held en billijkheid en dan zal moeten ver-
klaard worden., dat de wedde voor de wethou-
ders reclelijk is. Door de heeren 'van Riet en
Hameiink is de vrees uitgesproken, dat de
ambtenaren in de toekomst een veer zouden
moeten laten. Spreker meent, dat die vrees
geen motief behoeft te zijn om hie rover een
uitspraak te doen, want niets bewijst, dat dan
ook niet zou worden voorgesteld, dat deze
hoogere ambtenaren ook een offer moeten
brengen.
De heer HAMELINK wijst er nog op, dat de
voorzitter toch toegeeft, dat de mogelijkheid
niet is uitgesioten, dat de positie van de an-
dere ambtenaren sleehter zou kunnen worden.
Worden daaromtrent voorstellen gedaan, dan
De heer VERLINDE meent, dat, als hun
omzet minder is, de belanghebbenden dit zelf
met cijfers hadden behooren te doen uitkomen.
Uiit hetgeen waar te nemen valt, blijkt nog
niet, dat de aanslagen te hoog zijn, als men
ziet weiike fabelachtige prijzen worden betaald
door hen die een vergunning paehten. Dan
wordt jaarlijks f 100 tot f 200 gegeven.
Ret voorstel van burgemeester en wethou-
ders wordt aangenomen met algemeene stem-
men.
De VOORZITTER deelt mede, dat de her-
ziening der verordening bij burgemeester en
wethouders reeds is aanhangig gemaakt.
6. Gasvoorziening voor de kommen van
Ter Neuzen, Driewegen en Sluiskil.
4. Onderhandsch verhuren oude
spuithuis onder de secretarie.
Burgemeester en wethouders, overwegende,
kan de raad op deze verbeteringen niet meer j dat I. bcheele alhier, onderhandsch wenscht te
terugkomen.
De heer D. SCHEELE voert hiertegen aan,
dat, indien het niet anders kon, de ambtenaren
misschien een offertje zouden moeten brengen, j
doch dat dan niets bewijst, dat deze heeren er
buiter zouden vallen.
Het voorstel wordt verworpen met 9 tegen
2 stem men.
Voor stemmen de heeren Van Aken en Geel-
hoe:it; tegen stemmen de heeren Colsen, Ha
meiink, Van Driel, Van Dijke, Van Riet, De j
Jager, D. Scheele, Van Cadsand, R. Scheele en
Verlinde.
3. Verzoeken om verlaging van den aan
slag wegens vergunningsrecht.
Tt. zake zijn ingekomen de volgende ver-
zoeker.
a. Een adres van Catharina Dieleman, wed.
huren een gedeelte van het oude brandspuit-
huis, onder de secretarie, ten einde deze als
bergpiaats in te ricihten;
dat, nu de automolbiel-motorbrandspuit eene
plaats in de voormalige openbare school A
heeft gekregen, genoemd gebouw niet door de
gemeente gebruikt wordt;
dat voor dit gebouw een huurprijs van 30
per jaar billijk is te noemen;
stellen voor, te besluiten:
onderhandsch te verhuren aan Izaak Scheele,
koopman te Ter Neuzen, het oude brandspuit-
huis onder de secretarie, en wei onder de vol-
v gende voorwaarden;
1°. de verhuur geschiedt tot wederopzeg-
gens en wordt geacht te zijn* ingegaan op 14
Maart 1926;
1 2°. de huur bedraagt 2,50 per maand,
i te voldoen aan het einde van ieder kwartaal,
ten kantore van den gemeente-ontvanger:
3°. de bergpiaats mag door den huurder
Aug J. Oh. Maamlag, van beroep vergunning- allee'n gebruikt worden voor het bergen van
r* r\11 I1. L2T Uv fn lrn«*inv, J
houdster, waarin deze te kennen geeft:
dat zij voor den verkoop van sterken drank
in het klein, is aangeslsgen voor een som van
f 62,50;
dat het te betalen vergunningsrecht wordt
vastgesteld in verband met de hoeveeiheid ver-
koehte gedistilleerd met den omvhng van het
bedrijf
dat de hoeveeiheid gedistilleerd is gedaald
houten tenten met bijbehooren, welke geduren-
de den wekelijkschen marktdag op de markt
worden opgesteld;
4°. de gemeente behoudt het recht om zoo
noodig ook een gedeelte van de bergpiaats als
zoodanig in gebruik te nemen;
5°. beschadigingen aan de bergpiaats moe-
j ten zoodra mogelijk door en op kosten van den
verzoeker, ten genoegen van burgemeester en
tot op een derde gedeelte van het vroeger ver- wetjhouders worden hersteld;
kochte quantum en den omyang van het bedrijf g» alle kosten vallende op de akte van
door de heerschende werkeloosheid tot een mi- '.vergunning komen voor rekening van den
nimum is beperkt; J huurder
red en waarom zij den raad beleefd verzoekt De heer VAN RIET merkt op, dat hij dezer
fQ"-fcjc aancJa^ wihen (.erugbxengen op dagen opmerkte, dat Scheele bezig was de
bergpiaats onder de muziektent te ontruimen,
ie. Een adres van Cornelia Adriana Ban- j doch zijn materialen bracht in het oude brand-
nier, wed. E. de Meijer, herfoergierster te Ter jj spuithuis. Daarmede werd^ dus op^yie beslis-
Neuzen, Blokken 1, waarin deze te kennen TT
sing van den raad vooruitgeloopen. Hij uit zijn
bevreemding, dat er geen openbare oproeping
is gedaan, dat de gemeente een bergpiaats te
verhuren had, dan hadden ook anderen hier-
naar kunnen dingen, want er is gebrek aan
bergplaatsen.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat dit
moeilijk zou gaan, aangezien de gemeente die
bergpiaats niet geheel kan missen en ook in het
midden der stad een gelegenheid noodig heeft,
om eens het een of ander te bergen. Aange
zien het niet gewenseht was de huur van den
kelder der muziektent te bestendigen, meenden
burgemeester en wethouders het best te doen
deze gelegenheid aan Scheele te verhuren, die
o met een deel daarvan kon volstaan, zoodat er
rijker inrichtingen, meer in het centrum van j ^an ook voor de gemeente gelegenheid tot ge-
verkeer gelegen, terwijl bovendien deze inrieh- I bruik blijft.
tingen voor gebruikten sterken drank hoogere Oc heer VAN RIET: Is het deel van Scheele
prijzen berekenen; e" dat der gemeente afgeschut?
dat in haar lokaal ook nimmer, zooals in i VOORZITTER: Neen, maar daar zal wei
andere wei geschiedt, uitvoeringen, bals, enz. j S'een ruzie over komen.
gegeven worden, bij welke gelegenheden an- De heer HAMEIIN1
geeft;
dat de huurwaarde van haar lokaal waarin
zij vergunning tot den verkoop van sterken
drank heeft, is geschat op een huurwaarde van
100 a 150, en zij daarvoor jaarlijks een
recht moet betalen van 37,50;
da-; zij zich met deze ingevolge de Drankwet
geacihatte huurwaarde in verband met den om-
vang van haar bedrijf dat toch maar een
bednjfje is en de hoeveeiheid door haar in
dat lokaal verkochten sterken drank te hoog
adht aangeslagen;
dat toch den omzet van, en het lokaal waar
in door haar sterken drank wordt verkocht,
niet gelijk te stellen is met dergelijke onwang-
dere vergunninghouders extra verdienen;
weshalve zij den raad beleefd verzoekt een
De heer HAMEIINK geeft te kennen, dat
jj hqt ook hem opgevallen is, dat Scheele, zonder
eene nadere beslissing van den raad af te
de van haar vergunningslokaal, en dientenge
volge het door haar te betalen vergunnings
recht wordt verminderd.
e. Een adres van Josephus Dominicus Thiel-
bes te willen nemen, waarbij de huurwaar- t wachten, reeds van deze ruimte gebruik maak-
l te. Hij geeft tegen dat gebruik opzichzelf geen
s bezwaar, maar meent, dat, toen burgemeester
jj en wethouiders het voorstel tot beeinddging der
huur van de ruimte onder de muziektent aan-
v. -men ciuxco van u-uscj^iius x/oinnucus lruei- hangig inaakten, zij tegelijkertijd het A oorstel
man, van beroep glossier in kolomale waren, tot deze nieuwe huur hadden moeten aanhan-
wonende Korte Kerkstraat no. 16 alhier, waar- maken, want dat men deze oplossing
in deze te kennen geeft: wenschte, stond toen bij hen reeds vast.
dat, ingevolge Iw geacht schrijven van 9 De VOORZITTER betoogt, dat er bez
Ap. i 1926, no. 630, de jaarlijksche huurwaar- was, dat tegelijkertijd aanhangig te maken.
de zijner lokaliteit, waarin hij sterke dranken J Er moest eerst schoon schip gemaakt worden
in het klein mag verkoopen, door het college de oude huurovereenkomst beeindigd. Ove-
van burgemeester en wethouders is geschat op i- Egens is in niets op de beslissing van den raad
/10O a 160, en hij derhalve een vergunnings- vooruitgeloopen, want wei is met Scheele af-
recht moet betalen van 37,50 per jaar; gesproken dat hij, in afwachting der beslissing
dat de schatting der huurwaarde van zijn i van den raad huur zou -biijven doorbetalen,
lokaliteit voor dezen tijd veel te hoog is; doch indien de raad het voorstel zou verwerpen
dai !e omzet van sterke dranken in het klein gaat hij er uit en betaald de huur voor den tijd
tegenwoordig zeer gering is en in vergelijking 5 dat er g6bruik van gemaakt is. Er kunnen dus
met vorige jaren met meer dan de helft ver- geen moeilijkheden ontstaan.
minderd is;
radenen waarom hij den raad eerbiedig ver
zoekt c.e aanslag te willen doen herzien en het
daarheen te willen leiden opdat het te betalen
vergunningsrecht in evenredigheid gebracht
worde met de omzet, waarvoor bij voorbaat
dank.
De schatter der aanslagen voor de vergun-
ningslokalen, in wiens handen deze verzoeken
zijn gesteld, rapporteert omtrent het verzoek
onder:
a. dat hem bij voortdurend onderzoek is
gebleken, dat de omvang van die inrichtdng,
in spijt van de werkloosheid, in die mate is toe-
genomen, dat de verhooging bepaald gewet-
tigd is;
b. ofschoon de onder b genoemde localiteit
van oescheiden omvang is, wordt daar meer j
sterken drank getapt dan in lokaien van groo-
teren omvang, zoodat ook deze aanslag ge-
wettigd is;
c. wat betreft het bezwaarschrift onder c is
het onaannemelijk, dat de omzet in die mate
verminderd is, dat een aanslag van /37,50 te
hoog zou zijn.
Burgemeester en wethouders stellen op
grornl hiervan voo-r, de verzoeken af te wijzen.
De heer COLSEN merkt op, dat volgens het
rapport van den inspecteur nog net zooveel
sterken drank zou gebruikt worden als vfoe-
ger, terwijl toch iedereen weet dat het gebruik
gelukkig veel minder is. Hij vraagt of
het niet mogelijk is hieromtrent gegevens te
verkrijgen van den rijksontvanger, over de
tutgegeven accijnskwitanties. De raad moet nu
eenvoudig besluiten op een rapport van den in-
specteui, en weet er zelf niets van, terwijl ge
noemde het ook niet kan weten en op vermoe-
dens moet afgaan.
Tie \rOORZITTER deelt mede, dat vroeger
die gegevens van den rijksontvanger konden
worden verkregen, maar krachtens later be-
sMt der regeering niet meer. Bovendien. gaf dat
toch ook geen betrouw.bare gegevens, daar dit
wel aangaf de hoeveeiheid die de betrokkenen
zelf hadden veraccijnsd, maar daaruit bleek
niet wat ze nog bij de grossiers inkochten, het
geen reeds veraccijnsd is. Men moet dus uit
waarnemingen zijn conclusie trekken. Dan
blijkt, dat het bezoek niet is verminderd, en dat
is, voor wat mej. de wed. De Meijer betreft
aeiker niet verminderd, nadat dit de eenige
gelegenheid daar aan de Oostkolk is ge-worden.
De heer COLSEN zou er toch prijs op stel
len, dat eens wend gei'nformeerd, of geen be-
gevens kunnen verkregen worden. Hij wil zich
niet bepaald verzetten tegen het voorstel van
burgemeester en wethouders, maar is over-
tuigd, dat er toch heel wat minder accijnsbrief-
jes gelicht worden dan vroeger. Hij vindt het
nu moeilijk om er over te besluiten.
De heer HAMELINK herhaalt geen bezwaar
te hebben tegen de verhuring, doch ziet niet
in, waarom dat niet gelijktijdig beslist had
kunnen worden.
Het voorstel wordt aangenomen met alge
meene stemmen.
5. Verzoeken om afwijking van art. 10 der
Bqjuw verordening.
Naar aanleiding van een verzoek van:
a. een verzoek van C. de Zeeuw, om afwij
king van art. 10 der Bouwverordening, voor
den bouw van een bijkeuken, een bergpiaats
en een privaat, achter de woning gelegen aan
de Tholensstraat no. 127, stellen burgemees
ter en wethouders voor het verzoek in te wil-
Hgen onder voorwaarde, dat de bijgebouwen
niet hooger boven den grond zullen worden
opgetrokken dan 2,50 M. en de afstand tus-
schen den regenbak en den privaatput niet
minder mag zijn dan 1.50 M.;
b. een verzoek van J. van der Bilt, om af
wijking van art. 10 der Bouwverordening voor
den herbouw van eene woning op het perceel
gelegen aan de Lange Kerkstraat no. 25, stel
len burgemeester en wethouders voor op het
adres gunstig te beschikken;
c. een verzoek van M. Hardorff en Ch. de
Schepper, om afwijking van artikel 10 der
Bouwverordening, voor den bouw van twee
woningen, op het perceel kadastraal bekend in
sectie C no. 4694, gelegen aan de Axelsche-
straat, stellen burgemeester en wethouders
voor daarop gunstig te beschikken.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
De heer COLSEN wijst er op,'dat er bijna
geen vergadening voorbijgaat, of er worden
besluiten genomen tot het toestaan van afwij-
kingen der Bouwverordening. Hij vraagt,
wan.neer toch eens kan tegemoet gezien wor
den de toegezegde wijziging der Bouwverorde
ning. Als er bijna geen woning kan gezet
worden of er moeten afwijkingen worden toe-
gestaan, blijkt toch wei, dat er iets aan hapert.
De heer HAMELINK wijst er op, dat die
afwijkingen alle betreffen de open ruimte,
doch zou er bezwaar tegen hebben, dat aan
het woningpeil getornd werd.
De heer COLSEN wijst er op, dat er te
Westdorpe woningen zijn gebouwd voor f 1200
tot f 1500. Hij is daarnaar eens gaan zien en
moet verklaren, dat die woningen zeer goed
kunnen voldoen. Daar kan een werkman, voor
dien prijs zelf een woning bouwen, maar vol-
g'ens de eischen onzer Bouwverordening kan
dat ndet.
De heer HAMELINK moet toch bezwaar
maken, indien er aan het woningtype te veel
zou worden getornd.
i Burgemeester en wethouders schrijven aan
j den raad het volgende:
j Indertijd werden wij gemachtigd onderhan-
j deiingen te voeren over den bouw van een
steenkolengasfabriek.
brand- Wij hebben toen onderharidelingen aan.ge-
knOopt met de „Ingama" te 's Gravenhage en
met de Industrieele Maatschappij „Mabeg'' te
Utrecht, terwijl ook de gemeente Axel ons
heeft gevraagd voorstellen te mogen doen voor
de levering van gas uit de fabriek te Axel aan
de ingezetenen dezer gemeente.
De drie partijen hebben voorstellen inge-
diend. Wat de „Ingama" betreft, deze kan on-
middellijk worden uitgesehakeld daar de opzet
van de exploitatierekening dier fabriek zoo in
strijcl was met de werkelijkheid, dat deze niet
als ernstig mededinger kon worden aange-
merkt. Om een voorbeeld te noemen: de „In-
gama'' rekent eenvoudig op 10.000 inwoners
en zet daarop haar betoog op, zonder er reke
ning mede te houden, dat in de kom Ter Neu
zen zelve maar 7000 zielen wonen. De „In-
gama" heeft verder ons absoluut geene inlich-
tingen gevraagd, waaruit ons kon blijken, dat
bij die Maatschappij eeaie ernstige bedoeling
voorzat. Ze komt ook al direct met winstcijfers
van -- 12.000, doch geeft voor die winstcijfers
geen verdere gegevens. Bovendien levert die
Maatschappij slechts gas van 3000 ealorieen
per M3.
Wij hebben alleen te doen met de twee ern
stige concurrenten, de gemeente Axel en de
„Mabeg' te Utrecht.
Alvocens ons oordeel uit te spreken over de
vraag aan wie der beide gegadigden opdracht
gegeven moet worden, wenschen wij in de al-
lereerste plaats de vraag onder de oogen te
zden, of gas voor deze gemeente gewei; eht is.
Het zal in dezen tijd wei geen betoog be-
hoeven, dat gas een noodzakelijk artikel is, dat
in een huishouden niet gemakkelijk gemist kan
worden. Om het verblijf in onze gemeente aan-
trekkelijk te maken moeten wij trachten aan
de in'gezetenen die gemakken te bezorgen, die
ook in veel kleinere gemeenten dan de onze
gevonden worden.
Daaronder neemt gas voor huishoudelijk ge
bruik zeker een zeer voorname plaats in. Het
gemak van gas naast de vele last van petro-
ieumgebruik behoeven wij wei niet meer in
t lic'ht te stellen. Ieder die in een andere ge
meente het gebruik van gas heeft leeren ken
nen, voelt in deze gemeente in hooge mate het
gemis.
Wij staan dan ook op het standpunt, dat wij
aan de ingezetenen der gemeente zoo spoedig
mogelijk het gemak van gasgebruik moeten
geven. Wij vertrouwen dat uw college deze
meening deelt en wij komen thans tot de vraag
welken weg wij zullen in-slaan om tot voorzie-
ning van gas te komen.
Wij kunnen in verband met de voorstellen
drie verschillende wegen inslaan.
1°. Wij kunnen de fabriek zelf bouwen en ook
zelf exploiteeren.
2°. Wij kunnen de fabriek zelf bouwen en
laten exploiteeren door een derde, die als-
dan ook het risico op zich neemt een en
ander volgens het voorstel „Mabeg''.
3°. Wij kunnen het gas betrekken uit de gas-
fabriek van Axel, Was aan de orde de
vraag het stichten van een steenkolengas
fabriek voor de gemeente, die zoowel gas
zou kunnen leveren en voor verlichting en
voor verwarming, wij stellen ons voor, dat
dan de gemeente de voile risico op zich zou.
durven nemen en een gasfabriek zou laten
bouwen om deze ook zelf te exploiteeren.
Waar evenwel de gasfabriek alleen gas mag
leveren voor verwarming, daar wordt natuur-
lijk de risico veel grooter en daarom durven
wij U niet- voorstellen zelf de fabriek te bou
wen en ook te exploiteeren.
Blijft dus over de exploitatie opdragen aan.
de gemeente Axel of zelf bouwen en dan de
exploitatie en daarmede de risico opdragen
aan de „Mafoeg''
In het eerste geval zal gas geleverd worden
door de fabriek te Axel, - onder de voorwaar
den U reeds vroeger medegedeeld. Het voor-
deel voor ornze gemeente bij deze regeling is,
dat de gemeente absoluut geen risico heeft,
doch het groote nadeel er van is, dat wij wat
de gasdistributie betreft ons gedurende-50
jaren binden aan de gemeente Axel, daardoor
op dit gebied geen baas in eigen huis zijn, ter
wijl wij bovendien practiseh over de gasprijzen
niets te zeggen hebben. Wei schrijft de ge
meente Axel, dat ze bereid is ons medezeggen-
schap te geven bij het vaststellen der gasprij
zen door een lid van den raad van Ter Neuzen
in de gascommissie op te nemen en dat de gas
prijzen jaarlijks zullen vastgesteld worden in
verband met de financieele omstandigheden
van het bedrijf, doch dit brengt mede, dat de
gemeente Axel in meerderheid dien prijs vast-
stelt, zooals zij die noodig acht en dat onze in-
vloed daarop zeer gering is. Slechte financieele
uitkomsten van het bedrijf, door veel minder
gasafname in de eigen gemeente, door slecht
beheer of anderszins, zullen dus in hooge mate
van invloed zijn op de gasprijzen en daartegen
kan Ter Neuzen niets doen. Verder deelt 'de
gemeente Axel ook mede, na 25 jaren bereid te
zijn, de cent die de ingezetenen onzer gemeente
meer moeten betalen te laten vervallen.
Wat de aansluiting van Sluiskil betreft,
wordt gezegd, dat de gemeente Axel, Sluiskil
van gas wil voorzien, wanneer dit voldoende
rendabel is of wanneer de noodige gasafname
gegarandeerd wordt. Hoeveel di'e benoodigde
gasafname is blijkt niet uit de stukken. Sluit
de gemeente met Axel dus een contract,
over den inhouid van dat contract valt natuur-
lijk nog nader te praten dan geeft de ge
meente haar recht ten opzichte van gasdistri
butie gedurende 50 jaren prjjs. Hierbij komt
nog, dat wanneer later de gemeente Axel niet
aan hare verplichtingen zou voldoen het con
tract niet kan worden opgezegd, omdat dat zou
willen zeggen, geen gaslevering meer aan de
ingezetenen, terwijl waar geen gasfabriek op
ons gebied staat, van naasting mede geen
sprake kan zijn. Ons lokt dan ook het voorstel
van Axel niet aan, waarbij wij, die in de toe
komst het meeste gas zullen afnemen en over
de distributie en over de prijzen niets te zeg
gen hebben, terwijl wij in die 50 jaren ook geen
regeling kunnen ter hand nemen om zelf in
het verstrekken van gas te voorzien. Verder is
er in dit stelsel van eventueele winst voor de
gemeente geen sprake.
Het derde plan is, een Maatschappij in deze
„De Mabeg" opdragen een gasfabriek te bou
wen voor de gemeente, doch deze fabriek voor
40 jaren te verpachten aan bedoelde „Mabeg'',
voor een pacihtprijs, welke wij te betalen heb
ben als annui'teit der geldleening. Het pacht-
contract zal ook weer moeten bevatten ver
schillende bepalingen betreffende de distribu
tie van het gas, welke nader zijn te regelen.
In elk geival moeten daarin bepalingen worden
opgenomen, dat de „Mabeg" het risico der
exploitatie op zich neemt, dat dus zoo lang
er verlies geleden wordt dit niet ten laste der
gemeente gebracht kan worden, dat het verlies
in de eerste jaren zal mogen verhaald worden
op de winst der volgende jaren en dat als er
winst gemaakt mocht worden, de helft dier
winst voor de gemeente is en de andere helft
voor de „Mabeg'T. Bovendion moet de gemeente
het recht hebben het paehtcontract op te zeg
gen en zelf tot exploitatie over te gaan. Bij
missive van 31 Maart 1926 schrijft de „Ma-
beg" ons, dat ze bereid is ook de gasvoorzie
ning van Sluiskil en Driewegen in het contract
op te nemen en dat de prijs van het gas nooit
meer zal mo-gen bedragen dan 13 cent per
M3. over den gewonen meter en 14 cent over
den muntmeter om die bedragen terug te bren
gen tot 11 a 12 cent als in d(Tkom 400.000 M3.
gas wordt verforuikt. Bij dit stelsel is het ri
sico voor de gemeente zeer klein, daar de „Ma-
oeg er financieel goed voor staat. De Amster-
damsche Bank schrijft diemaangaande, dat de1
„Mabeg" steeds hare financieele verplichtin
gen is nagekomen. Waar ze dit heeft kunnen
doen in den oorlogstijd en ook in de na oorlogs-
jaren, behoeft de vrees niet te bestaan, dat
de financieele verpiichtingen van de „Mabeg'
thans zullen te kort schieten, waarvan faillis-
sement het gevolg zou zijn. Alleen in het spe-
ciaal geval, dat de „Mabeg'' toch faalliet zou
gaan, zou de gemeente in zoo verre risico heb
ben, dat ze zelf de fabriek zou moeten exploi
teeren. Doet zich dit niet te verwachten geval
voor, dan hebben wij toch al_ direct het voor-
deel, dat wij kunnen profiteeren van het werk
dat alsdan door de „Mabeg" reeds zal verricht
zijn, waardoor de eerste moeiiijke jaren voorbij
zouden zijn. Bovendien hebben wij ons dan
ook niets aan te trekken van de verliezen die
in vorige jaren al geleden zullen zijn. Wij
zouden alsdan de exploitatie beginnen van een
fabriek, die al een zekere afname bezat en
welke niet met verliezen zou bezwaard zijn.
De risico welke de gemeente te dragen heeft
is clan ook al zeer gering, in het stelsel der
„Mabeg' Doch deze risico weegt toch zeker
op tegen het groote voordeel, dat wij steeds
baas biijven in eigen huis, dat wij tot exploi
tatie zelf in handen kunnen nemen als wij daar-
toe den tijd gekomen aohten en dat ook de
kommen van Driewegen en Sluiskil direct van
gas voorzien zullen worden. Onze onafhanke-
lijkiieid welke wij bij het stelsel Axel ten deele
i inboeten blijft hier gehandhaaM. Onze mee
ning is dan ook, dat het rneest in het belamg
der gemeente wordt gehandeld door zelf de
fabriek te bouwen en dien bouw op te dragen
aan de „Mabeg" en aan deze Maatschappij de
fabriek te verpachten, Zooals U uit het af-
sohrift van de missive der „Mabeg" zal blijken,
worden de kosten van den bouw door de „Ma-
beg begroot op 415.000, alzoo een bedrag
van /90.000 meer door de aansluiting van
Sluiskil en Driewegen. Deze gelden zullen
door de gemeente geleend moeten worden bij
wijze_ van annulteit af te lossen in 40 jaren,
terwijl de „Mafoeg'' die jaarlijksche annui'teit
aan de gemeente als pachtsom zal hebben
terug te betalen. De begrooting onzer ge
meente zal daardoor niet gedrukt worden.
Bij de bespreking met den heer Gerber werd
door deze verklaard, dat de fabriek goedkooper
zal gebouwd worden bij uitvoering van het
werk voor eigen risico. Dit is natuurlijk zeer
wei mogelijk, daar de concurrence bij de aan-
besteding meer naar voren. komt en dat ver
schillende materialen direct van de fabriek
geleverd zullen worden, welke nu geleverd
worden via de „Mabeg'' en deze daarop ook
weer haar winst heeft, doch men mag niet ver-
geten, dat door het plan, dat wij voorstellen
ook alle risico door die Maatschappij wordt
op zich genomen. De „Mabeg'' heeft er door
dit stelsel zelf zeer veel belang bij zoo goec.
en zoo solide mogelijk te bouwen, de leidingen
te leggen enz. Dit alleen kost al meer geld,
maar is toch zeker ook in 't belang der ge
meente, in 't bij zonder als wij tussohentijds
tot overname besluiten.
Wij kunnen ons thans nog de vraag stellen
zal de gasfabriek hier op den duur kunnen
rendeeren? Waar wij op dit gebied leeken zijn
is het moeilijk om idienaangaande een oordeel
uit te spreken. De practijk heeft bewezen, dat
zelfs in gemeenten van 2500 zielen een gas
fabriek rendeert. Wij zien niet in dat dit hier
niet zou kunnen, waar 9000 personen binnen
het gasgdbied vallen, al mag in het grootste
deel alleen gas geleverd worden voor verwar-
mingsidoeleinden. Waar evenwel de „Mabeg''
het aandurft,_ die wat de gasdistributie betreft
als deskumdig beschouwd kan worden, daar
meenen wij, dat ook de gemeente dienaangaan-
de optimistisch gestemd kan zijn. Wat de
bouw en de exploitatie van gasfabrieken der
...dabeg" betreft hebben wij verschillende in-
lichtingen ingewonnen bij gemeenten waar de
„Ma,beg'' alleen gebouwd heefL alsook bij ge
meenten waar de „Mabeg" gebouwd heeft en
ook expl&iteert. De inlichtingen van al die ge
meenten zijn onverdeeld gunstig. Alle gemeen
ten zijn tevreden over de wijze waarop de
„Mabeg" den bouw heeft uitgevoerd, terwijl
de gemeenten waar de „Mabeg" nog exploi-
teert eveneens tevreden zijn over de wijze
waarop de „Mabeg" nog exploiteert eveneens
tevreden zijn over de wijze waarop de „Ma-
beg" de exploitat e voert. Op grond van bo-
venstaande stellen wij uw college voor in be-
ginsel te besluiten:
1°. de kommen van Neuzen, Driewegen en
Sluiskil van gas te voorzien en aan de
„Mabeg'' opd: acht te geven de fabriek te
bouwen;
2°. aan de „Mabsg" de te bouwen gasfabriek
met toebehoo.en te verpachten en aan ons
college op te dragen met de „Mabeg'' een
paehtcontract te ontwerpen.
Bij dit voorstel behooren de volgende 4 bij-
lagen:
1°. Van het gemeentebestuur van Axel de
volgende Concept-concessie-akte voor gasleve
ring aan de gemeente Ter Neuzen.
Algemeene bepalingen.
Artikel 1.
De gemeente Ter Neuzen geeft op de vol
gende bepalingen, lasten en voorwaarden aan
de gemeente Axel het uitsluitend recht om
buizen te leggen en te hebben voor de levering
van gas voor verlichting, verwarming en be-
weegkracht in de straten in de gemeente en
in de gemeenitewegen en voor de overbrenging
van gas naar andere gemeenten, voorzoover de
gemeente Ter Neuzen op dit tijdstip niet aan
een anderen concessionaris is verbonden (en
aan de gemeente Axel kosteloos in eigendom
afstaat een perceel grond, benoodigd voor het
plaatsen van den gashouder, het gebouwtje
van den regulateur, fitterswoning en voor
werkplaats) terwijl het gemeentebestuur voor-
noemd op zich neemt, door voldoende maohti-
ging van de bevoegde besturen, het verlof
daartoe te verkrijgen ten opzichte van laatst-
genoemde wegen.
Zouiden deze toelatingen eehter niet Verkre
gen kunnen worden, of zoude daarvoor beta-
lingen geeischt worden welke de gemeente
Axel niet kan tostaan, zoo is deze laatste niet
gehouden tot de uitvoering dezer overeenkomst
in die gedeelten der gemeente, waar geen toe-
lating voor het leggen der buizen verkregen is.
Voor de wegen welke voorkomen op den
door Gedeputeerde Staten vastgestelden ligger
voor de wegen en voetpaden, zal het recht om
gasbuizen te leggen, niet zijn een uitsluitend
recht.
Artikel 2.
Zelfs na het vervallen dezer overeenkomst,
zal de gemeente Axel het recht hebben op het
grondgebied der gemeente Ter Neuzen de noo
dige hoofdbuizen te laten liggen en te gebrui-
ken, benoodigd voor het leveren van gas aan
j andere gemeenten. Deze buizen zullen door
de gemeente Axel mogen hersteld en zelfs ver-
groot worden.
Artikel 3.
Voorloopag zal de gemeente Axel slechts het
gedeelte der kom van Ter Neuzen voorzien,
i hetweik ligt ten Oosten van den middelsten
1 kanaalarm, terwijl zij het recht voorbehoud
haar buizennet uit te breiden tot in elk deel
der gemeente, zoodra ze daartoe de tijd ge
komen acht.
Artikel 4.
De duur der genoemde concessie is bepaald
■op vijftig jaar, aanvangende den
en aindigende den
Artikel 5.
Een gemachtigde der gemeente Axel zal
voortdurend verblijf houden te Ter Neuzen en
draagt zorg voor de richtige uitvoering van
de onderhavige concessie, ten zijnen domicilie
worden alle gerechtelijke aanzeggingen, aan-
maningen en dag*vaardingen gedaan, als ware
dat het domicilie van de bedoelde gemeente.
Artikel 6.
De gemeente Ter Neuzen zal, zoolang de
concessie duurt, geen recht op huur of andere
vergoeding hebben van den grond waarin de
buizen der gemeente Axel liggen.
Artikel 7.
Inigeval de gemeente Ter Neuzen, de straat-
verlichting zou willen uitbreiden, zal het
tegenwoordig bestaande buizennet uitgebreid
worden op voorwaarde, dat door haar last
worde gegeven, eenstraatlantaarn te plaatsen
en te verlichten op elke, ten minste zestig-
strekkenide meterbuis. Op het bestaande bui
zennet kan echter door de gemeente op elk
willekeurig punt een lantaarn verlangd wor
den, op hare kosten.
Gemeentelijke verlichting.
Artikel 8.
De gemeente Axel is in geen geval gehou
den, straten en pleinen te verlichten, wanneer
deze niet grenzen aan straten, waarin de gas
buizen reeds geplaatst zijn, tenzij de aanleg
door de gemeente Ter Neuzen betaald wordt.
Artikel 9.
Gedurende den loop der concessie zal de con-
ccssionaresse het uitsluitend recht hebben, in
alle openibare wegen en straten, binnen het
grondgebied der gemeente opgravingen te
doen ten behoeve van gasleidingen, zoowel voor
particuliere als voor de openbare verlichting.
In het belang der veiligheid zal de conces-
sionaresse bij het graven in den openbaren
weg zich verstaan met burgemeester en wet
houders.
De sleu.ven, waarin de gasbuizen zijn gelegd,
zullen behoorlijk worden gevuld en aange-
stampt en de kunstbedekking boven de sleuven
zal weder in den toestand worden gebracht als
voor de ontgraving.
Gaslevering aan particulieren.
Artikel 10.
De concessionaresse is verplicht gas te ver
strekken aan ieder, wonende in de bebouwde
kom van Ter Neuzen, die dit verlangt en die
eene verbintenis van minstens drie maanden
wil aangaan, alles met inachtname van het be-
paalde in artikel 8.
De gemeente Axel zal de dienstbuizen kos
teloos leggen tot aan de voorgevels der ge-
bouwen, tenzij zij meer dan 6 Meter van de
hoofdleiding zijn gelegen, terwijl de binnen-
leidingen en fittings voor rekening der ver-
bruikers worden gemaakt.
Artikel 11.
Het gas zal geleverd worden op gasmeters.
De verbruakers hebben de vrije beschikking
over het gas dat door den meter gegaan is,
zoowel binnen- als buitenshuis, behoudens het
bepaalde in artikel 1, bedoelende de verplieh-
ting aan een anderen concessionaris.
Artikel 12.
De gasmeter moet geplaatst worden zoo
danig, dat die gemakkelijk toegankelijk is voor
de bedienden van den concessionaresse, die
steeds recht heeft den meter na te zien, ten-
einde te onderzoeken of de toestrooming naar-
en de uitstrooming van den meter geregeld is.
Artikel 13.
De concessionaresse verbindt zich om gas-
meters naar haar keuze in huur te verstrek
ken, aan alle geabonneerden volgens het onder-
staand tarief.
Maandel. huur voor een 3-lichtsmeter 20 ot.
AJsvoren
a >i
10-
20-
30-
>i tr 00-
V 100-
Artikel 14.
20 ct.
25 ct.
45 ct.
45 ct.
65 ct.
145 ct
De prijs van het gas voor de ingezetenen der
gemeente Ter Neuzen wordt bepaald op 1 cent
per M3. hooger dan die in Axel.
Artikel 15.
Indien nu of later door het rijk, door de
provincie of door de gemeente, en in welken
vorm ook, eene belasting zou geheven worden
op het gaslbedrijf, zal de gemeente Axel het
recht hebben op de prijzen van het gas voor
verlichting, verwarming of industrieele doel-
einden zoowel voor de openbare verlichting,
als voor particulieren, eene verhooging toe te
passen, gelijk aan het bedrag der belasting.
Artikel 16.
Het gelevende gas wordt maandelijks be
taald, bij gebreke van betaling in de volgende
maand, zal de concessionaresse het recht heb
ben de leiding af te snijden en gas te weigeren
tot aan de volkomen kwijting van het achter-
stallige.
Artikel 17.
Ingeval de concessionaresse door overmacht
verplicht zou zijn de levering van gas tijde-
lijk te staken, is zij geenerlei schadevergoe-
ding verschuldigd, aan de(n) geabonneerde(n).
Artikel 18.
Alle geschdllen over dit contract of zijne uit-
leggingen, zullen in het hoogste ressort beslist
worden door drie scheidsmannen, aan wier uit
spraak partijen beloven zich te onderwerpen.
Elk der partijen zal een der scheidsmannen
benoemen en wordt de derde benoemd door de
beide andere scheidsmannen.
Artikel 19.
Indien, na het eind van dit contract de ge
meente Ter Neuzen eener nieuwe concessie
wenscht te geven voor het leveren van gas, zal
de gemeente Axel het recht van voorkeur heb
ben boven alle andere inschrijvers, mits op de
voor de gemeente Ter Neuzen meest voordee-
lige voorwaarden.
Artikel 20.
Alle kosten, zoowel vallende op het aangaan,
als later voortvloeiende uit het uitvoeren van
deze overeenkomst, zijn voor rekening van de
gemeente Axel.
(Wordt vervolgd.)