OVERHEERLIJK: A. J. P's Kerstpudding, INGEZONDEN MEDEDEELINGEN. IN GEZONDEN MH.HE DE ELIN Eh A. C. LENSEN's STOOMVAARTMAAT SCHAPPIJ—TER NEUZEN. s.s. ARY in lossing te Avonmouth. s.s. HELENA vertrok 22 Oct. van New port naar Bermuda, en passeerde 29 Oct. Azoren. s.s. TERNEUZEN in lossing te Catania, s.s. MAGDALENA in lading te Raumo voor Londen. s.s. ELISABETH in lossing te Ter Neuzen. met nieuwe rozijntjes en amandelen, 20 cent jj per* palt|e. Reel. —0— 7 ee: ste afdeeling om opgaaf van het aantal verpleegden en het aantal verpleegdagen in het ziekehhuis, alhier, geven wij het voigende staat je gezorgd worden, dat niet uit financieele over- wegingen soms de besten uit de partijen ge- weerd worden. Bovendien wanneer leden van den raad willen bezuinigen, niets belet hun die gelden in de gemeentekas te laten. Hoofdstuk 2, afd. 2, art. 2. Licht en brand- itoffen. Wij imeenen dat deze post niet voor verla- gine vatbaar is. Hoofdstuk 2, afd. 2, art. 7. Adverteeren, aan- plakken of op andere wijze belcend maken der aankondigingen van het bestuur. Overplaatsing van het aanplakbord te Sluis- kil zal worden overwogen. Hoofdstuk 2, afd. 2, art. 11. Telefoonaan- sluiting van het gemeentehuis, de woningen van den burgemeester en den secretaris aan de rijkstelefoon. In de praktijk is gebleken, dat het vaak nut- tig kan zijn, dat en de burgemeester en de Secretaris een telefoonaansluiting hebben, niet alleen voor die ambtenaren maar ook voor het publiek dat hen buiten kantooruren wenscht te spreken. Hoofdstuk 3, art. 5. Kosten van uitreiken der aanslagbiljetten. Naar aanleiding der opmerking in de afdee ling stellen wij voor dien post terug te bren gen tot 75. Hoofdstuk 3, art. 6. Kosten van invordering van piaatselijke belasting. Voorgesteld wordt dezen post, in verband met de bemerkingen terug te brengen toe 25. Hoofdstuk 4, afd. 1, art. 1. Jaarwedden van den inspecteur en van de agenten van politie. Wanneer aan agenten ontslag wordt ver- leand zullen er geen nieuwe benoemd worden, alvorens de raad daarover zijne meening heeft uitgesproken. Hoofdstuk 4, afd. 1, art. 6. Vergoeding aan den agent van politie Meulbroek voor het ge- bruik van een rijwie! in dienst der gemeente, j 50. Wij stellen voor dien post tot f 25 terug te brengen, nu de onderhoudskosten van een rij- wiei eenigszins verlaagd zijn. Hoofdstuk 4, afd. 2. Brandweer. In overleg met het bestuur van de brand weer, stellen wij voor het totaal dier afdeeling terug te brengen tot 1000. Hoofdstuk 4, afd. 3, art. 1. Kosten der straatverlichting f 5000. Wat bezuiniging van f 1000 betreft stellen wij ons voor de straatverlichting later te doen ontsteken en vroeger te blusschen. Tevens dacht men in de maanden Juni en Juli zoo min mogelijk te doen branden en om bij lichte maan ook de lichten te dooven. Over een on ander zal overleg worden gepleegd met den admifiistrateur der electrische centrale. Ook op de petroleumverlichting hoopt men wel iets te bezuinigen. Hoofdstuk 4, afd. 4, art. 1. Subsidie aan de vereeniging vrijwillige burgerwachten te Ter Neuzen. Waar thans maar f 100 wordt uitgetrokken, vinden wij geen termen aanwezig dien post te schrappen. Hoofdstuk 4, afd. 5, art. 7. Reinigings- en beerruimingsdienst. Nu in de afdeelingen algemeen op aanbeste- cing van de werkzaamheden bij den reinigings- en beerruimingsdienst wordt aangedrongen stellen wij ons voor om met openbare aanbe- steding een proef te nemen. In den loop van dit kwartaal zal dan ook tot die aanbesteding worden overgegaan. Op de vraag van een lid der eerste afdeeling om over te gaan tot invoering van de 48- urige werkweek deelen wTij mede, dat wij van oordeel zijn dat een half uur langeren arbeid voor de gemeente geen noemenswaardig voor- dee! zal opleveren. Wij zouden evenwel over die drie uren willen beschikken, wanneer dat in het belang van den dienst noodig is, zonder daarvoor een extra-vergoeding te betalen. In verband daarmede zou dan artikel 20 van het werkliedenregl ement een wijziging moeten ondergaan in dien zin dat letter a van bedoeld artikel buiten toepassing zou blijven voor een maximum van drie werkuren per week. Ver- eenigt de raad zich hiermede dan zullen wij voor 1 Januari a.s. met een definitief voorstel komen tot wijziging van genoemd artikel. Hoofdstuk 5, afd. 2, art. 2. Onderhoud van straten, pleinen, markten enz. Wij stellen ons voor in de navolgende stra ten verbetcringen aan te brengen n.l. in: de Dijkstraat, den Stationsweg, de De Feijtcr- straat, de Kerkfioflaan, de Axelsche straat, de Grenulaan en de Nieuwstraat. Wat den keiweg op Sluiskil betreft deelen wij mede, dat de kosten voor een klinkerpad in dien weg op 1300 geraamid worden. In verband met die hooge kosten kunnen wij daar- toe alsnog niet overgaan. Zoo mogelijk zullen wij trachten het Molen- 7'ohtpad wat te verceteren. Hoofdstuk 5, afd. 2, art. 5. Onderhoud van riolen, slooten, putten, waterleidingen, pompen enz. Het gebruik van gewapend beton voor dek- randen der zinkputten maakt bij ons college een punt van overweging uit. Hoofdstuk 5, afd 2, art. 7. Onderhoud van begraafplaats en lijkenhuis. Waar de hoeveelheid zeeschelpen welke is oangekocht waarschijnlijk ook voor een ge- deelte van 1923 voldoende zal zijn, zullen wij daardoor in de gelegenheid zijn, het gebruik dier schelpen te beoordeelen. Blijkt het voor de gemeente nadeeliger dan fijne macadam of grint, dan zal worden overwogen of dit laatste zal worden aangekocht. De doode boomen op de begraafplaats te Sluiskil zullen de voigende maand door nieuwe worden vervangen. Hoofdstuk 7, afd. 2, art. 2. Subsidie aan het rijk voor de oprichting en instandhouding eener Rijks hoogere burgerschool. Wij zijn niet ongenegen ons ter zake tot den Minister te wenden, hoewel wij in dezen tijd van bezuiniging aan succes twijfelen. Hoofdstuk 7, afd. 3, art. 5. Instandhouden van schoollokalen en onderwijzerswoningen. Splitsing van dezen post is niet mogeliik, aangezien het model der begrooting, door Oe- deputeerde Staten vastgesteld onder konink- lijke goedkeuring, die splitsing niet kent. Bovendien blijkt uit de rekening voldoende waarvoor de uitgaven zijn geschied. De bedoeling van het bedrag van 400 voor onderhoud der kop school is om daar achter een afscheiding te maken tusschen die school en het overige terrein. Verder moet natuurlijlc gerekend v/orden op herstelling van gebroken ruiten enz. Hoofdstuk 7, afd. 4. Andere inrichtingen van onderwijs. Wij stellen U voor ten behoeve van de door de afdeeling Axel van den Chr. Boeren- en Tuindersbond in Nederland, gestichte lagere landbouwschool te Axel, geen subsidie te ver- leenen, aangezien de leerlingen die de school bezoeken, tot die klasse der maatschappij be- hooren, dat zij de kosten best zelf kunnen dragen. Hoofdstuk 8, afd. 1, art. 4. Subsidie aan de vereeniging tot Ziekenverzorging. Naar aanleiding eener vraag van een lid der Aantal Aantal patienten. verpleegd. 19 2 1, 3de klasse 51 1179 2de klasse 23 295 lste klasse 11 182 Burg. Armbesluur 8 155 93 1811 1922 (tot 1 Oct.) lde klasse 20 189 2de klasse 16 233 3ste klasse 2 65 Burg. Armbestuur 5 _190 Totaal 43 677 Hoofdstuk 9. Landbouw, Handel en Nijver- heid. De bedoelde post voor de jaarmarkt is van de begrooting geschrapt, niet zoo zeer om de premien, dan wel om de jaarlijksche veemarkt af te scliaffen, zulks in verband met de voor- schriften, die bij de nieuwe Veewet zijn ge- geven en die kosten met zich brengen, Komt er evenwel een wekelijksche veemarkt, welker invoering door ons ernstig wordt overwogen, dan zijn wij bereid om ook het voigende jaar een bedrag voor premien van een jaarmarkt in de begrooting te brengen. Hoofdstuk 11. Gemeenteschulden. Wat verlaging van den rentestandaai d der leeningen betreft wordt medegedeeld, dat zulks door oi%> wordt' overwogen en waarschijnlijk zullen Uw college, binnen niet al te langen tijd, dienaangaande voorstellen bereiken. Hoofdstuk 13, art. 1. Bijdragen voor pen- ioen ingevolge de Pensioenwet 1922, S. 240. De vraag van een lid der eerste afdeeling hoe wij over heffing van pensioenpremie den- ken wanneer het Rijk daartoe overgaat, heeft in ons college een punt van bespreking uit- gemaakt. Waar bij de vaststelling van de jaarwedden der gemeente-ambtenaren, waarbij het ontwerp eener jaarwedderegeling der fi nancieele commissie, door den raad is aange- nomen, die wedden werden geregeld juist in verbanid met toekenning van premievrij pen- sioen, daar maakt dat premievrij pensioen thans eenvoudig een deel uit der jaarwedde. Waar bovendien bij de salarisregeling de amb tenaren dezer gemeente, steeds belangrijk ge- bleven zijn beneden de rijksregeling, daar kun nen wij niet inzien, dat wanneer het Rijk voor zijne ambtenaren een regeling treft, die voor die ambtenaren ongunstig is, deze regeling ook direct op de gemeente-ambtenaren moet worden toegepast, waar toch de gemeente voor hare ambtenaren nooit te veel gunstiger bepa- iingen, bestaande in een veel hoogere jaar wedde en kindertoeslag, heeft willen invoe- ren. Past het Rijk voor zijne ambtenaren den aftrek toe dan staan de gemeente-ambtenaren er nog steeds or.gustiger voor dan de rijks- amtbenaren. ONTVANGSTEN. Hoofdstuk 3, afd. 1. Heffingen ais belas- tingen geregeld. Naar aanleiding eener opmerking van een lid der tweede afdeeling of de inkomsten r.og verhoogd kunnen worden door de invoering van nieuwe belastingen maakt het bij ons een punt van overweging uit, om over te gaan tot de invoering eener belasting op vermakelijk- heden. Wij zullen overwegen of de opbrengst eener dergelijke belasting de rooeite der in voering loont. Het komt ons mede hier ge- wenscht voor een enkel woord te zeggen over het voorstel der sociaal-demoratische taads- fractie tot wijziging van artikel 3 der veror- dening op de heffing eener inkomstenbelas- ting. Ook wij vinden de werking van bedoeld artikel niet billijk. Wij betwijfelen evenwel of er een belastingverordening te maken is die niet altijd voor de een of andere categorie tot onbillijkheden zal leiden. Intusschen over wegen wij om de bestaande verordening ge- heel om te werken waarbij speciaal ook reke ning gehouden zal worden met classificatie en kinderaftrek. Bij die algemeene herziening zal dan ook het voorstel van bovengenoemde fractie nader onder de oogen worden gez.ien. Nog in dit kwartaal zullen wij U voorstellen dienaangaande bereiken. Hoofdstuk 3, afd. 4, art. 1. Hoofdelijke om- slag of andere directe belasting naar het ge- schatte inkomen. Het in de eerste afdeeling besprokene over de regeling met Westdorpe heeft ons aanlei ding gegeven te onderzoeken of die regehng ook in strijd zou zijn met de L. O. wet 1920. Bij dat onderzoek is gebleken, dat de bestaan de overeenkomst geheel intact kan blijven. De gemeente Westdorpe betaalt op de eerste plaats in de kosten van schoolbouw en op de 2de plaats in de kosten van het onderwiis naar gelang van het aantal leerlingen, dat uit Westdorpe school D bezoekt. Momenteel is dat getal: 2. Burgemeester en wethouders stellen voor, de voigende wijzigingen in het ontwerp-be- grooting 1923 aan te brengen: onder de inkomsten te vermeerderen de voi gende posten: Bijdrage van het rijk, de provincie en an dere in de kosten der verpleging van krankzin- nigen f 40. Met ingang van 1 Oct. j.l. wordt de krank- zinnige F. Versloot voor rekening der gemeen te in het krankzinnigengesticht te Bergen op Zoom verpleegd. In verband hiermede verhoogt deze post met f 40. Bijdrage in de kosten van den krankzinnige F. Versloot ingevolge art. 116 der Pensioen wet 1922 f 600. Deze post staat in verband met de opname van genoemden Versloot in het krankzinnigen gesticht voor rekening der gemeente. Rente gelden der waarborgsommen ais be doeld in art. 79 der lager onderwijswet 1920 a 6 f 268,20. Voor de door de bijzondere scholen gestorte waarborgsommen, welke overeenkomstig art. 79 der lager onderwijswet in 1922 in oe ge- meentekas zijn gestort in verband met de aan die scholen toegekende vergoeding ais bedoeld in art. 72 dier wet, moet de gemeente aan die scholen rente over die waarborgsom men uitkeeren. De gemeente heeft die waar borgsommen belegd in aandeelen Ned. werk. schuld waarvan de rente is geraamd op het uitgetrokken bedrag. Onder de inkomsten te verminderen de voi gende post: Erfpachten 1,62. Na verificatie der erfpachtlijst bleek, dat de post met f 1,62 verminderd moet worden. Totale vermeerdering der inkomsten 906,58. Onder de uitgaven te vermeerderen de voi gende posten: Jaarwedden van den inspecteur en van de agenten van politie f 200. De agenten van politie Sol, Verbiezen, Ver- poorte en Hage behaalden dit jaar het politie- diploma, zoodat hun jaarwedde met f 50 ver hoogt (voor politiediploma f 50) Verpleging, overbrenging en geleide van krankzinnigen en ais hersteld uit geneeskun- dige gestichten ontslagen personen 840. Met ingang van 1 Oct. j.l. wordt de krank zinnige F. Versloot voor rekening der gemeen- te in hot krankzinnigengesticht te Bergen op Zoom verpleegd. In verband daarmede moet deze uitgrafpost met bovenvermeld bedrag verhoogd worden. Vaste huren en erfpachten f 1. Renten van de belegde waarborgsommen, ais bedoeld in art. 79 der L. 0. wet 281,80%. Zie de toelichting onder de inkomsten van rente gelden der waarborgsommen enz. Onder de uitgaven te verminderen de voi gende posten: Vergoeding aan den ontvanger voor admini- stratie kosten f 300. Zie de toelichting in het ahtwoord van burge meester en wethouders naar aanleiding van het verslag van het behandelde in de afdee lingen. Kosten van uitreiken der aanslagbiljetten 50, Zie de toelichting ais boven. Kosten van invordering van piaatselijke be lasting f 75. Zie de toelichting ais boven. Vergoeding aan den agent van politie Meul broek voor het gebruik van een rijwiel in dienst der gemeente f 25. Zie de toelichting ais boven. Totaal hoofdstuk 4, afdeeling 2 te verminde ren met f 250, zulks in overleg met het be stuur der brandweer: Jaarwedden en vergoedingen f 20 minder; aanschaffen en onderhoud brandbluschmiddelen f 30 minder; verdere kosten f 200 minder. Bijdrage in de kosten van levensverzekering van den gemeentewerkman W. H. van Doese- laar f 64,78. Waar Van Doeselaar met ingang van 1 Juni j.l. in het pensioenfonds voor de gemeente- ambtenaren is opgenomen, kan deze post ver- vallen. Totale vermeerdering der uitgaven 538,02!. Waar de inkomsten met 906,58 vermeer deren, en de uitgaven met 538,02%, wordt voorgesteld de gemeentelijke inkomstenbelas- ting te verminderen met 368,55%. De VOORZITTER stelt de gelegenheid open, tot het hcuden van algemeene beschouwingen. De heer DE JAGER heeft niet de bedoeling algemeene beschouwingen te houden, doch zou gaame zien, dat de raad, alvorens aan te van- gen met de artikelsgewijze behandeling, zich uitsprak omtrent de kwestie van het invoeren van de 48-urige werkweek, in plaats van de 45- urige, en het afschaffen van premievrij pen sioen. Indien daarover een beslissing wordt genomen, zal dit de behandeling van verschil- lende onderdeelen der begrooting, die daarmede verband houden, zeer bekorten. De heer HAMELINK merkt op, dat het tie gewoonte sehijnt te worden, om hem bij de algemeene beschouwingen over de begrooting het eerst het woord te verleenen, want hetgeen de heer De Jager thans gezegd heeft, kan bezwaarlijk daaronder gerekend worden. Deze had z.i. beter gedaan, omtrent die punten een voorstel in te dienen, dan had dit in behande ling kunnen kemen en er een beslissing over worden uitgelokt. Er is vroeger meermalen gezegd, dat om trent het beleid en de vroeger afgelegde be- loften van burgemeester en wethouders -ot het einde der zittingsperiode moest worden gewacht, om afrekening te houden. Uit den aard der zaak kan daarmede moeilijk tot het laatste oogenblik gewacht worden en acht hij het gepast, zulks bij deze begrooting te doen. Het zou een onbillijke critiek zijn, indien spreker aan het college de schuld wilde geven, dat het niet alles wat het beloofd heeft, heeft verwezenlijkt. Hij houdt daarvoor rekening met den bij zonder slechten algemeenen eco- nomischen toestand van ons land, waaronder ook deze gemeente lijdt. Hij zal dus geen verwijt maken, dat het ver- beteren van straten nog niet verder is uitge- voerd, dat er nog geen vuilverzamelplaats is e.d., doch wenscht toch op eenige punten te wijzen, waardoor dat beleid, ook bij de slechte toestanden, critiek verdient, het is vooral bij toestanden ais die waaronder wij thans leven van het grootste belang, dat met vaste hand wordt bestuurd, en geregeerd, en nu kan van dit college niet worden gezegd, dat het dit met vaste hand heeft gedaan, daar het in vele gevallen zich er met een zigzag-lijn afrnaakte. Bij de behandeling der begrooting voor 1919 werd door het college ook erkend, dat iets moest worden gedaan voor het schoolkind, dat men van de ouders die daarin niet konden voorzien een deel der taak om voor het kind te zorgen moest invoeren, door het invoeren van schoolvoeding en -kleeding. Toch kwam deswege geen voorstel van het college en al leen op aandrang van de fractie van spreker is dat denkbeeld ten slotte tot uitvoering ge- komen en er is ook gebleken, dat dit uitvoer- baar is, zonder dat de gemeentefinancien daar door in de war worden gebracht. Ook op het gebied der belastingpolitiek heeft het college geen ruim standpunt inge- nomen en geheel anders dan men van haar zou hebben mogen verwachten. Wat betreft het bedrag voor aftrek voor levensonderhoud en den leeftijd waarop kinderaftrek wordt toege- staan, staat Ter Neuzen nog achteraan bij sommige gemeenten uit de omgeving, die nu juist niet ais zoo vooruitstrevend bekend staan. Zelfs heeft het tegenwoordig college zich niet ontzien eene regeling van den hoofdelijken omslag in te voeren, waarvan ze zelf de draagkracht niet hebben overzien, en waarvan ze nu zelf moeten zeggen, dat het niet goed werkt. Hij betreurt het, dat burgemeester en wethouders in dit opzicht hebben geloopen aan de hand van verschillende autoriteiten die bij het innen der belasting zijn betrokken. Het college had eerst eens behoorlijlc de finan cieele gevolgen moeten uitwerken, dan waren ze misschien terstond tot een ander inzicht gekomen. Voor hetgeen op onderwijsgebied gedaan is, moet spreker het college hulde brengen, dat het de kopschool heeft daar gesteld, waardoor het uitgebreid lager onderwijs alhier nu ein- delijk tot zijn voile recht kan komen, maar j hij moet er toch tevens een grief van maken, dat zij, nadat de kopschool gesticht was, het besluit van de Hervormden, om een Hervormde j school te stichten, hebben geforceerd. Daar door is een deel van hun mooi werk weer on- gedaan gemaakt, want daardoor vermindert het aantal openbare scholen, en in verband daarmede zou de kopschool op een anderen voet moeten zijn ingerioht geworden. Aan- vankelijk is die met zijn centrale 7e klasse be- rekend op voeding door 3 openbare scholen, terwijl er nu maar 2 zullen overblijven. Over hetgeen dit college op het gebied van uitkeering aan werkloozen heeft gedaan, is spreker niet geheel en al ontevreden, maar toch is het juist aan de zigzag-lijn van het college te wijten, door aanvankelijk voor de uitgetrokken werkloozen normen voor te stel len die afweken van de cijfers door de regee- ring aangegeven, dat de gemeenteraad die lagere cijfers heeft aangehouden. Het is best mogelijk, dat het voorstel van burgemeester en wethouders om uitkeeringen te geven vol- gens de rijksregeling niet door den gemeente raad zou zijn aanvaard, maar dan had daarvan de schuld niet op hen gedrukt en was daarvoor een voorstel uit den boezem van den raad noodig geweest. En ook leert de ervaring, dat een voorstel van burgemeester en wethou ders allicht meer kans van slagen heeft, dan een voorstel uit den gemeenteraad. Burge meester en wethouders zjjn later wel met een hooger bedrag gekomen, maar daaruit bleek weer van de zigzag-politiek. Dat lager cijfer was eenmaal aangegeven en de raad hield in zijn meerderheid daaraan vast. Ais het college van begin af met haar laat ste voorstel was gekomen, had hij het daarvoor een woord van hulde kunnen brengen, ook a! was haar voorstel niet aangenomen. In dit opzicht heeht hij nog minder aan het resnltaat, dan wel aan de waarneming, dat het college met goed doordac-hte voorstellen ter tafel komt, waaruit van een vaste lijn blijkt. Nu krijgt men den indruk, dat de heeren zich maar al te spoedig door een strooming in andere rich- ting laten sturen. Nu staat de raad er ook weer voor, een der belastingverordeningen te moeten verslechten. Maar burgemeester en wethouders stonden toen ook direct op het standpunt, dat men- schen met een inkomen van 800 en daarboven schoolgeld voor hun kinderen moesten betalen, alleen op aandrang van den raad is het op 1000 gebracht. Waren burgemeester en wet houders toen van meet af met zoo'n voorstel gekomen, spreker gelooft niet, dat gedepu- teerde staten dan op f 800 zouden aangedron gen hebben. Hij wil er nog met nadruk op wijzen, dat, volgens zijn meening, een gezin met een inkomen van f 800, dat dan toch min- stens uit 3 personen bestaat ais het een school- gaand kind heeft, dat meer dan noodig heeft om van te leven en daarvan geen schoolgeld kan betaald worden. Hij wil er zijn voldoening over uitspreken, dat, hoewel we in het teeken der bezuiniging staan, door burgemeester en wethouders niet getornd wordt aan de jaarwedden van het personeel en aan het premievrij pensioen, en dat ze dus het loon nog niet wenschen te ver minderen. (Wordt vervolgd). GEMEENTERAAD VAN BOSCKKAPELLE. Vergadering van 20 Oct. 1922. Alle leden zijn tegenwoordig, behalve de heeren Scheele en Kint. Voorzitter: de Burgemeester. Na vooiiezing der notulen, die ongewijzigd werden goedgekeurd, komen de voigende inge- komen stukken ter tafel: 1. Een schrijven der Gebr. de Beul, waarin zij den raad hun dank betuigen voor de voort- varendheid, waannede deze hun woning heeft doen herhouwen; 2. een schrijven van hooger hand, waarin de gevraagde vrijstelling in zake de Vleesch- keuring, wordt verleend; 3. een schrijven van den Minister van Ar beid, waarin het niet-aanschaffen van een des tructor wordt goedgekeurd; 4. een schrijven van 't bestuur der R. K. Kweekschool voor vroedvrouwen, waarin f 50 subsidie wordt gevraagd. Burg, en Weth. stellen voor hierop afwjjzend te beschikken; hoewel dit college overtuigd is van 't nut dezer inrichting meent het met 't oog op de finantien der gemeente aldus te adviseeren. De heer Dhaene vraagt of 't niet minder kan en stelt voor f 25 te geven, doch niemand steunt dit voorstel. 5. Eene aanvraag om subsidie, geteeken?! door Voorzitter en Secretaris van den Geiten- bond. De heer De Bakker vraagt of Burg, en Weth. omtrent deze aanvraag iets hebben overwogen, waarop de Voorzitter te kennen geeft, dat Burg, en Weth. /25 wenschten toe te staan. De heer De Bakker acht dit bedrag te weinig en bepleit 50 te geven, 't geen door den heer Dhaene wordt gesteund, ais zijnde deze bond van groot nut. De Voorzitter wijst op den benarden toe- stand der kas, doch Burg, en Weth. zijn niet tegen het toestaan van 50, ais dit bedrag de begrooting kan gevonden worden. De heer De Bakker berekent, dat de contri- butie van dertig leden a 2,50 te weinig in komsten oplevert om den bond in stand te houden, men kan hiervan den bokkenliouder zelfs niet betalen. De heer Mel steunt het voorstel van den heer De Bakker om f 50 toe te staan, 't geen wordt aangenomen. Thans komt de begrooting voor 1923 in be handeling. De heer De Bakker vraagt den Voorzitter of er geen verlaging op de begrooting te ver- krijgen is, waarop deze laatste te kennen geeft, dat er geen posten voor verlaging vatbaar, zijn gevonden kunnen worden. De heer De Bakker, die de begrooting heeft bestudeerd, haalt alsdan zijn aanteekeningen te voorschijn en stelt in 't licht, dat in Hoofd stuk V nog al eenige posten voorkomen, waar op besnoeid kan worden. Hij stelt alsdan voor het salaris van Burge meester en Secretaris te verminderen met 10 tenminste bij Gedep. Staten hierop aan te dringen. Spreker voelt wel, dat 't voor deze functionarissen minder aangenaam is in sala ris achteruit, te moeten gaan, maar de nood der tijden dringt er toe. Indertijd zijn deze tractementen van 1400 op 2100 gebracht, daar was toen niets tegen, maar thans zijn de toestanden geheel veranderd. De Voorzitter kan met de verlaging meegaan, indien Ged. Staten daartoe besluiten, waarop de heer De Bakker antwoordt, dat de raad Ged. Staten moet adviseeren dit besluit te nemen. Verder stelt de heer De Bakker voor de ver goeding der wethouders van f 150 tot f 100 te verminderen en 't presentiegeld der raadsleden eveneens van f 150 tot f 100, zoodoende, zegt hij, wordt er f 800 bespaard. De heer Stallaert is 't volkomen eens met den heer De Bakker, doch wil de vergoeding tier wethouders op f 80 gesteld zien, want, zegt hij, de belastingdruk wordt zoo hoog, dat er op den duur niets binnenkomt. Ged. Staten heb ben indertijd den wenk gegeven de salarissen te verhoogen, wij moeten thans Ged. Staten den wenk geven om ze te verlagen. Indien burge meester en secretaris personen waren, die er totaal van moeten bestaan, dan zou spreker niet kunnen medewerken aan verlaging. De heer De Bakker zegt, dat bezuiniging in de lijn van den tijd ligt en noodzakelijk is, waaraan den heer Stallaert toevoegt, dat de bijz. school veel geld zal kosten. De Voorzitter brengt in 't midden, dat Burg, en Seer, pas twee jaar geleden verhoogd zijn en nu het eerst aan de beurt zouden komen voor verlaging, waarop de heer De Bakker op- merkt, dat er toch ergens moet begonnen wor den. De heer Stallaert zegt, dat't salaris van den heer Burgemeester voor de verhooging 1400 bedroeg en dit was niet weinig, want 't burge- meestersambt is toch een eerebaantje, dat men liever f 2100 geniet dan f 1400 is wel begrijpe lijk. De heer De Bakker voegt hieraan toe, dat burgemeester De Gijselaar zelf aan de raad voorstelde zijn tractement met een zesde te verminderen, om den belastingdruk te ver lagen. De Voorzitter merkt op, dat de verantwoor- delijkheid van een burgemeester zeer groot is en dat men in die functie veel beslommeringen heeft, waarop de heer Stallaert zegt, dat de burgemeester ais voorzitter van dezen raad, vele jaren geen moeilijkheden heeft ondervon- den, mocht dit nu wel 't geval wezen, dan is dit een gevolg van de schoolkwestie, waarop de Voorzitter repliceert, dat er zich tal van andere omstandigheden voordoen, die moeilijk heden met zich brengen, 't geen de heer Mel beaamt. Nadat de heer Stallaert nog in 't midden brengt, dat 10 verlaging der tractementen van Burg, en Seer, te weinig is, wordt goed- gevonden te trachten het salaris van beide Altijd in huis. De ontsmettende, verzachtende en heeiendt eigenschappen van Foster's Zalf maken deze niisoaar voor huiduitsla.v, kloven, huidvlek- ken, eczema, psoriasis, en de verschillende vor- men van aatnbcicn. Spoc !;ge aanwending brengt weldra baat. Houdt Foster's Zalf al tijd in huis; prijs 1.75 per doos, alom ver- krtjgbaar. 9 functionarissen met f 210 verminderd te krij- gen; de vergoeding der wethouders op 80 en die der raadsleden op f 100. De heer Bakker komt thans aan Hoofdstuk 2, afd. 2, art. 1. Onderhoud gemeentehuis ten bedrage van 500. Omtrent de Brandwaarborgsom, die 5515 bedraagt, merkt hij op, dat hij deze in den tegenwoordigen tijd te laag vindt. Hij meent, dat er bij een eventueel ongeval van brand slechts 80 wordt uitgekeerd. De heeren Stallaert en Mel deelen het gevoelen van den heer De Bakker en stellen voor de waarborg- som te stellen op 8000, 't geen wordt goed- gevonden. Verder heeft de heer De Bakker bezwaar tegen art. 1 van Hoofdstuk IV, afd. 4, wat be treft den post van jf 200 subsidie aan de Bur- gerwacht. Deze instelling heeft hier geen nut en waar blijven die guldens, 't rijk verstrekt wapens, munitie enz., dus die 200 komen aan de leden, maar niemand ontvangt iets, waarop de heer Stallaert vraagt of deze gelden al ge- bruikt zijn. De Secretaris verklaart van neen en zegt, dat deze post wel kail geschrapt worden. De heer Stallaert stelt voor de Burgerwacht op te doeken, zij heeft hier geen reden van be staan en gestolen wordt er toch. Wij geven alle leden eervol ontslag. De Secretaris merkt op, dat de raad niet be- voegd is deze instelling op te heffen, waarop de heer De Bakker antwoordt, dat zij zich zelf wel zal opdoeken, ais we geen subsidie geven. De heer Stallaert informeert nog naar de in kas zijnde gelden van de Burgerwacht en wenschte de rekening in te zien, omdat de raad daarin zeggingschap heeft. De heer De Bakker komt nu aan Hoofdstuk IV, afd. 5, art. 4, Keuringsdienst Goes, en vraagt of die post reden van bestaan heeft. De Secretaris geeft hierover inlichtingen en zegt, dat de melk bij zeker persoon tweemaa! is gecontroleerd geworden. Bij den post 400 voor bestrating informeert de heer De Bakker of er door't Polderbestuur eene gespecificeerde rekening wordt over- gelegd. Bij Hoofdstuk VII, afd. 4, art. 1, waarin de toelage aan de bijzondere bewaarschool van f 150 tot 300 is verhoogd, vraagt de heer De Bakker of de Voorzitter een onderzoek heeft ingesteld naar de gedragingen der school- houderes in zake achterstelling, die kinderen van minder gegoeden van haar ondervinden. Die schoolhouderes is er over gepikeerd, dat er in den raad over haar doen en laten is ge- lclaagd en meent dit goed te praten door te zeggen: „nu zoeken ze mij, zooals vroeger eat ander". De Voorzitter geeft te kennen, dat hij deze klachten heeft onderzocht en dat hij de school houderes een wenk heef gegeven, waarmede de heer De Bakker bevredigd is. Bij Hoofdstuk IX, afd. 4, art. 1, stelt de heer De Bakker voor de vergoeding voor 't corres- pondentschap met f 100 te verlagen en te brengen op f 100. De heer Stallaert acht f 109 nog te hoog. De bezoldiging was \roeger veel te hoog, er waren geen werkzaamheden. Hij stelt daarom voor 75, want dan krijgen we iets terug van het vroeger te veel betaalde. De heer De Bakker verdedigt echter zijn voorstel van j 100 met 't oog op de groote werkloosheid te Boschkapelle. Dit werd aan genomen. Na aannerning van dit voorstel ontspon er zich eenige discussie tusschen de Secretaris en de heer De Bakker betreffende de pensioen- grondslag in deze functie. De Secretaris beweerde, dat de pensioen- grondslag onveranderd is vastgesteld van 200, 't geen door den heer De Bakker wordt betwijfeld, hij meent, dat bij vermindering van salaris ook de pensioengrondslag lager wordt. De Voorzitter zegt toe dit nader te onder zoeken. De heer De Bakker zegt, op de vraag van den Voorzitter, niets meer op de begrooting te kunnen aanmerken, hij heeft alle posten nage- gaan, waarna de begrooting aldus wordt vast gesteld. Van de heer De Gier, voormaiig lid der com missie tot wering van school ver zuim, was een schrijven ingekomen, waarin hij ais zoodanig bedankt, wegens vertrek naar elders. Ter vervulling dezer vacature draagt de heer De Bakker voor den heer Stallaert-Perdaen, welke candidaatstelling wordt ondersteund door den heer Mel, met de ontboezeming: ,,'t hoeft toch niet altijd een schoolmeester te wezen." Op verzoek van den Voorzitter leest de Secretaris Art. 21 der Leerplichtwet voor, waarin omschreven staat, wie bij voorkeur ais lid dezer commissie dient benoemd te worden. Naar aanleiding van dit artikel vraagt de heer De Bakker of er op 't oogenblik niet meerdere leden in deze commissie zitten, die evenmin aan die eischen voldoen en handhaaft zijn voorstel om de heer Stallaert te benoemen, welke benoeming met vier stemmen voor en een bianco wordt bekrachtigd. Onder dankbe- tuiging aan de leden voor het in hem gestelde vertrouwen aanvaardt hij deze functie. Bij de rondvraag wijst de heer De Bakker op de noodzakelijke verbetering van 't riool bij den smid. Bij harden regen staat de straat blank. Hij zou er voor zijn een flinke rioleering te leggen tot in den watergang, dit zou een tegemoetkoming zijn voor de werkloozen en hij acht het beter voor den steun te laten werken. Bovendien zou spreker het eene prach- tige verbetering achten, indien tegenover de woning van Jac. Hermans de laagte in de straat aangevuid werd met puin en steen. De Voorzitter zegt toe met deze verlangens rekening te zullen houden. De heer Stallaert brengt den Voorzitter in herinnering, dat er in de vergadering van Burg, en Weth. is gespoken om Loontje Geil- leit, de schoonhoudster der vroegere openbare lagere school, eene tegemoetkoming te geven, nu ze niet meer in betrekking is. De Voorzitter bepleit deze zaak in haar voor- deel en stelt voor 50 daarvoor op de begroo ting te brengen, 't geen met algemeene stem- men wordt goedgevonden. De heer De Bakker hield nog een pleidooi voor 't plakken van zegels van gemeentewege voor deze persoon. omdat zij binnen kort in 't genot der invaliditeitsrente kan geraken. Hiema sluit de Voorzitter de vergadering.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1922 | | pagina 3