ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN.
7360
Vrijdag 6 October 1922
70e Jaargang
Twee Indiers.
b uTtTn land.
BINNENLAND.
PBEDIKBKTFBTEH.
SPORT.
TTlTTiT?.^ T HI 13Xj-A-X3.
Het mag dan zijn, dat zij uiterlijk op
elkander lijken, althans voor ons, Wester-
Iingen, zij zijn inwendig geheel andere
persoonlijkheden. Schrijver dezes kent
alleen den eenen van aanzien. Hem heeft
hij een avond hooren spreken al was het
dan nog onder minder gunstige omstandig-
heden want iemand uit het Oosten moet
men eigenlijk hier niet naar het Westen
halen. Wie den Oosterling wil hooren in zijn
kracht, moet hem in het Oosten zien en
hooren, daar, op zijn eigen bodem. Het
dragen van de Oostersche kleederdracht
door den naar hier gekomene is op zichzelf
niet genoeg, en kan zelfs in vele gevallen
eer een schade zijn of worden dan een voor-
deel. Zoo iemand te hooren en te zien op
een platform in een snik-heet zaaltje met
een massa nieuwsgierige menschen om hem
been, en dan nog vertaald bij stukjes en
beetjesdat is niet de manier om een
goeden en waren indruk te bekomen van
den persoon in kwestie.
Maar het is natuurlijk toch alsof die
eerste Indier iets dichter bij ons staat dan
die tweede, en alsof wij Sadhoe Soendar
Singh iets beter begrijpen dan Gandhi, den
min of meer voor revolutionnair aangezie-
nen landgenoot van den eerstgenoemden
Er is nog een zeer groot verschil tusschen
deze beide manner.: de iaatste is in Europa
opgeleid, hij heeft in Engeland den graad
van meester in de rechten gehaald, terwijl
de tweede pas later, na zijn overgang tot
het Christendom eenige malen Europa heeft
bezocht. Het zou ons niet verwonderen, in-
dien Gandhi er nooit meer toe was te be-
wegen naar ons Westen te komen, terwijl
het lang niet onmogelijk is, dat Sadhoe
Soendar Singh nog eens een derde tournee
zich laat opleggen, hoe zeer hij dan ook
wat wel
tegen zoo'n reis mag opzien, wat wel in
zoo sterke mate het geval is, dat hij (wij
hebben dit getuigenis uit zijn eigen mond
wf,le<fe|pt: S boden'^'weg^ langs?"Xl' spoedig*werd hem
optreden van zoo iemand in zoo'n vreemd
gewaad, altijd wel iets tegen za! hebben,
kunnen wij toch niet ontkennen, dat het iets
heel grootsch is, dat een kind var. het Oosten,
op zoo wonderbaarlijke en toch ook weer
zoo echt natuurlijke wijze tot verandering
komt. En wat ons het meest verblijdt, is
dit, dat door zoo iemand terzij woi;dt ge-
laten alles, wat in het Christendom van
tegenwoordig hindert en afstoot, terwiil hij
allerlei dingen uit het oorspronkelijke Chris
tendom weer geheel tot hun reeht laat
komen, en met nieuwen glans als bekleedt.
Wellicht krijgen wij later nog wel eens de
gelegenheid om te vertellen van allerlei
hoogst interessante uitingen en mooie beel-
den door Sadhoe Soendar Singh gesproken
en beleden,- het was er ons nu alleen
maar om te doen, om hem te laten zien als
een echten Oosterling, die toch tevens een
volkomen overtuigd Christen werd, en wiens
ernst en echtheid ook door niemand ziiner
zeer vele hoorders in twijfel werd getrokken.
Gandhi, over wien wij nu iets gaan ver
tellen, is een heel ander mensch. Staat bii
Soendar Singh het innerlijke beleven van
het geloof zeer sterk op den voorgrond, bij
Gandhi is het geheel en alleen een sociaal
medeleven, voor zoo ver wij kunnen nagaan.
Wij hebben over diens godsdienstige over-
tuiging niets kunnen vinden in de vele ge-
tuigenissen, die wij omtrent hem in handen
kregen. Ook hij behoort tot een der voor-
naamste kasten van Indie.
In de rechten gepromoveerd, begaf hij
zich met zijn vrouw naar Zuid-Afrika, diep
bewogen door de vele vreeselijke verhalen,
die hem bereikten over de onderdrukking,
die de Indische koelies in Afrika moesten
doormaken. En hij heeft daar nuttig en
goed werk gedaan. Later in Indie terug,
heeft hij zich geheel een met de bevolking
gemaakt. In een dorp lag bijvoorbeeld aan
den eenen kant van den grooten weg het
landgoed van een Engelschen planter, ter
wijl aan den anderen kant de hutten ston-
den der lnboorlingen. Aan deze la^tsten
was door den Engelschman -het loopen over
den publieken weg verboden. En zoo moes
ten dan de menschen wel alien een grooten
omweg altijd maken. Dit hoorde Gandhi.
Hij nam een ossenkar en reed den ver-
komen. Maar de kans blijft, ook al kan
men er op rekenen, dat het nooit de wensch
of de bedoeling van Gandhi zal wezen, als
het onverhoopt daartoe komt.
Soendar Singh en Gandhi wij stelden
deze beide zeer invloedrijke Indiers eens
een oogenblik naast en tegenover elkander.
In sommige dingen doen zij aan elkander
denken. De eerste is echier meer de Chris
ten, die - zij het dan niet op grond van dog-
matische overwegingen, absoluut en zeer
beslist voor Jezus heeft gekozen. Gandhi
is meer de vrijdenker, die het mooie en
goede van het Christendom gebruikt, de
zedeleer, waarin trouwens iiet Christendom
niet alleen staat. Gandhi orengt onwillend
de menschen, die hun recht zoeken, tot op-
stand. Soendar Singh brepgt de zijnen tot
het geloof, en tot levensverandering. In de
praktijk zal de invloed van Gandhi tot ge-
volgen leiden, tot tastbare resultaten, en
Soendar Singh zal daarentegen de zijnen
niet heel veel verder brengen dan tot be-
rusting. Maar op den duur ?al blijken, dat
wij het niet kunnen stellen met de best-be-
doelde pogingen en wenschen naar en tot
recht. De zekerheid in het, hart, dat God
zorgt voor ons recht, en dat onze weg voor
Hem niet verborgen is, is het eenige wat
blijvende troost en kracht schenken kan. En
daarom gelooven wij ook, dat op de lange
baan Soendar Singh het Winnen zal van
Gandhi.
HET CONFLICT IN DE SIGAREN-
NIJVERHEID.
Uit Kampen schrijft men aan het Hbld.:
De weg van de hoofdbestuurders van
den Christ. Sigarenmakersbond leidt de-
zer dagen niet over rozen. Niet alleen
heeft het consigne tot voorloOpig door-
werken reeds aanleiding gegevhn tot een
wachtte. Hij hoopte dat deze hulde en
waardeering de treurende gade, met hare
kinderen, zijne moeder en verdere familie
tot troost moge strekken, alsook de be-
tuiging dat zijn nagedachtenis in aange-
name herinnering zal blijven voortleven.
De heer A. J. Klaassen herdacht hierop
den overledene als collega en vriend,
waarop de zwager van den overledene
dankte voor de Iaatste eer, dezen bewezen.
DE AMSTERDAMSCHE TIJD.
Wij brengen in herinnering dat in den
nacht van Zaterdag op Zondag a.s. de
zomertijd vervangen wordt door den ge-
wonen Amsterdamschen tijd.
OESCHIEDENIS EN KLASSIEKE
PHILOLOG1E.
De heer Renee van Bockstaele, alhier,
heeft aan de universiteit te Leuven met
onderscheiding het examen afgelegd in
geschiedenis en klassieke philologie.
DE SULTANE PUZZLE.
Nu de winteravonden naderen, is een aan-
genamc tijdpasseering zeker bij ieder wei-
kom, en daaronder behoort ook wel het op-
loss m van raadsels, puzzle's enz. Doet men
zoo iets alleen al uit tijdverdrijf hoeveel te
meer zal de ambitie niet opgewekt worden,
als men daarbij nog de kans heeft een
waardevollen prijs te winnen. En dit kan
men, door z'n krachten te beproeven aan de
Sultane Puzzle, waarvoor wij naar de in dit
ntimmer voorkomende advertentie verwijzen.
WONINGBOUW.
De Minister van Arbeid heeft goedgevon-
den, dat vroeger toegekende bijdragen voor
woningbouw zullen worden toegekend aan
de gemeenten:
Axel, ten behoeve van J. A. Breepoel
J600; en van J. J. Tieleman /600;
Hoofdplaat, ten behoeve van A. J. Steij-
belangrijk verlies aan leden, die naar an- (jerf f 470;
1 St. Jansteen, ten behoeve van P. de Mees-
deze Iaatste er beter aan toe was met zijn
gevangenschap dan hij Soendar Singh j
die genoodzaakt zich zag, om naar Europa
te reizen! Dit was trouwens juist de eerste j
en eenige keer, dat wij den eerste over den
tweede iets hoorden zeggen. Uit een ver-
slag in een van de bladen hebben wij nog
vernomen, dat Soendar Singh later, bij een j
van zijn vele spreekbeurten, zich nog eens j
over het streven van Gandhi heeft uitge-
laten, maar wij laten die uiting nu maar
buiten beschouwing.
Beiden zijn echte, ras-echte Indiers, Soen
dar Singh werd 3 September 1889 te Ram-
pur in den staat Patiala, in het Noorden
van Engelsch-Indie geboren. Rijk waren
zijn ouders, en in groote weelde is hij op-
gegroeid. Hij ontving een zeer goede en
godsdienstige opvoeding. Zoo kende hij bij
voorbeeld reeds op den leeftijd van zeven
jaar de Bhagavad Gita, het verhevenste
van alle Hindoe-geschriften van buiten. En j
toen hij 16 jaar oud was, had hij alle be- j
langrijke geschriften van de onderscheiden
religies reeds gelezen. Kort daarop zijn
dere organisaties zijn overgeloopen, maar
de houding der stakers tegenover hen is
ten hoogste verbitterd. Dit bleek' Dinsdag-
avond bij de terugkomst uit Utrecht van
de heeren Kruithof en Pott, voorzitter en
secretaris van den Chr. Bond. Zij werden
aan het station opgewacht door een dui-
zendkoppige menigte, die hen onder groot
door iemand het verbod herinnerd. Maar 1 gedrang en een kruisvuur van scheldwoor-
hij ging toch door. Eindelijk kwam de den en beleedigende toevoegingen naar
planter zelf er aan te pas. Deze bedreigde huis geleidde, terwijl eer sterke politie- j
hem met zijn zweep. Gandhi moegt tenslotte macht erger moest beletten. En ook de j
boete betalen, maar hij was zoo wijs en zoo j leden van den Chr. Bond, die, gevolg
slim om zich daarvoor een quitantie te gevende aan de ontvangen instructie, aan
laten geven. Op grond van deze nu goed
gedocumenteerde afpersing deed Gandhi i
den Engelschman een proces aan, en het j
recht kreeg zijn loop. j
Of een ander voorbeeld, hoe hij geliefd
is en zich wist te doen gelden op echt
Christelijke wijze: Er was een jong Indier,
die uit Europa terug kwam na aldaar te
hebben gestudeerd. Deze gedroeg zich nu
heelemaal als een Europeaan, en zocht aan
het station een kruier- Dat ging niet zoo
gauw als de m'n heer wel wenschte, en nu
ontdekte hij een groep Hindoes, en riep
hij:„Hallo, hier is werk, aanpakken!" Een
kleine tengere jonge man komt naderbij en
deze neemt bereidwillig de zware bagage
op zijn schouders, en brengt ze naar een
rijtuig van een huurkoetsier. Als zij bij het
het werk gebleven zijn staan in die mate
bloot a an molestaties< dat de patroons hen
voor eigen veiligheid naar Amis hebben
moeten zenden. Van de zijde van de verte-
genwoordigers van Hen Chr. Bond werd
het blad verklaard, dat zij zeer sterk den
indruk hadden gekregen, dat niets anders Campen, Josephus Johannes Verdurmen,
dan de sterke onderiinge naijver van den Petrus Augustinus van Mieghem, Desire
ter 412
Philippine, ten behoeve van E. de Smet
f 1000;
IJzendijke, ten behoeve van J. B. Reuling
J1160;
Zaamslag, ten behoeve van J. Knijff 600;
Zuiddorpe, ten behoeve van C. Aerens
f 446.
EXAMEN VOOROEFENINGEN.
Bij het jl'. gehouden examen voor de
vooroefeningen bij den vrijwilligen land-
storm te Hontemsse, slaagden 18 jonge-
lieden. Hiermede bereikten deze dat hun
eersten oefeningstijd met 4 maanden wor
den verkort.
Het zijn: Cornelis Johannes van Kruijs-
sen, Petrus Franciscus Uitenhoeve, Grilles
Ongenae, Petrus Ferdinandus Marie van
Katholieken en den Modernen Bond een
onmiddellijke aanvaarding in den weg
heeft gestaan. Dit bleek wel hieruit, dat
de Modernen bij dit onderling overleg
de Katholieken uitnoodigden hun stand-
punt te bepalen, onverschillig hoe dit zou
uitvallen. De Katholieken verklaarden ech-
van Kerckhoven, Constantinus Alouisius
Mahu, Josephus Johannes Watersdhoot,
Daniel Willem de Koster, Josephus Petrus
van Heese, Johannes Petrus van Water-
schoot, Leo Eduard Verdurmen, Aloysius
Jacobus Bernardus Serrarens, Josephus
Aloisius de Rijk, Godefridus Johannes
moeder was twee jaar eerder gestorven
werd hij een Christen. Eeil groot vijand van
het Christendom was hij geweest, maar hij voor den bagage-dragenden la"dg
veranderde nu in een groot voorstander. i neer> uitroepend: „Heer, wat heb lk I ge-
ter eerst met hun medebestuurders nader Alphonsius Rademaker en Jacobus Mahu.
te wilien overleggen. Te Westdorpe slaagden 17 jongelieden,
n.l.: Raymond van Laere, Prosper KalLe,
Alfred Arthur van Dam, Oswald Oscar
rijtuig genaderd zijn, houdt de huurkoetsier Omtrent den toestand in de staking der
ineens halt, klimt van zijn bok, en kniell sigarenmakers wordt ons door net be- Vervaeck, Richard Adolph de Smet, Mar-
stuur van den Ned. Bond van Sigaren- ce] Bernardus van Troost, Maurice Joseph
makers medegedeeld, dat in het N. van
Had hij er gelegenheid toe, dan had hij
bijbels en andere Christelijke boeken ver-
brand, en hij was stellig overtuigd, dat het
Christendom een valsche godsdienst was.
Hij hield vast aan zijn eigen godsdienst,
zonder daarin bevrediging te vinden, en hij
was besloten zelfmoord te plegen. Drie
dagen nadat hij weer eens een bijbel had
verbrand, werd hij 's morgens om 3 uur j
wakker, en na zijn bad te hebben gebruikt, 1
zei en bad hij: „0 God, wanneer er een j
God is, toon mij dan den reohten weg, of
anders zal ik mij zelf dooden". Om half 1
vijf zoo zegt hij (schrijver dezes heeft
dit verhaal uit zijn eigen mond vernomen)
zag hij een groot licht, en nadat hij had
rondgezien en niets had gevonden, kwam
de gedachte bij hem boven, dat dit het ant- j
wobrd zou kunnen wezen op zijn gebed.
Hier nog over nadenkend, zag hij de ge-
daante van den Heiland, onbeschrijfelijk
heerlijk en zacht. Hij beweert,' dat hij de
geschiedenis van Paulus' bekeering voor
dien nog nooit had gelezen. Dan is het
zeker nog merkwaardiger, dat deze stem
tot hem zeide in het Hindoestansch: „Hoe-
lang zult gij mij vervolgen? Ik ben gekomen
om U te behouden; gij hebt gebeden om den
rechten weg te mogen kennen; waarom gaat
gij hem dan niet?'
Van stonden aan was toen een wonderlijke
vrede zijn deel, een vrede zooals hij nimmer
had gekend, en ook nergens anders meent
te kunnen vinden. Hij is er volkomen zeker
van, dat hij zoo'n ervaring niet kon toe-
schrijven aan verbeelding. Vanaf dit oogen
blik was hij een ander mensch. Ook al lie-
ten zijn verwanten en vrienden niets onbe-
proefd om hem tot andere gedachten te
brengen, zoo was hij toch niet meer te
houden. Hij was en bleef een overtuigd
Christen. En zoo behoeft het ons dan ook
niet te verbazen, dat het op allerlei plaat-
sen optreden van dezen merkwaardigen
man in zijn gelen mantel de aandacht en be-
langstelling heeft getrokken van velen ook
in ons land. Men heeft hem nu kunnen zien
en hooren en heeft overvloedig gelegenheid
gehad, zich te overtuigen van het origineele
van zijn kijk op de geestelijke dingen, van
het eensdeels volkomen Oostersche daar-
van en anderdeels ook weer geheel en echt
Christelijke daarin. Daargelaten nu, dat het
daan, dat gij als dienaar voor mij staat!"
Er zijn tal van voorbijgangers, die dan ook
blijven staan, en al gauw wordt er uit de i
menschen-massa geroepen: „Heil aan
Gandhi!" De snel aangroeiende massa
stemt daar mee in. De jonge student is
zeer ontdaan. Hij knielt nu ook bij Gandhi
i neer, maar deze richt hem dadelijk op, en
zegt: Gij waart in nood, en gij riept mij,
i om u te helpen, daarom kwam ik en hielp i
i ik u, terwijl gij voor mij geen eerbied hadt.
Nu hoort gij, dat ik Gandhi ben, en knielt
gij voor mij neder. Zoudt gij ook voor ieder
ander van uwe breeders neerknielen, indien
gij merktet, dat zij u den zelfden dienst be
wezen hadden? Ik hielp u, alleen maar
omdat ik Uw broeder ben, als ieder ander
mensch!"
Uit zoo'n verhaal blijkt wel: en de ge-
zindheid van Gandhi en de breede plaats
die hij inneemt in het hart van zijn volk.
Toen er jaren geleden eens een nationalis-
tisch leider door de Engelschen was gevan-
gen genomen, en deze naar de kust werd ge-
voerd om te worden gedeporteerd, versprejd-
de zich ten onrechte het gerucht, dat ook
Gandhi zou zijn gevangen genomen, en dat
ook deze zou worden weggevoerd. Dit ge
rucht ging als een loopend vuurtje door het
land. Dan zou hij zeker dorp moeten pas-
seeren. De bewoners besloten dit transport
zoo mogelijk te verhinderen. Zij riepen de
buren bijeen, en kwamen den volgenden
dag bij de spoorlijn samen. Toen de tijd
naderde, dat de expres-trein zou komen,
legden tweehonderd mannen zich naast el-
kander neer op de rails. Zij kozen dezen
weg, om den trein tot stilstand t£ brengen,
En de trein bleef staan! De eerste ver-
zekering van het treinpersoneel, dat Gandhi
niet in den trein was, werd niet geloofd,
maar de trein moest worden onderzocht, en
toen het door eenige Indiers zelf was ge-
constateerd, mocht de trein weer vertrekken.
Uit dit weinige, hier meegedeeld, blijkt
wel: welk een plaats Gandhi in het hart van
zijn volk inneemt. Het is hem langen tijd
gelukt, het aller radicaalste drijven van zijn
volksgenooten tegen te houden. Nu echter
is hij toch gevangen genomen, en menigeen
heeft gevreesd, dat deze gevangenneming
de stoot zou zijn voor een algemeenen op-
stand. Gelukkig is het zoo ver nog niet ge-
het land op tal van plaatsen nog gewerkt
wordt, terwijl op andere plaatsen wordt
gewerkt zonder loonverlies, maar 48 uur
per week. Van de 4000 leden van den
Bond staan er globaal 1500 op straat. In
het Z. wordt over het algemeen doorge-
werkt. Van de globaal 1500 leden daar,
staan er 50 op straat.
EEN NIEUWE GENEeSWIJZE VAN
TUBERCULOSE?
Volgens de Daily Chronicle" is door
het Britsche Roode Kruis een sotn beschik-
baar gesteld voor een nieuwe geneeswijze
van tuberculose.
De uitvinder van deze nieuwe behande-
ling is de heer Henri Spahlinger van Ge
neve. Zijn middel bestaat uit het gebruik
van een serum fen een vaccine, waarvan
de juiste samenstelling alleen aan den heer
Spahlinger is bekend.
Een gerucht dat het Britsche Roode
Kruis deze geneeswijze voor 30.000 pond
zou hebben aangekocht, bleek onjuist. Een
dergelijk idee zou valsche verwachtingen
wekken, die vermeden moeten worden.
De proefnemingen van den heer Spah
linger zullen onder wetenschappelijk toe-
zicht geschieden.
TER NEUZEN, 6 Oct. 1922.
EEN DROEVE PLECHTIGHEID.
Jl. Woensdagnamiddag had op de nieu
we begraafplaats alhier plaats de ter aar-
debestelling van wijlen den heer E. H.
T. van Borssum Waalkes. Een kleine groep
familie en vrienden volgde de met bloe-
men bedekte baar naar de groeve, waar
ook vele belangstetlenden zich bij den
stoet aansloten.
Aldaar werd door den heer A. E. C.
Kruijsse, voorzitter der Gezondheidscom-
missie alhier, een woord van hulde ge-
bracht aan de nagedachtenis Ivan den op
jongen leeftijd aan zijn gezin, aan zijn
zaken en aan de Gezondheidsoommissie
ontvallen secretaris gewijd, wiens advie-
zen zij zoozeer waardeerde en van wiens
werkkracht zij in het belang van hygiene
en volksgezondheid nog zooveel ver-
dat het een interessante wedstrijd belooft
te worden.
Voor nadere bijzonderheden raadplege
men de overal verspreide aanplakbiljetten.
RECHTSZAKEN.
Arrondissements-Rechtbank te Middelburg.
De rechtbank heeft in hare zitting van
6 October de volgende vonnissen uitge-
sproken:
C. M., oud 23 j., koopman te Hoofdplaat,
gedetineerd, is wegens diefstal veroordeeld
tot 6 maanden gevangenisstraf met aftrek
voorarrest.
C. V., oud 21 j., arbeider te Stekene, is
wegens mishandeling veroordeeld tot 20
boete of 20 dagen hechtenis.
S. M. v. G„ oud 18 j., zonder beroep te
Stekene, is wegens alsvoren veroordeeld tot
f 20 bcete of 20 dagen hechtenis.
J. C., oud 38 j., werkman te Graauw, is
wegens alsvoren veroordeeld tot 30 boete
of 30 dagen hechtenis.
Fl. S., oud 38 j., huisvrouw van P. D„
te Philippine, is wegens beleediging vrij-
gesproken.
A. A. de K., oud 23 j., klompenmaker te
Clinge (Zeeland)is wegens alsvoren ver
oordeeld tot 10 boete of 10 dagen hech
tenis.
P. B. S., oud 18 j., veldarbeider te Axel,
is wegens mishandeling veroordeeld tot f 15
boete of 15 dagen hechtenis.
J. C. C., oud 35 j., landbouwer te St.
Jansteen, is wegens smaad vrijgesproken.
Door Th. M., oud 32 j., koopman en
verlofhouder te St. Jansteen is hooger be
roep aangeteekend tegen een vonnis der
Rechtbank te Middelburg van 22 Septem
ber j.l. waarbij hij wegens verboden neder-
lage van gedistilleerd is veroordeeld tot
f 1367,40 of 6 maanden hechtenis.
Door hem werd tevens hooger beroep
aangeteekend tegen een vonnis van denzelf-
den datum, waarbij hij wegens te grooten
voorraad gedistilleerd aanwezig hebben op
15 Jan. 1921 tot f 25 boete of 25 dagen
hechtenis.
Zondag 8 October 1822.
Raymond van Hecke, Henri Meert, Gustaaf
Franciscus Fermont, Pieter Kielman, Gijs-
bracbt van Bendegem, "Willem Johannes
Schoof, Arie Deij, Jacobus Jan de Ruiter,.
Jan Johannes Oostdijk, Willem Frederik
van Tatenhove, Maurice Poppe.
ZEEUWSCHE VEREENIGING
„ZEELANDIA" TE ROTTERDAM.
Opgericht is de zangvereeniging ,,Zeelan-
dia" als onder-afdeeling van de Zeeuwsche
Vereeniging „Zeelandia". Lid hiervan kun
nen alleen Worden zij die lid zijn van de
I Zeeuwsche Ver. ,,Zeelandia".
ZAAMSLAG.
Wegens huwelijk is aan mej. C. E. de
Koster, onderwijzeres aan de Herv. school
eervol ontslag verleend, terwijl haar plaats-
niet zal worden aangevuld.
VLISSINGEN.
Het duikeronderzoek naar het wrak van
1 de „Ezardian" heeft uitgemaakt, dat het
niet mogelijk is, de daarin nog aanwezige
j lijken te bergen. Het wrak zit vol zand.
ATHLETIEK.
De athletiekvereeniging „Protector" te
Hulst, gaf j.l. Dinsdagnamiddag een wed
strijd in a fstandloopen op 5 K.M., waar-
aan door 9 personen werd deelgenomen.
De afstand werd afgelegd door J. Wul-
laert in 15 minuten 43 seconden; Alph. de
Wit in 18 m. 44 sec.; L. Blommaert in 19
m. 54 sec; Frans de Wit in 20 m. 14 sec.;
Lamb. J. de Cauwer in 21 m. 3 sec.^ A.
de Nijs in 24 m. 50 sec. en door A. van
Hecke in 24 m. 51 sec. De beide andere
deememers gaven het onderweg op.
Alle deelnemers wonen te Hulst.
Blijkens de elders in dit blad opge-
nomen advertentie geeft de athletiekver
eeniging „Protector" te Hulst, op Zondag
8 October a.s. des namiddags te 1 uur
een athletiekwedstrijd bestaande in loo
pen op diverse afstanden. In totaal is aan
prijzen beschikbaar gesteld een bedrag van
frs. 1200.—. Verschillende bekende athle-
tiekbeoefenaars uit alle streken van Belgie
gaven zich reeds voor deelname op, zoo-
Ned. Herv. Kerk.
Ter Neuzen. 9$ n-j bs. A. Timmerman, Bediening
van het H. Avondmaal en 2 u., Ds.
A. Timmerman, Bediening van den
H. Doop.
Sluiskil. 9} u. en 2 u., dhr. L. Dek.
Hoek. 9 u., Ds. E. Raams, Bediening H.
Avondmaal en 2 u., Ds. E. Raams.
Dankzegging en Bediening van den
H. Doop.
Zaamslag. 9 u., Ds. G. van Dis, H. Avondmaal
en 2 u., Ds. G. van Dis, Dankzegging.
Axel. 9 u. en 2 u, Ds. J. B. Th. Hugenholtz.
Philippine. 2 u., Ds. H. Akersloot van Houten
Roos.
Sas van Gent. 9£ u., Ds. H. Akersloot van Houten
Roos.
Hulst. 2 u., Ds. Hermanides.
Hontenisse. 9i u., Ds. Hermanides, H. Avondmaal.
Hoek.
Zaamslag.
Gereformeerde Kerk.
9J u. en 2 u., leesdienst.
Chr. Gereformeerde Kerk.
9 u. en 2 u., leeskerk.
Gereformeerde Gemeente.
Vlooswijkstraat)
Ter Neuzen. 9 u., 2 u. en 5£ u., Ds. Neerbos.
Oud-Gereformeerde Gemeente.
(Vlooswijkstraat).
Ter Neuzen. 9 u., 2 u. en 5i u., leeskerk.
Lokaal „Eben-Haezer".
(Kerkhoflaan).
Ter Neuzen. 5* u., Evangelisatie.
R. K. Kerkdiensten te Ter Nenzen.
Zondag zijn de H. H. Diensten om 7, en 10 uur
's Namiddags om half drie Lof.
GEMEENTERAAD VAN AXEL.
Vergadering van Dinsdag 26 September 1922.
Voorzitter de heer F. Blok, Burgemeester.
Tegenwoordig de leden: J. M. Oggel, C. Th.
van de Bilt, A. E. C. Kruijsse, Ph. J. van
Dixhoorn, J. Weijns, J. de Kraker, J. Dekker,
J. M. Baert, F. Dieleman, J. de Feijter en M.
Koster, benevens de Secretaris.
4. (Vervolg).
11. Yaststelling gemeentebegrooting vooi
1923.
De VOORZITTER stelt de gelegenheid open,
tot het houden van algemeene beschouwingen.
Daar niemand daarvan wenscht gebruik te
maken, wordt overgegaan tot de artikelsge-
wijze behandeling.
De heer DIELEMAN meent bij afdeeling 1
van hoofdstuk 2, jaarwedden enz. voor het
bestuur der gemeente, het te moeten uitspre-
ken, dat deze begrooting in het teeken der be-
zuiniging behoort te staan, en dat er nu reden
is voor vermindering van jaarwedden. Straks
zal ieder zijn inkomen zien verminderen en hij
zou daarom wenschen, dat met het verlagen
van de hoogste jaarwedden werd begonnen.
Hij wil voorstellen, aan Gedeputeerde Staten
het verzoek te doen, straks te komen met een
nieuwe salarisregeling voor de burgemeesters,
secretarissen en wethouders, deze moeten, even-
als alle anderen dit zullen moeten, ook naar
beneden. Op vruchtbare wijze kan alleen be-
zuinigd worden, indien dit van boven af ge-
schiedt. Hij wenscht aan Gedeputeerde Staten
te vragen om er bij die algemeene herziening
rekening mede te houden, dat de minimum-
jaarwedde van burgemeester en secretaris voor
de gemeente Axel wordt bepaald op 3000,
met 3 tweejaarlijksche verhoogingen van f 200,
en het maximum alzoo te stellen op 3600.
Thans is het minimum f 3600 en het maxi
mum f 4600. Wordt door Gedeputeerde Staten
daarop ingegaan, dan kan de raad over de ge-
heele linie dien weg volgen. De post voor de
wethouders zou hij wenschen te zien terugge-
bracht van f 720 tot f 600. Ook de raadsleden