ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN.
No. 7666.
Vr'jdag 3 October 1924.
64e Jaargang.
ORANKWET.
Weerbaar of weerloos
f TTItT n i. w p.
ABONNEMENTSPRIIS:
Bakkersnachtarbeid,
Aangifte voor de
B e volkingsr egisters
BUITENLAND.
Voor binnen Ter/Neuzen f 1 40 per 3 maanden Voor buiten Ter Neuzen fr. per post 1,80 per 3 maanden Bij vooruitbetaling fr. per post f'6,60 per jaar
Voor Ned. Indie en Amerika 2,70 per 3 maanden Voor 't overig buitenland f 3,35 per 3 maanden Abonnementen voor't buitenland alleen bij vooruitbetaling.
SOffitS/SO? JE3 IBX.. JLJD.
Oproeping van ieerlingen voor het
Herhalingsonderwijs.
De kwestie, door de beide woordjes, die
boven dit stuk staan, aangegeven, bevindt
zich op dit oogenblik wel im het middelpunt
der belangstelling. Alle andere vragen en
kwesties, die toch ook gemakkelijk bij tien-
tallan of nog grooter hoeveelheid zouden
kunnen worden genoemd, staan ten achter
bij deze vraag: weerbaar of weerloos?
Weerloosheid lijkt voor velen de grond-
gedachte van den Christelijken godsdienst.
Tolstoi is dan „de ware Christen'", de man,
die precies doet wat C'hristus den menschen
beval. Laten de kerken twisten over de
twee niaturen van Christus, laten de vromen
zwelgemin de aanschouwing van zijn kruis-
wonden of zich verheugen op zijn hulp,
waardloor hij hen in den hemel zal brengen,
Tolstoi' heeft het betere deel gekozen en
wil Jezus eenvoudig en absoluut gehoor-
zamen op Zijn woord. Tolstoi en de andere
weerloOzem zouden Staat en Kerk nu wel
hun gang kunnen laten gaan, als zij geen
apostelkracht in zich voelden era geen oogen
hadden gekregen voor de onverdiende el-
lende, waarin huns inziens duizenden leven.
Dus moeten zij nu de door hen ingeziene
waarheid ook aan het volk gaan mededee-
len en moeten zij gaan prediken de rust en
het geluk, door herazelf gevonden in de ge-
hoorzaamheid aan de Bergrede, hopend
teveras, dat Staat en Kerk hun dwaling in-
ziend, ook hun egoisme zullen opgeven,
voor het doen van Jezus' geboden. Toen de
kerk niet wLlide, wat Tolstoi en de zijraen
de waarheid meenden te zijn, en dat vooral
niet, omdat bij voile aanvaardimg van de
weerloosheid de Staat zou komera te vallen
en als de Staat viel, dan. viel de Kerk
ook want die waren ,,broertje era zusje",
is er in hurii stem gekomen die rauwe toon
tegen de kerk, die naar hun zeggen de
waarheid wel weet, maar ze niet doet, en
die Jiuiidhelt: Gods wii te doen, maar intus-
schera heel goed weet niets anders te willen
dan haar eigen egoisme. De weerloozen
z.ijin van meeraing, dat vorsten, officieren,
rech.ters, belastiraginraers en zoovelen ande
ren hura gruwelijk werk alleen maar kunnen
verrichten, omdat zij nog meenen iets ge-
oorloofd's, ja zelfs goeds te doen, en dat
zij dit meenen, komt weer, omdat zij van
jongsaf niet anders hebben geleerd, en nu
denken, dat het ware leven is: zijn plicht
doen en de wet gehoorzamen.
De weerlooze komt derhalve er toe de
keus te stellen tusschen wet en liefde. Dat
het leven der liefde de wet uit situ it en het
lever naar de wet de liefde uitslu.it, is zijn
groote ontdekking, die hij steeds opraieuw
predikt. Uit „Mijn Geloof" herinnert men
zich misschien, dat aardig tafereeltje van
Tolstoi met dien grenadier: Tolstoi toont
met het evangelic in de hand den grenadier
aan, dat hij geen geweld tegen zijn mede-
merasch mag gebruiken; de grenadier is een
oogenblik verlegen; weet dan ook niet wat
te zeg.gen, maar krijgt 'o.nmid.dellijik zijn
zelfvertrouwen terug, als hij Tolstoi kan
verwijzen naar de militaire reglementen, die
hem juist bevelen geweld te gebruiken en
die hij derhalve gehoorzaamt.
Uit deze stellirag der weerloozen, dat wet
en liefde elkander uitsluiten, volgt dan ook
vanzelf hun eentonige beschuldiging: alien,
die de wet haradhaven of ten uitvoer leggen,
zijn dom of misdadiig, en in elk geval barre
egoisten. Er zij denken er geen moment
aan, hoe eenzijdig zij zijn. Om enkele din-
gen te raoemen: zij veronachtzamen de be-
kende plaats uit het Johannes-evangelic,
waar Jezus tot Pilatus, den man van de
wet, zegt: gij zoudt geen ma.cht hebben
tegen mij, indien het u niet van boven ge
geven ware". Daar erkent Jezus, dat
Pilatus' overheids-bevoegdheid hem „van
boven" gegeven is era op Jezus ton zich
dus al dadelijk niet beroepen de eeuwen-
oude bewering, dat de overheidsbevoegd-
heid en bemoeieniis uit den booze zouden
zijn.
En Paulus heeft deze lijm van Jezus in
Rom. 13 nog verder doorgetrokken, wat ons
alles nog te meer treft, omdat in die dagen
Pilatus noch Nero zeker ideaaUoverhedan
waren. Era mogen dan Tolstoi en de zijraen
zeggen, dat Johannes en Paulus en andere
apostelen niet meer het primitieve Christen
dom hebben gepredikt, ieder o.rabevangene
en oinbevooroordeel.de zal erkennen, dat die
klassleke predikers van het Christendom,
Jezus' bedoelingen toch allicht beter zullen
hebben verstaan dan menschen uit de 19de
en 20ste eeuw.
Een bekend kenrier van de weerloosheids-
problemen heeft dan ook eens geschreven:
„Vanwaar dan, dat omze tijd nog vast-
huudt aan, deze- voorstellingen en ideeen?
Vooral, om het interessante waas, waarin
deze menschen zich weten te htrllen, en om
hun tegemoetkomen, aan den tijdgeest".
Men wordt moede van. de weelde, door een
enorme industrie i.rt de hand gewerkt, moede
van de zedeloosheid, 'ombeschaamd in de
wereldsteden en in de wereldliteratuur op-
tredend, moede ook van het concurrentie-
leven van handel en weten,schap, moe van
het kapitalen verslindende militairisme en
van de veroveringspoliitiek en oorlogstak-
tiek der zoogenaamd „ehristelijke" staten,
en toen hoorde men opeeras weer het oude
evangelie van de Stoa: terug naar de
raatuur; en mein wist niet, dat dit een
oud evangelic was! en men hoorde het
oude evangelic der Humaniteit: terug naar
den vrede en oorlog aan den oorlog en
weer wist men niet, dat dit alles eeuwen
geleden ook al gepredikt was! en men
hoorde opeens het oude evangelic van den
Buddha: rust en medelijden en passiviteit
en men wist in zijn raaieve of opzettelijke
onkurade niet, dat ook dit alles er reeds
larag geleden geweest was, en de wereld
toch niet had kunnen, redden! en toen
hoorde men dit alles prediken door een
rijken graaf, die minister van Rusland had
kunnen zijn*, door een, gevierd auteuf, wiens
werken terecht of ten onrechte op een lijn
gesteld werdera met de hoogste producten
der wereldliteratuur, door een man, die
bovendiera beweerde een, „man van de
wereld" te zijn geweest, die haar dus door-
en-door kerade, en, die zei, door haar
„bekeerd'te zijn is het dan wonder, dat
on.ze verwarde en verlegen wereld zich Het
meenemen en girag roepen: in Tolstoi heb
ben wij den waren discipel van Jezus!
Het^is een twiratigtal jarera geleden, dat
wij hoorden beweren, dat de idealen van
Tolstoi „Russisch" waren. Dit is zeker wel
juist gebleken. In dat stormloopen, tegen de
maatschappij was veet onreeels, maar in
Rusland was het zeker noodig, enis
het nog noodig. Era toch, ook al erkennen
wij, gaarrae, dat Tolstoi een moedig man
was, die voor Rusland een zegen zal kunnen
blijven, wij achten het niet onbedenkelijk,
dat hij niet in de eerste plaats een religieus,
maar een sociaal ht.rvormer was. De ge-
wone weg is toen" eV blij.ft toch: van een
bekeerd hart tot een bekeerd leven. Daarom
is naar onze overtuiging een enkel sociaal
ijveren voor gemaakte weerloosheid, hoe
goeel het ook moge bedoeld zijn, bij voor-
baat met onvruchtbaarheid geslagen.
Boven dien op het co,rag res voor Neer-
land,s Volkskracht, dat dezer dagen werd
gehouden, heeft de heer C. K. Elout, redac-
teur vara het Handelsblad, het zoo goed
gezegd: Men heeft niet erakel het leven van
den naaste te respecteeren, doch ook zijn
eigen leven. lemand, die zich inlet verweerd
tegen een aanval, stelt zijn eigen leven in
de waagschaal. En de heer Elout zei dan
ook zoo juist: het zou hem benieuwen of
eenig principled dienstweigeraar werkeloos
zou toezien, als zijn vrouw of kind brood-
dhoinken werden aangerand. Dat zou toch
zeker wel een erge slappeling moeten zijn.
die zoo iets kon aanzien, zonder geweld te
gebruiken. En wat hier van gezegd werd ten
aanzien van den individu, was natuurlijk
evenzeer van toepass^ng op de verhouding
tusschen de volkeren. Vooralsnog is geen
recht mogelijk zonde' macht. Daarom
men kan volmondig erkennen de vreeselijk-
heid van den oorlog.Er kan geen kwaad
gerce.g van worden gezegd. Wii willen zelf
toegevera, dat er een veel te sterke waardee-
r.ing in, sommige kringen bestaan heeft en
nog bestaat voor het militairisme en alles
wat daarmede samenharagt. Maar wij zul
len goed doen nooit te vergeten, dat wij
leven in een zondige wereld, waar niet on-
mid, dellijk in toepassiing kunnen worden ge-
brnaht de idealen, die het Christendom stilt
en in zekeren zin eischt. Allerminst zouden
wij willen aanbevelen een taktiek van
geven en nemen", maar wel gelooven wij,
dat slechts miskenni *g van de werkelijke
po,sitie van on,s land en van den merasch in
het algemeen er toe brengen kan om tharas,
op zoo'n kritiek en gevaarlijk tijdstip, in
ons land propaganda te maken, voor weer
loosheid of 'ontwapening.
DE HOLLAND-INDIE VLUCHT.
Blijkcns ontvan,g©n bericht zijn de N'eder-
iandschi. vliegierjj ,op hun t,ocht naar In
die Wotnsdagnamiddag precies om 4 uur
fe Praag, hun 'e.>rSih rustpunt) 'gearriveerd.
Zij werden daar hartelijK ontvangen en
dcelden mede schitterend weer te hebben
getroffen. Er was gevlogen met een ge-
middtlde snelheid van 103 K.M.
Zij zouden *Donderdagmorgen halt negen
weer opstijgen.
DE CHR. OEREFORMEERDEN EN
DE POLITIEK.
Men meldt uit Utiechti:
De leden van de Chr. Oereformeerde
kerk hebben te Utrecht een vergadering
gehouden, die bedoelde de houding te be-
palen van de Christelijk Qereformeerden
inzake de politick en special hunne ver
houding tot de antirevolutjionaije part4j.
De vergadering was zeer druk bezocht,
zoodat de groote zaal van Irene tjokvol
was.
's Morgens had <en strikt huishoudelijke
bijeenkomst plaats, w«lke ook door vele
vrouwelijke leden werd bijgewoond.
Deze bijeenkomst werd geleid door ds.
H. Janssen, Leger- en Vlootpredikant in
algemvenen dienst, die allereerst lie't zin-
gen psalm 66 vers 1vervolgens den 99en
psalm las en daarna voorging in igeb«d. De
voorzitter wies er met nadruk op, dat
deze samenkomst geen kerkelijke verga
dering was, maar ten vergadering van
Christelijk Gereformeerde kiezers. Ds. C.
v. d. Zaal, de secretaris, bracht hierna
verslag uit over het verhandelde in de
vorige vergadering. Vervolgens las hij het
rapport van bezwaren, ingediend bij het
Cenfraal Comite van Ami-Rev. Kiesver-
eenigingen in Nederland en deed hij
eenige mededeelingen omtrent het resul-
taat van het ondcrhoud, dat men met het
Centraal Comite gehad heeft.
De vergadering was niet voor de pers
toegankelijk.
In de middagvergajdering, die eveneens
buitengewoon druk bezocht was, sprak
minister Colijn om de bezwaren, die jn
de Chr. Qeref. kringen tegen de practische
toepassing van de anti-rev. beginselen in
de politick bestaan, te bespreken en zoo
mogelijk weg te nemen. Zijn uitfeenzettjn-
gen werden met belangstelling gevotgd.
Een acfittal aanwezigen, speciaal pre-
dikanten, traden met den spreker in dis-
cussie- Zij stelden daarbij eenige vragen
en verzochten op sommige punten nadere
opheldering.
De heer Colijn slaagde er in eenige mis-
vattjngen weg te nemen. De besprekingen
droegen ©en gemocdelijk fen intiem karak-
ter. Tot een bepaald besluit kwarn men
niet, wat ook niet de opzet was van deze
bijeenkomst.
Ook tot deze vergadering had de pers
geen toegang. j
DE TOESTAND.
Een incident, waaraan oorspronKejijk
weinig beteekenis gehecht werd, heeft
j schrijft de N. R. Crt., in de Engejsehe po-
litiek plotseiing den omvang aangenomen
van e-n kwestie van de eerste grootjfce,
die het bestaan van de regeering der arbei-
derspartij bedreigt. Er was een vervolging
ipgesteld tegen James Campbell, del;
waarnemenden hoofdredacteur van ide com-
munistische Worker's Weekly, wegens bp-
neming van e«n artikel in dat'blad. Sir Pa
trick Hastings, de procureur-generaalhad
de beslissing in dezen te nemen' geltad.
Hot artikel was, naar b©t schijnt., voor
tweeeriei uitleggjng vafbaar. Men kon eruit
lezen dat het e^n pleidooi was, om bij ar-
beidsgeschilien geen troepen te gebruiken
ot er vrijwel een opruiing tot rnuit'erij van
de bij zoo'n ge'.egenheid gebruikte troepen
in zien. Maar Histings mecnde dat er een
opruiende Bedoeling uit sprak en gaf daar
om last de vervolging in te stefien. Later
heeft hij die weer ingetrokken.
fn iVt Lag.rhuis, in uCn tijd voor fret
stellen van vragen, deswege ter verant-
woorui'ng geroepen Heett Hastings uil'ge-
legd dat een nader onderzoek hem over-
tuigd had van Campbell's beperkte aan-
sprakelijkheid. Hij zelf had het artikel met
geschreven, maar slechts een uitfreksel uil
een andere publicatie laten over-
nemen. Campbell was voorts als
tijdelijk hoofdredacteur niet verantwoorde-
lijk \toor de richting van hat w-ekblad en
had een uitstekenden conduiie-staafwat
onder mter hieruit blefek dat hern de mi
litaire medalje wegens zijn diensten in den
oorlog was toeg-kend- In deze omstan-
digheden had Hastings later geadviseerd
om de vervolging, te staken. Dit' leek een
plausibele uitleggjng, maar de oppositie
liet het er niet bij en gat te versfean, dat
deze draai maar aan de zaak gegeven is,
om het fejt te verbloemen, dat er stjerke
pressic op h^m ten behoeve van Campbell
was geoefend van de linkerzijde der regee-
ringspartij. Bij zijn verdedigrng tegen de-
z«n aanval is Jrij niet gelukkrg geweest. Het
gevolg is dat Baldwin uit naam van de op
positie d' indiening van een motie at,
bensping oftewe] wantrouwen naar aan
leiding van dit geval heeft aangekondi.gd.
Nog Woensdagochtend maakte men zich
in het kamp jder regeering met zooveel zorg
over deze iaak, omdat men meende dat
het in het .allerei^gste geval zou tosloopen
met fie £anneming van een motie tegen
den persoon van den procureur-generaal
door conservatieven en libcralen, in de on-
derstelling dat deze twee opposiLie-paitijen
thans g>en rege,eringscrisis willen uitlok-
kcn. Het lijkt echfer anders te loopen. In
de eerste plaats omdat de motie van be-
rispinig van de conservatieven, waarvan
Woeiisdagavond de tekst bekend is_ge-
maakt, zich niet uitisluitend richt {egen
den procureur-generaal, maar tegen ,;Zij-
lier Majesteits regeering" in haar geheel.
En in de tweede plaats omdat Asquith
Woeiisdagavond in e, n liberale partijverga
dering vefklaarde dat, indien over het ge
val an Campbell een motie van berisping
werd ingediend, zij den steun van de ii-
beraien diende te ontvangen. Er is iets
halfslachtigs in deze houding van Asquith.
Waarom zouden immers de liberalem in
dien zij prinapie-el van meaning waren,
dat de houding van de rfegeering m de
zaak van Campbell te laken is, aan die
opvatting geen uiting geven door zelven
een motie van berisping in te di :ien Nu
zict het ernaar uit, of de afkeuring pas
loskomt, nadat de conservatieven het re-
geeringsbeleid afkeuren, wat bij vroegere
geiegenheden nooit de taktiek van de li
berale partij in het parlement heeft be
paald.
Argwanende menschen kunnen er licht uit
aflejden dat Asquith de regeering t'hans bij
de eerste de beste gelegenheid die
zich daartoe opdoet, een strop wil draaien
en dat Barbertje Mac Donald moet hangen.
E*n kNine oorzaak heeft dus het pas
voor later beraamde debat over het tractaat
van Engeland met Sowjet-Rusland met
alles wat aan partijpolitieK aan Vastzit
op den achtorgrond gedrongen cn reeds
de volg«nde week zal de regeering van
Mac Donald om haar leven moeten vecli-
tcii. D« argumenten die de regeering in
het midaen zal brengen om Haar beleid
te verdedigen, zullen nauwelijks gewicht
in de schaal kunnen leggen, want de con
servatieven hebben den steen eeninaal aan
het rollen gebracht en hebben al iang de
ernstigste grieven h'gen deze r jgeertng.
Die grieven stonden vooral in verband
met het tractaat me de Sovje-regeering,
en het vooruitzicht van een Engelsche re-
geeringsgarantio voor ecn leening aan Mos-
kou, waarvan *.en lid van het Britsche re
geering gezegd heeft, dat het eigenlijk
maar goed zou zijn, als Cfi bolsjewiki haar
nooit aflosten. Asquith is, in dien Router
zijn woorden juist heeft weergeven, al
zoover gegaan dat zijn partij moeilijk te
rug zal kunnen. Alleen is niet zeker, of
hij op het oogenblik dat hij ze sprak j al
wist dat de conservatieve motie niet tegen
den procureur-generaal j maar tegen de
regeering in haar geheel gericht zou zijn.
Is het ook Asquith werkejijk om de seal-
pen van Mac Eionald en de zijnen te doen
dan moet daar iets anders achter zitten.
Het tractaat met Sowje-Rusland staat wel
op papier, maar men heeft het altijd voor
wijziging naar de wenschen die de libe-
ralen zouden uiten, vatbaar gehouden. De
behoeften van het ,;eeuwige Rusland" zijn
ook door de revolutie niet veranderd. Zij
zijn nog altijd, gclijk in den tijd van den
Tsaar: ten despotisch regeerstelsel en lee-
ningen van het buitenland. De behoefte
aan despotisme is ruimschoots bevredigd,
maar naar de vertcwikking van een leemng
snakt Rusland met al zijn uitgedroogde
vezeien. Om die te krijgen, zal Moskou,
ondanks alle opvliegendheid, steeds met
zich laten praten.
Moet men dan voor de diepere oorzaak
voor het uitlokken van een crisis op dit,
naar zooveier meening ongelegen, oogen
blik voor e«n algemeene verkiezjng soms,
in plaats van naar Moskou, naar Gen eye
zien en de onderstelling vvagen, dat het
protocol, hetwelk daar ten doop wordt ge
houden, niet geheel naar den smaak is
van de twee partijen, die in het Lager-
huis elk oogenblik een meerderheid kun
nen vormen De groote Engelsche pers
schenkt opmerkelijk weinig aandacht aan
wat men ejders als e£n wereldgebeurte-
nis beschouwt, maar dit bewijst nog met
dat men er in Engeland daarom toch niet
van vervuld is. Integendeel. Er zijn geen
ondtiidelijke tonen van wreyel te vern,e-
men geweest, telkens wanneer er te Ge
neve sprake was van de beschikbaarstel-
ling van de Engelsche vloot als wreckster
van geschondfen internationaal recht.
TER NEUZEN, 3 OCTOBER 1924.
DENKT OiVl DE KLOK 2
Wij herinneren onze lezers, dat de Zo-
mertijd voor dit jaar eindigt in den nacht
van Zaterdag op Zoradag a.s. Volgens de
officieele voorschriften zullen de klokken
van openbare gebouwen des nachts te 3 uur
een uur teruggezet worden. Voor het ge-
mak zetten we Zaterdagavond onze klok
een uur terug en kruipen volgens die
klok een uur vroeger onder de wol.
DE STOOMBOOTD1ENST.
J Viet 5 October treedt in werking de
nieuwe regeling van den stoombootdienst
op de Wester-Sen el de. Deze ondergaat,
voor wat de diensten van era naar Ter Neu
zen betreft belangrijke veraraderingen en uit-
breiding, zooals dit reeds in de zomerzit-
ting der Proviraciale Staten is aangekon-
digd en schept nieuwe verbindingen waar
door belanghebbenden reeds larag naar ge-
vraagd is en die belangrijke verbeteringen
beteekeraen.
Wel moeten wij er ira tegenstelling met
deze laatste woorden op wijzen, dat des
Zondags de eerste boot naar Viissingen
van 's morgens 7.05 vervalt. Zij die om de
overzijde de Schelde te bereiken niet willen
of kunnen wachten op de boot van v.m.
10.05 naar Viissingen kunnen dus alleen
gebruik maken van de boot die te 6 uur'
's morgens vertrekt naar Hoedeken-skerke-
Harasweert.
Echter vaart er des avonds te 7.45 nog
een boot naar Viissingen. Deze geeft geen
aanstuitirag op eeraigen trein.
Voor de weekdiagen is de eerste veran
dering ten opzichte van den tegenwoordi-
gen, dienst, dat er des morgens te 5.50 reeds
een boot uit Viissingen vertrekt, die om-
streeks 7 uur hier aarakomt en te 7.10 weer
terug vaart naar Viissingen.
De laatste jarera was de eerste aankomst
uit Viissingen pl.m. kwart voor 11 uur v.m.,
een groote vooriiitgang dus voor hen naar
dit deel van Zeeuwsch-Vlaanderen wen
schen te komen om zaken te. doen, of voor
hen die met den laatsten trein uit Holland
des nachts te Viissingen zijra gekomen en
vroeg thuis willen komen. Dit beteekent
ook, dat een belangrijke postzendirag onge-
veer 4 uur vroeger wordt overgebrac'nt en
hier in Ter Neuzen zal kunnen opgenomen
worden in de eerste bestelling.
Een volgende verandering is, dat er des
middags 12.05 een boot vaart naar, Hoede-
kenskerke. Zij, die tot hiertoe met de boot
van 10.50 v.m. naar Viissingen reisden om
daar trein 310 te nemen naar Roosendaal
en verder, kunnen nu met die middagboot
via Hoedekfenskerke te Goes diezelfde ver-
bindirag krijgen; ze kunnen dan de reis een
uur later aanvangen.
Er valt wel op te letten, dat die boot niet
doorvaart tot Hansweert; zij blijft te rioe-
deken'Skerke liggen om af te wachten de
passagiers van trein 303 uit Roosendaal,
welke aansluiting geeft op den te orageveer
half 9 uit Amsterdam vertrokken sraeltrein.
De passagiers van dien trein moesten tot
hiertoe doorrii'den tot Viissingen om van
daar met de boot omstreeks 3,30 alhier te
arriveeren. Zij worden tharas aangebracht te
orageveer 1,45.
Te 3 uur vertrekt een boot naar Hoede-
kenskerke, welke gelegenheid schept om te
Goes trein 1066 te nemen, die te Roosen
daal aarakomt voor den mailtrein uit Viis
singen die tusschen dat station en Roosen
daal niet stopt, en alsdara over te gaan in
dien als sraeltrein iragelegden trein naar
Holland, of wel Oostwaarts te reizen met
den mailtrein naar Duitschland.
De boot uit Hoedekenskerke keert te 3,50
terug naar Ter Neuzen.
Een. uitbreidirag van den dienst is ook een
vaart te 5 uur nam. van Ter Neuzen naar
Viissingen.
Te 5.45 vertrekt weer een boot naar Hoe-
NSCHE COURANT
Burgemeester en Wethouders van TER NEUZEN
maken bekend, dat vanwege de gemeente gelegenheid
bestaat tot het genieten van herhalingsonderwijs
voor de rijpere jeugd in de scholen A (Schoolplein)
en D (Sluiskil;. over het tijdvak van 1 November
1924 tot 1 M rnrt 1995.
Aanmelding van leerlingen voor 13 October 1924
kan geschieden voor wat betreft school A ter ge-
meente-secretarie en voor wat betreft school D bij
het hoofd dier school.
Bij beiden zyn nadere inlichtingen te bekomen.
Ter Neuzen, 3 October 1924.
Burgemeester en Wethouders voornoemd
HUIZINGA. Burgemeester.
B. I. ZONNEVIJLLE, Secretaris.
De Burgemeester van TER NEUZEN maakt be
kend, dat ter gemeente-secretarie ter inzage ligt een
aanvraag van ADRIAAN DE JAGER, om v erg u li
ning tot het verrichten van bakkersnachtarbeid
tusschen 8 uur des namiddags en 6 uur des voor-
middags in het perceel Vlooswijkstraat 67.
Op Zaterdag 1 November a. s., des voormiddags
tien uur, zal in het raadhuis gelegenheid bestaan
om ten overstaan van den Burgemeester bezwaren
tegen de aanvraag in te hrengen.
Daarbij worden zoowel de aanvrager als zij, die
bezwaren inbrengen, in de gelegenheid gesteld zich
naar aanleiding van de bezwaren mondeling en
schriftelijk te verklaren.
Zoowel de aanvrager als zij, die bezwaren inbrengen,
kunnen gedurende acht dagen voor het boven-
gemelde tijdstip, ter secretarie der gemeente, van de
ter zake ingekomen schrifturen kennis n e m e n.
Ter Neuzen, den 2 October 1924.
De Burgemeester voornoemd,
J. HUIZINGA.
Burgemeester en Wethouders van TER NEUZEN
brengen, ingevolge artikel 12, eerste lid der Drank-
wet, ter openbare kennis, dat bij lien is ingekomen
een verzoek om verlof voor den verkoop van ALCO-
HOLIIOUDENDEN, anderen dan sterken drank van
SOPHIA MARIA HEIJMAN. echtgenoote van Petrus
Johannes van den Bossche, zonder beroep, wonende
te Ter Neuzen, voor het linkerlokaal van het perceel
D 34. gelegen aun aen Provincialen weg alhier.
Binnen twee weken nadat deze bekendmaking is
geschied kan ieder tegen het verleenen van het verlof
schriftelijk bezwaren bij Burgemeester en Wethouders
indienen.
Ter Neuzen, 3 October 1924.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
J. HUIZINGA, Burgemeester.
B. I. ZONNEVIJLLE, Secretaris.
Burgemeester en Wethouders van TER NEUZEN
Overwegende, dat het van groot belang is, dat de
bevolkingsregisters nauwkeurig worden bijgehouden
en de krachtige medewerking van de ingezetenen
hiertoe een eerste vereischte is.
Herinneren aan de bepalingen van het Koninklijk
besluit van 11 Augustus 1920 S. 698, volgens welke
men aangifte moet doen ten gemeentehuize bij ves-
tiging in de gemeente met overlegging van een ge-
tuigschrift van verandering van werkelijke woonplaats
aan moet vragen ter secretarie, bij vertrek naar een
andere gemeente.
Verder wordt herinnerd aan de navolgende arti-
kelen der algemeene politie-verordening dezer ge
meente
Artikel 6.
Onverminderd het bepaalde bij art. 7 e. v. van
het K. B. van 11 Augustus 1920 S. 698 is ieder
hoofd van een gezin, dat binnen de gemeente ver-
hiist, voor zich en de leden van zijn gezin, verplicht
daarvan binnen veertien dagen kennis te geven ter
gemeentesecretarie met nauwkeurige vermelding van
straat en huisnummer der niemve woning, en opgave
van het aantal personen, waaruit het huisgezin
bestaat.
Artikel 7.
Iedere hoofdbewoner van een gebouw of een ge-
deelte daarvan is verplicht binnen veertien dagen
ter gemeente-secretarie kennis te geven van het
vertrek of de aankomst van leden van het gezin en
in wonende dienstboden.
Bij opname in of vertrek uit instellingen van wel-
dadigheid, zal de aangifte moeten geschieden door
het hoofd der instelling.
Artikel 120.
Eerste lid. Overtreding van een der artikelen van
deze verordening wordt gestraft met een geldboete
van ten hoogste vijf en twintig gulden of eene
hechtenis van ten hoogste 6 dagen.
Ter Neuzen, 3 October 1924.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
J. HUIZINGA, Burgemeester
B. 1. ZONNEVIJLLE, Secretaris.