ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANPEREN. Neemt toch het beste AbdusTroOP s No. 7890. Vrijdag 19 Maart 1926. 66e Jaargang De absoluutheid van het Christendom. VOLLE-HELK-REEP BeterdanGoed: DE BESTE ABUN.NE MENTSPRIJS: s hoRaSTJS bji.-A.x5. B 1 N N E N I A M Dt M&15S $s& Rfi Voor binnen Ter Neuzen 1,40 per 3 maanden Voor buiten Ter Neuzen fr. per post f 1,80 per 3 maanden Voor 't buitenland f 2,70 per 3 maanden franco per post Abonnementen voor 't buitenland alleen Dit blad verschljnt iederen JMaandag-, Woen«dag- en Vrlldagavond. Bij vooruitbetaling fr. per post /'6,60 per jaa< bij vooruitbetaling. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN Dit is een onderwerp, dat eigenlijk voortduren-d aan de orde was, is en blijven za3. Wij hadden dit opschrift reeds qe~ schreven bijvoorbeeld, toen ons het iaatste Zon-dagsn-ummer van de Felegraaf in Wand en kwaatn, waarin niemand minder dan Prof. dr. H. M. van Nes.Jhoogleeraar vanwege die Ned. Hervormde kerk te Leaden, dit onderwerp behandelt. Ook hij merkt op, feitelijk is het debat der 20ste eernv een herhalinq van hetgeen de qees- ten ibewoog in de tijden van het Niceen- sche concilie (325). De oude vraag: ,,Wat dunkt u van den Christus?" keert tel- kens in nieuwe gedaante terug. En een ander hoogleeraar, die het zelfde onder werp eens behandelde, merkte op: Men vraagt niet naar de absolute beteekenis van het Socratisme, het Platonisme,, het Kantianisme, en merkwaardigerwijze altijd wel weer naar de absolute beteekenis van Wet Christendom. Natuurlijk, wanneer wij deze vraag stellen, word-t niet een of andere verschij- mngsvorm van het Christendom bedoeld doch het Christendom als geheel. Ter sprake komen dan niet de verschilpunten, die daar zijin tusschen de vele richfcingen binnen het Christendom, hoe ver die ook scans uiteen mogcn gaan in bijzaken en zelfs in groote hoofdzaken, doch het Christendom wordt dan gezien als een odsdienst. Wie dat zegt, voelt tevens oe moeilijk het wordt, deze zaak aan de orde te stellen, want is er bij a! de ver- scheidenheid toch nog wel eenige een- Weid? Er is een mooi hook van Weinel, get.i- t£ld: Jezus in de 19de eeuw. waarin deze geleerde op bijzonder belangwekkende en knappe wijze een overzicht geeft van de verschillende opvattingen over Jezus bij mannen. diie vooraan staan of stonden in de geschiedenis van het algemeene, gods- dienstige en christelijke denken, waarna dan telkens des schrijvers eindindruk'en eimdioordeel luidt: ook deze heeft Jezus nog niet volkomen, nog niet werkelijk verstaan. En als dan (in dat qenoemde boekje) Weinel zelf gaat zeggen, wie Jezus voor hem is, zal er onder de lezers van dit blad misschien niemand zijn, die zich daar weer in kan vinden. Heel eigen- aardig is bijvoorbeeld, dat Weinel in zijn boekje ergens zegt, dat Houston Cham berlain (een Engelschman, die in den oor- log Duitscher is geworden) Jezus ver staan heeft, maar iets later zegt de schrij- ver toch weer, dat ook deze Chamberlain Jezus niet volkomen gevat heeft. En dus men voelt. waar wij hen willen: Voordat men aan de bespreking van die vraag toe is: en dus voordat men kan be gin nen om te beantwoorden de kwestie: is Met. Christendom de absolute, dat wil dus zeggen: de eenig ware godsdienst, inoet toch eerst worden uitqemaakt: welk Christendom Hoe moeilijk dit ook zij te bealissenhet is toch tegelijkertijd een dankbare taak, want nu zal men er toch toe moeten komen, om, met voorbijzien van alles wat verdeelt, te zoeken naar de diepere eenheid. Is die er, dan zal die qe- vonden moeten worden. Is die er niet, dan is het een overbodig werk oni over de absoluutheid van het Christendom te §aan nadenken of twisten, want dan komt altrjd weer de vraag terug: Welk Chris tendom bed'oelt gij, als gij van het Chris tendom spreekt Wie deze vraag stelt, ziet dus een een heid, wil in ieder geval ergens een een- Meid ontdekken^ en "iet het Christendom als een andere relrgie dan de andere gods diensten. Dan is er al veel gewonnen. Immers, de natuuTwetenschapnelijke ne- thode van menschen als Spencer en ande- ren. vaUe het zdo op en leeraarde in d-er voege, alsof al wat de verschillende Gods diensten aan eigens en bijzonders hadden, b.v, hun bepaalde dogma's en oebruiken, bijko-mstig zoude zijn en onbefeekenend; het wezenlijke van een godsdienst moest (saar die methode) gezochf. worden in wat alle godsdiensten met elk ander ge- meen hadden. Zoo zocht men dan een grootst qemeenen deeler van alle bekende of nog half-bekende uodsdiensfen. Maar het is qemakkelijk te beariipen, dat op deze wijze en onder toenassing van deze Kfethode de studie der afzonderlijke gods diensten qroot gevaar lien zeer te kort te komen. Dan trokken natuurlijk de laoere. onontwikkelde godsdiensten aan het lanq- •rte ei,nde, en kregen zij een overwicht van beteekenis als hun in al hun armoede en kilheid en kinderachtigheid niet toekwam. De grootste had zich dan te richten naar den kleinste. Men handelde da.n on^eveer aaar de methode van dien man, die het vervelend vond, dat de boeken in zijn boekenkast van zoo verschillend formaat waren, en die ze toen (wij zullen bon°r> dat het maar een ,,verhaaltje" is liet afsnijden op de maat van het kleinste M7at dan in de hoogere "odsdie^sten nr.- vonden werd. ,dat ook niet in de latere voorkwam, moest weovalle" en ble-pf no heel buiten beschouwing. Tot gev/eldige verarming leidde dit systeem. En het l hoeft geen betoog, dat de aldus praktisee- rende geleerden van eenige bijzondere openbaring niets wilden weten. Neen, wij, die de vraag naar de abso lute beteekenis van het Christendom aan de orde stellen en haar van bijzondere. be teekenis achten, hechten ook waarue - den strijd, die er, de eeuwen door, is ge- voerd binnen het Christendom, waai men op allerlei wijze altijd weer getracht heeft uit te zutveren e,n nader te definieeren. Het zal dan wel juist zijn, wat Newman heeft gezegd, dat de leerbepalinaen eer negatief zijn dan positief, dat zij bedoeld zijn als middelen van beveiliging, en dat zij als bakens en qrenspalen stuur oeven aan ons denken. En de bekende Engelsch man Chesterton zegt het op zijn geestige manier nog veel aardiger, als hij beweert: „De menschen zijn in de dwaze gewooute vervallen om over orthodoxie te soreken, als over iets dat loom en saai en alle- daagsch was. Er bestond echter nooit iets, dat zoo gevaarlijk en zoo opwekkend is als orthodoxie." Zij is zegt Chesterton gezond verstand, en verstandig te zijn is dramatischer dan waanzinnig te zijn. Zij is het evenwicht van een man achter woest-hollende paarden, die hier schijnt te bukken en daar over te hellen, en die toch in elke houding de gcatie bewaart van een standbeeld en de juistheid van den wiskundige. De Kerk in haar vroege dagen draafde fel en snel als ooit een strijdros deed; maar het is volslagen on- historisch am te beweren, dat zij slechts blirndelings voortsnelde op een idee, gelijk de laagste "eestdrijverij. Zij zwenkte naar rechts e.n links, zoodat zij met de scherpste juistheid ontzaglijke hinderpalen vermeed. Aan de eene zijde liet zij de reusachtige massa van het Arianisme, gesteund door al de machten der aarde, die het Christen dom te wereldsch wilden maken. En het volgend .oogenblik haalde zij uit, om een orientalisme te vermijden, dat haar te on- wereldsch zou hebben gemaakt. De or- thodoxe Kerk sloeg nooit den wer der ge- dweeheid in. en nam geen bedinqen aan; de orthodoxe Kerk was nooit deftio. Het zou qemakkelijk voor haar qeweest zijn om de aardsche macht der Arianen te aan- vaarden. Het is qemakkelijk om dwaas te zijn, het is qemakkelijk om een ketter te zijn. Het is altijd qemakkelijk om de eeuw haar zin te geven; de moeilijksfe zaak ter wereld1 is: zijn eigen zinnen te bewaren. Het is altijd eenvoudig om te vallen; er is een oneindig aantal hoeken, waaronder men vallen kan; er is slechts een hoek waaronder men staan blijft. Gevallen te zijn in een of ander dier dwaasheden, van gnosticisme tot modern-christeliike ge loofsgenezing, zou inderdaad eenvoudig qeweest zijn en alledaagsch. Maar ze al len vermeden te hebben is een wilde jacht geweest vol avontuur, en in zijn geest ziet Chesterton de hemelsche strijdkar door de eeuwen donderen, de sombere ket- terijen terneer gesmeten en vertrapt, de ongetemde waarheid waggelend, maar fier en onvervaard Echter wie zoo spreekt. nuchterder als Newman of warmer dan Chesterton - heeft zich reeds op een standpunt ge- p.laatst en het Christendom erkend als de waarheid, of nog liever zenroen tvij: Chris tus als de waarheid. Prof. Van Nes heeft in zijin stuk in ,,de Telegraaf", dat wij hier voor ons hebben linnren, geschreven; ..Christendom noch Christelijke Kerk zullen ooit boven Christus uit rijzen, ge lijk het wordt aangeduid in het woord van het Johannes-Evangelie (XVI, 14), dat de Geest, die in alle waarheid leiden zal. Christus zal verheerlijken en het uit het zijne nemen zal. Zeker, eerst in de vol- tooiing van het God'srijk komt de absolute afsluiting, maar ook dit einde is reeds in den aanvang gegeven. Ik ken de bezwaren tegen deze om ting. Al wordt het absolute dan ook niet gezocht in een historische ontwikkeling. het wordt toch vastgemaakt aan de ge schiedenis, en daarmede aan het befrekke- lijke. Is" hier niet weder de paradox van Kierkegaard: het eeuwige, realiteit ae- worden in de historie En wij denken aan Lessing's eeuwige redewaarheden en toevallige geschiedeniswaarheden. Ik ant- woord alleen, dat Christus niet een toe- vallig punt is in de lijn der wereldgeschie- denis, maar het middelpunt der tiiden; elk punt in den omtrek kan toevallin hee- ten. alleen het middelpunt niet." En zoo wordt de kwestie dan ook eigenlijk niet, dat wij spreken over de ab soluutheid van het Christendom, maar naat het over de absoluutheid van den Christus, die niet gekomen is om te roe- pen rechtvaardinen, maar zondaars tot be- keerinq. Prof. Van Dijk heeft zoo terecht gezegd: ,,de aannemang tot kinderen is het characteristicum van het Christendom, zonder deze staat het Christendom inder daad op e&n lijn met alle andere gods diensten." Maar juist door dit eene gaat het Christendom boven alle andere gods diensten uit. Het moge niet qemakkelijk zijn om de vergeving der zonden aan te nemen en te verstaan, zij moge strijden met de logica van ons geweten en aller- minst onzen hoogmoi vleien, in conflict zelfs komen met' ons i-echtsbesef, toch is deze vergeving het kenmerk van het Christendom. Wij zouden het ook zoo kunnen zeggen: laat van het Christendom verre blijven ieder, die aan die vergeving geen behoefte meent te hebben. Het Christendom toch is meer dan een stemming, meer dan wat algemeene godsdiensdgheid of wat vaar idealisme, het Christendom gchrijft in zijn vaan het prachtige en dtiidelijke Johannes- woord: ,,Wij hebben Zijne heerlijkheid aanschouwd, eene heerlijkheid als van den Eeniggeborene van den Vader, vol van genade en waarheid.' Dat is absoluut. Dat is klare wijn. Dit duldt geen beper- king. Wie zich voor Christus buigt en Hem aanvaardt als den Koning van zi;n leven, aanvaardt in en met Hem de abso kujtheid van het Christendom. 1 §H G zakelijkheid." Over de rede van den communist, die natuurlijk al spoedig met de hamer van den president in aanraking kwam, en over de leege exclamaties van Ds. Kersten, die uit den aard der zaak met leedvermaak de ineenstorting der coalitie canstateerde, kunnen wij gevoegelijk zwijgen. Aan het einde van den middag brachten de grollen van Braat weer wat leven in de Kamer. Zijn kromme taal lokte weer menigmaal bulderend gelach uit. Groote vroolijkheid ontstond toen hij voor de eerste maal het woord ,,Zomertijd' noemde. Hij zai niets en niemand ontzien in zijn strijd tegen den Zomertijd. Obstructie zou het niet worden naar hij verklaarde, maar overi- gens deed hij heel geheimzinnig en moet dus worden afgewacht, waaroo 'het zal uitloopen. Voorloopig nam de Kamef zijn bedreiging van den vroolijken kant op. Alle fracti el eiders hebben thans aespro- ken; morgen zal de Katholieke leider dus aan het woord moeten komen. Met veel belangstelling wordt zijn rede afgewacht. 17 Maart. De heer Nolens heeft gesproken en de velen, die meenden, dat de Katholieke leider zijn verklarino op 10 November, welke de crisis heeft uitqe- EZ0i$PES8 WEiEOEELISGEN, INGEZONDEN MEDEDEELINGEN voor Uw borst. Al die straffe en prikkelende middelen kunnen niet heilzaam zijn voor Uw gestel. Akker's Abdijsiroop wordt bereid met kruiden- extracten en bevat dus geneeskrach- tige stoffen in den vorm waarin de natuur ze aanbiedt. Parfemgntair Oagbogk van Insider. 16 Maart. Het was vandaagwel zeer onqeliik verdeeld. Eerst twee knappe fcrsche re- devoeringen van leiders van groote frac- ties: Mr. Dresselhuys en Mr. Marchant; daarnia kleingoed: de eenlingen De Visser. Kersten en Braat. ,,Het" gezantschap heeft weder een be- langrijke piaats in het debat ingenomen. Toen in 1924, aldus Mr. Dresselhuys. de Vrijheidsbond voorstelde om, op bezuini- gin-gsgronden, drie gezantschapsposten te schrappen werd dit amerrdement, na on- aannemelijik-verklardng door Minister Van Karnebeek, aanstonds ingetrokken. Indien iokt, niet zoo maar in ,,een booze bui had afgelegd, blijken niet juist te hebben ge zien. Het is evenwel anders geloopen dan men had gedacht en de Katholieken zullen, naar Mgr. Nolens verklaarde, niet anders kunnen doen dan daarin te be- rusten. Dr. Nolens moge geen groot redenaar zijn, op geestige wijze weet hij de dingen te zeggen. Zoo toen hij dgn spot dreef met het ,,hinderlijk volgen", waaraan de Ka tholieke partij van sociaal- en vrijzinniq- democratische zijde blootstaat. Zij wordt Lot een partij van democraten gepromo- veerd, wanneer zij met de heeren Albarda en Marchant, in het schuitje zou willen stappen: doet zij zulks niet, dan wordt zij het kabinet-Colijn ook ditmaal had doen weer bij de reactie in den hoek geduwdi weten, dat het politieke gevolgen aan deze stemming vetbond, dan zou de Vrijheids bond zich nog eens ernstig hebben bera- den. Maar Minister Van Karnebeek zeide slechts flauwtjes, dat hij niet kon zien welk landsbelang door het wegnemen van het gezantschap kon worden gediend, en dus kreeg de geheele zaak het aspect van een ruzie in de coalitie. En daarin bij te springen, was niet de taak van den Vrij heidsbond. De speculatie van sommigen, dat dt vrijzinnig-democraten weder overstag zouden gaan en het gezantschap zouden helpen handhaven, zal niet gelukken. uir. De S. D. A. P. kreeg te hooren, dat de Xa'.holieke:; dc met naar in zee konden gaan ter wille van de democratic", wan neer haar leider verkondigt, dat het te doen is om de komst van het socialisme voor te bereiden; Mr. Marchant werd in het zo.nnecje gezet met de opmerking, dat hij zich verheugen moest over de weige- ring der Katholieken, nu hij immers na zijn „biauwtje" tot de overtuiging is ge komen, dat het gezantschap geen lands belang is In den nqmiddag v.ing de Mdmstt-r- president aan met de beantwoording van de verschillende sprekers. Mr. De Geer Marchant verklaarde. dat nabr zijn oor- - stelde op den voorgrond, dat zijn kabiji our deel onze internationale positie het gezant schap niet eischt. Blijkbaar is de heer Marchant hiervan eerst overtuiqd na zijn mislukte formatiepogingenop zijn De cember-program prijkte immers nog het gezantschap. Het staat intusschen nu'vast, dat het gezantschap bij den Paus zal ver- dwijnen. Ook in een ander opzicht is het mislukte program-Marchant nog ter sprake geko- men, Mr. Dresselhuys wees er oo, dat geheel de vrijzinnig-democratische ver- i kiezingscampagne had geconcentreerd op de nationale ontwapening. Maar enkele j maanden later was deze lokvogel op den 1 rommelzolder opgeborgen; geen woord over ontwapening. Wat de heer Mar chant hiertegen opmerkte, was uiterst zwak. Hoewel zijn rede overigens weer j op de bekende agressieve wijze werd voorgedragen. Aan het nieuwe kabinet j werd weliswaar het gebruikelij-ke eere- i saluut gebracht, maar het werd aanstonds een gemitigeerd coalitie-kabinet genoemd een wegbereider voor het herstellen van de coalitie. Het kabinet wist rust in het land te brengen: de Kamer, aldus de heer j Marchant, moet voorzichtig zijn, zij moet op de teenen loopen om gedrenn aan de regeeringstafel te voorkomen. Maar, zoo merkte hij terecht op, het kabine! wil aan stonds komen met een ontwerp inzake de plaatselijke keuze, dat een grooten strn'd zal meebrengen, ook in de partijen zelf, waarvan de ellende nie*: te overzien i5 En mot ziin wensc^i. om de ouaesWe van het gezantschap op te lossen, treedt hef kabi net buiten zijn beginsel van ..ijskoude KLEIMIGHEID niet is gaan zitten om een ander kabinet ter zijde te stellen; het is opgetreden nadat alle pogingen waren mislukt en met geen ander do el dan om het land aan een reqee- cing te helpen. Hij bevestigde echter uit- drukkelijk hetgeen de heer Nolens reeds had Laten doorschemeren; de rechterzijde verlangt naar eeai herstel der coalitie. en dit i n t e r m e z z o -kab i net zal terugtreden zoodra de eenheid is hersteld. Overiqens trad de Minister in een nadere toelichtinq an zijn program. Alleen politieke vraag- stukken wil het kabinet laten rusten, .;iaar daaronder rekent het niet de plaat selijke keuze en de uitbreiding van de toe- passing der Arbeidswet. Zelfs de bios- coopwet, bij partijstemming in de Tweede Kamer aangenomen, heette niet in strijd met het karakter van het nieuwe kabinet en zal in de Eerste Kamer worden behan- deld. Hier was de coalitie-Minister uit het kabinet-Colijn weer aan het woord. Inzake de ambtenaarssalarissen gaf Mr. De Geer geen hand-breed toe. De Minister achtte de quaestie van art. 40 thans een afgedane zaak ook voor den kampioen der ambtenaren. Mr. Marchant. dlie im mers gelijik de Minister fijntjes opmerkte. op zijn democratisch program zelf dezen eisch had losgelaten NEDERLANDPELGIE. De Minister-Presid nt. dhr. Mr. de Geer, heeft in de Kamer medegedee'd, dat, nu het Belgisch tractaat onderteekend is, dit loyaal in de Kamtr zal vevdedigd wordm. Het orige jaar zyn technische besprekiu- gen aangevangen, welke teDgt-volge van de ciisis zijn ond-rbroken. De,e worden na weer herva't en als het resultaat daar van in een protocol zal zijn vervat, zal de memorie van ant woord van den Minister van Buiienlandsche Zaken verschijnen. BET GEZANTSCHAP BIJ HET VATIC A AN. Ingedhnd is een no'a van wijziging op het Hoofdstuk Bu.tenlandsche Zaken (Hoofd- stuk Til) der S'aatsbegrootirg voor 1926. Voorgtsteld wordt een nieuw artikel 10- bis in te voegen Jaarwedde 9000) en verolijfsvergoedmg 19,000) van den Ge zant tij den Pauselijken Stoel. Dit voorstel wordt gedean aldus de toelichting in aansluitirg op de Re- geericgsverklaring, afgelegd in de ver- gadermg der Tweede Kamer van 11 Maart 1926. DE MINISTERS DONNER EN KAN. Bij Kon. besdnit is aan Mr. Dr. J. Dcnner en aan Mr. J. B. Kan, resp. benoemd tot M nister van Justitie en tot Minister van Binnenlandsche Zaken en Landbouw, e: vol ontslag verleend, resp. als raadadvneur bij het Cepartement van Justitie en tls secretaris- generaal bg bet Departement van Binnen landsche Zaken en Landbiuw, wat laatst- gen emd ontslag betr ft tevens met gelijk- tijd g eervol ontslag uit de func-ie van secretaris-generaal in algemeenen dienst. Het iigt in de bedoeling, dat b ideheertn hun vroegere functie weder opvatten na het ten einde loopen van hun Ministerecbap. Derha!ve zal voorshands in de aldus ont- stane vacaturen n;et worden roorz;en. HET LUCHTVERKEER. Daar het bestaande subsidie-contract tusschen de RegenriDg en de K. L M. einde 1926 afloopt, heeft He Directie der K. L M. dezer dag n bij den Minister van Waterstaat een nota ingediend in zake de verstrekkirg van subsidie over het tijdvak 1927 tot en met 1934, in welk jaar men verwacht, a dus wordt aan „Aneta" geme'd, het luchtvaart- bedrpf dusdauig te hebben ontwikke d, dat h»t rendabel zal zjjn geworden en geen Regee ingssteun m< er b-hoeft Teneiode de ontwikkeling van bet Neder- landsche luchtvaartbedrijf in het tijdpe rk van acht jaren mogelijk te maken en de Nederlandsche luchtvaart ie handhaven tegenover de sterkgesteunde.buitenlandsche luchtvaartmaatschappijen, heeb de K. L. M. over nit tijdperk een subsidie van vier millioen gulden aangevrragd. Zij houdt daarbij rekening naet een'terke uitbreiHing van het Nederlandsche luchin< t en met name met het banen van een lurblweg naar Nederlandsch Indie. Zij beschouwt het tot stand bre*gen vaD een luchtverbinding tusschen Europeesch en Aziatisch Nederland een van haar voornsamste taken. VACANT1EKAARTEN. In verband met het Paasch- en Pinkster- feest h eff de directie van de Nederlandsche Spoorwegen besloten, vacan^ekaarten uit te geven van 2 tot en met 7 April en van 21 tot en met 26 Mei. EMIGRAT1E. Men schrijft aan de N R. Crt. De werving voor emigrate raar over- zeescbe landen is weer in vollen pang. Het is aan den directeur van het infor ma'iebureau der Nederlandsche vereeniging Landverhuizing gebleken dat onder de aan- geworvener, tal van personen voorkomen, die in het land, waarheen zij z ch willen begeven, geen of slechts een zeer geringe kans van slagen hebben. Bedoelde directeur acht het daarom dringend noodig, alleD, die over emigrat e naar overzeesche landen denken, wederom ernstig te waarschuwen tegen het doen van overijide stappen. Niemand be-luite tot vertrek. alvorers inlicD'ngen en ra-d te heb1 en gerrargd aan genoemde vereeniging, Bezu denhout sche weg 97 's-Gravenhage. COURA ;-«KS &?¥!WS5KKS0K1 Indien U ran Uw hoett of bronchitit wilt af komen, koopt dan nog beden een fle»ch onoverti'ofrea Hetizauie werking op Uw ademhalingsorganen eal U .poedig overtuigen, dat ge inderdaad het be.t. genomen hebt. r Overai verkrqgbaar a f 1.50, f 2.75 en f4.50 per fletcb. ROOKrABAK P00DE-5TER TMEOOORU5 NJEMDJER GR0HIM6CM

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1926 | | pagina 1