SCHEEPVAARTBEWEG1NG.
1 Februari.
Eng. s.s. Falcon, 1910 M3., stukgoed,
van Londen voor Gent
Belg. s.s. Isabella, 1044 M3., ledig, van
Londen voor Gent.
Fransch s.s. Brotonne, 3013 M3., erts,
van Brest voor Gent.
Eng. s.s. Ouse, 2841 M3., stukgoed, van
Goole voor Gent.
Eng. s.s. Merville, 2930 M3., kolen, van
Goole voor Gent.
Eng. s.s. Clapham, 2160 M3., ledig, van
Gent naar Leith.
Eng. s.s. Saltoun, 2034 M3„ stukgoed,
van Gent naar Leith.
2 Februari.
Noorsch s.s. Havtor, 4041 Mi., fosfaat,
van Pomaron voor Gent.
Eng. s.s. Fernande, 3711 M3., kolen,
van Goole voor Gent.
Eng. s.s. Gen. Have lock, 2073 M3„ stuk
goed, van Newcastle voor Gent.
Ned. s.s. Rijn, 5564 M3., fosfaat, van
Tunis voor Gent.
Noorsch s.s. Stensaas, 3843 M3., kolen,
van Port Talbot voor Gent.
Eng. s.s. Corcove, 7739 M3., ledig, van
Gent naar West Hartlepool.
Noorsch s.s. Biri, 2661 M3., ledig, van
Gent naar Sea Ham. i
Zweedsch s.s. Use, 1207 M3., ledig, van
Gent naar Rotterdam.
Eng. s.s. Simonside, 2343 M3., ledig, van
Gent naar Goole.
Eng. s.s. Harelda, 3645 M3., stukgoed,
van Gent naar Liverpool.
Eng. s.s. Primo, 3537 M3„ ledig, van
Gent naar Newcastle.
Fransch s.s. Saint Basil, 7768 M3., ledig,
van Sas van Gent naar Newport.
Noorsch s.s. Brio, 4065 M3„ ledig, van
Gent naar Antwerpen.
Eng. s.s. York, 3202 M3., stukgoed, van
Antwerpen voor Gent.
3 Februari.
Eng. s.s. Avocet, 3985 M3., stukgoed,
van Gent naar Belfast.
Noorsch s.s. Tempo, 1778 M3., ledig,
van Gent naar Antwerpen.
Belg. s.s. Rosa, 3121 M3., kolien, van
Leith voor Gent.
Belg. s.s. Rubens 6304 M3., kolen, van
Boston voor Gent.
Eng. s.s. Aintree, 3319 M3., kolen, van
Newcastle voor Gent.
Deensch s.s. Inge Maersk, 4229 M3., vlas,
van Reval voor Gent.
Zweedsch s.s. Torfred, 1782 M3., ledig,
van Gent naar Goole.
Eng. s.s. 'Malon, 1394 M3., fosfaat, van
Gent naar Newport Mon.
Eng. s.s. Falcon, 1910 M3., stukgoed,
van Gent naar Londen.
Eng. s.s. Ouse, 2841 M3., stukgoed, van
Gent naar Goole.
Eng. s.s. Gen Havebck 2073 M3„ stuk
goed, van Gent naar Newcastle.
Grieksch s.s. GrysaUis, 1290 M3., ledig,
van Caen voor Gent.
4 Februari.
Eng. s.s. York, 3202 M3., stukgoed, van
Gent naar Hull
Eng. s.s. Fernande, 3711 M3., ledig, van
Gent naar Goole.
Belg. s.s. Isabella, 1044 M3., fosfaat,
van Gent naar Teignemouth.
Eng. s.s. Croxdafe, 3635 M3., kolen,
van Newcastle voor Gent.
Eng. s.s. Mickleton, 2199 M3., koifen,
van Goole voor Gent.
Eng. s.s. Cromarty Firth, 1805 M3., ko
len, van Boston voor Gent.
Eng. s.s. King Fisher, 818 M3., kolen,
van Londen voor Gent.
Zweedsch s.s. Vickfred, 1058 M3., le
dig, van Calais voor Gent.
Belg. s.s. Van Dyck, 6042 M3., kofen,
van Newcastle voor Gent.
Duitsch s.s. Annen, 1291 M3., steenen,
van Lvsekill voor Gent.
Eng. s.s. Yokefleet, 2327 M3., kolen,
van Goole voor Gent.
Eng. s.s. Wander, 368 M3., ohe, van
Londen voor Gent.
Eng. s.s. Derwent, 2349 M3., stukgoed,
van Goole voor Gent.
Spaansch s.s. Lolin, 10679 M3., pirytes,
van Huelva voor Gent.
5 Februari.
Noorsch s.s. Hubro, 5032 M3., kolen,
van Newcastle voor Gent.
Eng. s.s. Olarus, 3161 M3., kolen, van
Newcastle voor Gent.
Eng. s.s. Elvet, 3648 M3., kolen, van
Newcastle voor Gent.
Eng. s.s. Kenrix, 1958 M3., kolen, van
Goole voor Ter Neuzen.
Eng. s.s. Paliki, 4465 M3., kolen, van
Ayr voor Gent.
Noorsch s.s. Stensaas, 3843 M3., ledig,
van Gent naar Newcastle.
6 Februari.
Eng. s.s. Wander, 368 M3., ledig, van
Gent naar Londen.
Eng. s.s. Kenrix, 1958 M3., ledig, van
Ter Neuzen naar Hull.
Eng. s.s. Ousel, 4355 M3., stukgoed,
van Liverpool voor Gent.
Eng. s.s. Mellanaar, 1366 M3., ledig,
van Ostende voor Gent.
Eng. s.s. Natuna, 2143 M3., led'g, van
Antwerpen voor Gent.
Eng. s.s. Galtee, 1598 M3., ledig, van
St. Brieux voor Gent.
Eng. s.s. Mickleton, 2199 M3., ledig,
van Gent naar Goole.
Eng. s.s. Egremont Castle,, 14982 M3.,
ledig, van Gent naar Liverpool.
Eng. s.s. Derwent, 2349 M3„ stukgoed,
van Gent naar Goole.
Fransch s.s. Sevre, 10440 M3., fosfaat,
van Antwerpen voor Gent.
Zweedsch s.s. Rubfred, 2546 M3., ledig,
van Portsmouth voor Gent.
Belg. s.s. Rubens, 6304 M3., ledig, van
Gent naar Newcastle.
Deensch s.s. Inge Maersk, ,4229 M3., le
dig, van Gent naar Bfvth.
Dat verhaal van die 6 gemeten kan hij wel
aannemen, men moet in het oog houden, dat
die fabriek te Dinteloord veel te grootsch is
op gezet en zij die er aan het hoofd staan zijn
geen practische menschen.
We hebben hier in den regel ook kleine vlas
sers. Nu kunnen die ook niet werkcn, maar
anders kunnen die ook voordeeliger werken
•dan de fabrieken. Ze werken desnoods met hun
geheele gezin 14 uren per dag, terwijl een fa-
brikant aan den 8urendag gehouden is. Maar
a kan nu de huisindustrie werken, dat betreft
dan hier en daar een gezin, maar daar schieten
tientallen andere gezinnen niet mede op, wier
kostwinners in de fabriek zouden kunnen wer
ken, indien die konden geexploijeerd worden.
met iedereen is in de gelegenheid om zelf vlas
te gaan bewerken. Waren er in Schouwen,
meer in het bijzonder op Dreischor, ook fa
brieken, ze zouden dan ook wel om bescherming
sehreeuwen. Die huisindustrie kan nu toch ook
maar loonend zijn door zoo'n groot aantal uren
werken, en iedere huisindustrie kan goed-
kooper werken dan een fabriek of degelijk in-
gerichte werkplaats.
Spreker geeft voorts te kennen, dat de
commissie heeft gemeend zich afzijdig te
moeten houden en belanghebbenden uit de ver
schillende hierbij betrokken groepen te moeten
hooren, om, met hetgeen deze zouden mede-
deelen. winst te kunnen doen. De commissie
k n voor deze vergadering niet meer bljeen-
komen om een conclusie te nemen en daarom
heeft hij gemeend het resultaat der bijeen-
komst aan de Kamer te moeten meedeelen,
daar hij het gewenscht acht, dat zonder uit-
stel een poging wordt aangewend om de vlas-
industrie te hulp te komen.
De toestand is nog veel verslecht, de ma
laise is niet alleen doorgedrongen in Zeeuwsch-
Ylaanderen, maar ook in Friesland en Gronin-
gen. De valuta heeft haar parten gespeeld.
Het is voor de vlasteelt een slecht jaar ge-
geweest, maar er is toch nog een void >ende
voorraad goed vlas, in Friesland was de oogst
gedeeltelijk goed.
Door de concurrentie is het vorig jaar de
prys van het vlas geweldig opgedrever, De
Belgen joegen den prijs op, en onze vlassers,
die ook vlas wilden koopen, omdat zij het noo-
dig hadden, boden daar tegenop. Zoo gaat dat
dan. De Belgen kochten echter op voorwaarde
van betaling bij de afneming en onze koop-
lieden op directe afname. De toestand is thans
zoo, dat onze vlassers zitten met een voorraad
vlas dien ze veel te duur gkocht hebben, terwijl
de Groningsche boeren met't vlas blijven zitten
<iat ze aan de Belgen hebben verkocht en dat
deze niet af komen halen, zeker niet nu de
franc nog lager en lager gaat. De Belgen laten
Z' h niet meer zien, nadat ze eerst de prijzen
o-hoog gedreven hebben en onze vlassers zijn
de dupe van de historie.
Daar komt nog bij, dat de banken de credie-
ten beginnen te onthouden en het is te vreezen,
dat er door deze omstandigheden wel fabrie
ken zullen komen, die voor goed van de baan
zijn.
De fabrikanten ondervinden nu ook geen
concurrentie van de kleinindustrie, daar deze
evenmin kan werken. Spreker vroeg aan een
ter plaatse bekende, wat dan nu de huisin-
dustrievlassers van St. Jansteen uitvoeren. Het
a.-itwoord was, dat velen in Belgie en Frank-
rijk werken, en ook een deel aan het leuren
is, of andere dingen doet, doch dat wel te ver-
vrachten is, dat velen van hen niet meer als
vlassers zullen herbeginnen, ze hebben te sterk
geconcurreerd en missen het voor hen noodige
geringe kapitaal.
Spreker deelt nog mede, dat een schrijver
was ingekomen van de afdeeling Oostburg der
-Z. L. M., waarin werd verklaard, dat het be-
stuur zeer sympathiseerde met het doel der
eonferentie, omdat de commissie daardoor een
beeld zou kunnen krijgen van hetgeen het vlas
voor de daarbij betrokken partijen beteekent.
De Commissie heeft ten slotte ook een be-
rekening gekregen van een landbouwer en een
vlasser, die verschillend zijn opgezet, doch
maar enkele guldens uiteenloopen en vlassers
hebben aan spreker verzekerd, dat ze kans zien
a - ze voor de daar aangegeven prijzen vlas
kannen koopen, dat loonend te kunnen verwer-
Joen. Ook zijn eigen ervaring is aldus.
Er is gesproken over een uitvoerverbod.
Spreker beschouwt dit als een uiterste conse-
quentie, voor het verleenen van steun, maar
als er geen ander middel mogelijk is, zal men
dit naar zijn meening ook moeten aandurven.
Hy erkent, dat daaraan risico vast zit, om-
-t men kans heeft van represailles, het is niet
gemakkelijk. Daarom heeft de commissie in
ieze ook nog geen advies kunnen geven. Er
-;sn echter op verschillende manieren hulp ver-
leend worden, hetzij door een uitvoerverbod,
of door een toeslag op het loon, ook door het
-erleenen van credieten. Dat kan misschien
de industrie weer in gang komen, en een aan
tal menschen aan het werk worden gezet.
Hij meent, dat de Kamer echter na de ver-
- nillende uiteenzettingen wel zal overtuigd
zijn, dat de omstandigheden zoo<lanig zijn, dat
er iets moet worden gedaan.
De heer NOLSON geeft te kennen, dai hn
ie eonferentie van de Commissie met belang-
ebbenden toch den mdruk heeft gekregen, dat
het grootsto deel der landbouwers zich met
hand en tand zou verzetten tegen een uitvoer-
erbod, omdat ze vreezen, dai, de prijzen daar
door zouden worden gedrukt, en hij gelooft,
:at die yrees niet ongegrond is, en het doel
;er fabrikanten is. om zoo goedkoop mogelijk
'-ap te krijgen. Zijn meening is, dat ten slotte
e vlasindustrie niet mag worden bevoordeeld
ten koste van den producent en gelooft niet,
dat de Kamer succes zou hebben, indien ze in
die richting een poging wilde wagen. De heele
reschiedenis is, dat de fabrieken nief tegen
de huisindustrie op kunnen. Er wordt nu wel
gezegd, dat de huisindustrie in Zeeuwsch-
laanderon verdwenen is, maar of dit
Belgie ook het geval is, betwijfelt hij. Er zit
in de fabrieken een te groot kapitaal. Dit is
-immer meer rendeerend te maken. De fabri
kanten zullen daarvan een groot deel moeten
afschrijven.
Indien de vergadering er iets voor voelt, om
'•n poging aan te wenden, teneinde het moge-
hjk te maken, dat de fabrieken weer zouden
kunnen werken, zou dit naar zijn meening
noeten geschieden door te verzoeken het ver
-enen van credieten op voordeelige voor-
"aarde en door het toekennen van toeslag op
de loonen.
De heer DE VRIEZE wijst er op, dat de
neer De Feijter te kennen gaf, dat de fabri
kanten niet kunnen werken, omdat ze hun
-rondstof in Groningen feitelijk te duur heb-
*'en aangekocht. Waar thans vooropgezet
wordt de bedoeling werk te verschaffen, zou-
('e fabrikanten dan misschien het meest
•ebaat zijn door een uitvoerpremie op gezwin-
•"eld vlas, dan konden ze aan het werk gaan
De heer VAN WAESBERGHE betoogt, dat
.et alien de kleine vlassers maar ook de vlas-
abrikanten bij een uitvoerverbod voordeel
ouden hebben. Wie er echter de dupe van zou-
en worden, dat zijn de landbouwers. Het is
met de meeste fabrikanten zoo gesteld, dat ze
n den beginne slechts matig zullen kunnen
erken, gezien hun financieelen toestand. De
kleine vlassers zijn niet in staat al het geteelde
las te yerwerken, en het is wel noodig, dat er
ook fabieken aan den gang kunnen gaan. Zoo-
-1s spreker zeide, acht hij een uitvoerverbod
niet in het voordeel van den landbouw, maar
ij acht toch ook bescherming van de industrie
noodzakelijk.
Indien dit geschieden kon door het verleenen
van een toeslag op het loon of door het geven
van een uitvoer-premie zou hij wenschen, dat
de Kamer het daarheen trachtte te sturen Dat
de vlasindustrie weer op dreef kan komen, is
een algemeen belang.
De heer DE FEIJTER wijst er, in verband
met de geopperde bezwaren tegen een uitvoer
verbod op, dat blijkens de berekening van den
landbouwer vlas van f 10 per 100 K. G. voor den
teeler loonend is en nog voordeeliger uitkomt
dan het teelen van suikerbieten. Als de boer
daarvoor verkoopen kan, welk bezwaar kan
daartegen zijn
Wanneer er aan een product verdiend wordt,
komt er concurrentie, maar nu wordt er niets
verdiend, men kan nu voor 1 en 2 cent per
K. G. zooveel vlas koopen als men maar wil,
maar als men nu 100.000 K. G. koopt verdient
men er misschien maar f 50 aan. Daardoor
wordt de risico van het koopen te groot.
Er zijn ook verschillende landbouwers, die,
wanneer ze meenen niet genoeg voor hun vlas-
stroo te kunnen krijgen, het zelf kunnen ver-
werken. Er bestaat ook gelegenheid om het
vlas in loondienst te laten verwerken. Dan
krijgt de landbouwers alles wat het product
kan opleveren, dan betaalt hij alleen het loon
voor het bewerken. Er is een fabrikant die het
afgeloopen jaar zeer veel vlas in loondienst
voor anderen heeft bewerkt. Spreker kan niet
inzien, dat de landbouwers door een uitvoer
verbod zouden worden gedupeord. Het klinkt
echter hard „een uitvoerverbod".
Spreker constateert, dat indien in het begin
van 1922 de oogst van het jaar te voren niet
naar Belgie was uitgevoerd. alle fabrieken
hadden kunnen werken, en alle menschen er
ook hun brood aan zouden verdiend hebben.
Het vlas is toen echter naar Belgie gegaan
en hier zit men thans met de gebakken percr.
Belgie heeft het vlas weer van de hand gedaan
en heeft nu ook niets.
Resumeerende meent hij, dat bij een ullvoer-
verbod de landbouwers een even groot bedrag
van hun vlas zullen krijgen dan nu of dat zij
het anders zelf kunnen laten afzwingelen.
De heer VAN DE WALLE merkt op te hoo
ren spreken over toeslag op het loon en uit
voerpremie, maar als men de groot-industrie
op die wijze zou steunen, zou men dat ook b
de klein-industrie moeten doen.
De heer DE FEIJTER noemt een uitvoer
premie onmogelijk; niet alleen is daarvoor geld
noodig, maar de Minister zal ook aanstonds
zeggen, dat hij geen geld heeft om de noodige
ambtenaren te betalen, die hij alsdan aan de
grens zal moeten stationneeren, voor de noo
dige bewaking. En nu kan men wel zeggen,
dat men het buitenland de uitvoerpremie moet
laten betalen, maar dat gaat ook niet, als de
prijs dan te duur wordt.
De heer DE VRIEZE noemt het te dwaas
om alleen te loopen, om te gaan beweren, dat
men by het uitloven eener uitvoerpremie voor
vlas zooveel ambtenaren zou moeten aanstellen.
Men had zich toch alleen te voorzien van een
certifiaaat van oorsprong of geleidebiljet van
den ontvanger, als bewijzen voor het verkrij-
gen der uitvoerpremie. Die geopperde bezwa
ren behoeven geen bezwaar te zijn. Men ver-
schuilt zich bij de verdediging van maatrege-
len achter de werkloosheid, maar dan zou men
toch kunnen werken en de menschen een vol-
doend loon kunnen uitkeeren.
De heer DE FEIJTER voert hiertegen aan,
dat zijn beweren omtrent die meerdere kom-
miezen aan de grens in 't geheel niet tlwaas
is. Denkt de heer De Vrieze, dat men ei1
eenvoudig toe zou bepalen hier vlas te bewer
ken en daarvoor zijn premie bij den ontvanger
te gaan halen? Er zou dan aan de grens weer
wat te verdienen vallen en er zou wel getracht
worden Belgisch vlas over de grens te brengen,
om dat weer als Nederlandsch vlas uit te voe-
ren en er premie voor te krijgen. En nu mag
men wel denken dat vlas smokkelen niet zoo
gemakkelijk gaat of de moeite niet loont, maar
men zou als men het wist verstomd staan over
de hoeveelheid vlas die de laatste jaren reeds
gesmokkeld is.
De heer VAN DE WALLE komt er nog op
terug, dat, als alleen de groot-industrie zou
gesteund worden, alles van de klein- naar de
groot-industrie zou overloopen.
De heer VAN 't HOFF meent, dat dit wel
zoo zou hehooren, want dan zou de klein-indu
strie ook wel wat geremd worden met zijn
werkdagen van 14 uren, daar kan de groot-in
dustrie met zijn 8 uur per nag niet tegen op,
en toch is er zonder fabrieken geen industrie
bestaanbaar.
De VOORZITTER merkt op, dat het niet al
leen de vlasindustrie is, cue in ons land in
moeilijkheden verkeert, maar meerderen heb
ben te worstelen met malaise.
Indien we onze blikken echter wenden naar
Belgie, is het daar heel anders. Hij was dezer
dagen in Gent en vemam daar, dat alle garen-
fabrieken volop werk hebben, dat zij met vol
personeel niet alleen nacht en dag maar ook
des Zondags werken. De fabrikanten schrij-
ven dat toe aan de bescherming die zij ge-
nieten.
Bij ons bestaat vrijhandel, maar de geheele
industrie valt stil. Ook spreker is in beginsel
voor vrijhandel. Hij beschouwt alle reglemen-
teering als een soort belemmering, maar er is
een spreekwoord dat zegt: als 't getij verloopt,
moet men de baleens verzetten, en naar hij ge
looft wordt het hoog tijd, dat in dit opzicht de
bakens verzet worden. Ook in de onderhavige
kwestie behoort iets te worden gedaan. De
vraag is nu. hoe kan dit geschieden, zonder
dat de eene zingt en de andere schreit? Hoe
kunnen we de fabrikanten helpen, zonder de
landbouwers sehade te berokkenen.
Hij meent, dat het aanbeveling zou verdie
nen, den Minister van Arbeid den toestand
bloot te leggen en de vraag te stellen: Excel-
lentie, kunt u geen middelen beramen, opdat de
fabrieken weer in gang kunnen worden gezet.
De eene zal gemakkelijker eene beslising kun
nen nemen dan de ander.
Spreker geeft in overweging, thans geen be-
slissing te nemen, doch het Bureau op te dra-
gen met in aanmerking neming van het ge-
sprokene in gezegden geest een schrijven aan
den Minister in concept te brengen en dit aan
de leden in afschrift toe te zenden, opdat het
later kan worden vastgesteld.
De heer DE FEIJTER kan voor een groot
deel met dit voorstel instemmen, maar heeft
bezwaar tegen het laatste, omdat dit uitstel
beteekent. Nu weet hij wel, dat in dit geval
uitstel geen afstel zal zijn, maar eer de Kamer
opnieuw vergaderd zijn we vermoedelijk weer
eenige maanden ouder en in verband met de
omstandigheden is lang uitstel niet wenschelyk.
De VOORZITTER zegt "toe, dan met het oog
op deze kwestie uiterlijk eind Februari eene
vergadering te zullen beleggen.
De heer DE FEIJTER kan er zich dan wel
bij neerleggen.
De Kamer vereenigt zich met het denkbeeld
van den Voorzitter.
30. Kennisgevingen van met de Provinciale
stooinboot aangevoerde goederen.
De heer DE VRIEZE deelt mede, dat hem
verzocht is, in het belang van de handelaars
alhier te wijzen op de moeilijkheid die schijnt
te bestaan om met de Provinciale stoombooten
aangevoerde goederen zelf te kunnen afhalen.
Tot een gewicht van 100 K.G. worden de goe
deren vry thuis besteld en is het bestelloon in
de vracht begrepen, doch er zijn handelaren
die hun zendingen van hooger gewicht zelf
wenschen af te halen of te doen halen.
Hij heeft hier bij zich beurtvaartadressen
behoorende bij zendingen, v/.uuop staat aan
gegeven, dat de geadressecrdc zelf de zending
zal afhalen en verzocht v/crdt hem teiefoiusch
met het arriveeren der zending in kennis te
stellen. Dat doet de agent alhier echter niet,
maar zendt een besteller met een briefje, waar-
voor dan zooals uit door spreker overgelegde
kwitanties van 4 en 11 December 1.1. blijkt 50
tot 65 cent moet worden betaa'.d. In den geval
schijnt zelfs te zijn geweigerd de goederen af
te geven en werden die eenvoudig thuis ge-
bracht. Spreker acht zulke handelingen in
strijd met de belangen van den handel en zou
ook gaame vernemen, op grond van welke be-
palingen zoo'n hoogen prijs voor die kennis
gevingen worden gevraagd.
De heer VAN MELLE deelt mede, dai. zijne
maatschappij te Breskens de voor haar per
Provincial en stoombootdier. st aangevoerde zen
dingen ook zelf afhaalt. Hij krijgt daarvan be-
richt en dat bericht kost 5 cent, daar is niets
tegen. Naar zijne meening hadden belang
hebbenden daarover terstond bij de cb'rectie
moeten klagen.
De VOORZITTER is ook van meening, dat
zulke klachten moeten gericht worden tot den
directeur van den stoombr otdienst, die dan cm
onderzoek kan instellen. Eerst wanneer aan de
klachten geen gevolg gegeven werd. zou er
voor de Kamer aanleiding kunnen zijn ophel-
deringen te vragen.
De heer DE VRIEZE wil belanghebbcnde 1
dien wenk wel geven, doch meent, dat er a'
aan den Directeur geschreven is.
Hij vraagt, of er nog geen bericht is, om
trent den toestand der los- en laadplaats np
het stationsemplacement van den spoorweg
MechelenTer Neuzen alhier.
De VOORZITTER antwoordt ontkennend.
31. Los- en laadplaats op het stationsempla
cement te Hulst.
De heer VAN DE WALLE geeft te kennen,
dat ook de gelegenheid voor lossen en laden
op het station te Hulst zeer veel te wenschen
overlaat. Hij heeft een door 23 belanghebben
den onderteekend verzoek ontvangen, orr. deze
zaak bij de Kamer ter sprake te brengen en
legt dit schrijver over.
Daarin wordt opge.merlct, dat de zeer vein
wagons uit de richting Belgie komende, alda^r
worden geplaatst op een punt waar 2 voertui-
gen onmogelijk elkaar kunnen nasseeren, zmj-
der dat men gevaar loopt dat deze omslaan of
er een as breekt, hetgeen reeds voorgekoman is.
In dezen toestand is zeer emnkkeliik t~
voorzien. door aanvulbng met grond en bestra-
ting der tegenwoordige losplaats. doch boven-
dien is er een vierde spoor, dat buiten de bie-
tencampagne nooit wordt gebruikt. Worden
dg aangevoerde wagons daaron geplaatst. dan
is er een prachtige losgelegenheid.
Met algemeene stemmen wordt bes'oten aan
de spoorwegmaatschappij te verzoeken belang
hebbenden in deze te willen tegemoetkr men.
32. Sommatie voor spoorwagons op Zater-
dagnamiddag.
De heer VAN DE WALLE zou ook willen
voorstellen aan de spoorwegm aatschaprpi
MechelenTer Neuzen te verzoeken geen som
matie te berekenen voor spoorwagons, voor de
uren vallende in den Zaterdagnamiddag. Het is
niet billijk dat die uren berekend worden,
aangezien bij de wet verboden is, alsdar. te
werken, en die sommatie loopt nogal op, zoo-
dat het voor de ontvangers van goederen een
groote schadepost wordt.
De heer VAN MELLE merkt op, dat het
lossen en laden van waggons op Zaterdag
namiddag niet verboden is, dat is transport-
arbeiderswerk, en dat mag geschieden. Het ge~
wone personeel van zijn fabriek moet Zater
dagnamiddag stoppen, maar als het schip ge-
laden moet worden doet dat het deel, dat als
transportarbeiders bekend staat.
De heer NOLSON merkt op, dat alhier door
de transportarbeiders op Zaterdagnamiddag
ook gewerkt wordt.
De heer VAN DE WALLE deelt mede, dat
de ambachtslieden gewoon zijn die wagons met
hun eigen knechts te lossen.
De heer VAN MELLE meent, dat die trans-
portarbeid op Zaterdagmiddag mogen ver-
richten.
De heer VAN DE WALLE wil die mogeliik-
heid niet betwisten, maar de knechts bedanken
er in elk geval voor, men kriigt ze er niet toe.
Het ware gewenscht, dat de spoorwegmaat-
schappii hien'n tegemoet kwam.
De VOORZITTER geeft in overweging het
verzoek te richten tot de spoorwegmaatschap-
py om voor de zendingen bouwmaterialen aan-
gevoerd te Hulst de sommatie voor uren in den
Zaterdagnamiddag te laten vervallen.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
32. Toepassing Tabakswet.
De heer CATSMAN vestigt de aandacht op
een aanschrijving van den Minister van Finan-
cien, opgenomen in de Nederlandsche Staats-
courant van 10 Januari 1923, no. 7, waarm
o.m. wordt medegedeeld, dat na 1 Februari
1923 geen sigaren of sigaretten ongehande-
rolleerd worden verkocht, en winkeliers, markt-
kooplieden en venters hunne ongebanderol-
leerde voorraden hebben op te zenden naar
fabieken of entrepots, teneinde deze aldaar van
de noodige zegels te worden voorzien.
Spreker merkt op, dat dit als het ware niet
uitvoerbaar is, want als men heel oude sigaren
bezit, kunnen die niet meer van bandjes worden
voorzien, die gaan tengevolge van die tewer-
king stuk.
Dit is echter niet waar hij op spreken wil,
maar nu is in die circulaire tevens bepaald,
dat zij die sigaren of sigaretten inzenden, van
den ryksontvanger waar zij in Juni 1922 aan-
gifte deden van hun voorraadsaangifte, 50
terugkrijgen van den toen betaalden accijns,
over den voorraad die inmiddels zal blijken te
zijn opgeruimd.
Nu beweert de inspecteur der directe belas-
tingen te Oostburg, dat zij die geen voorraad
meer hebben, niets terugkrijgen. Dit kan men
ook uit de circulaire lezen, doch hy acht dit
dan een groote onbillijkheid. Als iemand des-
tijds f 1000 accijns betaalde, zou hij f 500 te
rugkrijgen, als hij thans 1 kistje ongebande-
rolleerde sigaren inzendt, zijn buurman echter,
die dat niet meer kan, zou niets krijgen!
De heer THIELMAN deelt mede, dat alhier
van wege de belastingambtenaren aan alle
handelaren den raacl gegeven wordt, een schrij
ven in te zenden, waarin teruggaaf van die
50 van den betaalden accijns wordt ge
vraagd.
De VOORZITTER beaamt, met de leden, het
onbillijke in de door den heer Catsman mede-
gedeelde uitlegging. Hij stelt voor den Secre-
taris op te dragen bij de inspectie alhier te in-
formeeren hoe men daar de circulaire van den
Minister uitlegt en vraagt machtiging, als
zulks noodig mocht blijken, zich namens de
Kamer telegrafisch te wenden tot den Minister
van Financien om een billijke oploss;ng te
verkrijgen.
Met algemeene stemmen wordt die machti
ging verleend.
33. Tijdstip van aanvang der vergadering.
De heer VAN 't HOFF wijst er op, dat de
vergadering tegen 2 uur wordt uitgeschreven.
Hij vraagt of dat niet 3 uur zou kunnen zijn
dan heeft hij en ook de heer Oggel gelegen
heid om met den trein te komen, en dit zal ook
wel zoo zijn met de heeren uit Hulst.
De VOORZITER heeft daartegen pcrsconlyk
geen bezwaar, hij weet echter met hoe dit voor
de andere heeren uitkomt, daar de vergadering
gewoonlijk een uur of 3 in beslag neem'c, wordt
het dan nogal laat.
De heer VAN MELLE heeft wel eenig be
zwaar als de vergadering veel later zou ein-
digen, daar hij 's Zaterdags ook nog verschil
lende werkzaamheden heeft te verr,chten.
De VOORZITTER wil het verschil deelen en
de vergadering uftschrijven tegen half drie,
dan meent hij dat de heeien die met den trein
uit de richting Hulst komen ook tegenwoordig
kunnen zijn.
34. Opheffing kantongerecht te Oostburg en
te Hulst.
De heer RISSEEUW geeft te kennen, dat
zijn aandacht is getrokken door een bericht in
de bladen, dat het in de bedoeling ligt het
kantongerecht te Oostburg op te heffen en
eenigen tijd geleden werd ditzende bench4, om
trent dat te Hulst. Dit zal een groot ongerief
scheppen voor de bevolking der omgeving waar
die kantongerechten thans gevestigd zijn, als
deze voor voogdenbenoemmg e.d. alle naar
Ter Neuzen moeten komen. Men weet hoe
moeiiijk de communicatie uit sommige deelen
van Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen met Ter
Neuzen is. Hij weet niet, of daaraan wat zal
te doen zijn.
De SECRETARIS heeft reeds geruimen tijd
geleden vernomen, dat het in de bedoeling lag,
die 2 kantongerechten op te heffen, omdat er
weinig te doen was en uit oogpunt van bezuini-
ging. Zoo komt naar hij vermeent ook de
rechtbank te Zierikzee voor opheffing in aan
merking, uit hetzelfde oogpunt.
Het moet echter een groot ongerief worden
voor de bevolking der betrokken streek. Hij
herinnert aan den tijd, dat de kantonrechter uit
Hulst, tevens waarnemend kantonrechter te
Ter Neuzen was. Deze was meestal een dag
of vier in de week hier, het schijnt dat scheeps-
zaken nogal dikwijls zijn aanwezigheid ver--
eischten.
Nu is het de vraag, of het Departement van
Justitie eene regeling zou kunnen treffen, dat
toch en te Hulst en te Oostburg op gezette
dagen door den kantonrechter zitdag zou kun
nen worden gehouden al ware het dan maar
alleen voor de behandeling van burge.rlijke
zaken als door den heer Risseeuw bedoelt.
Mogelijk zou alsdan ter plaatse ook gevestigd
kunnen blijven een waarnemend kantonrech
ter, die in sommige gevallen zou kunnen op-
treden, ten gerieve der bevolking. Erkend
moet worden, dat vcoral uit het westelijkste
deel van Zeeuwsch-Vlaanderen de reis naar
hier niet gemakkelijk verloopt, door minder
goede aansluitingen van de trams.
De heer RISSEEUW geeft te kennen een
dergelijke oplossing op het oog te hebb<m.
De heer VAN WAESBERGHE meent ook,
dat op die wijze een deel van het te verwach-
ten ongerief zou wonden weggenomen.
De VOORZITTER stelt voor, een verzoek te
richten tot den Minister van Justitie in den
door den Secretaris aangegeven zin.
Met algemeene stemmgn wordt aldus be-
sloten.
35. Postvervoer van Axel naar Sas van Gent.
De heer VAN WAESBERGHE wijst er op,
dat de post tusschen Axel en Sas van Gent
nog steeds geschiedt via Ter Neuzen. Aange
zien de treinen van Mechelen en Gent aldaar
niet op elkaar correspondeeren, blijven de brie-
ven eenige uren te Ter Neuzen liggen en komen
met vertraging aan. Indien de verzending van
Axel naar Sas van Gent plaats had per
Zeeuwsch-Vlaamsche tram dan zou die ver
traging niet' plaats hebben.
Als om 12,40 uur des middags met de tram
uit de Kerkdreef verzonden werd, kwamen de
daarmede verzonden brieven in de tweede be-
stelling te Sas van Gent, die te 1 uur uitgaat,
terwijl diezelfde post bij verzending pel trein
eerst te 6.05 uur in Sas van Gent komt.
De kosten kunnen niet groot zyn. De af-
stand AxelSas van Gent is slechts 5 K.M.,
er moet 3 cent per K.M. betaald worden, al-
zoo 15 cent, voor heen en terug 30 cent. Aan
gezien er circa' 300 werkdagen in een jaar zijn
is dit voor een postzending f 90 per jaar en
f 180 voor twee.
Een brief van Westdorpe naar Drie Schou
wen maakt den omweg van Sas van GentTer
NeuzenAxel.
Hij stelt voor, een verzoek te richten tot de
betrokken autoriteit om de post tusschen Axel,
Westdorpe, Sas van Gent en omgekeerd, per
tram te doen geschieden.
Met algemeene stemmen wordt aldus be-
sloten.
36. Vliegende winkels en minderw aardige
artikelen.
De heer THIELMAN brengt ter sprake het
nadeel dat de winkeliers ondervinden van de
z.g. vliegende winkels, die hier komen en in een
lokaal uitstallen. Ze verkoopen hier, brengen
concurrentie toe aan manufacturen winkels en
schoenwinkels en dragen niets in de belasting
bij. De eigenaars van de lokalen moesten ze
voor dat doel niet afstaan! In Breda heeft de
Hanze-vereeniging het weten gedaan te krij
gen, dat daar geen een zaalhouder een lokali-
teit er voor beschikbaar wil stellen. Hij zou
willen voorstellen een schrijven tot den ge-
meenteraad van Ter Neuzen te richten, met
verzoek een verordening in het leven te roepen,
dat de houders dier vliegende winkels ook in
de belastingen moeten bijdragen. Ook de
marktkooplieden doen schade aan de nering-
doenden.
De VOORZITTER .merkt op, dat men het er
over eens kan zijn, dat uit die verkoopingen
in lokalen nadeel ontstaat voor de winkeliers
in die artikelen, maar er is weinig tegen te
doen. De verkoopers kunnen niet in eenige be
lasting worden aangeslagen. Dit zou alleen
mogelijk zijn, als ze 90 dagen hier vertoefden,
dan kunnen ze als forens worden aangeslagen.
Wat de regeling in Breda betreft, dat is een
vrijwillig door particulieren getroffen over-
eenkomst.
De heer DE VRIEZE merkt op, dat, als de
heer Thielman de winkeliers in Ter Neuzen
voor schade wil behoeden, hij nog een stap ver-
der zou kunnen gaan en^trachten ook te ver-
bieden, dat de ingezetenen van Ter Neuzen in
Gent hun kleeren gaan koopen.
De heer THIELMANJa, dat is
De SECRETARIS merkt op, dat misschien
wel iets te doen is, tegen hetgeen de heer Og
gel hem deze week meedeelde. Naar het schijnt
wordt er in de grensplaatsen veel geleurd met
uit Belgie afkomstige artikelen, die tegen la-
geren prijs worden aangeboden, waaronder ook
een soort peekoffie. Teneinde daartegen te
kunnen concurreeren hebben de Nederlandsche
winkeliers ook reeds getracht dat merk pee
koffie te betrekken, doch te vergeefs, want,
zeide de leverancier: „die voldoet niet aan de
eischen der Warenwet". Hier betreft het dus
een minderwaardig product, en kan het ge
wenscht zijn, het Keuringsbureau te Goes
daarop te wijzen.
Dit wordt met algemeene stemmen goed-
gevonden.
De heer DE FEIJTER vraagt, of nu de vlas-
commissie als ontbonden kan worden be-
schouwd.
De VOORZITTER heeft daar straks geen
aandacht op gehad, doch nu de Commissie een
rapport heeft uitgebracht en de kwestie weer
is teruggekomen bij het Bureau, kan de taak
der Commissie als geeindigd worden beschouwd
en verklaart hij deze ontbonden, onder lank-
betuiging aan de leden voor de in die functie
bewezen diensten.
N iemand meer het woord verlangende, sluit
de VOORZITTER de openbare vergadering.