ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN. 7360 Vrijdag 6 October 1922 70e Jaargang Twee Indiers. b uTtTn land. BINNENLAND. PBEDIKBKTFBTEH. SPORT. TTlTTiT?.^ T HI 13Xj-A-X3. Het mag dan zijn, dat zij uiterlijk op elkander lijken, althans voor ons, Wester- Iingen, zij zijn inwendig geheel andere persoonlijkheden. Schrijver dezes kent alleen den eenen van aanzien. Hem heeft hij een avond hooren spreken al was het dan nog onder minder gunstige omstandig- heden want iemand uit het Oosten moet men eigenlijk hier niet naar het Westen halen. Wie den Oosterling wil hooren in zijn kracht, moet hem in het Oosten zien en hooren, daar, op zijn eigen bodem. Het dragen van de Oostersche kleederdracht door den naar hier gekomene is op zichzelf niet genoeg, en kan zelfs in vele gevallen eer een schade zijn of worden dan een voor- deel. Zoo iemand te hooren en te zien op een platform in een snik-heet zaaltje met een massa nieuwsgierige menschen om hem been, en dan nog vertaald bij stukjes en beetjesdat is niet de manier om een goeden en waren indruk te bekomen van den persoon in kwestie. Maar het is natuurlijk toch alsof die eerste Indier iets dichter bij ons staat dan die tweede, en alsof wij Sadhoe Soendar Singh iets beter begrijpen dan Gandhi, den min of meer voor revolutionnair aangezie- nen landgenoot van den eerstgenoemden Er is nog een zeer groot verschil tusschen deze beide manner.: de iaatste is in Europa opgeleid, hij heeft in Engeland den graad van meester in de rechten gehaald, terwijl de tweede pas later, na zijn overgang tot het Christendom eenige malen Europa heeft bezocht. Het zou ons niet verwonderen, in- dien Gandhi er nooit meer toe was te be- wegen naar ons Westen te komen, terwijl het lang niet onmogelijk is, dat Sadhoe Soendar Singh nog eens een derde tournee zich laat opleggen, hoe zeer hij dan ook wat wel tegen zoo'n reis mag opzien, wat wel in zoo sterke mate het geval is, dat hij (wij hebben dit getuigenis uit zijn eigen mond wf,le<fe|pt: S boden'^'weg^ langs?"Xl' spoedig*werd hem optreden van zoo iemand in zoo'n vreemd gewaad, altijd wel iets tegen za! hebben, kunnen wij toch niet ontkennen, dat het iets heel grootsch is, dat een kind var. het Oosten, op zoo wonderbaarlijke en toch ook weer zoo echt natuurlijke wijze tot verandering komt. En wat ons het meest verblijdt, is dit, dat door zoo iemand terzij woi;dt ge- laten alles, wat in het Christendom van tegenwoordig hindert en afstoot, terwiil hij allerlei dingen uit het oorspronkelijke Chris tendom weer geheel tot hun reeht laat komen, en met nieuwen glans als bekleedt. Wellicht krijgen wij later nog wel eens de gelegenheid om te vertellen van allerlei hoogst interessante uitingen en mooie beel- den door Sadhoe Soendar Singh gesproken en beleden,- het was er ons nu alleen maar om te doen, om hem te laten zien als een echten Oosterling, die toch tevens een volkomen overtuigd Christen werd, en wiens ernst en echtheid ook door niemand ziiner zeer vele hoorders in twijfel werd getrokken. Gandhi, over wien wij nu iets gaan ver tellen, is een heel ander mensch. Staat bii Soendar Singh het innerlijke beleven van het geloof zeer sterk op den voorgrond, bij Gandhi is het geheel en alleen een sociaal medeleven, voor zoo ver wij kunnen nagaan. Wij hebben over diens godsdienstige over- tuiging niets kunnen vinden in de vele ge- tuigenissen, die wij omtrent hem in handen kregen. Ook hij behoort tot een der voor- naamste kasten van Indie. In de rechten gepromoveerd, begaf hij zich met zijn vrouw naar Zuid-Afrika, diep bewogen door de vele vreeselijke verhalen, die hem bereikten over de onderdrukking, die de Indische koelies in Afrika moesten doormaken. En hij heeft daar nuttig en goed werk gedaan. Later in Indie terug, heeft hij zich geheel een met de bevolking gemaakt. In een dorp lag bijvoorbeeld aan den eenen kant van den grooten weg het landgoed van een Engelschen planter, ter wijl aan den anderen kant de hutten ston- den der lnboorlingen. Aan deze la^tsten was door den Engelschman -het loopen over den publieken weg verboden. En zoo moes ten dan de menschen wel alien een grooten omweg altijd maken. Dit hoorde Gandhi. Hij nam een ossenkar en reed den ver- komen. Maar de kans blijft, ook al kan men er op rekenen, dat het nooit de wensch of de bedoeling van Gandhi zal wezen, als het onverhoopt daartoe komt. Soendar Singh en Gandhi wij stelden deze beide zeer invloedrijke Indiers eens een oogenblik naast en tegenover elkander. In sommige dingen doen zij aan elkander denken. De eerste is echier meer de Chris ten, die - zij het dan niet op grond van dog- matische overwegingen, absoluut en zeer beslist voor Jezus heeft gekozen. Gandhi is meer de vrijdenker, die het mooie en goede van het Christendom gebruikt, de zedeleer, waarin trouwens iiet Christendom niet alleen staat. Gandhi orengt onwillend de menschen, die hun recht zoeken, tot op- stand. Soendar Singh brepgt de zijnen tot het geloof, en tot levensverandering. In de praktijk zal de invloed van Gandhi tot ge- volgen leiden, tot tastbare resultaten, en Soendar Singh zal daarentegen de zijnen niet heel veel verder brengen dan tot be- rusting. Maar op den duur ?al blijken, dat wij het niet kunnen stellen met de best-be- doelde pogingen en wenschen naar en tot recht. De zekerheid in het, hart, dat God zorgt voor ons recht, en dat onze weg voor Hem niet verborgen is, is het eenige wat blijvende troost en kracht schenken kan. En daarom gelooven wij ook, dat op de lange baan Soendar Singh het Winnen zal van Gandhi. HET CONFLICT IN DE SIGAREN- NIJVERHEID. Uit Kampen schrijft men aan het Hbld.: De weg van de hoofdbestuurders van den Christ. Sigarenmakersbond leidt de- zer dagen niet over rozen. Niet alleen heeft het consigne tot voorloOpig door- werken reeds aanleiding gegevhn tot een wachtte. Hij hoopte dat deze hulde en waardeering de treurende gade, met hare kinderen, zijne moeder en verdere familie tot troost moge strekken, alsook de be- tuiging dat zijn nagedachtenis in aange- name herinnering zal blijven voortleven. De heer A. J. Klaassen herdacht hierop den overledene als collega en vriend, waarop de zwager van den overledene dankte voor de Iaatste eer, dezen bewezen. DE AMSTERDAMSCHE TIJD. Wij brengen in herinnering dat in den nacht van Zaterdag op Zondag a.s. de zomertijd vervangen wordt door den ge- wonen Amsterdamschen tijd. OESCHIEDENIS EN KLASSIEKE PHILOLOG1E. De heer Renee van Bockstaele, alhier, heeft aan de universiteit te Leuven met onderscheiding het examen afgelegd in geschiedenis en klassieke philologie. DE SULTANE PUZZLE. Nu de winteravonden naderen, is een aan- genamc tijdpasseering zeker bij ieder wei- kom, en daaronder behoort ook wel het op- loss m van raadsels, puzzle's enz. Doet men zoo iets alleen al uit tijdverdrijf hoeveel te meer zal de ambitie niet opgewekt worden, als men daarbij nog de kans heeft een waardevollen prijs te winnen. En dit kan men, door z'n krachten te beproeven aan de Sultane Puzzle, waarvoor wij naar de in dit ntimmer voorkomende advertentie verwijzen. WONINGBOUW. De Minister van Arbeid heeft goedgevon- den, dat vroeger toegekende bijdragen voor woningbouw zullen worden toegekend aan de gemeenten: Axel, ten behoeve van J. A. Breepoel J600; en van J. J. Tieleman /600; Hoofdplaat, ten behoeve van A. J. Steij- belangrijk verlies aan leden, die naar an- (jerf f 470; 1 St. Jansteen, ten behoeve van P. de Mees- deze Iaatste er beter aan toe was met zijn gevangenschap dan hij Soendar Singh j die genoodzaakt zich zag, om naar Europa te reizen! Dit was trouwens juist de eerste j en eenige keer, dat wij den eerste over den tweede iets hoorden zeggen. Uit een ver- slag in een van de bladen hebben wij nog vernomen, dat Soendar Singh later, bij een j van zijn vele spreekbeurten, zich nog eens j over het streven van Gandhi heeft uitge- laten, maar wij laten die uiting nu maar buiten beschouwing. Beiden zijn echte, ras-echte Indiers, Soen dar Singh werd 3 September 1889 te Ram- pur in den staat Patiala, in het Noorden van Engelsch-Indie geboren. Rijk waren zijn ouders, en in groote weelde is hij op- gegroeid. Hij ontving een zeer goede en godsdienstige opvoeding. Zoo kende hij bij voorbeeld reeds op den leeftijd van zeven jaar de Bhagavad Gita, het verhevenste van alle Hindoe-geschriften van buiten. En j toen hij 16 jaar oud was, had hij alle be- j langrijke geschriften van de onderscheiden religies reeds gelezen. Kort daarop zijn dere organisaties zijn overgeloopen, maar de houding der stakers tegenover hen is ten hoogste verbitterd. Dit bleek' Dinsdag- avond bij de terugkomst uit Utrecht van de heeren Kruithof en Pott, voorzitter en secretaris van den Chr. Bond. Zij werden aan het station opgewacht door een dui- zendkoppige menigte, die hen onder groot door iemand het verbod herinnerd. Maar 1 gedrang en een kruisvuur van scheldwoor- hij ging toch door. Eindelijk kwam de den en beleedigende toevoegingen naar planter zelf er aan te pas. Deze bedreigde huis geleidde, terwijl eer sterke politie- j hem met zijn zweep. Gandhi moegt tenslotte macht erger moest beletten. En ook de j boete betalen, maar hij was zoo wijs en zoo j leden van den Chr. Bond, die, gevolg slim om zich daarvoor een quitantie te gevende aan de ontvangen instructie, aan laten geven. Op grond van deze nu goed gedocumenteerde afpersing deed Gandhi i den Engelschman een proces aan, en het j recht kreeg zijn loop. j Of een ander voorbeeld, hoe hij geliefd is en zich wist te doen gelden op echt Christelijke wijze: Er was een jong Indier, die uit Europa terug kwam na aldaar te hebben gestudeerd. Deze gedroeg zich nu heelemaal als een Europeaan, en zocht aan het station een kruier- Dat ging niet zoo gauw als de m'n heer wel wenschte, en nu ontdekte hij een groep Hindoes, en riep hij:„Hallo, hier is werk, aanpakken!" Een kleine tengere jonge man komt naderbij en deze neemt bereidwillig de zware bagage op zijn schouders, en brengt ze naar een rijtuig van een huurkoetsier. Als zij bij het het werk gebleven zijn staan in die mate bloot a an molestaties< dat de patroons hen voor eigen veiligheid naar Amis hebben moeten zenden. Van de zijde van de verte- genwoordigers van Hen Chr. Bond werd het blad verklaard, dat zij zeer sterk den indruk hadden gekregen, dat niets anders Campen, Josephus Johannes Verdurmen, dan de sterke onderiinge naijver van den Petrus Augustinus van Mieghem, Desire ter 412 Philippine, ten behoeve van E. de Smet f 1000; IJzendijke, ten behoeve van J. B. Reuling J1160; Zaamslag, ten behoeve van J. Knijff 600; Zuiddorpe, ten behoeve van C. Aerens f 446. EXAMEN VOOROEFENINGEN. Bij het jl'. gehouden examen voor de vooroefeningen bij den vrijwilligen land- storm te Hontemsse, slaagden 18 jonge- lieden. Hiermede bereikten deze dat hun eersten oefeningstijd met 4 maanden wor den verkort. Het zijn: Cornelis Johannes van Kruijs- sen, Petrus Franciscus Uitenhoeve, Grilles Ongenae, Petrus Ferdinandus Marie van Katholieken en den Modernen Bond een onmiddellijke aanvaarding in den weg heeft gestaan. Dit bleek wel hieruit, dat de Modernen bij dit onderling overleg de Katholieken uitnoodigden hun stand- punt te bepalen, onverschillig hoe dit zou uitvallen. De Katholieken verklaarden ech- van Kerckhoven, Constantinus Alouisius Mahu, Josephus Johannes Watersdhoot, Daniel Willem de Koster, Josephus Petrus van Heese, Johannes Petrus van Water- schoot, Leo Eduard Verdurmen, Aloysius Jacobus Bernardus Serrarens, Josephus Aloisius de Rijk, Godefridus Johannes moeder was twee jaar eerder gestorven werd hij een Christen. Eeil groot vijand van het Christendom was hij geweest, maar hij voor den bagage-dragenden la"dg veranderde nu in een groot voorstander. i neer> uitroepend: „Heer, wat heb lk I ge- ter eerst met hun medebestuurders nader Alphonsius Rademaker en Jacobus Mahu. te wilien overleggen. Te Westdorpe slaagden 17 jongelieden, n.l.: Raymond van Laere, Prosper KalLe, Alfred Arthur van Dam, Oswald Oscar rijtuig genaderd zijn, houdt de huurkoetsier Omtrent den toestand in de staking der ineens halt, klimt van zijn bok, en kniell sigarenmakers wordt ons door net be- Vervaeck, Richard Adolph de Smet, Mar- stuur van den Ned. Bond van Sigaren- ce] Bernardus van Troost, Maurice Joseph makers medegedeeld, dat in het N. van Had hij er gelegenheid toe, dan had hij bijbels en andere Christelijke boeken ver- brand, en hij was stellig overtuigd, dat het Christendom een valsche godsdienst was. Hij hield vast aan zijn eigen godsdienst, zonder daarin bevrediging te vinden, en hij was besloten zelfmoord te plegen. Drie dagen nadat hij weer eens een bijbel had verbrand, werd hij 's morgens om 3 uur j wakker, en na zijn bad te hebben gebruikt, 1 zei en bad hij: „0 God, wanneer er een j God is, toon mij dan den reohten weg, of anders zal ik mij zelf dooden". Om half 1 vijf zoo zegt hij (schrijver dezes heeft dit verhaal uit zijn eigen mond vernomen) zag hij een groot licht, en nadat hij had rondgezien en niets had gevonden, kwam de gedachte bij hem boven, dat dit het ant- j wobrd zou kunnen wezen op zijn gebed. Hier nog over nadenkend, zag hij de ge- daante van den Heiland, onbeschrijfelijk heerlijk en zacht. Hij beweert,' dat hij de geschiedenis van Paulus' bekeering voor dien nog nooit had gelezen. Dan is het zeker nog merkwaardiger, dat deze stem tot hem zeide in het Hindoestansch: „Hoe- lang zult gij mij vervolgen? Ik ben gekomen om U te behouden; gij hebt gebeden om den rechten weg te mogen kennen; waarom gaat gij hem dan niet?' Van stonden aan was toen een wonderlijke vrede zijn deel, een vrede zooals hij nimmer had gekend, en ook nergens anders meent te kunnen vinden. Hij is er volkomen zeker van, dat hij zoo'n ervaring niet kon toe- schrijven aan verbeelding. Vanaf dit oogen blik was hij een ander mensch. Ook al lie- ten zijn verwanten en vrienden niets onbe- proefd om hem tot andere gedachten te brengen, zoo was hij toch niet meer te houden. Hij was en bleef een overtuigd Christen. En zoo behoeft het ons dan ook niet te verbazen, dat het op allerlei plaat- sen optreden van dezen merkwaardigen man in zijn gelen mantel de aandacht en be- langstelling heeft getrokken van velen ook in ons land. Men heeft hem nu kunnen zien en hooren en heeft overvloedig gelegenheid gehad, zich te overtuigen van het origineele van zijn kijk op de geestelijke dingen, van het eensdeels volkomen Oostersche daar- van en anderdeels ook weer geheel en echt Christelijke daarin. Daargelaten nu, dat het daan, dat gij als dienaar voor mij staat!" Er zijn tal van voorbijgangers, die dan ook blijven staan, en al gauw wordt er uit de i menschen-massa geroepen: „Heil aan Gandhi!" De snel aangroeiende massa stemt daar mee in. De jonge student is zeer ontdaan. Hij knielt nu ook bij Gandhi i neer, maar deze richt hem dadelijk op, en zegt: Gij waart in nood, en gij riept mij, i om u te helpen, daarom kwam ik en hielp i i ik u, terwijl gij voor mij geen eerbied hadt. Nu hoort gij, dat ik Gandhi ben, en knielt gij voor mij neder. Zoudt gij ook voor ieder ander van uwe breeders neerknielen, indien gij merktet, dat zij u den zelfden dienst be wezen hadden? Ik hielp u, alleen maar omdat ik Uw broeder ben, als ieder ander mensch!" Uit zoo'n verhaal blijkt wel: en de ge- zindheid van Gandhi en de breede plaats die hij inneemt in het hart van zijn volk. Toen er jaren geleden eens een nationalis- tisch leider door de Engelschen was gevan- gen genomen, en deze naar de kust werd ge- voerd om te worden gedeporteerd, versprejd- de zich ten onrechte het gerucht, dat ook Gandhi zou zijn gevangen genomen, en dat ook deze zou worden weggevoerd. Dit ge rucht ging als een loopend vuurtje door het land. Dan zou hij zeker dorp moeten pas- seeren. De bewoners besloten dit transport zoo mogelijk te verhinderen. Zij riepen de buren bijeen, en kwamen den volgenden dag bij de spoorlijn samen. Toen de tijd naderde, dat de expres-trein zou komen, legden tweehonderd mannen zich naast el- kander neer op de rails. Zij kozen dezen weg, om den trein tot stilstand t£ brengen, En de trein bleef staan! De eerste ver- zekering van het treinpersoneel, dat Gandhi niet in den trein was, werd niet geloofd, maar de trein moest worden onderzocht, en toen het door eenige Indiers zelf was ge- constateerd, mocht de trein weer vertrekken. Uit dit weinige, hier meegedeeld, blijkt wel: welk een plaats Gandhi in het hart van zijn volk inneemt. Het is hem langen tijd gelukt, het aller radicaalste drijven van zijn volksgenooten tegen te houden. Nu echter is hij toch gevangen genomen, en menigeen heeft gevreesd, dat deze gevangenneming de stoot zou zijn voor een algemeenen op- stand. Gelukkig is het zoo ver nog niet ge- het land op tal van plaatsen nog gewerkt wordt, terwijl op andere plaatsen wordt gewerkt zonder loonverlies, maar 48 uur per week. Van de 4000 leden van den Bond staan er globaal 1500 op straat. In het Z. wordt over het algemeen doorge- werkt. Van de globaal 1500 leden daar, staan er 50 op straat. EEN NIEUWE GENEeSWIJZE VAN TUBERCULOSE? Volgens de Daily Chronicle" is door het Britsche Roode Kruis een sotn beschik- baar gesteld voor een nieuwe geneeswijze van tuberculose. De uitvinder van deze nieuwe behande- ling is de heer Henri Spahlinger van Ge neve. Zijn middel bestaat uit het gebruik van een serum fen een vaccine, waarvan de juiste samenstelling alleen aan den heer Spahlinger is bekend. Een gerucht dat het Britsche Roode Kruis deze geneeswijze voor 30.000 pond zou hebben aangekocht, bleek onjuist. Een dergelijk idee zou valsche verwachtingen wekken, die vermeden moeten worden. De proefnemingen van den heer Spah linger zullen onder wetenschappelijk toe- zicht geschieden. TER NEUZEN, 6 Oct. 1922. EEN DROEVE PLECHTIGHEID. Jl. Woensdagnamiddag had op de nieu we begraafplaats alhier plaats de ter aar- debestelling van wijlen den heer E. H. T. van Borssum Waalkes. Een kleine groep familie en vrienden volgde de met bloe- men bedekte baar naar de groeve, waar ook vele belangstetlenden zich bij den stoet aansloten. Aldaar werd door den heer A. E. C. Kruijsse, voorzitter der Gezondheidscom- missie alhier, een woord van hulde ge- bracht aan de nagedachtenis Ivan den op jongen leeftijd aan zijn gezin, aan zijn zaken en aan de Gezondheidsoommissie ontvallen secretaris gewijd, wiens advie- zen zij zoozeer waardeerde en van wiens werkkracht zij in het belang van hygiene en volksgezondheid nog zooveel ver- dat het een interessante wedstrijd belooft te worden. Voor nadere bijzonderheden raadplege men de overal verspreide aanplakbiljetten. RECHTSZAKEN. Arrondissements-Rechtbank te Middelburg. De rechtbank heeft in hare zitting van 6 October de volgende vonnissen uitge- sproken: C. M., oud 23 j., koopman te Hoofdplaat, gedetineerd, is wegens diefstal veroordeeld tot 6 maanden gevangenisstraf met aftrek voorarrest. C. V., oud 21 j., arbeider te Stekene, is wegens mishandeling veroordeeld tot 20 boete of 20 dagen hechtenis. S. M. v. G„ oud 18 j., zonder beroep te Stekene, is wegens alsvoren veroordeeld tot f 20 bcete of 20 dagen hechtenis. J. C., oud 38 j., werkman te Graauw, is wegens alsvoren veroordeeld tot 30 boete of 30 dagen hechtenis. Fl. S., oud 38 j., huisvrouw van P. D„ te Philippine, is wegens beleediging vrij- gesproken. A. A. de K., oud 23 j., klompenmaker te Clinge (Zeeland)is wegens alsvoren ver oordeeld tot 10 boete of 10 dagen hech tenis. P. B. S., oud 18 j., veldarbeider te Axel, is wegens mishandeling veroordeeld tot f 15 boete of 15 dagen hechtenis. J. C. C., oud 35 j., landbouwer te St. Jansteen, is wegens smaad vrijgesproken. Door Th. M., oud 32 j., koopman en verlofhouder te St. Jansteen is hooger be roep aangeteekend tegen een vonnis der Rechtbank te Middelburg van 22 Septem ber j.l. waarbij hij wegens verboden neder- lage van gedistilleerd is veroordeeld tot f 1367,40 of 6 maanden hechtenis. Door hem werd tevens hooger beroep aangeteekend tegen een vonnis van denzelf- den datum, waarbij hij wegens te grooten voorraad gedistilleerd aanwezig hebben op 15 Jan. 1921 tot f 25 boete of 25 dagen hechtenis. Zondag 8 October 1822. Raymond van Hecke, Henri Meert, Gustaaf Franciscus Fermont, Pieter Kielman, Gijs- bracbt van Bendegem, "Willem Johannes Schoof, Arie Deij, Jacobus Jan de Ruiter,. Jan Johannes Oostdijk, Willem Frederik van Tatenhove, Maurice Poppe. ZEEUWSCHE VEREENIGING „ZEELANDIA" TE ROTTERDAM. Opgericht is de zangvereeniging ,,Zeelan- dia" als onder-afdeeling van de Zeeuwsche Vereeniging „Zeelandia". Lid hiervan kun nen alleen Worden zij die lid zijn van de I Zeeuwsche Ver. ,,Zeelandia". ZAAMSLAG. Wegens huwelijk is aan mej. C. E. de Koster, onderwijzeres aan de Herv. school eervol ontslag verleend, terwijl haar plaats- niet zal worden aangevuld. VLISSINGEN. Het duikeronderzoek naar het wrak van 1 de „Ezardian" heeft uitgemaakt, dat het niet mogelijk is, de daarin nog aanwezige j lijken te bergen. Het wrak zit vol zand. ATHLETIEK. De athletiekvereeniging „Protector" te Hulst, gaf j.l. Dinsdagnamiddag een wed strijd in a fstandloopen op 5 K.M., waar- aan door 9 personen werd deelgenomen. De afstand werd afgelegd door J. Wul- laert in 15 minuten 43 seconden; Alph. de Wit in 18 m. 44 sec.; L. Blommaert in 19 m. 54 sec; Frans de Wit in 20 m. 14 sec.; Lamb. J. de Cauwer in 21 m. 3 sec.^ A. de Nijs in 24 m. 50 sec. en door A. van Hecke in 24 m. 51 sec. De beide andere deememers gaven het onderweg op. Alle deelnemers wonen te Hulst. Blijkens de elders in dit blad opge- nomen advertentie geeft de athletiekver eeniging „Protector" te Hulst, op Zondag 8 October a.s. des namiddags te 1 uur een athletiekwedstrijd bestaande in loo pen op diverse afstanden. In totaal is aan prijzen beschikbaar gesteld een bedrag van frs. 1200.—. Verschillende bekende athle- tiekbeoefenaars uit alle streken van Belgie gaven zich reeds voor deelname op, zoo- Ned. Herv. Kerk. Ter Neuzen. 9$ n-j bs. A. Timmerman, Bediening van het H. Avondmaal en 2 u., Ds. A. Timmerman, Bediening van den H. Doop. Sluiskil. 9} u. en 2 u., dhr. L. Dek. Hoek. 9 u., Ds. E. Raams, Bediening H. Avondmaal en 2 u., Ds. E. Raams. Dankzegging en Bediening van den H. Doop. Zaamslag. 9 u., Ds. G. van Dis, H. Avondmaal en 2 u., Ds. G. van Dis, Dankzegging. Axel. 9 u. en 2 u, Ds. J. B. Th. Hugenholtz. Philippine. 2 u., Ds. H. Akersloot van Houten Roos. Sas van Gent. 9£ u., Ds. H. Akersloot van Houten Roos. Hulst. 2 u., Ds. Hermanides. Hontenisse. 9i u., Ds. Hermanides, H. Avondmaal. Hoek. Zaamslag. Gereformeerde Kerk. 9J u. en 2 u., leesdienst. Chr. Gereformeerde Kerk. 9 u. en 2 u., leeskerk. Gereformeerde Gemeente. Vlooswijkstraat) Ter Neuzen. 9 u., 2 u. en 5£ u., Ds. Neerbos. Oud-Gereformeerde Gemeente. (Vlooswijkstraat). Ter Neuzen. 9 u., 2 u. en 5i u., leeskerk. Lokaal „Eben-Haezer". (Kerkhoflaan). Ter Neuzen. 5* u., Evangelisatie. R. K. Kerkdiensten te Ter Nenzen. Zondag zijn de H. H. Diensten om 7, en 10 uur 's Namiddags om half drie Lof. GEMEENTERAAD VAN AXEL. Vergadering van Dinsdag 26 September 1922. Voorzitter de heer F. Blok, Burgemeester. Tegenwoordig de leden: J. M. Oggel, C. Th. van de Bilt, A. E. C. Kruijsse, Ph. J. van Dixhoorn, J. Weijns, J. de Kraker, J. Dekker, J. M. Baert, F. Dieleman, J. de Feijter en M. Koster, benevens de Secretaris. 4. (Vervolg). 11. Yaststelling gemeentebegrooting vooi 1923. De VOORZITTER stelt de gelegenheid open, tot het houden van algemeene beschouwingen. Daar niemand daarvan wenscht gebruik te maken, wordt overgegaan tot de artikelsge- wijze behandeling. De heer DIELEMAN meent bij afdeeling 1 van hoofdstuk 2, jaarwedden enz. voor het bestuur der gemeente, het te moeten uitspre- ken, dat deze begrooting in het teeken der be- zuiniging behoort te staan, en dat er nu reden is voor vermindering van jaarwedden. Straks zal ieder zijn inkomen zien verminderen en hij zou daarom wenschen, dat met het verlagen van de hoogste jaarwedden werd begonnen. Hij wil voorstellen, aan Gedeputeerde Staten het verzoek te doen, straks te komen met een nieuwe salarisregeling voor de burgemeesters, secretarissen en wethouders, deze moeten, even- als alle anderen dit zullen moeten, ook naar beneden. Op vruchtbare wijze kan alleen be- zuinigd worden, indien dit van boven af ge- schiedt. Hij wenscht aan Gedeputeerde Staten te vragen om er bij die algemeene herziening rekening mede te houden, dat de minimum- jaarwedde van burgemeester en secretaris voor de gemeente Axel wordt bepaald op 3000, met 3 tweejaarlijksche verhoogingen van f 200, en het maximum alzoo te stellen op 3600. Thans is het minimum f 3600 en het maxi mum f 4600. Wordt door Gedeputeerde Staten daarop ingegaan, dan kan de raad over de ge- heele linie dien weg volgen. De post voor de wethouders zou hij wenschen te zien terugge- bracht van f 720 tot f 600. Ook de raadsleden

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1922 | | pagina 1