ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENT1EBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANPEREN.
No. 7848.
Woensdag 25 November 1925,
65e Jaargang.
ABONNEMEMTSPRIJS
V™ Ned?"nd^ enTmV'ika/2,7Q3perTmal'ande, g"S^tenlanl'f 3?lj SganfeT"-\bon.m'Mta
60 per jaar
vooruitbetaling.
BLAD
gemeenteraad van ter neuzen.
Tflpannr*frjF(a%rn™'*rt' yMBS&aSeSfeffiSSSSSai
3SW3
Vergadering van Donderdag 12 November
1925, des voormiddags 10 uur.
Voorzitter de heer J. Huizinga, burge-
meester.
Tegenwoordig de leden: J- J- de Jager, D.
van Aken, D. Scheele, P. van Cadsand, L. J.
GeeKhoedt, R. Scheele, C. A. Verlmde, E. L.
Franks, H. J. Colsen, N. A. Hamelink, L. J.
van Driel, B. N. van Dijke en J. van Riet.
(2. Slot.)
Hoofdstuk I.
Vroegere diemsten.
Inkomsten:
1. Batig slot van den gewonen dienst vol
gens de laatst vastgestelde rekening voor zoo-
Yer daaraan
rdet reeds eene bestemming is
g»egeven. 23.003,92.
De heer HAMELINK geeft te kennen, dat
hii aanvankelijk voomemens is geweest voor
te stellen, dat goed slot te bestemmen voor de
verbetering van straten. In verband e^ter met
de tegenvaller in zake de inkomstenbelasting,
zai hii er zich bij neerleggen, dat dit goed slot
in de inkomsten voor het volgend jaar wordt
rerwerkt. Die schommeling in de opbrengst
van de inkomstenbelasting wordt echter een
beawaar voor het beheer der gemeente en als
het mogelijk was wat meer regelmaat in de
opbrengst der belastmg te houden, was dat
Wepe'"hecrdDE' JAGER herinnert, reeds te heb-
ben meegedeeld, dat er dit jaar 17.000 m'nder
yaJ worden ontvangen. Daarop was in het ge
heel niet gerekend. Er wordt f 7000 minder
ontvangen alleen door de van e
jaarwedden der ambtenaren ^n 10.000 wegens
vertrek van particulieren en als gevolg van
minder goede zaken van sommigen hunner.
Dat is samen f 17.000 en daar is mets aan te
•7" Achterstallige inkomsten van vonge
dienMjaren. Memorie.
Hoofdstuk II.
Algemeen beheer.
I n ko m st e n
3. Uitkeering van het rijk, overeenkomstig
de artt. 1 tot en met 9 der wet van -4 Mei
1897 (Stbl. 156) laastelijk gewijzigd by de
wet van 12 November 1921 (Stbl. 1173).
f 15.810.
4. Uitkeering van het rijk, overeenkomstig
art. 10 der wet van 24 Mei 1897 (Stbl. 156).
f 600.
5. Secretarie-leges en rechten van den
burgerlijken stand, f 1200.
6. Rechten ingevolge het Vuurwapenregle-
ment. j 200.
7. Verhaal van bijdragen voor eigen en
weduwen- en weezenpensioen ingevolge art.
36 der Pensioenwet 1922 (Stbl. 240). /815.
14. Aandeel der gemeente in de bruto op
brengst der elfictrische centrale. 1200.
Uitgaven:
8 Jaarwedde van den burgemeester. 5200.
9. Jaarwedde van de wetihouders. f 800.
10. Jaarwedde van den secretans. J 4800.
11. Jaarwedde van den ontvanger. j —>50.
12. Presentiegeld der leden van den raad.
f 585.
13. Jaarwedden van de ambtenaren en be-
dieniden ter gemeente-secretarie, den concierge
en de boden en van bet kantoor van den ge-
meemte-ontvanger. 11.155.
15. Schrijf- en bureaubehoeften, bnelpor-
ten, vrachtloonen en andere kledne uitgaven.
1650.
16. Druk- en bindwerk. flOOO.
17. Onderhouden en schoonhouden van het
gebouw of vertrek, bestemd voor de vergade-
ring van den raad en van den burgemeester en
wetihouders en voor de secretaire der gemeen
te. f 500.
18. Onderhoud en aankoop van meubelen
voor die gebouwen of vertrekken. f 200.
19. Verlichtdng en verwarming. 410.
20. Abonnement op het Staatsblad, Provin-
ciaalblad en de dag-, week- of inaandbladen
en den aankoop van boeken. f 120.
21. Archief. f 100.
22. Aanplakken en omroepen. f 50.
23. Plaatsen van advertentien. f 400.
24. Reis- en verblijflcosten. f 400.
25. OnfcUsten en eventueele rechten vallen-
•de op de postrekeningen. f 30.
26. Abonnement op de telefoon en kosten
van telefoongesprekken. f 250.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat bui'-
gemeester en we;thouders naar aanleiding van
de door den heer Colsen in de eerste afdeeling
gesteide vraag betreffende uitbreiding van
den dienst van het telefoonkantoor te Sluiskil
en het openstellen der gelegenheid om ook des
nachts een geneesiheer te kunnen ontbieden,
een onderlioud hebben gehad met den directeui
van het post- en telegraafkantoor alhier. Het
resultant daarvan is geweest, dat openstelling
van het telefoonkantoor van des voormiddags
8 tot des avonds 9 uur, alzoo gelijk aan de
uren van de telefoon in de kom, is te verkrij-
gen, evenals ook de gelegenheid om des nachts
een dokter te laten roepen en dat hiermede een
uitgaaf gemoeid is van f 300, welke burge
meester en wetihouders voorstellen als post
26a in de begrooting uit te trekken.
De regaling voor het des nachts oproepen
van een dokter in de kom kan echter niet wor
den opemgesteld in het R. K. ziekenhuis, doch
men zal zich daarvoor moeten vervoegen aan
het telefoonkantoor. Burgemeester en wetihou
ders hebben hier iemand in de kom bereid ge-
vonden zijn telefoon beschikbaar te stellen om
des nachts aangesloten te staan. Deze zal in
de toekomst ook aangesloten zijn in verband
met zijn aanstelling tot 2e machinist bij de
brandweer, als de autospuit zal gearriveerd
zijn. Hij neemt ook op zich eventueel de dok-
ters te waarschuwen.
De heer D. SCHEELE merkt op, dat door
deze regeling de dienst van de telefoon te
Sluiskil zal uitbreiden en er dus meer gesprek
ken zullen worden gevoerd. De telefoonad-
ministratie geniet daarvan voordeelen. Heb
ben burgemeester en wethouders niet getracht
een deel daarvan voor de gemeente te bedin-
g-en, tegenover de uitgaaf die deze zich daar
voor moet getroosten.
De VOORZITTER antwoordt onitkennend. Hij
meent ook niet, dat dit van beteekenis zou
kunnen zijn. Hij wijst er op, dat, in verband
met de uitbreiding van den dienst des daags,
de telefoonhouder het gemeentebestuur des
nachts voor een koopje helpt. Voor het bedrag
van 300 wordt in de geheele behoefte voor-
zien. De menschen die telefoneeren moeten
r,atuurlijk gewoon de kosten betalen.
De heer COLSEN betuigt zijn dank aan bur
gemeester en wethouders voor hun voortva-
rendheid in deze om tot een goede oplossing
dezer zaak te komen.
De post wordt goedgekeurd met algemeene
stemimen.
27. Contributie aan de vereeniging van
Nederlandsche Gemeenten. 160.
28. Kiezerslijsten en het uitoefenen der
kiesverrichtirtgenf 50.
29. Kosten van de dubbelen der leggers en
plans van het kadaster. Memorie.
30. Bezoldiging der ambtenaren van den
burgerlijiken stand. 415.
31. Overige kosten van den burgerlijken
80-
Bevolkingsregisters en huisnummering.
stand.
32.
f 80.
33.
Verzekering tegen ongevallen en inva-
liditeit. 210.
34. Bijdragen
i:
zan het g6meentehuis.
voor inkoop van pensaoen
ngevolg^' art? 63 der Pensioenwet voor de Ge-
meenteambtenaren 1913. f 210,
35. Bijdragen voor eigen en weduwen- en
weezeivpensioen ingevolge art. 36 der Pen
sioenwet1922. /3720.
36. Renten van geldleeningen. f 13381,82»2.
37. Aflossing van geldleeningen. 10105.
38. Verzekering tegen inbraak ten kantore
van den gemeente-ontvanger. f 20.
39. Subsidie aan de Nederl. Ver. voor Ge-
meentebelangen. f 5.
40. Bijdrage voor de stichting Rust- en
Vacantieoord van den Nederl. Bond van Gem.
Ambtenaren. 15.
41. Verteringskosten voor vergaderingen.
300.
42. Renten van bij voorschot betaalde cou
pons en uitgelote obligaties door Julius Op-
penheim's Bank, f 25.
43. Vergoeding aan den bode voor het ge-
bruik van een rijwiel in dienst der gemeente.
25.
44. Brandwaarborg
f 25.
45. 40 toeslag op het pensioen van de
wed. van den ambt. ter seer. D. Tolhoek. f 106.
46. Toelage aan de Ver. van Burgemues-
ters en Secretarissen in Z.-Vl. Oostelijk deel.
f IT-
47. Toeslag op het pensioen van de oud-
concierge van het gemeentehuis A. Koene.
f 180-
48. Gedingen en rechtskundig onderzoek.
50.
Hoofdstuk III.
Open bare veilighei<L
Inkomsten:
48a. Verhaal van pensioensibijdragen. f 695.
Uitgaven
49. Belooning van de inspecteurs, dienaars
en verdere beambten van politde, mitsgaders
van de veldwachters. 18.950.
50. Kleeding en uitrusting der politiedie-
naars en veldwachters. f 1225.
51. Kosten van wachtgebouwen en bureaux,
alsmede lioht en brandstoffen voor die lokalen.
645.
52. Bureaubehoeften. 50.
53. Bewaring van gearresteerden. 20.
54. Reisgeld voor passanten en overige uit
gaven der politie. 150.
55. Belooning en premien aan brandmees-
ters en brandspuitlieden. f 435.
56. Onderhoud van brandbluschmdddelen en
reddinigsmiddelen. f 240.
57. Onderhoud van brandweerkazernen en
brandspuithuizen. f 250.
58. Onderhoud der lantaarns en verdere
kosten der verlichting. f 8006.
59. Kosten ter zake van verzekering, pen-
sioneering enz. van ambtenaren en beambten.
3315.
60. Subsidie aan de Burgerwacht. f 100.
De heer HAMELINK geeft te kennen, in den
laatsten tijd, sinds hij de geschiedenis van
Ter Neuzen en omgeving gelezen heeft, om-
trent de Burgerwacht van meening is veran-
derd, want daarin heeft hij gelezen, dat de
Burgerwacht van Zaamslag er eens op uitge-
trokken is om een gestranden walvisch te be-
machtigen. Hij heeft nu wel een andere mee
ning omtrent het nut dier instelling, maar zal
er toch tegen stemmen.
De post wordt aangenomen met 8 tegen 5
stemmen. -
Voor stemmen de heeren Van Cadsand, Fre-
riks, Colsen, Van Dijke, Van Riet, De Jager,
Van Aken en D. Sdheele; tegen stemmen de
heeren Geelhoedt, R. Scheele, Verlinde, Hame
link en Van Driel.
61. Toelage aan den Nederl. Politieb. f 5.
62. Brandwaarborg politiebureau. f 10.
63. Toelage aan de Politiehonden-dresseer-
vereeniging „Zeeuwsch-Vlaanderen ,f 5.
64. Vergoeding voor het gebruik van een
rijwiel in dienst der gemeente aan den agent
van politie te Sluiskil. f 35.
65. Huur van Rijksgrond bestemd voor
staanplaats van woonwagens. 25.
Hoofdstuk IV.
V olksgezo ndheid
Inkomsten:
66. Keur- en slachtloonen. f 2000.
67. Verhaal van pensioensbijdragen. 50.
68. Storting door de geaondheidscommis-
sie te Ter Neuzen van de pensioensbijdragen
voor den secretans dier comimissie. f 75.
Uitgaven
69. Toelage aan de gezondheidscomniissie.
205.
70. Belooning voor te verrichten vaccina-
tien en lijkschouwingen. f 10.
71. Kosten ter voorkoming en bestrijding
van epidemische ziekten. f 20.
72. Kosten van den keuringsdienst inge
volge de Vleeschkeuringswet. f i700.
De VOORZITTER wenscht bij dit punt in
behandeling te brengen het voorstel van bur
gemeester en wethouders om hun college te
machtigen het noodige ondrzoek in te stellen
voor het voorbereiden van de stichting eener
centrale slachtplaats.
In verband met dit onderwerp is door den
heer Colsen zooeven aan spreker ter hand ge-
steld eene op zegel gesteide verklaring van de
Firma E. A. IJsebaert en 12 anderen, alien
slagers te Ter Neuzen, die zich daarin \er-
binden hun slagerij zoodanig op tijd in te rich-
ten, dat deze zal voldoen.aan de eischen ge-
steld aan de inrichtingen van hun bedrijf, zoo-
als die zijn bepaald in de wet, de zoogenaamde
Slachtwet 1927, terwijl de ondergeteekenden
onder no. 2, evenzeer slagers van beroep wo-
nende te Ter Neuzen, zich verbdnden gebruik
te zullen maken van de centrale slachtplaats,
die ten hunnen behoeve door den Bond van
Dorpsslagers, gevestigd te Ter Neuzen, goed
gekeurd bij Koninklijk besluit, St.bl. no. 52,
d.d. 25 Juli 1918, zal worden gebouwd, en wel
zoodanig, dat deze aan de gesteide eischen a.s
bovenbedoe'd zal voldoen en op tijd gereed
zal zijn.
Bij het ad res is gevoegd een teekemng voor
de te stichten slachtplaats en de volgende
memorie van toelichting:
In verband met de ons verstrekte toelichtin-
gen door den heer H. J. Colsen, voorzitter van
onzen bond, dat in het jaar 1927, de slagers
volgens de nieuwe slachtwet hunne zaken moe
ten hebben ingericht naar de eischen in die
wet bepaald en dat thans bij het bespreken van
de gemeentebegrooting ter sprake zal komen
het van gemeentewege bouwen eener centrale
slachtplaats, zijn wij zoo vrij U edelachtbare
heeren hierbij beleefd te doen toekomen eene
verbintenis van de slagers van Ter Neuzen,
waarmede deze zich onder no. 1 verplichten
hun slagerij zoodanig in te richten, dat deze
aan de slachtwet zal voldoen, terwijl de bond
van dorpsslagers gevestigd te Ter Neuzen, die
menschen, onder no. 2, zal helpen welke met
in de gelegenheid zijn te verbouwen, onvei-
schillig wat hiervan de oorzaak is.
Deze verbintenis evenwel is door de slagers
van Ter Neuzen gegeven met dien verstande,
dat de gemeente zal afzien van het inrichten
eener centrale slachtplaats of wel de siagei s
bovengenoemd de zekerheid zal geven, dat m
een tijdsverloop van minstens tien jaren de
gemeente Ter Neuzen, niet tot het bouwen
eener centrale slachtplaats zal overgaan. De
redenen, dat de slagers zich tegen diet bouwen
van een centrale slachtplaats door de gemeente
verzetten zijn de hooge Ijpsten die een derge-
lijke inrichting met zicn brengt, getuige de
verschillende plaatsen waar reeds zoo n in
richting bestaat. Wij stellen ons voor, dat de
raad van Ter Neuzen ons standpunt zal billij-
ken en dat hij alsnog zal besluiten rekening te
houden met de door de slagers op hun geno-
men verplichting, zoodat inderdaad een cen
trale slachtplaats voor Ter Neuzen achter-
wege zal kunnen blijven.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat bur
gemeester en wethouders voor dezen namid-
dag- geen nadere gegevens hebben kunnen
verstrekken. Hij meent echter, dat uit dc
overgelegde stukken reeds blijkt, de stichtings-
kosten en de opbrengst van keurloonen waar-
op hier gerekend kan worden, dat een centrale
slachtplaats hier groote levensvatbaarheiu
heeft, en zonder eenige moeite de daa aan ver-
bonden kosten kunnen worden gedekt. Welis-
waar moet bet keurloon dan ongeveer verdub-
beld worden, doch dan is het nog maar gelijk
aan dat der gemeenten in onze omgeving.
Dan is er echter een groot voordeel aan ver-
bonden. Wanneer we iets verder gaan, kan er
ook aan verbonden worden eene koelinnch-
ting, die dan tegelijk voor de slachters eene
besparing beteekent, aangezien er thans zijn
die jaarlijiks voor f 100 tot j 130 aan ijs moeten
uitgeven.
Nu komen de slagers evenwel met eene ver
klaring, dat zij hunne slagerijen volgens de
eischen der wet wenschen in te richten, en dat
niet alleen, doch zij willen voor de collega's die
daartoe niet in de gelegenheid zijn zelf een
centrale slachterij stichten. Inderdaad een Ioj.-
waardige toezegging, maar spreker meent de
heeren toch de lilusie te moeten ontnemen, dat
men daarvoor zal kunnen volstaan met een
gebouw volgens het ingezonden o'ntwerp, met
een lokaai. Dat is niet bestaanbaar, dat zal
een inrichting moeten zijn met minstens 3
lokalen. Op het oogemblik is nog niet.bekend,
welke eischen bij het uit te vaardigen komnk-
Ujk besluit zuilen worden gesteld. Spreker
moet dan ook op grond daarvan de slagers
ontraden, nu reeds tot bouwen over te gaan.
De slagers kunnen ook nog geduid hebben, ze
moeten maar in 1927 gereed zyn en spreker
moet daarom aanraden in te gaan op het voor
stel van burgemeester en wethouders, 0111 her
te machtigen voort te gaan met het inwinnen
van inlichtingen naar de definitieve kosten
eener centrale slachtplaats, en de kosten der
exploitable. Dit bindt ook nog tot niets, daar
de raad ook dan nog kan besluiten zooals hij
dit het beste oordeelt.
De heer COLSEN deelt mede, dat de slagers
alhier eene algemeene vergadering hebben ge-
houden, waarbij alien tegenwoordig waren. In
die vergadering is het stuk geteekend, dat
thans bij den gemeenteraad is ingediend,
waarbij zij zich verplichten hunne slagerijen
tijdig in te richten overeenkomstig de Slacht
wet 1927, terwijl zij zich voorts verplichten
voor hunne collega s die door welke omstan-
digtheden dan ook daartoe niet in de gelegen
heid zijn zelf een centrale slachtplaats in te
richten, waarvan de slagers mede door hunne
onderteekening hebben verklaard gebruik te
willen maken. Hij meent, dat de gemeenteraad
deze daad moet op prijs stellen.
De keuring in onze gemeente steekt niet on-
gunstig af bij die der gemeenten in de omge
ving. Het keurloon is beduidend lager. Dit
kan, omdat Ter Neuzen op zichzelf is gebleven
en niet bij een keuringsdistrict is ingedeeld,
zooals de aangrenzende gemeenten, waar de
keurmeester van Axel evenzeer moet keuren te
Zaamslag als te Zuiddorpe en Koewacht. Ter
Neuzen is een gemeente met een grootere be-
volking, er wordt veel geslacht en daardoor
komt er veel keurloon binnen.
Spreker heeft ook met den hoofd-inspecteur
voor de Volksgezondheid hierover geconfe-
reerd. Indien de gemeenteraad niet op het
voorstel van burgemeester en wethouders in-
gaat, zal binnen een week of drie een plan
voor de inrichting der slachtplaatsen bij burge
meester en wethouders worden ingediend. Deze
zullen die dan kunnen goed- of afkeuren, ze
krijgen ze in elk geval ter beoordeeling.
Het zou natuurlijk een groote teleurstelling
voor de slagers zijn, die zelf hunne inrichtin
gen willen in orde brengen, dat de gemeente
raad toch besloot tot het inrichten eener cen
trale slachtplaats en de slagers dan zou ver
plichten daar te slachten. Door den voorzitter
is te kennen gegeven, dat, blijkens de inge-
wonnen informaties, eene centrale slachtplaats
hier zou kunnen rendeeren. Men heeft die in
formaties van Harderwijk. Doch nu zouden
burgemeester en wethouders ook eens hebben
moeten informeeren hoeveel daar aan keurloon
moet worden betaald. Dat is daar heel wat
hooger dan hier. Daar wordt betaald voor een
stuk vee 10 en voor een varken /7,50. Daar
krijgen de klanten bij de aflevering van hun
vleesch een briefje, waarop 2 cent per pond
wegens keurloon in rekening wordt gebracht.
Dit komt omdat van het standpunt wordt uit-
gegaan, dat zoo'n inrichting zichzelf moet be-
druipen. Voor de uitvoering van de Warenwet
krijgen de gemeentebesturen de rekening
thuis, doch voor de uitvoering van de Slacht
wet is dat anders. Er zou dan, ten koste van
de slagers, hier een centrale slachtplaats wor
den g-esticht, waarin ze niets te vertellen
hebben.
Hij betoogt, dat het plan en de begrooting,
dat bij de stukken lag kant nog wal raakt.
Men moet niet vergeten, dat het vee ook voor
het slachten gekeurd moet worden. Voor 4
weken waren er 's Woensdags ter keuring om
te slachten aangegeven 13 stuks vee en 22
varkens. Men zou dus ook 22 hokken voor
varkens moeten hebben.
Dan moet men niet uit het oog verliezen,
dat het voor de slachters van Sluiskil op
hooge kosten zou komen. Deze zouden behalve
de kosten van het keurloon ook nog te betalen
hebben de vervoerkosten van de geslac'nte
dieren, die ook op minstens f 10 te stellen zijn,
terwijl er ook een halven dag mee gemoeid is
om het levende dier ter keuring naar de
slachtplaats te brengen.
De VOORZITTER meent, dat uaarvooi viij-
6telling kan worden gevraagd.
Hij noemt als voordeel voor een centrale
slachtplaats nog op, dat de keuringen dan ge-
makkelijker kunnen geschieden, omdat dit dan
op een plaats gebeurt, en men het zonder
hulp-keurmeester af kan.
De heer GEELHOEDT geeft te kennen, met
belangstelling de uiteenzetting van den heer
Colsen te hebben gevolgd. Hij wijst er op, dat
er voor de stichting van een centrale slacht
plaats een nogal tamelijk kapitaal noodig is.
Van de slagers is nu een verklaring ingeko-
men, dat zij hunne slagerijen volgens de wet
van 1927 in orde willen brengen. Hij meent,
dat de gemeente het dan niet behoeft te doen.
Voor een paar slagers kan de gemeente toch
geen centrale slachtplaats gaan bouwen en de
andere behoeven toch niet te komen, als ze
zelf goed zijn ingericht. Ook behoeft deze ge
meente geen slachthuis te stichten ten behoeve
van slagers uit een andere gemeente. Als de
slagers er zelf in willen Voorzien, zou hij de
zaak maar laten rusten.
De heer D. SCHEELE is ook van oordeel,
dat, waar het particulier initiatief ergens in'
voorziet, de gemeente het niet moet doen. Als
straks de slagers komen met goede teekenin-
gen, dan is de gemeente er van af en moeten
we de slagers daarvoor prijzen. Hij ziet niet
in, dat de raad op het voorstel van burge
meester en wetihouders moet ingaan.
De heer HAMELINK acht het een moeilijke
beslissing, zoolang de raad niet weet, welke
kosten er met een en ander gemoeid zijn. Hij
is van oordeel, dat het toch raadzaam zou zijn,
indien de raad nu maatregelen nam, om, indien
het eventueel alsnog noodig mocht blijken, te
kunnen ingrijpen. Hij meent, dat belangheb-
benden daartegen toch ook geen bezwaar kun
nen hebben. Alvorens te beslissen, zou hij
wenschen, dat de zaak van beide kanten kon
beoordeeld worden. Hij moet echter wel op-
merken, dat de voorzitter zooeven als een
voordeel der centrale slachtplaats aanhaakle,
dat het keuren dan minder omvattend zijn zal,
omdat het op 6dn plaats geschiedt, doch dat er
bij. de berekendng der exploitatiekosten toch
ook op een hulpkeurmeester gerekend vondt.
Dit doet eigenaardig aan.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat, in
dien blijkt, dat geen hulpkeurmeester noodig
die niet neemt. Indien er langdurig
1.1 1 4- i Oien OllJKL, uat gei-ll
vergelijken met die te Rotterdam
iedere slager tevens koopman en gaat er op I
uit om zijn vee te koopen. In Rotterdam gaat j
dat anders, daar zijn in het abbatoir lokaien
verhuurd aan z.g. grossiers, die het vee laten
slachten en die het daarna aan de siagers ver-
koopen. Die slagers hebben geen verstand van
levend vee koopen.
De voorzitter heeft ook nog gesproken over
n koeihuis en de besparing, die dat zou
geven voor aankoop van ijs. Zeker, er zijn
slagers, die een groot bedrag uitgeven voor ijs,
doch al zou er een koeihuis komen, dan zou
den die slachters er in de zomer maanden toch
niet van buiten kunnen, om ook nog ijs aan te
koopen. Men moet er ook eens rekening mee
houden, dat er een slager is, die wekehjks niet
minder dan 50 keurloon zou te betalen heb
ben. Als men nagaat wat dat per jaar wordt,
blijkt, dat men daar nog al wat voor kan doen
om z'n slagerij te veranderen, daar kan hij wel
een mooie slachtplaats voor bouwen.
In een centrale slachtplaats zou het werk
voor de slagers ook niet zoo gemalckelijk meer
regelen. Nu wordt er geslacht op het oogen-
blik dat ze tijd hebben, doch in de centrale j
slachtplaats zou dat op gezette tijden moeten.
geschieden. Hier zal men ook een slachtplaats j
moeten bouwen, onevenredig aan de grootte 1
der gemeente, omdat het slachten slechts op j
een paar dagen der week plaats heeft. In
groote steden geschiedt dat dagelijks. De
slachtplaats zou hier dagen staan, dat er niets
te doen is, terwijl op ertkele dagen alles ineens
zou komen. Er wonen hier ook nog grossders,
die hun vleesch uitvoeren. Zij kunnen dat nu
doen, omdat zij door het lage keurloon kunnen
concurreeren. Dat voordeel zou dan voor hen
ook vervallen. Spreker wijst nog op den reeds
aangehaalden Donderdag, dat 18 beesten
geslacht moesten worden. Men kan hier toch
geen slachthuis met 13 zalen gaan bouwen?
Dat slachten zou hier tot veel moeilijkheden
aanleiddng geven.
Hij hoopt, dat men er genoegen mede zal
nemen, dat de slagers hun plannen ter goed-
keuring zullen inzenden en men hen zelf zal
overlaten hiervoor te zorgen.
De VOORZITTER stemt toe, dat het keur
loon hier laag is en wijst er op, dat dit te dan-
ken is aan het vasthouden door burgemeester
en wethouders, die geweigerd hebben Ter
Neuzen te laten indeelen in een keuringsdis
trict. Hij wijst er op, dat is nagegaan, dat hier
een soortgelijk gebouw als in Harderwijk zou
behooren te worden gesticht. Daar worden
echter veel minder dieren geslacht, en daarom
moet het keurloon er ook hooger zijn. Hij wil
niet zeggen, dat, indien er hier een centrale
slachtplaats komt, de slager van de buitenge-
meenten hier naar toe zullen stroomen, doch
verwacht, dat er in de toekomst toch wel ge
bruik van zal worden gemaakt en 'hoe meer
gebruik er gemaakt wordt, hoe lager het keur
loon kan zijn.
Hij moet b;i hernieuwing waarschuwen, dat
de slagers nu niet te vlug moeten zijn, met het
verbouwen. De eischen zijn thans nog niet
bekend. Ze moeten maar met 1 Juli 1927 ge
reed zijn. Als ze nu beginnen met het inzenden
van plannen, moeten burgemeester en wethou
ders er binnen den daarvoor gestelden tijd op
beschikken en indien dan later bleek, dat die
plannen niet voldeden aan de te stellen wette-
lijke voorschriften, liep het op teleurstelling en
nadeel uit.
Spreker vaadt ook aan, dat, alvorens het
stichten eener centrale slachtplaats van ge
meentewege definitief zou worden afgewezen,
de raad het college machtigt tot het instellen
van een onderzoek naar de kosten en de ex-
ploitatie mogelijkiheid. Indien dat volledig be
kend is, kan de raad nog altijd een definitief
besluit nemen. Dan kan beslist worden met
volledige kennis van zaken.
De heer VAN CADSAND vraagt, of ook de
huisslaehtingen dan in de centrale slachtplaats
zouden moeten geschieden.
keurmeester noodig, om de ander af te lossen.
Indien de raad zich op het standpunt stelt: we
willen geen centrale slachtplaats, dan kunnen
burgemeester en wethouders hun onderzoek
wel stake; 1, is er echter een weifeling, dat men
de zaak toch wel eens wil bekb'ken, dan kun
nen burgemeester en wethouders met hun on
derzoek doorgaan, waarbij de raad zich tot
niets bindt.
Aan den heer D. Scheele zegt hij, dat men
naar het schijnt aan slagerszijde de porte van
de zaak niet begrijpt, en men niet moet ver-
onderstellen, ergens in een bescheiden hoekie
een centrale slachtplaats te zullen kunnen
stichten.
De heer COLSEN kan nu al verklaren, dat
de huisslaehtingen altijd tihuis zullen nogen
geschieden, ook van rundvee, mits er niet van
verkocht wordt. In geval van noodslachtmg
moet het dier, indien men het vleesch zelf be-
houdt, ook niet naar het jjlachtlokaal.
Een paar afgevaardigden van den Slagers-
bond zullen binnenkort vergezeld van den ar
chitect, den heer De Bruijne, een onderhoud
hebben met den Hoofd-Inspecteur, en dan we!
weten, hoe de slagerijen er moeten uitzien. Hij
meent, dat dit nogal zal mee vallen. Er mag
b.v. niet worden gestookt, en er moet een ge
legenheid zijn om de darmen af te doen. Hij
wijst op IJzendijke, waar men een slachtplaats
heeft ingericht, die wel aan de eischen der
Slachtwet zal voldoen. Er wordt veel meer
over geroepen, dan het in werkelijkheid wor
den zal. Voor het oogenblik moet het nog wor
den afgewacht, doch de slachters zullen komen
met goedgekeurde plannen.
De heer GEELHOEDT wjjst er op, dat, als
de gemeenteraad zegt: wij bouwen niet, de
slagers het moeten doen. Aangezien ze nu te
kennen' geven het te willen doen, zou de raad
wel gek zijn, indien hij zeide: neen, wij doen
het!
De heer VERLINDE voelt er ook weinig
voor, maar meent, dat er toch niets tegen zou
zijn, om het eens te onderzoeken.
De VOORZITTER: Het onderzoek kan
plaats hebben; we zijn er reeds mee begonnen
■en kunnen dat voortzetten. Als de raad echter
zegt geen slachtplaats te wenschen, gaan bur
gemeester en wethouders er niet verder op in.
De heer COLSEN vraagt of de voorzitter
dan geen vertrouwen stelt in de verklaringen
vaji de slagers. Het spreekt toch vanzelf, dat,
als de gemeente het niet doet, de slagers het
wel moeten doen Ze zullen komen met door
Dr. Berger goedgekeurde plannen.
De VOORZITTER acht, dat men te voor-
barig is en te veel belooft, aangezien men de
eischen nog niet kent. Dat weet ook de hoofd-
inspecteur nog niet. Dat za! pas kunnen be
oordeeld worden, als ze volledig op de hoogte
zijn met een en ander.
De heer VAN CADSAND vraagt, of burge
meester en wethouders in de volgende vergade
ring met plannen en cijfers kunnen komen.
De VOORZITTER meent, dat wel bevesti-
gend te kunnen beantwoorden. Indien de raad
blijk geeft zulks te wenschen, kunnen burge
meester en wethouders morgen reeds begin
nen met de voortzetting van hun onderzoek.
Thans zijn echter de eischen nog niet bekend.
De heer COLSEN wijst voor de inrichting
van een slachtgebouw naar Goes. Hoek en
Hulst. De gemeente-bouwmeester weet, hoe
die zijn ingericht, die kent dus de eischen.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat die
het niet weet. Er moet in dat opzicht voor het
oogenblik worden afgewacht. want indien ten
slotte blijkt, dat bij het koninkliik besluit
andere eischen worden gesteld, moet men toch
weer veranderen. De heer Van den Eeckhout
heeft hier de h^st ingerichte riagerii. en als
(jP7,e eventueel dispensatie vraagt, zal hii het
ook wel krijgen, maar zelfs die vol doet niet
aan de eischen die gesteld zullen worden.
De heer FRERTTCS veronderstelt. dot. "1c de
slachters een ^oede inrichting hebben, 7. toch