DE HOLLANDSCHE BOERIN
Laatste Berichten.
ALLERFIJNSTE MELANGE
Prijs 85 cent per pond.
Kamer van Koophandel en Fabrieken voof
Zeeuwsch-Vlaanderen te Ter Neuzen.
BURGERL1JKEN STAND.
DE OUDSTC ST AD VAN D|E
TKOPcN.
Aan ten correspondent uit Anuradhapura
(Ceylon) aan „Dc Ldc^mouei" ont.et.nosi
wij hot volgende
Noord Ceylon heeft slechts dc her,line-
ring aan her verLden. v. or tionutrj jaar
vermoedden weinigen, dat in deze'woo
den en woesternijen de overblijfselen van
steden slapen, w,er blceitijd voor die van
Rome vie!. Zo-x waren ze door de zee van
boomen bedolven. Zoo begraven onder
dikke lagen humus door de rustelooze
werkzaamheid van miliiarden regenwor-
men, een dental eeuwen geen enkeie maal
in hun arbeid gestoord dan slechts en-
kelen van haar bestaan lets afwisten.
Veertig jaar geleden begon het Brit-
sciie gouvernement met de uitgraving. Veel
van de -oude glorie dezer langvergeten
steden is daardoor aan het licnt geko-
men. De Singhal.ezen bescnouwen de
streek titans ais hec heilige land, waarheen
ze bedevaarten, vervuld van pieteit en trots
voor hetgeen hun voorvaderen tot stand
braemen.
De eenige plaats van beteekenis is Ku-
runegab, we ike ais zoovele andere eens
de ecr genoot de hoofdstad van het eiland
te wezen.
Buiten de stad liggen drie irrigatie-
tanks. De hoogste dilm voor drinkwater-
voorz.ening; in de tweede baact men, ter-
wij! aan de derde de dhobies (wasch-
bazen) hun bedrijf uitoefenen.
Daarmee maak k voor het eerst ke.inis
met de bewor.derenswa: rdige bevioeiings-
werker, welke door de Ceylonsche ko-
ningen twintig eeuwen geleden gesticht
werden. Hun schitt. rende paleizen zijn ver-
valien. Het is zelts heel moeilifk, ei nog
met zekerheid de plaats van aan te wijzen,
maar wat ze ten behoeve van het volk
hebben tot stand gebracht, heeftj de tij-
den getrotseerd.
Het aantal werklieden, dat voor deze
kunstwerken noodig was, deed met onder
voor het aantal dat in Egypte aan de
pyramiden arbeidde. Zoo moesten voor de
Paduvil-kulani-fank niet minder dan zeven
miliioen kuoiekyards grond verzet wor-
uen. De kosten bedroegeii zender de stee-
nen beschooiing reeds meer dan vijftien
miliioen gulden. Een leger van ruim tieii-
duizend man arbeidde er ineer dan v ejf
jaar aan. De menschen werden daartoe
in heereneient (Raja-kariya) opgeroepen.
Ais het werk klaar was, itorgde de omge-
ving voor de instandhouding.
Om van de 4600 dorpstanks niet te
spreken, beslaat de .kleinste dezer tanks
een oppervlakte van 20 acres, ae Giants
Tank van 6380 acres. Verschillende tanks
zijn ctuizenden acres groot.
Dc oude hoofdstad Anaradhapura was
vol van prschiige tempds en trotsche pa
leizen, welker gouden dakpunten schitter-
den tegen den blauwen hemel. De straten
waren aan de kanten bestrooid met zwart
zand, terwijl ze in het midden met wit
zand bedekt waren. Ze werden overspan-
nen met bogen van kostbaar nout, weike
goudea en Iv. rea vlaggen droegen, ter
wijl zich aan weerskaiuen vaten van het-
zellue metaal bevonden, waarin bloemen de
luchi met haar geur vervulden. In nissen
waren standbeelden opgesteld, welke des
avonds lampen ophielden. Eerst in de la
tere miadeleeuwen had men in de Euro-
peesche steden iets dat „s!raatverlichting"
kon genoemd werden.
De stad word reeds 437 jaar voor Chris-
tus door koning Panduk.ibhaya tot hoofd
stad verkozen, zoodat ze waarschijniijk
veel ouder is.
Meer dan duizend jaar bleef Anuradha
pura schiiteren. Tot de Tamilkoning Pandu
na zijn tnval in het midden der negende
eeuw de schoone stad „eenzaam achter
lief, aisof ze door booze geesten verwoest
was."
Tnans zijn de tanks weer grcotendecls
hersteiJ en daarmee de hcop dat de stad
weer tot bloei zal komen. Voorloopig
heeft ze echter alieen de treurige vtrmaard-
heid, de nieest beroemde ruinestad van
oe tropen te zijn.
Langs den viersprong aan het eind van
de tegenwoordige „s't id" staan de over
blijfselen van het Koperen Paleis. Buiten
Ceylon is nimmer iets dergelijks gevonden.
Nier minder dan 1600 steenen piiaren ste-
ken uit e aarde mhoog. Het zijn de fun
damental van een klooster van negen ver-
diepingen, i'uu iaar voor Chr. door
den graoten koning TDatugemurfu ge-
bouwd werd. Het bevatte niet minder dan
1000 kamers en had een koperen dak. In
het midden bevond zich een ivoren troon,
waarboven gouden zonnen, zilveren ma-
nen en sterren van paarlen schitterden.
Er zijn geen gebouwen gespaard gebleven
welke ons de stijl leeren kennen, waarin
het Koperen Paleis werd opgetrckken.
Keizer Akbar de Groote heeft echter te
Fatephur-sikiri bij Agra net vijf verdie-
pingen hooge Panch Mahal naar oud In-
dische voorbeelden opgeirokken. Men ver-
\moedt daarom, dat de verdiepinge.i van net
Koperen Paleis naar boven steeds kleiner
werden. Van de bovenste moet men een
heerlijk uitzicht over de schoone hoofd
stad hebben gehad.
TRAGISCH.
Naar de „Dusseldorfer iNachrichten"
uit Opladen verneemt, heeft een man zich op
verschrikkelijke wijze om het leven gebracht
en daarbij den dood van drie andere per-
sonen berokkend. De man wilde zich in een
aanval van zwaarmoedigheid van het leven
berooven. Te dien einde plaatste hij in de
weide bij zijn woning een granaat, waar hij
bovenop ging zitten. Een van zijn vrienden,
dies verloofde en zijn moeder zagen dit en
vermoedden zijn bedoelingen. Om hem te
redden, door de brandende lont van de gra
naat uit te dooven, snelden zij naar de
plaats des onheils. Het was echter te laat;
met een hevigen knal onplofte de granaat
en doodde alle vier personen.
SCHEEPSRAMP OP DE ELBE.
Eenige mannen begaven zich aan boord
van een schoener, die in de Elbe voor anker
lag, schoten den kapitein neer en knevelden
de bemanning. Daarna brachten zij den
schoener naar de Jademonding, waar het
schip strandde. De zeeroovers zijn gearre-
steerd. Het schip is verloren gegaan.
INGEZONDEN MEDEDEELIAGEN,
V ati t IJ wen Winkeller
ter vervargirg
Q£ PITT1GE HATUURBOrERSMAAK PROEFT EEN 1E0ER 0NM100ELLIJK.
Verkiijgbaar te Ter Neuzen bij:
ARENTHALS, Wed. DONZE, DRAB3E, DHERT, LOOF—Kiel, VAN
STR1EN—DE Koning, TH1ELMAN, VERLINDELE Clerq, W1ELAND, enz. enz
BRAND IN „KlNDERZORQ".
M1DDELBURG. Hedenmorgen is cen
brand uitgebroken in de stichting „Kin-
derzorgdoor het vlam vatten van een
pot was, die op een kachel te smelten
stond.
Een kamer en serre zijn uitgebrand.
(Nadruk verboden).
TER NEUZEN.
CORRESPONDENTS.
Wegens plaatsgebrek moet het vervolg
van het verslag van den gemeenteraad van
Ter Neuzen blijven liggen tot het volgend
nummer.
Red.
INGEZONDEN STUKKEN
(Buiten verarilw(H>r(telijktieit! -let wcri.v -•
DE NOOD DER ZENQINCj.
Het zij ons vergund ook langs dezen
weg de aandacht fe vestigen op den nood
der zending.
Men herinnert zich nog, hoe verleden
jaar September de noodklok werd ge-
luid. De rekeningen werden dat jaar zeer
dankbaar gesloten met geen of een niet
noemenswaard tekort.
Hoe zal t n u zijn
Er zijn redenen, waarom dit jaar een
minder afdoende hulp wordt gevreesd. Wij
erkennen dat zulke redenen bestaan. Edoch,
deze zijn er niet aan de kant van de zen
ding. Het is ons eene behoefte er op te
wijzen, dat elk, die de zending meer van
nabij leert kennen, verbaasd staat, hoe
men met het geld dat Besteed wordt,
zulk een omvangrijk werk weet te ver-
richten. Daaraan ontleenen wij de vrij-
moedigheid om zelfs in dezen tijd een
extra offer te vragen, opdat de arbeid
die in den dienst der zending wordt ver-
IN G EZON DEN MEDEDEELINGEN.
Zeer zeker is de liefde tot het Konink-
rijk Gods en de ijver om mede te werken
aan de uilbreiding daarvan, dit jaar in de
christelijke gemeente met minder dau het
vorige. Ook is het zeer verblijdend, tel-
kens weer te ervaren, dat velen de zen
ding steunen uit waardeering voor het
werk dat zij doet tot maatschappelijke
verheffing van de inlandsche bevolking,
door ziekenbehandeling, onderwijs, am-
bachtsscholen, enz.
Daarom vertrouwen wij dat de inamien
en vrouwen, die in elezen moeilijken ar
beid hun leven geven, niet zullen worden
beschaamd in hunne verwachting, dat ook
dit jaar weer de noodige gelden zullen
worden ontvangen.
Men zende zijn giften aan het Zendings-
bureau te Oegstgeest (postrek. 6074),
of aan een der ondergeteekenden,
M. J. BEUKENHORST,
Sluis, postrek. 3419Q.
G. VAN D1S,
Zaamslag, postrek. 11381 kant. Ter Neuzen.
H. VAN ESSEN,
Oudelande, postrek. 43555 kant. Goes.
J. W. MAAS Wzn.,
Gapinge, postrek. 34268 kant. Middelburg.
Zendingscorrespondenten.
SCHEEPV AARTBEYVEGING.
25 October.
Eng. s.s. Cahiracon, 5296 M3., restlading,
van Gent naar Antwerpen.
Eng. s.s. Therese, 3677 M3., ledig, van
Gent naar Goole.
Eng. s.s. Whitwprth, 3961 M3., ledig,.Aiau
Gent naar Blyth
Duitsch s.s. Lisa, 1140 M3., fosfaat, van
Gent naar Dantzig.
Eng. s.s. Hambet, 930 M3., fosfaat, van
Gent r.aar Newhaven.
Eng. s.s. MervOle, 2930 M3., kolen, van
Goole voor Ger.t.
Fransch s.s. Iji Somme, 9430 M3., fos
faat, van Rouaan voor Gent.
Noorsch s.s. Trane, 295'9 M3„ kolen, van
Boston voor Gent.
Eng. s.s. Faxfleet, 2385 M3., kolen, van
Goole voor Gent.
Eng. s.s. Shildon, 6109 M3., fedig, van
Gent naar Newcastle.
Belg. Loodsboot No. 8, 649 M3., ledig,
van Vlissingen voor Gent.
Belg. s.s. Marcel, 3106 M3., ledig van
Ter Neuzen naar Leith.
Eng. s.s. Dryburgh, 3583 M3., stukgoed
van Gent naar Leith.
Eng. s.s. Hull, 3202 M3., stukgoed, van
Gent naar Hull.
Eng. s.s. Airston, 377 M3., ledig, van
Londen Voor Gent.
Eng. s.s. Catherine Aida, 2135 M3„ fos
faat, van Gent naar Irvine.
26 October.
Eng. s.s. Nautilus, 2033 M3., stukgoed,
van GentTer Neuzen naar Londen.
Eng. s.s. Merville, 2930 M3., ledig, van
Gent naar Hull.
Eng. s.s. Falcon, 1910 M3., stukgoed,
van Londen voor Gent.
Eng. s.s. Mayrix, 2248 M3., kolen, van
Hull voor Gent.
Nederl. s.s. St. Philipsland, 6445 M3.,
kolen, van Newcastle voor Sluiskil.
Eng. s.s. Ouse, 2841 M3., stukgoed, van
Goole voor Gent.
Eng. s.s. Mount Park, 7639 M3., ledig,
van Gent naar Sunderland.
Van 25 tot en met 26 Oct. werden langs
de Middensluis aihier 37 binnenvaartuigen
op- en 26 afgeschut; langs de Westsluis
2 op- en 0 afgeschut; van 23 tot en met 26
Oct. werden langs de Oostsluis 101 op- en
91 afgeschut.
WEERBERICHT VAN 27 OCT. 1922.
Het weerbericht van het meteorologisch
instituut te De Bildt luidt ais volgt:
Hoogste barometerstand 774.0 Sedys-
fjord.
Laagste barometerstand 750.7 Haparanda.
Verwachting tot den avond van 28 Oct.:
Zwakke tot matige Noordoostelijke wind
gedeeltelijk bewolkt, geen of weinig regen,
wellicht nachtvorst, overdag dezelfde tem-
peratuur.
A. C. I.EN SEN!* STOOMVA ARTMA At
SCHAPPU—TER NEUZEN
s.s ARY van Montreal naar Avonmouth
vertrok 17 dezer van Sydney,
s.s. HELENA vertrok 22 dezer van New
port naar Bermuda,
s.s. TERNEUZEN van Port Talbot naar
Catania passeerde 24 dezer Gibral
tar.
s.s. MAGDALEN A vertrekt (reden van
Ulaborg naar RafsO.
s.s. ELISABETH vertrok 24 dezer van
Uleaborg naar Ter Neuzen.
9ure Riainboter niel meer nggdiy.
Voorts tegenwoord'ig al!e laden, met uitzon-
dering van den liner J. M. Oggel. die door bij-
zondene omstandigheden is verh'inderd aan-
wezig te zijn.
Vergadering van Zaterdag 21 Oct. 1922.
Voorzitter de hear J. A. van Rompu.
Vervolg).
Postverbinding Zeeuwsch-VlaanderenHolland.
De heer VAN MELLB: Op de voyige hier
gehouden vergadering werd door mij op de
slechte verbindingen van Breskens, of liever
van Zeeuwsch-Vlaanderen Westetijk deel met
het overige deel van Nederland gewezen. De
tijd is we! wat kort geweest om te verlangen,
dat men nu reeds verbetering zou kunnen
waarnemen. Ik ben echter alweer genoodzaakt
op een nieuw groot gevaar te wijzen, dat het
land van Cadzand dreigt. Wat toch is het
geval.
De Prov. boot die vroeger om 6.20 de post
reeds te Breskens bracht heeft daarmede opge-
houden. De overigens zeer toe te juichen be-
zuinigingsmaatregelen die onze regeering
neemt heeft er de Postadministi atie toe doen
besluiten geen post meer met die eerste boot
mee te geven naar Breskens, maar nu gaat er
hierdoor natuurlijk ook van Breskens zoo
vroeg geen post meer weg en missen wij die
vlugge verbindinrr met den sneltrein, waardoor
onze post tamelijk vroeg in Holland was.
Naar ik vernomen heb heeft men ais volgt
geredeneerd
Die post met de eerste boot kostte het rijk
een heele som gelds en waar die post toch niet
verder ging dan Breskens en er ook op die
plaats van deze vroege post alleen geprofiteerd
werd door enkeie busrechthouders, vond de
postadm irristratie het maar beter die post met
de tweede boot mee te geven die circa 2 uur
later in Breskens komt. Daardoor is, naar ik
verneem circa 75.000 gulden bespaard:
Toch is deze maatregel zeer te betreuren
voor het Westelijk deel van Zeeuwsch-Vlaan
deren, daar deze vroegboot nu bovendien voor
het gewonc vervoer dreigt te vervallen daar
er geruchten loopen, dat, indien het passa-
giersvervocr met deze boot te weinig is, deze
vroegdienst geheel zal uitgeschakeld worden.
Daartegcn nu moeten wij, niet alleen naar miin
meening, maar naar de opinie van vele men-
-hen uit den handel er, nijverheid in ons
district, die ik hierover heb gesproken, ten
sterkst protesteeren.
Daarom verzoek ik de Kamer te helpen be-
werken, dat deze boot, die beslist noodig is
om een goede verbinding met Holland te blij-
ven behouden. niet uit de vaart genomen wordt,
niet alleen, maar bovendien tetrachten. dat deze
boot de post weer meebrengt, en dat die post
niet te Breskens blijft liggen tot weer eens een
tram komt, maar van Breskens des morgens
6.20 direct, indien er geen tram is, dan per
automobiel, over het geheele land van Cadsand
wordt geexpedigerd. Deze post kan zeer ge-
makkelijk direct van Breskens verzonden
worden naar Schoondijke, IJzendijke, Oost-
burg, Aardenburg, Sluis,
Geheel de handel v: n Zeeuwsch-Vlaanderen
Westelijk deel, zou daarmede enorm gebaat
zijn. Een auto is naar den hedendaagschen
stand der techniek veen onbetrouwbaar ver-
voermiddel meer. Tnd-'en de post zoo ver'merd
werd, dan zou deze a: om 7 uur in Schoondijke
kunnen zijn, om 7.15 n IJzendijke, om 7.45 in
Oostburg, om 8 uur in Aardenburg en om 8.20
in Sluis. Ook dc daaraan verbonden kosten
zijn niet enorm hoog. Wii habben berekend
dat dit per jaar -aan de postadministratie on-
gevec 3500 tot 5900 gulden zou kosten, chauf
feur inbegrepen.
Zooals in het begin van miin betoog gs-
zegd, wij juichen de bezuinigingsmaatregelen
zeer toe, maar ze dienen toch niet zoo genomen
te worden, dat de handel lam ge si a gen wordt.
Ais men in een fabriek gaat bezuinigen dan
gaat men toch niet in de eerste plaats de rei-
zigers ontslaan die eigenliik bet bedrijf in gang
moeten houden. Dan moet men op andere din-
gen bezuinigen, anders zal de zuinigbeid de
wij she id bedriegen. In een tijd van algemeene
malaise zooals wij nu beleven mag men toch
de postverbindingen, die zoo noodzakelijk zijn
voor het weder opleven van handel en nijver-
hmd. niet afsnijden.
Wij zijn dan ook overtuigd, dat de Kamer
de waardeering van heel het bandeldrijvende
publiek van Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen
zal inoogsten ais bet haar gelukt door hare
bemoeiingen een postverbinding tot stand te
brengen ais hierboven uiteengezet.
De heer DE FEIJTER wil er bij deze ge-
legenheid op wijzen, dat ook ten opzicht.e
van de postverzending van Oostelijk Zeeuwsch-
Vlaanderen nog wel wat schijnt te haperen.
A'thans hem is nog dezen morgen medegedeeld
dat een brief van Axel naar St. Nicolaas een
dac nood'g zou hebben om zijn bestemming
te bereiken omdat die in plaats van recht-
streeksch met het spoor, verzonden worden via
Walsoorden. Vlake, Roosendaal.
Uit mededeelingen van de heeren STEVENS.
NEETESON en VAN WAESBERGHE blijkt
dat die inlicbting on een misverstand moet
berusten, aangezien het hun bekend is, dat te
Sas van Gent en te Hulst postzendingen met
den train worden meegegeven.
De heer VAN MELLE deelt nog mede, dat
die vroege postzending vroeger van uit Bres
kens verder verzonden werd met de tram. Er
is vroeger echter al eens meegedeeid, dat de
tram bezwaar maakt, dien vroegen dienst in
te leggen. Indien nu werkelijk met de toe-
zencling der post, zooals die in den voorlaatsten
tijd was,'d. w: 2.,'daf *lA post'te Breskens v.-erd
aangebracht en niet verder ging, zoon' groot
bedrag bespaard wordt, zou er weinig bezwaar
tegen in te brengen zijn, want van die zending
profiteerde betrekkelijk alleen spreker, omdat
hij door zijn busrecht om ook brieVen buiten
kantoortijd af te haien, zijn correspondence
vroeg krijgen kon. En hij acht zijn corres-
pondentie niet van zooveel gewicht, dat de
staat daarvoor zoo'n groot bedrag zou moeten
uitgeven. Maar het is de vraag of dat bedrag
juist is, terwijl er, naar het hem voorkomt
naar gestreefd moet worden, dat ook het
overig deel van Westelijk Zeeuwsch-Vlaande
ren evenals vroeger zijn correspondence zoo
vroeg toegezonden krijgt en dan krijgt de
dienst een geheel andere beteekenis.
Nog erger zou het worden, ais de provincie
nu dien eersten dien-st ging opheffen, onder
voorwendsel, dat er zoo weinig gebruik van
gemaakt wordt. Spreker wil toegeven, dat
er niet veel passagiers vcor komen, maar hij
meent, dat men in deze niet moet letten op de
kwantiteit maar op de kwaliteit. Het komt
misschien wel eens voor, dat er ook niemand
is. Maar overigens is die dienst voor hen die
er gebruk van maken van groote beteekenis,
omdat ze dan zoo vroeg op de markten in Hol
land kunnen zijn. Het zijn wel geen hande-
laars van den invloed dien de Duitsche heer
Stinnes heeft, maar naar evenredigheid is
hun handel ook voor de omgeving van betee
kenis, en men moet thans den handel met be-
lemmeren. Hij acht den dienst voor 3 of 4
kooplieden die op reis gaan om zaken te doen
meer van beteekenis dan voor 15 of 20 per
sonen die voor plezier op reis gaan.
De VOORZITTER v rklaart, met genoegen
de woorden van den heer Van Melle te hebben
gehoord. Het was hem niet onbekend, dat het
postvervoer per eerste boot naar Breskens ge
vaar liep. Hij heeft daarom getracht, zich op
de hoogte te stellen van de grieven, die men
in Zeeuwsch-Vlaanderen jegens den postdienst
heeft of de wenschen die daaromtrent wox'den
gekoesterd, en aan de besturen van alle ge-
meenten in het gebied der Kamer een schrijven
gericht, met verzoek dit aan de Kamer te
widen mededeelen. De bedoeling is, de ge-
gevens die daardoor worden verkregen, later
in een rapport te verwerken, dat aan de Kamer
zal worden voorgelegd.
Hij deelt voorts mede, dat de provinciale
sicombootdienst een contract heeft met de
administrate der posterijen, voor het vervoei
van de post, waarin met alle diensten op de
Wester-Schelde is bepaald, dat deze voor een
zeker percentage teghmoet zal komen in de
verliezen van den Provincialen stoomboot-
dienst. Dat kan bedragen 80.000, f 60.000
f 70.000, naar' gelang van de uitkomsten der
exploitatien.
Nu is echter de post begonnen met, naar hij
meent, sinds 1 J uni met de eerste boot naar
Breskens geen post meer mee te geven en ook
is nog het vervoer van de post met andere
booten vervallen, zoodat naar1 hij meent maar
driemaal per dag post verzonden wordt. Zij
beweert alsnu, dat die vaarten voor haar niet
noodig zijn en dat zij dus in het tekort daar
voor niets behoeft bij tie passen. Of die opvat-
ting juist is, kan spreker nog niet toegeven,
maar toch acht hij het een verkeerde zuinig-
heid, omdat hij meent, dat die zuinigheid niet
mag strekken ten nadeeie van den handel in
het nijvere Zeeuwsch-Vlaanderen, waarover
eenige jaren geleden zooveel te doen is ge
weest, toen vreemden daarnaar de begeerige
hand uitstrekten. Het niet meer verzenden
van post per eerste. ,boot is een maatregel
waardoor de administratie der posterijen
meent vaster in haar schoenen te staan, om
een deel van het contractueele tekort van den
stoombootdienst van zich af te wentelen.
Spreker meent van deze plaats wel te kun
nen verkiaren, dat men er in Westelijk
Zeeuwsch-Vlaanderen nog niet ongerusl over
hoeft te zijn, dat die vroege boot geheel zal
worden uitgeschakeld, want deze dient toch
niet alleen voor het vervoer van post maar om
hen die de reis over de Schelde moeten maken
in de gelegenheid te steTten zich vroeg te ver-
plaatsen om tijdig de markten in Holland te
bereiken of waar ze, anders heen moeten en
zoolang de regeering de provincie voor het on-
derhouden vafl den stoombootdienst op de
Wester-Schelde met een bijdrage van 80
in het tekort op den dienst steunt, zal die
eerste boot naar sprekers meening behouden
kunnen worden. Indien die zou vervallen, dan
kunnen de belanghebbenden de verschillende
plaatsen van Holland niet t(jdig bereiken en
worden zij verpdcht reeds daags te voren op
reis te gaan.
Spreker deelt voorts mede, dat Gedeputeerde
Staten van Zeeland omtrent een en ander met
het Hoofdbestuur der posterijen in correspon
dence zijn. Hii drukt de hoop uit, dat de
eventueeele pogingen, die de Kamer deswege
zal aanwenden om verslechtering van den
dienst teg-en te gaan en zoo mogelijk verbete
ring te krijgen, den steun zullen ondervinden
van de betrokken gemeentebesturen, want er
kan niet genoeg aandrang worden uitgeoefend.
Zelfs indien de Minister van Waterstaat de
subsidie voor den stoombootdienst zou ver-
minderen, dan nog, zou naar de meening van
spreker, ais inkrimping van den stoomboot
dienst daarvan het gevolg moest worden, toch
in elk geva! de tegenwoordige eerste vaart
intact moeten blijven. Er behoort een vroege
aansluiting te ziin met het groote treinverkeer
in ons land, zooals men die ook van uit Ter
Neuzen en Walsoorden halen kan.
Ook hem lacht het inrichten van een auto-
dienst voor het verder postvervoer toe, indien
de tram Breskens-Maldeghem geen tram kail
laten rijden in aansluiting op die eerste boot.
Naar zijn meening is in de toekomst de auto
bet aangewezen verkeersmiddel voor het on-
derhouden van het locale vlugverkeer, op het
ptatteiand, daar een autoclienst vlug werkt en
gemakkeajker dan een tramdienst is in te
xucnten. ankele personen zijn in de gelegen
heid om binnen korten tijd zoo'n dienst in te
richten, doch aan het aameggen van een tram-
Ujn zijn enorme bezwaren verbonden, terwijl
men van land tot mensch is opgegroeid, een
tiainlijn eemnaal voltooid is.
Spreker vraagt dus voor het Bureau maeh-
tigmg om het noodige te doen, voor het ver-
krijgen van de gewenschte veroetering op het
geoied van postverzending enz. Deze streek
met name Zeeuwsch-Vlaanderen is reeds ach-
terajk door zijn afgeiegen iigging en moet nu
uoor verkeerde zuimgheidsmaatregelen z. l. nog
niet meer achteruit worden gesteiu. riet moet
de bestuurders in Den Haag duideiijk worden
gemaakt, dat men deze landstreek tegenover
de gunstiger geiegen landsdeelen wat behoort
te steunen en tegemoet te komen. Tijdens den
ooriog is ruimschoots dc beteekenis van
Zeeuwsch-Vlaan deren voor bet gehede land
gebleken, toen het wel eens genoemd is de
voorraadschuur van Nederland.
De heer VAN MELLE zegt den Voorzitter
hartelijk dank voor de door hem gesproken
woorden en wil met voile vertrouwen deze zaken
aan de verdere zorg van het Bureau toever-
trouwen.
De heer RISSEEUW deelt mede, dat door
het gemeentebestuur van Oostburg naar aan-
leiding van het schrijven van den Voorzitter
geinformeerd is bij verschillende ingezetenen;
het is hem niet bekend, welke antwoorden zijn
ingekomen. Ook hij heeft de vraag ontvangen.
Hij achtte het °chter beter, ais lid der Kamer
in de vergadering- te verkiaren, dat de post
dienst zooals d> thans is, voor Oostburg be-
vredigend kan geacht worden. Alleen acht hij
het wel een bezwaar, dat reeds vroeg in
den namiddag, geen aangeteekende paketten
meer kunnen woixlen verzonden.
Hem lacht het door den heer Van Melle
geopperde denkbeeld voor een vroegere toe-
zending der post toe. Bij deze gelegenheid
merkt hij nog op, dat op de ljjn Breskens-
Maldeghem een werk-postwagen meerijdt. Hij
dacht vroeger, dat dit voor Westelijk-Zeeuwsch-
Vlaanderen aanleiding gai tot een vluggei-e en
betere verzending, maar later heeft hij be-
merkt, dat met trammen waarin die postwagen
niet rijdt en een gewone bode de postzendingen
vergezelt en de zakken afgeeft, de post even-
goed arriveert. Hij raeeni daarom, dit die
postverzending met den werktram, waarmede
twee assistenten met een groot aantal dienst-
jaren en dus wel van de hoogste jaarwedden
mederijden, een dure verzendingsvv ijze is, zon-
der dat men er voordeel van heeft en er dus
wellicht op die wijze bezuinigd zou kunnen
worden.
De heer VAN 't HOFF acht het ook een
leemte, dat men een brief, voor Ter Neuzen
bestemd, te Axel reeds om 5 uur moet posten,
welke dan met den train van 5,25 nam. door-
gaat naar Hulst om met de train van daar te
7,58 weer terug te keeren. Die trein vertrekt
dan te 8,12 van Axel, doch brieven die later
dan 5 uur gepost zijn, worden daarmede niet
meegegeven, terwijl er toch z. i. geen bezwaar
zou zijn, om met dien trein brieven voor de
richting Ter Neuzen mee te geven en de bus-
iichting ten kantore daarvoor later te stellen.
De SECRETARIS vermoedt, dat die regeling
is ingevoerd ter besparing van een besteller,
daar die door de andere diensten aan het
maximum hunner uren zullen komen en er
alzoo geen naar den trein van 8.15 kan gc-
zonden worden. Hem is althans in den loop
van dit jaar gebleken, dat om die reden de post
van Ter Neuzen naar Hoek eerst doorgaat
naar Philippine en dan bij het terugkecren de-
tram uit Philippine te Hoek werd afgehaald.
De VOORZITTER zegt toe, dat het Bureau
zal trachten waar mogelijk verbetering te
verkr(jgen.
De Kamer verleent met algemeene stemmen
machtiging, in deze het noodige te doen.
Spoorvvegempiacemeiit te Ter Neuzen.
De heer EE VR1EZE wijst er op, dat het
gedeeite van het sC.tionsemplacement aihier,
waar de aangebraehte goederen op wagons
moeten worden gelarien niet verhard is. Nu ge~
beurt het ook, dat de waggons er nog niet zijn
en dan moeten die goederen bij regenweer daar
zoo maar in den modder worden neergelegd.
Hij zou widen voorstellen er bij de spoorweg-
maatschappij op aan te dringen, dat het be-
doelde terrein wordt verhard, terwijl een over-
dekte berg- of tijdelijke opslagplaats geen
overbodige weelde zou zijn.
De VOORZITTER zegt toe, dat een verzoek
tot de spoorvvegmaatschappij zal worden
gericht.
De openbare vergadering wordt gesloten.
Huwelijks-aangiften. I90ct. BernardusAugustinus
ile Ridiier, oud 25 j„ jm en Maria Colleta lie Witte,
oud 19 j., jd. '.0 Oct. Krijn Broekhoven, oud 24 j
jm. en .lanneke t'ieternella de Ooelder, oud 27j.,jd.
Servaas Cornells Petrus Verbrugge, oud 34 j., jm.
en Pieternella Maria Meeusen, oud 33 j., jd.
Iluwelijks-voltrekkmgen 19 Oct. Edmond Van
Durme. oud 29 j. jm. en Emma Dooms, ond 30 jjd.
Pieter .lacobus van Gelderen, oud 28 j jm. en Jacoba
Anna Krederiksen, oud 22 j.. jd. Pieter Loof, oud
'2r j., jm. en Leentje Maria Loof, oud 23 j., jd.
Geboorten. 20 Oct. Alphons Augustinus. z. van
Aloijsius Suij en van Maria Lou:sa Pieters.
Overlijoen. 17 Oct. Dominikus Michielsens, oud
86 j., weduwn. van Rosalia Kamoen en tan Maria
Louisa Camfijn. 19 Oct. Adriana Scheele, oud 23
j., d. van Adriaan (overL) en van Francina den Da
rner. 20 Oct. Arij Verpoorte, oud 84 j., weduwn.
van Dina Cornelia de Visser.
NIERAANDOENING BIJ KINDEREN.
Kiiuloreh zijn zoowei ais volwassenen onder-
hevig aan nieiaandoeniilgen en m.n heeft zelfs
upgemei'Kt, dat procontsgewjjze biaassteenen
meet- voc.i-kwameu b j kinderen dan bij voi-
wassenen,
jsut.nii.'ge .kinderen erven nierzwakte over,
Bij anderen is het een gevolg van mazelen,
scnanakenkoorts, diphterms, wiruipokken en
dergehj ke mfcctieziektcn.
De ouders dienen derhaive op te passen, ais
een kind klaagt over pijn in den rug en de
ledematen, jjija in de sehouders, of ais de urine
bezinksel bevat. Allicht is het meest voor-
komende gevo.g van nierzwakte bij kinderen
het verlies van tie maeht. ove-r de blaas, het
geen bwlwateren en dergelijke onaangenaine
kvvalen veroorzaakt.
Ais u kind teer en kwijnend is; niet speelt
en diaaft ais andere kinderen, treurt en klaagt
over moeheid, wees dan bedacht op een vorm
van nieraandoe.ung en omierzoek dit spoedig.
Foster's Rugpijn Nieren Pi lien bleken suc-
eesvol m tai van dergelijke geVallen. Het ver-
dient dan tevens aanbeveling om opwinding
door stoeien en lezen voor het siapen gaan te
vermijden, het kind 's avonds niet te veel te
laten drinken, het niet te warm toe te dekken
en het vooral niet te straffen voor zijn kwaai.
Foster's Rugpijn Nieren Pillen (let op den
juisten naam) z.n te .Ter Neuzen verkrijgbaar
bij Wed. A. v. OverbeekeLeunis a /1.75 per
doos. 34
r.cht met zulke groote persoonlijke offers,
niet zal worden geschaad of moeten wor
den nagelaten, enkel uit gebrek aan de
hoogs.noodige geldmiddelen.