del
li
,Duf&EA'
tade .eenige ccdfe*
ukwsuma
orudei|pe£
Bruine schoenen?
Hoogwatergetij te TerNeuzeo,
LANDBOUWBERICHTEN.
b.J.P's ROMA-PUOOING
ve;v«..-.k:ng te v orkcmen had de hfeer Z. een
ra;.,. opg.schoven.
j ist toen hij zich te bed wilde begeven
vloog alles nit elkaar, zoodat vermoed
wo: at dat de ramp ontstond door gasont-
ploffing. Van de twee huizen bleef letterlijk
niets staan. Zware stukken muur werden
tientallen meters ver weggeslingerd. Zoo-
wel de bewoners van het hoekpand als de
geheele familie Schaap werden onder het
puin bedolven.
Owmiddellijk rukte van alle kanten hulp
aan. De Geneeskundige Diensf van Rotter
dam was met twee auto's weldra ter plaatse,
terwijl de Rotterdamsche brandweer zijn
red ding sib rigade uitzond. Het kostte veel
moeite alle menschen en kinderen onder het
puin vandaan te halen. De waterstoker Z.
kwam er het beste af. Hij had slechts lichte
venvondingen. Zijn vrouw klaagde evenwel
over inwendige pijjnen, terwijl zijn zoon
kneuzingen aan arm en been opliep. Het
drietal werd naar het ziekenhuis aan den
Bergweg vervoerd.
Erger was het met de familie Schaap. De
man werd in bewusteloozen toe-stand met
een ernstige schedelbreuk onder de puin-
hoopen vandaan gehaald en stierf tijdens
het vervoer. Zijn yrouw en drie kinderen,
die eveneens vrij ernstige kneuzingen had-
den bekomen, werden eveneens in het zie
kenhuis opgenomen. Een 12jarig dochter-
tje kon bij de buren onder dak worden ge-
braciht, terwijl een 27jarige zoon, die des
morgens naar Zeeland was vertrokken, niet
bij het ongeluk tegenwoordig was.
De 19jarige J. Schaap kon eerst na ruim
een uur zwaren arbeid onder balken en
muren vandaan gehaald worden.
Een begin van 'brand werd spoedig ge-
bluscht. In de omgeving was geen ruit heel
gebleven, terwijl bovendien verschillende
deuren en ramen uit de sponningen waren
geslagen.
Honderden waren naar de plaats des on-
heils gekomen om de ruine te aanschouwen.
De Rotterdamsclie en Hillegersbergsche
politic hield echter alien op een grooten
afstand.
Wij verneinen nog nader het volgende:
De dljarige waterstoker Zwanenburg en
zijn 31jarige vrouw en een 8jarig zoontje
zijn er met lichte verwondingen afgekomen.
Alle drie moesten evenwel in het ziekenhuis
opgenomen worden. Veel ernstiger werd de
familie Schaap getroffen. Zooals wij reeds
meiden overleed de 58jarige colporteur D.
A. Schaap, kort nadat hij onder de puin-
hoopen was weggehaald. Zijn circa 45-
jarige vrouw verkeerde Donderdagmiddag
in zorgwekkenden toestand. Behalve ern
stige hooidwonden had zij ook zware in
wendige kneuzingen.
De vier kinderen van de familie Schaap,
die uit het eerste huwelijk van de vrouw zijn,
werden eveneens in het ziekenhuis Bergweg
opgenomen. De 20jarige Anton van Dijk, de
9jarige Agatha, de 14jarige Annie en de
18jarige Louisa van Dijk, bekwamen alien
lichte verwondingen.
Doniderdagmorgen trok de groote ver-
woesting honderden naar de plaats van de
ramp. De burgemeester van Hilligersberg,
de heer Van Kempen, was evenals 's nachts
weer aanwezig en leidde, bijgestaan door
deskundigen, het onderzoek.
Later in den morgen kwam het parket uit
Rotterdam. Nadat door de Rotterdamsche
politie foto's waren genomen, werd Woens-
dagmiddag aangevangen met het oprui-
mingswerk.
TE VEEL GEESTDR1FT.
De uitslag van den voetbalwedstrijd
Holland - Belgie heeft het volgeade be-
treurenswaardig geval veroorzaakt.
Na terugkeer van het wedstrijdterrein
ontstond in het midden der stad twist
tusschen eenige misschien wat te geest-
driftige Nederlanders en een groepje teleur
gestelde Antwerpenaren. Spoedig kwam
het van woorden tot daden, waaroij een
Antwerpenaar door een messteek in den
arm werd gekwetst. De daardoor tot be-
zinning gekomen Nederlanders namen de
wijk in een naburig cafe, waar de 26jarige
spoorwegbeambte uit Eindhoven F. v. G.
aangehouden en als vermoedelijk dader in
voorloopige bewaring werd gesteld.
TEGEN HET DEK GESLAGEN.
Kapitein A. Bakker van de sleepbort
,/Dintel" merkte Dinsdagmiddag op, dat
de motorboot „Gusto 4", komende uit de
richting Leuvehaven te Rotterdam, op de
rivier voer, terwijl er oogenschijulijk nie-
mand aan boord was. Hij haalde de motor-
boot in en langs zijde komende, zag men
dat de eenige opvarende er van de 40-jarige
kapitein L. S. uit Schiedam, bewusteloos
en met een bloedende hoofdwond op het
dek lag. De bewustelooze kapitein is naar
het ziekenhuis vervoerd en aldair opgeno
men Kapitein L S heeft onder het varen
een klap van het vliegwiel gekregen en is
tegen het dek geslagen.
VLIEGONGELUK.
Veertien vliegtuigen uit Bandoeng zijn
bij Magelang geland. Een vliegtuig slipte
en stortte neer. De bestuurder, luitenant
Van Leuven, werd zwaar gewond Zijn
gelaat werd ingedrukt Gevreesd wordt
voor schedelbreuk Een inlandsche toe-
schouwster werd ernstig. en twee inlandsche
inlandsche militaireu zjjn licht gewond.
GASBEDWELM1NG TE WOEN8EL.
In de Pastoriestraat te Woensel, ten
huize van den heer H. Mermeltvoort, heeft
zich Maandagmorgen een geval van gas-
bedwelmiug voorgedaan, wrarbij het geheele
gezin gelukkig aan den dood is ontsnapt.
Ten gevolge van rioleeringswerken bleek
de grond daar ter p aatse verzakt te zijn.
Een der gasbuizen is afgeknapt, zoodat
het gas vrij de slaapkamers kon binnen
stroomen Een buurvrouw, die's morgens
vroeg op was, heeft de familie Mermeltvoort
gewekt Het gezin klaagde over zware
hoof'dpijnen. Hun toestand is bevredigend_
EEN LEVEND GERAAMTE.
Da correspondent van de Daily Express"
in Johannesburg vermeldt het waarschijnlijk
unieke geval van een B-ijarige vrouw Anna
Swan-poel genaamd enafkomstig uitLichten
burg, die sedert vijftien jaren in diepen
slaap ligt Om de zes maanden komt zij
gedurende enkele uren bij uit haar toestand
van catalepsie, maar zij is toch nooit zoover
tot hewustzijn gekomen, dat zij antwoord
kan geven op hetgeen tot haar gezegd wordt.
Men meent, dat haar toestand een gevolg
is van den schok dien zij nu 15 jaar ge-
leden ontving door den dood van haar
ver'oofde, enkele dagen voor den datum
waarop haar huwelijk was vastgesteld
Daarna is Anna Swanepoel in een staat
van verdooving vervallen, waaruit men
haar n et meer heeft kunnen wekken. Vier
jaren geleden is zij vervoerd naar een
sanatorium te Rietfontein en sindsdien wordt
zij voortdurend in observatie gehouden, of-
schoor men wanhoopt aan haar herstel.
Om de twee uur wordt haar voedsel toe-
gediend. Een van de ernstigste gevolgen
van dezen voortdurenden slaap is, dat de
patiente om zoo te zeggen geen spieren
meer heeft, die geatrophieerd zijn en bijna
even hard zijn geworden als het gebeente.
BOTSING TUSSCHEN AUTO EN
SCHUIT.
Op het Weesperplein voor het gebouw
„Concordia" te Amsterdam, stond Woens-
dagmorgen een auto onbeheerd. Vermoede
lijk hebben jongens zich met het voertuig
beziggehouden. Het reed op een gegeven
oogenblik in de richting van de Achter-
gracht en zou zeker in die gracht verdwe-
nen zijn, i.ndien er niet een woonschuit had
gelegen. De auto viel boven op deze schuit
e.n bleef daar staan. Zoowel de schuit als
auto liepen ernstige schade op.
DROEVIG ONGEVAL.
In de buurtschap Riele gebeurde Donder-
dagmorgen een ernstig ongeluk, bij het le-
den van boomen op een kar. De 24jarige
Van Rijsel viel van de kar. Een boom rolde
hem na en trof hem op het hoofd. Van R.
werd onmiddellijk gedood.
HET PLANTEN EN SNOEIEN VAN
LAANBOOMEN.
De Rijkstuinbouwconsulent schrijft in het
Zeeuwsche Landbouwblad:
Vooral de laatste jaren wordt wat meer
aandacht geschonken aan den aanplant en het
onderhoud van onze laaniboomen en niet alleen
van de zijde der belanghebbenden, doch ook
lichamen als provincie, gemeenten, vereenigin-
gen van vreemdelingenverkeer enz., die ook
een open cog hebben voor het natuurschoon in
onze provincie, gaan zich met hun zorgen ook
op dit gebied begeven.
Zoo werden tijdens den oorlog z. g. n. kap-
verboden op bepaalde perceelen gelegd, ten-
einde ze voor het pu'bliek te behouden en ook
de overheid in Zeeland is in dit opzicht niet
achter gebleven. Toch kan dit nooit de weg
zijn om het aantal boomen op peil te houden,
want allereerst is het een sterk ingrijpen in het
eigendomsrecht, wat tengevoige heeft, dat het
geen gewenschte vorm van bezit is, terwijl het
in de tweede plaats een verschuiven van de
mioeilijkheid is, daar een laanboom nu een-
maal niet eeuwig kan duren en de boom op
een gegeven moment toch gerooiid moet wor
den, wil geen al te groot kapitaalsverlies op-
treden.
Men dient zich dus met die kapverboden te
bepalen tot boomen, die een zekere monumen-
tale waarde bezitten als b.v. de z. g. n. vier
linden aan den's Gravenpolderschen straatweg.
Ook de houding van den Minister van Binnen-
landsche Zaken en Landbouw in aangelegen-
heden als het omhakken van het bosch te Zeist
is in dien geest. Onze stedelingen denken over
dergelijke dingen te eenvoudig en vergeten,
of weten soms niet eens, dat de aanplant met
finantieele bedoelingen is begonnen en dat
het onderhoud door den eigenaar gedragen
moet worden, terwijl bovendien de fiscus de
laatste jaren de bezitters van boomen over de
jaarlijksohe waardevermeerdering belasting
laat betalen. Men vergeet dan ook wel eens,
dat er op andere plaatsen natuurschoon bij-
komt en in die richting moet dan ook de op-
lossing van het vraagstuk gezocht worden, n.l.
aanplanting van nieuwe boomen in de hand
werken en niet door allerlei maatregelen dit
juist tegengaan. Onze stedelingen moeten het
idee, dat als ze van natuurschoon willen ge-
nieten, dat dan het platteland maar heeft te
zorgen, dat het er is, maar eens laten varen,
vooral in een tijd, dat de belangen van het
platteland zoo weinig waardeering onder-
vinden. Geluikkig zijn er den laatsten tijd dan
ook verschillende vereenigingen, die finan-
tieelen steun verleenen, wanneerhetbehoud van
natuurschoon op 't spel staat en het ware te
wenschen, dat zij ook wat meer zeggenschap
hadden, wanneer het niet geheel een finan
tieele kwestie is, b.v. bij het inrichten of ver-
anderen van beplantingen op gemeentegron-
den, maar toch wel degelijk iets van het gelde-
lijike voordeel oipgeofferd mag worden aan het
natuurschoon, en het niet aan een gemeente-
werkman of dorpsveldwachter behoort te wor
den overgelaten.
Naarmate de cultuur intensiever wordt en
het klein-grcmdbezit sterker naar voren komt,
zien we de laanboomen als cultuur steeds
meer verdwijnen. De vroegere z.g.n. boom-
weiden worden nog slechts sporadisch aange-
legd en zijn in vruchtboomgaarden veranderd
en ook gaat men steeds meer aandacht schen-
ken aan de nadeelige gevolgen, die de inten-
sievere cultures ondervinden van de schaduw
en de wortels van boomen, die op boerenerven,
grenzen van perceelen, smalle wegen enz., ge-
plant zijn.
Het komt dan ook steeds duidelij'ker naar
voren, dat, wanneer we zijn aangewezen op
den particulieren aanplant, Zeeland steeds
armer aan boomen zal worden.
Vroeger plantte men ook vaak om met ge-
ringe uitgaven zijn eigendom in waarde te
doien stijgen en in den vorm van iepenboomen
kapitaal te vonmen. Vooral verpachters van
boerderijen deden dit gaarne, omdat de pach-
ter de lasten ervan ondervond en zij de vruch-
ten plukten. Ook in verband met beschutting
van de rieten daken gaf men de voorkeur aan
een hooi.opgaanden boom. Tegenwoordig ech
ter plukt men liever zelf de vruchten van zijn
werk, dan dat men het zijn nakomelingen laat
doen en plant daarom vruchtboomen.
Toch zijn er nog gronden genoeg langs de
wegen en in de dorpen waar boomen geplant
kunnen worden en de binnendijken, waar Zee-
land zoo rijk aan is, zijn de aangewezen plaat
sen voor laanboomen.
Men kan het betreuren, dat niet meer aan-
geplant wordt, doch laat men toch ook niet
blind zijn voor wat in de meeste streken er
voor in de plaats is gekomen in den vorm van
boomgaarden, die vooral in het voorjaar toch
ook rijk aan natuurschoon zijn.
Men verbindt het mooiie van een la rids chap
te veel aan aanwezigheid van veel boomen,
en denlct dat alleen in boschrijke streken na
tuurschoon te vinden is, doch wat mij persoon-
lijik betreft, is er niets leelijker en onnatuur-
lijiker dan een model dennebosch waar de
boomen elkaar door gebrek aan licht en lucht
omhoog jagen en mag een Zeeuwsch land-
schap met hier en daar een zich vrij en krach-
tig ontwikkelden boom of laan van boomen
veel eerder aanspraak maken op het woord
natuurschoon dan een Brabantsch dennebosch.
Een goede oude gewoonte wc^s in Zeeland
om op de grenzen der gemeenten of kruispun-
ten van wegen een iindeboom te planten en
't ware te wenschen, dat waar deze er niet
meer is, of nooit gestaan heeft, een nieuwe
te planten. Vender hebben de zgn. ambts-
heeren op sommige plaatsen het recht boo
men langs de wegen te planten, wat ook tot
den rijkdom aan hout heeft bijgedragen.
Er wordt de laatste jaren echter danig huis-
gehouden onder onze boomen en met niet ge
noeg nadruik kan er op gewezen worden, dat
het de plicht is van gemeenten, provincie en
dergelijke lichamen om geen plaatsje onbenut
te laten in het belang van het natuurschoon
van onze eilanden, te voorkomen, dat het land-
schap even eentonig wordt als onze Noorde-
lijke Provincien. Het is dan ook toe te juichen,
dat de ambtenaar, belast met het toezicht op
de Rijkswegen in Zeeland, een liefhebber van
boomen is en de wegbermen voor den aanplant
ervan benut, ook al zal in latere jaren de weg
er wel eens van te lijden hebben.
Een moeilijk vraagstuk is echter, welke boom
moeten we planten, vooral nu de zoo hevig
woedende iepenziekte, die de gemoederen van
deskundigen en nog veel meer van ondeskun-
digen in beroering heeft gebracht, de menschen
angstig maakt om deze boomsoort aan te
planten.
Ik meen echter, dat deze iepenziekte geen
aanleiding mag zijn om geen iepenboomen
meer te planten, omdat het verloop wel zal zijn
als met andere ziekten, n.l. dat ze zich in den
loop der jaren minder ernstig doet gevoelen en
de boom als 't ware minder vatbaar wordt.
Ook kan geen andere boomsoort worden aan-
gegeven, die de iep kan vervangen wat zijn
geschiktheid voor aanplant betreft.
We kennen in Zeeland de populier en iep,
waarvan de eerste zich minder leent voor weg-
beplanting, daar ze, vooral op lateren leAtijd,
door het zwakkere hout bij storm gevaar op-
levert voor het verkeer. Bovendien is de popu
lier niet zoo waardevol, ondanks den vluggeren
groei. De reden waarom vooral bezitters van
binnendijken, populieren aanplanten is in den
regel om zelf nog de vruchten van den aan
plant te kunnen plukken.
Men meent wel eens, dat het onmogelijk zou
zijn op onze zware gronden ook beuken en
eiken te kunnen planten, doch die meening is
niet op.waarneming gebaseerd, want er kun
nen verschillende voorbeelden aangehaald wor
den, dat vooral de beuk waardevolle boomen
gaf, en het is dan ook zeer toe te juichen, dat
aan den nieuwen straatweg van Goes naar
Kloetinge als proef enkele beukenboomen zijn
aangeplant. Als bezwaar van de beuk wordt
wel eens genoemd, dat ze nog langer als de
iep moet staan voor ze rooibaar is, doch dit
bezwaar behoeft voor een publiek lichaam niet
te gelden, vooral daar er een hoogere waarde
van het hout tegenover staat. Als vervanger
van de iep is ook wel eens genoemd de pla-
taan, die zeer zeker een eigenaardig effect
geeft, doch geringe waarde vertegenwoordigt
en bovendien wordt wel beweerd, dat ze min
der goed voor de gezondheid is.
Ook de linde kan als laanboom meer aan
geplant worden, vooral waar men wat scha
duw wenscht. De linde heeft zich als monu-
mentalen boom steeds in de belangstelling
mogen verheugen, en zoo koos men ook bij de
kroning van H. M. de Koningin in 1898, de
Iindeboom om in elke gemeente te worden
aangeplant als de z.g.n. Wilhelmina-linde, die
vrijwel overal nog te vinden is, hoewel de zor
gen, die men eraan besteedt, op de eene plaats
wat intensiever zijn als op de andere.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
Geen bezwaar mynheer. Erdal
is er ook in bruin en donker
bruinEn fyn is ze
ook.dai zief U wel
ivj'-r aan den mooien
glans.
IV
Een groote fout bij den aanplant is, dat men
denkt, dat een laanboom met alles genoegen
neemt, doch hoe langer hoe meer blijkt, dat
zij even dankbaar voor een goede behandeling
zijn als vruchtboomen.
Vooral bij het graven der gaten maakt men
vaak de fout het gat onnoodig diep te maken
en daarbij den ondergrond boven te brengen,
wat zeer af te keuren is. Verder worden door
die diepe gaten veel boomen te diep geplant,
doordat te weinig rekening wordt gehouden
met het zakken van den grond.
Ook de bescherming is van het grootste be
lang en wordt in den regel pas aangebracht
wanneer het te laat is. Niet alleen tegen den
wind, doch veel meer nog tegen de school-
jeugd, koeien, etc. moeten de boomen be-
schermd worden, want vaak worden de pas
gevormde haarworteltjes afgescheurd, doordat
aan den boom gerukt of er tegen geduwd
wordt.
Vooral de eerste jaren moet men zorg aan
zijn boomen besteden en zorgen, dat het bij het
planten beschadigde wortelgestel zich zoo vlug
mogelijk kan herstellen. Vaak mislukt de plan
ting door gebrek aan vocht en men is ver-
plicht alle mogelijke maatregelen te treffen dit
te voorkomen. Gieten is niet gewenscht, doch
beter is den grond zoo vochtig mogelijk te
houden en dus niet een pruik van gras op den
wortel te laten groeien, doch eerder, door wat
ruige stalmest, de verdamping van den grond
tegengaan.
Ook omwikkelt men den stam van den boom
wel eens met jute of stroo, wat zeer zeker geen
verkeerde maatregel is. Een groote fout is om
de bescherming aan den boom vast te binden
zoodanig, dat de boom niet met den grond
mee kan zakken en daardoor de wortels in een
onnatuurlijken stand in den grond komen.
Zonder eenigen twijfel is een der belang-
rijkste cultuurzorgen de snoei, als middel om
den boom den vorm te doen aannemen, die
men wenscht.
Den laatsten tijd had deze snoei zelfs de
belangstelling van den Gemeenteraad van Goes
en zeer terecht werd in een ingezonden stuk in
„De Zeeuw" erop gewezen, dat voor men een
bepaalde snoei afkeurt, men zich af moet vra-
gen uit welke overwegingen men de boomen
heeft geplant. Als geldbelegging, dus om na
60 jaar van elken boom een 100 op te stri
ken, of dat men uitsluitend het begrip natuur
schoon op't oog heeft, wat dan bovendien nog
een zeer betrekkelijk begrip is.
Wil men de toe te passen snoei begrijpen,
dan moet men, naast het doel, dat beoogd
wordt, ook bekend zijn met de z.g.n. natuur-
lijke ontwikkeling van den boom, immers dan
eerst kan men bepalen hoe en in welke mate
men door de snoei in de ontwikkeling van den
boom moet ingrijpen. Nu ontwikkelt de iep
zich van nature niet tot de bekende iepenboo
men, die op een stam van 57 M. hoogte hun
kroon dragen, doch heeft in de jeugd een nei-
ging om zdch op lager gelegen plaatsen te ver-
takken. Dit laatste moet tegengegaan worden
door alle takken, die zich in de jeugd vormen,
weg te snoeien, zoodra ze een dikte van eenige
beteekenis krijgen en bij het wegnemen op
latere jaren een te groote wond zouden vor
men. Het radicaalste om de lengtegroei van
den boom te bevorderen zou zijn: alle zijtakken
weg te nemen, doch dit zou den boom te zwak
maken. Een iepenboom, die in de toekomst z.g.
werkhout moet leveren, zal dus in zijn jeugd
steeds een min of meer spichtig uiterlijk ver-
toonen, daar eerst na het bereiken van een
zekere hoogte aan de zijwaartsche groei mag
worden toegegeven.
Wenscht men een z.g. straatboom, die dus
op 2,5-3 M. zijn vertakkingen heeft, dan zal
men juist de topgroei moeten tegengaan en
het vormen van zijtakken in de hand werken.
Het is dan echter de vraag of niet beter een
linde kan worden geplant, die van nature voor
dit type van boom veel meer gewenscht is en
bovendien in den zomer met haar lindebloe-
sem veel meer aantrekkelijkheid voor een
stadsbevolking bezit als de iep.
Vooral deskundigen verbazen zich de laatste
jaren over de snoei, die op de boomen langs
de Rijkswegen in Zeeland wordt toegepast.
Men meende oorspronkelijk, dat deze boo
men geplant waren met de bedoeling tot kapi-
taalvorming, doch de snoei is daarmede
momenteel niet in overeenstemming, daar juist
het z.g. straattype er kunstmatig in gekweekt
wordt. Verscheidene boomen dragen op een
hoogte van =t 2,53 M. reeds zulke zware
takken, dat groote wonden zullen ontstaan als
deze nog weggenomen moeten worden, wat
toch noodig zal zijn, wanneer men er een waar
devolle iep van wil telen, en bovendien geen
hinder aan het verkeer wil toebrengen. Wil
men dezen boomvorm ook beslist behouden,
met opoffering van het geldelijke voordeel, dat
een wegbeplanting kan geven, dan waren ook
hier de linde of kastanje meer op hun plaats
dan de iep. Men behoefde dan tevens niet zoo-
veel kosten te maken voor het jaarlijksche
onderhoud, daar de boom zich op natuurlijke
wijze zelf vormde tot het gewenschte type.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
SCHEEPVAARTBEWEGING.
14 Maart.
Eng. s.s. Darlington, 3202 M3., stukgoed,
van Antwerpcn voor Gent.
Eng. s.s. Harfry, 2571 M3., kolen, van
Goole voor Gent.
Eng. s.s. Trader, 840 M3., ledig, van
Margate voor Gent.
Fransch s.s. Capt. Winckler, 5710 M3.,
kolen, van New-Castle voor Gent.
Eng. s.s. Effy Gray, 1099 M3., ledig, van
Shoreham voor Gent.
Spaansch s.s. Uesebia del Valle, 12750
M3„ fosfaat, van Antwerpen voor Govt.
Eng. s.s. Hornby Castle, 11916 M3., ge-
mengd, van Galveston voor Gent.
Zweedsch s.s. Maja, 3625 M3., pyriet,
van Poinaron voor Gent.
Eng. s.s. The Emperor, 1171 M3., kolen,
van Dysart voor Gent.
Ned. s.s. Zwijndrecht, 3811 M3., kolen,
van Cardiff voor Gent.
Eng. s.s. Camiberway, 2214 M3., ledig,
van Gent naar Antwerpen.
Eng. s.s. The Vice Roy, 1349 M3., fos
faat, van Gent naar Inverness.
Danz. s.s. Vertrauen, 1202 M3., ledig, van
Ter Neuzen naar Rotterdam.
Eng. s.s. Falcon, 1910 M3., stukgoed, van
Gent naar Londen.
Eng. s.s. Darlington, 3202 M3., stukgoed,
van Gent naar Hull.
Eng. s.s. Hunterfield, 4114 M3., stukgoed,
van Gent naar Leith.
Zweedsch s.s. Iris, 5586 M3., ledig, van
Gent naar Hartlepool.
15 Maart.
Eng. s.s. Rye, 2965 M3., stukgoed, van
Gent naar Goole.
Letl. s.s. Turaida, 4543 M3., ledig, van
Gent naar Rotterdam.
Fransch s.s. Teneriffa, 5872 M3., ge-
mengd, van Gent naar Duinkerken.
Eng. s.s. Trader, 840 M3., fosfaat, van
Gent naar Lossiemouth.
Eng. s.s. Greatend, 4232 M3., kolen, van
Leith voor Gent.
Eng. s.s. Wheatsheaf, 1415 M3., ledig,
van Rochester voor Ter Neuzen.
Zweedsch s.s. Tigge, 2006 M3., ledig, van
Stockholm voor Gent.
Deensch s.s. Vega, 4707 M3., pyriet, van
Huelva voor Gent.
Ital. s.s. Motia, 7004 M3., fosfaat, van
Soesa voor Gent.
Eng. s.s. Blackcock, 1393 M3., stukgoed,
van Londen voor Gent.
Danz. s.s. Weichsel, 2921 M3., hout, van
Danzig voor Gent.
Eng. s.s. Don, 2936 M3., stukgoed, van
Goole voor Gent.
Eng. s.s. Braedale, 1148 M3., ledig, van
Londen voor Gent.
Estl. m.s. Wirumaa, 1607 M3., fosfaat,
van Gent naar Esbjerg.
Eng. s.s. Oaktown, 1234 M3., fosfaat, van
Gent naar Kirkwall.
Ital. s.s. Maya, 10951 M3., ledig, van
Gent naar Portland.
Noorsch s.s. Lillemor, 3205 M3., ijzer, van
Gent naar Newport.
16 Maart.
Eng. s.s. Primrose, 1730 M3., kolen, van
Boston voor Gent.
Zweedsch s»s. Vestanvik, 3434 M3„ py
riet, van Huelva voor Sas van Gent.
Eng. s.s. Crackshot, 6734 M3., kolen, van
New-Castle voor Gent.
Eng. s.s. Jellicoo Rose, 3163 M3„ cokes,
van New-Castle voor Ter Neuzen.
Eng. s.s. Heriot, 3506 M3., stukgoed, van
van Leith voor Gent.
Fransch s.s. Orne, 4980 M3., ledig, van
Rouaan voor Gent.
Fransch s.s. St. Enogat, 6353 M3., ledig,
van St. Malo voor Gent.
Fransch s.s. Charlotte, 3227 M3., kunst-
mest, van Gent naar Rouaan.
Eng. s.s. Harfry, 2571 M3., ledig, van
Gent naar Goole.
Langs de Westsluis alhier zijn 6 binnen-
vaartuigen op- en 6 afgeschut.
D A
G E
N.
Voorm.
Nam
Zaferdag
21
Maart
11.22
11.&4
Zondag
22
n
12.22
Maandag
28
0.48
1.11
Dinsdag
24
1.32
1.53
Woensdag
25
u
2.13
2.31
Donderdag
26
u
2 49
3.07
Vrjjdag
27
3.24
3.42
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
Ouoo-/vo/v.B«,e« A J.£>oi*«-G»o/»»«se»
?&£tc
iban,
tVourU i
SMAAKT ALS BOOM
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
D
mKKIbttdiiKnmWB
VOOR UW TIJD OUD
Ontwaakt gij 's miorgens met pijn in
nig? Zjjt gij vermoeid, zwak en ellendig
de minste in.spanning Voelt gij u jaren o«tfer
dan gij zjjt? Zoo kunt gij niet voortgaaa!
Zoek de oorzaak op. Rugpijn wordt vaak ver
oorzaakt door nierzwakte.
Als de nieren door een kou of byzondere
inspanning verzwakt zjjn, filtreeren zij de ver-
giften en onzuiverheden niet udt uw bl*ed.
De spieren in uw rug en ledematen, de go-
wriehten en zenuwweefsels, uw aderen ca
slagaderen worden alle aangetast door ket
met vergiften beladen bloed. Rheumatiaeke
aandoeningen, waterzuchtige zwellingen, aaa-
vallen van duizeligheid, hoofdpijn en hinder-
lijke blaasstoornissen zijn enkele van de te
verwachten gevolgen.
Gij moogt deze waarschuwingen niet ver-
waarloozen. Als gij weder gezond wilt war
den, moet gij uw nieren te hulp komea.
Waarom dan niet Foster's Rugpijn Nierea
Pillen ge.bruikt! Dit speciale niergeneesmiddel
heeft duizenden nieuw leven verschaft ea
moet toch ook u helpen.
Let op de verpakking in glazen flacons aiet
geel etiket (alom verkrijgbaar), waarxioor gij
zeker zijt geen verlegen buitenlandsch goed te
ontvangen. Prijs f 1.75 per flacon. tl
i
K
H