Xj.d maar is er toch °P van in" WEERBERICHT van 25 April. Het weerbericht van het meteonologisch instituut te De Bildt luidl als volgt: Hoogste barometerst. 765.9 Biarritz. Laagste barometerst. 737.4 Stornoway. Verwachting tot den avond van 26 Apr.: Krachtige tot storm achtjge, later afne- mende Zuidelijke tot Westelijke wind, zwaar bewolkt tot betrokken met regen, later opklarend, aanvankelijk veel zachter. A. C. LENSEN's STOOMVAARTMAAT SCHAPFIJ—TER NEUZEN. s.s. ARY vertrok 13 dezer van Rosario naar New-York, s.s. HELENA vertrok 10 dezer van Phila delphia naar Antwerpen. s.s. TERNEUZEN in lading te Port Tal bot voor Sluiskil. SCHEEPVAARTBEWEG1NG. 20 April. Eng. s.s. Elvier, 2065 M3., ledig, van Gent naar Hull. Eng. s.s. Ebbrix, 1214 M3., kolen, van New-Castle voor Gent. Eng. s.s. Lightfoot, 5361 M3., kolen, van New-Castle voor Gent. Zweedsch s.s. Mercia, 3639 M3., kolen, van West-Hartlepool voor Ter Neuzen. Deensch s.s. Signe, 3371 M3., ledig, van Ter Neuzen naar Bon'ess Noorsch s.s. Tango, 1936 M3., ledig, van Ter Neuzen naar Goole. Eng. s.s. Harelda, 3645 M3., stukgoed, van Manchester voor Gent. Eng. s.s. Hunterfield, 4114 M3„ kolen, van Methil voor Gent. Fransch s.s. La Seine, 750 M3„ ledig, van Yarmouth voor Gent. Noorsch s.s. Rudolf, 2616 M3., ledig, van Gent naar Middlesbro. Eng. s.s. Ford Castle, 5333 M3., ledig, van Sluiskil naar New-Castle. Noorsch s.s. Svane, 5013 M3„ ledig, van Gent naar Sunderland. Zweedsch s.s. Joh. Jeanson; 1851 M3„ kolen, van New-Castle voor Gent Duitsch s.s. Werra, 1876 M3„ ledig, van Gent naar Antwerpen. Eng. s.s. Nanset, 1084 M3., kolen van Boston voor Gent. Zweedsch s.s. Smaland, 4981 M3 leditr van Gent naar Cardiff. Eng. s.s. Borthwick, 3182 M3., stukgoed van Antwerpen voor Gent. Eng. s.s. Oakford, 1923 M3., ledig van Gent naar Hull. 21 April. Eng. s.s. Juno, 2562 M3„ stukgoed, van Antwerpen voor Gent. u's" Ga'a> 2826 M3., stukgoed, van Middlesbro voor Gent. Eng s.s. Beauly Firth, 1383.M3„ ledig, van Folkestone voor Gent Deensch s.s Frya, 3482 M3„ kolen, van Cardiff voor Gent. Belg. s.s. Jan van Rijswijck, 6042 M3. kolen, van New-Castle voor Gent. d M°rna> 3898 M3„ kolen, van Port Talbot voor Gent. Nederl. s.s. Gelderland, 5318 M3„ kolen van New-Castle voor Sluiskil. Noorsch s.s. Dagland, 3229 M3„ ledig van Antwerpen voor-Ter Neuzen. Eng. s.s. Oaktown, 1234 M3., stukgoed van Gent naar Invergarden. Eng. s.s. Trentwood, 2237 M3., ledig, van Ter Neuzen naar Goole. Eng. s.s. River Crake, 1892 M3., stukgoed van Goole voor Gent. Eng. s.s. Palmston, 1314 M3„ kolen, van Sandwich voor Gent. Eng. s.s. Freeland, 1625 M3„ kolen, van Goole voor Gent. Noorsch s.s. Fantoft, 2445 M3„ ledig, van Gent naar Cardiff. Noorsch s.s. Papelera, 5290 M3„ ledig van Gent naar Barry. Noorsch s.s. Woerden, 2140 M3„ ledig, van Gent naar Antwerpen. Eng. s.s. Ebbrix, 1214 M3., ledig, van Gent naar Antwerpen. Eng. s.s. Mollou, 387 M3., ledig, van Gent naar Antwerpen. Eng. s.s. Alt, 2840 M3., stukgoed, van Gent naar Goole. Eng. s.s. Falcon, 1910 M3„ stukgoed, van Gent naar Londen. Eng. s.s. Borthwick, 3182 M3., stukgoed, van Gent naar Leith. Eng. s.s. Juno, 2562 M3., stukgoed, van Gent naar Hull. Eng. s.s. River Fisher, 1294 M3„ ledig, van Gent naar Blyth. Zweedsch s.s. Broxvik, 4136 M3„ kolen, van Kingslynn voor Gent. Belg. s.s. Prest. Stevens, 597 M3., ledig, van Gent naar Ostende. Eng. s.s. Harelda, 3645 M3., stukgoed, van Gent naar Belfast. Nederl. s.s. Gelderland, 5318 M3„ ledig, van Sluiskil naar Swansea. 22 April. Eng. s.s. Noss Head, 1418 M3., fosfaat, van Gent naar Aberdeen. Fransch s.s. La Seine, 750 M3., fosfaat, van Gent naar Lossimouth. Eng. s.s. Penrith Castle, 9792 M3„ rest- lading, van Gent naar Antwerpen. Eng. s.s. Shief Arrow, 5925 M3„ ledig, van Gent naar Newcastle. Noorsch s.s. Modena, 3250 M3„ ledig, van Gent naar Immingham. Noorsch s.s. Spind, 3921 M3„ ledig, van Gent naar Newcastle. Belg. s.s. Van Dyck, 6042 M3„ ledig, van Gent naar Newcastle. Fransch s.s. Sarre'bourg, 5670 M3., ledig, van Gent naar Sunderland. Eng. s.s. Palmston, 1314 M3„ ledig, van Gent naar Sandwick. Noorsch s.s. Ophir, 2846 M3„ ledig, van Gent naar Mumbles. Nederl. s.s. Zuid-Holland, 5205 M3., kolen, van Newcastle voor Sluiskil. Nederl. s.s. Johanna, 5882 M3.. kolen, van Dunston voor Sluiskil. Eng. s.s. Mayscott, 4145 M3„ kolen, van Newcastle voor Ter Neuzen. Eng. s.s. Ardgryfe, 2728 M3„ kclen, van Britonferry voor Gent. Eng. s.s. Wheesman, 3946 M3„ kolen, van Newcastle voor Gent. Eng. s.s. Clyde Valey, 1302 M3„ kolen, van Llanelly voor Gent. Deensch s.s. T .M. Werner, 5006 M3„ kolen, van Garston voor Gent. Noorsch s.s. Grado, 1418 M3., hout, van Kragero voor Gent. Eng. s.s. Bedehorrm. -'071 "3.. kolen. van South Shields, voor Gent. -ten van een stukje grasgewas (gedeelte van bastion I van de voormahge vesting Ter Neu zen) welk grasgewas aan den verzoeker bij raadsbesluit ran 1 April 1920 was verpacht voor drie jaar, en welke tennijn dus met 1 April j.l. was verstreken, stellen burgemeester en wethouders voor, overwegende, dat van ver- paehting in het openbaar voor de gemeente geen voordeel is te verwachten, zulks met het oog op de door den pachter in acht te nemen voorwaarden: het grasgewas met ingang van 1 April 1923 weder voor 3 jaren onderhandsch te verpaehten aam Jacobus Pieter Vercouteren alhier, voor f'Sb's jaars, onder de navolgende voorwaarden; 1. de pachter zorgt er voor, dat het voetpad op den vestingwal door ijzerdraad aan palen, zoodanig van het daar binnen gelegen terrein wordt afgesloten, dat het vee niet op dit voet pad kan komen; 2. het vee mag niet op de buitenbeloopen en de buitenbermen worden toegelaten, deze gedeelten van bastion 1 mogen echter worden afgemaaid 3. het gemeentebestuur van Ter Neuzen tiehoudt het recht, dat van wege de gemeente wcrkzaamheden worden verricht op het ver- pachte gedeelte van bastion I, terwijl de pach ter wegens beschadiging van het grasgewas van de gemeente geen schadevergoeding kan eischen; 4. de pacht kan elk oogenblik door de ge meente worden opgezegd, zonder recht op schadevergoeding van de zijde van den pachter. De heer VAN DRIEL vraagt, of bij de ver- pachtvoorwaarden er in voorzien is, dat het pabliek in den zomer kan vertoeven onder de schaduw van de daar nog staande boomen. De VOORZITTER antwoordt bevestigend. Het voorstel wordt aangenomen met alge meene stentmen. 9. Verzoek van J. Harms voor het leggen van een riool in gemeentegrond. Naar aanleiding van een verzoek van J. Harms, om aan zijne woning aan de Dijkstraat, kadastraal bekend sectie L no. 1603 te mogen aanbrengen een zinkput met rioleering, en deze te mogen aansluiten aan het gemeenteriool, stellen burgemeester en wethouders voor, de gevraagde vergunning te verleenen, o.m. onder voorwaarde, dat eene jaarlijksche retributie zal worden betaald van 1,50. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. 10. Verzoek van Adr. van Es om afwijking van art. 10 der bouwverordening. Door Adr. Van Es wordt verzocht hem af- wylring toe te staan van het bepaalde bij arti- kel 10 der bouwverordening, in verband met het verbouwen van zijn woonhuis gelegen aan het Nieuwediep, no. 24. Tengevolge der voor- genomen verbouwing zou het open erf ongeveer 1 M2. kleiner worden dan de verordening eischt, doch achter de woning wordt voldoende licht en lucht behouden, en door de verbouwing zal de woning veel verbeteren. Burgemeester en wethouders stellen in over- eenstemming met het advies der Gezondheids- oommissie voor, het verzoek in te willigen. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. 11. Jaarwedden van de wethouders. Van gedeputeerde staten is een schrijven in- gekomen, d.d. 6 April 1923, waarin zij te ken- nen geven, dat de drang tot bezuiniging, welke gTOisl gaf aan hunne circulaire d.d. 27 Octo ber 1922, no. 29, 3e afd. betreffende herzie- ning del' jaarwedden van de burgemeesters, huD aanleiding geeft, eveneens een nadere regeling van de jaarwedden der wethouders in overweging te nemen. Zij zenden daarbij een concept-regeling en verzoeken voor 15 Mei 's raads advies. De VOORZITTER merkt op, dat deze rege ling, evenals dat bij die der burgemeesters, bet geval was, alleen van toepassing is voor gemeenten met minder dan 7000 inwoners en Ter Neuzen er dus buiten blijft, waarom de raad zicb van het geven van advies onthouden kan Het schrijven wordt met algemeene stemmen voor kennisgeving aangenomen. De heer NOLSON verlaat de vergadering. 12. Verzoek om een steunregeling voor uit- getrokken bouwvakarbeiders. Naar aanleiding van een ad res van F. B. F. Schirris en P. Dieleman, resp. voorzitter en secretaris van den Ter Neuzenschen Besturen- bond, die daarin verzoeken voor de bouwvak arbeiders, nu deze reglementair zijn uitge- trokken een steunregeling in het leven te roe- pen of productief werk te verschaffen; geven burgemeester en wethouders te ken- nen, dat zij moeten voorstellen om op dit ver zoek, evenals zij dit deden met betrekking tot het verzoek der schilders, afwijzend te beschik- ken, daar dit geen crisiswerkloozen betreft en het ten slotte voor de gemeente te bezwarend zou worden om aan iedereen ondersteuning te geven. De heer VAN DRIEL merkt op, dat dit adres laat is ingekomen; hij heeft pas hedgnmorgen gelegenheid gehad, het, met het advies van burgemeester en wethouders even in te zien. De V OORZITTERU kunt voorstellen de behandeling aan te houden. De heer VAN DRIEL wenscht daartoe geen voorstel te doen, omdat er dan tijd verloren gaat. Het betreft hier een groote categorie georganiseerde valide werklieden, en hii is van oordeel, dat men deze niet naar het armbestuur moet verwijzen. Zij zijn voor gewone werk loosheid verzekerd bij hunne kassen, doch thans is het geen normale werkloosheid. In strijd met de stelling van burgemeester en wethouders betoogt hij, dat het wel degelijk crisiswerkloozen zijn. Het is tengevolge van de crisis, dat thans iedereen er van af ziet te bouwen, en dat men wacht op daling der prijzen van bouwmaterialen. Het is dus niets anders dan een gevolg der crisis. De menschen willen wel werken maar kunnen niet, omdat er geen is. Hij zou gaame zien, dat burgemeester en wethouders hun standpunt herzagen en midde- ien beraamden om deze menschen te helpen. De heer DE MEIJER vraagt, hoeveel bouw vakarbeiders er werkloos zijn. De VOORZITTER geeft te kennen, dat dit niet zooveel is als men zou dcnken. Er waren hedenmorgen bij de arbeidsbeurs maar 9 werk- looze bouwvakarbeiders ingeschreven. Hij ver- moedt, dat er wel meer zijn, maar men schijnt ook eenig bezwaar te hebben, zich te laten in- schrijven. Hij zet voorts uiteen, dat burgemeester en wethouders gemeend hebben, hier geen ander standpunt te kunnen innemen, dan zij omtrent net verzoek voor de schilders hebben gedaan. Hy acht deze kwestie eenigszins pijnlijk. omdat Je staking der bouwvakarbeiders wel oorzaak is. dat er hier nogal eenige bouwvakarbeiders an buiten werken. Hij wil niet beweren, dnt, le staking de oorzaak is, van de heerschende Indien het den weg zou op moeten, dat voor ieze menschen een speciale steunregeling werd ontworpen, dan zou men daarin niet alleen 1 ,cie schilders moeten begrijpen, maar „allen" en daar'tegen bestaat, wegens de onafzienbare kosten bezwaar. Hij vindt het ook wel jammer oat de menschen hij het armlbestuur tereeht 'en moeten komen, maar hij meent. dat men we! eemgszms tot dezen toestand gekomen is door zijn eigen wyze van doen. Beter zou het z. i. zyn, als de besturenbond ware gekomen met een verzoek om in de ee meentebestekken een minimumloon op te nemen. De heer HAMELINK: Zoo'n verzoek is er allang, maar dat wordt niet aan de orde ge- steld, dat is zeker in de papiermand tereeht gekomen. De VOORZITTER verklaart zich er niet van bewust te zijn, dat dergelijk verzoek is inge komen. Hij zal het dan echter eens opzoe^ ken. Indien er een minimumloon in de be- stekken is opgenomen, misgaat men de kans, dat er werklieden van buiten tegen een minder loon worden aangenomen. Hij meent, dat er dus veel voor te zeggen is, om te komen tot een loonregeling in de bestekken. Men zal dan weer op het goede pad komen. De heer VAN DRIEL merkt op, dat de sta king niet de schuld is van den toestand, waar in de bouwvakarbeiders verkeeren. Die is hun integendeel gunstig geweest, daar zij tijdens <le staking als zoodanig uitkeering kregen. Ware zulks niet 't geval geweest, dan hadden zij als werkloos zijnde want er was in dt aanvang van 't jaar ook geen werk terstond bij hun werkloozenkas moeten aankloppen en begin Februari reeds uitgetrokken geweest. Dan hadden zij dus reeds vroeger in nood ver- keerd, dan nu, nu ze een poging hebben gedaan om de loonsverlaging van 68 tot 50 cent te voorkomen. Wat de opmerking van den voorzitter be treft, omtrent de wenschelijkheid van het op- nemen van minimumloon in de bestekken, her- innert spreker er aan, dat, toen ter gelegenheid der omlegging van den Scheldedijk zijn fractie daarop aandrong, de voorzitter te kennen gaf, dat dit niet kon, omdat de minister dan voor de werkverschaffing geen subsidie wilde geven. Dan ontstaan toestanden zooals in de Veen- kolonien, waar bij de werkverschaffing eerst 40 cent per uur werd gegeven. Daaiop werd gezegdje krijgt 35 cent en nu schijnt het al verlaagd te zijn tot 20 cent. De VOORZITTER herinnert, dat burgemees ter en wethouders afwijzend hebben gestaan tegenover den minister, toen deze het loon wilde verlagen. Hij herhaalt voorts, dat het verzoek geen crisiswerkloozen betreft en daar- om geen steunregeling voor hen kan ingevoerd worden. De gemeente kan in dit opzicht niet verder gaan, clan zij gegaan is. De heer HAMELINK betoogt ook tegenover den voorzitter, dat men hier met crisiswerk loozen te doen heeft. Er werken hier niet zoo veel arbeidskrachten van buiten, dat, als die weghleven, de bouwvakarbeiders uit de plaats zelf werk zouden kunnen vinden. Dat de sta king geen oorzaak der werkloosheid is blijkt wel daaruit, dat er ook zijn die doorwerkten en nu ook op de straat zitten. De VOORZITTER: Helaas! De heer HAMELINK is van gevoelen, dat het niet aangaat deze menschen naar het arm bestuur te verwijzen. Er wordt alle mogelijke moeite gedaan, om goede ambachtslieden te kweeken, daarvoor worden groote offers ge- bracht. Moet men hen nu, als ze werken wil len en niet kunnen op een minderwaardige wij ze ondersteunen Indien ze van een steunrege ling kijgen, krijgen ze het geld van hunne or- ganisatie, die aan vaste regelen is gebonden voor de uitkeering, waardoor er geen sprake van kan zijn, dat ze worden bevoordeeld. Door het opnemen van een minimumloon in de bestekken meent hij, dat er geen een minder werkloos worden zal. Het motief, dat er door het ontbreken daarvan nu lieden van buiten komen werken, gaat niet op. Er wordt ook gevraagd naar werkverschaf fing, doch met een verzoek, dat aandringt op het uitvoeren van een werk, dat voor de bouw vakarbeiders werk zou verschaffen wordt geen haast gemaakt, het wordt, als zoovele andere zaken, naar burgemeester en wethouders ver- zonden om iberieht en raad. Hij vraagt of de voorzitter zich hedenavond gerust zal kunnen neervlijen in het bewustzijn tegenover deze in noodverkeerende ingezetenen zijn plicht te heb ben gedaan. Hij acht de manier waarop dat verzoek behandeld is onverantwoordelijk. Men moet de menschen niet naar het arm bestuur verwijzen. Misschien krijgen ze er evenveel, maar langs den weg van steunver- leening werkt het veel beter, is de moreele in- druk anders. Indien de voorzitter een voorstel zou doen om steun te verleenen, zouden ze worden ge- steund. Dat het niet geschiedt, is dus voor zijn verantwoording, voor hem en voor de beie'e wethouders. De heer COLSEN zal tegen het voorstel stemmen; ook hij is er meermalen getuige van, dat de aannemers werklieden van buiten aan- nemen en ze schuiven het onderhoud van de werkloozen in de gemeente maar op onzen halt:. De VOORZITTER noemt dat een goedkoope rsdeneering, waarmede men echter voor geen cent verder komt. Hij had de hem toegediende bestraffing kun nen verwachten. De heer Hamelink heeft het oogenblik het college van burgemeester en wethouders aangeklaagd. Het is heel gemak- kelijk, om thans zoo te spreken, Maar ten op- zichte van werkverschaffing voor de bouwvak arbeiders wil spreker er aan herinneren, dqt h de vorige raadszitting mededeeling heeft ge daan van een plan, dat bij de woningbouwver- eeniging bestaat, om nog huizen te gaan bou wen. Men kan echter op die zaken niet voor- uitloopen. Het is wel heel gemakkelijk om in een publieke vergadering beweringen zooals de heer Hamelink er naar voren bracht, te uiten, maar als men de omstandigheden nader bekijkt, valt er wel eens een schuin licht op. Het plan tot het bouwen van woningen is door de woningbouwvereeniging bereids aanhangig gemaakt. Overigens kan spreker niet anders dan aan- neaning van het voorstel van burgemeester en wethouders aanbevelen. Het wordt aangenomen met 7 tegen 4 stemmen. Voor stemmen de heeren Scheele, Van Cad- sand, De Ridder, De Meyer, Geelhoedt, Van Hasselt en De Jager; tegen stemmen de heeren Colsen, Hamelink, Van Driel en Harte. De VOORZITTER sehorst de openbare ver gadering, die overgaat in een zitting met ge- sloten deuren. 13. Omvraag. Bij het weder openbaar worden der vergade ring is de omvraag aan de orde. a. De heer AN CADSAND verzoekt nauwkeuriger toezicht op het onderhoud van der weg in den Vogelschorpolder. b. De heer DE MEIJER vraagt hoe het staat met een verordening betreffende het rij- den van auto's met luchtbanden. De VOORZITTER deelt mede, dat door ge deputeerde staten voorschriften worden voor- bereid. Er heeft daaromtrent een conference plaats gehad met gebruikers van auto's. Ver- moedelijk zullen een volgende vergadering voorstellen kunnen worden gedaan. c. De heer COLSEN vraagt of er al gein- tormeerd is naar den onderhoudsplicht van den weg langs den onderberm van den Oostelijken kanaakhjk langs de spoorbaan van de liin Mechelen—Ter Neuzen. De VOORZITTER antwoordt, dat hierover gesproken is met de opzichter van 's rijks-» waterstaat. Deze zal daaromtrent een onder- zoek mstellen en het herstellen gelasten. De vergadering wordt gesloten GEMEENTERAAD VAN AXEL. Vergadering van Dinsdag 24 April 1923, des voormiddags 10 uur Voorzitter de heer F. Blok, Burgemeester. 1 egenwoordig de leden: J. M. Ogeel C Th van de Bilt, A. E. C. Kruijsse, Ph J. van Dixhoorn, J. Weyns, J. de Kraker, J. Dekker, J. M. Baert, F. Dieleman, J. de Feijter en Al Koster, benevens de waamemende Secretaris. De VOORZITTER opent de vergadering door het uitspreken van het gebedsformulier. Aan de orde komt: 1. Notulen. De notulen der vergadering van 13 Februari 1.1. worden met algemeene stemmen onveran- derd vastgesteld. De heer KOSTER maakt een opmerking om trent de notulen der vergadering van 6 Maart 1.1. Daarin staat vermeld, dat spreker zou voorgesteld hebben aan de frobelschool een extra- subsidie van f 100 te verleenen en dat dit door den heer Van Dixhoorn was gesteund. Het omgekeerde is waar, Het was de heer Van Dixhoorn, die het voorstel deed en spreker heeft het gesteund. Na deze wijziging worden de notulen met algemeene stemmen vastgesteld. 2. Mededeeling en ingekomen stukken. a. Proces-verbaal van de op 28 Maart 1923 door Burgemeester en Wethouders ten kantore van den gemeenteontvanger gehouden opne- ming der boeken en kas, waarbij is gebleken, dat over 't jaar 1922 is ontvangen 174.689,58 en over het jaar 1923 27.478,31, samen f 202.167,89 en dat is uitgegeven over het jaar 1922 144.949,81 en over het jaar 1923 .14.403,87%, samen 149.353,68V2, zoodat meer is ontvangen dan uitgegeven 52.814,20%; het vermoedeiijk restant van het goed slot der re- kening over 1921, dat nog niet op de loopende begrootang is gebracht bedraagt 6849,86, zoodat in kas moest zijn f 59.664,06%, overeen- komende met de vertoonde gelden en gelds- waardige papieren. Aangenomen voor k nnisgeving. b. Een mededeeling van Gedeputeerde Sta ten d.d. 9 Maart 1923, dat het raadsbesluit tot afschaffing der kermis door hen wordt goecl- gekeurd. Aangenomen voor kennisgeving. c. Een schrijven van Gedeputeerde Staten d.d. 29 Maart 1923, waarbij van het bewijs van definitieve vaststelling wordt teruggezonden de rekening der gemeente over clen dienst 1921. Aangenomen voor kennisgeving. d. Het raadsbesluit d.d. 6 Maait 1923, be treffende het verhalen van een deel der pen- sioenbijdragen op de gemeenteambtenaren, voorzien van het bewijs der goedkeuring door Gedeputeerde Staten. Aangenomen voor kennisgeving. e. Een schrijven van Gedeputeerde Staten van Zeeland, d.d. 9 Maart 1923, waarbij wordt bericht, dat blijkens een bericht van den Minis ter van Binnenlandsche Zaken en Landbouw, d.d. 1 Maart 1923 bij kabinetschrijven van 24 Februari 1923, no. 53, de Koninklijke goedkeu ring is verleend aan de verordening op de vee- markt. Aangenomen voor kennisgeving. f. Een schrijven van den Minister van Wa terstaat, waarbij deze bericht, dat het onder- zoek in zake het inrichten eener scheepvaart- verbinding nog niet is beeindigd. Aangenomen voor kennisgeving. g. Een schrijven van het bestuur van den Bond tegen het schenden door het vloeken van Gods Heiligen Naam, verzoekende regelingen te treffen, waarbij het vloeken en ijclel gebruik van Gods Heiligen Naam in woord en geschrift wordt verboden op alle terreinen, waar-de plaatselijke Overheid bevoegd is haar gezag te doen gelden. Aangenomen voor kennisgeving.- h. Een kennisgeving van J. Scheele, dat hij de benoeming tot lid der schatttngscommissie voor de rijksinkomstenbelasting aanneemt. Aangenomen voor kennisgeving. i. De rekening en verantwoording der Ge- zondheidscommissie, gezeteld te Ter Neuzen, over 1922. De ontvangsten hebben bedragen 3223,51, de uitgaven f 1676,93%, goed slot 1546,57%. Aangenomen voor kennisgeving. j. Een verslag van de vereeniging tot op- l'ichting en instandhouding eener ambachts- school te Hulst over het jaar 1922. Aangenomen voor kennisgeving. k. Een dankbetuiging van de weduwe J. A. van yessem voor de belangstelling bij het overlijden van wijlen haar echtgenoot onder- vonden. Aangenomen voor kennisgeving. 1. Het verslag van den toestand der ge meente over het jaar 1922, aangeboden door Burgemeester en Wethouders. Het verslag wordt ter visie gelegd. m. Het verslag van hetgeen in het jaar -922 is verricht met betrekking tot de verbete- ring der volkshuisvesting, aangeboden door Burgemeester en Wethouders. Dit verslag wordt ter visie gelegd. n. Een schrijven van Gedeputeerde Staten van Zeeland, d.d. 16 Maart 1923, waarbij zij berichten bezwaar te maken om voor een enkele gemeente een afwijkende regeling vast te stel len voor de bezoldiging van den gemeente- secretaris. Burgemeester en Wethouders stellen voor nogmaals bij Gedeputeerde Staten aan te' drtngen om, gelet op de tydsomstandigheden, net salaris van den nieuw te bonoemen functio- nans opnieuw te regelen. De VOORZITTER deelt mede, dat dit een voorstel is der meerderheid van het college. Deze was er voor om nogmaals by Gedeputeer de Staten aan te dringen, omdat het hier een nieuwen functionaris zal gelden. De heer WEIJNS juicht het voorstel van Lurgemeester en Wethouders toe. In het schrijven van Gedeputeerde Staten staat, dat ze moeilijk voor een gemeente een afwijkende regeling kunnen vaststellen, hy is bet daar- mede met eens, maar vreest daarom, dat ze het toch niet zullen doen. De heer OGGEL deelt mede, dat de meerder heid van Burgemeester en Wethouders niet kar. inzien welke moeilijkheid daarin gelegen is, aangezien Gedeputeerde Staten voor de onlangs vastgestelde regeling voor de ge- meente-ontvangers toch ook voor verschillende gemeenten zijn afgeweken en dit nu ook weer geschiedt bij de nieuwe regeling voor de jaar wedden der wethouders. De wethouders zijn voorts ook van meening, dat de jaarwedde, die door den gemeenteraad is vastgesteld, voor deze gemeente een flinke beloomng is voor de te verriehten diensten Bovendien, het is nu voor een openstaande runctie. leder die solliciteert weet vooruit waaraan hij toe is en men behoeft niet te solli- citeeren als men de voorwaarden niet voldoende acht Er zijn veel gewichtig-er betrekkingen, die lager gesalarieerd worden. Uit overwegin°- van dat alles stelt de meerderheid van Burge meester en Wethouders voor by Gedeputeerde htaten er ten ernstigste op aan te dringen, als- nog het besluit van den gemeenteraad g-oed te keuren. De VOORZITTER verklaart in het doen van net voorstel niet aan de zijde der wethouders te staan. Hy is met hen wel overtuigd, dat Gedeputeerde Staten zonder eenig bezwaar voor deze gemeente een afwijkende regeling konden voorstellen. Een voonbeeld vindt men daarvoor in de thans toegezonden regeling voor de jaarwedden der wethouders. Tot nu toe werden voor de algemeene regeling der jaar wedden van bepaalde gemeenteambtenaren die op advies van Gedeputeerde Staten worden vastgesteld, de grootste Zeeuwsche gemeenten uvtgeschakeld, Middelburg, Vlissingen, Ter Neuzen, Goes en Zierilczee. Hy acht het echter nu wel eenigszins pijnlijk, dat thans ook voor de gemeente Sas van Gent een bijzondere re geling zal worden getroffen, terwijl 'Axel, de zesde gemeente in Zeeland, by de gewone rege ling begrepen blijft. Hij kan echter niet meegaan met het voor stel, omdat hij van meening is, dat wanneer een college als Gedeputeerde Staten een be sluit neemt, het dit doet na rijpe overweging en op deugdelijke gronden. Hij kan daarom niet inzien, dat, waar ze te kennen geven het raadsbesluit niet te kunnen ^tanvaarden, ze dit thans, waar er zich geen nieuwe gezichtspunten hebben voorgedaan, nader wel zouden doen Ze zullen wederom bezwaar maken. De heer A/AN DE BILT merkt op, dat het den raad wel bekend is, dat Gedeputeerde Sta ten niet gemakkelijk van een ten opzichte der jaarwedden eenmaal ingenomen standpunt zijn af te brengen. Het is echter toch wel moge- lijk, dat, indien de raad bij herhaling komt aan kloppen, ze op den duur toch wel zullen luis- teren. Ze zullen ten slotte toch ook wel reke ning houden met het dalende inkomen der ge meente De heer WEIJNS verklaart, dat het hem bovendien ook een grief is, dat de gemeente- secretaris ten slotte meer tractement krijgt dan de burgemeester. Het moge misschien juist zijn, dat de eerste meer werk te doen heeft, doch daarentegen is de verantwoordelijkheid van den burgemeester veel grooter. De heer VAN DIXHOORN geeft te kennen, dat hij eigenlijk nog een schrede verder zou willen gaan, dan het aangenomen raadsbesluit aangeeft. Hij zou namelijk een oproeping van sollicitanten willen doen met uitnoodiging om zelf het door hen verlangde salaris op te geven. Dat is de eenige juiste goede methode. Waar om moet het aan het eene deel der menschen allemaal toegeworpen worden en waarom moet het andere deel elkaar uitpersen door op elk gebied elkaar te beconcurreeren Betreft he* echter jaarwedden van ambtenaren, dan komt de regeering en zegt van boven af: zooveel moet hij helpen! Spreker maakte zich sterk, dat als in den door hem bedoelden zin een oproe ping geplaatst werd, men een heele rist sol licitanten zou krygen. Waarom moet het eene deel der burgers beschermd worden en het an dere niet? De heer KRUIJSSE merkt op, dat toch geen enkel ambtenaar, die zijn stand respecteert, zoo'n oproeping zou ingaan. Dan kreeg men alleen prullen! De heer VAN DIXHOORN houdt vol, dat er zeer velen zouden komen, zelfs wel van mees- ters in de rechten! A'V De heer KRUIJSSE: Ja, prullen! De heer VAN DIXHOORN: Waarom moet men inschrijven voor het pachten van land of voor een hofstede Ik zou ook deze betrekking bij inschrijving willen vergeven. De VOORZITTER merkt op, dat men, als men die richting uit wilde, toch wel zou moe ten beginnen, met verschillende voorwaarden te stellen, waaraan de candidaten zouden moeten voldoen. De heer DIELEMAN kan niet zeggen, dat de raad van Gedeputeerde Staten veel medewer- king krijgt in zaken van bezuiniging. Hij meent, dat een aanvangsjaarwedde van 3000. opklimmende tot f 3600 voor deze gemeente er wel mag wezen. Hij stemt er mede in, om nogmaals te trachten, de goedkeuring van het raadsbesluit te verwerven. Ze zullen de billijkheid daarvan toch moeten inzien en toe- stemmen. Waarom zou voor deze gemeente geen afzonderlijke regeling kunnen worden ge troffen? Hij juicht het voorstel van Burge meester en Wethouders toe, hy wil nogmaals aandringen, al is het ook dat hij weet. dat Ge deputeerde Staten niet gauw van hun stuk af gaan. Het voorstel wordt aangenomen met alge meene stemmen. De heer KRUIJSSE motiveert zijn stem voor door te zeggen, dat het nu toch niet meer helpt.' o. Een adres van A. Al. Witte Johz. en 13 anderen, alien wonende in de buurtschap Ma- grette, die daarin te kennen geven, dat de weg, van den Provincialen weg, langs de huizen waar adressanten wonen, in zeer slechten toe stand verkeert, zoodat deze weg, vooral in het regenseizoen bijna onbegaanbaar is; dat deze toestand naar de bescheiden van adressanten alleen te verbeteren is door een verharden weg aan te leggen; dat deze aanleg zeker zeer zou worden toe- gejuicht door de ouders van de schoolgaande kinderen, die dezen weg moeten passeerer; waarom adressanten zich tot den raad wen- den met beleefd verzoek zyn aandacht aan deze zaak te willen wijden. Burgemeester en Wethouders stellen voor op dit verzoek afwijzend te beschikken, aan gezien het onderhoud van dien weg aan den polder behoort. De heer WEIJNS betwijfelt, of dit laatste wel het geval is. Hij dacht, dat het een weg is, die op particulier terrein ligt, doch nu als publieke weg gebruikt wordt. Aan den anderen kant is het juist, dat de toestand in den winter onhoudbaar is. Als het particulier eigendom is, is het echter moeilijk, om hierin tusschen beide te komen. De heer DEKKER zegt, dat deze weg nooit aan een polder heeft behoort, het is een dood- loopende weg. De FOORZITTER deelt mede, dat Burge meester niet beter weten, of het is een weg die in onderhoud is bij een polder. Maar, daar gaat het eigenlijk niet over. Burgemeester en Wet houders hebben in elk geval geen vryheid kun nen vinden om dezen weg voor rekening van de gemeente in orde te brengen. Dit moet niet plaats hebben ten koste der gemeente, want als l'aai, ^nmaal aan zou beginnen, waar blyft dan het eind? De heer WEIJNS vraagt, of het niet moge- lijk zou zyn, voor den volgenden winter wat smtels van de gasfabriek beschikbaar te stellen en als de menschen die dan eens zelf haalden maken? bracht€n' om een Pa<'Je te De VOORZITTER: Daartegen bestaat bij my geen bezwaar. De heer DE KRAKER: Maar dan moet dat \ooi andere plaatsen ook toegestaan worden. By vroegere dergelijke verzoeken voor andere plaatsen werd afwijzend beschikt. De OORZITTER: Ook een verzoek tot be schikbaar stellen van sintels 9 De heer DE KRAKER: Dat blyft hetzelfde, ik weet wel plaatsen waar het harder noodig is dan daar en als daarvoor nu ook sintels wor den beschikbaar gesteld, ben ik er voor. omdat ik meen, dat alle burgers evenveel recht moeten hebben. De OORZITTER: In ieder geval, zou ik my met bij voorbaat voor de toekomst willen binden en elk geval op zichzelf onder de oogen zien. s De heer VAN DIXHOORN moet zich sclwen aan de zyde van den heer De Kraker; hij weet ook al plaatsen, waar het harder noodig zal zyn dan hier, hij zal die niet noemen, om geen slapende honden wakker te maken. De VOORZITTER meent, dat de heer Van Dixhoorn het toch ook wel niet gewenscht za achten, om zich nu voor de toekomst te binden De heer VAN DIXHOORN stemt dat to lly wil verder nazeggen wat zijn vader w eens zeide: ze zetten ergens huisjes neer in een modderpoel en als dit eenmaal geschied is komen ze bij de gemeente vragen om den boel op te knappen, terwijl de verkoopers van bouwgrond de centen opgestreken hebben Het zou gewenscht zyn, dat ook by het bouwen buiten de kom den eisch kon gesteld worden. dat de verkoopers van den bouwgrond eerst het bouwterrein met bestrating en rioleering in orde moesten maken. Als het hier echter maar om het weghalen van wat sintels gaat. zai h" zich daartegen niet verzetten. (Wordt vervolgd).

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1923 | | pagina 3