Provincale Staten van
Zeeland.
6EMEN6DE BERICHTEN.
DOODGESTOKEN.
spelen; voeg daar ook bij de beteekenis van
het Waalsche groot-kapitaal voordeCongo-
ondernemingen, dien tweeden factor van
beteekenis voor den Belgischen bloei van
voor den oorlog, en ge hebt reeds ge-
gevens genoeg voor een verklaring van de
achterstelling van de Vlamingen bij de be-
hartiging van de Belgische zaken.
Dat is het eerst gevoeld door de taalach-
terstelling, die een der groote hinderpalen
voor de Vlamingen bleek om vooruit te
komen. Maar door het bovenstaande zal het
duidelijk zijn, waarom we in den Vlaam-
schen strijd, zooals we reeds vroeger in dit
blad en elders schreven, niet in de eerste
plaats een taalstrijd voelden en waarom wij
zooals we reeds jaren geleden uitspraken,
de beteekenis van Noord-Nederland voor
dien Vlaamschen strijd geheel anders en van
veel geringer beteekenis zagen, dan de
sprekers op congressen die de stamver-
wantschap vanwege de taal voorop stelden.
De gebeurtenissen hebben ons gelijk ge-
gegeven. Toen voor den oorlog de letter-
kundige congressen een van de voornaam-
ste stuwkrachten voor de Vlaamsche bewe-
ging leken, heeft deze nooit een storm ver-
wekt als nu. In en na den oorlog, terwijl de
Vlamingen vrijwel aan zich zelf overgelaten
waren, is die beweging echter gegroeid tot
zulk een beroering, dat nu een Ministerie
daarover kon struikelen.
Waardoor nu in eens wel? Alleen door-
dat nu in eens de Vlamingen, of omdat
nu meer Vlamingen voor hun taal voelen?
Dat ook, maar dat niet alleen.
We staan nog te dicht bij de gebeurte
nissen om de groote lijnen goed te zien.
Maar we kunnen toch wel dit zeggen: dat
ook in Belgie de oorlog allerlei schroeven
heeft losgewrikt, die vroeger muurvast
schenen geroest, dat in den oorlog, toen de
economische macht van de Walen geen
beteekenis had, de stelselmatige achterstel
ling van de Vlamingen, zeer hinderlijk ge
voeld werd, vooral in het leger aan den
Yser, en tot een martelaarschap leidde, dat
nu nog zijn zaad nog strooit; dat boven-
dien, zooals in alle oorlogslanden, de ge-
weldige oorlogsberoering groote volksgroe-
pen naar boven en tot zeifbewustzijn heeft
gebracht, terwijl aan den anderen kant van
de vroegere machthebbers, velen door kapi-
taalverlies van hun hooge positie omlaag
tuimelden.
Wanneer er zulke veranderingen in de
verhoudingen komen, raakt ook het over-
wicht van den een op den ander aan het
wankelen. Dat is te bemerken geweest bij
de verkiezingen die een aantal Vlaamsch-
gezinden in de Kamers brachten als nooit
tevoren. En als gevolg daarvan werd het
hoofdpunt van het Vlaamsche programma,
de vervlaamsching van de Hoogeschool te
Gent zoo op den voorgrond gedrongen, dat
een beslissing, daarover de regeering deed
vallen.
Het is een gebeurtenis van beteekenis
voor de Vlamingen, maar ook voor de alge-
meene politiek. Wanneer juist op zoo'n
kritiek oogenblik als nu, de regeering ver-
andercl wordt, terwijl Belgie vastzit in een
warnet van internationale verwikkelingen,
dan kon dat wel eens gevolgen hebben, die
ver voorbij de Vlaamsche beweging reiken.
DE BELGISCHE PROTES TANTEN.
De Brusselsche correspondent van de „N.
R. Ct." meldt:
Zondag 1 Juli herdenkt de Vereeniging
voor de Geschiedenis van het Protestantis-
me in Belgie, waarbij al de Protestants che
gem een ten van het land zijn aangesloten,
de viorhonderdste verjaring van den dood
op den brandstapel te Brussel van Hen-
drik Voes en Jan van Essen, de twee eerste.
martelaren der Hervorming in Europa. De
predikanten en gedelegeerden van de Pro
testantsche gemeenten in Belgie, alsook de
buitenlandsche afgevaardigcen, zullen zich
in stoet naar het Brusselsche stadhuis b<
geven, waar zij door burgeme ster Max
xvorden ontvangen. Denzelfden dag houdt
de Geschiedkundige Vereeniging haar der-
tiende algemeene vergadering in het Palais
des Academies, onder voorzitierschap van
ds. Rochedieu. Als sprekers zijn reeds in-
geschreven ds. J. Meyh offer over het drama
Van 1 Juli 1523, mr. Henri Rolin over de
gewotens\ rijheid, mr. Leonard Wjilems over
de vervolging en hare resultaten, mr. La-
fontaine over de expansie van het Belgische
Protestantasme en ds. Rey over de waarde
der Protestantlsche gedachte. In de verga-
ring zullen ook psalmen uit de zestiende
eeuw ten gehoore worden gebracht.
Wielbandbreedte van voertuigen.
Daar het gewenscht is maatregelen te
nemen tegen het beschadigen van wegen,
hebben Ged. Staten bij de naastbetrokkcnen
en den Provincialen Waterstaat ge'infor-
meerd naar de wenschelijkheid van een
bepalipg, waarbij het berijden van kunst-
wegen door voertuigen, beladen met zwa-
re vrachten en niet voorzien van wielen
van zekere minimale velgbreedte, verbo-
den wordt, ten einde daarna hun eigcn
standpunt te bepalen. Van de aangezochte
vereenigingen, antwoordden het bestuur
van de Coop. Landbouwver. Walcheren,
de afdeeling Zetland Van den Chr. Boeren-
en Tuindersbond en den R.K. Boerenbond
in Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen min of
meer afwijzend.
De bezwaren gelden in hoofdzaak twee
puntena. breede velgen eischen meer trek-
kracht, b. de verandering van het besiag
is kostbaar en mag, vooral in de tegen-
woordige tijdsomstandigheden, niet opge-
legd worden.
Het bestuur der Z. L. M. en de Hoofd-
ingenieur van den Prov. Waterstaat na-
men een ander standpunt in. Beiden waren
van oordeel, dat het eerstje bezwaar on-
gegrond is en het tweede te ondervangen.
Beide laatstgenoemde rapporteurs wa
ren wel eenigszins verschillend in de nood-
zakelijke bepalingen, maar kwamen toch
later meer tot elkaar.
Het resultaat van een en ander is, dat
Ged. Staten thans voorstellen te bepalen
dat het verboden is met eenig voertuig
zoodanige vrachtenover de kunstwegen
te vervoeren, dat de belasting van eenige
as uitgedrukt in kilogrammen, meer be-
draagt dan voor 1 Jan. 1934 140 maal, na
1 Jan. 1934 120 maal de totale breedt|e
der vielbanden van de aan de as bevestigde
wielen, uitgedrukt in centimeters.
Ged. Staten echten het niet noodig in te
gaan op den wensch van de Z. L. M.
om indien een ambtenaar wegen van de
vracht gewenscht acht en geen overtre-
ding constateert naast het weegloon ook
een bepaald bedrag per afgelegde extra-
kiloineter te vergoeden, wel het weegloon
zelf.
Begrooting 1924.
Ter vaststelling bieden Ged. Staten het
ontwerp begrooting 1924 aan, welke in ont-
vang en uitgaaf aanwijst 1.833.769,99,
met een post onvoorzien ad 78.394.99.
Ged. Staten achten een verlaging van
den belastingdruk in verband met den fin.
toestand vooralsnog niet mogelijk.
Subsidie T. B. C.-bestrijding,
Door het bestuur der Prov. Zeeuwsche
vereeniging tot bestrijding der t.b.c. is
voor 1924 een subsidie gevraagd van
J 6000. Waar dit in 1922 en 1923 /5000
was en daarvoor in 1921 /4350 en 1920
3.747,60, vreezcn Ged. Staten dat op
dezen voet voorgaande, de aanvrage om
subsidie allengs hooger zullen worden en
stellen zij voor j 5000 als grens te be-
schouwen en dus ook voor 1924 5000
toe te kennen.
Jaarwedden Ingenieurs.
Van den hoofdingenieur en de inge
nieurs van den Prov. Waterstaat is een
adres ingekomen vragende hun salaris, dat
lager is dan dat van hunne colkga's in an-
dere provincies, daar mede in overeenstem-
ming te brengen.
Ged. Staten willen toegeven, dat die jaar
wedden alsniede die der andere hoofdamb-
tenaren der provincie in verhouding tot
die der overige ainbtenai-en aan den lagen
kant zijn gebleven, maar moeten toch be
zwaar maken, gunstig op het verzoek te
beschikken, gezien den dalenden levens-
standaard en de noodzakelijke zuinigheid.
Crediet Paardenfokkerij.
Ged. Staten stellen voor om voor de
jaren 1924 en 1925 aan de Z. L. M. ter
aanmoediging der paardenfokkerij, een cre
diet te verleenen van ten hoogste 2500.
Subsidie Stoombootdiensf,
Daar Ged. Staten meenen, dat er nog
steeds behoefte bestaat aan een stoomboot-
dienst tusschen Stiavenisse eenerzijds en
Zijpe en Anna-Jacobapolder anderzijds,
stellen zij voor wederom een subsidie van
J 5000 voor 1923 te verleenen en dit ver-
der tot wederopzeggings toe te laten door-
loopen.
Opcenten Rijksbelastingen.
Ged. Staten stfellen voor evenals voor
1923 ook voor 1924 de opcenten op de
Rijksbelastingen te bepalen op: 50 op de
grondbelasting voor ongebouwde en ge-
bouwde eigendommen; en de personeele
belasting; 20 op de vermogens- en de in-
komstenbelastingen.
Groote booten op de lijn
Vlissingen—Bn skens.
In gevolge de in de najaarsvergadering
gegeven opdracht om spoedig een uitvov-
rig onderzoek in te stellen naar de moge-
lijkheid om op de lijn VlissingenBres-
kens booten in de vaart te brengen, waar-
op vele voertuigen tegelijk kunnen worden
overgebracht, en dat wel zoo, dat deze
daarop geplaatst kunnen worden in de
lengte-as van het schip, deelen Ged. Sta
ten mede, dat zij zich in verbinding heb
ben gesteld met een scheepsbouwkundig
ingenieur en leden van hun college met
hoofdambtenaren van den Rijks- en den
Provincialen waterstaat, een onderzoek te
dier zake hebben ingesteld. Djt onder
zoek heeft nog niet tot een definitieven
uitslag geleid. Evenwel is de indruk gewekt
dat de mogelijkheid niet is uitgesloten,
dat met niet te groote offers aan het uit)-
gedrukte verlangen zal kunnen worden
voldaan. Ged. Staten hebben hoop, dat zij
binnen niet al te langen tijd met voorstel
len dienaangaande zullen kunnen komeh.
De electriciteitsvoorziening.
Evenals voor de najaarsvergadering heeft
de P.Z.E.M, ook voor de zomerv©rgadering
van de Prov. Staten een mededeeling in-
gezonden betreffende den stand barer
werkzaamheden. Hieruit blijkt dat in ron-
de sommen tot 15 Mci jl. in totaal
2.7(X).000 was beschikbaar gesteld. Hier-
van is besteed voor de centrale te West-
dorpe J 920.000, voor den hoogspannings-
aanleg met toebehooren J 375.000, laag-
spanningsaanleg met toebehooren 40.000,
magazijngoederen 133.000, steenkolen
9500, wrerken voor levering aan derden
39.000, diverse 'uitgaven 46 500, be
steed dus totaal J 1.563.000, er blijft dus
nog 1.095.000, waarmede de directie de
de.finitieve electrificatje van Zeeuwsch
Vlaanderen verder hoopt tot stand te bren
gen, overneming van reeds gevestigde elec-
triciteitswerken en inrichtingen daarin niet
begrepen.
Evenals dit door den commissaris der
Koningin geschiedde bij de opening der
Centrale te Westdorpe op 14 Mei jl wordt
medegedeeld welke lijnen zijn aangelegd en
met welke gemeenten reeds contjracten
voor levering zijn afgesloten. De in bedrijf-
stelling wordt een belangrijk punt ge-
noemd in de ontwikkeling der gebeurtenis
sen ter zake van de stroomvoorziening van
Zeeuwsch-Vlaanderen en Zeeland, en ge-
lioopt dat zij, die verre bleven, zich nu
zullen aansluiten, waardoor zij zoowel het
provinciaal als hun eigen belang zullen
dienen.
Zij schrijven o.m. het volgende:
Zooals wij vroeger te kennen gaven,
omvat de eerste uitbouw de volgende 4
lijnen:
1. van de centrale naar Sas van Gent;
2. van de centrale over Westdorpe, Drie-
Schouwen, Zuiddorpc, Koewacht en St.
Jansteen naar Hulst;
3. van de centrale over Sluiskil, Driewe-
gen, Ter Neuzen, Othene en Reuzenhoek
naar Zaamslag;
4. van de centrale over Philippine en
ljzendijke naar Groede, met zijtalcken van
Philippine naar Hoek en naar Schoondijke
en Breskens.
Deze lijnen, die, met uitzondering van
de takken Ter Neuzen—Zaamslag, ljzendij
keGroede met zijtakken en Philippine
Hoek, gevormd worden door grondkabels,
zijn thans gereed; de lijn naar Sas van Gent
is slechts in zooverre gereed als zij ge-
legen is in dezelfde sleuf, waarin de lei-
ding naar Hulst is gelegd. Van den ver-
deren uitbouw, die in luchtleiding wordt
uitgevoerd, is voorts de lijn ljzendijke
Biervljet—Hoofdplaat gereed; met den
bouw van de lijn HulstNieuw-Namen en
de lijn HulstGraauw wordt thans een
aanvang gemaakt.
Met de gemeenten Westdorpe, Zuiddor
pc, Koewacht, St. Jansteen, Hoek, ljzen
dijke, Biervljet, Schoondijke, Groede Phi
lippine en Clinge zijn thans stroomleve-
ringsoontracten afgesloten, alsniede met de
Naamlooze Vennootschap ,,Van Melle's
Confectionery Works" te Breskens, die in
de gemeente Breskens aan particulieren
stroom 1 evert.
Tusschen de gemeenten Sas van Gent,
Ter Neuzen en Zaamslag en onze vennoot-
Bchap is omtrent de stroomlevering feitelijk
overeenstemming verkregen; met Graauw
en Langeudam en andere gemeenten, als
ook met diverse industrieen, zijn meer of
minder vergevorderde ond rhandelingen
gaande; stroomlevering zal ook weldra in
Hulst plaats hebben, terwijl eveneens be-
gonnen zal worden met stroomlevering aan
eenige grcepen van landbouwbedrijven on
der ljzendijke.
Wat de middenstandsgroep betreft ver-
wijzen commissarissen naar hun voorstel
dienaangaande.
Ten aanzien van de noordgroep wordt
medegedeeld, dat ook daaraan de noodige
aandacht voortdurend besteed wordt, doch
dat nu eenmaal de electrifjcatie der Pro-
vincie niet gelijktijdig op alle punten ver-
wezenlijkt kan worden. Nu evenwel de cen
trale in Zeeuwsch-Vlaanderen in werking
is en niet meer in die mate de aandachtT
ge inspanning van alle leidende ambtena-
ren der Maatschappij behoeft te hebben,
als zulks in het laatste halfjaar noodzake-
lijk was, komt meer tijd beschikbaar om
aan deze zeker zeer belangrijke aangelegen-
heid te wijden.
Dit zal in nog meerdere mate
het geval kunnen zijn, wanneer de Staten
in deze zitting eene definitjeve besjissing
ten opzichte van de middenstandsgroep,
d.w.z. een vast plan voor de electrificape
dier groep, tot stand brengen.
GEMEENTERAAD VAN AXEL.
Vergadering van Dinsdag 19 Juni 1923,
des voormiddags 10 uur.
Voorzitter de heer F. Blok, Burgemeester.
Tegenwoordig de leden: J. M. Oggel, C. Th.
van de Bilt, A. E. C. Ivruijsse, Pn. J. van
pixhoorn, J. Weijns, J. de Kraker, J. Dekker,
J. M. Baert, F. Dieleman, J. de Feijter en M.
Foster, benevens de waai-nemende Secretaris.
2. (Vervolg).
8. erzoek van de vereeniging „Ambaehts-
belang" om verhooging van subsidie.
Een adres van het bestuur van de vereeni-
ging ,,Ambachtsbelang", dat daarin te kennen
geeft, dat zij jaarlijks van de gemeente een
vast bedrag ontvangt, dat, met de subsidie van
net rjjk, de vereeniging in staat stelt aan haar
doel te beantwoorden
dat de vereeniging, wil zij subsidie van het
PJ. moet voldoen aan de bepalingen van de
ljvei heidswet door o.a. aan den gemeenteraad
een subsidie te vragen van 30 van de netto-
kosten, ingevolge art. 25 3e lid der N H O
wet;
dat de vereeniging af eenige malen de 30
wet.en,. J<: dekken door de jaarlijksche
subsidie ad j 275 administratief te verhoogen
met de taxatie voor het gebruik der lokaien
en het hebben van vrij vuur en licht, zijnde
LfnL Z00'Iat..men totaai van een gemeen-
tebjke subsidie van f 525 kon sprektn;
,Q,f ,b'j het onderzoek der begrooting voor
1. 2., door het Mimsterie van Onderwijs, Kuns-
len en A etenschappen is gewezen om met in
aehtneming van art. 25, 3e lid ran vorenge-
noemde wet een verhoogde subsidie van de
Vr^en~ vooraleer de begrooting
door Zijne Excel lentie zal worden goedgekeurd';
oat de bedoelde 30 over dit jaar f 617 8"'
bedraagt;
».ai het bestuur daarom verzoekt, voor 1923
792 R9eh t°0gnf SUSiclie toe kennen van
f2,82 hetwelk met de hiervorengenoemde be
atagen de bewuste 30 vormt.
V OORZITTER deelt merle, dat Burge
meester en Wethouders deze vereeniging in het
igemeen belang der gemeente achten en
toe te^r'0"1^61 de ^evraagde verhooging
toe te staan, daar anders het bestaan der ver
eeiugmg onmogelijk zou zijn.
De heer OGGEL merkt op, dat, als de ge-
"iet - tel
De heer KOSTER vraagt, of er evenredig.
heid. is in de subsidie van het rijk tot die der
gemeente.
De heer KRUIJSSE deelt mede, dat het rijk
b. voorschrijft, wat de leeraren moeten ver-
t.ienen, en zegt: daar betaal ik zooveel in, mits
do gemeente de rest betaait, en anders krijg
jc het ook niet meer.
De VOORZITTER: Het rijk betaait 70
net uitgaven en de overige 30 moeten op
anaere wijze gevonden worden, volgens de
N ii verhei d swet.
De heer DIELEMAN: We zijn het dus ver-
plicht te geven.
De heer VAN DE BILT: Het is weer 'n last,
die het rijk aan de gemeenten oplegt, terwijl
de onderwijzers met een lager salaris tevreden
waren.
De heer OGGEL stemt daarmede in.
De VOORZITTER meent, dat er dan toch
wel een mouw aan te passen zou zijn, want
dan zouden die onderwijzers hetgeen ze huns
inziens te veel krijgen, weer kunnen terug-
betalen.
De heer KRUIJSSE deelt mede, dat de ver-
eoniging in dien geest aan Den Haag geschre-
ven heeft en dat men toen ten antwoord kreeg,
dat de onderwijzers alhier dan wel een unicum
waren.
Het voorstel wordt aangenomen met alge-
meene stemmen.
9. Verzoek om subsidie voor een auto-
dienst AxelHulst.
Ingekomen is een adres van A. F. Mannaert,
directeur der N. V. Automobiel- en Rijwiel-
handel v/h Mannaert-Geers te Ter Neuzen, die
daarin te kennen geeft:
dat hij een autodienst wenscht te openen van
Axel, via Zuiddorpe-Koewacht-St. Jansteen-
Hulst en retour en zulks driemaal per dag op
uren nader in bijgaande bijlagen omschreven;
dat die auto-omnibusdienst met zich brengt
groote kosten, in bijgaande bijlagen nader om
schreven, die niet alleen kunnen gedekt worden
ooor de opbrengst van het passagiersvervoer;
dat er zal gereden worden met een 16per-
soons Ford-Omnibus, waarvan een foto wordt
toegezonden en de tarieven voor reizigers
omschreven in de bijlagen zoo laag mogelijk
gesteld worden;
dat vrachtgoederen zullen kunnen worden
vervoerd tot een zwaarte van 10 K.G. tege-
reizigerstarief en zonder bijgeleide, en kunnen
afgegeven worden aan de in ieder dorp aange-
wezen stopplaats, alwaar zij door de geadres-
s.eerden moeten worden afgehaald;
oat des Zondags de dienst hoogstens eenmaal
zal geschieden;
dat het zeker voor de betrokken gemeenten
een aanwinst zal zijn, gezien hun ongunstige
ligging;
dat adressant zich daarom tot den raad
wendt met het verzoek deze onderneniing met
een subsidie te willen steunen.
Blijkens de raming van ontvangsten en uit
gaven worden de uitgaven geraamd op 6436
*s jaars.
Als ontvangsten worden geraamd: subsidies
van de gemeenten: St. Jansteen f 300, Koe
wacht f 300, Zuiddorpe f 200, Axel f 100, Hulst
t 200, de provincie Zeeland f 1752, posterijen
f 1000, samen f 3852, zoodat passagiers en
goederenvervoer tot dekking der kosten 2584
moeten opbrengen.
Bij deze berekening is niet in aanmerking
genomen, dat ook een reservewagen noodig is,
waarvan de kosten op f 500 zijn te ramen.
De tarieven worden aangegeven als volgt:
Axel-Zuiddorpe 15 cent, Axel-Koewacht 35
cent, Axel-St. Jansteen 55 cent, Axel-Hulst
70 cent;
Zuiddorpe-Koewacht 20 cent, Zuiddorpe-
Sl. Jansteen 40 cent, Zuiddorpe-Hulst 55 cent;
Eoewacht-St. Jansteen 25 cent, Koewacht-
Hulst 40 cent;
St. Jansteen-Hulst 20 cent.
Alles enkele reis.
Nog wordt medegedeeld, dat de lienst 15
Juni 1923 zou beginnen en eene dien-tregeling
overgelegd.
De VOORZITTER deelt namens Burgemees
ter en Wethouders mede, dat zij voorstellen
deze onderneming bij wijze van proef voor een
jaar een subsidie te verleenen van f 100.
De heer KOSTER kan zich met dit voorstel
niet vereenigen. De bevolking van de gemeen
ten die de N. V. Mannaert met haar auto
dienst aandoet heeft zoo geen nauwe betrek-
king tot Axel en er zou alleen resten de ver
binding Axel—Hulst, doch, aangezien men
daarheen driemaal daags per trein kan reizen
is de nieuwe verbinding daarvoor overbodig.
Men zal nu hiermede beginnen, maar binnen-
kort kunnen ook anderen komen. Men kan
b.v. wel subsidie vragen voor een autodienst
naar Gent. We leven nu in een tijdperk van
bezuiniging en moeten dus zien de uitgaven te
beperken. Op deze wijze gaan we echter steeds
hooger. Spreker kan zijn stem aan dit voorstel
niet geven.
De heer VAN DIXHOORN is juist van een
andere meening. Hij acht deze verbinding wel
degelijk van belang. Het betreft niet alleen
een verbinding van Axel naar Hulst, doch door
deze verbinding krijgt de bevolking van de
tusschengelegen gemeenten, met name die van
Koewacht, gelegenheid om op gemakkelijke
wijze naar hier te komen, en hun inkoopen te
iloen. Hij zal met genoegen zijn stem aan dit
voorstel geven.
De VOORZITTER: Het geschiedt bij wijze
van proef maar voor een jaar.
De heer KOSTER: Als zoo iets eenmaal op
de begrooting staat, krijgt men het er moeilijk
weer af. Het is een nieuwe zaak en we moeten
bezuinigen. Ik kan er niet voor stemmen.
De heer DIELEMAN is het met den heer
Foster eens, dat die N. V. zichzelf toch zou
moeten kunnen bedruipen. Maar hij heeft ook
een ander bezwaar, n.l. dat er al is het zeer
beperkt ook op Zondag gereden wordt. Is
dat nu zoo hard noodig? Waarom beperkt men
het rijKlen niet tot de dagen der week Spreker
gelooft met, dat dit voor den Zondag van zoo'n
groot belang is. Hij is van oordeei, dat het
met op den weg der gemeente ligt, dezen
dienst te subsidieeren, maar als dat ge
schiedt zou hij toch wenschen, dat de dienst
op Zondag werd uitgeschakeld.
De VOORZITTER vraagt, of de heer DieJe-
man damn principe is tegen het verleenen
rijden leS aa" a"e diensten die °P Zondag
De heer DIELEMAN gelooft niet, dat hij
daarop behoeft te antwoorden; het gaat hier
toch over de autodienst?
VOORZITTER erkent, dat die vraag
buiten de zaak staat, doch zij kon dienen voor
net vaststellen van een standpunt.
De heer DIELEMAN acht zulks in dit geval
met noodzakelijk.
De heer VAN DE BILT meent, dat de dienst
op Zondag al aardig wordt ingekrompen. De
tram njdt des Zondags denzelfden dienst als
in de week. Hij meent, dat er voor de be-
\oiking des Zondags ook gelegenheid moet zijn
om zich te kunnen verplaatsen. Waarom zou
<le N. v. met een beetje kunnen geholpen wor
den om dezen dienst tot stand te brengen?
.®n ,haa't dan een thans geheel afgeslotert
streek uit haar isolement, en spreker ver
rwfll'} dC voord<f len> die de neringdoen-
n 01 Va" genieten, ruimschoots
-ml en opwegen tegen het offer, dat than^ als
bijdrage van de gemeente wordt voorgesteld.
..Pe heer DIELEMAN merkt op, dat hij, ten
tijde der toekenning der subsidie voor de tram
nog geen lid van den raad was, en hij daar
voor dus geen verantwoording heeft. Hii
meent echter, dat, als die subsidie thans nog
moest verleend worden, de gemeenteraad heel
andere voorwaarden zou stellen, want hij is
van oordeel. dat men daar nu des Zondag- niet
te veel plezier van beleeft.
De heer VAN DIXHOORN zal niet aan-
dringen op uitbreiding van den dienst op
Zondag maar wijst er op, dat de Zondag juist
voor de menschen uit de gemeenten die de
dienst aandoet de dag is om zich te verplaat
sen, voor het doen van kleine boodschappen of
het bezoeken van een dokter, waarvoor ze in
de week geen gelegenheid hebben. Hij acht
het rijden op Zondag wel degelijk noodig.
De heer DIELEMAN stelt als amendement
op het voorstel van Burgemeester en Wethou
ders voor, dat subsidie zal worden verleend
op voorwaarde dat des Zondags niet wordt ge-
reden. s
Aangezien clit voorstel alleen door den heer
Weijns wordt gesteund (steun van 2 leden is
noodig) kan het geen punt van beraadslaging
uitmaken.
Het voorstel van Burgemeester en Wethou
ders tot het verleenen van flOO subsidie voor
den tijd van een jaar wordt aangenomen met
7 tegen 4 stemmen.
Voor stemmen de heeren Baert, Van Dix-
hoorn, De Kraker, Oggel, Van de Bilt, Kruijsse
en De Feijter; tegen stemmen de heeren Fos
ter, Weijns, Dekker en Dieleman.
10. erzoek om een bijdrage voor de po-
litieechool te 's Bosch.
Een adres van Mr. L. J. C. van Gorkem en
P. H. Hulkens, resp. voorzitter en secretaris-
penningmeester van het schoolbestuur deT te
's Hertogenbosch vanwege den Ned. R. K.
Politiebond „St. Michael" gevestigde politie-
vakschool, domicilie kiezende te 's Hertogen
bosch, Postelstraat 24;
dat vorengenoemde politievakschool sedert 1
Juli 1922 is ingesteld ter opleiding van politie-
mannen en van personen die voomemens zijn
in politiedienst te treden;
dat de school aan alle modeme eischen, aan
die opleiding gesteld, voldoet en sedert hare
stichting reeds veel en nuttig werk op het ge-
bied van theoretische en praktische vorming
van goede politiemannen heeft verricht;
dat tot genoemde school, gevestigd op den
grondslag der Christelijke beginselen, worden
toegelaten Roomsch-Katholieken en Protestan-
ten, mits zij verkiaren de Christelijke beschou-
wing der Rechts- en Staatsorde te onder-
schrijven;
dat evenzoo vanwege genoemden Bond po-
litievakcursussen zijn gesticht te Amsterdam,
Bergen op Zoom, e. o., Brunssum e. o., Eind
hoven, Heerlen, 's Hertogenbosch, Hilversum.
Kerkrade, Maastricht, Nijmegen, Roermond.
Roosendaal e. o., Veur e. o., Venlo^
en wel op dezelfde grondsiagen en met geiijk
doel als die der politieschool, van welke school
deze cursussen, staande onder toezicht en
leiding van bovengenoemd schoolbestuur, deei
uitmaken;
dat door een examencontmissie eveneens in
gesteld door bovengenoemden Bond en be-
staande uit Mrs. in de rechten, Commissarissen
en Inspecteurs van Politie jaarlijks examen
wordt afgenomen ter verkrijging van het di
ploma van bekwaamheid, om als politieman
te kunnen optreden;
dat adressanten zich met gepasten eerbied
mogen veroorloven nogmaals terug te komen
op het reeds in den loop des vorigen jaars tot
Uw College ingediend adres, waarop evenwel
afwijzend werd beschikt en zij thans Uwen
raad beleefd en met aandrang verzoeken tot
dekking in de kosten der Politievakschool van
genoemden Bond eene, zij het dan ook geringe
subsidie te willen toekennen.
Redenen waarom adressanten zich wenden
tot Uwen achtbaren raad met beleefd verzoek
op het vorenstaande goedgunstig te willen be
schikken.
De VOORZITTER deelt mede dat Burge
meester en Wethouders nog op hetze'fde
standpunt staan van vroeger, om eene bijetrage
te geven per leerling uit deze gemeente die de
school bezoekt. Zij stellen mitsdien voor. op
dit verzoek afwijzend te beschikken.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
11. Vaststelling kohier van de hondenbe-
lasting voor 1923.
Burgemeester en Wethouders stellen voor
het kohier der belasting op de honden voor den
dienst 1923 vast te stellen op een bedrag van
919.
De heer VAN DIXHOORN vraagt, op welke
basis dat kohier is opgemaakt.
De VOORZITTER merkt op, dat door den
gemeenteraad een verordening is vastgesteid.
waarin is bepaald, wat voor de honden moet
betaald worden. De bezitters van honden zijn
genoteerd en dienovereenkomstig is het kohier
opgemaakt.
De heer VAN DIXHOORN begrijpt. dat het
kohier volgens de verordening is opgemaakt.
Hij bedoelt echter te zeggen, dat hij zich met
die regeling slecht vereenigen kan. De men
schen die hun honden in huis houden of aan
een touw of op een erf, zou hij geheel vrij wil
len stellen, maar de houders van honden die
hun dieren los laten loopen op de straat zou
hij veel zwaarder willen belasten, want die
houden die dieren niet voor hun plezier, doch
voor eens anders verdriet.
De VOORZITTER: Ziet u dan de verorde
ning eens in en doet u een voorstel tot wijzi-
ging.
De heer DE KRAKER gaat in 't geheel niet
met den heer Van Dixhoom accoord, de be
lasting is reeds hoog genoeg. Zoolang hij hier
nog deel van den raad maakt, zal hij tegen elk
voorstel tot verhooging stemmen. Men moet
den minderen man, die daarin ook plezier
heeft, het houden van een hondje niet onmo
gelijk maken.
De heer VAN DIXHOORN wil hun dat vol-
strekt niet onmogelijk maken; hij wil, zooals
hij zeide, de honden zelfs vrij stellen, als men
ze binnenshuis houdt.
De heer DE KRAKER stemt toe, dat de
heer Van Dixhoorn zich zoo uitdrukt, maar hij
wijst er op, dat niet ieder een zoo ruime wo-
ning of erf heeft, dat men de dieren steeds op
eigen terrein of binnenshuis kan houden. Er
gebeuren op den weg ook wel andere dingen
die voor het publiek hinder veroorzaken en
waarvan men den overlast maar moet opder-
vinden.
Het kohier wordt vastgesteid met algemeene
stemmen.
(Wordt vervolgd).
RECHTZAKEN.
VERDUISTERING DOOR EEN POST
DIRECTEUR.
De rechtbank te Leouwarden heeft T.
E. M., oud-directeur van het postkantoor
te KoIIum, thans gedetineend, beschuldigd
van voortgezet tnisdrijf van verduistering
tot een gezamenlijk bedrag van 56.446 gld.,
ten nadeele van het rijk, gepleegd in het
tijdvak van 9 September 1921 tot 9 Sep
tember 1922, veroordeeld tot 2 jaar ge-
vangenisstraf, met aftrek van de voorloo-
pige hechtenis.
EEN KOE IN DE WEIDE
OESLACHT.
In den nacht van Vrijdag op Zaterdag is
te Kalkwijk (gem. Hooge'zancf) een koe
in de weide geslacht, eigendom van den
landbouwer Th. Joosten. Daar genoemde
weide ligt vlak bij een bebouwde kom ge-
tuigt deze daad van groote brutaliteit. Een
gedeelte van het vleesch is achtergelaten.
MIJNONGELUK TE HeERLEN.
Door het breken van een ketting rolde
Dinsdagnacht een met kolen beladen wa-
gen van een rem-helling in de ondergrond-
sche werken der Oranje-Nassaumijnen te
Heerlen. De arbeiders Frans Jongen en
Emile Crotla, die zich juist op de rem-
helling bevonden, konden zich niet tijdig
in veiligheid brengen. Zij werden door
den met grooten vaart van de helling
rijdenden wagen gegrepen met het nood
lottig gevolg, dat Frans Jongen ontnid-
dellijk werd gedood en Emile Crolla zwaar
gewond in het hospitaal te Heerlen moest
worden opgenomen.
TEGEN eEN BOOM GERI.DeN.
Dinsdagavond is op den Leidschen
straatweg onder Oegstgeest de cafehouder
R. H. de G„ uit Rotterdam, in voile vaart
met zijn motorfiets tegen een boom gere
den. De Q. werd van zijn motor geslin-
gerd en later b©wusteloos op den weg aan-
getroffen. Na voorloopig te zijn verbon-
den, is hij naar het academisch ziekenhuis
te Leiden vervoerd, waar schedelbreuk
werd vastgesteid. Zijn toestand is ernstig.
De 17jarige kappersbediende St. heeft
Dinsdagavond te Woerden, op straat, na
een korte woordenwisseling over een meis-
je, den 19jarigen werkman van Maaren
met een dofkmes doodgestoken.
TREKKING NIET DOORGEQAAN.
Een tegen Dinsdagavond aangekondigde
trekking te Amsterdam van nummers uit
de premieleening van de Zuid-Nederland-
sche Credietbank is niet doorgegaan. De
directie scheen inbeslagneming te vreezen.
Bij geruchte werd verteld, dat de treldving
elders gehouden zou zijn, niet in het open-
baar.