ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN.
Vrijdag 27 Juli 1923
63e J a ar gang.
Bekendmaking.
Charles Kingsley.
~Fr ediebetjrtew
No. 7483.
BINNENLAND.
BUITENLAND.
ZEJJEQIRjSTE BL .A.ID.
Als Kingsley datgene wil te kennen geven,
waardoor Augustinus, de groote en zoo in-
vloedrijke Kerkvader zich onderscheidt van
de heuendaagsche vromen, zegt hijAugus
tinus had het vast geloof, dat elk voorwerp,
ieder teit, en elke omstandigheid iets heeft
te maken met den goddelijken wil en dus met
de Voorzienigheid. Op de hcogere beteeke-
nis van deze dingen moet volgens Kingsley
dan ook meer dan wel eens het geval is, wor
den gelet. Hij zegt: „Hoe oneindig veel hoo-
ger is zulk een geloof, dat nog verheven-
heid virtdt in dat alledaagsche en stoffelijke
dan dat enge, eenzijdige kwasi-geloof onzer
dagen, dat den godsdienst heel voorzichtig
isoleert en hem slechts voor een zeer klein
ueel van ons bestaan noodig acht, ja, voor
zoo'n klein deel, dat het grootste ueel van
ons zijn en denken er niets meer moe te ma
ken heeft."
,,Laat ons gelooven", zegt hij in 1846,
„dat Jezus Christus nog heden in alle eer-
lijke en weldenkende zielen werkt, en dat er
dus nog wel iets goeds en geestelijks in on-
zen tijd moet zijn te vinden, zoodat het dus
Slechts zaak is, met vaardige kunstenaars-
hand het oude tot iets nieuws oin te vormen."
A1 dit onnatuurlijke en onmenschelijke
schrijft Kingsley nu hieraan toe, dat de
menschen bang en zenuwachtiiig zijn,
bang voor een God, Die in Zijn vaste wo
ning, daar Hij heerscht als Koning, zich er,
naar zij schijnen te gelooven, mee vermaakt,
de geraffineerdste straffen voor hen uit te
denken. Die hen zou beloeren om hen op
allerlei zonden te betrappen. Zij zijn zclf
onderwezen in een geloof, dat leert: dat
Gods liefde minder sterk zou zijn dan de
liefde van een mensch, en dat God Zijn
schepsel niet zou haten om de zonden die
de mensch doet, doch om het feit, dat die
mensch mensch is, en dus eigenlijk, omdat
die mensch een menschelijke natuur heeft,
die God hem gaf. Dan maken zij al een hel
op aarde om de hel later te kunnen ontko-
men. Hun heele vroomheid is dan niet veel
anders dan eigenbelang en lafheid, zij be-
schouwen den godsdienst als een maat-
schappij van ziele-assurantie, het leven als
een soort pijnbank, waarna de martelaars-
kroon; en het eenig doel waarmede zij hier
op aarde zijn igekomen, schijnt te zijn: er
voor te zorgen, dat zij er zoo goed en zoo
kwaad als dat lukken wil, weer door heen
komen. Hun vroomheid is bangheid, hun
onthouding een speculeeren op een later
des te vollediger bezit, hun ingetogenheid
een noodzakelijk kwaad. Kingsley is een
van de beste en invloedrijkste vertegenwoor-
digeris van de meening der „wederherstel-
ling aller dingen" gelijk dat in de theolo-
gie wordt genoemd. Slotsom en middelpunt
van zijn geloof is dit eene: God is liefde.
Al stond het ook niet in den bijbel, en al
leerden het niet op vele plaatsen de natuur
en de gescihiedenis, het moet toch wel waar
zijn, dat God liefde is, zegt Kingsley, want
het beste in ons menschen is liefde en wij
menschen zijn naar Gods beeld geschapcn.
Met de afgezaagde, vaak misbruiktc termcn:
„bekeering", ..wedergeboorte1', enz. heeft hij
niet bijster veel op, dat wil zeggen: de bi; e-
loovige, tooverachtige voorstelling, welke
velen zich maken van dit wezenlijk er.
grootsch proces in 's menschen ziel, star.:
hem tegen. Hij zegt omtrent zichzelf: soar
moet ik twijfelen en wanhopen wat mijzelf
betreft, maar wat anderen aangaat, zie ik
uitkomst voor elkeen.
De H. Schrift is voor Kingsley dan ook
niet de eenige Godsopenbaring. God, zoo
zegt hij, spreekt evenzeer tot ons door ge-
weten en feiten, de feiten van Natuur, Ge-
sohiedenis, persoonlijke ondervinding, men-
schelijk bestaan, kortom: de feiten van ons
Godsheelal. De Bijlbel, schoon Boek der Boe-
ken, blijft voor hem altijd boek. Hij gelooft,
dat de Christelijke leer, namelijk zooals die
in den Bijbel staat, en niet zooals sommige
dominees die op den preekstoel gelieven
voor te stellen, in overeenstemming is met de
strengste en verhevenste wetenschap.
Hoe verdraagzaam en liberaal hij ook op
't punt van het geloof zij, op een punt is hij
onverbiddelijk streng: de praktijk, waarop
voor hem de geheele godsdienst neerkomt.
Nauwgezetheid van geweten, plicht, recht-
vaardigheid en liefde: ziedaar, zegt hij, de
godsdienst. Zijn plicht doen, ziedaar ieders
en onze eemige levensbestemming.
Hoe hij over kritiek denkt? Na aftrek van
zooveel als men maar met billijkheid verlan-
gen kan; voor onbekendheid met de natuur-
wetenschappen, chronologische onjuist-
heden, fouten in getallen en namen, inge-
laschte stukken, enz. blijft er een uniek ele
ment in den Bijbel over, naast hetwelk ge-
noemde fouten slechts zijn als vlekken op de
zon; een eenig element, verschillend zoowel
in graad als soort Van de gewijde boeken
van alle andere volken. Altijd kom ik weer
tot de conclusie, dat dit element jnist dat
gene is, waarvoor de Ghristenen van alle
eeuwen het gehouden hebben, n.l. het ver-
slag van eenige groote daden Gods, en niet
van eenige nobele gedaohten des menschen,
m. a. w. niet slechts het moreel, maar ook
het historisch element. En dus hangt bijgc-
volg de waarde der bijbelsche leer af van de
waarheid van het bijbelsch verhaal. We zien
dus, dat hij hier nog lang niet zoover gaat
als velen ook onder ons.
Menigen ironisdhen pijl schiet Kingsley
af tegen den populairen „duvel" met staart
en bokspooten, maar met een pijl uit den
eigen koker treft hij ook" hen, die meenen,
dat wij met den booze hebben afgedaan.
Hij laat Sandy Mockay, een ouden Schot,
zeggen tot een paar jongelui, bij wie hij een
pijp zit te rookcn, en op wier raad hij's mor-
gens een modernen dominee is gaan hooren:
„Zoo, zoo, de Duivel is dus overleden! Hi;
heeft het dus eindelijk afgelegd, die arme
stumperd, en daarbij nog zoo weinig ge-
waardeerd, hoewel ieder toch graag zijn
zonden op z'n breeden rug placht te leggen.
Wonderlijk zal het er in de wereld uitzien,
zondcr zijn welbekende tronie op straat.
Maar ik zou de lui toch raden om hem niet
te gauw dood te verklaren, je kunt n-ooit
weten!"
Dezelfde Kingsley, die zooveel in te bren-
gen had tegen kerkelijke dogma's en vor
men, huivert bij het denkbeeld van de radi-
cale verandering in de zaken door de schei-
ding van Kerk en Staat. Hij dweept met oude
instellingen, met het Common-Prayer-Book
en met de sacramenten.
Dit mengsel van vrijzinnige en behouden-
de neigingen treft ons bij Kingsley ook nog
waar sprake is van het gcbed. Aan een ge-
bed tegen den regen, die in 1860 de land-
bouwers zeer verontrustte, weigerde hij tot
veler verontwaardiging mee te doen. Hij
preekt voor zijn boertjes over Mt. 7:11:
„lndien dan gij, die boos zijt, weet uwen
kinderen goede gaven te geven, boeveel te
meer zal uw Vader die in de hemelen is, den
Heiligen Geest geven dengenen, die Hem
bidden." Er heerschte cholera in Engeland,
en de geneeskundige statistiek wees later
uit, dat de regen een zeer gewenschte uit-
werking had gehad. In zijn brieven uit 1860
schrijft hij: „Meen niet, dat ik tegen het bid
den om bijzondere zaken ben. Ik doe het
zelf, ik zou het niet anders kunnen. Maar
mij dunkt, dat wanneer wij bidden: „geef
dat ons heden geenerlei gevaar ontmoete",
wij in gedachten meer moeten drukken op
het ,,ontmoeten" dan op het „gevaar".
Kingsley bidt, aanbidt en dankt, trots alle
logica. Eerlijk en kinderlijk vroom komt hij
er voor uit. Zijn godsdienst is eene innerlijke
beweging des gemoeds, en geen afgerond
systeem. Telkens staat hij voor raadselen,
menigwerf vinden wij hem inconsequent.
Een zijner vrienden, een Schot, vroeg hem
eeras af, hoe dit en dat in zijn geloof was
overeen te brengen? Och, gij logische Schot-
ten, antwoordde hij, gij wilt altijd een ge-
bouw van oonsequente theorieen optrekken;
ik vergenoeg mij met intui'ties van indivi-
dueele waarheden. Hoe alles is te rijmen
daarover bekommer ik mij niet.
(Slot volgt).
MINISTER AALBERSE.
Naar „De Msb." verneemt, is Minister
Aalterse reeds eenigen tijd ongesteld, zoo
dat hij zijn werkzaamheden op het departe-
ment niet kan verrichten.
R1JKSBOUWMEESTER GESCHORST.
In verband met administratteve onregel-
matigheden is, naar de Res. bode verneemt,
de Rijksbouwmeester te 's Gravenhage, be-
last met het toezicht op de Onderwijsge-
bouwen, de heer J. A. V. eenige dagen ge-
leden door de regeering in zijn be trekking
geschorst.
De justitje heeft een gerechtelijk onder-
zcek ingesteld, om na te gaan, welken om-
vang deze onregelmatigheden hebben ge-
nomen en of hier nog meer in het spel
is dan verregaande administratieve slor-
dighejd.
VEREENIGING VAN NEDERLANDSCHE
BRANDVERZEKERAARS.
Door bovengenoemde verteniging is aan
alle gemeentebesturen in Nederland een
circulaii© 'verzonden. Het betreftl hier een
actic om de schooljeugd op de gevaren van
het spelen met vuur te wijzen. Geschiedt
zulks in vele staten van Amerika van over-
heidswege in den vorm van verplicht
schoolonderwijs volgens een van staats-
wege uitgegeven handleiding, zoo zal in
Holland een dergelijke daad van een par-
ticulier lichaam dienen uit te gaan en be-
schouwde bovengenoemde vereeniging zich
hiertoe als aangewezen. De Vereeniging
tot bescherming van dieren met hare beken-
de schilden tot voorbeeld stellende heeft
bovengenoemde vereeniging besloten op al
le scholen in Nederland een tweetal platen
te plaatsen, waarin het gevaar dat door
een brandende lucifer.of sigaret kan ont-
staan, aanschouwelijk wordt voorgestvld.
Het mag niet overbodig geacht worden.
dat vele gemeentebestjuren voor deze voor
ons land geheel nieuwe aangellegenheid
warm gemaakt worden, terwijl ook in on-
derwijzerskringen zooveel mogelijk belang-
stelling voor de zaak djent te worden op-
gewekt.
TWEE NATIONALE FEESTMARSCHEN.
Bij den muziekuitgever M. j. H Kessels
te Tilbung zijn verschenen: Twee nationale
Feestmarschen, speciaal gecomponeerd
voor uitvoeringen bij gelegenheid der a.s.
Jubileumfeesten van H. M. Koningin Wilhel-
mina. De titels zijn: „Holland Jubelt" en
,,Neerland en Orhnje".
Beide marschen zijn van tekst voorzien
en kunnen derhalve uitgevoerd worden door
muziekkonpsen met toevccging van een aan-
tal zanigers (eventuec! schoolkinderen).
De marschen zijn behalve voor harmonie
en fanfare, ook voor piano uitgegeven.
Het Trio van „Holland Jubelt" is afzon-
derlijk verschenen als: Ode aan 't Oranje-
huis voor manrch- en gemengd kcor, en is
gesohikt voor iedere uitvoering, waarop men
aan 't nationaliteitsgevoel uiting wil geven.
DE JUWEELENSTOET TE
ANTWERPEN.
Daaromtrent schrijft de Antwerpsche corr.
van de Tel. nader:
Terwijl ik met den heer Van Rijswijck zat
te praten zag ik een tafereel dat niet weinig
veischilide bij het spectakel dat de juweelen-
stoet opleverde, een week of drie geleden
nog.
uit den onomtwarbaren chaos van balken
en latten, van draden en stangen, van linten
en van plaster, is thans het beeld van de
apofheose der edelsteenen vrijwel verrezen.
Daar teekenen zich de wagens, de balda-
kijnen, de allegorische voorstellingen af, in
een verrukkelijke harmonie van kleuren en
van tinten, van flikker- en flonkering.
We kunnen nu al zien hoe't wordt. Hier
staat bijv. de wagen, die de hulde der vreem-
de naties aan den Antwerpschen diamant-
handel zal voorstellen: De Antwerpsche
Maagd zal voorop zitten, met een gouden
diamantslijpersschijf als scepter. Achter
haar rijst een zware kolom, die een ontzag-
lijke konimgskroon torst. Om de^e kolom
staan vijf gouden vrouwenbeelden, levens-
groot: de vijf werelddeelen. En aan haar
voeten zullen zich vertegenwoordigers van
alle volken der aarde, in hun meest typische
scbtlderachtige en weelderige Weeding ko
men soharen, met de wapens en de banieren
van hun land.
Die andere wagen daar, 'n mirakeltje van
lijn, van Editheid, van kleurenharmonie: De
synthesis van 't Oude Japan: De Chrystan-
ten, de bloeiende kerselaars, het bruggetje,
dat met een sierlijke boog het beekje over-
spant, waarin nenuphars zich spiegelen, een
enorme portiek in rood gelakt hout, met
dreigende hoornen: Hier zal een Samourai
een juweelenkoopman ontvangen
Het Venetie der dogen is niet minder ver-
nuftig en harmonieus op een wagen gesyn-
thetiseerd: Het voorstuk dat van een gon-
del. Motieven van de paleizen en de Rialto,
gedomineerd door een reductie van een der
kolommen met de gevleugelde leeuwen van
San Marco. Hier komt een doge op, die z';
huwelijk sluit met de Adriatische Zee.
Hiernaast een wagen met den gouden
adelaar van Napoleon, hoog in de lucht.
Daaronder een troon met de bekende gou
den N. Daar komt keizerin Josephine op te
zitten, die de juweelen beschouwt welke voor
haar kroning in de Notre Dame zullen die
nen. We zijn op Malmaison, den 8en De
cember 1804.
Daar staat een harem voor Haroen-al-
Rasahid kant en klaar. Op de voorplecht
van dezen wagen, die als een houten kant-
werk is: een trouwe copie van de leeuwen-
fontein in het Alhembra van Granada.
En deze berg van goud, die staat te fon-
kelen zelfs in't fluweelig blauwgrijs van de
schemering in de hal?: Een Hindoesche
tempel van waaruit een ontzaglijke Boeddha
ons aankijkt, met raadselvollen glimlach
Hier nog: een evocatie van Assyrie; een
der meest monumentale wagens, met zijn
geweldig paar sphinxen voorop. Dat is
't decor voor een Nieuwjaarsfeest aan't hof
van shah Nadir te Teheran. De wereldglobe,
die deze vorst vervaardigen liet en geheel
met edelsteenen inleggen, zal in den stoet
gedragen worden.
En nu ziet ge nog niets, zegt Van Rijs
wijck. Het wordt maar wat, wanneer deze
wagens aangekleed zullen zijn, wanneer ze
met de daarbij behoorende personages ge-
stoffeerd zullen wezen. Alles wat ge hier
ziet is nog namaak, nog goud van plaster en
juweelen van hout. Maar wat er op komt en
aan 't lijf wordt gedragen, dat zal allemaal
echt zijn.
En toen vertelde hij, hoe de diamantkoop-
lieden, die met hun familie in den stoet fi-
gureeren, zullen wedijveren am zoo kost-
baar en zoo tijdsgetrouw mogelijk aange
kleed voor den dag te komen.
Uit Italie, uit Rolen, uit Perzie zijn kost-
bare aullhenticke museumstukken ter be-
schikking gesteld. Particulieren leenen hun
verzamelingen Chineesche, Japansche, Oos-
tersche merkwaardiffheden. De wagen van
de apotheose der edelsteenen, waarop iedere
steen door een jong meisje zal voorgesteld
worden, zal voor millioenen vertoonen.
Ik had al gehoord van speciale maatre-
gelen tot bewaking van deze wagens. Stel
u voor: Wat een kans voor de gappers. Is
een grootsch ©pgezette overval ondenkbaar?
Ik sprak daar ook even den heer Van Rijs
wijck over.
Natuurlijk, zei hij, dat wel een en ander
als maatregel genomen zal moeten worden,
maar van een bewaking door politie men
spreekt als van cordons van gendarmen en
agenten is geen sprake. Ieder zal zijn
eigend'om aan 't lijf hebben en er wel voor
zorgen, dat hij oogen en ooren bij zich houdt.
Hij vertelde ook, dat hij druk aan't werk
is, om uit den vreemde muziekkorpsen naar
hier te krijgen om den stoet op te luisteren.
Uit Polen en Italie komen militaire kapellen.
De medewerking van Fransche regiments-
muziek is hem halvelings toegezegd Brus- j
sel zal zijn beroemde kapel van de gidsen j
zenden. En dan doen nog twee Antwerpsche j
infanterie-muzieken mee en vier fanfares
van particulieren maar die toch uniformen
hebben.
Nog lastiger om te krijgen dan de vreem
de muziekkapellen zijn de olifanten.
Onze diergaarde heeft er geen die voor een
vva-deling in de stad geschikt is. Men zou
er nu vier doen komen, je raadt nooit van-
waar: Uit Malmol!
En dan is er nog iets heel bijzonders voor
uw Hollandsche lezers, zei de heer Van Rijs
wijck: Wij hebben ook besloten Nederland
te huldigen in onze stoet. Ziehier, en hij
toonde ons 't ontwerp van de Hollandsche
groep.
Een ontzaglijk Nederlandsch wapen, ge
heel met edelsteenen ingelegd en van waar
uit wimpels met de kleuren der elf provin-
cies uitstralen. Elke wimpel wordt vastge-
houden door een Hollandsch meisje in de
kleederdracht der provincie. Het heele toe-
stel wordt gedragen door Friesche en
Zeeuwsche boerinnetjes en door Amster-
damsche diamantslijpers in hun werkpak.
En dat de Sinjoren er nu maar om den
ken, dat ze voor provisie gaan zorgen, zei
de heer Van Rijswijck, want het gevaar is
groot, dat hun stad op de feestdagen door
de vreemdelingen met den grond gelijk
wordtgegeten.
HET LIJDELIJK VERZET.
Het Berlijnsche centrum-orgaan „Germa-
nia" ageert scherp tegen dezer dagen, uit
Parijs afkomstige in de pers verspreide be-
richten, volgens welke men in wel ingelichte
kringen, binnen een week belangrijke ge-
beurtenissen verwacht, die de Engelsche
pogingen om tot overeenstemming te gera-
ken, nutteloos zullen maken.
Ongetwijfeld, aldus het blad, heeft men
daarlbij een opgeven van het lijdelijk verzet
in het Ruhr-gdbied op het oog, doch daarop
zal men, evenals dit zes weken geleden het
geval was, vergeefs hopen. Volgens alle be-
richten, die het blad uit het bezette gdbied
ontvangt, is het front van het verzet thans
onwrikbaar en zal men veel langer en krach-
tiger kunnen volhouden dan wel in Parijs
gedacht wordt.
In verband met de nieuwe maatregelen,
die door de Rijnlandcommissie tegen elken
vorm van verzet genomen zijn en de strenge
straffen, die zelfs bij vfcrgrijpen van het ge-
sproken woord, worden opgelegd, zegt het
blad: „Deze straffen zijn niet nieuw meer;
wij hebben die reeds eerder moeten dragen,
maar thans worden ze gemotiveerd door
zoogenaamde rechtsgronden."
De „Lok. Anz." meent, dat het eenige ant-
wcord op de ongehoorde nieuwe maatrege
len van de Rijnlandcommissie moet luiden:
Nu zal het lijdelijk verzet eerst goed worden
voortgezet en tot een goed einde worden
geibradit.
TER NEUZEN, 27 JULI 1923.
GEMEENTERAAD.
In de op Maandag 30 Juli a.s., des namid
dags twee uur, te houden openbare verga
dering van den gemeenteraad, komen de
volgende punten in behandeling:
1. Notulen.
2. Ingekomen stukken.
3. Voorstel van Burg, en Weth. om voor
hoogstens 718.000 deel te nemen in
de te stichten Naamlooze Vennoot-
schap „Zeeuwsdh-Vlaamsdhe Water-
leidingmaatsChappij. (Zie voor con-
cept-besluit bldz. 4 der notulen van
28 Juni j.1.
4. Behandeling wijziiging der aigemeene
politieverordening.
5. Voorstel van Burg, en Weth. om aan
Th. M. Fermont te Sluiskil vergun-
ning te verleenen tot het leggen van
een hoofd- en zijriool in gemeente-
grond en om aan E. Dootjes, vergun-
ning te verleenen tot het leggen van
een riool in gemeentegrond en het
hebben van een boeibord boven ge
meentegrond.
6. Voorstel van Burg, en Weth. om aan
Abr. de Koeijer te Annet (Frankrijk),
ontheffing te verleenen van hoofdelij-
ken omslag, over 19201921.
7. Voorstel van Burg, en Weth. tot
wij,ziging der gemeentebegrooting,
dienst 1923.
AANBESTEDING WON1NGEN.
Bij de jl. Woensdag gehouden aanbeste-
ding van het bouwen van 16 arbeiders-
woningen door de woningbouwvereeniging
,,Werkmansbelang" alhier, werd ingeschre-
ven als volgt:
Voor het metselwerk door: P. J. j. H.
Rijmberg 21490, P. M. Oostdijk f 21369,
Gebr. H. J. L. J. van der Velden f 20400;
voor timmerwerk door: P. L. Boogaard
f 19000, wed. A. J. de Kort f 17400, J. A.
Meertens f 16967, G. J. F. Rijnberg 15750,
P. A. Leunis 15650.
Voor smidswerk door: Aug. Dhaeze 580,
C. Verhage /464, Gebr. Verlinde /435.
Voor loodgieterswerk: B. Dhaeze 1495
I. Guequierre f 1190 en J. Kool f 1170.
Voor schilderwerk: J. F. Emmaneel f 3895,
P. Kiel f 3695, J. Verlinde 3498, A. Guil-
liet Zn. f 3258, H. P. Goethals J. Brug-
geman 3066, Gebr. De Zeeuw f 2525 en A.
L. van Duijsse J 2182,80.
Voor timmer- en metselwerk werd inge-
I sohreven door P. M. Oostdijk 37.013, W
P. Nieuwelink f 37.774 en L. M. Rnofack
Co. 40.715.
Voor metsel-, timmer- en smidswerk door
1. P. Casteleijn 33.549.
Voor timmer- en smidswerk door den-
zelfden f 14.477.
•Voor de massa door Roofack Co.
40.715 en Gebr. Van der Velden f 41.280.
Voorts werd nog ingeschreven voor het
metselwerk van blok 1 door Gebr. Koliin
voor 7474.
Voor timmerwerk van blok I wed. A. J.
de Kort /4500, blok II f6400 en blok III
f 6360.
Voor het loodsgieterswerk van blok 1 I.
Kool voor 300, blok II f 435 en blok III
435.
Minste inschrijvingen alzoo die van den
heer Casteleijn voor perceel 1. 2 en 3
33.549, J. Kool perceel 4 /1170 en A. L.
van Duijsse voor perceel 5 f 2182,80, totaal
36901,80.
De gunning is in beraad gehouden.
AANBESTEDING KANTOOR EN
WONING.
Gisteren werd alhier door den architect
L. de Bruijne voor den heer R. Nolson,in
het Hotel de Commerce" aanbesteed het
bouwen van een kantoor met bovenwoning.
Voor het le perceel, metselwerk. werd
ingeschreven door: P. J. J. H Rijnberg
8500, W. P. Nieuwelink f 7398, P. M.
Oostdijk f 6452. Gebr. Kolijn J 6300.
Voor het 2e perceel, timmerwerk. werd
ingeschreven door J A Meertens J 6472,
P. Fraanje /6120, P. A. Leunis 6080.
Kr. Dieleman te Zaamslag 6000, PL.
Boogaard 5485, I. P. Casteleijn 4497.
Voor het 3e perceel smidswerk, door
J. Harte 331, Gebr. Verlinde 280 en
J. J. Verlinde-Hoebe 265,
voor het vierde perceel loodgieterswerk
door B. Dhaeze 875, I. Guequierre
865, Gebr. Guequierre 805 en.I. Kool
715.
voor het schilderwerk 5e perceel door
P. Kiel 1008, A. L. van Duijse 965,
J. J. Verjaal 890, A. Guilliet Zn.
719. J. Srerlinde 561 en H. P. Goet
hals J Bruggeman 544.
Voor het timmer- en metselwerk werd
ingeschreven door A. Vernaeve te Sas
van Gent /12.420, die ook inschreef voor
de massa 144.420 voor de massa schreef
in de heer J. van 't Hof te Hoek f 15,935.
Voorts werd nog voor het le en 2e per
ceel ingeschreven door den heer I. P. Cas
teleijn 11160
Laagste inscbrijvers waren Gebr. Kolijn,
I. P. Casteleijn, J. J. Verlinde-Hoebe,
J. Kool, Goethals Bruggeman.
EXAMEN HOOFDAKTE.
Geslaagd te Rotterdam voor het examen
hoofdakte, mej. M. R. Born te Axel.
ZA.AMSLAG.
In den namiddag van 25 dezer zijn door
mididel van braak, uit de woning van den
werkman M. IJzebaart ontvreemd eenige
gouden siieraden benevens 2,Men be-
weert, dat een leurder aldaar door het graan
is weggeloopen van de woning.
Na het afdorschen van een partij kool-
zaad, bleek de opbrengst te zijn per gemet,
minimum berekend, 25 zakken per gemet,
terwijl een andere landbouwer van een partij
karwijzaad ongeveer 3400 zal betaald
krijgen.
Zondag 29 Juli 1923.
Ned. Herr. Kerk.
Gereformeerde Gemeente.
(VlooswfjkBtraat)
NEUZENSCHE CO U RANT
l)e Bnrgemeester der gemeente TER NEUZEN
maakt bekend, dat eene Openbare Vergadering
van den Gemeenteraad zal worden gehonden op
Maandag 30 Jail 1923, des namiddags 2 uur.
Ter Neuzen, 25 Juli 1923.
De Burgemeester voornoemd,
J. HUIZINGA
Ter Neuzen. 9£ u. en 2 u., Ds. A. Timmerman.
Woensdag 1 Aug., nam. 3 u Us. A. Timmer
man, Huwelijksinzegening.
Sluiskil. 9£ u. en 2 u dhr. L. Dek.
Hoek. 9i u. en 2i u., Ds. E. Raams.
Zaamslag. 9£ u. en 2£ u., Ds. G. van Dis.
Axel. 9£ u., leeskerk en 2£ u., Ds. Herma-
nides.
Philippine. 9£ u., Ds. H. Akersloot van Houten
Roos.
Sasvan Gent. 2 u., Ds. H. Akersloot van Houten
Roos.
Gereformeerde Kerk.
Hoek. 9J u. en 2£ u. (Zomertijd), Cand.
Schelhaas van Hoogeveen.
Ckr. Gereformeerde Kerk.
Zaamslag 9£ u. en 2£ u., leesdienst.
Ter Neuzen. 9 u., 2 u. en 5£ u. (oude tijd),
leeskerk.
Oud-Gereformeerde Gemeente.
(Vlooswtjkstraat
Ter Neuzen. 9 u., 2 n. en 5£ u. (oude tijd),
leeskerk.
Lokaal „£ben-Haezer".
(Kerkhoflaaa).
Ter Neuzen. 5£ u Evangelisatie.
R. K. Kerkdiensten te Ter Neoaen.
Zondag zijn de H. II. Diensten om 7, 8£ en 10 uur
Namiddags om half drie Lof.