BEMENgPE BERICHTEN.
HEBT U
L GEBLOOKERD?
C€lc^ut
INGEZONDEN MEDEDEEL1NGEN.
Alexandre" bij de ramp zijn umgekomen,
is van alien grornd ontbloot. De twee ge-
kwetste leden der bemanning, ciie door de
„Caraadi-an Pionier" naar Antwerpen werden
gebracht en onmiddellijk na aankomst naar
bet gasthuis vervoerd, bevonden zich op
het oogenblik der aanvaring in bun kajuit
en moesten door middel van bij Sen uit hun
bachelijke positie bevrijd worden.
DE POSTCHeQUE- EN G1ROD1ENST.
De directeur van den ,postcheque- en giro-
dienst vestrgt er de aandacht op, dat dage-
lijkis honderden girobiljetten en cheques ter
afschrijving worden ontvangen op post-
rekemingen, waarvan bet bedrag van het
saldo-tegoed de opdrachten tot afschrijving
niet toelaat. Dit leidt, behalve tot vertra-
ging in de uitvoering van die opdrachten,
rot beliangrijke bezwaren voor den dienst.
Aan de rekeninghouders wordt daarom
dingenid verzocht, rekening te widen hou-
den met het bepaalde in artikel 21 van den
gids voor rekeninghouders, n.l., dat bij de
intending van girobiljetten en cheque-ad-
viezen het saldo-tegoed vofgens de iaatst
van het girlokantoor ontvangen afrekening
voldoende moet zijn om de afschrijvingen
toe te laten.
SLUISKIL.
De eerste electrische lichtpaal.
Het was gisteren voor de buurtschap
Sluiskil een dag van beteekems. Zooals
bekend, is de voorziening van electrisch licht
sinds aldaar in. den lichtloozen tijd onder
leiding van den burgemeester een vergade-
ring van Ingezetenen gehouden werd, een
„brandende" kwestie gebleven, die, zooals
nu en dan bleek, zelfs de gemoederen
eenigszins in beroering bracht.
1 hans is aan die periode een eind ge-
komen, de lichtvoorziening heeft haar be-
slag gekregen. Konden we de vorige week
meld en, dat de door de P. Z. E. M. ge-
eischie garantie voiteekend was, gisteren
werd met het bouwen van het net reeds aan-
gevangen.
De commissie uit.de buurtschap. die zich
met de leiding dezer zaak heeft belast,
meende dit feit niet onopgemerkt te moeten
laten voorbijgaao, en zoo werd gister aan
den z.g. hoek van Bleijenberg, waar de
Kerkstraat en de weg in den Pierssenspol-
aor samenkomen op plechtige wijze de eer
ste bokpaal ten dienste van het voor de
Westzijde van Sluiskil aan te leggen boven-
grondsch net geplamt.
Door de commissie waren ter bijwoning
daarvan uitgenoodigd de burgemeesters
van Ter Neuzen en Westdorpe, den direc
teur van de P. Z. E. At., den heer Streefkerk,
en den ingenieur, den heer Everwijn, het be
stuur der Buurtvereeniging te Driewegen,
terwijl ook aan onze Redactie was bericht,
dat men cp haar tegenwoordigheid prijs zou
stellen, van welke uitnoodiging we met ge-
noegen gebruik gemaakt hebben.
De commissie ontving de verschillende
gasten in het lokaal van den heer De Krij-
ger, waar eenige verversching werd aange-
boden. Ongeveer half 12 uur kwam bericht,
dat de werkzaamheden zoover gevorderd
waren, dat de plechtigheid kon plaats vin-
den en noodigde de voorzitter, de heer H. J.
Colsen, het gezelschap uit, naar het terrein
te gaan.
Dat men in Sluiskil in dit feit belang-
stelde bleek uit de vlaggen die van ver
schillende woningem wapperden en de groo-
te menigte die aanwezig was bij de plaats
waar de paal ornhoog ziou gaan.
De heer Colsen nam bier het woord, om
alle opgekomenen dank te zeggen voor de
betoonde belangstelimg. De zooeven ge-
nloemde genoodigden waren tegenwoordig,
met uitzondering van Ter Neuzens burge
meester, die bericht had gezonden verhin-
derd te zijn. Inzonderheid bracht spreker
namens de bevolking van Sluiskil dank aan
den burgemeester van Westdorpe, en memo-
reerde, dat het bestuur dier gemeente aan
deze ondernemimg krachtigen steun had
verleend, door ten behoeve van de ingezete
nen van Stroodtorpe die meeleven met de
SluiskiiHenaars, garant te willen' zijn en hun
een gratis lichtpunt toe te zeggen. Hij her-
innerde voorts aan den langen tijd die noo-
dig is geweest, eer men zoover was als
thans, en dat ten slotte 14 dagen geleden
de inwoners van Sluiskil nog niet wisten of
het begee/de licht er zou komen, terv/ijl
thanis reeds de eerste paal staat geplant te
worden, hetgeen mogeUjk is geworden door
de medewerking van den directeur van de
P. Z. E. M., die hij daarvoor dank zegt,
evenals aan den ingenieur den heer Ever-
wiin, die steeds bereid was de commissie
van raad en voorlichting te dienen.
Hij uitte de hoop, dat, nu geheel Sluiskil
Westzijde. dank zij de eer.drachtige samen-
werking, van electrisch licht zal worden
voorzien, het ook mogelijk zal worden de
Oostzijde in dat voorrecht te doen deelen,
terwijl hij tegenover de buurtvereeniging
van Driewegen, welke buurtschap de licht-
lijdens geschieaenis niog niet te boven is,
het succes toewenschte, dat thans aan
Sluiskil ten deel valt.
De heer Hendrikse, burgemeester van
Westdorpe. bracht hulde aan het werk der
Siuiskillemaars, in het bijzonder aan den
ijver en toewijding van den voorzitter der
lichtcommissie, den heer Colsen, dank zij
wiens werk deze zaak tot stand is gekonren,
die het aan het gemeentebestuur van West
dorpe zcnder groote bezwaren mogelijk
heeft gemaakt, hare bier tegen Sluiskil
gelegen buurtschap, ook van het electrisch
licht te laten genie ten, terwijl ook door het
inrichten van electrische straatverlichting
de toestanden zeer zeker zullen verbeteren.
De heer Streefkerk, directeur der P. Z.
E. M., wenschte de buurtschap evenzeer ge-
luk met het behaalde succes em bracht ook
hulde aan de werkgaamheid van den heer
Colsen. Nu eenmaal vast stond welken weg
hie, bewandeld moest worden, heeft men
elkaar spoedig weten te vinden en kon, zoo
als blijkt, ten spoedigste de hand aan den
pi eg gestagen worden. Hij hoopt, dat het
thans aangevangen werk inoge bijdragen
tot bevordering der welvaart van Sluiskil.
De heer J. C. Jansen, sprak pamens de
buurtvereeniging van Driewegen een geluk-
j wemsch uit aan de lotgenooten van Sluiskil,
die thiams hum ideaal hebben bereikt. Drie-
wegen is daarop jaloersch. Het is daar nog
I niet zoover, en c t zal ook door eigen kracht
het niet zc»over kunnen bremgen. Steun van
i de gemeente zal nloodig zijn. Hij vond op-
merkeliik de geringe belangstelling van Ter
Neuzens raad, aangezien hier slechts 1
raadslid, die uit anderen hoofde aanwezig
is, deze plechtigheid met zijn tegenwoor-
diigheid vereert, maar hoopt toch, dat men
Driewegen zal willen helpen.
Hiierop werd door den heer Colsen een
met vlaggedoek versierd bord aan den paal
gespijkerd, waarop de spreuk: „Door eigen
kracht, daargebracht". Hij droeg dit bord
op aan Sluiskils jeugd, om dit niet door
vernielzucht te ontwijden, doch, irndien dit
na het tegenwoordig levemd geslacht mocht
vergaan zijim, te vervangen door een nieuw,
dctor steeds die spreuk in eere te houden,
want, indiem Sluiskil eendrachtig saam
blijft werken, kan daar nog zeer veel goeds
tot stand worden gebracht. Spreker eindig-
de met de toezegging, dat hii, bij de vol-
tooiing der imstallatie, de verschillende gas-
ten en belangstellenden nogmaals hoopt bij-
eem te roepen, tot een meer feestelijke her-
denking van de tot standkoming der elec
trische verlichting van Sluiskil.
De verschiiliende toespraken werdem met
een hoera van de omstanders begroet.
Ten slotte willen wij ook vam onze zijde
de buurtschap met haar behaald slicces ge-
luRwenschen. Dat het rrreenems is om vlug
gereed te zijn bleek ons nog nader, toen we
constateerdem, dat het transformatorenge
bouwtie reed's zoo goed als gereed is.
IMG EZOflDEN M eIeO E E L I N G E H.
ZAAMSLAG.
In den macht van Donderdag op Vrijdag
j.l. zijn bij den landbouwer A. D. en D. D.
eenige klieediingstukken en enkelie van de
beste schoenen omtvreemd, eigendom van
het dienstdoend personeel.
SAS VAN GENT.
Zaterdagavond, meldt men aan de M. Ct.,
omstreeks half zevem, reed de auto van de
firma Gebr. v. Goethem, de bekende zaak
van mannufacturen en meubelen alhier, met
een tamelijk vaartje het kanaal van Gent
Ter Neuzem in.
Het voartuig, dat bestuurd werd door den
heer W. van Goethem, lid der firma, luis-
terde niet naar de remmen waardoor, bij
een poging tot draaien, het op de Westkade
den kanaatkamt afreed en buitelend het
water in plonste. De bestuurder had de
tegenwoordigheid van geest, zich onderwijl
uit den wagen te werken en boven op de
kap te klauteren. IJlings toegeschoten
voorbijgangers bevrijdden den heer v. G.
uit de netelige positie em wisten hem door
middel van een ladder op den twee meter*
hbogen kaaimuur te hijschen.
Gelukkig is de plaats, waar de auto te
water geraakte een der ondiepste langs de
Wesitkade, waardoor dan ook „erger" niet
is geschied.
De heer v. G., was eenige minuten tevoren
teruggekeerd van een autotocht met vrouw
en kind, en had deze even voor het ongeluk
huiswaarts geleid.
De auto is denzelfden avond nog op
't droge kunnen gebracht worden.
OVERSLAG.
Het hulppostkantoor alhier wordt opge-
heven met ingang van 1 Januari 1925.
Naar men verneemt wordt niet de betrok-
ken kantoorhouder C. de Nijs met 4 dienst-
jaren, maair den besteller A. B. de Coninck
met 22 jaren getrouwen dienst overgeplaatst
naar Ter Neuzen.
De kantoorhouder zou alhier besteller
worden.
SELZAETE.
Men schrijft van daar aan de M. Crt.:
Alhier ligt over het kanaal GentTer Neu
zen nog steeds een nood-schipbrug, welke
bijna voortdurend bij het momenteel drukke
scheepvaartverkeer op dit kanaal in „open
positie" verkeert. Het voetverkeer wordt
middeterwijl onderhouden door een z.g.
overzetpont.
Zaterdagavond voer de pont met een
vijfentwintigtal passagiers midden op het
karaaal, toen plotseting in het donker een
sieepboot onder „vollen stoom" de pont
direigde te oveirvaren. Een der passagiers
greep de roode lantaarn van de pont en be-
gon daarmee op eene zeer in't oog loopen-
de wijze in de richting van den steeds nader-
bijkomenden sleeper te zwaaien, hetgeen
gelukkig nog juiist bijtijds de aandacht van
den stuurman trok. Tot op eenige meters
wist de sleeper te stappen waardoor met
zekerheid verschillende menschenleVens zijn
gered, daar de plaats waar de pout op dat
oogenblik zich bevond, ongeveer 15 meter
verwijderd is van beide kaden, terwijl de
diepgamg van het kanaal er 8 meter bereikt.
RECHTSZAKEN.
Bij vounissen van den Kantonrechter te
Hulst, dd. 12 November j.l. werden A. G.
B., landbouwer te Clinge, D. A. S., land-
bouwersknecht te Nieuw-Namen, A. v. H.,
landbouwer te Koewacht, A. L., C. S. L. en
A. P. L., lamdbouwers fe Kieldrecht, schul-
dig verklaard aan: in de provincie Zeeland
over de kumstwegen rijden met een voer-
tuig, zonder dat de widen van klei en mod-
der zijn outdaan, doch werd aan beklaagden
geen straf opgelegd. De Ambtenaar van het
Opeinbaar Ministerie bij het Kanfongerecht
te Hulst kwam tegen deze vonniissen in hoo-
ger beroep, zoodat deze zaken nu voor de
Rechtbank zullen worden behamdeld.
IK BLOOKER
ELKEN DAG!
zekering
ZIJN MOEDER VERMOORD?
Te Peperga fFr.) werd in de maand
September van het vorig jaar de 74jarige
Aaltje ten Berge, weduwe van Ernst Ca
pelle, dood in den put bij haar woning
gevonden. Thans heeft ma een twist
iemand aan de politie meegedee'd dat J. C.,
zoon van de vrouw, zijn moeder met
ho itea liamer de hersens heeft inge
een
een
slagen, haar daarna van haar geld heeft
beroofd en het lijk vervolgens in den put
heeft geworpen. Ook nog een tweetalan-
dere personen. onder welke de vrouw van
J. C., legden een gelijke verklaring af.
De politie heeft de zaak erder in onder-
zoek.
De van den moord betichte J Czit
thans in de gevangenis voor een ander feit.
EESHOORNJACHT.
In de bosschen van het huis Bergh te
's-EIeerenberg hebben de jachtopzieners
jacht gemaakt op eekhoorns wegens de
schade die ze het houtgewas toebrengen.
Binnen enkele dagen waren 250 eekh'oorns
neergeschoten.
KRABT GEEN PUISTJES OPEN!
Een jong meisje te Bemmel krabde dezer
dagen een puistje in baar gelaat open. Zij
kreeg bloedvergiftigftg en overleed aan de
gevolgen.
EEN T RAG ISC BE VERG1SSING.
Uit New York wordt gemeld, dat te
Chicago een zeer tragisch voorval heeft
plaatsgevonden 1'e bank kassier Hugh
Steward keerde na een diner per auto huis
waarts en merkte dat zijn wagen gevolgd
werd door een anderen auto. Bang gewor
den, opende hij het vuur, waardoor 3 politie-
agenten, die in den volgenden auto zaten,
werden gedood en een gewond. Eerst later
kwam aan het licht, dat de impressionabele
kassier zich vergist had.
DOOR EEN H 1AI GEDOOD.
Te Porto Rico is de Amerikaansche pro
fessor Russel Winslow bij het baden deor
een haai gegrepen, die hem den rechter-
arm afbeet De zwaargewonde stierf eeni
ge uren later door hloedverlies.
GEMEENTERAAD VAN ZAAMSLAG.
Ver.gadering van Dinsdag 4 November 1924,
des namiddags 1,30 uur.
Voorzitter de heer J. de Feijtei\ Burge
meester.
Tegenwoordig de leden A. de Feijter, S.
van Hoeve, C. A. Wisse, D. G. Koopman, A.
de Koeijer, M. Kaijser, W. van Petegem, D.
Dees, C. H. H. Wisse, M. Dekker en A. Haak,
benevens de Secretaris, J. Stolk.
(4. Vervolg.)
15. N ij verhei'dsonderwij s.
Uitgiaven:
122. Bijdraigen aan gemeenten in de kosten
van scholen voor het lager nijverheidsonder-
wijs. 300.
123. Bijdragen in de kosten van het onder-
wijs volgens het leerlingstelsel. f 150.
16. Onderwijs, kunsten en wetensrhappen
(niet vallende onder de 1 t/m 15.)
Uitgaven:
124. Uitgaven voor volksfeesten. Memorie.
125. Subsidien aan schouwburgen of mu-
ziekkorpsen. 125.
Hoofdstuk IX. Ondersteuning aan
behoeftigen en werkloozen.
1. Ondersteuning aan behoeftigen.
Inkomsten
126. Bijdiragen van particulieren in de kos
ten van verplegimg van arme krankzinnigen,
244.
127. Verhaal van pensioensbijdragen (zie
hoofdstuk II, volgnummer 12). f 51,25.
Uitgaven:
128. Beloonimg van doctoren, heelmeesters,
vroedmeesters, vroedvrouwen enz. f 1050.
129. Kosten van overbrenging, plaatsing en
verpleging van arme krankzinnigen. 1370.
130. Aandeel van het fijk en de provincie
in de bijdragen van particulieren in de verple-
ginglcosten van arme krankzinnigen. 116,51..
131. Subsidien aan armbesturen. 2000.
132. Kosten ter zake van verzekering, pen-
sionneering enz. van ambtenaren en beamb-
ten (zie hcofdstuk II, volgnummers 27 en 32).
f 189,52
134. Subsidie aan het ziekenhuis te Ter
Neuzen. f 225.
Hoofdstuk X. Landbouw.
Uitgaven:
135. Subsidie aan de geitenvereeniging.
f 50.
Hoofdstuk XI. Handel en nijverheid.
I n k o m s-t e n
136. Bijdrage van het rijk in de belooning
van den correspomient der arbeidlsbemiddeling
24.
137. Verhaal van pensioensbijdragen (zie
hoofdstuk II volgnummer 12). 3.
Uitgaven
138. Subsidien voor openbare middelen van
vervoer. f 625.
De heer VAN PETEGEM vraagt, of toen
voor bet leggen van de tramlijn aan de
Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg Maatschappij
gronden zijn afgestaan, daarbij ook een breedte
is aangegeven.
De VOORZITTER: Helaas niet.
De heer VAN PETEGEM vraagt dit, omdat
hij hoorde, dat menschen die van hun erf een
voetpad wilden jianleggen naast en tusschen
de rails, daarvoor van de Maatschappij geen
toestemming konden krijigen, dat deze dat wel
zelf voor hen wilde doen, doch dat ze daarvoor
15 tot f 16 moesten betalen.
De heer VAN HOEVE deelt mede, dat des-
tijds aan de tramwegmaatschappij de ver-
plichting is opgelegd om bij de bestaande per-
ceelen overwegen te maken; wat de heer Van
Petegem bedoelt, is een nieuwe toestand. Het
is te begrijpen, dat de maatschappij niet toe-
staat dat anderen aan de tramrails werken en
zij door het zelf te doen wil gewaarborgd zijn
dat het goed is. .Het is jammer, dat destijds
niet is ingezien, dat de weg tusschen de rails
had moeten bestraat zijn.
139. Subsidie aan werkloozenkassen. f 500.
140. Kosten van de districtsarbeidsbeurs
en van de intercommunale arbeidsbemiddeling.
f 140.
141. Kosten ter zake van verzekering, pen-
sionmeerinig enz. vtan ambtenaren en beambten
(zie hoofdstuk II, volgnummer 27.) f 9,30.
Hoofdstuk XII. Belastingen.
Inkomsten
142. 80 opcenten op de hoofdsom der belas-
ting op de gebouwde eigendiommen. f 2221,04.
143. oncenten op de hoofdsom der belas-
ting op de ongebouwde eigendommen. f 2245,37.
144. 50 opcenten op de hoofdsom der perso-
neele beiasting. f 4727,56.
BLOOKEREN IS AFGELEID
VAN BLOOKER EN BETEE-
KENT MINSTENS EENMAAL
PER DAG EEN KOP
DRINKEN.
DE FIJNE CACAOSNIAAK
ZAL U WEL BEVALLEN 1
148. 20 opcenten op de hoofdsom der ver-
rnogensbelasting. 2200.
149. Beiasting naar het inkomen. f 27.000.
De heer C. A. WISSE vraagt, aangezien het
als hoofdelijke omslag te heffen bedrag is
teruggebracht tot f 27.000 en te vermoeden is,
dat de inkomens in het algemeen weer wel wat
gestegen zijn, of het heffingspercentage niet
moet veranderd worden.
De VOORZITTER: Dat komt later in orde.
150. Beiasting op de honden. f 500.
151. Opbrengst van het vergunningsrecht
wegens verkoop van sterken drank in het klein.
52,50.
.152. Verhaal van pensioensbijdragen (zie
hoofdstuk II, volgnummer 12). f 0,50.
Uitgaven
145. Kosten van toezicht op en invordering
van plaatselijke belastingen. f 260.
146. Teruggave van beiasting. 50.
147. Uitkeering aan het rijk van het aan
deel in de kwaide posten, wegens de directe be
lastingen (wet van 16 Juni 1915, Staatsblad
no. 267). 40.
153. Belooning der schatters en herschat-
ters van de huurwaarden der localiteiten,
waarvoor vengunning voor den verkoop van
sterken drank in het klein is verleend. f T0i.
154. Kosten ter zake van verzekering, pen-
sionneering enz., van ambtenaren en beamb
ten (zie hoofdstuk II, volgnummers 27 en 32).
f 2,06.
Hoofdstuk XIII. Diensten als afzonderlijk
bedrijf ingericht.
1. Elect riciteitsbedrijf.
Inkomsten:
155. Uitkeering van bet bedrijf. f 8151,25.
Uitgaven
156. Kosten ter zake van verzekering, pen-
sionneering enz. van ambtenaren en beambten
(zie hoofdstuk II, volgnummer 27). f 178,25.
157. Rentevan geldleeningen ten laste van
hoofdstuk XIII 1 komende. f 4473.
158. Aflossing van geldleeningen ten laste
van hoofdstuk XIII 1 komende. 3500.
Hoofdstuk XIV. Kasvoorzieningen.
Inkomsten
159. Teruggave van voorschotten aan amb
tenaren verstrekt voor het doen van uitgaven
ten. behoeve van de gemeente. f 100.
Uitgaven
160. Voorschotten aan ambtenaren der ge
meente, ten einde daaruit voorloopig kleine be-
talingen ten behoeve der gemeente te doen.
f 100.
Hoofdstuk XVI. Onvoorziene uitgaven.
Uitgaven:
141 Onvoorziene uitgaven. f 2379,61.
De begrooting wordt met algemeene stem-
men vastgesteld op een eindcijfer van
f 46.590,12.
De heer KOOPMAN wenscht nog eens terug
te komen op de subsidie van de brandweer,
waarvoor is aangevraagd f 600. Hij is van oor-
deol, dat ze daarmede" niet zal toekomen. Hij
kan niet begrijpen, dat het bestuur niet de
vrijmoeddgheid bezit, om aan te vragen een
ander middel van vervoer voor de spuit. Thans
wordt daarvoor een voerman met paard gere-
quireerd, doch er gaat met inspannen tijd ver-
loren en het vervoer geschiedt te langzaam,
want eer de spuit er is, kan de brand van zeer
grooten omvang worden en veel schade toe-
gebracht. Hij zou durven voorstellen, ten be
hoeve van het overbrengen der spuit naar het
terrein van dert brand een ander, vlugger ver-
voermiddel aan te schaffen. Er is nu een mooi
goed slot en of Burgemeester en Wethouders
al zullen overgaan tot het aanschaffen van een
beerruimingsmachine weet hij niet, maar dat
is dan ook weer in hcofdzaak voor de kom der
gemeente.
De VOORZITTER ziet dat niet in.
De heer KOOPMAN meent, dat de buiten-
bewoners daaraan niet zooveel zullen hebben,
maar die zijn er wel mede gebaat, dat in tijd
van nood de brandspuit zoo speedv,' mogelijk
aanwezig is. Men heeft dat kunnen nagaan ter
gelegenheid van den brand bij L. de Putter,
en ook bij W. Scheele. De minuten zijn hier
maar elk 60 seconden, maar als men er op het
terrein van den biand op wacht duren ze vee!
l'anger. Voor f 1200 a f 1300 zou men een
Fordchasgie kunnen aanschaffen, dat is een
rente van slechts 1,50 per week. Daarmede
zou men de spuit vlug kunnen verplaatsen.
Nu zegt ieder: wat duurt het toch lang, het
gaat ook te ouderwetsch. Misscbien was er
dan lets op te vinden, om tegelijk een aantal
manschappen mee te voeren.
De VOORZITTER is ook overtuigd, dat het
gewenscht is, dat de overbrenging van de spuit
vlugger zou behooren te geschieden. Wanneei
hij, als hoofd der gemeente naar het terrein
van den brand rijdt, om zich op de hoogte te
stellen, merkt hij ook op, dat er geruimen tijd
verloopt, eer de spuit tegenwoordig is. Er ver-
loopt dan vanzelf eenigen tijd eer men in orde
is en dan gaat het vervoer niet zoo vlug als
men wel zou wenschen. De gemeente heeft nu
een zeer goede spuit, maar ze blijft te lang
weg. Hij zou het wel goed achten indien eens
een proef genomen werd, op de door den heer
Koopman bedoelde wijze. Er zijn hier in de
gemeente bezitters van een vrachtauto en daai
zou men gebruik van kunnen maken en ook
manschappen vervoeren.
De heer KOOPMAN merkt op, dat daarvan
niets kan komen. Men moet ten alien tijde op
zoo'n auto kunnen rekenen. Stelt u voor, dat
er brand komt en de auto is niet thuis of zij
staat geladen en moet eerst gelost worden. Zij
moet ten alien tijde ter beschikking staan. De
auto's zijn thans wel op een peil gekomen, dat
de prijs niet meer zal zakken,
Hij kan nog maar niet begrijpen, dat het
bestuur der brandweer zelf nog niet afgekomen
is, om aan dat ouderwetsche vervoer een eind
te maken.
De heer KAIJSER acht niet alleen go
wenscht, dat de brandspuit vlugger vervoerd
zou kunnen worden, doch meent, dat de brand
weerlieden zelf ook wel iets meer ijver aan den
dag konden leggen. Hij heeft dat opgemerkt
bij den brand op Pauwvliet. De een moet nog
op zijn gemak een pijpje aansteken, een ander
een sigaar, en ondertusschen woedt de brand
voort. Hij meent, dat de mannen van de brand
weer vlugger bij de hand zouden moeten zijn.
Geen een was er met fatsoen op tijd klaar en
hoopt dat, indien de tegenwoordige het niet
vlugger kunnen, ze jongere krachten zullen
nemen.
De heer HAAK doet het genoegen, dat deze
zaak ter sprake komt. Hij heeft die brand ook
meegemaakt. Gelukkig was het een hooge wind,
doch indien het een lage wind geweest was,
zou de schuur geheel afgebrand zijn. Hij ge-
looft, dat het denkbeeld van den heer Koop
man een goede oplossing zou brengen.
De heer C. A. WISSE merkt op, dat bij
brand niet steeds alle manschappen terstond
bijeen zijn, een brand komt op het onver-
wachts. Hij wijst er voorts op, dat toch bij
verschillende andere branden de schuren ook
behouden zijn, o.m. op 't Veer en bij De Put
ter. Hij stemt toe, dat men met motortractie
er vlugger zou zijn dan met een paard, maar
meent, dat de spuit altijd gereed zou moeten
staan. Hij heeft het bijgewoond, (de heer Van
Hoeve was er ook), dat de spuit met het paard
er voor gereed stond, doch dat de slangen er
niet op lagen, dat hij er nog de aandacht op
vestigde, doch dat die toch over de straat
sleepten, toen ze wegreden. Hij meent, dat de
raadsleden het recht en den plicht hebben,
daarop te wijzen.
De heer C. H. H. WISSE geeft te kennen,
dat hij jaren lid is geweest van het brandweer-
bestuur. Men: had gedacht, vroeger werden de
menschen bij de brandweer ingelijfd, doch later
is dat veranderd in een vrijwillige brandweer.
Men had gedacht, dat het daarmede veel beter
zou gaan, maar dat is veel tegengevallen.
Vroeger moest men te stok en te zwaard staan,
om de menschen aan 't werk te krijgen en toen
dacht spreker wel eens, we eischen misschien
te veel, doch de verwachting, dat 't met een
vrijwillige brandweer beter zou gaan, doch dat
schijnt niet waar te zijn.
Met het denkbeeld van den heer Kooprnan
tot het aanschaffen van een chassis voor ver
voer der spuit kan hij wel meegaan. Maar dan
is men er nog niet. Hij had verwacht, dat er
zich legio jongelui als vrijwilliger zouden op-
doen, maar reeds van den beginne waren er
geen genoeg. Hij zou ook graag zien, dat er
verbetering kwam. Ahs er een beter vervoer-
middel kwam, kon men al met de spuit weg al
was men maar met 2 of 3 man. Misschien zou
het aanleiding geven, dat er ook meer actie
onder het personeel kwam.
De VOORZITTER meent, dat, als men er
iets voor aanschafte, men naar zijn meening
een chassis zou behoeven, waar men de spuit
kan opzetten. Een auto v6or de spuit spannen
zou naar hij meent niet zoo goed werken, aan
gezien men hier veel keiwegen heeft, w arop
de spuit wel zou schokken.
De heer C. H. H. WISSE dacht dat dat ook
de bedoeling van den heer Koopman was.
De heer KOOPMAN antwoordt toestem-
mend, ook met gelegenheid om er eenigen \an
de spuitgasten op te kunnen zetten.
De heer VAN HOEVE meent, dat dit een
punt is, dat, alvorens een besluit genomen
wordt, eens ter deeg dient te worden bekeken
en besproken. Als het gewenscht is en doel-
matig blijkt, dan kan het gebeuren. Wat nu
het gereed komen van de spuit betreft, dat gaat
niet steeds van een leien dakje. De een zit
hier, de ander daar, en ten slotte is leiding
geven ook een groote kunst. Indien men
eenigen afstand moet afleggen zal het echter
ongetwijfeld veel vlugger gaan.
De heer C. H. H. WISSE meent, dat, indien
aan het personeel der spuit in het bijzonder
eens op een en ander gewezen wordt, het wel
een versehil zal maken.
De heer VAN HOEVE vervolgt nog, dat het
altijd een groot versehil zal maken met de
brandweer in een groote stad, waar ze op een
brand te zitten te wachten, maarhet zou
hier ook vlugger moeten gaan dan de gewoonte
is. Vlug bij de hand zijn is somtijds een mid-
del om groote schade te voorkomen. Nog zegt
hij, dat, als de spuit eenmaal op het terrein is,
deze vlug aan't werk is. De laatste maal werd
op anderhalve minuut water gegeven met 1
pijp en op 3 minuten met 2.
De heer C. H. H. WISSE: Ja, de spuit is
prima.
De VOORZITTER vraagt, of de raad er mede
tevreden is, dat Burgemeester en Wethouders
eens een onderzoek instellen.
De heer KOOPMAN: Ja, en dan later met
voorstellen bij den raad komen.
11. Vaststelling begrooting electrisch be
drijf.
Door Burgemeester en Wethouders wordt in
overleg met de G. E. B. commissie ter vast
stelling aangeboden de volgende begrooting
voor het gemeentelijk electrisch bedrijf.
INKOMSTEN:
1. Opbrengst uit stroomlevering
2. Straatverlichting
3. Meterhuur
4. Kasgeld
13. Verhaal van bijdragen voor
pensioen
14. Afschrijving wegens waarde
vermindering
11009.—
1800.—
2700.—
2500.—
57.50
3500.—
Totaal
f 21557.50
UITGAVEN:
5.
Stroominkoop
f 4200.—
6.
Transformatorhuur
452.
7.
Jaarwedden
1150.—
8.
Onderhoud
100.—
9.
Belastingen, recognitien, ver
50.-