DE HOLLANDSCHE BOERIN Laatste Berichten. ALLERFIJNSTE MELANGE Prijs 85 cent per pond. Kamer van Koophandel en Fabrieken voof Zeeuwsch-Vlaanderen te Ter Neuzen. BURGERL1JKEN STAND. DE OUDSTC ST AD VAN D|E TKOPcN. Aan ten correspondent uit Anuradhapura (Ceylon) aan „Dc Ldc^mouei" ont.et.nosi wij hot volgende Noord Ceylon heeft slechts dc her,line- ring aan her verLden. v. or tionutrj jaar vermoedden weinigen, dat in deze'woo den en woesternijen de overblijfselen van steden slapen, w,er blceitijd voor die van Rome vie!. Zo-x waren ze door de zee van boomen bedolven. Zoo begraven onder dikke lagen humus door de rustelooze werkzaamheid van miliiarden regenwor- men, een dental eeuwen geen enkeie maal in hun arbeid gestoord dan slechts en- kelen van haar bestaan lets afwisten. Veertig jaar geleden begon het Brit- sciie gouvernement met de uitgraving. Veel van de -oude glorie dezer langvergeten steden is daardoor aan het licnt geko- men. De Singhal.ezen bescnouwen de streek titans ais hec heilige land, waarheen ze bedevaarten, vervuld van pieteit en trots voor hetgeen hun voorvaderen tot stand braemen. De eenige plaats van beteekenis is Ku- runegab, we ike ais zoovele andere eens de ecr genoot de hoofdstad van het eiland te wezen. Buiten de stad liggen drie irrigatie- tanks. De hoogste dilm voor drinkwater- voorz.ening; in de tweede baact men, ter- wij! aan de derde de dhobies (wasch- bazen) hun bedrijf uitoefenen. Daarmee maak k voor het eerst ke.inis met de bewor.derenswa: rdige bevioeiings- werker, welke door de Ceylonsche ko- ningen twintig eeuwen geleden gesticht werden. Hun schitt. rende paleizen zijn ver- valien. Het is zelts heel moeilifk, ei nog met zekerheid de plaats van aan te wijzen, maar wat ze ten behoeve van het volk hebben tot stand gebracht, heeftj de tij- den getrotseerd. Het aantal werklieden, dat voor deze kunstwerken noodig was, deed met onder voor het aantal dat in Egypte aan de pyramiden arbeidde. Zoo moesten voor de Paduvil-kulani-fank niet minder dan zeven miliioen kuoiekyards grond verzet wor- uen. De kosten bedroegeii zender de stee- nen beschooiing reeds meer dan vijftien miliioen gulden. Een leger van ruim tieii- duizend man arbeidde er ineer dan v ejf jaar aan. De menschen werden daartoe in heereneient (Raja-kariya) opgeroepen. Ais het werk klaar was, itorgde de omge- ving voor de instandhouding. Om van de 4600 dorpstanks niet te spreken, beslaat de .kleinste dezer tanks een oppervlakte van 20 acres, ae Giants Tank van 6380 acres. Verschillende tanks zijn ctuizenden acres groot. Dc oude hoofdstad Anaradhapura was vol van prschiige tempds en trotsche pa leizen, welker gouden dakpunten schitter- den tegen den blauwen hemel. De straten waren aan de kanten bestrooid met zwart zand, terwijl ze in het midden met wit zand bedekt waren. Ze werden overspan- nen met bogen van kostbaar nout, weike goudea en Iv. rea vlaggen droegen, ter wijl zich aan weerskaiuen vaten van het- zellue metaal bevonden, waarin bloemen de luchi met haar geur vervulden. In nissen waren standbeelden opgesteld, welke des avonds lampen ophielden. Eerst in de la tere miadeleeuwen had men in de Euro- peesche steden iets dat „s!raatverlichting" kon genoemd werden. De stad word reeds 437 jaar voor Chris- tus door koning Panduk.ibhaya tot hoofd stad verkozen, zoodat ze waarschijniijk veel ouder is. Meer dan duizend jaar bleef Anuradha pura schiiteren. Tot de Tamilkoning Pandu na zijn tnval in het midden der negende eeuw de schoone stad „eenzaam achter lief, aisof ze door booze geesten verwoest was." Tnans zijn de tanks weer grcotendecls hersteiJ en daarmee de hcop dat de stad weer tot bloei zal komen. Voorloopig heeft ze echter alieen de treurige vtrmaard- heid, de nieest beroemde ruinestad van oe tropen te zijn. Langs den viersprong aan het eind van de tegenwoordige „s't id" staan de over blijfselen van het Koperen Paleis. Buiten Ceylon is nimmer iets dergelijks gevonden. Nier minder dan 1600 steenen piiaren ste- ken uit e aarde mhoog. Het zijn de fun damental van een klooster van negen ver- diepingen, i'uu iaar voor Chr. door den graoten koning TDatugemurfu ge- bouwd werd. Het bevatte niet minder dan 1000 kamers en had een koperen dak. In het midden bevond zich een ivoren troon, waarboven gouden zonnen, zilveren ma- nen en sterren van paarlen schitterden. Er zijn geen gebouwen gespaard gebleven welke ons de stijl leeren kennen, waarin het Koperen Paleis werd opgetrckken. Keizer Akbar de Groote heeft echter te Fatephur-sikiri bij Agra net vijf verdie- pingen hooge Panch Mahal naar oud In- dische voorbeelden opgeirokken. Men ver- \moedt daarom, dat de verdiepinge.i van net Koperen Paleis naar boven steeds kleiner werden. Van de bovenste moet men een heerlijk uitzicht over de schoone hoofd stad hebben gehad. TRAGISCH. Naar de „Dusseldorfer iNachrichten" uit Opladen verneemt, heeft een man zich op verschrikkelijke wijze om het leven gebracht en daarbij den dood van drie andere per- sonen berokkend. De man wilde zich in een aanval van zwaarmoedigheid van het leven berooven. Te dien einde plaatste hij in de weide bij zijn woning een granaat, waar hij bovenop ging zitten. Een van zijn vrienden, dies verloofde en zijn moeder zagen dit en vermoedden zijn bedoelingen. Om hem te redden, door de brandende lont van de gra naat uit te dooven, snelden zij naar de plaats des onheils. Het was echter te laat; met een hevigen knal onplofte de granaat en doodde alle vier personen. SCHEEPSRAMP OP DE ELBE. Eenige mannen begaven zich aan boord van een schoener, die in de Elbe voor anker lag, schoten den kapitein neer en knevelden de bemanning. Daarna brachten zij den schoener naar de Jademonding, waar het schip strandde. De zeeroovers zijn gearre- steerd. Het schip is verloren gegaan. INGEZONDEN MEDEDEELIAGEN, V ati t IJ wen Winkeller ter vervargirg Q£ PITT1GE HATUURBOrERSMAAK PROEFT EEN 1E0ER 0NM100ELLIJK. Verkiijgbaar te Ter Neuzen bij: ARENTHALS, Wed. DONZE, DRAB3E, DHERT, LOOF—Kiel, VAN STR1EN—DE Koning, TH1ELMAN, VERLINDELE Clerq, W1ELAND, enz. enz BRAND IN „KlNDERZORQ". M1DDELBURG. Hedenmorgen is cen brand uitgebroken in de stichting „Kin- derzorgdoor het vlam vatten van een pot was, die op een kachel te smelten stond. Een kamer en serre zijn uitgebrand. (Nadruk verboden). TER NEUZEN. CORRESPONDENTS. Wegens plaatsgebrek moet het vervolg van het verslag van den gemeenteraad van Ter Neuzen blijven liggen tot het volgend nummer. Red. INGEZONDEN STUKKEN (Buiten verarilw(H>r(telijktieit! -let wcri.v -• DE NOOD DER ZENQINCj. Het zij ons vergund ook langs dezen weg de aandacht fe vestigen op den nood der zending. Men herinnert zich nog, hoe verleden jaar September de noodklok werd ge- luid. De rekeningen werden dat jaar zeer dankbaar gesloten met geen of een niet noemenswaard tekort. Hoe zal t n u zijn Er zijn redenen, waarom dit jaar een minder afdoende hulp wordt gevreesd. Wij erkennen dat zulke redenen bestaan. Edoch, deze zijn er niet aan de kant van de zen ding. Het is ons eene behoefte er op te wijzen, dat elk, die de zending meer van nabij leert kennen, verbaasd staat, hoe men met het geld dat Besteed wordt, zulk een omvangrijk werk weet te ver- richten. Daaraan ontleenen wij de vrij- moedigheid om zelfs in dezen tijd een extra offer te vragen, opdat de arbeid die in den dienst der zending wordt ver- IN G EZON DEN MEDEDEELINGEN. Zeer zeker is de liefde tot het Konink- rijk Gods en de ijver om mede te werken aan de uilbreiding daarvan, dit jaar in de christelijke gemeente met minder dau het vorige. Ook is het zeer verblijdend, tel- kens weer te ervaren, dat velen de zen ding steunen uit waardeering voor het werk dat zij doet tot maatschappelijke verheffing van de inlandsche bevolking, door ziekenbehandeling, onderwijs, am- bachtsscholen, enz. Daarom vertrouwen wij dat de inamien en vrouwen, die in elezen moeilijken ar beid hun leven geven, niet zullen worden beschaamd in hunne verwachting, dat ook dit jaar weer de noodige gelden zullen worden ontvangen. Men zende zijn giften aan het Zendings- bureau te Oegstgeest (postrek. 6074), of aan een der ondergeteekenden, M. J. BEUKENHORST, Sluis, postrek. 3419Q. G. VAN D1S, Zaamslag, postrek. 11381 kant. Ter Neuzen. H. VAN ESSEN, Oudelande, postrek. 43555 kant. Goes. J. W. MAAS Wzn., Gapinge, postrek. 34268 kant. Middelburg. Zendingscorrespondenten. SCHEEPV AARTBEYVEGING. 25 October. Eng. s.s. Cahiracon, 5296 M3., restlading, van Gent naar Antwerpen. Eng. s.s. Therese, 3677 M3., ledig, van Gent naar Goole. Eng. s.s. Whitwprth, 3961 M3., ledig,.Aiau Gent naar Blyth Duitsch s.s. Lisa, 1140 M3., fosfaat, van Gent naar Dantzig. Eng. s.s. Hambet, 930 M3., fosfaat, van Gent r.aar Newhaven. Eng. s.s. MervOle, 2930 M3., kolen, van Goole voor Ger.t. Fransch s.s. Iji Somme, 9430 M3., fos faat, van Rouaan voor Gent. Noorsch s.s. Trane, 295'9 M3„ kolen, van Boston voor Gent. Eng. s.s. Faxfleet, 2385 M3., kolen, van Goole voor Gent. Eng. s.s. Shildon, 6109 M3., fedig, van Gent naar Newcastle. Belg. Loodsboot No. 8, 649 M3., ledig, van Vlissingen voor Gent. Belg. s.s. Marcel, 3106 M3., ledig van Ter Neuzen naar Leith. Eng. s.s. Dryburgh, 3583 M3., stukgoed van Gent naar Leith. Eng. s.s. Hull, 3202 M3., stukgoed, van Gent naar Hull. Eng. s.s. Airston, 377 M3., ledig, van Londen Voor Gent. Eng. s.s. Catherine Aida, 2135 M3„ fos faat, van Gent naar Irvine. 26 October. Eng. s.s. Nautilus, 2033 M3., stukgoed, van GentTer Neuzen naar Londen. Eng. s.s. Merville, 2930 M3., ledig, van Gent naar Hull. Eng. s.s. Falcon, 1910 M3., stukgoed, van Londen voor Gent. Eng. s.s. Mayrix, 2248 M3., kolen, van Hull voor Gent. Nederl. s.s. St. Philipsland, 6445 M3., kolen, van Newcastle voor Sluiskil. Eng. s.s. Ouse, 2841 M3., stukgoed, van Goole voor Gent. Eng. s.s. Mount Park, 7639 M3., ledig, van Gent naar Sunderland. Van 25 tot en met 26 Oct. werden langs de Middensluis aihier 37 binnenvaartuigen op- en 26 afgeschut; langs de Westsluis 2 op- en 0 afgeschut; van 23 tot en met 26 Oct. werden langs de Oostsluis 101 op- en 91 afgeschut. WEERBERICHT VAN 27 OCT. 1922. Het weerbericht van het meteorologisch instituut te De Bildt luidt ais volgt: Hoogste barometerstand 774.0 Sedys- fjord. Laagste barometerstand 750.7 Haparanda. Verwachting tot den avond van 28 Oct.: Zwakke tot matige Noordoostelijke wind gedeeltelijk bewolkt, geen of weinig regen, wellicht nachtvorst, overdag dezelfde tem- peratuur. A. C. I.EN SEN!* STOOMVA ARTMA At SCHAPPU—TER NEUZEN s.s ARY van Montreal naar Avonmouth vertrok 17 dezer van Sydney, s.s. HELENA vertrok 22 dezer van New port naar Bermuda, s.s. TERNEUZEN van Port Talbot naar Catania passeerde 24 dezer Gibral tar. s.s. MAGDALEN A vertrekt (reden van Ulaborg naar RafsO. s.s. ELISABETH vertrok 24 dezer van Uleaborg naar Ter Neuzen. 9ure Riainboter niel meer nggdiy. Voorts tegenwoord'ig al!e laden, met uitzon- dering van den liner J. M. Oggel. die door bij- zondene omstandigheden is verh'inderd aan- wezig te zijn. Vergadering van Zaterdag 21 Oct. 1922. Voorzitter de hear J. A. van Rompu. Vervolg). Postverbinding Zeeuwsch-VlaanderenHolland. De heer VAN MELLB: Op de voyige hier gehouden vergadering werd door mij op de slechte verbindingen van Breskens, of liever van Zeeuwsch-Vlaanderen Westetijk deel met het overige deel van Nederland gewezen. De tijd is we! wat kort geweest om te verlangen, dat men nu reeds verbetering zou kunnen waarnemen. Ik ben echter alweer genoodzaakt op een nieuw groot gevaar te wijzen, dat het land van Cadzand dreigt. Wat toch is het geval. De Prov. boot die vroeger om 6.20 de post reeds te Breskens bracht heeft daarmede opge- houden. De overigens zeer toe te juichen be- zuinigingsmaatregelen die onze regeering neemt heeft er de Postadministi atie toe doen besluiten geen post meer met die eerste boot mee te geven naar Breskens, maar nu gaat er hierdoor natuurlijk ook van Breskens zoo vroeg geen post meer weg en missen wij die vlugge verbindinrr met den sneltrein, waardoor onze post tamelijk vroeg in Holland was. Naar ik vernomen heb heeft men ais volgt geredeneerd Die post met de eerste boot kostte het rijk een heele som gelds en waar die post toch niet verder ging dan Breskens en er ook op die plaats van deze vroege post alleen geprofiteerd werd door enkeie busrechthouders, vond de postadm irristratie het maar beter die post met de tweede boot mee te geven die circa 2 uur later in Breskens komt. Daardoor is, naar ik verneem circa 75.000 gulden bespaard: Toch is deze maatregel zeer te betreuren voor het Westelijk deel van Zeeuwsch-Vlaan deren, daar deze vroegboot nu bovendien voor het gewonc vervoer dreigt te vervallen daar er geruchten loopen, dat, indien het passa- giersvervocr met deze boot te weinig is, deze vroegdienst geheel zal uitgeschakeld worden. Daartegcn nu moeten wij, niet alleen naar miin meening, maar naar de opinie van vele men- -hen uit den handel er, nijverheid in ons district, die ik hierover heb gesproken, ten sterkst protesteeren. Daarom verzoek ik de Kamer te helpen be- werken, dat deze boot, die beslist noodig is om een goede verbinding met Holland te blij- ven behouden. niet uit de vaart genomen wordt, niet alleen, maar bovendien tetrachten. dat deze boot de post weer meebrengt, en dat die post niet te Breskens blijft liggen tot weer eens een tram komt, maar van Breskens des morgens 6.20 direct, indien er geen tram is, dan per automobiel, over het geheele land van Cadsand wordt geexpedigerd. Deze post kan zeer ge- makkelijk direct van Breskens verzonden worden naar Schoondijke, IJzendijke, Oost- burg, Aardenburg, Sluis, Geheel de handel v: n Zeeuwsch-Vlaanderen Westelijk deel, zou daarmede enorm gebaat zijn. Een auto is naar den hedendaagschen stand der techniek veen onbetrouwbaar ver- voermiddel meer. Tnd-'en de post zoo ver'merd werd, dan zou deze a: om 7 uur in Schoondijke kunnen zijn, om 7.15 n IJzendijke, om 7.45 in Oostburg, om 8 uur in Aardenburg en om 8.20 in Sluis. Ook dc daaraan verbonden kosten zijn niet enorm hoog. Wii habben berekend dat dit per jaar -aan de postadministratie on- gevec 3500 tot 5900 gulden zou kosten, chauf feur inbegrepen. Zooals in het begin van miin betoog gs- zegd, wij juichen de bezuinigingsmaatregelen zeer toe, maar ze dienen toch niet zoo genomen te worden, dat de handel lam ge si a gen wordt. Ais men in een fabriek gaat bezuinigen dan gaat men toch niet in de eerste plaats de rei- zigers ontslaan die eigenliik bet bedrijf in gang moeten houden. Dan moet men op andere din- gen bezuinigen, anders zal de zuinigbeid de wij she id bedriegen. In een tijd van algemeene malaise zooals wij nu beleven mag men toch de postverbindingen, die zoo noodzakelijk zijn voor het weder opleven van handel en nijver- hmd. niet afsnijden. Wij zijn dan ook overtuigd, dat de Kamer de waardeering van heel het bandeldrijvende publiek van Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen zal inoogsten ais bet haar gelukt door hare bemoeiingen een postverbinding tot stand te brengen ais hierboven uiteengezet. De heer DE FEIJTER wil er bij deze ge- legenheid op wijzen, dat ook ten opzicht.e van de postverzending van Oostelijk Zeeuwsch- Vlaanderen nog wel wat schijnt te haperen. A'thans hem is nog dezen morgen medegedeeld dat een brief van Axel naar St. Nicolaas een dac nood'g zou hebben om zijn bestemming te bereiken omdat die in plaats van recht- streeksch met het spoor, verzonden worden via Walsoorden. Vlake, Roosendaal. Uit mededeelingen van de heeren STEVENS. NEETESON en VAN WAESBERGHE blijkt dat die inlicbting on een misverstand moet berusten, aangezien het hun bekend is, dat te Sas van Gent en te Hulst postzendingen met den train worden meegegeven. De heer VAN MELLE deelt nog mede, dat die vroege postzending vroeger van uit Bres kens verder verzonden werd met de tram. Er is vroeger echter al eens meegedeeid, dat de tram bezwaar maakt, dien vroegen dienst in te leggen. Indien nu werkelijk met de toe- zencling der post, zooals die in den voorlaatsten tijd was,'d. w: 2.,'daf *lA post'te Breskens v.-erd aangebracht en niet verder ging, zoon' groot bedrag bespaard wordt, zou er weinig bezwaar tegen in te brengen zijn, want van die zending profiteerde betrekkelijk alleen spreker, omdat hij door zijn busrecht om ook brieVen buiten kantoortijd af te haien, zijn correspondence vroeg krijgen kon. En hij acht zijn corres- pondentie niet van zooveel gewicht, dat de staat daarvoor zoo'n groot bedrag zou moeten uitgeven. Maar het is de vraag of dat bedrag juist is, terwijl er, naar het hem voorkomt naar gestreefd moet worden, dat ook het overig deel van Westelijk Zeeuwsch-Vlaande ren evenals vroeger zijn correspondence zoo vroeg toegezonden krijgt en dan krijgt de dienst een geheel andere beteekenis. Nog erger zou het worden, ais de provincie nu dien eersten dien-st ging opheffen, onder voorwendsel, dat er zoo weinig gebruik van gemaakt wordt. Spreker wil toegeven, dat er niet veel passagiers vcor komen, maar hij meent, dat men in deze niet moet letten op de kwantiteit maar op de kwaliteit. Het komt misschien wel eens voor, dat er ook niemand is. Maar overigens is die dienst voor hen die er gebruk van maken van groote beteekenis, omdat ze dan zoo vroeg op de markten in Hol land kunnen zijn. Het zijn wel geen hande- laars van den invloed dien de Duitsche heer Stinnes heeft, maar naar evenredigheid is hun handel ook voor de omgeving van betee kenis, en men moet thans den handel met be- lemmeren. Hij acht den dienst voor 3 of 4 kooplieden die op reis gaan om zaken te doen meer van beteekenis dan voor 15 of 20 per sonen die voor plezier op reis gaan. De VOORZITTER v rklaart, met genoegen de woorden van den heer Van Melle te hebben gehoord. Het was hem niet onbekend, dat het postvervoer per eerste boot naar Breskens ge vaar liep. Hij heeft daarom getracht, zich op de hoogte te stellen van de grieven, die men in Zeeuwsch-Vlaanderen jegens den postdienst heeft of de wenschen die daaromtrent wox'den gekoesterd, en aan de besturen van alle ge- meenten in het gebied der Kamer een schrijven gericht, met verzoek dit aan de Kamer te widen mededeelen. De bedoeling is, de ge- gevens die daardoor worden verkregen, later in een rapport te verwerken, dat aan de Kamer zal worden voorgelegd. Hij deelt voorts mede, dat de provinciale sicombootdienst een contract heeft met de administrate der posterijen, voor het vervoei van de post, waarin met alle diensten op de Wester-Schelde is bepaald, dat deze voor een zeker percentage teghmoet zal komen in de verliezen van den Provincialen stoomboot- dienst. Dat kan bedragen 80.000, f 60.000 f 70.000, naar' gelang van de uitkomsten der exploitatien. Nu is echter de post begonnen met, naar hij meent, sinds 1 J uni met de eerste boot naar Breskens geen post meer mee te geven en ook is nog het vervoer van de post met andere booten vervallen, zoodat naar1 hij meent maar driemaal per dag post verzonden wordt. Zij beweert alsnu, dat die vaarten voor haar niet noodig zijn en dat zij dus in het tekort daar voor niets behoeft bij tie passen. Of die opvat- ting juist is, kan spreker nog niet toegeven, maar toch acht hij het een verkeerde zuinig- heid, omdat hij meent, dat die zuinigheid niet mag strekken ten nadeeie van den handel in het nijvere Zeeuwsch-Vlaanderen, waarover eenige jaren geleden zooveel te doen is ge weest, toen vreemden daarnaar de begeerige hand uitstrekten. Het niet meer verzenden van post per eerste. ,boot is een maatregel waardoor de administratie der posterijen meent vaster in haar schoenen te staan, om een deel van het contractueele tekort van den stoombootdienst van zich af te wentelen. Spreker meent van deze plaats wel te kun nen verkiaren, dat men er in Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen nog niet ongerusl over hoeft te zijn, dat die vroege boot geheel zal worden uitgeschakeld, want deze dient toch niet alleen voor het vervoer van post maar om hen die de reis over de Schelde moeten maken in de gelegenheid te steTten zich vroeg te ver- plaatsen om tijdig de markten in Holland te bereiken of waar ze, anders heen moeten en zoolang de regeering de provincie voor het on- derhouden vafl den stoombootdienst op de Wester-Schelde met een bijdrage van 80 in het tekort op den dienst steunt, zal die eerste boot naar sprekers meening behouden kunnen worden. Indien die zou vervallen, dan kunnen de belanghebbenden de verschillende plaatsen van Holland niet t(jdig bereiken en worden zij verpdcht reeds daags te voren op reis te gaan. Spreker deelt voorts mede, dat Gedeputeerde Staten van Zeeland omtrent een en ander met het Hoofdbestuur der posterijen in correspon dence zijn. Hii drukt de hoop uit, dat de eventueeele pogingen, die de Kamer deswege zal aanwenden om verslechtering van den dienst teg-en te gaan en zoo mogelijk verbete ring te krijgen, den steun zullen ondervinden van de betrokken gemeentebesturen, want er kan niet genoeg aandrang worden uitgeoefend. Zelfs indien de Minister van Waterstaat de subsidie voor den stoombootdienst zou ver- minderen, dan nog, zou naar de meening van spreker, ais inkrimping van den stoomboot dienst daarvan het gevolg moest worden, toch in elk geva! de tegenwoordige eerste vaart intact moeten blijven. Er behoort een vroege aansluiting te ziin met het groote treinverkeer in ons land, zooals men die ook van uit Ter Neuzen en Walsoorden halen kan. Ook hem lacht het inrichten van een auto- dienst voor het verder postvervoer toe, indien de tram Breskens-Maldeghem geen tram kail laten rijden in aansluiting op die eerste boot. Naar zijn meening is in de toekomst de auto bet aangewezen verkeersmiddel voor het on- derhouden van het locale vlugverkeer, op het ptatteiand, daar een autoclienst vlug werkt en gemakkeajker dan een tramdienst is in te xucnten. ankele personen zijn in de gelegen heid om binnen korten tijd zoo'n dienst in te richten, doch aan het aameggen van een tram- Ujn zijn enorme bezwaren verbonden, terwijl men van land tot mensch is opgegroeid, een tiainlijn eemnaal voltooid is. Spreker vraagt dus voor het Bureau maeh- tigmg om het noodige te doen, voor het ver- krijgen van de gewenschte veroetering op het geoied van postverzending enz. Deze streek met name Zeeuwsch-Vlaanderen is reeds ach- terajk door zijn afgeiegen iigging en moet nu uoor verkeerde zuimgheidsmaatregelen z. l. nog niet meer achteruit worden gesteiu. riet moet de bestuurders in Den Haag duideiijk worden gemaakt, dat men deze landstreek tegenover de gunstiger geiegen landsdeelen wat behoort te steunen en tegemoet te komen. Tijdens den ooriog is ruimschoots dc beteekenis van Zeeuwsch-Vlaan deren voor bet gehede land gebleken, toen het wel eens genoemd is de voorraadschuur van Nederland. De heer VAN MELLE zegt den Voorzitter hartelijk dank voor de door hem gesproken woorden en wil met voile vertrouwen deze zaken aan de verdere zorg van het Bureau toever- trouwen. De heer RISSEEUW deelt mede, dat door het gemeentebestuur van Oostburg naar aan- leiding van het schrijven van den Voorzitter geinformeerd is bij verschillende ingezetenen; het is hem niet bekend, welke antwoorden zijn ingekomen. Ook hij heeft de vraag ontvangen. Hij achtte het °chter beter, ais lid der Kamer in de vergadering- te verkiaren, dat de post dienst zooals d> thans is, voor Oostburg be- vredigend kan geacht worden. Alleen acht hij het wel een bezwaar, dat reeds vroeg in den namiddag, geen aangeteekende paketten meer kunnen woixlen verzonden. Hem lacht het door den heer Van Melle geopperde denkbeeld voor een vroegere toe- zending der post toe. Bij deze gelegenheid merkt hij nog op, dat op de ljjn Breskens- Maldeghem een werk-postwagen meerijdt. Hij dacht vroeger, dat dit voor Westelijk-Zeeuwsch- Vlaanderen aanleiding gai tot een vluggei-e en betere verzending, maar later heeft hij be- merkt, dat met trammen waarin die postwagen niet rijdt en een gewone bode de postzendingen vergezelt en de zakken afgeeft, de post even- goed arriveert. Hij raeeni daarom, dit die postverzending met den werktram, waarmede twee assistenten met een groot aantal dienst- jaren en dus wel van de hoogste jaarwedden mederijden, een dure verzendingsvv ijze is, zon- der dat men er voordeel van heeft en er dus wellicht op die wijze bezuinigd zou kunnen worden. De heer VAN 't HOFF acht het ook een leemte, dat men een brief, voor Ter Neuzen bestemd, te Axel reeds om 5 uur moet posten, welke dan met den train van 5,25 nam. door- gaat naar Hulst om met de train van daar te 7,58 weer terug te keeren. Die trein vertrekt dan te 8,12 van Axel, doch brieven die later dan 5 uur gepost zijn, worden daarmede niet meegegeven, terwijl er toch z. i. geen bezwaar zou zijn, om met dien trein brieven voor de richting Ter Neuzen mee te geven en de bus- iichting ten kantore daarvoor later te stellen. De SECRETARIS vermoedt, dat die regeling is ingevoerd ter besparing van een besteller, daar die door de andere diensten aan het maximum hunner uren zullen komen en er alzoo geen naar den trein van 8.15 kan gc- zonden worden. Hem is althans in den loop van dit jaar gebleken, dat om die reden de post van Ter Neuzen naar Hoek eerst doorgaat naar Philippine en dan bij het terugkecren de- tram uit Philippine te Hoek werd afgehaald. De VOORZITTER zegt toe, dat het Bureau zal trachten waar mogelijk verbetering te verkr(jgen. De Kamer verleent met algemeene stemmen machtiging, in deze het noodige te doen. Spoorvvegempiacemeiit te Ter Neuzen. De heer EE VR1EZE wijst er op, dat het gedeeite van het sC.tionsemplacement aihier, waar de aangebraehte goederen op wagons moeten worden gelarien niet verhard is. Nu ge~ beurt het ook, dat de waggons er nog niet zijn en dan moeten die goederen bij regenweer daar zoo maar in den modder worden neergelegd. Hij zou widen voorstellen er bij de spoorweg- maatschappij op aan te dringen, dat het be- doelde terrein wordt verhard, terwijl een over- dekte berg- of tijdelijke opslagplaats geen overbodige weelde zou zijn. De VOORZITTER zegt toe, dat een verzoek tot de spoorvvegmaatschappij zal worden gericht. De openbare vergadering wordt gesloten. Huwelijks-aangiften. I90ct. BernardusAugustinus ile Ridiier, oud 25 j„ jm en Maria Colleta lie Witte, oud 19 j., jd. '.0 Oct. Krijn Broekhoven, oud 24 j jm. en .lanneke t'ieternella de Ooelder, oud 27j.,jd. Servaas Cornells Petrus Verbrugge, oud 34 j., jm. en Pieternella Maria Meeusen, oud 33 j., jd. Iluwelijks-voltrekkmgen 19 Oct. Edmond Van Durme. oud 29 j. jm. en Emma Dooms, ond 30 jjd. Pieter .lacobus van Gelderen, oud 28 j jm. en Jacoba Anna Krederiksen, oud 22 j.. jd. Pieter Loof, oud '2r j., jm. en Leentje Maria Loof, oud 23 j., jd. Geboorten. 20 Oct. Alphons Augustinus. z. van Aloijsius Suij en van Maria Lou:sa Pieters. Overlijoen. 17 Oct. Dominikus Michielsens, oud 86 j., weduwn. van Rosalia Kamoen en tan Maria Louisa Camfijn. 19 Oct. Adriana Scheele, oud 23 j., d. van Adriaan (overL) en van Francina den Da rner. 20 Oct. Arij Verpoorte, oud 84 j., weduwn. van Dina Cornelia de Visser. NIERAANDOENING BIJ KINDEREN. Kiiuloreh zijn zoowei ais volwassenen onder- hevig aan nieiaandoeniilgen en m.n heeft zelfs upgemei'Kt, dat procontsgewjjze biaassteenen meet- voc.i-kwameu b j kinderen dan bij voi- wassenen, jsut.nii.'ge .kinderen erven nierzwakte over, Bij anderen is het een gevolg van mazelen, scnanakenkoorts, diphterms, wiruipokken en dergehj ke mfcctieziektcn. De ouders dienen derhaive op te passen, ais een kind klaagt over pijn in den rug en de ledematen, jjija in de sehouders, of ais de urine bezinksel bevat. Allicht is het meest voor- komende gevo.g van nierzwakte bij kinderen het verlies van tie maeht. ove-r de blaas, het geen bwlwateren en dergelijke onaangenaine kvvalen veroorzaakt. Ais u kind teer en kwijnend is; niet speelt en diaaft ais andere kinderen, treurt en klaagt over moeheid, wees dan bedacht op een vorm van nieraandoe.ung en omierzoek dit spoedig. Foster's Rugpijn Nieren Pi lien bleken suc- eesvol m tai van dergelijke geVallen. Het ver- dient dan tevens aanbeveling om opwinding door stoeien en lezen voor het siapen gaan te vermijden, het kind 's avonds niet te veel te laten drinken, het niet te warm toe te dekken en het vooral niet te straffen voor zijn kwaai. Foster's Rugpijn Nieren Pillen (let op den juisten naam) z.n te .Ter Neuzen verkrijgbaar bij Wed. A. v. OverbeekeLeunis a /1.75 per doos. 34 r.cht met zulke groote persoonlijke offers, niet zal worden geschaad of moeten wor den nagelaten, enkel uit gebrek aan de hoogs.noodige geldmiddelen.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1922 | | pagina 2