ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENT1EBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEBEN. No. 7846. Vrijdag 4 December 1925. 65e Jaargang. Uit hat booge Hoorden, Parlementair Feuilteton. I mTmTnTa h1. wZ Kind* V-^ ABONKt MENTSPRI1S BUIl ENLANO. J33 H3 X^S T* -E3 33^-A.ID cvx. De grootste snuffelaar onder de domi- nets is de heer F. W. Drijver. predikant te Naarden. Gedurende de veertig jaren van zijn ambt heeft hij zich speeiaal ge- interesseerd voor allerlei godsdienstige gebruiken en gewoonten en voor bijzon derheden uit het verleden. Goed °pm«- ker, als hij is. ziet hij. als hi) erg ens komt terstond merkwaardige geschriften o aevelsteenen of de een of andere histo- rische curiositeit en dan rust hij met voor dat hij er alles van weet. Zoo is hi) ge worden tot een der beste kenners van wat men ..folklore" noemt voor zoover dit ^nigszins met het kerkelijke in verband staat. Daarvoor heeft hij dan ook een eer- beidwaardige hoeveelheid oude boeken en tijdschriften doorgelezen. Wilt gij wetem wie Sint Martinus was, de heilige die op 11 November wordt vereerd met het rondloopen met kaarsjes en zingen door kinderen. dan kan zoo lets Drijver u ver- tellen, of wilt gij weten, wat het woord December beteekent, hij zegt net u. Daarbij is hij een smakelijk verteller die zijn onderwerpen steeds op beschaa wijze behandelt, zoodat wat hi, schnjft evengoed voor Katholiek, als Protestan of Israeliet leesbaar is. Hi) geeft slechts wetenswaardigheden en curiositeiten, waarbij hij natuurlijk met strikt bij kerke lijke zaken blijft. maar ook onderwerpen behandelt als de Vliegende Hollander o Het Schaakspel. Zoo heeft hi, in tal.van kranten en weekbladen ontelbare artikels geschreven en het feit, dat deze stuk,es steeds qaarne geplaatst werden, bewijst wel hun lezenswaardigheid. Dat die ar- tikels veel bijzonderheden bevatten, blijkt wel hieruit, dat er allicht geen schr.)ver is die er meer last van heeft. dat zijn ge- sc'hrijf wordt nageschreven door anderen die met geleende veeren pronken. Un- lanqs had ik daarvan een merkwaardiq staaltje. Er is namelijk in onze gemeente een dorp met een naam, die ook door een Belgisch dorp gedragen wordt. Nu ver- telt Drijver van een zeer bijzondere merk- waardigheid in de kerk van dat Belgische dorp En nu komt een van mijn kenmssen met een weekblad naar mij toe en vraagt mij: bebt u ooit gehoord. dat in onze kerk die merkwaardigheid te zien is? Ik zeg: dai is een onwaardheid. Nu, was t antwoord, lees dan hier: „Toen ik in de provincie Groningen de kerk te...... bezocht. zag ik er Terstond zei ik: Dat heelt de schrijver gegapt uit Mozaiek van ds Drijver en om te verbergen, dat hi, neett overgeschreven, zegt hij, dat hij het zelf heeft gezien, maar helaas is die kerk me in Groningen, doch in Belgisch Brabarn. Welnu toen ds. Drijver een groot aan - tal opstellen had geschreven, heelit hij ze gebundeld in zijn boek: Mozaiek. Dit viel zo6 in den smaak van het publiek, dat hi, nog drie nieuwe bundels heeft uitgegeven: Historie en Legende, Schetsen en Beel- den, en Velerlei Beelden. Van deze vier bundels acht ik zijn oudste de belang- rijkste. Het is ook het uitgebreidste boek. Wie de vier bundels bezit, heeft een arse- naal wetenswaardigheden. Het pleit voor de beteekenis van deze verzameling. dat than? de vierde, vermeerderde druk is ver- schenen, bijna 300 bladzijden. Uit een register achterin blijkt, dat er eenige lion- derden onderwerpen in verwerkt zijn. Zooeven noemde ik het woord: folklore. In dit vreem.de woord herkent men ae samenstelling van de woordem vo.„ i n leer. Er onder wordt verstaan: het optee- kenen van verhalen, gewoonten, spreek- woorden, liederen, fabelen, bijgeloovig- heden enz., d'us wat uit vroeger eeuvven nog voortleeft min of meer bewust bij het volk. Daaronder zijn nog resten van al lerlei gebruiken uit den tijd, toen onze voorvaderen, de Germanen, nog heidenen waren. Een der voorbeelden van oor- spronkelijk heidensch gebruik gee.: 'ij- ver in zijn boek. wanneer hij, naar aamei- ding van de verkiezing van tnaarschalk Hindenburg tot president der Duitsche republiek, herinnert aan het reusachtige houten standbeeld van hem tijdens den oorlog, waarin ieder tegen betaling een spijker slaan mocht. Feitelijk was dit nog een rest van een bijgeloovigheid uit het verre verleden, toen de Germanen heilige boomen bezaten. die door hen werden vereerd. Het omhouwen van zulk een heilige boom door een Christenzendeling in ons land, die deze vereering als afgode- rij beschouwde, kostte indertijd dien zen- deling het leven, want de vertoornde hei denen sloegen hem dood. Oudtijds sloeg men in zulke boomen spijkers in de hoop daardoor gunsten tt verkrijgen van den in den boom wonenden goddelijken geest, of daardoor met dien geest contact te krijgen. Men meende daardoor zich te verzekeren van geluk. Nog kort geleden was er in Drenthe een wilgenboom. Brenklijders gingen daar- heen, sloegen in den boom n spijker in de hoop, dat'als de bast van den wilg over den spijkerkop gegroeid was, de breuk van zelf genezen zijn zou. Drijver herinner.t er ook aan, aat in het museum voor land- en volkenkunde eenige afgodsbeelden, verfoeilijkt leelijk, staan, alicomstig van den Majombe-stam aan de kust van Loango in West-Afrika. Deze beelden zitten' vol met roestige spijkers. Ur.geveer n derde eeuw geleden heb ik ais Rotterdamsche jongen die beeldjes gezien en reeds toen de uitlegging vernomen, dat .die negers in hun afgoden spijkers sloegen in de hoop, dat hun wtenschen dan zouden worden vervuld. Zoo ziet men, dat ook Afrikaansche negers, die dan toch tot ge- heel ander ras behooren, thans nog een- zelfde bijgeloof koesteren als vroeger om- helst werd door onze voorouders, de Ger manen, terwijl resten van dat bijgeloof nog sluimeren o.a. in Drenthe en in Duitsch- lan<F Uit een ander voorbeeld kan blijken, hoe een veelgeliefd gebak nog een overblijfsel is uit den heidenschen tijd. Ieder kent de krakeling. Welnu vroeger werd de zon vereerd als een god. Dit werd o.a. gesymboliseerd in een brood- gebak, dat een zonnerad voorstelde met vier spaken, die de jaargetijden verbeeld- den. Toen men de beteekenis ervan niet meer kende, wijzigde zich de oorspronke- lijke vorm. Eerst werden van vier spa- ken er drie gemaakt, daarna werden zij door elkaar geslingerd en. vervolgens werd de ronde vorm tot een ovale ge maakt. Vermoedelijk werd de eerste ver- andering aangebracht onder invloed van het Christendom. In de vroege middel- eeuwen (circa 8001000) hebben de Christenpredikers, die in Germaansche streken werkzaam waren, om den over- gang van het heidensche tot het christe- lijke te vememakkelijken, allerlei heiden sche gebruiken, waaraan het volk gehecht was, gekerstend door er veranderingen in diSLii te brenflen. ZjOO ook is het heidensch symbool met vier spaken veranderd in drie spaken om daarin de drieeenheid te symboliseeren. Ditzelfde artikel geeft aanleiding om aan te wijzen, hoe er is vermeerderd in dezen vierden druk. Er zijn in dat stukje enkele regels bijgevoegd, die ds. Drijver onmogelijk weten kon, toen hij zijn vorige uitgaaf bewerkte. Want in dien tijd kreeg een onzer jongere kerkhistorici opdracht om de geschiedenis der Doopsgezinde ge meente' te Rotterdam te beschrijven met de notulenboeken van den kerkeraad en deze vond daarin een uitgaafspost, waar bij ten behoeve van de viering van het avondmaal krakelingen waren gekocht. Deze deelde dit terstond mede aan Drijver, die deze curiositeit erbij voeg- de. Misschien zal menig lezer verbaasd zijn te lezen, dat krakelingen bij h^t avondmaal werden gebruikt. Welnu er zou een heel artikel te schrijven zijn over de wijze, waarop het avondmaalsbrood j voor Protestanten wordt gebakken en de vorm, waarin dit geschiedt. Verschillende bakkers in groote steden hebben bijzon dere recepten, die toegepast worden bij de bereiding om het brood niet alleen sma kelijk te maken, maar ook tegelijk gemak- kelijk breekbaar en eetbaar, dat het snel gegeten worden kan. Ook in den voy™- waarin het gebakken wordt, is verschil. evenals in de wijze, waarop het in reepen wordt gesneden om op den avondmaais- schotel te worden gelegd. Bovendien zijn er nog bij de verschillende Protestantsche sekten belangrijke verschillen in de wijze, waarop de predikant ^aan de leden het brood uitreikt, samenhangende met ver schillende dogmatische opvattingen van deze plechtigheid. Hoe oude heidensche gebruiken geker- stend zijn. blijkt b.v. ook uit t Kerstfeest zelf, dat in de plaats is gekomen van een oudfeest, den geboortedag van de onover- winnelijke zon, het Joelfeest. Zoo is de Kerstkrans oorspronkelijk het rad van den zonnewagen, het Kerscbrood vervangt de heidensche offerkoek, de varkentjes van marsepein zijn overblijfsels van het goud- Ijorstelig varken, Gullinbursti, waarop de god Freyr (de god van zonneschijn en vruchtbaarheid) reed. Eveneens zijn het Kerstblok, dat in den haard wordt ver- brand, en de mistletoe van heidenschen oorsprong, terwijl ook de Kerstboom een rest is van de Germaansche boomenver- eering, waaraan men allerlei voorwerpen als geschenk voor de goden ophing. Eigenaardig is, dat niet alleen bij onze voorouders die boomvereering bestond maar evenzoo in Egypte en in Israel. Over allerlei dergelijke zaken licht Drijver in zijn Mozaiek u in. Het boek acht tk dan ook uitermate geschikt voor onderwijzers, omdat zij herhaaldelijk hier- in verklaringen zullen aantreffen of legen- den lezen,die hun bij het onderwijs te pas kunnen komen. Maar in het alge- meen genomen is het een boek geschikt voor beschaafde lieden, die van veel op de hoogte gebracht kunnen worden door den veelwetenden auteur. Juist om dat hij strikt onpartijdig slechts overver- telt van oude gewoonten, en zich nooit over wat zijn sympathie niet hebben kan. afkeuregd of geringschattend uitlaat, is deze bundel in den goeden zin van het woord: neutraal. T. g. T. II. Ue stenograbische dienst in ons parie- ment tunctioneert aidus: weerKlinKen door het Kamergeoouw de waarscnuwende scneiien, 'tiac de zitung een aanvang neemc, dan Degeett zicli een der scenogra- fen naar de vergaderzaal; hij stenogra- teert aaar hoogstens vijt minucen, wordt dan door een twee^m scenograat afgeiost en gaat zijn stenog^am uitwerken; inmid- aeis wordt de tweede stenograat door een derden vervangen, enz. 1 en siotte wordt de laatste scenograat weder door den eersten afgeiost, die inmiddels met zijn stenogram gereed is gekomen. Op die wijze is dus de kopij van het geheele zit- tingsverslag onmiddeilijk na atloop van de vergadering gereed. In de meeste parlementen worden de redevoeringen door twee stenografen ge- lijktijdig opgeteekend, in het Deensche Polketing zeifs door vier; ook wel wordt slechts gedurende twee of drie minuten opgeteekend, zooals in de Romaansche landen met groote spreeksnelheid, of daar wiaar meertalig wordt gesproken. De Duitsche Rijksdag kent zelfs drieerlei soort stenografen; de vaste stenografen, de hulp-stenografen en de leerling-steno- grafen, die op hun deurt weder de steno- grammen aan typistes dicteeren. Een zeer merkwaardige taak was, toen wij in 1920 het indrukwekkende parle- mentsgebouw te Boedapest bezochten, opgedragen aan de Hongaarsche steno grafen; het ontcijferen van bundeltjes in- genieuze stenogrammen van communisii- sche vergaderingen, die voor de revolutie hadden plaats 'gehad; in deze geheime bijeenkomsten waren alle voorbereidingen tot in details geregeld, en men was zelfs zoo voorzichtig geweest, het stenogram te schrijven in drie of vier vrijwel onbekende stelsels! Na een inspannende voorstudie begon het ontcijferen al aardig te vlotten, het resultaat loonde wel de moeite, zoodat deze stenogrammen ten siotte een ver- i pletterend bewijsmateriaal tegen de aan- stokers der revolutie' begonnen te vormen! Aan de Kamerleden wordt voor het af- drukken inzage gegeven van de uitge- werkte stenogrammen; zijn de leden nala tig inzake tijdige terugzending, dan wor den de redevoeringen afgedrukt, zooals zij door den stenografischen dienst zijn afge- leverd. Daardoor worden voorkomen de vele puntjes en blanke plekken. die de eer ste jaargangen van de Handelingen zoo- zeer ontsieren. Geheele omwerking van een rede of kapitale veranderingen zijn bij de correctie niet geoorloofd; in twijfel- "achtige gevallen beslist de betrokken Kamercommissie. In vele landen verschij- nen de stenografische verslagen reeds denzelfden avond, echter ongecorrigeerd: te Parijs worde er door de courantenver- koopsters op de boulevards mee qevent te Londen vindt men in de cafe's de han- i dige boekjes met het zittingsverslag lig- gen; bij den Indischen Volksraad worden de verslagen denzelfden avond voorloopig I den volgenden dag definitief afgedrukt. Het is wel merkwaardig, dat overal de ervaring leert, dat het juiste de snelste en schitterendste sprekers, de corypheeen van het woord. de wezenlijk knappe mannen staande boven de talrijke middelmatig- heden zijn. die in de photografie hunner redevoering inderdaad de minste retou ches aanbrengen! De stenografie, aldus lohan Gram, is de thermometer van het publieke staatsleven, en de stenografen zijn de zwaluwen van de volkslengte. Inderdaad is in den constitutioneelen Staat de openbaarheid van de handelingen der wetgevende vergadering een onmis- baar vereischte, maar zoolang niet tevens gezorgd wordt, dat die handelingen spoe- dig, nauwkeurig en volledig ter kennis van het algemeen worden gebracht, be- staat de openbaarheid in schijn, niet in werkelijkheid. Eerst met de invoering der stenografie verkregen de a.fgevaardigden een on- wraakbare getuigenis tegenover de kiezers in zake de wijze, waarop zij zich van hun taak hadden gekweten en aan het in hen gestelde vertrouwen hadden beantwoord. Welke- is hierbij nu de taak van den stenograaf? Volgens Timon in zijn geestig „Livre des Orateurs" is de stenograaf wezenlijk de Sancho van den oratorischen Don Quichotte. De stenograaf kleedt hem aan, hangt hem zijn purperen opperkleed om, geeft hem zijn valsche tanden en zijn pruik. Hij wacht den redenaar achter de schermen op, wanneer deze na de rol van Demosthenes te hebben gespeeld, badende in zijn zweet het toonee) verlaat. Daarop zuivert hij zijn redevoering met amandel- pers, parfumeert ze en verhoogt daardoor haar glans. Na hem aldus op zijn Paasch- best te hebben gekleed. vertoont de San cho hem aan het publiek. Ongetwijfeld overdraft Timon hier in sterke mate in zijn spot, gelijk ook het ge- val is, wanneer hij uitroept: uit iederen stenograaf zou een uitmuntend afgevaar- digde kunnen groeien maar zou iedere afgevaardigde ook in staat zijn om een behoorlijk stenograaf te worden? Te veel vereenzelvigt hij den stenograaf met den fotograaf, die licht en schaduw op de verschillende wtoordvoerders laat vallen; te weinig bedenkt hij, dat de taak van den stenograaf is om zoo getrouw en nauw keurig mo gelijk het gesprokene weer te geven. Dus ook volkomen objectief, zon- der eenige politieke kleur al zou de stenograaf zelf het gaarne heel anders hebben gezegd: In verschillende buiten- landsche parlementen wordt echter ook in politieken zin van de stenografen oplet- temdheid gevorderd, daar zij moeten ver- melden, wanneer en bij welke groepen het gesprokene, bijval, levendigen bijval, stormachtigen bijval het bekende. hoort! hoort! ontmoet; zij hebben daarvoor vaste verkortingen, gelijk zij die ook bezitten voor de meest voorkomende scheldwoorden! Is dus de stenoaraaf geen Sancho als door Timon geschilderd, hij heeft groote mannen in hun robe de chambre of zelfs in nog minder dan dat zien staan, en wat zou juist hij. indien niet van nature dis creet, ,,parlementaire portretten" kunnen schetsen Want reeksen afoevaardiaden mogen wiisselen, aangetrokken en afne- stooten- door de kiezers: de stenografen blijven! DE KABINETSCRISIS. Dr. J. Th. de Visser, voorzitter van de Christelijk-Historische fractie der Tweede Kamer, is gisterochtend naar de Konm- gin op Het Loo gegaan. W E L D A f >10 H EI OS FOSTZEG E LS VOOR HET RIND. Naar wg vernemen zul en de weldadig- heidspostzegels dit jaar verkrijgbaar ziin van 17 Dee. tot 16 Jan. Gelijk men wtet, z(jn de weldadigheids- postzegels verknjgbhar in drie waarden, n. 1. van 2, 7>/s en van 10 cent, wHke egels zullen rerkoch.t. worden voor 4, 11 en 12Va ceni Dit keer zullen de zegels ook in rollen verkrijgbaar zgf>, zoodat men ze ook op de postzegelmaehine kan gebruiken. DE TOESTAND. Hoogst zond-rlicge beiich en uit Spanje hebben den iudruk gemaakt, dat er naar een „tuin ste. ieele crisis" ontstaan was en daarna dat „de samenstelling van het nieuwe ministerie" nijna gereed was YVy gelicven, schrijft de N. R. Crt., deze berichten zon- derling te ncemen, omdat voor een minis- terieele cri-is eerst een ministerie noodig is en dit er sedert 15 September 1923 ciet meer was Op dien dag werd door toedoen van luite na> t generaal Don Migui-1 Primo de Rivera y Orbaoeja, markies van Estella, een konink- liik besluit uitgevaardigd, waarbij deze benoemd werd tot hoofd van bet bewind en president van een m litair directorie, dat de regeering van den Staat werd belast Het directorio b sto d orhalve uit den president uit een brigade-generaal vo r elk van de militaire district u van het Schierei'and en en schout- - (j nacht. De president werd het hoofd van alle ministe rieele departementen en het ambt van minister werd afgeschaft Als er dus cu een „nieuw ruinist>rie' in de maak is, beteekent dit oat het koiinklyk besluit van 15 Septem er 1923 hesroepen is of zal worden en het „directouo" afgedaau heeft. Tot deze logische conclusie waren wij op grond van de e rate onvolledige berichten zelf reeds gekomen, toen een bericht aan de Daily News, via Bordeaux verzonden, ons bevestiging van deze ge- vo'gtrekking bracht., in tegenspraak echt r met een bericht in de Times, volgens h t- welk de militaire dictatuur voort blijft bestaan en de Spanjaarden die haar af schaffing wenschteu, bedrogen /ijn uit.ge komen De corre-pondent van de Daily News geett echter verschil'endt by onder heden, waaruit men moet opmaken dat het „nieuwe" mit isterie inderdaad gevore d is en de nameu van de ministers bek nd zijn Onder den druk van het leger, egt hij, is het directorio door e n revolutie waarbjj geen bloed heeft ge loeid, omvergeworpen en door een bnrgeilijke regeering vervangen. De Koning is blykbaar voor den ndemo- cratischen" druk geweken, geliik hi) vroeger voor den drnk der reactie geweken is. Maar het blijft dan toch een opmerkelijk feit, dat Primo de Rivera, na als dictator afgelreden te zyn, weer als ^minister-presi dent" opnieuw aan het hoofd van de re- geerirg verschynt Co^as de Espana Ten Oosten van het Iberische Schiereilai d ligt een ander schiereiland, het Apennijnsche Schiereiland, en daar is ook een parlement, maar de man aan het hoofd van het mi; i sterie is toe men het ook keeren of weudeu wil, een dictator en het parlement is het gewillige instrument waarop hij de wijsjes pijpt, waarnaar het land danst. Niet onmog-lijk is dus ook in Spanje de „direct iremode" enkel fen tikje ge- wijzi^d, om de mensch n die a'les ineens zouden willen, voorloopig tevreden te stel- len, en daarmee zou de tegenstrijdigheid tusscheu de telegram men aan de Daily News en die aan de Times dan eenigszins verklaard zijn. Wij zullen daaiom het nadere nieuws liever afwi chten. voor wij nog aan een grooten omm> keer n een her- stel van de Cortes als wetgevende macht gelooven, en dan nog daarbij het beding maken dat het nieuws uit onverdachte bron, buiten bemoeien s <an den censor, tot ons moet kemen. Iu oi ze jongensjircn hebben wij alien verhalen g leien van schr pbrtukelingert in open booten, die, door gebrek gedreven kauibHen werden en onder elkaar loott^n wie beurt lings den overlevei den tot S| jjs zou dienen. Zutke sch'pbreukeliugen diinken o >k zt-ewarer hun dor-cht te lessi hen. Een medicus h-efc pas in een feuille'on in ojs blad verteld van lij'ers aan een ern- stigen vo m van 9u k- r/i"fete, die, als mm huu b t water ontboudi om hun brandenden dorst te lesschen. bun vui'e waschwater <n nog erger vochteu t< t zich cemm. Dit zjjn illusrrat'es ten bewijze, dat em meusch uit chten nood, d.i. d".r dwang uit ge- brek aan ie's onontbeeilyks, tot alles kan komen. Tn den oor'og hadden de Duitsche s ten gevolge van de blekkade groot get-r-k aan vet, aan vet voir fol-svoedsei en voor technifche do-leit d-n. Er zjjn in dier ijl van njjperd g'brek, naar het echijnt, ,/Kadaver-Verweitungsanstalten" door hen opg^richt, om het vet van gecrepeerde paard^n enz. achter het Font uit, de cada vers te smelten en voor t(chn'sch gebruik te bestemmen. Daaruit was, ook door misverstand o er wat mm met, Bcadavers bedoelde, het geruebt ontsam, dat het Dui'sche legerbestuur last had gegeven zelfs her vet vnr de Iijlen Van gesneuvelde solfaten uit te smelten. Toen de Duitwhers om st'ijd bleven verklaren, dat de hlokkade hen niet ten onder kon k'ijgen de letizm waren: #man wirt dcch sat" en „esreicht") heeft de oor'ogsprop gandadierst van de geallieerdm de verzekes ingen der Duit- sehers met het cadaver-v< rbaal trachten te weerleggen. Het Duitsche volk vond dit verhaal. da* het de cadaver-legmde noemde een bijzondere srcaadbeid voor zjjn naam, omdat mm de wereld ertree wilde doen geloovm, dat. de Duit?ch< rs zulk vet door eetbare vetten heen mergden en zjj dos tot zoo lets wa'geljjks in strat waren. Men kan de zaak ook van een anderen kant bekyken en vioden dat de schande in zoo'n geval niet op de menschen. die door nood gedrorgm, tot zoo iets hun toeviucht moeten remen (zie de schipbreikel ngen en de lijders aan suikerziekte bierbovm) maar op de bewerkers van he' gebruik neerkemt. Maar dit in het vooibrgaan. In Duitsch!at d h'eft men er in elk ge val verontwaardigden aanstoot aan ger o- men en een Engelsch generaal had de cadaver legende on angs wrer in Amerika in vertrouwelijk gesprtk opgerakeld "Vol gens Amerikaansche bladen, die van zijn uitlatingen gehoord haddeir, z< u de En- gelsehman erkend hebben (maar hij ecft dit zelf herroep n\ dat de geallieerden de legende opzettelijk iu omloop gebracht hadden in het belang van hun oor'ogs- propaganda. Een oude Duitsche wonde werd daa door opnieuw opengereten en welmr-enende Engel chen hebben uadim niet ge ust, om hun regeering in het par lement tot de erkennmg te krijgen dat zjj zelve niets van hit lijkenverhaal ge- joofde. Eergisteren heb en zjj eindelijk het Dui'sche volk de v. Idoening kunnen ver- scbaffen, dat Chamberlain, terwijlLnther en Stresemann opde tribune zaten. de volgende verklaiing. op (en vraag vsn Henderson over de cadaver-legende. sflepde„De Duitsche rijkskans lier heeft n ij gemachtigd op gezai^ van de Duitsche regeering te zepgeD, dat daarvoor noo:t eenige groDd heeft be staan. Ik weu'ch daaraan uit naam van Z. M.'s regeerins toe te voegen, dat ik deze ontkennine aanva^rd en dat ik virtrouw, dat de valsche geruchten i iet meer zullen worden opgerakeld" (Toeju chingen In deze verklaring schuilt nog een andere vo'doening, n 1. deze dat een Engelsch minister zich in zijn parlement beroept op een verklaring van de Duitsche regeering en die uit naam van ziin eigen regeeiing aanvaardt, m een door de Duitschers als vurige taster beschouwd praatje den hals om te draaien Hit den tjjd van den oorlog is dit een geval zonder wedergade en men mag het beschcuwen a's een nieuw, de verzoening bevorderend uitvloeisel vsn het traetaat van Locarno aaMaMHK riMwnrrrm»^saa>^w»«

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1925 | | pagina 1