SCHEEPVAARTBEWEG1NG. 1 Februari. Eng. s.s. Falcon, 1910 M3., stukgoed, van Londen voor Gent Belg. s.s. Isabella, 1044 M3., ledig, van Londen voor Gent. Fransch s.s. Brotonne, 3013 M3., erts, van Brest voor Gent. Eng. s.s. Ouse, 2841 M3., stukgoed, van Goole voor Gent. Eng. s.s. Merville, 2930 M3., kolen, van Goole voor Gent. Eng. s.s. Clapham, 2160 M3., ledig, van Gent naar Leith. Eng. s.s. Saltoun, 2034 M3„ stukgoed, van Gent naar Leith. 2 Februari. Noorsch s.s. Havtor, 4041 Mi., fosfaat, van Pomaron voor Gent. Eng. s.s. Fernande, 3711 M3., kolen, van Goole voor Gent. Eng. s.s. Gen. Have lock, 2073 M3„ stuk goed, van Newcastle voor Gent. Ned. s.s. Rijn, 5564 M3., fosfaat, van Tunis voor Gent. Noorsch s.s. Stensaas, 3843 M3., kolen, van Port Talbot voor Gent. Eng. s.s. Corcove, 7739 M3., ledig, van Gent naar West Hartlepool. Noorsch s.s. Biri, 2661 M3., ledig, van Gent naar Sea Ham. i Zweedsch s.s. Use, 1207 M3., ledig, van Gent naar Rotterdam. Eng. s.s. Simonside, 2343 M3., ledig, van Gent naar Goole. Eng. s.s. Harelda, 3645 M3., stukgoed, van Gent naar Liverpool. Eng. s.s. Primo, 3537 M3„ ledig, van Gent naar Newcastle. Fransch s.s. Saint Basil, 7768 M3., ledig, van Sas van Gent naar Newport. Noorsch s.s. Brio, 4065 M3„ ledig, van Gent naar Antwerpen. Eng. s.s. York, 3202 M3., stukgoed, van Antwerpen voor Gent. 3 Februari. Eng. s.s. Avocet, 3985 M3., stukgoed, van Gent naar Belfast. Noorsch s.s. Tempo, 1778 M3., ledig, van Gent naar Antwerpen. Belg. s.s. Rosa, 3121 M3., kolien, van Leith voor Gent. Belg. s.s. Rubens 6304 M3., kolen, van Boston voor Gent. Eng. s.s. Aintree, 3319 M3., kolen, van Newcastle voor Gent. Deensch s.s. Inge Maersk, 4229 M3., vlas, van Reval voor Gent. Zweedsch s.s. Torfred, 1782 M3., ledig, van Gent naar Goole. Eng. s.s. 'Malon, 1394 M3., fosfaat, van Gent naar Newport Mon. Eng. s.s. Falcon, 1910 M3., stukgoed, van Gent naar Londen. Eng. s.s. Ouse, 2841 M3., stukgoed, van Gent naar Goole. Eng. s.s. Gen Havebck 2073 M3„ stuk goed, van Gent naar Newcastle. Grieksch s.s. GrysaUis, 1290 M3., ledig, van Caen voor Gent. 4 Februari. Eng. s.s. York, 3202 M3., stukgoed, van Gent naar Hull Eng. s.s. Fernande, 3711 M3., ledig, van Gent naar Goole. Belg. s.s. Isabella, 1044 M3., fosfaat, van Gent naar Teignemouth. Eng. s.s. Croxdafe, 3635 M3., kolen, van Newcastle voor Gent. Eng. s.s. Mickleton, 2199 M3., koifen, van Goole voor Gent. Eng. s.s. Cromarty Firth, 1805 M3., ko len, van Boston voor Gent. Eng. s.s. King Fisher, 818 M3., kolen, van Londen voor Gent. Zweedsch s.s. Vickfred, 1058 M3., le dig, van Calais voor Gent. Belg. s.s. Van Dyck, 6042 M3., kofen, van Newcastle voor Gent. Duitsch s.s. Annen, 1291 M3., steenen, van Lvsekill voor Gent. Eng. s.s. Yokefleet, 2327 M3., kolen, van Goole voor Gent. Eng. s.s. Wander, 368 M3., ohe, van Londen voor Gent. Eng. s.s. Derwent, 2349 M3., stukgoed, van Goole voor Gent. Spaansch s.s. Lolin, 10679 M3., pirytes, van Huelva voor Gent. 5 Februari. Noorsch s.s. Hubro, 5032 M3., kolen, van Newcastle voor Gent. Eng. s.s. Olarus, 3161 M3., kolen, van Newcastle voor Gent. Eng. s.s. Elvet, 3648 M3., kolen, van Newcastle voor Gent. Eng. s.s. Kenrix, 1958 M3., kolen, van Goole voor Ter Neuzen. Eng. s.s. Paliki, 4465 M3., kolen, van Ayr voor Gent. Noorsch s.s. Stensaas, 3843 M3., ledig, van Gent naar Newcastle. 6 Februari. Eng. s.s. Wander, 368 M3., ledig, van Gent naar Londen. Eng. s.s. Kenrix, 1958 M3., ledig, van Ter Neuzen naar Hull. Eng. s.s. Ousel, 4355 M3., stukgoed, van Liverpool voor Gent. Eng. s.s. Mellanaar, 1366 M3., ledig, van Ostende voor Gent. Eng. s.s. Natuna, 2143 M3., led'g, van Antwerpen voor Gent. Eng. s.s. Galtee, 1598 M3., ledig, van St. Brieux voor Gent. Eng. s.s. Mickleton, 2199 M3., ledig, van Gent naar Goole. Eng. s.s. Egremont Castle,, 14982 M3., ledig, van Gent naar Liverpool. Eng. s.s. Derwent, 2349 M3„ stukgoed, van Gent naar Goole. Fransch s.s. Sevre, 10440 M3., fosfaat, van Antwerpen voor Gent. Zweedsch s.s. Rubfred, 2546 M3., ledig, van Portsmouth voor Gent. Belg. s.s. Rubens, 6304 M3., ledig, van Gent naar Newcastle. Deensch s.s. Inge Maersk, ,4229 M3., le dig, van Gent naar Bfvth. Dat verhaal van die 6 gemeten kan hij wel aannemen, men moet in het oog houden, dat die fabriek te Dinteloord veel te grootsch is op gezet en zij die er aan het hoofd staan zijn geen practische menschen. We hebben hier in den regel ook kleine vlas sers. Nu kunnen die ook niet werkcn, maar anders kunnen die ook voordeeliger werken •dan de fabrieken. Ze werken desnoods met hun geheele gezin 14 uren per dag, terwijl een fa- brikant aan den 8urendag gehouden is. Maar a kan nu de huisindustrie werken, dat betreft dan hier en daar een gezin, maar daar schieten tientallen andere gezinnen niet mede op, wier kostwinners in de fabriek zouden kunnen wer ken, indien die konden geexploijeerd worden. met iedereen is in de gelegenheid om zelf vlas te gaan bewerken. Waren er in Schouwen, meer in het bijzonder op Dreischor, ook fa brieken, ze zouden dan ook wel om bescherming sehreeuwen. Die huisindustrie kan nu toch ook maar loonend zijn door zoo'n groot aantal uren werken, en iedere huisindustrie kan goed- kooper werken dan een fabriek of degelijk in- gerichte werkplaats. Spreker geeft voorts te kennen, dat de commissie heeft gemeend zich afzijdig te moeten houden en belanghebbenden uit de ver schillende hierbij betrokken groepen te moeten hooren, om, met hetgeen deze zouden mede- deelen. winst te kunnen doen. De commissie k n voor deze vergadering niet meer bljeen- komen om een conclusie te nemen en daarom heeft hij gemeend het resultaat der bijeen- komst aan de Kamer te moeten meedeelen, daar hij het gewenscht acht, dat zonder uit- stel een poging wordt aangewend om de vlas- industrie te hulp te komen. De toestand is nog veel verslecht, de ma laise is niet alleen doorgedrongen in Zeeuwsch- Ylaanderen, maar ook in Friesland en Gronin- gen. De valuta heeft haar parten gespeeld. Het is voor de vlasteelt een slecht jaar ge- geweest, maar er is toch nog een void >ende voorraad goed vlas, in Friesland was de oogst gedeeltelijk goed. Door de concurrentie is het vorig jaar de prys van het vlas geweldig opgedrever, De Belgen joegen den prijs op, en onze vlassers, die ook vlas wilden koopen, omdat zij het noo- dig hadden, boden daar tegenop. Zoo gaat dat dan. De Belgen kochten echter op voorwaarde van betaling bij de afneming en onze koop- lieden op directe afname. De toestand is thans zoo, dat onze vlassers zitten met een voorraad vlas dien ze veel te duur gkocht hebben, terwijl de Groningsche boeren met't vlas blijven zitten <iat ze aan de Belgen hebben verkocht en dat deze niet af komen halen, zeker niet nu de franc nog lager en lager gaat. De Belgen laten Z' h niet meer zien, nadat ze eerst de prijzen o-hoog gedreven hebben en onze vlassers zijn de dupe van de historie. Daar komt nog bij, dat de banken de credie- ten beginnen te onthouden en het is te vreezen, dat er door deze omstandigheden wel fabrie ken zullen komen, die voor goed van de baan zijn. De fabrikanten ondervinden nu ook geen concurrentie van de kleinindustrie, daar deze evenmin kan werken. Spreker vroeg aan een ter plaatse bekende, wat dan nu de huisin- dustrievlassers van St. Jansteen uitvoeren. Het a.-itwoord was, dat velen in Belgie en Frank- rijk werken, en ook een deel aan het leuren is, of andere dingen doet, doch dat wel te ver- vrachten is, dat velen van hen niet meer als vlassers zullen herbeginnen, ze hebben te sterk geconcurreerd en missen het voor hen noodige geringe kapitaal. Spreker deelt nog mede, dat een schrijver was ingekomen van de afdeeling Oostburg der -Z. L. M., waarin werd verklaard, dat het be- stuur zeer sympathiseerde met het doel der eonferentie, omdat de commissie daardoor een beeld zou kunnen krijgen van hetgeen het vlas voor de daarbij betrokken partijen beteekent. De Commissie heeft ten slotte ook een be- rekening gekregen van een landbouwer en een vlasser, die verschillend zijn opgezet, doch maar enkele guldens uiteenloopen en vlassers hebben aan spreker verzekerd, dat ze kans zien a - ze voor de daar aangegeven prijzen vlas kannen koopen, dat loonend te kunnen verwer- Joen. Ook zijn eigen ervaring is aldus. Er is gesproken over een uitvoerverbod. Spreker beschouwt dit als een uiterste conse- quentie, voor het verleenen van steun, maar als er geen ander middel mogelijk is, zal men dit naar zijn meening ook moeten aandurven. Hy erkent, dat daaraan risico vast zit, om- -t men kans heeft van represailles, het is niet gemakkelijk. Daarom heeft de commissie in ieze ook nog geen advies kunnen geven. Er -;sn echter op verschillende manieren hulp ver- leend worden, hetzij door een uitvoerverbod, of door een toeslag op het loon, ook door het -erleenen van credieten. Dat kan misschien de industrie weer in gang komen, en een aan tal menschen aan het werk worden gezet. Hij meent, dat de Kamer echter na de ver- - nillende uiteenzettingen wel zal overtuigd zijn, dat de omstandigheden zoo<lanig zijn, dat er iets moet worden gedaan. De heer NOLSON geeft te kennen, dai hn ie eonferentie van de Commissie met belang- ebbenden toch den mdruk heeft gekregen, dat het grootsto deel der landbouwers zich met hand en tand zou verzetten tegen een uitvoer- erbod, omdat ze vreezen, dai, de prijzen daar door zouden worden gedrukt, en hij gelooft, :at die yrees niet ongegrond is, en het doel ;er fabrikanten is. om zoo goedkoop mogelijk '-ap te krijgen. Zijn meening is, dat ten slotte e vlasindustrie niet mag worden bevoordeeld ten koste van den producent en gelooft niet, dat de Kamer succes zou hebben, indien ze in die richting een poging wilde wagen. De heele reschiedenis is, dat de fabrieken nief tegen de huisindustrie op kunnen. Er wordt nu wel gezegd, dat de huisindustrie in Zeeuwsch- laanderon verdwenen is, maar of dit Belgie ook het geval is, betwijfelt hij. Er zit in de fabrieken een te groot kapitaal. Dit is -immer meer rendeerend te maken. De fabri kanten zullen daarvan een groot deel moeten afschrijven. Indien de vergadering er iets voor voelt, om '•n poging aan te wenden, teneinde het moge- hjk te maken, dat de fabrieken weer zouden kunnen werken, zou dit naar zijn meening noeten geschieden door te verzoeken het ver -enen van credieten op voordeelige voor- "aarde en door het toekennen van toeslag op de loonen. De heer DE VRIEZE wijst er op, dat de neer De Feijter te kennen gaf, dat de fabri kanten niet kunnen werken, omdat ze hun -rondstof in Groningen feitelijk te duur heb- *'en aangekocht. Waar thans vooropgezet wordt de bedoeling werk te verschaffen, zou- ('e fabrikanten dan misschien het meest •ebaat zijn door een uitvoerpremie op gezwin- •"eld vlas, dan konden ze aan het werk gaan De heer VAN WAESBERGHE betoogt, dat .et alien de kleine vlassers maar ook de vlas- abrikanten bij een uitvoerverbod voordeel ouden hebben. Wie er echter de dupe van zou- en worden, dat zijn de landbouwers. Het is met de meeste fabrikanten zoo gesteld, dat ze n den beginne slechts matig zullen kunnen erken, gezien hun financieelen toestand. De kleine vlassers zijn niet in staat al het geteelde las te yerwerken, en het is wel noodig, dat er ook fabieken aan den gang kunnen gaan. Zoo- -1s spreker zeide, acht hij een uitvoerverbod niet in het voordeel van den landbouw, maar ij acht toch ook bescherming van de industrie noodzakelijk. Indien dit geschieden kon door het verleenen van een toeslag op het loon of door het geven van een uitvoer-premie zou hij wenschen, dat de Kamer het daarheen trachtte te sturen Dat de vlasindustrie weer op dreef kan komen, is een algemeen belang. De heer DE FEIJTER wijst er, in verband met de geopperde bezwaren tegen een uitvoer verbod op, dat blijkens de berekening van den landbouwer vlas van f 10 per 100 K. G. voor den teeler loonend is en nog voordeeliger uitkomt dan het teelen van suikerbieten. Als de boer daarvoor verkoopen kan, welk bezwaar kan daartegen zijn Wanneer er aan een product verdiend wordt, komt er concurrentie, maar nu wordt er niets verdiend, men kan nu voor 1 en 2 cent per K. G. zooveel vlas koopen als men maar wil, maar als men nu 100.000 K. G. koopt verdient men er misschien maar f 50 aan. Daardoor wordt de risico van het koopen te groot. Er zijn ook verschillende landbouwers, die, wanneer ze meenen niet genoeg voor hun vlas- stroo te kunnen krijgen, het zelf kunnen ver- werken. Er bestaat ook gelegenheid om het vlas in loondienst te laten verwerken. Dan krijgt de landbouwers alles wat het product kan opleveren, dan betaalt hij alleen het loon voor het bewerken. Er is een fabrikant die het afgeloopen jaar zeer veel vlas in loondienst voor anderen heeft bewerkt. Spreker kan niet inzien, dat de landbouwers door een uitvoer verbod zouden worden gedupeord. Het klinkt echter hard „een uitvoerverbod". Spreker constateert, dat indien in het begin van 1922 de oogst van het jaar te voren niet naar Belgie was uitgevoerd. alle fabrieken hadden kunnen werken, en alle menschen er ook hun brood aan zouden verdiend hebben. Het vlas is toen echter naar Belgie gegaan en hier zit men thans met de gebakken percr. Belgie heeft het vlas weer van de hand gedaan en heeft nu ook niets. Resumeerende meent hij, dat bij een ullvoer- verbod de landbouwers een even groot bedrag van hun vlas zullen krijgen dan nu of dat zij het anders zelf kunnen laten afzwingelen. De heer VAN DE WALLE merkt op te hoo ren spreken over toeslag op het loon en uit voerpremie, maar als men de groot-industrie op die wijze zou steunen, zou men dat ook b de klein-industrie moeten doen. De heer DE FEIJTER noemt een uitvoer premie onmogelijk; niet alleen is daarvoor geld noodig, maar de Minister zal ook aanstonds zeggen, dat hij geen geld heeft om de noodige ambtenaren te betalen, die hij alsdan aan de grens zal moeten stationneeren, voor de noo dige bewaking. En nu kan men wel zeggen, dat men het buitenland de uitvoerpremie moet laten betalen, maar dat gaat ook niet, als de prijs dan te duur wordt. De heer DE VRIEZE noemt het te dwaas om alleen te loopen, om te gaan beweren, dat men by het uitloven eener uitvoerpremie voor vlas zooveel ambtenaren zou moeten aanstellen. Men had zich toch alleen te voorzien van een certifiaaat van oorsprong of geleidebiljet van den ontvanger, als bewijzen voor het verkrij- gen der uitvoerpremie. Die geopperde bezwa ren behoeven geen bezwaar te zijn. Men ver- schuilt zich bij de verdediging van maatrege- len achter de werkloosheid, maar dan zou men toch kunnen werken en de menschen een vol- doend loon kunnen uitkeeren. De heer DE FEIJTER voert hiertegen aan, dat zijn beweren omtrent die meerdere kom- miezen aan de grens in 't geheel niet tlwaas is. Denkt de heer De Vrieze, dat men ei1 eenvoudig toe zou bepalen hier vlas te bewer ken en daarvoor zijn premie bij den ontvanger te gaan halen? Er zou dan aan de grens weer wat te verdienen vallen en er zou wel getracht worden Belgisch vlas over de grens te brengen, om dat weer als Nederlandsch vlas uit te voe- ren en er premie voor te krijgen. En nu mag men wel denken dat vlas smokkelen niet zoo gemakkelijk gaat of de moeite niet loont, maar men zou als men het wist verstomd staan over de hoeveelheid vlas die de laatste jaren reeds gesmokkeld is. De heer VAN DE WALLE komt er nog op terug, dat, als alleen de groot-industrie zou gesteund worden, alles van de klein- naar de groot-industrie zou overloopen. De heer VAN 't HOFF meent, dat dit wel zoo zou hehooren, want dan zou de klein-indu strie ook wel wat geremd worden met zijn werkdagen van 14 uren, daar kan de groot-in dustrie met zijn 8 uur per nag niet tegen op, en toch is er zonder fabrieken geen industrie bestaanbaar. De VOORZITTER merkt op, dat het niet al leen de vlasindustrie is, cue in ons land in moeilijkheden verkeert, maar meerderen heb ben te worstelen met malaise. Indien we onze blikken echter wenden naar Belgie, is het daar heel anders. Hij was dezer dagen in Gent en vemam daar, dat alle garen- fabrieken volop werk hebben, dat zij met vol personeel niet alleen nacht en dag maar ook des Zondags werken. De fabrikanten schrij- ven dat toe aan de bescherming die zij ge- nieten. Bij ons bestaat vrijhandel, maar de geheele industrie valt stil. Ook spreker is in beginsel voor vrijhandel. Hij beschouwt alle reglemen- teering als een soort belemmering, maar er is een spreekwoord dat zegt: als 't getij verloopt, moet men de baleens verzetten, en naar hij ge looft wordt het hoog tijd, dat in dit opzicht de bakens verzet worden. Ook in de onderhavige kwestie behoort iets te worden gedaan. De vraag is nu. hoe kan dit geschieden, zonder dat de eene zingt en de andere schreit? Hoe kunnen we de fabrikanten helpen, zonder de landbouwers sehade te berokkenen. Hij meent, dat het aanbeveling zou verdie nen, den Minister van Arbeid den toestand bloot te leggen en de vraag te stellen: Excel- lentie, kunt u geen middelen beramen, opdat de fabrieken weer in gang kunnen worden gezet. De eene zal gemakkelijker eene beslising kun nen nemen dan de ander. Spreker geeft in overweging, thans geen be- slissing te nemen, doch het Bureau op te dra- gen met in aanmerking neming van het ge- sprokene in gezegden geest een schrijven aan den Minister in concept te brengen en dit aan de leden in afschrift toe te zenden, opdat het later kan worden vastgesteld. De heer DE FEIJTER kan voor een groot deel met dit voorstel instemmen, maar heeft bezwaar tegen het laatste, omdat dit uitstel beteekent. Nu weet hij wel, dat in dit geval uitstel geen afstel zal zijn, maar eer de Kamer opnieuw vergaderd zijn we vermoedelijk weer eenige maanden ouder en in verband met de omstandigheden is lang uitstel niet wenschelyk. De VOORZITTER zegt "toe, dan met het oog op deze kwestie uiterlijk eind Februari eene vergadering te zullen beleggen. De heer DE FEIJTER kan er zich dan wel bij neerleggen. De Kamer vereenigt zich met het denkbeeld van den Voorzitter. 30. Kennisgevingen van met de Provinciale stooinboot aangevoerde goederen. De heer DE VRIEZE deelt mede, dat hem verzocht is, in het belang van de handelaars alhier te wijzen op de moeilijkheid die schijnt te bestaan om met de Provinciale stoombooten aangevoerde goederen zelf te kunnen afhalen. Tot een gewicht van 100 K.G. worden de goe deren vry thuis besteld en is het bestelloon in de vracht begrepen, doch er zijn handelaren die hun zendingen van hooger gewicht zelf wenschen af te halen of te doen halen. Hij heeft hier bij zich beurtvaartadressen behoorende bij zendingen, v/.uuop staat aan gegeven, dat de geadressecrdc zelf de zending zal afhalen en verzocht v/crdt hem teiefoiusch met het arriveeren der zending in kennis te stellen. Dat doet de agent alhier echter niet, maar zendt een besteller met een briefje, waar- voor dan zooals uit door spreker overgelegde kwitanties van 4 en 11 December 1.1. blijkt 50 tot 65 cent moet worden betaa'.d. In den geval schijnt zelfs te zijn geweigerd de goederen af te geven en werden die eenvoudig thuis ge- bracht. Spreker acht zulke handelingen in strijd met de belangen van den handel en zou ook gaame vernemen, op grond van welke be- palingen zoo'n hoogen prijs voor die kennis gevingen worden gevraagd. De heer VAN MELLE deelt mede, dai. zijne maatschappij te Breskens de voor haar per Provincial en stoombootdier. st aangevoerde zen dingen ook zelf afhaalt. Hij krijgt daarvan be- richt en dat bericht kost 5 cent, daar is niets tegen. Naar zijne meening hadden belang hebbenden daarover terstond bij de cb'rectie moeten klagen. De VOORZITTER is ook van meening, dat zulke klachten moeten gericht worden tot den directeur van den stoombr otdienst, die dan cm onderzoek kan instellen. Eerst wanneer aan de klachten geen gevolg gegeven werd. zou er voor de Kamer aanleiding kunnen zijn ophel- deringen te vragen. De heer DE VRIEZE wil belanghebbcnde 1 dien wenk wel geven, doch meent, dat er a' aan den Directeur geschreven is. Hij vraagt, of er nog geen bericht is, om trent den toestand der los- en laadplaats np het stationsemplacement van den spoorweg MechelenTer Neuzen alhier. De VOORZITTER antwoordt ontkennend. 31. Los- en laadplaats op het stationsempla cement te Hulst. De heer VAN DE WALLE geeft te kennen, dat ook de gelegenheid voor lossen en laden op het station te Hulst zeer veel te wenschen overlaat. Hij heeft een door 23 belanghebben den onderteekend verzoek ontvangen, orr. deze zaak bij de Kamer ter sprake te brengen en legt dit schrijver over. Daarin wordt opge.merlct, dat de zeer vein wagons uit de richting Belgie komende, alda^r worden geplaatst op een punt waar 2 voertui- gen onmogelijk elkaar kunnen nasseeren, zmj- der dat men gevaar loopt dat deze omslaan of er een as breekt, hetgeen reeds voorgekoman is. In dezen toestand is zeer emnkkeliik t~ voorzien. door aanvulbng met grond en bestra- ting der tegenwoordige losplaats. doch boven- dien is er een vierde spoor, dat buiten de bie- tencampagne nooit wordt gebruikt. Worden dg aangevoerde wagons daaron geplaatst. dan is er een prachtige losgelegenheid. Met algemeene stemmen wordt bes'oten aan de spoorwegmaatschappij te verzoeken belang hebbenden in deze te willen tegemoetkr men. 32. Sommatie voor spoorwagons op Zater- dagnamiddag. De heer VAN DE WALLE zou ook willen voorstellen aan de spoorwegm aatschaprpi MechelenTer Neuzen te verzoeken geen som matie te berekenen voor spoorwagons, voor de uren vallende in den Zaterdagnamiddag. Het is niet billijk dat die uren berekend worden, aangezien bij de wet verboden is, alsdar. te werken, en die sommatie loopt nogal op, zoo- dat het voor de ontvangers van goederen een groote schadepost wordt. De heer VAN MELLE merkt op, dat het lossen en laden van waggons op Zaterdag namiddag niet verboden is, dat is transport- arbeiderswerk, en dat mag geschieden. Het ge~ wone personeel van zijn fabriek moet Zater dagnamiddag stoppen, maar als het schip ge- laden moet worden doet dat het deel, dat als transportarbeiders bekend staat. De heer NOLSON merkt op, dat alhier door de transportarbeiders op Zaterdagnamiddag ook gewerkt wordt. De heer VAN DE WALLE deelt mede, dat de ambachtslieden gewoon zijn die wagons met hun eigen knechts te lossen. De heer VAN MELLE meent, dat die trans- portarbeid op Zaterdagmiddag mogen ver- richten. De heer VAN DE WALLE wil die mogeliik- heid niet betwisten, maar de knechts bedanken er in elk geval voor, men kriigt ze er niet toe. Het ware gewenscht, dat de spoorwegmaat- schappii hien'n tegemoet kwam. De VOORZITTER geeft in overweging het verzoek te richten tot de spoorwegmaatschap- py om voor de zendingen bouwmaterialen aan- gevoerd te Hulst de sommatie voor uren in den Zaterdagnamiddag te laten vervallen. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. 32. Toepassing Tabakswet. De heer CATSMAN vestigt de aandacht op een aanschrijving van den Minister van Finan- cien, opgenomen in de Nederlandsche Staats- courant van 10 Januari 1923, no. 7, waarm o.m. wordt medegedeeld, dat na 1 Februari 1923 geen sigaren of sigaretten ongehande- rolleerd worden verkocht, en winkeliers, markt- kooplieden en venters hunne ongebanderol- leerde voorraden hebben op te zenden naar fabieken of entrepots, teneinde deze aldaar van de noodige zegels te worden voorzien. Spreker merkt op, dat dit als het ware niet uitvoerbaar is, want als men heel oude sigaren bezit, kunnen die niet meer van bandjes worden voorzien, die gaan tengevolge van die tewer- king stuk. Dit is echter niet waar hij op spreken wil, maar nu is in die circulaire tevens bepaald, dat zij die sigaren of sigaretten inzenden, van den ryksontvanger waar zij in Juni 1922 aan- gifte deden van hun voorraadsaangifte, 50 terugkrijgen van den toen betaalden accijns, over den voorraad die inmiddels zal blijken te zijn opgeruimd. Nu beweert de inspecteur der directe belas- tingen te Oostburg, dat zij die geen voorraad meer hebben, niets terugkrijgen. Dit kan men ook uit de circulaire lezen, doch hy acht dit dan een groote onbillijkheid. Als iemand des- tijds f 1000 accijns betaalde, zou hij f 500 te rugkrijgen, als hij thans 1 kistje ongebande- rolleerde sigaren inzendt, zijn buurman echter, die dat niet meer kan, zou niets krijgen! De heer THIELMAN deelt mede, dat alhier van wege de belastingambtenaren aan alle handelaren den raacl gegeven wordt, een schrij ven in te zenden, waarin teruggaaf van die 50 van den betaalden accijns wordt ge vraagd. De VOORZITTER beaamt, met de leden, het onbillijke in de door den heer Catsman mede- gedeelde uitlegging. Hij stelt voor den Secre- taris op te dragen bij de inspectie alhier te in- formeeren hoe men daar de circulaire van den Minister uitlegt en vraagt machtiging, als zulks noodig mocht blijken, zich namens de Kamer telegrafisch te wenden tot den Minister van Financien om een billijke oploss;ng te verkrijgen. Met algemeene stemmen wordt die machti ging verleend. 33. Tijdstip van aanvang der vergadering. De heer VAN 't HOFF wijst er op, dat de vergadering tegen 2 uur wordt uitgeschreven. Hij vraagt of dat niet 3 uur zou kunnen zijn dan heeft hij en ook de heer Oggel gelegen heid om met den trein te komen, en dit zal ook wel zoo zijn met de heeren uit Hulst. De VOORZITER heeft daartegen pcrsconlyk geen bezwaar, hij weet echter met hoe dit voor de andere heeren uitkomt, daar de vergadering gewoonlijk een uur of 3 in beslag neem'c, wordt het dan nogal laat. De heer VAN MELLE heeft wel eenig be zwaar als de vergadering veel later zou ein- digen, daar hij 's Zaterdags ook nog verschil lende werkzaamheden heeft te verr,chten. De VOORZITTER wil het verschil deelen en de vergadering uftschrijven tegen half drie, dan meent hij dat de heeien die met den trein uit de richting Hulst komen ook tegenwoordig kunnen zijn. 34. Opheffing kantongerecht te Oostburg en te Hulst. De heer RISSEEUW geeft te kennen, dat zijn aandacht is getrokken door een bericht in de bladen, dat het in de bedoeling ligt het kantongerecht te Oostburg op te heffen en eenigen tijd geleden werd ditzende bench4, om trent dat te Hulst. Dit zal een groot ongerief scheppen voor de bevolking der omgeving waar die kantongerechten thans gevestigd zijn, als deze voor voogdenbenoemmg e.d. alle naar Ter Neuzen moeten komen. Men weet hoe moeiiijk de communicatie uit sommige deelen van Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen met Ter Neuzen is. Hij weet niet, of daaraan wat zal te doen zijn. De SECRETARIS heeft reeds geruimen tijd geleden vernomen, dat het in de bedoeling lag, die 2 kantongerechten op te heffen, omdat er weinig te doen was en uit oogpunt van bezuini- ging. Zoo komt naar hij vermeent ook de rechtbank te Zierikzee voor opheffing in aan merking, uit hetzelfde oogpunt. Het moet echter een groot ongerief worden voor de bevolking der betrokken streek. Hij herinnert aan den tijd, dat de kantonrechter uit Hulst, tevens waarnemend kantonrechter te Ter Neuzen was. Deze was meestal een dag of vier in de week hier, het schijnt dat scheeps- zaken nogal dikwijls zijn aanwezigheid ver-- eischten. Nu is het de vraag, of het Departement van Justitie eene regeling zou kunnen treffen, dat toch en te Hulst en te Oostburg op gezette dagen door den kantonrechter zitdag zou kun nen worden gehouden al ware het dan maar alleen voor de behandeling van burge.rlijke zaken als door den heer Risseeuw bedoelt. Mogelijk zou alsdan ter plaatse ook gevestigd kunnen blijven een waarnemend kantonrech ter, die in sommige gevallen zou kunnen op- treden, ten gerieve der bevolking. Erkend moet worden, dat vcoral uit het westelijkste deel van Zeeuwsch-Vlaanderen de reis naar hier niet gemakkelijk verloopt, door minder goede aansluitingen van de trams. De heer RISSEEUW geeft te kennen een dergelijke oplossing op het oog te hebb<m. De heer VAN WAESBERGHE meent ook, dat op die wijze een deel van het te verwach- ten ongerief zou wonden weggenomen. De VOORZITTER stelt voor, een verzoek te richten tot den Minister van Justitie in den door den Secretaris aangegeven zin. Met algemeene stemmgn wordt aldus be- sloten. 35. Postvervoer van Axel naar Sas van Gent. De heer VAN WAESBERGHE wijst er op, dat de post tusschen Axel en Sas van Gent nog steeds geschiedt via Ter Neuzen. Aange zien de treinen van Mechelen en Gent aldaar niet op elkaar correspondeeren, blijven de brie- ven eenige uren te Ter Neuzen liggen en komen met vertraging aan. Indien de verzending van Axel naar Sas van Gent plaats had per Zeeuwsch-Vlaamsche tram dan zou die ver traging niet' plaats hebben. Als om 12,40 uur des middags met de tram uit de Kerkdreef verzonden werd, kwamen de daarmede verzonden brieven in de tweede be- stelling te Sas van Gent, die te 1 uur uitgaat, terwijl diezelfde post bij verzending pel trein eerst te 6.05 uur in Sas van Gent komt. De kosten kunnen niet groot zyn. De af- stand AxelSas van Gent is slechts 5 K.M., er moet 3 cent per K.M. betaald worden, al- zoo 15 cent, voor heen en terug 30 cent. Aan gezien er circa' 300 werkdagen in een jaar zijn is dit voor een postzending f 90 per jaar en f 180 voor twee. Een brief van Westdorpe naar Drie Schou wen maakt den omweg van Sas van GentTer NeuzenAxel. Hij stelt voor, een verzoek te richten tot de betrokken autoriteit om de post tusschen Axel, Westdorpe, Sas van Gent en omgekeerd, per tram te doen geschieden. Met algemeene stemmen wordt aldus be- sloten. 36. Vliegende winkels en minderw aardige artikelen. De heer THIELMAN brengt ter sprake het nadeel dat de winkeliers ondervinden van de z.g. vliegende winkels, die hier komen en in een lokaal uitstallen. Ze verkoopen hier, brengen concurrentie toe aan manufacturen winkels en schoenwinkels en dragen niets in de belasting bij. De eigenaars van de lokalen moesten ze voor dat doel niet afstaan! In Breda heeft de Hanze-vereeniging het weten gedaan te krij gen, dat daar geen een zaalhouder een lokali- teit er voor beschikbaar wil stellen. Hij zou willen voorstellen een schrijven tot den ge- meenteraad van Ter Neuzen te richten, met verzoek een verordening in het leven te roepen, dat de houders dier vliegende winkels ook in de belastingen moeten bijdragen. Ook de marktkooplieden doen schade aan de nering- doenden. De VOORZITTER .merkt op, dat men het er over eens kan zijn, dat uit die verkoopingen in lokalen nadeel ontstaat voor de winkeliers in die artikelen, maar er is weinig tegen te doen. De verkoopers kunnen niet in eenige be lasting worden aangeslagen. Dit zou alleen mogelijk zijn, als ze 90 dagen hier vertoefden, dan kunnen ze als forens worden aangeslagen. Wat de regeling in Breda betreft, dat is een vrijwillig door particulieren getroffen over- eenkomst. De heer DE VRIEZE merkt op, dat, als de heer Thielman de winkeliers in Ter Neuzen voor schade wil behoeden, hij nog een stap ver- der zou kunnen gaan en^trachten ook te ver- bieden, dat de ingezetenen van Ter Neuzen in Gent hun kleeren gaan koopen. De heer THIELMANJa, dat is De SECRETARIS merkt op, dat misschien wel iets te doen is, tegen hetgeen de heer Og gel hem deze week meedeelde. Naar het schijnt wordt er in de grensplaatsen veel geleurd met uit Belgie afkomstige artikelen, die tegen la- geren prijs worden aangeboden, waaronder ook een soort peekoffie. Teneinde daartegen te kunnen concurreeren hebben de Nederlandsche winkeliers ook reeds getracht dat merk pee koffie te betrekken, doch te vergeefs, want, zeide de leverancier: „die voldoet niet aan de eischen der Warenwet". Hier betreft het dus een minderwaardig product, en kan het ge wenscht zijn, het Keuringsbureau te Goes daarop te wijzen. Dit wordt met algemeene stemmen goed- gevonden. De heer DE FEIJTER vraagt, of nu de vlas- commissie als ontbonden kan worden be- schouwd. De VOORZITTER heeft daar straks geen aandacht op gehad, doch nu de Commissie een rapport heeft uitgebracht en de kwestie weer is teruggekomen bij het Bureau, kan de taak der Commissie als geeindigd worden beschouwd en verklaart hij deze ontbonden, onder lank- betuiging aan de leden voor de in die functie bewezen diensten. N iemand meer het woord verlangende, sluit de VOORZITTER de openbare vergadering.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1923 | | pagina 7