JP &KD1KBEBETE&
Land&ouwbericnten.
6EMENGDE BERiCHTEN.
Ing ezonden Mededeelingen
BURGERLIJKEN STAND.
OOSTBURG.
Zondag 10 Juli 1921.
GRAAUW.
Den heer Broekkamp, agent der Rijks-
verzekeringsbank te Ter Neuzen overkwa.n
alhier de vorige week een ongeval, dat
wonder boven. wonder goed is atgeloopen.
Toen hij per auto met een tamelijkj vaartje
dco de Zanib rgs he s raal leed g raakte
hij naast den kunstweg, waardoor de auto
in het zand hep. Hij geraakte het stuur
kwijt en het voertuig kwam over den kop
in de naastliggende sloot terecht. Zoowel
berijder ais auto kwamen er/vrijwel at.
Zel.
KOEWACHT.
Door de langdurige droogte is de vlas-
oogst voor deze gemeent'e zoo goed als
mislukt. |Slechts eenige perceelen leveren
verkoopbaar vlas. In de vorige week gin-
gen de prijzen voor het ruw vla9f wat om-
hoog en dadelijK kwa.nen weer Belg.'sche
handeiaars am groote hoeveelheden vlas
op te koopen. Verschiilende volgeladen
wagens trokken elken dag over de grens.
Thans is er weer eenige stilte ingetreden
en is het vervoer naar het buitenland sterk
verminderd.
CLINGE.
Benoemd tot onderwijzer aan de R. K.
Muloschool te Doesburg de heer R. v. d.
Walle, alhier.
Bij de Ned. Herv. kerk alhier isf tot pre-
dikant beroepen Ds. H. M. (i. Bremer te
Brielle.
SCHOONDIJKE.
Ds. J. R. Goris, predikant) bij de Ger.
kerk alhier, heeft voor het beroep te Rid-
derkerk en Berkel en Rodenrijsi bedankt.
tl ervormde Kerk.
Ter Neuzen. 9£ dhr. L. Dek en 2 u., Ds. A
Timmerman, Bediening van den H.
Doop.
SluiskiL 9£ u., Ds. A. Timmerman, Bediening
van den H. Doop en 2 u., dhr. L.
Dek.
Hoek. 9J u dhr. G. P. Fruijt Jr. van Am
sterdam en 2J u., Ds. P. Krul van
Biervliet.
Zaamslag. 9i u., Ds. G. van Dis, en 2£ u., dhr.
G. P. Fruijt, van Amsterdam.
Axel. 9J u. en 2 u.. Ds. ,1. B. Th. Hugenholtz
en 'savonds zes uur, dhr. G. P. Fruijt,
van Amsterdam.
Sas van Gent. 9£ u., Ds. H. Akersloot van Houten
Roos.
Philippine, 2 u., Ds. H. Akersloot van Houten
Roos.
Hulst. 10 u., Ds. Hermanides.
Hontenisse. tO a.. Ds. W. J. van Lindonk.
Hoek
(tereforrneerae nerKet.,
10 u., Ds. H. v. d. Wal en 3 n.
leeskerk.
Chr. Oerefomieerde Kerk.
Zaamslag. 9 u. en 2 u., Ds. L. de Bruijne.
Kijkuit (Axel). Woensdag 13 Juli, 's avonds zes uur
(nieuwe tijd), Ds. L. Boone, van St. Philipsland
tttre/vr/nccrile ttemeente.
(Vlooswfjkstraat).
Ter Neuzen. 9 u.. 2 u. en 53 u., (oude tijd)
leeskerk
t)ud-Qerefornieer(te yemeente
(Viooswykstraat.)
Ter Neuzen. 9 u., 2 u. en 53 u., (oude tijd)
leeskerk.
Lokaal „Ki>en-Huexer(Kerkhoflaan.)
Ter Neuzen. 53 u., Evangelisatie.
M. K. Kerkdienttttnt. te Ter A
Zondag zijn de H. H. Diensten om 7, 81 en 10 uur
's Namiddags om half drie Lof.
NATIONALE TREKPAARDEN-
TENTOONSTELLING.
Woensdag is te 's Gravenhage de eerste
nationale trekpaarden-temoonstelling ge-
opend.
Het bestuur van de vereeniging „Stam-
boek voor het Nederlandsche frekpaard"
werd Dinsdag in het Departement aan
den Bezuidenuoutschen weg door de Mi
nister van Landbouw, Nijverheid en Han
del ofticieel ontvangen. De Minister, de
lieer Van 1 Jsselsteijn, hield daarbij eene
rede, waaraan de volgende zinsneden zijn
ontleend:
„Wij staan aan den vooravoncj van de
Eerste Nationale i rekpaarden i entoon-
steliing. Deze is inderdaad een mijlpaat
in de geschiedenis van de paardentokke-
rij hier te lande en een hoogst' gewichtig
teit voor den geheelen Nederlandschen
landbouw.
lmmers, het fokken van trekpaarden is
in de laatste 6 jaar met rettzenschreden
vooruitgegaan en zal, vergis ik mij mei
in de teeKenen des tijds, een bron van
zeer belangrijke inkomsten voor dtn Ne
derlandschen landbouwer kunnen worden.
De ontwikkeling van dit bedrijt waar-
over ik straks nog een en ander zal me-
dedeelen, is voor geen klein deel te ^an-
ken aan de werkzaamheid van de vereeni
ging „Stamboek voor het Nederlandsche
i rewpaard", die de nationale tentoonstel-
ling georganis :erd heeft.
ixeeds tal van jaren hadden landbou-
wers in Limburg en Zeeuwsch-Vlaanderen
zich toegelegd op de fokkerij van het
trekpaard. In die gewesten werd dan fok-
materiaal uit Belgie ingevoerd. Aanvanke-
lijk werd dit in net Nederlandsche paar
denstamboek mgeschreven, aoch om tal
van redenen, die ik hier niet behoet uit-
een te zetten, werd in 1904 cvergegaani tot
de oprichting van het Limburgscne Paar-
denstamboek en het Paardenstamboek van
het ZeeuwschBelgische trakpaard, ter-
wijl ook door het Geldersch paardenstam
boek een plaats werd ingeruimd voor de
trekpaarden.
Eindelijk werd in 1910 in de Provincie
Groningen, het Groningsch-Belgisch paar
denstamboek opgericht. Het oude Ne
derlandsche paardenstamboek werd in 1911
atgesloten en het stamboek van de Natio-
gebr. Aarnaudts te Sluis; „Cora" van Ch.
Mabesoone;
nale Vereeniging werd met 1 Januari 1912
opengesteld, zoowel voor inschrijvingen
van tuig- als van trekpaarden.
Ook hiermede was echter. niet aan de
bezwaren van de fokkers der trekpaarden
tegemoet gekomen.
Het was aan het groote doorzettmgs-
vermogen van den heer Vorsterman van
Oven te danken,, dat 'het streven om/ een
enkel stamboek voor het Nederlandsche
trekpaard te maken, krachtig naar voren
werd gebracht. Hij vond bi/ dat streven
steun bij den directeur-generaal van den
Landbouw, den heer P. v. Hoek. Dank
zij deze hulp kon den' 9en Februari 1915
de eerste aigemeene vergadermg gehou-
den worden en werd het reglement op
de stamboekhouding voor het Nederland
sche trekpaard vastgesteld.
Toen werden er mgeschreven: 64 heng-
sten, 646 merries en 1048 veulens. In
1920 waren er ingeschreven: 156 heng-
sten, 1849 merries en 5413 veulens. Maar
nog sterker spreken de cijters omtrent het
hier te lande getokte materiaal. In 1915
loch waren van de 528 goedgekeunde
trekpaardhengsten er 136 in Nederland
getokt; in 1920 waren er van de^660 heng-
sten meer dan de helft, 338, hier te lande
voortgebracht.
De belangstelling van de landbouwers
in het stamboek nam in nog sterken mate
toe. Uwe vereeniging telde bij de op-
nc'iiting 1828 Ieden; thans heeft het le-
dental de 8000 bijna bereikt.
Enkele jaren geleden kwamen er nog
geen dekstations voor het zware paard
voor in de provincies Utrecht, Gronin
gen, Drente en Friesland. Thans worden
deze reeds sedert een 3tal jaren in alle
gewesten aangetrotfen.
Zonder eenigen afbreuk te doen aan
de krachtige ontwikkeling, die de paar-
denfokkerij in de laa ste jaren ook in de
andere gewesten heeft, mag er hier vvel
op gewezen worden, dat Limburg en
Zeeuwsch-Vlaanderen tot heden te dezen
opzichte aan de spits staan.
W aar deze streken betrekkelijk ver van
de Residentie gelegen zijn, daar is het
des te meer te waardeeren, dat de eige-
naren der paarden kosten noch moeite
ontzien hebben, om hier aan den mor-
gen te openen wedstrijd deel te nemen.
Moge deze tentoonstelling in elk op-
zicht slagen; moge zij beantvvoorden aan
de verwachtingen der exposanten en mo-
gen dezen gelegenheid vinden, tal van
hunne produden hier te verkoopen, be-
stemd voor het binnen- ot buitenland.
Wanneer ik dezen wensch uit, dan zal
daardoor in het bijzonder de moeite be-
loond worden van de beide mannen, die
zonder anderen te kort te. doen, met ae
geheele toewijding hunner personen, het
moeilijke werk van het orgamseeren van
eene tentoonstelling als deze, hebben tot
stand gebracht.
In de eerste plaats denk ik daarbij
aan u, mijnheer Van Vredenburch, die met
de u eigen opgewektheid, gepaard aan
een bewonderenswaardig optimisme, uwi
schouders wel onder deze onderneming
hebt willen zetten.
Daarnaast zij het mij vergund, den naam
te noemen van den secretaris van het
Stamboek, den heer De Vries, die in de
ze uw trouwe krachtige steun is.
Het succes dat ik der tentoonstelling
toewensch, zal voor een belangrijk deel
aan u beiden te danken zijn."
Het was Woensdag zeer druk op de
tentoonstelling, voorai des namiddags, bij
het defile, dat werd opgeluisterd door een
Limburgschen oogslwagen, beladen met
gouden roggeschoven, atgezet met groen
en hnten in alle kieuren. Midden op den
wagen prijkte een dennenboom, opgetooid
als een.... kerstboom. Om den boom) la-
gen oogsters en oogststers in bevallige
groep. Een keurspan trok het van kleur
tintelend groepje en een drorn echte Lim-
burgsche trekpaarden omstuwde den wa
gen. De groep werd geestdriftig toege-
juicht.
Onder de bekroonde dieren komen voor:
le categorie. Hengsten van 5 jaar en
ouder, hoogte 1.65 en meer. 4e prijs
„Nemrod d'Ossogne" van de Hengsten-
vereeniging te'Stoppeldijk; eervolle ver-
meldingen ,,Burrhus de Velsique" van
Gebr. Aernaudts te Sluis en „Desor" van
A. en J. J. Moggre te Schoondijke.
2e categorie. Hengsten van 5 jaar en
ouder en van de kleine maat (13). le
prijs „Successeur" van M. R. de Craene
te Hulst.
4e categorie. Vierjarige hengsten van
de kleine maat (9.). Eerv. verm. „Lour-
don" van L. Padkbier te Hulst.
3e categorie. Vierjarige hengsten van
de groote maat (12). le pr. ,,Cavallier
de Grubben" van Gebr. Aernaudts te
Sluis, 2e prijs Wilson" .van de Hengsten-
vereeniging „De Verwachting" te Axel.
Eerv. vermelding „Peter" van A. en J.
J. Moggre te Schoondijke.
Driejarige hengsten (18). 2e pr. „Colo-
mar" van Gebr. De Waal te Ossemsse,
4e prijs „Conde de Laboureur" van C.
A. ,de Bruyckere te Bfeskens; 5e pr.
„Oscar' van Gebr. Aernaudts te Sluis.
Eerv. vermelding „Donald" van G. Buysse
te Biervliet.
Merrien van 4 jaar en ouder en van
de kleine maat. (56). 4e prijs a, ..Cou-
sine de Liza" van C. Buysse te BL.vliet,
5e prijs b, „Flora" van F. Dekker, te Axel.
Eervolle vermelding „lrma d'Hulst' van
B. de Deckere te Hulst.
Merrien van 4 jaar en ouder en' van de
groote maat (135). 2e prijs a „FIora"
van C. P. Staal te Stoppeldijk, 2e prijs b
„Caline" van Gebr. Aernaudts te Sluis,;
3e prijs c „Flora" van Gebr. Aernaudts
voornoemd, 4e prijs b ,',(Dora" van F.
Dekker te Axel, 4e prijs „Bertina" van
E. P. Staal te Stoppeldijk, eervolle ver
melding „Tados" van A. H. de Milhano
te Waterlandkerkje, Casala" van Gebr.
Aernaudts te Sluis, „Beate" van P. Vael
te St. jansieen.
Driejarige merrien van de groote maat
(70). le prijs „Mimi d'Isaac" van Gebr.
Aernaudts te Sluis, 2e prijs a ^Bora' Sluis"
van C. B. Maenhout te/ Sluis, 2e prijs b
„Jaooba" van G. Buijsse te Biervliet,
eervolle vermelding „Caiine" van Ch. Ma
besoone te Oostburg, Juliana d'Ahea"
van Gebr. Aernaudts te Sluis, ,(,SGofa"
van Ch. Mabesoone.
Driejarige merrien van de kleir.ste maat
(35.) le prijs „Hermine" van A. de Dob-
beiaere te IJzendijke; 2e pr. b „H;rondel!e
van denzelfden;
Woensdagavond had in de Wittebrug
een teestmaaltijd plaats, waaraan ook de
Minis ers van Landbouw en Corlog deeina-
Daar werd het woord gevoerd o.a. door
den voorzitter, Jhr. Van Vredenburch,
door den Minister Van IJsselsteijn, Dr.
n Hoek. (de Directeur-Generaal van
den Landbouw); voorts door ver-
tegenwoordigers der Duitsche, der
Belgische en der 1 sjecho-Slovvakijsche re-
geeringen, die alle drie vol lot waren over
de organ sa i_> en de resultaten.
Na het teestmaal werden twee films ver-
toond, nl. een van de fokdag te Axel, en
een van hetgeen dien dag op de tentoon
stelling was gebeurd.
men.
ONTSPORING VAN DEN NACHTTREIN
AMSTERDAM—PAR1JS.
In den nacht van Dinsdag op Woensdag
is tusschen Brussel en Bergen de trein naar
Parijs ontspoord- De trein, die te 11,40 uit
Brussel vertrok, werd getrokken door 2
locomotieven.
Vele reizigers hadden zich reeds in de
slaapwagens ter ruste begeven, toen zij
even na middernacht de trein was juist
het station Fiennuyeres gepasseerd een
hevigen sohok voelden, wa ip de trein tot
staan kwam. De meesten dachten op dat
oogenblik nog niet aan een ernstige ramp,
zoodat van een paniek feitelijk geen sprake
was; met uitzondering van het personeel
van het Fransche postrijtuig, zijn de reizi
gers er dan ook inderdaad merkwa
goed afgekomen.
Na het deskundig Onderzoek ter plaatse
twijfelt men er thans niet meer aan, dat
het ongeluk aan moedwil moet worden toe-
geschreven.
De stationschef van Hennuyeres verzeker-
de, dat aan een daad van sabotage van de
zijde van het stationspersoneel of van de
dorpsbewoners niet valt te denken.
Vaststaat, dat iemand, die op de hoogte
moet zijn van de werking van het wisse!
systeem, met een werktuig waarschijnlijk
met een Engelschen sleutel, den wissel een
honderdtal meter ten zuiden van het station
moet hebben losgeschroefd, waardoor de
trein noodzakelijkerwijze derailleerde.
De sneltrein passeerde den aldus on-
klaargemaakten wissel met een snelheid van
75 K.M. per uur. De machinist van de
voorste locomotief heeft onmiddellijk toen hij
voelde, dat deze van de rails afreed, de rem-
men aangezet. Het is betrekkelijk een geluk
it noeinen, dat de voorste locomotief naar
rechts, en de tweede locomotief naar
links is omgestorti waardoor een soort
stootblok werd geyormd, anders zouden
waarschijnlijk alle rijtuigen zijn omgevallen.
Nu zijn de personenrijtuigen blijven staan,
terwijl alleen het voofste compartiment van
het eerste rijtuig is ingedrukt. Wat zich
tusschen dit rijtuig en de locomotief bevond,
namelijk een bagagewagen, het Franscrit-
postrijtuig en de tender is geheel verbrijzeld.
De persoonlijke ongelukken.
Van de tien Fransche postbeambten, die
zich in het postrijtuig bevonden, werden er
zes deerlijk verminkt en onmiddellijk gedooG
en vier ernstig gewond. Een der dooden
zou vandaag gepensioqneerd worden. Als
door een wonder heeft het personeel van de
eerste locomotief geen letsel bekomen. Van
de tweede machine, die diep in den grond
gedrongen en gedeeltelijk vernield is, werd
de stoker, die uit Brussel afkomstig is, ern
stig gewond. Van het treinpersoneel werden
verder licht gewond, de hoofdconducteur,
een conducteur en een poetser. Vier reizi
gers werden licht gewond, onder wie cie
Nederlander Arie de Jong uit Sliedrecht, die
een wonde boven het rechteroog bekwam.
De gewonden werden, nadat hun door 3 j
doctoren in het station Hennuyeres de eer-
ste hulp werd verleend, naar het hospitaal
St. Pierre te Brussel overgebracht. Alleen j
voor de vijf zwaar gewonden, den stoke
en de vier Fransche postbeambten bleek j
echter opneming in het ziekenhuis noodig. i
De overige reizigers werden tegen 5 uur J
's morgens in de onbeschadigde rijtuigen
naar het station Tubize, tusschen Hennuye
res en Brussel, teruggebracht, vanwaar zij
over ecu zijlijn hun reis konden voortzetten
naar Parijs, waar zij Woensdagmorgen te
11 uur aankwamen.
Het voorste gedeelte van den trein, dat 1
gederailleerd is en waarvan de eerste com-
partimenten zijn ingedrukt, bestond uit een
wagon AmsterdamParijs, dan de slaap
wagens, die nagenoeg niet hebben geleden,
vervolgens een rijtuig BrusselParijs en
ten slotte het Belgische postrijtuig.
Het Belgische postpersoncel had de Brus
sel verzocht, dit rijtuig voor aan den trein
te plaatsen om het overladen der pakketten
aan de grens te vergemakkelijken.
Dit werd echter geweigerd en aan deze
weigering danken de Belgische beambten,
dat zij niet het lot hebben gedeeld van hun
Fransche kameraden.
Een ander gelukkig toeval redde het le-
ven van een Fransch echtpaar, dat uit Am
sterdam naar Parijs tqrugkeerde en vooraan
in den trein in de eerste klasse-coupe, die
bij het ongeluk geheel werd verbrijzeld, had
plaats genomen. Deze reizigers hadden zich
n.l. kort voor de ontsporing plaats had.
naar een slaapwagen begeven.
Men vraagt zich af, wat de motieven voor
dezen misdadigen aanslag die hier aigemee
ne verontwaardiging wekt, geweest kunnen
zijn.
Zoo men hier niet te doen heeft met de
daad van een krankzinnige, dan kan alleen
worden gegist, dat de individuen, die den
wissel hebben vernield, voornemens waren,
gebruik te maken van de paniek om, be-
gunstigd door de duisternis, den trein te
berooven. Er werden n.l. in het postrijtuig
en de goederenwagens aanzienlijke beura-
gen meegevoerd, o.a. twee millioen francs,
bestemd voor de Fransche administrate en
aanzienlijke waarden met bestemming voor
Nederlandsch-Indie.
De Belgische Minister van Sooorwegen
Neujean bracht heden een bezoek aan het
tooneel van de ramp, waarheen zich ook
het parket uit Bergen begaf om verschiilen
de personen in verhoor te nemen. Men heeft
evenwel nog geen spoor van de daders ge-
vonden.
Onmiddellijk na het ongeluk werden maat-
regelen genomen om de waardevolle zen-
dingen en de bagage uit de puinhoopen van
den verbrijzelden wagen te halen en in vei-
iigheid te brengen.
DOODELIJKE ONGEVALLEN.
Woensdagmorgen is te Amsterdam een
5jarig knaapje spelendervvijs onder het ach-
terwiel van een gerneentesproeiwagen ge-
raakt en aan de gevolgen overleden.
Op den Zuidelijken wandeiweg aldaar
veivoerde een 37jarig werkman een ijzeren
wais. Hij struikelde, geraakte onder den
wais en is korf na zijn overbrenging naar
iiet O. L. V. gasthuiS overleden.
MET EEN MOTOR TEGEN EEN
BOOM GEREDEN.
le Elst is de 35jarige neer Hilckmann
van Nijmegen met zijn motorrijwiel tegen
een boom gereden en gedood. Een ach-
ter hem ziuende jongeaame bleef onge-
deerd. Het ongeluk nad plaats dooraat
de heer H. die met matige vaart reed,
uitweek voor twee onervaren wielrijdscers^
weike onvervvacnts net njwieipad vcriie-
ten en den weg overstaken.
ERNSTIGE MIJNONGELuKKEN.
Woensdagmorgen zes uur heeft in de
staatsmijn emma te Hoensbroek een ern
stig ongeval ondergronds, plaats gehad,
wat aan den arbeiuer M. j. Smeets uit
Merkelbeek het leven kostte. De mijn-
werkers Stassen uit Heerlerheide en Doek
te Brunssum woonachtig, werden nierbij
vrij ernstig verwond en naar het hospitaal
te Heerlen overgebracht. Smeets was 24
jaar oud en ongehuwd.
Een ander ongeval deed zich voor in
de mijn Oranje Nassau, w-aar de ongehuw-
de 25jarige Tuijnwerker. F. Zink, te Heer
len woonachtig, door vailend gesteente
in den nek werd getroffenj en onmiddel
lijk gedood.
EEN VERGISSING.
Te Hilversum werd 'savonds om 10
uur op den Utrechtschen weg een wande-
laar, de heer G., plotseling aar.gegfepen
en op den grond geworpen. In plaats
van een berooving^ nad een verontschul-
digirig plaats: de aanvaller had zich nl.
in den persoon vergist; 'twas een ander,
met wien hij een appeltje had to schillen.
De aangevallene oekwam geen letsel,
alleen waren zijn sigaren platgedrukt. De
heer G. vertelde maar niersi. van het on
geval thuis, om zijn vrouwi niet ongerust
te maken. Deze ke;ek dus vreema op,
toen den volgenden morgen een taart en
een kistje sigaren bezorgd werden met
een brietje: „i er herinnenng aan een ver-
gissing."
Natuurlijk inoest de heer G. toen zijn
vvedervaren vertelCgn.
BRAND.
j Zondagmtddag omstreeks kwart over 1
j is in een eel van de stratgevangenis aan
i de Wilhelminastraat te ArnUem brand uit-
j gebroken. De brandweep rukfe ontnid-
j dellijk uit met de autospuit. Het bleek
al dadelijk, dat geenerlei gevaar v-oor de
j gevangenen was te duchten, daar het vuur
geheel in een der onbezette ondergrond-
sche reserve-strafcellen gelegen ter zijde
van het hoofdgebouw, gelocaliseerd was.
i Alleen begon de koepel zich langzamer-
I hand met rook te vullen. Door spoedig
handelend optreden van den commandant
i der brandweer, den heer Hiddink. werd
i de rooktoevoer uit de brandende eel gauw
gestuit; de commandant ging in de eel
en doofde- daar met eenige, emmers wa
ter het vuur.
Tijdens den brand werden bij de gevan-
genen geen teeken van onrust vernoineh.
De brand moet te wijten zijn aan de
volgende omsiandigheden: het is gevvoun-
te, dat atval, enz. ujit de gevangems
wordt veriorand in een kuil, weike in den
i turn is gemaakt. Daarmee is men look
Zondadmorgen bezig geweest. Boven het
vuur van atval heeft tnen eenige zakken
met houtspaanders uitgeschud, en daar-
bij moeten vonken in de zakken zijn ge-
vltogen. Zonder daaraan verder aandaciit
i te schenken, heeff men diq zakken opge-
j borgen in de ondergrondsche eel, waar zij
op stroozakken werden gelegd. Het vuur
is blijkbaar blijven voortsmeulen en heeft
zich aan het stroo meegedeeld.
IN BRAND GERAAKT.
Zondag kwam een 5jarig meisje Fahren-
heitstraat 263 te 's Gravenhage, tijdens de
atwezighHd der moeder, m aanrakmgmet
een gastoestel, tengevolge waarvan haar
kleeren in brand geraakten.
De inmiddels teruggekomen moeder
poogde de vlammen te blusschen en be
kwam daarbij •/ware bpandwonden aan
armen en handen, Het kind, dat door den
tersten Hulpdienst naar het ziekenhuis
was vervoerd, is kort daarna aan de be
komen verwondingen overleden.
MEER DAN HONDERD JAAR OUD.
Dinsdag is aan den rijksVischatslag te
1 Jmuiden door den Duilschen stoomtrei-
ler P. G. 269 een bij IJsland gevangen
heilbot aangebracht, die ongeveer 2 M.
lang en 40 c.in. dik was. De visch vvoog
310 pond en bracht 62 gulden op. Vol-
gens deskundigen zou net beefst meer
dan honderd jaar oud zijn. De kop en het
vel zagen grijs; de gewone, kleur is wit.
TREURIG EINDEi VAN EEN
BRUILOFT.
Zaterdagavond keerde J. S., uit Wierden,
met zijn echtgenoote per wagen van een
bruiloft van Almelo huiswaarts. in de
Nieuwstraat sloeg het paard op hoi en bei
den werden van de wagen geslingerd. De
vrouw kwam er met enkele kneuzingen,
maar de man werd bewusteloos opgeno-
men en naar het ziekenhuis vervoerd, waar
een schedelbreuk werd geconstateerd. Zon
der tot bewustzijn te zijn gekomen, is de
man Zondagmorgen overleden.
DOOR GAS BEDWELMD.
Zondagavond werden bij den heer Ach-
terberg te Warmond een drietai kinde-
ren in hun bed bewusteloos gevonden, ten
gevolge van een lek in de gasleiding in
den gang. Een der kleinen werd reeds
doodgewaand. Een dokter kon het be
wustzijn weder opwekken, doch eerst gis-
terenmorgen was er hoop op bchoud.
De overige kinderen waren betrekkelijk
spoedig weer in orde; en het doeltreftend
en voortvarend optreden van huisgenooten
en kennissen heeft hier Xeker erger voorko-
men..
NiilK- EN BLAASSTEENEN.
Van de vele kwade gevolgen van overtollig
uoneauui' en nie-k-zwakte is steenvoi-ming in de
nieren of biaas wel het meest te duchten. Aiaai
Foster's Rugpijn Nieren Pillen hebben in zulke
gevalien inemg succes bareikt en tal van ge-
vaarlijke operation voorkomen.
Spoedige behandeling is het best, en de eersxe
verschynseien, moet men kennen. Een pfjnliik
gevoel in den rug, waarhij men behoefte aan
steun heeft ter hoogte van de nieren, en voorai
het voorkomen van een op steenstof gelijkend
bezinksd en grais in de urine, terwijl de loo-
zing met een brandend gevoel en pijn gepaard
gaat, doet denken aan de mogelijkheid van
steenvorming.
Steenen vormen zich vaak, als het urinezuur
aan afvoer door de nieren ontsnapt, zich laag
na laag rond een of andere kern afzet en iang-
zamernand een harde, cementachtige massa
vormt, die voortdurend grooter woirdt.
Siaat derhalve nooit waarschuwingen van
nierzwakte als rugpijn, urinekwalen, hoofd-
pijn, duize'iigheid, pijn in de gewrichten en
lendenen in den wind, maar bekamp het kwaad
onmidellijk door een geregelde en matige leef-
wijze, en met behuip van Foster's Rugpijn
Nieren Pillen. Dit geneesmiddel hdeft een
scheidende werking op steenvorming en menig-
maal l^wani het voor, dat de steen loskwam
v-erkruimde en in fijne, zandachtige deeltjes
werd afgevoerd.
Foster's Rugpijn Nieren Pillen zyn te Ter
Neuzen verkrijgbaar bij Wed. A. v. Overbeeke-
Leunis a f 1.75 per doos. 3g
CORRESPONDENCE.
Wegens plaatsgebrek moeten verschiilende
berichten blijven liggen tot het volgend
nummer. pe(1
(Nadruk verboden).
TER NEUZEN.
Huwelijks-aangiften. 1 Juli. Marinus Harte, oud
25 J., jm en Jozina Jacoba Judoca van der Molen
oud 24 j., jd. Adriaan Toller.aar, oud 21 j., im. en
Cornelia Janna Wolfert, oud 22 j.,jd. Pieter I'laddet,
oud 30 j., jm. en Janna de Ridder, oud 26 j., jd.
Huwelijks-voltrekkingen. 28 Juni. Adriaan Hak-
jS'jm- en Christina Adriana Ribbens,
oud 23 j., jd. Albertus Jan Toebes, oud 26 j., jm.
en reuntje Anna Antonia Ribbens, oud 22 j., jd.
Oeboorten. 26 Juni. Maria Janna, d. van Gerard
van de Vreede en van Neeltje de Krijger. t Juli.
Neeltje Jacoba, d. van Dirk van Aken en van Neeltje
Reijerse.
Overlijden. 28 Juni. Arie Jacobus Tazelaar, oud
18 j., z. van Johannes Pieter en van Anna Theodora
Ribbens. Jan van Strien, oud 17 j., z. van Jan en
van Cornelia Dobbelaar.
WEERBERICHT VAN 8 JULI.
Het weerbericht van het meteorologisch
instituut te De Bildt luidt als volgt:
Hoogste barometerstand 768.8 Scilly:
Laagste barometerstand 748,0 Seydisfjord.
Verwachting tot den avond van 9 Juli:
Aanvankelijk zwakke, veranderlijke wind,
gedeeltelijk bewolkt, later wellicht toene-
mende bewolking, waarschijnlijk nog droog
weer, iets warmer.
SCHEEPVAARTBEWEGING.
4 Juli.
Eng. s.s. Rosie, 326 M3., ledig, van Ips
wich voor Gent.
Belg. s.s. Pionier„ 14355 M3., gemengd.
van New-Orleans voor Gent.
Eng. s.s. Ouse, 2841 M3,. stukgoed, van
van Antwerpen voor Gent.
Eng. s.s. Elloughton, 2701 M3., steenko-
len, van Ter Neuzen naar Grangemouth.
Fransch s.s. Radium, 3552 M3., steenko-
len, van Gent naar Rouaan.
Eng. s.s. Deneside, 931 M3., steenkolen,'
van i er Neuzen naar Aberdeen.
Fransch s.s. Fernande, 3754 M3., kolen,
van Gent naar Nantes.
5 Juli.
Eng. s.s. Multistone, 838 M3,. aardappe-
len, van Cromasty voor Gent.
Eng. s.s. Heathler King, 1760 M3., kolen,
van Gent naar Ipswich.
Fransch s.s. Nicolas Norbert, 2998 M3.,
ledig, van Caen naar Gent.
Eng. s.s. Speedwell, 382 M3., ledig, van
Yarmouth naar Gent.
Eng. s.s. Wollaton, 1388 M3., kolen, van
Gent naar Goole.
Eng. s.s. Yarrix, 1215 M3., kolen, van
Gent naar Rochester.
Belg. s.s. Pr. Maria Jose, 619 M3.,t ledig,
van Ostende naar Gent.
6 Juii.
Zweedsoh s.s. Vikfred, 1058 M3„ ledig,
van Gent naar uiwerpen.
Eng. s.s. Ellinda, 340 M3., ledig, van
Ipswich voor Gent.
Eng. s.s. Calder, 2005 M3., ledig, van
Goole voor Gent.
Eng. s.s. Rosie, 326 M3., kolen, van Gent
naar Colchester.
Eng. s.s. Camm, 881 M3., kolen, van Gent
naar Scarbourgh.
Eng. s.s. Fox, 393 M3., ledig, van Shore-
ham voor Gent.
Eng. s.s. Ouse, 2841 M3., stukgoed, van
Gent naar Goole.
Eng. s.s. Iris, 1176 M3., stukgoed, van
Gent naar Londen.
Eng. s.s. Speedwell, 382 M3., kolen, van
Gent naar Lowestoft.
7 Juli.
Eng. s.s. Falcon, 1910 M3., stukgoed, van
Londen voor Gent.
Eng. s.s. Marqaiston II, 883 M3., ledig,
van Londen voor Gent.
Eng. s.s. Cardiff, 7981 M3., le iig, van
Rotterdam voor Gent.
Noorsch s.s. Lilian, 842 M3., lei ig, van
Queensbro voor Gent.
Eng. s.s. Ellenda, fosfaat, van Gent naar
Yarmouth.
Eng. s.s. Calder, 2005 M3„ stukgoed, van
Gent naar Duinkerken.
Eng. s.s. Multistone, ledig, van Gent naar
Newcastle.
Eng. s.s. Bortwick, 3182 M3„ stukgoed,
van Antwerpen voor Gent.
Van 4 tot en met 7 Juli werden langs de
Middensluis alhier 95 binnenvaartuigen op
en 113 afgeschut; langs de Westsluis 7 op
en 1 afgeschut.