Ons Boekenplankje Spaarbank der Centraie Boazbank Wie zijn schoenen niet eert Is de Erdal niet weerd Firms P, H. VEENHUIZEN, HoogwatergetijteTerNeuzen. Firma P. J. VAN DE SANDE, Spaart Uw schoenen „B0AZ" Dames-en Kinderkleeding Haast U voor het te laat is, met goedkoope franken B0E1ENK0NINGEN AANGEHOUDEN 19 Juli. (Zonnetijd.) D A G E N. Voorm. Nam Zaterdag 25 Juli 4.15 4.31 Zondag 26 4.49 5.09 Maandag 27 5.29 5.50 Dinsdag 28 6.14 6.40 Woenadag 29 7.09 7.39 Donderdag 30 8.11 8.47 Vrjjdag 31 n 9.25 10.01 AMSTERDAM. o Rentevergoeding voor Spaargelden 31 Rentevergoeding voor Deposito's Cotip Centraie Spaar- en Voorschotbank Creditrente Rekening- Courant 3 pCt. Oudste, beste en soliedste adres Firma P. H. VEENHUIZEN, AXEL, Opgericht Anno 1790. J. BUIJSROGGE, Vlissingen. No. 19.&OP MARKESTEIN, No. 20. JACK VAN WILY, No. 21. PR1NS EN BEDELKNAAP, No. 22. EEN VROOLIJK TROEPJE, No. 23. TOM SAWYERS RE1SAVONTUREN, No. 24. DE FAMILIE HERVE, ssas' ■8SHI Op de kermis te Vlissingen zijn drie „boetet;koningen" aaugehouden. Een was deserteur van de marine, de tweede had ergens in Rotterdam de orde verstoord en de derde had zieh schuldig gemaakt aau frauduleuzen iuvoer van ged;stilleerd. Zp zijn ter beschikkingen van de justitie te Middelburg g-steld. PART1CUL1ER IN1TIAT1EF. Twee verloofden in Brighton hebben het woningvraagstuk opgelo?t, voorzoover het henzelf betteffc, door in hun vrije unrtjes hun eigen huis te bouwen. Hp is eiectricien, zp de dochter van een scbilder. In Sep tember hopen zp te trouwen. Het hiiiS is in steen opgetrokken en heefc twee verdiepingen met zes kamers. Het zal een koud- en warmwaterleiding hebben en electrisch licht. Voor rioleering is eveneens gezorgd. Brockhurst, zooals de ondevnemende jonge man heef. vertelde, dat bij de teekeningen kocht, ze op de gebruikelijke wijze iiet goedkeuren en toen het karweitje begon. Een architect hield een oogje in het zeil, als het pverige tweetal bezig was, opdat zp geen al te groote fout* n zouden maken, en hielp ook wel eers een handje. De jonge man gaat nu voor de electrische Leiding en de waterleiding zorgen, terwijl bet meisje het schilderwerk, zoowel binnen ats buiten zal verrichten. ffIk kan al mijn gekleurde schetsen heel goedzelf uitwerken", verklaarde de jonge dame. *Ik ben dat werfc: gewoon, want in den oorlog, toen er moeilijk mannelijke arbeiders te krijgen waren, heb ik mp in de zaak van mpn vader geoefend." EEN DURE REIS. Miss Blanche Cavitt is een jongedame met flair. Dat moet ze ook wel hebben. Want ze is reuk-deskundige in een groote parfumeriezaak, koit gezegdvoorruikster. Haar neus is haar voornaamste, zoo niet haar eenige werktuig Die neus is dan ook (de beeidspraak is gedufd) haar oogappel. Zonder neus zou miss Cavitt haar vak niet langer kunnen uitoefenen. Zij staat of valt met haar neus. Welnu, zp heeft haar neus verzekerd tegen ongevallen, voor het bagatel van 50,000 dollar, bij een Am^rikaansche ver- znkeriugsmaatschappij. Na de beenen van Mistinguett, de neus van Blanche Cavitt. En als door een of andere ramp, een hardnekkige verkoudheid bijvoorbceld, miss Blanche haar reukvermogen mocht verliezen, dan zal zp, zonder er iets bp te missen (immers pecunia non olet) met een glim- lach de 50.000 dollar kunnen opstrijken, en zeggen „Heb ik geen fijnen neus gehad PROVINCIALE STATEN VAN ZEELAND. ZOMERZITTING. Vergadering van Donderdag 23 Juli 1925. Aanwezig 37 leden. Afwezig de heeren Van Waesberghe, Vie- nings, Onderdijk, Van Zuijen en Van Nieuwen- huijisen, Na onderzoek zijner geloofsbneven werd de beer C. de Jonge uit Ierseke als lid toegelaten en beeedigd. Een adres van verschillende landbouwers in Zeeuwsch-Vlaanderen om het besluit inzake den korten dissel in te trekken, werd in handen gesteld van Ged. Staten, omdat het een besluit van dat college betreft. Tollen. De heeren VAN DIXHOORN en KOSTER trekken hun voorstel inzake de ooncessies voor tolheffem in, omdat Ged. Staten alle medewer- king in die richting toezegden. Reglement op de wegen en voetpaden in Zeeland. Bij het voorstel van Ged. Staten om in het reglement oip de wegen en voetpaden te be- palen, dat hengsten, meer dan 2 jaar oud, ten- zij door den geleider voor aan den kop geleid en getuigd met een hoofdstel, voorzien van een trens en een kettang, onder langs de kin, van plus minus 40 c.M., niet langs de wegen mo- gen word en geleid of vervoerd, werden ver schillende bezwaren tegen dit voorstel opge- worpen. Naar aanleiding daarvan stellen Ged. Staten nader voor te lezen: hengsten, meer dan twee jaar oud, tenzij getuigd met een hoofd- stel, dat voorzien is: hetzij van een stang met kettdng of leidsel; hetzij van een trens en een j ketting, onder langs de kin van ongeveer 40 c.M. waaraan het leidsel is bevestigd, In j welk geval de hengst aan den kop moet wor- den geleid". De heer Mr. ADRIAANSE is van de pers- plaats af niet te verstaan, hij blijkt een amen- i dement te hebben ingediend, om te lezen voor j aan den kop. j De heer KOSTER stelt voor te lezen, dat in het huidige artikel alleen stang wordt veran- derd in ijzer of staal gebit. Dit wordt verworpen met 27 teg.ejj., '0 stem- men, en daarna het voorsitel van rTed. Staten j z. h. s. aangenomen. Herstel van den toren te Kruiningen. Ged. Staten stellen voor afwijzend* te be- schikken op het verzoek om een aanvullings- bijdrage in de lcositen van herstel van den toren te Kruiningen. In een der afdeelingen bad een lid gaame gezien, dat Ged. Staten procentsgewijze een bedrag badden toegestaan. Aangenomen zonder hoofdelijke stemming. Herstel toren Gapinge. In een der afdeeljngen wenscbte een lid dat door de Staten ook zou warden bijgedragen in de meerdere kostem van herstel van den toren te Gapinge, terwiil Ged. Staten hadden voor- gesteld ook ter dezer zake afwijaend op het verzoek om een aanvullingsibijdrage te be- schikken. Aangenomen zonder hoofdelijke stemming. Voeren van een rechtsgeding. Het voorstel van Ged. Staten om een rechts geding te voeren inzake de aanvaring tus- schen een hoogaars van J. F. de Pauw te Bres- kens en het s.s. Zeeland van den Prov. stoom- bootdienst op 8 September 1924 deed in de af deelingen enkele leden vragen of een minne- lijke schikking niet mogelijk zou zijn, terwijl een lid voorstelde aan den vorigen directeur te vragen in hoeverre omlerhandelingen omtrent een minnelijke schikking zijn gevoerd. Een lid van Ged. Staten zeide hierop, dat de „Zeeland" zooveel mogelijk stuurboord heeft gehouden en de hoogaars door een ver- keerde mainoeuvre in aanvaring kwam. Ook wordt de gevraagde vergoeding zeer hoog op- gedreven; o.a. werd voor elken dag stilliggen f 150 schadevergoeding geeischt. Op een vraag van een lid of een rapport was ingekomen bij de seheepvaart-commissie werd door Ged. Sta ten geantwoord, dat het traject Vlissingen Breskens tot de bimienvaart behoort. De heer MOELIvER adht de gestelde 150 per dag schadevergoeding heel hoog en dat brengt hem in twijfel hoe hij moet stemmen. De heer WALLIEN zegt, dat het 150 per week kan zijn, en dan is het deelvisscherij, dus is de verdienste niet van een man. Spreker heiihaalt de vraag wat de vorige directeur heeft gedaan om tot een minnelijke schikking te komen. Spreker waarschuwt er tegen niet te vlug tot het voeren van processen met eenvou- dige inwoners der provincie over te gaan. De heer VAN ROMPU wijst er op, dat som- mige gaame eens met een boot van de pro vincie in aanvaring komen omdat zij dan reke- nen op een flinke schadevergoeding. Niet de boot had de aanvaring dooh de visschersschuit. De oud-directeur heeft gemeld, dat de Zeeland geen schuld had en de schuit door den stroom is medegenomen. Men moet ook tegenover het personeel het recht handhaven. De heer MOELKER stelt voor 300 schade vergoeding toe te kennen. De heer WALLIEN besbrijidrt de aantijging van den heer Van Rompu aan het adres van d© vissdhens. De heer VAN DIXHOORN stelt weinig ver- trouwen in de Nederlandsche rechtsspraak. Het voorstel-Wallien wordt verworpen met 32 tegen 5 stemmen, waarna dat van Ged. Staten wordt aangenomen met 36 tegen 1. Gelden voor een nieuwe b.joi voor het veer KortgeneWolphaartdijksche veer. Naar aanleiding van het voorstel om onge veer f 60.000 ter leen te verstrekken aan de veenschippers voor bovenbedoelde nieuwe boot, vroegen in de afdeelingen verschillende leden of het niet beter is, dat de provincie dozen dienst in eigen beheer neemt, omdat men klaagt over ongelijke behandeling van passa- giers. Ook werd gevraagd of er voldoende zekerhedd is gegeven voor aflossing, een lid acht een soheepsverband dringend noodig. Van de zijde van Ged. Staten werd geantwoord, dat bij hen geen klachtem over dozen veer- dienst zijn ingekomen, doch dat de geopperde bezwaren terdege onderzocht zullen worden. Aangezien de provincie reeds zoo vele onder- nemingen bezit, wordt het niet raadzaam ge- acht deze nog weer uit te breiden. Gezorgd zal worden, dat de schippers voldoende zeker hedd stellen, in 20 jaar aflossen en de boot goed onderhouden. Doen zij dit niet dan kan altijd het veer in eigen beheer worden over- genomen. Ged. Staten deelen mede, dat zij voornemens zijn een soheepsverband op het schip te nemen. De heer OVERHOFF wijst op klachten over dit veer, o.a. het niet afgeven van plaatsbe- wij.zen, en dringt aan op een grondig onder zoek. Het voorstel wordt aangenomen zonder hoofdelijke stemming. Subsidie autobusdiensten. In de afdeelingen vonden de voorstellen om af te wijzen het verzoek van W. Klippel te Oud-Voasemeer om'subsidie voor een autobus- dienst tussohen St. Annaland, Oud-Vossemeer en Tholen en om voor kennisgeving aan te nemen de adressen van P. C. Hage Iz. te St. Maartensdijk betre/fende verleendng van subsidie aan J. C. Krijger voor zijn aubobus- dienst StavendsseTliolen geen bestrijding. Zij werden zonder hoofdelijke stemming aan genomen. Schadevergoeding voor het te water rakgn van een automobiel. inzake het voorstel van Ged. Staten oin af- wyzeiid te oesomkken op het verzoek van dan heer J. de Dreu te Goes om schadevergoeding voor het te water raken van een automoolei, waren in alle afdeelingen meerdeie leden van oordeel, dat al moge adressant rechtens geen aanspraak op vergoeding kunnen maken, het bdilijik is hem eemge vergoeding te geven, het geldt een bijzonder geval. Verzekering bij beurtvaart-adres komt in de practijk zoo wat niet voor, en dat men door dit met te doen schuldig is, is niet juist. Men vraagt of de provincie niet zelf kan verzekeren door hoo- gere tarieven. Zeker meenen enkele leden, dat door den stand der remmen, adressant schul dig kan zijn, maar toeh had het ongeval niet moeten kunnen gebeuren, het opengaan der deuren en het breken der sjorring had onmo- gelijk moeten zijn. Men vraagt of opvisschen ndet mogelijk is, of geen nadeelige gevolgen voor het prov. vervoer te vreezen zijn. Andere meenen, dat de vervoerder aansprakelijk is, dat de spoorwegen in dergelijk geval schade vergoeding uitkeeren, en betreurd wordt, dat geen overeenstemming met adressant is ver- kregen, Sommige leden willen een procedure, andere zouden dit betreuren. Medegedeeld wordt, dat adressant geen blaam op het per soneel heeft willen werpen, terwijl een andere begrijpt, dat adressant en personeel ieder zijn zaak zoo gusnstig mogelijk wil voorstellen. Van de zijde van Ged. Staten werd er opge- wezen, dat adressant niet alles heeft gedaan om het in beweging raken der auto te voor- komen, dat opvisschen niet mogelijk is, dat het geven van een vergoeding een precedent zou scheppen, dat het rijk geen deel van de schade zou betalen, en dat na rechtskundig advies Ged. Staten niets amleri konden doen dan af- wijzend voorstellen. Adressant wist, dat hij zijn auto kon en be- hoorde te verzekeren, dit soort verzekeren is in het transportbedrijf algemeen door gevoerd. In de eerste afdeeling verklaarden zich 8 leden voor 60 schadevergoeding, twee tegen en 3 hielden zich hun stem voor. In de tweede afdeeling was men van oordeel, dat het raadzaam zou zijn, deze kwestie eerst in besloten vergadering te bespreken alvorens de Staten haar in openbaar debat brengen. In de derde afdeeling werd met algemeene stemmen den wensch uitgesproken, dat Ged. Staten alsnog in overweging nemen adressant eenige vergoeding toe te kennen. Nog was ingekomen een dagvaarding van De Dreu, om de zaak in rechten uit te maken en een brief van Mr. A. H. Kuijpers, advocaat van De Dreu, dat dit alleen is gedaan om te voorkomen, dat de wettelijke termijnen van schade-aanspreking voorbij ging. De zaak werd eerst in eene geheime zitting behandeld, tijdens welke de heeren Van Zuijen, Nieuwenhuijzen en Vienings ter vergadering waren geikomen. In de openbare vergadering vroeg de heer Adriaanse welwillende beschikking in overwe ging te nemen. Zonder hoofdelijke stemming werden aange nomen de voorstellen om afwijzend te besohik- ken op het verzoek van den heer De Dreu en tot het voeren van een rechtsgeding. (Zde verder het Eerste Blad.) SCHEEP VAARTBE WEGING. 16 Juli. Eng. s.s. Crichtoun, 3184 M3., stuk- goed, van Leith voor Gent. Deensch ss.. Estland, 3546 M3., hout, van Uleaborg voor Ter Neuzen. Eng. s..s. Hodder, 2877 M3., stukgoed, van Goole voor Gent. Eng. s.s. Falcon, 1910 M3., stukgoed, van Londen voor Gent. Belg. s.s. Estella, 2145 M3., ledig, van Fecomp voor Gent. Duitsch s.s. M. Schroder, 1672 M3., edig, van Shoreham voor Gent. Amerik. s.s. Oakwood, 17184 M3., ledig, van Gent naar Hoaston. Eng. s.s. Hayle, 1348 M3„ steen, van Gent naar Ipwich. Zweedsch s.s. Munkfort, 883 M3., fos- faat, van Gent naar Malmo. Zweedsch s.s. Nordast, 3324 M3„ ledig, van Gent naar Haiston. 17 Juli. Fransch s.s. Germinal, 5529 M3., ledig, van Antwerpen voor Gent. Belg. s.s. Deerhound, 1189 M3., ijzer, van Dover voor Ter Neuzen. Noorsch s.s. Thorunn, 2403 M3., ledig, van Cherbourg voor Gent. Eng. s.s. Glen Head, 4528 M3„ ge- mengd, van Antwerpen voor Gent. Eng. s.s. Hull, 3202 M3., stukgoed, van Antwerpen voor Gent. Duitsch s.s. Chr. Russ, 2762 M3., ledig, van Gent naar Hamburg. Eng. s.s. Avocet, 3985 M3., stukgoed, van Gent naar Belfast. Duitsch s.s. Lena, 2660 M3., fosfaat, van Gent naar Danzig. Eng. zeilsch. Irish Ministreel, 436 M.3., ledig,'van Ter Neuzen naar Antwerpen. Eng. zeilsch. Doverport, 239 M3., ledig, van Ter Neuzen naar Ostende. Eng. s.s. Dotterel, 4925 M3., stukgoed, van Gent naar Manchester. Eng. s.s. Marcel, 2105 M3„ ijzer, van Gent naar Boness. Deen^th s.s. Bjarke, 3729 M3., ledig, van Gent naar Sunderland. Fransch s.s. Dept. Chr. Nortier, 5695 M3.. kolen, van Gent naar Rouaan. 18 Juli. Fransch s.s. Francaise, 5825 M3., ledig, van Rouaan voor Gent. Ned. sch. Libelle, 277 M3., ijzer, van Londen voor Ter Neuzen. Deensch s.s. Olaf, 5434 M3., ledig, van Gent naar Newcastle. Eng. s.s. Crichtoun, 3184 M3., stukgoed, van Gent naar Leith. Zweedsch s.s. Carrie, 3561 M3 ledig, van Gent naar Blyth. Deensch s.s. Orneborg, 5022 M3., ledig, van Ter Neuzen naar R'ghton. Eng. s.s. Glen Head, 4528 M3., gemengd, van Gent naar Dublin. Eng. s.s. Hull, 3202 M3 stukgoed, van Gent naar Hull. Zweedsch s.s. Bnrgundia, 4288 M3., fos faat, van Gent naar Gothenburg. Eng. s.s. Hodder, 2877 M3., stukgoed, van Gent naar Goole. Eng. s.s Falcon, 1910 M3., stukgoed, van Gent naar Londen. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. SLACHTOFFERS VAN RUGPIJN Duizenden voelen zich rampzalig door rug- pijn. Kruipcn de dagen voor u zonder dat uw rugpij n ooit ophoudt? Wordt gij gekweld door ontstoken en nheumatische ledematen, pijn in het hoofd en de schouders, waterzuchtige zwellingen en urinestoomissen Geen wonder, dat gij u overdag zenuwachtig, zwak en ziek voelt en's nachts te naar om te slapen of zelfs t/6 rustGn. Waarom zoudt gij het slachtoffer blijven van dergelijke ongemakken en pijn Die af- mattende rugpijn, weet gij, is dikwijls de eer ste waarschuwing van verzwakkende nieren. Andere zullen spoedig volgen: hoofdpijn, dui- zeligheid, zenuwachtigheid, graveel, blaas- zwakte en waterzuchtige zwellingen. Wacht niet, tot het te laat is! Iedere minuut uitstel kan gevaar voor ontwikkeling tot eras, tige nierkwalen beteekenen. Herstel uw gezond- heid tijdig en gebruik Foster's Rugpijn Nieren Pillen. Foster's Pillen hebben duizenden ge- holpen en kunnen ook u helpen. L«t op de verpakking in glazen flacons met geel etiket (alom verkrijgbaar), waardoor gij zeker zijt geen verlegen buitenlandsch goed te ontvangen. Prijs 1,75 per flacon. 28 Zweedsch s.s. Bravik, 3511 M3ledig, van Gent naar Warkworth. Duitsch s.s. Marta Schroder, 1672 M3., fosfaat, van Gent naar Arendsburg. Duitsch s s. Lsus Nealf, 3940 M3., ledig, van Ter Neuzen naar Rotterdam Noorsch s s. Imacos, 3236 M3., ledig, van Gent naar Antwerpen. Eng. s.s. Stelling, 6048 M3., kolen, van Newcastle voor Gent. Duitsch s.s. B. Christophersen, 4202 M3 vlas, van Rival voor Gent. Eng. sch. Devonia, 458 M3., ijzer, van Chatham voor Ter Neuzen. Eng s.s. Beatty Rose, 3165 M3 kolen, van Boston voor Gent. Nederl. s.s. Hillegom, 6096, hout, van Kotka voor Gent. Belg. s.s. Deerhound, 1189 M3., ledig, van Ter Neuzen naar Brugge. Fransch s.s. Geminal, 5295 M3., stukgoed, van Gent naar New-Port. 20 Juli. Eng. s.s. Blackcock, 1393 M3., stukgoed, van Londen voor Gent. Belg. s.s. L de Wael, 3093 A13., kolen, van Granton voor Gent. Duitsch s.s. Bianca, 3890 M8„ vlas, van Leningrad voor Gent. Fransch s.s. Capt. Augustin, 8307 M3., ledig, van St. Nazaire voor Gent. Pal. ss. Pantera, 2000 M3., ledig, van Amsterdam voor Gent. Ital. s.s. Leone, 2000 M3., ledig, van Amsterdam voor Gent. Ttal ss, Tigro, 2000 MB., ledig, van Amsterdam voor Gent. Eng s.s. Tringa, 5461 M3., stukgoed, van Manchester voor Gent. Eng. s.s Prime Rose, 1730 M3., maca dam van Gent naar Ipswich. t K W 1/ If - A A a a. A aAAAAAA A 8 dagen opzegging 3'/4 1 maand opzegging 33/4 °/o 3 maanden opzegging 4 6 maanden opzegging 4!/4 AMSTERDAM.. Correspondenten te AXEL, HOEK, TER NEUZEN en ZAAMSLAG. A X E K. voor het vervaardigen van enz. naar mant. GEEN CONFECTIEWERK. PRIMA GESCHOOLDE WERKKRACHTEN. PRIMA AFWERKING. PROMPTE EN NETTE BED1EN1NG. LAGE PRIJZEN. Atelier voor Dames-Confectie, enz. N.B. Daar wij niet leuren of laten reizen, komen al de daarom te maken onkosten, onze clientele ten goede. Door groote tevredenheid over onze hofstede, gehuurd in Frankrijk doortusschen- komst van dhr. J. BUIJSROGGE te Vlissingen, bevelen wij hem ten zeerste aan. KOSTER, Breskens. LEENHOUTS, Schoondijke. Nog te huur of over te nemen: HOF van 21 H.A. waarvan 13 H.A. Weiland 70000 fr. HOF van 22 H.A. Weiland in edn blok 62000 fr. HOF van 60 H.A. best Weiland in 6en blok 4 gebouwen 160000 fr. Voorts: 102 H.A., enz. In de overname is alles inbegrepen wat zich de hofstede en op de landen bevindt. Bij no. 3 is haast, binnen 14 dagen. - ..i-J «An4nn/vn1 inolllitcn 10. 20. 3o. op Voor antwoord'postzegel insluiten. H9 S» VOORHANDEN DE NIEUWE DEELTJES door P. J. ANDRIESEN. door BOB. HARDINGSVELDT. door MARK TWAIN. door RINA VAN DEN HOUT. door MARK TWAIN. door E. DE PRESSENSE. PRIJS f 1,25 PER DEELTJE. TEH NEUZEN. BOEKHANDEL. MBBll

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1925 | | pagina 7