jAn™,msrsrrs tvpszzz SSgSfetp- k™ i S »et'Le; juist (irL.te^SenTnT' ^1 "ldertdd KrXT Snb=en - - a»n SLJS V*" B'» ■en .»■- zoo kort van stroo was, dat het oogsten met moeilijkheden gepaard ging; 2°. het tegengaan der onvermijdelijk ver- minderende opbrengsten op oudere gronden, als gevolg van verminderende vruchtbaarheid; 3°. om de productie-kosten van tarwe te verminderen, door een grootere opbrengst te verzekeren. Tot dusverre hebben wij de nieuwe varieteit te Edniontan en eiders in de provincie be- proefd en wij hebben nog geen zaad beschik- baar ter distribntie, aangezien onze voorraad er van nog zeer beperkt is. De universiteit is echter begonnen het zaad te vermenigvuldigen, ten einde spoedig voldoende er van te hebben voor algemeene distributie. Wat betreft de vraag, mij door de redactie van „De Telegraaf" gesteld, met betrekking tot de vooruitzichten der nieuwe varieteit bui- ten Canada, kan ik uitdrukkelijk verklaren, dat deze nieuwe tarwe in vergelijking met Marquis overal en onder alle omstandigheden dezelfde resultaten zal opleveren, hetzij in Amerika, hetzij in Europa. De nieuwe tarwe heeft over de jaren 1920, 1921 en 1922 op onze proefvelden de volgende gemiddelde resultaten opgeleverd: sCt d°/Sr Bill" D" gewoon"rf'veef oo^nfel ddedra!ren en, "h hi« D?GSlXm;Sj°e°|.' S Kmiliif S'efbrtSt a",„dte "S SCHEEPVAARTBEWEGING 20 Juni. Eng. ss. Glynarthon, 2334 M3, ledig, an Gent naar Antwerpqn. Eng. s.s. Palmston, 1314 M3, ledig, van Gent naar Sandwich. Eng. ss. Transporter, 4398 M3, iedig, van Gent naar Newcastle. Eng. s.s. Balfron, 1024 M3, ledig, van Gent naar Londen. Eng. s.s. Heatherlea, 890 M3, ledig, van Gent naar Zeebrugge. Noorsch s s. Elg, 3276 M3, ledig, van Gent naar Blyth. Eng. s.s Orlock Head, 4422 M3, stuk- goed, van Gent naar Antwerpqn. Eng. s.s. Scotstown Head, 1239 M3 le dig, van Gent naar Goole. Belg. s.s. Isabella, 1044 M3, Ledig, van Brugge voor Gent. Eng. s.s. Leaside, 1795 M3, kolen, van Grangemouth voor Gent. Eng. s.s. Deventia, 2262 M3, kolen, van Bon'ess voor Gent Ned. s.s. Johanna, 5882 M3, kolen, van Dunston voor Sluiskil. Noorsch s.s. Fantoft, 2445 M3, ledig, van Gent naar Cardiff. Eng. s.s. Raytoner, 1236 M3, ledig, van Gent naar Goole. Eng. s.s. Nanset, 1084 M3, fosfaat, van Gent naar Kingslyn. Eng. s.s. Blackcock, 1393 M3, stukgoed, van Gent naar Londein Fransch s.s. Senateur Reijmond, 3657 M3, kolen, van Gent naar Rouaan. 21 Juni. Fransch s.s Saint Tropez, 5931 M3, ko- len, van Methi] voor Ter Neuzen. Fransch s.s. Wheelsman, 3946 M3, ko len, van Grangemouth voor Gent. XTEng'' Eskburn> 1336 M3, cokes, van Newcastle voor Gent. Eng. s.s. Therese, 3677 M3, cokes, van Goole voor Gent. Eng. s.s. Corstream, 4908 M3, cokes van Newcastle voor Gent Eng. s.s. Dalston, 3608 M3, kolen, van Newcastle voor Gent. Eng. s.s. Falcon, 1910 M3, stukgoed. van Londen voor Gent. Eng. s.s. Swynfleet, 3306 M3, kolen, van Goole voor Gent. Belg. s.s. Alberta, 991 M3, ledig, van Antwerpen voor Gent. Duitsch s.s Brake, 1748 M3, ledig, van Gent naar Newcastle. Noorsch s.s. Ragnhild, 3222 M3, ledig, van Gent naar Grangemouth Zweedsch s.s Vera, 1056 M3, fosfaat, van Gent naar Wasa. Finsch zeils Osmo, 2248 M3, hout, van Lovisa voor Gent Eng. s.s. Brenda, 3240 M3, ledig, van Gent naar Bon'ess. Eng. s.s. >usel, 4355 M3, stukgoed, van Antwerpen voor Gent. Aan- Ge- Ge- Tonnen Graan- tal iniddelde wicht stroo opbr. groei- gewas- per 1000 per per dagen hoogte korrels H.A. aere. Marquis 163 103.3 cM. 36.175 Gr. 4.6 39.3 bush Nieuwe Tarwe 112.67 115.1 cM. 36.41 Gr. 4.8 48.4 bush. GEMEENTERAAD VAN AXEL. Vergadering van Dinsdag 19 Juni 1923, des voormiddags 10 uur. Voorzitter de heer F. Blok, Burgemeester. Tegenwoordig de leden: J. M. Oggel, C. Th. van de Bilt, A. E. C. Kruqsse, Pn. J. van Dixhoorn, J. Weijns, J. de Kraker, J. Dekker, J. M. Baert, F. Dieleman, J. de Feijter en M. Koster, benevens de waarnemende Secretaris. 3. (Vervolg). 12. Vaststelling vermenigvuldigingscijfer voor de inkomstenbelasting. De VOORZITTER deelt mede, dat Burge meester en Wethouders den inspecteur van 's rijks directe belastingen te Hulst hebben geraadpleegd, over het vaststellen van het ver menigvuldigingscijfer van den hoofdelijken omslag. In gevolge van hem ontvangen mede- deelingen omtrent het gezamenlijk inkomen waarnaar de gemeentenaren zijn aangeslagen, stellen zij voor het vermenigvuldigingscijfer evenals het vorig jaar vast te stellen op 1,43. Hoewel dat totaalinkomen ongeveer een derde minder is dan het jaar te voren, zou het ver menigvuldigingscijfer toch lager hebben kun- nen zijn, ware het niet, dat de regeering aan de gemeente weer meer nieuwe verplichtingen heeft opgelegd dan aan Burgemeester en Wet houders lief is. Zij hebben althans van den Minister van Onderwijs, Kunsten en Weten- schappen een schrijven ontvangen, waarin zij overeenkomstig de nieuwe wettelijke regeling worden uitgenoodigd om ruim f 1700 te betalen in de kosten van de rijks hoogere burgerschool te Ter Neuzen, in verband met het aantal, leerlingen uit deze gemeente, dat die school bezoekt. Dat loopt over '22, '23 en '24. Ware dit niet het geval, dan zou het te heffen be- drag lager gesteld kunnen zijn, maar durven Burgemeester en Wethouders het niet lager te bepalen. De heer DIELEMAN kan niet anders zeg- gen, dan dat het hem bitter tegenvalt. Op alie andere plaatsen is het bedrag verlaagd en hier moet het nu, om de begrooting kloppend te krijgen, blijven zooals het is. De OORZITTER merkt op, dat Burgemees ter en Wethouders hebben getracht, om an dere uitgaven naar beneden te krijgen, maar op deze wijze blijft het 't zelfde. De heer DIELEMAN erkent, dat men er met mee opschiet. De VOORZITTER: We kunnen niet anders, dan betalen. De heer DIELEMAN: Maar, waar gaat het toch heen De heer OGGEL wijst er op, dat het belast- baar inkomen met een derde is verminderd ware dat gelijk gebleven, dan zou nu, ondanks de uitgaven, de belasting feitelijk met een derde kunnen verminderd worden, door ver- 1 aging van het heffingspercentage. De ge meente wordt daarin echter op verschillende wijzen tegengewerkt, dat heeft men ook onder- vonden in zake de beslissing van Gedeputeerde btaten met betrekking tot den jaarwedde van den secretaris. Het is op die wijze onbegon- nen werk, om naar bezuiniging te streven. Dp heer DIELEMAN: De bezuiniging be- gmt met altijd van boven af; de Kroon legt •eenerzijds nieuwe lasten op en Gedeputeerde btaten vermnderen dat bestaande worden ver- mmderd. De lasten worden zeer zwaar, het zal net zoover komen, dat het niet meer kan. De heer BAERT vraagt, hoe die bijdrage worjt berekend De VOORZITTER: Naar het aantal leerlin gen uit deze gemeente. We moeten nu eera bedrag storten en later krijgen we de afreke- ning. Het is dan dus te controleeren. De heer BAERT merkt op, dat dan toch blijkt, dat er van de inrichting gebruik ge maakt wordt. De heer OGGEL zegt nog, dat door de ouders van de leerlingen ook nog schoolgeld moet betaald worden, dat geregeld wordt in ver band met hun inkomen. Het voorstel van Burgemeester en Wethou ders wordt aangenomen met algemeene stem- men. 13. Wijziging der begrooting van het Bur- gerlijk Armbestuur voor 1922. Burgemeester en Wethouders steilen voor, overeenkomstig het verzoek, het Burgerlijk Armbestuur te machtigen af te schrijven van den post kosten van verpleging in Gods- huizen" f 71,19%; over te schrijven op „on- voorziene uitgaven" f 71,19%. De heer KRUIJSSE merkt op, dat de wereld tegenwoordig wel in alles op z'n kop staat, maar dat hij toch het verzoek van het Burger lijk Armbestuur zeer vreemd vindt. In den re- gel wordt voor 't overschrijven op posten waar- op men tekort komt, gebruik gemaakt om af te schrijven van de onvoorziene uitgaven. Hier wordt echter juist andersom gehandeld en be- schikt over gelden met een omschreven doel, om die over te schrijven op den post voor onvoorziene uitgaven. Hij vermoedt, dat men nu toch wel zal weten welke bestemming aan die gelden moet gegeven worden, en oordeelt, dat die dan zouden moeten worden verant- woord onder het hoofdstuk of artikel waarop de uitgaaf geschied is. Hij zou hierover graag ingelicht worden. Dp V OORZITTER acht het wel een vreem- de administratie, maar meent, dat het zoo toch ook kan. Straks komt de rekening en dan kan men oordeelen waaraan de gelden besteed zijn. Misschien kan echter de voorzitter of de secre taris van het college, die hier in de vergade ring zijn, wel inlichtingen geven. De heer DE FEIJTER, de voorzitter van het college, deelt mede, de bewuste vergadering niet te hebben bijgewoond; hij weet er dus niets van. De heer VAN DE BILT, de secretaris, geeft te kennen, de bestemming van deze gelden in openbare zitting niet te kunnen zeggen. De heer Kruijsse weet echter evengoed ais spreker waarvoor dat is. De heer KRUIJSSE ontkent dit, dan zou hij naar den bekenden weg vragen. De heer VAN DE BILT houdt vol, dat hij het wel weet. Het voorstel wordt aangenomen met alge meene stemmen. 14. Wijziging begrooting van de gasfabriek over 1922. Burgemeester en Wethouders stellen voor de begrooting der gasfabriek voor 1922 te wijzi- gen door de ontvangsten te verhoogen met f 126,24door te beschikken over een deel van het goed slot der rekening over 1921, en door verschillende posten der uitgaven te verhoogen met 4727,91 en verschillende uitgaafposten te verlagen met f 4601,66%, blijft alzoo even- eens een verhooging van 4601,66%. Het voorstel wordt aangenomen met alge meene stemmen. 15. Wijziging der dienst 1922. iemeentebegrooting, Burgemeester en Wethouders steilen voor, de gemeentebegrooting voor den dienst 1922 te wijzigen als volgt: Inkomsten. Te verhoogen den post plaatse- lijke inkomstenbelasting of andere belasting naar het geschatte inkomen f 1600. Uitgaven. Te verhoogen de posten: Adver- teeren, aanplakken of op andere wijze bekend- maken der aankondigingen van het bestuur 50, verdere kosten betreffende den Burger- lijken stand f 80, jaarwedde van beambten j 40, kosten der straatverlichting 50, ont- smetting, verpleging van lijders aan besmette- lijke ziekte, verdere kosten voortvloeiende uit de Ziektewet f 10, onderhoud van wegen en voetpaden 450, jaarwedden der onderwijzers f 20, uitkeering aan gemeenten ingevolge art. 86 der Lager Onderwijswet 1920 f 400, subsidie aan de vereeniging Ambachtsschool te Hulst en te Ter Neuzen f 40, uitgaven tot geen der voorgaande behoorende f 55, bijdrage aan het rijk in de kosten voor de Rijks Hoogere Bur gerschool te Ter Neuzen ingevolge art. 36quater, 4e lid der Middelbaar Onderwijs f 1600; totaal /2795; te verminderen de volgende posten: schrijf- loonen f 200, licht en brandstoffen f 250, schrijf- en andere kantoorbehoeften 45, toe- lage uit de gemeentekas ter bestrijding der kosten voortvloeiende uit de oprichting eener Burgerwacht f 300, verlichting, verwarming en schoonhouden der lokalen 400, totaal fl095; blijft een totale verhooging der uitgaven met f 1600. Het voorstel wordt aangenomen met alge meene stemmen. 16. Overnemen van een pomp in de Juliana- straat. De VOORZITTER deelt mede, dat door den heer A. van 't Hoff, aannemer, bij het bouwen der 10 woningen aan de Julianastraat aldaar een pomp is geplaatst. Die pomp zou nu wor- deu opgeruimd, doch hij is ook bereid die te laten staan en aan de gemeente te verkoopen voor J 100, hetgeen ver beneden den kostprijs is. Deze pomp geeft best water. Alle bewoners der Julianastraat maken er gebruik van. Er staat wel al een pomp in de Julianastraat, die aanvankelijk ook goed water gaf, maar dat is brak geworden en voor huiseiijke doeleinden, behalve schuren, niet te gebruiken In verband hiermede is ook ingekomen: een adres van G. den Deurwaarder en 21 ande- ren, bewoners der J ulianastraat, die, naar aan- leidmg van het gerucht, dat de pomp staande aan de woning no. 108 zou worden opgeruimd en die aan het eind der straat zou worden, overgenomen te kennen geven, dat die ver- plaatsing der pomp niet in het belang zou zijn van hen, die dagelijks van die pomp gebruik moeten maken en dat een pomp voor deze straat toch te weinig is, gelet op de andere straten in de kom der gemeente. Zij verzoeken daarom beleefd, de beide pom- pen voor de bewoners der Julianastraat te willen behouden. De heer WEIJNS acht dit een nuttige zaak; de eerste pomp kon dan toch tot algemeen ge bruik strekken voor schuurwater en deze pomp voor andere doeleinden. 100 is niet duur en dan was de geheele straat er mede geholpen. Het is in het algemeen belang van de men- schen en er zal daar nog meer worden ge- bouwd, zoodat men anders later toch wel ge- noodzaakt zou zijn nog een pomp te plaatsen. De VOORZITTER geeft te kennen, dat Bur gemeester en Wethouders er ook zoo over dachten, doch er is een maar bij. Het onder houd van een pomp is zoo duur, dat met het oog daarop wel eenige voorzichtigheid mag be- tracht worden. Dan is er ook uitzicht, dat men de waterleiding krijgt, misschien, hij weet dat niet, Er zal daar echter meer gebouwd wor den en als men er later een nieuwe pomp zou moeten plaatsen, heeft men die niet voor f 100. De heer OGGEL merkt op, dat men ook tegenover andere inwoners van Axel billijk moet staan en het jaarlijksch onderhoud kost veel. Hij noemt het onbillijk, om aan deze straat 2 pompen te geven en aan anderen geen. Burgemeester en Wethouders hebben er eerst over gedacht, voor te stellen, deze pomp over te nemen en dan de andere te sluiten, maar toen men daarvan de lucht kreeg is er spoedig een verzoek van de bewoners gekomen om die eerste pomp ook open te houden Men zou er dan in die straat 2 krijgen, terwijl er elders niets is. Dit maakt hem wel huiverig om er op in te gaan. Hij wil deze wel over- nemen, maar dan de andere sluiten. De VOORZITTER: Er wonen daar toch nog al een hoop menschen. 2 pompen is op 58 ge- zmnen nog niet zooveel. De heer WEIJNS: En daar zal veel ge bouwd worden. Men kan deze thans be'ter overnemen, want als men later zelf een Nor- tonpomp moet slaan, zal het heel wat meer •kosten. Dr heer DIELEMAN meent, dat het wel noodig is, die pomp te behouden, te meer, daar hij gehoord heeft, dat het met de watervoor- ziening van die nieuwe woningen niet te best gesteld is, dat de een al het water krijgt en een ander niets. De heer KRUIJSSE deelt mede, dat het wel mogelijk is door een kleine verandering het water af te leiden naar een andere woning, zoodat er dan feitelijk een diefstai van regen- water wordt gepleegd. De heer DIELEMAN vraagt, of deze pomp dieper staat dan de eerste. Kan de eerste niet dieper geslagen worden? De heer WEIJNS: Dan wordt het water misschien nog slechter. De heer DE KRAKER deelt mede, dat de eerste pomp, die daar ook geslagen is met het oog op het bouwen van de huizen, vroeger ook goed water gaf, maar later is het zout gewor den. Wie waarborgt, dat zulks met de tweede pomp ook niet het geval zal worden. De eerste pomp is overgenomen, en dit vindt hij goed. Maar andere menschen hebben er ook een ge- vraagd en er geen gekregen en daarom is hij er tegen, dat die tweede pomp ook overgeno men wordt, hij acht het overbodig en niet bil lijk tegenover andere ingezetenen die niets gekregen hebben. Hij wenscht in deze vergadering de vraag neer te leggen, of het biilijk is aan de een 2 stuks te geven, waar men het aan anderen onthoudt. De VOORZITTER meent, dat het een groot verschil maakt, of er bepaald gevraagd wordt een nieuwe pomp te plaatsen, of wel, als men door bijzondere omstandigheden er voor lagen prijs een kan overnemen. De heer DE KRAKER wijst er op, dat die pomp daar gezet is voor de uitvoering van het bouwwerk. Als de gemeente een nieuwe pomp plaatst, zal die zeker meer kosten dan deze, doch dat is toch ook maar voor een keer, en de kosten van het later onderhoud blijven het- zelfde. De heer DE FEIJTER vraagt, of Burge meester en Wethouders niet weten hoe diep die pomp zit; want als het is, zooals de heer De Kraker zegt, loopt het met deze even uit als met de andere en dan is men feitelijk nog niet geholpen. De VOORZITTER kan dat niet zeggen; Burgemeester en Wethouders weten alleen, dat er door de daar wonenden het geheele jaar een druk gebruik van gemaakt is en dat de pomp goed water geeft. De heer AN DIXHOORN: Zijn die wonin gen dan niet van regenbakken voorzien? De VOORZITTER: Niet van groote. De heer VAN DIXHOORN: Worden ons dan dergelijke dingen uit Den Haag gestuurd? De VOORZITTER merkt op, dat dit de schuld is van den gemeenteraad, want die kan voorschrijven, dat geen woning mag gebouwd worden die niet voorzien wordt van regenbak ken van een bepaalde afmeting. Dan moest men grootere regenbakken voorschrijven. Hij acht het gewenscht, dat de pomp wordt overgenomen. De heer WEIJNS ziet nog niet in, dat hier dubbel zou gegeven worden, daar de eene pomp met goed is. Men heeft feitelijk voor de 58 woningen toch nog maar een goede pomp. Men zou het later kunnen treffen, als men er van gemeentewege een slaan wil, dat men geen goede plaats kan treffen. De heer DIELEMAN acht 2 pompen op on geveer 60 gezinnen, dus 1 op de 30 nog niet overtollig. De heer VAN DIXHOORN vraagt wat er met de pomp zal gebeuren, als de gemeente die met overneemt. De VOORZITTER: Dan zal de heer Van t Hoff ze afbrekeneen particulier gaat na- tuurhik met voor de watervoorziening ten bate van de ingezetenen zorgen De heeren DIELEMAN. WEIJNS en BAERT stellen voor, de pomp over te nemen De heer VAN DE BILT zou dan, in verband met de onderhoudskosten, willen besluiten dat de andere pomp gesloten wordt accoord^V, D,IELEMAN gaat daarmede niet niet L n°0ger T' is men 200 zuinig JScL aan de gemeente uitgaven tot f 5000 en f 6000 opgelegd. Laat de ge meenteraari dan nu beginnen te zorgen dat de weeT1da!:ena,veaesnt!POmP die 10 17. Omvraag. a- De11heer VAN DE BILT zou in overwe- gmg willen geven, nu een der veldwachters elders is benoemd, bij den Commissaris der -v ningin er op aan te dringen geen tweeden veldwachter meer te benoemen. Er ;s vroeger veiklaard, dat Axel wegens de grootte in aan merking moest komen voor twee veldwachters maar men heeft hier toch ook nog een brigade maiechaussee. Er gebeurt hier over het alee 'veldwachter 8af° kanAls d" m6t 1 ming van Hen r daarop de instem- een voordeel zijn van f j 700 a i ismf n missaris te richten tot den Com" De heer DE FEIJTER voelt daar ook wel voor, maar het zou hem toch aangenaam ziii om daarover het oordeel van den Voorzitter als hoofd der politie te vernemen V°°rzittel' De VOORZITTER geeft te kennen, dat het dengra^)Ur 1S' verz°ek uit den boezem van den laad te vernemen. Hii acht hipu 9 v0i,i wachters beslist nootlig en verklaart dat in dien de raad het voorstel van den heer Vail de BUt zou aannemen, alle mogelijke nogingen te zullen aanwenden, om te voorkomen dat de Commissans der Koningin daarop Tou'ingaan koften te Z'1Jn 6<i0elln^.niet' de gemeente op ho=i f=t jagen, maar hij acht 2 veldwachters beslist noodig. Hij wil niet beweren, dat er precies lederen dag 2 noodig zijn, maar hij kan toch de verantwoording niet op zich nemen hZJll mv.t een te <l0en- H'i ka» hier, als hoofd der politie daarover niet meer in bijzon- Whe1enn n '!at hoort hier n'et thuis, doch deelt alleen zijn oordeel mede. Dat neemt von^r T1g' dat de raad zich hierover in voile vnjheid kan uitspreken vaoe( h8w VAN DE BILT acht d® weening van den Voorzitter, dat er twee noodig zijn, ifi.-ii hilor-W11'l'U,r'"K,r mot(«v»n De heer VAN DE BILT had gehoopt, dat de voorzitter hienn wel zou hebben willen mede werken. Het spijt hem wel, dat dit niet het geval is, want hij acht 2 veldwachters over bodig. De VOORZITTER noemt het gemakkelijk oordeelen over een zaak waar men niet in zit. Hij hoopt, dat de raad het met den heer Van de Bilt niet accoord zal zijn, en dat hij het vertrouwen van den raad zal hebben, dat zijn meening op goede grond berust. De heer DIELEMAN wil den voorzitter in deze wel voile vertrouwen schenken, maar wenscht de vraag te stellen, of de vele andere diensten die de veldwachters verrichten, niet nadeelig werken op hun eigenlijken dienst. Ze zijn bode van dit en doen boodschappen voor dat,, worden daarmede hun eigen zaken niet verwaarloosd. De VOORZITTER merkt hieromtrent op, dat hij dien toestand zoo heeft gevonden, toen hij hier als burgemeester optrad. De ver- antwoordelijkheid daarvan berust dus bij den gemeenteraad, die de veldwachters voor enkele andere functies benoemde. De raad heeft dat destijds niet strijdig geacht met de belangen van den dienst en hij kan daaraan nu maar moeilijk tornen. De heer DIELEMAN wijst er op, dat het vorig hoofd der politie er toch ook geen bezwaar tegen gehad heeft. Denkt het tegen woordig hoofd der politie er anders over? De VOORZITTER wil hierop alleen zeggen, dat er zich emstige tijden zouden kunnen voordoen, waardoor het noodig wordt, dat de veldwachters g'eheel opgeeischt moeten worden voor hun eigen dienst. Hij acht het echter noodig, over 2 veldwachters te kunnen be schikken. De heer VAN DE BILT wil niet zeggen, dat ze niets te doen hebben, maar ze doen toch weinig anders dan wandelen en als ze geen boodschappen te doen hadden, hadden ze heele- maal mets te doen. Behalve Zaterdags, ter ge- legenheid van de markt, is er g*een drukte, doch ook dan kan het volk het best zonder veldwachters af. Met 1 zou het best gaan. Hem spijt de uitspraak van den voorzitter; hij handhaaft echter zijn voorstel en hoopt, dat de raad er zijn instemming mede zal betuigen De heer VAN DIXHOORN zal over de wijze van optreden der veldwachters niet uitweiden. maar moet te kennen geven, dat het hem nim- mer gebleken is, dat hier 2 veldwachters noo dig zij n. De heer WEIJNS wil het voorstel van den heer van de Bilt steunen, uit oogpunt van be zuiniging; er moet ook op de kleintjes worden gepast. leder moet tegenwoordig op eigen ter- rem ook al eens iets bezuinigen. Alles hangt samen. 6 De VOORZITTER voorziet, dat, als de ge meente zou beginnen met hare politie te ver minderen, dit voor het rijk aanleiding zou zijn dk erThnn rijkspoHt,e te onderhouden lie er thans is. Dan zou men er weer zelf voor moeten zorgen en dan zou het der gemeente gevaHis wat meer kosten dim nu het De heer VAN DE BILT acht een groot ver Skspolitie H, -6e" gerneenteveldwachter en njKspolitie. Het is nu eenmaal niet de e-e woonte, dat de veldwachters zich bezig houden met het opsporen van overtredingen en het maken van processen-verbaal. Dat zit nu een maal met in het volk, dat gewoon is dat zulks van de njkspolitie uitgaat S brniVr ifaVi6t aan"emen' dat het r'jk er ge- bruik of hever misbruik van zou maken door velLachters\otlf ^'T1 als het aa'>ta! VtoSter ndfr 'f'-" kan hat in .(eie V"S"; nlng voor gekocht^nu fou hii w ee" W0" mogelijk achten, dat als men n,et on" wachter dient niet „in dle njksveld- ook voor K wil 6"!'00/ Axe1' maar kapelle. ^ht' St" Jansteen en Bosch- De VOORZITTER- Maar W toch als van overwegend he^ lsJ°°r Axel en daarom heeft dp p-pm elang beschouwd, Kijkuit eenp4eSehfraad te nu zijn zij het vooral dfeTe ken^® Stelden en er geen tweeden veldwachter f- g6Ven' dat De heer VAN DIXHOni?M° zou z'jn- toegeven, dat die zich vrneo- W'! volkomen ge laten, in de verwacht; Z°U hedben uit- te verkrijgen, Wanneer wof l buitendienst tendiensten verricht Hn™ ?(er echter bui- eens, dat de rqksveklwachtt 1 8r ook '"ede te Kijkuit niet alleen voor <le' gestationneerd dient. Er zijn hier binnen a femeente Axel wachters noodig, iets ander« gfen 2 ve,d" een in een fuitenwHk 7T het' a,s er zooals er van Ter Npi™ ^eriationneerii was, maar hier binned l^e S]uiskil i^ over de steenti'p^ innr, niets anrlers dan geen 2 noodig" l0°Pen ^elen. Hij acht De heer WEIJNS vraairt nf ,i pertinent kan verklaren W voorzitter kunnen. er^aien, het met met 1 af te ket voorstel^'v^ 'tV'h" "'v mee|faan De heer nr?Ji lch ""'"Peeekt. tweeden veldwachter meer Sn ?S|0m door den voorzitter af i V stellen, na de weet men te voS nuf nnMverklar'ng; dan De VOORZITTEP J! fek^est te krijgen. zeggen Snvil deze zaak zijn meening hS'is, beSouWt I?*! de" dienst °P spreken zooals hii doet zVn-p!lcht, om te woordelijkheid om het de verant" te doen/niet'op zTh r^en^ agent De heer VAN DIXHOORN is het daarmede met eens de leden van den raad moeten zich vnj kunnen mtpsreken; als die zich molten nchten naar de meening van den Commissaris der koningin en van den voorzitter, kan men ze ook wel thuis laten. Hij durft de verant- wooidmg, dat -men hier maar 1 veldwachter zou behouden, best dragen. Als het er on aan komt hebben we toch ook nog de Burgerwacht! De heer VAN DE BILT wijst er op, van den voorzitter nog geen enkel motief te hebben gehoord, dat er hier 2 veldwachters noodig De VOORZITTER kan die in openbare raadszitting ook niet noemen. De heer DE KRAKER verklaart, gehoord de besprekingen, zijn steun aan het voorstel van den heer Van de Bilt in te trekken. De VOORZITTER merkt op, dat, waar het voorstel nu niet meer voldoende ondersteund wordt, het niet in stemming kan komen. De heer VAN DE BILT: Bezuinigen wil men niet! b. Da heer RUIJSSE vraagt inlichtingen omtrent een gehouden aanbestedmg van straatklinkers. Hij heeft vemomen, dat de aannemer, wien de levering gegund was, niet aan zijn verplichtingen kan voldoen, en dat Burgemeester en Wethouders daarom hebben besloten tot een herbesteding over te gaan. De VOORZITTER deelt mede, dat Burge meester en Wethouders hebben aanbesteed de levering van zooveel 1000 straatklinkers, vol- gens een bepaald monster. Nu is gebleken, dat het den aannemer niet mogelijk is, de noodige hoeveelheid van dat monster te leveren, binnen den daarvoor gestelden termijn. Hij kon wel andere klinkers leveren. Nu hebben Burge meester en Wethouders, omdat ze meenen de eene burger niet boven de ander te moeten bevoordeelen, besloten eene herbesteding te moeten houden, voor het leveren van klinkers overeenkomstig een bepaald monster. Dan staan alien weer even na. De heer KRUUSSE veronderstelt, dat de aannemer toch wel borgen zal hebben gehad en dat men hem dus toch wel tot levering had kunnen verplichten. De VOORZITTER noemt dat theoretisch juist, maar verklaart, dat het den aannemer feitelijk onmogelijk was de partij volgens het opgegeven monster te leveren. Die steenen waren er niet. Om nu alie gegadigden weer dezelfde rechten te geven, besloten Burgemees ter en Wethouders een nieuwe aanbesteding te houden. De heer KRUIJSSE betoogt, dat door op deze wijze te handelen, het nut van een aan besteding te loor gaat. Een herbesteding zal in de meeste gevallen voor den besteder ook nadeeliger zijn. Er zou dan toch op gelet moe ten worden, dat de aannemer die niet aan zijn verplichtingen kan voldoen, de schade ver- goedt. De heer OGGEL deelt mede, dat de kwestie daaruit voortspruit, dat men te doen heeft met 18 samenwerkende bakkerijen. Er wordt ver- kocht op monsters. Nu was een steen gekozen, met een bepaald merk. Toen het op leveren kwarn, bleek, dat de fabriek die dat merk ver- vaardigd, geen steenvoorraad had. Er konden wel steenen van gelijke kwaliteit van een an dere fabriek geleverd worden. Nu meenden Burgemeester en Wethouders hierop niet te kunnen ingaan, zonder onbillijk te zijn tegen over de andere inschrijvers en hebben daarop nieuwe monsters laten komen, om daarop een nieuw inschrijving te openen. Nu deze kwestie ter sprake komt, deelt hij ook mede, dat er bij Burgemeester en Wethou ders nog verschil bestond, of tot het aankoo- pen der klinkers kon worden overgegaan. Deze zijn bestemd voor de Markt en nu meent h dat bij de begrooting deze kwestie niet is af- gedaan en dat de raad zich heeft voorbehou- den, daarover nog nader een uitspraaic te doen. Hij meent zich te herinneren, dat er ook ge- zegd was, dat de bestrating van de Markt, als de putten wat gelicht werden, met het oog op bezuiniging, nog best kon voldoen. De VOORZITTER zegt, dat de heer Oggel zich vergist, er is toen een bepaald besluit ge- nomen. De heer KRUIJSSE stemt daarmede in, op zijn voorstel is de raad toen tot een beslissing gekomen. Hij maakt ook geen bezwaar tegen het aankoopen van die klinkers, maar wel tegen de wijze waarop dit nu geschiedt. Er wordt in de gemeente van alles over gemom- peld. De heer VAN DIXHOORN kan zich goed indenken, dat er zich omstandigheden kunnen voordoen, dat een aannemer niet kan leveren, maar vraagt, of er dan in de voorwaarden der levering geen bepalingen zijn opgenomen, dat de aannemer voor de gevolgen en de daaruit ontstane schade moet instaan. De heer VAN DE BILT: Dat zal wel niet. De heer KRUIJSSE: Er zou in het vervolg wel eenigermate rekening behooren te worden gehouden met de solvabeliteit van de inschrij vers. De heer WEIJNS: Dat is zeer moeilijk, want dan moet men ze gaan wegen; men kan dan beter boete stellen. c. De heer DIELEMAN vraagt inlichtingen omtrent de rioleering op de Sassing. De VOORZITTER: Daarover kan misschien m een volgende vergadering een beslissing yallen; dat is zeer moeilijk voor elkaar te krijgen. d. De heer DIELEMAN heeft bemerkt, dat is aanbesteed het uitvoeren van baggerwerk in het zijkanaal naar de Sassing. Hij deelt mede, dat er aan de nieuwe kademuur een ondiepte' is. De schepen kunnen daar niet langs liggen om af te laden en men heeft er zeer 1 angel lechters voor noodig. Dat is niet bevorderlijk voor het werk. Hij zou gaame zien, dat daar op de aandacht der autoriteiten van den rijks- waterstaat werd gevestigd. Mogelijk kan'dat dam tegehjk worden weggebaggerd. Die grond is blijven zitten, toen de nieuwe kademuur ge maakt is. Dat was een mooie verlenging van den loswal, maar men heeft er nu niets aan De VOORZITTER zegt toe, dat daarop ter bevoegder plaatse zal worden gewezen. V(?ORZTaTTFRdt de ver8'adering door den V UORZITTER, door het uitspreken van het dankgebed gesloten.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1923 | | pagina 6