ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VQOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN. No ^783 Vry dag 10 Juli 1925 65 Bekendmaking. Set Mohammedanisme. Kiespijn ui n e T IB3 SUES/SI1 JB3 BX-.A.3D. Algemeene Politieverordening voor de Gemeente TER NEUZEN. VI. B MIT? N D W TER NSCHE COURANT Voor binnen Ter Neuzen 1,40 per 3 maanden Voor Ned. Indie en Amerika /2.70 per 3 maanden Vr>nr huiten Ter Neuzen fr per post f 1,80 per 3 maanden Bij vooruitbetaling fr per post '6.60 per jaar Voor 't overig buitenland /3,35 per 3 maanden - Abonnementen voor't bmtenland alleen bij vooru.tbetaling. De Burgemeester en Wethouders van TER NEUZEN doen te weten, dat door den Raad dier gemeente in zijne ver- gadering fan 11 Juni 1925 is vastgesteld de volgende verordening Tusschen de artikels 71 en 72 der bestaande politieverordening op te nemen de navolgende artikelen Artikel 71a. Het is aan houders of bestuurders van mo- torrijtuigen verboden op den openbaren weg standpla.itsen in te nemen of aldaar te stopper be i in- of uiriater. van reizigers. Burgemeester en wethouders kunnen van dit verbod ontheffing verleenen. Artikel 71b. Het is aan houders of bestuurders van mo- torrijtuigen aan wie geen ontheffing als in het vorige artikel bedoeld, is verleend, verboden: 1°. op den openbaren weg een motorrijtuig aan het puibliek te huur aan te bieden of daarin eene zitplaats te verhuren of te huur aan te bieden; 2". op den openbaren w%g te rijden of post te vatten met het kennelijk doel een motor rijtuig te verhuren of daarin eene zit- plaats te verhuren; 3°. op den openbaren weg te rijden met een motorrijtuig dat voor een zekeren afstand per plaats verhuurd wordt. Artikel 71c. Het is aan bestuurders van motorrijtuigen, bestemd voor het vervoer van reizigers, ver boden: 1°. tijdens het vervoer sterken drank of an- dere alcoholhoudende dranken te gebrui- ken; 2°. tot het in- of uitlaten van reizigers stil te staan op andere dan de door burgemees ter en wethouders aangewezen stand- of stopplaatsen binnen de bebouwde kom der gemeente; 3°. een ander, voor vervoer van reizigers be stemd, motorrijtuig voonbij te rijden, wan- neer dit tijdens het in- of uitlaten van rei zigers daartoe op eene stand- of stop- plaats binnen de bebouwde kom der ge meente stilstaat. Artikel 71d. Het is aan houders of bestuurders van mo torrijtuigen, bestemd voor het vervoer van rei zigers, verboden: 1°. sterken drank of andere alcoholhoudende dranken in het motorrijtuig mee te voeren; 2°. benzine, anders dan in de daarvoor be- stemde en door de deskundigen, aange wezen door den Commissaris der Koningin in Zeeland, goedgekeurde reservoirs of ledige benzinebussen in het motorrijtuig mee te voeren; 3°. de reservoirs te vullen of te doen vullen, wanneer tie motor niet tot stilstand is ge- bracht of er passagiers in het motorrijtuig aanwezig zijn; 4°. de motor aan te zetten, alsvorens 't reser voir gesloten is; 5°. te rijden met een motorrijtuig, waarin geen goed werkend brandbluschapparaat, geschikt voor het blusschen van benzine- branden, onder direct bereilc aanwezig is; 6°. te rijden met een motorrijtuig, waarin niet aanwezig is een verbandtrommel ten minste de volgende verbandmiddelen be vattend: een stel spalken, 3 snelverbanden. 3 driekante doeken, eenige pakjes steriel gaas, een doos zuivere watten en een kne- velverband te gebruiken bij het optreden van slagaderbreuken 7°. in het motorrijtuig koffers of rijwielen te wervoerer.; 8*. in het motorrijtuig handbagage te plaat- sen of toe te laten dat handbagage word1 geplaatst op zoodanige wijze. dat de reizi gers bij het binnengaan of het verlaten van het motorrijtuig daardoor belemme worden 9°. de reis met het motorrijtuig voort te zet ten nadat de politie heeft verklaard, dat het daarmede vervoerde gewicht gevaar oplevert voor de veiligheid der reizigers. Artikel 71e. Het rooken is in motorrijtuigen voor het ver voer van reizigers, verboden. Artikel 71f. Het is aan houders of bestuurders van mo torrijtuigen, bestemd voor het vervoer van rei zigers, niet zijnde openbare middelen van ver voer in den zin der wet van 23 April 1880 (Staatsblad no. 69), verboden: 1°. te rijden met een motorrijtuig, waarop niet aan de beide lange zijden van het koets- werk met duidelijk zichtbare, sterk tegen den achtergrond afstekende letters en cij- fers, ten minste hoog 60 m.M. en ten minste breed 15 m.M. zijn vermeld de naam van den ondernemer of van de on- derneming, het grootste getal der perso- nen, waarvoor het bestemd is en het groot ste gewicht, hetwelk daarop bovendien mag worden geladen, benevens, zoo er meer motorrijtuigen voor de uitoefening van denzelfden dienst worden gebezigd een onderscheiden naam of nummer; 2°. dcreis met een motorrytuig voort te zet ten, nadat door de politie is verklaard, dat het rijtuig wegens zijn onvoldoenden toe- stand gevaar oplevert voor de veiligheid der reizigers. In zoodanig geval mag de voortzetting der reis niet plaats hebben, tenzij het ge- brekkige is hersteld of het bezwaar door het hoofd van het gemeentebestuur onge- grond wordt geoordeeld; 3°. personen in kennelijk beschonken toestand of lijdende aan besmettelijke ziekten of die wegens andere redenen voor hunne mede- reizigers gevaarlijk zijn, in het motorrij tuig toe te laten, of, zoo de omstandig- heid eerst gedurende de reis wordt ont- dekt, deze voort te zetten, zonder dat be- doelde personen uit het motorrijtuig zijn verwijderd 4°. gevaarlijke of zieke dieren, tenzij onder behoorlijk geleide en met zoodanige voor- zorgen als de veiligheid der reizigers vor- dert, in het motorrijtuig toe te laten; 5°. buskruit, andere licht ontplofbare stoffen of geladen geweren in het motorrijtuig te vervoeren. Hiervan zijn uitgezonderd de munitien. welke tot de uitrusting van In dienst reizende militairen behooren en buskruit, hetwelk reizigers in geen groo- tere hoeveelheid dan van 1 K.G. en in be hoorlijk gesloten metalen verpakking met zich voeren. Artikel 71g. Deze verordening is niet van toepassing op motorrijtuigen, bestemd voor het vervoer van reizigers, waarvoor door den Commissaris der Koningin eene verklaring is afgegeven, dat zi] buiten de toepassing van deze verordening vallen. Aldus vastgesteld door den Raad der gemeente TER NEUZEN in zijn vergadering van den 11 Juni 1925. (get.) J. HUIZINGA, Voorzitter. (let.) B. I. ZONNEVIJLLE, Secretaris. Zijnde deze verordening aan de Gedeputeerde Staten van Zeeland volgens htfn bericht van den 3/8 Juli 1925, no. 126, 3e Afd., in afschrift mede- gedeeld. En is hiervan afkondiging geschied, waar het behoort, den 10 Juli 1925. De Burgemeester en Wethouders voornoemd, J. HUIZINGA, Bnrgemeester. B. I. ZONNEVIJLLE, Secretaris. Burgemeester en Wethouders van HOEK, brengen ter openbare kennis dat op de Gemeente-Secretarie voor een ieder is ter visie gelegd het bestek en de voorwaarden waarnaar zal worden aanbesteed het vernieuwen en uitbreken van een gedeelte straatweg. De aanbesteding zal plaats hebben op Dinsdag 21 Juli 1925, des voormiddags half elf uur. Aanwijs op den dag der aanbesteding des voormiddags 9 uur. Hoek, den 8 Juli 1925. Burgemeester en Wethouders voornoemd. A. WOLFERT, Burgemeester. J. DREGMANS, Secretaris. Zonder strijd, zeils zonder zwaren strijd is ook net Mohammedanisme niet tot zoo'n geweldige macht geworden, als het te dezen dage is. En dan bedoelen wij met alleen den strijd, waarover wij in het j slot van oils vong arcikel lets zeiden. en waarover wij in een der volgende artike len ook nog wel iets zullen hebben mede te deelen, doen wij bedoelen ook een strijd, waaraan onze lezers, althans bij het Mohammedanisme zeker niet had- den gedacht, en dien wij kortweg zouden willen noemen: den dogmatischen strijd. Het is van algemeene bekendheid, dat de Arabieren na den dood van dezen proteet onder Omar 1 (634644) in on geloof elijk korten tijd geheel Perzie, Sy- rie, Egypte en aangrenzende landen heb ben veioverd. Een van de gevolgen was, dat de islam daardoor in aanraking kwam met vreemde ideeen. Men denke niet, dat de overwonnen volkeren aanstonds werden gedwongen om zich bij massa s tot den Islam te bekeeren; deze bekeering is pas van lieverlede tot stand gekomen, en hier en daar hebben de ..ongeloovigen zich zelts tot op den huidigen dag weten te handhaven. Maar de overwonnen lan den werden wel als t ware met Arabie ren overstroomd, die overal hun gods- dienst en hun taal met zich mee brachten. en die het werkelijk zoo ver wisten te orengen, dat zoowel de aiwijkende gods- dienst-vormen als de vreemde talen in de meeste streken op den achtergrond ge- raaUteri en misschien zeirs wel gansch en al werden verdrongen. Dan kwam juigt de wraakbegeerte op oij alleriei men schen, die hun vaderlandslievende gevoe- iens beleedigd achtten. en vonden zij bij dubieuse punten in Koran en overleve- ring gereede en welkome aanleiding om een voet tusschen de deur te krijgen, en zich aan de door hen gehate Arabieren te wreken. Dat deed men dan door rustig en als in het verborgen alleriei meeningen en uitspraken om te vormen en te mengen met eioen, heterogene bestanddeelen. Daardoor wordt aan de geschiedenis van den Islam in de eerste drie eeuwen een zeer bont merk opgedrukt, dat wel heel erg afsteekt'bij het (althans schijnbaar) onveranderlijk beeld. dat de Islam later vertoont, wanneer de orthodoxie de al- leenheerschappij heeft verkregen.' En men heeft zich over dit alles later nog getracht te troosten door te gaan Tondvertellen, dat de profeet Mohammed zelf 73 secten had voorspeld! Echter behoeft de welwillende lezer er niet bang voor te zijn, dat wij al deze 73 secten die wij trouwens zelf ook niet kennen! de revue zouden willen laten passeeren. "Wij doen slechts hier en daar een greep. De eerste vraag, die de geloovigen ver- deelde, en die later tot een altijddurende splitsing heeft geleid, was oorspronkelijk van politieken aard. Toen Mohammed gestorven was, wist men niet, wie nu na hem aan het hoofd der gemeente zou' moe- ten staan. Hij zelf had daarover niets be- schikt, en het beginsel van de erfelijkheid van de macht was bij de Arabieren geen regel. Omdat te dezer zake Koran en overlevering niets beslisten, bleef slechts over, de keus te laten aan de gemeente zelve. En als gevolg daa 'an beweren de Sonnieten, dat de eerste vier kaliefen, die hun waardigheid te danken hebben aan de keus der gemeente, de eenig recht- matige opvolgers van den profeet zijn ge- weest. De Omajaden en Abbasieden zijn dan kaliefen geweest ,,de facto niet ,,de jure," wel in de praktijk, maar niet volgens recht, ofschoon de orthodoxe leer de ver- plichting tot gehoorzaamheid ook aan dezen heeft behouden, omdat immers Alah in Zijn wijsheid verheft wien Hij wil, en neerwerpt dien Hij wil. Dit alles scheen dan Sonnieten van- zelf-sprekend toe, maar toen de Verkeer- de en slappe regeering van Othoman groote ontevredenheid veroorzaakte, waardoor nij zeit lenslotte ais siachtotici Kwam te vailen, en toen later de burger- knjg ontbranctde tusschen den nieuwen kanel Ali en.diens talrijke tegenstanders, Kwamen twee sterk uiteenioopende op- valcingen aan den dag. Ook al wilden de Arabieren van .net oegmsel der erfe- iij^heid heeiemaai niets weten, de Perzen beschouwden dit juist als het eenig denk- oare. Deze laatsten beweerden daarom bij Kris en kras, aac de verkiezing der eer- j ste drie kaliefen metig was geweest, en dat slechts de bloedverwanten van den Profeet van rechtswege bevoegd waren geweest, 'deze waardigtieid te bekleeden, or, dat, daar de proteet geen zoon had nagelaten, zijn dochter Fabima en haar man Ali de eenig wettige opvolgers zou den zijn geweest. De aanhangers van deze opvatting heeten: Schiieten. Dan was er nog een derde opvatting met betrekking tot het imamaat, die na verwant is aan de meening der Sonnieten, nafmehjk die der Charidjilten, die men niet geheel ten onrechte heeft vergeleken met de joodsche Zeloten en de Engelsche Puriteinen. Deze menschen behoorden oorspronkelijk dot de partij van Ali, maar later verlieten zij zijn zijde^en werden zij zijn felste tegenstanders. Zij waren men schen, die bij de geringste aanleiding reeds naar de wapens wilden grijpen, en die dan weer een anderen kalief kozen zoodra de tegenwoordige hun niet aan- stond. Maar dan gingen de Sonnieten daar weer niet mee accoora, omdat bij hen zoo langzamerhand het gebruik had post gevat, dat de gemeente alleen maarf een Korei'schiet tot kaliei mocht kiezen. Dus brachten de Charidjieten het niet verder dan tot partieeie opstootjes en op- roertjes, die vaak niet dan met groote moeite werden onderdrukt. De vraag naar het Imamaat was wei in oorsprong van politieken aard, maar zij Petrad toch ook het terrein van de theo- logie, omdat het wel en wee der geloovi gen daarmee zeer nauw samenning, en ook omdat anderen de vraag van het ge- loof er opzettelijk mede in verband brach ten. En zoo kwam nu een groote menigte van geioofsvragen aan de orde, b.v. deze, of de mensch volkomen heer en meester is over zijn handelingen, of dat hij daar toe gedwongen wordt aoor Cods al- macht. De antwoorden op deze en andere v rag en vielen heel verschillend uit, te meer omdat zij noch door den Koran, noch door de overlevering op besliste wijze waren te beantwooiden. Christe- lijke invloed, die in een land als Syrie nog' sterk was, kan daarbij ook hebben gewerkt en dit of dat antwoord hebben geinspireerd. In elk geval: de vragen bleven aan de orde, tot zij onder de ,re- gscring der Abbssicclcn in ccn nieuwe faze traden. De kaliefen, die men kortweg de Uma- jaden noemt, waren voor een deel buiten kijf zeer bekwame en energieke heer- schers, die den uitwendigen glans der Mohammedaansche wereldheerschappij tot een nooit meer bereikte hoogte neb- ben gebracht; maar hun heerschappij was in werkelijkheid geen heerschappij van den Islam, doch een nationaal-Arabischc, waarbij de onderworpen volken, hetzij zij zich tot den Islam hadden bekeerd, hetzij zij aan den godsdienst van eigen voorge- slacht trouw waren gebleven. eenvoudig werden uitgezogen tot voordeel van de Arabieren. Dit £ing wel niet overal even qemakkelijk, maar in het algemeen slaag- den zij toch wel. Toen later de Abba sieden aan de regeering kwamen, be- teeker.de dit een versterking van den universalistischen godsdienst., De Islam was dan nu loscjcmaakt uit het strikt Arabisch milieu en keurslijf. De eenheid der geloovigen, die vroeger alleen een letter was geweest. werd nu werkelijk heid. En een rijk geestelijk en geestes- leven ontplooide zich. Gevolq was, dat de theologische pro- blemen der praedestinatie. van het qeloof, van het Godsbeqrip, van de openbarinq men ziet: het zijn precies dezelfde kwesties als die in het Christendom tel- keris weer aan de orde komen. nu veei giouoigei weraen benanaeid en ook veei uieper opgevat dan vroeger. Het was hootdzakeiijk de sekte der MutazilieLen, die zich op dit punc verdiensteiijK ni^eit gemaaKt. t^eze sekte is ontstaan door ae loocnening van de praedestinatie. iriuii naam beteeKent. de aigescneidenen. Uit tiun Knng zijn veie knappe wijsgeeren opgestaan, en zij zijn de groncivesters van de rvalam, de wetenschappeiijxe ge- iootsieer, die men meestai met de christe- lijke SenoiastieK vergelijkt. iocn is er verschil: de Scholastieken immers legden zich er op itoe om het kerkelijk dogma, dat reeds vast stond, voor het denken te rechtvaardigen, terwijl de iS/lutaziiieten een veei vrijere positie innamen, en de geiootsleer pas later trachtten vast te stellen. Daarom heeft men hen met meer recht de ,Rationalisten van den Isiam ge- noemd, en zeits ook wei eens van vnjden- kers gesproken. \Vat hen het beste Ken- merkt, is nun ,zeer vrije houding ten op- zichte van oe overlevering, en oeze hou ding onuerscheidde hen dan ook sterk van de bonnieten. Eij hadden een heele coiiectie tezwaren tegen de overlevering, bijvoorbeeld: /-ij steiden aan de Kaak oe iichtgeioov.gheid van enkele menschen, die bij de overlevering een roi hadden gespeeid; zij merkten tairijke cegenstrij- digneden op bij de verschiliende tradities, en vonden het Godsbeorip vaak ruw en hoogst riaiet, waar het in enKeie over- leveringen met erg krasse anthropomor- phismen werd uitgebeeid, enzoovoorts. ejus moest men, haar zij meenden, zeu den inhouu beoordeeien en mocht men aiies verwerpen, wat in strijd was met het ,,gezond verstand. Wel stonden zij heel sympathies, tegen- over den Koran, maar hun verzet flhig hier in hoofdzaak tegen de leer van de eeuwigheid van het woord Cods. Ue vrome Mohammedanen hadden een ma- telooze vereering voor het heilige boek en beschouwden, dat haast als een algod, zoodat zij soms hun exempiaar van den Koran voor ,,eeuwig hielden. Joodsche Thora-vergoding had daartoe t voorbeeio qeqeven en men had er zich reeds aan qewend om alles als ongeloof te brand- merken, wat hier of daar tegen de god- delijkheid van den Koran werd inge- bracht. En al werd dan ook later de mu- tazilietische opvatting officieel als staats- dogma geproclameerd, verzet bleef er heerschen. Een ander belangrijk punt was de na- druk dien de Mutazilieten legden op Cods qerechtigheid. Zij noemden zichzelf daar om qaarne de menschen van de eenneid en van de gerechtigheid en waren een- stemmiq in het loochenen van de prae- descinarie. welke leer zij fel oestreden. Naar hun meening, was het een eisch, die voortsproot uit Gods gerechtigheid. dat de mensch Gods geboden kon weerstaan, en dus moest, naar hun meening, de mensch vrij zijn in zijn besluiten en han- deiinqen. Toch hadden de Mutazilieten op den duur qeen succes. Reeds omstreeks 65 beqon de regeering hen te veryolgen, en toen werd eenvoudig het verbod uitge- vaardigd; om over religieuse kwesties te disputeeren. Sinds dien (ook al werd het verbod vaak overtreden!) werd het ge vaarlijk de hoofdpunten van de leer m het openbaar te bespreken: disputen werden voortaan in de scholen gevoerd. en ver- loren nu hun vat op de groote massa. Ue linkergroep der Mutazilieten verviel vol komen tot ongeloof. Maar de meeste vrijdenkers onder de Mohammedanen waren voorzichtiq en wisten hun gevoelens te bedekken. Zoo hoort men in de eerste daqen der Abba sieden meermalen van zooqenaamde Zindik's, dat zijn: menschen. die aan de qeopenbaarde qodsdiensten slechts een relatieve waarde toekennen en die een daarvan onafhankelijke. zelfstandiqe zedenwet proclameeren. Wij willen niet vragen. of dit alles nu ook is terug te brengen tot vreemde invloeden. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN en Aangezichtspijn verdrijft men het beste door Sanapirin-Tabletten (Mijnhardt). Per glazen Buisje 75 ct. Bij Apoth. en Drogisten. H AN DELSC0RKE8P0NDENT1E. De Minister van (Jrderwijs, Kunsten en Wetenschappen heeft ingesteld een com- missie, aan welke worrit opg'dragen te onderzoeken of de instelling van een Staats practijkdiplnma voor handelscorrespoi-d' ntie en handelsterminologie in vreemde talen, gedacht als bovenbouw op de bestaande praetijkdiploma's, mogelijk en wenschelpk is, en of het aanbeveling verdient het bezit van dat diploma naast de gewone akten, te eischen van leeraren in de gene emde vakken aan handelsscholen. GERECHTIGDEN TOT HET DRAGEN VAN HET MOBILISATIEKRDIS. Het nationaal comite herdenk'ng mobili- satie is 2 Juli in Den Haag officieel ont- bonden, maar een uitvloeisel daarvan is blijven bestaan. De gerechtigden tot het dragen van het mobilisatiekruis zijn aan stonds begonnen zich te vereenigen overal in den lande zijn plaatselijke vereenigingen ontstaan. Het doel isonderlinge saam- doorigheid en onderling hulpbetoon. Men wil nu komen tot een bond over het geheele ani en er is in verhand hiermee een voor- -oopig comite gevormd, bestaande uit de ieeren mr. F. J. van Lanschot, burgemeester van 's-Hertogenhosch H. C. van Capelle, voorzitter van het comite herdenking mobi- lisatie te Rotterdam ds P. Rootsma, veld- prediker te ZwolleE. J. H. J 8chut, secretaris van de Rotterdamsche Bankver- eeniging te Rotterdam; Jac. de Vries Sr voorzitter van het provinciaal comite Noord- Holland herdenking mobilisatie, te Hilver sum P. van Rees, burgemeester van Papen- drechtP. de Vries, majoor der militaire administratie in Den Haag en L J. deVos ta Assen. Dit comite zal vervangen worden door een definitief bestuur, dat ge kozen zal worden door de vergadering van afgevaar- digden, die bin,nenkort uit de reeds opge- richte afdeelingen zal worden bijeengeroepen. DE KAMERVERK1EZ1NGEN Het uitsluitend voor de verkiezingen van den heer Ter Hall opgericht hoofdeomite heeft aan alle subcommissies een -po d- c rculaire gezonden. Het hoofdeomite schrijft daarin, dat het zijns inziens in strijd met dj goede vormen en vooral met den wensch der kiezers en den geest van de Kieswet zou ziju. irdien de heer Staalman den Kamerzetel van den heer Ter Hall zou bezetten Het «is echter overtuigd, dat de heer Staa'man een op dergelijke wijze verkregen zetel niet zal aanvaarden, doch het heeft daarvan tot heden nog niet de zekerheC verkregen. In verband hiermede rerzoekt het hoofd eomite aan de subcommissies in de ver schiliende steden gevestigd, nog niet tot opheffing over te gaan, doch in afwachting van de komende gebeurtenissen tot uader bericht van het hoofdeomite intact te blijven DE TOESTAND. De Spaansch-Fransche conference te Madrid zou volgens een telegram van Belga, waarschijnlijk een convent ebetreffen de po itieke samenwerking van F.ankrgk en Spanje in Marokko teekenen. lets meer dan algemeene feginselen zal die conventie wel niet bevatten schrijft de N. R. Crt. Dezer dageu is van Fransche zijde lets ge meld over een plan, waobij de Fransehen uit het Zuiden naar het Noor en tegen de Maroxkanen zouden oprukken, om hen tegen de Spaansche linie op e dring-n en zoo in het nauw te drijven. Tegelpk werd toen bekend, dat verschiliende hocggeplaatste Spaansche militairen ertegen waren het offensief tegen Abd el Krim's strijders te hervatten. maar dat Priruo de Rivera van plan was, zipt ztn door te zetten en de operaties in samenwerking met de Fransehen te hervatten Als men intusschen in -an- merking neemt. dat de Fransehen zich in hun zone nauwelijks definitief kunnen hand- haven z iu aan Fransche operaties de uit- zending van groote versterkingen vooraf moeten gaan. De bedoding kan zijn, de troepen. die thans uit het Roeibekken vrij komen, hier voor recbtstre ks te gebruiken of hen in andere Fran che garnizoenen te leggen waaruit de bezettingen, die er tot- dusver gelegen hebben, naar Marok o ge zonden zouden kunnen worden Er blijven nog slechts eenige maanden van het seizoen over, dat gunstig is voor het voeren van een veldtocht in Mgrokko en dsrtir moet dan stiel partij van getrokken worden. Het pessimisme an zekere militaire Spaansche kringen ten opzichre van nieuwe krijgsbedrjjven t gen Abd el Krim hangt ook samen met Ae vrees, dat ten slotte Tandzjer, dat zoo dicht bij de Spa:nsche grens ligt, in de operaties zou betrokken worden. Het lr.ternationaal statuut waar- onder deze stad is geplaatst, is nog in zijn eerste faze en de inlernationale strijdmacht die er ligt, vermoedelijk geheel onvoldoende. wanneer de Rif-kahyleu kwaad willen. EnaHand wil de bezettii g niet met Spaansche "of Fransche soldaten versterkt zien, maar de interrationale gendarmerie, die er ligt, uitbreiden. Daar zou mm dan reeds onverwijld moeten beginnen, want als de nood eenmaal aan den man is, sta ipt men maar geen nieuwe gendarmerie uit den grond. Is echter de hulp van Spaansche en Fransche soldaten op een oogenblik noodig. om Tandzjer, welks inlandsche be- volking evenmin betrouwl aar is als de lewoners van welk ander deel van Marokko

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1925 | | pagina 1