BelgiS-Stad Gent:
Actetasschen
Eenigste Graveer-lnrichting in
Zeeuwsch-Vlaanderen.
ALBERT STANDAERT
Gekoeld Vleesch
Wybert
ongeveer 72 Schoolbanken,
MONOGRAMMEN, WAPENS
en LETTERS.
Enorme voorraad LAK-CACHETTEN.
Nieuwe 1115118,
AO VERTENTIEN.
Tekoopschooneigendom
Kerkboeken en Bijbels.
Echt Rundlederen
Firma P. J VAN DE SANOE.
Openbare Verkooping.
Openbare Verkooping.
Leuke doosjes
KINDERPOST
INGEZONDEN STUKKEN.
(Buiten verantwoordelijkheid der Kedactie.)
IZAAK C0RNELIS BOES,
DANIELA BARBARA LEUNIS,
Firma P J. OK SANDJ?
Ter Neuzen. Boekhandel.
GRAVEUR
TER NEUZEN.
v o o r li a n (1 e n.
Firma P. J. TAN DE 8ANDE.
Ter Neuzen.
Weer prima
8. Aardappeluitvoer naar Belgie.
Een schrijven van den inspecteur, hoofd van
den Plantenziektenkundigen Dienst, betreffen-
de de uitgifte van verklaringen, ten behoeve
van uitvoer van aardappelen en tomaten naar
Belgie, welke ook door de Kamer kunnen wor-
den verstrekt.
Hieromtrent valt op te merken, dat, toen op
15 Augustus 1.1. die verklaringen gevorderd
werden en de burgemeesters, die aanvankelijk
met de afgifte zouden worden belast nog geen
instructies dienaangaande hadden ontvangen,
de aardappelhandelaars die zich daarvoor bij
het Secretariaat vervoegden, door het initiatief
van den Secretaris geholpen zijn, zoodat de
verzending van aardappelen zoo goed als on-
gestoord kon plaats vinden, terwijl evenzoo
tusschenkomst werd verleend voor het verkrij-
gen van de tegenwoordige regeling, toen Belgie
zoowel de verklaringen der burgemeesters als
die der Kamer niet meer accepteerden.
Het Bureau is van meening, dat met voldoe-
ning op dit in het belang van de aardappel
handelaars dezer streek verkregen resultaat
kan worden teruggezien.
Aangenomen voor kennisgeving.
9. Dienstregeling spoorwegen Mechelen—
en GentTer Neuzen.
Een schrijven van de Kamer te Dordrecht,
die de aandacht vestigt op het ontbreken van
de dienstregeling op de spoorwegen Mechelen
en GenitTer Neuzen in den officieelen reis-
gdds der Nederlandsche spoorwegen, die er
toch zeker in behooren.
Het Bureau stelt voor, te verzoeken die
dienstregelingen weer evenals in den voor den
oorlog uitgegeven officieelen reisgids op te
nemen. Sinds den oorlog werden die niet meer
opgenomen. Die diensten waren toen ook van
geen beteekenis. Later is er hier de aandacht
niet opgevallen, vermoedelijk omdat men in
onze streek voor die spoorwegen den Neder-
Jandschen reisgids niet raadpleegt. Ongetwij-
feld is die opneming evenwel van belang voor
de reazdgers van benoorden de Schelde, die
door Zeeuwsch-Vlaanderen willen reizen en
i.orat het aan het Bureau voor, dat ze ook in
en Nederlandschen reisgids behooren te wor
den opgenomen, daar Nederland toch niet bij
Vlissingen edndigt.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
.sloten.
10. Overzetveer van Wolfaartsdijk naar
Kortgene.
Een schrijven van den Bond van Bedrijfs-
autohouders in Nederland gevestigd te 's-Gra-
venhage, die daarin verzoeken adhaesie te j
willen betudgen aan een door hen tot Gedepu-
teerde Staten van Zeeland gericht verzoek tot
erbetering van het Wolphaartsdijksche Veer.
In het adres wordt er op gewezen, dat in
het rapport van de Provinciale Ingenieurs van
den Waterstaat van alle provincien 8000 K.G.
den Waterstaat van alle prov. 8000 K.G. als
maximum toelaatbaar gewicht voor auto's is
aangenomen en dat het voorkomen van over
laden een der factoren is, waardoor auto-tractie
groote voordeeien oplevert. Dat thans het door-
gaand vervoer per auto van lading van eenig
gewicht naar het eiland Noord-Beveland is
uitgesloten, aangezien door de boot op Zierik-
zee slechts driemaal daags op verzoek auto's
tot een maximum-gewicht van 3000 K.G. wor
den overgebracht en de gewone veerboot voor
de meeist in gebruik zijnde tweetonners te ge-
ring van afmeting is.
Verzocht wordt:
1°. een eventueel nieuwe veerboot, die voer-
tuigen met een lengte van 8 M. en een gewicht
van 8000 K.G. kan medenemen, althans min-
stens met een lengte van 6 M., en een maxi-
Miumgewicht van 5000 K.G., hetzij door lading
met de lengte-as der voertuigen, loodrecht op
de lengte-as der boot, hetzij de mogelijkheid
van 90 wenden van het voertuig op de boot,
door lading met de lengte-as der auto, even-
wijdig aan de lengte-as der boot;
2°. de thans in gebruik zijnde boot zooda-
nig te veranderen, dat hier op ten minste voer
tuigen kunnen worden vervoerd met een lengte
van 6 M. en een maximum gewicht van 5000
K.G.
Het Bureau is van oordeel, dat een volledige
tegemoetkoming aan hetgeen adressanten ver
zoeken zeer groote bezwaren met zich zou
brengen en niet onwaarschijnlijk zulke groote
offers zou vergen, dat die kosten niet meer
evenredig zouden zijn aan het betrokken be
lang. Ondertusschen is het van groot belang,
dat ook Noord-Beveland zooveel mogelijk uit
zijn isolement voor wat betreft het verkeer met
land-voertuigen wordt verlost.
Het Bureau stelt daarom voor aan Gedepu-
teerde Staten te verzoeken hunne volledige
aandacht aan het verzoek te willen schenken
en maatregelen te willen overwegen, dat daar-
aan zoover mogelijk zal worden tegemoet ge-
komen.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
11. Posttarieven.
Een schrijven van den Minister van Water
staat, bericbtende, dat de Raad van Ministers
besloot, tot nader order niet tot verlaging der
posttarieven over te gaan.
Aangenomen voor kennisgeving.
12. Handeldrijven door ambtenaren.
Van de Kamer te Groningen een afschrift
deT valgende door haar aangenomen motie:
.„De Kamer spreekt als haar meening uit,
,ydat het handeldrijven door ambtenaren met
volledige betrekking in dienst van openbare
,Jichamen is in strijd met het dienstbelang,
,jndruischt tegen de belangen van handel en
Industrie en beschouwd moet worden als on-
,,reeele concurrentie en besluit deze motie te
.jbrengon ter keniris van de ministerieele de-
,,parfementen.
De Kamer besloot voorts deze motie ter
kennis te brengen van alle Kamers in Neder
land met verzoek bij de autoriteiten van haar
instemming te doen blijken.
De Kamer zal het op prijs stellen uw besluit
ten aanzien van haar verzoek te mogen ver-
nemen.
Het Bureau,' instemmende met de strekking
dezer notie, stelt voor, daaraan adhaesie te
verleenen.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
j oloten.
13. Bindend verklaren collectieve overeen-
komst.
Een schrijven der Kamer te Delft, gericht
aan den Minister van Arbeid, Handel en Nij-
verheid, met betrekking tot het door den Hoo-
i gen itaad van Arbeid uitgebracht advies, aan-
gaande bindend verklaring der collectieve ar-
beidsovereenkomsten.
i De Kamer spreekt op verschillende gronden
a's haar oordeel uit, dat, zelfs met de beste
bedoelingen van weerszijden de bindend
verklaring der collectieve arbeidsovereenkomst
niet zal kunnen voorkomen een belangenstrijd
tusschen de beide bij de arbeidsovereenkomst
betrokken partijen. Gezien de practische wijze
waarop deze belangenkwesties tot dusver in
den re gel werden opgelost, acht de Kamer het
allerminst gemotiveerd, am eene kunstjnatige
oplossing als de onderhavige daardoor in de
plaats te stellen. De Kamer geeft dan ook den
Minister in ernstdge overweging de door den
Hoogen Raad van Arbeid voorgestelde rege
ling niet te volgen.
Het Bureau stelt voor, aan dit adres adhae
sie te betuigen.
Hoewel overtuigd van de goede bedoelingen,
die aan de invoering van een collectief arbeids-
contract oorspronkelijk ten grondsilag lagen,
zijn er in de praktijk reeds bewjjzen, dat men
er dan toe komt hoe langer hoe meer te regle-
menteeren, zoodat ten slotte de zelfstandig-
heid van den bedrijfsvoerder of bedrijfsleider
hoe langer hoe meer aan banden wordt ge-
legd, en persoonlijk inzicht en energie zich niet
meer kunnen uiten. In dit verband kan als een
kenschetsend voorbeeld worden aangehaald,
dat de Minister van Binnenlandsche Zaken
aanvankelijk niet bereid was, steun te verlee
nen aan uitgetrokken typografen, op grond
van het bestaan van het collectief contract voor
de boekdrukkersbedrijven, dat naar het inzicht
van den Minister mede een oorzaak was voor
de groote malaise in dat bedrijf. Dat contract
schrijft o.m. den patroons gebiedend een prijs-
regeling voor. Reeds sedert geruimen tijd gaan
stemmen op, om die bepaling in te trekken en
er zijn teekens, dat velen zich nog slechts ge-
dwongen onder het juk krommen, hun door die
verbindtenis opgelegd.
Het voorstel van het Bureau wordt met al
gemeene stemmen aangenomen.
14. Rentevergoeding aan tramwegen.
Ter kennisneming een schrijven van de
Kamer tet Middelburg aan den Minister van
Waterstaat betreffende de door de Nederland
sche Vereeniging voor Locaalspoorwegen tot
hem gerichte nota, waarin zij te kennen geeft,
zich niet te kunnen vereenigen met de eind-
conclusie van de nota, en dat zij van oordeel is,
dat de tot standkoming van een N. V. Neder
landsche verkeersmaatschappij niet gewenscht
is. In hoofdzaak wordt daarmede beoogd, den
Staat aan de particulieren-aandeelhouders een
rente te vergoeden van 6 Daargelaten of
ait te rechtvaardigen is, merkt de Kamer op,
dat men over het algemeen geen aandeelen in
tramwegen neemt met het oog op te verkrijgen
dividenden, doch met het oog op indirecte
voordeeien. Een zoodanige N. V. zou naar haar
meening remmend op de ontwikkeling van het
verkeerswezen werken. Zij verzoekt den Mi
nister geen voorstellen als de door bovenge-
noemde vereeniging gevraagde aanhangig te
maken.
Het Bureau stelt voor, aan dit adres adhae
sie te betuigen.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
15. Faillissementswet.
Van de Kamer te Alkmaar een afschrift van
een adres aan den Minister van Justitie, waar
in verzocht wordt art. 74 der faillissementswet
zoodanig te wijzigen, dat de rechtbank ver-
plicht wordt, bij groote faillissementen, bij het
vonnis van faillietverklaring een commisisie te
benoemen, ten einde den curator van advies te
dienen.
De Kamer betoogt, dat de bepalingen der
faillissementswet in de practijk niet steeds af-
doende zijn gebleken, om aan de schuldeischers
een waarborg te geven, dat de voorraad goe-
coren, die bijwijlen bij groote faillissementen in
den boedel is, op de meest practische wijze
wordt te gelde gemaakt.
Het Bureau stelt voor, hieraan adhaesie te
betuigen.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
16. IJkwet.
Een schrijven van den Minister van Arbeid,
Handel en Nijverheid, betreffende herziening
der IJkwet.
Z. Exc. wijst er op, dat hoewel van overheids-
wege tot grondslag van maten en gewichten
het decimaal stelsel werd genomen, tot op den
huidigen dag oude benamingen, zooals el, pond
enz. gehandhaafd bleven. Ten deele is dit aan
sleur te wijten, doch er zit ook een middel in
tot oneerlijke concurrentie, b. v. waar manu-
facturen geprijsd worden per „el", en het pu-
bliek verwacht daarvoor een meter te krijgen,
terwijl de winkelier een lengtemaat bedoeld
van ongeveer 69 centimeter, die hij „el" noemt.
De Minister meent, dat het gewenscht is,
in deze maatregelen te nemen tenednde vooral
oneerlijke concurrentie voor de toekomst on-
mogelijk te maken. Dit kan het best geschie-
den door een wijzdging der IJikwet en het
Ilaten vervallen der oude benamingen el, pond
enz. Alsdan zal het gebruik van de namen bij
handelstransactie strafbaar zijn.
Bij het schrijven is een ontwerp gewijzigde
IJkwet gevoegd. De Minister zal er prijs op
stellen te vememen, of dit ontwerp tot eenige
opmerkdngen aanleiding geeft.
Het Bureau is van oordeel, dat al is het te
verwachten, dat de oude benamingen nog wel
eenigen tijd in den volksmond zullen voort-
leven, het doel dat met deze nieuwe regeling
wordt nagestreefd, niet verwerpelijk is. Het
stelt daarom voor te berichten, dat het ont
werp bij onze Kamer geen bezwaar ontmoet.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
17. Verbetering marktwezen.
Ter kennisneming van de Kamer te 's Her-
togenbosch een door haar tot den gemeenteraad
aldaar gericht adres waarin wordt aangedron-
gen-op verbetering van het marktwezen, onder
opgaaf der middelen waarop de Kamer meent,
dat die verbetering het best kan worden be-
redkt.
De Kamer geeft daarvoor behoudens ver
schillende wenken van zuiver plaatselijken
aard aan:
1". Het bestuur der gemeente wake er voor,
de dag- en weekmarkten, zoowel als de vee-
markten, te houden op het peil en in den bloei,
als waarin deze ten huidigen dage verkeeren;
2°. de markten blijven gevestigd, waar zij
thans worden gehouden, aldus in het centrum
der stad;
3°. het toezicht ingevolge de Warenwet
moet op de markt voldoende worden geregeld;
eveneens het politietoezicht op de wijze van
aanprijzing hunner waren door de marktven-
ters, opdat deze niet in conflict komen met op-
vattingen van zedelijken en eerlijke concur
rentie.
De Kamer meent, dat de toevoer van minder
gewenschte elementen op de markt moet wor
den tegengegaan en een regeling getroffen,
waardoor een vaste kern marktkooplieden
wordt geschapen, die door geregeld bezoek aan
de markt bij hun koopers vertrouwen wekken
en daardoor zelf verplicht zijn deugdeiijke en
goede waar aan te bieden.
Het Bureau stelt voor dit schrijven te depo-
neeren in het archief ter kennisneming voor
de leden.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
18. Toepassing Loterijwet.
Een adres van de Kamer te Tilburg aan den
Minister van Justitie, waarin er op gewezen
wordt, dat bij verschillende gelegenheden, als
bij plaatselijke kermissen o.a. de Loterijwet
zeer slecht gehandhaafd wordt, en steeds
nieuwe overtredingen in allerlei vorm zijn te
constateeren. Zulks doet des te onaangenamer
aan, waar genoemde wet in alle gestrengheid
wordt toegepast op bona-fide winkeliers en
andere zakenmenschen, wanneer zij voor re
clame doeleinden tot een of ander middel toe-
vlucht nemen. Zij verzoekt het Openbaar Mi-
nisterie en de burgemeesters op te dragen aan
een strengere naleving der Loterijwet de hand
te willen. houden.
Het Bureau is van meening, dat de ervaring
in deze omgeving geen maatregel vordert, als
ooor de Kamer te Tilburg gevraagd. Hetgeen
z'j waamam, kwam haar voor van zeer on-
schuldigen aard en ook meende het te kunnen
waarnemen, dat neringdoenden, die als reclame-
middel het publiek in de gelegenheid wilde
stellen iets te laten winnen, niet bijzonder
worden bemoeilijkt. Het stelt voor, het schrij
ven voor kennisgeving aan te nemen.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
19. Verhooging tabaksaccijns.
Een schrijven van het Verbond van vereeni-
gingen van Sigarenfabrikanten in Nederland,
die daarin steun verzoeken V6or een bezwaar-
schrift door hen gericht tot den Minister van
Financien, tegen verhooging' van den tabaks
accijns. Deze tabaksindustrie ondervindt nog
steeds de gevolgen van de valuta-concurrentie,
het gebrek aan export en de verminderde koop-
kracht van het publiek. De werkloosheid nam
dan ook toe en bereikt thans 1814 geheel en
1257 gedeeltelijk werkloozen. Een drastische
maatregel als verhooging van den tabaks
accijns, kan niet anders dan zeer schadelijk
zijn voor de sigarennijverheid en noodlottig
voor hen die daarin hun bestaan vinden.
Het Bureau, niet over gegevens beschikken-
de om over deze kwestie een beslist oordeel
uit te spreken, stelt voor, dit schrijven voor
kennisgeving aan te nemen.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
20. Hanaelsverdrag met Tsjecho-Slowakije.
Van de Kamers te Tilburg, Gouda en Amers-
foort zijn ter kennisneming adressen en rap-
imrten gezonden met betrekking tot de handels-
relaties tusschen Nederland en Tsjecho-Slowa-
kjje. Daarin wordt gewezen op de beteekenis
dier verdragen en de bezwaren in het licht ge-
steld, die tegen de aanhangige overeenkomst
tusschen Nederland en Tsjecho-Slowakije kun
nen worden ingebracht.
Het is aan het Bureau niet bekend, of er in
de laatste tijden nog bepaalde handel srelaties
tusschen genoemd land en personen uit het ge-
bied onzer Kamer onderhouden worden, en het
Bureau beschikt dan ook niet over gegevens
daaromtrent.
Aangezien uit de rapporten evenwel blijkt,
dat de voordeeien, die in het ontwerp contract
voor den Nederlandschen handel van geringe
beteekenis waren, en de hoeveelheid in te voe-
ren artikelen betrekkelijk zeer beperkt werd,
terwijl daarentegen Nederland tegenover
Tsjecho-Slowakije verschillende bezwarende
verplichtingen op zich zou nemen, komt het
aan het bestuur aanbevelenswaard voor, bij de
Tweede Kamer aan te dringen bedoeld ontwerp
niet goed te keuren. Ondertusschen blijkt uit
een nadere mededeeling van de Kamer te Til
burg, dat de Senaat van het betrokken land,
in verband met de vele bezwaren die tegen de
overeenkomst gerezen zijn, deze reeds van de
agenda heeft gevoerd.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
(Wordt vervolgd
Mijnheer de Redacteur!
Naar aanleiding van het door u in het laat
ste raadsverslag dezer gemeente vermelde om-
trent de benoeming van een lid der commissie
tot wering van schoolverzuim, moet ik opmer-
ken, dat mijn woorden onjuist zijn weerge-
geven.
Ik heb niet gezegd, dat de commissie bestaat
uit 4 protestanten en 2 katholieken. Ik heb
gezegd, dat de commissie bestaat nit vijf leden,
nu vier protestanten en daar het katholiek lid
is weggegaan, zou met deze benoeming, daar
in den regel no. 1 wordt benoemd, de katholie
ken worden uitgesloten.
Toen de voorzitter antwoordde, dat het een
aanbeveling was van de commissie van Sluis-
kil heb ik dat toegestemd, maar ook gezegd,
dat ik er paf van stond, hoe die commissie zoo
een aanbeveling heeft durven insturen.
Hoogachtend,
H. J. COLSEN.
Op liet bureau van politie alhier is als
gevonden gedcponerrd: een kindermuts.
Re±thebbinde vervoege zich aldaar.
A. C. LENSEN'S STOOMVAARTMAAT-
SCHAPPIJ—TERNEUZEN.
s.s. ARY van Fowey naar Portland
(Maine) arriveerde 30 dezer te
Queenstown met defecte stuurin-
richting.
s.s. HELENA in lossing te Ter Neuzen.
s.s. MAGDALEN A in lossing te Ter
Neuzen.
s.s. TERNEUZEN in lading te Borga
voor Ter Neuzen.
SCHEEPVAARTBEWEGING.
26 October.
Eng. s.s. Topaz, 1634 M3. kolen, van
Goole voor Ge.it.
Eng. s.s. Gen. Havelock, 2073 M3. stu'k-
goed, van Neuwcastle voor Gent.
Eng. s.s. Morlais 2689 M3., kolen. van
Swansea voor Ge.it.
Eng. s.s. Hodder, 2877 M3., stukgoed,
van Goole voor Gent.
Eng. s.s. Malrix, 2002 M3.„ 'edig,, van
Boulogne voor Gent.
Eng. s.s. Torquy, 2462 M3. kolen van
Newcastle voor Ter Neuzen.
Eng s.s. Hull, 3202 M3., stukgoed van
Antwerpe.i voor Gent.
Eng. s.s. Abbeville 3783 M3. kolen van
Goole voor Ge.it.
Eng. s.s. Palmston, 1314 M3. stukgoed,
van Gent naar Sandwich.
Eng. s.s. Avocet, 3985 M3. stukgoed,
van Gent naar Manchester.
Eng. s.s. Simonside, 2334 M3.. ledig,
van Gent naar Goole.
Zweedsch s.s. Themis, 2246 M3. ben
zine, van Gent naar Stockholm.
Ned. s.s. Alkaid, 8024 M3., ledig van
Sluiskil naar Grangemouth.
27 October.
Eng. s.s. Warsawa, 4911 M3., kolen,
van Methil voor Gent.
Eng. s.s. Scottish American, 19756 M3.,
ledig, van Londen voor Selzaete.
Duitsch s.s. Perseus, 1862 M3. zout,
van Bremen voor Gent.
Eng. s.s. Renfield 3198 M3.. kolen, van
Newcastle voor Gent.
Noorsch s.s. Kolsdal, 3592 M3. Pyrites,
van Thameshaven voor Gent.
Ned. s.s. Magdalena, 8831 M3. hout,
van Uleaborg voor Ter Neuzen.
Ned. s.s. Schelde, 678 M3., ledig, van
Ter Neuzen naar Antwerpen.
Eng. s.s. River Crake, 1892 M3. stuk
goed, van Gent naar Goole.
Eng. s.s. Daleside, 1383 M3. ledig, van
Gent naar Antwerpen.
Belg. s.s. Rene, 5185 M3. ledig,. van
Gent naar Immingham.
Belg. s.s. Condroz. 3177 M3. ledig,, van
Gent naar Mumbles.
Letl. s.s. Sigulda, 5647 M3. ledig, van
Gent naar Hull.
Eng. s.s. Therese, 3677 M3. ledig, van
Gent naar Goole.
Eng. s.s. Ardgarrock, 2728 M3. ledig,
van Gent naar Newcastle.
Eng. s.s. Chr/rhtoun 3184 M3., stuk
goed, van Ge it naar Leith.
Eng. s.s. Hull, 3202 M3. stukgoed,, van
Gent naar Hull.
Belg. s.s. Cambrier 5120 M3., ledig,
van Ter Neuzen naar Hull.
Belg. s.s. Nautilus, 728 M3. ledig, van
Gent naar Ostende.
Duitsche zeel. Nation, 1114 M3., ledig,
van Gent naar Hamburg.
28 October.
Eng. s.s. Gen. Havelock, 2073 M3. stuk
goed, van Ge.it naar Newcastle.
Eng. s.s. Hodder, 2877 M3.. stukgoed,
van Gent naar Goole.
Eng. s.s. Faloon, 1910 M3. stukgoed,
van Gent naar Londen.
Eng. s.s. Tempo, 3903 M3. ledig,, van
Gent naar Newcastle.
Eng. s.s. Morlais, 2689 M3. ledig, van
van Gent naar Londen.
Zweedsch s.s. Kamma, 2210 M3.. Jedig,
Van Gent naar Methil.
Eng. s.s. Dotterel, 4925 M3. stukgoed,
van Glasgow voor Gent.
Duitsch zeel. Ostzee Ztg., 1901 M3., le
dig, van Gent naar Antwerpen.
Eng. s.s. Blackcock, 1393 M3.. stukgoed,
van Londen voor Gent.
Duitsch s.s. Mosel, 2482 M3. vlas, van
Petrograd voor Gent.
Eng. s.s. Pylades, 1882 M3. ko'e i,, van
St. Davids voor Gent.
Noorsch s.s. Anton Stub, 2447 M3., stee-
nen, van Karlsham voor Gent.
Eng. s.s. Leafield, 7184 M3., ledig, van
Gent naar Newcastle.
Eng. s.s. Amiens, 4380 M3. Jedig, van
Gent naar Newcastle.
Eng. s.s. Slieve.iamon, L454 M3. ce
ment, van Gent naar Dublin.
Eng. s.s. Thomas Woothorpe, 1199 M3.,
kolen, Van Kingsfynn voor Gent.
Zweedsch s.s. Godfried, 4584 M3. fos-
faat, van Gent naar Jaoobstad.
Noorsch s.s. Stenvaas, 3821 M3.. ledig,
van Gent naar Newcastle.
Grieksch s.s. Chrysallis, 749 M3. fos-
faaj, van Gent naar Dublin.
Eng. s.s. Parkhill, 4188 M3., kole.i, van
Methil voor Gent.
29 Oct. Fransch s.s. Capt. Luigi, 8987
M3., kolen, van Newcastle voor Gent.
Ned. s.s. Helena, 8817 M3., hout, van
Uleaborg voor Ter Neuzen.
Belg. s.s. Princes Gharles, 640 M3., ledig,
van Ostende voor Gent.
Belg. s.s. Sierra Grande, 6568 M3., kolen,
van Leith voor Gent.
Duitsch s.s. Hogeweg, 840 M3., ledig, van
Trangsund voor Gent.
Duitsche zeel. Unterwesar, 2179 M3.,
hout, van Trangsund voor Gent.
Eng. s.s, Wenning, 2227 M3., stukgoed,
van Goole voor Gent.
Eng. s.s. Roseworth, 7228 M3., kolen, van
Newcastle voor Gent.
Ned. s.s. Sint Jansland, 6239 M3., kolen,
van Newcastle voor Sluiskil.
Eng. s.s. Scottish American, 19756 M3.,
creosootoliie, van Selzaete naar Rotterdam.
Eng. s.s. Harelda, 3645 M3„ stukgoed,
van Manchester voor Gent.
Eng. s.s. Hunstanworth, 7298 M3., kolen,
van Hartlepool voor Gent.
Noorsch s.s. Areturus, 3615 M3., pyrites,
van Drontheim voor Gent.
Fransch s.s. Chef Mecn Armand Blanc,
5061 M3., pyrites, van Huelva voor Gent.
Duitsche zeel. No. 168, 1197 M3„ ledig,
van Gent naar Hamburg.
Duitsche zeel. No. 166, 1239 M3., ledig,
van Ge>nt naar Hamburg.
Duitsche zeel. D. L. No. 85, 1252 M3.,
hout, van Kotka voor Gent.
Duitsche zeel. D. L. No. 90, 1596 M3.,
hout, van Kotka voor Gent.
30 Oct. Duitsch s.s. Perseus, 1862 M3.,
ledig, van Gent naar Antwerpen.
Eng. s.s. Malrix, 2002 M3., fosfaat, van
Gent naar Yarmouth.
Belg. s.s. Sierra Madre, 6566 M3 ledig,
van Gent naar Newcastle.
Eng. s.s. Scottown Head, 1239 M3. kolen,
van Dysart voor Gent.
Deensch s.s. Martin Goldschmidt, 5926
M3., hout, van Kotka voor Gent.
Eng. s.s. Torquy, 2462 M3., ledig, van
Ter Neuzen naar Blyth.
Ned. s.s. St. Jansland, 6239 M3„ ledig,
van Sluiskil naar Newcastle.
Noorsch s.s. Starkad, 6297 M3„ ledig, van
Gent naar Newcastle.
Duitsch s.s. Hogeweg, 840 M3., ledig, van
Gent naar Cuxhaven.
Duitsche zeel. Mosel, 2582 M3„ ledig van
Gent naar Hamburg.
Eng. s.s. Hornby Castle, 11916 M3., ge-
mengd, van Galveston voor Gent.
Eng. s.s. Negretia, 1765 M3., ledig, van
Zeebrugge voor Gent.
Eng. s.s. Wenning, 2227 M3., stukgoed,
van Gent naar Goole.
Vanaf 26 tot en met 30 October werden
1angs de Oostsluis alhier 132 binnenvaartui-
gen op- en 129 afgeschut; langs de Mid-
densluis 59 op- en 39 afgeschut; langs de
Westsluis 11 op- en 8 afgeschut.
WEERBER1CHT VAN 31 OCT. 1923.
Het weeibericht van het meteorologisch
instituut te De Bildt luidt als volgt:
Hoogste barometerstand 768.0 Dresden.
Laagste barometerst. 736.0 Seydisfjord.
Verwachting tot den avond van 1 Nov.:
Zwakke tot matige Zuidwestelijke tot
Noordwestelijke wind, nevelig tot half be-
wolkt, weinig of geen regen, aanvankelijk
kouder.
Heden overleed, tot onze
groote droefheid, onze geliefde
Zuster en Xante,
Me]. MARIA JURRIJ,
in den ouderdom van ruim 66 jaren.
Namens de familie,
Wed. A DE FEIJTER—JuRRij
Ter Neuzen, 29 October 1923.
Heden overleed zacht en
kalm, ten huize van zijne dochter,
onze geliefde Echtgenoot, Vader.
Behuwd- en Orootvader, den heer
in den leeftijd van ruim 70 jaren.
Zij, die hem van nabij hebben ge-
kend, zullen beseffen hoe zwaar
ons dit verlies valt.
Wed. A. J. BOES—HibelS.
F. C. V TRI|SBURQ-Boes.
J. P. TRIJSBURG
en Kinderen.
F. J. A. BOES.
F. A. BOES—Donze.
Ter Neuzen, 30 Oct- 1923.
Eenige en algemeene kennisgeving.
Verloofd
JO D E V R 1 E S,
Tandarts
EN
M. R. DE BRUIJNE,
Iste Luitenant der Marinlers
Munnekeholm 22, Groningen.
H.M" Wachtschip, Den Helder.
Voor de vele bewijzen van
deelneming, ontvangen ge-
durende de zlekte en bij het overladen
van mijn innig geliefd kind,
betuig ik mijn hartelijken dank.
Wed. K. A. LEUNIS—LlNDHOUT.
Ter Neuzen, October 1923.
gelegen bij het handelsduk best, uit
2 Woonhuizen en gr.
magazijnen, cirka 650 MV„
met bijz. inrijpoort dienstig voor garage
en alien handel. Schr-H. A. D. W.,
Marnixstraat 30, Gent
Hoest, heeschheid en keel-
pijn geneest of voorkomt U
het best met de verzachtend
en oplossend werkende
TaMelten
Vraagt alleen ,,Wybert en
let vooral op fabrieksmerk
Gaba. Bij alle Apothekers en
Drogisten a 45 en 80 Cts.
f per stuk.
Deurwaarder HUINEMAN' te Ter
Neuzen, zal op Zaterdag 3 No-
vember n.m 3 uur, te Ter Neuzen
Driewegen a- d Chr. School publiek en
k contant verkoopen
De Notaris J A. DREGMANS te Axel,
zal ten verzoeke van Firma A.J CLAES-
SENS te Axel, aan de Walstraat aldaar
op Vrljdag den 9 Novem
ber 1923, des namiddags 1 uur
verkoopen
Een groote partlj
als: piano, schrijfbureaux,akte-kas-
ten, salon-ameublementen, slaap-
kamer ameubiementen, wit gelakte
tuinkamer-ameublementjes, keuken-
ameublement, kleerkasten, ledikan-
ten, schilderijen, ligstoelen, aan-
rechten enz. enz.
Voorts een groote partij schelpen
en tafelkleeden,
Betallng contant.
vanaf 40 ct., 50 ct. en 60 ct. per V2 K G.
Biefstuk 70 ct per V2 K G.
Aanbevelend,
J. VAN LUIK.
HI 1