ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENT1EBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANPEREN. No. 7848. Woensdag 25 November 1925, 65e Jaargang. ABONNEMEMTSPRIJS V™ Ned?"nd^ enTmV'ika/2,7Q3perTmal'ande, g"S^tenlanl'f 3?lj SganfeT"-\bon.m'Mta 60 per jaar vooruitbetaling. BLAD gemeenteraad van ter neuzen. Tflpannr*frjF(a%rn™'*rt' yMBS&aSeSfeffiSSSSSai 3SW3 Vergadering van Donderdag 12 November 1925, des voormiddags 10 uur. Voorzitter de heer J. Huizinga, burge- meester. Tegenwoordig de leden: J- J- de Jager, D. van Aken, D. Scheele, P. van Cadsand, L. J. GeeKhoedt, R. Scheele, C. A. Verlmde, E. L. Franks, H. J. Colsen, N. A. Hamelink, L. J. van Driel, B. N. van Dijke en J. van Riet. (2. Slot.) Hoofdstuk I. Vroegere diemsten. Inkomsten: 1. Batig slot van den gewonen dienst vol gens de laatst vastgestelde rekening voor zoo- Yer daaraan rdet reeds eene bestemming is g»egeven. 23.003,92. De heer HAMELINK geeft te kennen, dat hii aanvankelijk voomemens is geweest voor te stellen, dat goed slot te bestemmen voor de verbetering van straten. In verband e^ter met de tegenvaller in zake de inkomstenbelasting, zai hii er zich bij neerleggen, dat dit goed slot in de inkomsten voor het volgend jaar wordt rerwerkt. Die schommeling in de opbrengst van de inkomstenbelasting wordt echter een beawaar voor het beheer der gemeente en als het mogelijk was wat meer regelmaat in de opbrengst der belastmg te houden, was dat Wepe'"hecrdDE' JAGER herinnert, reeds te heb- ben meegedeeld, dat er dit jaar 17.000 m'nder yaJ worden ontvangen. Daarop was in het ge heel niet gerekend. Er wordt f 7000 minder ontvangen alleen door de van e jaarwedden der ambtenaren ^n 10.000 wegens vertrek van particulieren en als gevolg van minder goede zaken van sommigen hunner. Dat is samen f 17.000 en daar is mets aan te •7" Achterstallige inkomsten van vonge dienMjaren. Memorie. Hoofdstuk II. Algemeen beheer. I n ko m st e n 3. Uitkeering van het rijk, overeenkomstig de artt. 1 tot en met 9 der wet van -4 Mei 1897 (Stbl. 156) laastelijk gewijzigd by de wet van 12 November 1921 (Stbl. 1173). f 15.810. 4. Uitkeering van het rijk, overeenkomstig art. 10 der wet van 24 Mei 1897 (Stbl. 156). f 600. 5. Secretarie-leges en rechten van den burgerlijken stand, f 1200. 6. Rechten ingevolge het Vuurwapenregle- ment. j 200. 7. Verhaal van bijdragen voor eigen en weduwen- en weezenpensioen ingevolge art. 36 der Pensioenwet 1922 (Stbl. 240). /815. 14. Aandeel der gemeente in de bruto op brengst der elfictrische centrale. 1200. Uitgaven: 8 Jaarwedde van den burgemeester. 5200. 9. Jaarwedde van de wetihouders. f 800. 10. Jaarwedde van den secretans. J 4800. 11. Jaarwedde van den ontvanger. j —>50. 12. Presentiegeld der leden van den raad. f 585. 13. Jaarwedden van de ambtenaren en be- dieniden ter gemeente-secretarie, den concierge en de boden en van bet kantoor van den ge- meemte-ontvanger. 11.155. 15. Schrijf- en bureaubehoeften, bnelpor- ten, vrachtloonen en andere kledne uitgaven. 1650. 16. Druk- en bindwerk. flOOO. 17. Onderhouden en schoonhouden van het gebouw of vertrek, bestemd voor de vergade- ring van den raad en van den burgemeester en wetihouders en voor de secretaire der gemeen te. f 500. 18. Onderhoud en aankoop van meubelen voor die gebouwen of vertrekken. f 200. 19. Verlichtdng en verwarming. 410. 20. Abonnement op het Staatsblad, Provin- ciaalblad en de dag-, week- of inaandbladen en den aankoop van boeken. f 120. 21. Archief. f 100. 22. Aanplakken en omroepen. f 50. 23. Plaatsen van advertentien. f 400. 24. Reis- en verblijflcosten. f 400. 25. OnfcUsten en eventueele rechten vallen- •de op de postrekeningen. f 30. 26. Abonnement op de telefoon en kosten van telefoongesprekken. f 250. De VOORZITTER geeft te kennen, dat bui'- gemeester en we;thouders naar aanleiding van de door den heer Colsen in de eerste afdeeling gesteide vraag betreffende uitbreiding van den dienst van het telefoonkantoor te Sluiskil en het openstellen der gelegenheid om ook des nachts een geneesiheer te kunnen ontbieden, een onderlioud hebben gehad met den directeui van het post- en telegraafkantoor alhier. Het resultant daarvan is geweest, dat openstelling van het telefoonkantoor van des voormiddags 8 tot des avonds 9 uur, alzoo gelijk aan de uren van de telefoon in de kom, is te verkrij- gen, evenals ook de gelegenheid om des nachts een dokter te laten roepen en dat hiermede een uitgaaf gemoeid is van f 300, welke burge meester en wetihouders voorstellen als post 26a in de begrooting uit te trekken. De regaling voor het des nachts oproepen van een dokter in de kom kan echter niet wor den opemgesteld in het R. K. ziekenhuis, doch men zal zich daarvoor moeten vervoegen aan het telefoonkantoor. Burgemeester en wetihou ders hebben hier iemand in de kom bereid ge- vonden zijn telefoon beschikbaar te stellen om des nachts aangesloten te staan. Deze zal in de toekomst ook aangesloten zijn in verband met zijn aanstelling tot 2e machinist bij de brandweer, als de autospuit zal gearriveerd zijn. Hij neemt ook op zich eventueel de dok- ters te waarschuwen. De heer D. SCHEELE merkt op, dat door deze regeling de dienst van de telefoon te Sluiskil zal uitbreiden en er dus meer gesprek ken zullen worden gevoerd. De telefoonad- ministratie geniet daarvan voordeelen. Heb ben burgemeester en wethouders niet getracht een deel daarvan voor de gemeente te bedin- g-en, tegenover de uitgaaf die deze zich daar voor moet getroosten. De VOORZITTER antwoordt onitkennend. Hij meent ook niet, dat dit van beteekenis zou kunnen zijn. Hij wijst er op, dat, in verband met de uitbreiding van den dienst des daags, de telefoonhouder het gemeentebestuur des nachts voor een koopje helpt. Voor het bedrag van 300 wordt in de geheele behoefte voor- zien. De menschen die telefoneeren moeten r,atuurlijk gewoon de kosten betalen. De heer COLSEN betuigt zijn dank aan bur gemeester en wethouders voor hun voortva- rendheid in deze om tot een goede oplossing dezer zaak te komen. De post wordt goedgekeurd met algemeene stemimen. 27. Contributie aan de vereeniging van Nederlandsche Gemeenten. 160. 28. Kiezerslijsten en het uitoefenen der kiesverrichtirtgenf 50. 29. Kosten van de dubbelen der leggers en plans van het kadaster. Memorie. 30. Bezoldiging der ambtenaren van den burgerlijiken stand. 415. 31. Overige kosten van den burgerlijken 80- Bevolkingsregisters en huisnummering. stand. 32. f 80. 33. Verzekering tegen ongevallen en inva- liditeit. 210. 34. Bijdragen i: zan het g6meentehuis. voor inkoop van pensaoen ngevolg^' art? 63 der Pensioenwet voor de Ge- meenteambtenaren 1913. f 210, 35. Bijdragen voor eigen en weduwen- en weezeivpensioen ingevolge art. 36 der Pen sioenwet1922. /3720. 36. Renten van geldleeningen. f 13381,82»2. 37. Aflossing van geldleeningen. 10105. 38. Verzekering tegen inbraak ten kantore van den gemeente-ontvanger. f 20. 39. Subsidie aan de Nederl. Ver. voor Ge- meentebelangen. f 5. 40. Bijdrage voor de stichting Rust- en Vacantieoord van den Nederl. Bond van Gem. Ambtenaren. 15. 41. Verteringskosten voor vergaderingen. 300. 42. Renten van bij voorschot betaalde cou pons en uitgelote obligaties door Julius Op- penheim's Bank, f 25. 43. Vergoeding aan den bode voor het ge- bruik van een rijwiel in dienst der gemeente. 25. 44. Brandwaarborg f 25. 45. 40 toeslag op het pensioen van de wed. van den ambt. ter seer. D. Tolhoek. f 106. 46. Toelage aan de Ver. van Burgemues- ters en Secretarissen in Z.-Vl. Oostelijk deel. f IT- 47. Toeslag op het pensioen van de oud- concierge van het gemeentehuis A. Koene. f 180- 48. Gedingen en rechtskundig onderzoek. 50. Hoofdstuk III. Open bare veilighei<L Inkomsten: 48a. Verhaal van pensioensibijdragen. f 695. Uitgaven 49. Belooning van de inspecteurs, dienaars en verdere beambten van politde, mitsgaders van de veldwachters. 18.950. 50. Kleeding en uitrusting der politiedie- naars en veldwachters. f 1225. 51. Kosten van wachtgebouwen en bureaux, alsmede lioht en brandstoffen voor die lokalen. 645. 52. Bureaubehoeften. 50. 53. Bewaring van gearresteerden. 20. 54. Reisgeld voor passanten en overige uit gaven der politie. 150. 55. Belooning en premien aan brandmees- ters en brandspuitlieden. f 435. 56. Onderhoud van brandbluschmdddelen en reddinigsmiddelen. f 240. 57. Onderhoud van brandweerkazernen en brandspuithuizen. f 250. 58. Onderhoud der lantaarns en verdere kosten der verlichting. f 8006. 59. Kosten ter zake van verzekering, pen- sioneering enz. van ambtenaren en beambten. 3315. 60. Subsidie aan de Burgerwacht. f 100. De heer HAMELINK geeft te kennen, in den laatsten tijd, sinds hij de geschiedenis van Ter Neuzen en omgeving gelezen heeft, om- trent de Burgerwacht van meening is veran- derd, want daarin heeft hij gelezen, dat de Burgerwacht van Zaamslag er eens op uitge- trokken is om een gestranden walvisch te be- machtigen. Hij heeft nu wel een andere mee ning omtrent het nut dier instelling, maar zal er toch tegen stemmen. De post wordt aangenomen met 8 tegen 5 stemmen. - Voor stemmen de heeren Van Cadsand, Fre- riks, Colsen, Van Dijke, Van Riet, De Jager, Van Aken en D. Sdheele; tegen stemmen de heeren Geelhoedt, R. Scheele, Verlinde, Hame link en Van Driel. 61. Toelage aan den Nederl. Politieb. f 5. 62. Brandwaarborg politiebureau. f 10. 63. Toelage aan de Politiehonden-dresseer- vereeniging „Zeeuwsch-Vlaanderen ,f 5. 64. Vergoeding voor het gebruik van een rijwiel in dienst der gemeente aan den agent van politie te Sluiskil. f 35. 65. Huur van Rijksgrond bestemd voor staanplaats van woonwagens. 25. Hoofdstuk IV. V olksgezo ndheid Inkomsten: 66. Keur- en slachtloonen. f 2000. 67. Verhaal van pensioensbijdragen. 50. 68. Storting door de geaondheidscommis- sie te Ter Neuzen van de pensioensbijdragen voor den secretans dier comimissie. f 75. Uitgaven 69. Toelage aan de gezondheidscomniissie. 205. 70. Belooning voor te verrichten vaccina- tien en lijkschouwingen. f 10. 71. Kosten ter voorkoming en bestrijding van epidemische ziekten. f 20. 72. Kosten van den keuringsdienst inge volge de Vleeschkeuringswet. f i700. De VOORZITTER wenscht bij dit punt in behandeling te brengen het voorstel van bur gemeester en wethouders om hun college te machtigen het noodige ondrzoek in te stellen voor het voorbereiden van de stichting eener centrale slachtplaats. In verband met dit onderwerp is door den heer Colsen zooeven aan spreker ter hand ge- steld eene op zegel gesteide verklaring van de Firma E. A. IJsebaert en 12 anderen, alien slagers te Ter Neuzen, die zich daarin \er- binden hun slagerij zoodanig op tijd in te rich- ten, dat deze zal voldoen.aan de eischen ge- steld aan de inrichtingen van hun bedrijf, zoo- als die zijn bepaald in de wet, de zoogenaamde Slachtwet 1927, terwijl de ondergeteekenden onder no. 2, evenzeer slagers van beroep wo- nende te Ter Neuzen, zich verbdnden gebruik te zullen maken van de centrale slachtplaats, die ten hunnen behoeve door den Bond van Dorpsslagers, gevestigd te Ter Neuzen, goed gekeurd bij Koninklijk besluit, St.bl. no. 52, d.d. 25 Juli 1918, zal worden gebouwd, en wel zoodanig, dat deze aan de gesteide eischen a.s bovenbedoe'd zal voldoen en op tijd gereed zal zijn. Bij het ad res is gevoegd een teekemng voor de te stichten slachtplaats en de volgende memorie van toelichting: In verband met de ons verstrekte toelichtin- gen door den heer H. J. Colsen, voorzitter van onzen bond, dat in het jaar 1927, de slagers volgens de nieuwe slachtwet hunne zaken moe ten hebben ingericht naar de eischen in die wet bepaald en dat thans bij het bespreken van de gemeentebegrooting ter sprake zal komen het van gemeentewege bouwen eener centrale slachtplaats, zijn wij zoo vrij U edelachtbare heeren hierbij beleefd te doen toekomen eene verbintenis van de slagers van Ter Neuzen, waarmede deze zich onder no. 1 verplichten hun slagerij zoodanig in te richten, dat deze aan de slachtwet zal voldoen, terwijl de bond van dorpsslagers gevestigd te Ter Neuzen, die menschen, onder no. 2, zal helpen welke met in de gelegenheid zijn te verbouwen, onvei- schillig wat hiervan de oorzaak is. Deze verbintenis evenwel is door de slagers van Ter Neuzen gegeven met dien verstande, dat de gemeente zal afzien van het inrichten eener centrale slachtplaats of wel de siagei s bovengenoemd de zekerheid zal geven, dat m een tijdsverloop van minstens tien jaren de gemeente Ter Neuzen, niet tot het bouwen eener centrale slachtplaats zal overgaan. De redenen, dat de slagers zich tegen diet bouwen van een centrale slachtplaats door de gemeente verzetten zijn de hooge Ijpsten die een derge- lijke inrichting met zicn brengt, getuige de verschillende plaatsen waar reeds zoo n in richting bestaat. Wij stellen ons voor, dat de raad van Ter Neuzen ons standpunt zal billij- ken en dat hij alsnog zal besluiten rekening te houden met de door de slagers op hun geno- men verplichting, zoodat inderdaad een cen trale slachtplaats voor Ter Neuzen achter- wege zal kunnen blijven. De VOORZITTER geeft te kennen, dat bur gemeester en wethouders voor dezen namid- dag- geen nadere gegevens hebben kunnen verstrekken. Hij meent echter, dat uit dc overgelegde stukken reeds blijkt, de stichtings- kosten en de opbrengst van keurloonen waar- op hier gerekend kan worden, dat een centrale slachtplaats hier groote levensvatbaarheiu heeft, en zonder eenige moeite de daa aan ver- bonden kosten kunnen worden gedekt. Welis- waar moet bet keurloon dan ongeveer verdub- beld worden, doch dan is het nog maar gelijk aan dat der gemeenten in onze omgeving. Dan is er echter een groot voordeel aan ver- bonden. Wanneer we iets verder gaan, kan er ook aan verbonden worden eene koelinnch- ting, die dan tegelijk voor de slachters eene besparing beteekent, aangezien er thans zijn die jaarlijiks voor f 100 tot j 130 aan ijs moeten uitgeven. Nu komen de slagers evenwel met eene ver klaring, dat zij hunne slagerijen volgens de eischen der wet wenschen in te richten, en dat niet alleen, doch zij willen voor de collega's die daartoe niet in de gelegenheid zijn zelf een centrale slachterij stichten. Inderdaad een Ioj.- waardige toezegging, maar spreker meent de heeren toch de lilusie te moeten ontnemen, dat men daarvoor zal kunnen volstaan met een gebouw volgens het ingezonden o'ntwerp, met een lokaai. Dat is niet bestaanbaar, dat zal een inrichting moeten zijn met minstens 3 lokalen. Op het oogemblik is nog niet.bekend, welke eischen bij het uit te vaardigen komnk- Ujk besluit zuilen worden gesteld. Spreker moet dan ook op grond daarvan de slagers ontraden, nu reeds tot bouwen over te gaan. De slagers kunnen ook nog geduid hebben, ze moeten maar in 1927 gereed zyn en spreker moet daarom aanraden in te gaan op het voor stel van burgemeester en wethouders, 0111 her te machtigen voort te gaan met het inwinnen van inlichtingen naar de definitieve kosten eener centrale slachtplaats, en de kosten der exploitable. Dit bindt ook nog tot niets, daar de raad ook dan nog kan besluiten zooals hij dit het beste oordeelt. De heer COLSEN deelt mede, dat de slagers alhier eene algemeene vergadering hebben ge- houden, waarbij alien tegenwoordig waren. In die vergadering is het stuk geteekend, dat thans bij den gemeenteraad is ingediend, waarbij zij zich verplichten hunne slagerijen tijdig in te richten overeenkomstig de Slacht wet 1927, terwijl zij zich voorts verplichten voor hunne collega s die door welke omstan- digtheden dan ook daartoe niet in de gelegen heid zijn zelf een centrale slachtplaats in te richten, waarvan de slagers mede door hunne onderteekening hebben verklaard gebruik te willen maken. Hij meent, dat de gemeenteraad deze daad moet op prijs stellen. De keuring in onze gemeente steekt niet on- gunstig af bij die der gemeenten in de omge ving. Het keurloon is beduidend lager. Dit kan, omdat Ter Neuzen op zichzelf is gebleven en niet bij een keuringsdistrict is ingedeeld, zooals de aangrenzende gemeenten, waar de keurmeester van Axel evenzeer moet keuren te Zaamslag als te Zuiddorpe en Koewacht. Ter Neuzen is een gemeente met een grootere be- volking, er wordt veel geslacht en daardoor komt er veel keurloon binnen. Spreker heeft ook met den hoofd-inspecteur voor de Volksgezondheid hierover geconfe- reerd. Indien de gemeenteraad niet op het voorstel van burgemeester en wethouders in- gaat, zal binnen een week of drie een plan voor de inrichting der slachtplaatsen bij burge meester en wethouders worden ingediend. Deze zullen die dan kunnen goed- of afkeuren, ze krijgen ze in elk geval ter beoordeeling. Het zou natuurlijk een groote teleurstelling voor de slagers zijn, die zelf hunne inrichtin gen willen in orde brengen, dat de gemeente raad toch besloot tot het inrichten eener cen trale slachtplaats en de slagers dan zou ver plichten daar te slachten. Door den voorzitter is te kennen gegeven, dat, blijkens de inge- wonnen informaties, eene centrale slachtplaats hier zou kunnen rendeeren. Men heeft die in formaties van Harderwijk. Doch nu zouden burgemeester en wethouders ook eens hebben moeten informeeren hoeveel daar aan keurloon moet worden betaald. Dat is daar heel wat hooger dan hier. Daar wordt betaald voor een stuk vee 10 en voor een varken /7,50. Daar krijgen de klanten bij de aflevering van hun vleesch een briefje, waarop 2 cent per pond wegens keurloon in rekening wordt gebracht. Dit komt omdat van het standpunt wordt uit- gegaan, dat zoo'n inrichting zichzelf moet be- druipen. Voor de uitvoering van de Warenwet krijgen de gemeentebesturen de rekening thuis, doch voor de uitvoering van de Slacht wet is dat anders. Er zou dan, ten koste van de slagers, hier een centrale slachtplaats wor den g-esticht, waarin ze niets te vertellen hebben. Hij betoogt, dat het plan en de begrooting, dat bij de stukken lag kant nog wal raakt. Men moet niet vergeten, dat het vee ook voor het slachten gekeurd moet worden. Voor 4 weken waren er 's Woensdags ter keuring om te slachten aangegeven 13 stuks vee en 22 varkens. Men zou dus ook 22 hokken voor varkens moeten hebben. Dan moet men niet uit het oog verliezen, dat het voor de slachters van Sluiskil op hooge kosten zou komen. Deze zouden behalve de kosten van het keurloon ook nog te betalen hebben de vervoerkosten van de geslac'nte dieren, die ook op minstens f 10 te stellen zijn, terwijl er ook een halven dag mee gemoeid is om het levende dier ter keuring naar de slachtplaats te brengen. De VOORZITTER meent, dat uaarvooi viij- 6telling kan worden gevraagd. Hij noemt als voordeel voor een centrale slachtplaats nog op, dat de keuringen dan ge- makkelijker kunnen geschieden, omdat dit dan op een plaats gebeurt, en men het zonder hulp-keurmeester af kan. De heer GEELHOEDT geeft te kennen, met belangstelling de uiteenzetting van den heer Colsen te hebben gevolgd. Hij wijst er op, dat er voor de stichting van een centrale slacht plaats een nogal tamelijk kapitaal noodig is. Van de slagers is nu een verklaring ingeko- men, dat zij hunne slagerijen volgens de wet van 1927 in orde willen brengen. Hij meent, dat de gemeente het dan niet behoeft te doen. Voor een paar slagers kan de gemeente toch geen centrale slachtplaats gaan bouwen en de andere behoeven toch niet te komen, als ze zelf goed zijn ingericht. Ook behoeft deze ge meente geen slachthuis te stichten ten behoeve van slagers uit een andere gemeente. Als de slagers er zelf in willen Voorzien, zou hij de zaak maar laten rusten. De heer D. SCHEELE is ook van oordeel, dat, waar het particulier initiatief ergens in' voorziet, de gemeente het niet moet doen. Als straks de slagers komen met goede teekenin- gen, dan is de gemeente er van af en moeten we de slagers daarvoor prijzen. Hij ziet niet in, dat de raad op het voorstel van burge meester en wetihouders moet ingaan. De heer HAMELINK acht het een moeilijke beslissing, zoolang de raad niet weet, welke kosten er met een en ander gemoeid zijn. Hij is van oordeel, dat het toch raadzaam zou zijn, indien de raad nu maatregelen nam, om, indien het eventueel alsnog noodig mocht blijken, te kunnen ingrijpen. Hij meent, dat belangheb- benden daartegen toch ook geen bezwaar kun nen hebben. Alvorens te beslissen, zou hij wenschen, dat de zaak van beide kanten kon beoordeeld worden. Hij moet echter wel op- merken, dat de voorzitter zooeven als een voordeel der centrale slachtplaats aanhaakle, dat het keuren dan minder omvattend zijn zal, omdat het op 6dn plaats geschiedt, doch dat er bij. de berekendng der exploitatiekosten toch ook op een hulpkeurmeester gerekend vondt. Dit doet eigenaardig aan. De VOORZITTER geeft te kennen, dat, in dien blijkt, dat geen hulpkeurmeester noodig die niet neemt. Indien er langdurig 1.1 1 4- i Oien OllJKL, uat gei-ll vergelijken met die te Rotterdam iedere slager tevens koopman en gaat er op I uit om zijn vee te koopen. In Rotterdam gaat j dat anders, daar zijn in het abbatoir lokaien verhuurd aan z.g. grossiers, die het vee laten slachten en die het daarna aan de siagers ver- koopen. Die slagers hebben geen verstand van levend vee koopen. De voorzitter heeft ook nog gesproken over n koeihuis en de besparing, die dat zou geven voor aankoop van ijs. Zeker, er zijn slagers, die een groot bedrag uitgeven voor ijs, doch al zou er een koeihuis komen, dan zou den die slachters er in de zomer maanden toch niet van buiten kunnen, om ook nog ijs aan te koopen. Men moet er ook eens rekening mee houden, dat er een slager is, die wekehjks niet minder dan 50 keurloon zou te betalen heb ben. Als men nagaat wat dat per jaar wordt, blijkt, dat men daar nog al wat voor kan doen om z'n slagerij te veranderen, daar kan hij wel een mooie slachtplaats voor bouwen. In een centrale slachtplaats zou het werk voor de slagers ook niet zoo gemalckelijk meer regelen. Nu wordt er geslacht op het oogen- blik dat ze tijd hebben, doch in de centrale j slachtplaats zou dat op gezette tijden moeten. geschieden. Hier zal men ook een slachtplaats j moeten bouwen, onevenredig aan de grootte 1 der gemeente, omdat het slachten slechts op j een paar dagen der week plaats heeft. In groote steden geschiedt dat dagelijks. De slachtplaats zou hier dagen staan, dat er niets te doen is, terwijl op ertkele dagen alles ineens zou komen. Er wonen hier ook nog grossders, die hun vleesch uitvoeren. Zij kunnen dat nu doen, omdat zij door het lage keurloon kunnen concurreeren. Dat voordeel zou dan voor hen ook vervallen. Spreker wijst nog op den reeds aangehaalden Donderdag, dat 18 beesten geslacht moesten worden. Men kan hier toch geen slachthuis met 13 zalen gaan bouwen? Dat slachten zou hier tot veel moeilijkheden aanleiddng geven. Hij hoopt, dat men er genoegen mede zal nemen, dat de slagers hun plannen ter goed- keuring zullen inzenden en men hen zelf zal overlaten hiervoor te zorgen. De VOORZITTER stemt toe, dat het keur loon hier laag is en wijst er op, dat dit te dan- ken is aan het vasthouden door burgemeester en wethouders, die geweigerd hebben Ter Neuzen te laten indeelen in een keuringsdis trict. Hij wijst er op, dat is nagegaan, dat hier een soortgelijk gebouw als in Harderwijk zou behooren te worden gesticht. Daar worden echter veel minder dieren geslacht, en daarom moet het keurloon er ook hooger zijn. Hij wil niet zeggen, dat, indien er hier een centrale slachtplaats komt, de slager van de buitenge- meenten hier naar toe zullen stroomen, doch verwacht, dat er in de toekomst toch wel ge bruik van zal worden gemaakt en 'hoe meer gebruik er gemaakt wordt, hoe lager het keur loon kan zijn. Hij moet b;i hernieuwing waarschuwen, dat de slagers nu niet te vlug moeten zijn, met het verbouwen. De eischen zijn thans nog niet bekend. Ze moeten maar met 1 Juli 1927 ge reed zijn. Als ze nu beginnen met het inzenden van plannen, moeten burgemeester en wethou ders er binnen den daarvoor gestelden tijd op beschikken en indien dan later bleek, dat die plannen niet voldeden aan de te stellen wette- lijke voorschriften, liep het op teleurstelling en nadeel uit. Spreker vaadt ook aan, dat, alvorens het stichten eener centrale slachtplaats van ge meentewege definitief zou worden afgewezen, de raad het college machtigt tot het instellen van een onderzoek naar de kosten en de ex- ploitatie mogelijkiheid. Indien dat volledig be kend is, kan de raad nog altijd een definitief besluit nemen. Dan kan beslist worden met volledige kennis van zaken. De heer VAN CADSAND vraagt, of ook de huisslaehtingen dan in de centrale slachtplaats zouden moeten geschieden. keurmeester noodig, om de ander af te lossen. Indien de raad zich op het standpunt stelt: we willen geen centrale slachtplaats, dan kunnen burgemeester en wethouders hun onderzoek wel stake; 1, is er echter een weifeling, dat men de zaak toch wel eens wil bekb'ken, dan kun nen burgemeester en wethouders met hun on derzoek doorgaan, waarbij de raad zich tot niets bindt. Aan den heer D. Scheele zegt hij, dat men naar het schijnt aan slagerszijde de porte van de zaak niet begrijpt, en men niet moet ver- onderstellen, ergens in een bescheiden hoekie een centrale slachtplaats te zullen kunnen stichten. De heer COLSEN kan nu al verklaren, dat de huisslaehtingen altijd tihuis zullen nogen geschieden, ook van rundvee, mits er niet van verkocht wordt. In geval van noodslachtmg moet het dier, indien men het vleesch zelf be- houdt, ook niet naar het jjlachtlokaal. Een paar afgevaardigden van den Slagers- bond zullen binnenkort vergezeld van den ar chitect, den heer De Bruijne, een onderhoud hebben met den Hoofd-Inspecteur, en dan we! weten, hoe de slagerijen er moeten uitzien. Hij meent, dat dit nogal zal mee vallen. Er mag b.v. niet worden gestookt, en er moet een ge legenheid zijn om de darmen af te doen. Hij wijst op IJzendijke, waar men een slachtplaats heeft ingericht, die wel aan de eischen der Slachtwet zal voldoen. Er wordt veel meer over geroepen, dan het in werkelijkheid wor den zal. Voor het oogenblik moet het nog wor den afgewacht, doch de slachters zullen komen met goedgekeurde plannen. De heer GEELHOEDT wjjst er op, dat, als de gemeenteraad zegt: wij bouwen niet, de slagers het moeten doen. Aangezien ze nu te kennen' geven het te willen doen, zou de raad wel gek zijn, indien hij zeide: neen, wij doen het! De heer VERLINDE voelt er ook weinig voor, maar meent, dat er toch niets tegen zou zijn, om het eens te onderzoeken. De VOORZITTER: Het onderzoek kan plaats hebben; we zijn er reeds mee begonnen ■en kunnen dat voortzetten. Als de raad echter zegt geen slachtplaats te wenschen, gaan bur gemeester en wethouders er niet verder op in. De heer COLSEN vraagt of de voorzitter dan geen vertrouwen stelt in de verklaringen vaji de slagers. Het spreekt toch vanzelf, dat, als de gemeente het niet doet, de slagers het wel moeten doen Ze zullen komen met door Dr. Berger goedgekeurde plannen. De VOORZITTER acht, dat men te voor- barig is en te veel belooft, aangezien men de eischen nog niet kent. Dat weet ook de hoofd- inspecteur nog niet. Dat za! pas kunnen be oordeeld worden, als ze volledig op de hoogte zijn met een en ander. De heer VAN CADSAND vraagt, of burge meester en wethouders in de volgende vergade ring met plannen en cijfers kunnen komen. De VOORZITTER meent, dat wel bevesti- gend te kunnen beantwoorden. Indien de raad blijk geeft zulks te wenschen, kunnen burge meester en wethouders morgen reeds begin nen met de voortzetting van hun onderzoek. Thans zijn echter de eischen nog niet bekend. De heer COLSEN wijst voor de inrichting van een slachtgebouw naar Goes. Hoek en Hulst. De gemeente-bouwmeester weet, hoe die zijn ingericht, die kent dus de eischen. De VOORZITTER geeft te kennen, dat die het niet weet. Er moet in dat opzicht voor het oogenblik worden afgewacht. want indien ten slotte blijkt, dat bij het koninkliik besluit andere eischen worden gesteld, moet men toch weer veranderen. De heer Van den Eeckhout heeft hier de h^st ingerichte riagerii. en als (jP7,e eventueel dispensatie vraagt, zal hii het ook wel krijgen, maar zelfs die vol doet niet aan de eischen die gesteld zullen worden. De heer FRERTTCS veronderstelt. dot. "1c de slachters een ^oede inrichting hebben, 7. toch

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1925 | | pagina 1