AIGEMEEN NIEUWS- EH ADVERTENTIEBLAD VOOB ZEEUWSCH-VLAANDEREN.
No. 7680.
Vrijdag 28 November 1924.
64e Jaargang.
Herverpachting.
Levering Macadam.
Diesseitig of Jenseitig
Bij Asthma
Een perceel B0UWLAND,
ais ved slijm vastzit, bewijst
Akker's Abdiisiroop onscbat-
bare dignstsn door de weerga-
loos slijmoplossende werking.
By i TT^T/uftyT"
ABONNEMENTSPRIJS
BINNENLAMP,
Vnor buiten Ter Neuzen fr. per post f 1,80 per 3 maanden Bij vooruitbetaling fr. per post /'6,60 per jaar
Voor NedenindlJ en Amerika/2?0 pS 3 maanden - Voor 't overig buitenland f 3,35 per 3 maanden - Abonnementen voor't buitenland alleen bij voori.itbetal.ng.
EHIBBTH BL -AJD.
Burgemeester en Wethouders van T c.R
NEUZEN, zullen op Maandftg S
December 1924. des namiddags J
drie uur, in het gemeentehuis bij inschtij-
ving, publiek opnieuw twchtente verpachten
in zes perceelen
groot 24 Aren 50 Centiaren, gelegen in
den Pierssenspolder, deel uitmakende
van het perceel kadastraal bekend in j
Sectie G, No. 1687
De Zuid-Westelijke daarlangs gelegen
watergang over de voile breedte, kadastraal
bekend in Sectie G, No. 1695, groot 2 Aren
67 Centiaren
De sloot grenzende aan den gemeenteweg,
kadastraal bekend in Sectie G, No. 1974
gedeeltelijk, groot 1 Are 53 Centiaren.
Inschrijvingsbiijetten (gezegeld) voor een
of meer perceelen samen, kunnen tot het
uur der herverpachting worden ingeleverd
ter gemeente-secretarie, alwaar inlichtingen
kunnen worden verkregen.
Ter Neuzen, den 27 November 1924.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
I. HUIZINGA, Burgemeester.
B. I. ZONNEV1JLLE, Secretaris.
Burgemeester en Wethouders van TER
NEUZEN vragen v6or I® December
1924, des namiddags 3 uur, aanbie-
dingen voor het leveren van
40.000 K G. MACADAM, zwaar 1-3 c.M.,
franco wagon of wal Sluiskil.
40.000 K,G. MACADAM, zwaar 1-3 cWl„
20,000 K.G. MACADAM, zwaar 1-2 cJ.,
franco wagon of wai Ter Neuzen-.
Het gewicht wordt bepaald door weging
op een weegbrug voor rekening van den
verkooper.
Ter Neuzen, 27 November 1924.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
J. HUIZ1NGA, Burgemeester.
B. 1. ZONNEVIJLLE, Secretaris.
Men schrikke niet te zeer van dit Duit
sche en geleerd-aandoende opschrift. Wij
hebben er Jang over zitten denken, maar
wij vonden geen dragelijke vertaling, en
wij weten ook geen andere omschvijving,
die zoo beslist en bepaald weergeeft de
tegenstelling, de tegenstrijdigheid, het
scherpe conflict, dat tusschen deze beide
begrippen kestaat.
Het zal goed zijn, eens bloot te leggen,
dat er 6bn tegenstelling, zelfs een tegen
strijdigheid is. Ret ral goed zijn, nu niet
dadelijk weer te gaan dicbtdekken of te
gaan bemiddelen. Neen, er is een tegen
strijdigheid. En in veler leven bestaat dit
conflict en in rrenig denken en voelen
treedt deze tegenstelling dan ook aan het
licht Wie het zoo scherp stelt, als wij bet
dedem in het opschrift boven dit artikel,
erkent daarmede, dat er wel eens reden
zal zijn orn te kiezen en dan ook voor die
gedane keuze rondweg uit te komen. Het
is dus nu niet de vraag, of het Christen
dom, een bestaan van de ziel erkennend en
aan jeen leven na dit leven" geloovend,
toch ook nog wel iets voor deze aarde
heeft te zeggenof omgekeerd, of bet
Christendom ook geen beteekenis beeft voor
het leven in de toekomstneen wij
stellen nu eens heel scherp de tegenstel
ling diesseitig of jenseitig
Wij vragenbedoelde het Christendom
oorspronkelijk (nietbedoelt het Christen
dom van thans, want dat kan verwaterd
of veranderd zijn), maar: bedoelde het
Christendom oorspronkelijk het leven aan
gindsche zijde te doen zien en voor te
stellen als het eigenlijke bestaan. zelfs als
het eenig waarde-hebbend bestaan, en heeft
dus het Christendom dit aardsche leven
enkel maar gewaardeerd als een tijd van
voorbereiding voor het hiernamaals Of
vlak daartegenoverheeft het oorspronke-
lijke Christendom den blik in hoofdzaak
tot dit leven beperkt, daarvoor alleen zich
ge'interesseerd en dus alleen bedoeld daar
voor te arbeiden Men zal nu een keuze
hebben te doen het een of het ander
Daar zijn menschen, die dat eerste willen
en meenen. Zij zullen het misschien niet
zoo kras zeggen en uitdrukkeD, zij zullen,
als gij zoo om3chrijft, wellicht hun bezwa-
ren inbrengen zij zullen u zeggen, dat gij
het wat te scherp en wat al te precies
bepaalt, Maar als zij het al niet toegeven,
dat zij zoo voelen en denken. dan zult gij
toch telkens, als gij met deze lieden in
aanraking komt, gevoelen, dat zij in hun
hart toch wel van deze leer en opvatting
zijn. En zij hebben ter verdediging van
hun meening en praktijk (want het is bij
deze menschen niet slechts een opvatting,
doch ook een werkelijke levensopvatting en
-aanvatting geworden) teksten bij de vleet
bij de hand Zij z lien u vragen, of gij
dan heusch n g nooit eens in ernst en met
aandaCht helo stilgestaan bij dat groote
woord van Jezus Christus, die vermaande
om toch vooral eerst het Koninkrijk Gods
te zoeken en zijne gerechtigheid, en die er
onmiddellijk bijvoegde, dat dan al de andere
dingen ons zouden worden toegeworpen.
Dat Koninkrijk, zoo meenen en zeggen zij,
is immers de hemel" ziet gij nu wel,
dat het daarom gaat, ja, dat het daarom
alleen gaat? Erkent gij nu niet met hen.
dat* deze hemelgedachte alles moet over
heerschen en heel onze houding en al ooze
daden moet bepalen en bebeerschen Al die
aardsche, tijdelijke vragen over voedsel en
kleeding kunnen dan blijven rustenal die
dingen komen terecht en worden »toe-
geworpen", als een mensch maar den hemel
in het hart en voor oogen houdt
Wij willen nu in dit ud-den-aard der zaak
korte artikel de verkeerde en in ieder geval
heel eenzijdige uitlegging van dit eene
woord van Jezus uit de Bergrede niet in
den breede aantoonen Het is er ons thans
alleen maar om te doen oru in het licht
te stellen, hoe, met een beroep op derge-
lijke bijbelplaatsen (en er zoudeh er nog
heel wat meer zijn te noemen), heel wat
menschen - laat het dan zijn van een
ouder geslacbt, maar zij hebben toch rog
heel veel invloed in de christelijke kringen
de zijde kiezen van hen, die al den
nadruk willen leggen op het hiernamaals".
De aarde heeft voor hen dan slechts voor-
bijgaande beteekenis, het is in laatster in
stance enkel om den hemel te doen, al
het vergankelijke heet voor hen tijdelijk,
en in den grond waardeloos. Een Christen
is ten doortrekker, een vreemdeling op de
aarde.
En het behoeft niet met veel woorden
te worden omsehreven, welk een sterken
invloed deze jenseitige levensbeschouwing
heeft op de waardeering van dit aardsche
leven, noemen wij alleen maar dit eere
hoe weinig waarde er dan wel moet wor
den gehecht aan het zoeken naar verbete
ringen op maatschappelijk en staatkundig
gebied waartoe toch zou dat alles dienen
Immers, deze wereld gaat voorbij
Echter wordt deze zijde van het Chris
tendom niet alleen op den voorgrond ge-
steld door sommige overtuigde en ernstige
Chri-tenen, maar er zijn ook min-of-meer
neutrale beoordeelaars en daarnaast ook
felle bestrijders van het Christelijk geloof,
die deze zelfde zaak als de kern van het
Christendom voorstellen. Zoo heeft onder
meer Dr. G. Jerusalem in zijn „Einleitung
in die Philosophic" verzekerd, dat het
Christendom tot inspanning en goede wer-
ken enkel en alleen heeft gedreven met
het oog op het loon, dat straks in den
hemel zal worden uitgedeeld, en beweerd,
dat voor de ,.echte" Christenen het aard-
sche leven alle waarde mist
En een ander, Stein, die het sociale
vraagstuk besprak, (1897) verzekert ons,
dat h'et Christendom ascetisch is en een
monniken-moraal wil, onderdrukking van
de stof en van het stoffelijke, vanheteard-
sche, en lichamelijke. En zoo zouden er
nog heel wat meer te noemen zijn. De
positivistische vSolidaristen" in Frankrijk
bijvoorbeeld wachten van het Christendom
bij al hun streven naar maatschapp. lijke
verbeteringen geen hulp. Want zeg
gen zij de christenen doen hun goede
aardsche werk toch niet om de aarde, maar
alleen om den hemel, en zij staan koel en
kil tegenover alle aardsche vragen. Zij
meenen, dat Thomas a Eempis het echte
Christendom heeft vertolkt: de ziel moet
zich onttrekken aan de aarde. zij moet al
leen zijn met haar God; deze aarde is haar
slechts een land der vreemdelingschap En
het verst van alien gaat misschen Paulsen;
die in zijn „System der Ethik" beweert:
het oorspronkelijk Christendom eischt zelf-
verloochening, het staat vijand'g tegenover
beschaving en ontwikkeling, tegenover alle
pogingen van den geest om zich te ver-
heffen. Hij stelt de sombere wereldbe-
schouwing van het Christendom tegenover
den blijden blik en den moedigen durf van
het Grieksche denken vol lachend optimis-
me en vol zonnig aanvaarden van een le-
venstaak; in ieder geval (zegt Paulsen) was
het oorspronkelijk Christendom sterk jen
seitig, het rekende niet met dezen kant,
het zong en bad: »'t oog omhoog, het
hart naar boven, hier beneden is het niet!"
Vlak daartegenover staan nu de verde-
digers van het diesseitig karakter van het
Christendom. Volgens hen bedoelde het
Christendom niets anders dan idealen te
scheppen en krachten aan te voeren voor
de vervmming van het aardsch bestaan en
van de geheele samenleving. Hier wordt
het hemel even wel niet ontkend, maar
het is toch nauweljjks* bijzaak. En vooral
bij sommige csecten is dat uitgekomen.
Met dweepe. de idealen en gloeiende ver-
beelding trad men op voor sociale orde-
ningen met een zoo sterke diijfkra'ht en
een zoo vurige toewijding. dat iets anders
dan het aardsche nauwelijks me r aan het
woord kon komen. Be* was een reactie
natuurlijk tegen het stefke en eenzijdige
drijveu der officieele Christenen, die maar
al het oog sloegen »op hrtt andere leven".
Het waven menschen, die het lijden en de
ontberingen der armsten meevoelden, en
die dan gingen teekenen de solidariteit.
zooals die onder de Christenen zou moeten
worden gevoeld, als het goed teas. Wel
zijn de zuiver-diesseitigen zeldzaam verge-
leken bij de zuiver jenseitigen. maar zij zijn
er toch wel. Ook onder de schrijvers.
Menschen voor wie het Christendom niets
anders beteekent dan verkondiging van de
algemeene broederschap, aankweeking van
gemeenschapszin, enz. De stoflelijk armsten
moe en dan worden verhoogd en de anderen
verlaagd, tot er stoffelijke gelijkheid zij.
Met warme instemming wordt aangehaald
de mededeeling over Christus, die bewogen
was over de schare, die in het H. Avond-
maal een broedermaaltijd ordonneerde, een
symbool van gelijkheid, „opdat gij ook
alzoo doet aan elkander", Christus, die
gelijk loon scheen te vragen voor en aan
te bieden aan alien, hoe laat zij ook pas
aan den arbeid waren gegaan, Chrstuf,
die den rijken jongeiing den eisch stelde,
alles weg te geven aan de armen, en die
door de eerste Christenhei^ zoo beweert
men dan beter werd verstaan dan door
latere geslachten. Zoo teekent Renan Jezus
als den grooten volksagitator, die alleen
nog maar voor armen voelde en die de
groote revolutie zeg naderen, als alle
autoritei' en rangverschil verdwenen zou
zijn. En Kautsky en Maurenbrecher gingen
in die ljjn voort. Voor hen werd het
j Clnis endom tot nh?#and^fs dan een poging
j om sociaal politieke actie te voeren, en de
proletaries op te heffen uit hun diepe
gezonkenheiddan zou de vrede komen en
de oorlog voorgoed worden verbannen,
armoede en alle andere leed zouden dan
vlieden.
Zoo staan bij de beoordeeling van het
Christendom de diesseitigen en de jenseitigen
scherp tegenover elkander.
Wie hebben nu gelijk
Wij gelooven te mogen, te moeten zeggen
Beiden hebben voor .en deel gelijk! Er
is tweeerlei wereld" ook in den bijbel,
en dat worde nimmer over het hoofd gezien.
Daar is een wereld, die in het booze ligt.
Daar is een wereld, die wij niet mogen lief-
hebben. Indien staat er in den bijbel
iemard de wereld liefheeft, de liefde des
Yaders (d.w.z. tot den Vader) is niet in
hem. En tegelijk spreekt heel de bijbel
van God, die alzoo lief de wereld gehad
heeft, dat Hij alles deed wat Hij kon om
haar te redden. En onze bijbel zegt ook
„De aarde is des Heeren, mitsgaders hare
volheid".
Zoo moet het verschil tusschen dat eene
woordje wereld en dat andere woordje wereld
nimmer uit het oog worden verloren. Men
kan de eene wereld ontvluchten door aan
de andere wereld zijn leven en krachten te
wijden. Er is een wereld dus, die moet
worden gezocht, en een andere, die moet
worden ontvlucbt. Oorspronkelijk was het
dezelfde wereld, maar nu zijn het er twee.
Wie die erne wereld ontvlucht, doet dat
niet met de hedoeling om die achtergelatene
nu maar te doen wegzinken en dan zelf
intusschen geborgen te zijn. Wie die eene
wereld ontvlucht, doet het, om straks te
beter die andere te kunnen helpen.
Alleen op deze wijze wordt de tegen
stelling: Piesseitig— Jenseitig overwonnen.
Zoo wordt het reclite standpu: t gewonnen,
maar zoo ook alleen Dan gaat men niet
op in het aardsche, maar schuwt het even-
min. „Zooals" heeft iemand heel mooi
gezegd zooals de duiker zjjn werk doet
op den bodem der zee, waar de versche
lucht liem toegevoerd wordt van boven,
zoo werken wij hier beneden, maar wij
ademen omhoog." Of misschien is het
nog mooier gezegd door Paulus, die sprak
van ftonzen wandel, die is id de hemelen"
(Filipp. 3 20), maar die den wandel op
aarde bedoelde
TWEEDE KAMER.
Vergadering van Donderdag.
Verworpen wordt met 42 tegen 22 stem-
men de mode-Van der Waarden betreffen-
de kennisnemtng door de Kamer van de re-
rultaten van het onderzoek inzake de wen-
schelijkheid van de Huurwetten.
Zonder stemming wordt aangenomen het
ontwenp tot wijziging van de wettelijke be-
palingen betreffende aan deurwaarders toe
te kennen vergoed-mg en schadeloos-stelLing
wegens derving van mkomsten.
.-van oc Oi-ue is ,uan nooiQstuk IV (Justi-
tie) van de staat-sbegrootLng.
De beer Boon (v.-b.) spreekt namens den
heer Van Haptpard een rede uit, waarin
wenschen inzake het strafstelsel worden
geuit.
Mevrouw Bakker—Nort (v.-d.) dringt
aan op verbetering van de rechtspositie van
het natuurlijk kind; op betere bescherming
vain de trekhonden en op spoedige behan-
delimg van het psyohop>atenontwerp.
Mej. Katz (c.-h.) dringt ook aan op be-
handeling van het psychopatenontwerp in
deze zitting en betreurt de intrekking van
het ontwerp om de vrouw toe te laten als
getuige bij het opmaken van notarieele ac-
ten. Zij dringt verder aan op betere rege-
ling van het accountantswezen.
Spreekster wenscht verder wijziging van
het advocatentarief en de mogelijkheid van
een korteran proeft-ijd bij voorwaardelijke
veroordeeliing in bijzondere gevallen. en af-
schaffing van honden als trekdieren.
De heer Duymaer van Twist (a.-r.) dringt
aan- op Wiijziginig van de regeling van laad-
en losdagen van de binnenschipperij.
De heer Snoeck Henkemans (c.-h.) is het
een-s met mej. Katz inzake de wettiging van
natuurlijke kinderen, waar deze betoogde,
dat mevrouw BakkerNort te veel den na
druk legde op het kind. Spreker vraagt den
Minister herstel van de oude bepaling, dat
ouders opneming van hun kind in een tucht-
school kunnen vragen zonder tusschen-
komst van den gezinsvoogd.
De heer Kleerekoper (s.-d.) komt op
tegen bezuiniging op reclasseering, bepleit
uitbreiding van het instituut van den kin-
derrechter en komt op tegen het toelaten
van beklaagden als getuigen tegen mede-
beklaagden.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
NEDERLAND EN BELGIe.
De Brusselsche correspondent van „de
Tel." meldt d.d. 22 dezer:
We hebben hedenmorgen aan met minis-
terie van buitenlandsche zaken gei'nfor-
meerd naar den indruk, hier gewekt door de
passage in de memorie van antwoord van
Minister Van Kamebeek aan de Tweede
Kamer in zake diens begrooting, met be-
trekking tot de Belgisch-Nederlandsche re-
laties.
Wij vernamen, dat men in ministerieele
kringen alhier van de uiting der Nederland-
sche regeering ten aanzien van de duur-
zame vriendschappelijke verhouding tus
schen beide landen, met voldoening had
kennis genomen.
In Belgische ministerieele kringen denkt
men er hier evenzoo over als Minister Van
Karnebeek.
Op dit oogenblik zijn er echter geen on-
derhandeliingen gaande.
De sfeer wordt hier intusschen, zoo meent
men, voor een hervatting der besorekingen
thans veel gunstiger geacht dan zes a zeven
maanden geleden nog het geval was.
INDiJKING GEDEELTE VAN DEN
BIESBOSCH.
De gemeente Dordrecht maakt voorbe-
reidingen voor een gedeeltelijke indijking
van den Biesbosoh.
Reeds enkele jaren geleden had het be-
stuur der Vier Polders door een technische
en landbouwkundige commissie een onder
zoek doen insteilen naar die mogelijke in
dijking, omdat door het voortdurend aan-
slibben der griendgronden aldaar, het idee
ontstaan was, dat die gronden productief te
maken zouden zijn. De uitslag van dat on
derzoek werd nieergelegd in enkele rappor-
ten, samengesteld door de heeren A. G. Ver-
hoeven, ingenieur bij de Domeinen in Zee-
land te Middeliburg en J. Brouwer Cz. fa-
brijk der Vier Polders.
Dat plan gaat thanis verwezenlijkt wor
den en zal tevens diienstbaar worden ge-
niaakt aan de bestrijding der werkloosheid
te Dordrecht.
Omdat echter niet verwacht mag worden,
dat alle eigenaren der gronden in dat ge-
deelte van den Biesbosch vrijwillig zullen
medewerken aan de volvoering van dat
plan, is er overeenkomstig art. 123 sub d.
der Onteigeningswet eene vereeniging ge-
•sticht, die alle gronden aldaar zal hebben
te koopen of te onteigenen en ze dan zaai-
klaar zal maken.
Men hoopt een oppervlakte van 872 H.A.
vruohtbaar bouwland te verkrijgen, waarop
een 40 a 50 boerenihofsteden zullen komen.
Vermoedelijk zal met dit werk een aanvang
worden genomen begin Maart 1925 en men
berekent, dat het binnen twee jaren gereed
zal zijn.
HULDEBLIJK VOOR MGR. NOLENS.
Eenige Limburgsche vrienden hebben als
blijk van vriendschap en waardeering zich
spontaan vereenigd om aan Z. Exc. den
Minister van Staat, Mgr. Prof. Or. W. H.
Nolens, die sedert meer dan 25 jaren- Lim-
burg ini de Tweede Kamer heeft vertegen-
woordigd, zijn door Antoon van Welie ge-
schilderde beeltenis aan te bieden.
Tot dtad doel -hebben de Limburgsche
vrienden zich j.l. Maandag 24 dezer ten
huize va-ni het lid der Kamer, Ir. Bongaerts,
te 's Gravenhage, vereenigd ter aanbieding
van dat hul-deblijk, na afloop waarvan de
heer en mevrouw Bongaerts hunn-e gast-en
een feestmaal hebben aangeboden.
Het portret i-s een dusgena-amd kniestuk;
de gelijkenis is frappant en mgr. Nolens is
weergegeven in het ambtsgewaad van Pro-
tonotarius Apostol-icus met den purperen
mantel.
Aan den maaltijd heeft mgr. Nolens in
hartelijke bewoordingen zijn vrienden be-
dankt voor deze onverwachte attentie en
den schilder Van Welie, die even-eens tot de
gasten behoorde, gecomplimenteerd voor de
artistieke uitvoering van zijn beeltenis.
HULDIG1NG JAC. URLUS.
Het ligt -in -de bedoelin-g van het bestuur
van de Co-opera-tie, het feit, dat het een
dezer dagen 30 jaar geleden zal zijn, dat
onze Nederlandsc-he za-nger Jacques Urlus
voor het -eerst optrad, niet ongemerkt voor
bij te laten gaan.
De huJ-digiinig zal te 's-Gravenhage a.s.
Donderdag 27 November bij de v-oorstelling
van Lohengrin, te Amsterdam op 28 No
vember bij de voorstelling van Walktire en
te Rotterdam op 3 December a.-s. bij de
voorstelliing van Lohengrin, telkens aan bet
begin van de pauze plaats v-inden.
Er heeft zich een oomite gevormd, waar
in tal van bekende personen zitting hebben.
DE TOESTAND.
De Kamer en de Senaat te Kairo zijn
door de meuwe regeering van Z-iwar-pasja
voor een maand veraaagd. Dit ontnett,
schrijft de N. R. Cr-t., Ziwar van de ver-
plichting, njn nieuwe program aan het par-
1-ement over te leggen. Men had voorspeld,
dat, indien de ivamer van bij-kans enkel
aanhangcrs van Zagloel-pasja dit pro-giam
verworpen had, zij ook verdaagd, misschien
zelts onitbonden zo-u zijn. Naar het u-iter-
lijke is met het vertrek van de Kamers op
reces politieke rust ingetreden. In haar aan
den Volkenbond gezonden pro-test bleek de
Kamer een l'ijn te trekken met Zagloel-pas
ja ten aanzien van _de onaannemelijktieid
van die Engelsche eischen, we,Ike hem tot
aitreden bewoog. Ziwar-pasja heeft, on-
danks zijn dui-delijke neiging om het con
flict met EngeLand niet op de spits te drij-
ven, zich ni-et uitgelaten, hoe hij over de at-
gewezen eischen denkt. Zijn rechtstreek-
sche politick sehijnt er slechts op gericht te
zijni, om erger te voorkomen. In een tele
gram uit Londen is melding gemaakt van
een overle-g van Austen Chamberlain met
graaf Beatty (niet Eerste Lord, zooals hij
abusievelijk is ge-noemd, maar Eerste Zee-
lord van de A d mi r a lite it en chef van den
marine-staf) en graaf Cavan, den chef van
dan legerstaf „over de maatregelen, die nog
genomen -d-ienden te worden, indien Egy-pte
Dliijlt weigeren de Britsche ei-sehen in te wil-
liig-en". Als voor z-ul,k een gebeurlij-k-neid
maatregelen beraamd worden, zou dus ook
Ziwar-pasja zich spoedig gesteld moeten
zien voor de keus tusschen bukken of heen-
gaan. Gaan wij echter na wat er op het
oorspronkeiijke lijstje van eischen h-eett ge-
staan, dan zien wij, dat Zagloel-pasja de
vier eerste (schadelooss-telling, betuigi-ng
-van leedvv-ezen, toezegging van streng on
derzoek en bestraftiing der sch-uldigen en
van onderdrukking van alle politieke betoo-
gingen) heeft ingewilligd. Als vijf-d-e eisch
kwam uitvaar-diiging van het bevel tot terug-
trekking van de Egyp-tische officieren en
troepen uit het Soedaneesche leger welk
bevel Zagloel weigerde te geven, waarop de
Soedaneesche (Engelsche) regeering zelf
maatregelen tot h-un hee-nzending trof. Deze
eisc-h is, hoew-el -niet ingew-iiligd, hiermee
afged-aan. De zesde eisch was: ken-mis-
geving aan het bevo-egde departement, dat
de Soedaneesche regeering het besproei-
ingsgebied te Gezira tot een onbepaalde
uitgestrekthei-d zal uitbreiden. Deze ken-nis-
gevi-nig was slechts een formaliteit en d-e
Soedaneesche (Engelsche) regeering heeft
inmiddels deze uitbreiding gelast. O-ok deze
eisch is afgehandeld.
Bl-ijft dus slechts over de zevende en laat-
ste eisch om „al,le verzet op d-e hierachter
gespecificeerde punten op t-e geven tegen
de wenschen van Zr. Mr. regeering betref
fende de bescherming van vreemd-e belan-
gen in Egypte". Die punten betroffen: a.
een herzi-ening van de regelen- en voorwaar-
den noipens den dienst, de discipline en het
on-t-slag van vreemde am-bten-aren nog in
dienst bij de Egypt-ische regeering; b. in af-
wachting van de sl-uiting van een overeen-
komst nopens de bescherming van- vreemde
belangen in Egypte, moet de Egyptische
regeering de posten van financieele en
i rechtskundige adviseurs handhavent met hun
i macht en bevoegd'heden en zich ged-ragen
naar de aan bevel in gen van den directeur-
generaal van de Europeesche afdeeling van
I het ministerie van binnenlandsche zaken.
Diit is, afgescheiden van -d-e kwes-tie van
Soedan, waarin- de Egyptische regeering uit
zichzelf niets kan ondern-emen, het eenige
wat nog te regelen blijft en in vergelijking
immmi wiiiHiiiir■^mimuiiiiii .JtWiin -
:7!fa 3983351
HmiuuHi,)" mif iTfTr*"-L-