held en billijkheid en dan zal moeten ver- klaard worden., dat de wedde voor de wethou- ders reclelijk is. Door de heeren 'van Riet en Hameiink is de vrees uitgesproken, dat de ambtenaren in de toekomst een veer zouden moeten laten. Spreker meent, dat die vrees geen motief behoeft te zijn om hie rover een uitspraak te doen, want niets bewijst, dat dan ook niet zou worden voorgesteld, dat deze hoogere ambtenaren ook een offer moeten brengen. De heer HAMELINK wijst er nog op, dat de voorzitter toch toegeeft, dat de mogelijkheid niet is uitgesioten, dat de positie van de an- dere ambtenaren sleehter zou kunnen worden. Worden daaromtrent voorstellen gedaan, dan De heer VERLINDE meent, dat, als hun omzet minder is, de belanghebbenden dit zelf met cijfers hadden behooren te doen uitkomen. Uiit hetgeen waar te nemen valt, blijkt nog niet, dat de aanslagen te hoog zijn, als men ziet weiike fabelachtige prijzen worden betaald door hen die een vergunning paehten. Dan wordt jaarlijks f 100 tot f 200 gegeven. Ret voorstel van burgemeester en wethou- ders wordt aangenomen met algemeene stem- men. De VOORZITTER deelt mede, dat de her- ziening der verordening bij burgemeester en wethouders reeds is aanhangig gemaakt. 6. Gasvoorziening voor de kommen van Ter Neuzen, Driewegen en Sluiskil. 4. Onderhandsch verhuren oude spuithuis onder de secretarie. Burgemeester en wethouders, overwegende, kan de raad op deze verbeteringen niet meer j dat I. bcheele alhier, onderhandsch wenscht te terugkomen. De heer D. SCHEELE voert hiertegen aan, dat, indien het niet anders kon, de ambtenaren misschien een offertje zouden moeten brengen, j doch dat dan niets bewijst, dat deze heeren er buiter zouden vallen. Het voorstel wordt verworpen met 9 tegen 2 stem men. Voor stemmen de heeren Van Aken en Geel- hoe:it; tegen stemmen de heeren Colsen, Ha meiink, Van Driel, Van Dijke, Van Riet, De j Jager, D. Scheele, Van Cadsand, R. Scheele en Verlinde. 3. Verzoeken om verlaging van den aan slag wegens vergunningsrecht. Tt. zake zijn ingekomen de volgende ver- zoeker. a. Een adres van Catharina Dieleman, wed. huren een gedeelte van het oude brandspuit- huis, onder de secretarie, ten einde deze als bergpiaats in te ricihten; dat, nu de automolbiel-motorbrandspuit eene plaats in de voormalige openbare school A heeft gekregen, genoemd gebouw niet door de gemeente gebruikt wordt; dat voor dit gebouw een huurprijs van 30 per jaar billijk is te noemen; stellen voor, te besluiten: onderhandsch te verhuren aan Izaak Scheele, koopman te Ter Neuzen, het oude brandspuit- huis onder de secretarie, en wei onder de vol- v gende voorwaarden; 1°. de verhuur geschiedt tot wederopzeg- gens en wordt geacht te zijn* ingegaan op 14 Maart 1926; 1 2°. de huur bedraagt 2,50 per maand, i te voldoen aan het einde van ieder kwartaal, ten kantore van den gemeente-ontvanger: 3°. de bergpiaats mag door den huurder Aug J. Oh. Maamlag, van beroep vergunning- allee'n gebruikt worden voor het bergen van r* r\11 I1. L2T Uv fn lrn«*inv, J houdster, waarin deze te kennen geeft: dat zij voor den verkoop van sterken drank in het klein, is aangeslsgen voor een som van f 62,50; dat het te betalen vergunningsrecht wordt vastgesteld in verband met de hoeveeiheid ver- koehte gedistilleerd met den omvhng van het bedrijf dat de hoeveeiheid gedistilleerd is gedaald houten tenten met bijbehooren, welke geduren- de den wekelijkschen marktdag op de markt worden opgesteld; 4°. de gemeente behoudt het recht om zoo noodig ook een gedeelte van de bergpiaats als zoodanig in gebruik te nemen; 5°. beschadigingen aan de bergpiaats moe- j ten zoodra mogelijk door en op kosten van den verzoeker, ten genoegen van burgemeester en tot op een derde gedeelte van het vroeger ver- wetjhouders worden hersteld; kochte quantum en den omyang van het bedrijf g» alle kosten vallende op de akte van door de heerschende werkeloosheid tot een mi- '.vergunning komen voor rekening van den nimum is beperkt; J huurder red en waarom zij den raad beleefd verzoekt De heer VAN RIET merkt op, dat hij dezer fQ"-fcjc aancJa^ wihen (.erugbxengen op dagen opmerkte, dat Scheele bezig was de bergpiaats onder de muziektent te ontruimen, ie. Een adres van Cornelia Adriana Ban- j doch zijn materialen bracht in het oude brand- nier, wed. E. de Meijer, herfoergierster te Ter jj spuithuis. Daarmede werd^ dus op^yie beslis- Neuzen, Blokken 1, waarin deze te kennen TT sing van den raad vooruitgeloopen. Hij uit zijn bevreemding, dat er geen openbare oproeping is gedaan, dat de gemeente een bergpiaats te verhuren had, dan hadden ook anderen hier- naar kunnen dingen, want er is gebrek aan bergplaatsen. De VOORZITTER geeft te kennen, dat dit moeilijk zou gaan, aangezien de gemeente die bergpiaats niet geheel kan missen en ook in het midden der stad een gelegenheid noodig heeft, om eens het een of ander te bergen. Aange zien het niet gewenseht was de huur van den kelder der muziektent te bestendigen, meenden burgemeester en wethouders het best te doen deze gelegenheid aan Scheele te verhuren, die o met een deel daarvan kon volstaan, zoodat er rijker inrichtingen, meer in het centrum van j ^an ook voor de gemeente gelegenheid tot ge- verkeer gelegen, terwijl bovendien deze inrieh- I bruik blijft. tingen voor gebruikten sterken drank hoogere Oc heer VAN RIET: Is het deel van Scheele prijzen berekenen; e" dat der gemeente afgeschut? dat in haar lokaal ook nimmer, zooals in i VOORZITTER: Neen, maar daar zal wei andere wei geschiedt, uitvoeringen, bals, enz. j S'een ruzie over komen. gegeven worden, bij welke gelegenheden an- De heer HAMEIIN1 geeft; dat de huurwaarde van haar lokaal waarin zij vergunning tot den verkoop van sterken drank heeft, is geschat op een huurwaarde van 100 a 150, en zij daarvoor jaarlijks een recht moet betalen van 37,50; da-; zij zich met deze ingevolge de Drankwet geacihatte huurwaarde in verband met den om- vang van haar bedrijf dat toch maar een bednjfje is en de hoeveeiheid door haar in dat lokaal verkochten sterken drank te hoog adht aangeslagen; dat toch den omzet van, en het lokaal waar in door haar sterken drank wordt verkocht, niet gelijk te stellen is met dergelijke onwang- dere vergunninghouders extra verdienen; weshalve zij den raad beleefd verzoekt een De heer HAMEIINK geeft te kennen, dat jj hqt ook hem opgevallen is, dat Scheele, zonder eene nadere beslissing van den raad af te de van haar vergunningslokaal, en dientenge volge het door haar te betalen vergunnings recht wordt verminderd. e. Een adres van Josephus Dominicus Thiel- bes te willen nemen, waarbij de huurwaar- t wachten, reeds van deze ruimte gebruik maak- l te. Hij geeft tegen dat gebruik opzichzelf geen s bezwaar, maar meent, dat, toen burgemeester jj en wethouiders het voorstel tot beeinddging der huur van de ruimte onder de muziektent aan- v. -men ciuxco van u-uscj^iius x/oinnucus lruei- hangig inaakten, zij tegelijkertijd het A oorstel man, van beroep glossier in kolomale waren, tot deze nieuwe huur hadden moeten aanhan- wonende Korte Kerkstraat no. 16 alhier, waar- maken, want dat men deze oplossing in deze te kennen geeft: wenschte, stond toen bij hen reeds vast. dat, ingevolge Iw geacht schrijven van 9 De VOORZITTER betoogt, dat er bez Ap. i 1926, no. 630, de jaarlijksche huurwaar- was, dat tegelijkertijd aanhangig te maken. de zijner lokaliteit, waarin hij sterke dranken J Er moest eerst schoon schip gemaakt worden in het klein mag verkoopen, door het college de oude huurovereenkomst beeindigd. Ove- van burgemeester en wethouders is geschat op i- Egens is in niets op de beslissing van den raad /10O a 160, en hij derhalve een vergunnings- vooruitgeloopen, want wei is met Scheele af- recht moet betalen van 37,50 per jaar; gesproken dat hij, in afwachting der beslissing dat de schatting der huurwaarde van zijn i van den raad huur zou -biijven doorbetalen, lokaliteit voor dezen tijd veel te hoog is; doch indien de raad het voorstel zou verwerpen dai !e omzet van sterke dranken in het klein gaat hij er uit en betaald de huur voor den tijd tegenwoordig zeer gering is en in vergelijking 5 dat er g6bruik van gemaakt is. Er kunnen dus met vorige jaren met meer dan de helft ver- geen moeilijkheden ontstaan. minderd is; radenen waarom hij den raad eerbiedig ver zoekt c.e aanslag te willen doen herzien en het daarheen te willen leiden opdat het te betalen vergunningsrecht in evenredigheid gebracht worde met de omzet, waarvoor bij voorbaat dank. De schatter der aanslagen voor de vergun- ningslokalen, in wiens handen deze verzoeken zijn gesteld, rapporteert omtrent het verzoek onder: a. dat hem bij voortdurend onderzoek is gebleken, dat de omvang van die inrichtdng, in spijt van de werkloosheid, in die mate is toe- genomen, dat de verhooging bepaald gewet- tigd is; b. ofschoon de onder b genoemde localiteit van oescheiden omvang is, wordt daar meer j sterken drank getapt dan in lokaien van groo- teren omvang, zoodat ook deze aanslag ge- wettigd is; c. wat betreft het bezwaarschrift onder c is het onaannemelijk, dat de omzet in die mate verminderd is, dat een aanslag van /37,50 te hoog zou zijn. Burgemeester en wethouders stellen op grornl hiervan voo-r, de verzoeken af te wijzen. De heer COLSEN merkt op, dat volgens het rapport van den inspecteur nog net zooveel sterken drank zou gebruikt worden als vfoe- ger, terwijl toch iedereen weet dat het gebruik gelukkig veel minder is. Hij vraagt of het niet mogelijk is hieromtrent gegevens te verkrijgen van den rijksontvanger, over de tutgegeven accijnskwitanties. De raad moet nu eenvoudig besluiten op een rapport van den in- specteui, en weet er zelf niets van, terwijl ge noemde het ook niet kan weten en op vermoe- dens moet afgaan. Tie \rOORZITTER deelt mede, dat vroeger die gegevens van den rijksontvanger konden worden verkregen, maar krachtens later be- sMt der regeering niet meer. Bovendien. gaf dat toch ook geen betrouw.bare gegevens, daar dit wel aangaf de hoeveeiheid die de betrokkenen zelf hadden veraccijnsd, maar daaruit bleek niet wat ze nog bij de grossiers inkochten, het geen reeds veraccijnsd is. Men moet dus uit waarnemingen zijn conclusie trekken. Dan blijkt, dat het bezoek niet is verminderd, en dat is, voor wat mej. de wed. De Meijer betreft aeiker niet verminderd, nadat dit de eenige gelegenheid daar aan de Oostkolk is ge-worden. De heer COLSEN zou er toch prijs op stel len, dat eens wend gei'nformeerd, of geen be- gevens kunnen verkregen worden. Hij wil zich niet bepaald verzetten tegen het voorstel van burgemeester en wethouders, maar is over- tuigd, dat er toch heel wat minder accijnsbrief- jes gelicht worden dan vroeger. Hij vindt het nu moeilijk om er over te besluiten. De heer HAMELINK herhaalt geen bezwaar te hebben tegen de verhuring, doch ziet niet in, waarom dat niet gelijktijdig beslist had kunnen worden. Het voorstel wordt aangenomen met alge meene stemmen. 5. Verzoeken om afwijking van art. 10 der Bqjuw verordening. Naar aanleiding van een verzoek van: a. een verzoek van C. de Zeeuw, om afwij king van art. 10 der Bouwverordening, voor den bouw van een bijkeuken, een bergpiaats en een privaat, achter de woning gelegen aan de Tholensstraat no. 127, stellen burgemees ter en wethouders voor het verzoek in te wil- Hgen onder voorwaarde, dat de bijgebouwen niet hooger boven den grond zullen worden opgetrokken dan 2,50 M. en de afstand tus- schen den regenbak en den privaatput niet minder mag zijn dan 1.50 M.; b. een verzoek van J. van der Bilt, om af wijking van art. 10 der Bouwverordening voor den herbouw van eene woning op het perceel gelegen aan de Lange Kerkstraat no. 25, stel len burgemeester en wethouders voor op het adres gunstig te beschikken; c. een verzoek van M. Hardorff en Ch. de Schepper, om afwijking van artikel 10 der Bouwverordening, voor den bouw van twee woningen, op het perceel kadastraal bekend in sectie C no. 4694, gelegen aan de Axelsche- straat, stellen burgemeester en wethouders voor daarop gunstig te beschikken. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. De heer COLSEN wijst er op,'dat er bijna geen vergadening voorbijgaat, of er worden besluiten genomen tot het toestaan van afwij- kingen der Bouwverordening. Hij vraagt, wan.neer toch eens kan tegemoet gezien wor den de toegezegde wijziging der Bouwverorde ning. Als er bijna geen woning kan gezet worden of er moeten afwijkingen worden toe- gestaan, blijkt toch wei, dat er iets aan hapert. De heer HAMELINK wijst er op, dat die afwijkingen alle betreffen de open ruimte, doch zou er bezwaar tegen hebben, dat aan het woningpeil getornd werd. De heer COLSEN wijst er op, dat er te Westdorpe woningen zijn gebouwd voor f 1200 tot f 1500. Hij is daarnaar eens gaan zien en moet verklaren, dat die woningen zeer goed kunnen voldoen. Daar kan een werkman, voor dien prijs zelf een woning bouwen, maar vol- g'ens de eischen onzer Bouwverordening kan dat ndet. De heer HAMELINK moet toch bezwaar maken, indien er aan het woningtype te veel zou worden getornd. i Burgemeester en wethouders schrijven aan j den raad het volgende: j Indertijd werden wij gemachtigd onderhan- j deiingen te voeren over den bouw van een steenkolengasfabriek. brand- Wij hebben toen onderharidelingen aan.ge- knOopt met de „Ingama" te 's Gravenhage en met de Industrieele Maatschappij „Mabeg'' te Utrecht, terwijl ook de gemeente Axel ons heeft gevraagd voorstellen te mogen doen voor de levering van gas uit de fabriek te Axel aan de ingezetenen dezer gemeente. De drie partijen hebben voorstellen inge- diend. Wat de „Ingama" betreft, deze kan on- middellijk worden uitgesehakeld daar de opzet van de exploitatierekening dier fabriek zoo in strijcl was met de werkelijkheid, dat deze niet als ernstig mededinger kon worden aange- merkt. Om een voorbeeld te noemen: de „In- gama'' rekent eenvoudig op 10.000 inwoners en zet daarop haar betoog op, zonder er reke ning mede te houden, dat in de kom Ter Neu zen zelve maar 7000 zielen wonen. De „In- gama" heeft verder ons absoluut geene inlich- tingen gevraagd, waaruit ons kon blijken, dat bij die Maatschappij eeaie ernstige bedoeling voorzat. Ze komt ook al direct met winstcijfers van -- 12.000, doch geeft voor die winstcijfers geen verdere gegevens. Bovendien levert die Maatschappij slechts gas van 3000 ealorieen per M3. Wij hebben alleen te doen met de twee ern stige concurrenten, de gemeente Axel en de „Mabeg' te Utrecht. Alvocens ons oordeel uit te spreken over de vraag aan wie der beide gegadigden opdracht gegeven moet worden, wenschen wij in de al- lereerste plaats de vraag onder de oogen te zden, of gas voor deze gemeente gewei; eht is. Het zal in dezen tijd wei geen betoog be- hoeven, dat gas een noodzakelijk artikel is, dat in een huishouden niet gemakkelijk gemist kan worden. Om het verblijf in onze gemeente aan- trekkelijk te maken moeten wij trachten aan de in'gezetenen die gemakken te bezorgen, die ook in veel kleinere gemeenten dan de onze gevonden worden. Daaronder neemt gas voor huishoudelijk ge bruik zeker een zeer voorname plaats in. Het gemak van gas naast de vele last van petro- ieumgebruik behoeven wij wei niet meer in t lic'ht te stellen. Ieder die in een andere ge meente het gebruik van gas heeft leeren ken nen, voelt in deze gemeente in hooge mate het gemis. Wij staan dan ook op het standpunt, dat wij aan de ingezetenen der gemeente zoo spoedig mogelijk het gemak van gasgebruik moeten geven. Wij vertrouwen dat uw college deze meening deelt en wij komen thans tot de vraag welken weg wij zullen in-slaan om tot voorzie- ning van gas te komen. Wij kunnen in verband met de voorstellen drie verschillende wegen inslaan. 1°. Wij kunnen de fabriek zelf bouwen en ook zelf exploiteeren. 2°. Wij kunnen de fabriek zelf bouwen en laten exploiteeren door een derde, die als- dan ook het risico op zich neemt een en ander volgens het voorstel „Mabeg''. 3°. Wij kunnen het gas betrekken uit de gas- fabriek van Axel, Was aan de orde de vraag het stichten van een steenkolengas fabriek voor de gemeente, die zoowel gas zou kunnen leveren en voor verlichting en voor verwarming, wij stellen ons voor, dat dan de gemeente de voile risico op zich zou. durven nemen en een gasfabriek zou laten bouwen om deze ook zelf te exploiteeren. Waar evenwel de gasfabriek alleen gas mag leveren voor verwarming, daar wordt natuur- lijk de risico veel grooter en daarom durven wij U niet- voorstellen zelf de fabriek te bou wen en ook te exploiteeren. Blijft dus over de exploitatie opdragen aan. de gemeente Axel of zelf bouwen en dan de exploitatie en daarmede de risico opdragen aan de „Mafoeg'' In het eerste geval zal gas geleverd worden door de fabriek te Axel, - onder de voorwaar den U reeds vroeger medegedeeld. Het voor- deel voor ornze gemeente bij deze regeling is, dat de gemeente absoluut geen risico heeft, doch het groote nadeel er van is, dat wij wat de gasdistributie betreft ons gedurende-50 jaren binden aan de gemeente Axel, daardoor op dit gebied geen baas in eigen huis zijn, ter wijl wij bovendien practiseh over de gasprijzen niets te zeggen hebben. Wei schrijft de ge meente Axel, dat ze bereid is ons medezeggen- schap te geven bij het vaststellen der gasprij zen door een lid van den raad van Ter Neuzen in de gascommissie op te nemen en dat de gas prijzen jaarlijks zullen vastgesteld worden in verband met de financieele omstandigheden van het bedrijf, doch dit brengt mede, dat de gemeente Axel in meerderheid dien prijs vast- stelt, zooals zij die noodig acht en dat onze in- vloed daarop zeer gering is. Slechte financieele uitkomsten van het bedrijf, door veel minder gasafname in de eigen gemeente, door slecht beheer of anderszins, zullen dus in hooge mate van invloed zijn op de gasprijzen en daartegen kan Ter Neuzen niets doen. Verder deelt 'de gemeente Axel ook mede, na 25 jaren bereid te zijn, de cent die de ingezetenen onzer gemeente meer moeten betalen te laten vervallen. Wat de aansluiting van Sluiskil betreft, wordt gezegd, dat de gemeente Axel, Sluiskil van gas wil voorzien, wanneer dit voldoende rendabel is of wanneer de noodige gasafname gegarandeerd wordt. Hoeveel di'e benoodigde gasafname is blijkt niet uit de stukken. Sluit de gemeente met Axel dus een contract, over den inhouid van dat contract valt natuur- lijk nog nader te praten dan geeft de ge meente haar recht ten opzichte van gasdistri butie gedurende 50 jaren prjjs. Hierbij komt nog, dat wanneer later de gemeente Axel niet aan hare verplichtingen zou voldoen het con tract niet kan worden opgezegd, omdat dat zou willen zeggen, geen gaslevering meer aan de ingezetenen, terwijl waar geen gasfabriek op ons gebied staat, van naasting mede geen sprake kan zijn. Ons lokt dan ook het voorstel van Axel niet aan, waarbij wij, die in de toe komst het meeste gas zullen afnemen en over de distributie en over de prijzen niets te zeg gen hebben, terwijl wij in die 50 jaren ook geen regeling kunnen ter hand nemen om zelf in het verstrekken van gas te voorzien. Verder is er in dit stelsel van eventueele winst voor de gemeente geen sprake. Het derde plan is, een Maatschappij in deze „De Mabeg" opdragen een gasfabriek te bou wen voor de gemeente, doch deze fabriek voor 40 jaren te verpachten aan bedoelde „Mabeg'', voor een pacihtprijs, welke wij te betalen heb ben als annui'teit der geldleening. Het pacht- contract zal ook weer moeten bevatten ver schillende bepalingen betreffende de distribu tie van het gas, welke nader zijn te regelen. In elk geival moeten daarin bepalingen worden opgenomen, dat de „Mabeg" het risico der exploitatie op zich neemt, dat dus zoo lang er verlies geleden wordt dit niet ten laste der gemeente gebracht kan worden, dat het verlies in de eerste jaren zal mogen verhaald worden op de winst der volgende jaren en dat als er winst gemaakt mocht worden, de helft dier winst voor de gemeente is en de andere helft voor de „Mabeg'T. Bovendion moet de gemeente het recht hebben het paehtcontract op te zeg gen en zelf tot exploitatie over te gaan. Bij missive van 31 Maart 1926 schrijft de „Ma- beg" ons, dat ze bereid is ook de gasvoorzie ning van Sluiskil en Driewegen in het contract op te nemen en dat de prijs van het gas nooit meer zal mo-gen bedragen dan 13 cent per M3. over den gewonen meter en 14 cent over den muntmeter om die bedragen terug te bren gen tot 11 a 12 cent als in d(Tkom 400.000 M3. gas wordt verforuikt. Bij dit stelsel is het ri sico voor de gemeente zeer klein, daar de „Ma- oeg er financieel goed voor staat. De Amster- damsche Bank schrijft diemaangaande, dat de1 „Mabeg" steeds hare financieele verplichtin gen is nagekomen. Waar ze dit heeft kunnen doen in den oorlogstijd en ook in de na oorlogs- jaren, behoeft de vrees niet te bestaan, dat de financieele verpiichtingen van de „Mabeg' thans zullen te kort schieten, waarvan faillis- sement het gevolg zou zijn. Alleen in het spe- ciaal geval, dat de „Mabeg'' toch faalliet zou gaan, zou de gemeente in zoo verre risico heb ben, dat ze zelf de fabriek zou moeten exploi teeren. Doet zich dit niet te verwachten geval voor, dan hebben wij toch al_ direct het voor- deel, dat wij kunnen profiteeren van het werk dat alsdan door de „Mabeg" reeds zal verricht zijn, waardoor de eerste moeiiijke jaren voorbij zouden zijn. Bovendien hebben wij ons dan ook niets aan te trekken van de verliezen die in vorige jaren al geleden zullen zijn. Wij zouden alsdan de exploitatie beginnen van een fabriek, die al een zekere afname bezat en welke niet met verliezen zou bezwaard zijn. De risico welke de gemeente te dragen heeft is clan ook al zeer gering, in het stelsel der „Mabeg' Doch deze risico weegt toch zeker op tegen het groote voordeel, dat wij steeds baas biijven in eigen huis, dat wij tot exploi tatie zelf in handen kunnen nemen als wij daar- toe den tijd gekomen aohten en dat ook de kommen van Driewegen en Sluiskil direct van gas voorzien zullen worden. Onze onafhanke- lijkiieid welke wij bij het stelsel Axel ten deele i inboeten blijft hier gehandhaaM. Onze mee ning is dan ook, dat het rneest in het belamg der gemeente wordt gehandeld door zelf de fabriek te bouwen en dien bouw op te dragen aan de „Mabeg" en aan deze Maatschappij de fabriek te verpachten, Zooals U uit het af- sohrift van de missive der „Mabeg" zal blijken, worden de kosten van den bouw door de „Ma- beg begroot op 415.000, alzoo een bedrag van /90.000 meer door de aansluiting van Sluiskil en Driewegen. Deze gelden zullen door de gemeente geleend moeten worden bij wijze_ van annulteit af te lossen in 40 jaren, terwijl de „Mafoeg'' die jaarlijksche annui'teit aan de gemeente als pachtsom zal hebben terug te betalen. De begrooting onzer ge meente zal daardoor niet gedrukt worden. Bij de bespreking met den heer Gerber werd door deze verklaard, dat de fabriek goedkooper zal gebouwd worden bij uitvoering van het werk voor eigen risico. Dit is natuurlijk zeer wei mogelijk, daar de concurrence bij de aan- besteding meer naar voren. komt en dat ver schillende materialen direct van de fabriek geleverd zullen worden, welke nu geleverd worden via de „Mabeg'' en deze daarop ook weer haar winst heeft, doch men mag niet ver- geten, dat door het plan, dat wij voorstellen ook alle risico door die Maatschappij wordt op zich genomen. De „Mabeg'' heeft er door dit stelsel zelf zeer veel belang bij zoo goec. en zoo solide mogelijk te bouwen, de leidingen te leggen enz. Dit alleen kost al meer geld, maar is toch zeker ook in 't belang der ge meente, in 't bij zonder als wij tussohentijds tot overname besluiten. Wij kunnen ons thans nog de vraag stellen zal de gasfabriek hier op den duur kunnen rendeeren? Waar wij op dit gebied leeken zijn is het moeilijk om idienaangaande een oordeel uit te spreken. De practijk heeft bewezen, dat zelfs in gemeenten van 2500 zielen een gas fabriek rendeert. Wij zien niet in dat dit hier niet zou kunnen, waar 9000 personen binnen het gasgdbied vallen, al mag in het grootste deel alleen gas geleverd worden voor verwar- mingsidoeleinden. Waar evenwel de „Mabeg'' het aandurft,_ die wat de gasdistributie betreft als deskumdig beschouwd kan worden, daar meenen wij, dat ook de gemeente dienaangaan- de optimistisch gestemd kan zijn. Wat de bouw en de exploitatie van gasfabrieken der ...dabeg" betreft hebben wij verschillende in- lichtingen ingewonnen bij gemeenten waar de „Ma,beg'' alleen gebouwd heefL alsook bij ge meenten waar de „Mabeg" gebouwd heeft en ook expl&iteert. De inlichtingen van al die ge meenten zijn onverdeeld gunstig. Alle gemeen ten zijn tevreden over de wijze waarop de „Mabeg" den bouw heeft uitgevoerd, terwijl de gemeenten waar de „Mabeg" nog exploi- teert eveneens tevreden zijn over de wijze waarop de „Mabeg" nog exploiteert eveneens tevreden zijn over de wijze waarop de „Ma- beg" de exploitat e voert. Op grond van bo- venstaande stellen wij uw college voor in be- ginsel te besluiten: 1°. de kommen van Neuzen, Driewegen en Sluiskil van gas te voorzien en aan de „Mabeg'' opd: acht te geven de fabriek te bouwen; 2°. aan de „Mabsg" de te bouwen gasfabriek met toebehoo.en te verpachten en aan ons college op te dragen met de „Mabeg'' een paehtcontract te ontwerpen. Bij dit voorstel behooren de volgende 4 bij- lagen: 1°. Van het gemeentebestuur van Axel de volgende Concept-concessie-akte voor gasleve ring aan de gemeente Ter Neuzen. Algemeene bepalingen. Artikel 1. De gemeente Ter Neuzen geeft op de vol gende bepalingen, lasten en voorwaarden aan de gemeente Axel het uitsluitend recht om buizen te leggen en te hebben voor de levering van gas voor verlichting, verwarming en be- weegkracht in de straten in de gemeente en in de gemeenitewegen en voor de overbrenging van gas naar andere gemeenten, voorzoover de gemeente Ter Neuzen op dit tijdstip niet aan een anderen concessionaris is verbonden (en aan de gemeente Axel kosteloos in eigendom afstaat een perceel grond, benoodigd voor het plaatsen van den gashouder, het gebouwtje van den regulateur, fitterswoning en voor werkplaats) terwijl het gemeentebestuur voor- noemd op zich neemt, door voldoende maohti- ging van de bevoegde besturen, het verlof daartoe te verkrijgen ten opzichte van laatst- genoemde wegen. Zouiden deze toelatingen eehter niet Verkre gen kunnen worden, of zoude daarvoor beta- lingen geeischt worden welke de gemeente Axel niet kan tostaan, zoo is deze laatste niet gehouden tot de uitvoering dezer overeenkomst in die gedeelten der gemeente, waar geen toe- lating voor het leggen der buizen verkregen is. Voor de wegen welke voorkomen op den door Gedeputeerde Staten vastgestelden ligger voor de wegen en voetpaden, zal het recht om gasbuizen te leggen, niet zijn een uitsluitend recht. Artikel 2. Zelfs na het vervallen dezer overeenkomst, zal de gemeente Axel het recht hebben op het grondgebied der gemeente Ter Neuzen de noo dige hoofdbuizen te laten liggen en te gebrui- ken, benoodigd voor het leveren van gas aan j andere gemeenten. Deze buizen zullen door de gemeente Axel mogen hersteld en zelfs ver- groot worden. Artikel 3. Voorloopag zal de gemeente Axel slechts het gedeelte der kom van Ter Neuzen voorzien, i hetweik ligt ten Oosten van den middelsten 1 kanaalarm, terwijl zij het recht voorbehoud haar buizennet uit te breiden tot in elk deel der gemeente, zoodra ze daartoe de tijd ge komen acht. Artikel 4. De duur der genoemde concessie is bepaald ■op vijftig jaar, aanvangende den en aindigende den Artikel 5. Een gemachtigde der gemeente Axel zal voortdurend verblijf houden te Ter Neuzen en draagt zorg voor de richtige uitvoering van de onderhavige concessie, ten zijnen domicilie worden alle gerechtelijke aanzeggingen, aan- maningen en dag*vaardingen gedaan, als ware dat het domicilie van de bedoelde gemeente. Artikel 6. De gemeente Ter Neuzen zal, zoolang de concessie duurt, geen recht op huur of andere vergoeding hebben van den grond waarin de buizen der gemeente Axel liggen. Artikel 7. Inigeval de gemeente Ter Neuzen, de straat- verlichting zou willen uitbreiden, zal het tegenwoordig bestaande buizennet uitgebreid worden op voorwaarde, dat door haar last worde gegeven, eenstraatlantaarn te plaatsen en te verlichten op elke, ten minste zestig- strekkenide meterbuis. Op het bestaande bui zennet kan echter door de gemeente op elk willekeurig punt een lantaarn verlangd wor den, op hare kosten. Gemeentelijke verlichting. Artikel 8. De gemeente Axel is in geen geval gehou den, straten en pleinen te verlichten, wanneer deze niet grenzen aan straten, waarin de gas buizen reeds geplaatst zijn, tenzij de aanleg door de gemeente Ter Neuzen betaald wordt. Artikel 9. Gedurende den loop der concessie zal de con- ccssionaresse het uitsluitend recht hebben, in alle openibare wegen en straten, binnen het grondgebied der gemeente opgravingen te doen ten behoeve van gasleidingen, zoowel voor particuliere als voor de openbare verlichting. In het belang der veiligheid zal de conces- sionaresse bij het graven in den openbaren weg zich verstaan met burgemeester en wet houders. De sleu.ven, waarin de gasbuizen zijn gelegd, zullen behoorlijk worden gevuld en aange- stampt en de kunstbedekking boven de sleuven zal weder in den toestand worden gebracht als voor de ontgraving. Gaslevering aan particulieren. Artikel 10. De concessionaresse is verplicht gas te ver strekken aan ieder, wonende in de bebouwde kom van Ter Neuzen, die dit verlangt en die eene verbintenis van minstens drie maanden wil aangaan, alles met inachtname van het be- paalde in artikel 8. De gemeente Axel zal de dienstbuizen kos teloos leggen tot aan de voorgevels der ge- bouwen, tenzij zij meer dan 6 Meter van de hoofdleiding zijn gelegen, terwijl de binnen- leidingen en fittings voor rekening der ver- bruikers worden gemaakt. Artikel 11. Het gas zal geleverd worden op gasmeters. De verbruakers hebben de vrije beschikking over het gas dat door den meter gegaan is, zoowel binnen- als buitenshuis, behoudens het bepaalde in artikel 1, bedoelende de verplieh- ting aan een anderen concessionaris. Artikel 12. De gasmeter moet geplaatst worden zoo danig, dat die gemakkelijk toegankelijk is voor de bedienden van den concessionaresse, die steeds recht heeft den meter na te zien, ten- einde te onderzoeken of de toestrooming naar- en de uitstrooming van den meter geregeld is. Artikel 13. De concessionaresse verbindt zich om gas- meters naar haar keuze in huur te verstrek ken, aan alle geabonneerden volgens het onder- staand tarief. Maandel. huur voor een 3-lichtsmeter 20 ot. AJsvoren a >i 10- 20- 30- >i tr 00- V 100- Artikel 14. 20 ct. 25 ct. 45 ct. 45 ct. 65 ct. 145 ct De prijs van het gas voor de ingezetenen der gemeente Ter Neuzen wordt bepaald op 1 cent per M3. hooger dan die in Axel. Artikel 15. Indien nu of later door het rijk, door de provincie of door de gemeente, en in welken vorm ook, eene belasting zou geheven worden op het gaslbedrijf, zal de gemeente Axel het recht hebben op de prijzen van het gas voor verlichting, verwarming of industrieele doel- einden zoowel voor de openbare verlichting, als voor particulieren, eene verhooging toe te passen, gelijk aan het bedrag der belasting. Artikel 16. Het gelevende gas wordt maandelijks be taald, bij gebreke van betaling in de volgende maand, zal de concessionaresse het recht heb ben de leiding af te snijden en gas te weigeren tot aan de volkomen kwijting van het achter- stallige. Artikel 17. Ingeval de concessionaresse door overmacht verplicht zou zijn de levering van gas tijde- lijk te staken, is zij geenerlei schadevergoe- ding verschuldigd, aan de(n) geabonneerde(n). Artikel 18. Alle geschdllen over dit contract of zijne uit- leggingen, zullen in het hoogste ressort beslist worden door drie scheidsmannen, aan wier uit spraak partijen beloven zich te onderwerpen. Elk der partijen zal een der scheidsmannen benoemen en wordt de derde benoemd door de beide andere scheidsmannen. Artikel 19. Indien, na het eind van dit contract de ge meente Ter Neuzen eener nieuwe concessie wenscht te geven voor het leveren van gas, zal de gemeente Axel het recht van voorkeur heb ben boven alle andere inschrijvers, mits op de voor de gemeente Ter Neuzen meest voordee- lige voorwaarden. Artikel 20. Alle kosten, zoowel vallende op het aangaan, als later voortvloeiende uit het uitvoeren van deze overeenkomst, zijn voor rekening van de gemeente Axel. (Wordt vervolgd.)

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1926 | | pagina 3