del li ,Duf&EA' tade .eenige ccdfe* ukwsuma orudei|pe£ Bruine schoenen? Hoogwatergetij te TerNeuzeo, LANDBOUWBERICHTEN. b.J.P's ROMA-PUOOING ve;v«..-.k:ng te v orkcmen had de hfeer Z. een ra;.,. opg.schoven. j ist toen hij zich te bed wilde begeven vloog alles nit elkaar, zoodat vermoed wo: at dat de ramp ontstond door gasont- ploffing. Van de twee huizen bleef letterlijk niets staan. Zware stukken muur werden tientallen meters ver weggeslingerd. Zoo- wel de bewoners van het hoekpand als de geheele familie Schaap werden onder het puin bedolven. Owmiddellijk rukte van alle kanten hulp aan. De Geneeskundige Diensf van Rotter dam was met twee auto's weldra ter plaatse, terwijl de Rotterdamsche brandweer zijn red ding sib rigade uitzond. Het kostte veel moeite alle menschen en kinderen onder het puin vandaan te halen. De waterstoker Z. kwam er het beste af. Hij had slechts lichte venvondingen. Zijn vrouw klaagde evenwel over inwendige pijjnen, terwijl zijn zoon kneuzingen aan arm en been opliep. Het drietal werd naar het ziekenhuis aan den Bergweg vervoerd. Erger was het met de familie Schaap. De man werd in bewusteloozen toe-stand met een ernstige schedelbreuk onder de puin- hoopen vandaan gehaald en stierf tijdens het vervoer. Zijn yrouw en drie kinderen, die eveneens vrij ernstige kneuzingen had- den bekomen, werden eveneens in het zie kenhuis opgenomen. Een 12jarig dochter- tje kon bij de buren onder dak worden ge- braciht, terwijl een 27jarige zoon, die des morgens naar Zeeland was vertrokken, niet bij het ongeluk tegenwoordig was. De 19jarige J. Schaap kon eerst na ruim een uur zwaren arbeid onder balken en muren vandaan gehaald worden. Een begin van 'brand werd spoedig ge- bluscht. In de omgeving was geen ruit heel gebleven, terwijl bovendien verschillende deuren en ramen uit de sponningen waren geslagen. Honderden waren naar de plaats des on- heils gekomen om de ruine te aanschouwen. De Rotterdamsclie en Hillegersbergsche politic hield echter alien op een grooten afstand. Wij verneinen nog nader het volgende: De dljarige waterstoker Zwanenburg en zijn 31jarige vrouw en een 8jarig zoontje zijn er met lichte verwondingen afgekomen. Alle drie moesten evenwel in het ziekenhuis opgenomen worden. Veel ernstiger werd de familie Schaap getroffen. Zooals wij reeds meiden overleed de 58jarige colporteur D. A. Schaap, kort nadat hij onder de puin- hoopen was weggehaald. Zijn circa 45- jarige vrouw verkeerde Donderdagmiddag in zorgwekkenden toestand. Behalve ern stige hooidwonden had zij ook zware in wendige kneuzingen. De vier kinderen van de familie Schaap, die uit het eerste huwelijk van de vrouw zijn, werden eveneens in het ziekenhuis Bergweg opgenomen. De 20jarige Anton van Dijk, de 9jarige Agatha, de 14jarige Annie en de 18jarige Louisa van Dijk, bekwamen alien lichte verwondingen. Doniderdagmorgen trok de groote ver- woesting honderden naar de plaats van de ramp. De burgemeester van Hilligersberg, de heer Van Kempen, was evenals 's nachts weer aanwezig en leidde, bijgestaan door deskundigen, het onderzoek. Later in den morgen kwam het parket uit Rotterdam. Nadat door de Rotterdamsche politie foto's waren genomen, werd Woens- dagmiddag aangevangen met het oprui- mingswerk. TE VEEL GEESTDR1FT. De uitslag van den voetbalwedstrijd Holland - Belgie heeft het volgeade be- treurenswaardig geval veroorzaakt. Na terugkeer van het wedstrijdterrein ontstond in het midden der stad twist tusschen eenige misschien wat te geest- driftige Nederlanders en een groepje teleur gestelde Antwerpenaren. Spoedig kwam het van woorden tot daden, waaroij een Antwerpenaar door een messteek in den arm werd gekwetst. De daardoor tot be- zinning gekomen Nederlanders namen de wijk in een naburig cafe, waar de 26jarige spoorwegbeambte uit Eindhoven F. v. G. aangehouden en als vermoedelijk dader in voorloopige bewaring werd gesteld. TEGEN HET DEK GESLAGEN. Kapitein A. Bakker van de sleepbort ,/Dintel" merkte Dinsdagmiddag op, dat de motorboot „Gusto 4", komende uit de richting Leuvehaven te Rotterdam, op de rivier voer, terwijl er oogenschijulijk nie- mand aan boord was. Hij haalde de motor- boot in en langs zijde komende, zag men dat de eenige opvarende er van de 40-jarige kapitein L. S. uit Schiedam, bewusteloos en met een bloedende hoofdwond op het dek lag. De bewustelooze kapitein is naar het ziekenhuis vervoerd en aldair opgeno men Kapitein L S heeft onder het varen een klap van het vliegwiel gekregen en is tegen het dek geslagen. VLIEGONGELUK. Veertien vliegtuigen uit Bandoeng zijn bij Magelang geland. Een vliegtuig slipte en stortte neer. De bestuurder, luitenant Van Leuven, werd zwaar gewond Zijn gelaat werd ingedrukt Gevreesd wordt voor schedelbreuk Een inlandsche toe- schouwster werd ernstig. en twee inlandsche inlandsche militaireu zjjn licht gewond. GASBEDWELM1NG TE WOEN8EL. In de Pastoriestraat te Woensel, ten huize van den heer H. Mermeltvoort, heeft zich Maandagmorgen een geval van gas- bedwelmiug voorgedaan, wrarbij het geheele gezin gelukkig aan den dood is ontsnapt. Ten gevolge van rioleeringswerken bleek de grond daar ter p aatse verzakt te zijn. Een der gasbuizen is afgeknapt, zoodat het gas vrij de slaapkamers kon binnen stroomen Een buurvrouw, die's morgens vroeg op was, heeft de familie Mermeltvoort gewekt Het gezin klaagde over zware hoof'dpijnen. Hun toestand is bevredigend_ EEN LEVEND GERAAMTE. Da correspondent van de Daily Express" in Johannesburg vermeldt het waarschijnlijk unieke geval van een B-ijarige vrouw Anna Swan-poel genaamd enafkomstig uitLichten burg, die sedert vijftien jaren in diepen slaap ligt Om de zes maanden komt zij gedurende enkele uren bij uit haar toestand van catalepsie, maar zij is toch nooit zoover tot hewustzijn gekomen, dat zij antwoord kan geven op hetgeen tot haar gezegd wordt. Men meent, dat haar toestand een gevolg is van den schok dien zij nu 15 jaar ge- leden ontving door den dood van haar ver'oofde, enkele dagen voor den datum waarop haar huwelijk was vastgesteld Daarna is Anna Swanepoel in een staat van verdooving vervallen, waaruit men haar n et meer heeft kunnen wekken. Vier jaren geleden is zij vervoerd naar een sanatorium te Rietfontein en sindsdien wordt zij voortdurend in observatie gehouden, of- schoor men wanhoopt aan haar herstel. Om de twee uur wordt haar voedsel toe- gediend. Een van de ernstigste gevolgen van dezen voortdurenden slaap is, dat de patiente om zoo te zeggen geen spieren meer heeft, die geatrophieerd zijn en bijna even hard zijn geworden als het gebeente. BOTSING TUSSCHEN AUTO EN SCHUIT. Op het Weesperplein voor het gebouw „Concordia" te Amsterdam, stond Woens- dagmorgen een auto onbeheerd. Vermoede lijk hebben jongens zich met het voertuig beziggehouden. Het reed op een gegeven oogenblik in de richting van de Achter- gracht en zou zeker in die gracht verdwe- nen zijn, i.ndien er niet een woonschuit had gelegen. De auto viel boven op deze schuit e.n bleef daar staan. Zoowel de schuit als auto liepen ernstige schade op. DROEVIG ONGEVAL. In de buurtschap Riele gebeurde Donder- dagmorgen een ernstig ongeluk, bij het le- den van boomen op een kar. De 24jarige Van Rijsel viel van de kar. Een boom rolde hem na en trof hem op het hoofd. Van R. werd onmiddellijk gedood. HET PLANTEN EN SNOEIEN VAN LAANBOOMEN. De Rijkstuinbouwconsulent schrijft in het Zeeuwsche Landbouwblad: Vooral de laatste jaren wordt wat meer aandacht geschonken aan den aanplant en het onderhoud van onze laaniboomen en niet alleen van de zijde der belanghebbenden, doch ook lichamen als provincie, gemeenten, vereenigin- gen van vreemdelingenverkeer enz., die ook een open cog hebben voor het natuurschoon in onze provincie, gaan zich met hun zorgen ook op dit gebied begeven. Zoo werden tijdens den oorlog z. g. n. kap- verboden op bepaalde perceelen gelegd, ten- einde ze voor het pu'bliek te behouden en ook de overheid in Zeeland is in dit opzicht niet achter gebleven. Toch kan dit nooit de weg zijn om het aantal boomen op peil te houden, want allereerst is het een sterk ingrijpen in het eigendomsrecht, wat tengevoige heeft, dat het geen gewenschte vorm van bezit is, terwijl het in de tweede plaats een verschuiven van de mioeilijkheid is, daar een laanboom nu een- maal niet eeuwig kan duren en de boom op een gegeven moment toch gerooiid moet wor den, wil geen al te groot kapitaalsverlies op- treden. Men dient zich dus met die kapverboden te bepalen tot boomen, die een zekere monumen- tale waarde bezitten als b.v. de z. g. n. vier linden aan den's Gravenpolderschen straatweg. Ook de houding van den Minister van Binnen- landsche Zaken en Landbouw in aangelegen- heden als het omhakken van het bosch te Zeist is in dien geest. Onze stedelingen denken over dergelijke dingen te eenvoudig en vergeten, of weten soms niet eens, dat de aanplant met finantieele bedoelingen is begonnen en dat het onderhoud door den eigenaar gedragen moet worden, terwijl bovendien de fiscus de laatste jaren de bezitters van boomen over de jaarlijksohe waardevermeerdering belasting laat betalen. Men vergeet dan ook wel eens, dat er op andere plaatsen natuurschoon bij- komt en in die richting moet dan ook de op- lossing van het vraagstuk gezocht worden, n.l. aanplanting van nieuwe boomen in de hand werken en niet door allerlei maatregelen dit juist tegengaan. Onze stedelingen moeten het idee, dat als ze van natuurschoon willen ge- nieten, dat dan het platteland maar heeft te zorgen, dat het er is, maar eens laten varen, vooral in een tijd, dat de belangen van het platteland zoo weinig waardeering onder- vinden. Geluikkig zijn er den laatsten tijd dan ook verschillende vereenigingen, die finan- tieelen steun verleenen, wanneerhetbehoud van natuurschoon op 't spel staat en het ware te wenschen, dat zij ook wat meer zeggenschap hadden, wanneer het niet geheel een finan tieele kwestie is, b.v. bij het inrichten of ver- anderen van beplantingen op gemeentegron- den, maar toch wel degelijk iets van het gelde- lijike voordeel oipgeofferd mag worden aan het natuurschoon, en het niet aan een gemeente- werkman of dorpsveldwachter behoort te wor den overgelaten. Naarmate de cultuur intensiever wordt en het klein-grcmdbezit sterker naar voren komt, zien we de laanboomen als cultuur steeds meer verdwijnen. De vroegere z.g.n. boom- weiden worden nog slechts sporadisch aange- legd en zijn in vruchtboomgaarden veranderd en ook gaat men steeds meer aandacht schen- ken aan de nadeelige gevolgen, die de inten- sievere cultures ondervinden van de schaduw en de wortels van boomen, die op boerenerven, grenzen van perceelen, smalle wegen enz., ge- plant zijn. Het komt dan ook steeds duidelij'ker naar voren, dat, wanneer we zijn aangewezen op den particulieren aanplant, Zeeland steeds armer aan boomen zal worden. Vroeger plantte men ook vaak om met ge- ringe uitgaven zijn eigendom in waarde te doien stijgen en in den vorm van iepenboomen kapitaal te vonmen. Vooral verpachters van boerderijen deden dit gaarne, omdat de pach- ter de lasten ervan ondervond en zij de vruch- ten plukten. Ook in verband met beschutting van de rieten daken gaf men de voorkeur aan een hooi.opgaanden boom. Tegenwoordig ech ter plukt men liever zelf de vruchten van zijn werk, dan dat men het zijn nakomelingen laat doen en plant daarom vruchtboomen. Toch zijn er nog gronden genoeg langs de wegen en in de dorpen waar boomen geplant kunnen worden en de binnendijken, waar Zee- land zoo rijk aan is, zijn de aangewezen plaat sen voor laanboomen. Men kan het betreuren, dat niet meer aan- geplant wordt, doch laat men toch ook niet blind zijn voor wat in de meeste streken er voor in de plaats is gekomen in den vorm van boomgaarden, die vooral in het voorjaar toch ook rijk aan natuurschoon zijn. Men verbindt het mooiie van een la rids chap te veel aan aanwezigheid van veel boomen, en denlct dat alleen in boschrijke streken na tuurschoon te vinden is, doch wat mij persoon- lijik betreft, is er niets leelijker en onnatuur- lijiker dan een model dennebosch waar de boomen elkaar door gebrek aan licht en lucht omhoog jagen en mag een Zeeuwsch land- schap met hier en daar een zich vrij en krach- tig ontwikkelden boom of laan van boomen veel eerder aanspraak maken op het woord natuurschoon dan een Brabantsch dennebosch. Een goede oude gewoonte wc^s in Zeeland om op de grenzen der gemeenten of kruispun- ten van wegen een iindeboom te planten en 't ware te wenschen, dat waar deze er niet meer is, of nooit gestaan heeft, een nieuwe te planten. Vender hebben de zgn. ambts- heeren op sommige plaatsen het recht boo men langs de wegen te planten, wat ook tot den rijkdom aan hout heeft bijgedragen. Er wordt de laatste jaren echter danig huis- gehouden onder onze boomen en met niet ge noeg nadruik kan er op gewezen worden, dat het de plicht is van gemeenten, provincie en dergelijke lichamen om geen plaatsje onbenut te laten in het belang van het natuurschoon van onze eilanden, te voorkomen, dat het land- schap even eentonig wordt als onze Noorde- lijke Provincien. Het is dan ook toe te juichen, dat de ambtenaar, belast met het toezicht op de Rijkswegen in Zeeland, een liefhebber van boomen is en de wegbermen voor den aanplant ervan benut, ook al zal in latere jaren de weg er wel eens van te lijden hebben. Een moeilijk vraagstuk is echter, welke boom moeten we planten, vooral nu de zoo hevig woedende iepenziekte, die de gemoederen van deskundigen en nog veel meer van ondeskun- digen in beroering heeft gebracht, de menschen angstig maakt om deze boomsoort aan te planten. Ik meen echter, dat deze iepenziekte geen aanleiding mag zijn om geen iepenboomen meer te planten, omdat het verloop wel zal zijn als met andere ziekten, n.l. dat ze zich in den loop der jaren minder ernstig doet gevoelen en de boom als 't ware minder vatbaar wordt. Ook kan geen andere boomsoort worden aan- gegeven, die de iep kan vervangen wat zijn geschiktheid voor aanplant betreft. We kennen in Zeeland de populier en iep, waarvan de eerste zich minder leent voor weg- beplanting, daar ze, vooral op lateren leAtijd, door het zwakkere hout bij storm gevaar op- levert voor het verkeer. Bovendien is de popu lier niet zoo waardevol, ondanks den vluggeren groei. De reden waarom vooral bezitters van binnendijken, populieren aanplanten is in den regel om zelf nog de vruchten van den aan plant te kunnen plukken. Men meent wel eens, dat het onmogelijk zou zijn op onze zware gronden ook beuken en eiken te kunnen planten, doch die meening is niet op.waarneming gebaseerd, want er kun nen verschillende voorbeelden aangehaald wor den, dat vooral de beuk waardevolle boomen gaf, en het is dan ook zeer toe te juichen, dat aan den nieuwen straatweg van Goes naar Kloetinge als proef enkele beukenboomen zijn aangeplant. Als bezwaar van de beuk wordt wel eens genoemd, dat ze nog langer als de iep moet staan voor ze rooibaar is, doch dit bezwaar behoeft voor een publiek lichaam niet te gelden, vooral daar er een hoogere waarde van het hout tegenover staat. Als vervanger van de iep is ook wel eens genoemd de pla- taan, die zeer zeker een eigenaardig effect geeft, doch geringe waarde vertegenwoordigt en bovendien wordt wel beweerd, dat ze min der goed voor de gezondheid is. Ook de linde kan als laanboom meer aan geplant worden, vooral waar men wat scha duw wenscht. De linde heeft zich als monu- mentalen boom steeds in de belangstelling mogen verheugen, en zoo koos men ook bij de kroning van H. M. de Koningin in 1898, de Iindeboom om in elke gemeente te worden aangeplant als de z.g.n. Wilhelmina-linde, die vrijwel overal nog te vinden is, hoewel de zor gen, die men eraan besteedt, op de eene plaats wat intensiever zijn als op de andere. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. Geen bezwaar mynheer. Erdal is er ook in bruin en donker bruinEn fyn is ze ook.dai zief U wel ivj'-r aan den mooien glans. IV Een groote fout bij den aanplant is, dat men denkt, dat een laanboom met alles genoegen neemt, doch hoe langer hoe meer blijkt, dat zij even dankbaar voor een goede behandeling zijn als vruchtboomen. Vooral bij het graven der gaten maakt men vaak de fout het gat onnoodig diep te maken en daarbij den ondergrond boven te brengen, wat zeer af te keuren is. Verder worden door die diepe gaten veel boomen te diep geplant, doordat te weinig rekening wordt gehouden met het zakken van den grond. Ook de bescherming is van het grootste be lang en wordt in den regel pas aangebracht wanneer het te laat is. Niet alleen tegen den wind, doch veel meer nog tegen de school- jeugd, koeien, etc. moeten de boomen be- schermd worden, want vaak worden de pas gevormde haarworteltjes afgescheurd, doordat aan den boom gerukt of er tegen geduwd wordt. Vooral de eerste jaren moet men zorg aan zijn boomen besteden en zorgen, dat het bij het planten beschadigde wortelgestel zich zoo vlug mogelijk kan herstellen. Vaak mislukt de plan ting door gebrek aan vocht en men is ver- plicht alle mogelijke maatregelen te treffen dit te voorkomen. Gieten is niet gewenscht, doch beter is den grond zoo vochtig mogelijk te houden en dus niet een pruik van gras op den wortel te laten groeien, doch eerder, door wat ruige stalmest, de verdamping van den grond tegengaan. Ook omwikkelt men den stam van den boom wel eens met jute of stroo, wat zeer zeker geen verkeerde maatregel is. Een groote fout is om de bescherming aan den boom vast te binden zoodanig, dat de boom niet met den grond mee kan zakken en daardoor de wortels in een onnatuurlijken stand in den grond komen. Zonder eenigen twijfel is een der belang- rijkste cultuurzorgen de snoei, als middel om den boom den vorm te doen aannemen, die men wenscht. Den laatsten tijd had deze snoei zelfs de belangstelling van den Gemeenteraad van Goes en zeer terecht werd in een ingezonden stuk in „De Zeeuw" erop gewezen, dat voor men een bepaalde snoei afkeurt, men zich af moet vra- gen uit welke overwegingen men de boomen heeft geplant. Als geldbelegging, dus om na 60 jaar van elken boom een 100 op te stri ken, of dat men uitsluitend het begrip natuur schoon op't oog heeft, wat dan bovendien nog een zeer betrekkelijk begrip is. Wil men de toe te passen snoei begrijpen, dan moet men, naast het doel, dat beoogd wordt, ook bekend zijn met de z.g.n. natuur- lijke ontwikkeling van den boom, immers dan eerst kan men bepalen hoe en in welke mate men door de snoei in de ontwikkeling van den boom moet ingrijpen. Nu ontwikkelt de iep zich van nature niet tot de bekende iepenboo men, die op een stam van 57 M. hoogte hun kroon dragen, doch heeft in de jeugd een nei- ging om zdch op lager gelegen plaatsen te ver- takken. Dit laatste moet tegengegaan worden door alle takken, die zich in de jeugd vormen, weg te snoeien, zoodra ze een dikte van eenige beteekenis krijgen en bij het wegnemen op latere jaren een te groote wond zouden vor men. Het radicaalste om de lengtegroei van den boom te bevorderen zou zijn: alle zijtakken weg te nemen, doch dit zou den boom te zwak maken. Een iepenboom, die in de toekomst z.g. werkhout moet leveren, zal dus in zijn jeugd steeds een min of meer spichtig uiterlijk ver- toonen, daar eerst na het bereiken van een zekere hoogte aan de zijwaartsche groei mag worden toegegeven. Wenscht men een z.g. straatboom, die dus op 2,5-3 M. zijn vertakkingen heeft, dan zal men juist de topgroei moeten tegengaan en het vormen van zijtakken in de hand werken. Het is dan echter de vraag of niet beter een linde kan worden geplant, die van nature voor dit type van boom veel meer gewenscht is en bovendien in den zomer met haar lindebloe- sem veel meer aantrekkelijkheid voor een stadsbevolking bezit als de iep. Vooral deskundigen verbazen zich de laatste jaren over de snoei, die op de boomen langs de Rijkswegen in Zeeland wordt toegepast. Men meende oorspronkelijk, dat deze boo men geplant waren met de bedoeling tot kapi- taalvorming, doch de snoei is daarmede momenteel niet in overeenstemming, daar juist het z.g. straattype er kunstmatig in gekweekt wordt. Verscheidene boomen dragen op een hoogte van =t 2,53 M. reeds zulke zware takken, dat groote wonden zullen ontstaan als deze nog weggenomen moeten worden, wat toch noodig zal zijn, wanneer men er een waar devolle iep van wil telen, en bovendien geen hinder aan het verkeer wil toebrengen. Wil men dezen boomvorm ook beslist behouden, met opoffering van het geldelijke voordeel, dat een wegbeplanting kan geven, dan waren ook hier de linde of kastanje meer op hun plaats dan de iep. Men behoefde dan tevens niet zoo- veel kosten te maken voor het jaarlijksche onderhoud, daar de boom zich op natuurlijke wijze zelf vormde tot het gewenschte type. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. SCHEEPVAARTBEWEGING. 14 Maart. Eng. s.s. Darlington, 3202 M3., stukgoed, van Antwerpcn voor Gent. Eng. s.s. Harfry, 2571 M3., kolen, van Goole voor Gent. Eng. s.s. Trader, 840 M3., ledig, van Margate voor Gent. Fransch s.s. Capt. Winckler, 5710 M3., kolen, van New-Castle voor Gent. Eng. s.s. Effy Gray, 1099 M3., ledig, van Shoreham voor Gent. Spaansch s.s. Uesebia del Valle, 12750 M3„ fosfaat, van Antwerpen voor Govt. Eng. s.s. Hornby Castle, 11916 M3., ge- mengd, van Galveston voor Gent. Zweedsch s.s. Maja, 3625 M3., pyriet, van Poinaron voor Gent. Eng. s.s. The Emperor, 1171 M3., kolen, van Dysart voor Gent. Ned. s.s. Zwijndrecht, 3811 M3., kolen, van Cardiff voor Gent. Eng. s.s. Camiberway, 2214 M3., ledig, van Gent naar Antwerpen. Eng. s.s. The Vice Roy, 1349 M3., fos faat, van Gent naar Inverness. Danz. s.s. Vertrauen, 1202 M3., ledig, van Ter Neuzen naar Rotterdam. Eng. s.s. Falcon, 1910 M3., stukgoed, van Gent naar Londen. Eng. s.s. Darlington, 3202 M3., stukgoed, van Gent naar Hull. Eng. s.s. Hunterfield, 4114 M3., stukgoed, van Gent naar Leith. Zweedsch s.s. Iris, 5586 M3., ledig, van Gent naar Hartlepool. 15 Maart. Eng. s.s. Rye, 2965 M3., stukgoed, van Gent naar Goole. Letl. s.s. Turaida, 4543 M3., ledig, van Gent naar Rotterdam. Fransch s.s. Teneriffa, 5872 M3., ge- mengd, van Gent naar Duinkerken. Eng. s.s. Trader, 840 M3., fosfaat, van Gent naar Lossiemouth. Eng. s.s. Greatend, 4232 M3., kolen, van Leith voor Gent. Eng. s.s. Wheatsheaf, 1415 M3., ledig, van Rochester voor Ter Neuzen. Zweedsch s.s. Tigge, 2006 M3., ledig, van Stockholm voor Gent. Deensch s.s. Vega, 4707 M3., pyriet, van Huelva voor Gent. Ital. s.s. Motia, 7004 M3., fosfaat, van Soesa voor Gent. Eng. s.s. Blackcock, 1393 M3., stukgoed, van Londen voor Gent. Danz. s.s. Weichsel, 2921 M3., hout, van Danzig voor Gent. Eng. s.s. Don, 2936 M3., stukgoed, van Goole voor Gent. Eng. s.s. Braedale, 1148 M3., ledig, van Londen voor Gent. Estl. m.s. Wirumaa, 1607 M3., fosfaat, van Gent naar Esbjerg. Eng. s.s. Oaktown, 1234 M3., fosfaat, van Gent naar Kirkwall. Ital. s.s. Maya, 10951 M3., ledig, van Gent naar Portland. Noorsch s.s. Lillemor, 3205 M3., ijzer, van Gent naar Newport. 16 Maart. Eng. s.s. Primrose, 1730 M3., kolen, van Boston voor Gent. Zweedsch s»s. Vestanvik, 3434 M3„ py riet, van Huelva voor Sas van Gent. Eng. s.s. Crackshot, 6734 M3., kolen, van New-Castle voor Gent. Eng. s.s. Jellicoo Rose, 3163 M3„ cokes, van New-Castle voor Ter Neuzen. Eng. s.s. Heriot, 3506 M3., stukgoed, van van Leith voor Gent. Fransch s.s. Orne, 4980 M3., ledig, van Rouaan voor Gent. Fransch s.s. St. Enogat, 6353 M3., ledig, van St. Malo voor Gent. Fransch s.s. Charlotte, 3227 M3., kunst- mest, van Gent naar Rouaan. Eng. s.s. Harfry, 2571 M3., ledig, van Gent naar Goole. Langs de Westsluis alhier zijn 6 binnen- vaartuigen op- en 6 afgeschut. D A G E N. Voorm. Nam Zaferdag 21 Maart 11.22 11.&4 Zondag 22 n 12.22 Maandag 28 0.48 1.11 Dinsdag 24 1.32 1.53 Woensdag 25 u 2.13 2.31 Donderdag 26 u 2 49 3.07 Vrjjdag 27 3.24 3.42 INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. Ouoo-/vo/v.B«,e« A J.£>oi*«-G»o/»»«se» ?&£tc iban, tVourU i SMAAKT ALS BOOM INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. D mKKIbttdiiKnmWB VOOR UW TIJD OUD Ontwaakt gij 's miorgens met pijn in nig? Zjjt gij vermoeid, zwak en ellendig de minste in.spanning Voelt gij u jaren o«tfer dan gij zjjt? Zoo kunt gij niet voortgaaa! Zoek de oorzaak op. Rugpijn wordt vaak ver oorzaakt door nierzwakte. Als de nieren door een kou of byzondere inspanning verzwakt zjjn, filtreeren zij de ver- giften en onzuiverheden niet udt uw bl*ed. De spieren in uw rug en ledematen, de go- wriehten en zenuwweefsels, uw aderen ca slagaderen worden alle aangetast door ket met vergiften beladen bloed. Rheumatiaeke aandoeningen, waterzuchtige zwellingen, aaa- vallen van duizeligheid, hoofdpijn en hinder- lijke blaasstoornissen zijn enkele van de te verwachten gevolgen. Gij moogt deze waarschuwingen niet ver- waarloozen. Als gij weder gezond wilt war den, moet gij uw nieren te hulp komea. Waarom dan niet Foster's Rugpijn Nierea Pillen ge.bruikt! Dit speciale niergeneesmiddel heeft duizenden nieuw leven verschaft ea moet toch ook u helpen. Let op de verpakking in glazen flacons aiet geel etiket (alom verkrijgbaar), waarxioor gij zeker zijt geen verlegen buitenlandsch goed te ontvangen. Prijs f 1.75 per flacon. tl i K H

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1925 | | pagina 6