BUR6ERLIJKEN STAND. Handelsberichtaii. A. C. LENSEN'S STOOMVAART- MAATSCHAPPIJ—TER NEUZEN. Wisselkocraen. <\e voormalige vesting Ter Neuzen); everwegende, dat bij raadsbesluit van 12 April 1923, No. 8, besloten is tot verlenging van den termijn voor het onderlbands verpach- ten van bovengenoemd stukje grasgewas, voor eene som van 35 per jaar; dat de oppervlakte van dit stukje grasgewas Meaner is geworden tengevolge van den bouw van het kantoor met directeurswoning der Zeeuwsoh-Vlaamsche Tramweg Maatschappij dat ook door de uit te voeren bestratings- en rioleeringswerken aan de Scheldekade, veel scbade aan dit grasgewas zal worden aange- bracht; dat het daarom billijk is de paohtsom te ver- laigen; gehoord een voorstel van burgemeester en wethouders; stellen voor te besluiten: 1°. Het raadsbesluit van 12 April 1923, No. 8, zoodanig te wijzigen, dat in plaats van f 35 wordt gelezen twintig gulden (f20.) 2°. Als nieuwe voorwaarde er bij te voegen dat de pacht in geen geval nog lager zal wor den gesteld. De heer COLSEN vraagt, of de pacht niet beter heelemaal kon worden kwijt gescholden en het terrein voor het publiek kon worden opengesteld. De VOORZITTER wijst er op, dat het pu bliek daaraan niets hehben zou, dit betreft het terrein bij de affuitloods, benedendijks. De heer COLSEN meende, dat de bovendijk er ook in begrepen was. De VOORZITTER licht hem in, dat die voor publiek verkeer is opengesteld. Het voorstel wordt aangenomen met alge- meene stemmen. 18. Wijziging der Algemeene Politieveror dening. Bij schrijven d.d. 23 Maart 1925, A, No. 605, 2^ Afdeeling deelt de heer Commissaris der Koningin in Zeeland mede, aldus schrijven burgemeester en wethouders, dat het wensche- lijk is ook voorsehriften te geven voor vervoer var reizigers in motorrijtuigen die gebezigd worden voor z.g. wilde diensten", zooals dat b.v. geschiedt met de autoibus van de Provin cial boot. In verband hiermede schrijft de heer Com missaris der Koningin ware het gewenscht de Politieverordening met enkele hep a fin gen aan te vuMen. Waar deze maatregelen in het belang van de reizigers zijn, stellen wij u voor in de bestaan- de politieverordening op te nernen de navol- gende artikelen: Artikel 71a. Het is aan houders of bestuunders van mo torrijtuigen verboden op den openbaren weg stardplaatsen in te nemen of aldaar te stopper tot het in- of uitilaten van reizigers. Burgemeester en wethouders kunnen van dit ver'bod ogtheffing verleenen. Artikel 71b. Het is aan houders of bestuurders van mo torrijtuigen aan wie geen ontheffing als in het vorige artikel bedoeld, is verleend, verboden: 1°. on 'den openbaren weg een motorrijtuig aan het publiek te huur aan te bieden of laarin eene zitplaats te verhuren of te huur aan te bieden; 2°. op den openbaren weg te rijden of post te vatten met het kennelijk doel een motor- rijtuig te verhuren of daarin eene zit plaats te verhuren; 3°. op den openbaren weg te rijden met een motorrijtuig dat voor een zekeren afstand per plaats verhuurd .wordt. Artikel 71c. Het is aan bestuurders van motorrijtuigen, bestemd voor het vervoer van reizigers, ver boden 1°. tijdens het vervoer sterken drank of an- dere alcoholhoudende dranken te gebrui- ken; 2°. tot het in- of uitlaten van reizigers stil te -taan op andere dan de door burgemees ter en wethouders aangewezen stand- of stopplaatsen binnen de bebouwde kom der gemeente; 3°. een ander, voor vervoer van reizigers be stemd, motorrijtuig voorbij te rijden, wan- neer dit tijdens het in- of uitlaten van rei zigers daartoe op eene stand- of stop- pi aats binnen de bebouwde kom der ge meente stilstaat. Artikel 71d. Het is aan houders of bestuurders van mo torrijtuigen, bestemd voor het vervoer van rei zigers, verboden: 1°. sterken drank of andere alcoholhoudende dranken in het motorrijtuig mee te voeren; 2°. benzine, anders dan in de daarvoor be- stemde en door de deskundigen, aange wezen door den Commissaris der Koningin in Zeeland, goedgekeurde reservoir of ledige benzinebussen in het motorrijtuig mee te voeren; 3°. de reservoirs te vullen of te doen vullen. wanneer de motor niet tot stilstand is ge- bracht of er passagiers in het motorrijtuig aanwezig zijn; 4°. de motor aan te zetten, alsvorens't reser voir gesloten is; 5°. te rijden met een motorrijtuig, waarin geen goed werkend brandibluschapparaat, geschikt voor het blusschen van benzine- branden, onder direct bereik aanwezig is; 6°. te rijden met een motorrijtuig, waarin niet aanwezig is een venbandtrommel ten- minste de volgende verbandmiddelen be- vattend: een stel spalken, 3 snelverbanden, 3 driekante doeken, eenige pakjes steriel gaas, een doos zuivere watten en een kne- velvenband te gebruiken bij het optreden van slagaderbreuiken; 7°. in het motorrijtuig koffers of rijwielen te Vervoeren; 8°. in het motorrijtuig handbagage te plaat- sen of toe te laten dat handbagage wordt geplaatst op zoodanige wijze, dat de reizi gers bij het binnengaan of het verlaten van het motorrijtuig daardoor belemmerd worden; 9°. de reis met het motorrijtuig voort te zet ten nadat de politie heeft verklaard, dat het daarmede vervoerde gewicht gevaar oplevert voor de veiligheid der reizigers. Artikel 71e. Het rooken is in motorrijtuigen, bestemd voor het vervoer van reizigers verboden. Artikel 71f. Het is aan houders of bestuunders van mo torrijtuigen, bestemd voor het vervoer van rei zigers, niet zijnde openbare middelen van ver voer in den zin der wet van 23 April 1880 (Staatsblad no. 69), verboden: 1°. te rijden met een motorrijtuig, waarop niet aan de beide lange zijden van het koets- werk met duidelijk zichtbare, sterk tegen den aehtergrond afstekende letters en cij- fers, ten minste hoog 60 m.M. en ten minste breed 15 m.M. zijn vermeld de naam van den ondememer of van de on- derneming, het grootste getal der perso- len, waarvoor het bestemd is en het groot ste gewicht, hetwelk daarop bovendien mag worden geladen, benevens, zoo er meer motorrijtuigen voor de uitoefening van denzelfden dienst worden gebezigd een onderscheiden naam of nummer; 2°. de reis met een motorrijtug voort te zet ten, nadat door de politie is verklaard, dat het rijtuig wegens zijn onvoldoenden toe- stand gevaar oplevert voor de veiligheid der reizigers. In zoodanig geval mag de voortzetting der reis niet plaats hebben, tenzij het ge- brekkige is hersteld of het bezwaar door het hoofd van het gemeentebestuur onge- grond wordt geoordeeld; 3°. personen in kennelijk beschonken toestand of lijdende aan besmettelijke ziekten of die wegens andere redenen voor hunne mede- reizigers gevaarlijk zijn, in het motorrij tuig toe te laten, of, zoo de omstandig- heid eerst gedurende de reis wordt ont- dekt, deze voort te zetten, zonder dat be- doslde personen uit het motorrijtuig zijn verwijderd 4°. gevaarlijke of zieke dieren, tenzij onder behoohlijk geleide en met zoodanige voor- zorgen als de veiligheid der reizigers vor- dert, in het motorrijtuig toe te laten; 5°. buskruit, andere licht ontplofbare stoffen of geladen geweren in het motorrijtuig te vervoeren. Hiervan zijn uitgezonderd de munitien, welke tot de uitrusting van In dienst reizende militairen behooren en buskruit, hetwelk reizigers in geen groo- tere hoeveelheid dan van 1 K.G. en in be- hoorlijk gesloten metalen verpakking met zich voeren. i\rtikel 71 g. Deze verordening is niet van toepassing- op motorrijtuigen, bestemd voor het vervoer van reizigers, waarvoor door den Commissaris der Koningin eene verklaring is afgegeven, dat zij buiten de toepassing van deze verordening vallen. i Waar vender het rijden, in het bij zonder met automobielen door de De Jongestraat nog een dezer dagen aanleiding heeft gegeven, dat bij- na twee auto's op elfcaar reden, waardoor on- gelukken niet te voorkomen waren geweest, zou het o.i. gewenscht zijn, dat verboden werd, dat de De Jongestraat van beide zijden wordt ingereden. Wij zagen daarom gaarne eene bepaling op- genomen, dat het inrijden der De Jongestraat van de Marktzijde werd verboden en zouden daarom in artikel 65, tweede lid de punt achter het woond „richting" willen laten vervallen en dit lid aanvullen met de woorden „en de De Jongestraat anders dan in Noord Westelijke richting". Wij stelflen ons dan voor als deze bepaling wordt aangenomen, bij het huis van den heer Scheele een bord te plaatsen „Verboden Inrit" en om bij de Rolbrug een bord te plaatsen met een pijl wijzend naar de Grenulaan, waarop komt te staan Richting Axel" waardoor het direct verkeer in de richting van die gemeente werd geleid langs de Grenulaan, Schoclweg o Vloosiwijkstraat. Wij meenen dat dit eene goede verkeers- verbetering zou zijn. De VOORZITTER stelt de gelegenheid open tot het houden van algemeene beschouwingen. De heer VAN RIET zou het wenschelijk achten, dat de autobussen bij de aanlegplaats der provinciale stoomboot een vast plaatsje krijgen en daar ook plaats nemen. Nu komt het meermalen voor, dat door de wijize waarop die daar plaats nemen er voor de passagiers maar een nauw gangetje overblijft om te pas- seeren. De heer GEELHOEDT veronderstelt, dat de bepalingen betreffende het verkeer met motor rijtuigen van wege den Commissaris der Ko ningin aan alje gemeentebesturen zijn toege- zonden. Ofschoon hij van oordeel is, dat het gewenscht is, dat in deze met het oog op de veiligheid der passagiers voorsehriften ge geven worden, acht hij sommige bepalingen nog al scherp. Hij vermoedt, dat het aanbren- gen van wijzigingen onder deze omstandig- heden weinig zou baten en gedeputeerde staten toch geen wijzigingen zouden toelaten, hij zal alzoo daarover niet spreken. Aan het slot komt echter een bepaling voor, die burgemeester en wethouders op eigen autoriteit voorstellen, en waarover al dikwijls gesproken is, waar zij voorstellen om art. 65 der Algemeene Politieverordening zoodanig te wijzigen, dat de De Jongestraat van af de Marktzijde niet mag bereden worden, en zulks onder het motief: „dat dezer dagen „bijna" twee auto's op elkaar zouden zijn ingereden". Welk een toestand zou dan toch voor het ver keer ontstaan, als de Markt aan die zijde werd afgesloten Hoe moeten de auto's die van de Markt naar de Axelsche brug moeten dan weggeraken, want de Noordstraat mogen ze van die zijde naar de Axelsche brug ook niet berijden. Spreker is er op tegen het berijden van de De Jongestraat uit een of andere richting te beletten, hetzij men van de Markt of van de Heerengracht komt. Hij zou alleen waarschu- wingsborden willen plaatsen met het opschrift „rijdt kalm", „houdt de goede richting". Indien iedere bestuurder van een auto rechts houdt, kan er geen sprake zijn van een bot- sing en dan moeten ook zij die uit de Noord straat langs de Kersstraat komen en de De Jongestraat in willen ook niet bij den heer P. J. Scheele een rechthoek willen nemen, doch om in de De Jongestraat in eens rechts te houden een kring maken over de Markt. Het trof spreker bijizonder, dat men dit ver- bod wil invoeren, omdat er hier bijna een strubbeling heeft plaats gehad, doch dat er over het gevaarlijkste punt in de kom, waar over spreker het vroeger al eens gehad heeft, en waarbij werkelijk auto's op elkaar reden, aan den Schotschen hoek bij de Burgemeester Geillstraat, niet gekikt of gemikt wordt. Als de Markt wordt afgesloten zooals bur gemeester en wethouders het voorstellen zal een veel gevaarlijker toestand ontstaan, daar de auto's dan langs omwegen of dwarsstraten een weg zullen moeten zoeken, waarbij ze ver schillende hoeken zullen moeten maken. Moe ten ze dan heelemaal langs de Westkolkstraat naar de rolbrug rijden om in de Grenulaan te komen en daarlangs de Axelsche brug te be- reiken De VOORZITTER: Langs de Zandstraat en Blokken of langs de Korte Kerkstraat en Nieuwediep. De heer GEELHOEDT: Ieder zal moeten toestemimen, dat, als dit geschieden moet, de toestand oneindig gevaarlijker wordt. Zorg, dat de auto's niet met een 35 a 40 K.M. vaart door de stad vliegen en dat er rechts gehou- den wordt, dat zal veel meer resultaat hebben. De heer VAN CADSAND vraagt een in- lichting omtrent de toepassing van art. 71a. Daarin staat, dat het aan een motorrijtuig verboden is op een willekeurige plaats op den openbaren weg te stoppen om reizigers uit te laten. Wat wordt verstaan onder reizigers. De VOORZITTER zou zeggen, personen die van het reizen een beroep maken, om er hun brood mee te verdienen. De hper VAN CADSAND noemt al voor- beeld, of hij, als hij des Zondags met zijn vrouw naar de kerk komende, deze er in de Vloos- wijkstraat mag uitlpten, om daarna met zijn auto door te rijden naar de plaats waar hij deze bergt. De VOORZITTER geeft te kennen, dat daar- tegen geen bezwaar kan zijn; dat valt niet onder deze bepaling. De heer D. SCHEELE acht het niet ver- keerd, dat burgemeester en wethouders trach- ten in te grijpen tot regeling van het verkeer, maar meent, dat ze de De Jongestraat juist van de verkeerde zijde afsluiten. Als men nu eenmaal op de Markt is en men moet nair Axel, kan men niet weg als langs de Zand straat, daar men voorbij den heer Geelhoedt njdende naar de Noordstraat deze niet in de richting der Axelsche orug mag berijden. Hij zou het beter achten dan de zaak om te keeren en te bepalen, dat de De Jongestraat met van de zijde der Heerengracht mag bereden wor den. Indien men aan de De Jongestraat komt en die gesloten ziet, moet men achteruit naar de Zandstraat rijden, terwijl men aan den kant der Heerengracht kan doorrijden langs De Blokken. De heer VAN CADSAND is ook van die meening. De heer VERLINDE merkt op, dat men dan de groote autobussen weer door de Noord straat krijgt, hetgeen een zeer ongewenschte en gevaarlijke teostand schept. Hij heeft toch al bezwaar tegen de wijze waarop het verbod op het berijden der Noordstraat wordt toege- past, dat b.v. een vreemdeling die hier voor de eerste maal komt en de waarschuwing waar- schijnlijk te nauwernood kan lezen, omdat hij ergens langs een dwarsstraat in de, Noord straat is gekomen en die in verkeerde richting berijdt, bekeurd wordt en een boete van 10 moet betalen, zooals hij het zelf heeft bijge- woornl. Hij zou dit zoo willen laten als het is. Nu moeten de auto's maar een hoek passeeren en dan wel 6 of 7, eer ze komen waar ze moe ten zijn. De heer HAMELINK wijst er op, dat men eerst van gemeentewege prachtige breede ver- keerswegen in de omgeving van de Markt en H. B. S. heeft aangelegd, en deze nu vrijwel voor het verkeer zou afsluiten, door dit van af de rolbrug langs de Grenulaan te leiden, en overigens langs dwarsstraten, waar het on eindig meer gevaar zal opleveren dan langs de De Jongestraat, waarin men toch een over- zicht heeft. Hij zou eepvoudig willen bepalen, dat in de De Jongestraat langzaam moet wor den gereden, dan is het gevaar ineens opgelost. Hetgeen burgemeester en wethouders thans willen is hetzelfde waartegen in den raad al zoon reusachtige oppositie is geweest, toen ze de Heerengracht van de zijde der Axelsche brug lieten afsluiten, maar nu in omgekeerde richting. De heer D. SCHEELE: Wat noemt u lang zaam rijden De heer HAMELINK: Ja, ik kan zoo hard niet loopen, b.v. een 15 K.M.-vaart. Hij be- treurd nog, dat de raad zich destijds niet heeft gehouden aan een beperking der snelheid tot 15 K.M., want nu bij 20 K.M. rijden ze veel te snel, ze maken er nu wel 30. De VOORZITTER: Men kan wel merken, dat u nog geen auto heeft! De heer HAMELINK: Neen, doch we hebben ons bij de besprekingen laten leiden door den heer Nolson, die er destijds wel een had en be- toogde, dat het niet mogelijk was op 15 K.M. snelheid te rijden. Maar ondertusschen heeft spreker gezien, dat een begrafenis per auto is gesohied, en er nog wel een lijkdienaar voor de auto moest gaan. Daarbij bleek dus, dat heel langzaam kan gereden worden. En als de Koningin komt, rijden de auto's toch ook stap- voets? Men moet dus niet zeggen, dat het niet kan. Daarin zit de oplossing. De heer VERLINDE stemt er mede in, dat het voor zoo'n klein eindje, als de De Jonge- traat zeer wel mogelijk is om langzaam te rijden. De heer D. SCHEELE kan niet begrijpen de bezwaren die hier worden ingebracht, voor dat kleine straatje, nadat de raad eenmaal begon- nen is de geheele Noordstraat van af een kant af te sluiten, waar hij altijd tegen is geweest. Dat is zeker omdat de groote heeren daar wonen De heer HAMELINK: Hui, hui! Je komt toch zeker niet naar ons over? De heer COLSEN wijst er op, dat er in het Sportlblad steeds bezwaren worden geopperd tegen dwangmaatregelen en betoogt, dat men meer bereikt met waarschuwingsborden, waar door men dan ook ontgaat, dat vreemdelingen die door onbekendheid een verkeerd straatje inrijden veribaliseerd worden. Hij wijst op het voorbeeld in Sas van Gent, waar zulke borden staan. De VOORZITTER merkt op, dat we hier wonen in Zeeuwsch-Vlaanderen, en er in het overig deel van Nederland per vierkante opper vlakte gerekend, veel meer auto-ongevallen voorkomen dan hier. Men kan verschillende bepalingen maken, doch het is niet steeds ge- makkelijk, die na te leven. Het is door hem vroeger in d«n raad reeds uitgesproken, dat er in de toekomst een regeling zou behooren te worden getroffen, in verband met de eischen van het moderne verkeer, waarbij die van de eene zijde links en van de andere zijde rechts van de binnenkom werd geleid, zoodat het doorgaand snelverkeer de minste stoornis on- dervindt. Het voorstel is een poging om het in die richting te sturen. Spreker kan de geuite bezwaren niet begrij pen. Er is 1 autobus uit Axel, die stalt bij den heer De Vrieze op de Markt. Deze zou een speciale vergunning kunnen krijgen voor het volgen van een bepaalden weg. Voor de overige auto's katl er naar spreker meent toch zoo geen bezwaar tegen zijn, al is het ook, dat men een eindje moet omrijden? Er wordt nu in overweging gegeven om voor te schrjjven in de De Jongestraat langzamer te rijden, doch men moet naar sprekers meening het snelverkeer niet door allerlei kleine bepa lingen belemmeren. Spreker meent, dat geheel logisch kan ver- dedigd worden het standpunt van burgemees ter en wethouders, dat aan het verkeer uit verschillende richtingen een weg wordt aange wezen. Jammer acht hij het, dat we den ver- keersweg- langs de Grenulaan nog niet in orde hebben, zooals we dat gaarne zouden willen. Het langzaam rijden wordt in de praktijk door het meerendeel der bestuurders toch niet in acht genomen. Overgegaan wordt tot artikelsgewijze behan- deling. De voorgestelde artikels 71a, tot en met 71e, worden met algemeene stemmen aangenomen. De heer GEELHOEDT bespreekt nogmaals de voorgestelde wijziging in art. 65. Als die wordt aangenomen, stuurt men straks de auto's die op de Markt zijn voor de richting van de Heerengracht door de Zandstraat en de Blok ken, alzoo langs 2 gevaarlijke punten, want vooral bij het cafe van de wed. De Meijer is het zeer gevaarlijk, omdat men daar vooraf niets kan zien, hetgeen in de De Jongestraat wel het geval is. Hij geeft den voorzitter in gemoede in over weging eens een proef te nemen met een bord waarop de waarschuwing „voorzichtig rijden" en rechts te laten houden. Laat daar desnoods ook eens een politieagent maar een maand toe- zicht op houden. Spreker is overtuigd, dat dit goede resultaten zal hebben. Zij die uit de Kersstraat komen moeten op de Markt een cdrkel maiken. De heer COLSEN verklaart te staan aan de zijde van den heer Geelhoedt. De VERLINDE merkt op, dat het hier toch bovendien niet zoo druk is met de auto's Er is hier een anderhalve auto. Wat moet men dan toch in andere plaatsen wel niet doen, waar het verkeer oneindig drukker is? De VOORZITTER: Ja, daar zou men over zoo'n zaak niet zoo lang praten. De heer VERLINDE veronderstelt, dat men daar een zoodanige regeling ook niet zou voor stellen en verdedigen. De VOORZITTER: Men zou 't daar anders doen De heer FRERIKS verklaart ook van mee ning te zijn, dat de weg naar Axel langs de De Jongestraat de minst gevaarlijke is, voor de auto's die in de stad zijn. De heer HAMELINK meent, dat de voor zitter toch wel moet inzien, dat zijn voorstel heel weinig kans van slagen heeft en heeft hem in overweging de aanbevolen proef eens te ne men. Dan kan men eens zien wat het resultaat is. Het zal toch ook de meening van den voor zitter wel zijn, dat dit niet de laatste maal is, dat de politieverordening moet gewijzigd wor den. Hebben we dan een aanwijzing in een of andere richting, dan kan het in de verordening worden vastgelegd. De voorgestelde wijziging van art. 65 wordt verworpen met 10 tegen 2 stemmen. Voor stemmen de heeren Van Aken en D. Scheele; tegen stemmen de heeren Van Riec, Van Cadsand, Geelhoedt, R. Scheele, Verlinde, Freriks, Colsen, Hamelink, Van Driel en Van Dijke. De overige artikels worden en bloc met al gemeene stemmen aangenomen. 19. Rekening Burgerlijk Armbestuur, over 1924. Ingekomen is de rekening van het Burger lijk Armbestuur over 1924. De ontvangten hebben bedragen 22.325,95, de uitgaven 21.562,71 V4, het batig slot mitsdien /763,241/a. Burgemeester en wethouders stellen voor de rekening goed te keuren. (Slot volgt.) (Nactruk vevboden). TER NEUZEN. Huwelijks-aangiften. 12 Juni. Jacobus Jan Bliek, oud 54 j., weduwn. en Angelina Maria Josephina Voet, oud 33 j., jd. Huwelijks-voltrekkingen. 11 Juni. Jacobus Jan de Vos, oud 21 j., jm. en Suzanna Neeltje de Ruijter, oud 18 j., jd. Geboorten. 5 Juni. Johannes Cornelis, z. van David Machielsen en van Johanna Jonkman. 7 Juni. Kornelia, d. van Anthonie de Bruijn en van Vrouwkje Elske de Jong. 9 Juni. Pieter Jacobus, z. van Johannes Willem Frederik de Ruijter en van Janna Johanna de Putter. Hendrik, z. van Roelf Eerkes en van Hendrika Elisabeth Broekhuizen. 10 Juni. Neeltje Maria, d. van Johannes Anthonie Feij en van Jacoba van Dijke. 11 Juni. Joseph Marie, z. van August Joseph IJsebaert en van Orphelie Hor- tense Eduard Maria Beijens. Overlijden. 6 Juni. Bertha Nellij Bos, oud 62 j., echtg. van Theodorus Augustinus Lam- mens. 8 Juni. Sophia Catharina Vermoet, oud 73 j., wed. van Pieter van Koeveringen. 9 Juni. Johannes Pieter Eekman, oud 84 j., weduwn. van Suzanna Koster. 11 Juni. Theodorus Samuel Borrie, oud 43 j., z. van Theodorus Samuel (overl.) en van Maria Catharina Koch. VERKOOPIMGEN, AANBESTEXMNGEN, UITVOERINGEN, ENfc. 16 Juni. Fokpaardendag te Zierikzee. Paarden- en rundveetentoonstelling te Axel. Vergadering van stembevoegde inge- landen van den polder Bonte te Ter Neuzen. 18 Juni. Vergadering van stembevoegde inge- landen van den Smidskoegorschorre c. a. polder te Westdorpe. Vergadering van stembevoegde ingelan- den van den Philippinepolder te Philippine. Isabellasluis. 19 Juni. Prijsopgave gevraagd voor de levering van JVlacadam te Biervliet. Helenapolder, Biervliet. Prijsopgave gevraagd voor de levering van Macadam te Biervliet. St. Pieterspol- der, Bjervliet. 20 Juni. Aanbesteding van het herstel, de ver- nieuwing en het onderhoud van de aarde-, kram-, rijs- en glooii'ngwerken te Wal- soorden.- Het Bestuiur der Waterkeering van het cal. waterschap Walsoorden. Aanbesteding van het bouwen van een Woonhuis te Axel. Architect P. A. Galle. Verpachting van een Hofstede te Schudde- beurs. H. M. der Weduwen. 23 Juni Vergadering van stembevoegde ingelan- den van den Zeven Triniteitpolder te Ter Neuzen. Vergadering van stembevoegde ingelanden van den Stad Philippinepolder te Philippine. Vergadering van stembevoegde ingelan den van den Kleine Stellapolder te Philip pine. 24 Juni. Algemeene Vergadering der Z. L. M. in het Wapen van Zeeland te Kruiningen. Aanbesteding van herstel- en onder- houdswenken aan de waterkeering te Elle- woutsdijk. Het Bestuur van het Water schap Ellewoutsdijk. Algemeene vergadering tier Z. L. M. in het „Wapen van Zeeland" te Kruiningen, tevens Landbouwtentoonstelling. Aanbesteding van het bouwen van een Woonhuis te Zuiddorpe. Architect J. Hen- nink. Prijsopgaaf gevraagd voor de levering van Hoogovenslakken en Macadam te Axel. Het Bestuur van den polder Willem III. 25 Juni. Vergadering van stembevoegde inge landen van den polder Catharina te Axel. 26 Juni. Openbare verkooping van een hofstede te Middel'burg. Notaris A. de Neeling. 26 Juni. Prijsopgaaf gevraagd voor de levering van macadam en grind te IJzendijke. Het be stuur van den Groote Jonkvrouwpolder. 6 Juli. Veulenkeuring te Heinkenszand. Bond van Zuid-Bevelandsche Paardenfokkers. POLITIE. Op 't bureau van politie zijn als ge- vonden gedeponeerd een Rijwielbelasting- merk, een knot Sajet, een doos Maagpoeder en een Pen van een hengelstok. Rechthebbenden vervoegen zich aldaar. Rotterdam, 15 Juni 1925. VEEMARKT. Aangevoerd werden 470 vette runderen 246 vette- en graskalveren, 364 sckapen en lammeren en 775 varkens. De noteering was als volgt: Koeien le kw. fl,nll3 tot 1,221/2; 2ek*. /1,10 tot 1,3e kw. /0,90 tot y0,80; INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. Als ge geen eetlust hebt, ge u humeurig en temeergeslagen voelt, dient gij Foster's Maag- pillen te gebruiken. Dit geneesmiddel werkt rechtstreeks op de lever, regelt de gal, helpt de spijsvertering en voorkomt verstopping. Het geheele gestel wordt versterkt door het ge- bruik van Foster's Maagpillen. Prijs per fla- flacon van vijftig versuikerde pillen 0,65; te Ter Neuzen bij de Firma A. van Overbeeke Leunis. 10 Ossen le kw. 1,15 tot 1,20; 2e kw. 1,05 tot 0,95 3e kw. 0,85 tot /0,75 Kalveren le kw./1,70 tot/1,95; 2ekw. f 1,50 tot 1,25 3e kw. 1,10 tot f 0,90Sehapcn le kw. /0,85 tot 0,95; 2e kw. f 0,75 tot /0,65;3ekw 0,60 tot f Lammereu 1.05 tot 1,20; 2e kw. lot Varkens le kw. /0,77 tot /0,79; 2e kw. f 0,75 tot f 0,73 8e kw. /0,7l tot 0,68 licht soort 0,74 tot f 0.79. Vet vee met redelijken bandel tot af- wjjkende prijzen. Schapen en lammeren bij matigen aanvuer tamelijk verhandeld. Varkens met bevrcdigden omzet tot iets vast.ere prijzen. F1JNE ZADEN. Lijnzaadvoer tot Bruin Mosterdzaad tot Geel Mosterdzaad 32,-tot f 33,— Blauw- maanzaad 54,tot 57,Koolzaad tot Karwjjzaad 30, tot 31,Kanariezaad 23,— tot 24, Zonnebloempittenzaad 18, tot f 19,Buitenl. Boekweit VLAS. Aangevoerd: Blauw 209 K.G., f 1,40 tot 1,70 Zeeuwsch wit K.G. f tot Hollandsch Geel 5900 K.G., 1,tot f 1,65 Groningsch 1200 K.G. onverkocht. Dauwroot K.G. f tot AARDAPPELEN. Bravo's /2,80 tot /4,—Red Star /1,90 tot 2,80, alles per mud. Westlandeche zand 13 tot 18 cent. Westlandsche poters 10 tot 13 cent. Malta Spring 15 tot 19 cent per K.G. E1EREN. Zeeuwsche en Overmaassche dooreen 6,50 tot 7,50. AJUIN. Geringen aanvoer. Egyptische /6,tot per 50 K.G. inclusief baal. Hulst, 15 Juni 1925. EIERVE1L1NG V. P. N. Aangevoerd 23000 stuks prijs 6,40 per 100 stuks. SCHEEPVAARTBEWEG1NG. 11 Juni. Eng. s.s. Girasol, 1703 M3., kolen, van Py- sart voor Gent. Belg. s.s. Houthulst, 4861 M3., kolen, van Methil voor Gent. Belg. s.s. Jordaens, 4120 M3., kolen, van Cardiff voor Gent. Duitsch s.s. Adriana, 2805 M3., vlas, van Reval voor Gent. Eng. s.s. Falcon, 1910 M3., ^tukgoed, van Londen voor Gent. Eng. s.s. Crdchtoun, 3184 M3., stukgoed, van Leith voor Gent. Eng. s.s. Mersey, 2934 M3., stukgoed, van Goole voor Gent. Eng. s.s. Moss Rose, 1010 MS., ledig, van Zeebrugge voor Gent. Eng. s.s. Ravonia, 2302 M3., ledig, van Lon den voor Gent. Eng. s.s. Hull, 3202 M3., stukgoed, van Duinkerken voor Gent. Zweedsch s.s. Erna, 2896 MS., ledig, van Gent naar Lysekill. Zweedsch s.s. Tyreleif, 2876 M3., ledig, van Gent naar Methil. Fransch s.s. Saint Palais, 6388 M3., kolen, van Gent naar Bordeaux. Eng. s.s. Tringa, 5461 M3., stukgoed, van Gent naar Manchester. Eng. s.s. Avocet, 3985 M3., stukgoed, van Gent naar Antwerpen. Zweedsch s.s. Elsa, 3420 M3., ledig, van Gent naar Skelefton. 12 Juni. Eng. s.s. Charlwood, 3417 M3., ledig, van Rouaan voor Gent. Belg. s.s. Remorqueur, 234 M3., ledig, van Ostende voor Gent. Spaansch s.s. Marso, 3657 M3., pyriet, van Pomaron voor Gent. Fransch s.s. Capt. H. Rollier, 8987 M3., ledig, van Gent naar Rouaan. Duit9ch s.s. Adriana, 2805 M3., ledig, van Gent naar Hamburg. Duitsch s.s. Sturmsee, 3377 M3., fosfaat, van Gent naar Stettin. Belg. s.s. Jules Hausseur, 3419 M3., ledig, van Gent naar Antwerpen. Noorsch s.s. Lom, 3589 M3., ledig, van Gent naar Leith. s.s. HELENA van Barry naar St. Vincent, passeerde 14 dezer Landsend. s.s. MAGDALENA van Pensacola naar Buenos-Ayres vertrok 1 dezer van St. Lucia. s.s. TERNEUZEN in lossing te Rieme. Amsterdam, 15 Juni 2 uur. Bieden. uaten Londen 12,09% 12,09% Berlijn 59.25 Parfls 12,01 12,04 Brussel 11,85 11,90 Weenen (per 100 sch.) 35,20 Vreemd Bankpapier. Duitsch 59,25 Fransch 12,01 12,04 Belgisch 11,85 11.90 Oostenrjjksch (per 100 sch.) 35,20

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1925 | | pagina 3