Laatste Benefited.
oordeelen naar de sporen die hier en daar
zijn waargenotmn. Van Valkenswaard heb-
ben zij de richting Le-encfe geKozen, wat
inmiddels bevestigd werd door h«t feit dat
ook daar op niet minder dan vijf plaatsen
bleeK te zijn ingebroken. Dusver is nog
niet vastjgesty]d wat er ontivreemd is.
Groote bedragen he'eft men nog niet ge-
mist. Te Leende is ook ingebroken in het
raadhuis; doch daar zijn de dieven blijK-
baar in hun werk gestoord.
De rijkspolitie te Valkenswaard st,elt een
uitgebreid onderzoek in. Bij d« inbraken
te Valkenswaard en te Veldhoven is o.a#
een rijwiel gestoNn, hetwelk thans door
de rijkspolitie te Valkenswaard bij z^keren
W. in beslag is genomen. W. blijKt het
gekocht te hebben van zekeren S. Deze
S. is reeds gearresteerd. Men vermoedt,
dat men op deze manier de bende op het
spoor kan komen.
WETTEN EN „PR1NC1PES".
Te Gorinchem, meldt de „Voorw." deden
zich deze week twee gevallen voor van
niet-aangifte bij geboorte. Het eene gold
iemand, die dit voor de tweede maal wei-
gerde. Bij een vorige maal is de vrouw ge-
straft met hechtenis. Het geldt hier dan
ook een z.g. principieele weigering. Man en
vrouw willen in het geheel niet met de Ne-
derlandsche „wettenrommel" te doen heb
ben.
In het andere geval bemerkten de betrok-
ken autoriteiten aan een geplaatste adver-
tentie, dat bij een familie een kindje gebo-
ren was, hetwelk niet was aangegeven.
Door den ambtenaar van den Burgerlijken
Stand is hiervan te bevoegder plaatse ken-
nis gegeven.
EEN N1EUWE V1SCH.
Door de bliekvisschers op het Hollandses
Diep zijn> exemplaren gevangen van een
houtingsoort, die echter het kenmerkende
van onze inheemsche houting mist: den
neus, het over de onderkaak vooruitstekeq-
de puntje van de bovenkaak. Het is geble-
ken te zijn de houting, thuisbehoorende in
de Poolsche rivieren. Aan welke oorzaken
de wijziging van den trek dezer soort kan
toegeschreven worden, is niet bekend, even-
min als den weg, dien zij gevolgd heeft.
ERNSTIG ONGELUK OP DEN RIJN.
Men meldt uit Essen, dat Zaterdagavond
op den Rijn bij Duisburg het scheepje
Nordster, toen het van een sleep was los-
gemaakt, door de sterke stroom tegen een
ander schip is terecht gekomen en door-'
midden gebroken. De Nederlandsche schip-
per W. Kuyper, zijn vrouw en drie kinderen,
die in de kajuit waren, zijn verdronken.
Twee knechts, die op het dek stonden, vie-
len overboord, doch konden gered worden.
De oorzaak van het ongeluk is nog niet
geheel duidelijk; men zegt dat er -een mis-
verstand tusschen den kapitein en den
schipper is geweest over de aanlegplaats.
IN HET HOL VAN DEN LEEUW.
Woensdagavond hebben inbrekers zich
toegang verschaft tot het benedenhuis van
perc^tj 2e Helmerstraat 106 te Amsterdam
dat op het oogcnblik onbewoond staat.
Wellic'nt hadden de heeren het gemunt op
©en nevenstaande woning en wilden zij
door den tuin van h«t leegstaande huis
t>ver de schutting kli rumen. Nadat zij de
leegstaande woning waren Dinnengeslopen
sloteJi zij de straatdeur met de grendels
af; om niet to worden gestoord. Zij wis-
sten echter waarschijnlijk niet, dat boven
hun operatie-terrein de waarnemend hoofd-
oommissaris van politie, de heer C. van
Aspeton, woont. Deze hoorde beneden ge-
stommel en toen hij bemerkte, dat de
knippen van de deur van de ledige woning
knarsten, begreep hij dadelijk, dat er lets
niet in den haak was. Hij liet echter niets
aan de inbrekers merken maar waarschuw-
de tolefonisch het bureau Leidscheplein
en de bereden politiebrigade. Een groot
aantal agenton te voet en te paard was
spoedig ter plaatse. Posten stelden zich
voor de deur en andere politiemannen be-
gaven zich door de woning van de buren
naar den tuin. Vandaar werd de aanval be-
gonnen. De inbrekers, die zagen, dat zij
aan de tuinzijde worden belegerd, poog-
den door de voord 'ur te ontsnappen. Zij
slaagden daarin niet, maar liepen pardoes
in de armen van eenige agenten, die de
heeren, het waren er tweg, overbrachten
naar het bureau van de bereden brigade
en later naar het Leidscheplein. Bij fouil-
leering bleken zij in het bezit van inbre-
kerswerktuigen. (Hbl.)
HET TOPPUNT VAN ONVER-
STOORBAARHE1D.
Het volgende schier ongeloofelijk ver-
haal uit Utrecht, dat niettemin van begin
tot einde juist wordt genoemd, vinden
we door het U.D. verteld.
Zonder eenige ov«rdrijving mag worden
gezegd, dat wat Donderdag op den Catha-
rijnesingel bij het Zwarte Paart is g©beurd,
nog nooit is voorgekomen, aldus genoemd
blad. Daar liep midden op den weg een
heer te lez«n. Dat mag eigenlijk in dezen
modernen tijd niet meer voorkomen. De
man liep te lezen.
Wat nu zoozeer zijn aandacht boeide
we weten 't niet, maar hij was zoo ge-
absorbeerd door de lectuur, dat hij nu eens
links dan weer rechts van den weg liep.
Hij liep, wat men noemt, t,e zeilen.
Mag in dezen tijd ook met voorkomen.
De gevolgen bleven dan ook niet uit er
kwam een auto aan. En als de auto den
aandachtigen lezer links wilde pas.seeren,
zwaa:de hij naar den linkerkant van den
weg, wilde de chauffeur het rechts probee-
reii ami lecteur verscheen opnieuw vlak
voor den radiateur. Het kon niet anders,
of ei" inoest een aanrijding gebeuren. Al
lezende werd de man tegen moeder aar-
de geworpen; de auto ging over hem heen.
Groot ongeluk.
Die menschen stroomden toe.
Ze dachten minstens een bloederigc mas-
sa te zien.
Maar de man stond, alsof er niets was
gebeurd, kalm op, veegde het stof van zijn
kleeren en wandelde verder, pikte den
draad van het verhaal weer op en vervolg-
de zijn weg lezend.
Men zegt zelfs, dat hij, toen de auto
over him heenging; den vinger gehouden
heeft bij de plaats, waar hij gebleven was,
maar dat is nu niet meer te controleeren.
MOORD.
Een winkejierster te Gent die sinds
eenige dagen niet door haar buren ge-
zien was werd, gezeten in een stoel en
met een gapende wonde boven het rech-
teroor; dood in haar huis aangetroffen.
In haar woning was alles overhoop
gehaald.
Op de toonbank van haar winkel lag
een briefje van d^n volgenden inhoud:
Terwijl ik sliep he-eft zij mij b«stolen,
ik heb haar bedreigd en zij heeft ten mes
genomen. Toen heb ik haar met een ijze-
ren staaf geslagen. (w.g.) Een schipper,
die hier veel aan huis komt.
De politie meent dat het briefje ge-
schreven is met het do«l, haar op cen
dwaalspoor te brengen. (Msb.)
VLIEGTUIG NAAR BENEDEN
GESTORT.
Een vliegtuig van de Aerolloyd is tenge-
volge van een onweersbui onderweg van
Berlljn naar Hoff Wittenberg naar beneden
gestort; de bestuurder werd zwaar, de pas-
sagier licht gewond. Het vliegtuig ver-
brandde.
ZELDZAAM ONGEVAL.
Te Tavistock (Devonshire, Engeland)
heeft zich een bijzonder zeldzaam ongeval
voorgedaan, dat bovendien boven verwach-
ting goed is afgeloopen.
Toen de slager Harold Chave in een
slachthuis in genoemde plaats aan het werk
was, werd hij door een woedenden stier
aangevallen en in de lueht geslingerd.
Chave maakte een soort salto mortale,
waarbij een zijner voeten aan een van de
zolder afhangend toestel bleef „haken",
zoodat de man met het hoofd naar beneden
kwam te hangen, juist in een kuip met
water. Gelukkig slaagde Chave er in, met
zijn hoofd uit het water te komen.
Intusschen had de stier zichzelf in een
touw verstrikt, en was aldus voor eenigen
tijd onschadelijk gemaakt. Chave's hulp-
geroep deed tenslotte helpers opdagen,, die
hem uit zijn netelige positie bevrijdden,
voor het woedende dier hem verder te lijf
kon gaan.
DE SCHEEPSCOMPASSEN.
Men is tot de merkwaardige ontdekking
gekomen, dat er in de Mersey een plek is,
waar de scheepscompassen ernstige storing
ondervinden. Men vermoedt, dat er in de
buurt een schip is gezonken, dat door het
voortdurend gebeuk der golven sterk mag-
netisch is geworden. Er is ter plaatse in
den laatsten tijd geen schip gezonken, doch
men wijst er op, dat het magnetisch worden
alleen mogelijk is, als het vaartuig juist
noord-zuid ligt. Daarom acht men het
waarschijnlijk, dat men te maken heeft met
een oud wrak, dat onlangs van digging is
veranderd tengevolge van het tij.
GRAFSCHENNIS.
Te Parijs zijn op het beroemde kerkhof
„Pere Lachaise" een jonge man en diens
vrouw gearresteerd, onder beschuldiging
van het stelen van waardevolle voorwer-
pen uit de graven. In het huis, waar het
echtpaar woont, vond de politie kostbare
vazen, ringen, e.d. ter waarde van 50.000
francs.
MOSSELBANKEN.
Groote mosselbanken zijn plotseling bij
Kernevel aan de Engelsche kust komen bo-
vendrijven. De visschers dachten eerst, dat
er nieuwe rotsen waren ontstaan. Men ge-
looft, dat de mossels naar boven zijn ge-
bracht door de een of andere vulcanische
gebeurtenis op den bodem der zee.
CHARLIE CHAPLIN'S TOONEEL-
PLUNJE.
De beroemde hoed, schoenen en broek
van Charlie Chaplin zijn in de rechtzaal te
Los Angeles gebruikt als bewijsstukken in
een proces, dat Charlie Chaplin voert tegen
Charles Amador, een artist, die den film-
spelkoning imiteert. Deze Amador treedt
op als „Charlis Aplin". Hij is net eender
gekleed als Chaplin en zwaait eenzelfde
rottinkje. De verdediger van Amador be-
weert, dat Charlie Chaplin geen monopolie
heeft ten aanzien van zijn tooneelkleeding,
daar eenzelfde plunje reeds in 1889 te
Chicago met succes op het tooneel is ge
bruikt door een zekeren Bevan, dien Charlie
eenvoudig heeft nageaapt.
DE OOGEN VAN JACKIE COOGAN.
Jackie Coogan is naar Palestina vertrok-
ken; zijn oogen zijn van tevoren verze-
kerd voor 50.000 pond sterling evenals zijn
haren. Er heerschen n.l. twee epidemieen
in het Oosten, waarvan de eene een kaal
hoofd, de andere blindheid ten gevolge kan
hebben.
TENTOONSTELLING TE WEMBLEY.
De 1 l.OOO.OOOste bezoeker kwam Don
derdag op de tentoonstelling te Wembley,
d.w.z. op den 104den dag sedert de ope
ning. Dat geeft een gemiddeld aantal be-
zoekers per dag van 106.'600. In de laatste
dagen is dit gemiddeld cijfer sterk over-
troffen, daar er alleen in de jongste 8 dagen
meer dan een millioen personen de hekken
passeerden.
WEDSTRIJD TUSSCHEN WANDELAAR
EN PAARD.
De wedstrijd tusschen den wandelaar-
looper C. Hart en het heerenpaard Big Ben
op het voetbalveld der Crystal Palace F. C.
is ook den derden dag in vlot tempo voort-
gezet. In de eerste 4 uren legde het paard
28 mijl af tegen de looper 23, maar in* de
laatste zes uur bleven beide zoo goed als
gelijk. De totaal-afstand na dertig uur is
nu Big Ben 184 mijl 1600 yard, C. Hart 183
mijl 1200 yard, zoodat het paard een ge-
ringen voorsprong heeft. Mensch en dier
waren aan het einde van den dag in uit-
stekende conditie en men voorziet nu reeds
een spannend einde. Er kwamen in den
loop van den dag weer eenige duizenden
toeschouwers den vreemdsoortigen wed
strijd een tijdje gadeslaan.
HET ETHER-GEVAAR.
Nu het gebruik van cocaine enz. tenge
volge van de bestaande beperkende bepa-
lingen moeilijker wordt, neemt het misbruik
van ether, een goedkooper bedwelmings-
middel, zulke afmetingen aan, dat verschil-i
lende vooraanstaande mediei er bij de re-
geering op aandringen maatregelen te tref-
fen om het ether-gevaar tegen te gaan.
In Montmartre is een zeer winstgevende
hand^l ontstaan in flacons ether, die in
nachtgelegenheden worden verkocht tegen
20 frs. Ook worden ether-cocktails ver
kocht.
EEN KOSTBARE ZIEKTE.
Volgens het Engelsche departement van
volksgezondheid keeren de Engelsche zie-
kenkassen jaarlijks gemiddeld 24 millioen
gulden aan ziekengeld uit voor rheuma-
thiek terwijl 3 millioen werkweken verloren
gaan. Wij ontleenen deze cijfers aan het
orgaan: „De Haagsche Ziekenkas". In ons
land waarvan het klimaat vrijwel met dat
van Engeland overeenkomt, zal de verhou-
ding dus ongeveer gelijk zijn. Wanneer wij
aannemen dat onze bevolking een vijfde
bedraagt van die van Engeland, dan kost
de rheumatiek alleen aan de ziekenfondsen
reeds een kleine vijf millioen, doch wan
neer we bedenken, dat een grooter aantal
Nederlanders niet lid is van een zieken-
fonds dan wel, dan inogen we zonder over
drijving aannemen, dat de rheumatiek aan
de Nederlanders minstens 10 millioen kost
die deels door de ziekenfondsen, deels door
de lijders zelf wordt betaald.
Bovendien wordt volgens dezelfde schaal
in 3/5 millioen weken niet gewerkt, de ar-
beid van 300.000 weken wordt verzuimd,
een schade dus voor den nationalen rijk-
dom. Dit kapitaal zou grootendeels gered
kunnen worden zoo ieder bij den kleinsten
rheumatiek-aanval Toga-tabletten gebruik-
te en ieder zich op deze wijze ook preven-
tief wapende. Voorkomen toch is nog beter
dan genezen en waar er van hoogste en ge-
neeskundige zijde de gunstige werking van
Togal wordt erkend en bijna ieder het zij
uit eigen ondervinding het zij uit naaste
omgeving weet hoe krachtdadig Togal-
tabletten gen.ezen, schijnt ons een opwek-
king tot het gebruik daarvan een nationale
plicht, al ware het enkel maar uit finan-
cieele overwegingen zooals wij zooeven
aantoonden.
OORLOG AAN DE STIJVE BOORDEN.
De Amerikaansche geneesheer Schenkel,
die eenige jai^n geleden een bond heeft
opgericht, welke ten do^l heeft het stijve
boord, zooals de heeren om d^n hals dra-
gen, te bestrijden is ?en nieuwen kruistocht
tegen dit kwellende mode-artikel begon.
nen. Hij beweert o.a. dat h^t stijve boord
het zonlicht verhindert zijn WeldaJrg« wer
king op een mensch zijn lichaam, uit te
oefenen. Het boord b^dekt namelijk juist
de plek van het menschelijk lichaam waar
het zonlicht de gunstige effecten Kan be-
reiken. Schenkel heeft reeds een groot
aantal volgelingen. In Noord-Amerika tel't
zijn bond ruim 3 millioen aanhangers. Even
dient te worden opgem'erkt, dat in het
begin der vorige eeuw de mode om stijve
boorden te dragen, juist uit Amenka tot
ons is gekomen.
ARCHITECTEN IN HET DIERENRIJK.
Het geheimzinnigste di^r van de wereld
schijnt de in Australie voorkomende Pla-
types te zijn; waarvan kort geled«n twee
jongen naar Seydney zijn vervoerd.
De directeur van den dierentuin te Syd
ney heeft eenige bijzonderheden over dat
eigenaardige dier medegedeeld. Het dier
legt eieren als «en vogel', groeit op in een
buidel als een kangero^, heeft een snavel
als een eend en draagt een prachtigen
pels. Verder he«ft het klauwen met zwem-
vliezen en de mannctjes hebben gifkheren,
die zij echter nooit in e*?n gevecht met
menschen gebruiken. D'C/C gifkheren schij-
nen alleen een wapen bij gevechten van de
mannetjesdieren m^t elkaar.
De Platypus zwemt onder water Cn legt
daar een bouwwetk aan, dat besbind
schijnt, om de vijanden in het veiderf te
storten. Van den ingang van dat bouwwerK
Ieidt een gang naar het binnengedeelte en
deze gang heeft «en dwarsgedeelte, aan
welks ejnde zich e®n kleine ruimte bevindt.
De toegang tot deze gang en de hoofdin-
gang zijn met een stuk leem atgesloten,
dat het verdere bouwWCrk verbergt en in-
dringers in den waan brengt, dat het ge-
bouw zich tot deze gangen bepCrkt. Ver-
wijdert men de afsluiting, dan ziet m«n,
dat de tunnel zich voortzet, w^er een
dwarsgang heeft, eveneens door 'n leemen
deur afgesloten. Na deze versperring de
gang verder volgend, vindt men eindelijk
de derde en laatste deur, die toegang geefy
tot het eigenlijke nest van den Platypus,
waar de eieren gelegd worden.
Deze talrijke gebouwen worden naar een
zelfde plan gemaakt. H«t dier neemt iede-
ren keer de Nemstukken, die' de gedeel-
ten van zijn huis afsluiten, weg en brengt
ze bij het i n- en uitgaan wper netjes op
hnn plaats.
HET EINDE VAN EEN SPELER.
Aan de N. S. Crt. werd uit Malang ge-
meld dat op den top van den Ardjoeno het
geraamte van e€n Chinees werd gevonden,
hetwejk op genoemde plaats ongeveer vier
maanden inoet hebben gelegen.
In de zakken werden «enig geld en
een briefje gevonden, waarop namen van
familieleden te Malang stonden. Aan roof-
moord kon niet gedacht worden.
Te Malang is nu volgens genoemd blad
gebleken, dat een zekere Lie Tiam Sioe
sedert vier maanden spoorloos is verdwe
ll en. Hij is nl. zonder bericht achter te
laten, vertrokken en h^eft niets meer van
zich laten hooren. De gruweiijk® vondst
op den top van den Ardjoeno is het tra-
gische eind van de ev«n tragische geschie-
denis van den gewez^n firmant van de
voormalige toko Oei Moo Liem te Malang.
Bij den dood van Tjioe Tjang Bo werd
Oedoelde toko onder dcnzelfden naam door
den employe Lie gedreven en wel, oin-
dat er geen matinelijke erfgenamen waren
en de weduwe niet in staat bleek te zijn
de zaak zelf te drijven. Lie bleek iemand
te zijn die zijn werk goed verrichtte. On
der hem kwamen filialen tot stand te La-
wang en te Dampit en de firmanaam werd
voor de tweede maal veranderd in Lie
Tiam Sioe. Lie raakte echter verslaafd aan
het spelen en verloor duizenden per maand
aan de baccarattafelzoodat de zaak bin-
nen korten tijd failliet werd verklaard.
Nergens meer in Malang kon hij een be-
trekking krijgen omdat men hem wan-
trouwde. Hij probeerde wel buiten Ma
lang een werkkring te vinden, doch ook
dit gelukte hem niet.
Zoo vertrok hij vier maanden geleden.
Waarheen dat wist niemand. Totdat
de rest is bekend.
EEN NIEUW SOORT PLOEG.
J. T. schrijft in het R. N.:
De machines die voor het machinaal be-
j werken van den bodem gebruikt worden;
s hebben zich in rechte [ijnen uit de oudste
vormen van spade en ploeg'schaar ontwik-
keld, en de gedachte, voor bodembewer-
king roteerende gereedschappen te gebrui
ken', kon niet in praktijk gebracht worden
daar de uitvinders zich niet van de oor-
spronkelijke voimen der w^rktuigen kon
den losmaken. Eerst vrij laat gelukte het;
een eenigszins bruikbar« grondfrees te ma
ken, doch daarmede had men ni^t het ver-
wachte succes. De vast op e'en draaiende
as bevestigde gereedschappen werden in
een scherpen bod«m spoedig stomp, bra-
ken af op steenen «n brachten schadelijke
stooten op drijfwerk en motor over, die
daaronder bezweken, en alleen op veen-
grond kon deze grondfrees m«t goed ge-
volg gebruikt worden. Een Zwitsersch^
ingenieur heeft tenslott'e alle moeilijkhe-
den opgeLost en e€n werktuig vervaar-
digd, dat, gecombineerd met d€n moder
nen benzine- of oliemotor, een goede hulp
voor den landbouwer zal zijn.
Het gereedschapdat het eigenlijke
grondwerk verricht; bestaat Hit een zeer
elastische veer van rond staal, den zgn.
grijpklauw, waaraan veerend, gemakke-
lijk afneembaar en te verwisselen, beves
tigd is de nagelklauw, die den bodem
bewerkt. Deze werktuigen geven toe en
wijken uit als zij op hindernissen stooten,
aN de klauwen van eeii gravend dier
sjaan zij in de aarde, waarbij de grijp
klauw steeds gescherpt wordt, zoodat hij
zelfs in kiezelachtigen grond niet stomp
wordt. Een aantal zulke klauwen zijn aan
den omtrek van een, om zijn as, draaien
de trommel aangebracht, die door een
Jangzaatn voortrijdenden explosiemotor in
beweging wordt gebracht en d« klauwen
grijpen de een na d«n anderen in den
grond, die opengescheurd «n omgewoeld
wordt, waarbij geen kluiten ontstaan.
De motor- of stoomploeg is, afgezien
van zijn hoogen aanschaffingsprijs, alleen
bruikbaar voor uitjgestrekte gronden en
heeft zeer veel ruimte noodig. De boven
omschreven machine wordt ook in klein
model uitgevoerd, als een soort kari met
een motor van 2—4 of 8 P.K., waar de ar-
beider naast loopt, die ze bedient met (wee
krukken, die in (aGle richtingen versteld
kunnen worden, zoodat het werktuig ook
voor kleine perceelen land en zelfs voor
tuinbouw gebruikt kan worden, daar het
mogelijk is, zelfs tusschen rijen boomen
oi planten te ploegen, indien slechts een
ruimte van 0.50 M. ter beschikktng bleef.
Het groote model dat voor uitgestrekte
landerijen in aanmerking komt, zi©t er uit
als een tractor met tVee drijfwielen en
een motor van 30 P.K. en wordt bestuurd
en bediend van een zitplaats voor op de
machine, met een stuurwi^I en de noodige
handles. -
EEN OUD GEBRUIK
in Quebec wil dat als het gerechtshof bij
eenkomt en de rol vermeldt geen zaken,
de voorzitter van de bijzit'ters een paar
handschoenen ten geschenke krijgt. De
tegenwoordige president komt echter
steeds met een betrokken gezicht ter zit-
ting, want hij heeft reeds een kast vol
handschoenenhetgeen voor de mora-
liteit van de Quebecsche burgers pleit.
POOL-AVONTUUR.
George Binney, de leider van de Oxford
Pool-expeditie, die zich het verdere onder
zoek van Spitsbergen en Noord Oostland
ten doel heeft gesteld, heeft 'n gevaarlijken
drijftocht in zijn watervliegtuig moeten af-
leggem, dien hij in een uitvoerig bericht be-
schrij.f t. Na verscheidene proefvluchten
steeg hij 14 juli op met den piloot, kapitein
Ellis bij Green Harbour bij een sterk be-
wolkten hemel. Het eerste uur ging de
tocht op een hoogte van 700 voet noord-
waarts, zonder dat er iets op wees, dat de
motor niet in orde was. Maar tusschen
Prins-Karel-land en Hoofdland stond de
motor plotseling stil, omdat er iets gebro
ken was. Door den storm en het ijs was het
absoluut onmogelijk aan de kust te landen
en zoo moest het vliegtuig boven zee dalen.
Een sterke stroom en een heftige wind
dreven de machine noordwaarts. „Onze
eerste poging", schrijft Binney, „was ons
kleine roeibootjes te maken uit de levens-
middelenkisten met behulp van de ijsbijlen
en dan te peddelen. 2/2 uur werkten wij in-
gespannen, maar wij kwamen weinig voor-
uit. Tenslotte moesten wij ons in de hut
terugtrekken en probeerden we ons in onze
slaapzakken te verwarmen. Daar nevel en
een zware zee den toestand voortdurend
dreigender maakten, togen we aan het werk
om met behulp van alle mogelijke gereed
schap een anker te maken, dat de snelheid
verminderen zou, waarmee we voortdreven.
Dat hielp echter ook niets.
Wij r.aderden nu de open zee tegenover
Koningsbaai. Wij hoopten, dat het expedi-
tieschip „Polar Bjorn, dat ons van het
Noorden uit zocht en ons kleinere schip
„Oiland", dat van uit het Zuiden kwam, ons
vinden zouden. Wij hadden ook een beetje
hoop, dat wij het waarnemingsstation van
Quadehock bereiken konden, of dat we.
van daaruit gezien zouden kunnen worden.
Om 6 uur 's avonds dreven we Quadehock
voorbij. Daar het uitzicht zeer slecht was,
schoten we vuurpijlen af, zonder de aan
dacht op te wekken. Onze toestand was
zeer -hachelijk, daar we in open zee waren.
De golven speelden over de propeller van
het vliegtuig en wij waren bang, dat het
totaal vernield zon worden. Wij waren hon-
gerig en dorstig. Onze watervoorraad was
klein, wij probeerden den dorst door het
rooken van eenige sigaretten te verdrijven.
Om 10 uur 's avonds dreven wij Westelijk
van Kaap Mitre voorbij.
Wij hadden petroleum en benzine boven
de hoog opslaande golven uitgegoten om
die te doen bedaren. Zooals wij nu weten,
zag de Noor Finn Devoldd op het Qufad-e-
hock-station na het avondeten iets, dat er
uitzag als een „zware ijsberg", en consta-
teerde toen met zijn zeekijker, dat het ons
vliegtuig was. Dadelijk ging hij met zijn
broer en den zeeman Jakobson in een mo-
torboot en dank zij hun flinke optreden,
wisten ze ons te bereiken. Wij dankten ons
leven aan de bewonderenswaardige vast-
heid van het vliegtuig en aan de opofferin-
gen van onze redders. Met behulp van
eieren van eiderganzen en van ham kwa
men wij weer spoedig op krachten".
LNGEZONDEN MEDEDEELINGEf*
Foster's Zalf verdrijft onuitstaanbare kwel-
lingen van aambeien en gaat ontsteking tegen.
Inderdaad een probaat geneesmiddel. Per
doos j 1.75, per tube 1.4
EEN VREESELIJK AUTOBUS-ONGEVAL
ZWOLLE. In den afgeloopen nacht
heeft bij Heino een ernstig ongeval plaats
gehad, waarbij 6 pprsonen het leven ver
loren. Een autobus van den heer Van Doe-
velaar uit Heino kwam met 16 of 17 land-
bouwers van de kermis te Raalte terug.
Omstreeks half drie had, toen men reeds
nabij de bestemming was, een ontploffing
plaats, waardoor de autobus in brand
vloog. De autobus, die voor het eerst in ge
bruik was, werd van achteren gesloten.
Dientengevolge konden alle inzittenden
niet tijdig genoeg er uit komen en beliepen
6 lichte en 1 zware brandwonden, terwijl 6
personen in de auto, die is uitgebrand, ver-
brand zijn. Het was niet mogelijk de iden-
titeit van de verkoolde lijken vast te stellen.
De gewonden zijn naar Zwolle overge-
bracht. Onder de lichtgewonden is de
chauffeur en de zoon van den eigenaar.
Volgens het bericht heeft de chauffeur mee-
gedeeld, dat hij te Raalte wel heeft opge-
merkt, dait er iets aan den motor haperde,
doch hij meende er zoo wel mede thuis te
zullen kunnen komen. De politie stelt naar
een en ander een onderzoek in.
SCHEEPVAARTBEWEGING.
23 Aug.
Eng. s.s. Northdale, 1993 M3., fosfaat,
van Gent naar Dublin.
Eng. s.s. Eltham, 1943 M3., ledig, van
Antwerpen voor Gent.
Memel. s.s. Hollandia, 3657 M3., ledig,
van Antwerpen voor Gent.
Fransch s.s. Phryne, 8189 M3., ledig, van
St. Nazaire voor Gent.
Danz. s.s. Mottlau, 2367 M3., hout, van
Rafso voor Gent.
Eng. s.s. E. Rose, 751 M3., ledig, van
Londen voor Gent.
Eng. s.s. Yorkdale, 2203 M3., kolen, vaq
Goole voor Gent.
Eng. s.s. Mayfield, 1819 M3., kolen, van
New-Castle voor Gent.
Eng. s.s. Deneside, 931 M3., ledig, van
Rochester voor Gent.
Eng. s.s. River Crake, 1892 M3., ledig,
van Gent naar Goole.
Eng. s.s. Fernande, 3711 M3., ledig, van
Gent naar Goole.
Eng. s.s. Criehtoun, 3184 M3., stukg. van
Gent naar Lei-th.
Lett. s.s. Krimulda, 5579 M3., ledig, van
Gent naar Rotterdam.
Eng. s.s. Hayle, 1344. M3., ledig, van
Gent naar Antwerpen.
Eng. s.s. Gen. Havelock, 2073 M3„ stukg.
van Gent naar New-Castle.
Eng. s.s. York, 3202 M3., stukg. van Gent
naar Hull.
Eng. s.s. Fodhla, 1138 M3., kolen, van
Methil voor Gent.
Belg. s.s. Brabo, 2285 M3., kolen, van
Goole voor Gent.
Eng. s.s. Kalua, 2043 M3., kolen, van
Goole voor Gent.
Deensch s.s. Ester Maria, 5278 M3., hout,
van Helsingfors voor Gent.
24 Aug.
Eng. s.s. Falcon, 1910 M3., situkgoed,
van GentTer Neuzen naar Londen.
Eng. s.s. Alt, 2840 M3., stukgoed, van
Gent naar Goole.
Eng. s.s. Tamworth, 3770 'M3., ledig, van
Gent naar Tyne.
Eng. s.s. Greenawn, 2201 M3., ledig, van
Gent naar Goole.
Eng. s.s. Mayfield, 1819 M3., ledig, van
Gent naar Antwerpea
Spaansch s.s. Frumiz, 4441 M3., fosfaat,
van Riemen naar Bilbao.
Eng. s.s. Mersey, 2934 M3., stukgoed,
van Goole voor Gent.
Deensch z.s. Flora, 849 M3„ hout, 'van
Kotka voor Gent.
Danz. s.s. Hansa, 2102 M3., hout, van
Kotka voor Gent.
Eng. s.s. Blackcock, 1393 M3., stukgoed,
van Londen voor Gent.
Eng. s.s. Borthwick, 3182 M3., stukgoed,
van Leith voor Gent.
Eng. >s.s. Horn, 1815 M3., kolen, van
Goole voor Gent.
Zweedsch s.s. Aina, 3733 M3., hout, van
Pitea voor Gent.
25 Aug.
Danz. s.s. F. G. Reinhold, 3363 M3., hout,
van Rafso voor Gent.
Fransch s.s. St. Pierre, 6951 M3., fos
faat, van Sfax voor Gent.
Fransch s.s. Sarrebourg, 8987 M3., fos
faat, van Casa Blanca voor Sas van Gent.
Belg. s.s. Rosa, 3121 M3., kolen, van
Leith voor Gent.
Eng. s.s. Heriot, 3506 M3., stukg. van
Antwerpen voor Gent.
Eng. s.s. Ualan, 1394 M3., fosfaat, van
Ter Neuzen naar Tapsham.
Langs de Westsluis alhier zijn 2 binnen-
vaartuigen op- en 2 afgeschut; langs de
Middensluis 20 op- en 13 afgeschut; langs
de Oostsluis 52 op- en 49 afgeschut.
A. C. LENSEN'S STOOMVAARTMAAT-
SCHAPPIJTER NEUZEN.
s.s. HELENA in lading te Rotterdam
voor Stockholm.
s.s. MAGDALENA in lading te Lulea
voor Vlaardingen.
s.s. TERNEUZEN is tossing te Antwer-
pen.
Wisselkoepsen.
Amsterdam, 27 Augustus 2 uur.
Londen
Berlijn, per biljoen
Parps
Brussel
Weenen (10.000)
11,59
11,591 /2
0,62
14,02
14,06
12,95
12,99
0,40
0,45
Vreemd Bankpapier.
Duitsch, per biljoen
Fransch 14,02
Belgisch 12,95
Oostenrijksch (10.000) 0,40
0,62
14,06
12,99
0,45
Bieden.
Laten