(Wordt vervolRd). SCHEEPVAARTBEWEGING. 2Q Januari. Eng. s.s. Corcove, 7739 M3., kolon, van Newcastle voor Gent. Eng. s.s. Avocet, 3985 M3., stukgoed, van Glasgow voor Gent. Eng. s.s. Saltoun, 2034 M3., stukgoed, van L'elth voor Gent. Eng. s.s. Ardgarth, 2178 M3., kofen, van Cardiff voor Gent. Noorsch s.s. Brio, 4065 M3., koten, van Newcastle voor Gent. Eng. s.s. Harelda, 3645 M3., stukgoed, van Antwerpen voor Gent. Noorsch s.s. Diana, 3267 M3., stukgoed, van Gent naar Kingsbridge. Belg. s.s. Alberta, 991 M3., fosfaat, van Gent naar Christiansund. 30 Januari. Eng. s.s. Primo, 3537 M3., kolen, van Newport Mon voor Gent. Eng. s.s. Clapham, 2160 M3., kolen, van Avr voor Gent. "Duitsch s.s. H. A. Nolze, 1947 M3., ka- toen, van Bremen voor Gent. Noorsch s.s. Biri, 2661 M3., steenen, van Fredrilkshald voor Gent. Noorsch s.s. Trane, 2959 M3., Iedig, van Sluiskil naar Goole. Belg. s.s. van Dyck, 6042 M3., Iedig, van Gent naar Newcastle. Belg. s.s. Andalusier, 18532 M3., rest- fading, van Gent r.aar Antwerpen. Eng. s.s. Nanset, 1084 M3., fruit, van Gent naar Middlesbro. Fransch s.s. Franqueville, 3013 M3., fos faat, van Sas van Gent naar Granville. Ned. s.s. Johanna, 5882 M3., Iedig, van Sluiskil naar Newcastle. Ned. s.s. B. W>. Ill, 1023 M3„ tosfaat, van Gent naar Newport Mon. Eng. s.s. Derwent, 2349 M3., stukgoed, van Gent naar Goole. Noorsch s.s. Ragn, 2624 M3., Iedig, van Gent naar Newcastle. Zweedsch s.s. Signe, 4785 M3., Iedig. van Gent naar Hull. 27. Bureau voor Handelsinlichtingen te Amsterdam. Een schrijven van het Bureau voor Handels- miichtingen te Amsterdam waarin dit de Ra cers in het algemeen uitnoodigt toe te treden Al- lid. De contributie bedraagt f 40 per jaar. De vereeniging neemt daarvoor op zich in lichtingen te verstrekken op handelsgebied: a. voor het zoeken van nieuw afzetgebied in alle landen; b. het opgeven van adressen in alle landen voor gewenschte grondstoffen, produc- ten, bedrijfsinrichting enz.; het aanwijzen van gesvenschte handels en./of technische vertegenwoordigingen; inlichtingen betreffende tariefbepaiin- gen, invoerrechten, handelsstatistiek van alle landen; e. opgaven voor vertalingen, verscheping, verzending, verzekering enz. enz. I idien eene Kamer toetreedt worden door de vereeniging bij haar gevraagde inlichtingen beantwoordt, naar verkiezing der Kamer via de Kamer of rechtstreeksch aan de belangheb- berden. Daarvcor worden, tenzij het uitvoerig actrijfwerk betreft, geen kosten berekend. Die regeling geldt voor de kleinere zaken, Indien inlichtingen gevraagd worden door firma's of mastschappijen voor wie de contributie geen beietsel lean worden geacht moeten deze zelf lid worden. Ofschoon in de praktijk ook wel ervaren is, dat de adressen en inlichtingen van dit bp-eau ook niet tot het laatste bijgewerkt kan getaigd worden, dat door dit Bureau vee! en belangrijk werk in het belang' van den handel wordt ven'icht. In de archieven berust een scnat van inlichtingen, die van lieverlede bij- ee zijn gezameld, uit alle streken der wereld. Tot nu toe is echter de behoefte tot toetre- ding bij het Bureau nog niet gebleken en het Bureau stelt voor, vooralsnog daartoe niet over te gaan, gelet op de contributie en het budget dei Kamer. Aklus wordt besloten. 18. Verplaatsing tramhalte van Sas van Gent naar Westdorpe. Ken schrijven van de leden der Kamer P. A. Neeteson en G. Stevens te Sas van Gent, be treffende verplaatsing der tramhalte der Zee awsch-Vlaamsche in de gemeente Sas van Gent, te Passluis naar het grondgebied der ge meente Westdorpe, welke verplaatsing h. i. niet is in het algemeen belang. Beze zaak kwam uwen Voorzitter en Secre tary voor meer te zijn een zaak van plaatse- lijk belang. Het betreft een halte waar alleen op verzoek wordt gestopt. Niettemin is een onderzoek ingesteld en daarbij bleek, dat de gemeente Westdorpe betreklcelijk in dezeeenige zeggingschap heeft, op grond van 'n toegestane verhoogde subsidie, waaraan het verkrijgen -van een tweede halte in die gemeente oor- spronkelijk als voorwaarde werd vastgeknoopt, welke voorwaarde evenwel op papier moest worden geschrapt, omdat de Minister van Waterstaat de subsidies onvoorwaardeliik wenschte verleend te zien. De moreel veiplich- ting bleef voor de maatschappij echter bestaan. Voorts bleek uit het onderzoek, dat de Direc teur der Zeeuwsch-Vlaamsche Tramwegmaat- schappij niet geheel aan het verzoek van het gemeentebestuur van Westdorpe kon tegemoet komen om technische bezwaren, zoodat de halte Oostwaarts maar ruim 150 M. van de vroegere stopplaats verwijderd is. De directeur deelde ook nog mede met den burgemeester van Sas var Gent plaatselijk den toestand te hebben opgenomen. en dat die burgemeester tegen die stowplaats, aan het eind van het trottoir op het grondgebied van Sas van Gent geen bezwaar Rad I een gesp rek is aan den heer Stevens hiprvan mededeeling gedaan, die toegaf, dat de halt- niet zoo ongunstig gelegen is als men uit de eerste beichten omtrent die verplaatsing bad afgeleid. Hij zeide toe, een en ander nog eens te zul- len opnenien en er naar bevind van zaken me dedeeling van te zullen doen. De heer STEVENS deelt mede, dat de tram halte van veel beteekenis is voor Sas van Gent, aangezien de reizigers voor die plaats daar afstappen. De halte is nu Oostwaarts verlegd, juist op tie grens van Westdorpe en Sas van Gent. De eerste mededeeling der directie deed 'n vt-rdere verplaatsing- voorzien, waardoor hot ongerief voor Sas van Gent ook minder is. Er zal ook wel weinig aan te doen zijn, en geeft in overtveging er in te berusten. Wet algemeene stemmen wordt aldus be sloten. IS. In- en uitklaren voor de binnenscheep- vaart aan het grenskantoor te Sas van Gent. Een schrijven van de N. V. Neuzensche Han del in Bouwmaterialen „De Hoop", voorheen G. F. P. van der Peijl, die daarin verzoekt po- gingen te willen aanwenden, om te verkrijgen dat aan het grenskantoor aan het kanaal te Sas van Gent den geheelen dag door ge'egen- heid zal zijn voor in- en uitklaren van schepen. Titans wordt tuschen 12 en 2 uur niet in- of uitgeklaard voor de binnenvaart. Dit is voor- ■ai in den wintertijd, als de gelegenheid toch al reeds beperkt is van 8 uur voor- tot 5 uur nam. een groot ongerief. Het had tengevolge dat de motor van adressante, die 21 Nov. 1322 te 11.50 v.m. bij het kantoor kwam des namiddags zoo laat geklaard was, dat het vaartuig aan het Belgische grenskantoor niet ni er terecht kon en pas den volgenden morgen uit Selzaete kon vertrekken. Adressante merkt op, dat de wegcontrole den geheelen dag plaats heeft. Het Bureau merkt op, dat dit laatste ook kan gezegd worden omtrent de Scheldevaart. Ondertuschen komt ook aan het Bureau voor, dat een een stoptijd van twee uren, op den middag, een ernstige belemmering voor de binnenscheepvaart vormt. Dit klemt te meer in de wintermaanden, als de tijd tusschen den aanvang en het einde van de gelegenheid tot inklaven toch al zeer beperkt is. De regeling benist, naar ons geinformeerd werd, op een wet van 1822. De vraag is zeker gewettigd of de in een tijdsverloop van een eeuw zoozeer veranderde verkeersomstancligheden, geen aan- leiding zouden kunnen geven, die regeling te herzien. Het is der Kamer beker.d, dat de afdeeling Ter Neuzen der schippersvereeniging „Schut- t aer'besloot, om bij de algemeene vergade ring dier vereeniging- aanhangig te maken een verzoek om voor alle grenskantoren voor de s 'neepvaart den stoptijd des middags te laten vervallen. Van schipperszijde wordt algemeen de belemmering gevoeld en het mag wel ver- wondering baren, dat tot hiertoe nog geen pogingen zijn aangewend, de gewenschte ver- andering te verkrijgen. Het Bureau stelt op grand van vorenstaande voor aan het verzoek vp.ii adressant uitvoering te geven, door een s- res aan den Minister van Financien waarin verzocht wordt de bestaande regeling in den door ons gewenschten geest te voorzien. De heer STEVENS merkt op, dat het ook gewenscht zou zijn, dat aan het spoor ook den geheelen dag gelegenheid was voor het inkla ren van goederen. Nu hangt men af van het tiiostip, dat de ambtenaren aanwezig zijn. De heer NOLSON wijst er op, dat hierin verschil is. Voor douaneformaliteiten voor met het spoor aangevoerde goederen is men af- hankelijk van de kantooruren der ambtenaren. Het bezwaar is voor de scheepvaart, dat deze juist op den middag 2 voile uren verspeelt. Met het oog daarop verzoekt adressant ver- betering. De heer VAN DE WALLE merkt op, dat in Hoist ook ongerief wordt ondervonden voor het inklaren van goederen. De menschen be- ginnen te werken van 8 tot 12 en van 1 tot 5 uur, maar voor het inklaren kan men pas te recht om 9 uur en des middags van af 2 uur. Waar de dagen toch al zoo kort zijn, ware het wel gewenscht, dat de daaromtrent bestaande wetten zich ook aan den tegenwoordigen ty. aanpassen, en de gelegenheid voor inklaren in overeen stemming werd gebracht met den ar- beidstijd. De VOORZITTER acht het gewenscht, hier- naar eens een onderzoek in te stellen en ook daarin als het noodig blijkt, verbetering te verzoeken. De SECRETARIS stelt in het licht, dat het hem niet gewenscht lijkt, die 2 belangen aan elkaar te koppelen. De belangen van het ver- keer te water, zijn geheel anders, dan die der werkzaamheden te land. Het verkeer te water moet zich, ook op het kanaal, in verband met het op- en afschutten in vele gevallen ook regelen naar het getij. De schippers hebben het niet in de hand om op een bepaalden tijd aan het ontvangerskantoor te arriveeren. De groote vaart, de z.g. Scheldevaart gaat steeds door, doch de binnenvaart wordt tusschen 12 en 2 uur op den middag niet geholpen. Dit kan aanleiding geven tot een geheelen dag tijd- verlies, als de schipper na het uitklaren niet tijdig aan het Belgisch kantoor te Selzaete komt voor inklaren of warmeer hij, van Belgie komende. te veel oponthoud kreeg en te Ter Neuzen zijn getij niet meer halen kon om af te schutten. En dat bezwaar is het grootst in de wintermaanden als de gelegenheid pas geopend wordt te 8 uur 's morgens en te 5 uur namid- dag eindigt. Het is, bij de drukke vaart op het kanaal onbegrijpelijk, dat nog niet reeds vroeger op dezen onvoldoenden toestand is ge- wezen. Hij adviseert aanneming van het voor- stel van het Bureau, terwijl dan omtrent de door den heer Van de Walle besproken aange- legenheid een onderzoek kan worden ingesteld. Het voorstel van het Bureau wordt aange- nomen met algemeene stemmen. 20. Kosten van het visum bij het Fransch Consulaat voor certificaten van roed?- ren van Engelschen oorsprong- en beta- ling van spoOrvrachten op de lijnen Mechelen- en GentTer Neuzen. Een schrijven van de firma John P. Best te Ter Neuzen, die de tu.schenkomst der Earner inroept, om pogingen aan te wenden, dat h'et recht voor het viseeren van certificaten van oorsprong- voor uit Engeland aangevoerde goederen bestemd voor Frankrijk bij den Fran- schen consul zal mogen worden betaald in papieren franken, zooals in Belgie, daar thans betaling in goudfranken wordt gevorderd, waardoor de verzending v an uit Ter Neuzen voor goederen die na alhier opgeslagen te zijn in kleine partijtjes verzonden wordt, aanmer- kelijk duurder wordt, dan wanneer dit geschiedt uit Antwerpen of Gent. Voorts wijst deze firma ook op de bezwarende omstandigTieid, dat de vrachten die bij verzending of ontvangst van goederen met den spoorweg GentTer Neuzen, voor wat het traject grens Ter Neu zen betreft op de Nederlandsche station^ moe ten worden voldaan, moet geschieden, volgens franken berekend aan 48 cent, terwijl in Belgie genoegen genomen wordt met betaling in papierfranken. Dit is wel is waar te ontgaan door de vrachten steeds in Belgie te laten be- taJen, doch zulks werkt onaangenaam met de clienteele, die zich niet gaarne moeite getroost, indien zij elders gemakkelijker terecht kan. Een en ander werkt belemmerend voor de haven van Ter Neuzen, die reeds door hoogere tarieven wordt gedrukt. De Voorzitter heeft het gewenscht geacht voor wat het eerste bezwaar betreft namens de Kamer de tusschenkomst in te roepen van den Minister van Buitenlandsche Zaken en heeft omtrent het tweede een schrijven ge- richt tot de spoorwegmaatschappij Gent—Ter Neuzen. Het Bureau stelt voor, het resultaat hiervan af te wachten. Aangenomen voor kennisgeving. 21. Tramlijnen op de haven van Breskens. Van den hoofdingenieur-directeur van den Rijks Waterstaat te Middelburg, overeenkom- stig een hem deswege gedaan verzoek, een schetsteekening van de haven van Breskens, met daarop aangegeven het bestaande tram- spoor en het ontwerp, zooals dat geprojecteerd is in verband met het doortrekken der lijn Hoofdplaat-Breskens van de Zeeuwsch-Vlaam sche Tramwegmaatschappij. Het Bureau deelt mede, dat dit project door haar is aangevraagd ten einde zich een beter oordeel te kunnen vormen, over verschil lende bezwaren, die in de Kamer ter sprake zijn gebracht, en eventueel op verbetering te kun nen aandringen. Het wordt ter bezichtiging van de leden der Kamer gesteld. Opgemerkt wordt, dat, naar wij vernamen het nog slechts een ontwerp is en omtrent uitvoering nosr zeer weinig vaststaat. Allerminst schijnt vast te staan wie dit eventueel zou uitvoeren. Bij on derzoek ter plaatse bleek ook aan het Bureau overtuigend, dat de tegenwoordige toestand ten opzichte van de voorziening met spoor- lijnen te eenenmale onvoldoende is. De ge- makken van de overigens zeer flinke haven met ruime lospaatsen komen daardoor niet tot hun voile recht. De heer VAN MELLE vindt het plan heel mooi, maar hetgeen het Bureau meedeelt, heeft nog geen hoop op een spoedige totstand- koming van het werk. Indien er geen voort- gang mee gemaakt wordt, zou hij daarover ook den steun willen inroepen van de Kamer te Middelburg, daar ook de handelaars uit Walcheren er veel belang bij hebben, dat die toestand verbetert, en ook de schippers in be- weging willen brengen. De heer CATSMAN verklaart er ook al eens met den voorzitter der afdeeling Breskens van de Schippesvereeniging ,,Schuttevaer" over ge- sproken te hebben, en deze zal binnen 2 weken een vergadering houden. Hij meent ook, dat het aanbeveling verdienen zou, met die ver eeniging samen te werken, en niets onbeproefd te laten om verbetering in den toestand te krijgen, want die is hoogst treurig. Gedurende de geheele bietencampagne, over twee tot drie maanden, was het niet mogelijk met een schip voor gewone lading aan den kant te meeren waar de tramlijn ligt, zoodat al de goederen met wagens naar de tram moeten worden gebracht. hetgeen veel tijd- en geldverlies met zich brengt. Het aan de verg-adering getoonde project is mooi en zou een verbetering brengen zooals die behoort te zijn, maar, vraagt spreker, wanneer zal dat worden uitgevoerd De VOORZITTER geeft in overweging ..Schuttevaeraan te raden, indien het de be langen der haven van Breskens naar voren brengt, daarvan mededeeling te doen aan de Kamer. Het Bureau, dat ter zake dilligent is, zal dan aan die pogingen steun verleenen. De heer RISSEEUW deelt mede, dat hij door toevallige omstandigheden eenigen tijd geleden op de haven van Breskens was en den toestand daar eens heeft bekeken. Die is al- lerdroevigst, niet alleen dat er aan de Oost- zijde tramlijnen ontbreken, doch de toestand is daar ook allerdroevigst. Het is daar een modderpoel. Men was toen juist bezig met het lossen van een kolenboot in het daar staande magazijn. Dit moest gesch'eden over een alleronmogelijksten vreg. De heer VAN MELLE is van oordeel, dat daarin verbetering zou komen, indien de reini- ging van wege den rijks waterstaat beter en grondiger geschiedde, doch er wordt te weinig personeel daarvoor beschikbaar gesteld. Het is met den straatweg door de gemeente zelf evenzoo. Dit is een rijksweg en de gemeente heeft daarover dus niets te vertellen, maar die legt, wegens onvoldoend schoonmaken, ook voortdurend onder het slijk. En er is niomand die zich daarvan iets aantrekt, er wordt geen orde op zaken gesteld. De VOORZITTER merkt op, dat de Kamer zich hieromtrent ook wel tot de betrokken autoriteit kan wenden, maar meent, dat het toch meer zaak is, dat de gemeenteraad van Breskens zich dit aantrekt en het gemeente- bestuur den ondei'houdsplichtige daarvoor eens op de vingers tikt. De heer VAN MELLE: Mag ik daar een niets op zeggen?We hebben een burge meester die 6 dagen per week eclipseert! De VOORZITTER zegt toe, dat het Bureau wel wil trachten ten bate van het algemeen verkeer te Breskens daarin verbetering te krij gen, tei"wijl het overigens de aandacht aan de besproken kwestie zal blijven wijden. 22. Maatregelen betreffende het verkeer met zware motorrijtuigen op de »egen. Van de Kamer te Hoorn een afschrift van een uitvoerig request aan den Minister van Waterstaat betreffende te stellen regelen voor het verkeer met zware motorrijtuigen op de wegen. Op initiatief van Gedeputeorde Staten, van Noord-Brabant is in 1920 een commissie ge- vormd, waarvoor aan de andere provincien ook de medewerking van hunnen hoofdingenieur van den Provincialen Waterstaat was ge vraagd. Deze commissie heeft haar bevindin- gen neergelegd in een „rapport nopens het verkeer met zware motorrijtuigen en motor rijtuigen met volgwagens op de wegen, geen Rijkswegen zijnde". Men is in dit opzicht gekomen tot een voor stel omtrent invoering van zeer gewenschte interprovinciale maatregelen, welke ten op zichte van het verkeer met zware motorrijtui gen in het belang van de instandhouding en de bruikbaarheid der wegen zouden kunnen wor den genomen. De Kamer van Hoorn acht het treffen van algemeene maatregelen noodzakeiijk, maar is van oordeel, dat het doel op een andere meer practisehe wijze is te bereiken, dan in het rap port is voorgesteld. Dit geeft tal van wette- lijke voorschriften, die grooten admihistrat'e- ven omslag tengevolge zullen hebben, terwijl zeer veel kostbare waarschuwingsborden zullen moeten worden geplaatst. Zij zou beperking van de snelheid van het verkeer en van het gewicht der automobielen met lading tengevolge hebben, uit welk iaatste automobielen met volgwagens zouden voort- komen. De Kamer acht het verschijnen van „treinen" op onze wegen niet gewenscht. De bestuurder van den voorsten wagen, za! dan moeilijk seinen kunnen hooren van achteraan komende rijtuigen, die passeeren willen. De Kamer meent, dat men zonder veel om slag de wegen zou beveiligen door het voor- schrijven van luchtbanden in plaats van mas- sieve banden, voor het aanbrengen waarvan een overgangstijdperk van 1 jaar zou kunnen worden gelaten. Voor het passeeren van brug- gen en bebouwde komraen ware een snelheids- beperking van 1215 K.M. voor te schrijven. Zij acht voorts het aanleggen van klinker- wegen in plaats van steenslagwegen aan- bevelenswaard. De klinkerwegen, goed aan- gelegd, vorderen weinig onderhoud. en men bevordert er de nationale industrie dolr. De Kamer verzoekt daarom den Minister dringend, de uitvoering van het rapport op te schorten en een nader onderzoek te willen doen instellen naar de andere maatregelen, die een oplossing zouden kunnen brengen v i V wegenvraagstuk, in verbar.d met het toenemen- .de verkeer van vracht automobielen. Het Bureau merkt hieromtrent op, dat dit vraagstuk zich ook in onze provincie voordoet. Het is ook van meening, dat uniforme regelin- gen voor het geheele land gewenscht waren. Doch het is een moeilijk vraagstuk. Verschil- lende belangen komen hierbij met elkaar in strijd. Bij de beoordeeling van voorgestelde maatregelen zullen belanghebbenden ook dik- wijls tot een uiteenloopend resultaat komen, in verband met de omstandigheden der streek waar zij wonen, den toestand der wegen en hunne wijze van verharding. Het denkbeeld van de Kamer te Hoorn, om voor alle zware motorrij- en voertuigen lucht banden voor te schrijven komt aan het Bureau vooralsnog onuitvoerbaar voor, daar naar hare meening de luchtbanden nog niet voldoende eterk gefabriceerd worden om de beladen zware motorvrachtwagens te torschen en zullen door de drukking scheuren. Op grond daarvan stelt het Bureau voor het schrijven der Kamer te Hoorn voor kennis geving aan te nemen. De VOORZITTER merkt op, dat men dezer dagen uit de bladen heeft kunnen vernemen, dat Gedeputeerde Staten van Zuid-Hollar.d het verkeer met motorvoertuigen zwaarder dan 1700 K.G. hebben verboden. Naar hij meent, zijn de motorvoertuigen in den regel niet zwaarder. De heer VAN MELLE noemt die meening onjuist, er zijn vele motorvoertuigen die on- beladen 3 ton wegen. De VOORZITTER kan mededeelen, dat de hoofd-ingenieurs van de verschillende provin- cies hierover herhaaldelijk hebben vergaderd en besprekingen hebben gehouden, doch dat men niet tot bepaalde resultaten is gekomen. omdat de meeningen der heeren over de te nemen maatregelen zeer uiteenloopen. In Zuid-Holland heeft men ten slott een maatregel genomen, die, de mededeeling van den heer Van Melle in aanmerking genomen, dan wel kan aangemerkt worden als een stop- zetten van het verkeer met zware motorrijtui gen, want als maar 1700 K.G. zwaarte wordt toegelaten, kan men er met wagens van 3000 K.G. niet terecht. De toestand is hier in Zeeland ook nog min der gemakkelijk, wijl deze streek aan Belgie grenst en het te veronderstellen is, dat er ook wel vrachtauto's van over de grens in ons land komen. De heer RISSEEUW wijst er op, dat de vrachtauto's eenmaal zijn ingeburgerd en hi; zou het verkeer daarmede zoo weinig mogelijk willen belemmeren. Op verschillende plaatsen tracht men dat te doen, in verband met schade aan de wegen en aan de woningen. Ook in Oostburg is die kwestie aan de orde. Hij be hoort ook tot diegenen, die van het zware auto- verkeer schade ondervinden. Uit genomen proeven is naar hij meedeelt gebleken, -lat de schade van gescheurde muren of plafonds niet zoozeer ontstaat door het rijden met zware auto's als wel door het snelle rijden. Als de vrachtauto van den heer Catsman met geringe snelheid passeert, is er bijna geen dreuning merkbaar, terwijl die hevig is als men met lichtere vrachtauto's, doch met grootere vaart rjjdt. Z.i. zou men verbetering kunnen krijgen door beperking van de snelheid voor het rijden in de bebouwde kommeu. Als men een maximum- gewicht zou vaststellen. besrhouwt hij dit als een nekslag voor het verkeer met vracht auto's. die in Westeliik Zeeuwsch-Vlaandereu als paddestoelen uit den grond zijn verrezen. Rjjden met minder snelheid zal zoowel een gunstigen invloed hebben op minhere sliitage van den weg, als op beschadiging van huizen. De VOORZITTER vraagt, welke snelheid men dan naar de meening der heeren als maximum zou moeten aan nemen? In Holland spreekt men naar hij meent van 12 K.M. De heer VAN MELLE acht een 12 Kilome- tervaart voor een zware vrachtauto te sne). Als men een 5tons wagen heeft en die wordt met nog 5 tot 7 ton beladen, is 12 kilometer zeker te veel, vooral in de nauwe straten van Oostburg. In nauwe straten zal men er voor de huizen minder last van hebben, dan b.v. in Breskens, met zijn breede straten. Het is te verwachten, dat de vrachtauto's ook nog wel zullen worden vermoderniseerd, maar het komt hem ook niet gewenscht voor, luchtbanden voor te schrijven. want de zware luchtbanden zijn ontzettend duur, en zij die de vrachtauto's ge- bruiken, doen het om er iets mede te verdienen. Op een nadere vraag van den Voorzitter ant- woordt spreker, dat het moeilijk is een vaste maximum-snelheid aan te geven, daar dit veel van bij-omstandigheder kan afhangen. In breede straten kan men sneller rijden clan in smalle en in sommige dier laatsten is mis- schien 5 K.M. voldoende. Hij acht het ook geen bezwaar om met een vrachtauto met zoo'n vaart te rijden. De heer CATSMAN stelt in het licht, dat er ook een uiterste is in de beperking van de snel heid. Met een snelheid van 5 K.M. .rijden. is niet mogelijk, dit zou naar zijne meening in de bebouwde kommen op een maximum van 10 a 12 K. M. kunnen worden gesteld. De heer VAN WAESBERGHE is van oor deel, dat het vraeht-autoverkeer alle recht van bestaan heeft, niettegenstaande het ongerief dat er door ontstaat voor het scheuren -an de muren der woningen en het stuk rijden der wegen. Hij meent echter ook, dat het zeer goed zou zijn. indien een bepaling kon worden gemaakt op het rijden met beperkte snelheid in de kommen der wegen. Naar het hem voor- komt, za! ook zachtjes aan moeten worden gedacht aan een andere verharding der wegen. De straatwegen zijn hier alle vee! te smal. de wagens rijden alle in hetzelfde spoor en gaan daardoor spoediger stuk, dan dit op breede veo-pn het geval is. Men zal er in den beginne wel tegen on komen. maar spreker is overtuigd, dat we ook op onze wegen zullen krijgen de autotreinen en dat men die niet za! kunnen tegenhouden. Daar zal ook geen bezwaar tegen zijn, als de menschen zich algemeen houden aan de regelen voor het wegsverkeer. Men kan dat zien op den breeden weg van Bmssel naar Dender- ♦nonde, waarop we! 3 voertuigen naast elkaar kunnen rijden. Daar wordt zeer druk met auto's gereden. ook met volgwagens, maar daar heeft men er geen hinder van, omdat de bestuurders in beide richtingen flink rechts houden en dus iemand die voorbij moet gele genheid heeft om te passeeren. Als de bestuurders van voertuigen zich daar hier ook algemeen aan de wegsregelen hielden, zou het bezwaar veel verminderen, en was er geen' bezwaar tegen auto's met volgwagens. De VOORZITTER vraagt. of de vergade ring, het gesprokene gehoord, kan goedvinden. dat het Bureau een schrijven richt aan Gedepu teerde Staten van Zeeland, waarin in over weging wordt gegeven, om, indien. dit college meent regelen te moeten vastrtellen voor het verkeer met vrachtauto's, dit te doen door beperking der snelheid waarmede mag gereden worden in de bebouwde kommen tot 12 K. M. maximum. De vergadering hecht daaraan met alge meene stemmen hare goedkeuring. 23. C'lassificatie van de gemeenten. Een schrijven van den R. K. Bond van Post-, Telegraaf- en Telefoonpersoneel ,,St. Petrus", afdeeling Sas van Gent on omstreken, die daarin de Kamer verzoekt zich te willen uit- spreken tegen de voorgenomen her-classiricatie der gemeenten, zooals deze, volgens pers- berichten, door den voorzitter der classificatie- commissie is voorgesteld, en waar, naar het zich laat aanzien, in Zeeuwsch-Viaanderen vrii- wel alle gemeenten en verscheidene hunner imvoners, met name de ambtenaren de dupe van dreigen te worden. Het Bureau is van meening, dat deze kwes tie door de betrokken ambtenaarsbonden e. a. reeds voldoende bij de Regeering is belicht en de Kamer zich in deze van een uitspraak kan onthouden. Het stelt voor, daartoe te besluiten. De heer DE FEIJTER kan zich met het voorstel van het Bureau niet vereenigen. Hii beschouwt die voorgenomen classificatie niet alleen als een ambtenaarsbelang, voor wat betreft hunne salarieering, maar vreest, dat het platteland er de dupe van zal worden. Indien het voornemen wordt doorgezet komen volgens de dagbladberichten Ter Neuzen en Hulst in de vierde en de overige plaatsen van Zeeuwsch-Viaanderen in de vijfde klasse, en staat dus Zeeuwsch-Viaanderen laag gerang- schikt. Men krijgt dan groote salarisverschil- len en het gevolg er van zal zijn, dat alle amb tenaren er naar streven hier zoo spoedig mogelijk weg te komen, naar beter bezoldigde plaatsen, en men hier niets anders meer krijgt dan eerst beginnenden, jongelteden, die de klappen vap de zweep nog niet kennen, doch wel ware dienstkloppers zijn. Het publiek wordt dan daarvan de dupe. Het is niet in het belang van handel en industrie, als er op het platteland geen ambtenaren met ervaring zijn, en dit alleen client als doorgangshuis voor de jongeren. De heer RISSEEUW kan zich geheel bij dit betoog aansluiten. Hij heeft ook met belang- stelling de berichten omtrent de indeeling in verschillende klassen gevolgd. De dorpen worden daardoor naar zijn meening achteruit- gesteld, terwijl men daar toch van zelf al in veel ten achter staat. Misschien is het in Ter Neuzen eenigszins anders, maar over het algemeen mist men op de dorpen zeer veel. Hij heeft nu niet het oog op het gernis aan bioscoop-vertooningen, die laat hij builen be- schouwing, maar men mist veel zaken voor het practisch leven, die men in de groote ste- den wel heeft. Als het doorgaat, krijgt men hier niets dan tweede rangskrachten en hij voelt er sterk voor, om het mogelijke aan te wenden opdat die classificatie niet doorgaat. Hij acht alle classificatie in dit opzicht verkeert. Naar het schijnt wordt als motief aangevoerd, dat het leven op het platteland goedkooper is, een mee ning, die geheel onjuist is. Hij wil toegeven, dat in de groote steden de woninghuur iets duurder is, maar op het platteland is de be- lasting ook tot een zeer hoog peil opgevoerd en de prijzen der levensmiddelen evenaren die der groote steden of zijn voor verschillende artikelen hooger. Hij stelt daarom voor, bij de Regeering tegen de classificatie te protesteeren. De VOORZITTER geeft te kennen, dat het Bureau van oordeel was, dat dit vraagstuk van wege de ambtenaarswereld reeds van alle zij- den bij de regeering zoo belicht is, dat we er weinig nieuws meer over zullen kunnen zeggen. Wanneer de Kamer het echter noodig acht, heeft hij geen bezwaar, dat er een schrij ven gezonden wordt, waarin het hierbij betrok ken algemeen belang nog eens wordt viteen- gezet. De heer VAN DE WALLE is er tegen, dat de Kamer zich van uitspraak zou onthouden. Hij gaat accoord met het voorstel van den heer Risseeuw. De heer VAN MELLE is ook van oordeel, dat gevraagd moet worden die classificatie niet door te zetten. Met algemeene stemmen wordt overeen- komstig het voorstel van den heer Risseeww besloten. 24. Inklareli van goederen aan het grens kantoor tc Sas van Gent. Een schrijven van A. F. Mannaert, directeur der N. V. Auto-, Motor- en Rjjwielhandel v/h A. F. Mannaert-Geers te Ter Neuzen, waarbij deze met verzoek om daaraan steun te ver leenen toezendt een afschrift van een door hem gericht verzoek aan den inspecteur der directe oeiastingen en accijnsen alhier, om de gelegen heid tot inklaren van goederen aan het grens kantoor te Sas van Gent ook in den winter open te stellen tot des avonds 7 uur. Thans is (iit 5 uur in den namiddag. Adressant under- houdt des Vrijdags een autodienst tusschen Ter Neuzen en Gent, met het oog op den marktdag. Hij moet dus thans reeds op een te vroeg uur uit Gent vertrekken om voor 5 uur het kantoor te Sas van Gent te kunnen passeeren, tenzij hij alleen passagiers vervoert die geen pakjes bij zich hebben. Indien er bezwaar bestaat tegen dagelijksche verlenging van den tijd van aangifte voor in voering van goederen, verzoekt hij dit alleen des Vrijclags, met het oog op de markt te Gent. Hieromtrent valt op te merken, dat volgens aan den Secretaris verstrekte informatie het een algemeene maatregel is, dat de langs de heirbanen gelegen ontvangerskantoren in den wintertijd te 5 uur sluiten voor aangifte van goederen. Ondertusschen acht het Bureau het ook een ongerief, dat na des namiddags 5 uur te Sas van Gent niet meer kan ingeklaard worden aan bet kantoor bij het kanaal. Sinds de oorlog is dc toestand ook geheel veranderd. Werd vroe ger de reis naar Gent bijna uitsluitend per trein gemaakt, door de thans minder goede aansluitingen en omdat de laatste trein uit G?nt met verder doorrijdt dan tot Selzaete, wordt nog al gebruik gemaakt van automobie len. Zooals veelvuldig voorkomt bij een be- zoek aan grootere plaatsen, worden al eens kleinigheden meegebracht. Een ongerief is het voor de bewoners van deze streek, dat zri daarmede reeds voor 5 uur de grens moeten passeeren. Het Bureau stelt daarom voor, het verzoek te steunen. Met algemeene stemmen wordt aldus be sloten. 25. Maatregel van bestuur tot toepassing der Arbfidswet op volwassen kantoor- personeel. Een afschrift van een door de Kamer te Nij- megen aan den Minister van Arbeid gezonden adres, waarin wordt verzocht vooralsnog geen uitvoering te geven aan uitvoering van den aangekondigden maatregel van bestuur, om de Arbeidswet ook van toepassing te verklaren op volwassen kantocrpersoneel. De Kamer voor- ziet dat, indien de maatregel weer nieuwe gel- delijke offers voor de werkgevers vergt, meer dan tot nu toe zal worden overgegaan tot in voering van kantoormachines, die een deel van het personeel overbodig maken en dus werkloos zullen doen worden. De handel en industrie kunnen ten huidigen dage juist moeilijk nieuwe financieele offers dragen. Indien toch tot In voering wordt overgegaan, wordt een soepele toepassing der wet gevraagd. Met betrekking tot dit onderwerp is dd. 10 Januari 1923 ontvangen een breed gemot veerd adres aan den Minister van Arbeid, gezonden door de Kamer te Rotterdam en een groot aan- tal ahlaar gevestigde vereenigingen op han delsgebied, die eveneens met aandrang verzoe ken te bevorderen, dat in dezen tijd van eco- nomische depressie niet worde overgegaan tot de invoering van de Arbeidswet 1919 voor de kantoren, welke invoering naar hun oordeel ook op grond van sociale en ethische over- wegingen thans niet noodig wordt geacht. De Voorzitter dezer Kamer heeft het ge wenscht geacht ten spoedigste aan dit adres adhaesie te betuigen. In overleg met den Se cretaris is 11 Jan. 1.1. een adres aan den Mi nister van Arbeid verzonden, waarin er ook op gewezen is, dat de invoering voor handel en industrie weer nieuwe belemmeringen zou scheppen door het uitvoeren van verschillende administratieve bepalingen, terwijl de maat regel voor hen die men beschermen wil weinig practisch resultaat zou hebben, aangezien de werktiiden dec kantoren in normalen tijd in den regel blijven beneden de toegestane 48 uren per week. Ook is onder de aandacht gebracht dat aan hen, die thans door bijhouden van hoeken in de avonduren hun inkomsten trachten te vermeerderen bij invoering der wet de gelegen heid zou worden ontnomen, dat dit niet alleen voor de betrokken kantoorbedienden een nadeel zou zijn, doch vooral on het platteland, waar men niet op ruime schaal over administratief personeel beschikt een ongerief zou worden voor den kleinen handel en middenstand. die thans voor het bijhouden harer boeken gaarne van die weinige besehikbare krachten in de avonduren gebruik maakt. De Kamer verleent aan deze adhaesiebetui- ging hare goedkeuring.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1923 | | pagina 7