Schoonmaak 8EMEN3DE BERICHTEH. Veiligheid en Volksgezondheid. INGEZONPEN MEDEDEELINGEN geeft menige huisvrouw en dienstbode ruwe en roode werkhanden. Deze worden weder- om spoedig gaaf, zacht en blank door Purol. SCHEPEN IN KANTON UITGEPLUNDERD. Er liggen thans te Kanton veertig stoom- schepen stil, door de bes is sing van den iouane-commissaris, dat ge<-n schepen ge- lost of geladan mogen worden, zooiang de regeering van Kanton niet zijn eisehen heeft aanvaard, waaromtrent op hetoogen blik nog niets vernomen is. Twee buitenlanische schepen, die in de haven va 1 Whampoa voor aDker lagen, zijn door roovers uitgeplunderd. Er hebben thans in de laatste maanden op de Paarl- rivier meer dan twaalf beroovingen op baitenlandsche schepen plaats gehad. ARBEIDER3MILIT1E TEGEN HET FASCISME. In den algetneenen raad der arbeid irspartij te Brussel werd medegeeli, dat alle maat- regelen zijn gemmen voor do vorming eener arbeidarsmilitie ter verdediging tegen hot fascisme. Besloten werd een openbare inschrijving te openen om de kosten van den strijd tegen het fascime te dekken. NUTT1G C1JFERM A.TER1AA.L. Het Zweedsche Ministerie voor Sociale Zakea heeft kort geleden een s'.atistiek over belangrijke ge leurtenissen in het ind istrieele leven in Zweden over hetjaar 1924 gegeven. floewel de cijfers niet „ac ueel" meer zijn, blijven de conclusi-s, die er uit te trek ken zijn, nog wel dege- lijk van belang voor het tegenwoordige oogenblik. Bijvoorbeeld In 1924 gingen, tengevolge van stakin- gen verloren 1.204 500 werkdagen (in 1918- 6.907,390!) De stakingen waren voor het grootste deel het gevolg van loonconflicten. Hoe was nu het resultaat. van dezen strijd Slech's 6° /0 van de stakingen werden gewonnen door de ar- oeiders. Het grootste deal (75 °/0) ein- digde met eea compromis Deze cijfers moeten den waarnemer van het sociale leven wel tot nadenken stemmen. Immers waar het grootste deel 'an de stakingen niet gewonnen wordt, blijft het eindresul- taat voor de betrokken personen minder dan de ge'orach'e offers. Bovendien men moet om den invloed van de stakingen op het welvairts'even te beoordeelen, zich niet bepalen tot de winst en verliesrekening van den strijd ia eea der industrieen. Men dient het totaal der verloren gegane dagen te nemen. Hieraan meet men de niet gebruikte productiekracht van het volk. De tveede vraag, die dan beantwoord moet worden kon na beeindiging van de con flicten, dus aan h6t einde van de periode, waarover ons onderzoek loopt, de productie zoo worden opgevoerd, dat ten eerste de achterstand in de proiuct'e ingehaald werd en ten tweede; is de noodzikelijke kapitual- vorming al of niet in het gedrang gekomea Het behoefc onzes inziens geen betoog, dat het verlies van ruim 1 milliosn arbei is- dagen niet in een kort-n tijd hersteld kan worden. Het resultaat van de conflicten is dus: verschuiving van ink unsten, daar waar dank zij dm afloop van de staking, de factor kapitaal minder, de factor ar oeid meer be- loond werd, maar voor de gemeensehap, die zijn inkomen moet purten uit de be- schikbare hoe^eelhe d gebruiksgoederen, is die verschuiving van inkomsten van bepaalde groepen, gepaard gegaan met vermi dering van iukomstea. Sta'cngen werken, zoodra zij ee ligen omva >g. aanuem volksver armend. Dat dit steeds meer wordt ingezien (daak zij de er raring moge blijken uit de poginge i, die door de besturen van de onder - nemers en de aroeidsorgaDisaties in de Britsche scheepsbouwindustrie thaos worden aangewend, om door een ondernemingsge wijze regeling van arbeidsvoorwaarden in onier ing overleg, de kansen op conflicten tot een minimum te beperken. Sjj de besprekingen die dezer dagen tusschen de leiters van de hierboven ge- no imde groepen zijn gevoerd, is gebleken, dat o >k de leiders van de arbeiders er- kennm de groite economische schade, die stakingen aanrichten. Uit statistieken als die, welke het Zweedsche Ministerie vau Arbeid gaf, kan dit weer eens blijken. Wij meenden daarom •goed te doen een enkel cijfer uit die s'atistieken te lichten en onder de aandacht van het geen economische vakbladen lezende publiek te brengen. HET VERGAAN VAN DE ALKAID. Aaa het verslag door een vertegenwoor- d'ger der N. R. Crt. gegeren van een mee- deeling van den in ons land teruggekeerden stuurman Visch ontleenen wij het volgende Zondag 10 Januan is de Aikaid, een stoomschip van Van Nievelt Goudriaan en Covan 5200 ton daed weight, zestien jaar g-dedea gebouwd door de Rotterdam- scbe Droogd )k Maatsehappij, met een in de Waalhaven ingenomen lading eierkolen van Rotterdam vertrokken met bestemming naar Philadelphia. De eerste vjjf dagen had' men mooi weer, maar daarna ging het io den Atlan- tischen Oceaan stormen. Gedurende veer- tien dagen had het schip zware stormen te verduren en reeds de eerste week daar van werd er zoo^ee! s-hade aangerieht, dat de kapitein naar hier telegrafeerde, dat de Aikaid in de loshaven vercraging zou heb ben door de noodzakelijkheid vau herstelling. Het schip zou zjja bestemming echter in het gehsel niet bereiken. De storm nam nog in hevigheid toe en gedurende vier dagen en vier nacbten had het een orkaan te verduren, zoo hevig als zelfs de hofmeester in zijn 45jarige erraring op zee, nog nooit had meegemaakt. Zulk een ontij mocht al eens een uur aanhouden, niemand aan boord hai deze orkaanskracht zoo laagea tijd zien woeden. De scbade werd dan ook hoe langer hoe erger. De machines waren nog wel te gebruiken, maar er viel niet meer te sturen het sphip lag dwarszee en de kapitein liet de machines stoppen, om met de gehavende Aikaid te gaan drjjven. Zaterdag 30 Januari verauderde de wind, waardoor de zee nog moeilgker werd. Zware zeeen sloegen over het schip, beukten er aan bakboord op, hadden alle deuren weg- geslagen, raasden dwars door het schip heen en verlieten het aan stuurboord De luiksn 2 en 3 waren weggeslagen en boven dien brak het hoofidek. De Aikaid ging in tweeebi scheuren. Het schip bevond zich toen op 350 mjjlen van Kaap Race, New Foundland. De kapitein liet het sein S.O.S. de lucht ingaan en men wachtte met den dooi voor oogen de be- schikking van het noodlot af. Het sein werd opgevangen door het mo- derne, 3 jaar oude Duitsche passagiers- schip Westphalia van de Hamburg-Amerika- lija, dat op weg was naar New-York. Da Aikaid gaf zijn bestek op, maar de West phalia vond het Nederlandsche schip niet op de aangegeven plaats. Het heeft echter een van de nieuwste radiotoestellen aan boord, een radio direction finder, waarmee men de richting bepalen kan waarin het in nood verkeereode, seinende schip zich bevindt. Daaraan heeft de bemanningvan de Aikaid het leven te danken. Het schip dreef in dezen wind en in de woes'e zee dermate af, dat de Westphalia het zonder zjjn radiopeiltoestel nooit zou hebben ge vonden. Zondagmorgen 19 uur bevond de West phalia zich bij de Aikaid, die toen Diet meer dan een weak was. De zee liep echter zoo hoog, dat er geen sprake kon zjjn van het uitzetten van een boot. De beide reddingbooten en de werkboot van de Aikaid waren stukgeslagen. Het schip brak steeds verder en hoewel het onge- veer 4700 ton kolen in had, werkte het alsof het in ballast lag. 's Avonds 6 uur werd het plotseling stil, maar de hoop op redding vervloog spoedig. Weldrastak de storm opnieuw op. De Westphalia bleef den geheelen nacht in de nabijheid van de Aikaid en de beide schepen onder hielden steeds draadloos de verbinding. Te 8 uur seinde kapitein Graalfs van de Westphalia, dfe 400 passagiers aan boord had en toch reeds over tijd was geweest door den storm, dat hij tracbten moest een boot uittezetten. Het Duitsche schip had zelf ook averij opgeloopen o.a. was luik 1 ingeslagen. De wind nam gelukkig iets af, maar de zee bleef onrustbarend hoog. De tweede stuurmaa Rettberg nam het commando van de reddingsboot op zich en vrij willigers meldden zich in voldoande aantal aan om te trachten, de Nederlanders uit hun be- narde positie te verlossen. Toen de redding- boot 50 meter van de Aikaid af was, werd zjj door een geweldige z>e opgenomen en onder den spiegel van het schip gesmeten, maar wonder boven wonder kwamen boot en bemanning er heelhuids af. Da bemanning van de Aikaid verliethet wrab. Na de 24 overigen kwamen het laatst de lste machinist, de fste stuurman en de kapitein behouden in de reddingboot, uadat men den uitlaat van de Aikaid had opengezet. de presenningshad doorgasneden, het schip met petroleum had overgoten en in brand gestoken ter bwvordering van de veiligheid der navigatie. De kapitein had nog het ongeluk op den s^ormladder uit te glij'leo en te water te vallen, maar hij werd opgepikt en in de boot gehaald. Aan boord van de Westphalia werden de schipbreukelingen hartelijk ontvaDgen en men liet het hun aan niets ontbreken. De 3de stuurman, die een zware bou te pakken bad en een matroo^, die door een zee op zij was gesmeten en met een zjjde tegen eea stuk hout terecht was gekomen. werden in bet hospitaal opgenomen, en zij waren beiden hersteld, toen het schip, 5 dagen over tijd te New York aankwam. Dinsdag is het s.s. wWestpbaUa" van de HamburgAmeriba Lijn, uit New York te Hamburg t^rugg dreerd. Nadat de passagiers aan land waren gegaan, vood een huldiging van den kapitein en de bemanning p'aats met name van de twee officieven en 7 overge maoschappen, die meer in het bijzonder aan het reddings- werb hadden dee'genomen. JNadat eerst de burgemeester van Hamburg de bemanning had begroet, nam „mini- sterialrat" Lahr het woord, die het red- dingswerk namens de reg»ering hu'digde en ook een telegram van rijkspresident von Hindenburg voorlas, waarin de kapitein eD de bemanning van de Westphalia geluk werden gewenscht met het welslagen van bun reddingswerk. DAT LIEP GOED AF. Esn dame in de GysinghsGaat te Rot terdam ontving een eoveloppe, inhoudende schrijfpapier onder het motte //wordt afge- haald". Zij nam de enveloppe mee op straat, om daar te zien wat deze inbield. Ver- volgens ging zij naar het postkantoor om ge'd te halen Het bedrag f 150 aan bankpapier deed zij in de enveloppe, waa^op zij weer huiswaarts giag. Toen eenige tpd later de enveloppe werd afgehaaid werd deze afgegeven met de 150 erin. Eerst later berinnerde de dame zich. dat het geld in de enveloppe zat. Zij ging naar de po litic, die er al spoedig in slaagde den man te vinden, die deze had bezurgd en weer af gehaald. Toen men hem z^ide, dat een be- drag van f 150 in de enveloppe zat. was hjj zeer verbaasd. Hij gaf al zijn opga- haalde enveloppen aan de politie en een daarvan bleak nog het bankpapier te be- vatten. Hat bedrag is aaa de vergeetaehtige dame ter hand gesteld. ONDER DEN 1NDRUS. Te Brtinn in Moravie geraakte iemand in eea bioscoop zoo onder den indruk van het drama op het doek, dat hjj zijn revolver greep en schoten loste op den onverlaat, die op het linnen snoode dingen be- dreef ten aanzien van het schoone en zwakke geslacht. Er ontstond een paniek. De schietlustige werd gearresteerd. Langzaam kwam hjj bij en toen bleek, dat hjj zoo door het film- drama was meegasleept dat hij buiten zich zelf raakte. KAMER VAN KOOPH. EN FABRIEKEN VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN TE TER NEUZEN. (Slot.) b. Indien besloten werd de lengte der codewoorden te -beperken tot 5 letters zou daaruit ongetwijfeld voor het publiek voordeel ontstaan. Er bestaan thans codes met woor- den gevormd door een groot aantal letters. Indien een codewoord uit hoogstens 5 let ters bestaat, genieten de gebruikers het voor deel, dat, aangezien in het telegrafische ver- keer een woord uit tien letters mag worden gevormd, 2 codewoorden bijeengevoegd kun- nen worden, hetgeen voor het telegrafisch verkeer, vooral met overzeesohe landen bij een duur woord-tarief ongetwijfeld eene voor den handel gewen-schte besparing beteekent. Het Bureau stelt voor in vorenstaanden geest te adviseeren. De heer WIND VAN MERKESTEYN kan niet geheel instemmen met het advies van het Bureau. Er dient toch ook gelet te worden op gemakkelijkheid in het gebruik en hij heeft op dit gebied eenige ervaring, dat uitspreek- bare code-woorden bij overbrenging per tele- foon veel gemakkelijker zijn, dan niet uit- spreekbare lettergroepen en dat overbrengen per telefoon heeft ook vaak plaats. De uit- spreekbare codewoorden zullen in den regel gemakkelijker zijn voor het ontcijferen. Hij meent ook, dat bij niet uitspreekbare code woorden niet 10 letters voor een woord zullen worden toegelaten, zoodat er dan geen voor deel in zit. Aangezien er codewoorden'bestaan van minder dan 5 letters zou de regeling ook geen waarborg bieden voor het herkennen van verminkte woorden. De SECRETARIS merkt op, dat het advies van het Bureau beru-st op de onderstelling, dat voor een telegramwoord 10 letters (twee code woorden) zullen mogen worden saamgevoegd. Het gaat voorts uit van, de veronderstelling, dat men hier te doen heeft met het overbren gen van berichten door teekens en niet door het gesproken woord. De heer NEETESON wijst er op, dat het een voordeel zou zijn, indien codewoorden be- stonden uit een vast aantal letters. Het voorstel van het Bureau wordt aange- nomen met algemeene stemmen. Instituut voor Economische Geschriften. Naar aanleiding van een kennisgeving van het Dagelijksch Bestuur der vereeniging In stituut voor Economische Geschriften, dat de Kamer is benoemd tot lid der vereeniging. wordt besloten dat lidmaatschap te aanvaar- deiu Collectieve arbeidsovereenkomsten. Door de Kamers van Groningen en de Gel- dersche vallei te Amersfoort is toegezonden een uitvoerige memorie, door hen gericht tot den Minister van Arbeid, Handel en Nijver- heid, naar aanleiding van een door dezen aan verschillende corporaties toegezonden voor- ontwerp tot verbindend verklaren van collec tieve arbeidsovereenkomsten. De Kamer van Groningen dringt op grond van hare bezwaren aan op de indiening van dit wetsontwerp af te zien, terwijl de Kamer te Amersfoort adviseert de behandeling uit te Stellen, omdat zij de huidige omstandigheden niet voor de invoering gescJiikt acht. Het Bureau is van oordeel, dat vooral voor een district als het onze een bind end verklaren der collectieve arbeidsovereenkomsten een groot bezwaar zijn. Voor de groote centra, en groote bedrijven kunnen de collectieve contracten 'n gemak ople- veren en die zullen ze dan ook eigener be- wegirig wel sluiten doch voor het platteland en de kleine bedrijven vormen zij een te eng keurslijf, dat voor die bedrijven doodend kan Zijn, aangezien deze ongetwijfeld aanleiding zouden zijn voor verhooging van productie- kosten en daardoor verhooging van den levens- standaard, daar de besturen van vakvereeni- gingen in de groote centra's wel zouden zor- gen voor opdrijven van verschillende arbeids- voorwaarden. Terecht wcrrdt in het Groning- sohe adves gewezen op de eiwaring die men in dit opzicht heeft in de drnkkers-wereld. Wel in hoofdzaak wordt op invoering der bindend verklaring aangestuurd in het belang van de werknemers (er zit ook voor een afzienbaar verschiet nog een andere bedoeling achter) doch aangezien van verhooging van productie- lcosten het publiek de dupe wordt, waartoe toch ook de werknemers behooren, door prijs- verhooging, is de vraag, of de maatregel in- derdaad wel in het belang der werknemers zou zijn. Nu kan toch reeds worden waargenomen dat de duurte de koopkracht heeft verminderd, waardoor ook werkgelegenheid is ontnomen en bij de bouwvakken wordt maar al te zeer ondervonden, dat sinds 1914 de onderhouds- werken, wegens de gestegen loonen tot het uiterste worden beperkt en zij die daarvoor in de gelegenheid zijn de reparaties zelf verrich- ten, hetgeen inkrianping der werkgelegenheid beteekent. Dan heeft men ook rekendng te hofklen met de nabijheid der grens, en de arbeidsvoorwaar- den bij onze naburen. Nog slechts in Duitsch- land en Oostenrijk bestaat die bindend ver klaring der collectieve arbeidscontracten, deze werd resp. in 1918 en 1919 ingervoerd. Men lette wel op die tijdstippen. Het is zeer de vraag of men in die ianden, als die regeling nog niet bestond, thans nog tot invoering zou overgaan. De toestand van handel en industrie is daar allerminst roos- kleurig. Het Bureau stelt op grond van vorenstaan- de voor, instemming te betuigen met het ad vies der Kamer te Groningen. Met algemeene stemmen wordt alrlns sloten. Bepaling der waarde van goederen bij invoer. De Kamer van Leeuwarden heeft zich tot den Minister van Financien gewend met een bezwaar betreffende de toepassing der invoer- recliten, dat nl. bij den prijs der ingevoerde goederen ook wordt berekertd de vrachtprijs vanaf de plaats der verzgnding tot die der be stemming. Zij wijst er op, dat dit onbillijk is, aangezien de ontvanger alsdan een hooger in- "voerrecht zal hebben te betalen naar gelang der omstanidigheid of hij al of niet ver van de grens woont. Indien b.v. een kooper uit Leeuwarden via Roosendaal een waggon goe deren laat komen betaalt hij aan vracht f 110, en moet dan daarvoor 5 tot 8 over dien vracht betalen, waarvan zijn. te Roosendaal wonende concurrent verschoond blijft. De Kamer verzocht den Minister een beslis- sing te geven, dat de waarde slechts moet be- rekend worden tot de grens. De Minister geeft te kennen niet tot het geven eener uitspraak of beslissing bevoegd te zijn. De beslissing daaromtrent berust bij de Tariefoommissie. De Minister zou alleen kunnen ingrijpen door het voorstellen eener wetswijziging. De Kamer van Leeuwarden heeft zich daar- op met een schrijven tot de Tariefcommissie gewend, met verzoek hare beslissingen die ter zake reeds genomen zijn te herzien, in den door aangegeven geest. Het Bureau acht de door de Kamer te Leeuwarden aangevoerde gronden geheel juist. Het kan toch nimmer de bedoeling geweest zijn, ook invoer te heffen over de spoorvracht op Nederlandsch gebied, en de waarde der goederen zou ibehooren te worden berekend naar de waarde die deze heeft aan de grens. Ten opziohte van Zeeuwsch-Vlaanderen zou het b.v. ook een groot verschil kunnen betee- kenen of de goederen werden ingevoerd langs de Duitsche grens en verder het Nederlandsch spoor via Vlissingen, of wel dat dit geschiedt langs de Belgisehe grens. Het Bureau stelt mitsdien voor, adhaesie te betuigen aan het streven der Kamer te Leeuwarden en zoo noodig aan te dringen op wetswij,ziging op dit punt. De heer WIND VAN MERKESTEYN wist niet beter of de vracht werd slechts tot aan de grens berekend; indien het anders ge schiedt- is dat zeer onbillijk. De heer VAN MELLE onderschrijft de be zwaren tegen de toepassing van het tarief van invoer. Ook belanghebbenden in Zeeuwsch- Vlaanderen ondervinden de gevolgen dier on- billijke toepassing. Indien zij goederen- uit Duitschland ontvangen per spoor, wordt de vracht van de Duitsche grens tot Vlissingen door de tariefoommissie gerekend bij de waar de der goederen. Het spreekt van zelf dat een concurrent, die in het Oosten des lands woont daardoor op de hier gevestigden een grooten voorsprong krijgt. Het voorstel van het Bureau wordt met al gemeene stemmen aangenomen. Spoorwegtarieven in Zeeuwsch-Vlaanderen. Het Bureau deelt mede, dat klachten zijn ingekomen betreffende de in vergelijkmg met het Nederlandsche staatsspoor hooge tarieven op de spoorwegen in Zeeuwsch-Vlaanderen, terwijl ook het groote verschil, dat berekend wordt voor het Belgisehe of het Nederlandsche traject tot misstanden voert. Omtrent een en ander wordt nog getracht gegevens te verza- melen. Het Bureau neemt zich voor te be- kwamer tijd daaromtrent bezwaren te zullen indienen bij de bevoegde autoriteiten. De SECRETARIS deelt namens het Bureau mede, dat na het verzenden der agenda om standigheden ter kennis der Kamer kwamen, waaruit de wenschelijkheid bleek ten spoedig- ste over deze kwestie een. schrijven te richten tot den Minister van Waterstaat. Getracht is de voorhanden gegevens nog voor zooveel mo- gelijk aan te vullen. Daaruit bleek, dat de vrachten op het Belgisehe traject voor het lo- caal verkeer gemiddeld een derde bedragen van het bedrag dat voor het traject in Zeeuwsch-Vlaanderen wordt berekend. Niet alleen worden de vervoerkosten op het Zeeuwsch-Vlaamsch gebied gedrukt, doch in dien men nagaat dat b.v. de verzending van een waggon steenkolen van Ter Neuzen naar Sas van Gent ruim f 18 kost, terwijl voor een zending uit Langerbrugge (2 K.M. verder) naar Sas van Gent slechts ongeveer f 6 ver- schukiigd is, springt in het oog, dat de Neder landsche handel-aar tegen zijn te Langerbrug ge gevestigden concurrent niet concurreeren kan. Dat in dezen toestand, die door valuta- verschil in 't leven is geroepen bij het stabieler worden der Belgisehe valuta een gunstiger regeling komt, moet dringend noodzakeiijk worden geacht. In verbanid daarmede zijn de ter kennis ge komen feiten, en verhoudingen onder de aan dacht van den Minister van Waterstaat ge- bracht. De Kamer hecht daaraan zijn goedkeuring. Propaganda-comite voor wegsverbetering. Een schrijven van het Propaganda-comite voor Wegsverbetering, waarin mededeeling wordt gedaan van, de stichting van dit comite, dat zich ten doel stelt de publieke belangstel- ling gaande te houden voor de verbetering der wegen, door woord en geschrift, en door over- ieg met verschillende wegbeheerders. Het acht een goed wegennet bevorderlijk voor de welvaart van het land en acht dit een nationaal belang. Het streeft er naar haar doel te bereiken door de aandacht te vestigen op de groote voor- deelen voor de gemeensehap van wegen, ge- schikt voor het mod erne verkeer; door te be- vorderen, dat de opbrengst van belastingen, geheven voor het gebruik van wegen, ook al leen aan de wegen ten goede komen, en door den band te versterken tusschen de verschil lende vereenigingen, welke zich tot taak stel- len, de wegenverbetering en het wegenbelang te bevorderen. Bij dit comite is betrokken de Vereeniging van Nederlandsche gemeenten, de vereeniging Het Nederlandsche Wegencongres, de Bond van Bedrijfsautohouders in Nederland, de cen- trale Organisatie van Nijverheid, centrale landbouworganisaties en de Kon. Ned. Auto- m0bielclub, door afgevaardigden in dit comite. In een nader schrijven geeft het Propaganda- comite te kennen, gaarne van de Kamer te zullen vernemen welke verkeerswegen binnen haar ressort het meest en het eerst verbetering behoeven, om te kunnen voldoen aan de eisehen van een veilig, vlug en ongehinderd economisch verkeer. Het Bureau heeft naar aanleiding van dit laatste schrijven gemeend dit belang het best te kunnen dienen, door een commissie uit de Kamer, bestaande uit leden wonende in ver schillende deelen van Zeeuwsch-Vlaanderen, te verzoeken deze zaak in studie te nemen en zoo tnogelijk in deze vergadering rapport te widen uitbrengien. Het heeft daardoor uitgenoodigdde heeren Neeteson, Van Melle en Van Waesberghe. Door genoemde commissie wordt gerappor- teerd als volgt: ALGEMEENE BESCHOUWINGEN; Bij de heoordeeling van de wegen in Zeeuwsch-Vlaanderen komt men tot de conclu- sie dat deze, behoudens enkele hoofdwegen of gedeelten daarvan onvoldoende zijn voof de eisehen van het tegenwoordig moderne ver keer. Te verwonderen valt dit ndet, daar die wegen voor het overgroote deel jaren geleden zijn aangelegd, voldoende voor de eisehen van dien tijd, en ook bij later aangelegde wegen hetzelfde systeem werd gevolgd, al thans voor wat betreft de breedte, en waarbij er in hoofd zaak op gelet werd of deze voldoende waren voor het berijden met de rij- en voertuigen b* den landbouw in gebruik. Qm de kosten zoo laag mogelijk te houden werd nagegaan hoe smal men een weg kon aanleggen om deze nog met een voertuig te berijden en voor het pa»- seeren werd aangenomen, dat men dan buiten de bestrating op den zijkant der wegen kon rijden. Omdat er destijds minder rij- en voertuigen op den weg kwamen was dat elkaar passeeren niet zoo hinderlijk, bet kwam althans minder voor dan thans nu het aantal rij- en voertui gen op den weg zooveel grooter is geworden terwijl men het snelverkeer niet kende. Behoudens enkele uitzonderingen zijn de wegen in het algemeen te smal aangelegd en. kunnen zij voor een deel ook versleten ge- noemd worden. De commissie heeft, de haar voorgelegde vraag besehouwende, daaruit geconcludeerd, dat het de bedoeling is thans op hoofdverbln- dingen de aandacht te vestigen en heeft dus, al^ zal nader blijken dat het nog een omvang- rijke lijst geworden is, vele wegen van secun- dair belang buiten beschouwing gelaten. Te verbeteren of aan te leggen wegen. 1°. De commissie is van oordeel, dat aller- eerste zorg behoort te zijn een goede verbin ding tusschen de beide deelen van ZeeuwscJi- laanderen. Deze is nog allerminst verkregen door het leggen van den Verbindingsweg van af Philippine tot in den Konimginnepolder. Zoodra men den Verbindingsweg verlhat komt men op den te smallen polderweg, die boven dien am het centrum van het Westelijk deel te bereiken langs een omweg voert over Bier- vliet naar IJzendijke, langs een keiweg die bovendien ook door gevaarlijke bochten veel te wenschen overlaat. Er zou een weg met een goede verharding van ten minste 5 meter breed behooren te worden aangelegd van af IJzendijke langs de baan van. de Zeeuwsch-Vlaamsehe tram naar Pyramide om deze daar in rechtstreeksche aansluiting te brengen met den bestaande* nieuwen Verbindingsweg naar Philippine. Vervolgens zou de verbinding door de ge- meente Philippine grondig dienen te worden verbeterd, terwijl bij den uitgang van Philip pine naar den Remoorterepolder het uitzicht, dat thans door een nauwen doorgang en dijkea zeer slecht is zou moeten worden verruimd. Van daar zou de weg naar het kanaal Gent- Ter Neuzen, bij Driekwart, geheel behooren te worden vemieuwd en over 5 Meter bestraat. Bij Driekwart bevindt zich bij het brugj* over de waterleiding ook een gevaarlijke foocht* terwijl over het brugje langs den weg* geplaat- ste paaltjes den weg hinderlijk versmallen e* het passeeren van twee rijtuigen ter plaatse (en men ziet elkaar pas als men daar komt) zeer bemoeilijken. Indien van af IJzendijke tot die plaats een goeden verkeersweg bestond, was er inderdaad een goeden weg van Westelijk naar Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen tot stand gekomen, Men komt dan aldaar op den weg langs het kanaal GentTer Neuzen, die in goeden staat van onderhoud verkeert en voldoende breed is en kan dan Noordwaarts in de richting Ter Neu zen en via Sluiskil en Axel Oostwaarts naar de Belgisehe grens naar St. Nicolaas en Antwer- pen en Zuidwaarts naar Sas van Gent en de Belgisehe grens naar Gent. 2. De weg BreskensIJzendijke verkeert in vrij goeden staat, doch zou ook op 5 Meter breedte behooren te worden gebracht, vooral in de nabijheid van Breskens, is de weg te smal en het elkaar met voertuigen paseeren moea- lijk, terwijl er druk gerij is. 3°. Omtrent den weg van Breskens naar de grens valt hetzelfde te zeggen, alleen tussdieK Oosthurg en Draaibrag bevindt zich een ge- deelte in minder goeden staat, terwijl dit eem weg- is die zoowel voor het intercommunaal ah- voor het intemationaal verkeer van beteekentkc is, zoowel uit de richting Maldegihem als ait de richting Sluis. 4°. Met betrekking tot het Westelijk' dee! van Zeeuwsch-Vlaanderen meent de commisdie in tweede instantie te moeten naar voren bren gen de wenschelijkheid van verbetering van den weg van BreskensGroedeNieuwvliet— Retranchement, leidende naar Knocke, daar men daardoor zou verkrijgen een aanstuitisg op den kustweg tot in Frankrijk, terwijl deae in den zomer ook zou ontlasten den onder 3°. genoemden soms overbelasten weg. In het ge- deelte NieuwvlietRetranchement behoo'er verschillende hinderlijke bochten weggenomeu. 5°. In den vrij goeden weg van IJzendijke naar Oostburg bevindt zich even voorbij Bui- tenlust een gevaarlijk punt, omdat men door een meters hoog heg bij een bocht van 90 gra- den in den weg alle uitzicht mist. Die heg zou behooren te worden gelcapt. 6°. Ook in den weg van den Koningincte noid er naar Biervliet bervindt zich bij de door- snijding van den dijk van den Elizabethpolder een zeer gevaarlijke bocht van 90 graden, ter wijl de doorsnijding zelf te nauw is. ALIe uit- Bliksemschade van een half miljoett gulden. Bij het naderende onweerseizoen ves tigen wij de aandacht van bewoners es eigenaars van landhuizen en van andere geisoleerde woningen op het feit, dat een gebouw een grootere trefkans voor den bliksem bezit naarmate het zich verder boven zijn omgevimg verheft. Hooge en verspreid gelegen huizen loopen derhalve een grooter gevaar. Men bedenke verder, dat het mogelijk is zich tegen dit gevaar te beveiligen door den aanleg van bliksemafleiders. De be- veiliging moge niet steeds volkomen zijn. het groote nut van bliksemafleiders is reeds sinds tal van jaren door deskundi- gen van grooten naam boven alle twijfel verheven. Voor ons land berekende Prof. Van Gulik in 1904 de jaarlijksche bliksem schade op gemiddeld een half millioen gulden. Hij vond verder, dat de toen- malige afleiders de kans op brand bij blikseminslag zes- of zevenmaal kleiner maakten. Sedert hebben de afleiders noq een niet onbelangrijke verbetering onder- gaan, en de jaarlijksche onweersversla- gen van het Meteorologisch Instituut te De Bildt leggen, telken jare opnieuw, voor ons land een onbetwistbaar getuige- n;s af van het nut der bliksemafleiders. GEZONDFU-IDSR A. AD.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1926 | | pagina 6