ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN. Vrijdag 27 Juli 1923 63e J a ar gang. Bekendmaking. Charles Kingsley. ~Fr ediebetjrtew No. 7483. BINNENLAND. BUITENLAND. ZEJJEQIRjSTE BL .A.ID. Als Kingsley datgene wil te kennen geven, waardoor Augustinus, de groote en zoo in- vloedrijke Kerkvader zich onderscheidt van de heuendaagsche vromen, zegt hijAugus tinus had het vast geloof, dat elk voorwerp, ieder teit, en elke omstandigheid iets heeft te maken met den goddelijken wil en dus met de Voorzienigheid. Op de hcogere beteeke- nis van deze dingen moet volgens Kingsley dan ook meer dan wel eens het geval is, wor den gelet. Hij zegt: „Hoe oneindig veel hoo- ger is zulk een geloof, dat nog verheven- heid virtdt in dat alledaagsche en stoffelijke dan dat enge, eenzijdige kwasi-geloof onzer dagen, dat den godsdienst heel voorzichtig isoleert en hem slechts voor een zeer klein ueel van ons bestaan noodig acht, ja, voor zoo'n klein deel, dat het grootste ueel van ons zijn en denken er niets meer moe te ma ken heeft." ,,Laat ons gelooven", zegt hij in 1846, „dat Jezus Christus nog heden in alle eer- lijke en weldenkende zielen werkt, en dat er dus nog wel iets goeds en geestelijks in on- zen tijd moet zijn te vinden, zoodat het dus Slechts zaak is, met vaardige kunstenaars- hand het oude tot iets nieuws oin te vormen." A1 dit onnatuurlijke en onmenschelijke schrijft Kingsley nu hieraan toe, dat de menschen bang en zenuwachtiiig zijn, bang voor een God, Die in Zijn vaste wo ning, daar Hij heerscht als Koning, zich er, naar zij schijnen te gelooven, mee vermaakt, de geraffineerdste straffen voor hen uit te denken. Die hen zou beloeren om hen op allerlei zonden te betrappen. Zij zijn zclf onderwezen in een geloof, dat leert: dat Gods liefde minder sterk zou zijn dan de liefde van een mensch, en dat God Zijn schepsel niet zou haten om de zonden die de mensch doet, doch om het feit, dat die mensch mensch is, en dus eigenlijk, omdat die mensch een menschelijke natuur heeft, die God hem gaf. Dan maken zij al een hel op aarde om de hel later te kunnen ontko- men. Hun heele vroomheid is dan niet veel anders dan eigenbelang en lafheid, zij be- schouwen den godsdienst als een maat- schappij van ziele-assurantie, het leven als een soort pijnbank, waarna de martelaars- kroon; en het eenig doel waarmede zij hier op aarde zijn igekomen, schijnt te zijn: er voor te zorgen, dat zij er zoo goed en zoo kwaad als dat lukken wil, weer door heen komen. Hun vroomheid is bangheid, hun onthouding een speculeeren op een later des te vollediger bezit, hun ingetogenheid een noodzakelijk kwaad. Kingsley is een van de beste en invloedrijkste vertegenwoor- digeris van de meening der „wederherstel- ling aller dingen" gelijk dat in de theolo- gie wordt genoemd. Slotsom en middelpunt van zijn geloof is dit eene: God is liefde. Al stond het ook niet in den bijbel, en al leerden het niet op vele plaatsen de natuur en de gescihiedenis, het moet toch wel waar zijn, dat God liefde is, zegt Kingsley, want het beste in ons menschen is liefde en wij menschen zijn naar Gods beeld geschapcn. Met de afgezaagde, vaak misbruiktc termcn: „bekeering", ..wedergeboorte1', enz. heeft hij niet bijster veel op, dat wil zeggen: de bi; e- loovige, tooverachtige voorstelling, welke velen zich maken van dit wezenlijk er. grootsch proces in 's menschen ziel, star.: hem tegen. Hij zegt omtrent zichzelf: soar moet ik twijfelen en wanhopen wat mijzelf betreft, maar wat anderen aangaat, zie ik uitkomst voor elkeen. De H. Schrift is voor Kingsley dan ook niet de eenige Godsopenbaring. God, zoo zegt hij, spreekt evenzeer tot ons door ge- weten en feiten, de feiten van Natuur, Ge- sohiedenis, persoonlijke ondervinding, men- schelijk bestaan, kortom: de feiten van ons Godsheelal. De Bijlbel, schoon Boek der Boe- ken, blijft voor hem altijd boek. Hij gelooft, dat de Christelijke leer, namelijk zooals die in den Bijbel staat, en niet zooals sommige dominees die op den preekstoel gelieven voor te stellen, in overeenstemming is met de strengste en verhevenste wetenschap. Hoe verdraagzaam en liberaal hij ook op 't punt van het geloof zij, op een punt is hij onverbiddelijk streng: de praktijk, waarop voor hem de geheele godsdienst neerkomt. Nauwgezetheid van geweten, plicht, recht- vaardigheid en liefde: ziedaar, zegt hij, de godsdienst. Zijn plicht doen, ziedaar ieders en onze eemige levensbestemming. Hoe hij over kritiek denkt? Na aftrek van zooveel als men maar met billijkheid verlan- gen kan; voor onbekendheid met de natuur- wetenschappen, chronologische onjuist- heden, fouten in getallen en namen, inge- laschte stukken, enz. blijft er een uniek ele ment in den Bijbel over, naast hetwelk ge- noemde fouten slechts zijn als vlekken op de zon; een eenig element, verschillend zoowel in graad als soort Van de gewijde boeken van alle andere volken. Altijd kom ik weer tot de conclusie, dat dit element jnist dat gene is, waarvoor de Ghristenen van alle eeuwen het gehouden hebben, n.l. het ver- slag van eenige groote daden Gods, en niet van eenige nobele gedaohten des menschen, m. a. w. niet slechts het moreel, maar ook het historisch element. En dus hangt bijgc- volg de waarde der bijbelsche leer af van de waarheid van het bijbelsch verhaal. We zien dus, dat hij hier nog lang niet zoover gaat als velen ook onder ons. Menigen ironisdhen pijl schiet Kingsley af tegen den populairen „duvel" met staart en bokspooten, maar met een pijl uit den eigen koker treft hij ook" hen, die meenen, dat wij met den booze hebben afgedaan. Hij laat Sandy Mockay, een ouden Schot, zeggen tot een paar jongelui, bij wie hij een pijp zit te rookcn, en op wier raad hij's mor- gens een modernen dominee is gaan hooren: „Zoo, zoo, de Duivel is dus overleden! Hi; heeft het dus eindelijk afgelegd, die arme stumperd, en daarbij nog zoo weinig ge- waardeerd, hoewel ieder toch graag zijn zonden op z'n breeden rug placht te leggen. Wonderlijk zal het er in de wereld uitzien, zondcr zijn welbekende tronie op straat. Maar ik zou de lui toch raden om hem niet te gauw dood te verklaren, je kunt n-ooit weten!" Dezelfde Kingsley, die zooveel in te bren- gen had tegen kerkelijke dogma's en vor men, huivert bij het denkbeeld van de radi- cale verandering in de zaken door de schei- ding van Kerk en Staat. Hij dweept met oude instellingen, met het Common-Prayer-Book en met de sacramenten. Dit mengsel van vrijzinnige en behouden- de neigingen treft ons bij Kingsley ook nog waar sprake is van het gcbed. Aan een ge- bed tegen den regen, die in 1860 de land- bouwers zeer verontrustte, weigerde hij tot veler verontwaardiging mee te doen. Hij preekt voor zijn boertjes over Mt. 7:11: „lndien dan gij, die boos zijt, weet uwen kinderen goede gaven te geven, boeveel te meer zal uw Vader die in de hemelen is, den Heiligen Geest geven dengenen, die Hem bidden." Er heerschte cholera in Engeland, en de geneeskundige statistiek wees later uit, dat de regen een zeer gewenschte uit- werking had gehad. In zijn brieven uit 1860 schrijft hij: „Meen niet, dat ik tegen het bid den om bijzondere zaken ben. Ik doe het zelf, ik zou het niet anders kunnen. Maar mij dunkt, dat wanneer wij bidden: „geef dat ons heden geenerlei gevaar ontmoete", wij in gedachten meer moeten drukken op het ,,ontmoeten" dan op het „gevaar". Kingsley bidt, aanbidt en dankt, trots alle logica. Eerlijk en kinderlijk vroom komt hij er voor uit. Zijn godsdienst is eene innerlijke beweging des gemoeds, en geen afgerond systeem. Telkens staat hij voor raadselen, menigwerf vinden wij hem inconsequent. Een zijner vrienden, een Schot, vroeg hem eeras af, hoe dit en dat in zijn geloof was overeen te brengen? Och, gij logische Schot- ten, antwoordde hij, gij wilt altijd een ge- bouw van oonsequente theorieen optrekken; ik vergenoeg mij met intui'ties van indivi- dueele waarheden. Hoe alles is te rijmen daarover bekommer ik mij niet. (Slot volgt). MINISTER AALBERSE. Naar „De Msb." verneemt, is Minister Aalterse reeds eenigen tijd ongesteld, zoo dat hij zijn werkzaamheden op het departe- ment niet kan verrichten. R1JKSBOUWMEESTER GESCHORST. In verband met administratteve onregel- matigheden is, naar de Res. bode verneemt, de Rijksbouwmeester te 's Gravenhage, be- last met het toezicht op de Onderwijsge- bouwen, de heer J. A. V. eenige dagen ge- leden door de regeering in zijn be trekking geschorst. De justitje heeft een gerechtelijk onder- zcek ingesteld, om na te gaan, welken om- vang deze onregelmatigheden hebben ge- nomen en of hier nog meer in het spel is dan verregaande administratieve slor- dighejd. VEREENIGING VAN NEDERLANDSCHE BRANDVERZEKERAARS. Door bovengenoemde verteniging is aan alle gemeentebesturen in Nederland een circulaii© 'verzonden. Het betreftl hier een actic om de schooljeugd op de gevaren van het spelen met vuur te wijzen. Geschiedt zulks in vele staten van Amerika van over- heidswege in den vorm van verplicht schoolonderwijs volgens een van staats- wege uitgegeven handleiding, zoo zal in Holland een dergelijke daad van een par- ticulier lichaam dienen uit te gaan en be- schouwde bovengenoemde vereeniging zich hiertoe als aangewezen. De Vereeniging tot bescherming van dieren met hare beken- de schilden tot voorbeeld stellende heeft bovengenoemde vereeniging besloten op al le scholen in Nederland een tweetal platen te plaatsen, waarin het gevaar dat door een brandende lucifer.of sigaret kan ont- staan, aanschouwelijk wordt voorgestvld. Het mag niet overbodig geacht worden. dat vele gemeentebestjuren voor deze voor ons land geheel nieuwe aangellegenheid warm gemaakt worden, terwijl ook in on- derwijzerskringen zooveel mogelijk belang- stelling voor de zaak djent te worden op- gewekt. TWEE NATIONALE FEESTMARSCHEN. Bij den muziekuitgever M. j. H Kessels te Tilbung zijn verschenen: Twee nationale Feestmarschen, speciaal gecomponeerd voor uitvoeringen bij gelegenheid der a.s. Jubileumfeesten van H. M. Koningin Wilhel- mina. De titels zijn: „Holland Jubelt" en ,,Neerland en Orhnje". Beide marschen zijn van tekst voorzien en kunnen derhalve uitgevoerd worden door muziekkonpsen met toevccging van een aan- tal zanigers (eventuec! schoolkinderen). De marschen zijn behalve voor harmonie en fanfare, ook voor piano uitgegeven. Het Trio van „Holland Jubelt" is afzon- derlijk verschenen als: Ode aan 't Oranje- huis voor manrch- en gemengd kcor, en is gesohikt voor iedere uitvoering, waarop men aan 't nationaliteitsgevoel uiting wil geven. DE JUWEELENSTOET TE ANTWERPEN. Daaromtrent schrijft de Antwerpsche corr. van de Tel. nader: Terwijl ik met den heer Van Rijswijck zat te praten zag ik een tafereel dat niet weinig veischilide bij het spectakel dat de juweelen- stoet opleverde, een week of drie geleden nog. uit den onomtwarbaren chaos van balken en latten, van draden en stangen, van linten en van plaster, is thans het beeld van de apofheose der edelsteenen vrijwel verrezen. Daar teekenen zich de wagens, de balda- kijnen, de allegorische voorstellingen af, in een verrukkelijke harmonie van kleuren en van tinten, van flikker- en flonkering. We kunnen nu al zien hoe't wordt. Hier staat bijv. de wagen, die de hulde der vreem- de naties aan den Antwerpschen diamant- handel zal voorstellen: De Antwerpsche Maagd zal voorop zitten, met een gouden diamantslijpersschijf als scepter. Achter haar rijst een zware kolom, die een ontzag- lijke konimgskroon torst. Om de^e kolom staan vijf gouden vrouwenbeelden, levens- groot: de vijf werelddeelen. En aan haar voeten zullen zich vertegenwoordigers van alle volken der aarde, in hun meest typische scbtlderachtige en weelderige Weeding ko men soharen, met de wapens en de banieren van hun land. Die andere wagen daar, 'n mirakeltje van lijn, van Editheid, van kleurenharmonie: De synthesis van 't Oude Japan: De Chrystan- ten, de bloeiende kerselaars, het bruggetje, dat met een sierlijke boog het beekje over- spant, waarin nenuphars zich spiegelen, een enorme portiek in rood gelakt hout, met dreigende hoornen: Hier zal een Samourai een juweelenkoopman ontvangen Het Venetie der dogen is niet minder ver- nuftig en harmonieus op een wagen gesyn- thetiseerd: Het voorstuk dat van een gon- del. Motieven van de paleizen en de Rialto, gedomineerd door een reductie van een der kolommen met de gevleugelde leeuwen van San Marco. Hier komt een doge op, die z'; huwelijk sluit met de Adriatische Zee. Hiernaast een wagen met den gouden adelaar van Napoleon, hoog in de lucht. Daaronder een troon met de bekende gou den N. Daar komt keizerin Josephine op te zitten, die de juweelen beschouwt welke voor haar kroning in de Notre Dame zullen die nen. We zijn op Malmaison, den 8en De cember 1804. Daar staat een harem voor Haroen-al- Rasahid kant en klaar. Op de voorplecht van dezen wagen, die als een houten kant- werk is: een trouwe copie van de leeuwen- fontein in het Alhembra van Granada. En deze berg van goud, die staat te fon- kelen zelfs in't fluweelig blauwgrijs van de schemering in de hal?: Een Hindoesche tempel van waaruit een ontzaglijke Boeddha ons aankijkt, met raadselvollen glimlach Hier nog: een evocatie van Assyrie; een der meest monumentale wagens, met zijn geweldig paar sphinxen voorop. Dat is 't decor voor een Nieuwjaarsfeest aan't hof van shah Nadir te Teheran. De wereldglobe, die deze vorst vervaardigen liet en geheel met edelsteenen inleggen, zal in den stoet gedragen worden. En nu ziet ge nog niets, zegt Van Rijs wijck. Het wordt maar wat, wanneer deze wagens aangekleed zullen zijn, wanneer ze met de daarbij behoorende personages ge- stoffeerd zullen wezen. Alles wat ge hier ziet is nog namaak, nog goud van plaster en juweelen van hout. Maar wat er op komt en aan 't lijf wordt gedragen, dat zal allemaal echt zijn. En toen vertelde hij, hoe de diamantkoop- lieden, die met hun familie in den stoet fi- gureeren, zullen wedijveren am zoo kost- baar en zoo tijdsgetrouw mogelijk aange kleed voor den dag te komen. Uit Italie, uit Rolen, uit Perzie zijn kost- bare aullhenticke museumstukken ter be- schikking gesteld. Particulieren leenen hun verzamelingen Chineesche, Japansche, Oos- tersche merkwaardiffheden. De wagen van de apotheose der edelsteenen, waarop iedere steen door een jong meisje zal voorgesteld worden, zal voor millioenen vertoonen. Ik had al gehoord van speciale maatre- gelen tot bewaking van deze wagens. Stel u voor: Wat een kans voor de gappers. Is een grootsch ©pgezette overval ondenkbaar? Ik sprak daar ook even den heer Van Rijs wijck over. Natuurlijk, zei hij, dat wel een en ander als maatregel genomen zal moeten worden, maar van een bewaking door politie men spreekt als van cordons van gendarmen en agenten is geen sprake. Ieder zal zijn eigend'om aan 't lijf hebben en er wel voor zorgen, dat hij oogen en ooren bij zich houdt. Hij vertelde ook, dat hij druk aan't werk is, om uit den vreemde muziekkorpsen naar hier te krijgen om den stoet op te luisteren. Uit Polen en Italie komen militaire kapellen. De medewerking van Fransche regiments- muziek is hem halvelings toegezegd Brus- j sel zal zijn beroemde kapel van de gidsen j zenden. En dan doen nog twee Antwerpsche j infanterie-muzieken mee en vier fanfares van particulieren maar die toch uniformen hebben. Nog lastiger om te krijgen dan de vreem de muziekkapellen zijn de olifanten. Onze diergaarde heeft er geen die voor een vva-deling in de stad geschikt is. Men zou er nu vier doen komen, je raadt nooit van- waar: Uit Malmol! En dan is er nog iets heel bijzonders voor uw Hollandsche lezers, zei de heer Van Rijs wijck: Wij hebben ook besloten Nederland te huldigen in onze stoet. Ziehier, en hij toonde ons 't ontwerp van de Hollandsche groep. Een ontzaglijk Nederlandsch wapen, ge heel met edelsteenen ingelegd en van waar uit wimpels met de kleuren der elf provin- cies uitstralen. Elke wimpel wordt vastge- houden door een Hollandsch meisje in de kleederdracht der provincie. Het heele toe- stel wordt gedragen door Friesche en Zeeuwsche boerinnetjes en door Amster- damsche diamantslijpers in hun werkpak. En dat de Sinjoren er nu maar om den ken, dat ze voor provisie gaan zorgen, zei de heer Van Rijswijck, want het gevaar is groot, dat hun stad op de feestdagen door de vreemdelingen met den grond gelijk wordtgegeten. HET LIJDELIJK VERZET. Het Berlijnsche centrum-orgaan „Germa- nia" ageert scherp tegen dezer dagen, uit Parijs afkomstige in de pers verspreide be- richten, volgens welke men in wel ingelichte kringen, binnen een week belangrijke ge- beurtenissen verwacht, die de Engelsche pogingen om tot overeenstemming te gera- ken, nutteloos zullen maken. Ongetwijfeld, aldus het blad, heeft men daarlbij een opgeven van het lijdelijk verzet in het Ruhr-gdbied op het oog, doch daarop zal men, evenals dit zes weken geleden het geval was, vergeefs hopen. Volgens alle be- richten, die het blad uit het bezette gdbied ontvangt, is het front van het verzet thans onwrikbaar en zal men veel langer en krach- tiger kunnen volhouden dan wel in Parijs gedacht wordt. In verband met de nieuwe maatregelen, die door de Rijnlandcommissie tegen elken vorm van verzet genomen zijn en de strenge straffen, die zelfs bij vfcrgrijpen van het ge- sproken woord, worden opgelegd, zegt het blad: „Deze straffen zijn niet nieuw meer; wij hebben die reeds eerder moeten dragen, maar thans worden ze gemotiveerd door zoogenaamde rechtsgronden." De „Lok. Anz." meent, dat het eenige ant- wcord op de ongehoorde nieuwe maatrege len van de Rijnlandcommissie moet luiden: Nu zal het lijdelijk verzet eerst goed worden voortgezet en tot een goed einde worden geibradit. TER NEUZEN, 27 JULI 1923. GEMEENTERAAD. In de op Maandag 30 Juli a.s., des namid dags twee uur, te houden openbare verga dering van den gemeenteraad, komen de volgende punten in behandeling: 1. Notulen. 2. Ingekomen stukken. 3. Voorstel van Burg, en Weth. om voor hoogstens 718.000 deel te nemen in de te stichten Naamlooze Vennoot- schap „Zeeuwsdh-Vlaamsdhe Water- leidingmaatsChappij. (Zie voor con- cept-besluit bldz. 4 der notulen van 28 Juni j.1. 4. Behandeling wijziiging der aigemeene politieverordening. 5. Voorstel van Burg, en Weth. om aan Th. M. Fermont te Sluiskil vergun- ning te verleenen tot het leggen van een hoofd- en zijriool in gemeente- grond en om aan E. Dootjes, vergun- ning te verleenen tot het leggen van een riool in gemeentegrond en het hebben van een boeibord boven ge meentegrond. 6. Voorstel van Burg, en Weth. om aan Abr. de Koeijer te Annet (Frankrijk), ontheffing te verleenen van hoofdelij- ken omslag, over 19201921. 7. Voorstel van Burg, en Weth. tot wij,ziging der gemeentebegrooting, dienst 1923. AANBESTEDING WON1NGEN. Bij de jl. Woensdag gehouden aanbeste- ding van het bouwen van 16 arbeiders- woningen door de woningbouwvereeniging ,,Werkmansbelang" alhier, werd ingeschre- ven als volgt: Voor het metselwerk door: P. J. j. H. Rijmberg 21490, P. M. Oostdijk f 21369, Gebr. H. J. L. J. van der Velden f 20400; voor timmerwerk door: P. L. Boogaard f 19000, wed. A. J. de Kort f 17400, J. A. Meertens f 16967, G. J. F. Rijnberg 15750, P. A. Leunis 15650. Voor smidswerk door: Aug. Dhaeze 580, C. Verhage /464, Gebr. Verlinde /435. Voor loodgieterswerk: B. Dhaeze 1495 I. Guequierre f 1190 en J. Kool f 1170. Voor schilderwerk: J. F. Emmaneel f 3895, P. Kiel f 3695, J. Verlinde 3498, A. Guil- liet Zn. f 3258, H. P. Goethals J. Brug- geman 3066, Gebr. De Zeeuw f 2525 en A. L. van Duijsse J 2182,80. Voor timmer- en metselwerk werd inge- I sohreven door P. M. Oostdijk 37.013, W P. Nieuwelink f 37.774 en L. M. Rnofack Co. 40.715. Voor metsel-, timmer- en smidswerk door 1. P. Casteleijn 33.549. Voor timmer- en smidswerk door den- zelfden f 14.477. •Voor de massa door Roofack Co. 40.715 en Gebr. Van der Velden f 41.280. Voorts werd nog ingeschreven voor het metselwerk van blok 1 door Gebr. Koliin voor 7474. Voor timmerwerk van blok I wed. A. J. de Kort /4500, blok II f6400 en blok III f 6360. Voor het loodsgieterswerk van blok 1 I. Kool voor 300, blok II f 435 en blok III 435. Minste inschrijvingen alzoo die van den heer Casteleijn voor perceel 1. 2 en 3 33.549, J. Kool perceel 4 /1170 en A. L. van Duijsse voor perceel 5 f 2182,80, totaal 36901,80. De gunning is in beraad gehouden. AANBESTEDING KANTOOR EN WONING. Gisteren werd alhier door den architect L. de Bruijne voor den heer R. Nolson,in het Hotel de Commerce" aanbesteed het bouwen van een kantoor met bovenwoning. Voor het le perceel, metselwerk. werd ingeschreven door: P. J. J. H Rijnberg 8500, W. P. Nieuwelink f 7398, P. M. Oostdijk f 6452. Gebr. Kolijn J 6300. Voor het 2e perceel, timmerwerk. werd ingeschreven door J A Meertens J 6472, P. Fraanje /6120, P. A. Leunis 6080. Kr. Dieleman te Zaamslag 6000, PL. Boogaard 5485, I. P. Casteleijn 4497. Voor het 3e perceel smidswerk, door J. Harte 331, Gebr. Verlinde 280 en J. J. Verlinde-Hoebe 265, voor het vierde perceel loodgieterswerk door B. Dhaeze 875, I. Guequierre 865, Gebr. Guequierre 805 en.I. Kool 715. voor het schilderwerk 5e perceel door P. Kiel 1008, A. L. van Duijse 965, J. J. Verjaal 890, A. Guilliet Zn. 719. J. Srerlinde 561 en H. P. Goet hals J Bruggeman 544. Voor het timmer- en metselwerk werd ingeschreven door A. Vernaeve te Sas van Gent /12.420, die ook inschreef voor de massa 144.420 voor de massa schreef in de heer J. van 't Hof te Hoek f 15,935. Voorts werd nog voor het le en 2e per ceel ingeschreven door den heer I. P. Cas teleijn 11160 Laagste inscbrijvers waren Gebr. Kolijn, I. P. Casteleijn, J. J. Verlinde-Hoebe, J. Kool, Goethals Bruggeman. EXAMEN HOOFDAKTE. Geslaagd te Rotterdam voor het examen hoofdakte, mej. M. R. Born te Axel. ZA.AMSLAG. In den namiddag van 25 dezer zijn door mididel van braak, uit de woning van den werkman M. IJzebaart ontvreemd eenige gouden siieraden benevens 2,Men be- weert, dat een leurder aldaar door het graan is weggeloopen van de woning. Na het afdorschen van een partij kool- zaad, bleek de opbrengst te zijn per gemet, minimum berekend, 25 zakken per gemet, terwijl een andere landbouwer van een partij karwijzaad ongeveer 3400 zal betaald krijgen. Zondag 29 Juli 1923. Ned. Herr. Kerk. Gereformeerde Gemeente. (VlooswfjkBtraat) NEUZENSCHE CO U RANT l)e Bnrgemeester der gemeente TER NEUZEN maakt bekend, dat eene Openbare Vergadering van den Gemeenteraad zal worden gehonden op Maandag 30 Jail 1923, des namiddags 2 uur. Ter Neuzen, 25 Juli 1923. De Burgemeester voornoemd, J. HUIZINGA Ter Neuzen. 9£ u. en 2 u., Ds. A. Timmerman. Woensdag 1 Aug., nam. 3 u Us. A. Timmer man, Huwelijksinzegening. Sluiskil. 9£ u. en 2 u dhr. L. Dek. Hoek. 9i u. en 2i u., Ds. E. Raams. Zaamslag. 9£ u. en 2£ u., Ds. G. van Dis. Axel. 9£ u., leeskerk en 2£ u., Ds. Herma- nides. Philippine. 9£ u., Ds. H. Akersloot van Houten Roos. Sasvan Gent. 2 u., Ds. H. Akersloot van Houten Roos. Gereformeerde Kerk. Hoek. 9J u. en 2£ u. (Zomertijd), Cand. Schelhaas van Hoogeveen. Ckr. Gereformeerde Kerk. Zaamslag 9£ u. en 2£ u., leesdienst. Ter Neuzen. 9 u., 2 u. en 5£ u. (oude tijd), leeskerk. Oud-Gereformeerde Gemeente. (Vlooswtjkstraat Ter Neuzen. 9 u., 2 n. en 5£ u. (oude tijd), leeskerk. Lokaal „£ben-Haezer". (Kerkhoflaaa). Ter Neuzen. 5£ u Evangelisatie. R. K. Kerkdiensten te Ter Neoaen. Zondag zijn de H. II. Diensten om 7, 8£ en 10 uur Namiddags om half drie Lof.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1923 | | pagina 1