SPORT.
6EMEN6DE BER1CHTEN.
AANBESTEDING BOUWEN
WOONHUIS.
Door den architect L. die Bruijme alhier,
werd Zaterdag aanbesteed het bouwen van
een woonhiuis aan den oprit naar de Sch-el-
dekade te Ter Neuze-n,.
Voor het metseiwerk werd ingeschreven
door: W. Reinhoud f 1900, P. W. en W. M.
Nieuwelink f 1768, Gebr. Van der Velden
/1760 en J. C. de Vos te Zaarnslag f 1522.
Voor het timmerwerk door: P. A. Leun-is
1600, G. Rijnberg 1499, P. L. Bo: gaard
f 1496, F. C. Her re bout 1495, P. A. Mielen
f 1330 en A. Roov-ers f 1295.
Voor het glas- en verfwerk door A. van
Duijsse voor 240 en A. Guilliet Zoon
210.
Voor het mets-el- en timmerwerk gec-om-
bineerd door P. J. J. H. Rijnberg voor
f 3596.
Gegumd aan de heeren Gebr. Van der
Velden-, A. Roovers en A. Guilliet Zn.
ZEEUWSCH-VLAAMSCHE TRAMWEG-
MAATSCHAPPIJ.
In de Zaterdagmorgen te Ter Neuzen
gehouden vergadering van aandeelhouders
der Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg Mij.,
werd het jaarverslag over 1923 uitgebracht,
waaraan het volgenide is ontleend:
Over het algemeen gemomen was de toe-
stand van den handel en de industrie in het
district in het jaar 1923 weder met gu-nstig.
De streek is voor haar afzet voornamelijk
aangeweze'n op Belgie en Erankrijk. De
voortdiurende daling van den wisselkoers
aldaar beiefnmerd-e den handel in land-
bouwproducten ten zeerste en veroo-rzaakte
een toestand van algemeene malaise in dit
grensgebied. Ook de handeldrijvende mid-
d-ensiand onidervond een sterke concurrence
wegens den lagen stand van den franc.
Suikerbieten werden zeer veel uitgczaaid;
het beschot was minder dan verleden jaar.
Ondanks het groote prijsverschil tussch-en
levering aan tram en levering aan water of
spoor, kan het quantum, dat aan de maat-
schappij ten vervoer werd aanigebodcn, al-
lesz-ins bevredigend worden genoemd. De
slechte weersgesteldheid tijdens den aan-
voer van het land naar de laadplaatsen was
op deze hoeveelheid van gunstigen invloed.
Het vreemdi^ingenverkeer in de streek
vv as g-ering en bepaalde zich tot doorgaan-
de reizigers van en naar Belgie. Tegen het
einde van het jaar was eenige opleving in
den handel merkbaar.
De totalie bedrijfsontv. bedoegen dit
jaar 588.817.69'/2 of 87.272.21 (A min
der dan in 1922. Deze vermindeiin-g is
grootendeels ontstaan doordat in Januari
1922 nog een aanmerkelijke hoeveelheid
suikerbieten werd vervoerd, terwijl zulks
thans in Januari niet het geval was. Het
vervoer van reizigers en gewone goederen
liep lets tenug. De bedrijfskosten waren
f 12.359.94y2 hooger dan in 1922 en bedroe-
gen nu 486.303.61 J/2. Dat het kostencijfer,
ondanks mindere personeelkosten, eenige
s-tijging te zien heeft is hoofdzakelijk een
gevolg van ten laste van de bedrijfsrekening
uitgevoerde vernieuwingen van den boven-
bouw van de oude lijn SchoondijkeIJzen-
dijkeVel-dzieshtgrens. Bij overname in
1922 van deze lijn was geen vernieuwings-
fonds aanwezig, terwijl de sindsdien voor
dit baangedeelte gereserveerde bedragen
niet toelieten de verniieuwingskosten jit het
fonds te bestrijden. De bedrijfsreaening
sliuit met een zeer bevredigend batig slot
van f 102.514.08. De ikaspositie was op het
einde van het boekjaar beduidend gun-
str.-er dan een jaar tevoren.
Met tingang van 1 Januari 1923 is de
kindertoeslag ingetrokken, terwijl op 1 April
1923 eenige loonsverlaging werd inge-
voerd. Van de voorgenomert tweede loons
verlaging in den loop van dit jaar werd af-
gezien. Op liaatstgenoemden datum is
tevens 'n reorganisatie van de personeels-
formatie doorgevoerd, waarmee inkrimping
van het aantal beambten gepaard ging. Ver-
dere i-nkirimping werd, ook al met het oog
op eventueele uitvoering van nog in studie
zijnde belangrijke -uitbreidin-gs werken, voor-
loopig niet wen-schelijk geoordeeld. Op 31
Dec. 1923 waren 125 person-en in vasten en
12 in los-vasten diienst der maatschappij.
De exploitatielengte der lijnen bleef 95.057
K. M. Ondanlks de onigunsitige weersgesteld
heid, sameiwalilende met een druk bieten-
vervoer gedurende het laatste kwartaal, zijn
de baan, sporen en wissels in goeden staat
van onderhoud.
De aanlegplannen BreskensHoofdplaat
moesten ook dit jaar blijven rusten.
De 22 locomotieven der Maatschappij
legden samen 518.020 K. M. af.
De periode van slapte in het reizigers-
verkeer, welke in het vorig jaarverslag
werd geconstateerd als gevolg van de ma
laise in de zakenwereld, bleef ook in 1923
aanhiouden ofschoon in minidere mate. Ook
de toenemende cdncurremtie van geregelde
en ongeregelde autobusdiensten veroor
zaakte eene achteruitgang in het verkeer per
tram. Er werden 23505 reizigers minder
vervoerd dan in 1922; de opbrengst was
f 13.516.751/2 lager. Eenige vermindering
van de opbrengst van het bagagevcrvoer
ging hiermede gepaard.
Het goederenvervoer vermeerderde in ge-
wicht dit jaar in vergelijking met 1922 voor
wat betreft de gewone goederen, doch dat
der suikerbieten liep lets terug tengevolge
van aanmerkelijk minder Januarivervoer,
Werd in 1922 een cijfer van ruim 158V2
millioen K.G. suikerbieten (waarvan 20'/2
millioen in Januari en 138 millioen in 't na-
jaar), dit jaar was het 149 millioen (waar
van bijna /2 millioen in Januari en 148^2
millioen in 't najaar). Ofschoon in Januari
1922 aan bietenvracht 68.940.05 geno-
teerd staat bleef in 1923 de totale bieten-
opbrengst slechts f 58.265.94 lager dan in
1922.
Het vervoer van andere goederen ver
meerderde, echter bleef het vrachtop-
brengst lager dan in 1922. Met de concur-
rentie van virachtrijders en scheepvaart moet
ernstig rekening worden gehouden en werd
de mogelijkheid om zaken te doen vergroot
door toepassing van lagere tarieven bij
oonitract.
Omtrent de grondslagein van eene nieuwe
regeling der vergoedingen voor het post-
vervoer, werden onderhandelingen gevoerd.
In verband daarmede is de 100 pCt. verhoo-
ging op de oorspronkelij'ke vergoedingen
ingetrokken en konden over de twee laatste
kwartalen slechts voorloopige declaratien
worden ingediend. Dientengevolge is het
opbrengstcijfer van het postvervoer dit iaar
f 2632.26 lager.
Gedurende 1923 kwamen 3 persoonlijke
ongelukken voor, waarvan 2 met doodelijken
afloop. Voorts hadden 14 niet ernstig mate-
rieel ongevallem plants. Bij geen dezer on-
gevallen is gebleken van schuld of grove
nalatigbeid van de zijd'e van het personeei.
Het maatsehappelijk kapitaal bleef
/l.500.000, waarvan f 300.000 ongeplaatst.
Van de 5 pCt. leening werd 6000 afge-
lost, van de 7 pCt. leening f 16.662.74. Van
het rijk werd het restant van het renteloos
voorschot ontvangen ad 5667. Een bedrag
van f 10.000 lis gereserveerd voor een te
stichten _pensioenfonds. Aan hrandstoffen-
subsidie is door het rijk uitgekeerd
49.561.50, voorshands bij wijze van rente
loos voorschot. Nader verkregen inlichtin-
gen omtrent het juiste karakter van de hulp
gaf aanleidiing dit bedrag in mindering der
tractiekosten te brengen. Na boeking van
84.089.10 afschrijvingen, blijft een batig
saldo van 51.912. Voorgesteld wordt dit
te bestemmen voor uitkeerimg van 4 pCt.
dividend, is 48.000 en het restant ad /3912
te reserveeren voor dividendbelasting
Uit de statistische gegevens, welke aan
het verslag zijn toegevoegd, blijkt, dat de
totale opbrengst was in 1913 /588 S17.695
en in 1922 676.089.91; de opbrengst van
personenvervoer en bagage respectievelijk
J127.820.92 en f 14.250.87]/2goederen-
verv. en post f 449.856.71 en f 520.715.58;
bieten alleen f 376.275.45 en f 434.541.38.
Vervoerd werden in 1923 181.635 tonnen
goederen; in 1922 185.727; bieten in '23
149.028 en 157.664; reizigers eerste klas-
se 20803 en 21641, tweede klasse 222.067
en 239637. De totale exploitatiekosten
waren resp. f 471.303.611/2 en f 473.763.67,
het winstsaldo resp. f 102.514.08 en
f 202.326.24 (in 1921 een wins: van
f 52.853.99y2 en in 1920 een verlies van
f 16.140.30. Op 31 Dec. waren resp. 137
en 171 personen in dienst. Het brandstof-
fengebruik was resp. 2800005 K.G. en
3243659 K. G., het smeermiddelverbruik
26201 en 23203 K. G.
De winst- en verliesrekening wijst in
debet de volgende posten aan: rente 5
pCt. leening f 43.850; storting in het ver-
nieuwiingsfonds van den weg jf 20.100; idem
van het rollend materieel f 18.019.22; af
schrijvingen f 84.089.10 en winstsaldo
f 51.912.
De volgende oreditposten treffen wij
aan: saldo bedrijfsrekening f 102.514.08;
idem exploitatie voertuigweegbruggen
f6296.1754; id. interestrekening f 7533.51;
dividend 1923 stoomtram Hulst-Wal-
soorden f7200; subsidien van provincie,
polders en gemeenten en diverse baten
f 94.404.3554.
STOOMTRAM HULST-WALSOORDEN.
In de Zaterdag te Ter Neuzen gehou
den vergadering van aandeelhouders werd
het jaarverslag uitgebracht waarvan het al
gemeen gedeelten gelijlk is aan het ook in dit
nummer voorkomende verslag van de
Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschap-
Pij-.
De totale bedrijfisontvangsten bedroegen
in 1923 f 80369,96 of f 5453,29 minder dan
in 1922 tengevolge van teruggang in het
vervoer van reizigers en gewone goederen.
De bedrijfskosten daalden met f 5688.81 tot
f 67183,74, hoofdzakelijk tengevolge van
minder personeei kosten en lager huur van
materieel.
Het voordeelig saldo is over 1923
f 13186,22 tegen over 1922 f 12950,65.
De totale opbrengst was in 1923
f 80.369,96 in 1922 f 85,823,20, van per
sonenvervoer en bagage respecrivelijk
f 23.343,56 en f 26.840,00(4goederenver
voer en post respectivelijk f 54.296,05 en
f 57.339,6154reizigers eerste klasse
f 3880,64 en f 4763,03(4, tweede klasse
f 17.669,01 en f 20.089,42. Vervoerd wer
den resp. 26808 en 26442 tonnen goederen.,
waarvan 18221 en 17478 bieten; 7092 en
8076 reizigers eerste klasse, 65561 en 73710
tweede klasse. De exploitatiekosten respec
tievelijk f 67.183,74 en f 72.872,55, winst
saldo f 7851,60 en f 8265,69 (1921
f 20.851,60 en f 27.489,81).
Voorgesteld wordt van het winstsaldo
f7200 te bestemmen voor een uitkeering
van 4 pet. dividend en f 651,60 te reservee
ren voor dividendbelasting.
De winst- en verliesrekening geeft 'n de-
betzijde: rente 4 pet. leening f 1035; saldo
interestrekening f 310,90; koersverlies op
effecten f 3722,62; storting in bet vernie-
wingsfonds f 3027,50, afschrijvingen
f 1620.91; winstsaldo f 7851.60 en aan
de credlietzijde: saldo bedrijfsrekening
f 13.186,22; vergoeding Z. V. T. M. voor
medegebnuik van het baanvak Klooster-
zande-Walsoorden f 1500; reservekoersver-
schil effecten f 2882,31.
UITVOERING WATERSTAATSWERKEN.
De levering en in voorraadshoopen zet-
ten van steenslag en grind iangs de wegen
van het kanaal van Ter Neuzen en dc rijks-
waterleidingen wederzijds het kanaal. is ge-
gund aan de N.V. Neuzensche Handel in
bouwmaterialen enz. „De Hoop" te Ter
Neuzen voor f 1793 voor het eerste en
f 2655 voor het tweede perceel.
De bestratinigswerken op de wegen be-
hoorende tot de werken van het kanaal van
Ter Neuzen is gegund aan J. P. de Vos al
hier voor f 11.967.
Ten slotte werd het onderhouden van het
teer- en carbolinewerk van de kunstwerken,
aanlegplaatsen en verdere inrichtingen be-
hoorende tot het kaniaal van Ter Neuzen en
de rijkswaterleidingen gegund aan G. A.
van der Straaten te Ter Neuzen voor f 3784.'
ZAAMSLAG.
Voor het beroep bij de Chr. Geref. kerk
alhier is door Ds. J. L. de Vries te Rijns-
biirg bedankt.
KOEWACHT.
Zondag n.m. werd op de bovenzaal van
de Zusterschool de gewone jaarlijksche al
gemeene vergadering gehouden van de
Cooperatieve Boerenleenbank alhier. Een
groot aantal leden waren opgekomen. De
kassier, de heer A. Geerards bracht een uit-
voerig verslag uit over de werkzaamheden
van de bank gedurende haar 20ste boekjaar.
Daaruit bleek, dat de Bank steeds in bloei
vooruitgaat. Op 1 januari 1923 was op de
spaarbank geplaatst f 367.389,99 In het
vorig jaar werd ingelegd f 126.921,88 en
terugbetaald f 92.358,45; zoodat op 1 Ja
nuari LI. geplaatst was 401.953,02.
Aan rente werd betaald of bijgeschreven
f 15.435,32. Aan voorschotten werd in 1923
verleend f 17.135 en terugbetaald f 17.310.
Op 1 Jan. liepen er 119 voorschotten te
zamen groot 231.452,43.
In loopende rekening werd uitgegeven
f 159.638,62, ontvangen f 133.264,88. Er
werd een winstgemaakt van f 1638,32. Deze
werd in reservefonds gestort, dat daardoor
steeg tot circa f 13.000.
De rekening en balans over 1923 werd
na onderzoak met algemeene stemmen
goedgekeuird. Tot bestuurslid werd herko-
zen de heer E. v. d. Vijver, tot lid van den
Raad van Toezicht de heer Alph. de Waele.
Ingekomen was een adres van het b.estuur
van de Landbouwwinterschool te Hulst met
verzook over het jaar 1924 een bijdrage te
willen verleeren tot instandhouding der
school. Besloten werd /50 te verleenen.
Nederlandsche Voetbalbond.
Afd. IV. 3 kl. A.
Wedstrijduitslagen van Zondag 27 April.
Walcheren—B. O. Z. 2—1
Kampioenscompetitie 3e klas.
Eindhoven II—Zeelandia I 3_o
Zeelandia
12
11
0
1
22
Terneuzen
12
7
2
3
16
B. O. Z.
12
4
4
4
12
Middelb. II
12
4
3
5
11
Walcheren
12
4
3
5
11
Goes
12
4
1
7
9
Vlissingen 1112
0
3
9
3
VOETBAL.
HOLLAND—BELGIe. 1—1.
Giisrteren had weder de jaarlijksche ont-
moeting te Antwerpan plaats van het Neber-
landsch en Belgisch elftal en als altijd wa
ren voor deze ontmoeting duizenden Neder-
landers naar de Scheldestad gekomen om
dezen emotievollen strijd bij te wonen, zoo
dat dien dag in de stad een vroolijke drukte
heerschte. Wei opmerkelijk was het, dat
men algemeen een Nederlandsche nederlaag
verwachtte, doch men hoopte dat de Oranje-
ploeg zich zoo kracbtig mogelijk zou geveni.
Nadat het middaguur verstreken was, zag
men reeds clubjes Hollanders naar het
Beerschotterrein trekken en om half twee
was het zeer moeilijk om in de overvolle
trams te komen en ook de taxi's hadden
moeite om aan de vraag te voldoan zoodat
er velen de beenen mair gebruikten om het
terreim te bereiken.
Tegen 3 uur was het stadion geheel be-
zet en de naar schatting 30.000 bezoekers
zagen met bezorgdheid naar de lucbt want
een motregentje begon te vallen en de lucht
werd steeds donkerder. De regen viel en
het is blijven regenen tot na den wedstrijd,
Toen de Oranjeploeg verscheen werd zij
luide begroet door de vele Hollanders, doch
dit werd inog overstemd toen het Bclgische
elftal verscheen.
Een muziekgezelschap was niet aanwezig
om de gebruikelijke volksliederen te spelen,
en nadat de Hollandsche aamvoerder aan«
zijn Belgischen oollega bloemen had aange-
bodart, klor.k het fluitj e van den Engelschen
sciieidsrechter Kingscote.
Denis wind den opgooi en verkiest met
wind mede te spelen.
Direct daarna pakken de Belgen aan,
doch de Hollandsche achterhoede weet het
gevaar te keeren en de bal is reeds aan het
Belgische doel.
De strijd is uitersit spannend en zoo
verbazend snel, dat nauw het eene doelge-
bied gezuiverd is of het andere is reeds in
gevaar.
Men ziet reeds, dat de elftallen aan
eikaar gewaagd zijn en tot het uiterste zal
worden gestreden.
Een keihard schot van Pijl vliegt tegen
de paal, en als daarna deze den terugkaat-
senden bal nogmaals inzet kopt een der
Belgische achterspelers uit het doel. De
Hollanders zijn thans iets sterker door hun
verbazende snelheid, doch het sanienspel
der Belgen is beter en valt ieder op. De
Hollandsche doelverdediger laat eenmaal
den bal uit de handen vallen doch gelukkig
kan Tetzner nog juist den bal in het veld
zenden.
Direct daarop is De Bie reeds in actie en
stopt al vallende een hard schot van Pijl.
Voortduirenidi zetten die bezoekers de elf
tallen aan, doch dit is werkelijk niet noodig
want alle spelers geven zich geheel. De
Natris krijgt weimig ballen toegespeeld en
kan zich niet ontplooien, vportdurend be-
waakt door den Belgischen' rechtsmidden-
speler.
Bij de rust is de stand 00. Als weer be-
gonnen wordt gaat het spel nog even snel
op en neer als bij den aanvang.
Eindelijk heeft Visser succes die een hem
toegespeelden bal langs Die Bie in het net
kan zetten. Hoeveel Hollanders er waren
kon men toen pas zien want aan het ge-
jubel komt geen einde.
Reeds gaat de bal weeir op en neer en nog
vwriger wordt gespeeld. Een paar maal
moet thans worden gestopt wegens een on-
geval een der spelers oyerkomen, doch ge
lukkig kan spoedig het spel worden hervat.
De Belgische voorhoede zwoegt en voor-
al Bastin valt thans op, een speler die zelfs
tot de laatste minuut een gevaar was voor
de Nederlandsche achterhoede. Steeds werd
hem den bal -toegespeeld en telkens weet
hij den bal tot voor het doel te brengen.
Een hard schot wordt door Van der
Meulen gestopt, d-oeh als de bal weer in het
doel geschoten wordt moet een der Oranje-
achtarspelers het doel zuiveren. Helaas de
bal was even de doellijn gepasseerd en de
s-cheidisrechter wijst naar het midden. De
stand is gelijk! Het gejnich dat nu los brak
is geweldig.
Nog slechts -enkele minuten zijn te spelen
en nu zijn de Belgen sterker want de Hol
landsche spelers geven meer t-eekenen van
vermoeidheid dan de Belgische. Bastin rent
er nog lustig op los, en de Hollandsche
achterhoede moet thans zijn vele schoten
tot corner verwerken. Geen dezer hoek-
schopp-en hebben succes, en taai houdan de
Oranjemannen stand. Nog een uitval van
De Natris, weer komt de bal bij het Neder
landsche doel en de scheidsrechter kondigt
het einde aan.
Het eind van een spannenden en ccbitte-
renden wedstrijd.
NAC behaalde gister door met 3—1
van PSV te winnen het kampioenschap
le klas afd. IV.
RECHTSZAKEN.
DE BRUSSELSCHE BANK VOOR DE
RECHTBANK TE MIDDELBURG.
.^'/e'dagmiddag heeft de rechtbank te
Middelburg uitspraak gedaan in de /aak
tegen H. Winsp. van de Bruss. bank en
Vi d>r- van het biikantoot
dier Bank te Middelburg. Zooals destijds
gemcld, werd voor 14 dagen tegen W we
gens oplichting en verduistering 4 ijaar
en tegen v. P. wegens oplichting 2 jaar
gevorderd. Laats'tgenoemde weird op 12
April op verzoek van zijn verdediger 0p
vrije voeten gesteld.
Alvorens de niotieveering van het vonnis
voor te lezen, deelde de president mede,
dat bekl. v. P. door de rechtbank was vrij-
gesproken en W. was veroordceld tot 2
jaar en 6 maanden gevangenisstraf met af-
trek van het voorarrest.
EEN ONGELUK BIJ DE K. L. M.
Nadat de Kon. Ned. Luchtvaartmaat-
schappij gedurende vier jaren v-erschi!lende
geregelde diensten naar Jiet buitenland heeft
onderhouden, zondier dat zich persoonlijke
ongelukken voordeden, lijdt het thans geen
twijiiei of er zijn thans 3 dood-en te betreu-
ren, ml. een vli-egemiier en 2 passagiers, van
het vliegtuig dat Don-derdag te Croydon
(Londen) vertrok, en. hi-er te lande niet is
aaingekomen, terwijl er niader ook niets van
genoord of g-ezien is.
De vliegemier heeft met het t-oeste! op het
vliegveld te Lympe, aan die Engelsche kust,
gewacht tot die mist boven het kanaal zou
opgetrokken zijn. Het vermoeden bestaat,
dat de bestuurder bov-en- het Kanaal door
opni-euw opkomenden mist inisleid, beneden
de mi-stbank heeft willen sturen- en ten slotte
met de machine (in aanraking met het water
is gekoman, waardo-o-r de v.leugels gebroken
zijn en het vli-egtuig gezonken. Zoo is al-
thans het vermoeden van den directeur der
maatschappij die een- motorgebrek buiten-
gesloten acht, omdat dan een daling mid-
dels een glijvlucht mogelijk is ®n het vlieg
tuig op zijm hollen houten vle-ugel kon blij
ven drijven.
Er zijn terstond vliegtuigen ter ondmzoek
vertro-kken, ook marinevaartuigen, doch
men hepft niets ontdekt. Uit Berlijm is
draadloos geseinid, dat het vliegtuig zonder
beman-ning aan de Engelsche kust gevon-
den is, doch de K. L. !M. heeft van dat be-
richt geen bevestiging ontvangen. Ook de
hoop, dat de passagiers konden opgeno-
men zijn door een sehip dat ni-et beschikt
over draadlooze telegrafie is, nu zooveel tijd
is verloopen zonder ontvangst van oericht,
vervlogen.
D-e bestuurder was A. P. J. Pijl en- de pas
sagiers W. J. Hien uit Amsterdam en Mod-
derman- uit Amersfoort.
EEN WRAAKNEAAING.
Ongeveer ve^rtien dagen geleden kwam
een handelaar in chemicaliien, die vaten
olie heeft opgesl.agen op een afgeraisterd
terrein aan den Beukcnweg te Amsteidam
tot de ontdekkipg. dat vier met standolie
gevulde vaten waren leeggeloopen.
Eenige da,gen geleden had een zelflde
geval plaats. Thans waren vijf vaten lefig-
geloopen. De schade bedraagt ongeveer
1000 gulden. Er wordt aan kwaadwilljg-
heid gedacht.
TABAKSVERGIFTIGING.
Te Schagen is een schipper, na een on-
gesteldheid van enkele uren, onder hevige
benauwdheid en brakingen ov®rleden aan
tabaksvergiftiging. Hij had tabak ge-
knauwd. dat in een papieren zlak op een
vochtige plaats had gelegen. De ontboden
geneesheer wees deze schimmelachtige ta
bak als de doodsoorzaak aan.
BIJNA TE LAAT.
Te Hilversum is een dame, die bij een
familie in de Gijsbrecht van Amstelfstraat
logeert, bijna het slachtoffer geworden
van gasverstikking. De badinstallatie was
zeer onpractisch ingericht. Toen alle zuur-
stof was verbruikt, stroomde het lichtgas
uit het verwarmingstoestel. De dame had
nog de kracht de kraan dicht te draaien,
maar kon niet meer om hulp roep«n. Die
vrouw des huizes rook beneden de sterke
gaslucht en snelde onmiddellijR te hulp.
Met moeite sleepte zij de bewustelooze in
een andere kamer, waar zij het raam open
zette. IJlings ingeroepen geneeskunciige
hulp verinocht de dame nog juist bijtijds
te redden.
HIJ HAD ER GENOEG VAN.
In de Tulpstraat te Utrecht is het met
de Paaschdagen nog al eens rumoerig ge-
weest, tengevolge .van de omstandigheid,
dat het hoofd van een groot gezin (met
15 kinderen) zich de zorg van dit gezin
niet meer wenschte aan te trekken en z'n
intrek had genomen bij een andere familie
in dezelfde straat, waar het h«m liefelijker
was te vertoeven. Het heele gezin van
15 demonstreerde nu voor h®t huis van
die andere familie, natuurlijk met de noo-
dige belangstelljng van alle omwonenden.
Waarbij stevig werd gescholden en ook
stevig geslagen. Wat de politie deed aan-
rukken, om de menschen er aan te her-
inneren, dat men dergel'iijke sceneis bin-
nenshuis had te beslechten.
EEN VREEMDE GESCHIEDENIS.
In het portaal van de woning van een
waarZegster in de Aert van Nesstraat te
Rotterdam is een damestaschje waarin eeni
ge snuisterijen, gevonden. De politie, die
een onderzoek naar die herkomst van het
tasqhje instelde, kwam te weten dat een
vrouw, waarschijnlijk een werkster, zich
tot de waarzegster heeft gewend met het
verzoek, voor haar in de kaarten te zien
of er ook aangifte van diefstals van een
damestaschje was gedaan. Die vrouw heeft
na haar vertrek het tascihje vermoedelijk
in het jxniaal laten liggen. Inmiddeis is
men te weten g«komen, dat het taschje
uit de woning van den winkelier B. U. S.
in de Beatrijsfraat aldaar is gestoten.
REVOLVERHELD.
Een dronken marinier te Vlissingen, die
door een agent huiswaarts werd gebracht
was daarover zoo gebelgd, dat hij naar
buiten terug kwam en een passeerenden po-
htiebeambte met een geladen revolver be-
dreigde, waardoor voor deze woning een
groote volksoploop ontstond.
De marinier is daarop door de recherche
in zijn woning gearresteerd en naar het
bureau gebracht, terwijl de revolver welke
met vijf scherpe patrpnen was gel|aden,
door haar in beslag werd genomen.
VOORZICHTIG MET HET AANSLAAN
VAN AUTO'S.
Hoe voorzichtig men moet zijn met het
aandraaien van een auto bleek te Borssele
De zoon van J. van L. bad daarbij het
ongeiuk dal zijn po It; werd afgqslaig-'-ii,
door het onverwachts met felle kracht te-
rugslaan van den draaier. Geneeskundige
hulp moest worden ingeroepen.
DE „RIj-KE" BEDELAAR.
We plaatsten een-igen tijd- geleden het ver
slag van de behaudeling een-er zaak voor
den Amsteirdamschen politi-eriechter. Het
geldt ,een man van 73 jaar, die, vergezeld
van een -op krukken gaande vrouw, langs
den weg het med-elijden van het publiek
trachtte op te wekken. D-e man zin-gt met
sch-o-rre stem rransche liedjes, de vrouw
houdit een hoed als bedelnap uitgestoken of
veiikoopt ook wel ansichtkaj ten. Naar het
bureau geleid, wegens bedelarij, werd een
bedrag van f 122.50 aan Hollandsch bank-
papier op den man gevonden, ben-even-s
1000 Belgische f,ran-k-en en /20 aan klein-
geld.
De politie oord-eelde hem een oplichter en
veroordeeld-e hern tot 12 dagen hechtenis,
daarbij betreuren-d, dat dit de maximum-
straf was; -omdat hij hem gaa-rme het dub-
bele zou hebben gegeven.
Van dezen ouden bedelzanger -ontving de
,,Msbd." bezoek, waarbij hij ontkende, een
bedrieger te zij-n-. Voor den politierechter
had hij zich g-raag verdedigd, maar de moed
ontbrak hem in de imponeerende omgeving.
Een m-edelijdend collega redigeerde voor
hem de volgende ver-dedigin-g:
Ik ben geen bedrieger, aldus de oude. Ik
ben een oud man van 73 jaar. Ik zing
liedjes, hoewel inijn stem .niet schoon meer
is en mijn keel en lomgen z-eer doen, als ik
zinig. Dezen winter konden we maar weinig
uitgaan, mijn vrouw -en i-k, mijn zieke lon-
gen dwon-gen mij om thuis te blijven. Mijn
vrouw moet zich op kruk en stok voort-
sleepen. Ze doet het niet om het medelijden
op te wekken, maar ze kan niet nders
gaan.
Wij beid-en, oude, afgeleefde menschen,
probeeren v-oor ons zelf te zorgen. Zoo
lan-g als het gaat, zullen we uit het Werk-
huis en ziekenh-uis blijven. Werken kunnen
we niet meer en, daarom zing ik en verkoop
i-k ansichtkaart-en. _Bedrieg ik de menschen?
Ik vertel z-e niet eens de waarh-eid, dat ik
73 ben en dat mijn borst piept, als ik zing.
Dat was ook niet mijn groote misd-aad, dat
ik bedel die mogelijk had de rechter tegen-
over en paar zieke, oude menschen nog ge-
nad-e voor r-echt laten gelden maar dat ik
geld had en toch bedel-de.
Misschien ook, omdat ik geen lompen aan
h-eb. Zoo knap, als ik voor den rechter
kwam, en nu hier sta, zoo sta ik ook, als ik
op s-traat zing. Is dat bed-rog?
Ben ik nu z-oo'n rijkaard? Onze woning
werd opgeeischt, en ik heb toen mijn huis-
raad verkocht. We wonen nu in een loge-
ment. W,ie verhuu-rt een woning aan een
ouden bedelaar? Het geld, dat i-k bij me
droeg, is d-e opbrengst van al wat we had
den-, van het overschot in ons lange leven.
Moeten we dat eerst ver.teren en dan gaan
bedelen? Maar als het dan weken 1-anig
slecht weer is, waarvan moeten we dan
leven? Is het een schan-de, als een oude man
en een oude vrouw een paar honderd gul
den vasithouden, di-e hen in het leven moeten
houden, en toch -een beroep doen op de lief-
dadiigheid, waarvan ze vandaag leven
moeten-?
Is dat zoo'n misdaad, dat de maximum-
straf, die de rechter een bedelaar geven kan,
nog de helft te weinig voor me is?
Ik geloof het niet. Ik kan het niet geloo-
ven. Een man van 73 jaar -en een zieke, ge-
brekikliige vrouwtwee gulden per dag
hebben- we noodi-g. Alles bij eikaar kan ik
van mijn kapitaal nog 3 maanden leven,
wanneer ik heelemaal niet meer de straat
op kain-
De rechter was niet -rech-tvaardig. Ik had
het h-em allemaal moeten- vertellen
BOKSEN.
Zonda-g zou te Weenen G. Carpenti-er
tegen den Engel-schman Townley in den
ring kliimmen. Uit sportief oogpunt kan
deze ontmoeting n-iet bijster interessant ge
noemd worden. Maar dat dit niet noodig
is om toch met miraculeuze getallen en som-
men te goochelen, mag blijken uit het vol
gende, dat wij in de laatst versch-en-en Duit-
sche Box Sport lezen:
„De im-richtin-g van de arena kost een
milliard Oostenrijksche kronen. Even-veel
kost d-e reclame en de beurzen voor 5 par-
tij-en komen, op ongeveer 5 milliard Oosten-
rijlksch-e kronen te staan,. Een ringplaats
kost 2 millioen en men koopt z-e ook
en een s-taanplaatsje kan men zich dan mog
voor 40.000 Oostenrijksche kronen aan-
schaff-en,. Men rekende zeer zeker op 65.000
toeschouwers."
Nogal verstandig voegt 'het blad eraan
toe: „Over de zuiver sportieve waarde van
den strijd CarpentierTownley zullen wij
hier niet -spreken."
„What is in a name?" vroeg Shakespaere.
Maar och toen ,,-bokste" men nog niet,
of Hever, toen ken-de men geen moderne
promoters en reclame. (N. R. Crt.).
doelp. p-
0)
V. t. 0
Q.
(W
OJ
0
Gew.
O
<U
Punten