststellen. De heer 't GILDE: Mijnheer de Voorzitter! Ik verschil in dezen wel eenigszins van mee ning met den heer Oggel, aangezien ik het standpunt huldig, dat een amlbtenaar wiens ambt werkelijk den geheelen persoon opvor- dert uit dien hoofde recht op een behoorlijke bezoldiging heeft. Het geidt in dezen evenwel niet de schrielst betaalde categorie van ambte naren en het is merkwaardig in dezen te moe- ten ervaren, dat op de traktementen van de kleine ambtenaren en werklieden in overheids- dienst, bij wien het dooigaans geen vetpot is, daar waar maar eenigszins mogelijk is wordt beknibbeld en bezuinigd en het aan den ande- ren kant usance schijnt te worden om allerlei hoogere ambtenaren, de Ministers gaan im- mers zelve voor alle mogelijke bijslagen en verhoogingen te geven. Deze groote beginstel- ling is het die mij heeft doen afvragen: „Waar gaan wij heen?'' Een uitzondering zou m.i. moeten gelden voor de wethouders, omdat een niet kapitaal- kiachtig persoon ook hier wethouder zou kun nen worden en dat vordert zooveel werk, dat een hoogere bezoldiging dan gewensdht zou blijken. Indien hier een werkman of minder kapitaalkrachtig persoon wethouder moest zijn zou ik direct mijn stem geven zijn bezoldiging als zoodanig te verhoogea. Na rijp beraad ben ik tot de overtuiging gekomen tegen deze re geling van boven af te moeten stemmen, Waar hier arbeiders genoeg zijn die dit jaar op hun teenen zulien moeten staan om 5 a 600 gulden te verdienen, zou ik zeggen wat voor de eene geldt op het st.uk van hazuiniging, moet aller- eerst voorgaan voor de hooge ambtenaren. De heer VAN DIXHOORN merkt op, dat er aan deze zaak 2 kanten zijn, n.l. een princi- pieele en een financieele. Voor wat betreft de eerste, meent hij ook, dat het thans niet de tijd is om over verhoogingen. te spreken, en van hooger hand dient in deze niet het voorbeeld te worden gegeven. Ook de principieele zijde kan spreker niet bekoren. Wanneer de functie van burgemeester een ambt is, dan is de bur gemeester ook een ambtenaar en dan beboort dez,e zeker gelijk te staan met den secretaris, zou hij daar zelfs eender boven moeten staan. Beschouwd men de functie echter niet als amibt, doch als een hooge waardigheid, dan zouden we moeten terugkeeren naar het oude stejsel, dat de jaarwedde niets meer is dan een tegemoetikominig. Spreker verwacht echter, dat men in dezen tijd voor dat principe weinig meer zal gevoelen. Hij is daarom ook van oor- deel, dat de burgemeester minstens gelijk moet staan met den secretaris, doch zou dat niet willen zoeken in het hoogere, doch liever naar de laagte gaan. De heer KRUIJSSE stelt in het licht, dat het bij hem niet gaat over het bedrag, doch over het beginsel, en hij meent, dat het zeker billijk is, dat de burgemeester evenveel ver- dient als de secretaris. Of het salaris van beiden later naar beneden zal gaan is een an- dere vraag. Hij meent echter, dat Axel, met betrekking tot het aantal inwoners de 6e ge meente in Zeeland, in de termen valt voor een afwijkende regeling, zooals door Gedeputeerde Staten is voorgesteld, aangezien hier van den burgemeester veel geeiscfht wordt en deze ook geheel onafhankelijk behoort te zijn, zoodat hij niemand naar de oogen moet zien. De heer OGGEL meent, dat de burgemeester met een salaris van 3600 toch niemand naar de oogen behoeft te zien. Vreemd vindt hij het betoog van den heer P. de Feijter, die eerst de jaarwedde zou willen verhoogen, am daardoor later te komen tot een verlaging! Burge meester en Wethouders en de raad hebben zich bij de benoeming van een secretaris op het standpunt gesteld, dat f 3200 tot 3600, zooals het voor den burgemeester geregeld was, vol- doende was. Zij hehben er bij Gedeputeerde Staten op aangedrongen, dat zoo vast te stel len, opdat die heeren dan gelijk zouden staan. Maar als men nu om gelijkstelling te krijgen de laagste jaarwedden gaat verhoogen,, komt men nooit tot bezuiniging. Er zit in de rege ling van Gedeputeerde Staten ook een dubbel- zinnigheid, want als zij voor de burgemeester, op grand van de werkzaamhaden een afwijken de regeling noodig adhten, zou dat toch ook voor de wethouders zoo moeten zijn, want die hehben dan toch ook meer werk dan in andere gemeenten, maar die blijven gelijk staan. Spreker zegt dit niet met de bedoeling, dat hij de jaarwedde der wethouders zou willen ver- hoogd zien, doch am te wijizen op de inconse- quentie die hierin besloten ligt. Er blijkt uit, dat hier eenvoudig de werkzaamheden verricht worden die in iedere landelijke gemeente voor- komen. De heer DIELEMAN merkt op, dat er in daze kwestie voor den raad een principled ar gument zit dat opgaat, n.l. dat deze reeds vroeger heeft getracht de jaarwedden van bur gemeester en secretaris gelijk te krijgen, het geen echter niet gelukt is, omdat dan de eene ambtenaar lager zou gekomen zijn. Nu willen Gedeputeerde Staten het verschil opheffen door verhooging van den laagst bezoldigde. Hij kan daarmede niet instemmen en meent, dat de hoogere ambtenaren reeds voldoende bezoldiging genieten. De heer WEIJNS gaat ,met den heer Diele man accoord, hij heeft geen bezwaar tegen den secretaris en gunt dezen, als zoodanig, gaame zijn jaarwedde, daar gaat het niet over, maar het gaat hier over een principe en dan meent hij ook, dat burgemeester en. secretaris gelijk moeten staan. Hij zou die gelijkstelling ook niet willen verkrijgen door verhooging van den burgemeester, maar zou wenschen, dat beide ambtenaren bleven op het peil waarop thans de secretaris staat. Staan ze gelijk, dan is een aanleiding voor klachten verdwenen. Kan er ook een anaer voorstel gedaan worden. De VOORZITTER: Het loopt thans over de regeling van Gedeputeerde Staten. De heer WEIJNS: Maar er kan toch ook een voorstel van den raad komen? De heer OGGEL meent ook, dat de raad wel degelijik het recht heeft een afwijkende rege ling in overweging te geven. Hij oppert het denhbeeld, dat zou kunnen worden voorgesteld de jaarwedde voor beide titularissen in maxi mum te bepalen op 4000. Hij wijst er op, dat voor den ontvanger, wiens jaarwedde thans op 1000 is bepaald, f 1300 tot 1900 wordt voor gesteld. De heer WEIJNS is het er mede eens, dat de dienstjaren doorgebracht in andere gemeen ten mede tellen maar voor het overige is hij van oordeel, dat de voorgestelde tractementen in verband met de tijdsom standgh eden to hoo<r zouden loopen. Hij stelt voor aan Gedeputeerde Staten te adviseeren die voor Burgemeester en secretaris in maximum vast te stellen op 4000. De heer P. DE FEIJTER heeft vroeger in zijn betoog ook aangehaald, dat deze jaarwed den geregeld werd'en naar het zielenaantal der gemeenten. Dit blijkt echter ook niet juist, daar o.m. ook voor Axel juist een daarvan af wijkende bepaling wordt voorgesteld. Hij zou daarom, als eerst de gelijkstelling er is, later aan Gedeputeerde Staten willen vragen om de regeling vast te stellen in verband met het zie- lental. Misschien zal de raad er wel geen suc- ces mede halen, maar de ongelijkheid was dan toch weggenomen. De heer OGGEL verwacht daarvan ook niet veel, aangezien ze juist, en alzoo weloverwo- gen, met een afwijkende regeling komen. Hij verwacht, dat Gedeputeerde Staten niet in verlaging zulien toestemmen. De heer P. DE FEIJTER merkt op, dat de raad er zich in elk geval toch altijd op kan beroepen. De heer KRUIJSSE wijst er op, dat, indien men die richting uitging, de burgemeester ver hooging zou genieten ten koste van den secre taris. Dat zou uitloopen op een bekorten van diens rechten. De heer OGGEL gaat daarmede niet ac coord. Tijdens de sollicitatie wist de secretaris dat de gemeenteraad 't maximum wensch- te bepaald te zien op f 3600, doch dit was voor hem geen bezwaar te solliciteeren, Aangezien Gedeputeerde Staten het raadsibesluit niet goedkeurden viel hij in de regeling van /3600 f 4600 en dit maximum heeft hij nog niet ge- noten. Hij heeft gesolliciteend op 3100 tot f 3600. Het zou toch niet onbillijk zijn als beide heeren gelijkstonden De heer KRUIJSSE houdt vol, dat het tegen over den secretaris niet billijk zou zijn, die heeft nu eenmaal een aanvangsjaarwedde van /3600 opklimmende tot f 4600. Indien hij dat maximum niet zou kunnen bereiken, werd hij in zijn thans bestaande rechten verkort. De heer OGGEL: Maar hoeveel menschen zijn er thans niet, die het met minder dan vroeger moeten doen? De heer KRUIJSSE meent, dat men moet zien op het werk dat geleverd wordt. Men kan het secretariaat toch niet aan de eerste de beste koewachter opdragen en als men werk eischt, moet daartegenover ook een behoorlijk tractement staan. De heer VAN DE CASTEEL acht een trac tement van f 70 of 90 per week toch wel vol doende om van te leven. De heer WEIJNS meent, dat er geenerlei onbillijkiheid in zit, indien de raad thans besluit voor te stellen de burgemeester en secretaris gelijk te stellen op een maximum van 4000. De raad heeft er altijd naar gestreefd beiden o*pl i'iTt to cfpl lpn De heer VAN DIXHOORN meent, dat men de discussie hierover beist zou kunnen staken. De raad kan hierover nu zitten te praten, doch Gedeputeerde Staten stellen toch eigendun- kelijk de regeling vast. Ze decreteeren het in Middelburg toch zooals ze het wenschen en daarom is al dat gepraat hierover maar tijd- venspilling. Het voorstel van den heer Weijns, om in af- wijking der regeling van Gedeputeerde Staten in overweging te geven en de jaarwedde voor den burgemeester en den secretaris dazer <?tp- meente in maximum te bepalen op 4000, wordt aangenomen met 6 tegen 5 stemmen. Voor stemmen de heeren Van Dixhoorn, Weijns, Dieleman, P. de Feijter, J. de Feijter en Baert; tegen. stemmen de heeren Van de Casteel, 't Gilde, Oggel, Kruijsse en Koistov. De heer OGGEL vraagt nu, of de raad 7:"h met de andere voorstellen van Gedeputeerde Staten vereenigt. Voor de wethouders is er geen verandering, doch voor den ontvanger wordt voorgesteld f 1300 tot f 1900, terwijl het nu is /1000 tot f 1300, welke regeling echter door Gedeputeerde Staten nog niet is goed- gekeurd. De VOORZITTER meent er op te moeten niging thans bezit J /zoi.oo. Volgen.s de jaarrekening werd over het laaitste boekjaar ontvangen: contributie f 2280,80, gelden gestort door de Steun- kas f 1326,52, rente van belogde gelden f 205,86, donateurs f 58,75, diversen f 8,60, samen f 3929,23. Uitgegeven werd wegens uitkeering aan zieken f 1310,99, bodeloon f 312, zaalhuur, gratificatie bestuur en drukwerk f 242,54, uitkeering bij overlijden van een lid, bodeloon en diversen f 26,17, samen f 1891,70, zoodat het laatste boekjaar een voordeelig saldo gaf van f 2038,83. RIJKSWATERST AATS WERKEN. Woensdag 7 Juli a.s. zal te Middelburg worden aanbesteed het maken van den ondenbouw van eene aanleginrichting met bijkomende werken in de haven van Bres- kens, ten behoeve van de veerverbinding VlissingenBreskens, waarvoor de ra- ming bedraagt f 215.000. Het verbeteren van een vak in den westelij'ken kanaaldijk alhier en van een vak op den westelijken dijk van den mid- denkanaalarm is opgedragen aan den heer G. A. van der Straaten alhier voor f 15.480. SAS VAJ.N OC-iN 1 Bij het te 's Gravenhage gehouden vak- examen Post, slaagde de kantoorbediende eerste Idas, C. Feijen te Sas van Gent. De heer W. Hamelinck, vroeger te Sas van Gent, en nadien te Delft, slaagde te Den Haag voor het notarieel examen tweede gedeelte. Nog steeds en steeds groeit de mas- sa kooplustigen aan, die zich over onze Zuidergrenzen spoedt, om in het naburige Selzaete of in Gent, een partijtje goed- koope francs in koopwaren om te zetten. Den geheelen dag door kan men tal van vreemdeliingen zien passeeren, die van 'heinde en ver gekomen zijn, om in Belgie ..koopjes" te doen. Het behoeft dan ook geen betoog, dat de middenstand der grensplaatsen een en ander met leede oogen aanziet. KOEWACHT. Woensdag slaagide te Oudenbosch voor de akte van onderwijzeres mej. C. Lammens, alhier, leerlinge van de bijzon- dere kweekschool St. Anna te Ouden bosch. Op de laatste algemeene vergadering van de Vereenigdng van Duitsche Suikerfabri- kanten, (zoo meldt Ir. Joustra in Handels- berichten), decide de voorzitter mede, dat de met suikenbieten beteelde oppervlakte nog ongeveer 20 kleiner is dan voor den oorlog.' De productiekosten van den land bouw' en van de industrie zijn sterk gestegen; daarentegen was de bietenprijs het laatste jaar geringer dan de gemiddelde prijs voor den oorlog. Terwijl toen R. M. 11.10 per 50 KG werd betaald, konden zeer vele fa- brieken thans ten hoogste 1 Mark uitkeeren. Als oorzaken worden o.a. genoemd de on- gunstige toestand op de wereldmarkt en het premiestelsel van eenige staten, waardoor budtenlandsche suiiker op de Duitsche markt als concurrent kon optreden. Door de vergadering werd ten slotte een motie aangenomen, waarin op verhooging van het invoerrecht op suiker wordt aange drongen. Dit bedraagt thans 10 Mark per 100 KG en bedroeg voor de Brusselsche conventie 20 Mark. De suikerindustrie ver- Daarmede wordt dus, naar onze meening. tot dit laatste bedrag en bovendien een i extra-belasting op suiker uit de landen met een uitvoerpremiestelsel. laten betalen, d ed de kantcmrechter uit spraak, waarbij hij rekenit g hieldmetden goeden trouw ran de verdaclite. Hij paste de minimumstraf toe, n.l. 32 maal f 0,50 EEN VEBZONNEN INBRiAE. Woensdagavond heeft de 17jarige dienst- bode S., in betrekking bij den tanketbak- ker D., aan de Hooftskade in den Haag, telephonisch hij de politie aangifte gedaan dat zij, al'een thuis zijnde, plotseling op het binnenplaatsje twee manner) met een baard zag loopen. die daarop den wickel binnendrorgen. Na minder stichtely ke taal tegen haar gebezigd te hebben en haar te hebben bedreigd, waren de beide mannen door de voordeur verdwenen, met medeneming van een bedrag aan geld uit de winkelkassa. Het meisje is door de politie aangehouden en heeft bekend, het vevhaal te hebben verzornen en het geld zelf te hebben ontvreemd. JCJJCJH L XJ.JLi illlVJJJXl IDi Tusschen tie Albaneesche steden Durazzo en Skoetari verheft zich een tombfr ge- bouw de lugubers'e gevangenis van Albanie. Pat wil zeggen naar hetuiterlijk. Aangpnaam wordt de vreemdeling verra^t, wien het is toegestaan, de schildwachten aan de gevangeuispoort te passferen, en die dan op het grasve'd. dat het binnerplein \ormt, gestalten ziet l'ggen met helbonte bals- doeken. met sjerpen, puntmutsen op en schaapsvellen om. Zp rroken daar hun cigaretten en v elen er z:ch wel. PatzijD de politieke gevangenen en ?ij In bben he! beter dan politieke boosdoeners op heel dc overige were'd. De directeur is een beleefd hrerschap In een benedenlokaal wordt den bezoekei koffie gereserveerd, waarVij de gpvangeren en de cipiers hem gezelschap houdeD en eveneens koffie drinken. De bezoeker ge- looft, dat hij de gast van den prefect is. Maar neen. de uitnoodig ng is van een ge- vargene uitgegaar, en diens gast L hij. Het vertrek waar hij zich bevindt br eft een

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1926 | | pagina 5