BURGERLIJKEN STAND.
f
■nier waarop on^ voorstel was ontvangen door
•de directie, waaitia'-'bij schrijven van 10 Augus
tus eene nadere, hocwel afwijitende, uiteenzet-
fcing kwam.
In de madsvergad.ering van 24 Aug. j.l. is
toe. de kwestie electrificatie /an Sluiskil en
Dtaewegen besproken en hebben wij bij mis
sive van 25 Aug. 1922 medegedeeld, dat ons
standpunt niet was gewijzigd, dat de gemeen
teraad zich daarmede kon vereenigen en dat
wij van verdere besprekingen afzagen.
Ziehier bet verloop der geheeie kwestie. Wij
staan nog steeds op het standpunt als hier-
vown omschreven en achten de houding van de
P. Z. E. M. onjuist en niet in het belang der
zaak welke de maatschappij te dienen heeft.
Naar aanlekling van vorenstaande stellen wij
uw college voor het adre; van ingezetenen van
Drvwegen van 14 Augustus 1922, benevens
het schrijven van ingezetenen te Sluiskil van
16 October 1922 voor kennisgeving aan te
re men, omdat wij in het financiee! belang der
gerneert de voorstellen van de P. Z. E. M.
niet kunnen accepteeren.
Wenscht de P. Z. E. M. nader van stand-
pun: te veranderen, dan zullen wij nieuwe
voorstellen der maatschappij gaarne in over-
weging nemen, omdat ook wij willen bevor-
deren electrificatie van onze buurtschappen
Sluiskil en Driewegen.
De heer COLSEN kan zich niet vereenigen
met het voorstel van burgemeester en wethou-
der, om de adressen voor kennisgeving aan te
nemen. Het college schijnt ook verschillende
dingen vergeten te zijn, want in de in aand
Augustus is er ook nog een adres ingekomen
van de buurtschappen Driewegen, welks in-
wont-rs vroegen om aangesloten te worden
aan de centrale te Ter Neuzen. Zij zijn daar-
toe gekomen naar aanleiding eener toelichting
van den heer Van der Lubbe, administrates
der centrale in de kom, dat, indien de gemeente
aan hem evenveel subsidie wilde geven als aan
de Provinciale Zeeuwsche Electriciteitsmaat-
schappij, hij die buurtschap ook wel kon ver
lichten. £>preker dacht, dat hiernaar een ondev-
zoer zou zijn ingesteld. En dan zou voor die
menachen de stroomprijs in plaats van 60 cent
per K. W. U. misschien 40 of 45 cent geweest
zijn.
Ook is er in het adres van Sluiskil een ant-
woord gevraagd, of de gemeente al of niet tot
electrificatie zal overgaan, opdat, bij ontken-
nend antwoord, de commissie zelf de zaak ter
hand kan nemen, en of de gemeente dan het
daarvoor noodige kapitaal wil beschikbaar
stellen, of wel de commissie wil in staat stellen
dit te leenen onder waarborg van de gemeente.
Ook hierop geven burgemeester en wethouders
geen antwoord,
Evenmin is er rekening gehouden met de
mededeeling, dat het net al heel wat goed-
kooper kan ingericht worden, dan in Maart j.l.,
wegens daling- der materialenprijzen. Waarom
is (iaamaar ook niet eens nader onderzocht?
Spreker gelooft niet, dat burgemeester on wet
houders dan tot de hooge berekening zouden
gekomen zijn, die ze thans den raad voor-
leggen.
Ze berekenen ook 2700 voor ambtcnaren,
maar sprekefr kan niet inzien waarvoor die
noodig zijn. Naar de berekening van den in-
genieur der P. Z. E. M., (je hepr Everwijn, zou
er slechts een tekort kunnen blijven van hoog-
stens 500 en. spreker vraagt, of dat dan zoo'n
groot offer van wege .de gemeente zou zijn,
ter wille van zoo'n dicht bevoljcte huurt.
De bevolking van Sluiskil kan bet toch niet
heipen, dat de P. Z. E. M. en burgemeester en
wethouders elkaar zoo slecht kunnen zien Het
verwondert spreker, dat de wethouder van pu-
blieke werken in deze niet meer pvertuigd is
van het verlangen der bevolking van Sluiskil
na.-A electi'isch licht, want zelf i.- bij nog niet
■content met elect rise b licht in. huis, maar zet
nog een lantaam precies voor zijn deuv!
Het is wel opmerkelijk: de provinciale cen
trale ligt onder de schaduw van Sluiskil en er
worden nog geen aanstalten gemaakt voor aan-
sluiting, terwijl plaatsen die op uren afstand
liggen al volop bezig zijn met bet maken van
aansluitingen. en eerder gehoipen zullen wor
den.
keer «VAN CADSAND betoogt. dat het
hier een bevolkte buitenbuurt betreft. Hij be-
grijpt ook niet, hoe burgemeester en wethou
der/ komen aan een berekening van f 2700
voor ambtenaren. Hij is van meaning, dat de
gemeenteraad ook rekening moet houden met
de buitenbevolking, maar deze laatsten komen
meer en meer tot de overtuiging, dat zij pas
bepractiseerd worden, als de patienten van
binnen de kom genezen zijn.
De heer SCHEELE: Ho, ho! je moet Braat
n't aehterna gaan doen!
De heer DE RIDDER geeft te kennen, dat
de belangen van Sluiskil en Driewegen hem
even na liggen als die van andere deelen der
gemeente, maar ook niet weer, en ook ten
opziehte dier buurtschappen dient overwogen
te worden, of hetgeen ze vragen practisch uit-
voerbaar is. Hij meent, dat een otfer van
pi. m. f 4000 's jaars voor verlichting dier
buurtschappen, te ver zou gaan. Waar beweerd
wordt, dat het goedkooper kan, zou spreker
gaarne zien, dat burgemeester en wethouders
nog eens onderzochten, of zulks mogelijk is,
om alsdan die buurten te heipen.
De heer SCHEELE geeft te kennen, dat het
niet op zijn weg ligt, om de gegeven cijfers
te besprelcen. Burgemeester en wethouders
rekenen een tekort van 4500 en de adviseur
der Bchtcommissies raamt voor Sluiskil op een
voordeelig saldo van 633,50 en voor Drie
wegen een van f 180,80.
Dat maakt nog a' een groot versehil. Was
het nu niet het best, dat het nog eens werd
onderzocht on de beslissing op het verzoek
nog eens een vergadering achteruitgesteld. Hij
is m-ertuigd, dat de raad de buurten gaarne
heipen zal, indien het financieele uitvoerbaar
blijft. Het ware wel gewenscht. de adviseur
van de commissie te Sluiskil, de heer Everwijn
eens te hooren tegenover burgemeester en
wethouders, die zich dan ook door hun des-
kundige kunnen doen bijstaan, opdat de raad
de meest volledige inlichtingen zal verkrijgen.
Hij herhaalt, te willen heipen, als het kan,
maa? het moet kunnen.
De heer GEELHOEDT protesteert tegen de
uit.latingen van den heer Van Cadsand, als
zouden burgemeester en wethouders zich min
der aan de belangen der buitenbewoners laten
gelegen leggen.
Voorts wijst hij er op, dat het een vreem-
den indruk maakt, dat de commissie van
Sluiskil, die de cijfers van burgemeester en
wethouders bestrijdt, bljjkbaar een critiek op
.die cijfers aan enkele leden van den raad heeft
gezonden, maar die aan burgemeester en wet
houders onthoudt.
Burgemeester ep wethouders hebben er wel
ter dege rekening mecle gehouden, dat zich te
Sluiskil 250 en te Driewegen 75 personen voor
aanshiiting hebben aangemeld, maar het zal
toch te betwijfelen zijn, als men let op de in de
omgeving opgedane ervaring, of deze ten slotte
ook werkelyk aansluiten zullen. Ook hij acht
het gewenscht deze zaak eens te bespreken
met den afgezant der commissie, den heer
Everwijn, doch zou het dan op prijs stellen,
dat de heer Van der Lubbe als adviseur van
burgemeester en wethouders daarbij ook kon
tegenwoordig zijn.
De heer HAMELINK merkt op, dat in de
politiek dikwijls gehoord wordt over een be-
voorrechting van da steden tegenover het
platteland en hier hoort men het steeds vaker
in het kleim: bevoorrechting van de kom tegen
over de buurtschappen. Steeds meer en meer
brengen de heeren Colsen en Van Cadsand
het depkbeeld naar voren: de kom wordt eerst
gehoipen en de buitenmenschen verwaarloosd.
Dit is z. i. ten onreehte. Men moet de om-
standigheden in oogenschouw nemen. De
adressanten vragen om een gelijke behandeling
als de kombewoners. Maar men moet er dan
rekening mede houden, dat overal waar een
gas- of electrisch bedrijf is ingericht, ook al
wordt het van gemeentewege geexploiteerd,
tot grondslag heeft, dat het zichzelf dan moet
bedruipen. Nu wordt van wege de com missies
berekend, dat er te DriewegenBaandijk 70
en te Sluiskil 250 aansluitingen zullen zijn.
Dat is ongeveer het getal woningen, dat er
staat en kan er dus van beteekenende uitbrei-
ding geen sprake zijn. Bij soortgelijke bedrij-
ven wordt er op gerekend, dat een verlies op
de exploitatie bij den aanvang, ten slotte ver-
dwijnt, uit hoogere baten als gevolg van uit-
breiding. Hier zou men echter terstond een
maximumaantal aansluitingen krijgen, hetgeen
de kans op uitbreiding uitsluit en toch met
een beduidend tekort van zooveei duizend gul
den beginnen, waarop geen vooruitzicht is,
dat het later door hoogere inkomsten zal ver-
dwijnen.
Van andere zijde wordt nu betoogd, dat het
tekort niet zoo groot zal zijn, als door bur
gemeester en wethouders beweerd wordt. Dat
zou dus kunnen onderzocht worden.
Men heeft thans den strop te dragen van
een fout, in de vroeger gegeven eoncessie. Men
had destijds moeten vastleggen, dat de con-
cessionaris verplicht was om de buitenbuur-
ten te verlichten, en het niet aan zijn eigen
inzichten moeten overlaten. Ook toen, in den
goedkoopen tijd, van het aanleggen un net-
ten ware zoo'n aansluiting met 240 en 75 licht-
punten nog niet rendabel geweest, maar dan
zou de concessionaris de kosten over de ge
heeie gemeente hebben omgeslagen, dan zou
hij het slechte met het goede hebben genomen
en zou het licht in de kom daardoor alleen
iets duurder hebben moeten zijn. Nu zit men
er echter mede.
De vraag zal nu zijn: mag de gemeente,
waar de verlichting in de kom geen geld kost,
er integendeel nog iets aan verdiend wordt,
gaan toeleggen op de erlichting in de buurt
schappen.
Men zal misschien er op wijzeri. dat b.v. het
ophalen van vuil in de kom ook geld kost.
Maar dat is wel eenig versehil, daar dat op
halen van vuil uit oogpunt van gezondheid
in het algemeen belang is.
Als men echter Sluiskil en Driewegen alleen
zou aansluiten als de onderneming der ver
lichting aldaar zichzelf kan bedruipen. dan
zouden ze wel nooit kunnen aansluiten. En als
een overeenkomst met de P. Z. E. M. daarvoor
gesloten wordt, blijft ook nog altijd de om-
standigheid, dat de menschen in die buurten
veel meer zullen moeten betalen dan de kom
bewoners. Dit zal ook onaangenaamheden
veroorzaken.
Overigens mag ook gelet worden op de er
varing die men in de- omgeving in de plaatse-
ljjke centrales op doet. Er wcgdt nu berekend,
dat de menschen 35 K. W. U. 's jaars zouden
gebruiken, maar spreker denkt, dat. als ze 35
maal 60 cent moeten betalen, ze wel goedkoo
per zullen trachten gehoipen te worden, door
kleinere lampen te nemen en dus minder
stroom te gebruiken.
Hij beschouwt daarom de berekening van 35
K. W. U. stroomverbruik te optimistisch. Hij
wil wel heipen, indien dit met eenige offers zal
mogelijk blijken. Burgemeester en wethouders
zouden beter gedaan hebben, met niet voor te
stellen de verzoeken voor kennisgeving aan te
nemen, maar ze nog wat aan te houden. We
zijn nog niet in staat een bepaalde beslissing
to nemen. De verlichtingskwestie is daarvoor
nog niet in een voldoend gevorderd stadium.
De belanghebbenden hebben dit toch ook kun
nen weten en zouden nu. wanneer hun verzoe
ken definitief worden afgewezen, dit aan zich
zelf te wijten hebben, door hun ontijdigen
aandrang.
En baten kan hun dat toch in geen enkel
opzicht. Er is geen haast noodig, want ook de
plaatsen in de omgeving zullen nog niet zoo
spoedig licht krijgen, zelfs misschien nog niet
in het lengen van de dagen. Er is dus heele-
maal geen reden, om er zooveei gang achter
te willen zetten. Wellicht zullen ze zelfs later
den raad dankbaar zijn, dat deze de beslissing
nog heeft aangehouden.
De heer COLSEN betoogt, dat de cijfers die
de commissie omtrent het aantal aansluitingen
geeft, betrouwbaar zijn. De menschen hebben
zelf geteekend.
De heer HAMELINK: Dat hadden ze in
Zaamslag ook gedaan.
De heer COLSEN geeft te kennen, dat er
later nog menschen bij de commissie zijn ge
komen, die verklaarden, ook te willen aan
sluiten. De commissie is op advies van den
burgemeester in het leven geroepen en heeft
zich terstond aan het work gezet. Zij heeft
echter later van niets meer vernomen. Spreker
wist uit de besprekingen in besloten vergade-
ringen wel hoe het met de zaak stond, maar
hij heeft zich hier nimmer beschouwd als
voorzitter van de lichtcommissie, al heeft hij
in de commissie wel eens iets verklapt. Maar
de commissie te Driewegen, van wie niemand
deel maakte van den raad, heeft toch in het
geheel geen gelegenheid gehad iets te weten.
De heer VAN DRIEL wijst er op, dat zijne
partij ook voorstaat electrificatie van het
platteland, voorziening van goed drinkwater
enz. De financien moeten het echter toelaten,
en de omstandigheden moeten voor de ge-
bruikers niet te bezwarend worden. Hij is het
er ook mede eens, dat nog zoo geen haast
noodig is. Er gaat nog wel een maand of 9
mede heen, eer de centrale gereed is om stroom
te leveren. Hij meent. dat burgemeester en
wethouders een woord van lof verdienen, dat ze
willen trachten de verzoekers op de voor-
deeligste wijze te heipen. Ze zullen daar mis
schien later dankbaar voor zijn.
De VOORZITTER meent, dat alleen geduld
ons in deze kan redden. Burgemeester en
Wethouders wenschen voor Sluiskil en Drie
wegen het licht, maar willen er toch niet te
veel voor betalen. Dit standpunt is in de com
missoriale vergaderingen steeds voorop gezet
Waar de heer Colsen klaagt, dat de licht
commissie nog niets op hun verzoek hadden
vernomen, moet spreker opmerken, dat er ook
nog geen antwoord kon worden gegeven,
omdat er nog geen enkele beslissing ge-
vallen is.
Er zijn besprekingen gevoerd, met de heeren
Everwijn en Streefkerk, maar geenerlei resul-
taat is tot nog toe verkregen. Er zijn ook
menschen van Sluiskil komen vragen, of ze
hun huisinstallatie noK niet konden gereed
laten maken. Spreker heeft hen dan steeds
gezegd: doet dat nog niet, want al is er voor
90 °/c kans, dat de electrificatie tot stand
komt, Zoo blijft de mogelijkheid, dat er een
bezwaar tegen rijst toch niet uitgesloten.
De door burgemeester en wethouders ge
geven cijfers zijn aangevochten. Voor dit
oogenblik moet hij die handhaven op een ge-
raamd tekort van 4000. Er zullen voor het
bedrijf zeker 2 menschen noodig zijn. Men kan
het beheer daarvan niet eenvoudig aan den
veldwachter of aan een jongen man opdragen,
men weet hoe dat gaat. Er zal zeker voor
noodig zijn een administratief man en eer.
electricien, en dan wil spreker de heeren laten
uitmaken, of daarvoor een raming van f 2500
per jaar te hoog is.
Er is van de zijde der P. Z. E. M. gezegd,
dat er voor de gemeente zoo goed als geen
risico aan vast zit, waarop burgemeester en
wethouders hebben gezegd: neemt u dan dir-
risico voor u zelf, voor u is het gemakkelijker,
u hebt uw technisch en uw administratief per-
soneel, maar wij moeten die voor dat bedrijf
aizonderlijk aanstellen. Op die wijze zouden
burgemeester en wethouders met de P. Z. E. M.
gaarne een contract afsluiten.
Wat Sluiskil betreft, dit is nog maar voor
een deel te verlichten van uit een transfor-
rnatorengebouwtje aldaar, daar de overzijde
van het kanaal zou moeten worden bediend van
af den Baandijk of Driewegen, en het net zou
dan komen ten koste dier buurtschappen. Als
men er aan begmt, dan is het eind nog niet
te voorzien.
Burgemeester en wethouders wenschen de
menschen te bewaren voor een sprong in het
duister. Zij zijn van meening, dat de exploi
tatie beter van de Provinciale centrale zelf
kan uitgaan, als zijnde deze de beianghebben-
de. Zij zijn wel genegen, er wat voor te be
talen, al zouden zij zelfs de geheeie winst die
van de centrale in de kom wordt verkregen er
aan moeten geven, maar zij wenschen or voor
te waken, dat de electrificatie zou worden eer.
strop voor de gemeente, terwij! het voor de
menschen een dure st/oomafname zou blijven.
Een ander standpunt mcenen zij niet te kun
nen innemen.
Wil de raad ingaan op het voorstel van den
heer Seheele, dan hebben burgemeester en
wethouders daartegen geen bezwaar, dan kan
de zaak nog eens besproken worden, docb zij
achten het 't meest rationeele, dat de I'. Z.
E. M. zelf de exploitatie der stroomle vering
in de buurtschappen ter hand neemt. Er valt
dan over te praten, onder welke voorv/aarden
zij dit doen wil.
Spreker weet niet, wat de leden der licht
commissie met den heer Van der Lubbe be
sproken hebben, doch deze zal, nu het geven
van een bijdrage in de exploitatie ter sprake
gekomen is, zyn beginnen te gevoelen, dat er
misschien voor hem misschien ook een slaatje
uit te halen zou zijn. Misschien zou het in het
belang der zaak zijn, als de centrale alhier
Driewegen exploiteerde, misschien is het
tegenovergestelde het geval, maar spreker
meent, dat men het beste doet, de beslissing
hierover nog aan de toekomst over te laten.
De P. Z. E., M. wilde wel een contract aan-
gaan voor het exploiteeren der buurtschappen,
doch alleen onder voonvaarde, dat de gemeente
voor het geheeie verlies in staat, hetgeen heele-
maal onaannemelijk voorkomt.
De heer VAN CADSAND acht het. naar
aanleiding der toelichting van den voorzitter
gewenscht, dat de gemeenteraad eens met :le
heeren Everwijn en Van der Lubbe confereert,
want dan kunnen we tot een meer gezonden
toestand komen, omdat de heer Everwijn vef-
onderstelt, dat de cijfers van burgemeester en
wethouders niet juist zijn. Spreker kan zich
ook niet vereenigen met de cijfers van burge
meester en wethouders, dat de tegenwoordige
kosten der straatverlichting maar f 500 zou-
cten kosten en meent, dat dit f 600 is.
De VOORZITTER acht dit verschilpunt ge-
makkelijk op te lossen, er branden 33 lan-
teams, die berekend worden op f 15,50 per
stuk, alzoo f 511,50.
De heer COLSEN: U zegt, dat burgemees
ter en wethouders de exploitatie liefst zouden
geven in handen van de P. Z. E. M., maar dat
doen ze nooit. Ze doen dat voor geen enkele
gemeente, en zullen dit dus ook voor de twee
kleine buurtschappen niet doen.
De VOORZITTER: In de gemeente Bier-
vliet heeft de maatschappij een contract af-
gesloten, waarbij zij de exploitatie op zich
neemt, doch alle risico voor de gemeente blijft.
De P. Z. E. M. is ten deze allang van haar
oorspronkelijk beginsel afgestapt.
De heer HAMELINK maakt naar aanleiding
van hetgeen gezegd is over den heer Van der
Lubbe in verband met de buurtschap Drie
wegen op, om deze van wege de gemeente als
adviseur in deze zaak te nemen. Hij zou daar
tegen anders niet het ruinate bezwaar hebben.
maar nu blijkt. dat hij bij Driewegen belang-
htbbende is en staat tegenover die kwestie dus
niet meer onbevooroordeekl. De gemeenteraad
tezit dan niet meer de zekerheid daarover een
belangeloos advies te krijgen. Hij acht in elk
geval uitstel dezer zaak van beteekenis. El
ders komt het contract der P. Z. E. M. dezer
dagen ook in behandeling en daar heeft de ge
meente zich ook van deskundige voorlichting
voorzien. Hij meent, dat daaruit misschien
voor ons ook wel wat le leeren za! vallcn.
De heeren SCHEELE en COLSEN dringen
er op aan, dat dan de verdere behandeling
niet te lang zal worden ultgesteld.
De VOORZITTER zegt toe, dat hij de ver
dere behandeling zooveei mogelijk wil be-
spoedigen, al merkt hij op, dat toch waarlijk
zoo'n groote haast niet noodig is, in verband
met het tijdstip waarop de centrale gereed zal
komen. Bovendien kan afwachten de zaak
niets dan goed doen en overhaasting za! haar
schaden.
Met algemeene steminen wordt besloten
overeenkomstig het voorstel van den heer
Seheele en de verdere behandeling der zaak
aangehouden.
9. Wijziging der begrooting voor 1922.
Burgemeester en wethouders stellen voor, de
begrooting voor 1922 te wijzigen als volgt:
onder de inkomsten te vermeerderen de vol-
gende posten
Terugbetaling door de woningbouwvereeni-
ging ,,Werkmansbelang" te' Ter Neuzen van
de annulteiten van het ten hare behoeve ver-
leend voorschot uit 's rijks kas voor den bouw
van 19 arbeidersworiingen f 9123,02; terugbe
taling door de woningbouwvereeniging „Werk-
mansbelang" te Ter Neuzen van de annulteit
van het ten hare behoeve uit 's rijks kas ver-
leend grondvoorschot voor den bouw van 19
arbeiderswoningen 332,89; terugbetaling door
de woningbouwvereeniging „Werkmansbelang"
te Ter Neuzen van de rente der annuiteit ad
f 4561,51, welke op 30 Jun? 1921 betaakl had
moeten worden 145,40: terugbetaling door de
woningbouwvereeniging ,',W'efkmansbelang" te
Ter Neuzen van 0,1 der bouwkosten van
de 19 arbeiderswoningen vdor toezicht f 93,94;
terugbetaling door de woningbouwvereeniging
„Werkmansbelang" te Ter Neuzen van 0,1
van het grondvoorschot voor het bouwen van
19 arbeiderswoningen voor toezicht f 7,49;
geldleening voor den aankoop van schoolmeu-
belen voor de nieuw gebouwde kopschool
f 2600; geldleening in den vorm van rijksvoor-
schot ten behoeve van den bouw van 32 ar
beiderswoningen f 780,20; geldleening in den
vorm van rijksvoorschot ten behoeve van den
bouw van 34 arbeiderswoningen f 49.971; geld
leening in den vorm van rijksvoorschot ten be
hoeve van den bouw van 22 arbeiderswoningen
f 4805,10; geldleening' in den vorm van rijks
voorschot ten behoeve van den grondaankoop
voor den bouw van 34 arbeiderswoningen
f 10.759,62; totale vermeerdering der inkom
sten f 78.618,66;
onder de uitgaven te vermeerderen de vol-
gende posten:
vervolgingskosten van belastingschuldigen
51,60; teruggaaf van belasting ,fl400; jaar-
wedden van den inspecteur en de agenten van
politie f 222; jaarwedden van de vaste arbei-
ders f 13; kosten van onderhoud van het speel-
terrein, aangelegd ten dienste van het middel-
baar onderwijs f 200; kosten van den aankoop
van schoolmeubelen voor de nieuw gebouwde
kopschool /2608; bijdrage aan J. S. Nijssen
als gepensioneerd onderwijzeres in de nuttige
handwerken 181,83%; grond- dijk- en pol-
derlasten f 25; vaste huren en erfpachten f 1
renten tegen 6 c!c per jaar van een kapitaal,
groot f 41.800 opgenomen in 1922 1045; ren
ten van de annulteit arl 4561,51, welke op
30 Juni 1921 betaakl had moeten worden
f 145,40; annuiteit van den bouw van 19 ar
beiderswoningen 9123,02; annuiteit van het
grondvoorschot voor den bouw van 19 arbei
derswoningen f 332,89; teruggaaf \an over
1921 te veel ontvangen uitkeering volgens de
wet van 24 Mei 1897 (Stbl. 156) 12,60;. voor
schot aan de woningbouwvereeniging „Werk-
mansbelang" te Ter Neuzen voor het bouweh
van 32 arbeiderswoningen in het belang der
'■olkshuisvesting 780,20; voorschot aan dc
woningbouwvereeniging „Werkmansbelang"te
Ter Neuzen voor het bouwen van 34 arbeiders-
woningen in het belang der volkshuisvesting
f 49.971voorschot aan de woningbouwvereeni
ging Sluiskil" te Ter Neuzen voor hei bou
wen van 22 arbeiderswoningen in het belang
der volkshuisvesting 4805,10; terugbetaling
aan het rijk van 0,1 van de bouwkosten
voor toezicht bij den bouw van 19 arbeiders
woningen ,f 93,94; terugbetaling aan het rijk
van 0,1 °/i van het grondvoorschot voor toe
zicht bij den bouw van 19 arbeiderswoningen
7,49kosten van den grondaankoop ten be
hoeve van den bouw van 34 arbeiderswoningen
in het belang der volkshuisvesting 10.759,62;
onder de uitgaven te verminderen de vol-
gende posten:
dienstreizen /300; kosten voortvloeiende uit
de Warenwet 741,64%; kosten onderhoud der
zeewering langs de Scheldekade f 275; kosten
voor watervoorziening ,f900; bedrag waarover
alleen met goedkeuring van gedeputeerde sta-
ten kan worden beschikt f 943,39;
totale vermeerdering del' uitgaven .f 78.618,66.
De heer SCHEELE vraagt naar aanleiding
van den post ad f 200 voor het speelterrein,
hoever men nu met het gereedmaken daarvan
gekomen is.
De VOORZITTER merkt op, dat dit is voor
het uitvoeren van werken die daaraan nog noo
dig waren om het geheel in orde te hebben.
De heer HAMELINK: Dat was voor het
opruimen van. het tennisveld!
Het voorstel wordt aangenomen met alge
meene stemmen.
10. Wijziging der heffingsverordening op
de gemeentelijke inkomstenbelasting.
Burgemeester en wethouders van Ter Neuzen
stellen voor: vast te stellen de navolgende
VERORDENING op de heffing van een
inkomstenbelasting in de gemeente
Ter Neuzen.
Artikel 1.
Ten behoeve der gemeente zal jaarlijks een
belasting op het inkomen geheven worden. De
grondslag der belasting is het jaarlijksche
zuiver inkomen der belastingplichtigen.
Artikel 2.
Met inachtneming der voorschriften van de
artt. 244, a, b, c en 245 b, c, der gemeentewet
worden in de plaatselijke inkomstenbelasting
aangeslagen alien, die zoodanig inkomen heb
ben, dat zij daartoe in de termen vallen, on-
verschillig of zij op zich zelf wonen, dan wel
bij anderen inwonen. Bij den aan slag van het
hoofd eener eehtvereeniging wordt onder het
inkomen begrepen, het inkomen der huwelijks-
gemeenschap, alsmede het eigen inkomen der
vrouw, indien zij in deze gemeente belasting-
plichtig is en niet valt onder de bepaling van
het volgende lid.
De gehuwde vrouw wordt zelfstandig aan
geslagen indien het hoofd der eehtvereeniging,
ingevolge de artt. 244 a, b en c der gemeen
tewet in deze gemeente niet belastingplichtig
is of indien de vrouw krachtens artikel 195.
2de lid, art. 241 of art. 299 van het Burgerlijk
Wetboek zelf het beheer harer goederen eh het
vrije genot van hare inkomsten heeft.
Nochtans wordt in de gevallen van de artt.
195. 2de lid en 241 van het Burgerlijk Wet
boek, wanneer de echtgenooten binnen de ge
meente wonen, de belasting naar hun gezamen-
"1 ijk inkomen berekend eh over hen omgeslagen
in verhouding tot ieders belastbaar inkomen.
Artikel 3.
1. Van het zuiver inkomen wordt als on-
belastbaar voor noodzakelijk levensonderhoud
afgetrokken eene som van f 500,voor onge-
huwden en f 600,voor gehuwden.
2. Voor ieder minderjarig eigen of arange-
huwd kind of pleegkind, dat niet zelf in deze
belasting wordt aangeslagen. wordt dat. onbe-
lastbaar bedrag vermeerderd met een bedrag
omschreven in art. 4.
3. Als pleegkind van den belastingplichtige
wordt slechts aangemerkt wie door hem als
een eigen kind wordt onderhouden of opgevoed.
4. Voor de toepassing van de eerste alinea
worden: met ongehuwden gelijk gesteld die
gehuwden die geen zelfstandige huishouding
voeren, voor zoover ze geene kinderen ten
hunnen laste hebben als bedoeld onder sub 2.
5. Met gehuwde.n worden gelijkgesteld we-
duwnaars, weduwen en gescheiden echtgenoo
ten, die minderjarige kinderen, welke niet zelf
in deze belasting zijn aangeslagen, ten hunno
laste hebben.
6. Voor belastingplichtigen die samen wonen
en een gezin vormen of die in een gezin leven,
waarvan het hoofd ook aangeslagen is, wordt
van het zuiver inkomen slechts een gedeelte
van de als noodzakelijk levensonderhoud aan-
geduide som afgetrokken, evenredig aan't aan
tal aangeslagenen. Voor het berekenen van
den aftrek wordt het hoofd van het gezin. voor
wien echter het eerste lid van dit artikel bliift
gelden, medegeteld bij het aantal. Deze cate
goric belastingplichtigen wordt slechts aange
slagen wanneer zij een zuiver inkomen hebben
van meer dan f 700,voor wat betreft gehuw
den »n meer f 600,— voor wat betreft onge
huwden.
Artikel 4.
De in het vorig artikel onder sub 2 bedoelde
vermeerdering bedraagt voor ieder minder
jarig kind:
bij een zuiver inkomen van
minder dan f 1400,—
100,—
f 1400.of meer en minder
dan f 1500,
110,—
1500,
1600,
120,—
1600.
1700,
130,—
1700.—
y>
1800.
140,—
1800—
1900,y>
150,
1900,—
*2000,
160,
2000,—
2300,
170,
2300,—
2600,
180,—
2600.—
3000,--
190,—
meer dan
3000,
200
Artikel 5.
De belasting wordt geheven volgens het on-
derstaande tarief.
Is het belastbaar inkomen f 100,of meer
doch minder dan f 400,dan is verschuldigd
f 3,.benevens f 1,50 voor ieder bedrag van
f 50,— waamiede het belastbaar inkomen de
som van f 100,overtreft.
Is het belastbaar inkomen 400,-^- of meer
doch minder dan 900,dan is verschuldigd
f 12,benevens fl,80 voor ieder bedrag van
f 50,waarmede het belastbaar inkomen de
som van f 400,overtreft.
Is het belastbaar inkomen 900,of meer
doch minder dan f 3000,dan is verschuldigd
f 30,benevens f 4,20, voor ieder bedrag van
f 100,waarmede het belastbaar inkomen de
som van 900,overtreft.
Is het belastbaar inkomen f 3000,of meer
doch minder dan 4600,dan is verschuldigd
f 118,20, benevens f 4,80 voor ieder bedrag van
f 100,waarmede het belastbaar inkomen de
som van f 3000,overtreft.
Is het belastbaar inkomen 4600,of meer
doch minder dan f 6000,dan is verschuldigd
f 195,benevens f 5,40 voor ieder bedrag van
f 100,waarmede het belastbaar inkomen de
som van f 4600,—- overtreft.
Is het belastbaar inkomen 6000,— of meer
doch minder dan 7200,dan is verschuldigd
270,60, benevens f 6,voor ieder bedrag
van f 100,waarmede het belastbaar inkomen
de som van f 6000,- overtreft.
Is het belastbaar inkomen 7200,of meer
doch minder dan 8200,dan is verschuldigd
f 342,60, benevens 6,60 voor ieder bedrag van
100,waarmede het belastbaar jnkomen de
som van f 7200,overtreft.
Is het belastbaar inkomen f 8200,-of meer
doch minder dan f 9000,—, dan is verschuldigd
f 408,60, benevens f 7,20 voor ieder bedrag van
f 100,—, waarmede het belastbaar inkomen de
som van f 8200,overtreft.
Is het belastbaar inkomen 9000,of meer
doch minder dan f 9600,dan is verschuldigd
f 466,20, benevens f 7,80 voor ieder bedrag van
f 100,waarmede het belastbaar inkomen de
sonj van f 9000,overtreft.
Is het belastbaar lakomen f 9600,— of meer
of minder dan 10.000,dan is verschuldigd
f 513,benevens f 8,40 voor ieder bedrag van
f 100,waarmede het belastbaar inkomen de
som van 9600,overtreft, alles evenwel met
dien verstande, dat het voor ieder belastbaar
inkomen op de boven aangegeven wijze wordt
vermenigvuldigd met een jaarlijks in de maand
Mei, door den raad vast te stellen factor, die
voor alle belastbare in komen s dezelfde is en
ten hoogste 2,4 bedraagt.
Bij het bepaien van den aanslag worden
halve centen verwaarloosd.
Artikel 6.
Navordering zal ook op de plaatselijke in
komstenbelasting worden toegepast op de wijze
als is omschreven in hoofdstuk XI der wet op
der inkomstenbelasting 1914, zooals dit hoofd
stuk is of nader zal worden vastgeSteld.
Artikel 7.
De invordering der bij deze verordening ge-
regelde belastingen geschiedt overeenkomstig
de heden vastgestelde verordening op de in
vordering van een inkomstenbelasting in deze
gemeente.
Artikel 8.
Deze verordening op de heffing van een in
komstenbelasting treedt in werking met 1 Mei
1923, op welken datum de bestaande verorde
ning op de inkomstenbelasting komt te ver-
vallen.
De toelichting van burgemeester en wet
houders luidt als volgt:
Wij hebben de eer uw college het voren
staande ontwerp-besluit op de inkomstenbe
lasting, ter vaststelling aan te bieden. Hierbij
is uitgegaan van den regel, dat de bestaande
classificatie niet moet gehandhaafd worden,
doch dat in de lagere inkomens iedere 50,
meer eri in de hoogere iedere f 100,meer, af-
zonderlijk moeten v/orden aangeslagen. Ge
val leu, dat aangeslagenen met een inkomsten-
verschil van f 300,en f 400,- gelijk worden
aangeslagen, zal dan ook niet meer voorko-
men. De meerdere opbrengst hierdoor za! zeer
zeker niet onbelangrijk zijn.
Verder is door ons de kinoeraftrek veel ver-
hoogd en geheel in overeenstemming gebracht
met de rijksaftrek. Hierdoor worden speciaa!
de grootere gezinnen in belangrijke mate ont-
last, wat zeker van zeer veel belang is voor de
lagere klassen en wat de invordering tier be
lasting door de rijksambtcnaren beter zal mo
gelijk makers dan thans het geval is.
Wij hebben verder gemeend niet te moeten
voldoen aan het verzoek der S. D. A. P.-fractie,
tot intrekking, voor wat betreft art. 3, le lid
oud.
Evenwel hebben wij voor wat betreft' de be-
dragen, die buiten aanmerking blijven bij den
gesplitsten levensaftrek met f 100,voor ge
huwden en ongehuwden, vcrhoogd.
Waar deze verordening in groote mate tege-
moet komt, juist aan de groote gezinnen met
lagere inkomens, en waar thans aftrek wordt
geheven tot 21 jaren, dit betreft weer speciaal
de lagere inkomens voor kinderen, die zelf
reeds verdienen, daar kwam het ons billrjk
voor dien gespiitsten aftrek te behouden. De
groep dienstboden zal thans zeer zeker buiten
de regeling vallen.
Ook deze verordening za! natuurlijk in spm-
mige gevallen tot or.billijkheid Ieiden, hieraan
is nu eenmaal bij niet eene belastingwetgeving
te ontkomen, doch wij zijn er van overtuigd,
dat de voordeelen v oor de groote gezinnen
daartegen zeer zeker zullen opwegen.
(Zie verder het Eerste Blad).
GEAAUW.
Huwelijks-aangiften. 10 Nov. Cornelius
Petrus Antonius Lansu, oud 30 j., jm. en
Maria Barbara Plasschaert, oud 27 j., jd.
17 Nov. Alouisius Constantinus' van Water-
schoot, oud 3,9 j., jtn. en Joanna Pelleman,
oud 45 j., jd.
Huwelijks-voltrekkingen. 8 Nov. Gustavus
Aloijsius van Damme, oud 29 j., jm. en Maria
Ludovica van de Velde, oud 33 jo jd. 29 Nov.
Cornelius Petrus Antonius Lansu, oud 30 j.,
jm. en Maria Barbara Plasschaert, oud
27 j., jd.
Geboorten. 14 Nov. Bertha Apolonia Vene-
randa, d. van Petrus Alphonsus Bracke en van
Maria Biddelo. 24 Nov. Josephus Franciscus,
z. van Johannes Franeies Delforge en van
Amelia van Itegem. 28 Nov. Louisa, d. van
Alplionsus Platjouw en van Mathilde de Munck.
30 Nov. Maria Catharina, d. van Jan Franeies
Buijs en van Elisabeth Cappendijk.
Overlijden. 5 Nov. Johannes Andries-
Daens, oud 65 j., z. van Pieter Judocus en van
Anna Catherina Steal.
HENGSTDIJK.
In deze gemeente hebben geen aangiften
plaats gehad.
KOEWACHT.
Huwelijks-aangiften. 8 Nov. Joseph Spies-
sens (van St. Jansteen), oud 37 j., jm. en Maria
Lconia Verschraegen, oud 38 j., jd.
Huwelijks-voltrekkingen. 29 Nov. Joseph
Spiessens (van St. Jansteen), oud 37 j., jm.
en Maria Leonia Verschraegen, oud 38 j., jd.
Geboorten. 6 Nov. Elza Catharina, d. van
Alphons Emerie de Brouwer en van- Emelie
van Santberghen. Petrus Jacobus, z. van
Camillus Jacobus van Poele en van Maria
Servatia Rosalia Mel.
Overlijden. 9 Nov. Odijllon Seraphine Coos-
sens, oud 26 m., z. van Alfons Achille en van
Josephina Vereecken. 11 Nov. Anna Maria
Coone, oud 4 m., d. van Edmondus en van
Clementina Maria de Roover. 20 Nov. Gaston
Theophiel van der Vloet, oud 3 m., z. van
August en van Clemence De Vos.
SAS VAN GENT.
Geboorten. 8 Nov. Cecilia Sophia Francina,
d. van Arnoldus Johamies Kras eh van Au
gusta Maria Cecilia van Oppen. 12 Nov.
Denise Marie, d. van Caesas Petrus Cnilielmus
Feijen en van Angele Marie Plumet. IS Nov.
Vicent Isidore Augustinus, z. van -Bernardus
Johannes Lam,mens en van Marguerite Au
gusta Louisa van Hecke. Henrica Bernardina
Antonia, d. van Gerhardus Johannes Huisman
en van Everdina Maria Vonke. 19 Nov. Ar-
mand Gustave Philemon, z. van Albert Julien
Goethals en van Irma Maria Cortvriendt..
WESTDORPE.
Geboorten. 19 Nov. George Eduardus Pharail-
dus, z. van Dominicus Mechelinck en van
Bertha Justina Kamoen. 30 Nov. Maurice
Albert, z. van Engelbertus Wille en van Irma
Maria van der Spiegel.
Overlijden. 9 Nov. Franciscus Edumondus
de Clerck, oud 16 j.. z. van Johe,nnes Cornell/
(over!.eh Van Reghte Julian:;/ Steal.