jAn™,msrsrrs tvpszzz
SSgSfetp-
k™
i S »et'Le;
juist (irL.te^SenTnT' ^1 "ldertdd
KrXT Snb=en - -
a»n SLJS V*" B'»
■en .»■-
zoo kort van stroo was, dat het oogsten met
moeilijkheden gepaard ging;
2°. het tegengaan der onvermijdelijk ver-
minderende opbrengsten op oudere gronden,
als gevolg van verminderende vruchtbaarheid;
3°. om de productie-kosten van tarwe te
verminderen, door een grootere opbrengst te
verzekeren.
Tot dusverre hebben wij de nieuwe varieteit
te Edniontan en eiders in de provincie be-
proefd en wij hebben nog geen zaad beschik-
baar ter distribntie, aangezien onze voorraad
er van nog zeer beperkt is. De universiteit is
echter begonnen het zaad te vermenigvuldigen,
ten einde spoedig voldoende er van te hebben
voor algemeene distributie.
Wat betreft de vraag, mij door de redactie
van „De Telegraaf" gesteld, met betrekking
tot de vooruitzichten der nieuwe varieteit bui-
ten Canada, kan ik uitdrukkelijk verklaren,
dat deze nieuwe tarwe in vergelijking met
Marquis overal en onder alle omstandigheden
dezelfde resultaten zal opleveren, hetzij in
Amerika, hetzij in Europa.
De nieuwe tarwe heeft over de jaren 1920,
1921 en 1922 op onze proefvelden de volgende
gemiddelde resultaten opgeleverd:
sCt d°/Sr Bill" D"
gewoon"rf'veef oo^nfel
ddedra!ren en,
"h hi«
D?GSlXm;Sj°e°|.' S
Kmiliif S'efbrtSt a",„dte "S
SCHEEPVAARTBEWEGING
20 Juni.
Eng. ss. Glynarthon, 2334 M3, ledig,
an Gent naar Antwerpqn.
Eng. s.s. Palmston, 1314 M3, ledig, van
Gent naar Sandwich.
Eng. ss. Transporter, 4398 M3, iedig,
van Gent naar Newcastle.
Eng. s.s. Balfron, 1024 M3, ledig, van
Gent naar Londen.
Eng. s.s. Heatherlea, 890 M3, ledig, van
Gent naar Zeebrugge.
Noorsch s s. Elg, 3276 M3, ledig, van
Gent naar Blyth.
Eng. s.s Orlock Head, 4422 M3, stuk-
goed, van Gent naar Antwerpqn.
Eng. s.s. Scotstown Head, 1239 M3 le
dig, van Gent naar Goole.
Belg. s.s. Isabella, 1044 M3, Ledig, van
Brugge voor Gent.
Eng. s.s. Leaside, 1795 M3, kolen, van
Grangemouth voor Gent.
Eng. s.s. Deventia, 2262 M3, kolen, van
Bon'ess voor Gent
Ned. s.s. Johanna, 5882 M3, kolen, van
Dunston voor Sluiskil.
Noorsch s.s. Fantoft, 2445 M3, ledig, van
Gent naar Cardiff.
Eng. s.s. Raytoner, 1236 M3, ledig, van
Gent naar Goole.
Eng. s.s. Nanset, 1084 M3, fosfaat, van
Gent naar Kingslyn.
Eng. s.s. Blackcock, 1393 M3, stukgoed,
van Gent naar Londein
Fransch s.s. Senateur Reijmond, 3657
M3, kolen, van Gent naar Rouaan.
21 Juni.
Fransch s.s Saint Tropez, 5931 M3, ko-
len, van Methi] voor Ter Neuzen.
Fransch s.s. Wheelsman, 3946 M3, ko
len, van Grangemouth voor Gent.
XTEng'' Eskburn> 1336 M3, cokes, van
Newcastle voor Gent.
Eng. s.s. Therese, 3677 M3, cokes, van
Goole voor Gent.
Eng. s.s. Corstream, 4908 M3, cokes
van Newcastle voor Gent
Eng. s.s. Dalston, 3608 M3, kolen, van
Newcastle voor Gent.
Eng. s.s. Falcon, 1910 M3, stukgoed.
van Londen voor Gent.
Eng. s.s. Swynfleet, 3306 M3, kolen,
van Goole voor Gent.
Belg. s.s. Alberta, 991 M3, ledig, van
Antwerpen voor Gent.
Duitsch s.s Brake, 1748 M3, ledig, van
Gent naar Newcastle.
Noorsch s.s. Ragnhild, 3222 M3, ledig,
van Gent naar Grangemouth
Zweedsch s.s Vera, 1056 M3, fosfaat,
van Gent naar Wasa.
Finsch zeils Osmo, 2248 M3, hout, van
Lovisa voor Gent
Eng. s.s. Brenda, 3240 M3, ledig, van
Gent naar Bon'ess.
Eng. s.s. >usel, 4355 M3, stukgoed, van
Antwerpen voor Gent.
Aan- Ge- Ge- Tonnen Graan-
tal iniddelde wicht stroo opbr.
groei- gewas- per 1000 per per
dagen hoogte korrels H.A. aere.
Marquis 163 103.3 cM. 36.175 Gr. 4.6 39.3 bush
Nieuwe
Tarwe 112.67 115.1 cM. 36.41 Gr. 4.8 48.4 bush.
GEMEENTERAAD VAN AXEL.
Vergadering van Dinsdag 19 Juni 1923,
des voormiddags 10 uur.
Voorzitter de heer F. Blok, Burgemeester.
Tegenwoordig de leden: J. M. Oggel, C. Th.
van de Bilt, A. E. C. Kruqsse, Pn. J. van
Dixhoorn, J. Weijns, J. de Kraker, J. Dekker,
J. M. Baert, F. Dieleman, J. de Feijter en M.
Koster, benevens de waarnemende Secretaris.
3. (Vervolg).
12. Vaststelling vermenigvuldigingscijfer
voor de inkomstenbelasting.
De VOORZITTER deelt mede, dat Burge
meester en Wethouders den inspecteur van
's rijks directe belastingen te Hulst hebben
geraadpleegd, over het vaststellen van het ver
menigvuldigingscijfer van den hoofdelijken
omslag. In gevolge van hem ontvangen mede-
deelingen omtrent het gezamenlijk inkomen
waarnaar de gemeentenaren zijn aangeslagen,
stellen zij voor het vermenigvuldigingscijfer
evenals het vorig jaar vast te stellen op 1,43.
Hoewel dat totaalinkomen ongeveer een derde
minder is dan het jaar te voren, zou het ver
menigvuldigingscijfer toch lager hebben kun-
nen zijn, ware het niet, dat de regeering aan
de gemeente weer meer nieuwe verplichtingen
heeft opgelegd dan aan Burgemeester en Wet
houders lief is. Zij hebben althans van den
Minister van Onderwijs, Kunsten en Weten-
schappen een schrijven ontvangen, waarin zij
overeenkomstig de nieuwe wettelijke regeling
worden uitgenoodigd om ruim f 1700 te betalen
in de kosten van de rijks hoogere burgerschool
te Ter Neuzen, in verband met het aantal,
leerlingen uit deze gemeente, dat die school
bezoekt. Dat loopt over '22, '23 en '24. Ware
dit niet het geval, dan zou het te heffen be-
drag lager gesteld kunnen zijn, maar durven
Burgemeester en Wethouders het niet lager te
bepalen.
De heer DIELEMAN kan niet anders zeg-
gen, dan dat het hem bitter tegenvalt. Op alie
andere plaatsen is het bedrag verlaagd en hier
moet het nu, om de begrooting kloppend te
krijgen, blijven zooals het is.
De OORZITTER merkt op, dat Burgemees
ter en Wethouders hebben getracht, om an
dere uitgaven naar beneden te krijgen, maar
op deze wijze blijft het 't zelfde.
De heer DIELEMAN erkent, dat men er
met mee opschiet.
De VOORZITTER: We kunnen niet anders,
dan betalen.
De heer DIELEMAN: Maar, waar gaat het
toch heen
De heer OGGEL wijst er op, dat het belast-
baar inkomen met een derde is verminderd
ware dat gelijk gebleven, dan zou nu, ondanks
de uitgaven, de belasting feitelijk met een
derde kunnen verminderd worden, door ver-
1 aging van het heffingspercentage. De ge
meente wordt daarin echter op verschillende
wijzen tegengewerkt, dat heeft men ook onder-
vonden in zake de beslissing van Gedeputeerde
btaten met betrekking tot den jaarwedde van
den secretaris. Het is op die wijze onbegon-
nen werk, om naar bezuiniging te streven.
Dp heer DIELEMAN: De bezuiniging be-
gmt met altijd van boven af; de Kroon legt
•eenerzijds nieuwe lasten op en Gedeputeerde
btaten vermnderen dat bestaande worden ver-
mmderd. De lasten worden zeer zwaar, het zal
net zoover komen, dat het niet meer kan.
De heer BAERT vraagt, hoe die bijdrage
worjt berekend
De VOORZITTER: Naar het aantal leerlin
gen uit deze gemeente. We moeten nu eera
bedrag storten en later krijgen we de afreke-
ning. Het is dan dus te controleeren.
De heer BAERT merkt op, dat dan toch
blijkt, dat er van de inrichting gebruik ge
maakt wordt.
De heer OGGEL zegt nog, dat door de ouders
van de leerlingen ook nog schoolgeld moet
betaald worden, dat geregeld wordt in ver
band met hun inkomen.
Het voorstel van Burgemeester en Wethou
ders wordt aangenomen met algemeene stem-
men.
13. Wijziging der begrooting van het Bur-
gerlijk Armbestuur voor 1922.
Burgemeester en Wethouders steilen voor,
overeenkomstig het verzoek, het Burgerlijk
Armbestuur te machtigen af te schrijven van
den post kosten van verpleging in Gods-
huizen" f 71,19%; over te schrijven op „on-
voorziene uitgaven" f 71,19%.
De heer KRUIJSSE merkt op, dat de wereld
tegenwoordig wel in alles op z'n kop staat,
maar dat hij toch het verzoek van het Burger
lijk Armbestuur zeer vreemd vindt. In den re-
gel wordt voor 't overschrijven op posten waar-
op men tekort komt, gebruik gemaakt om af
te schrijven van de onvoorziene uitgaven. Hier
wordt echter juist andersom gehandeld en be-
schikt over gelden met een omschreven doel,
om die over te schrijven op den post voor
onvoorziene uitgaven. Hij vermoedt, dat men
nu toch wel zal weten welke bestemming aan
die gelden moet gegeven worden, en oordeelt,
dat die dan zouden moeten worden verant-
woord onder het hoofdstuk of artikel waarop
de uitgaaf geschied is. Hij zou hierover graag
ingelicht worden.
Dp V OORZITTER acht het wel een vreem-
de administratie, maar meent, dat het zoo toch
ook kan. Straks komt de rekening en dan kan
men oordeelen waaraan de gelden besteed zijn.
Misschien kan echter de voorzitter of de secre
taris van het college, die hier in de vergade
ring zijn, wel inlichtingen geven.
De heer DE FEIJTER, de voorzitter van het
college, deelt mede, de bewuste vergadering
niet te hebben bijgewoond; hij weet er dus
niets van.
De heer VAN DE BILT, de secretaris, geeft
te kennen, de bestemming van deze gelden in
openbare zitting niet te kunnen zeggen. De
heer Kruijsse weet echter evengoed ais spreker
waarvoor dat is.
De heer KRUIJSSE ontkent dit, dan zou hij
naar den bekenden weg vragen.
De heer VAN DE BILT houdt vol, dat hij
het wel weet.
Het voorstel wordt aangenomen met alge
meene stemmen.
14. Wijziging begrooting van de gasfabriek
over 1922.
Burgemeester en Wethouders stellen voor de
begrooting der gasfabriek voor 1922 te wijzi-
gen door de ontvangsten te verhoogen met
f 126,24door te beschikken over een deel van
het goed slot der rekening over 1921, en door
verschillende posten der uitgaven te verhoogen
met 4727,91 en verschillende uitgaafposten
te verlagen met f 4601,66%, blijft alzoo even-
eens een verhooging van 4601,66%.
Het voorstel wordt aangenomen met alge
meene stemmen.
15. Wijziging der
dienst 1922.
iemeentebegrooting,
Burgemeester en Wethouders steilen voor,
de gemeentebegrooting voor den dienst 1922
te wijzigen als volgt:
Inkomsten. Te verhoogen den post plaatse-
lijke inkomstenbelasting of andere belasting
naar het geschatte inkomen f 1600.
Uitgaven. Te verhoogen de posten: Adver-
teeren, aanplakken of op andere wijze bekend-
maken der aankondigingen van het bestuur
50, verdere kosten betreffende den Burger-
lijken stand f 80, jaarwedde van beambten
j 40, kosten der straatverlichting 50, ont-
smetting, verpleging van lijders aan besmette-
lijke ziekte, verdere kosten voortvloeiende uit
de Ziektewet f 10, onderhoud van wegen en
voetpaden 450, jaarwedden der onderwijzers
f 20, uitkeering aan gemeenten ingevolge art.
86 der Lager Onderwijswet 1920 f 400, subsidie
aan de vereeniging Ambachtsschool te Hulst
en te Ter Neuzen f 40, uitgaven tot geen der
voorgaande behoorende f 55, bijdrage aan het
rijk in de kosten voor de Rijks Hoogere Bur
gerschool te Ter Neuzen ingevolge art.
36quater, 4e lid der Middelbaar Onderwijs
f 1600; totaal /2795;
te verminderen de volgende posten: schrijf-
loonen f 200, licht en brandstoffen f 250,
schrijf- en andere kantoorbehoeften 45, toe-
lage uit de gemeentekas ter bestrijding der
kosten voortvloeiende uit de oprichting eener
Burgerwacht f 300, verlichting, verwarming en
schoonhouden der lokalen 400, totaal fl095;
blijft een totale verhooging der uitgaven
met f 1600.
Het voorstel wordt aangenomen met alge
meene stemmen.
16. Overnemen van een pomp in de Juliana-
straat.
De VOORZITTER deelt mede, dat door den
heer A. van 't Hoff, aannemer, bij het bouwen
der 10 woningen aan de Julianastraat aldaar
een pomp is geplaatst. Die pomp zou nu wor-
deu opgeruimd, doch hij is ook bereid die te
laten staan en aan de gemeente te verkoopen
voor J 100, hetgeen ver beneden den kostprijs
is. Deze pomp geeft best water. Alle bewoners
der Julianastraat maken er gebruik van. Er
staat wel al een pomp in de Julianastraat, die
aanvankelijk ook goed water gaf, maar dat is
brak geworden en voor huiseiijke doeleinden,
behalve schuren, niet te gebruiken
In verband hiermede is ook ingekomen:
een adres van G. den Deurwaarder en 21 ande-
ren, bewoners der J ulianastraat, die, naar aan-
leidmg van het gerucht, dat de pomp staande
aan de woning no. 108 zou worden opgeruimd
en die aan het eind der straat zou worden,
overgenomen te kennen geven, dat die ver-
plaatsing der pomp niet in het belang zou zijn
van hen, die dagelijks van die pomp gebruik
moeten maken en dat een pomp voor deze
straat toch te weinig is, gelet op de andere
straten in de kom der gemeente.
Zij verzoeken daarom beleefd, de beide pom-
pen voor de bewoners der Julianastraat te
willen behouden.
De heer WEIJNS acht dit een nuttige zaak;
de eerste pomp kon dan toch tot algemeen ge
bruik strekken voor schuurwater en deze pomp
voor andere doeleinden. 100 is niet duur en
dan was de geheele straat er mede geholpen.
Het is in het algemeen belang van de men-
schen en er zal daar nog meer worden ge-
bouwd, zoodat men anders later toch wel ge-
noodzaakt zou zijn nog een pomp te plaatsen.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat Bur
gemeester en Wethouders er ook zoo over
dachten, doch er is een maar bij. Het onder
houd van een pomp is zoo duur, dat met het
oog daarop wel eenige voorzichtigheid mag be-
tracht worden. Dan is er ook uitzicht, dat men
de waterleiding krijgt, misschien, hij weet dat
niet, Er zal daar echter meer gebouwd wor
den en als men er later een nieuwe pomp zou
moeten plaatsen, heeft men die niet voor f 100.
De heer OGGEL merkt op, dat men ook
tegenover andere inwoners van Axel billijk
moet staan en het jaarlijksch onderhoud kost
veel. Hij noemt het onbillijk, om aan deze
straat 2 pompen te geven en aan anderen
geen. Burgemeester en Wethouders hebben er
eerst over gedacht, voor te stellen, deze pomp
over te nemen en dan de andere te sluiten,
maar toen men daarvan de lucht kreeg is er
spoedig een verzoek van de bewoners gekomen
om die eerste pomp ook open te houden Men
zou er dan in die straat 2 krijgen, terwijl er
elders niets is. Dit maakt hem wel huiverig
om er op in te gaan. Hij wil deze wel over-
nemen, maar dan de andere sluiten.
De VOORZITTER: Er wonen daar toch nog
al een hoop menschen. 2 pompen is op 58 ge-
zmnen nog niet zooveel.
De heer WEIJNS: En daar zal veel ge
bouwd worden. Men kan deze thans be'ter
overnemen, want als men later zelf een Nor-
tonpomp moet slaan, zal het heel wat meer
•kosten.
Dr heer DIELEMAN meent, dat het wel
noodig is, die pomp te behouden, te meer, daar
hij gehoord heeft, dat het met de watervoor-
ziening van die nieuwe woningen niet te best
gesteld is, dat de een al het water krijgt en
een ander niets.
De heer KRUIJSSE deelt mede, dat het wel
mogelijk is door een kleine verandering het
water af te leiden naar een andere woning,
zoodat er dan feitelijk een diefstai van regen-
water wordt gepleegd.
De heer DIELEMAN vraagt, of deze pomp
dieper staat dan de eerste. Kan de eerste niet
dieper geslagen worden?
De heer WEIJNS: Dan wordt het water
misschien nog slechter.
De heer DE KRAKER deelt mede, dat de
eerste pomp, die daar ook geslagen is met het
oog op het bouwen van de huizen, vroeger ook
goed water gaf, maar later is het zout gewor
den. Wie waarborgt, dat zulks met de tweede
pomp ook niet het geval zal worden. De eerste
pomp is overgenomen, en dit vindt hij goed.
Maar andere menschen hebben er ook een ge-
vraagd en er geen gekregen en daarom is hij
er tegen, dat die tweede pomp ook overgeno
men wordt, hij acht het overbodig en niet bil
lijk tegenover andere ingezetenen die niets
gekregen hebben.
Hij wenscht in deze vergadering de vraag
neer te leggen, of het biilijk is aan de een 2
stuks te geven, waar men het aan anderen
onthoudt.
De VOORZITTER meent, dat het een groot
verschil maakt, of er bepaald gevraagd wordt
een nieuwe pomp te plaatsen, of wel, als men
door bijzondere omstandigheden er voor lagen
prijs een kan overnemen.
De heer DE KRAKER wijst er op, dat die
pomp daar gezet is voor de uitvoering van het
bouwwerk. Als de gemeente een nieuwe pomp
plaatst, zal die zeker meer kosten dan deze,
doch dat is toch ook maar voor een keer, en de
kosten van het later onderhoud blijven het-
zelfde.
De heer DE FEIJTER vraagt, of Burge
meester en Wethouders niet weten hoe diep
die pomp zit; want als het is, zooals de heer
De Kraker zegt, loopt het met deze even uit
als met de andere en dan is men feitelijk nog
niet geholpen.
De VOORZITTER kan dat niet zeggen;
Burgemeester en Wethouders weten alleen, dat
er door de daar wonenden het geheele jaar een
druk gebruik van gemaakt is en dat de pomp
goed water geeft.
De heer AN DIXHOORN: Zijn die wonin
gen dan niet van regenbakken voorzien?
De VOORZITTER: Niet van groote.
De heer VAN DIXHOORN: Worden ons dan
dergelijke dingen uit Den Haag gestuurd?
De VOORZITTER merkt op, dat dit de
schuld is van den gemeenteraad, want die kan
voorschrijven, dat geen woning mag gebouwd
worden die niet voorzien wordt van regenbak
ken van een bepaalde afmeting. Dan moest
men grootere regenbakken voorschrijven.
Hij acht het gewenscht, dat de pomp wordt
overgenomen.
De heer WEIJNS ziet nog niet in, dat hier
dubbel zou gegeven worden, daar de eene pomp
met goed is. Men heeft feitelijk voor de 58
woningen toch nog maar een goede pomp. Men
zou het later kunnen treffen, als men er van
gemeentewege een slaan wil, dat men geen
goede plaats kan treffen.
De heer DIELEMAN acht 2 pompen op on
geveer 60 gezinnen, dus 1 op de 30 nog niet
overtollig.
De heer VAN DIXHOORN vraagt wat er
met de pomp zal gebeuren, als de gemeente
die met overneemt.
De VOORZITTER: Dan zal de heer Van
t Hoff ze afbrekeneen particulier gaat na-
tuurhik met voor de watervoorziening ten bate
van de ingezetenen zorgen
De heeren DIELEMAN. WEIJNS en BAERT
stellen voor, de pomp over te nemen
De heer VAN DE BILT zou dan, in verband
met de onderhoudskosten, willen besluiten dat
de andere pomp gesloten wordt
accoord^V, D,IELEMAN gaat daarmede niet
niet L n°0ger T' is men 200 zuinig
JScL aan de gemeente uitgaven
tot f 5000 en f 6000 opgelegd. Laat de ge
meenteraari dan nu beginnen te zorgen dat de
weeT1da!:ena,veaesnt!POmP die
10
17. Omvraag.
a- De11heer VAN DE BILT zou in overwe-
gmg willen geven, nu een der veldwachters
elders is benoemd, bij den Commissaris der
-v ningin er op aan te dringen geen tweeden
veldwachter meer te benoemen. Er ;s vroeger
veiklaard, dat Axel wegens de grootte in aan
merking moest komen voor twee veldwachters
maar men heeft hier toch ook nog een brigade
maiechaussee. Er gebeurt hier over het alee
'veldwachter 8af° kanAls d" m6t 1
ming van Hen r daarop de instem-
een voordeel zijn van f j 700 a i ismf n
missaris te richten tot den Com"
De heer DE FEIJTER voelt daar ook wel
voor, maar het zou hem toch aangenaam ziii
om daarover het oordeel van den Voorzitter
als hoofd der politie te vernemen V°°rzittel'
De VOORZITTER geeft te kennen, dat het
dengra^)Ur 1S' verz°ek uit den boezem van
den laad te vernemen. Hii acht hipu 9 v0i,i
wachters beslist nootlig en verklaart dat in
dien de raad het voorstel van den heer Vail de
BUt zou aannemen, alle mogelijke nogingen
te zullen aanwenden, om te voorkomen dat de
Commissans der Koningin daarop Tou'ingaan
koften te Z'1Jn 6<i0elln^.niet' de gemeente op
ho=i f=t jagen, maar hij acht 2 veldwachters
beslist noodig. Hij wil niet beweren, dat er
precies lederen dag 2 noodig zijn, maar hij kan
toch de verantwoording niet op zich nemen
hZJll mv.t een te <l0en- H'i ka» hier, als
hoofd der politie daarover niet meer in bijzon-
Whe1enn n '!at hoort hier n'et thuis,
doch deelt alleen zijn oordeel mede. Dat neemt
von^r T1g' dat de raad zich hierover in
voile vnjheid kan uitspreken
vaoe( h8w VAN DE BILT acht d® weening
van den Voorzitter, dat er twee noodig zijn,
ifi.-ii hilor-W11'l'U,r'"K,r mot(«v»n
De heer VAN DE BILT had gehoopt, dat de
voorzitter hienn wel zou hebben willen mede
werken. Het spijt hem wel, dat dit niet het
geval is, want hij acht 2 veldwachters over
bodig.
De VOORZITTER noemt het gemakkelijk
oordeelen over een zaak waar men niet in zit.
Hij hoopt, dat de raad het met den heer Van
de Bilt niet accoord zal zijn, en dat hij het
vertrouwen van den raad zal hebben, dat zijn
meening op goede grond berust.
De heer DIELEMAN wil den voorzitter in
deze wel voile vertrouwen schenken, maar
wenscht de vraag te stellen, of de vele andere
diensten die de veldwachters verrichten, niet
nadeelig werken op hun eigenlijken dienst. Ze
zijn bode van dit en doen boodschappen voor
dat,, worden daarmede hun eigen zaken niet
verwaarloosd.
De VOORZITTER merkt hieromtrent op,
dat hij dien toestand zoo heeft gevonden,
toen hij hier als burgemeester optrad. De ver-
antwoordelijkheid daarvan berust dus bij den
gemeenteraad, die de veldwachters voor enkele
andere functies benoemde. De raad heeft dat
destijds niet strijdig geacht met de belangen
van den dienst en hij kan daaraan nu maar
moeilijk tornen.
De heer DIELEMAN wijst er op, dat het
vorig hoofd der politie er toch ook geen
bezwaar tegen gehad heeft. Denkt het tegen
woordig hoofd der politie er anders over?
De VOORZITTER wil hierop alleen zeggen,
dat er zich emstige tijden zouden kunnen
voordoen, waardoor het noodig wordt, dat de
veldwachters g'eheel opgeeischt moeten worden
voor hun eigen dienst. Hij acht het echter
noodig, over 2 veldwachters te kunnen be
schikken.
De heer VAN DE BILT wil niet zeggen, dat
ze niets te doen hebben, maar ze doen toch
weinig anders dan wandelen en als ze geen
boodschappen te doen hadden, hadden ze heele-
maal mets te doen. Behalve Zaterdags, ter ge-
legenheid van de markt, is er g*een drukte,
doch ook dan kan het volk het best zonder
veldwachters af. Met 1 zou het best gaan.
Hem spijt de uitspraak van den voorzitter; hij
handhaaft echter zijn voorstel en hoopt, dat de
raad er zijn instemming mede zal betuigen
De heer VAN DIXHOORN zal over de wijze
van optreden der veldwachters niet uitweiden.
maar moet te kennen geven, dat het hem nim-
mer gebleken is, dat hier 2 veldwachters noo
dig zij n.
De heer WEIJNS wil het voorstel van den
heer van de Bilt steunen, uit oogpunt van be
zuiniging; er moet ook op de kleintjes worden
gepast. leder moet tegenwoordig op eigen ter-
rem ook al eens iets bezuinigen. Alles hangt
samen. 6
De VOORZITTER voorziet, dat, als de ge
meente zou beginnen met hare politie te ver
minderen, dit voor het rijk aanleiding zou zijn
dk erThnn rijkspoHt,e te onderhouden
lie er thans is. Dan zou men er weer zelf voor
moeten zorgen en dan zou het der gemeente
gevaHis wat meer kosten dim nu het
De heer VAN DE BILT acht een groot ver
Skspolitie H, -6e" gerneenteveldwachter en
njKspolitie. Het is nu eenmaal niet de e-e
woonte, dat de veldwachters zich bezig houden
met het opsporen van overtredingen en het
maken van processen-verbaal. Dat zit nu een
maal met in het volk, dat gewoon is dat zulks
van de njkspolitie uitgaat S
brniVr ifaVi6t aan"emen' dat het r'jk er ge-
bruik of hever misbruik van zou maken door
velLachters\otlf ^'T1 als het aa'>ta!
VtoSter ndfr 'f'-"
kan hat in .(eie V"S";
nlng voor gekocht^nu fou hii w ee" W0"
mogelijk achten, dat als men n,et on"
wachter dient niet „in dle njksveld-
ook voor K wil 6"!'00/ Axe1' maar
kapelle. ^ht' St" Jansteen en Bosch-
De VOORZITTER- Maar W
toch als van overwegend he^ lsJ°°r Axel
en daarom heeft dp p-pm elang beschouwd,
Kijkuit eenp4eSehfraad te
nu zijn zij het vooral dfeTe ken^® Stelden en
er geen tweeden veldwachter f- g6Ven' dat
De heer VAN DIXHOni?M° zou z'jn-
toegeven, dat die zich vrneo- W'! volkomen
ge laten, in de verwacht; Z°U hedben uit-
te verkrijgen, Wanneer wof l buitendienst
tendiensten verricht Hn™ ?(er echter bui-
eens, dat de rqksveklwachtt 1 8r ook '"ede
te Kijkuit niet alleen voor <le' gestationneerd
dient. Er zijn hier binnen a femeente Axel
wachters noodig, iets ander« gfen 2 ve,d"
een in een fuitenwHk 7T het' a,s er
zooals er van Ter Npi™ ^eriationneerii was,
maar hier binned l^e S]uiskil i^
over de steenti'p^ innr, niets anrlers dan
geen 2 noodig" l0°Pen ^elen. Hij acht
De heer WEIJNS vraairt nf ,i
pertinent kan verklaren W voorzitter
kunnen. er^aien, het met met 1 af te
ket voorstel^'v^ 'tV'h" "'v mee|faan
De heer nr?Ji lch ""'"Peeekt.
tweeden veldwachter meer Sn ?S|0m
door den voorzitter af i V stellen, na de
weet men te voS nuf nnMverklar'ng; dan
De VOORZITTEP J! fek^est te krijgen.
zeggen Snvil deze zaak zijn meening
hS'is, beSouWt I?*! de" dienst °P
spreken zooals hii doet zVn-p!lcht, om te
woordelijkheid om het de verant"
te doen/niet'op zTh r^en^ agent
De heer VAN DIXHOORN is het daarmede
met eens de leden van den raad moeten zich
vnj kunnen mtpsreken; als die zich molten
nchten naar de meening van den Commissaris
der koningin en van den voorzitter, kan men
ze ook wel thuis laten. Hij durft de verant-
wooidmg, dat -men hier maar 1 veldwachter
zou behouden, best dragen. Als het er on aan
komt hebben we toch ook nog de Burgerwacht!
De heer VAN DE BILT wijst er op, van den
voorzitter nog geen enkel motief te hebben
gehoord, dat er hier 2 veldwachters noodig
De VOORZITTER kan die in openbare
raadszitting ook niet noemen.
De heer DE KRAKER verklaart, gehoord de
besprekingen, zijn steun aan het voorstel van
den heer Van de Bilt in te trekken.
De VOORZITTER merkt op, dat, waar het
voorstel nu niet meer voldoende ondersteund
wordt, het niet in stemming kan komen.
De heer VAN DE BILT: Bezuinigen wil
men niet!
b. Da heer RUIJSSE vraagt inlichtingen
omtrent een gehouden aanbestedmg van
straatklinkers. Hij heeft vemomen, dat de
aannemer, wien de levering gegund was, niet
aan zijn verplichtingen kan voldoen, en dat
Burgemeester en Wethouders daarom hebben
besloten tot een herbesteding over te gaan.
De VOORZITTER deelt mede, dat Burge
meester en Wethouders hebben aanbesteed de
levering van zooveel 1000 straatklinkers, vol-
gens een bepaald monster. Nu is gebleken, dat
het den aannemer niet mogelijk is, de noodige
hoeveelheid van dat monster te leveren, binnen
den daarvoor gestelden termijn. Hij kon wel
andere klinkers leveren. Nu hebben Burge
meester en Wethouders, omdat ze meenen de
eene burger niet boven de ander te moeten
bevoordeelen, besloten eene herbesteding te
moeten houden, voor het leveren van klinkers
overeenkomstig een bepaald monster. Dan
staan alien weer even na.
De heer KRUUSSE veronderstelt, dat de
aannemer toch wel borgen zal hebben gehad
en dat men hem dus toch wel tot levering had
kunnen verplichten.
De VOORZITTER noemt dat theoretisch
juist, maar verklaart, dat het den aannemer
feitelijk onmogelijk was de partij volgens het
opgegeven monster te leveren. Die steenen
waren er niet. Om nu alie gegadigden weer
dezelfde rechten te geven, besloten Burgemees
ter en Wethouders een nieuwe aanbesteding te
houden.
De heer KRUIJSSE betoogt, dat door op
deze wijze te handelen, het nut van een aan
besteding te loor gaat. Een herbesteding zal
in de meeste gevallen voor den besteder ook
nadeeliger zijn. Er zou dan toch op gelet moe
ten worden, dat de aannemer die niet aan zijn
verplichtingen kan voldoen, de schade ver-
goedt.
De heer OGGEL deelt mede, dat de kwestie
daaruit voortspruit, dat men te doen heeft met
18 samenwerkende bakkerijen. Er wordt ver-
kocht op monsters. Nu was een steen gekozen,
met een bepaald merk. Toen het op leveren
kwarn, bleek, dat de fabriek die dat merk ver-
vaardigd, geen steenvoorraad had. Er konden
wel steenen van gelijke kwaliteit van een an
dere fabriek geleverd worden. Nu meenden
Burgemeester en Wethouders hierop niet te
kunnen ingaan, zonder onbillijk te zijn tegen
over de andere inschrijvers en hebben daarop
nieuwe monsters laten komen, om daarop een
nieuw inschrijving te openen.
Nu deze kwestie ter sprake komt, deelt hij
ook mede, dat er bij Burgemeester en Wethou
ders nog verschil bestond, of tot het aankoo-
pen der klinkers kon worden overgegaan. Deze
zijn bestemd voor de Markt en nu meent h
dat bij de begrooting deze kwestie niet is af-
gedaan en dat de raad zich heeft voorbehou-
den, daarover nog nader een uitspraaic te doen.
Hij meent zich te herinneren, dat er ook ge-
zegd was, dat de bestrating van de Markt, als
de putten wat gelicht werden, met het oog op
bezuiniging, nog best kon voldoen.
De VOORZITTER zegt, dat de heer Oggel
zich vergist, er is toen een bepaald besluit ge-
nomen.
De heer KRUIJSSE stemt daarmede in, op
zijn voorstel is de raad toen tot een beslissing
gekomen. Hij maakt ook geen bezwaar tegen
het aankoopen van die klinkers, maar wel
tegen de wijze waarop dit nu geschiedt. Er
wordt in de gemeente van alles over gemom-
peld.
De heer VAN DIXHOORN kan zich goed
indenken, dat er zich omstandigheden kunnen
voordoen, dat een aannemer niet kan leveren,
maar vraagt, of er dan in de voorwaarden der
levering geen bepalingen zijn opgenomen, dat
de aannemer voor de gevolgen en de daaruit
ontstane schade moet instaan.
De heer VAN DE BILT: Dat zal wel niet.
De heer KRUIJSSE: Er zou in het vervolg
wel eenigermate rekening behooren te worden
gehouden met de solvabeliteit van de inschrij
vers.
De heer WEIJNS: Dat is zeer moeilijk,
want dan moet men ze gaan wegen; men kan
dan beter boete stellen.
c. De heer DIELEMAN vraagt inlichtingen
omtrent de rioleering op de Sassing.
De VOORZITTER: Daarover kan misschien
m een volgende vergadering een beslissing
yallen; dat is zeer moeilijk voor elkaar te
krijgen.
d. De heer DIELEMAN heeft bemerkt, dat
is aanbesteed het uitvoeren van baggerwerk in
het zijkanaal naar de Sassing. Hij deelt mede,
dat er aan de nieuwe kademuur een ondiepte'
is. De schepen kunnen daar niet langs liggen
om af te laden en men heeft er zeer 1 angel
lechters voor noodig. Dat is niet bevorderlijk
voor het werk. Hij zou gaame zien, dat daar
op de aandacht der autoriteiten van den rijks-
waterstaat werd gevestigd. Mogelijk kan'dat
dam tegehjk worden weggebaggerd. Die grond
is blijven zitten, toen de nieuwe kademuur ge
maakt is. Dat was een mooie verlenging van
den loswal, maar men heeft er nu niets aan
De VOORZITTER zegt toe, dat daarop ter
bevoegder plaatse zal worden gewezen.
V(?ORZTaTTFRdt de ver8'adering door den
V UORZITTER, door het uitspreken van het
dankgebed gesloten.