SPORT. 6EMEN6DE BER1CHTEN. AANBESTEDING BOUWEN WOONHUIS. Door den architect L. die Bruijme alhier, werd Zaterdag aanbesteed het bouwen van een woonhiuis aan den oprit naar de Sch-el- dekade te Ter Neuze-n,. Voor het metseiwerk werd ingeschreven door: W. Reinhoud f 1900, P. W. en W. M. Nieuwelink f 1768, Gebr. Van der Velden /1760 en J. C. de Vos te Zaarnslag f 1522. Voor het timmerwerk door: P. A. Leun-is 1600, G. Rijnberg 1499, P. L. Bo: gaard f 1496, F. C. Her re bout 1495, P. A. Mielen f 1330 en A. Roov-ers f 1295. Voor het glas- en verfwerk door A. van Duijsse voor 240 en A. Guilliet Zoon 210. Voor het mets-el- en timmerwerk gec-om- bineerd door P. J. J. H. Rijnberg voor f 3596. Gegumd aan de heeren Gebr. Van der Velden-, A. Roovers en A. Guilliet Zn. ZEEUWSCH-VLAAMSCHE TRAMWEG- MAATSCHAPPIJ. In de Zaterdagmorgen te Ter Neuzen gehouden vergadering van aandeelhouders der Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg Mij., werd het jaarverslag over 1923 uitgebracht, waaraan het volgenide is ontleend: Over het algemeen gemomen was de toe- stand van den handel en de industrie in het district in het jaar 1923 weder met gu-nstig. De streek is voor haar afzet voornamelijk aangeweze'n op Belgie en Erankrijk. De voortdiurende daling van den wisselkoers aldaar beiefnmerd-e den handel in land- bouwproducten ten zeerste en veroo-rzaakte een toestand van algemeene malaise in dit grensgebied. Ook de handeldrijvende mid- d-ensiand onidervond een sterke concurrence wegens den lagen stand van den franc. Suikerbieten werden zeer veel uitgczaaid; het beschot was minder dan verleden jaar. Ondanks het groote prijsverschil tussch-en levering aan tram en levering aan water of spoor, kan het quantum, dat aan de maat- schappij ten vervoer werd aanigebodcn, al- lesz-ins bevredigend worden genoemd. De slechte weersgesteldheid tijdens den aan- voer van het land naar de laadplaatsen was op deze hoeveelheid van gunstigen invloed. Het vreemdi^ingenverkeer in de streek vv as g-ering en bepaalde zich tot doorgaan- de reizigers van en naar Belgie. Tegen het einde van het jaar was eenige opleving in den handel merkbaar. De totalie bedrijfsontv. bedoegen dit jaar 588.817.69'/2 of 87.272.21 (A min der dan in 1922. Deze vermindeiin-g is grootendeels ontstaan doordat in Januari 1922 nog een aanmerkelijke hoeveelheid suikerbieten werd vervoerd, terwijl zulks thans in Januari niet het geval was. Het vervoer van reizigers en gewone goederen liep lets tenug. De bedrijfskosten waren f 12.359.94y2 hooger dan in 1922 en bedroe- gen nu 486.303.61 J/2. Dat het kostencijfer, ondanks mindere personeelkosten, eenige s-tijging te zien heeft is hoofdzakelijk een gevolg van ten laste van de bedrijfsrekening uitgevoerde vernieuwingen van den boven- bouw van de oude lijn SchoondijkeIJzen- dijkeVel-dzieshtgrens. Bij overname in 1922 van deze lijn was geen vernieuwings- fonds aanwezig, terwijl de sindsdien voor dit baangedeelte gereserveerde bedragen niet toelieten de verniieuwingskosten jit het fonds te bestrijden. De bedrijfsreaening sliuit met een zeer bevredigend batig slot van f 102.514.08. De ikaspositie was op het einde van het boekjaar beduidend gun- str.-er dan een jaar tevoren. Met tingang van 1 Januari 1923 is de kindertoeslag ingetrokken, terwijl op 1 April 1923 eenige loonsverlaging werd inge- voerd. Van de voorgenomert tweede loons verlaging in den loop van dit jaar werd af- gezien. Op liaatstgenoemden datum is tevens 'n reorganisatie van de personeels- formatie doorgevoerd, waarmee inkrimping van het aantal beambten gepaard ging. Ver- dere i-nkirimping werd, ook al met het oog op eventueele uitvoering van nog in studie zijnde belangrijke -uitbreidin-gs werken, voor- loopig niet wen-schelijk geoordeeld. Op 31 Dec. 1923 waren 125 person-en in vasten en 12 in los-vasten diienst der maatschappij. De exploitatielengte der lijnen bleef 95.057 K. M. Ondanlks de onigunsitige weersgesteld heid, sameiwalilende met een druk bieten- vervoer gedurende het laatste kwartaal, zijn de baan, sporen en wissels in goeden staat van onderhoud. De aanlegplannen BreskensHoofdplaat moesten ook dit jaar blijven rusten. De 22 locomotieven der Maatschappij legden samen 518.020 K. M. af. De periode van slapte in het reizigers- verkeer, welke in het vorig jaarverslag werd geconstateerd als gevolg van de ma laise in de zakenwereld, bleef ook in 1923 aanhiouden ofschoon in minidere mate. Ook de toenemende cdncurremtie van geregelde en ongeregelde autobusdiensten veroor zaakte eene achteruitgang in het verkeer per tram. Er werden 23505 reizigers minder vervoerd dan in 1922; de opbrengst was f 13.516.751/2 lager. Eenige vermindering van de opbrengst van het bagagevcrvoer ging hiermede gepaard. Het goederenvervoer vermeerderde in ge- wicht dit jaar in vergelijking met 1922 voor wat betreft de gewone goederen, doch dat der suikerbieten liep lets terug tengevolge van aanmerkelijk minder Januarivervoer, Werd in 1922 een cijfer van ruim 158V2 millioen K.G. suikerbieten (waarvan 20'/2 millioen in Januari en 138 millioen in 't na- jaar), dit jaar was het 149 millioen (waar van bijna /2 millioen in Januari en 148^2 millioen in 't najaar). Ofschoon in Januari 1922 aan bietenvracht 68.940.05 geno- teerd staat bleef in 1923 de totale bieten- opbrengst slechts f 58.265.94 lager dan in 1922. Het vervoer van andere goederen ver meerderde, echter bleef het vrachtop- brengst lager dan in 1922. Met de concur- rentie van virachtrijders en scheepvaart moet ernstig rekening worden gehouden en werd de mogelijkheid om zaken te doen vergroot door toepassing van lagere tarieven bij oonitract. Omtrent de grondslagein van eene nieuwe regeling der vergoedingen voor het post- vervoer, werden onderhandelingen gevoerd. In verband daarmede is de 100 pCt. verhoo- ging op de oorspronkelij'ke vergoedingen ingetrokken en konden over de twee laatste kwartalen slechts voorloopige declaratien worden ingediend. Dientengevolge is het opbrengstcijfer van het postvervoer dit iaar f 2632.26 lager. Gedurende 1923 kwamen 3 persoonlijke ongelukken voor, waarvan 2 met doodelijken afloop. Voorts hadden 14 niet ernstig mate- rieel ongevallem plants. Bij geen dezer on- gevallen is gebleken van schuld of grove nalatigbeid van de zijd'e van het personeei. Het maatsehappelijk kapitaal bleef /l.500.000, waarvan f 300.000 ongeplaatst. Van de 5 pCt. leening werd 6000 afge- lost, van de 7 pCt. leening f 16.662.74. Van het rijk werd het restant van het renteloos voorschot ontvangen ad 5667. Een bedrag van f 10.000 lis gereserveerd voor een te stichten _pensioenfonds. Aan hrandstoffen- subsidie is door het rijk uitgekeerd 49.561.50, voorshands bij wijze van rente loos voorschot. Nader verkregen inlichtin- gen omtrent het juiste karakter van de hulp gaf aanleidiing dit bedrag in mindering der tractiekosten te brengen. Na boeking van 84.089.10 afschrijvingen, blijft een batig saldo van 51.912. Voorgesteld wordt dit te bestemmen voor uitkeerimg van 4 pCt. dividend, is 48.000 en het restant ad /3912 te reserveeren voor dividendbelasting Uit de statistische gegevens, welke aan het verslag zijn toegevoegd, blijkt, dat de totale opbrengst was in 1913 /588 S17.695 en in 1922 676.089.91; de opbrengst van personenvervoer en bagage respectievelijk J127.820.92 en f 14.250.87]/2goederen- verv. en post f 449.856.71 en f 520.715.58; bieten alleen f 376.275.45 en f 434.541.38. Vervoerd werden in 1923 181.635 tonnen goederen; in 1922 185.727; bieten in '23 149.028 en 157.664; reizigers eerste klas- se 20803 en 21641, tweede klasse 222.067 en 239637. De totale exploitatiekosten waren resp. f 471.303.611/2 en f 473.763.67, het winstsaldo resp. f 102.514.08 en f 202.326.24 (in 1921 een wins: van f 52.853.99y2 en in 1920 een verlies van f 16.140.30. Op 31 Dec. waren resp. 137 en 171 personen in dienst. Het brandstof- fengebruik was resp. 2800005 K.G. en 3243659 K. G., het smeermiddelverbruik 26201 en 23203 K. G. De winst- en verliesrekening wijst in debet de volgende posten aan: rente 5 pCt. leening f 43.850; storting in het ver- nieuwiingsfonds van den weg jf 20.100; idem van het rollend materieel f 18.019.22; af schrijvingen f 84.089.10 en winstsaldo f 51.912. De volgende oreditposten treffen wij aan: saldo bedrijfsrekening f 102.514.08; idem exploitatie voertuigweegbruggen f6296.1754; id. interestrekening f 7533.51; dividend 1923 stoomtram Hulst-Wal- soorden f7200; subsidien van provincie, polders en gemeenten en diverse baten f 94.404.3554. STOOMTRAM HULST-WALSOORDEN. In de Zaterdag te Ter Neuzen gehou den vergadering van aandeelhouders werd het jaarverslag uitgebracht waarvan het al gemeen gedeelten gelijlk is aan het ook in dit nummer voorkomende verslag van de Zeeuwsch-Vlaamsche Tramweg-Maatschap- Pij-. De totale bedrijfisontvangsten bedroegen in 1923 f 80369,96 of f 5453,29 minder dan in 1922 tengevolge van teruggang in het vervoer van reizigers en gewone goederen. De bedrijfskosten daalden met f 5688.81 tot f 67183,74, hoofdzakelijk tengevolge van minder personeei kosten en lager huur van materieel. Het voordeelig saldo is over 1923 f 13186,22 tegen over 1922 f 12950,65. De totale opbrengst was in 1923 f 80.369,96 in 1922 f 85,823,20, van per sonenvervoer en bagage respecrivelijk f 23.343,56 en f 26.840,00(4goederenver voer en post respectivelijk f 54.296,05 en f 57.339,6154reizigers eerste klasse f 3880,64 en f 4763,03(4, tweede klasse f 17.669,01 en f 20.089,42. Vervoerd wer den resp. 26808 en 26442 tonnen goederen., waarvan 18221 en 17478 bieten; 7092 en 8076 reizigers eerste klasse, 65561 en 73710 tweede klasse. De exploitatiekosten respec tievelijk f 67.183,74 en f 72.872,55, winst saldo f 7851,60 en f 8265,69 (1921 f 20.851,60 en f 27.489,81). Voorgesteld wordt van het winstsaldo f7200 te bestemmen voor een uitkeering van 4 pet. dividend en f 651,60 te reservee ren voor dividendbelasting. De winst- en verliesrekening geeft 'n de- betzijde: rente 4 pet. leening f 1035; saldo interestrekening f 310,90; koersverlies op effecten f 3722,62; storting in bet vernie- wingsfonds f 3027,50, afschrijvingen f 1620.91; winstsaldo f 7851.60 en aan de credlietzijde: saldo bedrijfsrekening f 13.186,22; vergoeding Z. V. T. M. voor medegebnuik van het baanvak Klooster- zande-Walsoorden f 1500; reservekoersver- schil effecten f 2882,31. UITVOERING WATERSTAATSWERKEN. De levering en in voorraadshoopen zet- ten van steenslag en grind iangs de wegen van het kanaal van Ter Neuzen en dc rijks- waterleidingen wederzijds het kanaal. is ge- gund aan de N.V. Neuzensche Handel in bouwmaterialen enz. „De Hoop" te Ter Neuzen voor f 1793 voor het eerste en f 2655 voor het tweede perceel. De bestratinigswerken op de wegen be- hoorende tot de werken van het kanaal van Ter Neuzen is gegund aan J. P. de Vos al hier voor f 11.967. Ten slotte werd het onderhouden van het teer- en carbolinewerk van de kunstwerken, aanlegplaatsen en verdere inrichtingen be- hoorende tot het kaniaal van Ter Neuzen en de rijkswaterleidingen gegund aan G. A. van der Straaten te Ter Neuzen voor f 3784.' ZAAMSLAG. Voor het beroep bij de Chr. Geref. kerk alhier is door Ds. J. L. de Vries te Rijns- biirg bedankt. KOEWACHT. Zondag n.m. werd op de bovenzaal van de Zusterschool de gewone jaarlijksche al gemeene vergadering gehouden van de Cooperatieve Boerenleenbank alhier. Een groot aantal leden waren opgekomen. De kassier, de heer A. Geerards bracht een uit- voerig verslag uit over de werkzaamheden van de bank gedurende haar 20ste boekjaar. Daaruit bleek, dat de Bank steeds in bloei vooruitgaat. Op 1 januari 1923 was op de spaarbank geplaatst f 367.389,99 In het vorig jaar werd ingelegd f 126.921,88 en terugbetaald f 92.358,45; zoodat op 1 Ja nuari LI. geplaatst was 401.953,02. Aan rente werd betaald of bijgeschreven f 15.435,32. Aan voorschotten werd in 1923 verleend f 17.135 en terugbetaald f 17.310. Op 1 Jan. liepen er 119 voorschotten te zamen groot 231.452,43. In loopende rekening werd uitgegeven f 159.638,62, ontvangen f 133.264,88. Er werd een winstgemaakt van f 1638,32. Deze werd in reservefonds gestort, dat daardoor steeg tot circa f 13.000. De rekening en balans over 1923 werd na onderzoak met algemeene stemmen goedgekeuird. Tot bestuurslid werd herko- zen de heer E. v. d. Vijver, tot lid van den Raad van Toezicht de heer Alph. de Waele. Ingekomen was een adres van het b.estuur van de Landbouwwinterschool te Hulst met verzook over het jaar 1924 een bijdrage te willen verleeren tot instandhouding der school. Besloten werd /50 te verleenen. Nederlandsche Voetbalbond. Afd. IV. 3 kl. A. Wedstrijduitslagen van Zondag 27 April. Walcheren—B. O. Z. 2—1 Kampioenscompetitie 3e klas. Eindhoven II—Zeelandia I 3_o Zeelandia 12 11 0 1 22 Terneuzen 12 7 2 3 16 B. O. Z. 12 4 4 4 12 Middelb. II 12 4 3 5 11 Walcheren 12 4 3 5 11 Goes 12 4 1 7 9 Vlissingen 1112 0 3 9 3 VOETBAL. HOLLAND—BELGIe. 1—1. Giisrteren had weder de jaarlijksche ont- moeting te Antwerpan plaats van het Neber- landsch en Belgisch elftal en als altijd wa ren voor deze ontmoeting duizenden Neder- landers naar de Scheldestad gekomen om dezen emotievollen strijd bij te wonen, zoo dat dien dag in de stad een vroolijke drukte heerschte. Wei opmerkelijk was het, dat men algemeen een Nederlandsche nederlaag verwachtte, doch men hoopte dat de Oranje- ploeg zich zoo kracbtig mogelijk zou geveni. Nadat het middaguur verstreken was, zag men reeds clubjes Hollanders naar het Beerschotterrein trekken en om half twee was het zeer moeilijk om in de overvolle trams te komen en ook de taxi's hadden moeite om aan de vraag te voldoan zoodat er velen de beenen mair gebruikten om het terreim te bereiken. Tegen 3 uur was het stadion geheel be- zet en de naar schatting 30.000 bezoekers zagen met bezorgdheid naar de lucbt want een motregentje begon te vallen en de lucht werd steeds donkerder. De regen viel en het is blijven regenen tot na den wedstrijd, Toen de Oranjeploeg verscheen werd zij luide begroet door de vele Hollanders, doch dit werd inog overstemd toen het Bclgische elftal verscheen. Een muziekgezelschap was niet aanwezig om de gebruikelijke volksliederen te spelen, en nadat de Hollandsche aamvoerder aan« zijn Belgischen oollega bloemen had aange- bodart, klor.k het fluitj e van den Engelschen sciieidsrechter Kingscote. Denis wind den opgooi en verkiest met wind mede te spelen. Direct daarna pakken de Belgen aan, doch de Hollandsche achterhoede weet het gevaar te keeren en de bal is reeds aan het Belgische doel. De strijd is uitersit spannend en zoo verbazend snel, dat nauw het eene doelge- bied gezuiverd is of het andere is reeds in gevaar. Men ziet reeds, dat de elftallen aan eikaar gewaagd zijn en tot het uiterste zal worden gestreden. Een keihard schot van Pijl vliegt tegen de paal, en als daarna deze den terugkaat- senden bal nogmaals inzet kopt een der Belgische achterspelers uit het doel. De Hollanders zijn thans iets sterker door hun verbazende snelheid, doch het sanienspel der Belgen is beter en valt ieder op. De Hollandsche doelverdediger laat eenmaal den bal uit de handen vallen doch gelukkig kan Tetzner nog juist den bal in het veld zenden. Direct daarop is De Bie reeds in actie en stopt al vallende een hard schot van Pijl. Voortduirenidi zetten die bezoekers de elf tallen aan, doch dit is werkelijk niet noodig want alle spelers geven zich geheel. De Natris krijgt weimig ballen toegespeeld en kan zich niet ontplooien, vportdurend be- waakt door den Belgischen' rechtsmidden- speler. Bij de rust is de stand 00. Als weer be- gonnen wordt gaat het spel nog even snel op en neer als bij den aanvang. Eindelijk heeft Visser succes die een hem toegespeelden bal langs Die Bie in het net kan zetten. Hoeveel Hollanders er waren kon men toen pas zien want aan het ge- jubel komt geen einde. Reeds gaat de bal weeir op en neer en nog vwriger wordt gespeeld. Een paar maal moet thans worden gestopt wegens een on- geval een der spelers oyerkomen, doch ge lukkig kan spoedig het spel worden hervat. De Belgische voorhoede zwoegt en voor- al Bastin valt thans op, een speler die zelfs tot de laatste minuut een gevaar was voor de Nederlandsche achterhoede. Steeds werd hem den bal -toegespeeld en telkens weet hij den bal tot voor het doel te brengen. Een hard schot wordt door Van der Meulen gestopt, d-oeh als de bal weer in het doel geschoten wordt moet een der Oranje- achtarspelers het doel zuiveren. Helaas de bal was even de doellijn gepasseerd en de s-cheidisrechter wijst naar het midden. De stand is gelijk! Het gejnich dat nu los brak is geweldig. Nog slechts -enkele minuten zijn te spelen en nu zijn de Belgen sterker want de Hol landsche spelers geven meer t-eekenen van vermoeidheid dan de Belgische. Bastin rent er nog lustig op los, en de Hollandsche achterhoede moet thans zijn vele schoten tot corner verwerken. Geen dezer hoek- schopp-en hebben succes, en taai houdan de Oranjemannen stand. Nog een uitval van De Natris, weer komt de bal bij het Neder landsche doel en de scheidsrechter kondigt het einde aan. Het eind van een spannenden en ccbitte- renden wedstrijd. NAC behaalde gister door met 3—1 van PSV te winnen het kampioenschap le klas afd. IV. RECHTSZAKEN. DE BRUSSELSCHE BANK VOOR DE RECHTBANK TE MIDDELBURG. .^'/e'dagmiddag heeft de rechtbank te Middelburg uitspraak gedaan in de /aak tegen H. Winsp. van de Bruss. bank en Vi d>r- van het biikantoot dier Bank te Middelburg. Zooals destijds gemcld, werd voor 14 dagen tegen W we gens oplichting en verduistering 4 ijaar en tegen v. P. wegens oplichting 2 jaar gevorderd. Laats'tgenoemde weird op 12 April op verzoek van zijn verdediger 0p vrije voeten gesteld. Alvorens de niotieveering van het vonnis voor te lezen, deelde de president mede, dat bekl. v. P. door de rechtbank was vrij- gesproken en W. was veroordceld tot 2 jaar en 6 maanden gevangenisstraf met af- trek van het voorarrest. EEN ONGELUK BIJ DE K. L. M. Nadat de Kon. Ned. Luchtvaartmaat- schappij gedurende vier jaren v-erschi!lende geregelde diensten naar Jiet buitenland heeft onderhouden, zondier dat zich persoonlijke ongelukken voordeden, lijdt het thans geen twijiiei of er zijn thans 3 dood-en te betreu- ren, ml. een vli-egemiier en 2 passagiers, van het vliegtuig dat Don-derdag te Croydon (Londen) vertrok, en. hi-er te lande niet is aaingekomen, terwijl er niader ook niets van genoord of g-ezien is. De vliegemier heeft met het t-oeste! op het vliegveld te Lympe, aan die Engelsche kust, gewacht tot die mist boven het kanaal zou opgetrokken zijn. Het vermoeden bestaat, dat de bestuurder bov-en- het Kanaal door opni-euw opkomenden mist inisleid, beneden de mi-stbank heeft willen sturen- en ten slotte met de machine (in aanraking met het water is gekoman, waardo-o-r de v.leugels gebroken zijn en het vli-egtuig gezonken. Zoo is al- thans het vermoeden van den directeur der maatschappij die een- motorgebrek buiten- gesloten acht, omdat dan een daling mid- dels een glijvlucht mogelijk is ®n het vlieg tuig op zijm hollen houten vle-ugel kon blij ven drijven. Er zijn terstond vliegtuigen ter ondmzoek vertro-kken, ook marinevaartuigen, doch men hepft niets ontdekt. Uit Berlijm is draadloos geseinid, dat het vliegtuig zonder beman-ning aan de Engelsche kust gevon- den is, doch de K. L. !M. heeft van dat be- richt geen bevestiging ontvangen. Ook de hoop, dat de passagiers konden opgeno- men zijn door een sehip dat ni-et beschikt over draadlooze telegrafie is, nu zooveel tijd is verloopen zonder ontvangst van oericht, vervlogen. D-e bestuurder was A. P. J. Pijl en- de pas sagiers W. J. Hien uit Amsterdam en Mod- derman- uit Amersfoort. EEN WRAAKNEAAING. Ongeveer ve^rtien dagen geleden kwam een handelaar in chemicaliien, die vaten olie heeft opgesl.agen op een afgeraisterd terrein aan den Beukcnweg te Amsteidam tot de ontdekkipg. dat vier met standolie gevulde vaten waren leeggeloopen. Eenige da,gen geleden had een zelflde geval plaats. Thans waren vijf vaten lefig- geloopen. De schade bedraagt ongeveer 1000 gulden. Er wordt aan kwaadwilljg- heid gedacht. TABAKSVERGIFTIGING. Te Schagen is een schipper, na een on- gesteldheid van enkele uren, onder hevige benauwdheid en brakingen ov®rleden aan tabaksvergiftiging. Hij had tabak ge- knauwd. dat in een papieren zlak op een vochtige plaats had gelegen. De ontboden geneesheer wees deze schimmelachtige ta bak als de doodsoorzaak aan. BIJNA TE LAAT. Te Hilversum is een dame, die bij een familie in de Gijsbrecht van Amstelfstraat logeert, bijna het slachtoffer geworden van gasverstikking. De badinstallatie was zeer onpractisch ingericht. Toen alle zuur- stof was verbruikt, stroomde het lichtgas uit het verwarmingstoestel. De dame had nog de kracht de kraan dicht te draaien, maar kon niet meer om hulp roep«n. Die vrouw des huizes rook beneden de sterke gaslucht en snelde onmiddellijR te hulp. Met moeite sleepte zij de bewustelooze in een andere kamer, waar zij het raam open zette. IJlings ingeroepen geneeskunciige hulp verinocht de dame nog juist bijtijds te redden. HIJ HAD ER GENOEG VAN. In de Tulpstraat te Utrecht is het met de Paaschdagen nog al eens rumoerig ge- weest, tengevolge .van de omstandigheid, dat het hoofd van een groot gezin (met 15 kinderen) zich de zorg van dit gezin niet meer wenschte aan te trekken en z'n intrek had genomen bij een andere familie in dezelfde straat, waar het h«m liefelijker was te vertoeven. Het heele gezin van 15 demonstreerde nu voor h®t huis van die andere familie, natuurlijk met de noo- dige belangstelljng van alle omwonenden. Waarbij stevig werd gescholden en ook stevig geslagen. Wat de politie deed aan- rukken, om de menschen er aan te her- inneren, dat men dergel'iijke sceneis bin- nenshuis had te beslechten. EEN VREEMDE GESCHIEDENIS. In het portaal van de woning van een waarZegster in de Aert van Nesstraat te Rotterdam is een damestaschje waarin eeni ge snuisterijen, gevonden. De politie, die een onderzoek naar die herkomst van het tasqhje instelde, kwam te weten dat een vrouw, waarschijnlijk een werkster, zich tot de waarzegster heeft gewend met het verzoek, voor haar in de kaarten te zien of er ook aangifte van diefstals van een damestaschje was gedaan. Die vrouw heeft na haar vertrek het tascihje vermoedelijk in het jxniaal laten liggen. Inmiddeis is men te weten g«komen, dat het taschje uit de woning van den winkelier B. U. S. in de Beatrijsfraat aldaar is gestoten. REVOLVERHELD. Een dronken marinier te Vlissingen, die door een agent huiswaarts werd gebracht was daarover zoo gebelgd, dat hij naar buiten terug kwam en een passeerenden po- htiebeambte met een geladen revolver be- dreigde, waardoor voor deze woning een groote volksoploop ontstond. De marinier is daarop door de recherche in zijn woning gearresteerd en naar het bureau gebracht, terwijl de revolver welke met vijf scherpe patrpnen was gel|aden, door haar in beslag werd genomen. VOORZICHTIG MET HET AANSLAAN VAN AUTO'S. Hoe voorzichtig men moet zijn met het aandraaien van een auto bleek te Borssele De zoon van J. van L. bad daarbij het ongeiuk dal zijn po It; werd afgqslaig-'-ii, door het onverwachts met felle kracht te- rugslaan van den draaier. Geneeskundige hulp moest worden ingeroepen. DE „RIj-KE" BEDELAAR. We plaatsten een-igen tijd- geleden het ver slag van de behaudeling een-er zaak voor den Amsteirdamschen politi-eriechter. Het geldt ,een man van 73 jaar, die, vergezeld van een -op krukken gaande vrouw, langs den weg het med-elijden van het publiek trachtte op te wekken. D-e man zin-gt met sch-o-rre stem rransche liedjes, de vrouw houdit een hoed als bedelnap uitgestoken of veiikoopt ook wel ansichtkaj ten. Naar het bureau geleid, wegens bedelarij, werd een bedrag van f 122.50 aan Hollandsch bank- papier op den man gevonden, ben-even-s 1000 Belgische f,ran-k-en en /20 aan klein- geld. De politie oord-eelde hem een oplichter en veroordeeld-e hern tot 12 dagen hechtenis, daarbij betreuren-d, dat dit de maximum- straf was; -omdat hij hem gaa-rme het dub- bele zou hebben gegeven. Van dezen ouden bedelzanger -ontving de ,,Msbd." bezoek, waarbij hij ontkende, een bedrieger te zij-n-. Voor den politierechter had hij zich g-raag verdedigd, maar de moed ontbrak hem in de imponeerende omgeving. Een m-edelijdend collega redigeerde voor hem de volgende ver-dedigin-g: Ik ben geen bedrieger, aldus de oude. Ik ben een oud man van 73 jaar. Ik zing liedjes, hoewel inijn stem .niet schoon meer is en mijn keel en lomgen z-eer doen, als ik zinig. Dezen winter konden we maar weinig uitgaan, mijn vrouw -en i-k, mijn zieke lon- gen dwon-gen mij om thuis te blijven. Mijn vrouw moet zich op kruk en stok voort- sleepen. Ze doet het niet om het medelijden op te wekken, maar ze kan niet nders gaan. Wij beid-en, oude, afgeleefde menschen, probeeren v-oor ons zelf te zorgen. Zoo lan-g als het gaat, zullen we uit het Werk- huis en ziekenh-uis blijven. Werken kunnen we niet meer en, daarom zing ik en verkoop i-k ansichtkaart-en. _Bedrieg ik de menschen? Ik vertel z-e niet eens de waarh-eid, dat ik 73 ben en dat mijn borst piept, als ik zing. Dat was ook niet mijn groote misd-aad, dat ik bedel die mogelijk had de rechter tegen- over en paar zieke, oude menschen nog ge- nad-e voor r-echt laten gelden maar dat ik geld had en toch bedel-de. Misschien ook, omdat ik geen lompen aan h-eb. Zoo knap, als ik voor den rechter kwam, en nu hier sta, zoo sta ik ook, als ik op s-traat zing. Is dat bed-rog? Ben ik nu z-oo'n rijkaard? Onze woning werd opgeeischt, en ik heb toen mijn huis- raad verkocht. We wonen nu in een loge- ment. W,ie verhuu-rt een woning aan een ouden bedelaar? Het geld, dat i-k bij me droeg, is d-e opbrengst van al wat we had den-, van het overschot in ons lange leven. Moeten we dat eerst ver.teren en dan gaan bedelen? Maar als het dan weken 1-anig slecht weer is, waarvan moeten we dan leven? Is het een schan-de, als een oude man en een oude vrouw een paar honderd gul den vasithouden, di-e hen in het leven moeten houden, en toch -een beroep doen op de lief- dadiigheid, waarvan ze vandaag leven moeten-? Is dat zoo'n misdaad, dat de maximum- straf, die de rechter een bedelaar geven kan, nog de helft te weinig voor me is? Ik geloof het niet. Ik kan het niet geloo- ven. Een man van 73 jaar -en een zieke, ge- brekikliige vrouwtwee gulden per dag hebben- we noodi-g. Alles bij eikaar kan ik van mijn kapitaal nog 3 maanden leven, wanneer ik heelemaal niet meer de straat op kain- De rechter was niet -rech-tvaardig. Ik had het h-em allemaal moeten- vertellen BOKSEN. Zonda-g zou te Weenen G. Carpenti-er tegen den Engel-schman Townley in den ring kliimmen. Uit sportief oogpunt kan deze ontmoeting n-iet bijster interessant ge noemd worden. Maar dat dit niet noodig is om toch met miraculeuze getallen en som- men te goochelen, mag blijken uit het vol gende, dat wij in de laatst versch-en-en Duit- sche Box Sport lezen: „De im-richtin-g van de arena kost een milliard Oostenrijksche kronen. Even-veel kost d-e reclame en de beurzen voor 5 par- tij-en komen, op ongeveer 5 milliard Oosten- rijlksch-e kronen te staan,. Een ringplaats kost 2 millioen en men koopt z-e ook en een s-taanplaatsje kan men zich dan mog voor 40.000 Oostenrijksche kronen aan- schaff-en,. Men rekende zeer zeker op 65.000 toeschouwers." Nogal verstandig voegt 'het blad eraan toe: „Over de zuiver sportieve waarde van den strijd CarpentierTownley zullen wij hier niet -spreken." „What is in a name?" vroeg Shakespaere. Maar och toen ,,-bokste" men nog niet, of Hever, toen ken-de men geen moderne promoters en reclame. (N. R. Crt.). doelp. p- 0) V. t. 0 Q. (W OJ 0 Gew. O <U Punten

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1924 | | pagina 2