BelgiS-Stad Gent: Actetasschen Eenigste Graveer-lnrichting in Zeeuwsch-Vlaanderen. ALBERT STANDAERT Gekoeld Vleesch Wybert ongeveer 72 Schoolbanken, MONOGRAMMEN, WAPENS en LETTERS. Enorme voorraad LAK-CACHETTEN. Nieuwe 1115118, AO VERTENTIEN. Tekoopschooneigendom Kerkboeken en Bijbels. Echt Rundlederen Firma P. J VAN DE SANOE. Openbare Verkooping. Openbare Verkooping. Leuke doosjes KINDERPOST INGEZONDEN STUKKEN. (Buiten verantwoordelijkheid der Kedactie.) IZAAK C0RNELIS BOES, DANIELA BARBARA LEUNIS, Firma P J. OK SANDJ? Ter Neuzen. Boekhandel. GRAVEUR TER NEUZEN. v o o r li a n (1 e n. Firma P. J. TAN DE 8ANDE. Ter Neuzen. Weer prima 8. Aardappeluitvoer naar Belgie. Een schrijven van den inspecteur, hoofd van den Plantenziektenkundigen Dienst, betreffen- de de uitgifte van verklaringen, ten behoeve van uitvoer van aardappelen en tomaten naar Belgie, welke ook door de Kamer kunnen wor- den verstrekt. Hieromtrent valt op te merken, dat, toen op 15 Augustus 1.1. die verklaringen gevorderd werden en de burgemeesters, die aanvankelijk met de afgifte zouden worden belast nog geen instructies dienaangaande hadden ontvangen, de aardappelhandelaars die zich daarvoor bij het Secretariaat vervoegden, door het initiatief van den Secretaris geholpen zijn, zoodat de verzending van aardappelen zoo goed als on- gestoord kon plaats vinden, terwijl evenzoo tusschenkomst werd verleend voor het verkrij- gen van de tegenwoordige regeling, toen Belgie zoowel de verklaringen der burgemeesters als die der Kamer niet meer accepteerden. Het Bureau is van meening, dat met voldoe- ning op dit in het belang van de aardappel handelaars dezer streek verkregen resultaat kan worden teruggezien. Aangenomen voor kennisgeving. 9. Dienstregeling spoorwegen Mechelen— en GentTer Neuzen. Een schrijven van de Kamer te Dordrecht, die de aandacht vestigt op het ontbreken van de dienstregeling op de spoorwegen Mechelen en GenitTer Neuzen in den officieelen reis- gdds der Nederlandsche spoorwegen, die er toch zeker in behooren. Het Bureau stelt voor, te verzoeken die dienstregelingen weer evenals in den voor den oorlog uitgegeven officieelen reisgids op te nemen. Sinds den oorlog werden die niet meer opgenomen. Die diensten waren toen ook van geen beteekenis. Later is er hier de aandacht niet opgevallen, vermoedelijk omdat men in onze streek voor die spoorwegen den Neder- Jandschen reisgids niet raadpleegt. Ongetwij- feld is die opneming evenwel van belang voor de reazdgers van benoorden de Schelde, die door Zeeuwsch-Vlaanderen willen reizen en i.orat het aan het Bureau voor, dat ze ook in en Nederlandschen reisgids behooren te wor den opgenomen, daar Nederland toch niet bij Vlissingen edndigt. Met algemeene stemmen wordt aldus be- .sloten. 10. Overzetveer van Wolfaartsdijk naar Kortgene. Een schrijven van den Bond van Bedrijfs- autohouders in Nederland gevestigd te 's-Gra- venhage, die daarin verzoeken adhaesie te j willen betudgen aan een door hen tot Gedepu- teerde Staten van Zeeland gericht verzoek tot erbetering van het Wolphaartsdijksche Veer. In het adres wordt er op gewezen, dat in het rapport van de Provinciale Ingenieurs van den Waterstaat van alle provincien 8000 K.G. den Waterstaat van alle prov. 8000 K.G. als maximum toelaatbaar gewicht voor auto's is aangenomen en dat het voorkomen van over laden een der factoren is, waardoor auto-tractie groote voordeeien oplevert. Dat thans het door- gaand vervoer per auto van lading van eenig gewicht naar het eiland Noord-Beveland is uitgesloten, aangezien door de boot op Zierik- zee slechts driemaal daags op verzoek auto's tot een maximum-gewicht van 3000 K.G. wor den overgebracht en de gewone veerboot voor de meeist in gebruik zijnde tweetonners te ge- ring van afmeting is. Verzocht wordt: 1°. een eventueel nieuwe veerboot, die voer- tuigen met een lengte van 8 M. en een gewicht van 8000 K.G. kan medenemen, althans min- stens met een lengte van 6 M., en een maxi- Miumgewicht van 5000 K.G., hetzij door lading met de lengte-as der voertuigen, loodrecht op de lengte-as der boot, hetzij de mogelijkheid van 90 wenden van het voertuig op de boot, door lading met de lengte-as der auto, even- wijdig aan de lengte-as der boot; 2°. de thans in gebruik zijnde boot zooda- nig te veranderen, dat hier op ten minste voer tuigen kunnen worden vervoerd met een lengte van 6 M. en een maximum gewicht van 5000 K.G. Het Bureau is van oordeel, dat een volledige tegemoetkoming aan hetgeen adressanten ver zoeken zeer groote bezwaren met zich zou brengen en niet onwaarschijnlijk zulke groote offers zou vergen, dat die kosten niet meer evenredig zouden zijn aan het betrokken be lang. Ondertusschen is het van groot belang, dat ook Noord-Beveland zooveel mogelijk uit zijn isolement voor wat betreft het verkeer met land-voertuigen wordt verlost. Het Bureau stelt daarom voor aan Gedepu- teerde Staten te verzoeken hunne volledige aandacht aan het verzoek te willen schenken en maatregelen te willen overwegen, dat daar- aan zoover mogelijk zal worden tegemoet ge- komen. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. 11. Posttarieven. Een schrijven van den Minister van Water staat, bericbtende, dat de Raad van Ministers besloot, tot nader order niet tot verlaging der posttarieven over te gaan. Aangenomen voor kennisgeving. 12. Handeldrijven door ambtenaren. Van de Kamer te Groningen een afschrift deT valgende door haar aangenomen motie: .„De Kamer spreekt als haar meening uit, ,ydat het handeldrijven door ambtenaren met volledige betrekking in dienst van openbare ,Jichamen is in strijd met het dienstbelang, ,jndruischt tegen de belangen van handel en Industrie en beschouwd moet worden als on- ,,reeele concurrentie en besluit deze motie te .jbrengon ter keniris van de ministerieele de- ,,parfementen. De Kamer besloot voorts deze motie ter kennis te brengen van alle Kamers in Neder land met verzoek bij de autoriteiten van haar instemming te doen blijken. De Kamer zal het op prijs stellen uw besluit ten aanzien van haar verzoek te mogen ver- nemen. Het Bureau,' instemmende met de strekking dezer notie, stelt voor, daaraan adhaesie te verleenen. Met algemeene stemmen wordt aldus be- j oloten. 13. Bindend verklaren collectieve overeen- komst. Een schrijven der Kamer te Delft, gericht aan den Minister van Arbeid, Handel en Nij- verheid, met betrekking tot het door den Hoo- i gen itaad van Arbeid uitgebracht advies, aan- gaande bindend verklaring der collectieve ar- beidsovereenkomsten. i De Kamer spreekt op verschillende gronden a's haar oordeel uit, dat, zelfs met de beste bedoelingen van weerszijden de bindend verklaring der collectieve arbeidsovereenkomst niet zal kunnen voorkomen een belangenstrijd tusschen de beide bij de arbeidsovereenkomst betrokken partijen. Gezien de practische wijze waarop deze belangenkwesties tot dusver in den re gel werden opgelost, acht de Kamer het allerminst gemotiveerd, am eene kunstjnatige oplossing als de onderhavige daardoor in de plaats te stellen. De Kamer geeft dan ook den Minister in ernstdge overweging de door den Hoogen Raad van Arbeid voorgestelde rege ling niet te volgen. Het Bureau stelt voor, aan dit adres adhae sie te betuigen. Hoewel overtuigd van de goede bedoelingen, die aan de invoering van een collectief arbeids- contract oorspronkelijk ten grondsilag lagen, zijn er in de praktijk reeds bewjjzen, dat men er dan toe komt hoe langer hoe meer te regle- menteeren, zoodat ten slotte de zelfstandig- heid van den bedrijfsvoerder of bedrijfsleider hoe langer hoe meer aan banden wordt ge- legd, en persoonlijk inzicht en energie zich niet meer kunnen uiten. In dit verband kan als een kenschetsend voorbeeld worden aangehaald, dat de Minister van Binnenlandsche Zaken aanvankelijk niet bereid was, steun te verlee nen aan uitgetrokken typografen, op grond van het bestaan van het collectief contract voor de boekdrukkersbedrijven, dat naar het inzicht van den Minister mede een oorzaak was voor de groote malaise in dat bedrijf. Dat contract schrijft o.m. den patroons gebiedend een prijs- regeling voor. Reeds sedert geruimen tijd gaan stemmen op, om die bepaling in te trekken en er zijn teekens, dat velen zich nog slechts ge- dwongen onder het juk krommen, hun door die verbindtenis opgelegd. Het voorstel van het Bureau wordt met al gemeene stemmen aangenomen. 14. Rentevergoeding aan tramwegen. Ter kennisneming een schrijven van de Kamer tet Middelburg aan den Minister van Waterstaat betreffende de door de Nederland sche Vereeniging voor Locaalspoorwegen tot hem gerichte nota, waarin zij te kennen geeft, zich niet te kunnen vereenigen met de eind- conclusie van de nota, en dat zij van oordeel is, dat de tot standkoming van een N. V. Neder landsche verkeersmaatschappij niet gewenscht is. In hoofdzaak wordt daarmede beoogd, den Staat aan de particulieren-aandeelhouders een rente te vergoeden van 6 Daargelaten of ait te rechtvaardigen is, merkt de Kamer op, dat men over het algemeen geen aandeelen in tramwegen neemt met het oog op te verkrijgen dividenden, doch met het oog op indirecte voordeeien. Een zoodanige N. V. zou naar haar meening remmend op de ontwikkeling van het verkeerswezen werken. Zij verzoekt den Mi nister geen voorstellen als de door bovenge- noemde vereeniging gevraagde aanhangig te maken. Het Bureau stelt voor, aan dit adres adhae sie te betuigen. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. 15. Faillissementswet. Van de Kamer te Alkmaar een afschrift van een adres aan den Minister van Justitie, waar in verzocht wordt art. 74 der faillissementswet zoodanig te wijzigen, dat de rechtbank ver- plicht wordt, bij groote faillissementen, bij het vonnis van faillietverklaring een commisisie te benoemen, ten einde den curator van advies te dienen. De Kamer betoogt, dat de bepalingen der faillissementswet in de practijk niet steeds af- doende zijn gebleken, om aan de schuldeischers een waarborg te geven, dat de voorraad goe- coren, die bijwijlen bij groote faillissementen in den boedel is, op de meest practische wijze wordt te gelde gemaakt. Het Bureau stelt voor, hieraan adhaesie te betuigen. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. 16. IJkwet. Een schrijven van den Minister van Arbeid, Handel en Nijverheid, betreffende herziening der IJkwet. Z. Exc. wijst er op, dat hoewel van overheids- wege tot grondslag van maten en gewichten het decimaal stelsel werd genomen, tot op den huidigen dag oude benamingen, zooals el, pond enz. gehandhaafd bleven. Ten deele is dit aan sleur te wijten, doch er zit ook een middel in tot oneerlijke concurrentie, b. v. waar manu- facturen geprijsd worden per „el", en het pu- bliek verwacht daarvoor een meter te krijgen, terwijl de winkelier een lengtemaat bedoeld van ongeveer 69 centimeter, die hij „el" noemt. De Minister meent, dat het gewenscht is, in deze maatregelen te nemen tenednde vooral oneerlijke concurrentie voor de toekomst on- mogelijk te maken. Dit kan het best geschie- den door een wijzdging der IJikwet en het Ilaten vervallen der oude benamingen el, pond enz. Alsdan zal het gebruik van de namen bij handelstransactie strafbaar zijn. Bij het schrijven is een ontwerp gewijzigde IJkwet gevoegd. De Minister zal er prijs op stellen te vememen, of dit ontwerp tot eenige opmerkdngen aanleiding geeft. Het Bureau is van oordeel, dat al is het te verwachten, dat de oude benamingen nog wel eenigen tijd in den volksmond zullen voort- leven, het doel dat met deze nieuwe regeling wordt nagestreefd, niet verwerpelijk is. Het stelt daarom voor te berichten, dat het ont werp bij onze Kamer geen bezwaar ontmoet. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. 17. Verbetering marktwezen. Ter kennisneming van de Kamer te 's Her- togenbosch een door haar tot den gemeenteraad aldaar gericht adres waarin wordt aangedron- gen-op verbetering van het marktwezen, onder opgaaf der middelen waarop de Kamer meent, dat die verbetering het best kan worden be- redkt. De Kamer geeft daarvoor behoudens ver schillende wenken van zuiver plaatselijken aard aan: 1". Het bestuur der gemeente wake er voor, de dag- en weekmarkten, zoowel als de vee- markten, te houden op het peil en in den bloei, als waarin deze ten huidigen dage verkeeren; 2°. de markten blijven gevestigd, waar zij thans worden gehouden, aldus in het centrum der stad; 3°. het toezicht ingevolge de Warenwet moet op de markt voldoende worden geregeld; eveneens het politietoezicht op de wijze van aanprijzing hunner waren door de marktven- ters, opdat deze niet in conflict komen met op- vattingen van zedelijken en eerlijke concur rentie. De Kamer meent, dat de toevoer van minder gewenschte elementen op de markt moet wor den tegengegaan en een regeling getroffen, waardoor een vaste kern marktkooplieden wordt geschapen, die door geregeld bezoek aan de markt bij hun koopers vertrouwen wekken en daardoor zelf verplicht zijn deugdeiijke en goede waar aan te bieden. Het Bureau stelt voor dit schrijven te depo- neeren in het archief ter kennisneming voor de leden. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. 18. Toepassing Loterijwet. Een adres van de Kamer te Tilburg aan den Minister van Justitie, waarin er op gewezen wordt, dat bij verschillende gelegenheden, als bij plaatselijke kermissen o.a. de Loterijwet zeer slecht gehandhaafd wordt, en steeds nieuwe overtredingen in allerlei vorm zijn te constateeren. Zulks doet des te onaangenamer aan, waar genoemde wet in alle gestrengheid wordt toegepast op bona-fide winkeliers en andere zakenmenschen, wanneer zij voor re clame doeleinden tot een of ander middel toe- vlucht nemen. Zij verzoekt het Openbaar Mi- nisterie en de burgemeesters op te dragen aan een strengere naleving der Loterijwet de hand te willen. houden. Het Bureau is van meening, dat de ervaring in deze omgeving geen maatregel vordert, als ooor de Kamer te Tilburg gevraagd. Hetgeen z'j waamam, kwam haar voor van zeer on- schuldigen aard en ook meende het te kunnen waarnemen, dat neringdoenden, die als reclame- middel het publiek in de gelegenheid wilde stellen iets te laten winnen, niet bijzonder worden bemoeilijkt. Het stelt voor, het schrij ven voor kennisgeving aan te nemen. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. 19. Verhooging tabaksaccijns. Een schrijven van het Verbond van vereeni- gingen van Sigarenfabrikanten in Nederland, die daarin steun verzoeken V6or een bezwaar- schrift door hen gericht tot den Minister van Financien, tegen verhooging' van den tabaks accijns. Deze tabaksindustrie ondervindt nog steeds de gevolgen van de valuta-concurrentie, het gebrek aan export en de verminderde koop- kracht van het publiek. De werkloosheid nam dan ook toe en bereikt thans 1814 geheel en 1257 gedeeltelijk werkloozen. Een drastische maatregel als verhooging van den tabaks accijns, kan niet anders dan zeer schadelijk zijn voor de sigarennijverheid en noodlottig voor hen die daarin hun bestaan vinden. Het Bureau, niet over gegevens beschikken- de om over deze kwestie een beslist oordeel uit te spreken, stelt voor, dit schrijven voor kennisgeving aan te nemen. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. 20. Hanaelsverdrag met Tsjecho-Slowakije. Van de Kamers te Tilburg, Gouda en Amers- foort zijn ter kennisneming adressen en rap- imrten gezonden met betrekking tot de handels- relaties tusschen Nederland en Tsjecho-Slowa- kjje. Daarin wordt gewezen op de beteekenis dier verdragen en de bezwaren in het licht ge- steld, die tegen de aanhangige overeenkomst tusschen Nederland en Tsjecho-Slowakije kun nen worden ingebracht. Het is aan het Bureau niet bekend, of er in de laatste tijden nog bepaalde handel srelaties tusschen genoemd land en personen uit het ge- bied onzer Kamer onderhouden worden, en het Bureau beschikt dan ook niet over gegevens daaromtrent. Aangezien uit de rapporten evenwel blijkt, dat de voordeeien, die in het ontwerp contract voor den Nederlandschen handel van geringe beteekenis waren, en de hoeveelheid in te voe- ren artikelen betrekkelijk zeer beperkt werd, terwijl daarentegen Nederland tegenover Tsjecho-Slowakije verschillende bezwarende verplichtingen op zich zou nemen, komt het aan het bestuur aanbevelenswaard voor, bij de Tweede Kamer aan te dringen bedoeld ontwerp niet goed te keuren. Ondertusschen blijkt uit een nadere mededeeling van de Kamer te Til burg, dat de Senaat van het betrokken land, in verband met de vele bezwaren die tegen de overeenkomst gerezen zijn, deze reeds van de agenda heeft gevoerd. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. (Wordt vervolgd Mijnheer de Redacteur! Naar aanleiding van het door u in het laat ste raadsverslag dezer gemeente vermelde om- trent de benoeming van een lid der commissie tot wering van schoolverzuim, moet ik opmer- ken, dat mijn woorden onjuist zijn weerge- geven. Ik heb niet gezegd, dat de commissie bestaat uit 4 protestanten en 2 katholieken. Ik heb gezegd, dat de commissie bestaat nit vijf leden, nu vier protestanten en daar het katholiek lid is weggegaan, zou met deze benoeming, daar in den regel no. 1 wordt benoemd, de katholie ken worden uitgesloten. Toen de voorzitter antwoordde, dat het een aanbeveling was van de commissie van Sluis- kil heb ik dat toegestemd, maar ook gezegd, dat ik er paf van stond, hoe die commissie zoo een aanbeveling heeft durven insturen. Hoogachtend, H. J. COLSEN. Op liet bureau van politie alhier is als gevonden gedcponerrd: een kindermuts. Re±thebbinde vervoege zich aldaar. A. C. LENSEN'S STOOMVAARTMAAT- SCHAPPIJ—TERNEUZEN. s.s. ARY van Fowey naar Portland (Maine) arriveerde 30 dezer te Queenstown met defecte stuurin- richting. s.s. HELENA in lossing te Ter Neuzen. s.s. MAGDALEN A in lossing te Ter Neuzen. s.s. TERNEUZEN in lading te Borga voor Ter Neuzen. SCHEEPVAARTBEWEGING. 26 October. Eng. s.s. Topaz, 1634 M3. kolen, van Goole voor Ge.it. Eng. s.s. Gen. Havelock, 2073 M3. stu'k- goed, van Neuwcastle voor Gent. Eng. s.s. Morlais 2689 M3., kolen. van Swansea voor Ge.it. Eng. s.s. Hodder, 2877 M3., stukgoed, van Goole voor Gent. Eng. s.s. Malrix, 2002 M3.„ 'edig,, van Boulogne voor Gent. Eng. s.s. Torquy, 2462 M3. kolen van Newcastle voor Ter Neuzen. Eng s.s. Hull, 3202 M3., stukgoed van Antwerpe.i voor Gent. Eng. s.s. Abbeville 3783 M3. kolen van Goole voor Ge.it. Eng. s.s. Palmston, 1314 M3. stukgoed, van Gent naar Sandwich. Eng. s.s. Avocet, 3985 M3. stukgoed, van Gent naar Manchester. Eng. s.s. Simonside, 2334 M3.. ledig, van Gent naar Goole. Zweedsch s.s. Themis, 2246 M3. ben zine, van Gent naar Stockholm. Ned. s.s. Alkaid, 8024 M3., ledig van Sluiskil naar Grangemouth. 27 October. Eng. s.s. Warsawa, 4911 M3., kolen, van Methil voor Gent. Eng. s.s. Scottish American, 19756 M3., ledig, van Londen voor Selzaete. Duitsch s.s. Perseus, 1862 M3. zout, van Bremen voor Gent. Eng. s.s. Renfield 3198 M3.. kolen, van Newcastle voor Gent. Noorsch s.s. Kolsdal, 3592 M3. Pyrites, van Thameshaven voor Gent. Ned. s.s. Magdalena, 8831 M3. hout, van Uleaborg voor Ter Neuzen. Ned. s.s. Schelde, 678 M3., ledig, van Ter Neuzen naar Antwerpen. Eng. s.s. River Crake, 1892 M3. stuk goed, van Gent naar Goole. Eng. s.s. Daleside, 1383 M3. ledig, van Gent naar Antwerpen. Belg. s.s. Rene, 5185 M3. ledig,. van Gent naar Immingham. Belg. s.s. Condroz. 3177 M3. ledig,, van Gent naar Mumbles. Letl. s.s. Sigulda, 5647 M3. ledig, van Gent naar Hull. Eng. s.s. Therese, 3677 M3. ledig, van Gent naar Goole. Eng. s.s. Ardgarrock, 2728 M3. ledig, van Gent naar Newcastle. Eng. s.s. Chr/rhtoun 3184 M3., stuk goed, van Ge it naar Leith. Eng. s.s. Hull, 3202 M3. stukgoed,, van Gent naar Hull. Belg. s.s. Cambrier 5120 M3., ledig, van Ter Neuzen naar Hull. Belg. s.s. Nautilus, 728 M3. ledig, van Gent naar Ostende. Duitsche zeel. Nation, 1114 M3., ledig, van Gent naar Hamburg. 28 October. Eng. s.s. Gen. Havelock, 2073 M3. stuk goed, van Ge.it naar Newcastle. Eng. s.s. Hodder, 2877 M3.. stukgoed, van Gent naar Goole. Eng. s.s. Faloon, 1910 M3. stukgoed, van Gent naar Londen. Eng. s.s. Tempo, 3903 M3. ledig,, van Gent naar Newcastle. Eng. s.s. Morlais, 2689 M3. ledig, van van Gent naar Londen. Zweedsch s.s. Kamma, 2210 M3.. Jedig, Van Gent naar Methil. Eng. s.s. Dotterel, 4925 M3. stukgoed, van Glasgow voor Gent. Duitsch zeel. Ostzee Ztg., 1901 M3., le dig, van Gent naar Antwerpen. Eng. s.s. Blackcock, 1393 M3.. stukgoed, van Londen voor Gent. Duitsch s.s. Mosel, 2482 M3. vlas, van Petrograd voor Gent. Eng. s.s. Pylades, 1882 M3. ko'e i,, van St. Davids voor Gent. Noorsch s.s. Anton Stub, 2447 M3., stee- nen, van Karlsham voor Gent. Eng. s.s. Leafield, 7184 M3., ledig, van Gent naar Newcastle. Eng. s.s. Amiens, 4380 M3. Jedig, van Gent naar Newcastle. Eng. s.s. Slieve.iamon, L454 M3. ce ment, van Gent naar Dublin. Eng. s.s. Thomas Woothorpe, 1199 M3., kolen, Van Kingsfynn voor Gent. Zweedsch s.s. Godfried, 4584 M3. fos- faat, van Gent naar Jaoobstad. Noorsch s.s. Stenvaas, 3821 M3.. ledig, van Gent naar Newcastle. Grieksch s.s. Chrysallis, 749 M3. fos- faaj, van Gent naar Dublin. Eng. s.s. Parkhill, 4188 M3., kole.i, van Methil voor Gent. 29 Oct. Fransch s.s. Capt. Luigi, 8987 M3., kolen, van Newcastle voor Gent. Ned. s.s. Helena, 8817 M3., hout, van Uleaborg voor Ter Neuzen. Belg. s.s. Princes Gharles, 640 M3., ledig, van Ostende voor Gent. Belg. s.s. Sierra Grande, 6568 M3., kolen, van Leith voor Gent. Duitsch s.s. Hogeweg, 840 M3., ledig, van Trangsund voor Gent. Duitsche zeel. Unterwesar, 2179 M3., hout, van Trangsund voor Gent. Eng. s.s, Wenning, 2227 M3., stukgoed, van Goole voor Gent. Eng. s.s. Roseworth, 7228 M3., kolen, van Newcastle voor Gent. Ned. s.s. Sint Jansland, 6239 M3., kolen, van Newcastle voor Sluiskil. Eng. s.s. Scottish American, 19756 M3., creosootoliie, van Selzaete naar Rotterdam. Eng. s.s. Harelda, 3645 M3„ stukgoed, van Manchester voor Gent. Eng. s.s. Hunstanworth, 7298 M3., kolen, van Hartlepool voor Gent. Noorsch s.s. Areturus, 3615 M3., pyrites, van Drontheim voor Gent. Fransch s.s. Chef Mecn Armand Blanc, 5061 M3., pyrites, van Huelva voor Gent. Duitsche zeel. No. 168, 1197 M3„ ledig, van Gent naar Hamburg. Duitsche zeel. No. 166, 1239 M3., ledig, van Ge>nt naar Hamburg. Duitsche zeel. D. L. No. 85, 1252 M3., hout, van Kotka voor Gent. Duitsche zeel. D. L. No. 90, 1596 M3., hout, van Kotka voor Gent. 30 Oct. Duitsch s.s. Perseus, 1862 M3., ledig, van Gent naar Antwerpen. Eng. s.s. Malrix, 2002 M3., fosfaat, van Gent naar Yarmouth. Belg. s.s. Sierra Madre, 6566 M3 ledig, van Gent naar Newcastle. Eng. s.s. Scottown Head, 1239 M3. kolen, van Dysart voor Gent. Deensch s.s. Martin Goldschmidt, 5926 M3., hout, van Kotka voor Gent. Eng. s.s. Torquy, 2462 M3., ledig, van Ter Neuzen naar Blyth. Ned. s.s. St. Jansland, 6239 M3„ ledig, van Sluiskil naar Newcastle. Noorsch s.s. Starkad, 6297 M3„ ledig, van Gent naar Newcastle. Duitsch s.s. Hogeweg, 840 M3., ledig, van Gent naar Cuxhaven. Duitsche zeel. Mosel, 2582 M3„ ledig van Gent naar Hamburg. Eng. s.s. Hornby Castle, 11916 M3., ge- mengd, van Galveston voor Gent. Eng. s.s. Negretia, 1765 M3., ledig, van Zeebrugge voor Gent. Eng. s.s. Wenning, 2227 M3., stukgoed, van Gent naar Goole. Vanaf 26 tot en met 30 October werden 1angs de Oostsluis alhier 132 binnenvaartui- gen op- en 129 afgeschut; langs de Mid- densluis 59 op- en 39 afgeschut; langs de Westsluis 11 op- en 8 afgeschut. WEERBER1CHT VAN 31 OCT. 1923. Het weeibericht van het meteorologisch instituut te De Bildt luidt als volgt: Hoogste barometerstand 768.0 Dresden. Laagste barometerst. 736.0 Seydisfjord. Verwachting tot den avond van 1 Nov.: Zwakke tot matige Zuidwestelijke tot Noordwestelijke wind, nevelig tot half be- wolkt, weinig of geen regen, aanvankelijk kouder. Heden overleed, tot onze groote droefheid, onze geliefde Zuster en Xante, Me]. MARIA JURRIJ, in den ouderdom van ruim 66 jaren. Namens de familie, Wed. A DE FEIJTER—JuRRij Ter Neuzen, 29 October 1923. Heden overleed zacht en kalm, ten huize van zijne dochter, onze geliefde Echtgenoot, Vader. Behuwd- en Orootvader, den heer in den leeftijd van ruim 70 jaren. Zij, die hem van nabij hebben ge- kend, zullen beseffen hoe zwaar ons dit verlies valt. Wed. A. J. BOES—HibelS. F. C. V TRI|SBURQ-Boes. J. P. TRIJSBURG en Kinderen. F. J. A. BOES. F. A. BOES—Donze. Ter Neuzen, 30 Oct- 1923. Eenige en algemeene kennisgeving. Verloofd JO D E V R 1 E S, Tandarts EN M. R. DE BRUIJNE, Iste Luitenant der Marinlers Munnekeholm 22, Groningen. H.M" Wachtschip, Den Helder. Voor de vele bewijzen van deelneming, ontvangen ge- durende de zlekte en bij het overladen van mijn innig geliefd kind, betuig ik mijn hartelijken dank. Wed. K. A. LEUNIS—LlNDHOUT. Ter Neuzen, October 1923. gelegen bij het handelsduk best, uit 2 Woonhuizen en gr. magazijnen, cirka 650 MV„ met bijz. inrijpoort dienstig voor garage en alien handel. Schr-H. A. D. W., Marnixstraat 30, Gent Hoest, heeschheid en keel- pijn geneest of voorkomt U het best met de verzachtend en oplossend werkende TaMelten Vraagt alleen ,,Wybert en let vooral op fabrieksmerk Gaba. Bij alle Apothekers en Drogisten a 45 en 80 Cts. f per stuk. Deurwaarder HUINEMAN' te Ter Neuzen, zal op Zaterdag 3 No- vember n.m 3 uur, te Ter Neuzen Driewegen a- d Chr. School publiek en k contant verkoopen De Notaris J A. DREGMANS te Axel, zal ten verzoeke van Firma A.J CLAES- SENS te Axel, aan de Walstraat aldaar op Vrljdag den 9 Novem ber 1923, des namiddags 1 uur verkoopen Een groote partlj als: piano, schrijfbureaux,akte-kas- ten, salon-ameublementen, slaap- kamer ameubiementen, wit gelakte tuinkamer-ameublementjes, keuken- ameublement, kleerkasten, ledikan- ten, schilderijen, ligstoelen, aan- rechten enz. enz. Voorts een groote partij schelpen en tafelkleeden, Betallng contant. vanaf 40 ct., 50 ct. en 60 ct. per V2 K G. Biefstuk 70 ct per V2 K G. Aanbevelend, J. VAN LUIK. HI 1

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1923 | | pagina 3