ALGEMEEN NIEUWS- en advertentieblad voor zeeuwsch-vlaanderen.
Levert de fljnste soorten HONINGKOEK.
ANNF.ER
No 7234,
Vrijdag 9 December 1921,
89e Jaargang.
Aankondiging.
Kunstwegen,
Provincie Zeelan d.
BEPERKING
vervoer Yan Yrachtea op de wegen
AANBESTEDING.
Uit het hooge Noorden.
Stoom-, Koek- Beschuitfabriek
„ST. AMTOINE"
buitenlandT
BEPERKING
Yan het met beladen Yoertnigen berijden Yan
19 December 1921,
B B C L A IMI IE!
Qpslagplaats yoor Ter Neuzen en Om&treken: Firrna Wed H. D'i^ZE,
SINNENLAND.
IBIBIE&STIE] BXj-A-X)
bouwde komrneri, vour zoott". die niei kiVfi-
nen geacht worden de hoofdverbinding te
vormen tusschen wegen van de eerste klasse.
De Bulfeemeester der gemeente TER
NEUZEN:
gezien de artt. 79, 80, 81 oi 1 2 v i lset
Reglement op de wegen en voetpaden in
Zeeland (Provinciaal blad no. 12 van 1910),
luidende als volgt:
kondigt, op last van den heer Commissa-
ris der Koninryn in deze Provincie, aan, dat
tiet bovenbedoeld verbod in deze gemeorite
geldt, te beginnen met middernacht tusschen
7 en 8 December.
IN ONDERHOUD BIJ HET RIJK.
Burgemeester en Wethouders van TER
NEUZEN, zullen den
des namiddags om 3 uur, in het gemeente-
huis aanbesteden:
Het bouwen van een keermuur
van rnetselwerk met bijbehoo-
rende werkzaamheden.
De voorwaarden en de teekening zijn
vanaf heden tegen betaling van t o.so
ter Secretarie verkrijgbaar.
Ter Neuzen, den 8 December 1921.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
J. HUIZINGA, Burgemeester.
B. I. ZONNEVIJLLE, Secretaris.
xi.
Vandaag wil ik u iets vertellen over de uit-
vinding van de boekdrukkunst. Daarin vind
ik aanleiding in de zoo juist verschenen bun- j
del Levensberichten der Maatschappij der
Nederlandsche Letterkunde te Leiden, waar-
van ik lid ben, In dien bundel is een levens-
beschrijving opgenomfen van mr. Charles j
Enschede van Haarlem. j
Deze hoogbegaafde historicus was lid van
de wereldberoemd'e" fjrma Joh. Enschede en j
Zoon te Haarler*, uitgeefster van de op- I
.rechte Haarlemsche Courant, met een druk-
kerij die zoo rijk aan alleriei letters is, dat j
zij eenig in ons land is. Zij drukt de post- j
zegels en de bankbiljetten. Zij bezit van
oude zestiende eeuwsche letters de zooge-
naamde matrijzen en kan daardoor in ecfii
16e eeuwsche letters drukwerk leveren.
Over het historisoh onderzoek van mr. Ch.
E. wil ik u iets vertellen, orndat het resultaat
veel te weinig bekend is. Hij heeft namelijk
betoogd, dat de uitvinding van de boek
drukkunst toch een Nederlandsche uitvin
ding is.
Gij weet, dat vroeger werd geleerd, dat
Laurens Jans Coster te Haarlem de uitvin-
der is geweest van de losse letter. Men heeft
zelfs voor hem een standbeeld, opgericht.
Echter bleek door historisch onderzoek, dat
enkeie dingen die de legende verhaalde, twij-
felachtig waren. Nu werd reeds lang in
Duitschland geleerd, dat Johan Gutenberg
te Mainz de kunst had uitgevonden. Zeker
was deze de oudste Duitsche drukker. Voor-
al door de studie van A. van der Linde werd
Gutenberg beschouwd als de werkelijke uit-
vinder.
Echter werd vergeten, dat in dergelijke
legenden steeds een kern van waarheid zit.
Want zulke legenden worden niet in haar
geheel gefabriceerd en berusten gewoonlijk
op een of ander feit, dat werkelijk voorge-
vallen is.
Nu bevat de Hollandsche legende een bij-
zonderheid: De Haarlemsche drukker was
door een Duitsch knecht bestolen, die met
al zijn materiaal er van door was gegaan,
zoodat de Haarlemmer niet in staat geweest
was met het drukken voort te gaan, waar-
door verklaard wordt, dat in de eerste jaren
waarin Gutenberg drukte, blijkbaar geen
Hollandsch werk is sfedrukt.
Dat nu is van belang, want de berooving
door een Duitsch knedit werd in het begin
der 16e eeuw reeds in ons land verteld, voor-
dat er nog sprake van Gutenberg was. En
op de bedenking door ondeskundigen ge-
maakt: waarom heeft de Hollandsche druk
ker dan niet terstond nieuwe letters vervaar-
digd, moet geanfwoord: Coster was de man
die de letters heeft gesneden, die nagegoten
moesten worden. De dief, die deze gesneden
letters stal, had daarmee alles wat hij noo-
dig had, terwijl de Haarlemsche drukker
(Costers schoonzoon) niets meer doen kon.
Want de dietstal is volgens de legende in
1440 gepleegd, terwijl de lettersnijder in
1439 is overleden. Uit geen der door de
Duitschers overgelegde documenten blijkt,
hoe Gutenberg tot zijn uitvinding is geko-
men. Nu heeft Enschede erop gewezen, dat
de historie-schrijvers door hun gebrek aan
technische kennis de voorhanden berichten
niet hebben begrepen.
Men redeneerde aldus: Vroeger bestond
blokdruk, nl. in een plankje hout werden in
spiegelbeeld letters gesneden en daarvan
werden afdrukken gemaakt. Dat geschiedde
in Holland, maar deze omslachtige methode
vereischte voor elke bladzijde een nieuwen
langdurigen arbeid. Nu was Gutenberg op
het denkbeeld gekomen, doordat hij bladen
in blokdruk had gezien, om losse letters te
maken en zoo had hij de kunst uitgevonden!
Bij deze verklaring gaf men zich geen
rekenschap, dat het denkbeeld van de losse
letter waardeloos was. Het kwam, zooals
Enschede betoogt, aan op de vraag: hoe
moet de losse letter worden gemaakt?
Daarvoor kon men geen hout gebruiken,
want druk met losse letters eischt, dat de
letters hetzelfde uiterlijk hebben, nl. dat
aile a's, b's enz. even groot gesneden moeten
zijn. Bovendien is hout spoedig afgesleten.
Letters die veel worden gebruikt moeten van
metaal zijn. Dus die letters moeten worden
gegoten, waardoor alle a's enz. ook hetzelf
de uiterlijk krijgen.
Daarbij komt dit: die letters moeten om in
rijen te kunnen worden geplaatst een zekere
hoogte hebben, dus moeten bestaan uit een
staafje, aan welks kop de letter in spiegel-
schrift staat. Dus haarfijn even lang, bijv.
een paar centimeter, ook zuiver haaks een
langwerpig vierkant, waarbij de breedte
(naar gelang van de letter) verschillend kan
zijn, waar de lengte weer precies even groot
zijn moet om een zuiver rechte regel te kun
nen maken.
Dus men heeft noodig een gietvorm een
paar centimeters diep en in langwerpig vier-
kant een paar millimeters lang en breed,
terwijl daaronder de letter volkomen zuiver
afgebeeld stond. Wie een practisch toe te
passen gietvorm uitvond, had de kunst mo-
gelijk gemaakt.
Al was dat kokertje nog zoo primitief,
dan had men dus de uitvinding gedaan en
kwam het alleen aan op verdere technische
verbetering. De eerste verbetering van be-
teekenis is inderdaad aangebracht door Gu
tenberg's compagnon: Schoffer.
i De man, die de kunst uitvond, kwam op
het denkbeeld om in spiegelschrift in hard
metaal (koper) de letters te snijden. Zoo
vervaardigde hij de stempels (26 letters, 26
hoofdletters, cijfers, leesteekens)waarmee
JOH. v. d. SANDE-v. d. H E f J D E N.
Grossiers eri Winkeliers schrijft ons nog heden en wij maken U bemonsterde offerte.
Aanbevolen merken:
Gouden Helm - De Paul - Ideaal - Reclame Candij - Reclame Ontbljt.
zeer lange tijd gemoeid is geweest. Die
stempel werd in week metaal (lood) gesla-
gen. Deze inslag heet matrijs. Die matrijs,
waarin ondiep de letter ingeslag'en was, werd
vastgezet onder een blokje hout, waarin een
vierkant gat was uitgesneden (gietblok).
Juist het feit, dat het snijden zoo'n lang
durigen arbeid eischte, maakte de uitvinding
orndat het geld toentertijd schaarsch was,
tot een kostbare onderneming. Want zelfs
Gutenberg heeft met het gestolen materiaal
nog tien jaar proeven moeten nemen. voor-
dat zijn drukwerk er oogelijk begon uit te
zien.
Het gevolg was, dat de letter, die in de
looden matrijs werd gegoten, nog weinig
fraai was, de matrijs was spoedig onbruik-
baar, de stempel sleet door telkens nieuwe
matrijzen te slaan. De inkt deugde niet, tot-
dat de schoonzoon van Coster een goede
inkt wist te maken. De legende verhaalt van
de „zeer ruwe" uitkomsten en de ,,armoede'"
van de kunst.
Die legende vertelt ook, dat een drukkers-
knecht Cornelis op hoog bejaarden leeftijd
overleden is, nadat hij zijn herinneringen
aan geloofwaardige personen had verhaala.
Hij noemde als dief Jan Faust (zie straks).
Nu zeiden ondeskundigen: die diefstal Is
niet waar, want die legende verhaalt, dat in
Coster's familie tinnen kannen werden be-
waard gegoten van de oude letters,- zoodat
die letters niet gestolen kunnen zijn. Maar
de dief kon die letters gerust achterlaten,
want zij waren spoedig onbruikbaar. Als
hij maar alle stempels stal (het gietblokje
was gemakkelijk te maken), dan was hij in
staat nieuwe letter te gieten.
Welnu de dief is gevlucht volgens de
legende in 1440. En nu blijkt uit de Duitsche
berichten, daT een compagnie-schap wordt
gesloten tusschen Gutenberg, Schoffer en...
Jan Fust. De diei heeft dus twee helpers
gevonden: Gutenberg die voor het geld zor-
gen kon en Schoffer, die een uitstekend gra-
^jreur was.
Zoolang nu met het oude materiaal ge-
werkt werd, was de uitkomst zeer matig.
Want de weeke matrijzen vereischten een
vrij groot lettertype. De kunst werd ver-
beterd, toen Schoffer een nieuw stel stem-
pels sneed in het veel harder metaal: staal,
zoodat nu de matrijs in koper geslagen wor
den kon. Nu kon men ook een veel kleiner
lettertype gieten, kreeg men mooi drukwerk
en werd het product verkoopbaar.
En nu het bewijs, dat aan Gutenbergs
eerste proeven te Mainz een proef in Hol
land voorafgegaan is. Het bewijs staat in
de kroniek van Keulen door Johan Stumpff,
gedrukt in 1499. Vergeet nu niet, dat de
Hollandsche legende door Junius te boek-
gesteld in 1566 verhaalt, dat de uitvinding
128 jaar geleden is gedaan, dus in 1438 was
voltooid. In die kroniek heeft Stumpff een
bericht opgenomen, dat naar zijn verklaring
afkomstig was van den eersten Keulsehen
drukker Ulrich Zell:
„De kunst is uitgevonden te Mainz in het
jaar 1440. De uitvinder was een burger der
stad, jonker Johan Gudenburch, geboren te
Straatsburg. Van 1440 tot 1450 was een
tijd van proefnemen en oefenen. Hoewel
dus de kunst te Mainz uitgevoricien werd,
zoo is het eerste voormaaksel in Holland ge
vonden uit de Donaten, die daar te voren
gedrukt zijn."
Dit bericht wordt door de Duitsche uit-
leggers brutaal op zijde geschoven met de
bewering: daar wor.dt blokdruk bedoeld.
Maar terecht zegt Enschede: het eerste
voormaaksel of de eerste proef van iets,
dat met losse letters is gedrukt kan niet iets
zijn in blokdruk, maar moet beteekenen: een
minder goed gelaagde poging om met losse
letters te drukken.
Is deze uitlegging juist, dan mag worden
aangenomen: de drieledige uitvinding van
stempel, matrijs en gietblokje, waardoor het
mogelijk werd de letters te gieten, is voort-
gesproten uit een Hollandsch brein. Maar
nadat de Hollander van zijn primitief mate
riaal beroofd was, hebben drie Duitschers
in onderlinge samenwerking de uitvinding
tedhnisch zoo verbeterd, dat het bedrijf ren-
dabel werd.
Natuurlijk kan men na meer dan vier en
een halve eeuw niet meer het alleroudste
drukwerk als bewijsmateriaal bijbrengen,
orndat het vanzelf spreekt, dat de alleroud
ste proeven zoo gebrekkig geweest zijn, dat
die niet bewaard gebleven zijn. Maar zelfs
al zou men een oud stukje vinden, dan weet
men nog niet: in welk jaar het gedrukt is.
Echter is er niet de minste reden, waarom
wij aan Duitschland de eer der uitvinding
zullen laten. Het bericht van dien Keulsehen
drukker Zell wijst op Holland als bakermat
der kunst. Daarom mag worden volgehou-
den: Laurens Jans Coster, die in 1439 to
Haarlem stierf, heeft de eerste boekdruk-
letters gesneden.
T. g. T.
FRAUDE DOOR EEN
BURGEMEESTER EN WETHOUDEk.
Te Gendringen zijn ernstige malversa
tion in de gemeentekas ontdekt. Het blijkt
dat de burgemeester en de ouoste wethou-
der eenige weken geleden, buiten den
raad om, een leening van f 120.000 hebben
aangegaan en daarvoor 3 millioen marken
a 4 cent hebben gekocht. Deze gelden
moesten dienen om de kosten te dekken
voor den aanleg van een electrische leiding
naar Wezel waarvoor de leening door Oed.
Staten van Gelderland echter niet was
goedgekeurd.
Woensdag vertoei'den de Commissaris
der Koningin en twee leden van Ged. Sta
ten met het parket uit Arnhem te Gen
dringen, tot het instelien van een onder
zoek.
De burgemeester is voortvluchtig.
DOOR HET 1JS AFOEDREVEN.
Men maakt zich ongerust over het lot
van 50 Lemster visschers, die Woensdag
met de rijksmotofboot uit Enkhuizen bij
Mirdumerhoek met het ijs zijn afgedreven
naar zee. Er is geen voedsel aan boord.
DE BANKBILJETTENRERS AAN HET
WERK.
Uit Londen wordt genield: In financieele
kringen is men eenigszms ontstemd dat
Duitschland, terwijl het zeer goed weet,
dat de inperking van den biljetten omloop
een van de eerste voorwaarden is, waarop
Engeland eventueel geneigd zou zijn toe
te stemmen in een moratorium of in een
tijdelijk crediet, toch in de laatste weekj.
volgens mededeeling van de Rijksbank,
nog een bedrag van 4732 millioen mark
aan papier in circulatie is gebrcht.
HET BEDRAG DER LEENING.
Rijkskanselier Wirth deelde den leiders
der verschillendc politieke partijen mede,
dat het bedrag, dat Duitschland van grocfc:
Engeische banken als tijdelijk voorschot
had gevraagd, vijf en twintig miliioen p.
st. had bedragen. Deze leening is niet
tot stand gekomen.
DE REVOLUTIE IN GUATEMALA.
Het departement van Buitenlandsche Za-
ken te Washington verneerm, dat twaalf
leden van de regeering van Guatemala bij
de revolutie gedood werden. De revolutie
begon Maandag te middernacht en was
in den loop van den morgen van Dinsdag
afgeloopen. Er werden vele burgers ge-
arresteerd.
TER NEUZEN, 9 December 1921.
BEPERKING VERVOER.
Wegens ingevallen dooiweder is tot na-
dere aankondiging het vervoer over alle
kunstwegen in de heele provincie beperkt,,
te beginnen met middernacht tusschen 7
en 8 December 1921.
VERKIEZING NOTABELEN NED. HERV.
KERK.
Bij de heden gehouden stemming voor
notabelen der Ned. Hervormde kerk werden
uitgebracht 105 stemmen, waarvan 1 van
onwaarde.
Herkozen werden de heeren Abr. de Jonge
met 82 stemmen en H. Koekkoek met 81
stemmen. Verder verkregen de heeren A.
Bareman 50 stemmen, D. van Aken 39 stem-
men en J. van Riet 29 stemmen, terwijl op
verschillende heeren 1 of meer stemmen
waren uitgebracht.
Hersteming alzoo tusschen de heeren A.
Bareman en D. van Aken.
Nl 'ENSCHE
behalve die in onderhoud of in beheer zijn bij
den Staat en de niet bij de Provincie in on-
Uerlioud zijnde straten en wentn in de be-
Art. 79.
1. Het rijden met beladen voertuigen op
de kunstwegen kan bij te verwachten of bij in-
vallend dooiweder tijdelijk worden verboden,
't zij voor de geheele Provincie, 't zij voor een
of meer der na te noemen gedeelten afzon-
derlijk als:
Schouwtn en Duiveland;
i uoien met Sint Phmpskand;
/^uidbeveland;
N oordbevel^nd
Walchtren;
tiet voormalig 4de district;
Het voormalig 5de district.
2. Hit verbod geidt telkens en voor elke
gemeente, zoodra het aldaar is aangekondigd
door den Burgemeester op last van den Com-
missans des Konings.
3. Het treedt buiten werking telkens op
het tijdstip door den Gommissaris des Konings
te bepalen, en door den Burgemeester bekend
te maken.
4. Zij, die vermoed worden het verbod,
krachtens dit artikel aangekondigd, te over-
treden, zijn verpiicht, zoo de overtreding niet
op andere wijze wordt geconstateei d, om te
gedoogen, dat hunne wagens naar de naastbij
gelegen plaats, alwaar gelegenheid bestaat tot
wegen, vervoerd en de goederen aldaar ont-
la/len en gewogen worden en om daarbij de
behulpzame hand te bieden; zij moeten desge-
vorderd dengene, die krachtens zijne bevoegd-
heid het bestaan van overtreding wenscht te
constateeren, tot die plaats laten medenjden.
Indien van de overtreding blijkt, zijn de kos-
ten vallende op de constateering, voor rekening
der overtreders, zoo niet, dan komen die ten
laste der Provincie.
Art. 80.
Dit verbod geldt niet voor:
a. voertuigen tot het leger behoorende, onder
militaii geleide, of door militairen in bun
betrekking vervoerd;
b brieven-postkarren, brandspuiten en wa
gens, behoorende tot de gemeentereiniging;
c voertuigen beladen met een goederenvracht
van niet meer 200 kilogrammen, ook al
worden zij te gelijk gebruikt tot vervoer
van personen.
Art. 81.
Dit verbod geldt mede niet voor:
a. voertuigen, met twee of drie wielen en
velgen van 5 tot beneden 6 centimeters,
beladen met een vraeht van ten hoogste
400 kilogrammen, of met een vat meekrap;
b. voertuigen, met twee of dric wielen en
velgen van 6 tot beneden 9 centimeters,
beladen met een vraeht van ten hoogste
500 kilogrammen, of met een vat meekrap;
c. voertuigen, met twee of drie wielen en
velgen van 9 tot beneden 12 centimeters,
beladen met eene vraeht van ten hoogste
600 kilogrammen, of met een vat meekrap;
d voertuigen, met twee of drie wielen en
velgen van 12 centimeters of daarboven,
beladen met een vraeht van ten hoogste
700 kilogrammen;
e. voertuigen, met vier wielen en velgen van
5 tot beneden 6 centimeters, bespannen met
niet meer dan twee paarden, en beladen
met een vraeht van ten hoogste 500 kilo
grammen, of met een vat meekrap;
f. voertuigen, met vier wielen en velgen van
6 tot beneden 9 centimeters, bespannen
met niet meef dan twee paarden, en be
laden met eene vraeht van ten hoogste
650 kilogrammen, of met een vat meekrap;
g. voertuigen, met vier wielen en velgbn van
9 tot beneden 12 centimeters, bespannen
met niet meer dan twee paarden, en be
laden met eene vraeht van ten hoogste 850
kilogrammen
h. voertuigen, met vier wielen en velgen van
12 centimeters en daarboven, bespannen
met twee of drie paarden, en beladen met
eene vraeht van ten hoogste 1000 kilogram
men;
i. voertuigen, met vier wielen en velgen van
22 centimeters of daarboven en een onge-
lijk spoor, ofschoon bespannen met meer
dan twee paarden, mits met niet zwaardere
vraeht dan van 1600 kilogrammen beladen;
k. diligences met wielbanden van ten minste
7 centimeters, ingericht voor niet meer dan
9 passagiers, ook al zijn zij tevens beladen
met goederen-vracht, mits van niet meer
dan 200 kilogrammen;
I. diligences met wielbanden van fen minste
12 centimeters, ingericht voor 12 of meer
passagiers, ook al zijn zij tevens beladen
met goederenvracht, mits van niet meer
dan 300 kilogrammen.
Art. 112.
Zij, die handelen in strijd met dit Reglement
of met de bevelen, voorschriften en verbods-
bepalingen daaruit voortvloel^nde, worden, voor
zoover daarin niet mocht zijif voorzien bij eene
wet of bij een algemeenen maatregel van be-
stuur, gestraft bij overtreding:
b. van de artt. 66 2, 3, 4 en 5, 6.
s i S 2, eerste zinsnede en 3, 68, 69,
70 c—e, 73, 75, 76, 78 2, 79 1 en 4,
83—86, 91 92 2 94 2, 101, 103, 105
bd, 106 lb, 107a, 109, 110 1.
met geldboete van ten hoogste vijf en twin-
tig gulden of hechtenis van ten hoogste drie
dagen.
Gedaan te Ter Neuzen, den 7 Dec. 1921.
De Burgemeester voornoemd,
J. HUIZINGA.
VAN HET
Door den Commissaris der Koningin in I
Zeeland is, krachtens art. 3 der wet van 6
April 1869 (Staatsblad no. 39) op voordracht
van den Hcofdingenieur-Directeur van den
Rijkswaterstaat in de llde directie, het ver
voer van vrachten op de bij het Rijk in onder
houd zijnde wegen
langs het KANAAL VAN NEUZEN,
tusschen SLUJSKIL en AXEL en
langs het zijkanaal naar HULST,
te beginnen met middernacht tusschen 7
December en 8 December 1921 beperkt in diev
voege, dat het vervoer alleen geoorloofd zal
zijn met:
a. voertuigen, tot het leger behoorende. onder
militair geleide of door militairen in hun
betrekking vervoerd;
b. brieven-postkarren en brandspuiten;
c. voertuigen, beladen met een goederen
vracht van niet meer dan 200 kilogram-
men, ook al worden zij te gelijk gebruikt
tot vervoer van personen;
d. voertuigen met twee wielen en velgen van
5 tot beneden 6 centimeters, beladen met
eene vraeht van ten hoogste 400 kilogram
men of met een vat meekrap;
e. voertuigen met twee wielen en velgen van
6 tot beneden 9 centimeters, beladen met
eene vraeht van ten hoogste 500 kilogram
men of met een vat meekrap;
f. voertuigen met twee wielen en velgen van
9 tot beneden 12 centimeters, beladen met
eene vraeht van ten hoogste 600 kilogram
men of met een vat meekrap;
g. voertuigen met twee wielen en velgen van
12 centimeters, of daarboven, beladen met
eene vraeht van ten hoogste 700 kilogram
men;
h. voertuigen met vier wielen en velgen van
5 tot beneden 6 centimeters, bespannen
met niet meer dan twee paarden "en bela
den met eene vraeht van ten hoogste 500
kilogrammen of met een vat meekrap;
i. voertuigen met vier wielen en velgen van
6 tot beneden 9 centimeters, bespannen
met niet meer dan twee paarden en be
laden met eene vraeht van ten hoogste 650
kilogrammen of met een vat meekrap;
k. voertuigen met vier wielen en velgen van
9 tot beneden 12 centimeters, bespannen
met,niet meer dan twee paarden en beladen
met eene vraeht van ten hoogste .850 kilo
grammen;
1. voertuigen met vier wielen en velgen van
12 centimeters en daarboven, bespannen
met twee of drie paarden en beladen met
eene vraeht van ten hoogste 1000 kilo
grammen;
m. voertuigen met vier wielen en velgen van
22 centimeters of daarboven en een onge-
lijk spoor, ofschoon bespannen met meer
dan twee paarden, mits met niet zwaar
dere vraeht dan van 1600 kilogrammen
beladen;
n. diligences met wielbanden van ten minste
7 centimeters, ingericht voor niet meer dan
negen passagiers ook al zijn zij tevens
beladen met goederenvracht, mits van niet
meer dan 200 kilogrammen;
o. diligences met wielbanden van ten minste 12
centimeters, ingericht voor 12 of meer pas
sagiers, ook al zijn zij tevens beladen met
goederenvracht, mits van niet meer dan
300 kilogrammen.
Tegen de overtreders van bovenstaande be-
palingen zal proces-verbaal worden opge-
maakt.
Overtreding wordt gestraft met eene boete
van 50 cent tot f 25, onverminderd ae verplich-
ting der overtreders tot vergoeding der aan de
wegen toegebrachte schade.
Afgekondigd te TER NEUZEN, den 7 De
cember 1921.
De Burgemeester,
J. HUIZINGA.
W!
U een begin voelt van
hoest of heeschheid ge
bruikt dan direct Lakerol-
Paatilles. U zult gaan
houden van den frisschen heerlijken
smaak en U verwonderen over de snelle
verlichting. Overal verkrijgbaar a
Fl. 0.50 per doos. 12.
r:VKnxrmvr*BX