AIGEMEEN NIEUWS- EH ADVERTENTIEBLAD VOOB ZEEUWSCH-VLAANDEREN. No. 7680. Vrijdag 28 November 1924. 64e Jaargang. Herverpachting. Levering Macadam. Diesseitig of Jenseitig Bij Asthma Een perceel B0UWLAND, ais ved slijm vastzit, bewijst Akker's Abdiisiroop onscbat- bare dignstsn door de weerga- loos slijmoplossende werking. By i TT^T/uftyT" ABONNEMENTSPRIJS BINNENLAMP, Vnor buiten Ter Neuzen fr. per post f 1,80 per 3 maanden Bij vooruitbetaling fr. per post /'6,60 per jaar Voor NedenindlJ en Amerika/2?0 pS 3 maanden - Voor 't overig buitenland f 3,35 per 3 maanden - Abonnementen voor't buitenland alleen bij voori.itbetal.ng. EHIBBTH BL -AJD. Burgemeester en Wethouders van T c.R NEUZEN, zullen op Maandftg S December 1924. des namiddags J drie uur, in het gemeentehuis bij inschtij- ving, publiek opnieuw twchtente verpachten in zes perceelen groot 24 Aren 50 Centiaren, gelegen in den Pierssenspolder, deel uitmakende van het perceel kadastraal bekend in j Sectie G, No. 1687 De Zuid-Westelijke daarlangs gelegen watergang over de voile breedte, kadastraal bekend in Sectie G, No. 1695, groot 2 Aren 67 Centiaren De sloot grenzende aan den gemeenteweg, kadastraal bekend in Sectie G, No. 1974 gedeeltelijk, groot 1 Are 53 Centiaren. Inschrijvingsbiijetten (gezegeld) voor een of meer perceelen samen, kunnen tot het uur der herverpachting worden ingeleverd ter gemeente-secretarie, alwaar inlichtingen kunnen worden verkregen. Ter Neuzen, den 27 November 1924. Burgemeester en Wethouders voornoemd I. HUIZINGA, Burgemeester. B. I. ZONNEV1JLLE, Secretaris. Burgemeester en Wethouders van TER NEUZEN vragen v6or I® December 1924, des namiddags 3 uur, aanbie- dingen voor het leveren van 40.000 K G. MACADAM, zwaar 1-3 c.M., franco wagon of wal Sluiskil. 40.000 K,G. MACADAM, zwaar 1-3 cWl„ 20,000 K.G. MACADAM, zwaar 1-2 cJ., franco wagon of wai Ter Neuzen-. Het gewicht wordt bepaald door weging op een weegbrug voor rekening van den verkooper. Ter Neuzen, 27 November 1924. Burgemeester en Wethouders voornoemd, J. HUIZ1NGA, Burgemeester. B. 1. ZONNEVIJLLE, Secretaris. Men schrikke niet te zeer van dit Duit sche en geleerd-aandoende opschrift. Wij hebben er Jang over zitten denken, maar wij vonden geen dragelijke vertaling, en wij weten ook geen andere omschvijving, die zoo beslist en bepaald weergeeft de tegenstelling, de tegenstrijdigheid, het scherpe conflict, dat tusschen deze beide begrippen kestaat. Het zal goed zijn, eens bloot te leggen, dat er 6bn tegenstelling, zelfs een tegen strijdigheid is. Ret ral goed zijn, nu niet dadelijk weer te gaan dicbtdekken of te gaan bemiddelen. Neen, er is een tegen strijdigheid. En in veler leven bestaat dit conflict en in rrenig denken en voelen treedt deze tegenstelling dan ook aan het licht Wie het zoo scherp stelt, als wij bet dedem in het opschrift boven dit artikel, erkent daarmede, dat er wel eens reden zal zijn orn te kiezen en dan ook voor die gedane keuze rondweg uit te komen. Het is dus nu niet de vraag, of het Christen dom, een bestaan van de ziel erkennend en aan jeen leven na dit leven" geloovend, toch ook nog wel iets voor deze aarde heeft te zeggenof omgekeerd, of bet Christendom ook geen beteekenis beeft voor het leven in de toekomstneen wij stellen nu eens heel scherp de tegenstel ling diesseitig of jenseitig Wij vragenbedoelde het Christendom oorspronkelijk (nietbedoelt het Christen dom van thans, want dat kan verwaterd of veranderd zijn), maar: bedoelde het Christendom oorspronkelijk het leven aan gindsche zijde te doen zien en voor te stellen als het eigenlijke bestaan. zelfs als het eenig waarde-hebbend bestaan, en heeft dus het Christendom dit aardsche leven enkel maar gewaardeerd als een tijd van voorbereiding voor het hiernamaals Of vlak daartegenoverheeft het oorspronke- lijke Christendom den blik in hoofdzaak tot dit leven beperkt, daarvoor alleen zich ge'interesseerd en dus alleen bedoeld daar voor te arbeiden Men zal nu een keuze hebben te doen het een of het ander Daar zijn menschen, die dat eerste willen en meenen. Zij zullen het misschien niet zoo kras zeggen en uitdrukkeD, zij zullen, als gij zoo om3chrijft, wellicht hun bezwa- ren inbrengen zij zullen u zeggen, dat gij het wat te scherp en wat al te precies bepaalt, Maar als zij het al niet toegeven, dat zij zoo voelen en denken. dan zult gij toch telkens, als gij met deze lieden in aanraking komt, gevoelen, dat zij in hun hart toch wel van deze leer en opvatting zijn. En zij hebben ter verdediging van hun meening en praktijk (want het is bij deze menschen niet slechts een opvatting, doch ook een werkelijke levensopvatting en -aanvatting geworden) teksten bij de vleet bij de hand Zij z lien u vragen, of gij dan heusch n g nooit eens in ernst en met aandaCht helo stilgestaan bij dat groote woord van Jezus Christus, die vermaande om toch vooral eerst het Koninkrijk Gods te zoeken en zijne gerechtigheid, en die er onmiddellijk bijvoegde, dat dan al de andere dingen ons zouden worden toegeworpen. Dat Koninkrijk, zoo meenen en zeggen zij, is immers de hemel" ziet gij nu wel, dat het daarom gaat, ja, dat het daarom alleen gaat? Erkent gij nu niet met hen. dat* deze hemelgedachte alles moet over heerschen en heel onze houding en al ooze daden moet bepalen en bebeerschen Al die aardsche, tijdelijke vragen over voedsel en kleeding kunnen dan blijven rustenal die dingen komen terecht en worden »toe- geworpen", als een mensch maar den hemel in het hart en voor oogen houdt Wij willen nu in dit ud-den-aard der zaak korte artikel de verkeerde en in ieder geval heel eenzijdige uitlegging van dit eene woord van Jezus uit de Bergrede niet in den breede aantoonen Het is er ons thans alleen maar om te doen oru in het licht te stellen, hoe, met een beroep op derge- lijke bijbelplaatsen (en er zoudeh er nog heel wat meer zijn te noemen), heel wat menschen - laat het dan zijn van een ouder geslacbt, maar zij hebben toch rog heel veel invloed in de christelijke kringen de zijde kiezen van hen, die al den nadruk willen leggen op het hiernamaals". De aarde heeft voor hen dan slechts voor- bijgaande beteekenis, het is in laatster in stance enkel om den hemel te doen, al het vergankelijke heet voor hen tijdelijk, en in den grond waardeloos. Een Christen is ten doortrekker, een vreemdeling op de aarde. En het behoeft niet met veel woorden te worden omsehreven, welk een sterken invloed deze jenseitige levensbeschouwing heeft op de waardeering van dit aardsche leven, noemen wij alleen maar dit eere hoe weinig waarde er dan wel moet wor den gehecht aan het zoeken naar verbete ringen op maatschappelijk en staatkundig gebied waartoe toch zou dat alles dienen Immers, deze wereld gaat voorbij Echter wordt deze zijde van het Chris tendom niet alleen op den voorgrond ge- steld door sommige overtuigde en ernstige Chri-tenen, maar er zijn ook min-of-meer neutrale beoordeelaars en daarnaast ook felle bestrijders van het Christelijk geloof, die deze zelfde zaak als de kern van het Christendom voorstellen. Zoo heeft onder meer Dr. G. Jerusalem in zijn „Einleitung in die Philosophic" verzekerd, dat het Christendom tot inspanning en goede wer- ken enkel en alleen heeft gedreven met het oog op het loon, dat straks in den hemel zal worden uitgedeeld, en beweerd, dat voor de ,.echte" Christenen het aard- sche leven alle waarde mist En een ander, Stein, die het sociale vraagstuk besprak, (1897) verzekert ons, dat h'et Christendom ascetisch is en een monniken-moraal wil, onderdrukking van de stof en van het stoffelijke, vanheteard- sche, en lichamelijke. En zoo zouden er nog heel wat meer te noemen zijn. De positivistische vSolidaristen" in Frankrijk bijvoorbeeld wachten van het Christendom bij al hun streven naar maatschapp. lijke verbeteringen geen hulp. Want zeg gen zij de christenen doen hun goede aardsche werk toch niet om de aarde, maar alleen om den hemel, en zij staan koel en kil tegenover alle aardsche vragen. Zij meenen, dat Thomas a Eempis het echte Christendom heeft vertolkt: de ziel moet zich onttrekken aan de aarde. zij moet al leen zijn met haar God; deze aarde is haar slechts een land der vreemdelingschap En het verst van alien gaat misschen Paulsen; die in zijn „System der Ethik" beweert: het oorspronkelijk Christendom eischt zelf- verloochening, het staat vijand'g tegenover beschaving en ontwikkeling, tegenover alle pogingen van den geest om zich te ver- heffen. Hij stelt de sombere wereldbe- schouwing van het Christendom tegenover den blijden blik en den moedigen durf van het Grieksche denken vol lachend optimis- me en vol zonnig aanvaarden van een le- venstaak; in ieder geval (zegt Paulsen) was het oorspronkelijk Christendom sterk jen seitig, het rekende niet met dezen kant, het zong en bad: »'t oog omhoog, het hart naar boven, hier beneden is het niet!" Vlak daartegenover staan nu de verde- digers van het diesseitig karakter van het Christendom. Volgens hen bedoelde het Christendom niets anders dan idealen te scheppen en krachten aan te voeren voor de vervmming van het aardsch bestaan en van de geheele samenleving. Hier wordt het hemel even wel niet ontkend, maar het is toch nauweljjks* bijzaak. En vooral bij sommige csecten is dat uitgekomen. Met dweepe. de idealen en gloeiende ver- beelding trad men op voor sociale orde- ningen met een zoo sterke diijfkra'ht en een zoo vurige toewijding. dat iets anders dan het aardsche nauwelijks me r aan het woord kon komen. Be* was een reactie natuurlijk tegen het stefke en eenzijdige drijveu der officieele Christenen, die maar al het oog sloegen »op hrtt andere leven". Het waven menschen, die het lijden en de ontberingen der armsten meevoelden, en die dan gingen teekenen de solidariteit. zooals die onder de Christenen zou moeten worden gevoeld, als het goed teas. Wel zijn de zuiver-diesseitigen zeldzaam verge- leken bij de zuiver jenseitigen. maar zij zijn er toch wel. Ook onder de schrijvers. Menschen voor wie het Christendom niets anders beteekent dan verkondiging van de algemeene broederschap, aankweeking van gemeenschapszin, enz. De stoflelijk armsten moe en dan worden verhoogd en de anderen verlaagd, tot er stoffelijke gelijkheid zij. Met warme instemming wordt aangehaald de mededeeling over Christus, die bewogen was over de schare, die in het H. Avond- maal een broedermaaltijd ordonneerde, een symbool van gelijkheid, „opdat gij ook alzoo doet aan elkander", Christus, die gelijk loon scheen te vragen voor en aan te bieden aan alien, hoe laat zij ook pas aan den arbeid waren gegaan, Chrstuf, die den rijken jongeiing den eisch stelde, alles weg te geven aan de armen, en die door de eerste Christenhei^ zoo beweert men dan beter werd verstaan dan door latere geslachten. Zoo teekent Renan Jezus als den grooten volksagitator, die alleen nog maar voor armen voelde en die de groote revolutie zeg naderen, als alle autoritei' en rangverschil verdwenen zou zijn. En Kautsky en Maurenbrecher gingen in die ljjn voort. Voor hen werd het j Clnis endom tot nh?#and^fs dan een poging j om sociaal politieke actie te voeren, en de proletaries op te heffen uit hun diepe gezonkenheiddan zou de vrede komen en de oorlog voorgoed worden verbannen, armoede en alle andere leed zouden dan vlieden. Zoo staan bij de beoordeeling van het Christendom de diesseitigen en de jenseitigen scherp tegenover elkander. Wie hebben nu gelijk Wij gelooven te mogen, te moeten zeggen Beiden hebben voor .en deel gelijk! Er is tweeerlei wereld" ook in den bijbel, en dat worde nimmer over het hoofd gezien. Daar is een wereld, die in het booze ligt. Daar is een wereld, die wij niet mogen lief- hebben. Indien staat er in den bijbel iemard de wereld liefheeft, de liefde des Yaders (d.w.z. tot den Vader) is niet in hem. En tegelijk spreekt heel de bijbel van God, die alzoo lief de wereld gehad heeft, dat Hij alles deed wat Hij kon om haar te redden. En onze bijbel zegt ook „De aarde is des Heeren, mitsgaders hare volheid". Zoo moet het verschil tusschen dat eene woordje wereld en dat andere woordje wereld nimmer uit het oog worden verloren. Men kan de eene wereld ontvluchten door aan de andere wereld zijn leven en krachten te wijden. Er is een wereld dus, die moet worden gezocht, en een andere, die moet worden ontvlucbt. Oorspronkelijk was het dezelfde wereld, maar nu zijn het er twee. Wie die erne wereld ontvlucht, doet dat niet met de hedoeling om die achtergelatene nu maar te doen wegzinken en dan zelf intusschen geborgen te zijn. Wie die eene wereld ontvlucht, doet het, om straks te beter die andere te kunnen helpen. Alleen op deze wijze wordt de tegen stelling: Piesseitig— Jenseitig overwonnen. Zoo wordt het reclite standpu: t gewonnen, maar zoo ook alleen Dan gaat men niet op in het aardsche, maar schuwt het even- min. „Zooals" heeft iemand heel mooi gezegd zooals de duiker zjjn werk doet op den bodem der zee, waar de versche lucht liem toegevoerd wordt van boven, zoo werken wij hier beneden, maar wij ademen omhoog." Of misschien is het nog mooier gezegd door Paulus, die sprak van ftonzen wandel, die is id de hemelen" (Filipp. 3 20), maar die den wandel op aarde bedoelde TWEEDE KAMER. Vergadering van Donderdag. Verworpen wordt met 42 tegen 22 stem- men de mode-Van der Waarden betreffen- de kennisnemtng door de Kamer van de re- rultaten van het onderzoek inzake de wen- schelijkheid van de Huurwetten. Zonder stemming wordt aangenomen het ontwenp tot wijziging van de wettelijke be- palingen betreffende aan deurwaarders toe te kennen vergoed-mg en schadeloos-stelLing wegens derving van mkomsten. .-van oc Oi-ue is ,uan nooiQstuk IV (Justi- tie) van de staat-sbegrootLng. De beer Boon (v.-b.) spreekt namens den heer Van Haptpard een rede uit, waarin wenschen inzake het strafstelsel worden geuit. Mevrouw Bakker—Nort (v.-d.) dringt aan op verbetering van de rechtspositie van het natuurlijk kind; op betere bescherming vain de trekhonden en op spoedige behan- delimg van het psyohop>atenontwerp. Mej. Katz (c.-h.) dringt ook aan op be- handeling van het psychopatenontwerp in deze zitting en betreurt de intrekking van het ontwerp om de vrouw toe te laten als getuige bij het opmaken van notarieele ac- ten. Zij dringt verder aan op betere rege- ling van het accountantswezen. Spreekster wenscht verder wijziging van het advocatentarief en de mogelijkheid van een korteran proeft-ijd bij voorwaardelijke veroordeeliing in bijzondere gevallen. en af- schaffing van honden als trekdieren. De heer Duymaer van Twist (a.-r.) dringt aan- op Wiijziginig van de regeling van laad- en losdagen van de binnenschipperij. De heer Snoeck Henkemans (c.-h.) is het een-s met mej. Katz inzake de wettiging van natuurlijke kinderen, waar deze betoogde, dat mevrouw BakkerNort te veel den na druk legde op het kind. Spreker vraagt den Minister herstel van de oude bepaling, dat ouders opneming van hun kind in een tucht- school kunnen vragen zonder tusschen- komst van den gezinsvoogd. De heer Kleerekoper (s.-d.) komt op tegen bezuiniging op reclasseering, bepleit uitbreiding van het instituut van den kin- derrechter en komt op tegen het toelaten van beklaagden als getuigen tegen mede- beklaagden. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. NEDERLAND EN BELGIe. De Brusselsche correspondent van „de Tel." meldt d.d. 22 dezer: We hebben hedenmorgen aan met minis- terie van buitenlandsche zaken gei'nfor- meerd naar den indruk, hier gewekt door de passage in de memorie van antwoord van Minister Van Kamebeek aan de Tweede Kamer in zake diens begrooting, met be- trekking tot de Belgisch-Nederlandsche re- laties. Wij vernamen, dat men in ministerieele kringen alhier van de uiting der Nederland- sche regeering ten aanzien van de duur- zame vriendschappelijke verhouding tus schen beide landen, met voldoening had kennis genomen. In Belgische ministerieele kringen denkt men er hier evenzoo over als Minister Van Karnebeek. Op dit oogenblik zijn er echter geen on- derhandeliingen gaande. De sfeer wordt hier intusschen, zoo meent men, voor een hervatting der besorekingen thans veel gunstiger geacht dan zes a zeven maanden geleden nog het geval was. INDiJKING GEDEELTE VAN DEN BIESBOSCH. De gemeente Dordrecht maakt voorbe- reidingen voor een gedeeltelijke indijking van den Biesbosoh. Reeds enkele jaren geleden had het be- stuur der Vier Polders door een technische en landbouwkundige commissie een onder zoek doen insteilen naar die mogelijke in dijking, omdat door het voortdurend aan- slibben der griendgronden aldaar, het idee ontstaan was, dat die gronden productief te maken zouden zijn. De uitslag van dat on derzoek werd nieergelegd in enkele rappor- ten, samengesteld door de heeren A. G. Ver- hoeven, ingenieur bij de Domeinen in Zee- land te Middeliburg en J. Brouwer Cz. fa- brijk der Vier Polders. Dat plan gaat thanis verwezenlijkt wor den en zal tevens diienstbaar worden ge- niaakt aan de bestrijding der werkloosheid te Dordrecht. Omdat echter niet verwacht mag worden, dat alle eigenaren der gronden in dat ge- deelte van den Biesbosch vrijwillig zullen medewerken aan de volvoering van dat plan, is er overeenkomstig art. 123 sub d. der Onteigeningswet eene vereeniging ge- •sticht, die alle gronden aldaar zal hebben te koopen of te onteigenen en ze dan zaai- klaar zal maken. Men hoopt een oppervlakte van 872 H.A. vruohtbaar bouwland te verkrijgen, waarop een 40 a 50 boerenihofsteden zullen komen. Vermoedelijk zal met dit werk een aanvang worden genomen begin Maart 1925 en men berekent, dat het binnen twee jaren gereed zal zijn. HULDEBLIJK VOOR MGR. NOLENS. Eenige Limburgsche vrienden hebben als blijk van vriendschap en waardeering zich spontaan vereenigd om aan Z. Exc. den Minister van Staat, Mgr. Prof. Or. W. H. Nolens, die sedert meer dan 25 jaren- Lim- burg ini de Tweede Kamer heeft vertegen- woordigd, zijn door Antoon van Welie ge- schilderde beeltenis aan te bieden. Tot dtad doel -hebben de Limburgsche vrienden zich j.l. Maandag 24 dezer ten huize va-ni het lid der Kamer, Ir. Bongaerts, te 's Gravenhage, vereenigd ter aanbieding van dat hul-deblijk, na afloop waarvan de heer en mevrouw Bongaerts hunn-e gast-en een feestmaal hebben aangeboden. Het portret i-s een dusgena-amd kniestuk; de gelijkenis is frappant en mgr. Nolens is weergegeven in het ambtsgewaad van Pro- tonotarius Apostol-icus met den purperen mantel. Aan den maaltijd heeft mgr. Nolens in hartelijke bewoordingen zijn vrienden be- dankt voor deze onverwachte attentie en den schilder Van Welie, die even-eens tot de gasten behoorde, gecomplimenteerd voor de artistieke uitvoering van zijn beeltenis. HULDIG1NG JAC. URLUS. Het ligt -in -de bedoelin-g van het bestuur van de Co-opera-tie, het feit, dat het een dezer dagen 30 jaar geleden zal zijn, dat onze Nederlandsc-he za-nger Jacques Urlus voor het -eerst optrad, niet ongemerkt voor bij te laten gaan. De huJ-digiinig zal te 's-Gravenhage a.s. Donderdag 27 November bij de v-oorstelling van Lohengrin, te Amsterdam op 28 No vember bij de voorstelling van Walktire en te Rotterdam op 3 December a.-s. bij de voorstelliing van Lohengrin, telkens aan bet begin van de pauze plaats v-inden. Er heeft zich een oomite gevormd, waar in tal van bekende personen zitting hebben. DE TOESTAND. De Kamer en de Senaat te Kairo zijn door de meuwe regeering van Z-iwar-pasja voor een maand veraaagd. Dit ontnett, schrijft de N. R. Cr-t., Ziwar van de ver- plichting, njn nieuwe program aan het par- 1-ement over te leggen. Men had voorspeld, dat, indien de ivamer van bij-kans enkel aanhangcrs van Zagloel-pasja dit pro-giam verworpen had, zij ook verdaagd, misschien zelts onitbonden zo-u zijn. Naar het u-iter- lijke is met het vertrek van de Kamers op reces politieke rust ingetreden. In haar aan den Volkenbond gezonden pro-test bleek de Kamer een l'ijn te trekken met Zagloel-pas ja ten aanzien van _de onaannemelijktieid van die Engelsche eischen, we,Ike hem tot aitreden bewoog. Ziwar-pasja heeft, on- danks zijn dui-delijke neiging om het con flict met EngeLand niet op de spits te drij- ven, zich ni-et uitgelaten, hoe hij over de at- gewezen eischen denkt. Zijn rechtstreek- sche politick sehijnt er slechts op gericht te zijni, om erger te voorkomen. In een tele gram uit Londen is melding gemaakt van een overle-g van Austen Chamberlain met graaf Beatty (niet Eerste Lord, zooals hij abusievelijk is ge-noemd, maar Eerste Zee- lord van de A d mi r a lite it en chef van den marine-staf) en graaf Cavan, den chef van dan legerstaf „over de maatregelen, die nog genomen -d-ienden te worden, indien Egy-pte Dliijlt weigeren de Britsche ei-sehen in te wil- liig-en". Als voor z-ul,k een gebeurlij-k-neid maatregelen beraamd worden, zou dus ook Ziwar-pasja zich spoedig gesteld moeten zien voor de keus tusschen bukken of heen- gaan. Gaan wij echter na wat er op het oorspronkeiijke lijstje van eischen h-eett ge- staan, dan zien wij, dat Zagloel-pasja de vier eerste (schadelooss-telling, betuigi-ng -van leedvv-ezen, toezegging van streng on derzoek en bestraftiing der sch-uldigen en van onderdrukking van alle politieke betoo- gingen) heeft ingewilligd. Als vijf-d-e eisch kwam uitvaar-diiging van het bevel tot terug- trekking van de Egyp-tische officieren en troepen uit het Soedaneesche leger welk bevel Zagloel weigerde te geven, waarop de Soedaneesche (Engelsche) regeering zelf maatregelen tot h-un hee-nzending trof. Deze eisc-h is, hoew-el -niet ingew-iiligd, hiermee afged-aan. De zesde eisch was: ken-mis- geving aan het bevo-egde departement, dat de Soedaneesche regeering het besproei- ingsgebied te Gezira tot een onbepaalde uitgestrekthei-d zal uitbreiden. Deze ken-nis- gevi-nig was slechts een formaliteit en d-e Soedaneesche (Engelsche) regeering heeft inmiddels deze uitbreiding gelast. O-ok deze eisch is afgehandeld. Bl-ijft dus slechts over de zevende en laat- ste eisch om „al,le verzet op d-e hierachter gespecificeerde punten op t-e geven tegen de wenschen van Zr. Mr. regeering betref fende de bescherming van vreemd-e belan- gen in Egypte". Die punten betroffen: a. een herzi-ening van de regelen- en voorwaar- den noipens den dienst, de discipline en het on-t-slag van vreemde am-bten-aren nog in dienst bij de Egypt-ische regeering; b. in af- wachting van de sl-uiting van een overeen- komst nopens de bescherming van- vreemde belangen in Egypte, moet de Egyptische regeering de posten van financieele en i rechtskundige adviseurs handhavent met hun i macht en bevoegd'heden en zich ged-ragen naar de aan bevel in gen van den directeur- generaal van de Europeesche afdeeling van I het ministerie van binnenlandsche zaken. Diit is, afgescheiden van -d-e kwes-tie van Soedan, waarin- de Egyptische regeering uit zichzelf niets kan ondern-emen, het eenige wat nog te regelen blijft en in vergelijking immmi wiiiHiiiir■^mimuiiiiii .JtWiin - :7!fa 3983351 HmiuuHi,)" mif iTfTr*"-L-

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1924 | | pagina 1