Ons Boekenplankje
Spaarbank der
Centraie Boazbank
Wie zijn schoenen
niet eert
Is de Erdal
niet weerd
Firms P, H. VEENHUIZEN,
HoogwatergetijteTerNeuzen.
Firma P. J. VAN DE SANDE,
Spaart Uw schoenen
„B0AZ"
Dames-en Kinderkleeding
Haast U voor het te laat is, met goedkoope franken
B0E1ENK0NINGEN AANGEHOUDEN
19 Juli.
(Zonnetijd.)
D A
G E
N.
Voorm.
Nam
Zaterdag
25
Juli
4.15
4.31
Zondag
26
4.49
5.09
Maandag
27
5.29
5.50
Dinsdag
28
6.14
6.40
Woenadag
29
7.09
7.39
Donderdag
30
8.11
8.47
Vrjjdag
31
n
9.25
10.01
AMSTERDAM.
o
Rentevergoeding
voor Spaargelden 31
Rentevergoeding voor
Deposito's
Cotip Centraie Spaar- en Voorschotbank
Creditrente Rekening-
Courant 3 pCt.
Oudste, beste en soliedste adres
Firma P. H. VEENHUIZEN, AXEL,
Opgericht Anno 1790.
J. BUIJSROGGE, Vlissingen.
No. 19.&OP MARKESTEIN,
No. 20. JACK VAN WILY,
No. 21. PR1NS EN BEDELKNAAP,
No. 22. EEN VROOLIJK TROEPJE,
No. 23. TOM SAWYERS
RE1SAVONTUREN,
No. 24. DE FAMILIE HERVE,
ssas'
■8SHI
Op de kermis te Vlissingen zijn drie
„boetet;koningen" aaugehouden. Een was
deserteur van de marine, de tweede had
ergens in Rotterdam de orde verstoord en
de derde had zieh schuldig gemaakt aau
frauduleuzen iuvoer van ged;stilleerd. Zp
zijn ter beschikkingen van de justitie te
Middelburg g-steld.
PART1CUL1ER IN1TIAT1EF.
Twee verloofden in Brighton hebben het
woningvraagstuk opgelo?t, voorzoover het
henzelf betteffc, door in hun vrije unrtjes
hun eigen huis te bouwen. Hp is eiectricien,
zp de dochter van een scbilder. In Sep
tember hopen zp te trouwen.
Het hiiiS is in steen opgetrokken en heefc
twee verdiepingen met zes kamers. Het
zal een koud- en warmwaterleiding hebben
en electrisch licht. Voor rioleering is
eveneens gezorgd.
Brockhurst, zooals de ondevnemende jonge
man heef. vertelde, dat bij de teekeningen
kocht, ze op de gebruikelijke wijze iiet
goedkeuren en toen het karweitje begon.
Een architect hield een oogje in het zeil,
als het pverige tweetal bezig was, opdat
zp geen al te groote fout* n zouden maken,
en hielp ook wel eers een handje.
De jonge man gaat nu voor de electrische
Leiding en de waterleiding zorgen, terwijl
bet meisje het schilderwerk, zoowel binnen
ats buiten zal verrichten. ffIk kan al mijn
gekleurde schetsen heel goedzelf uitwerken",
verklaarde de jonge dame. *Ik ben dat
werfc: gewoon, want in den oorlog, toen
er moeilijk mannelijke arbeiders te krijgen
waren, heb ik mp in de zaak van mpn
vader geoefend."
EEN DURE REIS.
Miss Blanche Cavitt is een jongedame
met flair. Dat moet ze ook wel hebben.
Want ze is reuk-deskundige in een groote
parfumeriezaak, koit gezegdvoorruikster.
Haar neus is haar voornaamste, zoo niet
haar eenige werktuig Die neus is dan
ook (de beeidspraak is gedufd) haar oogappel.
Zonder neus zou miss Cavitt haar vak niet
langer kunnen uitoefenen. Zij staat of valt
met haar neus.
Welnu, zp heeft haar neus verzekerd
tegen ongevallen, voor het bagatel van
50,000 dollar, bij een Am^rikaansche ver-
znkeriugsmaatschappij. Na de beenen van
Mistinguett, de neus van Blanche Cavitt.
En als door een of andere ramp, een
hardnekkige verkoudheid bijvoorbceld, miss
Blanche haar reukvermogen mocht verliezen,
dan zal zp, zonder er iets bp te missen
(immers pecunia non olet) met een glim-
lach de 50.000 dollar kunnen opstrijken,
en zeggen „Heb ik geen fijnen neus gehad
PROVINCIALE STATEN
VAN ZEELAND.
ZOMERZITTING.
Vergadering van Donderdag 23 Juli 1925.
Aanwezig 37 leden.
Afwezig de heeren Van Waesberghe, Vie-
nings, Onderdijk, Van Zuijen en Van Nieuwen-
huijisen,
Na onderzoek zijner geloofsbneven werd de
beer C. de Jonge uit Ierseke als lid toegelaten
en beeedigd.
Een adres van verschillende landbouwers in
Zeeuwsch-Vlaanderen om het besluit inzake
den korten dissel in te trekken, werd in handen
gesteld van Ged. Staten, omdat het een besluit
van dat college betreft.
Tollen.
De heeren VAN DIXHOORN en KOSTER
trekken hun voorstel inzake de ooncessies voor
tolheffem in, omdat Ged. Staten alle medewer-
king in die richting toezegden.
Reglement op de wegen en voetpaden
in Zeeland.
Bij het voorstel van Ged. Staten om in het
reglement oip de wegen en voetpaden te be-
palen, dat hengsten, meer dan 2 jaar oud, ten-
zij door den geleider voor aan den kop geleid
en getuigd met een hoofdstel, voorzien van een
trens en een kettang, onder langs de kin, van
plus minus 40 c.M., niet langs de wegen mo-
gen word en geleid of vervoerd, werden ver
schillende bezwaren tegen dit voorstel opge-
worpen. Naar aanleiding daarvan stellen Ged.
Staten nader voor te lezen: hengsten, meer dan
twee jaar oud, tenzij getuigd met een hoofd-
stel, dat voorzien is: hetzij van een stang met
kettdng of leidsel; hetzij van een trens en een j
ketting, onder langs de kin van ongeveer
40 c.M. waaraan het leidsel is bevestigd, In j
welk geval de hengst aan den kop moet wor-
den geleid".
De heer Mr. ADRIAANSE is van de pers-
plaats af niet te verstaan, hij blijkt een amen- i
dement te hebben ingediend, om te lezen voor j
aan den kop. j
De heer KOSTER stelt voor te lezen, dat in
het huidige artikel alleen stang wordt veran-
derd in ijzer of staal gebit.
Dit wordt verworpen met 27 teg.ejj., '0 stem-
men, en daarna het voorsitel van rTed. Staten j
z. h. s. aangenomen.
Herstel van den toren te Kruiningen.
Ged. Staten stellen voor afwijzend* te be-
schikken op het verzoek om een aanvullings-
bijdrage in de lcositen van herstel van den
toren te Kruiningen.
In een der afdeelingen bad een lid gaame
gezien, dat Ged. Staten procentsgewijze een
bedrag badden toegestaan.
Aangenomen zonder hoofdelijke stemming.
Herstel toren Gapinge.
In een der afdeeljngen wenscbte een lid dat
door de Staten ook zou warden bijgedragen in
de meerdere kostem van herstel van den toren
te Gapinge, terwiil Ged. Staten hadden voor-
gesteld ook ter dezer zake afwijaend op het
verzoek om een aanvullingsibijdrage te be-
schikken.
Aangenomen zonder hoofdelijke stemming.
Voeren van een rechtsgeding.
Het voorstel van Ged. Staten om een rechts
geding te voeren inzake de aanvaring tus-
schen een hoogaars van J. F. de Pauw te Bres-
kens en het s.s. Zeeland van den Prov. stoom-
bootdienst op 8 September 1924 deed in de af
deelingen enkele leden vragen of een minne-
lijke schikking niet mogelijk zou zijn, terwijl
een lid voorstelde aan den vorigen directeur te
vragen in hoeverre omlerhandelingen omtrent
een minnelijke schikking zijn gevoerd.
Een lid van Ged. Staten zeide hierop, dat
de „Zeeland" zooveel mogelijk stuurboord
heeft gehouden en de hoogaars door een ver-
keerde mainoeuvre in aanvaring kwam. Ook
wordt de gevraagde vergoeding zeer hoog op-
gedreven; o.a. werd voor elken dag stilliggen
f 150 schadevergoeding geeischt. Op een vraag
van een lid of een rapport was ingekomen bij
de seheepvaart-commissie werd door Ged. Sta
ten geantwoord, dat het traject Vlissingen
Breskens tot de bimienvaart behoort.
De heer MOELIvER adht de gestelde 150
per dag schadevergoeding heel hoog en dat
brengt hem in twijfel hoe hij moet stemmen.
De heer WALLIEN zegt, dat het 150 per
week kan zijn, en dan is het deelvisscherij, dus
is de verdienste niet van een man. Spreker
heiihaalt de vraag wat de vorige directeur heeft
gedaan om tot een minnelijke schikking te
komen. Spreker waarschuwt er tegen niet te
vlug tot het voeren van processen met eenvou-
dige inwoners der provincie over te gaan.
De heer VAN ROMPU wijst er op, dat som-
mige gaame eens met een boot van de pro
vincie in aanvaring komen omdat zij dan reke-
nen op een flinke schadevergoeding. Niet de
boot had de aanvaring dooh de visschersschuit.
De oud-directeur heeft gemeld, dat de Zeeland
geen schuld had en de schuit door den stroom
is medegenomen. Men moet ook tegenover het
personeel het recht handhaven.
De heer MOELKER stelt voor 300 schade
vergoeding toe te kennen.
De heer WALLIEN besbrijidrt de aantijging
van den heer Van Rompu aan het adres van
d© vissdhens.
De heer VAN DIXHOORN stelt weinig ver-
trouwen in de Nederlandsche rechtsspraak.
Het voorstel-Wallien wordt verworpen met 32
tegen 5 stemmen, waarna dat van Ged. Staten
wordt aangenomen met 36 tegen 1.
Gelden voor een nieuwe b.joi voor het veer
KortgeneWolphaartdijksche veer.
Naar aanleiding van het voorstel om onge
veer f 60.000 ter leen te verstrekken aan de
veenschippers voor bovenbedoelde nieuwe boot,
vroegen in de afdeelingen verschillende leden
of het niet beter is, dat de provincie dozen
dienst in eigen beheer neemt, omdat men
klaagt over ongelijke behandeling van passa-
giers. Ook werd gevraagd of er voldoende
zekerhedd is gegeven voor aflossing, een lid
acht een soheepsverband dringend noodig. Van
de zijde van Ged. Staten werd geantwoord,
dat bij hen geen klachtem over dozen veer-
dienst zijn ingekomen, doch dat de geopperde
bezwaren terdege onderzocht zullen worden.
Aangezien de provincie reeds zoo vele onder-
nemingen bezit, wordt het niet raadzaam ge-
acht deze nog weer uit te breiden. Gezorgd
zal worden, dat de schippers voldoende zeker
hedd stellen, in 20 jaar aflossen en de boot
goed onderhouden. Doen zij dit niet dan kan
altijd het veer in eigen beheer worden over-
genomen.
Ged. Staten deelen mede, dat zij voornemens
zijn een soheepsverband op het schip te nemen.
De heer OVERHOFF wijst op klachten over
dit veer, o.a. het niet afgeven van plaatsbe-
wij.zen, en dringt aan op een grondig onder
zoek.
Het voorstel wordt aangenomen zonder
hoofdelijke stemming.
Subsidie autobusdiensten.
In de afdeelingen vonden de voorstellen om
af te wijzen het verzoek van W. Klippel te
Oud-Voasemeer om'subsidie voor een autobus-
dienst tussohen St. Annaland, Oud-Vossemeer
en Tholen en om voor kennisgeving aan te
nemen de adressen van P. C. Hage Iz. te
St. Maartensdijk betre/fende verleendng van
subsidie aan J. C. Krijger voor zijn aubobus-
dienst StavendsseTliolen geen bestrijding.
Zij werden zonder hoofdelijke stemming aan
genomen.
Schadevergoeding voor het te water rakgn
van een automobiel.
inzake het voorstel van Ged. Staten oin af-
wyzeiid te oesomkken op het verzoek van dan
heer J. de Dreu te Goes om schadevergoeding
voor het te water raken van een automoolei,
waren in alle afdeelingen meerdeie leden van
oordeel, dat al moge adressant rechtens geen
aanspraak op vergoeding kunnen maken, het
bdilijik is hem eemge vergoeding te geven, het
geldt een bijzonder geval. Verzekering bij
beurtvaart-adres komt in de practijk zoo wat
niet voor, en dat men door dit met te doen
schuldig is, is niet juist. Men vraagt of de
provincie niet zelf kan verzekeren door hoo-
gere tarieven. Zeker meenen enkele leden, dat
door den stand der remmen, adressant schul
dig kan zijn, maar toeh had het ongeval niet
moeten kunnen gebeuren, het opengaan der
deuren en het breken der sjorring had onmo-
gelijk moeten zijn. Men vraagt of opvisschen
ndet mogelijk is, of geen nadeelige gevolgen
voor het prov. vervoer te vreezen zijn. Andere
meenen, dat de vervoerder aansprakelijk is,
dat de spoorwegen in dergelijk geval schade
vergoeding uitkeeren, en betreurd wordt, dat
geen overeenstemming met adressant is ver-
kregen, Sommige leden willen een procedure,
andere zouden dit betreuren. Medegedeeld
wordt, dat adressant geen blaam op het per
soneel heeft willen werpen, terwijl een andere
begrijpt, dat adressant en personeel ieder zijn
zaak zoo gusnstig mogelijk wil voorstellen.
Van de zijde van Ged. Staten werd er opge-
wezen, dat adressant niet alles heeft gedaan
om het in beweging raken der auto te voor-
komen, dat opvisschen niet mogelijk is, dat het
geven van een vergoeding een precedent zou
scheppen, dat het rijk geen deel van de schade
zou betalen, en dat na rechtskundig advies
Ged. Staten niets amleri konden doen dan af-
wijzend voorstellen.
Adressant wist, dat hij zijn auto kon en be-
hoorde te verzekeren, dit soort verzekeren is in
het transportbedrijf algemeen door gevoerd.
In de eerste afdeeling verklaarden zich 8
leden voor 60 schadevergoeding, twee tegen
en 3 hielden zich hun stem voor.
In de tweede afdeeling was men van oordeel,
dat het raadzaam zou zijn, deze kwestie eerst
in besloten vergadering te bespreken alvorens
de Staten haar in openbaar debat brengen.
In de derde afdeeling werd met algemeene
stemmen den wensch uitgesproken, dat Ged.
Staten alsnog in overweging nemen adressant
eenige vergoeding toe te kennen.
Nog was ingekomen een dagvaarding van
De Dreu, om de zaak in rechten uit te maken
en een brief van Mr. A. H. Kuijpers, advocaat
van De Dreu, dat dit alleen is gedaan om te
voorkomen, dat de wettelijke termijnen van
schade-aanspreking voorbij ging.
De zaak werd eerst in eene geheime zitting
behandeld, tijdens welke de heeren Van Zuijen,
Nieuwenhuijzen en Vienings ter vergadering
waren geikomen.
In de openbare vergadering vroeg de heer
Adriaanse welwillende beschikking in overwe
ging te nemen.
Zonder hoofdelijke stemming werden aange
nomen de voorstellen om afwijzend te besohik-
ken op het verzoek van den heer De Dreu en
tot het voeren van een rechtsgeding.
(Zde verder het Eerste Blad.)
SCHEEP VAARTBE WEGING.
16 Juli.
Eng. s.s. Crichtoun, 3184 M3., stuk-
goed, van Leith voor Gent.
Deensch ss.. Estland, 3546 M3., hout,
van Uleaborg voor Ter Neuzen.
Eng. s..s. Hodder, 2877 M3., stukgoed,
van Goole voor Gent.
Eng. s.s. Falcon, 1910 M3., stukgoed,
van Londen voor Gent.
Belg. s.s. Estella, 2145 M3., ledig, van
Fecomp voor Gent.
Duitsch s.s. M. Schroder, 1672 M3.,
edig, van Shoreham voor Gent.
Amerik. s.s. Oakwood, 17184 M3.,
ledig, van Gent naar Hoaston.
Eng. s.s. Hayle, 1348 M3„ steen, van
Gent naar Ipwich.
Zweedsch s.s. Munkfort, 883 M3., fos-
faat, van Gent naar Malmo.
Zweedsch s.s. Nordast, 3324 M3„
ledig, van Gent naar Haiston.
17 Juli.
Fransch s.s. Germinal, 5529 M3., ledig,
van Antwerpen voor Gent.
Belg. s.s. Deerhound, 1189 M3., ijzer,
van Dover voor Ter Neuzen.
Noorsch s.s. Thorunn, 2403 M3., ledig,
van Cherbourg voor Gent.
Eng. s.s. Glen Head, 4528 M3„ ge-
mengd, van Antwerpen voor Gent.
Eng. s.s. Hull, 3202 M3., stukgoed, van
Antwerpen voor Gent.
Duitsch s.s. Chr. Russ, 2762 M3., ledig,
van Gent naar Hamburg.
Eng. s.s. Avocet, 3985 M3., stukgoed,
van Gent naar Belfast.
Duitsch s.s. Lena, 2660 M3., fosfaat,
van Gent naar Danzig.
Eng. zeilsch. Irish Ministreel, 436 M.3.,
ledig,'van Ter Neuzen naar Antwerpen.
Eng. zeilsch. Doverport, 239 M3., ledig,
van Ter Neuzen naar Ostende.
Eng. s.s. Dotterel, 4925 M3., stukgoed,
van Gent naar Manchester.
Eng. s.s. Marcel, 2105 M3„ ijzer, van
Gent naar Boness.
Deen^th s.s. Bjarke, 3729 M3., ledig,
van Gent naar Sunderland.
Fransch s.s. Dept. Chr. Nortier, 5695
M3.. kolen, van Gent naar Rouaan.
18 Juli.
Fransch s.s. Francaise, 5825 M3., ledig,
van Rouaan voor Gent.
Ned. sch. Libelle, 277 M3., ijzer, van
Londen voor Ter Neuzen.
Deensch s.s. Olaf, 5434 M3., ledig, van
Gent naar Newcastle.
Eng. s.s. Crichtoun, 3184 M3., stukgoed,
van Gent naar Leith.
Zweedsch s.s. Carrie, 3561 M3 ledig,
van Gent naar Blyth.
Deensch s.s. Orneborg, 5022 M3., ledig,
van Ter Neuzen naar R'ghton.
Eng. s.s. Glen Head, 4528 M3., gemengd,
van Gent naar Dublin.
Eng. s.s. Hull, 3202 M3 stukgoed, van
Gent naar Hull.
Zweedsch s.s. Bnrgundia, 4288 M3., fos
faat, van Gent naar Gothenburg.
Eng. s.s. Hodder, 2877 M3., stukgoed,
van Gent naar Goole.
Eng. s.s Falcon, 1910 M3., stukgoed,
van Gent naar Londen.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
SLACHTOFFERS VAN RUGPIJN
Duizenden voelen zich rampzalig door rug-
pijn. Kruipcn de dagen voor u zonder dat uw
rugpij n ooit ophoudt? Wordt gij gekweld door
ontstoken en nheumatische ledematen, pijn in
het hoofd en de schouders, waterzuchtige
zwellingen en urinestoomissen Geen wonder,
dat gij u overdag zenuwachtig, zwak en ziek
voelt en's nachts te naar om te slapen of zelfs
t/6 rustGn.
Waarom zoudt gij het slachtoffer blijven
van dergelijke ongemakken en pijn Die af-
mattende rugpijn, weet gij, is dikwijls de eer
ste waarschuwing van verzwakkende nieren.
Andere zullen spoedig volgen: hoofdpijn, dui-
zeligheid, zenuwachtigheid, graveel, blaas-
zwakte en waterzuchtige zwellingen.
Wacht niet, tot het te laat is! Iedere minuut
uitstel kan gevaar voor ontwikkeling tot eras,
tige nierkwalen beteekenen. Herstel uw gezond-
heid tijdig en gebruik Foster's Rugpijn Nieren
Pillen. Foster's Pillen hebben duizenden ge-
holpen en kunnen ook u helpen.
L«t op de verpakking in glazen flacons met
geel etiket (alom verkrijgbaar), waardoor gij
zeker zijt geen verlegen buitenlandsch goed te
ontvangen. Prijs 1,75 per flacon. 28
Zweedsch s.s. Bravik, 3511 M3ledig,
van Gent naar Warkworth.
Duitsch s.s. Marta Schroder, 1672 M3.,
fosfaat, van Gent naar Arendsburg.
Duitsch s s. Lsus Nealf, 3940 M3., ledig,
van Ter Neuzen naar Rotterdam
Noorsch s s. Imacos, 3236 M3., ledig,
van Gent naar Antwerpen.
Eng. s.s. Stelling, 6048 M3., kolen, van
Newcastle voor Gent.
Duitsch s.s. B. Christophersen, 4202 M3
vlas, van Rival voor Gent.
Eng. sch. Devonia, 458 M3., ijzer, van
Chatham voor Ter Neuzen.
Eng s.s. Beatty Rose, 3165 M3 kolen,
van Boston voor Gent.
Nederl. s.s. Hillegom, 6096, hout, van
Kotka voor Gent.
Belg. s.s. Deerhound, 1189 M3., ledig,
van Ter Neuzen naar Brugge.
Fransch s.s. Geminal, 5295 M3., stukgoed,
van Gent naar New-Port.
20 Juli.
Eng. s.s. Blackcock, 1393 M3., stukgoed,
van Londen voor Gent.
Belg. s.s. L de Wael, 3093 A13., kolen,
van Granton voor Gent.
Duitsch s.s. Bianca, 3890 M8„ vlas,
van Leningrad voor Gent.
Fransch s.s. Capt. Augustin, 8307 M3.,
ledig, van St. Nazaire voor Gent.
Pal. ss. Pantera, 2000 M3., ledig, van
Amsterdam voor Gent.
Ital. s.s. Leone, 2000 M3., ledig, van
Amsterdam voor Gent.
Ttal ss, Tigro, 2000 MB., ledig, van
Amsterdam voor Gent.
Eng s.s. Tringa, 5461 M3., stukgoed,
van Manchester voor Gent.
Eng. s.s Prime Rose, 1730 M3., maca
dam van Gent naar Ipswich.
t
K
W
1/
If
- A A a a. A aAAAAAA A
8 dagen opzegging 3'/4
1 maand opzegging 33/4 °/o
3 maanden opzegging 4
6 maanden opzegging 4!/4
AMSTERDAM..
Correspondenten te AXEL, HOEK,
TER NEUZEN en ZAAMSLAG.
A X E K.
voor het vervaardigen van
enz. naar mant.
GEEN CONFECTIEWERK.
PRIMA GESCHOOLDE
WERKKRACHTEN.
PRIMA AFWERKING.
PROMPTE EN NETTE BED1EN1NG.
LAGE PRIJZEN.
Atelier voor Dames-Confectie, enz.
N.B. Daar wij niet leuren of laten
reizen, komen al de daarom te
maken onkosten, onze clientele
ten goede.
Door groote tevredenheid over onze hofstede, gehuurd in Frankrijk doortusschen-
komst van dhr. J. BUIJSROGGE te Vlissingen, bevelen wij hem ten zeerste aan.
KOSTER, Breskens. LEENHOUTS, Schoondijke.
Nog te huur of over te nemen:
HOF van 21 H.A. waarvan 13 H.A. Weiland 70000 fr.
HOF van 22 H.A. Weiland in edn blok 62000 fr.
HOF van 60 H.A. best Weiland in 6en blok 4 gebouwen 160000 fr.
Voorts: 102 H.A., enz. In de overname is alles inbegrepen wat zich
de hofstede en op de landen bevindt. Bij no. 3 is haast, binnen 14 dagen.
- ..i-J «An4nn/vn1 inolllitcn
10.
20.
3o.
op
Voor antwoord'postzegel insluiten.
H9
S»
VOORHANDEN DE NIEUWE DEELTJES
door P. J. ANDRIESEN.
door BOB. HARDINGSVELDT.
door MARK TWAIN.
door RINA VAN DEN HOUT.
door MARK TWAIN.
door E. DE PRESSENSE.
PRIJS f 1,25 PER DEELTJE.
TEH NEUZEN. BOEKHANDEL.
MBBll