zorgen. De menschen moertcn zelf hun kar met grond laden en wegbrengen. Burgemeester en wethouders hebben. een proef laten nemen en daaruit is gebleken, dat het mogelijk is op 8% uur meer karren grond weg te brengen. Zij hebben zich edhter tot 15 als een maximum be- paald. De heer HAMELINK wijst er op, dat het nemen van zoo'n proef gemakkelijk is, maar het in de praetijk wel eens anders kan uitko- men. Voor 15 karren te brengen naar de buurt Java moet men ook 30 maal de brug passee- ren en dan zal het toeh wel voorkomen, dat men voor de brug moet blijven staan. Dit kan oorzaak zijn, dat de menschen buiten hun schuid niet aan het vereischte aantal karren komen en daarom heeft hij een vast loon voor- gesteld. Dan komt er nog bij, dat men, hoe meer men afvoert, hoe verder men op lessen grond komt te staan, waarop het minder ge makkelijk is met de karren te manoeuvreeren, hetgeen het werk 00k vertraagt. Hij acht het wel wat scherp aangezet. Het kan 00k voor komen, dat een ploegje menschen een. defect aan hun kar hebben. Is de risico daarvoor 00k voor de betrokkenen, 00k al kuranen ze daaraan niets doen? Hij zou wenschen, dat de 3 per dag dan toch nog werden betaald. Hij heeft zich niet tegen dit loon van 3 verzet, omdat het werkverschaffing is, maar men moet er toch 00k rekening mede houden, dat die men schen alsdan werk zullen verrichiten, waardoor hun levensomstandigheden anders zullen zijn, dan inidien zij" werkloos zijn. Ze zullen dan niet op dezelfde voedingswijze dien betrekke- lijk zwaren arbeid kunnen verrichten en het is niet geheel denkbeeldig, dat ze b.v. bij warm weer, ondervoed als ze zijn, er bij neerzijgen en het Roode Kruis of de ziekenwagen er wel eens aan te pas zullen moeten komen. Het is volstrekt geen praatje, dat men met voor een deel ondervoede arbeiders te doen heeft. Men hoort het nu wel al van sommige arbeiders, dat ze, indien ze een dag in een schip kolen staan, dat ze er moeite made hebben, waarvan vroeger geen sprake was toen ze ander voed- sel koruden gebruiken. Hij komt er dus tegen op, dat indien zulke menschen fouiten hun schuid niet het maximum karren zouden kun nen vervoeren, zij minder zouden ontvangen. Ook pleit hij voor een gunstiger regeling ten bate van de menschen met een grooter gezin. Men heeft hier den leeftijdsgrens der kin- deren aangenomen op 16 jaar en beschouwt het dus blijkbaar, dat deze inkomsten hebben, hij zal daarmede rekening houden, bij de rege ling der inkomstenbelasting, die nu wat den leeftijd der kinderen betreft, voor de meerge- goeden zoo gunstig is, dat is dan ook weer een bron van inkomsten. De heer DE JAGER: Dat is nu niet aan de orde! De heer HAMELINK wil een poging doen am te voorkomen, dat grootere gezinnen ge heel ten onder gaan. Volgens zijn voorstel kan een gezin van 6 personen nooit meer hebber. dan 13 per week en hij acht dit niet onbillijk. De VOORZITTER moet opmerken, dat elke overdrij ving begint te schaden. Er is nagegaan dat het mogelijk is per half uur een kar grond weg te brengen, dat is dus op 8% uur 17 kar ren, of 2 meer dan voorgeschreven. De proef heeft 3 uur geduurd en op dien tijd heeft men ook eenmaal voor de brug moeten wachten, Burgemeester en wethouders hopen, dat de menschen er niet bij neer zullen vallen, dan komt het Roode Kruis er niet bij te pas. Het is maar een proef, we kunnen zien hoe het gaat. Men moet ook niet vergeten, dat de werkverschaffing onder de publieke controle komt. Er wordt wel eens gezegd, dat die men schen niet willen werken. Indien we ze in de gelegenheid stellen om te werken kunnen ze toonen, dat die meening onjuist is en hetgeen ze ontvangen veidienen. De grond die bewerkt wordt, wordt productief gemaakt. Burgemees ter en wethouders willen de zaak tegenover het publiek kunnen verdedigen. Indien ze 15 wa- gens hebben vervoerd, zijn ze dien dag klaar, hetzij ze dit op 6 dan wel op 8 uur doen. De heer COLSEN kan zich juist met die re geling niet vereenigen, Hij wenscht f 3 te be- talen maar 8V2 uur te laten werken. Als men bij een particulier voor tijd met zeker werk klaar is gaat men toch ook niet naar huis maar pakt dan nog wat anders aan Hij zou, on- verscihillig of ze maar 14 dan wel 17 karren vervoeren 3 per dag uitbetalen maar ook een dag laten werken. De heer VERLINDE merkt op, dat er zich moeilijkhaden zullen voordoen, als er een 80 menschen tegelijk voor de werkverschaffing beschik'baar zijn. Men kan die toch niet alle tegelijk tewerkstellen. De VOORZITTER wijst er op, dat het dan n 2 ploegen. zal geschieden, die ieder 4 dagen werken. De heer VERLINDE wijst op de veranderde omstandigheden als de door hem voorgestelde steunregeling wordt aangenomen. De heer VAN AKEN geeft te kennen, dat burgemeester en wethouders met geen steun regeling rekening hebben gebouden. Burge meester en wethouders zijn voorts geen onwil- lige menschen, indien na een dag of 14 zou blij- ken, dat de regeling niet voldoet, dan kan die door een betere worden vervangen. Het ge'dt nu voor den aanvang, een proef. De heer VERLINDE zou menschen met het grootst aantal kinderen het eerst in aammer- king willen doen komen, Zooals het nu gere- geld wordt kunnen naar hij meent juist men schen met kinderen bet eerst afvallen. De heer HAMELINK merkt op, dat gezinnen zonder kinderen er niet onder begrepen wor- den, daarom heeft hij zijn voorstel gedaan om menschen uit gezinnen-zonder kinderen, alzoo met 2 gezinsleden, 4 dagen te laten werken en andere 1 of 2 dagen meer. Hij raadt aan, niet vast te houden aan die 4 dagen. Hij wijst er op, dat die regeling van de ploegen lang niet zoo gemakkelijk zal gaan als men wellicht denkt. Dat zou wel zoo zijn indien men den menschen van af den dag, dat ze komen tot hun tijd om is hield1. Als ze echter ander werk kunnen krijgen nemen ze dat, zoodat de ploe gen nogal eens incompleet zullen zijn. Het kan wellicht voorkomen, dat er geen 3 ploegen zijn, waarvoor men dan toch ook iemand als toe- zichthebbend moet hebben. Hij bepleit aanne- ming der door hem voorgestelde regeling. De heer D. SCHEELE meent, dat er wel wat voor te zeggen was om het voorstel-Hame- link te aaravaarden, 5 dagen ten behoeve van 3 of meer gezinsleden. De VOORZITTER oppert bezwaar, De be doeling die bij deze regeling voorzit is niet om te laten werken tegen een zeker loon, doch om menschen in de gelegenheid te stellen een loon te verdienen, dat overeenkomt met het bedrag dat vroeger aan steunuitkeering werd genoten. Daarom is aangenomen 4 dagen, teneinde te komen aan een bedrag van 12. Als men hier- itn wijziging brengt gaat de opzet der zaak teloor. Hij had gehoopt, dat deze regeling de mstemming der vergadering zou verwerven. Laat men dit systeem eens toepassen. Als men de werking in de praetijk heeft kunnen over- zien kan het nog altijd gewijzigd worden als dat noodig blijkt. De heer D. SCHEELE heeft het voorstel- Hamelink niet juist begrepen; hii meende. dat aan bedoelde gezinnen met 2 kinderen, doch nu blijkt dit man en vrouw te bedoelen. Hij stemt daar nu niet meer mee in. De heer VAN DRIEL wil er nog op wijzen, dat door dit voorstel niet alien zullen geholpen worden, die huip noodig hebben. Er zullen nu nog een groote groep de hulp moeten inroepen van het Burgeriijk Armbestuur, dat daarvoor zeker wel vijf tot zeven duizend gulden meer zal moeten uitgeven. Indien hij er nu op let, dat men bij de werkverschaffing wel een ge- heelen dag met een karretje moet loopen maar aan dit werk op deze wijze uitgevoerd een 6000 on-economisch wordt uitgegeven, vindt hij het verschil niet zoo groot en acht hij dat geld ook weggegooid, zoodat men dat ook wel had kunnen nalaten. De heer VAN CADSAND stelt in het licht, dat de zaak wijd en breed in de commissie van bijstand is besproken en daarin is er ook op gewezen, dat, indien de bouwgrond kan ver- kocht worden, de geimeente het geld weer te- rugkrijgt. Hij zal stemmen voor het voorstel van burgemeester en wethouders. De heer HAMELINK merkt nog op, dat aan- neming van zijn voorstel aan de gemeente geen cent zal kosten; het eenige gevolg zou zijn, dat het werk vroeger klaar is. De VOORZITTER geeft te kennen, dat bur gemeester en wethouders hun standpunt hand- haven, zij willen het werk doen ten goede ko men aan de groep, die redelijker wijze steun verdient. De heer COLSEN kan niet met het geheele amendement instemmen. De VOORZITTER heeft toch bezwaar tegen splitsing. Het voorstel-Hamelink onder 3° wordt ver- woipen met It tegen 2 stemmen. Voor stemmen de heeren Van Driel en Ha- nielink; tegen stemmen de heeren Van Dijke, Van Riet, De Jager, Van Aken, D. Scheele, Van Cadsand, Geel'hoedt, R. Scheele, Freriks en Colsen. De regeling van burgemeester en wethou ders wordt nu aangenomen beschouwd. De heer HAMELINK wijst nog op letter d van zijn voorstel, dat n.L, zij die nog reoht van uitkeering hebben uit de werkloozenkassen van het werk uitgesloten worden. Dat is nu eens een voorstel, dat in het voordeel der gemeente is en dat de heeren dus wel met beide handen mogen aangrijpen. De VOORZITTER merkt op, dat dezulken dan in Augustus weer in aanmerking kunnen komen. De heer DE JAGER vraagt, of dat dan niet hetzelfde is als hetgeen burgemeester en wet houders onder c voorstellen. De heer HAMELINK zegt, dat dit iets an ders is; er blijlkt uit, dat de heer De Jager het niet weet. De heer VERLINDE merkt op, dat er naar hij meent juist een cireulaire van den minister van binnenlandsche zaken verschenen is, waar- in er de aandacht op gevestigd wordt, dat men werkloozen niet van werkverschaffing mag uit- sluiten, omdat ze nog uitkeering te goed heb ben. De heer HAMELINK vindt het niet billijk als dezulken werk krijgen, als ze nog reriht op uitkeering van werkloozenuitkeering hebben. Hij wijst ook op letter e, dat ongeorgani- seerden ook een wachttijd van 27 dagen moeten doormaken, daar ze anders een voorrang heb ben boven de georganiseerden, die. zich voor hun verzekering groote offers getroosten. Deze moeten eerst 21 dagen werkloos zijn, dan nog 6 wachtdagen doormaken, alzoo ook 27 dagen. De heer D. SCHEELE kan daarmede niet instemmen; de raad mag zich daarin niet men- gen. Dat zijn particuliere zaken der menschen of ze zich willen organiseeren of niet. Het is wel juist, dat die menschen zich offers ge troosten, maar zij krijgen daartegenover toch ook subsidie van gemeente en rjjik, die niet betaald wordt voor de ongeorganiseerden. De raad bega niet de dwaasheid, daarin verschil te maken. De heer HAMELINK merkt op, dat er bij de oude regeling toch rekening mee gehouden werd. De onder e door den heer Hamelink voorge stelde bepaling wordt verworpen-met 10 tegen 3 stermmen. Voor stemmen de heeren Van Driel, Colsen en Hamelink; tegen stemmen de heeren Van Dijke, Van Riet, De Jager, Van Aken, D. Scheele, Van Cadsand, Geelhoedt, R. Scheele, Verlinde en Freriks. De door burgemeester en wethouders voor gestelde bepaling wordt nu met algemeene stemmen aangenomen. De heer HAMELINK wil thans zijn stem motiveeren die hij tegen de regeling zal uit- brengen. Het gevolg van de regeling zal zijn dat een groot deel der havenarbeiders bij het armbestuur zal moeten terecht komen en daar- van wenscht zijn fractie de verantwoordelijk- heid niet te dragen. Het geiheele voorstel in stemming gebracht wordt aangenomen met 11 tegen 2 stemmen. Voor stemmen de heeren Van Dijke, Van Riet, De Jager, Van Aken, D. Scheele, Van Cadsand, Geelhoedt, R. Scheele, Verlinde, Fre riks en Colsen; tegen stemmen de heeren Ha melink en Van Driel. De heer VERLINDE veronderstel-t, dat nu zijn voorstel aan de orde komt. De VOORZITTER vraagt, of hij dan wenscht, dat de raad op zijn genomen besluit zal terug- komen, aangezien een steunregeling is afge- schaft. De heer VERLINDE zou dit geen terug- komen noemen op een genomen besluit. In de vorige vergadering is door den raad in meer- derheid wel te kennen gegerven, dat men de tot 1 Mei 1.1. geldende steunregeling niet verder meende te kunnen voortzetten, doclh door spre- kers fractie is toen aanstonds gevraagd voor te bereiden een steunregeling gebaseerd on de havenarbeiders van 1914. Aangezien burge meester en wethouders die regeling niet hebben voorbereid, heeft spreker nu zelf een voorstel ingediend, en meent, dat dit in behandeling behoort te komen. De VOORZITTER kan niet aanraden dit te doen; hij meent, dat in veriband met het zoo- even genomen besluit die steunregeling toch niet van toepassing zou komen. De heer VERLINDE acht dat geen bezwaar, ook in de verloopen jaren bleef de steunrege- Ihig, als de menschen werkten, buiten toepas sing. De bedoeling is hen die buiten de werk verschaffing zijn toch te kunnen steunen. En dit voorstel is in de vorige vergadering reeds aangekondigd. De VOORZITTER moet toch het aannemen van dergelijk voorstel ontraden, daar hij er in zou zien een gevaar voor het goedgekeurd krij gen der zooeven aangenomen regeling. Hij zou liever eens afwachten of het noodzakelijk is zoodanige regeling nog te treffen. De heer VERLINDE acht die noodzakelijk- lieid vaststaand. Als er binnen een week een 50 menschen werken, vloeit daaruit voort, dat een groot aantal der havenarbeiders van 1914 indien ze geen ander werk hebben zal aangewe- zen zijn op het armbestuur. De bedoeling was, dat voor die menschen te voorkomen. De kos ten van de voorgestelde steunregeling kunnen onmogelijk boog loopen. Indien de menschen werken komen ze niet om steun, doch treft hun het ongeluk, dat ze buiten het werk vallen dan zijn ze beboeftig. De kosten kunnen voor dit jaar nog een f 5000 bedragen, die, indien ze niet op deze manier worden uitgegeven, toch op andere wijze zullen moeten beta "hi wo De VOORZITTER raadt aan, nu eens geduld te hebben. Wacht nu eens tot de zaak kan over- zien worden. Men moet voorts vertrouwen heb ben in heit armbestuur, dat het helpen zal hen die het noodig hebben. De heer VERLINDE twijfelt daar niet aan, maar wijst er op, dat dan toch niet aan het principe voldaan wordt, dat bij het doen van zijn voorstel voorzat. Hij herhaalt, dat het daai voor noodige bedrag niet zoo groot zal zijn en zeker niet indien het nog gelukken mocht daarvoor subsidie te krijgen. Hij blijft behan deling van zijn voorstel wenschen. De VOORZITTER geeft te kennen, dat bur gemeester en wethouders naar Middelburg en Den Haag zullen gaan om te trachten voor de werkverschaffing steun te verkrijgen. Hij weet echter niet, of, indien nog een steunregeling werd aangenomen, dit wel gunstig zou werken om een goed resultaat te bereiken op dat ver- zoek. De heer COLSEN kan zich over dat voorstel dat in den loop derifeitting is ingediend niet uit- spreken, omdat hij dat niet voldoenide kan over- zien. Hij zal er dus niet voorstemmen. Het voorstel van den heer Verlinde om zjjn voorstel alsnog te foehandelen wordt verworpen met 8 tegen 5 stemmen. Voor stemmen de heeren Van Driel, Geel hoedt, R. Scheele, Verlinde en Hamelink; tegen stemmen de heeren Van Dijke, Van Riet, De Jager, Van Aken, D. Scheele, Van Cadsand, r reriks en Colsen. 6. Wijziging begrootingen 1925 en 1926. Burgemeester en wethouders stellen voor, de begrooting voor 1925 te wijzigen als volgt: onder de inkomsten te vermeerderen de vol- gx.:de posten: achterstallige inkomsten van vorige dienst- jaren memorie; bijdragen van het rijk, kraoh- tens art. 38, derde lid der Woningwet 4000; begrafenisrechten f 406,19; belasting naar het inkomen 3923,53; totale vermeerdering der icorns ten 8329,72 onder de uitgaven te vermeerderen de vol- gende posten: bijdragen voor inkoop van pensioen ingevol- ge de artt. 40 en 135 der Pensioenwet 1922 (S. 240) f 46,96; bijdragen ingevolge art. 156, le lid der Pensioenwet 1922 (S. 240) 341,68; bijdragen ter tegemoetkoming in de betaling van rente en aflossing van een door de ge meente verleend voorschot in het belang van de verbetering der volksbuisvesting /4000; uitkeering aan het rijk van het nadeel in de kwade posten wegens de ddrecte belastingen f 3923,53; kosten van het sluiten van geld- leeningen 17,55; totale vermeerdering der uitgaven 8329,72; De begrooting voor 1926 te wijzigen als volgt: onder de inkomsten te vermeerderen de vol- gende posten: belasting naar het inkomen 7000; geldlee- ning overgebraoht van hoofdstuk XVI /6000; bijdrage van hoofdstuk XII van den gewonen ddenst wegens kosten vallende op de werkver schaffing f 7000 tijdelijke geldleen.ing ter voorziening in de behoefte aan kasgeld f 40000; totale vermeerdering der inkomsten ,f 60000; onder de uitgaven te vermeerderen de vol- gende posten: bijdrage aan hoofdstuk VI van den kapitaal- dienst wegens dekking der kosten vallende op de werkverschaffing f 7000; kosten vallende op het afgraven van den dijk langs de Schelde- kade f 13000; aflossing van tijdelijk ter voor ziening in de behoefte aan kasgeld opgenomen gelid f 40000; totale vermeerdering der uitga ven f 60000. Deze voorstellen worden met algemeene stemmen aangenomen. 7. Omvraag. a. De heer D. SCHEELE zou gaarne inge- licht worden wanneer nu toch eigenlijk de gas- kwestie eens aan de orde zou komen. De VOORZITER deelt mede, dat het voor- nemen bestond dit reeds eerder te doen, doch dat andere zaken oponthoud hebben veroor- zaakt. Zijn voomemen is dat onclerwerp aan de orde te stellen a.s. Donderdag over 14 dagen. De heer D. SCHEELE is dan voldaan. b. De heer VAN DRIEL merkt op, dat als gevolg van de in deze vergadering genomen besluiten de volgende week verschillende men schen zonder uitkeering zullen zitten. Zij zul len dan den „heerlijfken'' gang naar het arm bestuur moeten maken, en hij kan wel zeggen, dat ze dit ook in grooten getale zullen doen. De secretaris van het armbestuur heeft hem in verband daarmede al gezegd, dat hij niet wist, waar hij zijn centen zou moeten halen. Hij wilde daarom wel verzoeken van wege burge meester en wethouders te zorgen, dat de secre taris van het armbestuur over voldoende mid- delen zal kunnen beschikken om de menschen te helpen. De VOORZITTER merkt op, dat het burger iijk armbestuur morgen vergadert; de heer Van Driel is dan in de gelegenheid met zijn medeleden te beraden welke maatregelen ge- troffen moeten worden en de secretaris zal zich dan met burgemeester en wethouders in ver- binding kunnen stellen. De heer VAN DRIEL stemt toe, dat er nog vergaderd moet worden, doch de secretaris had hem verzocht, dit punt alvast hier eens te sprake te brengen. De VOORiZITTER sluit de vergadering. GEMEENTERAAD VAN AXEL. Vergadering van Dinadag 11 Mei 1926, des vpormiddags 10 uur. Voorzitter de heer F. Blok, Burgemeester. Tegerawoordig de laden: J. M. Oggel, M. W. Roster, A. E. C. Kruijsse, Ph. J. van Dix- hoorn, J. Weijns, J. M. Baert, A. JTh. 't Gilde, Ed. van de Casteel, F. Dieleman, J. de Feijter en P. de Feijter. Secretaris de heer J. L. J. Maris. De VOORZITTER opent de vergadering door het uitspreken van het gebedsformulier. Aan de orde komt: 1. Notulen. Het vaststellen van de notulen der vergade ring van 20 April 1.1. wordt aangehouden, daar deze nog niet in druk zijn verschenen. 2. Ingekomen stukken. a. Het raadsibesluit van 18 Maart 1926, tot verkoop van grond aan P. Rouw, voorzien van het bewijs van goedkeuring door Gedeputeer- de Staten. Aangenomen voor kennisgeving. b. Het raadsbesluit van 20 April 1926, tot verkoop van grond aan P. J. van Bendegem, voorzien van het bewijs van goedikeuring door Gedeputeerde Staten. Aangenomen voor kennisgeving. c. Een schrijven van Gedeputeerde Staten van Zeeland, d.d. 16 April 1926, waarin dit college meedeelt, dat, nu op zijn schrijven van 19 Maart j.l. geen nadere voorstellen ter zake van de electrificatie dezer gemeente zijn ge- volgd, en Gedeputeerde Staten evenmin ver der kunnen gaan dan hunnerzijds was ge vraagd, zoodat geen overeenstemming kan worden verkregen, zij de N. V. Provinciate Zeeuwsche Electriciteitsmaatscihappij hebben verzocht, de stroomvoorziening in Axel ter hand te nemen. Daarbij zal wel zooveel mogelijk op de be- langen der gemeente in haar geheel gelet kun nen worden, maar uit den aard der zaak zal ook met het belang der electrificeerende ven- nootschap rekening moeten worden gehouden; de gemeente zal het alzoo zichzelf te wijten hebben, wanneer niet zoo spoedig een alge meene stroomvoorziening zal worden. tot stand gebracht, als zij wellicht zou wenschen evenals het geval zou zijn geweest, wanneer'Vj de voorstellen van Gedeputeerde Staten hadden aanvaard. Overeenikomstig het voorstel van den Voor zitter zal dit schrijven in aanmerking worden genomen bij punt 9 der agenda, concessie-aan- vraag der P. Z. E. M. d. De rekening en verantwoording der Ge- zondheidscommissie, wier zetel is gevestigd te Ter Neuzen, over den dienst 1925. De ontvangsten hebben bedragen f 2771,59, de uitgaven f 1267,53, het goed slot 1504,06. Aangenomen voor kennisgeving. e. Een adres van het Comite van Actie in zake electrificatie, waarin, naar aanleiding van het raadsbesluit van 20' April 1.1. tot het be- noemen van een adviseur voor het onderzoek omtrent de exploitatie van een gas-electrobe- drijf verzoekt den heer Duetz naast den door het gemeenteibestuur te benoemen adviseur rapport te laten uitbrengen. Waar de hqer Duetz feitelijk de ontwerper is van, het idee electrificatie op basis gas-electriciteit en, ge- zien men het in Axel heeft meegemaakt, dat de eene deskundige het rapport van de ander af- keurde meent het comite dit verzoek te moeten doen, opdat het onderzoek zoo eerlijk en on- partijdig mogelijk zal plaats hebben. Burgemeester en Wethouders stellen voor dit adres aan te nemen voor kennisgeving. De beer 't GILDE: Mijnheer de Voorzitter! Het komt mij in het geheel niet vreemd voor, dat dit verzoek van het plaatselijk comite van actie aan Burgemeester en Wethouders on- welgevallig is en zij dit voorstellen voor ken nisgeving aan tet nemen. Ik weet wel onge- veer hoe over de geheele actie door Burge meester en Wethouders en de tegenstanders van eigen stroomopwekking wordt geoordeeld. Dat is in de vorige vergadering duidelijk aan den dag getreden. Ik zal daar echter niet meer op reageeren en we zullen op onzen eigen weg krachtig voortsohrijden ook al moest hier in den raad straks weer een meer- derheid worden gevonden en ik voorspel, dat het daar naar toe gaat, verschillende symp- tomen wijzen daarop, die met nog verder strekkende en meer nadeelige voorstellen ac- coord zullen gaan. Door Burgemeester en Wethouders wordt deze vraag van het comite van actie opgenomen als een votum van wan- trouwen in hun beleid. Alsof dit comite van actie zonder deskundige voorlichting zou wer ken. Wat dit comite van actie voorstelt is niet het eerste het beste, en, ik wil het eens uitdrukkelijk verklaren zeer aanbevejenswaar- dig. De heer Duetz is geen gas-technicus, hij is een econoom. En dat wel in de eerste plaats. En de Nieuwe Rotterdamsehe Courant schreef in haar nummer van 27 Februari jl. deze woorden o.a. ten opzfchte van de Axel- sche kwestie: „Trouwens, dat nieuwe denk- beeld van gebruik der gasfabriek is wellicht beter toe te lichten door een gas-technicus in wiens kringen het ontstaan gepropageerd is.'' En deze heer Duetz (tusscben 2 haakjes ik wil het eens duidelijk en zoo krachtig mogelijk zeggen, dat ik overigens absoluut niets met hem te maken hefo en. dat zult u naar ik hoop op mijn eerewoond gelooven) deze heer Duetz is alleen en in de allereerste en meest vol- strekte zin van het woord eoonoom. En waar hij als zoodanig en geheel belangeloos de ge meente een dienst zou willen bewjjzen, meen ik, dat daar niet het minste beawaar aan ver- bonden zou zijn. De heeren zouden dan nog eens persoonlijk van alle zijden de zaak kun nen belichten en het gemeentelijk belang ware er stellig mee gediend. Het voorstel van Burgemeester en Wethou ders wordt aangenomen met algemeene stem- men. f. Rapport van het Accountantsbureau J. J. Moret over de resultaten van het gasbedriif in 1925. Aan het slot wordt te kennen gegeven, dat, waar thans de toestand van de ovens zoo danig is, dat deze volgens den directeur in het jaar 1926 beslist moeten worden afgebroken en door nieuwe vervangen, voorgesteld wordt den post ovens op de balans voorkomenid met f 2965 geheel af te schrijven uit de winst ad 2152,96%, zoodat dan nog een saldo winst resteert van 87,96%. Aangenomen voor kennisgeving. g. Een schrijven van Gedeputeerde Staten van Zeeland, d.d. 16 April 1926, waarin zij be- richten thans te kunnen mededeelen, dat tegen het raadsbesluit van 17 November 1925, strek kende tot het aangaan van eene geldteening van 70.000 voor uitbreiding van de gasfa briek, bij hen in beginsel geen, bezwaar bestaat. Alvorens evenwel definitief daaromtrent te beslissen, zullen zij gaarne de beschouwingen vernemen, waartoe hetin afschrift hierbijge- voegde schrijven van den directeur der P. Z. E. M. d.d. 31 Maart 1926, zoowel den gemeen- teraad als Burgemeester en Wethouders aan leiding geeft. Dit rapport luidt als volgt: Naar aanleiding van het mij om advies en raad in handen gestelde rapport van den direc teur der gasfabriek van Axel over de uitbrei ding van het gasbuizennet naar de buitenwij- ken: Vaartwijk, Magrette, Spui, Schapenbout en Sassing heb ik de eer Uw college het vol gende mede te deelen. Het onderzoek heb ik ingesteld op grond van het verslag der gasfabriek over 1924 en de begrooting voor 1926. De gasproduotie in 1924 heeft 24.22 M3. per 100 K.G. steenkolen bedragen, terwijl de be grooting voor 1926 een productie van 29.2 M3. per 100 K.G. aangeeft. Dit laatste heb ik op de volgende wijze ver kregen: Verkoop aan particulieren 276.000 M3. Straatverliehting 30.000 M3. Eigen gebruik 16.000 MR. Verlies 6 19.000 M3. 341.000 M3. Hiervoor worden geraamd 1.170.000 K.G. steenkolen noodig te zijn. Het verschil in de raming voor 1926 en het bereikte resultaat over 1924 kan gelegen zijn in het distilleeren van minderwaardige kolen in dat jaar. Althans de prijaen, van de steenkolen in dat jaar doen zul'ks vermoeden. In 1924 is door de muntgasrverbruikers 109.680 M3. venbruikt. Het getal dezer ver- bruikers was bij het begin van het jaar 355, dat voor dat jaar met 64 vermeerderde. Ik neem nu aan, dat de helft van de meerdere gas- verbruikers het geheele jaar gas hebben be- trdkkem zoodat met een aantal van 387 te re- ken,en is. Dit levert dan een verbruik van gg^is 283 M3. gas per aansluiting op. Ik neem hier alleen de muntgasverbruikers, omdat voor de buitenwijken alleen daarmede gerekenid is. (Er wordt een prijs van 13.5 cent per M3., in de begrooting ingezet, hetgeen al leen geldt voor muntgasverbruikers.) In de begrooting voor de buitenwijken i.s op een verbruik van 306 M3. gerekend. Dit is dus 23 M3. meer dan bereikt is in 1924. Verder kan ik nog meedeelen, dat in dezelf de wijken, waarvoor de uitbreiding van het gasbuizennet zou plaats vinden, reeds 93 ver- bruikers voor electriciteit gegarandeerd heb ben, terwijl nog een twintigtal hebben toege- zegd, Deze verbruikers zullen dus zeker geen gas voor verlichting gebruiken. Rekent men met een verbruik van 60 M3. per verbruiker voor licht, hetgeen zeker niet te hoog zal zijn, daar hiermede ongeveer 500 uur gebrand kan wor den, dan. moet van het door den gasdirecteur geraamde verbruik zeker 93 X 60 5580 M3. afgetrokken worden. Hierbij reken ik voor de overige verbruikers er niet mede, dat deze voor verlichting minder gas zullen gebruiken, dan die in de kom van Axel zelf. Men mag dus zeker met een mindere opbrengst van 5580 X 0,135 is 753,30 rekenen. Verder worden nog inkomsten geraamd uit den verkoop van industriegas, n.l. 3000 M3. a f 0,10 gelijk f 300. Ik meen hieromtrent gegronde twijfel te heb ben, daar, indien electriciteit ter beschikking staat, geen gas voor motoren afgenomen zal worden. De inkomsten zijn zeker met een. be drag van f 753,30 300 1053,30 te roo«- kleurig geraamd. Betreffende de aflossingen merk ik nog op, dat met 2 gerekend is, terwijl voor de kom van Axel voor de door de gemeente in bet bedrijf gestoken kapitalen met een percentage van minstens 4 is gerekend, zoodat ik, ook in verband met de voor de Mididelburgsche gras- fabriek geldende percentages van afschrijving, aan voldoende aflossing twijfel. Ten slotte zal blijken, dat een verlies van 6 wanneer de buitenwijken van gas vporzien zijn, te laag zal zijn, daar de gasdruk wel iets verhoogd zal moeten worden. Het verlies zal dan het meest tot uiiting komen in de kom van Axel, daar bier het gas buizennet van ouderen datum is en de druk bet hoogst. Resumeerend meen. ik ten aanzian ran de exploitatiebegrooting voor de uitbreiding van bet gasbuizennet te Axel te moeten opmerken. dat: le. het verbruik te hoog gesohat is en wel op grond van de verkregen resultaten in Axel en het gegarandeerde electriciteitsrver- bruik. 2e. bet aflossingspercentage belangrijk min der is dan voor de hoofdkom van Axel. 3e. !het verliespercentage voor de uitbreiding te gering zal blijken. 4e. geen meerdere administratieve orikosten in rekening gebracht zijn. De VOORZITTER deelt mede, dat naar aan leiding van dit schrijven de Gascommissie heeft vergaderd, die dit heeft gesteld in han den van den directeur om advies, waarna dit 9chrijven weer is behandeld en de stukken zijn gesteld in handen van Burgemeester en Wet houders. Het schrijven van den directeur der ge- meente-gasfaibriek luidt als volgt: Ontving het afschrift betreffende becritisee- ren van, mijn rapport van 8 Sept. 1925 door den heer Streefkerk, directeur der Prov. Elec- 'trische Mij., hem opgedragen door Gedepu teerde Staten van Zeeland. De heer Streefkerk spreekt eerst over het verkregen resultaat der gasfabriek betreffende gasopbrengst uit de kolen en vergelijkt die met de begrooting van 1926. Ter opbeklering volgt hier een drietal bere- keningen, hoe op de voordeeligste manier op een gasfabriek als Axel het gas geprodueeej-,] kan worden. In No. 1 heb ik gewone kolen van goede kwaliteit genomen waar uit 100 K.G. 30 M3. gas gedistilleerd wordt en waarvan de 1000 K.G. kolen kosten /15 in de loods en het gas eene waarde heeft van 5200' calorien per M3. In no. 2 heb ik vetfijnkolen genomen met een gasopbrengst van 22,5 M3. uit 100 K.G. kolen en waarvan de 1000 K.G. 10,35 kosten in de loods en het gas eene waarde heeft van 5200 calorien per M3. In No. 3 heb ik weer kolen genomen als in No. 1, waarbij in, den oven nog watergas ge- produceerd wordt met een gasopbrengst van 40 M3. uit 100 K.G. kolen. De kolenprijs als in No. 1/15 in de loods. Het gas eene waarde heeft van 4500 calorien per M3. Verder neem ik aan, dat per dag 1200 M3. gas geproduceerd moet worden. Wij krijgen dan; No. 1. j.200 M3. gas, hiervoor noodig (30 MS. uit 100 K.G.) 4000 K.G. kolen. Hiervan wordt geproduceerd 2800 K.G. cokes. Voor de verhittipig van, den oven is noodig 800 K.G. cokes. Ten verkoop over 2000 K.G. is 50 H.L. cokes a 0,50 is 25. Teer uit 100 K.G. kolen 4 K.G., dat is uit 4000 K.G. kolen 160 K.G. teer. Per 100 K.G. 1-,80, dat is voor 160 K.G. teer 2,88. Uitgaven aan kolen 4000 K.G., per 1000 K.G. 15 60,- Inkomsten aan cokes en teer 27,88 Blijft 32,12 Dit gas heeft een calorisdhe waarde van 5200 per M3. en kost dus 1200 (M3. gas) X 5200 (calorien) 6240000 calorien, f 32,12 of 32,12 X 5000 per 5000 calorien 1 M3. gas) 0,0257 of 2,57 cent. No. 2. 1200 M3. gas hiervoor noodig (22,5 M3. gas uit 100 K.G. kolen,) 5333 K.G. kolen. Hiervan wordt geproduceerd 3733 K.G. cokes. Voor de verhitting van den oven is noodig 800 K.G., blijft ten verkoop over 2933 K.G. is 73 H.L. a 50 cent 36,50. Teer uit 100 K.G. kolen 4 K.G., dat is uit 5333 K.G. kolen 213 K.G. teer. Per 100 K.G. /1,80 is voor 213 K.G. 3,83. Uitgaven aan kolen 5333 K.G. per 1000 K.G. 10,35 55,20 Inkomsten van cokes en teer 40,33 Blijft 14,87 Ook dit gas heeft een waarde Van 5200 ca lorien en kost dus 5000 calorien (±1 M3. ga.-1 - -*• No. 3. 1200 MS. gas, hiervoor noodig (40 M3. gas uit 100 K.G. kolen) 3000 K.G. kolen. Hiervan wordt geproduceerd 2100 K.G. cokes. Voor de verhitting van den oven is noodig 800 K.G. 100 KjG. (voor watergas) 900 K.G. ten ver koop over 1200 K.G. is 30 H.L. cokes a 0,50 15. Teer uit 100 K.G. kolen 5 K.G., dat is uit 3000 K.G. kolen 150 K.G. teeri Per 100 K.G. 1,80 is 2,70. Uitgaven aan kolen 3000 K.G. per 1000 K.G. 15 45,— Inkomsten aan cokes e,n teer 17,70 Blijft /27,30 Dit gas heeft eene waarde van 4500 calorien en kost (1200 X 4500 5.400.000 calorien) 27 30 X 5000 27,30 of per 5000 calorien g ,mnnn r 5,400,000 0,025 of 2,5 cent. Bij werkwijze No. 1 kosten 5000 calorien 2,57 cent; bij No. 2 1,2 cent e.n bij No. 3 2,5 cent. (Zie verder het Eerste Blad.)

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1926 | | pagina 6