N. GUEQUIERRE,
Leuke doosjes KINDERPOST.
m
GELDBELEGBIWG.
Bekendmaking.
Geschikte doorgelezen 80EKEN
Nette Bovenwoning.
6BHEN6PE BER1CHTEN,
Leuke doosjes
KINDERPOST
Vloosw^jkstraat 7. TER NEUZEN.
ONTVANGEN voor het a.s. seizoen een prachtige colfectie
en verdere NOUVEAUTfeS.
KONINKLIJK ERKENDE PITMANSCH00L
TER NEUZEN. GOES. VLISSM.
verkrijgbaar bij Ls VAN WAESBERGHE-JANSSENS.
Wisselkoepsen.
Johannes Wilhelmus Koel,
T E H U U R
P. VAN PROOIJE,
Firma I'. J. TAN DE SANDE.
TER NEUZEN
Beleefd aanbevelend.
Fa. P. J. VAN DE SANDE, Boekhandel.
Kweekschool voor Kantoorpersoneel
De Directrice, N. CRUCQ, Oostsingel 20/22, Goes, Tetef. 222.
5 °/o oblig. Gemeente Hulst
5 °/o oblig. Gemeente Zaamslag
5 °/o oblig. Clarapolder, IJzendijke-Philippme
5<>/0oblig. de Vereenigde Polders vanOssenisse
51/4 00 oblig. Magdalenapolder, Biervliet
5 u/o Grindweg Nieuwvliet-Sluis-Retranchement-Cadzand,
etr van de in, bijlage 1 vervatte regelen ter-.
alonid keruus te geven.
Als bijlage 1 zijn bij deze ciirculaire ge-
voegd: regelen voor de keuring van motor-
rij.tui.gen> fautobussen) weLke als openbaar
miiddel van vervoer zullen worden gebezigd
in Zeeland.
De deskundige zal bij het onderzoek re-
kening houden, zoowel met de eischen
welke aan een voertuig met het oog op de
veiligheid in het algemeen moeten worden
gesteld, als met die, welke daarbij komen
in verband met het te berijden traject en de
snelheid, die men daarop wil bereiken.
Bij voeritnigen, welke reeds in gebruik
zijin geweest, zal hij zooveel mogelijk, zoo
wel bij eerste keuring als bij herkeuring,
nauwkeurig nagaan of er geen aanwijzin-
gen zijn, dat met 't voertuig ongevallen of
aanrijdingen hebben plaats gehad. Hij zal
daarnaar het verdere onderzoek inrichten.
Buitendien zal hij steeds nagaan, welke
slijrtage-veirschijnselen zich voorgedaan heb
ben in verband met de belangrijkheid hier-
van hetzij normale vernieuwingen of bijzon-
dere voorzieningen eischen.
Eischen tot vernieuwing of voorziening
worden eerder gesteld, naarmate de gevol-
gen van de slijtage of afwijkingen ernstiger
kunnen zijn, zooals bij stuur- en remin-
richting en bevestigingen van veeren en
assen. Zoo noodig zal hij den eisch stellen,
verdachte onderdeelen te demomteeren.
Hij zal den andernemer op de hoogte
brengen van fouten of nalatigheden in het
omderhoud, die weliswaar geen directe
voorziening eischen, doch oip den duur een
minder wenschelijken invloed op de veilig
heid hebben.
Definitieve afkeuring van een aange-
boden rijtuig zal niet dan' schriftelijk en
onder opgaaf van redenen mogen geschie-
den.
Bij de keuring wordt voorts gelet op;
a. Stuurinrichting (gangbaarheid en
stuuirwiel en voorwlelen). 1°. of deze be-
rekend s vooir de zwaarte van den wagen.
rekend is voor de zwaarte van den wagen.
2°. op slijtage; 3°. nauw daarmede in ver
band staande deefen, welke, door breken,
bijv. invloed kunnen uitoefenen op de stuur
inrichting.
b. Veering: 1°. voor- en achterveeren;
2°. veerbouten en stroppen;
c. Remmen: twee goede remmen aan-
wezig, waarvan vooral de rem op de ach-
terwielen in goeden staat moet zijn. 2°. vol-
doend sterk materiaal. 3°. mogen niet zwaar
gaan of vastgeroest zijn.
d. Assen: 1°. op slijtage.
e. Eigen gewicht en verdere belasting:
1°. Letten op vermelding van eigen ge
wicht; 2°. Controleeren of maximum-aantal
niet te hoog is opgeheven.
Veiligheid.
1°. Er mag op geenerlei wijze brand-
gevaar door verwarmingsleidingen, lekken-
d.e benzineleidingen, uitlaatpijpen, elec-
trische installatie enz. kunnen ontstaan; er
moet in de luchttoevoer-openingen van den
carburator een zeer van fijn kopergaas aan-
wezig zijn.
2°. Plaatsen, waar zich in het pantser
of elders olie of benzine zou kunnen ver-
zamelen, mogen niet aanwezig zijn, zij
moeten van afvoergaten worden voorzien.
Het vullen der reservoirs mag alleen dan
geschieden, wan near de motor tot stilstand
is gebracht en er geen passagiers in den
autobus aanwezig zijn'.
De motor mag niet aangezet worden,
alvorens het reservoir gesloten is.
3°. Benzineleidingen mogen. niet van
rubber of een dergelijk materiaal worden
vervaardigd, en evenmin van verbindings-
stufeken van deze stoffen worden voor
zien. Zij behooren met behulp van een
naadlooze metalen buis van voldoende
sterkte en nauwkeuirig sluitende koppelin-
gen en kranen. zoodanig te worden aange-
le,gd en bevestigd, dat er geen kans op
lekken en breuk door trillingem ontstaat.
De hoofdafsluiter moet zoo dicht mogelij'k
bij bet reservoir gemoniteerd zijn. In ieder
geval moet of deze of een andere kraan
in de hoofdleiding onder direct bereik van
den bestuurder zijn.
4°. Petroleum-, olie- of benzinelampen
worden in het inwendige van de carosserie
rrie.t toegelaten. Acetyleengenerators moe
ten buiiten de motorkap worden aange
bracht.
Bij gesloten carosserien mogen geen
benzinedampen, acetyleen- of uitlaatgas-
sen in het inwendige van de carosserie
kunnen doordringen. Verwarmingsappara-
ten, die gassen ontwikkelen, mogen niet
zonder afvoer gebruikt worden; de carosse
rie moet behoorlijk geventileerd zijn.
5°. Het voertuig moet van tenminste
twee uitgangen in verschillende wanden
van het voertuig zijn voorzien, d. w. z. in
de ruimte, welke voor de passagiers be-
stemd is. Een uitgang in den achterwand
en een uitgang in den zijwand, rechts of
links, al naar gelang het stuur links of
rechts in de wagen bevestigd is. Zitplaat-
sen mogen zich niet voor of tegen de por-
tieren bevinden. Deze moeten naar buiten
openen, en ten minste twee welke in ver
schillende wanden aangebracht zijn moeten
zoowel van binnen als van buiten te bedie-
nen zijn. De twee minimaal geeischte uit
gangen moeten zoover mogelijk van elkaar
verwijderd worden aangebracht, en mogen
dus b.v. niet aan denzelfden hoek van de
carosserie aansluiten.
6". De portieren mogen niet van gren-
dels of z.g. nachtsloten in de sloten voor
zien zijn. Zij moeten sluitingen bezitten,
die door vast en solide daaraan bevestigde
handgrepen worden bediend, zoodat het
openen door middel van losse sleutels niet
wordt toegelaten. De portieren mogen geen
neiging vertoonen te klemmen en de bouw
van de carosserie moet voldoende sterk
zijn, om te waarborgen, dat deze toestand
behouden blijft. Het is wel geoorloofd, de
portieren, welke in verband met een orde-
ltjke exploitatie, slechts voor een bepaald
deel werden aangebracht, te voorzien van
desbetreffende opschriften zooals: „Geen
uitgang", „Nooduitgang", ..Uitsluitend
uitgang" e.d.
7°. In den wagen moet onder direct
bereik van den bestuurder een goed wer-
kend brandbluschapparaat aanwezig zijn,
geschikt voor het blusschen van benzine-
branden. Bij gesloten bussen worde dit bij
voorkeur tegen een der stijlen naast de
chauffeursplaats bevestigd, zoodat het in
geval van nood ook voor passagiers bereik-
baar is; er moet een verbandtrommel met
verbandmiddelen in den wagen aanwezig
zijn.
8°. Algeheel rookverbod voor passa
giers en ohauffeur.
9°. Het gebruiken of bij zich hebben
van sterken drank of andere atcoholhou-
den.de dranken is gedurende den diensttijd
aan het personeel verbodea
10°. Het medevoeren' van liicht-ontplof-
bare stoffen is verboden. Hieronder is ook
te rekenen benzine, anders dan in de daar-
voor bestemde en goedgekeurde reservoirs.
Het medevoeren zoowel van voile als van
ledige benzinebussen is strafbaar aange-
zien in de laatste gemeenlijk een uiterst
gevaarlijke explosief mengsel aanwezig is.
Bijlage 2 bevat het tarief, n.l. voor eerste
keuring f 10; voor keuring op aangewezen
fouten met remproeven f 2, zonder rem-
proeven f 1herkeuring 5.
(Midd. Crt.).
ZAAMSLAG.
J.l. Zaterdag hield de afdeeling „Zaam-
slag" van Volksweerbaarheid te Zaamslag
hare jaarlijksche huishoudelijke schietwed-
strijd. Geschoten werd met eoncourbuks op
vijfdoelenschijf Zeeuwsche Schietbond, tel
ling 812. Maximum-aantal punten 60.
Door onderstaande personen werden de
volgende prijzen gewonnen:
lste prijs A. J. de Visser 59 punten; 2de
prijs W. Galle 57 punten; 3de prijs J. H.
Kaijser 55 punten; 4de prijs L. Scheele 54
punten; 5de prijs K. Hamelink 53 punten;
6e prijs J. de Putter 53 punten; 7de prijs
J. S. Buijze 52 punten; 8ste prijs J. P. van
Fraeijenhove 52 p.
SAS VAN GENT.
Fietsweds trijd en
Gewoonlijk wordt er bij het lezen van
dit woord gedacnt aan een team vliegende
kerels; die in 'de ihouding van een tot sprin-
g®n igereedstaanden kikker langs den weg
of ov®r de piste" jagen alsof Attilla met
zijn gansche Hunnenlege.r hen op de hie-
l«n zit.
Edoch, evenals men in de muziek een
,,thema con varizione" kan spelen is het;
vooral in d^n laatst^n tijd aan het schejp-
pend vernuft van den mensch te danken
dat er ook wedstrijden op de fiets in al-
l^rlei nuanceeringen gehouden worden.
Ev^nals in de liederen van den ouden
tijd; worden de f ietswcdstrijden thans ge
houden in het ,,sotte. het vroede en het
amoureuse". De z.g. baancourse moet als
uiting van de grootst« kracht, ,l?istlung"
beschouwd worden.
Zij ,g«eft het publjek de meeste \oldoe-
ning; omdat zij na «lke ronde de emotie
der toegestroomde menigt'e met eenige
graden doet stijgen.
Veel hangt er ook nog af van de om-
standigheid; wie ,,voor zit".
Eigen volk heeft in dit geval priorit<'its-
rechten.
Kreten als: Bram; Bram, geef 'm ka-
toen! kunnen dan als de brandstof be-
schouwd worden die den thermometer der
gee.stdrift tot het kookpunl moeten op-
vo®ren.
Bram is de favoriet van het Sas, moet
m^n weten. Hij maakt een goed figuur in
de sportwereld. Maar zijn tegenstanders
van over de grenzen spannen hem listen
en laigen, waartegen hij zich met al de
talctjek van een goed spurter hardnekkig
te verdedigen heeft.
En soms nog wel met een paar forsche
Hollandsghe knuisten. 't Gebeurt nog al
eens een enkele maal dat hij tot dat spor-
tieve middel zijn (toevlucht moet nemen
om zich sommige opdringerige eletmenten
uit d® wielen te houden.
Want wi®lrijden en in de wielen rijden
zijn op v®rre na geen heterogene begrip-
Spijtig genoeg zijn wij slechts zelden in
d® gulegenheid van de prestaties onzer
eigen renners getuige te zijn.
D® hooge oomos in de hoofdstad van de
provinci® zijn blijkbaar van oordeel, dat
een wielerwedstrijd langs den weg een
v^rgrijp is tegen de publieke zedelijkheid
®n daarom spreken zij eenvoudig hun veto
uit tegen dergelijke onbetamelijkheden.
We kunn«n die krenterjge opvatting be-
treuren, veranderen doen we er niets aan.
P*Sddelen is in den ban, benzinien is nobe-
ler sport en als zoodanig onvoorwaardelijk
toegelaten, ook al dreigt zoo'i^ benzine-
maniac, als hij zijn v®hikel eens echt kat-
to®n geeft, met pak en zak in een boeren-
sloot te doen belanden, ot je levend dreigt
te roosteren, als je je hachje er op een on-
zalig ioogenblik er aan hebt gewaagd-
't Is waar,' met dc fiets, kun je ook wej
eens van een natte ot kouwe kermis thuis
komen. Werd niet in den eersten tijd van
zijn opkomst voorgesteld de vreemde be-
naming velocipede te vervangen door de
zuiver Nederlandsche ,,tweewiel snelloo-
p®nd nekbrekend voertuig" een bena-
ming die niet wegens het karakteristieke
maar ®nkel om haar langademigh-'id geen
ingang g®vonden heeft.
Maar, zooals ik r«eds zeide, het men-
schelijk Vernuft ziet toch een uitweg als
het erom te doen is, uiting te geven aan
een eens opgevat voomemen.
Was Bro®khuis niet de uitvinder van
d® Simplex-machine, toen de justitie hem
b«letten wilde ons alien tot. miUionnairs
®n zich zelven tot Cresus te verheffen.
En zoo kwam d® menschelijke vinding-
rijkheid dan ook tot de uitvinding van het
eierrijden en het langzaam rijden, om den
naar g®notr<jikhalzenden volksgeest tot be-
vrediging te brengen, toen hij het emotie-
n®ele van den vliegenden Hollander moest
miss®n.
Een schoone sport waarbij het niet op
kracht maar op behendigh''id aankomt en
waaraan i«dereen kan deelnemen, die
®enige notie heeft van de leer van het
evenwicht en het zwaartepunt Geldt bij
h®t eierrijden de aloude schippersspreuk
;;Hou je roesr recht" bij het langzaamrij-
den dient het festina lente in practjjk ge
bracht te worden.
En nu is het glansrijk geblekfendat on-
z® jeUgdige Sassche fietsvirtuosen het zoo-
in net een als in het ander reeds een goed
eind gebracht hebben.
Hoeveel uitgeblazun eierschalen er vori-
g® week Maandag bij gelegenheid dezer
behendigheidswedstrijden verpletferd of
,,geblust" zijn geworden, weet ik niet,
maar 't war«n er vele.
En wat het mooie bij deze wedstrijden
is, b®staat in het feiti, dat je uit de klavie-
r®n van vrouwe Justitia blijft; die tegen
dergelijke vermakelijkhedenals zijnde van
den meest onschuldigen en vreedzamen
aard nog g®en belemmeringen in den wtlg
l®gt. Of he.t ook in andere plaatsen zoo is;
mag ik ni®t als dbsaluut zeker verklaren,
gezien het feit, dat je soms hier of daar
®en politieverordening van een tweehon-
d®rd en oneffen bepalingen moet bestu-
deeren, eer je met volkomen gewisheid
kunt v®rklaren: £iezoo, met dit ot dat te
do®n; ben ik niet buiten mijn boekje.
Ik zi® overigens, dat ieder fietser, al-
von6ns zich op reis te begeven, goed zal
do«n zich in de toekomst van een exem-
plaar politieverordening te voorzien en
d®ze te bestudeeren, gelijk-men een reis-
gids van spoor- ®n tramwegen doet.
Do®t hij dit niet, dan zou het hem toch
nog kunn®n overkomen dat hij zich plot-
sieling voor een goed-geschoolden poli-
ti®man zag staan, die hem op den aan
politi®mannen zoo eigen beleefdeii toor,
to®voegt: Stop, uw naam, voornamen en
woonpiaats. Volgens artikel zoo en zoo
veel moet ik u b< keuren. Onthoud uw dag.
Ik zou 't zoo goed niet wetjen, maar
ik sprCek uit eigen ervaring. Laat ik u tot
slot de toedracht der zaak meedeelen.
Toen ik verleden winter, diep in den
nachts geheel alleen huiswaarts keerde,
werd ik plotseling door twee gedaanten
bespron,gen, met den uitroep: Sba; wie
ben je.
In plaats van onmiddellijk te voldocn
aan dit bevel, was ik zoo brutaal mijn zak-
licht op mijn nachtelijke belagers te richten.
Dit feit heeft me bijna een protocol ge-
kost, want een hunner beet mij met; stren-
ge stein toe: Doe dat licht uif, kerel,
anders breng ik je op, wegens verzet
tegen de politie.
Toen werd het me toch een beetje te
machtig. Wat er verder toen besproken
is, zal ik maar verzwijgen, want na eeni
ge oogenblikken dropen de beide gedaan
ten met een ,;'n Avond mijnheer, wel
thuis" af, zonder dat het noodig was ver
dere explicaties te geven.
Heb ik ongelijk met de beweren, dat
het noodig is; zich goed op de hoogte te
stellen van de wet. Wie kan ook weten;
dat je een politieman 's nachts niet mag
bell ch ten.
OOSTBURG.
Bij Kon. besluit is tijdelijk benoemd tot
leeraar aan de R. H. B. S. te Oostburg, dc
heer L. J. A. Kardinaal te Rijswijk.
MILITAIRE ONGEREGELDHEDEN.
Maandag moesten enkele duizenden sol-
daten onder de wapenen komen, ter ge
legenheid van de herhalingsoeffeningendie
tot 26 deze,r jLn de omstlreken van Breda ge
houden worden. Dit heeft aanleiding tot
ongeregeldheden gegeven. Reeds Maandag
middag werd in de Molenstraat tje Breda
hevig gevochten, de militaire politie greep
in, om ®rger te voorkomen. 's Avonds te
gen 8 uur slenterden groote groepen sol-
daten, van wie velen in beschonken toe
stand waren, joelend en tierend de binnen-
stad door; telkens oploopjes veroorzakend
die door militaire en burgerpolitie uit el
kaar gedreven werden. Dames werden las-
tig gevallen. Gehoorzaamheid en miljtaire
gro®t aan de officieren werd geweigerd.
Bij poging®n om in een lunchroom in de
Lang® Brugstraat te worden binnengelatien
is van de Ideur een koperen spijl afgebroken
Omstre^cs kwart over 10 wanddde over
de Markt te Breda reserve-luitenantl P.
L. eenige keeren door groepen soldaten
h®en; die weigerden voor hem te saluee-
r®n en hem den doortocht wilden belet-
ten. Toen die luitenant zich eenigszins in
het nauw gedreven zag, trox hij zijn sabel
om zich te verwcren. In plaats van een
militair te treffen, raakte hij een oude
dam®, waarna aller verontwa'ardiging zich
tegen hem keerde. De luitenant verdween
to®n ten spoedigste van het terrein.
Ev®n later werd de Markt afgezet. Eeni
ge soldaten wilden toen nog passeeren,
waarna d® militaire politie hier opnieuw
m®t de blanke sabel heeft ingegrepen.
Ditmaal w®rd de lantaarn van de fiets van
®en burger vernield.
To®n de afzetting van de Markt was
opgeheven, wandelde een groep militalren
langs h®t Zuid-Hollandsch Koffiehuis;
maar ?n le luitenant op het terras zat. Zijn
tafeltje met consumptie werd ornvergeloo-
p®n, de schade werd onmiddellijk door
soldaten veigoed. De ongeregeldheden
duurd®n voort. Keer op keer grepen mi
litaire en burgerpolitie in, doch het was
r®eds laat in den avond, toen de rust te-
rugk®erde. Ook op Haagdijk en in de om-
g®ving van de kazemes is het lang rumoe-
rig ig®bleven.
Er zou ond®r de militairen groote ont-
st®mming heerschen naar aanleiding van
het feit dat in fcentten moet worden over-
nacht en de bodem tengevolge van de he
vig® regens doorvveekt is.
Ook te Bergen op Zoom is het Maan-
dagavond ond*r ds voor de lichtingea vig
1918 en 1919 voor herhaiingsoefeningen op-
;j gekomen soldaten nu en dan rumoerig ge-
w®est. Een en ander is vyoorzaakt door
- v®rschillende beschonken soldaten, waar
van egn 7tal door militaire politie zijn aan-
gehouden. Een der soldaten moest bij de
overbrenging geboeid worden wegge
vo©rd.
INGEZONDEN STUKKEN.
(Buiten veranrwoordelukheid der lieduetie).
GELIJKE MONNIKEN EN GELIJKE
KAPPEN.
Mijnheer de Redacteur!
Verzoeke bij deze beleefd een plaatsje in Uw
geaeht biiad. Bij het lezen van een bericht in
Uw biad, meLdende dat voor de vacante be-
trekking van Directeur van den Provincialen
stoombootdienst op de Wester-Schelde zich
niet minder dan 156 sollicitanten hebben aan-
gemeld, kwiam mij bovenstaande spreuk in de
gedachte en drongen zich een paar vragen
naar voren, die ik aan ieder in overweging
geven wil en voomamelijk onder de aandacht
brengen wil van den betrokken autoriteiten, die
geroepen zijn voor de belangen van het alge
meen te waken.
De eerste vraag is deze: Is het werkelijk
noodig, dat voor dien dienst afzonderlijk nog
een Directeur wordt aangesteld Is het geen
overbodige luxe om en voor Wester-Schelde-
dienst en voor Ooster-Schelde-dienst elk af
zonderlijk een Directeur aan te stellen?
Kunnen deze Directies niet worden samen-
gevoegd
De tweede vrnag, mijnheer de Redacteur is
de volgende: Wanneer toch een tweeden Direc
teur zal worden benoemd, is de tijd dan nog
niet aangebroken om met het huidige stelsel
te breken ten opzichte van het vaststellen van
salarissen van ambtenaren, waarbij de Staats-
vaderlijke zorg voor dit deel der Staatsbiur-
gers zoo ver gedreven wordt, dat hun salaris
zoodanig wordt opgevoerd, diat de zorg voor
een ruim bestaan geheel is weggenomen en da
betrokken aanstellers deze zorg zelf op zich
nemen, dus hebben te zorgen, dat de daarvoor
noodige gelden bijeen worden gebracht, waar-
door de ambtenaren een zeer bevoorrechte
positie verkrijgen, tegenover hunne mede-
Staatsburgers, die niet tot de ambtenaren-
klasse behooren, mlaar die door eigen kracht
en energie elk in zijn vak zich een inkomen
moet verschaffen en de concurrentie op de
vrfje markt het hoofd moeten bieden, en daar-
door van allle Staatsvaderlijke zorg zijn uit-
gesloten. Ehi wat doet en Regeering en Pro-
vinciale en Gemeentelijke overheid voor deze
kliassen van Staatsburgers Juist het tegen-
overgestelde, getuige de feiten bij uit te voe-
ren werkem, bij leverancies, bij verhuring van
eigendommen, hetgeen steeds gebeurt bij open-
bare aanbesitedinig, inschrijving of opbieden
tegen elkaar, zoddanig zelfs, dat menig bur-
gerbestaan in gevaar wordt gebracht en met
ondergang wordt bedreigd.
Zoodoende, mijnheer de Redacteur, is de
spreuk „gelijke monniken gelijke kappen" niet
van toepassing en is m. i. de vraag gewet-
tigd: moet deze toestand worden bestendigd
of ware het niet aan te bevelen am dergelijke
betrekkingen ook bij openbare inschrijving aan
te bieden en zoude daardoor dan tevens niet
op belangrijke wijze kunnen bezuinigd worden?
Met dank voor de plaatsing.
Hoogachtend,
PH. J. VAN DIXHOORN.
Axel, September 1924.
CORRESPONDENT1E.
Wegens plaatsgebrek moest het vervolg-
verslag van de vargadering van den ge-
meenteraad van Axel blijven rusten tot een
volgend nummer. Red.
A. C. LENSEN'S STOOMVAARTMAAT-
SCHAPPIJTER NEUZEN.
s.s. HELENA word! heden te Vlaardin-
gen verwacht.
s.s. MAGDALEN A in tossing te Stock
holm.
s.s. TERNBUZEN vertrok 12 dezer van
Narvik naar Antwerpen.
Amsterdam, 17 September 2 uur.
Bieden. Laten.
Londen ll,62i/4 11,63
Berlijn, per biljoen 0,63
Pargs 13,84 13,88
Brussel 12,96 13,
Weenen (10.000) 0,40 0,45
Yreemd Bankpapier.
Duitsch, per biljoen 0,63
Fransch 13,84 13,88
Belgisch 12,96 13,
Oostenrjjksch (10.000) 0,40 0,45
Zoo de Heere wil en hij leeft, hoopt
op a.s. Zaterdag 20 September onze zeer
geliefde Vader, Behuwd- en Grootvader,
zijn 70sten geboortedag te herdenken.
Dat hij nog lang gespaard moge blijven,
is de wensch van zijn dankbare Kind,
Behuwd- en Kleinkinderen,
JANNA WAGE—Snap.
ABRAHAM WAGE.
JOHANNA SARA KRIJNA WAGE.
KRIJNA JOHANNA SARA WAGE.
Oostburg, 17 September 1924.
B
Heden overleed tot onze diepe
droefheid, na tijdig voorzien te zijn
van de H.H. Sacramenten der ster-
venden, onze innig geliefde Zuster,
Tante en Behuwd-Tante,
Mejuffrouw
ANTONETTE HEIJENS,
Wed. van den heer W. A. Spiering,
in den ouderdom van ruim90jaren.
Mede namens overige Familien,
Familie HEIJENS.
Familie SPIERING.
Ter Neuzen, 17 September 1924.
Voor de zeer vele blijken
van belangstelling ondervon-
den bij mijn 50jarig jubileum, betuigik
ook namens mijne Echtgenoote en ver
dere Familie, mijn hartelijken dank.
In het bijzonder zij deze oprechten dank
gebracht aan den Heer en Mevrouw
VAN DE SANDE—Donze en Familie
en aan het personeel der Firma, voor
de goede ontvangst en voor de blijvende
herinneringen mij geschonken.
Tevens zeg ik hierbij dank aan Be-
stuur eri Leden van het muziekgezelschap
„De Vereenigde Werklieden" voor de
mij betoonde hulde.
A. C. VAN DER PEIJL.
Ter Neuzen, 17 Sept. 1924,
Voor de vele bewijzen van
deelneming bij het overlijden
van onzen lieven Man en Vader,
den Heer
MARINUS VAN DEN HOEK,
betuigen wij onzen hartelijken dank.
Wed. J. VAN DEN HOEK—Bijl.
A. VAN DEN HOEK.
Ter Neuzen, 17 September 1924.
Hartelijken dank aan alien,
die op 12 September mij heb
ben verkwikt door zooveel vriendelijke
attentie.
E. DEKKER, Zaamslag.
Ondergeteekende betuigt
zijnen welgemeenden dank
aan &e„Onderllnge Feeverzekevings j
Mautschapplj in het, voormalig i
Ve district van Zeeland" voor de
vlugge en prompte uitbetaling van zijn
afgemaakte koe.
J. VAN DAMME.
Philippine, 17 September 1924.
Bij beschikking van den
EdelAchtbaren HeerRechter-
Commissaris in het faillissement van
KLAAS P1ETER VAN DER MOLEN,
zich noemende en schrijvende N. VAN
DER MOLEN, koopman, wonende te
Ter Neuzen, is bepaald:
1. dat de schuldvorderingen bij den
Curator moeten worden ingediend
vo6r of op 1 October a.s.
2. dat de verificatievergadering zal
worden gehouden op Zater
dag 25 October a.s.
des voormiddags te tien uur
in het Gerechtsgebouw aan het Hof-
plein te Middelburg.
Middelburg, 15 September 1924.
De Curator
Mr. A. H. KUIPERS.
Singelstraat 180, Middelburg.
Met deze maak ik bekend dat ik met
de Alg. Exp. Onderneming GEBRS.
DIELEMAN nlets heb uit te staan,
daar JOHANNES JOZIAS DIELEMAN
die zaak geheel voor eigen reke-
ning drijft.
Ter Neuzen. J. DIELEMAN—VAN IjK.
gevraagd, voor de patienten van
het Ziekenhuis alhier.
Te bevragenBurg. Geillstr. 9.
Ondergeteekende maakt be-
kend, dat er geen Varkens
meer bij zijn Beer worden toegelaten
dan tegen eontante betaling
van 2 gld.
HOEK.
4
Modelhoeden,
L. Kerkstr. 44. Oostsingel 20/22. Bellamypark 14b.
Telef. 222.
Zaterdag 20 September a.s. aanmelding van leerlingen
voor de nieuwe cursussen te Ter Neuzen in:
Stenotfralie (Systeem 1. Pitman) en Machlneschrijven
(tienv. systeem).
Boekhouden,
Handelscorrespondentle (Holl., Fransch, Duitsch en
Engelsch. Speciale opleiding voor Steno-typist.
Inlichtingen worden vanaf Heden schriftelijk verstrekt door onder
geteekende en Zaterdag 20 dezer te Ter Neuzen, ten huize van
den heer P. C. PLANSOEN, Lange Kerkstr. 44, vanaf 12 tot 3 uur n.m.
VRAAGT PROSPECTUS. COND1TIEN ZEER BILLIJK.