Provincale Staten van Zeeland. 6EMEN6DE BERICHTEN. DOODGESTOKEN. spelen; voeg daar ook bij de beteekenis van het Waalsche groot-kapitaal voordeCongo- ondernemingen, dien tweeden factor van beteekenis voor den Belgischen bloei van voor den oorlog, en ge hebt reeds ge- gevens genoeg voor een verklaring van de achterstelling van de Vlamingen bij de be- hartiging van de Belgische zaken. Dat is het eerst gevoeld door de taalach- terstelling, die een der groote hinderpalen voor de Vlamingen bleek om vooruit te komen. Maar door het bovenstaande zal het duidelijk zijn, waarom we in den Vlaam- schen strijd, zooals we reeds vroeger in dit blad en elders schreven, niet in de eerste plaats een taalstrijd voelden en waarom wij zooals we reeds jaren geleden uitspraken, de beteekenis van Noord-Nederland voor dien Vlaamschen strijd geheel anders en van veel geringer beteekenis zagen, dan de sprekers op congressen die de stamver- wantschap vanwege de taal voorop stelden. De gebeurtenissen hebben ons gelijk ge- gegeven. Toen voor den oorlog de letter- kundige congressen een van de voornaam- ste stuwkrachten voor de Vlaamsche bewe- ging leken, heeft deze nooit een storm ver- wekt als nu. In en na den oorlog, terwijl de Vlamingen vrijwel aan zich zelf overgelaten waren, is die beweging echter gegroeid tot zulk een beroering, dat nu een Ministerie daarover kon struikelen. Waardoor nu in eens wel? Alleen door- dat nu in eens de Vlamingen, of omdat nu meer Vlamingen voor hun taal voelen? Dat ook, maar dat niet alleen. We staan nog te dicht bij de gebeurte nissen om de groote lijnen goed te zien. Maar we kunnen toch wel dit zeggen: dat ook in Belgie de oorlog allerlei schroeven heeft losgewrikt, die vroeger muurvast schenen geroest, dat in den oorlog, toen de economische macht van de Walen geen beteekenis had, de stelselmatige achterstel ling van de Vlamingen, zeer hinderlijk ge voeld werd, vooral in het leger aan den Yser, en tot een martelaarschap leidde, dat nu nog zijn zaad nog strooit; dat boven- dien, zooals in alle oorlogslanden, de ge- weldige oorlogsberoering groote volksgroe- pen naar boven en tot zeifbewustzijn heeft gebracht, terwijl aan den anderen kant van de vroegere machthebbers, velen door kapi- taalverlies van hun hooge positie omlaag tuimelden. Wanneer er zulke veranderingen in de verhoudingen komen, raakt ook het over- wicht van den een op den ander aan het wankelen. Dat is te bemerken geweest bij de verkiezingen die een aantal Vlaamsch- gezinden in de Kamers brachten als nooit tevoren. En als gevolg daarvan werd het hoofdpunt van het Vlaamsche programma, de vervlaamsching van de Hoogeschool te Gent zoo op den voorgrond gedrongen, dat een beslissing, daarover de regeering deed vallen. Het is een gebeurtenis van beteekenis voor de Vlamingen, maar ook voor de alge- meene politiek. Wanneer juist op zoo'n kritiek oogenblik als nu, de regeering ver- andercl wordt, terwijl Belgie vastzit in een warnet van internationale verwikkelingen, dan kon dat wel eens gevolgen hebben, die ver voorbij de Vlaamsche beweging reiken. DE BELGISCHE PROTES TANTEN. De Brusselsche correspondent van de „N. R. Ct." meldt: Zondag 1 Juli herdenkt de Vereeniging voor de Geschiedenis van het Protestantis- me in Belgie, waarbij al de Protestants che gem een ten van het land zijn aangesloten, de viorhonderdste verjaring van den dood op den brandstapel te Brussel van Hen- drik Voes en Jan van Essen, de twee eerste. martelaren der Hervorming in Europa. De predikanten en gedelegeerden van de Pro testantsche gemeenten in Belgie, alsook de buitenlandsche afgevaardigcen, zullen zich in stoet naar het Brusselsche stadhuis b< geven, waar zij door burgeme ster Max xvorden ontvangen. Denzelfden dag houdt de Geschiedkundige Vereeniging haar der- tiende algemeene vergadering in het Palais des Academies, onder voorzitierschap van ds. Rochedieu. Als sprekers zijn reeds in- geschreven ds. J. Meyh offer over het drama Van 1 Juli 1523, mr. Henri Rolin over de gewotens\ rijheid, mr. Leonard Wjilems over de vervolging en hare resultaten, mr. La- fontaine over de expansie van het Belgische Protestantasme en ds. Rey over de waarde der Protestantlsche gedachte. In de verga- ring zullen ook psalmen uit de zestiende eeuw ten gehoore worden gebracht. Wielbandbreedte van voertuigen. Daar het gewenscht is maatregelen te nemen tegen het beschadigen van wegen, hebben Ged. Staten bij de naastbetrokkcnen en den Provincialen Waterstaat ge'infor- meerd naar de wenschelijkheid van een bepalipg, waarbij het berijden van kunst- wegen door voertuigen, beladen met zwa- re vrachten en niet voorzien van wielen van zekere minimale velgbreedte, verbo- den wordt, ten einde daarna hun eigcn standpunt te bepalen. Van de aangezochte vereenigingen, antwoordden het bestuur van de Coop. Landbouwver. Walcheren, de afdeeling Zetland Van den Chr. Boeren- en Tuindersbond en den R.K. Boerenbond in Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen min of meer afwijzend. De bezwaren gelden in hoofdzaak twee puntena. breede velgen eischen meer trek- kracht, b. de verandering van het besiag is kostbaar en mag, vooral in de tegen- woordige tijdsomstandigheden, niet opge- legd worden. Het bestuur der Z. L. M. en de Hoofd- ingenieur van den Prov. Waterstaat na- men een ander standpunt in. Beiden waren van oordeel, dat het eerstje bezwaar on- gegrond is en het tweede te ondervangen. Beide laatstgenoemde rapporteurs wa ren wel eenigszins verschillend in de nood- zakelijke bepalingen, maar kwamen toch later meer tot elkaar. Het resultaat van een en ander is, dat Ged. Staten thans voorstellen te bepalen dat het verboden is met eenig voertuig zoodanige vrachtenover de kunstwegen te vervoeren, dat de belasting van eenige as uitgedrukt in kilogrammen, meer be- draagt dan voor 1 Jan. 1934 140 maal, na 1 Jan. 1934 120 maal de totale breedt|e der vielbanden van de aan de as bevestigde wielen, uitgedrukt in centimeters. Ged. Staten echten het niet noodig in te gaan op den wensch van de Z. L. M. om indien een ambtenaar wegen van de vracht gewenscht acht en geen overtre- ding constateert naast het weegloon ook een bepaald bedrag per afgelegde extra- kiloineter te vergoeden, wel het weegloon zelf. Begrooting 1924. Ter vaststelling bieden Ged. Staten het ontwerp begrooting 1924 aan, welke in ont- vang en uitgaaf aanwijst 1.833.769,99, met een post onvoorzien ad 78.394.99. Ged. Staten achten een verlaging van den belastingdruk in verband met den fin. toestand vooralsnog niet mogelijk. Subsidie T. B. C.-bestrijding, Door het bestuur der Prov. Zeeuwsche vereeniging tot bestrijding der t.b.c. is voor 1924 een subsidie gevraagd van J 6000. Waar dit in 1922 en 1923 /5000 was en daarvoor in 1921 /4350 en 1920 3.747,60, vreezcn Ged. Staten dat op dezen voet voorgaande, de aanvrage om subsidie allengs hooger zullen worden en stellen zij voor j 5000 als grens te be- schouwen en dus ook voor 1924 5000 toe te kennen. Jaarwedden Ingenieurs. Van den hoofdingenieur en de inge nieurs van den Prov. Waterstaat is een adres ingekomen vragende hun salaris, dat lager is dan dat van hunne colkga's in an- dere provincies, daar mede in overeenstem- ming te brengen. Ged. Staten willen toegeven, dat die jaar wedden alsniede die der andere hoofdamb- tenaren der provincie in verhouding tot die der overige ainbtenai-en aan den lagen kant zijn gebleven, maar moeten toch be zwaar maken, gunstig op het verzoek te beschikken, gezien den dalenden levens- standaard en de noodzakelijke zuinigheid. Crediet Paardenfokkerij. Ged. Staten stellen voor om voor de jaren 1924 en 1925 aan de Z. L. M. ter aanmoediging der paardenfokkerij, een cre diet te verleenen van ten hoogste 2500. Subsidie Stoombootdiensf, Daar Ged. Staten meenen, dat er nog steeds behoefte bestaat aan een stoomboot- dienst tusschen Stiavenisse eenerzijds en Zijpe en Anna-Jacobapolder anderzijds, stellen zij voor wederom een subsidie van J 5000 voor 1923 te verleenen en dit ver- der tot wederopzeggings toe te laten door- loopen. Opcenten Rijksbelastingen. Ged. Staten stfellen voor evenals voor 1923 ook voor 1924 de opcenten op de Rijksbelastingen te bepalen op: 50 op de grondbelasting voor ongebouwde en ge- bouwde eigendommen; en de personeele belasting; 20 op de vermogens- en de in- komstenbelastingen. Groote booten op de lijn Vlissingen—Bn skens. In gevolge de in de najaarsvergadering gegeven opdracht om spoedig een uitvov- rig onderzoek in te stellen naar de moge- lijkheid om op de lijn VlissingenBres- kens booten in de vaart te brengen, waar- op vele voertuigen tegelijk kunnen worden overgebracht, en dat wel zoo, dat deze daarop geplaatst kunnen worden in de lengte-as van het schip, deelen Ged. Sta ten mede, dat zij zich in verbinding heb ben gesteld met een scheepsbouwkundig ingenieur en leden van hun college met hoofdambtenaren van den Rijks- en den Provincialen waterstaat, een onderzoek te dier zake hebben ingesteld. Djt onder zoek heeft nog niet tot een definitieven uitslag geleid. Evenwel is de indruk gewekt dat de mogelijkheid niet is uitgesloten, dat met niet te groote offers aan het uit)- gedrukte verlangen zal kunnen worden voldaan. Ged. Staten hebben hoop, dat zij binnen niet al te langen tijd met voorstel len dienaangaande zullen kunnen komeh. De electriciteitsvoorziening. Evenals voor de najaarsvergadering heeft de P.Z.E.M, ook voor de zomerv©rgadering van de Prov. Staten een mededeeling in- gezonden betreffende den stand barer werkzaamheden. Hieruit blijkt dat in ron- de sommen tot 15 Mci jl. in totaal 2.7(X).000 was beschikbaar gesteld. Hier- van is besteed voor de centrale te West- dorpe J 920.000, voor den hoogspannings- aanleg met toebehooren J 375.000, laag- spanningsaanleg met toebehooren 40.000, magazijngoederen 133.000, steenkolen 9500, wrerken voor levering aan derden 39.000, diverse 'uitgaven 46 500, be steed dus totaal J 1.563.000, er blijft dus nog 1.095.000, waarmede de directie de de.finitieve electrificatje van Zeeuwsch Vlaanderen verder hoopt tot stand te bren gen, overneming van reeds gevestigde elec- triciteitswerken en inrichtingen daarin niet begrepen. Evenals dit door den commissaris der Koningin geschiedde bij de opening der Centrale te Westdorpe op 14 Mei jl wordt medegedeeld welke lijnen zijn aangelegd en met welke gemeenten reeds contjracten voor levering zijn afgesloten. De in bedrijf- stelling wordt een belangrijk punt ge- noemd in de ontwikkeling der gebeurtenis sen ter zake van de stroomvoorziening van Zeeuwsch-Vlaanderen en Zeeland, en ge- lioopt dat zij, die verre bleven, zich nu zullen aansluiten, waardoor zij zoowel het provinciaal als hun eigen belang zullen dienen. Zij schrijven o.m. het volgende: Zooals wij vroeger te kennen gaven, omvat de eerste uitbouw de volgende 4 lijnen: 1. van de centrale naar Sas van Gent; 2. van de centrale over Westdorpe, Drie- Schouwen, Zuiddorpc, Koewacht en St. Jansteen naar Hulst; 3. van de centrale over Sluiskil, Driewe- gen, Ter Neuzen, Othene en Reuzenhoek naar Zaamslag; 4. van de centrale over Philippine en ljzendijke naar Groede, met zijtalcken van Philippine naar Hoek en naar Schoondijke en Breskens. Deze lijnen, die, met uitzondering van de takken Ter Neuzen—Zaamslag, ljzendij keGroede met zijtakken en Philippine Hoek, gevormd worden door grondkabels, zijn thans gereed; de lijn naar Sas van Gent is slechts in zooverre gereed als zij ge- legen is in dezelfde sleuf, waarin de lei- ding naar Hulst is gelegd. Van den ver- deren uitbouw, die in luchtleiding wordt uitgevoerd, is voorts de lijn ljzendijke Biervljet—Hoofdplaat gereed; met den bouw van de lijn HulstNieuw-Namen en de lijn HulstGraauw wordt thans een aanvang gemaakt. Met de gemeenten Westdorpe, Zuiddor pc, Koewacht, St. Jansteen, Hoek, ljzen dijke, Biervljet, Schoondijke, Groede Phi lippine en Clinge zijn thans stroomleve- ringsoontracten afgesloten, alsniede met de Naamlooze Vennootschap ,,Van Melle's Confectionery Works" te Breskens, die in de gemeente Breskens aan particulieren stroom 1 evert. Tusschen de gemeenten Sas van Gent, Ter Neuzen en Zaamslag en onze vennoot- Bchap is omtrent de stroomlevering feitelijk overeenstemming verkregen; met Graauw en Langeudam en andere gemeenten, als ook met diverse industrieen, zijn meer of minder vergevorderde ond rhandelingen gaande; stroomlevering zal ook weldra in Hulst plaats hebben, terwijl eveneens be- gonnen zal worden met stroomlevering aan eenige grcepen van landbouwbedrijven on der ljzendijke. Wat de middenstandsgroep betreft ver- wijzen commissarissen naar hun voorstel dienaangaande. Ten aanzien van de noordgroep wordt medegedeeld, dat ook daaraan de noodige aandacht voortdurend besteed wordt, doch dat nu eenmaal de electrifjcatie der Pro- vincie niet gelijktijdig op alle punten ver- wezenlijkt kan worden. Nu evenwel de cen trale in Zeeuwsch-Vlaanderen in werking is en niet meer in die mate de aandachtT ge inspanning van alle leidende ambtena- ren der Maatschappij behoeft te hebben, als zulks in het laatste halfjaar noodzake- lijk was, komt meer tijd beschikbaar om aan deze zeker zeer belangrijke aangelegen- heid te wijden. Dit zal in nog meerdere mate het geval kunnen zijn, wanneer de Staten in deze zitting eene definitjeve besjissing ten opzichte van de middenstandsgroep, d.w.z. een vast plan voor de electrificape dier groep, tot stand brengen. GEMEENTERAAD VAN AXEL. Vergadering van Dinsdag 19 Juni 1923, des voormiddags 10 uur. Voorzitter de heer F. Blok, Burgemeester. Tegenwoordig de leden: J. M. Oggel, C. Th. van de Bilt, A. E. C. Ivruijsse, Pn. J. van pixhoorn, J. Weijns, J. de Kraker, J. Dekker, J. M. Baert, F. Dieleman, J. de Feijter en M. Foster, benevens de waai-nemende Secretaris. 2. (Vervolg). 8. erzoek van de vereeniging „Ambaehts- belang" om verhooging van subsidie. Een adres van het bestuur van de vereeni- ging ,,Ambachtsbelang", dat daarin te kennen geeft, dat zij jaarlijks van de gemeente een vast bedrag ontvangt, dat, met de subsidie van net rjjk, de vereeniging in staat stelt aan haar doel te beantwoorden dat de vereeniging, wil zij subsidie van het PJ. moet voldoen aan de bepalingen van de ljvei heidswet door o.a. aan den gemeenteraad een subsidie te vragen van 30 van de netto- kosten, ingevolge art. 25 3e lid der N H O wet; dat de vereeniging af eenige malen de 30 wet.en,. J<: dekken door de jaarlijksche subsidie ad j 275 administratief te verhoogen met de taxatie voor het gebruik der lokaien en het hebben van vrij vuur en licht, zijnde LfnL Z00'Iat..men totaai van een gemeen- tebjke subsidie van f 525 kon sprektn; ,Q,f ,b'j het onderzoek der begrooting voor 1. 2., door het Mimsterie van Onderwijs, Kuns- len en A etenschappen is gewezen om met in aehtneming van art. 25, 3e lid ran vorenge- noemde wet een verhoogde subsidie van de Vr^en~ vooraleer de begrooting door Zijne Excel lentie zal worden goedgekeurd'; oat de bedoelde 30 over dit jaar f 617 8"' bedraagt; ».ai het bestuur daarom verzoekt, voor 1923 792 R9eh t°0gnf SUSiclie toe kennen van f2,82 hetwelk met de hiervorengenoemde be atagen de bewuste 30 vormt. V OORZITTER deelt merle, dat Burge meester en Wethouders deze vereeniging in het igemeen belang der gemeente achten en toe te^r'0"1^61 de ^evraagde verhooging toe te staan, daar anders het bestaan der ver eeiugmg onmogelijk zou zijn. De heer OGGEL merkt op, dat, als de ge- "iet - tel De heer KOSTER vraagt, of er evenredig. heid. is in de subsidie van het rijk tot die der gemeente. De heer KRUIJSSE deelt mede, dat het rijk b. voorschrijft, wat de leeraren moeten ver- t.ienen, en zegt: daar betaal ik zooveel in, mits do gemeente de rest betaait, en anders krijg jc het ook niet meer. De VOORZITTER: Het rijk betaait 70 net uitgaven en de overige 30 moeten op anaere wijze gevonden worden, volgens de N ii verhei d swet. De heer DIELEMAN: We zijn het dus ver- plicht te geven. De heer VAN DE BILT: Het is weer 'n last, die het rijk aan de gemeenten oplegt, terwijl de onderwijzers met een lager salaris tevreden waren. De heer OGGEL stemt daarmede in. De VOORZITTER meent, dat er dan toch wel een mouw aan te passen zou zijn, want dan zouden die onderwijzers hetgeen ze huns inziens te veel krijgen, weer kunnen terug- betalen. De heer KRUIJSSE deelt mede, dat de ver- eoniging in dien geest aan Den Haag geschre- ven heeft en dat men toen ten antwoord kreeg, dat de onderwijzers alhier dan wel een unicum waren. Het voorstel wordt aangenomen met alge- meene stemmen. 9. Verzoek om subsidie voor een auto- dienst AxelHulst. Ingekomen is een adres van A. F. Mannaert, directeur der N. V. Automobiel- en Rijwiel- handel v/h Mannaert-Geers te Ter Neuzen, die daarin te kennen geeft: dat hij een autodienst wenscht te openen van Axel, via Zuiddorpe-Koewacht-St. Jansteen- Hulst en retour en zulks driemaal per dag op uren nader in bijgaande bijlagen omschreven; dat die auto-omnibusdienst met zich brengt groote kosten, in bijgaande bijlagen nader om schreven, die niet alleen kunnen gedekt worden ooor de opbrengst van het passagiersvervoer; dat er zal gereden worden met een 16per- soons Ford-Omnibus, waarvan een foto wordt toegezonden en de tarieven voor reizigers omschreven in de bijlagen zoo laag mogelijk gesteld worden; dat vrachtgoederen zullen kunnen worden vervoerd tot een zwaarte van 10 K.G. tege- reizigerstarief en zonder bijgeleide, en kunnen afgegeven worden aan de in ieder dorp aange- wezen stopplaats, alwaar zij door de geadres- s.eerden moeten worden afgehaald; oat des Zondags de dienst hoogstens eenmaal zal geschieden; dat het zeker voor de betrokken gemeenten een aanwinst zal zijn, gezien hun ongunstige ligging; dat adressant zich daarom tot den raad wendt met het verzoek deze onderneniing met een subsidie te willen steunen. Blijkens de raming van ontvangsten en uit gaven worden de uitgaven geraamd op 6436 *s jaars. Als ontvangsten worden geraamd: subsidies van de gemeenten: St. Jansteen f 300, Koe wacht f 300, Zuiddorpe f 200, Axel f 100, Hulst t 200, de provincie Zeeland f 1752, posterijen f 1000, samen f 3852, zoodat passagiers en goederenvervoer tot dekking der kosten 2584 moeten opbrengen. Bij deze berekening is niet in aanmerking genomen, dat ook een reservewagen noodig is, waarvan de kosten op f 500 zijn te ramen. De tarieven worden aangegeven als volgt: Axel-Zuiddorpe 15 cent, Axel-Koewacht 35 cent, Axel-St. Jansteen 55 cent, Axel-Hulst 70 cent; Zuiddorpe-Koewacht 20 cent, Zuiddorpe- Sl. Jansteen 40 cent, Zuiddorpe-Hulst 55 cent; Eoewacht-St. Jansteen 25 cent, Koewacht- Hulst 40 cent; St. Jansteen-Hulst 20 cent. Alles enkele reis. Nog wordt medegedeeld, dat de lienst 15 Juni 1923 zou beginnen en eene dien-tregeling overgelegd. De VOORZITTER deelt namens Burgemees ter en Wethouders mede, dat zij voorstellen deze onderneming bij wijze van proef voor een jaar een subsidie te verleenen van f 100. De heer KOSTER kan zich met dit voorstel niet vereenigen. De bevolking van de gemeen ten die de N. V. Mannaert met haar auto dienst aandoet heeft zoo geen nauwe betrek- king tot Axel en er zou alleen resten de ver binding Axel—Hulst, doch, aangezien men daarheen driemaal daags per trein kan reizen is de nieuwe verbinding daarvoor overbodig. Men zal nu hiermede beginnen, maar binnen- kort kunnen ook anderen komen. Men kan b.v. wel subsidie vragen voor een autodienst naar Gent. We leven nu in een tijdperk van bezuiniging en moeten dus zien de uitgaven te beperken. Op deze wijze gaan we echter steeds hooger. Spreker kan zijn stem aan dit voorstel niet geven. De heer VAN DIXHOORN is juist van een andere meening. Hij acht deze verbinding wel degelijk van belang. Het betreft niet alleen een verbinding van Axel naar Hulst, doch door deze verbinding krijgt de bevolking van de tusschengelegen gemeenten, met name die van Koewacht, gelegenheid om op gemakkelijke wijze naar hier te komen, en hun inkoopen te iloen. Hij zal met genoegen zijn stem aan dit voorstel geven. De VOORZITTER: Het geschiedt bij wijze van proef maar voor een jaar. De heer KOSTER: Als zoo iets eenmaal op de begrooting staat, krijgt men het er moeilijk weer af. Het is een nieuwe zaak en we moeten bezuinigen. Ik kan er niet voor stemmen. De heer DIELEMAN is het met den heer Foster eens, dat die N. V. zichzelf toch zou moeten kunnen bedruipen. Maar hij heeft ook een ander bezwaar, n.l. dat er al is het zeer beperkt ook op Zondag gereden wordt. Is dat nu zoo hard noodig? Waarom beperkt men het rijKlen niet tot de dagen der week Spreker gelooft met, dat dit voor den Zondag van zoo'n groot belang is. Hij is van oordeei, dat het met op den weg der gemeente ligt, dezen dienst te subsidieeren, maar als dat ge schiedt zou hij toch wenschen, dat de dienst op Zondag werd uitgeschakeld. De VOORZITTER vraagt, of de heer DieJe- man damn principe is tegen het verleenen rijden leS aa" a"e diensten die °P Zondag De heer DIELEMAN gelooft niet, dat hij daarop behoeft te antwoorden; het gaat hier toch over de autodienst? VOORZITTER erkent, dat die vraag buiten de zaak staat, doch zij kon dienen voor net vaststellen van een standpunt. De heer DIELEMAN acht zulks in dit geval met noodzakelijk. De heer VAN DE BILT meent, dat de dienst op Zondag al aardig wordt ingekrompen. De tram njdt des Zondags denzelfden dienst als in de week. Hij meent, dat er voor de be- \oiking des Zondags ook gelegenheid moet zijn om zich te kunnen verplaatsen. Waarom zou <le N. v. met een beetje kunnen geholpen wor den om dezen dienst tot stand te brengen? .®n ,haa't dan een thans geheel afgeslotert streek uit haar isolement, en spreker ver rwfll'} dC voord<f len> die de neringdoen- n 01 Va" genieten, ruimschoots -ml en opwegen tegen het offer, dat than^ als bijdrage van de gemeente wordt voorgesteld. ..Pe heer DIELEMAN merkt op, dat hij, ten tijde der toekenning der subsidie voor de tram nog geen lid van den raad was, en hij daar voor dus geen verantwoording heeft. Hii meent echter, dat, als die subsidie thans nog moest verleend worden, de gemeenteraad heel andere voorwaarden zou stellen, want hij is van oordeel. dat men daar nu des Zondag- niet te veel plezier van beleeft. De heer VAN DIXHOORN zal niet aan- dringen op uitbreiding van den dienst op Zondag maar wijst er op, dat de Zondag juist voor de menschen uit de gemeenten die de dienst aandoet de dag is om zich te verplaat sen, voor het doen van kleine boodschappen of het bezoeken van een dokter, waarvoor ze in de week geen gelegenheid hebben. Hij acht het rijden op Zondag wel degelijk noodig. De heer DIELEMAN stelt als amendement op het voorstel van Burgemeester en Wethou ders voor, dat subsidie zal worden verleend op voorwaarde dat des Zondags niet wordt ge- reden. s Aangezien clit voorstel alleen door den heer Weijns wordt gesteund (steun van 2 leden is noodig) kan het geen punt van beraadslaging uitmaken. Het voorstel van Burgemeester en Wethou ders tot het verleenen van flOO subsidie voor den tijd van een jaar wordt aangenomen met 7 tegen 4 stemmen. Voor stemmen de heeren Baert, Van Dix- hoorn, De Kraker, Oggel, Van de Bilt, Kruijsse en De Feijter; tegen stemmen de heeren Fos ter, Weijns, Dekker en Dieleman. 10. erzoek om een bijdrage voor de po- litieechool te 's Bosch. Een adres van Mr. L. J. C. van Gorkem en P. H. Hulkens, resp. voorzitter en secretaris- penningmeester van het schoolbestuur deT te 's Hertogenbosch vanwege den Ned. R. K. Politiebond „St. Michael" gevestigde politie- vakschool, domicilie kiezende te 's Hertogen bosch, Postelstraat 24; dat vorengenoemde politievakschool sedert 1 Juli 1922 is ingesteld ter opleiding van politie- mannen en van personen die voomemens zijn in politiedienst te treden; dat de school aan alle modeme eischen, aan die opleiding gesteld, voldoet en sedert hare stichting reeds veel en nuttig werk op het ge- bied van theoretische en praktische vorming van goede politiemannen heeft verricht; dat tot genoemde school, gevestigd op den grondslag der Christelijke beginselen, worden toegelaten Roomsch-Katholieken en Protestan- ten, mits zij verkiaren de Christelijke beschou- wing der Rechts- en Staatsorde te onder- schrijven; dat evenzoo vanwege genoemden Bond po- litievakcursussen zijn gesticht te Amsterdam, Bergen op Zoom, e. o., Brunssum e. o., Eind hoven, Heerlen, 's Hertogenbosch, Hilversum. Kerkrade, Maastricht, Nijmegen, Roermond. Roosendaal e. o., Veur e. o., Venlo^ en wel op dezelfde grondsiagen en met geiijk doel als die der politieschool, van welke school deze cursussen, staande onder toezicht en leiding van bovengenoemd schoolbestuur, deei uitmaken; dat door een examencontmissie eveneens in gesteld door bovengenoemden Bond en be- staande uit Mrs. in de rechten, Commissarissen en Inspecteurs van Politie jaarlijks examen wordt afgenomen ter verkrijging van het di ploma van bekwaamheid, om als politieman te kunnen optreden; dat adressanten zich met gepasten eerbied mogen veroorloven nogmaals terug te komen op het reeds in den loop des vorigen jaars tot Uw College ingediend adres, waarop evenwel afwijzend werd beschikt en zij thans Uwen raad beleefd en met aandrang verzoeken tot dekking in de kosten der Politievakschool van genoemden Bond eene, zij het dan ook geringe subsidie te willen toekennen. Redenen waarom adressanten zich wenden tot Uwen achtbaren raad met beleefd verzoek op het vorenstaande goedgunstig te willen be schikken. De VOORZITTER deelt mede dat Burge meester en Wethouders nog op hetze'fde standpunt staan van vroeger, om eene bijetrage te geven per leerling uit deze gemeente die de school bezoekt. Zij stellen mitsdien voor. op dit verzoek afwijzend te beschikken. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. 11. Vaststelling kohier van de hondenbe- lasting voor 1923. Burgemeester en Wethouders stellen voor het kohier der belasting op de honden voor den dienst 1923 vast te stellen op een bedrag van 919. De heer VAN DIXHOORN vraagt, op welke basis dat kohier is opgemaakt. De VOORZITTER merkt op, dat door den gemeenteraad een verordening is vastgesteid. waarin is bepaald, wat voor de honden moet betaald worden. De bezitters van honden zijn genoteerd en dienovereenkomstig is het kohier opgemaakt. De heer VAN DIXHOORN begrijpt. dat het kohier volgens de verordening is opgemaakt. Hij bedoelt echter te zeggen, dat hij zich met die regeling slecht vereenigen kan. De men schen die hun honden in huis houden of aan een touw of op een erf, zou hij geheel vrij wil len stellen, maar de houders van honden die hun dieren los laten loopen op de straat zou hij veel zwaarder willen belasten, want die houden die dieren niet voor hun plezier, doch voor eens anders verdriet. De VOORZITTER: Ziet u dan de verorde ning eens in en doet u een voorstel tot wijzi- ging. De heer DE KRAKER gaat in 't geheel niet met den heer Van Dixhoom accoord, de be lasting is reeds hoog genoeg. Zoolang hij hier nog deel van den raad maakt, zal hij tegen elk voorstel tot verhooging stemmen. Men moet den minderen man, die daarin ook plezier heeft, het houden van een hondje niet onmo gelijk maken. De heer VAN DIXHOORN wil hun dat vol- strekt niet onmogelijk maken; hij wil, zooals hij zeide, de honden zelfs vrij stellen, als men ze binnenshuis houdt. De heer DE KRAKER stemt toe, dat de heer Van Dixhoorn zich zoo uitdrukt, maar hij wijst er op, dat niet ieder een zoo ruime wo- ning of erf heeft, dat men de dieren steeds op eigen terrein of binnenshuis kan houden. Er gebeuren op den weg ook wel andere dingen die voor het publiek hinder veroorzaken en waarvan men den overlast maar moet opder- vinden. Het kohier wordt vastgesteid met algemeene stemmen. (Wordt vervolgd). RECHTZAKEN. VERDUISTERING DOOR EEN POST DIRECTEUR. De rechtbank te Leouwarden heeft T. E. M., oud-directeur van het postkantoor te KoIIum, thans gedetineend, beschuldigd van voortgezet tnisdrijf van verduistering tot een gezamenlijk bedrag van 56.446 gld., ten nadeele van het rijk, gepleegd in het tijdvak van 9 September 1921 tot 9 Sep tember 1922, veroordeeld tot 2 jaar ge- vangenisstraf, met aftrek van de voorloo- pige hechtenis. EEN KOE IN DE WEIDE OESLACHT. In den nacht van Vrijdag op Zaterdag is te Kalkwijk (gem. Hooge'zancf) een koe in de weide geslacht, eigendom van den landbouwer Th. Joosten. Daar genoemde weide ligt vlak bij een bebouwde kom ge- tuigt deze daad van groote brutaliteit. Een gedeelte van het vleesch is achtergelaten. MIJNONGELUK TE HeERLEN. Door het breken van een ketting rolde Dinsdagnacht een met kolen beladen wa- gen van een rem-helling in de ondergrond- sche werken der Oranje-Nassaumijnen te Heerlen. De arbeiders Frans Jongen en Emile Crotla, die zich juist op de rem- helling bevonden, konden zich niet tijdig in veiligheid brengen. Zij werden door den met grooten vaart van de helling rijdenden wagen gegrepen met het nood lottig gevolg, dat Frans Jongen ontnid- dellijk werd gedood en Emile Crolla zwaar gewond in het hospitaal te Heerlen moest worden opgenomen. TEGEN eEN BOOM GERI.DeN. Dinsdagavond is op den Leidschen straatweg onder Oegstgeest de cafehouder R. H. de G„ uit Rotterdam, in voile vaart met zijn motorfiets tegen een boom gere den. De Q. werd van zijn motor geslin- gerd en later b©wusteloos op den weg aan- getroffen. Na voorloopig te zijn verbon- den, is hij naar het academisch ziekenhuis te Leiden vervoerd, waar schedelbreuk werd vastgesteid. Zijn toestand is ernstig. De 17jarige kappersbediende St. heeft Dinsdagavond te Woerden, op straat, na een korte woordenwisseling over een meis- je, den 19jarigen werkman van Maaren met een dofkmes doodgestoken. TREKKING NIET DOORGEQAAN. Een tegen Dinsdagavond aangekondigde trekking te Amsterdam van nummers uit de premieleening van de Zuid-Nederland- sche Credietbank is niet doorgegaan. De directie scheen inbeslagneming te vreezen. Bij geruchte werd verteld, dat de treldving elders gehouden zou zijn, niet in het open- baar.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1923 | | pagina 6