pij was te water gelaten en voor de wer:: lag, van de kabels is losg«slagen. De vijf zware stalen draden, waaraan het dok lag gemeerd, knapten als touwtjes af. Het gevaart®, dat uit den aard van de zaak geheel stuurloos was, dreef, voortge- stuwd door den fellen wind het IJ op. De opvareiiden van do vaartuigen in de buurt maakten angstige oogenblikken door, want het viel niet te berekenen hoe het Zware lichaani zich zou bew®gcn. De boot van de havenpolitie, met aan boord den o 11 derhavenmeester, den heer Scholten, kon nog tijdig cen paar scheepjes. welke kans liepen door het dok te worden oiervaren, in veiligheid brengen. Het ge- vaarte manoevreerde intusschen met vreem- de door het I J, maar alle vaartuigen zagen kans het gevaar te ontloopen. Alleen een boei werd stukgevaren, maar dat was dan ook wat zeer zeker een wonder mag he>et©n het eenige slachtoffer. Met een groote bocht dreef het dok naar den Noordwal, naar een punt even voorbij het Tolhuiskanaal, waar het voor de werf der firma De Vries Lentsch Jr. aan den grond liep. Het onvrijwillige uitstapje van het dok dok was hiermee ten einde. Met zes sleep- booten is het van de ondiepte getrokken en gebracht naar de plaats, waar het was losgeslagen. GRAN AATONTPLOFF1NO. De 60jarige landbouwer Petrus Biau- waert uit Haasdonk (Belgie) werkte op een veld met een riek, toen de riek stieti op een granaat, die ontplofte. De ongeluk- kige werd ernstig verwond, armen en bee- nen werden hem afgerukt. BRUTALE AANSLAG IN EEN JUWEL1ERSZAAK. Bij een poging tot inibraak in de juwe- lierszaak van Ostertag aan de Place Ven dome te Parijs is j.l. Zaterdag de Neder- karaier Li.miburg door bandieten neerge- sdhoten. Hij overleed korten- tijd daarna. Nader wordit gemeld: Zaterdngmiddag, te ongeveer 2 uur, lcwamen drie indiividuen door een achter- deurtje plotseMnig in de juwelierszaak van den heer Ostertag aan de Place Vendome. De eigenaar van de zaak was met in den wtnlkel, wijl op het midden van den dag weiniig klanten plachiten te komen. De onder-chef, de heer S. Limburg, gelijk bier- boven gemeld een Nederlander, was in de nabij zijnde karner bezig zich te scheren, toen hij stappen hoorde en eens in den winkel ging kijkea Hij zag drie kerels, ge- wapend met revolvers, naar de vitrines loopen, waar juweelen van groote waarde tentoonigesteld waren. Toen de bandieten den heer Limburg op- meiMen, schoten zij hem a bout portant neer. Alfred Saunter, de winikelbediende, die, toen hij hoorde schieten, zijn: chef te toulip snelde, werd eveneens neergeschoten. De dieven kozen daarna het hazenpad en gunden zich zelfs niet den tijd om iets van waarde mede te nemen. Zij renden over de Place de Vendome en verdwenen in de Castiglionestraat, zonder gearrestierd te kunnen worden. De heeren Limburg en Saunier sleepten zich voort tot den ingang van den winkel, waar zij door vooroijgan- gers werden opgemerkt. Zoo spoedig als miogelijk was werden zij maar een der hos- piitalen gebracht. De 30-jarige heer S. liimburg bleek in den buik getioffen te zijn en stierf kort na zijn aamkomst in het zie- kenhiuis. De 50-jarige bediende, Alfred Saunter, was aan het hoofd getroffen. Men hoopt hem in het leven te kunnen houden. Van een der brutale moordenaars is 't sig- nalement vrij nauwkeuriig bekend. Het par- ket stelde kort na het gebeurde, een onder- zoek ter plaatse in. DE WRAAK VAN DEN PHARAO. Men weet dat Howard Carter, die thans de onderzoekingen in het graf van Toet Ankh Amen leidt, voornemens was, wan- neer de sarcofaag eenmaal was g'evon- den, deze te onderzoeken met Xastralen an met behulp daarvan ook foto's te ma- ken van het stoffelijk overschot van den Egyptischen vorst. Sir Archibald Douglas Reid, een bekend deskundige op radio- grafisch gebied, zou de foto's maken, aoch op 52jarigen leeftijd is hij thans in Zwitserland, waar hij vertoefde, overleden. De Egyptenaren zijn van oordeel, dat men hier heeft te doen met een wraakneming van Pharao's geest over de verstoring van ziijn rust. Zooals men zich zal herinneren is lord Carnavon, die eerst het onderzoek leidde, overleden. nadat hij bij het betreden van het graf door een schorpioen was ges token. NOODLOTTIGE BRAND IN EEN RAFFINADER1J. aZ\en brandweermannen zijn gedood, tij_ dens een brand in een olie-raffinaderij te Pittsburg, door een val van een ladder in een tank, die geheel was gevuld met brandende olie EEN HAAN, DIE ElEREN LEGT. De heer Wm. Murray, Titteresso, in Scotland, beZit een haan dieeieren legt, meldt de (Arnhemsche) ,,Kleinveeteelt". Het dier is een kruising tusschen Minor ca en R. I. Red, en |s vcrlodon jaar April geboren. Tot zoover heeft de haan 9 eieren gelegd, ter grootte van een dui- ven-ei De haan Was bij hennen wier ejeren bevrucht bleken te zijn. Natuurkundigen hebben het dier onderzocht en zijn bereid de waarheid tfc bevestigen. EEN ONBETROUWBAAR VAARTUIG. In de Oresund nabij Kopenhagen ge- raakte Zondag tijdens een hevigen storm een groote ijsschol los, waarop zich vele honderden personen bevonden. Het stuk' ijs dreef naar zee af doch de opvarenden konden bijtijds door visschersschepen en reddingssloepen in veiligheid worden ge bracht. VREEMDELINQENBELASTING. Bij "de Fransche Kamer is een wefcs- voorste] ingekomen, waarvan de strekking de^hotel.uitgaven van vreemdelingen, die tijdelijk fe Parij's vertoeven en die profi- teeren van den wisselkoers, te belasten. Het eerste artikel van hef voorstel luidti: Houders van hotels, pensions of verhuur- ders van gemeubiieerde kamers zijn, op 6traffe van een boete van 15 .tot 1000 frank en in geval van reddieve, van op- sluiting van vijf dagen tot een maand, ge- houden de uitgave.q in hun inrichting door buitenlandsche clienten geen Belgen gedaan met 20 pet. t)en bate van den Franschen staat te belasten. In het tweede artikel van het voorstel wordt gezegd, dat er van deze bepaling af- geweken kan worden ten gunste van Frankrijks vroegCrc bondgenooten, die niet van een voordeeiigen wisselskoers profitee- ren en voorts ten gunste van arbeiders en beambten, die bij Fransche ondernemingen in dienst zijn. De voorstell|ers van dit wetjje wij'zan erop, dat in het bijzond'er Dui((3chland deze belasting heeft toegepast en zij bere kenen, bij een belasting van 20 pet., de opbrengst op meer dan twee milliard. GRUWEL1JKE MOORD. De politic te Reims is op het spoor gekomen van een ongehoorde misdaad. Voor drie maanden verdween de 33jari- gc autobestuurder Andre Chaussinaud. De politic won inlichtingen in bij de 33- jarige vrouw en de 15jarige dochter van den vermis!®. Deze toonden zich echter zclf zeer bezorgd, hocwel haar houding tamelijk verdacht voorkwam. De politic stefde een onderzoek in en vermoedde, dat een jongeling, zekere Ro ger Lamotte meer van een en ander af- wist. Des avonds voor zijn verdwijning was Chaussinaud met Lamotte en de 2 vrou- wen naar de bioscoop geweest. Hij had toen bemerkt, dat de jongeman liefdesbetrekkingen met zijn dochter wit- de aanknoopen. E®n heftige woordenwisse- ling met den jongeling volgde, maar toch begaf Chaussinaud zich den volgenden dag met Lamotte naar zijn landhuisj© te Saint Brice. Hier ontstond andermaal een woorden- wisseling, waarbij de jongelipig zijn te- genstander met een revolver doodde. Na hem te hebben gedood, begroef hij 's nachts zijn slachtoffer voorlbopig in den tuin. Een maand later trokkfen de vrouwen met den moordenaar naar St. Brice. De dochter ontkleedde het lijk van haar va- der, waarna Lamotte de twee beenpn met cen bijlsfag van den romp afhakte, De romp werd daarna in een ton ge- plaatst en het hoofd, dat buiten de ton uit- stak eveneens afgehouwen. In den stal werden de blbedige over- blijflseBen in den grond gestopt, waarna een cementen vloer er over werd gelpgd. A1 deze feiten werden door de schulidi- gen belcend. De twee vrouwen en de jon geling zijn ter beschikking van den pro- cureur der republiek gesteld en in de ge- j vangenis opgesloten. EEN STOOMKETEL UITEEN- GESPRONQEN. Drie personen, een machinist en twee stokers, zijn ten gevolge van een ontplpf- fing van den stoomketel van een Locomo- tief gedood. i Toen de ocntend-express van Pittsburg naar Cleveland met een vaart van 40 mij- j len per uur een tusschenstatton voorbij stoomde, sprang de stoomketel van de lo- comotief met een vreeselijken knal uiteen. KAMER VAN KOOPH. EN FABRIEKEN VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN TE TER NEUZEN. Vergademig van Zaterdag 19 Januari 1924, des namaddags 2% ure. (4. Vervolg). Iiantonrechters in Zeeuwsch-Vlaanderen. De heer RISSEEUW wijst er op, dat thans ook Oostburg zonder kamtonrechter is. Het is hem ndet bekend, welke voornemens hierom- trent bij de regeering bestaan. Ook in Ter Neuzen is geen kamtonrechter. Kan het in de bedoeling liggen om ook Oostburg door den kantonreehter uit Hulst te doen bediemem? Hij weet het niet, maar het komt hem voor, dat daairuit zeer veel moeilijkheden voor de bevolkimg zou den voortvloeden. Het vorig jaar is deze kwestie, die voorzien werd, reeds in de Kamer besproken. Is op het deswege tot den Minister van Justitie gerieht verzoek ook antwoord ingekomen. De SECRETARIS deelt mede, dat er nog geen antwoord is onitvangen. Officious heeft hij echter, vemomen, dat in verband met be- zuiniging het voomemen bestaat Zeeuwsch- Vlaanderen door een kantonreehter te laten bedienen, doch dat de omtrent deze zaak ad- viseerende recihterlijke ambtenaien in over- eensteimmmg van den toenmaals uitgedrukten wensch der Kamer hebben geadviseerd, dat die kantons zouden biijven best,aan en zoowel te Oositburg als te Ter Neuzen en Hulst zit- da,getn zouden worden gehouden. De autori- teiten meenen, dat voor vele gevallen de aan- wezigfaeid van plaatsvervangen.de kantonrech- ters voLdoeaide is. De heer NOLSON herinnert, dat Ter Neu zen een aantal jaren zonder kantonreehter is geweest en waarneming van uit Hulst, doch dat, in verband met de klachten over bet daar- door ondervomien ongerief de vroegsre toe- stand weer hersteld is. Thans heeft men hier weer een waarnemend kantonreehter. Spre- ker kan zich imdeniken, dat, als die waar- neaning zich ook zou uitstrekken tot het kan- ton Oostburg, Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen dus, vooral de bewoners van dat deel van Zeeuwsch-Vlaanderen zeer omtriefd zouden zijn. Met af en toe een zitdag is men niet ge- holpen, en zullen velerlei moeilijkheden onder- vonden worden. Ook is men niet gehoLpen met kantonrechter-plaatsvervanger, die be- hoorc/n slecbts bij uitzondering te moeten op- treden, doch dat moet geen regel worden. Aangezien die heeren geen studie van het recht gemaakt hebben, krijgt men van hen soms woaiderlijke beschikkinigen. In een plaats als Ter Neuzen, met de scheepvaart, heeft men dikwijls op allerlei tijden den kanton reehter noodig, in zake scheepsverklarinigen. Er is hier dus ook een kantonreehter noodig. Spreker stelt daarom voor er op aan te drin- gen, dat de drie kantons in Zeeuwsch-VLaan- derem ieder hun kantonreehter zullen krijgen. De bezuiniging die door vemrindering van die functionarissen zou worden verkregen zou naar hij meent op het belasitingbiljet weinig beteekenen., en zou niet opwegen tegen het ongerief en de hoogere kosten die voor de be- volking van een zeer groot deel van Zeeuwsch- VLaanderen zal ontsfaan als er maar een func- tionaris blijft. Spreker stelt voor steun te verleenen aan het verlangen van den heer Risseeuw, om voor Oostburg een kantonreehter te behouden, mlaar om die tevens ook te vragen voor Ter Neuzen. Met algemeene stemanen wordt aldus be- sloten. De verkiezing voor de Kamer. De heer CATSMAN acht z5ch genoopt, ter sprake te brengen hetgeen gebeurd is, bij de verkiezing voor de Kamer. Om verschillende reden is m de Kamer destijds de wenschelijk- held uitgesproken, pogingen aan te wenden, dat de verkiezing wegens periodieke aftreding zonder stemming zou kunnen afloopen, en dat, om het mogelijk te maken dat ook de heer Thieleman lid der Kamer kon biijven, voor de afdeeiing kleinbedrijf slechts 3 can- dldaten zouden worden gesteld. Die wonsche- lijkheid werd blijkbaur door alien erkend. Ais gavolg van die besprelcing, die spreker een accoord noemit, heeft hij de kiezers in zijn cimgeving, die een candidaat wenschten te stellen, daarvan weten terug te houden. Het heeft hem diaarom onaangenaam getrof fen, dat aan den avond van den dag der ver kiezing bleek, dat van wege de Hanze drie candidaten waren gesteld, waardoor stemming noodig werd. Hij kwam daardoor tegenover de kiezers die hij had bewogen zich naar de afspraak te regelen in een valsch licht te staan. En dit is dan ook de reden, dlat hij dit ter sprake brengt, daar het feit zelf niiet meer is te heiToepen. Hij meent, dat de heeren in deze Kamer die met die organasatie in verband staan, hadden moeten waarschuwen, dat de afspraak niet zou worden gehouden, dan waren ook anderen vrij geweest in hun han- delen. De VOORZITTER merkt op, dat de Kamer eiigenlijk buiten deze kwestie staat. Er is desitijds, met het oog op de vele wenczaam- hedetn en vooral met het oog op bezuiniging wagons de betrekkelijk hooge kosten aan een stemming verbanden, de wenischelijkheid be sproken, dat ieder in zijn ki-inp; propaganda zou maken voor het denkbeeld, om de verkie- zinig everaals zul'ks bij vele andere Kamers het geval is geweest bij enkele candidaat- stelling te doen plaats hebben. Verder kon de Kamer niet gaan, de kiezers zijn ten slotte vrij in hun hamdelingen. De heer CATSMAN erkent dit laatste vol- komen, maar meent dat, met name de heer Van de Walle, had behooren te waarschuwen, dat de orgaraisatie waantoe hij behoort, meer candidiaten zou stellen. De heer VAN DE WALLE is het daarmede niet eens. Hij heeft, zooals hier besproken is, nog op detn avond voor de verkiezing hetgeen hier besproken is bij de Hanze bepleit, doch de organisiatie wenschte candidaten te stellen an daarin zijn de kiezers ten slotte vrij. Hij achtte zich niet vei-p.licht, daarvan aan iemand mededeeling te doen. Bovendien, tot wie had hij zich moeten richten? De heer CATSMAN meent, dat hij zijn mede! eden dezer Kamer had moeten waar schuwen. De heer VAN MELLE is ook van meening, dat de Kamer als zoodandg zich niet in deze zaak kan mengen. Ingevolge de gehouden be- sprekingen zou hij het echter ook collegiaal gevonden hebben, dat er kemnds van gegeven was, dat meer candidaten zouden worden ge steld. Dat het niet geschied is betreurt hij. De heer VAN DE WALLE geeft te kermen, als lid der Kamer buiten de candidaatstelling te staan. Bovendien, de heer Catsman heeft destijds nog de klacht geuit, dat Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen onvoldoende vertegen- woordigd was. Nu is er een nieuw lid van dat deel gekozen. De heer CATSMAN stemt dat toe, maar meent, dat de kiezers in Westelijk Zeeuwsch- Vlaanderen zelf hadden wenschen uit te maken wien ze als nieuwe vertegen/woordiger wensch- j ten, en dat niet door de Hanze te zien doen. Hij bedoelt hiermede in 't geheel geen on- i vriendelijkheid tegenover den heer Wijffels, maar stelt alleen in't licht, hoe hij meent, dat het had behooren te zijn. Hot is jammer, dat het gebeurde is voorgekomen; het vertrouwen is nu eenmaal geschokt daar gebleken is, dat men niet op afspraken kan vertrouwen. Hij althans zal er zich niet meer voor laten vinden. Vlasindustrie. De heer DE FEIJTER herinnert er aan, dat het ongeveer een jaar geleden is, dat hij hier gepleit heeft in het belang der vlasindu strie en dat de Kamer zich op zijn voorstel deswege heeft gewend tot den Minister van Arbeid, waaromtrent echter nog niets is ver- nomen. Hij heeft voorts met voldoening uit de stukken dezer vergadering gezien, dat er ook een verandering is gekomen in het stand- punt der vrijhandelaars, blijkens het verzoek dat het Bureau der Kamer heeft gezonden aan den Minister van Marine, om bascherming der - haven van Ter Neuzen. En daarop heeft men meer succes gehad dan op het eerste verzoek, want men had na verloop van een paar weken reeds antwoord; misschien is daaruit af te leaden, dat er aan het Departement van Marine vlugger gewerkt wordt, of mogelijk is ook de kwestie eenvoudiger. De grootere traagheid die aan het Departe ment van Anbedd blijkt te bestaan, die ten slotte kan gekwalificeerd worden als een min- j der natte behandeling der Kamer van Koop- handel, en waardoor iodere maatregel uitbleef, heeft in elk geval tengsivolge gehad, dat onze geheele oogst puik vlas van het vorig jaar naar het buitenland is verkocht, waardoor tevens 4Va millioen gulden aan werkloon ons land heeft verlaten en 1% millioen aan winst, samen 6 millioen, terwyl de verschillende ge- meenten door werkloosheid worden gedupeerd en voor werkverschaffing alles uit den hoek moeten zoeken of zonder meer steun moeten uitkeeren. Ten slotte wordt ook ons land als zoodanig gedupeerd em Nederland als vlas produceerend en exporteerend land van de kaart geveegd. In een statistiek die wordt uitgegeven blijkt, dit al, daar Nederland niet meer genoamd wordt onder de landerdie lijnzaiad teelen of uitvoerem. Toch is er een groot kwantum Nederlandoh lijnzaad. De Belgen koopen ech ter ons vlas met de bollen, bewerken bet ge heel in hun land en zullen one lijnzaad als Belgfsoh venkroopem. Met het oog op dezen hoogst ongev. ensch- ten en voor ons land nadeeligen toestand, stelt hij voor, dat de Kamer zich nogmaals tot den Minister van Arbeid wendem zal, om een audientie aan te vragen, tevens ook aan den Minister van Binnenilandsche zaken en Lamdbouw. De heer NOLSON betuigt zijn spijt, dat de heer De Feijter, met wiens betoog omtrent de vlaskwestie hij kan instemmen, er iets bijge- haald heeft, dat er in 't geheel niet bijhtx. Het schrijven van een brief over de loodsgel- den op de haven van Ter Neuzen ten opzichite die der Belgische havens, heeft niets met vrijhandel of protectionisme te maken. De heer De Feijter heeft de brief niet goed ge- lezen of ndet goed begrepen. Het schrijven over die loodsgelden betreft een poging om te voorkomen, dat de haven van Ter Neuzen in den intemationalen handel door ongelijke ver- houddngen niet in 't gedrang komt. De heer DE FEIJTER verklaart geen be- zwaar te hebben, dat het Bureau aldus han- delde, hij juicht het zelfs toe, maar hij vol- bloed protect!oirist ziet er toch een er- kenning in van het Bureau dat er om.-tandig- heden zijn, waarin bescherming van bepaalde belanigen geboden wordt. De SECRETARIS meent te moeten opmer- ken, dat er in deze zaak wel onderscheid moet gemaakt worden, met hetgeen gewoonlijk on der beschenmdng verstaan wordt. In het schrijven over de loodsgelden is niets anders gevnaagd, dan maatregelen te neman, dat de verhoudimgem voor de Ter Neuzensche haven (ook Sluiskil en Sas van Gent zijn daaibij be- trokken) weer gelijk worden gesteld niet die uer Belgiscbe havens, zooals ze ook ingevolge de met Belgie gesJoten regeling beitreffende het loodswezen behooren te zijn, en voor Augustus 1914 ook waren, doch welke even- redigheid is verstoord door de lage Belgische valuta. Ook de haven van Rotterdam ondervindt de moailjjikheden. Het gemeentebestuur dier atad heeft zich deswege tot den Minister van Marine gewemd. Van het antwoordlt bleek in de memorie van antwoord op het voorloopig verslag der Marine-begrooting, en toen zich hier juist een zeer in 't ooig loopend geval yoordeed, heeft het bestuur gemeend dit ter kanmis van den Minister van Marine te moe ten brengen. Dat een spoedig antwoord ont- vangen is, spruit misschien voort uit de om- standigheiid, dat de Minister het met de be- zwaren volkomen eens is, maar ondertusschen is er toch nog geen verandering. Naar te vreezen is, zal dat ndet zoo vlug gaan. De VOORZITTER stelt voor, overeenkom- stig het verlangen van den heer De Feijter te besluiten. Dit wordt met algemeene stemmen aamge- nomem, Gemis aan een wachtlokaal bij de aanleg- piaats voor den Provincialen stoombootdienst te Vlissingen. De heer RISSEEUW wijst er op, dat er te Vlissingen bij de aanlegplaats der provinciate bootern geen wachtlokaal is. De gelegenheid om daar op de ponton te staan wachten is vooral bij winterweer zeer ongeschiikt voor ouden van dagen en menschen met zwakke gestellen, zoodat zij toevlucht moeten zoeken in de waohtkamer van het spoorwegstation. Dan is men echter niet ingelicht omtrent het juiste tijdstip van vertrek van de booten. Zou het niet mogelijk zijn, dat de Kamer een ver zoek richtte tot het bestuur van den stoom bootdienst, om de passagders 5 minjuten voor het vertrek der boot in de stationswacntkamer te laten waarschuwen, evenaLs zulks thans reedis geschied bij mist. De VOORZITTER is overtuigd van den on- voldoenden toestand, en wil gaame mede- werken om verbetering te krijgen. Iiaaraan zijn echter bezwaren verbonden. Er is geen gelegenheid om onmiddellijk bij de ponton een wachtkamer te plaatsen. Vroeger was er in het kantoor van den stoombootdienst, maar bij verbouwing j,s die wachtkamer, waarvan toch nooit gebruik gemaakt werd, vervallen. Hij ondervindt ook meermalen het onaangename dat mem diaar bij guur weer op de ponton moet staan wachten. De heer Risseeuw zou als hij het wel begrijpt, uitbredding wenschen van den waai-schuwimgsdierusthetgeen thans alleen bij miist geschied,t. De stoombootdienst zou echter toch rummer verantwoording op zich kunnen nemen, als het eens vergeten wordt of als er eens memand disponibel is. Het is ook bij mist wel eens vergeten en dan werd de betrokken ambtanaar er wel over onderhou- dern en beloofde beterschap, maar inmiddels waren de reizigers gedupeerd en dat feit niet te veranderen. Misschien zou gewaarschuwd kunnen worden, door middel eener scheiinrich- ting, als daarvoor de medewerking van het Staaitsspoor te krijgen was. De heer VAN 't HOFF wijst er op, dat het alleen bij mist kan noodig zijn, maar anders vaart die boot toch in geregelden dienst en weet men toch wanmeer die vertrekt. Men kan z.i. 5 minuten voor het vertrek aan boord gaan, zonder dat waarschuwen noodig is, en hij acht dat dus zoo hard ndet noodig. De heer CATSMAN gaat daarmede accoord, voor zoover het flinke, gezonde menschen be treft, maar er wordt van uit sprekers omge- ving veel gebruik gemaakt van het bezoeken van het R. K. ziekemhuis en R. K. weeshuis te Vlissingen. Dikwijls wordt de terugreis gemaakt door lijdenden en hersteilenden en als die daar in de koude moeiten wachten om zich op de boot voor Breskens te begeven, kan dit zeer madeelig voor hen werken. De heer NOLSON verklaart, dat die toe stand te Vlissingen hem ook reeds lang hinder- lijk is geweest. Hier laat de boot 5 minuten voor het vertrek de stoomfluit hooren, en wordt er ook gebeld. Er word nu wel gezegd, men kan 5 minuten voor het uur van afvaart naar de ponton gaan om zich aan boord te be geven, maar dat komt alleen uit, als de booten tijdig gearriveerd en al gelost zijn. Komen ze pas aan, dan moeten de menschen daar in de koude staan wachten tot de goederen en de beesten eerst gelost zijn. Hij neemt het der directie niet kwalijk, dat ze eerst de boot wil lessen eer de passagders worden toegelaten, maar laat men haar dan ook maatregelen bevorderen, dat de passagiers ergens kunnen vertoeven waar ze geen gevaar loopen voor hun gezondheid, want zelfs voor gezonde men schen is het bedenkalijk er te staan wachten, en de passagiers in de wachtkamer van het spoorwegstation waarschuwen. De gelegenheid voor een edgen wachtlokaal is daar moeilijk te vinden, doch laat men het dan op deze manier oplossen. De heer VAN MELLE stemt met het betoog van den heer Nolson in, hij acht die toestand onhoudbaar. De VOORZITTER zegt toe, dat pogingen m 't werk zullen worden gesteld, de beoogde verbetering te verkrijgen. M aarschuwen bij de aanlegplaatsen te Hansweert. De heer VAN WAESBERGHE vraagt maatregelen, dat de passagders van de trein die te Vlake uitstappen en met de tram mee komen naar Hansweert om met de booten ver der te reizen naar It alsoorden of Hansweert worden gewaarschuwd, te Hansweert uit te zien, dat ze de goede boot nemen. Ndet steeds liggien de booten daar op dezelfde plaats en het is ndet duidelijk te zien, welke boot men hebben moet, Het komt nu voor, dat passa gders voor Ter Neuzen op de boot naar Wal- soorden stappen en dan is het nog zoo erg ndet, omdat die dan nog verder kunnen met de tram, maar met hen die des avonls naar Walsoorden moeten en op de boot naar Ter Neuzen sitappen is dit voor niet en die onder- vinden dan een groot tijdverlies. Het personeel van de tram zou geinstrueerd kunnen worden, dat ze de passagders in de tram reeds moeten waarschuwen. De VOORZITTER zegt toe, dat ook hierop de aandacht zal worden gevestigd. Daar. niemand meer het woord verlangt, sluit hij de vergadering. INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. Rugpijn waarschuwt. Iedere hardnekkige pijn in het smalle ge- deelte van den rug waarschuwt u om acht te slaan op uw nieren. Zware, slepende rugpijn en scherpe steken bij bukken of plotseling keeren, wijzen op gezwollen, ontstoken nieren; pijnlijke, overwerkte en vermoeide nieren. De taak der nieren is om het urinezuur uit het bloed te filtreeren. Kouvatting, koorts, overwerking en buitensporigheden overspan- nen de nieren en veroorzaken ontsteking. Zulk een in den aanvang lichte ontsteking leidt bij verwaarloozing mettertijd tot niergruis, water- zucht, rheumatiek of een chronische nierkwaal. Let op uw nieren, zoodra de rug pijn begint te doen. Zie toe of de urine afwijkingen ver- toont, te schaarsch of te veelvuldig geloosd wordt, brandend, pijnlijk en vol bezinksel is, een abnormale kleur heeft enz. Let ook op hoofdpijn, aanvallen van duizeligheid, eenvoort- durend vermoeid gevoel en zenuwachtigheid. Als uw nieren verzwakt zijn, gebruik dan Foster's Rugpijn Nieren Pillen, het genees- middel, dat ruim 50 jaren lang zwakke nieren heeft genezen en over de heele wereld wordt aanbevolen. Te Ter Neuzen verkrijgbaar bij de Firma A. van OverbeekeLeunis a 1,75" per flacon (geel etiket met zwarten opdruk). 3# SCHEEPVAARTBEWEGING. 24 Januari. Eng. s.s. Blackco<|v, 1393 M3., stuk- goed, van Gent.Ter Neuzen naar Londen Eng. s.s. Dryburgh, 3825 M3., stukgoed van Gent naar Antwerpen. Fransch s.s. Seinateur Raymond, 3657 M3., kolen, van Gent naar Rouaan. Noorsch s.s. Kari, 1560 M3., ijzer, van GenLTer Neuzen naar Llannel Duitsch s.s. Faust, 2796 M3., ledjg van Gent naar Bremen. Duitsch s.s. Atlas, 2744 M3., stukgoed van Gent naar Antwerpen. Duitsche zeel. Hamfelde, 2180 M3., fos- faat, van Gent naar Aarkuus. Eng. s.s. Topaz, 1634 M3., ledig, van Speerness voor Ter Neuzen. Fransch s.s. Capt. Edmond Laboise, 8837 M3., kolen. van Cardiff voor Gent. Eng. s.s. Falcon, 1910 M3., stukgoed, van Londen voor Gent. Eng. s.s. Abbeville, 3783 M3., kolen, van Goole voor Gent. Eng. s.s. Mungret, 1457 M3., gemengd, van Londen voor Gent. Fransch s.s. Pomarol, 3249 M3.. ge mengd, van Reval voor Gent. 25 Januari. Noorsch s.s. Arcturus, 3615 M3.„ ge mengd, van Gent naar Antwerpen. Eng. s.s. Egret, 3945 M3., gemengd van Gent naar Antwerpen. Eng. s.s. Brookside, 1645 M3., ledig van Gent naar Seaham. Esthlandsch s.s. Kodumaa, 3202 M3., ledig, van Gent naar Reval. Esthlandsch s.s. Lucie, 3637 M3.,. le dig, van Gent naar Reval. Ned. s.s. Sint Jansland, 6239 M3., ko len, van Newcastle voor Sluiskil. Eng. s.s. Therese, 3677 M3., kolen. vaa Goole voor Gent. Eng. s.s. Dalton, 3608 M3., kolen van Newcastle voor Gent. Eng. s.s. Darlington, 3044 M3., stukgoed. van Antwerpen voor Gent. 26 Januari. Eng. s.s. Rosewarth, 7228 M3., ledig, van Gent naar Tyne. Eng. s.s. Alouette, 1613 M3., ledig. van Londen "voor Gent. Eng. s.s. Orlock Head, 4422 M3., ge mengd, van Ayr voor Gent. Duitsch s.s. Doljart, 2668 M3., kolen, van Newcastle voor Ter Neuzen. Noorsch s.s. Kolsaas, 1960 M3., kolen, van Blyth voor Gent. 27 Januari. Eng. is.s. Aire, 1974 M3., ledig van Gent naar Goole- Eng. s.s. Cormorant, 4992 M3., stukgtoed van Gent naar Belfast. Eng. s.s. Falcon, 1910 M3., stukgoed, van Gent naar Londen. Noorsch (sl.s. Sten, 4142 M3., stukgtoed, van Gent naar Newcastle. Eng. s.s. Topaz, 1634 M3., ijzer ran Ter Neuzen naar Britonferry. Ned. g.s. Sint Jansland, 6239 M3., le dig, van Sluiskil naar Newcastle. Eng. >s.s. Borthwiok, 3182 M3., stuk goed, van Gent naar Leith. Eng. s.s. Mungret, 1457 M3., gemengd van Gent naar Llimerik. Eng. $.s. Darlington, 3044 M3., stuk goed, van Gent naar Hull. Noorsch s.s. Sorland, 5153 M3., ledig, van Gent naar Antwerpen. Fransch s.s. Pomerol, 3249 M3., ledig van Gent naar Havre. Belg. s.s. Raymond, 62f M3., ledig, va* Gent naar Ostende. Finsch s.s. Carelia, 3177 M3., phosphaat, van Riemen naar Hango. Lettisch s.s. Turaida, 4543 M3., ledig, van Gent naar Windau. Eng. s.s. Alouette, 1613 M3., stukgoed, van Gent naar Londen. Deensch s.s. Anneberg, 7441 M3., ledig, van Gent naar Kiel. Fransch s.s. Capt. Edm. Laborie, 8837 M3., ledig van Gent naar Lyth. Eng. s.s. Wharfe, 2585 M3., stukgoed, van Goole voor Gent. Eng. s.s. Ostolan, 1383 M3., ledig van Londen voor Gent. Eng. s.s. Harelda, 3645 M3., stukgoed van Manchester voor Gent. Eng. is.s. River Dart, 6003 M3., >erts, van Pommeren voor G©nt Eng. s.s. Gallon, 2539 M3., kolen van Newcastle voor Gent. Fransch s.s. Phryne, 8189 M3., ledig van Cardiff voor Gent. Eng. s.s. Blackoock, 1393 M3., stuk- goed, van Londen voor Gent. Eng. s.s. Kinnaird Head, 1296 M3., ko len, van Dysart voor Gent. Fransch p .s. Arez, 2707 M3., ledig van Lorient voor Gent. Fransch s.s. Marcon, 3013 M3., kolen van Methil voor Gent. 28 Januari. Fransch s.s. Albergaljus, 9339 M3., le dig, van Basse Indie voor Gent. Ned. s.s. Schelde, 678 M3., kolen van Grangemouth voor Ter NeUzen. Belg. s.s. Romanie, 701 M3., ledig van Brussel voor Gent. Belg s.s. jan Volders, 720 M3., van Ostende voor Gent. Eng. s.s. Alderney, 370 M3., phosphaat, van Gent naar Yarmouth. Eng. s.s. Dalton, 3608 M3., ledig van Gent naar Newcastle. Eng. s.s. Abbeville, 3783 M3., ledig van Gent naar Goole. Langs de Costsluis zijn 78 binneuvaar- tuigen op- en 80 afgeschut; langs de Mid- densluis 34 op- en 30 afgeschut; langs de Westsluis 0 op- en 5 afgeschut.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1924 | | pagina 7