JP &KD1KBEBETE& Land&ouwbericnten. 6EMENGDE BERiCHTEN. Ing ezonden Mededeelingen BURGERLIJKEN STAND. OOSTBURG. Zondag 10 Juli 1921. GRAAUW. Den heer Broekkamp, agent der Rijks- verzekeringsbank te Ter Neuzen overkwa.n alhier de vorige week een ongeval, dat wonder boven. wonder goed is atgeloopen. Toen hij per auto met een tamelijkj vaartje dco de Zanib rgs he s raal leed g raakte hij naast den kunstweg, waardoor de auto in het zand hep. Hij geraakte het stuur kwijt en het voertuig kwam over den kop in de naastliggende sloot terecht. Zoowel berijder ais auto kwamen er/vrijwel at. Zel. KOEWACHT. Door de langdurige droogte is de vlas- oogst voor deze gemeent'e zoo goed als mislukt. |Slechts eenige perceelen leveren verkoopbaar vlas. In de vorige week gin- gen de prijzen voor het ruw vla9f wat om- hoog en dadelijK kwa.nen weer Belg.'sche handeiaars am groote hoeveelheden vlas op te koopen. Verschiilende volgeladen wagens trokken elken dag over de grens. Thans is er weer eenige stilte ingetreden en is het vervoer naar het buitenland sterk verminderd. CLINGE. Benoemd tot onderwijzer aan de R. K. Muloschool te Doesburg de heer R. v. d. Walle, alhier. Bij de Ned. Herv. kerk alhier isf tot pre- dikant beroepen Ds. H. M. (i. Bremer te Brielle. SCHOONDIJKE. Ds. J. R. Goris, predikant) bij de Ger. kerk alhier, heeft voor het beroep te Rid- derkerk en Berkel en Rodenrijsi bedankt. tl ervormde Kerk. Ter Neuzen. 9£ dhr. L. Dek en 2 u., Ds. A Timmerman, Bediening van den H. Doop. SluiskiL 9£ u., Ds. A. Timmerman, Bediening van den H. Doop en 2 u., dhr. L. Dek. Hoek. 9J u dhr. G. P. Fruijt Jr. van Am sterdam en 2J u., Ds. P. Krul van Biervliet. Zaamslag. 9i u., Ds. G. van Dis, en 2£ u., dhr. G. P. Fruijt, van Amsterdam. Axel. 9J u. en 2 u.. Ds. ,1. B. Th. Hugenholtz en 'savonds zes uur, dhr. G. P. Fruijt, van Amsterdam. Sas van Gent. 9£ u., Ds. H. Akersloot van Houten Roos. Philippine, 2 u., Ds. H. Akersloot van Houten Roos. Hulst. 10 u., Ds. Hermanides. Hontenisse. tO a.. Ds. W. J. van Lindonk. Hoek (tereforrneerae nerKet., 10 u., Ds. H. v. d. Wal en 3 n. leeskerk. Chr. Oerefomieerde Kerk. Zaamslag. 9 u. en 2 u., Ds. L. de Bruijne. Kijkuit (Axel). Woensdag 13 Juli, 's avonds zes uur (nieuwe tijd), Ds. L. Boone, van St. Philipsland tttre/vr/nccrile ttemeente. (Vlooswfjkstraat). Ter Neuzen. 9 u.. 2 u. en 53 u., (oude tijd) leeskerk t)ud-Qerefornieer(te yemeente (Viooswykstraat.) Ter Neuzen. 9 u., 2 u. en 53 u., (oude tijd) leeskerk. Lokaal „Ki>en-Huexer(Kerkhoflaan.) Ter Neuzen. 53 u., Evangelisatie. M. K. Kerkdienttttnt. te Ter A Zondag zijn de H. H. Diensten om 7, 81 en 10 uur 's Namiddags om half drie Lof. NATIONALE TREKPAARDEN- TENTOONSTELLING. Woensdag is te 's Gravenhage de eerste nationale trekpaarden-temoonstelling ge- opend. Het bestuur van de vereeniging „Stam- boek voor het Nederlandsche frekpaard" werd Dinsdag in het Departement aan den Bezuidenuoutschen weg door de Mi nister van Landbouw, Nijverheid en Han del ofticieel ontvangen. De Minister, de lieer Van 1 Jsselsteijn, hield daarbij eene rede, waaraan de volgende zinsneden zijn ontleend: „Wij staan aan den vooravoncj van de Eerste Nationale i rekpaarden i entoon- steliing. Deze is inderdaad een mijlpaat in de geschiedenis van de paardentokke- rij hier te lande en een hoogst' gewichtig teit voor den geheelen Nederlandschen landbouw. lmmers, het fokken van trekpaarden is in de laatste 6 jaar met rettzenschreden vooruitgegaan en zal, vergis ik mij mei in de teeKenen des tijds, een bron van zeer belangrijke inkomsten voor dtn Ne derlandschen landbouwer kunnen worden. De ontwikkeling van dit bedrijt waar- over ik straks nog een en ander zal me- dedeelen, is voor geen klein deel te ^an- ken aan de werkzaamheid van de vereeni ging „Stamboek voor het Nederlandsche i rewpaard", die de nationale tentoonstel- ling georganis :erd heeft. ixeeds tal van jaren hadden landbou- wers in Limburg en Zeeuwsch-Vlaanderen zich toegelegd op de fokkerij van het trekpaard. In die gewesten werd dan fok- materiaal uit Belgie ingevoerd. Aanvanke- lijk werd dit in net Nederlandsche paar denstamboek mgeschreven, aoch om tal van redenen, die ik hier niet behoet uit- een te zetten, werd in 1904 cvergegaani tot de oprichting van het Limburgscne Paar- denstamboek en het Paardenstamboek van het ZeeuwschBelgische trakpaard, ter- wijl ook door het Geldersch paardenstam boek een plaats werd ingeruimd voor de trekpaarden. Eindelijk werd in 1910 in de Provincie Groningen, het Groningsch-Belgisch paar denstamboek opgericht. Het oude Ne derlandsche paardenstamboek werd in 1911 atgesloten en het stamboek van de Natio- gebr. Aarnaudts te Sluis; „Cora" van Ch. Mabesoone; nale Vereeniging werd met 1 Januari 1912 opengesteld, zoowel voor inschrijvingen van tuig- als van trekpaarden. Ook hiermede was echter. niet aan de bezwaren van de fokkers der trekpaarden tegemoet gekomen. Het was aan het groote doorzettmgs- vermogen van den heer Vorsterman van Oven te danken,, dat 'het streven om/ een enkel stamboek voor het Nederlandsche trekpaard te maken, krachtig naar voren werd gebracht. Hij vond bi/ dat streven steun bij den directeur-generaal van den Landbouw, den heer P. v. Hoek. Dank zij deze hulp kon den' 9en Februari 1915 de eerste aigemeene vergadermg gehou- den worden en werd het reglement op de stamboekhouding voor het Nederland sche trekpaard vastgesteld. Toen werden er mgeschreven: 64 heng- sten, 646 merries en 1048 veulens. In 1920 waren er ingeschreven: 156 heng- sten, 1849 merries en 5413 veulens. Maar nog sterker spreken de cijters omtrent het hier te lande getokte materiaal. In 1915 loch waren van de 528 goedgekeunde trekpaardhengsten er 136 in Nederland getokt; in 1920 waren er van de^660 heng- sten meer dan de helft, 338, hier te lande voortgebracht. De belangstelling van de landbouwers in het stamboek nam in nog sterken mate toe. Uwe vereeniging telde bij de op- nc'iiting 1828 Ieden; thans heeft het le- dental de 8000 bijna bereikt. Enkele jaren geleden kwamen er nog geen dekstations voor het zware paard voor in de provincies Utrecht, Gronin gen, Drente en Friesland. Thans worden deze reeds sedert een 3tal jaren in alle gewesten aangetrotfen. Zonder eenigen afbreuk te doen aan de krachtige ontwikkeling, die de paar- denfokkerij in de laa ste jaren ook in de andere gewesten heeft, mag er hier vvel op gewezen worden, dat Limburg en Zeeuwsch-Vlaanderen tot heden te dezen opzichte aan de spits staan. W aar deze streken betrekkelijk ver van de Residentie gelegen zijn, daar is het des te meer te waardeeren, dat de eige- naren der paarden kosten noch moeite ontzien hebben, om hier aan den mor- gen te openen wedstrijd deel te nemen. Moge deze tentoonstelling in elk op- zicht slagen; moge zij beantvvoorden aan de verwachtingen der exposanten en mo- gen dezen gelegenheid vinden, tal van hunne produden hier te verkoopen, be- stemd voor het binnen- ot buitenland. Wanneer ik dezen wensch uit, dan zal daardoor in het bijzonder de moeite be- loond worden van de beide mannen, die zonder anderen te kort te. doen, met ae geheele toewijding hunner personen, het moeilijke werk van het orgamseeren van eene tentoonstelling als deze, hebben tot stand gebracht. In de eerste plaats denk ik daarbij aan u, mijnheer Van Vredenburch, die met de u eigen opgewektheid, gepaard aan een bewonderenswaardig optimisme, uwi schouders wel onder deze onderneming hebt willen zetten. Daarnaast zij het mij vergund, den naam te noemen van den secretaris van het Stamboek, den heer De Vries, die in de ze uw trouwe krachtige steun is. Het succes dat ik der tentoonstelling toewensch, zal voor een belangrijk deel aan u beiden te danken zijn." Het was Woensdag zeer druk op de tentoonstelling, voorai des namiddags, bij het defile, dat werd opgeluisterd door een Limburgschen oogslwagen, beladen met gouden roggeschoven, atgezet met groen en hnten in alle kieuren. Midden op den wagen prijkte een dennenboom, opgetooid als een.... kerstboom. Om den boom) la- gen oogsters en oogststers in bevallige groep. Een keurspan trok het van kleur tintelend groepje en een drorn echte Lim- burgsche trekpaarden omstuwde den wa gen. De groep werd geestdriftig toege- juicht. Onder de bekroonde dieren komen voor: le categorie. Hengsten van 5 jaar en ouder, hoogte 1.65 en meer. 4e prijs „Nemrod d'Ossogne" van de Hengsten- vereeniging te'Stoppeldijk; eervolle ver- meldingen ,,Burrhus de Velsique" van Gebr. Aernaudts te Sluis en „Desor" van A. en J. J. Moggre te Schoondijke. 2e categorie. Hengsten van 5 jaar en ouder en van de kleine maat (13). le prijs „Successeur" van M. R. de Craene te Hulst. 4e categorie. Vierjarige hengsten van de kleine maat (9.). Eerv. verm. „Lour- don" van L. Padkbier te Hulst. 3e categorie. Vierjarige hengsten van de groote maat (12). le pr. ,,Cavallier de Grubben" van Gebr. Aernaudts te Sluis, 2e prijs Wilson" .van de Hengsten- vereeniging „De Verwachting" te Axel. Eerv. vermelding „Peter" van A. en J. J. Moggre te Schoondijke. Driejarige hengsten (18). 2e pr. „Colo- mar" van Gebr. De Waal te Ossemsse, 4e prijs „Conde de Laboureur" van C. A. ,de Bruyckere te Bfeskens; 5e pr. „Oscar' van Gebr. Aernaudts te Sluis. Eerv. vermelding „Donald" van G. Buysse te Biervliet. Merrien van 4 jaar en ouder en van de kleine maat. (56). 4e prijs a, ..Cou- sine de Liza" van C. Buysse te BL.vliet, 5e prijs b, „Flora" van F. Dekker, te Axel. Eervolle vermelding „lrma d'Hulst' van B. de Deckere te Hulst. Merrien van 4 jaar en ouder en' van de groote maat (135). 2e prijs a „FIora" van C. P. Staal te Stoppeldijk, 2e prijs b „Caline" van Gebr. Aernaudts te Sluis,; 3e prijs c „Flora" van Gebr. Aernaudts voornoemd, 4e prijs b ,',(Dora" van F. Dekker te Axel, 4e prijs „Bertina" van E. P. Staal te Stoppeldijk, eervolle ver melding „Tados" van A. H. de Milhano te Waterlandkerkje, Casala" van Gebr. Aernaudts te Sluis, „Beate" van P. Vael te St. jansieen. Driejarige merrien van de groote maat (70). le prijs „Mimi d'Isaac" van Gebr. Aernaudts te Sluis, 2e prijs a ^Bora' Sluis" van C. B. Maenhout te/ Sluis, 2e prijs b „Jaooba" van G. Buijsse te Biervliet, eervolle vermelding „Caiine" van Ch. Ma besoone te Oostburg, Juliana d'Ahea" van Gebr. Aernaudts te Sluis, ,(,SGofa" van Ch. Mabesoone. Driejarige merrien van de kleir.ste maat (35.) le prijs „Hermine" van A. de Dob- beiaere te IJzendijke; 2e pr. b „H;rondel!e van denzelfden; Woensdagavond had in de Wittebrug een teestmaaltijd plaats, waaraan ook de Minis ers van Landbouw en Corlog deeina- Daar werd het woord gevoerd o.a. door den voorzitter, Jhr. Van Vredenburch, door den Minister Van IJsselsteijn, Dr. n Hoek. (de Directeur-Generaal van den Landbouw); voorts door ver- tegenwoordigers der Duitsche, der Belgische en der 1 sjecho-Slovvakijsche re- geeringen, die alle drie vol lot waren over de organ sa i_> en de resultaten. Na het teestmaal werden twee films ver- toond, nl. een van de fokdag te Axel, en een van hetgeen dien dag op de tentoon stelling was gebeurd. men. ONTSPORING VAN DEN NACHTTREIN AMSTERDAM—PAR1JS. In den nacht van Dinsdag op Woensdag is tusschen Brussel en Bergen de trein naar Parijs ontspoord- De trein, die te 11,40 uit Brussel vertrok, werd getrokken door 2 locomotieven. Vele reizigers hadden zich reeds in de slaapwagens ter ruste begeven, toen zij even na middernacht de trein was juist het station Fiennuyeres gepasseerd een hevigen sohok voelden, wa ip de trein tot staan kwam. De meesten dachten op dat oogenblik nog niet aan een ernstige ramp, zoodat van een paniek feitelijk geen sprake was; met uitzondering van het personeel van het Fransche postrijtuig, zijn de reizi gers er dan ook inderdaad merkwa goed afgekomen. Na het deskundig Onderzoek ter plaatse twijfelt men er thans niet meer aan, dat het ongeluk aan moedwil moet worden toe- geschreven. De stationschef van Hennuyeres verzeker- de, dat aan een daad van sabotage van de zijde van het stationspersoneel of van de dorpsbewoners niet valt te denken. Vaststaat, dat iemand, die op de hoogte moet zijn van de werking van het wisse! systeem, met een werktuig waarschijnlijk met een Engelschen sleutel, den wissel een honderdtal meter ten zuiden van het station moet hebben losgeschroefd, waardoor de trein noodzakelijkerwijze derailleerde. De sneltrein passeerde den aldus on- klaargemaakten wissel met een snelheid van 75 K.M. per uur. De machinist van de voorste locomotief heeft onmiddellijk toen hij voelde, dat deze van de rails afreed, de rem- men aangezet. Het is betrekkelijk een geluk it noeinen, dat de voorste locomotief naar rechts, en de tweede locomotief naar links is omgestorti waardoor een soort stootblok werd geyormd, anders zouden waarschijnlijk alle rijtuigen zijn omgevallen. Nu zijn de personenrijtuigen blijven staan, terwijl alleen het voofste compartiment van het eerste rijtuig is ingedrukt. Wat zich tusschen dit rijtuig en de locomotief bevond, namelijk een bagagewagen, het Franscrit- postrijtuig en de tender is geheel verbrijzeld. De persoonlijke ongelukken. Van de tien Fransche postbeambten, die zich in het postrijtuig bevonden, werden er zes deerlijk verminkt en onmiddellijk gedooG en vier ernstig gewond. Een der dooden zou vandaag gepensioqneerd worden. Als door een wonder heeft het personeel van de eerste locomotief geen letsel bekomen. Van de tweede machine, die diep in den grond gedrongen en gedeeltelijk vernield is, werd de stoker, die uit Brussel afkomstig is, ern stig gewond. Van het treinpersoneel werden verder licht gewond, de hoofdconducteur, een conducteur en een poetser. Vier reizi gers werden licht gewond, onder wie cie Nederlander Arie de Jong uit Sliedrecht, die een wonde boven het rechteroog bekwam. De gewonden werden, nadat hun door 3 j doctoren in het station Hennuyeres de eer- ste hulp werd verleend, naar het hospitaal St. Pierre te Brussel overgebracht. Alleen j voor de vijf zwaar gewonden, den stoke en de vier Fransche postbeambten bleek j echter opneming in het ziekenhuis noodig. i De overige reizigers werden tegen 5 uur J 's morgens in de onbeschadigde rijtuigen naar het station Tubize, tusschen Hennuye res en Brussel, teruggebracht, vanwaar zij over ecu zijlijn hun reis konden voortzetten naar Parijs, waar zij Woensdagmorgen te 11 uur aankwamen. Het voorste gedeelte van den trein, dat 1 gederailleerd is en waarvan de eerste com- partimenten zijn ingedrukt, bestond uit een wagon AmsterdamParijs, dan de slaap wagens, die nagenoeg niet hebben geleden, vervolgens een rijtuig BrusselParijs en ten slotte het Belgische postrijtuig. Het Belgische postpersoncel had de Brus sel verzocht, dit rijtuig voor aan den trein te plaatsen om het overladen der pakketten aan de grens te vergemakkelijken. Dit werd echter geweigerd en aan deze weigering danken de Belgische beambten, dat zij niet het lot hebben gedeeld van hun Fransche kameraden. Een ander gelukkig toeval redde het le- ven van een Fransch echtpaar, dat uit Am sterdam naar Parijs tqrugkeerde en vooraan in den trein in de eerste klasse-coupe, die bij het ongeluk geheel werd verbrijzeld, had plaats genomen. Deze reizigers hadden zich n.l. kort voor de ontsporing plaats had. naar een slaapwagen begeven. Men vraagt zich af, wat de motieven voor dezen misdadigen aanslag die hier aigemee ne verontwaardiging wekt, geweest kunnen zijn. Zoo men hier niet te doen heeft met de daad van een krankzinnige, dan kan alleen worden gegist, dat de individuen, die den wissel hebben vernield, voornemens waren, gebruik te maken van de paniek om, be- gunstigd door de duisternis, den trein te berooven. Er werden n.l. in het postrijtuig en de goederenwagens aanzienlijke beura- gen meegevoerd, o.a. twee millioen francs, bestemd voor de Fransche administrate en aanzienlijke waarden met bestemming voor Nederlandsch-Indie. De Belgische Minister van Sooorwegen Neujean bracht heden een bezoek aan het tooneel van de ramp, waarheen zich ook het parket uit Bergen begaf om verschiilen de personen in verhoor te nemen. Men heeft evenwel nog geen spoor van de daders ge- vonden. Onmiddellijk na het ongeluk werden maat- regelen genomen om de waardevolle zen- dingen en de bagage uit de puinhoopen van den verbrijzelden wagen te halen en in vei- iigheid te brengen. DOODELIJKE ONGEVALLEN. Woensdagmorgen is te Amsterdam een 5jarig knaapje spelendervvijs onder het ach- terwiel van een gerneentesproeiwagen ge- raakt en aan de gevolgen overleden. Op den Zuidelijken wandeiweg aldaar veivoerde een 37jarig werkman een ijzeren wais. Hij struikelde, geraakte onder den wais en is korf na zijn overbrenging naar iiet O. L. V. gasthuiS overleden. MET EEN MOTOR TEGEN EEN BOOM GEREDEN. le Elst is de 35jarige neer Hilckmann van Nijmegen met zijn motorrijwiel tegen een boom gereden en gedood. Een ach- ter hem ziuende jongeaame bleef onge- deerd. Het ongeluk nad plaats dooraat de heer H. die met matige vaart reed, uitweek voor twee onervaren wielrijdscers^ weike onvervvacnts net njwieipad vcriie- ten en den weg overstaken. ERNSTIGE MIJNONGELuKKEN. Woensdagmorgen zes uur heeft in de staatsmijn emma te Hoensbroek een ern stig ongeval ondergronds, plaats gehad, wat aan den arbeiuer M. j. Smeets uit Merkelbeek het leven kostte. De mijn- werkers Stassen uit Heerlerheide en Doek te Brunssum woonachtig, werden nierbij vrij ernstig verwond en naar het hospitaal te Heerlen overgebracht. Smeets was 24 jaar oud en ongehuwd. Een ander ongeval deed zich voor in de mijn Oranje Nassau, w-aar de ongehuw- de 25jarige Tuijnwerker. F. Zink, te Heer len woonachtig, door vailend gesteente in den nek werd getroffenj en onmiddel lijk gedood. EEN VERGISSING. Te Hilversum werd 'savonds om 10 uur op den Utrechtschen weg een wande- laar, de heer G., plotseling aar.gegfepen en op den grond geworpen. In plaats van een berooving^ nad een verontschul- digirig plaats: de aanvaller had zich nl. in den persoon vergist; 'twas een ander, met wien hij een appeltje had to schillen. De aangevallene oekwam geen letsel, alleen waren zijn sigaren platgedrukt. De heer G. vertelde maar niersi. van het on geval thuis, om zijn vrouwi niet ongerust te maken. Deze ke;ek dus vreema op, toen den volgenden morgen een taart en een kistje sigaren bezorgd werden met een brietje: „i er herinnenng aan een ver- gissing." Natuurlijk inoest de heer G. toen zijn vvedervaren vertelCgn. BRAND. j Zondagmtddag omstreeks kwart over 1 j is in een eel van de stratgevangenis aan i de Wilhelminastraat te ArnUem brand uit- j gebroken. De brandweep rukfe ontnid- j dellijk uit met de autospuit. Het bleek al dadelijk, dat geenerlei gevaar v-oor de j gevangenen was te duchten, daar het vuur geheel in een der onbezette ondergrond- sche reserve-strafcellen gelegen ter zijde van het hoofdgebouw, gelocaliseerd was. i Alleen begon de koepel zich langzamer- I hand met rook te vullen. Door spoedig handelend optreden van den commandant i der brandweer, den heer Hiddink. werd i de rooktoevoer uit de brandende eel gauw gestuit; de commandant ging in de eel en doofde- daar met eenige, emmers wa ter het vuur. Tijdens den brand werden bij de gevan- genen geen teeken van onrust vernoineh. De brand moet te wijten zijn aan de volgende omsiandigheden: het is gevvoun- te, dat atval, enz. ujit de gevangems wordt veriorand in een kuil, weike in den i turn is gemaakt. Daarmee is men look Zondadmorgen bezig geweest. Boven het vuur van atval heeft tnen eenige zakken met houtspaanders uitgeschud, en daar- bij moeten vonken in de zakken zijn ge- vltogen. Zonder daaraan verder aandaciit i te schenken, heeff men diq zakken opge- j borgen in de ondergrondsche eel, waar zij op stroozakken werden gelegd. Het vuur is blijkbaar blijven voortsmeulen en heeft zich aan het stroo meegedeeld. IN BRAND GERAAKT. Zondag kwam een 5jarig meisje Fahren- heitstraat 263 te 's Gravenhage, tijdens de atwezighHd der moeder, m aanrakmgmet een gastoestel, tengevolge waarvan haar kleeren in brand geraakten. De inmiddels teruggekomen moeder poogde de vlammen te blusschen en be kwam daarbij •/ware bpandwonden aan armen en handen, Het kind, dat door den tersten Hulpdienst naar het ziekenhuis was vervoerd, is kort daarna aan de be komen verwondingen overleden. MEER DAN HONDERD JAAR OUD. Dinsdag is aan den rijksVischatslag te 1 Jmuiden door den Duilschen stoomtrei- ler P. G. 269 een bij IJsland gevangen heilbot aangebracht, die ongeveer 2 M. lang en 40 c.in. dik was. De visch vvoog 310 pond en bracht 62 gulden op. Vol- gens deskundigen zou net beefst meer dan honderd jaar oud zijn. De kop en het vel zagen grijs; de gewone, kleur is wit. TREURIG EINDEi VAN EEN BRUILOFT. Zaterdagavond keerde J. S., uit Wierden, met zijn echtgenoote per wagen van een bruiloft van Almelo huiswaarts. in de Nieuwstraat sloeg het paard op hoi en bei den werden van de wagen geslingerd. De vrouw kwam er met enkele kneuzingen, maar de man werd bewusteloos opgeno- men en naar het ziekenhuis vervoerd, waar een schedelbreuk werd geconstateerd. Zon der tot bewustzijn te zijn gekomen, is de man Zondagmorgen overleden. DOOR GAS BEDWELMD. Zondagavond werden bij den heer Ach- terberg te Warmond een drietai kinde- ren in hun bed bewusteloos gevonden, ten gevolge van een lek in de gasleiding in den gang. Een der kleinen werd reeds doodgewaand. Een dokter kon het be wustzijn weder opwekken, doch eerst gis- terenmorgen was er hoop op bchoud. De overige kinderen waren betrekkelijk spoedig weer in orde; en het doeltreftend en voortvarend optreden van huisgenooten en kennissen heeft hier Xeker erger voorko- men.. NiilK- EN BLAASSTEENEN. Van de vele kwade gevolgen van overtollig uoneauui' en nie-k-zwakte is steenvoi-ming in de nieren of biaas wel het meest te duchten. Aiaai Foster's Rugpijn Nieren Pillen hebben in zulke gevalien inemg succes bareikt en tal van ge- vaarlijke operation voorkomen. Spoedige behandeling is het best, en de eersxe verschynseien, moet men kennen. Een pfjnliik gevoel in den rug, waarhij men behoefte aan steun heeft ter hoogte van de nieren, en voorai het voorkomen van een op steenstof gelijkend bezinksd en grais in de urine, terwijl de loo- zing met een brandend gevoel en pijn gepaard gaat, doet denken aan de mogelijkheid van steenvorming. Steenen vormen zich vaak, als het urinezuur aan afvoer door de nieren ontsnapt, zich laag na laag rond een of andere kern afzet en iang- zamernand een harde, cementachtige massa vormt, die voortdurend grooter woirdt. Siaat derhalve nooit waarschuwingen van nierzwakte als rugpijn, urinekwalen, hoofd- pijn, duize'iigheid, pijn in de gewrichten en lendenen in den wind, maar bekamp het kwaad onmidellijk door een geregelde en matige leef- wijze, en met behuip van Foster's Rugpijn Nieren Pillen. Dit geneesmiddel hdeft een scheidende werking op steenvorming en menig- maal l^wani het voor, dat de steen loskwam v-erkruimde en in fijne, zandachtige deeltjes werd afgevoerd. Foster's Rugpijn Nieren Pillen zyn te Ter Neuzen verkrijgbaar bij Wed. A. v. Overbeeke- Leunis a f 1.75 per doos. 3g CORRESPONDENCE. Wegens plaatsgebrek moeten verschiilende berichten blijven liggen tot het volgend nummer. pe(1 (Nadruk verboden). TER NEUZEN. Huwelijks-aangiften. 1 Juli. Marinus Harte, oud 25 J., jm en Jozina Jacoba Judoca van der Molen oud 24 j., jd. Adriaan Toller.aar, oud 21 j., im. en Cornelia Janna Wolfert, oud 22 j.,jd. Pieter I'laddet, oud 30 j., jm. en Janna de Ridder, oud 26 j., jd. Huwelijks-voltrekkingen. 28 Juni. Adriaan Hak- jS'jm- en Christina Adriana Ribbens, oud 23 j., jd. Albertus Jan Toebes, oud 26 j., jm. en reuntje Anna Antonia Ribbens, oud 22 j., jd. Oeboorten. 26 Juni. Maria Janna, d. van Gerard van de Vreede en van Neeltje de Krijger. t Juli. Neeltje Jacoba, d. van Dirk van Aken en van Neeltje Reijerse. Overlijden. 28 Juni. Arie Jacobus Tazelaar, oud 18 j., z. van Johannes Pieter en van Anna Theodora Ribbens. Jan van Strien, oud 17 j., z. van Jan en van Cornelia Dobbelaar. WEERBERICHT VAN 8 JULI. Het weerbericht van het meteorologisch instituut te De Bildt luidt als volgt: Hoogste barometerstand 768.8 Scilly: Laagste barometerstand 748,0 Seydisfjord. Verwachting tot den avond van 9 Juli: Aanvankelijk zwakke, veranderlijke wind, gedeeltelijk bewolkt, later wellicht toene- mende bewolking, waarschijnlijk nog droog weer, iets warmer. SCHEEPVAARTBEWEGING. 4 Juli. Eng. s.s. Rosie, 326 M3., ledig, van Ips wich voor Gent. Belg. s.s. Pionier„ 14355 M3., gemengd. van New-Orleans voor Gent. Eng. s.s. Ouse, 2841 M3,. stukgoed, van van Antwerpen voor Gent. Eng. s.s. Elloughton, 2701 M3., steenko- len, van Ter Neuzen naar Grangemouth. Fransch s.s. Radium, 3552 M3., steenko- len, van Gent naar Rouaan. Eng. s.s. Deneside, 931 M3., steenkolen,' van i er Neuzen naar Aberdeen. Fransch s.s. Fernande, 3754 M3., kolen, van Gent naar Nantes. 5 Juli. Eng. s.s. Multistone, 838 M3,. aardappe- len, van Cromasty voor Gent. Eng. s.s. Heathler King, 1760 M3., kolen, van Gent naar Ipswich. Fransch s.s. Nicolas Norbert, 2998 M3., ledig, van Caen naar Gent. Eng. s.s. Speedwell, 382 M3., ledig, van Yarmouth naar Gent. Eng. s.s. Wollaton, 1388 M3., kolen, van Gent naar Goole. Eng. s.s. Yarrix, 1215 M3., kolen, van Gent naar Rochester. Belg. s.s. Pr. Maria Jose, 619 M3.,t ledig, van Ostende naar Gent. 6 Juii. Zweedsoh s.s. Vikfred, 1058 M3„ ledig, van Gent naar uiwerpen. Eng. s.s. Ellinda, 340 M3., ledig, van Ipswich voor Gent. Eng. s.s. Calder, 2005 M3., ledig, van Goole voor Gent. Eng. s.s. Rosie, 326 M3., kolen, van Gent naar Colchester. Eng. s.s. Camm, 881 M3., kolen, van Gent naar Scarbourgh. Eng. s.s. Fox, 393 M3., ledig, van Shore- ham voor Gent. Eng. s.s. Ouse, 2841 M3., stukgoed, van Gent naar Goole. Eng. s.s. Iris, 1176 M3., stukgoed, van Gent naar Londen. Eng. s.s. Speedwell, 382 M3., kolen, van Gent naar Lowestoft. 7 Juli. Eng. s.s. Falcon, 1910 M3., stukgoed, van Londen voor Gent. Eng. s.s. Marqaiston II, 883 M3., ledig, van Londen voor Gent. Eng. s.s. Cardiff, 7981 M3., le iig, van Rotterdam voor Gent. Noorsch s.s. Lilian, 842 M3., lei ig, van Queensbro voor Gent. Eng. s.s. Ellenda, fosfaat, van Gent naar Yarmouth. Eng. s.s. Calder, 2005 M3„ stukgoed, van Gent naar Duinkerken. Eng. s.s. Multistone, ledig, van Gent naar Newcastle. Eng. s.s. Bortwick, 3182 M3„ stukgoed, van Antwerpen voor Gent. Van 4 tot en met 7 Juli werden langs de Middensluis alhier 95 binnenvaartuigen op en 113 afgeschut; langs de Westsluis 7 op en 1 afgeschut.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1921 | | pagina 2