BURGERLIJKEN STAND. f ■nier waarop on^ voorstel was ontvangen door •de directie, waaitia'-'bij schrijven van 10 Augus tus eene nadere, hocwel afwijitende, uiteenzet- fcing kwam. In de madsvergad.ering van 24 Aug. j.l. is toe. de kwestie electrificatie /an Sluiskil en Dtaewegen besproken en hebben wij bij mis sive van 25 Aug. 1922 medegedeeld, dat ons standpunt niet was gewijzigd, dat de gemeen teraad zich daarmede kon vereenigen en dat wij van verdere besprekingen afzagen. Ziehier bet verloop der geheeie kwestie. Wij staan nog steeds op het standpunt als hier- vown omschreven en achten de houding van de P. Z. E. M. onjuist en niet in het belang der zaak welke de maatschappij te dienen heeft. Naar aanlekling van vorenstaande stellen wij uw college voor het adre; van ingezetenen van Drvwegen van 14 Augustus 1922, benevens het schrijven van ingezetenen te Sluiskil van 16 October 1922 voor kennisgeving aan te re men, omdat wij in het financiee! belang der gerneert de voorstellen van de P. Z. E. M. niet kunnen accepteeren. Wenscht de P. Z. E. M. nader van stand- pun: te veranderen, dan zullen wij nieuwe voorstellen der maatschappij gaarne in over- weging nemen, omdat ook wij willen bevor- deren electrificatie van onze buurtschappen Sluiskil en Driewegen. De heer COLSEN kan zich niet vereenigen met het voorstel van burgemeester en wethou- der, om de adressen voor kennisgeving aan te nemen. Het college schijnt ook verschillende dingen vergeten te zijn, want in de in aand Augustus is er ook nog een adres ingekomen van de buurtschappen Driewegen, welks in- wont-rs vroegen om aangesloten te worden aan de centrale te Ter Neuzen. Zij zijn daar- toe gekomen naar aanleiding eener toelichting van den heer Van der Lubbe, administrates der centrale in de kom, dat, indien de gemeente aan hem evenveel subsidie wilde geven als aan de Provinciale Zeeuwsche Electriciteitsmaat- schappij, hij die buurtschap ook wel kon ver lichten. £>preker dacht, dat hiernaar een ondev- zoer zou zijn ingesteld. En dan zou voor die menachen de stroomprijs in plaats van 60 cent per K. W. U. misschien 40 of 45 cent geweest zijn. Ook is er in het adres van Sluiskil een ant- woord gevraagd, of de gemeente al of niet tot electrificatie zal overgaan, opdat, bij ontken- nend antwoord, de commissie zelf de zaak ter hand kan nemen, en of de gemeente dan het daarvoor noodige kapitaal wil beschikbaar stellen, of wel de commissie wil in staat stellen dit te leenen onder waarborg van de gemeente. Ook hierop geven burgemeester en wethouders geen antwoord, Evenmin is er rekening gehouden met de mededeeling, dat het net al heel wat goed- kooper kan ingericht worden, dan in Maart j.l., wegens daling- der materialenprijzen. Waarom is (iaamaar ook niet eens nader onderzocht? Spreker gelooft niet, dat burgemeester on wet houders dan tot de hooge berekening zouden gekomen zijn, die ze thans den raad voor- leggen. Ze berekenen ook 2700 voor ambtcnaren, maar sprekefr kan niet inzien waarvoor die noodig zijn. Naar de berekening van den in- genieur der P. Z. E. M., (je hepr Everwijn, zou er slechts een tekort kunnen blijven van hoog- stens 500 en. spreker vraagt, of dat dan zoo'n groot offer van wege .de gemeente zou zijn, ter wille van zoo'n dicht bevoljcte huurt. De bevolking van Sluiskil kan bet toch niet heipen, dat de P. Z. E. M. en burgemeester en wethouders elkaar zoo slecht kunnen zien Het verwondert spreker, dat de wethouder van pu- blieke werken in deze niet meer pvertuigd is van het verlangen der bevolking van Sluiskil na.-A electi'isch licht, want zelf i.- bij nog niet ■content met elect rise b licht in. huis, maar zet nog een lantaam precies voor zijn deuv! Het is wel opmerkelijk: de provinciale cen trale ligt onder de schaduw van Sluiskil en er worden nog geen aanstalten gemaakt voor aan- sluiting, terwijl plaatsen die op uren afstand liggen al volop bezig zijn met bet maken van aansluitingen. en eerder gehoipen zullen wor den. keer «VAN CADSAND betoogt. dat het hier een bevolkte buitenbuurt betreft. Hij be- grijpt ook niet, hoe burgemeester en wethou der/ komen aan een berekening van f 2700 voor ambtenaren. Hij is van meaning, dat de gemeenteraad ook rekening moet houden met de buitenbevolking, maar deze laatsten komen meer en meer tot de overtuiging, dat zij pas bepractiseerd worden, als de patienten van binnen de kom genezen zijn. De heer SCHEELE: Ho, ho! je moet Braat n't aehterna gaan doen! De heer DE RIDDER geeft te kennen, dat de belangen van Sluiskil en Driewegen hem even na liggen als die van andere deelen der gemeente, maar ook niet weer, en ook ten opziehte dier buurtschappen dient overwogen te worden, of hetgeen ze vragen practisch uit- voerbaar is. Hij meent, dat een otfer van pi. m. f 4000 's jaars voor verlichting dier buurtschappen, te ver zou gaan. Waar beweerd wordt, dat het goedkooper kan, zou spreker gaarne zien, dat burgemeester en wethouders nog eens onderzochten, of zulks mogelijk is, om alsdan die buurten te heipen. De heer SCHEELE geeft te kennen, dat het niet op zijn weg ligt, om de gegeven cijfers te besprelcen. Burgemeester en wethouders rekenen een tekort van 4500 en de adviseur der Bchtcommissies raamt voor Sluiskil op een voordeelig saldo van 633,50 en voor Drie wegen een van f 180,80. Dat maakt nog a' een groot versehil. Was het nu niet het best, dat het nog eens werd onderzocht on de beslissing op het verzoek nog eens een vergadering achteruitgesteld. Hij is m-ertuigd, dat de raad de buurten gaarne heipen zal, indien het financieele uitvoerbaar blijft. Het ware wel gewenscht. de adviseur van de commissie te Sluiskil, de heer Everwijn eens te hooren tegenover burgemeester en wethouders, die zich dan ook door hun des- kundige kunnen doen bijstaan, opdat de raad de meest volledige inlichtingen zal verkrijgen. Hij herhaalt, te willen heipen, als het kan, maa? het moet kunnen. De heer GEELHOEDT protesteert tegen de uit.latingen van den heer Van Cadsand, als zouden burgemeester en wethouders zich min der aan de belangen der buitenbewoners laten gelegen leggen. Voorts wijst hij er op, dat het een vreem- den indruk maakt, dat de commissie van Sluiskil, die de cijfers van burgemeester en wethouders bestrijdt, bljjkbaar een critiek op .die cijfers aan enkele leden van den raad heeft gezonden, maar die aan burgemeester en wet houders onthoudt. Burgemeester ep wethouders hebben er wel ter dege rekening mecle gehouden, dat zich te Sluiskil 250 en te Driewegen 75 personen voor aanshiiting hebben aangemeld, maar het zal toch te betwijfelen zijn, als men let op de in de omgeving opgedane ervaring, of deze ten slotte ook werkelyk aansluiten zullen. Ook hij acht het gewenscht deze zaak eens te bespreken met den afgezant der commissie, den heer Everwijn, doch zou het dan op prijs stellen, dat de heer Van der Lubbe als adviseur van burgemeester en wethouders daarbij ook kon tegenwoordig zijn. De heer HAMELINK merkt op, dat in de politiek dikwijls gehoord wordt over een be- voorrechting van da steden tegenover het platteland en hier hoort men het steeds vaker in het kleim: bevoorrechting van de kom tegen over de buurtschappen. Steeds meer en meer brengen de heeren Colsen en Van Cadsand het depkbeeld naar voren: de kom wordt eerst gehoipen en de buitenmenschen verwaarloosd. Dit is z. i. ten onreehte. Men moet de om- standigheden in oogenschouw nemen. De adressanten vragen om een gelijke behandeling als de kombewoners. Maar men moet er dan rekening mede houden, dat overal waar een gas- of electrisch bedrijf is ingericht, ook al wordt het van gemeentewege geexploiteerd, tot grondslag heeft, dat het zichzelf dan moet bedruipen. Nu wordt van wege de com missies berekend, dat er te DriewegenBaandijk 70 en te Sluiskil 250 aansluitingen zullen zijn. Dat is ongeveer het getal woningen, dat er staat en kan er dus van beteekenende uitbrei- ding geen sprake zijn. Bij soortgelijke bedrij- ven wordt er op gerekend, dat een verlies op de exploitatie bij den aanvang, ten slotte ver- dwijnt, uit hoogere baten als gevolg van uit- breiding. Hier zou men echter terstond een maximumaantal aansluitingen krijgen, hetgeen de kans op uitbreiding uitsluit en toch met een beduidend tekort van zooveei duizend gul den beginnen, waarop geen vooruitzicht is, dat het later door hoogere inkomsten zal ver- dwijnen. Van andere zijde wordt nu betoogd, dat het tekort niet zoo groot zal zijn, als door bur gemeester en wethouders beweerd wordt. Dat zou dus kunnen onderzocht worden. Men heeft thans den strop te dragen van een fout, in de vroeger gegeven eoncessie. Men had destijds moeten vastleggen, dat de con- cessionaris verplicht was om de buitenbuur- ten te verlichten, en het niet aan zijn eigen inzichten moeten overlaten. Ook toen, in den goedkoopen tijd, van het aanleggen un net- ten ware zoo'n aansluiting met 240 en 75 licht- punten nog niet rendabel geweest, maar dan zou de concessionaris de kosten over de ge heeie gemeente hebben omgeslagen, dan zou hij het slechte met het goede hebben genomen en zou het licht in de kom daardoor alleen iets duurder hebben moeten zijn. Nu zit men er echter mede. De vraag zal nu zijn: mag de gemeente, waar de verlichting in de kom geen geld kost, er integendeel nog iets aan verdiend wordt, gaan toeleggen op de erlichting in de buurt schappen. Men zal misschien er op wijzeri. dat b.v. het ophalen van vuil in de kom ook geld kost. Maar dat is wel eenig versehil, daar dat op halen van vuil uit oogpunt van gezondheid in het algemeen belang is. Als men echter Sluiskil en Driewegen alleen zou aansluiten als de onderneming der ver lichting aldaar zichzelf kan bedruipen. dan zouden ze wel nooit kunnen aansluiten. En als een overeenkomst met de P. Z. E. M. daarvoor gesloten wordt, blijft ook nog altijd de om- standigheid, dat de menschen in die buurten veel meer zullen moeten betalen dan de kom bewoners. Dit zal ook onaangenaamheden veroorzaken. Overigens mag ook gelet worden op de er varing die men in de- omgeving in de plaatse- ljjke centrales op doet. Er wcgdt nu berekend, dat de menschen 35 K. W. U. 's jaars zouden gebruiken, maar spreker denkt, dat. als ze 35 maal 60 cent moeten betalen, ze wel goedkoo per zullen trachten gehoipen te worden, door kleinere lampen te nemen en dus minder stroom te gebruiken. Hij beschouwt daarom de berekening van 35 K. W. U. stroomverbruik te optimistisch. Hij wil wel heipen, indien dit met eenige offers zal mogelijk blijken. Burgemeester en wethouders zouden beter gedaan hebben, met niet voor te stellen de verzoeken voor kennisgeving aan te nemen, maar ze nog wat aan te houden. We zijn nog niet in staat een bepaalde beslissing to nemen. De verlichtingskwestie is daarvoor nog niet in een voldoend gevorderd stadium. De belanghebbenden hebben dit toch ook kun nen weten en zouden nu. wanneer hun verzoe ken definitief worden afgewezen, dit aan zich zelf te wijten hebben, door hun ontijdigen aandrang. En baten kan hun dat toch in geen enkel opzicht. Er is geen haast noodig, want ook de plaatsen in de omgeving zullen nog niet zoo spoedig licht krijgen, zelfs misschien nog niet in het lengen van de dagen. Er is dus heele- maal geen reden, om er zooveei gang achter te willen zetten. Wellicht zullen ze zelfs later den raad dankbaar zijn, dat deze de beslissing nog heeft aangehouden. De heer COLSEN betoogt, dat de cijfers die de commissie omtrent het aantal aansluitingen geeft, betrouwbaar zijn. De menschen hebben zelf geteekend. De heer HAMELINK: Dat hadden ze in Zaamslag ook gedaan. De heer COLSEN geeft te kennen, dat er later nog menschen bij de commissie zijn ge komen, die verklaarden, ook te willen aan sluiten. De commissie is op advies van den burgemeester in het leven geroepen en heeft zich terstond aan het work gezet. Zij heeft echter later van niets meer vernomen. Spreker wist uit de besprekingen in besloten vergade- ringen wel hoe het met de zaak stond, maar hij heeft zich hier nimmer beschouwd als voorzitter van de lichtcommissie, al heeft hij in de commissie wel eens iets verklapt. Maar de commissie te Driewegen, van wie niemand deel maakte van den raad, heeft toch in het geheel geen gelegenheid gehad iets te weten. De heer VAN DRIEL wijst er op, dat zijne partij ook voorstaat electrificatie van het platteland, voorziening van goed drinkwater enz. De financien moeten het echter toelaten, en de omstandigheden moeten voor de ge- bruikers niet te bezwarend worden. Hij is het er ook mede eens, dat nog zoo geen haast noodig is. Er gaat nog wel een maand of 9 mede heen, eer de centrale gereed is om stroom te leveren. Hij meent. dat burgemeester en wethouders een woord van lof verdienen, dat ze willen trachten de verzoekers op de voor- deeligste wijze te heipen. Ze zullen daar mis schien later dankbaar voor zijn. De VOORZITTER meent, dat alleen geduld ons in deze kan redden. Burgemeester en Wethouders wenschen voor Sluiskil en Drie wegen het licht, maar willen er toch niet te veel voor betalen. Dit standpunt is in de com missoriale vergaderingen steeds voorop gezet Waar de heer Colsen klaagt, dat de licht commissie nog niets op hun verzoek hadden vernomen, moet spreker opmerken, dat er ook nog geen antwoord kon worden gegeven, omdat er nog geen enkele beslissing ge- vallen is. Er zijn besprekingen gevoerd, met de heeren Everwijn en Streefkerk, maar geenerlei resul- taat is tot nog toe verkregen. Er zijn ook menschen van Sluiskil komen vragen, of ze hun huisinstallatie noK niet konden gereed laten maken. Spreker heeft hen dan steeds gezegd: doet dat nog niet, want al is er voor 90 °/c kans, dat de electrificatie tot stand komt, Zoo blijft de mogelijkheid, dat er een bezwaar tegen rijst toch niet uitgesloten. De door burgemeester en wethouders ge geven cijfers zijn aangevochten. Voor dit oogenblik moet hij die handhaven op een ge- raamd tekort van 4000. Er zullen voor het bedrijf zeker 2 menschen noodig zijn. Men kan het beheer daarvan niet eenvoudig aan den veldwachter of aan een jongen man opdragen, men weet hoe dat gaat. Er zal zeker voor noodig zijn een administratief man en eer. electricien, en dan wil spreker de heeren laten uitmaken, of daarvoor een raming van f 2500 per jaar te hoog is. Er is van de zijde der P. Z. E. M. gezegd, dat er voor de gemeente zoo goed als geen risico aan vast zit, waarop burgemeester en wethouders hebben gezegd: neemt u dan dir- risico voor u zelf, voor u is het gemakkelijker, u hebt uw technisch en uw administratief per- soneel, maar wij moeten die voor dat bedrijf aizonderlijk aanstellen. Op die wijze zouden burgemeester en wethouders met de P. Z. E. M. gaarne een contract afsluiten. Wat Sluiskil betreft, dit is nog maar voor een deel te verlichten van uit een transfor- rnatorengebouwtje aldaar, daar de overzijde van het kanaal zou moeten worden bediend van af den Baandijk of Driewegen, en het net zou dan komen ten koste dier buurtschappen. Als men er aan begmt, dan is het eind nog niet te voorzien. Burgemeester en wethouders wenschen de menschen te bewaren voor een sprong in het duister. Zij zijn van meening, dat de exploi tatie beter van de Provinciale centrale zelf kan uitgaan, als zijnde deze de beianghebben- de. Zij zijn wel genegen, er wat voor te be talen, al zouden zij zelfs de geheeie winst die van de centrale in de kom wordt verkregen er aan moeten geven, maar zij wenschen or voor te waken, dat de electrificatie zou worden eer. strop voor de gemeente, terwij! het voor de menschen een dure st/oomafname zou blijven. Een ander standpunt mcenen zij niet te kun nen innemen. Wil de raad ingaan op het voorstel van den heer Seheele, dan hebben burgemeester en wethouders daartegen geen bezwaar, dan kan de zaak nog eens besproken worden, docb zij achten het 't meest rationeele, dat de I'. Z. E. M. zelf de exploitatie der stroomle vering in de buurtschappen ter hand neemt. Er valt dan over te praten, onder welke voorv/aarden zij dit doen wil. Spreker weet niet, wat de leden der licht commissie met den heer Van der Lubbe be sproken hebben, doch deze zal, nu het geven van een bijdrage in de exploitatie ter sprake gekomen is, zyn beginnen te gevoelen, dat er misschien voor hem misschien ook een slaatje uit te halen zou zijn. Misschien zou het in het belang der zaak zijn, als de centrale alhier Driewegen exploiteerde, misschien is het tegenovergestelde het geval, maar spreker meent, dat men het beste doet, de beslissing hierover nog aan de toekomst over te laten. De P. Z. E., M. wilde wel een contract aan- gaan voor het exploiteeren der buurtschappen, doch alleen onder voonvaarde, dat de gemeente voor het geheeie verlies in staat, hetgeen heele- maal onaannemelijk voorkomt. De heer VAN CADSAND acht het. naar aanleiding der toelichting van den voorzitter gewenscht, dat de gemeenteraad eens met :le heeren Everwijn en Van der Lubbe confereert, want dan kunnen we tot een meer gezonden toestand komen, omdat de heer Everwijn vef- onderstelt, dat de cijfers van burgemeester en wethouders niet juist zijn. Spreker kan zich ook niet vereenigen met de cijfers van burge meester en wethouders, dat de tegenwoordige kosten der straatverlichting maar f 500 zou- cten kosten en meent, dat dit f 600 is. De VOORZITTER acht dit verschilpunt ge- makkelijk op te lossen, er branden 33 lan- teams, die berekend worden op f 15,50 per stuk, alzoo f 511,50. De heer COLSEN: U zegt, dat burgemees ter en wethouders de exploitatie liefst zouden geven in handen van de P. Z. E. M., maar dat doen ze nooit. Ze doen dat voor geen enkele gemeente, en zullen dit dus ook voor de twee kleine buurtschappen niet doen. De VOORZITTER: In de gemeente Bier- vliet heeft de maatschappij een contract af- gesloten, waarbij zij de exploitatie op zich neemt, doch alle risico voor de gemeente blijft. De P. Z. E. M. is ten deze allang van haar oorspronkelijk beginsel afgestapt. De heer HAMELINK maakt naar aanleiding van hetgeen gezegd is over den heer Van der Lubbe in verband met de buurtschap Drie wegen op, om deze van wege de gemeente als adviseur in deze zaak te nemen. Hij zou daar tegen anders niet het ruinate bezwaar hebben. maar nu blijkt. dat hij bij Driewegen belang- htbbende is en staat tegenover die kwestie dus niet meer onbevooroordeekl. De gemeenteraad tezit dan niet meer de zekerheid daarover een belangeloos advies te krijgen. Hij acht in elk geval uitstel dezer zaak van beteekenis. El ders komt het contract der P. Z. E. M. dezer dagen ook in behandeling en daar heeft de ge meente zich ook van deskundige voorlichting voorzien. Hij meent, dat daaruit misschien voor ons ook wel wat le leeren za! vallcn. De heeren SCHEELE en COLSEN dringen er op aan, dat dan de verdere behandeling niet te lang zal worden ultgesteld. De VOORZITTER zegt toe, dat hij de ver dere behandeling zooveei mogelijk wil be- spoedigen, al merkt hij op, dat toch waarlijk zoo'n groote haast niet noodig is, in verband met het tijdstip waarop de centrale gereed zal komen. Bovendien kan afwachten de zaak niets dan goed doen en overhaasting za! haar schaden. Met algemeene steminen wordt besloten overeenkomstig het voorstel van den heer Seheele en de verdere behandeling der zaak aangehouden. 9. Wijziging der begrooting voor 1922. Burgemeester en wethouders stellen voor, de begrooting voor 1922 te wijzigen als volgt: onder de inkomsten te vermeerderen de vol- gende posten Terugbetaling door de woningbouwvereeni- ging ,,Werkmansbelang" te' Ter Neuzen van de annulteiten van het ten hare behoeve ver- leend voorschot uit 's rijks kas voor den bouw van 19 arbeidersworiingen f 9123,02; terugbe taling door de woningbouwvereeniging „Werk- mansbelang" te Ter Neuzen van de annulteit van het ten hare behoeve uit 's rijks kas ver- leend grondvoorschot voor den bouw van 19 arbeiderswoningen 332,89; terugbetaling door de woningbouwvereeniging „Werkmansbelang" te Ter Neuzen van de rente der annuiteit ad f 4561,51, welke op 30 Jun? 1921 betaakl had moeten worden 145,40: terugbetaling door de woningbouwvereeniging ,',W'efkmansbelang" te Ter Neuzen van 0,1 der bouwkosten van de 19 arbeiderswoningen vdor toezicht f 93,94; terugbetaling door de woningbouwvereeniging „Werkmansbelang" te Ter Neuzen van 0,1 van het grondvoorschot voor het bouwen van 19 arbeiderswoningen voor toezicht f 7,49; geldleening voor den aankoop van schoolmeu- belen voor de nieuw gebouwde kopschool f 2600; geldleening in den vorm van rijksvoor- schot ten behoeve van den bouw van 32 ar beiderswoningen f 780,20; geldleening in den vorm van rijksvoorschot ten behoeve van den bouw van 34 arbeiderswoningen f 49.971; geld leening in den vorm van rijksvoorschot ten be hoeve van den bouw van 22 arbeiderswoningen f 4805,10; geldleening' in den vorm van rijks voorschot ten behoeve van den grondaankoop voor den bouw van 34 arbeiderswoningen f 10.759,62; totale vermeerdering der inkom sten f 78.618,66; onder de uitgaven te vermeerderen de vol- gende posten: vervolgingskosten van belastingschuldigen 51,60; teruggaaf van belasting ,fl400; jaar- wedden van den inspecteur en de agenten van politie f 222; jaarwedden van de vaste arbei- ders f 13; kosten van onderhoud van het speel- terrein, aangelegd ten dienste van het middel- baar onderwijs f 200; kosten van den aankoop van schoolmeubelen voor de nieuw gebouwde kopschool /2608; bijdrage aan J. S. Nijssen als gepensioneerd onderwijzeres in de nuttige handwerken 181,83%; grond- dijk- en pol- derlasten f 25; vaste huren en erfpachten f 1 renten tegen 6 c!c per jaar van een kapitaal, groot f 41.800 opgenomen in 1922 1045; ren ten van de annulteit arl 4561,51, welke op 30 Juni 1921 betaakl had moeten worden f 145,40; annuiteit van den bouw van 19 ar beiderswoningen 9123,02; annuiteit van het grondvoorschot voor den bouw van 19 arbei derswoningen f 332,89; teruggaaf \an over 1921 te veel ontvangen uitkeering volgens de wet van 24 Mei 1897 (Stbl. 156) 12,60;. voor schot aan de woningbouwvereeniging „Werk- mansbelang" te Ter Neuzen voor het bouweh van 32 arbeiderswoningen in het belang der '■olkshuisvesting 780,20; voorschot aan dc woningbouwvereeniging „Werkmansbelang"te Ter Neuzen voor het bouwen van 34 arbeiders- woningen in het belang der volkshuisvesting f 49.971voorschot aan de woningbouwvereeni ging Sluiskil" te Ter Neuzen voor hei bou wen van 22 arbeiderswoningen in het belang der volkshuisvesting 4805,10; terugbetaling aan het rijk van 0,1 van de bouwkosten voor toezicht bij den bouw van 19 arbeiders woningen ,f 93,94; terugbetaling aan het rijk van 0,1 °/i van het grondvoorschot voor toe zicht bij den bouw van 19 arbeiderswoningen 7,49kosten van den grondaankoop ten be hoeve van den bouw van 34 arbeiderswoningen in het belang der volkshuisvesting 10.759,62; onder de uitgaven te verminderen de vol- gende posten: dienstreizen /300; kosten voortvloeiende uit de Warenwet 741,64%; kosten onderhoud der zeewering langs de Scheldekade f 275; kosten voor watervoorziening ,f900; bedrag waarover alleen met goedkeuring van gedeputeerde sta- ten kan worden beschikt f 943,39; totale vermeerdering del' uitgaven .f 78.618,66. De heer SCHEELE vraagt naar aanleiding van den post ad f 200 voor het speelterrein, hoever men nu met het gereedmaken daarvan gekomen is. De VOORZITTER merkt op, dat dit is voor het uitvoeren van werken die daaraan nog noo dig waren om het geheel in orde te hebben. De heer HAMELINK: Dat was voor het opruimen van. het tennisveld! Het voorstel wordt aangenomen met alge meene stemmen. 10. Wijziging der heffingsverordening op de gemeentelijke inkomstenbelasting. Burgemeester en wethouders van Ter Neuzen stellen voor: vast te stellen de navolgende VERORDENING op de heffing van een inkomstenbelasting in de gemeente Ter Neuzen. Artikel 1. Ten behoeve der gemeente zal jaarlijks een belasting op het inkomen geheven worden. De grondslag der belasting is het jaarlijksche zuiver inkomen der belastingplichtigen. Artikel 2. Met inachtneming der voorschriften van de artt. 244, a, b, c en 245 b, c, der gemeentewet worden in de plaatselijke inkomstenbelasting aangeslagen alien, die zoodanig inkomen heb ben, dat zij daartoe in de termen vallen, on- verschillig of zij op zich zelf wonen, dan wel bij anderen inwonen. Bij den aan slag van het hoofd eener eehtvereeniging wordt onder het inkomen begrepen, het inkomen der huwelijks- gemeenschap, alsmede het eigen inkomen der vrouw, indien zij in deze gemeente belasting- plichtig is en niet valt onder de bepaling van het volgende lid. De gehuwde vrouw wordt zelfstandig aan geslagen indien het hoofd der eehtvereeniging, ingevolge de artt. 244 a, b en c der gemeen tewet in deze gemeente niet belastingplichtig is of indien de vrouw krachtens artikel 195. 2de lid, art. 241 of art. 299 van het Burgerlijk Wetboek zelf het beheer harer goederen eh het vrije genot van hare inkomsten heeft. Nochtans wordt in de gevallen van de artt. 195. 2de lid en 241 van het Burgerlijk Wet boek, wanneer de echtgenooten binnen de ge meente wonen, de belasting naar hun gezamen- "1 ijk inkomen berekend eh over hen omgeslagen in verhouding tot ieders belastbaar inkomen. Artikel 3. 1. Van het zuiver inkomen wordt als on- belastbaar voor noodzakelijk levensonderhoud afgetrokken eene som van f 500,voor onge- huwden en f 600,voor gehuwden. 2. Voor ieder minderjarig eigen of arange- huwd kind of pleegkind, dat niet zelf in deze belasting wordt aangeslagen. wordt dat. onbe- lastbaar bedrag vermeerderd met een bedrag omschreven in art. 4. 3. Als pleegkind van den belastingplichtige wordt slechts aangemerkt wie door hem als een eigen kind wordt onderhouden of opgevoed. 4. Voor de toepassing van de eerste alinea worden: met ongehuwden gelijk gesteld die gehuwden die geen zelfstandige huishouding voeren, voor zoover ze geene kinderen ten hunnen laste hebben als bedoeld onder sub 2. 5. Met gehuwde.n worden gelijkgesteld we- duwnaars, weduwen en gescheiden echtgenoo ten, die minderjarige kinderen, welke niet zelf in deze belasting zijn aangeslagen, ten hunno laste hebben. 6. Voor belastingplichtigen die samen wonen en een gezin vormen of die in een gezin leven, waarvan het hoofd ook aangeslagen is, wordt van het zuiver inkomen slechts een gedeelte van de als noodzakelijk levensonderhoud aan- geduide som afgetrokken, evenredig aan't aan tal aangeslagenen. Voor het berekenen van den aftrek wordt het hoofd van het gezin. voor wien echter het eerste lid van dit artikel bliift gelden, medegeteld bij het aantal. Deze cate goric belastingplichtigen wordt slechts aange slagen wanneer zij een zuiver inkomen hebben van meer dan f 700,voor wat betreft gehuw den »n meer f 600,— voor wat betreft onge huwden. Artikel 4. De in het vorig artikel onder sub 2 bedoelde vermeerdering bedraagt voor ieder minder jarig kind: bij een zuiver inkomen van minder dan f 1400,— 100,— f 1400.of meer en minder dan f 1500, 110,— 1500, 1600, 120,— 1600. 1700, 130,— 1700.— y> 1800. 140,— 1800— 1900,y> 150, 1900,— *2000, 160, 2000,— 2300, 170, 2300,— 2600, 180,— 2600.— 3000,-- 190,— meer dan 3000, 200 Artikel 5. De belasting wordt geheven volgens het on- derstaande tarief. Is het belastbaar inkomen f 100,of meer doch minder dan f 400,dan is verschuldigd f 3,.benevens f 1,50 voor ieder bedrag van f 50,— waamiede het belastbaar inkomen de som van f 100,overtreft. Is het belastbaar inkomen 400,-^- of meer doch minder dan 900,dan is verschuldigd f 12,benevens fl,80 voor ieder bedrag van f 50,waarmede het belastbaar inkomen de som van f 400,overtreft. Is het belastbaar inkomen 900,of meer doch minder dan f 3000,dan is verschuldigd f 30,benevens f 4,20, voor ieder bedrag van f 100,waarmede het belastbaar inkomen de som van 900,overtreft. Is het belastbaar inkomen f 3000,of meer doch minder dan 4600,dan is verschuldigd f 118,20, benevens f 4,80 voor ieder bedrag van f 100,waarmede het belastbaar inkomen de som van f 3000,overtreft. Is het belastbaar inkomen 4600,of meer doch minder dan f 6000,dan is verschuldigd f 195,benevens f 5,40 voor ieder bedrag van f 100,waarmede het belastbaar inkomen de som van f 4600,—- overtreft. Is het belastbaar inkomen 6000,— of meer doch minder dan 7200,dan is verschuldigd 270,60, benevens f 6,voor ieder bedrag van f 100,waarmede het belastbaar inkomen de som van f 6000,- overtreft. Is het belastbaar inkomen 7200,of meer doch minder dan 8200,dan is verschuldigd f 342,60, benevens 6,60 voor ieder bedrag van 100,waarmede het belastbaar jnkomen de som van f 7200,overtreft. Is het belastbaar inkomen f 8200,-of meer doch minder dan f 9000,—, dan is verschuldigd f 408,60, benevens f 7,20 voor ieder bedrag van f 100,—, waarmede het belastbaar inkomen de som van f 8200,overtreft. Is het belastbaar inkomen 9000,of meer doch minder dan f 9600,dan is verschuldigd f 466,20, benevens f 7,80 voor ieder bedrag van f 100,waarmede het belastbaar inkomen de sonj van f 9000,overtreft. Is het belastbaar lakomen f 9600,— of meer of minder dan 10.000,dan is verschuldigd f 513,benevens f 8,40 voor ieder bedrag van f 100,waarmede het belastbaar inkomen de som van 9600,overtreft, alles evenwel met dien verstande, dat het voor ieder belastbaar inkomen op de boven aangegeven wijze wordt vermenigvuldigd met een jaarlijks in de maand Mei, door den raad vast te stellen factor, die voor alle belastbare in komen s dezelfde is en ten hoogste 2,4 bedraagt. Bij het bepaien van den aanslag worden halve centen verwaarloosd. Artikel 6. Navordering zal ook op de plaatselijke in komstenbelasting worden toegepast op de wijze als is omschreven in hoofdstuk XI der wet op der inkomstenbelasting 1914, zooals dit hoofd stuk is of nader zal worden vastgeSteld. Artikel 7. De invordering der bij deze verordening ge- regelde belastingen geschiedt overeenkomstig de heden vastgestelde verordening op de in vordering van een inkomstenbelasting in deze gemeente. Artikel 8. Deze verordening op de heffing van een in komstenbelasting treedt in werking met 1 Mei 1923, op welken datum de bestaande verorde ning op de inkomstenbelasting komt te ver- vallen. De toelichting van burgemeester en wet houders luidt als volgt: Wij hebben de eer uw college het voren staande ontwerp-besluit op de inkomstenbe lasting, ter vaststelling aan te bieden. Hierbij is uitgegaan van den regel, dat de bestaande classificatie niet moet gehandhaafd worden, doch dat in de lagere inkomens iedere 50, meer eri in de hoogere iedere f 100,meer, af- zonderlijk moeten v/orden aangeslagen. Ge val leu, dat aangeslagenen met een inkomsten- verschil van f 300,en f 400,- gelijk worden aangeslagen, zal dan ook niet meer voorko- men. De meerdere opbrengst hierdoor za! zeer zeker niet onbelangrijk zijn. Verder is door ons de kinoeraftrek veel ver- hoogd en geheel in overeenstemming gebracht met de rijksaftrek. Hierdoor worden speciaa! de grootere gezinnen in belangrijke mate ont- last, wat zeker van zeer veel belang is voor de lagere klassen en wat de invordering tier be lasting door de rijksambtcnaren beter zal mo gelijk makers dan thans het geval is. Wij hebben verder gemeend niet te moeten voldoen aan het verzoek der S. D. A. P.-fractie, tot intrekking, voor wat betreft art. 3, le lid oud. Evenwel hebben wij voor wat betreft' de be- dragen, die buiten aanmerking blijven bij den gesplitsten levensaftrek met f 100,voor ge huwden en ongehuwden, vcrhoogd. Waar deze verordening in groote mate tege- moet komt, juist aan de groote gezinnen met lagere inkomens, en waar thans aftrek wordt geheven tot 21 jaren, dit betreft weer speciaal de lagere inkomens voor kinderen, die zelf reeds verdienen, daar kwam het ons billrjk voor dien gespiitsten aftrek te behouden. De groep dienstboden zal thans zeer zeker buiten de regeling vallen. Ook deze verordening za! natuurlijk in spm- mige gevallen tot or.billijkheid Ieiden, hieraan is nu eenmaal bij niet eene belastingwetgeving te ontkomen, doch wij zijn er van overtuigd, dat de voordeelen v oor de groote gezinnen daartegen zeer zeker zullen opwegen. (Zie verder het Eerste Blad). GEAAUW. Huwelijks-aangiften. 10 Nov. Cornelius Petrus Antonius Lansu, oud 30 j., jm. en Maria Barbara Plasschaert, oud 27 j., jd. 17 Nov. Alouisius Constantinus' van Water- schoot, oud 3,9 j., jtn. en Joanna Pelleman, oud 45 j., jd. Huwelijks-voltrekkingen. 8 Nov. Gustavus Aloijsius van Damme, oud 29 j., jm. en Maria Ludovica van de Velde, oud 33 jo jd. 29 Nov. Cornelius Petrus Antonius Lansu, oud 30 j., jm. en Maria Barbara Plasschaert, oud 27 j., jd. Geboorten. 14 Nov. Bertha Apolonia Vene- randa, d. van Petrus Alphonsus Bracke en van Maria Biddelo. 24 Nov. Josephus Franciscus, z. van Johannes Franeies Delforge en van Amelia van Itegem. 28 Nov. Louisa, d. van Alplionsus Platjouw en van Mathilde de Munck. 30 Nov. Maria Catharina, d. van Jan Franeies Buijs en van Elisabeth Cappendijk. Overlijden. 5 Nov. Johannes Andries- Daens, oud 65 j., z. van Pieter Judocus en van Anna Catherina Steal. HENGSTDIJK. In deze gemeente hebben geen aangiften plaats gehad. KOEWACHT. Huwelijks-aangiften. 8 Nov. Joseph Spies- sens (van St. Jansteen), oud 37 j., jm. en Maria Lconia Verschraegen, oud 38 j., jd. Huwelijks-voltrekkingen. 29 Nov. Joseph Spiessens (van St. Jansteen), oud 37 j., jm. en Maria Leonia Verschraegen, oud 38 j., jd. Geboorten. 6 Nov. Elza Catharina, d. van Alphons Emerie de Brouwer en van- Emelie van Santberghen. Petrus Jacobus, z. van Camillus Jacobus van Poele en van Maria Servatia Rosalia Mel. Overlijden. 9 Nov. Odijllon Seraphine Coos- sens, oud 26 m., z. van Alfons Achille en van Josephina Vereecken. 11 Nov. Anna Maria Coone, oud 4 m., d. van Edmondus en van Clementina Maria de Roover. 20 Nov. Gaston Theophiel van der Vloet, oud 3 m., z. van August en van Clemence De Vos. SAS VAN GENT. Geboorten. 8 Nov. Cecilia Sophia Francina, d. van Arnoldus Johamies Kras eh van Au gusta Maria Cecilia van Oppen. 12 Nov. Denise Marie, d. van Caesas Petrus Cnilielmus Feijen en van Angele Marie Plumet. IS Nov. Vicent Isidore Augustinus, z. van -Bernardus Johannes Lam,mens en van Marguerite Au gusta Louisa van Hecke. Henrica Bernardina Antonia, d. van Gerhardus Johannes Huisman en van Everdina Maria Vonke. 19 Nov. Ar- mand Gustave Philemon, z. van Albert Julien Goethals en van Irma Maria Cortvriendt.. WESTDORPE. Geboorten. 19 Nov. George Eduardus Pharail- dus, z. van Dominicus Mechelinck en van Bertha Justina Kamoen. 30 Nov. Maurice Albert, z. van Engelbertus Wille en van Irma Maria van der Spiegel. Overlijden. 9 Nov. Franciscus Edumondus de Clerck, oud 16 j.. z. van Johe,nnes Cornell/ (over!.eh Van Reghte Julian:;/ Steal.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1922 | | pagina 7