BUR6ERLIJKEN STAND.
Handelsberichtaii.
A. C. LENSEN'S STOOMVAART-
MAATSCHAPPIJ—TER NEUZEN.
Wisselkocraen.
<\e voormalige vesting Ter Neuzen);
everwegende, dat bij raadsbesluit van 12
April 1923, No. 8, besloten is tot verlenging
van den termijn voor het onderlbands verpach-
ten van bovengenoemd stukje grasgewas, voor
eene som van 35 per jaar;
dat de oppervlakte van dit stukje grasgewas
Meaner is geworden tengevolge van den bouw
van het kantoor met directeurswoning der
Zeeuwsoh-Vlaamsche Tramweg Maatschappij
dat ook door de uit te voeren bestratings- en
rioleeringswerken aan de Scheldekade, veel
scbade aan dit grasgewas zal worden aange-
bracht;
dat het daarom billijk is de paohtsom te ver-
laigen;
gehoord een voorstel van burgemeester en
wethouders; stellen voor te besluiten:
1°. Het raadsbesluit van 12 April 1923, No.
8, zoodanig te wijzigen, dat in plaats van f 35
wordt gelezen twintig gulden (f20.)
2°. Als nieuwe voorwaarde er bij te voegen
dat de pacht in geen geval nog lager zal wor
den gesteld.
De heer COLSEN vraagt, of de pacht niet
beter heelemaal kon worden kwijt gescholden
en het terrein voor het publiek kon worden
opengesteld.
De VOORZITTER wijst er op, dat het pu
bliek daaraan niets hehben zou, dit betreft het
terrein bij de affuitloods, benedendijks.
De heer COLSEN meende, dat de bovendijk
er ook in begrepen was.
De VOORZITTER licht hem in, dat die voor
publiek verkeer is opengesteld.
Het voorstel wordt aangenomen met alge-
meene stemmen.
18. Wijziging der Algemeene Politieveror
dening.
Bij schrijven d.d. 23 Maart 1925, A, No. 605,
2^ Afdeeling deelt de heer Commissaris der
Koningin in Zeeland mede, aldus schrijven
burgemeester en wethouders, dat het wensche-
lijk is ook voorsehriften te geven voor vervoer
var reizigers in motorrijtuigen die gebezigd
worden voor z.g. wilde diensten", zooals dat
b.v. geschiedt met de autoibus van de Provin
cial boot.
In verband hiermede schrijft de heer Com
missaris der Koningin ware het gewenscht de
Politieverordening met enkele hep a fin gen aan
te vuMen.
Waar deze maatregelen in het belang van de
reizigers zijn, stellen wij u voor in de bestaan-
de politieverordening op te nernen de navol-
gende artikelen:
Artikel 71a.
Het is aan houders of bestuunders van mo
torrijtuigen verboden op den openbaren weg
stardplaatsen in te nemen of aldaar te stopper
tot het in- of uitilaten van reizigers.
Burgemeester en wethouders kunnen van
dit ver'bod ogtheffing verleenen.
Artikel 71b.
Het is aan houders of bestuurders van mo
torrijtuigen aan wie geen ontheffing als in het
vorige artikel bedoeld, is verleend, verboden:
1°. on 'den openbaren weg een motorrijtuig
aan het publiek te huur aan te bieden of
laarin eene zitplaats te verhuren of te
huur aan te bieden;
2°. op den openbaren weg te rijden of post te
vatten met het kennelijk doel een motor-
rijtuig te verhuren of daarin eene zit
plaats te verhuren;
3°. op den openbaren weg te rijden met een
motorrijtuig dat voor een zekeren afstand
per plaats verhuurd .wordt.
Artikel 71c.
Het is aan bestuurders van motorrijtuigen,
bestemd voor het vervoer van reizigers, ver
boden
1°. tijdens het vervoer sterken drank of an-
dere alcoholhoudende dranken te gebrui-
ken;
2°. tot het in- of uitlaten van reizigers stil te
-taan op andere dan de door burgemees
ter en wethouders aangewezen stand- of
stopplaatsen binnen de bebouwde kom
der gemeente;
3°. een ander, voor vervoer van reizigers be
stemd, motorrijtuig voorbij te rijden, wan-
neer dit tijdens het in- of uitlaten van rei
zigers daartoe op eene stand- of stop-
pi aats binnen de bebouwde kom der ge
meente stilstaat.
Artikel 71d.
Het is aan houders of bestuurders van mo
torrijtuigen, bestemd voor het vervoer van rei
zigers, verboden:
1°. sterken drank of andere alcoholhoudende
dranken in het motorrijtuig mee te voeren;
2°. benzine, anders dan in de daarvoor be-
stemde en door de deskundigen, aange
wezen door den Commissaris der Koningin
in Zeeland, goedgekeurde reservoir of
ledige benzinebussen in het motorrijtuig
mee te voeren;
3°. de reservoirs te vullen of te doen vullen.
wanneer de motor niet tot stilstand is ge-
bracht of er passagiers in het motorrijtuig
aanwezig zijn;
4°. de motor aan te zetten, alsvorens't reser
voir gesloten is;
5°. te rijden met een motorrijtuig, waarin
geen goed werkend brandibluschapparaat,
geschikt voor het blusschen van benzine-
branden, onder direct bereik aanwezig is;
6°. te rijden met een motorrijtuig, waarin niet
aanwezig is een venbandtrommel ten-
minste de volgende verbandmiddelen be-
vattend: een stel spalken, 3 snelverbanden,
3 driekante doeken, eenige pakjes steriel
gaas, een doos zuivere watten en een kne-
velvenband te gebruiken bij het optreden
van slagaderbreuiken;
7°. in het motorrijtuig koffers of rijwielen te
Vervoeren;
8°. in het motorrijtuig handbagage te plaat-
sen of toe te laten dat handbagage wordt
geplaatst op zoodanige wijze, dat de reizi
gers bij het binnengaan of het verlaten
van het motorrijtuig daardoor belemmerd
worden;
9°. de reis met het motorrijtuig voort te zet
ten nadat de politie heeft verklaard, dat
het daarmede vervoerde gewicht gevaar
oplevert voor de veiligheid der reizigers.
Artikel 71e.
Het rooken is in motorrijtuigen, bestemd
voor het vervoer van reizigers verboden.
Artikel 71f.
Het is aan houders of bestuunders van mo
torrijtuigen, bestemd voor het vervoer van rei
zigers, niet zijnde openbare middelen van ver
voer in den zin der wet van 23 April 1880
(Staatsblad no. 69), verboden:
1°. te rijden met een motorrijtuig, waarop niet
aan de beide lange zijden van het koets-
werk met duidelijk zichtbare, sterk tegen
den aehtergrond afstekende letters en cij-
fers, ten minste hoog 60 m.M. en ten
minste breed 15 m.M. zijn vermeld de
naam van den ondememer of van de on-
derneming, het grootste getal der perso-
len, waarvoor het bestemd is en het groot
ste gewicht, hetwelk daarop bovendien
mag worden geladen, benevens, zoo er
meer motorrijtuigen voor de uitoefening
van denzelfden dienst worden gebezigd
een onderscheiden naam of nummer;
2°. de reis met een motorrijtug voort te zet
ten, nadat door de politie is verklaard, dat
het rijtuig wegens zijn onvoldoenden toe-
stand gevaar oplevert voor de veiligheid
der reizigers.
In zoodanig geval mag de voortzetting
der reis niet plaats hebben, tenzij het ge-
brekkige is hersteld of het bezwaar door
het hoofd van het gemeentebestuur onge-
grond wordt geoordeeld;
3°. personen in kennelijk beschonken toestand
of lijdende aan besmettelijke ziekten of die
wegens andere redenen voor hunne mede-
reizigers gevaarlijk zijn, in het motorrij
tuig toe te laten, of, zoo de omstandig-
heid eerst gedurende de reis wordt ont-
dekt, deze voort te zetten, zonder dat be-
doslde personen uit het motorrijtuig zijn
verwijderd
4°. gevaarlijke of zieke dieren, tenzij onder
behoohlijk geleide en met zoodanige voor-
zorgen als de veiligheid der reizigers vor-
dert, in het motorrijtuig toe te laten;
5°. buskruit, andere licht ontplofbare stoffen
of geladen geweren in het motorrijtuig te
vervoeren. Hiervan zijn uitgezonderd de
munitien, welke tot de uitrusting van In
dienst reizende militairen behooren en
buskruit, hetwelk reizigers in geen groo-
tere hoeveelheid dan van 1 K.G. en in be-
hoorlijk gesloten metalen verpakking met
zich voeren.
i\rtikel 71 g.
Deze verordening is niet van toepassing- op
motorrijtuigen, bestemd voor het vervoer van
reizigers, waarvoor door den Commissaris der
Koningin eene verklaring is afgegeven, dat zij
buiten de toepassing van deze verordening
vallen. i
Waar vender het rijden, in het bij zonder met
automobielen door de De Jongestraat nog een
dezer dagen aanleiding heeft gegeven, dat bij-
na twee auto's op elfcaar reden, waardoor on-
gelukken niet te voorkomen waren geweest,
zou het o.i. gewenscht zijn, dat verboden werd,
dat de De Jongestraat van beide zijden wordt
ingereden.
Wij zagen daarom gaarne eene bepaling op-
genomen, dat het inrijden der De Jongestraat
van de Marktzijde werd verboden en zouden
daarom in artikel 65, tweede lid de punt achter
het woond „richting" willen laten vervallen en
dit lid aanvullen met de woorden „en de De
Jongestraat anders dan in Noord Westelijke
richting".
Wij stelflen ons dan voor als deze bepaling
wordt aangenomen, bij het huis van den heer
Scheele een bord te plaatsen „Verboden Inrit"
en om bij de Rolbrug een bord te plaatsen met
een pijl wijzend naar de Grenulaan, waarop
komt te staan Richting Axel" waardoor het
direct verkeer in de richting van die gemeente
werd geleid langs de Grenulaan, Schoclweg o
Vloosiwijkstraat.
Wij meenen dat dit eene goede verkeers-
verbetering zou zijn.
De VOORZITTER stelt de gelegenheid open
tot het houden van algemeene beschouwingen.
De heer VAN RIET zou het wenschelijk
achten, dat de autobussen bij de aanlegplaats
der provinciale stoomboot een vast plaatsje
krijgen en daar ook plaats nemen. Nu komt
het meermalen voor, dat door de wijize waarop
die daar plaats nemen er voor de passagiers
maar een nauw gangetje overblijft om te pas-
seeren.
De heer GEELHOEDT veronderstelt, dat de
bepalingen betreffende het verkeer met motor
rijtuigen van wege den Commissaris der Ko
ningin aan alje gemeentebesturen zijn toege-
zonden. Ofschoon hij van oordeel is, dat het
gewenscht is, dat in deze met het oog op de
veiligheid der passagiers voorsehriften ge
geven worden, acht hij sommige bepalingen
nog al scherp. Hij vermoedt, dat het aanbren-
gen van wijzigingen onder deze omstandig-
heden weinig zou baten en gedeputeerde staten
toch geen wijzigingen zouden toelaten, hij zal
alzoo daarover niet spreken.
Aan het slot komt echter een bepaling voor,
die burgemeester en wethouders op eigen
autoriteit voorstellen, en waarover al dikwijls
gesproken is, waar zij voorstellen om art. 65
der Algemeene Politieverordening zoodanig te
wijzigen, dat de De Jongestraat van af de
Marktzijde niet mag bereden worden, en zulks
onder het motief: „dat dezer dagen „bijna"
twee auto's op elkaar zouden zijn ingereden".
Welk een toestand zou dan toch voor het ver
keer ontstaan, als de Markt aan die zijde werd
afgesloten Hoe moeten de auto's die van de
Markt naar de Axelsche brug moeten dan
weggeraken, want de Noordstraat mogen ze
van die zijde naar de Axelsche brug ook niet
berijden.
Spreker is er op tegen het berijden van de
De Jongestraat uit een of andere richting te
beletten, hetzij men van de Markt of van de
Heerengracht komt. Hij zou alleen waarschu-
wingsborden willen plaatsen met het opschrift
„rijdt kalm", „houdt de goede richting".
Indien iedere bestuurder van een auto rechts
houdt, kan er geen sprake zijn van een bot-
sing en dan moeten ook zij die uit de Noord
straat langs de Kersstraat komen en de De
Jongestraat in willen ook niet bij den heer P. J.
Scheele een rechthoek willen nemen, doch om
in de De Jongestraat in eens rechts te houden
een kring maken over de Markt.
Het trof spreker bijizonder, dat men dit ver-
bod wil invoeren, omdat er hier bijna een
strubbeling heeft plaats gehad, doch dat er
over het gevaarlijkste punt in de kom, waar
over spreker het vroeger al eens gehad heeft,
en waarbij werkelijk auto's op elkaar reden,
aan den Schotschen hoek bij de Burgemeester
Geillstraat, niet gekikt of gemikt wordt.
Als de Markt wordt afgesloten zooals bur
gemeester en wethouders het voorstellen zal
een veel gevaarlijker toestand ontstaan, daar
de auto's dan langs omwegen of dwarsstraten
een weg zullen moeten zoeken, waarbij ze ver
schillende hoeken zullen moeten maken. Moe
ten ze dan heelemaal langs de Westkolkstraat
naar de rolbrug rijden om in de Grenulaan te
komen en daarlangs de Axelsche brug te be-
reiken
De VOORZITTER: Langs de Zandstraat en
Blokken of langs de Korte Kerkstraat en
Nieuwediep.
De heer GEELHOEDT: Ieder zal moeten
toestemimen, dat, als dit geschieden moet, de
toestand oneindig gevaarlijker wordt. Zorg,
dat de auto's niet met een 35 a 40 K.M. vaart
door de stad vliegen en dat er rechts gehou-
den wordt, dat zal veel meer resultaat hebben.
De heer VAN CADSAND vraagt een in-
lichting omtrent de toepassing van art. 71a.
Daarin staat, dat het aan een motorrijtuig
verboden is op een willekeurige plaats op den
openbaren weg te stoppen om reizigers uit te
laten. Wat wordt verstaan onder reizigers.
De VOORZITTER zou zeggen, personen die
van het reizen een beroep maken, om er hun
brood mee te verdienen.
De hper VAN CADSAND noemt al voor-
beeld, of hij, als hij des Zondags met zijn vrouw
naar de kerk komende, deze er in de Vloos-
wijkstraat mag uitlpten, om daarna met zijn
auto door te rijden naar de plaats waar hij
deze bergt.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat daar-
tegen geen bezwaar kan zijn; dat valt niet
onder deze bepaling.
De heer D. SCHEELE acht het niet ver-
keerd, dat burgemeester en wethouders trach-
ten in te grijpen tot regeling van het verkeer,
maar meent, dat ze de De Jongestraat juist
van de verkeerde zijde afsluiten. Als men nu
eenmaal op de Markt is en men moet nair
Axel, kan men niet weg als langs de Zand
straat, daar men voorbij den heer Geelhoedt
njdende naar de Noordstraat deze niet in de
richting der Axelsche orug mag berijden. Hij
zou het beter achten dan de zaak om te keeren
en te bepalen, dat de De Jongestraat met van
de zijde der Heerengracht mag bereden wor
den. Indien men aan de De Jongestraat komt
en die gesloten ziet, moet men achteruit naar
de Zandstraat rijden, terwijl men aan den kant
der Heerengracht kan doorrijden langs De
Blokken.
De heer VAN CADSAND is ook van die
meening.
De heer VERLINDE merkt op, dat men dan
de groote autobussen weer door de Noord
straat krijgt, hetgeen een zeer ongewenschte
en gevaarlijke teostand schept. Hij heeft toch
al bezwaar tegen de wijze waarop het verbod
op het berijden der Noordstraat wordt toege-
past, dat b.v. een vreemdeling die hier voor de
eerste maal komt en de waarschuwing waar-
schijnlijk te nauwernood kan lezen, omdat hij
ergens langs een dwarsstraat in de, Noord
straat is gekomen en die in verkeerde richting
berijdt, bekeurd wordt en een boete van 10
moet betalen, zooals hij het zelf heeft bijge-
woornl. Hij zou dit zoo willen laten als het is.
Nu moeten de auto's maar een hoek passeeren
en dan wel 6 of 7, eer ze komen waar ze moe
ten zijn.
De heer HAMELINK wijst er op, dat men
eerst van gemeentewege prachtige breede ver-
keerswegen in de omgeving van de Markt en
H. B. S. heeft aangelegd, en deze nu vrijwel
voor het verkeer zou afsluiten, door dit van af
de rolbrug langs de Grenulaan te leiden, en
overigens langs dwarsstraten, waar het on
eindig meer gevaar zal opleveren dan langs de
De Jongestraat, waarin men toch een over-
zicht heeft. Hij zou eepvoudig willen bepalen,
dat in de De Jongestraat langzaam moet wor
den gereden, dan is het gevaar ineens opgelost.
Hetgeen burgemeester en wethouders thans
willen is hetzelfde waartegen in den raad al
zoon reusachtige oppositie is geweest, toen ze
de Heerengracht van de zijde der Axelsche
brug lieten afsluiten, maar nu in omgekeerde
richting.
De heer D. SCHEELE: Wat noemt u lang
zaam rijden
De heer HAMELINK: Ja, ik kan zoo hard
niet loopen, b.v. een 15 K.M.-vaart. Hij be-
treurd nog, dat de raad zich destijds niet heeft
gehouden aan een beperking der snelheid tot
15 K.M., want nu bij 20 K.M. rijden ze veel te
snel, ze maken er nu wel 30.
De VOORZITTER: Men kan wel merken, dat
u nog geen auto heeft!
De heer HAMELINK: Neen, doch we hebben
ons bij de besprekingen laten leiden door den
heer Nolson, die er destijds wel een had en be-
toogde, dat het niet mogelijk was op 15 K.M.
snelheid te rijden. Maar ondertusschen heeft
spreker gezien, dat een begrafenis per auto is
gesohied, en er nog wel een lijkdienaar voor
de auto moest gaan. Daarbij bleek dus, dat
heel langzaam kan gereden worden. En als de
Koningin komt, rijden de auto's toch ook stap-
voets? Men moet dus niet zeggen, dat het niet
kan. Daarin zit de oplossing.
De heer VERLINDE stemt er mede in, dat
het voor zoo'n klein eindje, als de De Jonge-
traat zeer wel mogelijk is om langzaam te
rijden.
De heer D. SCHEELE kan niet begrijpen de
bezwaren die hier worden ingebracht, voor dat
kleine straatje, nadat de raad eenmaal begon-
nen is de geheele Noordstraat van af een kant
af te sluiten, waar hij altijd tegen is geweest.
Dat is zeker omdat de groote heeren daar
wonen
De heer HAMELINK: Hui, hui! Je komt
toch zeker niet naar ons over?
De heer COLSEN wijst er op, dat er in het
Sportlblad steeds bezwaren worden geopperd
tegen dwangmaatregelen en betoogt, dat men
meer bereikt met waarschuwingsborden, waar
door men dan ook ontgaat, dat vreemdelingen
die door onbekendheid een verkeerd straatje
inrijden veribaliseerd worden. Hij wijst op het
voorbeeld in Sas van Gent, waar zulke borden
staan.
De VOORZITTER merkt op, dat we hier
wonen in Zeeuwsch-Vlaanderen, en er in het
overig deel van Nederland per vierkante opper
vlakte gerekend, veel meer auto-ongevallen
voorkomen dan hier. Men kan verschillende
bepalingen maken, doch het is niet steeds ge-
makkelijk, die na te leven. Het is door hem
vroeger in d«n raad reeds uitgesproken, dat
er in de toekomst een regeling zou behooren te
worden getroffen, in verband met de eischen
van het moderne verkeer, waarbij die van de
eene zijde links en van de andere zijde rechts
van de binnenkom werd geleid, zoodat het
doorgaand snelverkeer de minste stoornis on-
dervindt. Het voorstel is een poging om het
in die richting te sturen.
Spreker kan de geuite bezwaren niet begrij
pen. Er is 1 autobus uit Axel, die stalt bij den
heer De Vrieze op de Markt. Deze zou een
speciale vergunning kunnen krijgen voor het
volgen van een bepaalden weg. Voor de overige
auto's katl er naar spreker meent toch zoo geen
bezwaar tegen zijn, al is het ook, dat men een
eindje moet omrijden?
Er wordt nu in overweging gegeven om voor
te schrjjven in de De Jongestraat langzamer te
rijden, doch men moet naar sprekers meening
het snelverkeer niet door allerlei kleine bepa
lingen belemmeren.
Spreker meent, dat geheel logisch kan ver-
dedigd worden het standpunt van burgemees
ter en wethouders, dat aan het verkeer uit
verschillende richtingen een weg wordt aange
wezen. Jammer acht hij het, dat we den ver-
keersweg- langs de Grenulaan nog niet in orde
hebben, zooals we dat gaarne zouden willen.
Het langzaam rijden wordt in de praktijk
door het meerendeel der bestuurders toch niet
in acht genomen.
Overgegaan wordt tot artikelsgewijze behan-
deling.
De voorgestelde artikels 71a, tot en met 71e,
worden met algemeene stemmen aangenomen.
De heer GEELHOEDT bespreekt nogmaals
de voorgestelde wijziging in art. 65. Als die
wordt aangenomen, stuurt men straks de auto's
die op de Markt zijn voor de richting van de
Heerengracht door de Zandstraat en de Blok
ken, alzoo langs 2 gevaarlijke punten, want
vooral bij het cafe van de wed. De Meijer is het
zeer gevaarlijk, omdat men daar vooraf niets
kan zien, hetgeen in de De Jongestraat wel het
geval is.
Hij geeft den voorzitter in gemoede in over
weging eens een proef te nemen met een bord
waarop de waarschuwing „voorzichtig rijden"
en rechts te laten houden. Laat daar desnoods
ook eens een politieagent maar een maand toe-
zicht op houden. Spreker is overtuigd, dat dit
goede resultaten zal hebben. Zij die uit de
Kersstraat komen moeten op de Markt een
cdrkel maiken.
De heer COLSEN verklaart te staan aan de
zijde van den heer Geelhoedt.
De VERLINDE merkt op, dat het hier toch
bovendien niet zoo druk is met de auto's Er is
hier een anderhalve auto. Wat moet men dan
toch in andere plaatsen wel niet doen, waar het
verkeer oneindig drukker is?
De VOORZITTER: Ja, daar zou men over
zoo'n zaak niet zoo lang praten.
De heer VERLINDE veronderstelt, dat men
daar een zoodanige regeling ook niet zou voor
stellen en verdedigen.
De VOORZITTER: Men zou 't daar anders
doen
De heer FRERIKS verklaart ook van mee
ning te zijn, dat de weg naar Axel langs de
De Jongestraat de minst gevaarlijke is, voor
de auto's die in de stad zijn.
De heer HAMELINK meent, dat de voor
zitter toch wel moet inzien, dat zijn voorstel
heel weinig kans van slagen heeft en heeft hem
in overweging de aanbevolen proef eens te ne
men. Dan kan men eens zien wat het resultaat
is. Het zal toch ook de meening van den voor
zitter wel zijn, dat dit niet de laatste maal is,
dat de politieverordening moet gewijzigd wor
den. Hebben we dan een aanwijzing in een of
andere richting, dan kan het in de verordening
worden vastgelegd.
De voorgestelde wijziging van art. 65 wordt
verworpen met 10 tegen 2 stemmen.
Voor stemmen de heeren Van Aken en D.
Scheele; tegen stemmen de heeren Van Riec,
Van Cadsand, Geelhoedt, R. Scheele, Verlinde,
Freriks, Colsen, Hamelink, Van Driel en Van
Dijke.
De overige artikels worden en bloc met al
gemeene stemmen aangenomen.
19. Rekening Burgerlijk Armbestuur, over
1924.
Ingekomen is de rekening van het Burger
lijk Armbestuur over 1924. De ontvangten
hebben bedragen 22.325,95, de uitgaven
21.562,71 V4, het batig slot mitsdien /763,241/a.
Burgemeester en wethouders stellen voor de
rekening goed te keuren.
(Slot volgt.)
(Nactruk vevboden).
TER NEUZEN.
Huwelijks-aangiften. 12 Juni. Jacobus Jan
Bliek, oud 54 j., weduwn. en Angelina Maria
Josephina Voet, oud 33 j., jd.
Huwelijks-voltrekkingen. 11 Juni. Jacobus
Jan de Vos, oud 21 j., jm. en Suzanna Neeltje
de Ruijter, oud 18 j., jd.
Geboorten. 5 Juni. Johannes Cornelis, z. van
David Machielsen en van Johanna Jonkman.
7 Juni. Kornelia, d. van Anthonie de Bruijn en
van Vrouwkje Elske de Jong. 9 Juni. Pieter
Jacobus, z. van Johannes Willem Frederik de
Ruijter en van Janna Johanna de Putter.
Hendrik, z. van Roelf Eerkes en van Hendrika
Elisabeth Broekhuizen. 10 Juni. Neeltje Maria,
d. van Johannes Anthonie Feij en van Jacoba
van Dijke. 11 Juni. Joseph Marie, z. van
August Joseph IJsebaert en van Orphelie Hor-
tense Eduard Maria Beijens.
Overlijden. 6 Juni. Bertha Nellij Bos, oud
62 j., echtg. van Theodorus Augustinus Lam-
mens. 8 Juni. Sophia Catharina Vermoet, oud
73 j., wed. van Pieter van Koeveringen. 9 Juni.
Johannes Pieter Eekman, oud 84 j., weduwn.
van Suzanna Koster. 11 Juni. Theodorus
Samuel Borrie, oud 43 j., z. van Theodorus
Samuel (overl.) en van Maria Catharina Koch.
VERKOOPIMGEN, AANBESTEXMNGEN,
UITVOERINGEN, ENfc.
16 Juni.
Fokpaardendag te Zierikzee.
Paarden- en rundveetentoonstelling te
Axel.
Vergadering van stembevoegde inge-
landen van den polder Bonte te Ter
Neuzen.
18 Juni.
Vergadering van stembevoegde inge-
landen van den Smidskoegorschorre c. a.
polder te Westdorpe.
Vergadering van stembevoegde ingelan-
den van den Philippinepolder te Philippine.
Isabellasluis.
19 Juni.
Prijsopgave gevraagd voor de levering
van JVlacadam te Biervliet. Helenapolder,
Biervliet.
Prijsopgave gevraagd voor de levering
van Macadam te Biervliet. St. Pieterspol-
der, Bjervliet.
20 Juni.
Aanbesteding van het herstel, de ver-
nieuwing en het onderhoud van de aarde-,
kram-, rijs- en glooii'ngwerken te Wal-
soorden.- Het Bestuiur der Waterkeering
van het cal. waterschap Walsoorden.
Aanbesteding van het bouwen van een
Woonhuis te Axel. Architect P. A. Galle.
Verpachting van een Hofstede te Schudde-
beurs. H. M. der Weduwen.
23 Juni
Vergadering van stembevoegde ingelan-
den van den Zeven Triniteitpolder te Ter
Neuzen.
Vergadering van stembevoegde ingelanden
van den Stad Philippinepolder te Philippine.
Vergadering van stembevoegde ingelan
den van den Kleine Stellapolder te Philip
pine.
24 Juni.
Algemeene Vergadering der Z. L. M. in
het Wapen van Zeeland te Kruiningen.
Aanbesteding van herstel- en onder-
houdswenken aan de waterkeering te Elle-
woutsdijk. Het Bestuur van het Water
schap Ellewoutsdijk.
Algemeene vergadering tier Z. L. M. in het
„Wapen van Zeeland" te Kruiningen, tevens
Landbouwtentoonstelling.
Aanbesteding van het bouwen van een
Woonhuis te Zuiddorpe. Architect J. Hen-
nink.
Prijsopgaaf gevraagd voor de levering van
Hoogovenslakken en Macadam te Axel. Het
Bestuur van den polder Willem III.
25 Juni.
Vergadering van stembevoegde inge
landen van den polder Catharina te Axel.
26 Juni.
Openbare verkooping van een hofstede
te Middel'burg. Notaris A. de Neeling.
26 Juni.
Prijsopgaaf gevraagd voor de levering van
macadam en grind te IJzendijke. Het be
stuur van den Groote Jonkvrouwpolder.
6 Juli.
Veulenkeuring te Heinkenszand. Bond
van Zuid-Bevelandsche Paardenfokkers.
POLITIE.
Op 't bureau van politie zijn als ge-
vonden gedeponeerd een Rijwielbelasting-
merk, een knot Sajet, een doos Maagpoeder
en een Pen van een hengelstok.
Rechthebbenden vervoegen zich aldaar.
Rotterdam, 15 Juni 1925.
VEEMARKT.
Aangevoerd werden 470 vette runderen
246 vette- en graskalveren, 364 sckapen
en lammeren en 775 varkens.
De noteering was als volgt:
Koeien le kw. fl,nll3 tot 1,221/2; 2ek*.
/1,10 tot 1,3e kw. /0,90 tot y0,80;
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
Als ge geen eetlust hebt, ge u humeurig en
temeergeslagen voelt, dient gij Foster's Maag-
pillen te gebruiken. Dit geneesmiddel werkt
rechtstreeks op de lever, regelt de gal, helpt
de spijsvertering en voorkomt verstopping. Het
geheele gestel wordt versterkt door het ge-
bruik van Foster's Maagpillen. Prijs per fla-
flacon van vijftig versuikerde pillen 0,65; te
Ter Neuzen bij de Firma A. van Overbeeke
Leunis. 10
Ossen le kw. 1,15 tot 1,20; 2e kw.
1,05 tot 0,95 3e kw. 0,85 tot
/0,75 Kalveren le kw./1,70 tot/1,95;
2ekw. f 1,50 tot 1,25 3e kw. 1,10
tot f 0,90Sehapcn le kw. /0,85 tot
0,95; 2e kw. f 0,75 tot /0,65;3ekw
0,60 tot f Lammereu 1.05
tot 1,20; 2e kw. lot
Varkens le kw. /0,77 tot /0,79; 2e kw.
f 0,75 tot f 0,73 8e kw. /0,7l tot
0,68 licht soort 0,74 tot f 0.79.
Vet vee met redelijken bandel tot af-
wjjkende prijzen. Schapen en lammeren
bij matigen aanvuer tamelijk verhandeld.
Varkens met bevrcdigden omzet tot iets
vast.ere prijzen.
F1JNE ZADEN.
Lijnzaadvoer tot Bruin
Mosterdzaad tot Geel
Mosterdzaad 32,-tot f 33,— Blauw-
maanzaad 54,tot 57,Koolzaad
tot Karwjjzaad 30,
tot 31,Kanariezaad 23,— tot
24, Zonnebloempittenzaad 18,
tot f 19,Buitenl. Boekweit
VLAS.
Aangevoerd: Blauw 209 K.G., f 1,40
tot 1,70 Zeeuwsch wit K.G. f
tot Hollandsch Geel 5900 K.G.,
1,tot f 1,65 Groningsch 1200 K.G.
onverkocht. Dauwroot K.G. f
tot
AARDAPPELEN.
Bravo's /2,80 tot /4,—Red Star /1,90
tot 2,80, alles per mud. Westlandeche
zand 13 tot 18 cent. Westlandsche poters
10 tot 13 cent. Malta Spring 15 tot 19
cent per K.G.
E1EREN.
Zeeuwsche en Overmaassche dooreen
6,50 tot 7,50.
AJUIN.
Geringen aanvoer. Egyptische /6,tot
per 50 K.G. inclusief baal.
Hulst, 15 Juni 1925.
EIERVE1L1NG V. P. N.
Aangevoerd 23000 stuks prijs 6,40
per 100 stuks.
SCHEEPVAARTBEWEG1NG.
11 Juni.
Eng. s.s. Girasol, 1703 M3., kolen, van Py-
sart voor Gent.
Belg. s.s. Houthulst, 4861 M3., kolen, van
Methil voor Gent.
Belg. s.s. Jordaens, 4120 M3., kolen, van
Cardiff voor Gent.
Duitsch s.s. Adriana, 2805 M3., vlas, van
Reval voor Gent.
Eng. s.s. Falcon, 1910 M3., ^tukgoed, van
Londen voor Gent.
Eng. s.s. Crdchtoun, 3184 M3., stukgoed, van
Leith voor Gent.
Eng. s.s. Mersey, 2934 M3., stukgoed, van
Goole voor Gent.
Eng. s.s. Moss Rose, 1010 MS., ledig, van
Zeebrugge voor Gent.
Eng. s.s. Ravonia, 2302 M3., ledig, van Lon
den voor Gent.
Eng. s.s. Hull, 3202 M3., stukgoed, van
Duinkerken voor Gent.
Zweedsch s.s. Erna, 2896 MS., ledig, van
Gent naar Lysekill.
Zweedsch s.s. Tyreleif, 2876 M3., ledig, van
Gent naar Methil.
Fransch s.s. Saint Palais, 6388 M3., kolen,
van Gent naar Bordeaux.
Eng. s.s. Tringa, 5461 M3., stukgoed, van
Gent naar Manchester.
Eng. s.s. Avocet, 3985 M3., stukgoed, van
Gent naar Antwerpen.
Zweedsch s.s. Elsa, 3420 M3., ledig, van
Gent naar Skelefton.
12 Juni.
Eng. s.s. Charlwood, 3417 M3., ledig, van
Rouaan voor Gent.
Belg. s.s. Remorqueur, 234 M3., ledig, van
Ostende voor Gent.
Spaansch s.s. Marso, 3657 M3., pyriet, van
Pomaron voor Gent.
Fransch s.s. Capt. H. Rollier, 8987 M3., ledig,
van Gent naar Rouaan.
Duit9ch s.s. Adriana, 2805 M3., ledig, van
Gent naar Hamburg.
Duitsch s.s. Sturmsee, 3377 M3., fosfaat, van
Gent naar Stettin.
Belg. s.s. Jules Hausseur, 3419 M3., ledig,
van Gent naar Antwerpen.
Noorsch s.s. Lom, 3589 M3., ledig, van Gent
naar Leith.
s.s. HELENA van Barry naar St. Vincent,
passeerde 14 dezer Landsend.
s.s. MAGDALENA van Pensacola naar
Buenos-Ayres vertrok 1 dezer van
St. Lucia.
s.s. TERNEUZEN in lossing te Rieme.
Amsterdam, 15 Juni 2 uur.
Bieden. uaten
Londen 12,09% 12,09%
Berlijn 59.25
Parfls 12,01 12,04
Brussel 11,85 11,90
Weenen (per 100 sch.) 35,20
Vreemd Bankpapier.
Duitsch 59,25
Fransch 12,01 12,04
Belgisch 11,85 11.90
Oostenrjjksch (per 100 sch.) 35,20