Xj.d maar is er toch °P van in"
WEERBERICHT van 25 April.
Het weerbericht van het meteonologisch
instituut te De Bildt luidl als volgt:
Hoogste barometerst. 765.9 Biarritz.
Laagste barometerst. 737.4 Stornoway.
Verwachting tot den avond van 26 Apr.:
Krachtige tot storm achtjge, later afne-
mende Zuidelijke tot Westelijke wind,
zwaar bewolkt tot betrokken met regen,
later opklarend, aanvankelijk veel zachter.
A. C. LENSEN's STOOMVAARTMAAT
SCHAPFIJ—TER NEUZEN.
s.s. ARY vertrok 13 dezer van Rosario
naar New-York,
s.s. HELENA vertrok 10 dezer van Phila
delphia naar Antwerpen.
s.s. TERNEUZEN in lading te Port Tal
bot voor Sluiskil.
SCHEEPVAARTBEWEG1NG.
20 April.
Eng. s.s. Elvier, 2065 M3., ledig, van Gent
naar Hull.
Eng. s.s. Ebbrix, 1214 M3., kolen, van
New-Castle voor Gent.
Eng. s.s. Lightfoot, 5361 M3., kolen, van
New-Castle voor Gent.
Zweedsch s.s. Mercia, 3639 M3., kolen,
van West-Hartlepool voor Ter Neuzen.
Deensch s.s. Signe, 3371 M3., ledig, van
Ter Neuzen naar Bon'ess
Noorsch s.s. Tango, 1936 M3., ledig, van
Ter Neuzen naar Goole.
Eng. s.s. Harelda, 3645 M3., stukgoed,
van Manchester voor Gent.
Eng. s.s. Hunterfield, 4114 M3„ kolen, van
Methil voor Gent.
Fransch s.s. La Seine, 750 M3„ ledig, van
Yarmouth voor Gent.
Noorsch s.s. Rudolf, 2616 M3., ledig, van
Gent naar Middlesbro.
Eng. s.s. Ford Castle, 5333 M3., ledig, van
Sluiskil naar New-Castle.
Noorsch s.s. Svane, 5013 M3„ ledig, van
Gent naar Sunderland.
Zweedsch s.s. Joh. Jeanson; 1851 M3„
kolen, van New-Castle voor Gent
Duitsch s.s. Werra, 1876 M3„ ledig, van
Gent naar Antwerpen.
Eng. s.s. Nanset, 1084 M3., kolen van
Boston voor Gent.
Zweedsch s.s. Smaland, 4981 M3 leditr
van Gent naar Cardiff.
Eng. s.s. Borthwick, 3182 M3., stukgoed
van Antwerpen voor Gent.
Eng. s.s. Oakford, 1923 M3., ledig van
Gent naar Hull.
21 April.
Eng. s.s. Juno, 2562 M3„ stukgoed, van
Antwerpen voor Gent.
u's" Ga'a> 2826 M3., stukgoed, van
Middlesbro voor Gent.
Eng s.s. Beauly Firth, 1383.M3„ ledig,
van Folkestone voor Gent
Deensch s.s Frya, 3482 M3„ kolen, van
Cardiff voor Gent.
Belg. s.s. Jan van Rijswijck, 6042 M3.
kolen, van New-Castle voor Gent.
d M°rna> 3898 M3„ kolen, van
Port Talbot voor Gent.
Nederl. s.s. Gelderland, 5318 M3„ kolen
van New-Castle voor Sluiskil.
Noorsch s.s. Dagland, 3229 M3„ ledig
van Antwerpen voor-Ter Neuzen.
Eng. s.s. Oaktown, 1234 M3., stukgoed
van Gent naar Invergarden.
Eng. s.s. Trentwood, 2237 M3., ledig, van
Ter Neuzen naar Goole.
Eng. s.s. River Crake, 1892 M3., stukgoed
van Goole voor Gent.
Eng. s.s. Palmston, 1314 M3„ kolen, van
Sandwich voor Gent.
Eng. s.s. Freeland, 1625 M3„ kolen, van
Goole voor Gent.
Noorsch s.s. Fantoft, 2445 M3„ ledig, van
Gent naar Cardiff.
Noorsch s.s. Papelera, 5290 M3„ ledig
van Gent naar Barry.
Noorsch s.s. Woerden, 2140 M3„ ledig,
van Gent naar Antwerpen.
Eng. s.s. Ebbrix, 1214 M3., ledig, van
Gent naar Antwerpen.
Eng. s.s. Mollou, 387 M3., ledig, van Gent
naar Antwerpen.
Eng. s.s. Alt, 2840 M3., stukgoed, van
Gent naar Goole.
Eng. s.s. Falcon, 1910 M3„ stukgoed, van
Gent naar Londen.
Eng. s.s. Borthwick, 3182 M3., stukgoed,
van Gent naar Leith.
Eng. s.s. Juno, 2562 M3., stukgoed, van
Gent naar Hull.
Eng. s.s. River Fisher, 1294 M3„ ledig,
van Gent naar Blyth.
Zweedsch s.s. Broxvik, 4136 M3„ kolen,
van Kingslynn voor Gent.
Belg. s.s. Prest. Stevens, 597 M3., ledig,
van Gent naar Ostende.
Eng. s.s. Harelda, 3645 M3., stukgoed,
van Gent naar Belfast.
Nederl. s.s. Gelderland, 5318 M3„ ledig,
van Sluiskil naar Swansea.
22 April.
Eng. s.s. Noss Head, 1418 M3., fosfaat,
van Gent naar Aberdeen.
Fransch s.s. La Seine, 750 M3., fosfaat,
van Gent naar Lossimouth.
Eng. s.s. Penrith Castle, 9792 M3„ rest-
lading, van Gent naar Antwerpen.
Eng. s.s. Shief Arrow, 5925 M3„ ledig,
van Gent naar Newcastle.
Noorsch s.s. Modena, 3250 M3„ ledig,
van Gent naar Immingham.
Noorsch s.s. Spind, 3921 M3„ ledig, van
Gent naar Newcastle.
Belg. s.s. Van Dyck, 6042 M3„ ledig, van
Gent naar Newcastle.
Fransch s.s. Sarre'bourg, 5670 M3., ledig,
van Gent naar Sunderland.
Eng. s.s. Palmston, 1314 M3„ ledig, van
Gent naar Sandwick.
Noorsch s.s. Ophir, 2846 M3„ ledig, van
Gent naar Mumbles.
Nederl. s.s. Zuid-Holland, 5205 M3.,
kolen, van Newcastle voor Sluiskil.
Nederl. s.s. Johanna, 5882 M3.. kolen,
van Dunston voor Sluiskil.
Eng. s.s. Mayscott, 4145 M3„ kolen, van
Newcastle voor Ter Neuzen.
Eng. s.s. Ardgryfe, 2728 M3„ kclen, van
Britonferry voor Gent.
Eng. s.s. Wheesman, 3946 M3„ kolen, van
Newcastle voor Gent.
Eng. s.s. Clyde Valey, 1302 M3„ kolen,
van Llanelly voor Gent.
Deensch s.s. T .M. Werner, 5006 M3„
kolen, van Garston voor Gent.
Noorsch s.s. Grado, 1418 M3., hout, van
Kragero voor Gent.
Eng. s.s. Bedehorrm. -'071 "3.. kolen. van
South Shields, voor Gent.
-ten van een stukje grasgewas (gedeelte van
bastion I van de voormahge vesting Ter Neu
zen) welk grasgewas aan den verzoeker bij
raadsbesluit ran 1 April 1920 was verpacht
voor drie jaar, en welke tennijn dus met 1
April j.l. was verstreken, stellen burgemeester
en wethouders voor, overwegende, dat van ver-
paehting in het openbaar voor de gemeente
geen voordeel is te verwachten, zulks met het
oog op de door den pachter in acht te nemen
voorwaarden:
het grasgewas met ingang van 1 April 1923
weder voor 3 jaren onderhandsch te verpaehten
aam Jacobus Pieter Vercouteren alhier, voor
f'Sb's jaars, onder de navolgende voorwaarden;
1. de pachter zorgt er voor, dat het voetpad
op den vestingwal door ijzerdraad aan palen,
zoodanig van het daar binnen gelegen terrein
wordt afgesloten, dat het vee niet op dit voet
pad kan komen;
2. het vee mag niet op de buitenbeloopen
en de buitenbermen worden toegelaten, deze
gedeelten van bastion 1 mogen echter worden
afgemaaid
3. het gemeentebestuur van Ter Neuzen
tiehoudt het recht, dat van wege de gemeente
wcrkzaamheden worden verricht op het ver-
pachte gedeelte van bastion I, terwijl de pach
ter wegens beschadiging van het grasgewas
van de gemeente geen schadevergoeding kan
eischen;
4. de pacht kan elk oogenblik door de ge
meente worden opgezegd, zonder recht op
schadevergoeding van de zijde van den pachter.
De heer VAN DRIEL vraagt, of bij de ver-
pachtvoorwaarden er in voorzien is, dat het
pabliek in den zomer kan vertoeven onder de
schaduw van de daar nog staande boomen.
De VOORZITTER antwoordt bevestigend.
Het voorstel wordt aangenomen met alge
meene stentmen.
9. Verzoek van J. Harms voor het leggen
van een riool in gemeentegrond.
Naar aanleiding van een verzoek van J.
Harms, om aan zijne woning aan de Dijkstraat,
kadastraal bekend sectie L no. 1603 te mogen
aanbrengen een zinkput met rioleering, en deze
te mogen aansluiten aan het gemeenteriool,
stellen burgemeester en wethouders voor, de
gevraagde vergunning te verleenen, o.m. onder
voorwaarde, dat eene jaarlijksche retributie zal
worden betaald van 1,50.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
10. Verzoek van Adr. van Es om afwijking
van art. 10 der bouwverordening.
Door Adr. Van Es wordt verzocht hem af-
wylring toe te staan van het bepaalde bij arti-
kel 10 der bouwverordening, in verband met
het verbouwen van zijn woonhuis gelegen aan
het Nieuwediep, no. 24. Tengevolge der voor-
genomen verbouwing zou het open erf ongeveer
1 M2. kleiner worden dan de verordening
eischt, doch achter de woning wordt voldoende
licht en lucht behouden, en door de verbouwing
zal de woning veel verbeteren.
Burgemeester en wethouders stellen in over-
eenstemming met het advies der Gezondheids-
oommissie voor, het verzoek in te willigen.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
11. Jaarwedden van de wethouders.
Van gedeputeerde staten is een schrijven in-
gekomen, d.d. 6 April 1923, waarin zij te ken-
nen geven, dat de drang tot bezuiniging, welke
gTOisl gaf aan hunne circulaire d.d. 27 Octo
ber 1922, no. 29, 3e afd. betreffende herzie-
ning del' jaarwedden van de burgemeesters,
huD aanleiding geeft, eveneens een nadere
regeling van de jaarwedden der wethouders in
overweging te nemen. Zij zenden daarbij een
concept-regeling en verzoeken voor 15 Mei
's raads advies.
De VOORZITTER merkt op, dat deze rege
ling, evenals dat bij die der burgemeesters,
bet geval was, alleen van toepassing is voor
gemeenten met minder dan 7000 inwoners en
Ter Neuzen er dus buiten blijft, waarom de
raad zicb van het geven van advies onthouden
kan
Het schrijven wordt met algemeene stemmen
voor kennisgeving aangenomen.
De heer NOLSON verlaat de vergadering.
12. Verzoek om een steunregeling voor uit-
getrokken bouwvakarbeiders.
Naar aanleiding van een ad res van F. B. F.
Schirris en P. Dieleman, resp. voorzitter en
secretaris van den Ter Neuzenschen Besturen-
bond, die daarin verzoeken voor de bouwvak
arbeiders, nu deze reglementair zijn uitge-
trokken een steunregeling in het leven te roe-
pen of productief werk te verschaffen;
geven burgemeester en wethouders te ken-
nen, dat zij moeten voorstellen om op dit ver
zoek, evenals zij dit deden met betrekking tot
het verzoek der schilders, afwijzend te beschik-
ken, daar dit geen crisiswerkloozen betreft en
het ten slotte voor de gemeente te bezwarend
zou worden om aan iedereen ondersteuning te
geven.
De heer VAN DRIEL merkt op, dat dit adres
laat is ingekomen; hij heeft pas hedgnmorgen
gelegenheid gehad, het, met het advies van
burgemeester en wethouders even in te zien.
De V OORZITTERU kunt voorstellen de
behandeling aan te houden.
De heer VAN DRIEL wenscht daartoe geen
voorstel te doen, omdat er dan tijd verloren
gaat. Het betreft hier een groote categorie
georganiseerde valide werklieden, en hii is van
oordeel, dat men deze niet naar het armbestuur
moet verwijzen. Zij zijn voor gewone werk
loosheid verzekerd bij hunne kassen, doch
thans is het geen normale werkloosheid. In
strijd met de stelling van burgemeester en
wethouders betoogt hij, dat het wel degelijk
crisiswerkloozen zijn. Het is tengevolge van
de crisis, dat thans iedereen er van af ziet te
bouwen, en dat men wacht op daling der prijzen
van bouwmaterialen. Het is dus niets anders
dan een gevolg der crisis. De menschen willen
wel werken maar kunnen niet, omdat er geen
is. Hij zou gaame zien, dat burgemeester en
wethouders hun standpunt herzagen en midde-
ien beraamden om deze menschen te helpen.
De heer DE MEIJER vraagt, hoeveel bouw
vakarbeiders er werkloos zijn.
De VOORZITTER geeft te kennen, dat dit
niet zooveel is als men zou dcnken. Er waren
hedenmorgen bij de arbeidsbeurs maar 9 werk-
looze bouwvakarbeiders ingeschreven. Hij ver-
moedt, dat er wel meer zijn, maar men schijnt
ook eenig bezwaar te hebben, zich te laten in-
schrijven.
Hij zet voorts uiteen, dat burgemeester en
wethouders gemeend hebben, hier geen ander
standpunt te kunnen innemen, dan zij omtrent
net verzoek voor de schilders hebben gedaan.
Hy acht deze kwestie eenigszins pijnlijk. omdat
Je staking der bouwvakarbeiders wel oorzaak
is. dat er hier nogal eenige bouwvakarbeiders
an buiten werken. Hij wil niet beweren, dnt,
le staking de oorzaak is, van de heerschende
Indien het den weg zou op moeten, dat voor
ieze menschen een speciale steunregeling werd
ontworpen, dan zou men daarin niet alleen
1 ,cie schilders moeten begrijpen, maar „allen"
en daar'tegen bestaat, wegens de onafzienbare
kosten bezwaar. Hij vindt het ook wel jammer
oat de menschen hij het armlbestuur tereeht
'en moeten komen, maar hij meent. dat men
we! eemgszms tot dezen toestand gekomen is
door zijn eigen wyze van doen.
Beter zou het z. i. zyn, als de besturenbond
ware gekomen met een verzoek om in de ee
meentebestekken een minimumloon op te
nemen.
De heer HAMELINK: Zoo'n verzoek is er
allang, maar dat wordt niet aan de orde ge-
steld, dat is zeker in de papiermand tereeht
gekomen.
De VOORZITTER verklaart zich er niet van
bewust te zijn, dat dergelijk verzoek is inge
komen. Hij zal het dan echter eens opzoe^
ken. Indien er een minimumloon in de be-
stekken is opgenomen, misgaat men de kans,
dat er werklieden van buiten tegen een minder
loon worden aangenomen. Hij meent, dat er
dus veel voor te zeggen is, om te komen tot
een loonregeling in de bestekken. Men zal dan
weer op het goede pad komen.
De heer VAN DRIEL merkt op, dat de sta
king niet de schuld is van den toestand, waar
in de bouwvakarbeiders verkeeren. Die is hun
integendeel gunstig geweest, daar zij tijdens
<le staking als zoodanig uitkeering kregen.
Ware zulks niet 't geval geweest, dan hadden
zij als werkloos zijnde want er was in dt
aanvang van 't jaar ook geen werk terstond
bij hun werkloozenkas moeten aankloppen en
begin Februari reeds uitgetrokken geweest.
Dan hadden zij dus reeds vroeger in nood ver-
keerd, dan nu, nu ze een poging hebben gedaan
om de loonsverlaging van 68 tot 50 cent te
voorkomen.
Wat de opmerking van den voorzitter be
treft, omtrent de wenschelijkheid van het op-
nemen van minimumloon in de bestekken, her-
innert spreker er aan, dat, toen ter gelegenheid
der omlegging van den Scheldedijk zijn fractie
daarop aandrong, de voorzitter te kennen gaf,
dat dit niet kon, omdat de minister dan voor
de werkverschaffing geen subsidie wilde geven.
Dan ontstaan toestanden zooals in de Veen-
kolonien, waar bij de werkverschaffing eerst
40 cent per uur werd gegeven. Daaiop werd
gezegdje krijgt 35 cent en nu schijnt het al
verlaagd te zijn tot 20 cent.
De VOORZITTER herinnert, dat burgemees
ter en wethouders afwijzend hebben gestaan
tegenover den minister, toen deze het loon
wilde verlagen. Hij herhaalt voorts, dat het
verzoek geen crisiswerkloozen betreft en daar-
om geen steunregeling voor hen kan ingevoerd
worden. De gemeente kan in dit opzicht niet
verder gaan, clan zij gegaan is.
De heer HAMELINK betoogt ook tegenover
den voorzitter, dat men hier met crisiswerk
loozen te doen heeft. Er werken hier niet zoo
veel arbeidskrachten van buiten, dat, als die
weghleven, de bouwvakarbeiders uit de plaats
zelf werk zouden kunnen vinden. Dat de sta
king geen oorzaak der werkloosheid is blijkt
wel daaruit, dat er ook zijn die doorwerkten
en nu ook op de straat zitten.
De VOORZITTER: Helaas!
De heer HAMELINK is van gevoelen, dat
het niet aangaat deze menschen naar het arm
bestuur te verwijzen. Er wordt alle mogelijke
moeite gedaan, om goede ambachtslieden te
kweeken, daarvoor worden groote offers ge-
bracht. Moet men hen nu, als ze werken wil
len en niet kunnen op een minderwaardige wij
ze ondersteunen Indien ze van een steunrege
ling kijgen, krijgen ze het geld van hunne or-
ganisatie, die aan vaste regelen is gebonden
voor de uitkeering, waardoor er geen sprake
van kan zijn, dat ze worden bevoordeeld.
Door het opnemen van een minimumloon in
de bestekken meent hij, dat er geen een minder
werkloos worden zal. Het motief, dat er door
het ontbreken daarvan nu lieden van buiten
komen werken, gaat niet op.
Er wordt ook gevraagd naar werkverschaf
fing, doch met een verzoek, dat aandringt op
het uitvoeren van een werk, dat voor de bouw
vakarbeiders werk zou verschaffen wordt geen
haast gemaakt, het wordt, als zoovele andere
zaken, naar burgemeester en wethouders ver-
zonden om iberieht en raad. Hij vraagt of de
voorzitter zich hedenavond gerust zal kunnen
neervlijen in het bewustzijn tegenover deze in
noodverkeerende ingezetenen zijn plicht te heb
ben gedaan. Hij acht de manier waarop dat
verzoek behandeld is onverantwoordelijk.
Men moet de menschen niet naar het arm
bestuur verwijzen. Misschien krijgen ze er
evenveel, maar langs den weg van steunver-
leening werkt het veel beter, is de moreele in-
druk anders.
Indien de voorzitter een voorstel zou doen om
steun te verleenen, zouden ze worden ge-
steund. Dat het niet geschiedt, is dus voor zijn
verantwoording, voor hem en voor de beie'e
wethouders.
De heer COLSEN zal tegen het voorstel
stemmen; ook hij is er meermalen getuige van,
dat de aannemers werklieden van buiten aan-
nemen en ze schuiven het onderhoud van de
werkloozen in de gemeente maar op onzen halt:.
De VOORZITTER noemt dat een goedkoope
rsdeneering, waarmede men echter voor geen
cent verder komt.
Hij had de hem toegediende bestraffing kun
nen verwachten. De heer Hamelink heeft
het oogenblik het college van burgemeester en
wethouders aangeklaagd. Het is heel gemak-
kelijk, om thans zoo te spreken, Maar ten op-
zichte van werkverschaffing voor de bouwvak
arbeiders wil spreker er aan herinneren, dqt h
de vorige raadszitting mededeeling heeft ge
daan van een plan, dat bij de woningbouwver-
eeniging bestaat, om nog huizen te gaan bou
wen. Men kan echter op die zaken niet voor-
uitloopen. Het is wel heel gemakkelijk om in
een publieke vergadering beweringen zooals
de heer Hamelink er naar voren bracht, te
uiten, maar als men de omstandigheden nader
bekijkt, valt er wel eens een schuin licht op.
Het plan tot het bouwen van woningen is door
de woningbouwvereeniging bereids aanhangig
gemaakt.
Overigens kan spreker niet anders dan aan-
neaning van het voorstel van burgemeester en
wethouders aanbevelen.
Het wordt aangenomen met 7 tegen 4
stemmen.
Voor stemmen de heeren Scheele, Van Cad-
sand, De Ridder, De Meyer, Geelhoedt, Van
Hasselt en De Jager; tegen stemmen de heeren
Colsen, Hamelink, Van Driel en Harte.
De VOORZITTER sehorst de openbare ver
gadering, die overgaat in een zitting met ge-
sloten deuren.
13. Omvraag.
Bij het weder openbaar worden der vergade
ring is de omvraag aan de orde.
a. De heer AN CADSAND verzoekt
nauwkeuriger toezicht op het onderhoud van
der weg in den Vogelschorpolder.
b. De heer DE MEIJER vraagt hoe het
staat met een verordening betreffende het rij-
den van auto's met luchtbanden.
De VOORZITTER deelt mede, dat door ge
deputeerde staten voorschriften worden voor-
bereid. Er heeft daaromtrent een conference
plaats gehad met gebruikers van auto's. Ver-
moedelijk zullen een volgende vergadering
voorstellen kunnen worden gedaan.
c. De heer COLSEN vraagt of er al gein-
tormeerd is naar den onderhoudsplicht van den
weg langs den onderberm van den Oostelijken
kanaakhjk langs de spoorbaan van de liin
Mechelen—Ter Neuzen.
De VOORZITTER antwoordt, dat hierover
gesproken is met de opzichter van 's rijks-»
waterstaat. Deze zal daaromtrent een onder-
zoek mstellen en het herstellen gelasten.
De vergadering wordt gesloten
GEMEENTERAAD VAN AXEL.
Vergadering van Dinsdag 24 April 1923,
des voormiddags 10 uur
Voorzitter de heer F. Blok, Burgemeester.
1 egenwoordig de leden: J. M. Ogeel C Th
van de Bilt, A. E. C. Kruijsse, Ph J. van
Dixhoorn, J. Weyns, J. de Kraker, J. Dekker,
J. M. Baert, F. Dieleman, J. de Feijter en Al
Koster, benevens de waamemende Secretaris.
De VOORZITTER opent de vergadering door
het uitspreken van het gebedsformulier.
Aan de orde komt:
1. Notulen.
De notulen der vergadering van 13 Februari
1.1. worden met algemeene stemmen onveran-
derd vastgesteld.
De heer KOSTER maakt een opmerking om
trent de notulen der vergadering van 6 Maart
1.1. Daarin staat vermeld, dat spreker zou
voorgesteld hebben aan de frobelschool een
extra- subsidie van f 100 te verleenen en dat dit
door den heer Van Dixhoorn was gesteund.
Het omgekeerde is waar, Het was de heer
Van Dixhoorn, die het voorstel deed en spreker
heeft het gesteund.
Na deze wijziging worden de notulen met
algemeene stemmen vastgesteld.
2. Mededeeling en ingekomen stukken.
a. Proces-verbaal van de op 28 Maart 1923
door Burgemeester en Wethouders ten kantore
van den gemeenteontvanger gehouden opne-
ming der boeken en kas, waarbij is gebleken,
dat over 't jaar 1922 is ontvangen 174.689,58
en over het jaar 1923 27.478,31, samen
f 202.167,89 en dat is uitgegeven over het jaar
1922 144.949,81 en over het jaar 1923
.14.403,87%, samen 149.353,68V2, zoodat meer
is ontvangen dan uitgegeven 52.814,20%; het
vermoedeiijk restant van het goed slot der re-
kening over 1921, dat nog niet op de loopende
begrootang is gebracht bedraagt 6849,86,
zoodat in kas moest zijn f 59.664,06%, overeen-
komende met de vertoonde gelden en gelds-
waardige papieren.
Aangenomen voor k nnisgeving.
b. Een mededeeling van Gedeputeerde Sta
ten d.d. 9 Maart 1923, dat het raadsbesluit tot
afschaffing der kermis door hen wordt goecl-
gekeurd.
Aangenomen voor kennisgeving.
c. Een schrijven van Gedeputeerde Staten
d.d. 29 Maart 1923, waarbij van het bewijs van
definitieve vaststelling wordt teruggezonden
de rekening der gemeente over clen dienst
1921.
Aangenomen voor kennisgeving.
d. Het raadsbesluit d.d. 6 Maait 1923, be
treffende het verhalen van een deel der pen-
sioenbijdragen op de gemeenteambtenaren,
voorzien van het bewijs der goedkeuring door
Gedeputeerde Staten.
Aangenomen voor kennisgeving.
e. Een schrijven van Gedeputeerde Staten
van Zeeland, d.d. 9 Maart 1923, waarbij wordt
bericht, dat blijkens een bericht van den Minis
ter van Binnenlandsche Zaken en Landbouw,
d.d. 1 Maart 1923 bij kabinetschrijven van 24
Februari 1923, no. 53, de Koninklijke goedkeu
ring is verleend aan de verordening op de vee-
markt.
Aangenomen voor kennisgeving.
f. Een schrijven van den Minister van Wa
terstaat, waarbij deze bericht, dat het onder-
zoek in zake het inrichten eener scheepvaart-
verbinding nog niet is beeindigd.
Aangenomen voor kennisgeving.
g. Een schrijven van het bestuur van den
Bond tegen het schenden door het vloeken van
Gods Heiligen Naam, verzoekende regelingen
te treffen, waarbij het vloeken en ijclel gebruik
van Gods Heiligen Naam in woord en geschrift
wordt verboden op alle terreinen, waar-de
plaatselijke Overheid bevoegd is haar gezag
te doen gelden.
Aangenomen voor kennisgeving.-
h. Een kennisgeving van J. Scheele, dat hij
de benoeming tot lid der schatttngscommissie
voor de rijksinkomstenbelasting aanneemt.
Aangenomen voor kennisgeving.
i. De rekening en verantwoording der Ge-
zondheidscommissie, gezeteld te Ter Neuzen,
over 1922. De ontvangsten hebben bedragen
3223,51, de uitgaven f 1676,93%, goed slot
1546,57%.
Aangenomen voor kennisgeving.
j. Een verslag van de vereeniging tot op-
l'ichting en instandhouding eener ambachts-
school te Hulst over het jaar 1922.
Aangenomen voor kennisgeving.
k. Een dankbetuiging van de weduwe J. A.
van yessem voor de belangstelling bij het
overlijden van wijlen haar echtgenoot onder-
vonden.
Aangenomen voor kennisgeving.
1. Het verslag van den toestand der ge
meente over het jaar 1922, aangeboden door
Burgemeester en Wethouders.
Het verslag wordt ter visie gelegd.
m. Het verslag van hetgeen in het jaar
-922 is verricht met betrekking tot de verbete-
ring der volkshuisvesting, aangeboden door
Burgemeester en Wethouders.
Dit verslag wordt ter visie gelegd.
n. Een schrijven van Gedeputeerde Staten
van Zeeland, d.d. 16 Maart 1923, waarbij zij
berichten bezwaar te maken om voor een enkele
gemeente een afwijkende regeling vast te stel
len voor de bezoldiging van den gemeente-
secretaris.
Burgemeester en Wethouders stellen voor
nogmaals bij Gedeputeerde Staten aan te'
drtngen om, gelet op de tydsomstandigheden,
net salaris van den nieuw te bonoemen functio-
nans opnieuw te regelen.
De VOORZITTER deelt mede, dat dit een
voorstel is der meerderheid van het college.
Deze was er voor om nogmaals by Gedeputeer
de Staten aan te dringen, omdat het hier een
nieuwen functionaris zal gelden.
De heer WEIJNS juicht het voorstel van
Lurgemeester en Wethouders toe. In het
schrijven van Gedeputeerde Staten staat, dat
ze moeilijk voor een gemeente een afwijkende
regeling kunnen vaststellen, hy is bet daar-
mede met eens, maar vreest daarom, dat ze het
toch niet zullen doen.
De heer OGGEL deelt mede, dat de meerder
heid van Burgemeester en Wethouders niet
kar. inzien welke moeilijkheid daarin gelegen
is, aangezien Gedeputeerde Staten voor de
onlangs vastgestelde regeling voor de ge-
meente-ontvangers toch ook voor verschillende
gemeenten zijn afgeweken en dit nu ook weer
geschiedt bij de nieuwe regeling voor de jaar
wedden der wethouders.
De wethouders zijn voorts ook van meening,
dat de jaarwedde, die door den gemeenteraad
is vastgesteld, voor deze gemeente een flinke
beloomng is voor de te verriehten diensten
Bovendien, het is nu voor een openstaande
runctie. leder die solliciteert weet vooruit
waaraan hij toe is en men behoeft niet te solli-
citeeren als men de voorwaarden niet voldoende
acht Er zijn veel gewichtig-er betrekkingen,
die lager gesalarieerd worden. Uit overwegin°-
van dat alles stelt de meerderheid van Burge
meester en Wethouders voor by Gedeputeerde
htaten er ten ernstigste op aan te dringen, als-
nog het besluit van den gemeenteraad g-oed te
keuren.
De VOORZITTER verklaart in het doen van
net voorstel niet aan de zijde der wethouders
te staan. Hy is met hen wel overtuigd, dat
Gedeputeerde Staten zonder eenig bezwaar
voor deze gemeente een afwijkende regeling
konden voorstellen. Een voonbeeld vindt men
daarvoor in de thans toegezonden regeling
voor de jaarwedden der wethouders. Tot nu toe
werden voor de algemeene regeling der jaar
wedden van bepaalde gemeenteambtenaren
die op advies van Gedeputeerde Staten worden
vastgesteld, de grootste Zeeuwsche gemeenten
uvtgeschakeld, Middelburg, Vlissingen, Ter
Neuzen, Goes en Zierilczee. Hy acht het echter
nu wel eenigszins pijnlijk, dat thans ook voor
de gemeente Sas van Gent een bijzondere re
geling zal worden getroffen, terwijl 'Axel, de
zesde gemeente in Zeeland, by de gewone rege
ling begrepen blijft.
Hij kan echter niet meegaan met het voor
stel, omdat hij van meening is, dat wanneer
een college als Gedeputeerde Staten een be
sluit neemt, het dit doet na rijpe overweging
en op deugdelijke gronden. Hij kan daarom
niet inzien, dat, waar ze te kennen geven het
raadsbesluit niet te kunnen ^tanvaarden, ze dit
thans, waar er zich geen nieuwe gezichtspunten
hebben voorgedaan, nader wel zouden doen
Ze zullen wederom bezwaar maken.
De heer A/AN DE BILT merkt op, dat het
den raad wel bekend is, dat Gedeputeerde Sta
ten niet gemakkelijk van een ten opzichte der
jaarwedden eenmaal ingenomen standpunt zijn
af te brengen. Het is echter toch wel moge-
lijk, dat, indien de raad bij herhaling komt aan
kloppen, ze op den duur toch wel zullen luis-
teren. Ze zullen ten slotte toch ook wel reke
ning houden met het dalende inkomen der ge
meente
De heer WEIJNS verklaart, dat het hem
bovendien ook een grief is, dat de gemeente-
secretaris ten slotte meer tractement krijgt
dan de burgemeester. Het moge misschien juist
zijn, dat de eerste meer werk te doen heeft,
doch daarentegen is de verantwoordelijkheid
van den burgemeester veel grooter.
De heer VAN DIXHOORN geeft te kennen,
dat hij eigenlijk nog een schrede verder zou
willen gaan, dan het aangenomen raadsbesluit
aangeeft. Hij zou namelijk een oproeping van
sollicitanten willen doen met uitnoodiging om
zelf het door hen verlangde salaris op te geven.
Dat is de eenige juiste goede methode. Waar
om moet het aan het eene deel der menschen
allemaal toegeworpen worden en waarom moet
het andere deel elkaar uitpersen door op elk
gebied elkaar te beconcurreeren Betreft he*
echter jaarwedden van ambtenaren, dan komt
de regeering en zegt van boven af: zooveel
moet hij helpen! Spreker maakte zich sterk, dat
als in den door hem bedoelden zin een oproe
ping geplaatst werd, men een heele rist sol
licitanten zou krygen. Waarom moet het eene
deel der burgers beschermd worden en het an
dere niet?
De heer KRUIJSSE merkt op, dat toch geen
enkel ambtenaar, die zijn stand respecteert,
zoo'n oproeping zou ingaan. Dan kreeg men
alleen prullen!
De heer VAN DIXHOORN houdt vol, dat er
zeer velen zouden komen, zelfs wel van mees-
ters in de rechten! A'V
De heer KRUIJSSE: Ja, prullen!
De heer VAN DIXHOORN: Waarom moet
men inschrijven voor het pachten van land of
voor een hofstede Ik zou ook deze betrekking
bij inschrijving willen vergeven.
De VOORZITTER merkt op, dat men, als
men die richting uit wilde, toch wel zou moe
ten beginnen, met verschillende voorwaarden te
stellen, waaraan de candidaten zouden moeten
voldoen.
De heer DIELEMAN kan niet zeggen, dat de
raad van Gedeputeerde Staten veel medewer-
king krijgt in zaken van bezuiniging. Hij
meent, dat een aanvangsjaarwedde van 3000.
opklimmende tot f 3600 voor deze gemeente er
wel mag wezen. Hij stemt er mede in, om
nogmaals te trachten, de goedkeuring van
het raadsbesluit te verwerven. Ze zullen de
billijkheid daarvan toch moeten inzien en toe-
stemmen. Waarom zou voor deze gemeente
geen afzonderlijke regeling kunnen worden ge
troffen? Hij juicht het voorstel van Burge
meester en Wethouders toe, hy wil nogmaals
aandringen, al is het ook dat hij weet. dat Ge
deputeerde Staten niet gauw van hun stuk af
gaan.
Het voorstel wordt aangenomen met alge
meene stemmen.
De heer KRUIJSSE motiveert zijn stem voor
door te zeggen, dat het nu toch niet meer helpt.'
o. Een adres van A. Al. Witte Johz. en 13
anderen, alien wonende in de buurtschap Ma-
grette, die daarin te kennen geven, dat de weg,
van den Provincialen weg, langs de huizen
waar adressanten wonen, in zeer slechten toe
stand verkeert, zoodat deze weg, vooral in het
regenseizoen bijna onbegaanbaar is;
dat deze toestand naar de bescheiden van
adressanten alleen te verbeteren is door een
verharden weg aan te leggen;
dat deze aanleg zeker zeer zou worden toe-
gejuicht door de ouders van de schoolgaande
kinderen, die dezen weg moeten passeerer;
waarom adressanten zich tot den raad wen-
den met beleefd verzoek zyn aandacht aan deze
zaak te willen wijden.
Burgemeester en Wethouders stellen voor
op dit verzoek afwijzend te beschikken, aan
gezien het onderhoud van dien weg aan den
polder behoort.
De heer WEIJNS betwijfelt, of dit laatste
wel het geval is. Hij dacht, dat het een weg
is, die op particulier terrein ligt, doch nu als
publieke weg gebruikt wordt. Aan den anderen
kant is het juist, dat de toestand in den winter
onhoudbaar is. Als het particulier eigendom
is, is het echter moeilijk, om hierin tusschen
beide te komen.
De heer DEKKER zegt, dat deze weg nooit
aan een polder heeft behoort, het is een dood-
loopende weg.
De FOORZITTER deelt mede, dat Burge
meester niet beter weten, of het is een weg die
in onderhoud is bij een polder. Maar, daar gaat
het eigenlijk niet over. Burgemeester en Wet
houders hebben in elk geval geen vryheid kun
nen vinden om dezen weg voor rekening van
de gemeente in orde te brengen. Dit moet niet
plaats hebben ten koste der gemeente, want als
l'aai, ^nmaal aan zou beginnen, waar
blyft dan het eind?
De heer WEIJNS vraagt, of het niet moge-
lijk zou zyn, voor den volgenden winter wat
smtels van de gasfabriek beschikbaar te stellen
en als de menschen die dan eens zelf haalden
maken? bracht€n' om een Pa<'Je te
De VOORZITTER: Daartegen bestaat bij
my geen bezwaar.
De heer DE KRAKER: Maar dan moet dat
\ooi andere plaatsen ook toegestaan worden.
By vroegere dergelijke verzoeken voor andere
plaatsen werd afwijzend beschikt.
De OORZITTER: Ook een verzoek tot be
schikbaar stellen van sintels 9
De heer DE KRAKER: Dat blyft hetzelfde,
ik weet wel plaatsen waar het harder noodig
is dan daar en als daarvoor nu ook sintels wor
den beschikbaar gesteld, ben ik er voor.
omdat ik meen, dat alle burgers evenveel recht
moeten hebben.
De OORZITTER: In ieder geval, zou ik
my met bij voorbaat voor de toekomst willen
binden en elk geval op zichzelf onder de oogen
zien. s
De heer VAN DIXHOORN moet zich sclwen
aan de zyde van den heer De Kraker; hij weet
ook al plaatsen, waar het harder noodig zal
zyn dan hier, hij zal die niet noemen, om geen
slapende honden wakker te maken.
De VOORZITTER meent, dat de heer Van
Dixhoorn het toch ook wel niet gewenscht za
achten, om zich nu voor de toekomst te binden
De heer VAN DIXHOORN stemt dat to
lly wil verder nazeggen wat zijn vader w
eens zeide: ze zetten ergens huisjes neer in
een modderpoel en als dit eenmaal geschied is
komen ze bij de gemeente vragen om den boel
op te knappen, terwijl de verkoopers van
bouwgrond de centen opgestreken hebben Het
zou gewenscht zyn, dat ook by het bouwen
buiten de kom den eisch kon gesteld worden.
dat de verkoopers van den bouwgrond eerst het
bouwterrein met bestrating en rioleering in
orde moesten maken. Als het hier echter maar
om het weghalen van wat sintels gaat. zai h"
zich daartegen niet verzetten.
(Wordt vervolgd).