pij was te water gelaten en voor de wer::
lag, van de kabels is losg«slagen. De vijf
zware stalen draden, waaraan het dok lag
gemeerd, knapten als touwtjes af.
Het gevaart®, dat uit den aard van de
zaak geheel stuurloos was, dreef, voortge-
stuwd door den fellen wind het IJ op.
De opvareiiden van do vaartuigen in de
buurt maakten angstige oogenblikken door,
want het viel niet te berekenen hoe het
Zware lichaani zich zou bew®gcn.
De boot van de havenpolitie, met aan
boord den o 11 derhavenmeester, den heer
Scholten, kon nog tijdig cen paar scheepjes.
welke kans liepen door het dok te worden
oiervaren, in veiligheid brengen. Het ge-
vaarte manoevreerde intusschen met vreem-
de door het I J, maar alle vaartuigen zagen
kans het gevaar te ontloopen. Alleen een
boei werd stukgevaren, maar dat was dan
ook wat zeer zeker een wonder mag
he>et©n het eenige slachtoffer.
Met een groote bocht dreef het dok naar
den Noordwal, naar een punt even voorbij
het Tolhuiskanaal, waar het voor de werf
der firma De Vries Lentsch Jr. aan den
grond liep.
Het onvrijwillige uitstapje van het dok
dok was hiermee ten einde. Met zes sleep-
booten is het van de ondiepte getrokken
en gebracht naar de plaats, waar het was
losgeslagen.
GRAN AATONTPLOFF1NO.
De 60jarige landbouwer Petrus Biau-
waert uit Haasdonk (Belgie) werkte op
een veld met een riek, toen de riek stieti
op een granaat, die ontplofte. De ongeluk-
kige werd ernstig verwond, armen en bee-
nen werden hem afgerukt.
BRUTALE AANSLAG IN EEN
JUWEL1ERSZAAK.
Bij een poging tot inibraak in de juwe-
lierszaak van Ostertag aan de Place Ven
dome te Parijs is j.l. Zaterdag de Neder-
karaier Li.miburg door bandieten neerge-
sdhoten. Hij overleed korten- tijd daarna.
Nader wordit gemeld:
Zaterdngmiddag, te ongeveer 2 uur,
lcwamen drie indiividuen door een achter-
deurtje plotseMnig in de juwelierszaak van
den heer Ostertag aan de Place Vendome.
De eigenaar van de zaak was met in den
wtnlkel, wijl op het midden van den dag
weiniig klanten plachiten te komen. De
onder-chef, de heer S. Limburg, gelijk bier-
boven gemeld een Nederlander, was in de
nabij zijnde karner bezig zich te scheren,
toen hij stappen hoorde en eens in den
winkel ging kijkea Hij zag drie kerels, ge-
wapend met revolvers, naar de vitrines
loopen, waar juweelen van groote waarde
tentoonigesteld waren.
Toen de bandieten den heer Limburg op-
meiMen, schoten zij hem a bout portant
neer. Alfred Saunter, de winikelbediende,
die, toen hij hoorde schieten, zijn: chef te
toulip snelde, werd eveneens neergeschoten.
De dieven kozen daarna het hazenpad en
gunden zich zelfs niet den tijd om iets van
waarde mede te nemen. Zij renden over de
Place de Vendome en verdwenen in de
Castiglionestraat, zonder gearrestierd te
kunnen worden. De heeren Limburg en
Saunier sleepten zich voort tot den ingang
van den winkel, waar zij door vooroijgan-
gers werden opgemerkt. Zoo spoedig als
miogelijk was werden zij maar een der hos-
piitalen gebracht. De 30-jarige heer S.
liimburg bleek in den buik getioffen te zijn
en stierf kort na zijn aamkomst in het zie-
kenhiuis. De 50-jarige bediende, Alfred
Saunter, was aan het hoofd getroffen. Men
hoopt hem in het leven te kunnen houden.
Van een der brutale moordenaars is 't sig-
nalement vrij nauwkeuriig bekend. Het par-
ket stelde kort na het gebeurde, een onder-
zoek ter plaatse in.
DE WRAAK VAN DEN PHARAO.
Men weet dat Howard Carter, die thans
de onderzoekingen in het graf van Toet
Ankh Amen leidt, voornemens was, wan-
neer de sarcofaag eenmaal was g'evon-
den, deze te onderzoeken met Xastralen
an met behulp daarvan ook foto's te ma-
ken van het stoffelijk overschot van den
Egyptischen vorst. Sir Archibald Douglas
Reid, een bekend deskundige op radio-
grafisch gebied, zou de foto's maken,
aoch op 52jarigen leeftijd is hij thans in
Zwitserland, waar hij vertoefde, overleden.
De Egyptenaren zijn van oordeel, dat men
hier heeft te doen met een wraakneming
van Pharao's geest over de verstoring van
ziijn rust. Zooals men zich zal herinneren
is lord Carnavon, die eerst het onderzoek
leidde, overleden. nadat hij bij het betreden
van het graf door een schorpioen was
ges token.
NOODLOTTIGE BRAND IN EEN
RAFFINADER1J.
aZ\en brandweermannen zijn gedood, tij_
dens een brand in een olie-raffinaderij te
Pittsburg, door een val van een ladder
in een tank, die geheel was gevuld met
brandende olie
EEN HAAN, DIE ElEREN LEGT.
De heer Wm. Murray, Titteresso, in
Scotland, beZit een haan dieeieren legt,
meldt de (Arnhemsche) ,,Kleinveeteelt".
Het dier is een kruising tusschen Minor
ca en R. I. Red, en |s vcrlodon jaar
April geboren. Tot zoover heeft de haan
9 eieren gelegd, ter grootte van een dui-
ven-ei
De haan Was bij hennen wier ejeren
bevrucht bleken te zijn. Natuurkundigen
hebben het dier onderzocht en zijn bereid
de waarheid tfc bevestigen.
EEN ONBETROUWBAAR VAARTUIG.
In de Oresund nabij Kopenhagen ge-
raakte Zondag tijdens een hevigen storm
een groote ijsschol los, waarop zich vele
honderden personen bevonden. Het stuk'
ijs dreef naar zee af doch de opvarenden
konden bijtijds door visschersschepen en
reddingssloepen in veiligheid worden ge
bracht.
VREEMDELINQENBELASTING.
Bij "de Fransche Kamer is een wefcs-
voorste] ingekomen, waarvan de strekking
de^hotel.uitgaven van vreemdelingen, die
tijdelijk fe Parij's vertoeven en die profi-
teeren van den wisselkoers, te belasten.
Het eerste artikel van hef voorstel luidti:
Houders van hotels, pensions of verhuur-
ders van gemeubiieerde kamers zijn, op
6traffe van een boete van 15 .tot 1000
frank en in geval van reddieve, van op-
sluiting van vijf dagen tot een maand, ge-
houden de uitgave.q in hun inrichting door
buitenlandsche clienten geen Belgen
gedaan met 20 pet. t)en bate van den
Franschen staat te belasten.
In het tweede artikel van het voorstel
wordt gezegd, dat er van deze bepaling af-
geweken kan worden ten gunste van
Frankrijks vroegCrc bondgenooten, die niet
van een voordeeiigen wisselskoers profitee-
ren en voorts ten gunste van arbeiders en
beambten, die bij Fransche ondernemingen
in dienst zijn.
De voorstell|ers van dit wetjje wij'zan
erop, dat in het bijzond'er Dui((3chland
deze belasting heeft toegepast en zij bere
kenen, bij een belasting van 20 pet., de
opbrengst op meer dan twee milliard.
GRUWEL1JKE MOORD.
De politic te Reims is op het spoor
gekomen van een ongehoorde misdaad.
Voor drie maanden verdween de 33jari-
gc autobestuurder Andre Chaussinaud.
De politic won inlichtingen in bij de 33-
jarige vrouw en de 15jarige dochter van
den vermis!®. Deze toonden zich echter
zclf zeer bezorgd, hocwel haar houding
tamelijk verdacht voorkwam.
De politic stefde een onderzoek in en
vermoedde, dat een jongeling, zekere Ro
ger Lamotte meer van een en ander af-
wist.
Des avonds voor zijn verdwijning was
Chaussinaud met Lamotte en de 2 vrou-
wen naar de bioscoop geweest.
Hij had toen bemerkt, dat de jongeman
liefdesbetrekkingen met zijn dochter wit-
de aanknoopen. E®n heftige woordenwisse-
ling met den jongeling volgde, maar toch
begaf Chaussinaud zich den volgenden dag
met Lamotte naar zijn landhuisj© te Saint
Brice.
Hier ontstond andermaal een woorden-
wisseling, waarbij de jongelipig zijn te-
genstander met een revolver doodde.
Na hem te hebben gedood, begroef hij
's nachts zijn slachtoffer voorlbopig in
den tuin.
Een maand later trokkfen de vrouwen
met den moordenaar naar St. Brice. De
dochter ontkleedde het lijk van haar va-
der, waarna Lamotte de twee beenpn
met cen bijlsfag van den romp afhakte,
De romp werd daarna in een ton ge-
plaatst en het hoofd, dat buiten de ton uit-
stak eveneens afgehouwen.
In den stal werden de blbedige over-
blijflseBen in den grond gestopt, waarna
een cementen vloer er over werd gelpgd.
A1 deze feiten werden door de schulidi-
gen belcend. De twee vrouwen en de jon
geling zijn ter beschikking van den pro-
cureur der republiek gesteld en in de ge- j
vangenis opgesloten.
EEN STOOMKETEL UITEEN-
GESPRONQEN.
Drie personen, een machinist en twee
stokers, zijn ten gevolge van een ontplpf-
fing van den stoomketel van een Locomo-
tief gedood. i
Toen de ocntend-express van Pittsburg
naar Cleveland met een vaart van 40 mij- j
len per uur een tusschenstatton voorbij
stoomde, sprang de stoomketel van de lo-
comotief met een vreeselijken knal uiteen.
KAMER VAN KOOPH. EN FABRIEKEN
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
TE TER NEUZEN.
Vergademig van Zaterdag 19 Januari 1924,
des namaddags 2% ure.
(4. Vervolg).
Iiantonrechters in Zeeuwsch-Vlaanderen.
De heer RISSEEUW wijst er op, dat thans
ook Oostburg zonder kamtonrechter is. Het is
hem ndet bekend, welke voornemens hierom-
trent bij de regeering bestaan. Ook in Ter
Neuzen is geen kamtonrechter. Kan het in de
bedoeling liggen om ook Oostburg door den
kantonreehter uit Hulst te doen bediemem?
Hij weet het niet, maar het komt hem voor,
dat daairuit zeer veel moeilijkheden voor de
bevolkimg zou den voortvloeden.
Het vorig jaar is deze kwestie, die voorzien
werd, reeds in de Kamer besproken. Is op het
deswege tot den Minister van Justitie gerieht
verzoek ook antwoord ingekomen.
De SECRETARIS deelt mede, dat er nog
geen antwoord is onitvangen. Officious heeft
hij echter, vemomen, dat in verband met be-
zuiniging het voomemen bestaat Zeeuwsch-
Vlaanderen door een kantonreehter te laten
bedienen, doch dat de omtrent deze zaak ad-
viseerende recihterlijke ambtenaien in over-
eensteimmmg van den toenmaals uitgedrukten
wensch der Kamer hebben geadviseerd, dat
die kantons zouden biijven best,aan en zoowel
te Oositburg als te Ter Neuzen en Hulst zit-
da,getn zouden worden gehouden. De autori-
teiten meenen, dat voor vele gevallen de aan-
wezigfaeid van plaatsvervangen.de kantonrech-
ters voLdoeaide is.
De heer NOLSON herinnert, dat Ter Neu
zen een aantal jaren zonder kantonreehter is
geweest en waarneming van uit Hulst, doch
dat, in verband met de klachten over bet daar-
door ondervomien ongerief de vroegsre toe-
stand weer hersteld is. Thans heeft men hier
weer een waarnemend kantonreehter. Spre-
ker kan zich imdeniken, dat, als die waar-
neaning zich ook zou uitstrekken tot het kan-
ton Oostburg, Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen
dus, vooral de bewoners van dat deel van
Zeeuwsch-Vlaanderen zeer omtriefd zouden
zijn. Met af en toe een zitdag is men niet ge-
holpen, en zullen velerlei moeilijkheden onder-
vonden worden. Ook is men niet gehoLpen
met kantonrechter-plaatsvervanger, die be-
hoorc/n slecbts bij uitzondering te moeten op-
treden, doch dat moet geen regel worden.
Aangezien die heeren geen studie van het
recht gemaakt hebben, krijgt men van hen
soms woaiderlijke beschikkinigen. In een plaats
als Ter Neuzen, met de scheepvaart, heeft
men dikwijls op allerlei tijden den kanton
reehter noodig, in zake scheepsverklarinigen.
Er is hier dus ook een kantonreehter noodig.
Spreker stelt daarom voor er op aan te drin-
gen, dat de drie kantons in Zeeuwsch-VLaan-
derem ieder hun kantonreehter zullen krijgen.
De bezuiniging die door vemrindering van die
functionarissen zou worden verkregen zou
naar hij meent op het belasitingbiljet weinig
beteekenen., en zou niet opwegen tegen het
ongerief en de hoogere kosten die voor de be-
volking van een zeer groot deel van Zeeuwsch-
VLaanderen zal ontsfaan als er maar een func-
tionaris blijft.
Spreker stelt voor steun te verleenen aan
het verlangen van den heer Risseeuw, om voor
Oostburg een kantonreehter te behouden,
mlaar om die tevens ook te vragen voor Ter
Neuzen.
Met algemeene stemanen wordt aldus be-
sloten.
De verkiezing voor de Kamer.
De heer CATSMAN acht z5ch genoopt, ter
sprake te brengen hetgeen gebeurd is, bij de
verkiezing voor de Kamer. Om verschillende
reden is m de Kamer destijds de wenschelijk-
held uitgesproken, pogingen aan te wenden,
dat de verkiezing wegens periodieke aftreding
zonder stemming zou kunnen afloopen, en
dat, om het mogelijk te maken dat ook de
heer Thieleman lid der Kamer kon biijven,
voor de afdeeiing kleinbedrijf slechts 3 can-
dldaten zouden worden gesteld. Die wonsche-
lijkheid werd blijkbaur door alien erkend. Ais
gavolg van die besprelcing, die spreker een
accoord noemit, heeft hij de kiezers in zijn
cimgeving, die een candidaat wenschten te
stellen, daarvan weten terug te houden.
Het heeft hem diaarom onaangenaam getrof
fen, dat aan den avond van den dag der ver
kiezing bleek, dat van wege de Hanze drie
candidaten waren gesteld, waardoor stemming
noodig werd. Hij kwam daardoor tegenover
de kiezers die hij had bewogen zich naar de
afspraak te regelen in een valsch licht te
staan. En dit is dan ook de reden, dlat hij dit
ter sprake brengt, daar het feit zelf niiet meer
is te heiToepen. Hij meent, dat de heeren in
deze Kamer die met die organasatie in verband
staan, hadden moeten waarschuwen, dat de
afspraak niet zou worden gehouden, dan
waren ook anderen vrij geweest in hun han-
delen.
De VOORZITTER merkt op, dat de Kamer
eiigenlijk buiten deze kwestie staat. Er is
desitijds, met het oog op de vele wenczaam-
hedetn en vooral met het oog op bezuiniging
wagons de betrekkelijk hooge kosten aan een
stemming verbanden, de wenischelijkheid be
sproken, dat ieder in zijn ki-inp; propaganda
zou maken voor het denkbeeld, om de verkie-
zinig everaals zul'ks bij vele andere Kamers
het geval is geweest bij enkele candidaat-
stelling te doen plaats hebben. Verder kon de
Kamer niet gaan, de kiezers zijn ten slotte
vrij in hun hamdelingen.
De heer CATSMAN erkent dit laatste vol-
komen, maar meent dat, met name de heer
Van de Walle, had behooren te waarschuwen,
dat de orgaraisatie waantoe hij behoort, meer
candidiaten zou stellen.
De heer VAN DE WALLE is het daarmede
niet eens. Hij heeft, zooals hier besproken is,
nog op detn avond voor de verkiezing hetgeen
hier besproken is bij de Hanze bepleit, doch
de organisiatie wenschte candidaten te stellen
an daarin zijn de kiezers ten slotte vrij. Hij
achtte zich niet vei-p.licht, daarvan aan iemand
mededeeling te doen. Bovendien, tot wie had
hij zich moeten richten?
De heer CATSMAN meent, dat hij zijn
mede! eden dezer Kamer had moeten waar
schuwen.
De heer VAN MELLE is ook van meening,
dat de Kamer als zoodandg zich niet in deze
zaak kan mengen. Ingevolge de gehouden be-
sprekingen zou hij het echter ook collegiaal
gevonden hebben, dat er kemnds van gegeven
was, dat meer candidaten zouden worden ge
steld. Dat het niet geschied is betreurt hij.
De heer VAN DE WALLE geeft te kermen,
als lid der Kamer buiten de candidaatstelling
te staan. Bovendien, de heer Catsman heeft
destijds nog de klacht geuit, dat Westelijk
Zeeuwsch-Vlaanderen onvoldoende vertegen-
woordigd was. Nu is er een nieuw lid van
dat deel gekozen.
De heer CATSMAN stemt dat toe, maar
meent, dat de kiezers in Westelijk Zeeuwsch-
Vlaanderen zelf hadden wenschen uit te maken
wien ze als nieuwe vertegen/woordiger wensch- j
ten, en dat niet door de Hanze te zien doen.
Hij bedoelt hiermede in 't geheel geen on- i
vriendelijkheid tegenover den heer Wijffels,
maar stelt alleen in't licht, hoe hij meent, dat
het had behooren te zijn. Hot is jammer, dat
het gebeurde is voorgekomen; het vertrouwen
is nu eenmaal geschokt daar gebleken is, dat
men niet op afspraken kan vertrouwen. Hij
althans zal er zich niet meer voor laten vinden.
Vlasindustrie.
De heer DE FEIJTER herinnert er aan,
dat het ongeveer een jaar geleden is, dat hij
hier gepleit heeft in het belang der vlasindu
strie en dat de Kamer zich op zijn voorstel
deswege heeft gewend tot den Minister van
Arbeid, waaromtrent echter nog niets is ver-
nomen. Hij heeft voorts met voldoening uit
de stukken dezer vergadering gezien, dat er
ook een verandering is gekomen in het stand-
punt der vrijhandelaars, blijkens het verzoek
dat het Bureau der Kamer heeft gezonden aan
den Minister van Marine, om bascherming der -
haven van Ter Neuzen. En daarop heeft men
meer succes gehad dan op het eerste verzoek,
want men had na verloop van een paar weken
reeds antwoord; misschien is daaruit af te
leaden, dat er aan het Departement van
Marine vlugger gewerkt wordt, of mogelijk is
ook de kwestie eenvoudiger.
De grootere traagheid die aan het Departe
ment van Anbedd blijkt te bestaan, die ten
slotte kan gekwalificeerd worden als een min- j
der natte behandeling der Kamer van Koop-
handel, en waardoor iodere maatregel uitbleef,
heeft in elk geval tengsivolge gehad, dat onze
geheele oogst puik vlas van het vorig jaar
naar het buitenland is verkocht, waardoor
tevens 4Va millioen gulden aan werkloon ons
land heeft verlaten en 1% millioen aan winst,
samen 6 millioen, terwyl de verschillende ge-
meenten door werkloosheid worden gedupeerd
en voor werkverschaffing alles uit den hoek
moeten zoeken of zonder meer steun moeten
uitkeeren.
Ten slotte wordt ook ons land als zoodanig
gedupeerd em Nederland als vlas produceerend
en exporteerend land van de kaart geveegd.
In een statistiek die wordt uitgegeven blijkt,
dit al, daar Nederland niet meer genoamd
wordt onder de landerdie lijnzaiad teelen of
uitvoerem. Toch is er een groot kwantum
Nederlandoh lijnzaad. De Belgen koopen ech
ter ons vlas met de bollen, bewerken bet ge
heel in hun land en zullen one lijnzaad als
Belgfsoh venkroopem.
Met het oog op dezen hoogst ongev. ensch-
ten en voor ons land nadeeligen toestand,
stelt hij voor, dat de Kamer zich nogmaals
tot den Minister van Arbeid wendem zal, om
een audientie aan te vragen, tevens ook aan
den Minister van Binnenilandsche zaken en
Lamdbouw.
De heer NOLSON betuigt zijn spijt, dat de
heer De Feijter, met wiens betoog omtrent de
vlaskwestie hij kan instemmen, er iets bijge-
haald heeft, dat er in 't geheel niet bijhtx.
Het schrijven van een brief over de loodsgel-
den op de haven van Ter Neuzen ten opzichite
die der Belgische havens, heeft niets met
vrijhandel of protectionisme te maken. De
heer De Feijter heeft de brief niet goed ge-
lezen of ndet goed begrepen. Het schrijven
over die loodsgelden betreft een poging om te
voorkomen, dat de haven van Ter Neuzen in
den intemationalen handel door ongelijke ver-
houddngen niet in 't gedrang komt.
De heer DE FEIJTER verklaart geen be-
zwaar te hebben, dat het Bureau aldus han-
delde, hij juicht het zelfs toe, maar hij vol-
bloed protect!oirist ziet er toch een er-
kenning in van het Bureau dat er om.-tandig-
heden zijn, waarin bescherming van bepaalde
belanigen geboden wordt.
De SECRETARIS meent te moeten opmer-
ken, dat er in deze zaak wel onderscheid moet
gemaakt worden, met hetgeen gewoonlijk on
der beschenmdng verstaan wordt. In het
schrijven over de loodsgelden is niets anders
gevnaagd, dan maatregelen te neman, dat de
verhoudimgem voor de Ter Neuzensche haven
(ook Sluiskil en Sas van Gent zijn daaibij be-
trokken) weer gelijk worden gesteld niet die
uer Belgiscbe havens, zooals ze ook ingevolge
de met Belgie gesJoten regeling beitreffende
het loodswezen behooren te zijn, en voor
Augustus 1914 ook waren, doch welke even-
redigheid is verstoord door de lage Belgische
valuta.
Ook de haven van Rotterdam ondervindt
de moailjjikheden. Het gemeentebestuur dier
atad heeft zich deswege tot den Minister van
Marine gewemd. Van het antwoordlt bleek in
de memorie van antwoord op het voorloopig
verslag der Marine-begrooting, en toen zich
hier juist een zeer in 't ooig loopend geval
yoordeed, heeft het bestuur gemeend dit ter
kanmis van den Minister van Marine te moe
ten brengen. Dat een spoedig antwoord ont-
vangen is, spruit misschien voort uit de om-
standigheiid, dat de Minister het met de be-
zwaren volkomen eens is, maar ondertusschen
is er toch nog geen verandering. Naar te
vreezen is, zal dat ndet zoo vlug gaan.
De VOORZITTER stelt voor, overeenkom-
stig het verlangen van den heer De Feijter
te besluiten.
Dit wordt met algemeene stemmen aamge-
nomem,
Gemis aan een wachtlokaal bij de aanleg-
piaats voor den Provincialen stoombootdienst
te Vlissingen.
De heer RISSEEUW wijst er op, dat er te
Vlissingen bij de aanlegplaats der provinciate
bootern geen wachtlokaal is. De gelegenheid
om daar op de ponton te staan wachten is
vooral bij winterweer zeer ongeschiikt voor
ouden van dagen en menschen met zwakke
gestellen, zoodat zij toevlucht moeten zoeken
in de waohtkamer van het spoorwegstation.
Dan is men echter niet ingelicht omtrent het
juiste tijdstip van vertrek van de booten. Zou
het niet mogelijk zijn, dat de Kamer een ver
zoek richtte tot het bestuur van den stoom
bootdienst, om de passagders 5 minjuten voor
het vertrek der boot in de stationswacntkamer
te laten waarschuwen, evenaLs zulks thans
reedis geschied bij mist.
De VOORZITTER is overtuigd van den on-
voldoenden toestand, en wil gaame mede-
werken om verbetering te krijgen. Iiaaraan
zijn echter bezwaren verbonden. Er is geen
gelegenheid om onmiddellijk bij de ponton een
wachtkamer te plaatsen. Vroeger was er in
het kantoor van den stoombootdienst, maar bij
verbouwing j,s die wachtkamer, waarvan toch
nooit gebruik gemaakt werd, vervallen. Hij
ondervindt ook meermalen het onaangename
dat mem diaar bij guur weer op de ponton
moet staan wachten. De heer Risseeuw zou als
hij het wel begrijpt, uitbredding wenschen van
den waai-schuwimgsdierusthetgeen thans alleen
bij miist geschied,t. De stoombootdienst zou
echter toch rummer verantwoording op zich
kunnen nemen, als het eens vergeten wordt of
als er eens memand disponibel is. Het is ook
bij mist wel eens vergeten en dan werd de
betrokken ambtanaar er wel over onderhou-
dern en beloofde beterschap, maar inmiddels
waren de reizigers gedupeerd en dat feit niet
te veranderen. Misschien zou gewaarschuwd
kunnen worden, door middel eener scheiinrich-
ting, als daarvoor de medewerking van het
Staaitsspoor te krijgen was.
De heer VAN 't HOFF wijst er op, dat het
alleen bij mist kan noodig zijn, maar anders
vaart die boot toch in geregelden dienst en
weet men toch wanmeer die vertrekt. Men kan
z.i. 5 minuten voor het vertrek aan boord
gaan, zonder dat waarschuwen noodig is, en
hij acht dat dus zoo hard ndet noodig.
De heer CATSMAN gaat daarmede accoord,
voor zoover het flinke, gezonde menschen be
treft, maar er wordt van uit sprekers omge-
ving veel gebruik gemaakt van het bezoeken
van het R. K. ziekemhuis en R. K. weeshuis
te Vlissingen. Dikwijls wordt de terugreis
gemaakt door lijdenden en hersteilenden en
als die daar in de koude moeiten wachten om
zich op de boot voor Breskens te begeven, kan
dit zeer madeelig voor hen werken.
De heer NOLSON verklaart, dat die toe
stand te Vlissingen hem ook reeds lang hinder-
lijk is geweest. Hier laat de boot 5 minuten
voor het vertrek de stoomfluit hooren, en
wordt er ook gebeld. Er word nu wel gezegd,
men kan 5 minuten voor het uur van afvaart
naar de ponton gaan om zich aan boord te be
geven, maar dat komt alleen uit, als de booten
tijdig gearriveerd en al gelost zijn. Komen ze
pas aan, dan moeten de menschen daar in de
koude staan wachten tot de goederen en de
beesten eerst gelost zijn. Hij neemt het der
directie niet kwalijk, dat ze eerst de boot wil
lessen eer de passagders worden toegelaten,
maar laat men haar dan ook maatregelen
bevorderen, dat de passagiers ergens kunnen
vertoeven waar ze geen gevaar loopen voor
hun gezondheid, want zelfs voor gezonde men
schen is het bedenkalijk er te staan wachten,
en de passagiers in de wachtkamer van het
spoorwegstation waarschuwen. De gelegenheid
voor een edgen wachtlokaal is daar moeilijk te
vinden, doch laat men het dan op deze manier
oplossen.
De heer VAN MELLE stemt met het betoog
van den heer Nolson in, hij acht die toestand
onhoudbaar.
De VOORZITTER zegt toe, dat pogingen
m 't werk zullen worden gesteld, de beoogde
verbetering te verkrijgen.
M aarschuwen bij de aanlegplaatsen te
Hansweert.
De heer VAN WAESBERGHE vraagt
maatregelen, dat de passagders van de trein
die te Vlake uitstappen en met de tram mee
komen naar Hansweert om met de booten ver
der te reizen naar It alsoorden of Hansweert
worden gewaarschuwd, te Hansweert uit te
zien, dat ze de goede boot nemen. Ndet steeds
liggien de booten daar op dezelfde plaats en
het is ndet duidelijk te zien, welke boot men
hebben moet, Het komt nu voor, dat passa
gders voor Ter Neuzen op de boot naar Wal-
soorden stappen en dan is het nog zoo erg
ndet, omdat die dan nog verder kunnen met
de tram, maar met hen die des avonls naar
Walsoorden moeten en op de boot naar Ter
Neuzen sitappen is dit voor niet en die onder-
vinden dan een groot tijdverlies. Het personeel
van de tram zou geinstrueerd kunnen worden,
dat ze de passagders in de tram reeds moeten
waarschuwen.
De VOORZITTER zegt toe, dat ook hierop
de aandacht zal worden gevestigd.
Daar. niemand meer het woord verlangt,
sluit hij de vergadering.
INGEZONDEN MEDEDEELINGEN.
Rugpijn waarschuwt.
Iedere hardnekkige pijn in het smalle ge-
deelte van den rug waarschuwt u om acht te
slaan op uw nieren. Zware, slepende rugpijn
en scherpe steken bij bukken of plotseling
keeren, wijzen op gezwollen, ontstoken nieren;
pijnlijke, overwerkte en vermoeide nieren.
De taak der nieren is om het urinezuur uit
het bloed te filtreeren. Kouvatting, koorts,
overwerking en buitensporigheden overspan-
nen de nieren en veroorzaken ontsteking. Zulk
een in den aanvang lichte ontsteking leidt bij
verwaarloozing mettertijd tot niergruis, water-
zucht, rheumatiek of een chronische nierkwaal.
Let op uw nieren, zoodra de rug pijn begint
te doen. Zie toe of de urine afwijkingen ver-
toont, te schaarsch of te veelvuldig geloosd
wordt, brandend, pijnlijk en vol bezinksel is,
een abnormale kleur heeft enz. Let ook op
hoofdpijn, aanvallen van duizeligheid, eenvoort-
durend vermoeid gevoel en zenuwachtigheid.
Als uw nieren verzwakt zijn, gebruik dan
Foster's Rugpijn Nieren Pillen, het genees-
middel, dat ruim 50 jaren lang zwakke nieren
heeft genezen en over de heele wereld wordt
aanbevolen.
Te Ter Neuzen verkrijgbaar bij de Firma
A. van OverbeekeLeunis a 1,75" per flacon
(geel etiket met zwarten opdruk).
3#
SCHEEPVAARTBEWEGING.
24 Januari.
Eng. s.s. Blackco<|v, 1393 M3., stuk-
goed, van Gent.Ter Neuzen naar Londen
Eng. s.s. Dryburgh, 3825 M3., stukgoed
van Gent naar Antwerpen.
Fransch s.s. Seinateur Raymond, 3657
M3., kolen, van Gent naar Rouaan.
Noorsch s.s. Kari, 1560 M3., ijzer, van
GenLTer Neuzen naar Llannel
Duitsch s.s. Faust, 2796 M3., ledjg van
Gent naar Bremen.
Duitsch s.s. Atlas, 2744 M3., stukgoed
van Gent naar Antwerpen.
Duitsche zeel. Hamfelde, 2180 M3., fos-
faat, van Gent naar Aarkuus.
Eng. s.s. Topaz, 1634 M3., ledig, van
Speerness voor Ter Neuzen.
Fransch s.s. Capt. Edmond Laboise, 8837
M3., kolen. van Cardiff voor Gent.
Eng. s.s. Falcon, 1910 M3., stukgoed,
van Londen voor Gent.
Eng. s.s. Abbeville, 3783 M3., kolen,
van Goole voor Gent.
Eng. s.s. Mungret, 1457 M3., gemengd,
van Londen voor Gent.
Fransch s.s. Pomarol, 3249 M3.. ge
mengd, van Reval voor Gent.
25 Januari.
Noorsch s.s. Arcturus, 3615 M3.„ ge
mengd, van Gent naar Antwerpen.
Eng. s.s. Egret, 3945 M3., gemengd van
Gent naar Antwerpen.
Eng. s.s. Brookside, 1645 M3., ledig
van Gent naar Seaham.
Esthlandsch s.s. Kodumaa, 3202 M3.,
ledig, van Gent naar Reval.
Esthlandsch s.s. Lucie, 3637 M3.,. le
dig, van Gent naar Reval.
Ned. s.s. Sint Jansland, 6239 M3., ko
len, van Newcastle voor Sluiskil.
Eng. s.s. Therese, 3677 M3., kolen. vaa
Goole voor Gent.
Eng. s.s. Dalton, 3608 M3., kolen van
Newcastle voor Gent.
Eng. s.s. Darlington, 3044 M3., stukgoed.
van Antwerpen voor Gent.
26 Januari.
Eng. s.s. Rosewarth, 7228 M3., ledig,
van Gent naar Tyne.
Eng. s.s. Alouette, 1613 M3., ledig. van
Londen "voor Gent.
Eng. s.s. Orlock Head, 4422 M3., ge
mengd, van Ayr voor Gent.
Duitsch s.s. Doljart, 2668 M3., kolen,
van Newcastle voor Ter Neuzen.
Noorsch s.s. Kolsaas, 1960 M3., kolen,
van Blyth voor Gent.
27 Januari.
Eng. is.s. Aire, 1974 M3., ledig van
Gent naar Goole-
Eng. s.s. Cormorant, 4992 M3., stukgtoed
van Gent naar Belfast.
Eng. s.s. Falcon, 1910 M3., stukgoed,
van Gent naar Londen.
Noorsch (sl.s. Sten, 4142 M3., stukgtoed,
van Gent naar Newcastle.
Eng. s.s. Topaz, 1634 M3., ijzer ran
Ter Neuzen naar Britonferry.
Ned. g.s. Sint Jansland, 6239 M3., le
dig, van Sluiskil naar Newcastle.
Eng. >s.s. Borthwiok, 3182 M3., stuk
goed, van Gent naar Leith.
Eng. s.s. Mungret, 1457 M3., gemengd
van Gent naar Llimerik.
Eng. $.s. Darlington, 3044 M3., stuk
goed, van Gent naar Hull.
Noorsch s.s. Sorland, 5153 M3., ledig,
van Gent naar Antwerpen.
Fransch s.s. Pomerol, 3249 M3., ledig
van Gent naar Havre.
Belg. s.s. Raymond, 62f M3., ledig, va*
Gent naar Ostende.
Finsch s.s. Carelia, 3177 M3., phosphaat,
van Riemen naar Hango.
Lettisch s.s. Turaida, 4543 M3., ledig,
van Gent naar Windau.
Eng. s.s. Alouette, 1613 M3., stukgoed,
van Gent naar Londen.
Deensch s.s. Anneberg, 7441 M3., ledig,
van Gent naar Kiel.
Fransch s.s. Capt. Edm. Laborie, 8837
M3., ledig van Gent naar Lyth.
Eng. s.s. Wharfe, 2585 M3., stukgoed,
van Goole voor Gent.
Eng. s.s. Ostolan, 1383 M3., ledig van
Londen voor Gent.
Eng. s.s. Harelda, 3645 M3., stukgoed
van Manchester voor Gent.
Eng. is.s. River Dart, 6003 M3., >erts,
van Pommeren voor G©nt
Eng. s.s. Gallon, 2539 M3., kolen van
Newcastle voor Gent.
Fransch s.s. Phryne, 8189 M3., ledig van
Cardiff voor Gent.
Eng. s.s. Blackoock, 1393 M3., stuk-
goed, van Londen voor Gent.
Eng. s.s. Kinnaird Head, 1296 M3., ko
len, van Dysart voor Gent.
Fransch p .s. Arez, 2707 M3., ledig van
Lorient voor Gent.
Fransch s.s. Marcon, 3013 M3., kolen
van Methil voor Gent.
28 Januari.
Fransch s.s. Albergaljus, 9339 M3., le
dig, van Basse Indie voor Gent.
Ned. s.s. Schelde, 678 M3., kolen van
Grangemouth voor Ter NeUzen.
Belg. s.s. Romanie, 701 M3., ledig van
Brussel voor Gent.
Belg s.s. jan Volders, 720 M3., van
Ostende voor Gent.
Eng. s.s. Alderney, 370 M3., phosphaat,
van Gent naar Yarmouth.
Eng. s.s. Dalton, 3608 M3., ledig van
Gent naar Newcastle.
Eng. s.s. Abbeville, 3783 M3., ledig van
Gent naar Goole.
Langs de Costsluis zijn 78 binneuvaar-
tuigen op- en 80 afgeschut; langs de Mid-
densluis 34 op- en 30 afgeschut; langs de
Westsluis 0 op- en 5 afgeschut.