Laatste Benefited. oordeelen naar de sporen die hier en daar zijn waargenotmn. Van Valkenswaard heb- ben zij de richting Le-encfe geKozen, wat inmiddels bevestigd werd door h«t feit dat ook daar op niet minder dan vijf plaatsen bleeK te zijn ingebroken. Dusver is nog niet vastjgesty]d wat er ontivreemd is. Groote bedragen he'eft men nog niet ge- mist. Te Leende is ook ingebroken in het raadhuis; doch daar zijn de dieven blijK- baar in hun werk gestoord. De rijkspolitie te Valkenswaard st,elt een uitgebreid onderzoek in. Bij d« inbraken te Valkenswaard en te Veldhoven is o.a# een rijwiel gestoNn, hetwelk thans door de rijkspolitie te Valkenswaard bij z^keren W. in beslag is genomen. W. blijKt het gekocht te hebben van zekeren S. Deze S. is reeds gearresteerd. Men vermoedt, dat men op deze manier de bende op het spoor kan komen. WETTEN EN „PR1NC1PES". Te Gorinchem, meldt de „Voorw." deden zich deze week twee gevallen voor van niet-aangifte bij geboorte. Het eene gold iemand, die dit voor de tweede maal wei- gerde. Bij een vorige maal is de vrouw ge- straft met hechtenis. Het geldt hier dan ook een z.g. principieele weigering. Man en vrouw willen in het geheel niet met de Ne- derlandsche „wettenrommel" te doen heb ben. In het andere geval bemerkten de betrok- ken autoriteiten aan een geplaatste adver- tentie, dat bij een familie een kindje gebo- ren was, hetwelk niet was aangegeven. Door den ambtenaar van den Burgerlijken Stand is hiervan te bevoegder plaatse ken- nis gegeven. EEN N1EUWE V1SCH. Door de bliekvisschers op het Hollandses Diep zijn> exemplaren gevangen van een houtingsoort, die echter het kenmerkende van onze inheemsche houting mist: den neus, het over de onderkaak vooruitstekeq- de puntje van de bovenkaak. Het is geble- ken te zijn de houting, thuisbehoorende in de Poolsche rivieren. Aan welke oorzaken de wijziging van den trek dezer soort kan toegeschreven worden, is niet bekend, even- min als den weg, dien zij gevolgd heeft. ERNSTIG ONGELUK OP DEN RIJN. Men meldt uit Essen, dat Zaterdagavond op den Rijn bij Duisburg het scheepje Nordster, toen het van een sleep was los- gemaakt, door de sterke stroom tegen een ander schip is terecht gekomen en door-' midden gebroken. De Nederlandsche schip- per W. Kuyper, zijn vrouw en drie kinderen, die in de kajuit waren, zijn verdronken. Twee knechts, die op het dek stonden, vie- len overboord, doch konden gered worden. De oorzaak van het ongeluk is nog niet geheel duidelijk; men zegt dat er -een mis- verstand tusschen den kapitein en den schipper is geweest over de aanlegplaats. IN HET HOL VAN DEN LEEUW. Woensdagavond hebben inbrekers zich toegang verschaft tot het benedenhuis van perc^tj 2e Helmerstraat 106 te Amsterdam dat op het oogcnblik onbewoond staat. Wellic'nt hadden de heeren het gemunt op ©en nevenstaande woning en wilden zij door den tuin van h«t leegstaande huis t>ver de schutting kli rumen. Nadat zij de leegstaande woning waren Dinnengeslopen sloteJi zij de straatdeur met de grendels af; om niet to worden gestoord. Zij wis- sten echter waarschijnlijk niet, dat boven hun operatie-terrein de waarnemend hoofd- oommissaris van politie, de heer C. van Aspeton, woont. Deze hoorde beneden ge- stommel en toen hij bemerkte, dat de knippen van de deur van de ledige woning knarsten, begreep hij dadelijk, dat er lets niet in den haak was. Hij liet echter niets aan de inbrekers merken maar waarschuw- de tolefonisch het bureau Leidscheplein en de bereden politiebrigade. Een groot aantal agenton te voet en te paard was spoedig ter plaatse. Posten stelden zich voor de deur en andere politiemannen be- gaven zich door de woning van de buren naar den tuin. Vandaar werd de aanval be- gonnen. De inbrekers, die zagen, dat zij aan de tuinzijde worden belegerd, poog- den door de voord 'ur te ontsnappen. Zij slaagden daarin niet, maar liepen pardoes in de armen van eenige agenten, die de heeren, het waren er tweg, overbrachten naar het bureau van de bereden brigade en later naar het Leidscheplein. Bij fouil- leering bleken zij in het bezit van inbre- kerswerktuigen. (Hbl.) HET TOPPUNT VAN ONVER- STOORBAARHE1D. Het volgende schier ongeloofelijk ver- haal uit Utrecht, dat niettemin van begin tot einde juist wordt genoemd, vinden we door het U.D. verteld. Zonder eenige ov«rdrijving mag worden gezegd, dat wat Donderdag op den Catha- rijnesingel bij het Zwarte Paart is g©beurd, nog nooit is voorgekomen, aldus genoemd blad. Daar liep midden op den weg een heer te lez«n. Dat mag eigenlijk in dezen modernen tijd niet meer voorkomen. De man liep te lezen. Wat nu zoozeer zijn aandacht boeide we weten 't niet, maar hij was zoo ge- absorbeerd door de lectuur, dat hij nu eens links dan weer rechts van den weg liep. Hij liep, wat men noemt, t,e zeilen. Mag in dezen tijd ook met voorkomen. De gevolgen bleven dan ook niet uit er kwam een auto aan. En als de auto den aandachtigen lezer links wilde pas.seeren, zwaa:de hij naar den linkerkant van den weg, wilde de chauffeur het rechts probee- reii ami lecteur verscheen opnieuw vlak voor den radiateur. Het kon niet anders, of ei" inoest een aanrijding gebeuren. Al lezende werd de man tegen moeder aar- de geworpen; de auto ging over hem heen. Groot ongeluk. Die menschen stroomden toe. Ze dachten minstens een bloederigc mas- sa te zien. Maar de man stond, alsof er niets was gebeurd, kalm op, veegde het stof van zijn kleeren en wandelde verder, pikte den draad van het verhaal weer op en vervolg- de zijn weg lezend. Men zegt zelfs, dat hij, toen de auto over him heenging; den vinger gehouden heeft bij de plaats, waar hij gebleven was, maar dat is nu niet meer te controleeren. MOORD. Een winkejierster te Gent die sinds eenige dagen niet door haar buren ge- zien was werd, gezeten in een stoel en met een gapende wonde boven het rech- teroor; dood in haar huis aangetroffen. In haar woning was alles overhoop gehaald. Op de toonbank van haar winkel lag een briefje van d^n volgenden inhoud: Terwijl ik sliep he-eft zij mij b«stolen, ik heb haar bedreigd en zij heeft ten mes genomen. Toen heb ik haar met een ijze- ren staaf geslagen. (w.g.) Een schipper, die hier veel aan huis komt. De politie meent dat het briefje ge- schreven is met het do«l, haar op cen dwaalspoor te brengen. (Msb.) VLIEGTUIG NAAR BENEDEN GESTORT. Een vliegtuig van de Aerolloyd is tenge- volge van een onweersbui onderweg van Berlljn naar Hoff Wittenberg naar beneden gestort; de bestuurder werd zwaar, de pas- sagier licht gewond. Het vliegtuig ver- brandde. ZELDZAAM ONGEVAL. Te Tavistock (Devonshire, Engeland) heeft zich een bijzonder zeldzaam ongeval voorgedaan, dat bovendien boven verwach- ting goed is afgeloopen. Toen de slager Harold Chave in een slachthuis in genoemde plaats aan het werk was, werd hij door een woedenden stier aangevallen en in de lueht geslingerd. Chave maakte een soort salto mortale, waarbij een zijner voeten aan een van de zolder afhangend toestel bleef „haken", zoodat de man met het hoofd naar beneden kwam te hangen, juist in een kuip met water. Gelukkig slaagde Chave er in, met zijn hoofd uit het water te komen. Intusschen had de stier zichzelf in een touw verstrikt, en was aldus voor eenigen tijd onschadelijk gemaakt. Chave's hulp- geroep deed tenslotte helpers opdagen,, die hem uit zijn netelige positie bevrijdden, voor het woedende dier hem verder te lijf kon gaan. DE SCHEEPSCOMPASSEN. Men is tot de merkwaardige ontdekking gekomen, dat er in de Mersey een plek is, waar de scheepscompassen ernstige storing ondervinden. Men vermoedt, dat er in de buurt een schip is gezonken, dat door het voortdurend gebeuk der golven sterk mag- netisch is geworden. Er is ter plaatse in den laatsten tijd geen schip gezonken, doch men wijst er op, dat het magnetisch worden alleen mogelijk is, als het vaartuig juist noord-zuid ligt. Daarom acht men het waarschijnlijk, dat men te maken heeft met een oud wrak, dat onlangs van digging is veranderd tengevolge van het tij. GRAFSCHENNIS. Te Parijs zijn op het beroemde kerkhof „Pere Lachaise" een jonge man en diens vrouw gearresteerd, onder beschuldiging van het stelen van waardevolle voorwer- pen uit de graven. In het huis, waar het echtpaar woont, vond de politie kostbare vazen, ringen, e.d. ter waarde van 50.000 francs. MOSSELBANKEN. Groote mosselbanken zijn plotseling bij Kernevel aan de Engelsche kust komen bo- vendrijven. De visschers dachten eerst, dat er nieuwe rotsen waren ontstaan. Men ge- looft, dat de mossels naar boven zijn ge- bracht door de een of andere vulcanische gebeurtenis op den bodem der zee. CHARLIE CHAPLIN'S TOONEEL- PLUNJE. De beroemde hoed, schoenen en broek van Charlie Chaplin zijn in de rechtzaal te Los Angeles gebruikt als bewijsstukken in een proces, dat Charlie Chaplin voert tegen Charles Amador, een artist, die den film- spelkoning imiteert. Deze Amador treedt op als „Charlis Aplin". Hij is net eender gekleed als Chaplin en zwaait eenzelfde rottinkje. De verdediger van Amador be- weert, dat Charlie Chaplin geen monopolie heeft ten aanzien van zijn tooneelkleeding, daar eenzelfde plunje reeds in 1889 te Chicago met succes op het tooneel is ge bruikt door een zekeren Bevan, dien Charlie eenvoudig heeft nageaapt. DE OOGEN VAN JACKIE COOGAN. Jackie Coogan is naar Palestina vertrok- ken; zijn oogen zijn van tevoren verze- kerd voor 50.000 pond sterling evenals zijn haren. Er heerschen n.l. twee epidemieen in het Oosten, waarvan de eene een kaal hoofd, de andere blindheid ten gevolge kan hebben. TENTOONSTELLING TE WEMBLEY. De 1 l.OOO.OOOste bezoeker kwam Don derdag op de tentoonstelling te Wembley, d.w.z. op den 104den dag sedert de ope ning. Dat geeft een gemiddeld aantal be- zoekers per dag van 106.'600. In de laatste dagen is dit gemiddeld cijfer sterk over- troffen, daar er alleen in de jongste 8 dagen meer dan een millioen personen de hekken passeerden. WEDSTRIJD TUSSCHEN WANDELAAR EN PAARD. De wedstrijd tusschen den wandelaar- looper C. Hart en het heerenpaard Big Ben op het voetbalveld der Crystal Palace F. C. is ook den derden dag in vlot tempo voort- gezet. In de eerste 4 uren legde het paard 28 mijl af tegen de looper 23, maar in* de laatste zes uur bleven beide zoo goed als gelijk. De totaal-afstand na dertig uur is nu Big Ben 184 mijl 1600 yard, C. Hart 183 mijl 1200 yard, zoodat het paard een ge- ringen voorsprong heeft. Mensch en dier waren aan het einde van den dag in uit- stekende conditie en men voorziet nu reeds een spannend einde. Er kwamen in den loop van den dag weer eenige duizenden toeschouwers den vreemdsoortigen wed strijd een tijdje gadeslaan. HET ETHER-GEVAAR. Nu het gebruik van cocaine enz. tenge volge van de bestaande beperkende bepa- lingen moeilijker wordt, neemt het misbruik van ether, een goedkooper bedwelmings- middel, zulke afmetingen aan, dat verschil-i lende vooraanstaande mediei er bij de re- geering op aandringen maatregelen te tref- fen om het ether-gevaar tegen te gaan. In Montmartre is een zeer winstgevende hand^l ontstaan in flacons ether, die in nachtgelegenheden worden verkocht tegen 20 frs. Ook worden ether-cocktails ver kocht. EEN KOSTBARE ZIEKTE. Volgens het Engelsche departement van volksgezondheid keeren de Engelsche zie- kenkassen jaarlijks gemiddeld 24 millioen gulden aan ziekengeld uit voor rheuma- thiek terwijl 3 millioen werkweken verloren gaan. Wij ontleenen deze cijfers aan het orgaan: „De Haagsche Ziekenkas". In ons land waarvan het klimaat vrijwel met dat van Engeland overeenkomt, zal de verhou- ding dus ongeveer gelijk zijn. Wanneer wij aannemen dat onze bevolking een vijfde bedraagt van die van Engeland, dan kost de rheumatiek alleen aan de ziekenfondsen reeds een kleine vijf millioen, doch wan neer we bedenken, dat een grooter aantal Nederlanders niet lid is van een zieken- fonds dan wel, dan inogen we zonder over drijving aannemen, dat de rheumatiek aan de Nederlanders minstens 10 millioen kost die deels door de ziekenfondsen, deels door de lijders zelf wordt betaald. Bovendien wordt volgens dezelfde schaal in 3/5 millioen weken niet gewerkt, de ar- beid van 300.000 weken wordt verzuimd, een schade dus voor den nationalen rijk- dom. Dit kapitaal zou grootendeels gered kunnen worden zoo ieder bij den kleinsten rheumatiek-aanval Toga-tabletten gebruik- te en ieder zich op deze wijze ook preven- tief wapende. Voorkomen toch is nog beter dan genezen en waar er van hoogste en ge- neeskundige zijde de gunstige werking van Togal wordt erkend en bijna ieder het zij uit eigen ondervinding het zij uit naaste omgeving weet hoe krachtdadig Togal- tabletten gen.ezen, schijnt ons een opwek- king tot het gebruik daarvan een nationale plicht, al ware het enkel maar uit finan- cieele overwegingen zooals wij zooeven aantoonden. OORLOG AAN DE STIJVE BOORDEN. De Amerikaansche geneesheer Schenkel, die eenige jai^n geleden een bond heeft opgericht, welke ten do^l heeft het stijve boord, zooals de heeren om d^n hals dra- gen, te bestrijden is ?en nieuwen kruistocht tegen dit kwellende mode-artikel begon. nen. Hij beweert o.a. dat h^t stijve boord het zonlicht verhindert zijn WeldaJrg« wer king op een mensch zijn lichaam, uit te oefenen. Het boord b^dekt namelijk juist de plek van het menschelijk lichaam waar het zonlicht de gunstige effecten Kan be- reiken. Schenkel heeft reeds een groot aantal volgelingen. In Noord-Amerika tel't zijn bond ruim 3 millioen aanhangers. Even dient te worden opgem'erkt, dat in het begin der vorige eeuw de mode om stijve boorden te dragen, juist uit Amenka tot ons is gekomen. ARCHITECTEN IN HET DIERENRIJK. Het geheimzinnigste di^r van de wereld schijnt de in Australie voorkomende Pla- types te zijn; waarvan kort geled«n twee jongen naar Seydney zijn vervoerd. De directeur van den dierentuin te Syd ney heeft eenige bijzonderheden over dat eigenaardige dier medegedeeld. Het dier legt eieren als «en vogel', groeit op in een buidel als een kangero^, heeft een snavel als een eend en draagt een prachtigen pels. Verder he«ft het klauwen met zwem- vliezen en de mannctjes hebben gifkheren, die zij echter nooit in e*?n gevecht met menschen gebruiken. D'C/C gifkheren schij- nen alleen een wapen bij gevechten van de mannetjesdieren m^t elkaar. De Platypus zwemt onder water Cn legt daar een bouwwetk aan, dat besbind schijnt, om de vijanden in het veiderf te storten. Van den ingang van dat bouwwerK Ieidt een gang naar het binnengedeelte en deze gang heeft «en dwarsgedeelte, aan welks ejnde zich e®n kleine ruimte bevindt. De toegang tot deze gang en de hoofdin- gang zijn met een stuk leem atgesloten, dat het verdere bouwWCrk verbergt en in- dringers in den waan brengt, dat het ge- bouw zich tot deze gangen bepCrkt. Ver- wijdert men de afsluiting, dan ziet m«n, dat de tunnel zich voortzet, w^er een dwarsgang heeft, eveneens door 'n leemen deur afgesloten. Na deze versperring de gang verder volgend, vindt men eindelijk de derde en laatste deur, die toegang geefy tot het eigenlijke nest van den Platypus, waar de eieren gelegd worden. Deze talrijke gebouwen worden naar een zelfde plan gemaakt. H«t dier neemt iede- ren keer de Nemstukken, die' de gedeel- ten van zijn huis afsluiten, weg en brengt ze bij het i n- en uitgaan wper netjes op hnn plaats. HET EINDE VAN EEN SPELER. Aan de N. S. Crt. werd uit Malang ge- meld dat op den top van den Ardjoeno het geraamte van e€n Chinees werd gevonden, hetwejk op genoemde plaats ongeveer vier maanden inoet hebben gelegen. In de zakken werden «enig geld en een briefje gevonden, waarop namen van familieleden te Malang stonden. Aan roof- moord kon niet gedacht worden. Te Malang is nu volgens genoemd blad gebleken, dat een zekere Lie Tiam Sioe sedert vier maanden spoorloos is verdwe ll en. Hij is nl. zonder bericht achter te laten, vertrokken en h^eft niets meer van zich laten hooren. De gruweiijk® vondst op den top van den Ardjoeno is het tra- gische eind van de ev«n tragische geschie- denis van den gewez^n firmant van de voormalige toko Oei Moo Liem te Malang. Bij den dood van Tjioe Tjang Bo werd Oedoelde toko onder dcnzelfden naam door den employe Lie gedreven en wel, oin- dat er geen matinelijke erfgenamen waren en de weduwe niet in staat bleek te zijn de zaak zelf te drijven. Lie bleek iemand te zijn die zijn werk goed verrichtte. On der hem kwamen filialen tot stand te La- wang en te Dampit en de firmanaam werd voor de tweede maal veranderd in Lie Tiam Sioe. Lie raakte echter verslaafd aan het spelen en verloor duizenden per maand aan de baccarattafelzoodat de zaak bin- nen korten tijd failliet werd verklaard. Nergens meer in Malang kon hij een be- trekking krijgen omdat men hem wan- trouwde. Hij probeerde wel buiten Ma lang een werkkring te vinden, doch ook dit gelukte hem niet. Zoo vertrok hij vier maanden geleden. Waarheen dat wist niemand. Totdat de rest is bekend. EEN NIEUW SOORT PLOEG. J. T. schrijft in het R. N.: De machines die voor het machinaal be- j werken van den bodem gebruikt worden; s hebben zich in rechte [ijnen uit de oudste vormen van spade en ploeg'schaar ontwik- keld, en de gedachte, voor bodembewer- king roteerende gereedschappen te gebrui ken', kon niet in praktijk gebracht worden daar de uitvinders zich niet van de oor- spronkelijke voimen der w^rktuigen kon den losmaken. Eerst vrij laat gelukte het; een eenigszins bruikbar« grondfrees te ma ken, doch daarmede had men ni^t het ver- wachte succes. De vast op e'en draaiende as bevestigde gereedschappen werden in een scherpen bod«m spoedig stomp, bra- ken af op steenen «n brachten schadelijke stooten op drijfwerk en motor over, die daaronder bezweken, en alleen op veen- grond kon deze grondfrees m«t goed ge- volg gebruikt worden. Een Zwitsersch^ ingenieur heeft tenslott'e alle moeilijkhe- den opgeLost en e€n werktuig vervaar- digd, dat, gecombineerd met d€n moder nen benzine- of oliemotor, een goede hulp voor den landbouwer zal zijn. Het gereedschapdat het eigenlijke grondwerk verricht; bestaat Hit een zeer elastische veer van rond staal, den zgn. grijpklauw, waaraan veerend, gemakke- lijk afneembaar en te verwisselen, beves tigd is de nagelklauw, die den bodem bewerkt. Deze werktuigen geven toe en wijken uit als zij op hindernissen stooten, aN de klauwen van eeii gravend dier sjaan zij in de aarde, waarbij de grijp klauw steeds gescherpt wordt, zoodat hij zelfs in kiezelachtigen grond niet stomp wordt. Een aantal zulke klauwen zijn aan den omtrek van een, om zijn as, draaien de trommel aangebracht, die door een Jangzaatn voortrijdenden explosiemotor in beweging wordt gebracht en d« klauwen grijpen de een na d«n anderen in den grond, die opengescheurd «n omgewoeld wordt, waarbij geen kluiten ontstaan. De motor- of stoomploeg is, afgezien van zijn hoogen aanschaffingsprijs, alleen bruikbaar voor uitjgestrekte gronden en heeft zeer veel ruimte noodig. De boven omschreven machine wordt ook in klein model uitgevoerd, als een soort kari met een motor van 2—4 of 8 P.K., waar de ar- beider naast loopt, die ze bedient met (wee krukken, die in (aGle richtingen versteld kunnen worden, zoodat het werktuig ook voor kleine perceelen land en zelfs voor tuinbouw gebruikt kan worden, daar het mogelijk is, zelfs tusschen rijen boomen oi planten te ploegen, indien slechts een ruimte van 0.50 M. ter beschikktng bleef. Het groote model dat voor uitgestrekte landerijen in aanmerking komt, zi©t er uit als een tractor met tVee drijfwielen en een motor van 30 P.K. en wordt bestuurd en bediend van een zitplaats voor op de machine, met een stuurwi^I en de noodige handles. - EEN OUD GEBRUIK in Quebec wil dat als het gerechtshof bij eenkomt en de rol vermeldt geen zaken, de voorzitter van de bijzit'ters een paar handschoenen ten geschenke krijgt. De tegenwoordige president komt echter steeds met een betrokken gezicht ter zit- ting, want hij heeft reeds een kast vol handschoenenhetgeen voor de mora- liteit van de Quebecsche burgers pleit. POOL-AVONTUUR. George Binney, de leider van de Oxford Pool-expeditie, die zich het verdere onder zoek van Spitsbergen en Noord Oostland ten doel heeft gesteld, heeft 'n gevaarlijken drijftocht in zijn watervliegtuig moeten af- leggem, dien hij in een uitvoerig bericht be- schrij.f t. Na verscheidene proefvluchten steeg hij 14 juli op met den piloot, kapitein Ellis bij Green Harbour bij een sterk be- wolkten hemel. Het eerste uur ging de tocht op een hoogte van 700 voet noord- waarts, zonder dat er iets op wees, dat de motor niet in orde was. Maar tusschen Prins-Karel-land en Hoofdland stond de motor plotseling stil, omdat er iets gebro ken was. Door den storm en het ijs was het absoluut onmogelijk aan de kust te landen en zoo moest het vliegtuig boven zee dalen. Een sterke stroom en een heftige wind dreven de machine noordwaarts. „Onze eerste poging", schrijft Binney, „was ons kleine roeibootjes te maken uit de levens- middelenkisten met behulp van de ijsbijlen en dan te peddelen. 2/2 uur werkten wij in- gespannen, maar wij kwamen weinig voor- uit. Tenslotte moesten wij ons in de hut terugtrekken en probeerden we ons in onze slaapzakken te verwarmen. Daar nevel en een zware zee den toestand voortdurend dreigender maakten, togen we aan het werk om met behulp van alle mogelijke gereed schap een anker te maken, dat de snelheid verminderen zou, waarmee we voortdreven. Dat hielp echter ook niets. Wij r.aderden nu de open zee tegenover Koningsbaai. Wij hoopten, dat het expedi- tieschip „Polar Bjorn, dat ons van het Noorden uit zocht en ons kleinere schip „Oiland", dat van uit het Zuiden kwam, ons vinden zouden. Wij hadden ook een beetje hoop, dat wij het waarnemingsstation van Quadehock bereiken konden, of dat we. van daaruit gezien zouden kunnen worden. Om 6 uur 's avonds dreven we Quadehock voorbij. Daar het uitzicht zeer slecht was, schoten we vuurpijlen af, zonder de aan dacht op te wekken. Onze toestand was zeer -hachelijk, daar we in open zee waren. De golven speelden over de propeller van het vliegtuig en wij waren bang, dat het totaal vernield zon worden. Wij waren hon- gerig en dorstig. Onze watervoorraad was klein, wij probeerden den dorst door het rooken van eenige sigaretten te verdrijven. Om 10 uur 's avonds dreven wij Westelijk van Kaap Mitre voorbij. Wij hadden petroleum en benzine boven de hoog opslaande golven uitgegoten om die te doen bedaren. Zooals wij nu weten, zag de Noor Finn Devoldd op het Qufad-e- hock-station na het avondeten iets, dat er uitzag als een „zware ijsberg", en consta- teerde toen met zijn zeekijker, dat het ons vliegtuig was. Dadelijk ging hij met zijn broer en den zeeman Jakobson in een mo- torboot en dank zij hun flinke optreden, wisten ze ons te bereiken. Wij dankten ons leven aan de bewonderenswaardige vast- heid van het vliegtuig en aan de opofferin- gen van onze redders. Met behulp van eieren van eiderganzen en van ham kwa men wij weer spoedig op krachten". LNGEZONDEN MEDEDEELINGEf* Foster's Zalf verdrijft onuitstaanbare kwel- lingen van aambeien en gaat ontsteking tegen. Inderdaad een probaat geneesmiddel. Per doos j 1.75, per tube 1.4 EEN VREESELIJK AUTOBUS-ONGEVAL ZWOLLE. In den afgeloopen nacht heeft bij Heino een ernstig ongeval plaats gehad, waarbij 6 pprsonen het leven ver loren. Een autobus van den heer Van Doe- velaar uit Heino kwam met 16 of 17 land- bouwers van de kermis te Raalte terug. Omstreeks half drie had, toen men reeds nabij de bestemming was, een ontploffing plaats, waardoor de autobus in brand vloog. De autobus, die voor het eerst in ge bruik was, werd van achteren gesloten. Dientengevolge konden alle inzittenden niet tijdig genoeg er uit komen en beliepen 6 lichte en 1 zware brandwonden, terwijl 6 personen in de auto, die is uitgebrand, ver- brand zijn. Het was niet mogelijk de iden- titeit van de verkoolde lijken vast te stellen. De gewonden zijn naar Zwolle overge- bracht. Onder de lichtgewonden is de chauffeur en de zoon van den eigenaar. Volgens het bericht heeft de chauffeur mee- gedeeld, dat hij te Raalte wel heeft opge- merkt, dait er iets aan den motor haperde, doch hij meende er zoo wel mede thuis te zullen kunnen komen. De politie stelt naar een en ander een onderzoek in. SCHEEPVAARTBEWEGING. 23 Aug. Eng. s.s. Northdale, 1993 M3., fosfaat, van Gent naar Dublin. Eng. s.s. Eltham, 1943 M3., ledig, van Antwerpen voor Gent. Memel. s.s. Hollandia, 3657 M3., ledig, van Antwerpen voor Gent. Fransch s.s. Phryne, 8189 M3., ledig, van St. Nazaire voor Gent. Danz. s.s. Mottlau, 2367 M3., hout, van Rafso voor Gent. Eng. s.s. E. Rose, 751 M3., ledig, van Londen voor Gent. Eng. s.s. Yorkdale, 2203 M3., kolen, vaq Goole voor Gent. Eng. s.s. Mayfield, 1819 M3., kolen, van New-Castle voor Gent. Eng. s.s. Deneside, 931 M3., ledig, van Rochester voor Gent. Eng. s.s. River Crake, 1892 M3., ledig, van Gent naar Goole. Eng. s.s. Fernande, 3711 M3., ledig, van Gent naar Goole. Eng. s.s. Criehtoun, 3184 M3., stukg. van Gent naar Lei-th. Lett. s.s. Krimulda, 5579 M3., ledig, van Gent naar Rotterdam. Eng. s.s. Hayle, 1344. M3., ledig, van Gent naar Antwerpen. Eng. s.s. Gen. Havelock, 2073 M3„ stukg. van Gent naar New-Castle. Eng. s.s. York, 3202 M3., stukg. van Gent naar Hull. Eng. s.s. Fodhla, 1138 M3., kolen, van Methil voor Gent. Belg. s.s. Brabo, 2285 M3., kolen, van Goole voor Gent. Eng. s.s. Kalua, 2043 M3., kolen, van Goole voor Gent. Deensch s.s. Ester Maria, 5278 M3., hout, van Helsingfors voor Gent. 24 Aug. Eng. s.s. Falcon, 1910 M3., situkgoed, van GentTer Neuzen naar Londen. Eng. s.s. Alt, 2840 M3., stukgoed, van Gent naar Goole. Eng. s.s. Tamworth, 3770 'M3., ledig, van Gent naar Tyne. Eng. s.s. Greenawn, 2201 M3., ledig, van Gent naar Goole. Eng. s.s. Mayfield, 1819 M3., ledig, van Gent naar Antwerpea Spaansch s.s. Frumiz, 4441 M3., fosfaat, van Riemen naar Bilbao. Eng. s.s. Mersey, 2934 M3., stukgoed, van Goole voor Gent. Deensch z.s. Flora, 849 M3„ hout, 'van Kotka voor Gent. Danz. s.s. Hansa, 2102 M3., hout, van Kotka voor Gent. Eng. s.s. Blackcock, 1393 M3., stukgoed, van Londen voor Gent. Eng. s.s. Borthwick, 3182 M3., stukgoed, van Leith voor Gent. Eng. >s.s. Horn, 1815 M3., kolen, van Goole voor Gent. Zweedsch s.s. Aina, 3733 M3., hout, van Pitea voor Gent. 25 Aug. Danz. s.s. F. G. Reinhold, 3363 M3., hout, van Rafso voor Gent. Fransch s.s. St. Pierre, 6951 M3., fos faat, van Sfax voor Gent. Fransch s.s. Sarrebourg, 8987 M3., fos faat, van Casa Blanca voor Sas van Gent. Belg. s.s. Rosa, 3121 M3., kolen, van Leith voor Gent. Eng. s.s. Heriot, 3506 M3., stukg. van Antwerpen voor Gent. Eng. s.s. Ualan, 1394 M3., fosfaat, van Ter Neuzen naar Tapsham. Langs de Westsluis alhier zijn 2 binnen- vaartuigen op- en 2 afgeschut; langs de Middensluis 20 op- en 13 afgeschut; langs de Oostsluis 52 op- en 49 afgeschut. A. C. LENSEN'S STOOMVAARTMAAT- SCHAPPIJTER NEUZEN. s.s. HELENA in lading te Rotterdam voor Stockholm. s.s. MAGDALENA in lading te Lulea voor Vlaardingen. s.s. TERNEUZEN is tossing te Antwer- pen. Wisselkoepsen. Amsterdam, 27 Augustus 2 uur. Londen Berlijn, per biljoen Parps Brussel Weenen (10.000) 11,59 11,591 /2 0,62 14,02 14,06 12,95 12,99 0,40 0,45 Vreemd Bankpapier. Duitsch, per biljoen Fransch 14,02 Belgisch 12,95 Oostenrijksch (10.000) 0,40 0,62 14,06 12,99 0,45 Bieden. Laten

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1924 | | pagina 3