Xngezonden Mededeelingeu* Hoogwatergetij te Ter Neuzen Een uur later sloeg een dergelijk opge- tuigd bootje, behoorende bij een hier lig- ger.d woonschip, tusschen Breukelen en Nieuwersluis eveneens om, maar dit liep z, der ongelukken af. DE DIENSTWEIGERAAR. Herman Groenendaal, de principieele dienstweigeraar, is uit het militair hospitaal te s Gravenliage onslagen. Daar hij eerlang r den Krijgsraad zal moeten terechtstaan is hij ter beschikking gesteld van den audi ta:! bij dien raad, en in bewaring gesteld. VERDRONKEN. "nder Maarssen is Zondagmorgen de tir merman Windhorst uit Utrecht in het AC wcdekanaal verdronken bij een poging zijn 9-jarig zoontje te redden, dat met zijn f: s te water was geraakt. Het jongetje werd door een visscher gered. AFGEGRAVEN VEEN IN BRAND GERAAKT. Vermoedelijk ten gevolge van kwaadwil- ligheid geraakte Zaterdagmiddag omstreeks 3 uur een groote strook uitgegraven veen, gc .gen voorbij de voormalige gemeente Os- dorp thans gemeente Amsterdam in brand De Amsterdamsche brandweer werd ge- waarschuwd. Eerst ging een der hoofd- brandmeesters poolshoogte nemen. Hij oor- doelde assistentie noodig, waarop van de hu fdwacht Nieuwe Achtergracht werd uit- gt ikt met den transportauto, waaraan als aaaiiangwagen een der beide kleine motor- spuitjes op twee wielen die aangekocht zijn v. r de buitengemeenten, gekoppeld was. ier uur achtereen heeft deze machine met twee slangen water gegeven. De blus- sching was moeilijk, want op sommige punten zat het vuur 1 Meter diep in den grond. MISDAAD OH ONGEVAL? Uit Muiden wordt aan de Tel. geschre- ven: 'A censdagavond omstreeks halfzeven kwam een wielrijder Muiden binnenstui- ven en vroeg ons naar de politie, want de vrouw van J. V. van de Papelaan, had de hand aan zichzelve geslagen en was reeds dood. Wij gaven hem den raad eerst naar den dokter en dan naar de politie te gaan. Hij deed evenwel het laatste en eerst een poosje later riep hij den genees- heer. Wij togen, een politieagent van Amster dam, die met verlot in Muiden was, en ondergeteekende, oogenblikkelijk op weg naar de aangeduide plaats en vonden daar een vrouw, badende in haar bloed en de daarbij 'staande jeremieerende J. V. Hi] verklaarde, dat hij hog juist zag, dat zijn vrouw het mes uit de halswond trok en het toen in de sloot wierp, toen hij uit den* stal kwam, welke echter vol- gens een der buren gesloten was Spoedig zagen wij, dat de vrouw nog leetde en vrij regelmatig ademde. V. nam toen de zakken, waarmede hij het lijk had bedekt, weg. Spoedig kwam dr. Ankersnut uit Mui den en legde een verband, terwijl hij V. opdroeg een ziekenauto van Amsterdam te laten komfen. De Amsterdamsche politie-agent verwit- tigde den burgemeester, die te Muider- berg woont, van het ongeval. Deze zorgde voor de auto en was zelt ook spoedig ter plaatse. Ondertusschen was de gewonde naar binnengedragen en daar uit haar bewust- teloosheid ontwaakt. Wat zij gezegd heeft, schijnt niet gunstig voor haar eclit- genoot te zijn. Vast staat, dat dit huwelijk niet zeer voorbeeldig was en de twee echtelieden reeds van den ochtend at, hooggaande ru- zie hadden. Naar het mes heeft men gedregd, doch niets gevonden. De vrouw is in 't Onze Lieve Vrouwegasthuis te Amsterdam op- genomen, waar men de wond niet Ievens- gevaarlijk achtte. r OK DE PR1NS MOEST TOL BETALEN. 't Was Vrijdagmiddag, schrijft „Voor- waarts". De aanstaande Japanscheheerscher zou aan Rotterdam een bezoek brengen. Een lange sliert auto's tufte uit Den Haag naar de Maasstad. Behalve de vele gaten en kuilen, die de Rijksstraatweg bezit, ont- moet de automobilist ook nog eenige ouder- wetsche tollen. En bij die tollen hooren tol- bazen. Dat zijn menschen, die zeer kapita- listische ideeen hebben. „Als je in een auto rijdt, kun je ook wel betalen", denken ze, en ieder moet offeren. De man doet dan netjes den tolboom voor je open en stopt met een gezicht van ,,al weer-vijftien-cen- ten" zijn pijpje. Zoo ook Vrjjdagmiddag de tolbaas bij Overschie. Hij had wel gehoord van hooge bezoekers, maar verder had hij er niet over gepiekerd, totdat tegen tweegn dien middag een lange sliert auto's komt aanzetten. Kalmpjes met de handen in den zak, wacht hij zijn kanten af. De voorste automobiel stopt en ook de anderen moeten dit voor- beeld volgen. Eenigszins zenuwachtig wordt aan den tolbaas meegedeeld, dat de „prins" in de auto zit met z'n Japanschen gast. „Dat kan wel" zegt de man van de tol. „Maar die moet ook betalen." Prins Hendrik bemoeit zich met het ge- val, doch er is geen sprake van, dat de hang- in-den-weg op zij gaat voor betaald is. „De Koninklijke stoet moet doorgelaten worden." „Dat staat nergens in mijn reglementen." „Maak de boomen toch open!" Eerst betalen", houdt de toleigenaar vol. En zoo goed is de Prins niet, of, wil hij nog in Rotterdam gaan varen, hij moet dok- ken. Toen de Prinselijke dubbeltjes in's mans vestzak waren gedeponeerd, slofte hij naar en boom, draaide dien open en verschafte aan de auto-ers de gelegenheid om de Melk- markt te bereiken, waar al dadelijk het be- trokken gezicht van den Prins opviel. Alle kans op „heilige schat" of „rijzende zon" is voor dezen tolbaas wel voor goed verkeken. Enfin, z'n centen had-ie binnen. DE TREINRAMP IN FRANKRIJK. Over het spoorwegongeluk, dat Zaterdag aan den express RijsselParijs is over- komen, en waarbij 25 dooden en 62 gewon- den zijn te betreuren, worden nog de vol- gende bijzonderheden gemeld: Het was 10 minuten over drie, toen de trein, die met een snelheid van 100 K.M. per uur reed, het station Beaucourt passeerde. Plotseling verminderde de trein zijn vaart. De machinist begreep niet waarom de trein stil hield en trachtte deze weer in beweging te brengen. Toen bemerkte hij, dat hij de vier laatste wagons had verloren. Deze waren namelijk gederailleerd. De achterste goederenwagon ontspoorde het eerst en was oorzaak van het derailleeren van de drie voorlaatste wagons, derde klasse rijtuigen, en met passagiers opgepropt, tot zelfs in de 1 gangen. De wagons liepen eerst een tijdjc naast de rails en vielen toen van de spoor- dijk af, waarbij zij elkander indrukten. Zij vormden een chaos, waaruit aan alle kan ten gewonden zich trachten los te werken. Van alle kanten daagde hulp op. De eerste hulp werd verleend door wandelaars, die zich juist nabij de plek des onheils bevon- den, daarna door een gedeelte der passa- giets, die teruggekeerd waren. De aanblik van het tooneel der ramp was ontzettend. Een onderzoek heeft aan het licht gebracht, dat er hier geen sprake is van sabotage, doch dat het ongeval te wijten is aan den slechten toestand, waarin zich de spoor- baan bevindt. Doordat de rails door de ontzettende hitte der laatste dagen waren uigezet, was de goederenwagon die bijna niet geladen was, ontspoord, hetgeen, zoo- als gezegd, het ontsporen der drie voorlaat ste wagons ten gevolge had. EEN SLEEPBOOT GEZONKEN. Het „Prager Tageblatt" verneemt uit Pressburg, dat in de nabijheid der stad een sleepboot met een lading tarwe gezonken en de bemanning, zes koppen sterk, ver dronken is. DE NOORDPOOL-EXPEDIT1E VAN KAPITE1N AMUNDSEN. Kapitein Roald Amundsen seinde aan de „Times" uit Nome (Alaska) dd. 18 Juni: Wij verlieten Nome op 8 Augustus van het vorige jaar en stuitten den volgenden dag op het dikke ijs in de Beringstraat, waardoor wij ons een weg moesten banen. De passage aan den anderen kant was dicht, zoodat we onzen weg langs de Libe- rische kust moesten nemen. Wij braken er ons doorheen en vorderden slechts bij tien fallen centimeters. Maar geholpen door een strerken stroom bereikten wij 27 Augustus kaap Serdze Kamen. Al onze krachten om verder te gaan waren nutteloos, er was niet door het zware ijs te komen. Al wat wij konden doen, was te gaan liggen in een kleine baai aan de zuidzijde van kaap Serdze Kamen. Dat was op 6 September. Toen we daar ankerden, kwamen we tot de ontdekking, dat onze schroef was gebro- ken door het ijs en wij moesten dus in de baai blijven. Het nieuwe ijs, dat zich op 28 September vormde, brak op 13 October weer en den volgenden dag werd de ,,Maua (het schip van Amundsen) landwaarts ge- dreven en hoog en droog op het strand ge- zet dooi den druk van het driftijs, bij een hevigen storm uit het Oosten. We raakten weer los den 9en Nbvember toen het ijs voor de tweede maal brak en de baai uitdreef. De grootste massa ijs kwam den volgenden dag afzetten en ging op 50 yards afstand ons voorbij. Het nieuwe ijs, dat zich vormde, was op nieuw gebroken op 12 November en den 13en werd het schip onder de kust opge- sloten en den volgenden dag, toen een he- vige storm opstak, verkeerden wij in een kritieken toestand. Het ijs vormde zicf. voor goed voor den winter den 27sten No vember. De winter was zacht. Wisting en Sverdrup verlieten het schip op den 31sten Januari 1921 om hun onder zoekingen op magnetisch gebied langs de Zuidkust te doen en keerden 10 April terug. Zij hadden een aantal getijmagnetische, me- teorologische en aerologische observaties gedaan en hadden ook goede ethnografische veranderingen aangelegd. Ik verliet de „Maud", die nog altijd voor Oostkaap ingevroren zat, op 27 Mei. Alles was wel aan boord. Wisting, Sverdrup en Ololain met een bemanning, uit inboorlingen bestaande, zullen, zoodra het ijs breekt, met de ,,Maud" naar Scatle vertrekken. Ik ga zelf binnen een week naar Scatle om zaken te regelen, daar wij voornemens zijn het vol- gende jaar een nieuwe poging te doen". Kapitein Roald Amundsen, die 14 Decem ber 1911 de Zuid-Pool ontdekte, heeft op- nieuw zijn aandacht gewijd aan de Noorde- lijke IJszee. In 1918 vertrok hij met de „Maud" in de hoop de ijsstrooming te be reiken, welke dwars over de Poolzee gaat, een poging, welke de „Jeanette" in Juni 1881 noodlottig is geworden. In October 1919 bleek het hem onmogelijk in de ijsstrooming te geraken en den 27sten Juli 1920 moest hij naar Nome terugkeeren. Hij vertrok opnieuw in Augustus, in de hoop, dat hij zich tot de kust van Alaska zou kunnen opwerken, teneinde daar in de strooming te kunnen komen, maar zet nu hierboven uitcer., hoe hij door het drijfijs en herhaalde stormen, tegen de Aziatische kust v/erd gedreven, totdat de winter in viel. Kapitein Amundsen kondigt thans zijn voornemen aan, om dezen zomer opnieuw zijn gedurfde reis te ondernerr.en, welke, In- dim ze slaagt, naar men verwacht, vijf jaren zal duren. BOSSCHEN OP DE MA AN? Van het Astronomische Genootschap te Manchester heeft prof. Pickering, van de sterrewacht op Jamaica een lezing gehou- den over waarnemingeni betreftende don- kere strepen op de maan. Op grond dezer waarneinirrgen meende de geleerde de mogelijkheid van planten- groei op het maanoppervlak te mogen aan- nemen. Volgens Pickering was de bewe- g'nj van dit plantenieven voldoende dui- delijk waar te nemen om te mogen hopen dat algemeener bestudeering ervan de aannemelijkheid zijner theorie zou beves- tigen. Ook acht hij niet uitgesloten, dat deze strepen van eenzelfde karakter zijn als de befaamde kanalen op Mars. EEN VOORDEELIGE „AUTOVAL". Op een landweg, ergens in Devonshire, aldus „de Auto", reed een automobilist. Hij had een mooien grooten wagen, die een aardig gangetje maken kon. Als recht- geaard automobilist, liet hij den wagen loopen, dat het een lust was. Eigenlijk veel harder dan oirbaar was, maar de weg was ecnzaam, droom verloren lagen hier en daar een paar gehu.chten, bijna geen ievende ziel bewoog zich over de wegen. Sneller en sneller reed onze man, maar eensklaps zette hij de remmen aan, want midden op den weg stond een boer met zijn armen in de lucht te zwaaien en beduidde den automobilist, dat hij stoppen moest Toen de wagen stilstona, kwam de boer, een oude grijze man, aangestrompeld. Wel? vroeg de automobilist norsch. Meneer, zei de boer, u rijdt veel te hard ert ze controleeren hier in de buurt. Ik ben geen yijand van automotu- listen, meneer, integendeel. Leven en la- ten leven, zeg lk. Kijkt u nu eens naar die boomen daar in de verte. Met deze woorden drukte de oude boer den automobilist een binocle in de handen en deze richtte it op het groepje boomen, dat de boer aanwees, en dat een paar hon- derd rtieter verder stond. En daar zag hij, verscholen tusschen de takken, de bckende blauwe uniform van een „bobbie", die daar blijkbaar een observatiepost had ingericht om te snel rijdende automobilisten er bij te lappen. Drommels, zei de automobilist, daar zat ik haastin. Dank je wel ..rive kerel.. Hij gat de binocle terug en drukte den ou- den ooer een geldstuk in de hand. Toen reed de auto verder, maar nu heel wat min der snel dan kor te voren De oude boer strompelde, na beleefd aan zijn pet te hebben getikt, naar den zij- kant van den weg en ging in het gras zit- ten. Een handvol shillings haalde hij uit zijn zak en hij ging zitten tellen. En tnom- pelde, zeer tevreden met zijn ontvangsten: Dat was toch maar een reuzen-idee van me, mijn vogelverschrikker een ouwe politieunirorm aan te trekken en hem daar in die takken vast te binden. Hij spitste zijn ooren. In de verte klonk het geluid van een zoemenden motor, een auto naderde. De brave landman posteerde zich weer midden op dm weg, eengoedge- zinde uitdrukking op zijn verweercl gelaat. En het spelietje begon weer van voren at aan. Eentoonig maar profijtelijk. EEN ROOVERSLAND. In den goeden ouden tijd, toen de Mands- joes over China regeerden, was de Jangste- rivier een groote handelsweg, welke boven- dien vrij veilig was. Ook daar vond men wel, evenals trouwens overal in China, roo- verbenden, maar ze werden in toom gehou- den door de provinciale troepen en de politie. Thans echter wordqo de beruchte berg- engten door allerlei gespuis, waaronder vele afgedankte militairen, £ls valstuk gebruikt om onwettig tolgelden te heffen, opium te smokkelen, reizigers uit te plunderen en soms te vermoorden. De wederwaardigheden van een klein ge- zelschap zendelingen is typeerend voor den ioestand in deze streek. Het gezelschap, be staande uit twee mannen, vier dames en twee kinderen, scheepte zich in te Szets- joean en werd onderweg drie keer door ge- wapende roovers aangehouden en beschoten. De eerste maal kwamen zij er goed af, want be piraten ontzagen vreemdelingen. Den tweeden keer werd de geheele boot door- zocht, maar het eigendom der zendelingen bleef gespaard. Een koopman werd echter met zijn goederen aan land gehaald; men heeft nooit meer iets van hem gehoord. De derde ontmoeting begon met een schot ter waarschuwing, waarop de kapitein geen acht gaf. Toen volgde een fusillade, die den kapitein tot andere gedachten bracht. Terwijl de boot den oever naderde, werd alles aan boord met steenen bekogeld. Toen kwamen de roovers, met messen gewapend, opzetten, alle bagage werd opengesneden, maar de roovers konden hun buit niet mee- nemen, daar er een Engelsche kanonneerbooi opdaagde, die in antwoord op de noodsig- nalen de wegtrekkende bende beschoot. Het gezelschap zendelingen besloot daarop een militair eskorte af te wachten om de reis voort te zetten. De brutaliteit van de roovers gaat zoo- ver, dat zij onlangs van den wal af een hevig geweervuur openden op den regeerings- kruiser ,,Liu Sjing". De aanvoerder van deze bende is een oud-marine-officier. Hij heft een geregelden maandelijkschen tol van alle visschers. Uit het noorden van Kiangsu komen even eens rooververhalen. De steden zijn daar vol plattelandsbewoners, die een toevlucht zoeken. De expedities, die worden uitge- zonden, baton weinig, want als de benden van een punt verdreven zijn, dagen zij op een ander weer op. Nietteinin wordt er ge- ducht gestraft. Onlangs stuurde de aan voerder van zulk een expeditie een wagen vol afgehakte roovershoofden naar huis. De roovers durven geen goedgewapende dorpen aanvallen en nemen daaroin hun toe vlucht tot list. Onlangs wilden zij een paar leden van cen riike familie ontvoeren, maar. deze waren te veel op hun hoede. Op zeke- ren dag arriveerde op het begraafterrein van deze familie een lijkstoet met een groote doodkist. De bewaker had geen instructies en verwees de zaak naar de eigenaars van het graf. Deze kwamen uit nieuwsgierig- heid kijken en eischten opening van de ki om te zien wie de doode was. Toen het dek- sel werd opgetild, zagen zij drie hoofden van springlevende roovers en drie geweer- loopen. Tegenstand was nutteloos. In Noord Kjangsu heeft zich een buiten- gewoon bloedige geschiedenis afgespeeld. In zeker dorp hadden de roovers 80 gijze- laars bijeengebracht, toen er plotseling troe pen verschenen, die het dorp omsingelden. De roovers zagen zich door hun gevangenen in de vlucht belemmerd en maakten hen af. De lijken vond men overal langs den weg. HOE MEN IN AMER1KA PROPAGANDA MAAKT VOOR BOSCHAANPLANT. De hnutriikdom in Noord-Amerika wordt lang niet als onuitputtelijk beschouwd; in vele streken is men zelfs voor gebrek aan hout in de naaste toekomst beducht. .Van- daar dat krachtige propaganda voor bosch- kultuur en boschbescherming zoowel van rgeeringswege als van particuliere zijde wordt gevoerd. Een aardig voorbeeld van deze propa ganda is de college-waggon, uitgerust door de Canadian Forestry Association, die de meest afgelegen plaatsen in prairien zal be- zoeken om daar de bewoners tot bosch-aan- plant op te wekken. De waggon is als collegezaal ingericht met naar achteren oploopende banken, plaats biedende aan 120 toehoorders, en is van een eigen electrische installatie voor- zien met bio scoop. De komst van den waggon wordt in de verschillende plaatsen door grootscheepsche reclame en medewerking van alle publieke organisaties voorbereid. In elke plaats worden dan ock middag- en avondcolleges in den waggon gegeven, waarbij films worden vertoond betrefiem boschaanplant, boschcultuur en boschbe scherming. Plaatselijke toestanden worden besproken en adviezen verstrekt. De kale prairien schijnen uitstekend voor boschbouw geschikt te zijn: zestig millioen boomen, door menschenhand gezaaiu", groeien reeds op de eertijds woeste gronden. FANTASTISCHE OPLICHTERIJ. Een geval van l'antastische oplichterij wordt uit Cherbourg gemeld. Daar is dezer dagen een man in hechtenis genomen, die zich Luys de Norfalk noemde en eigenlijk door iedereen voor een marine-officier ge- houden werd. Hoewel Norfalk veel relaties had in marinekringen zou niemand eigenlijk kunnen zeggen wie hij was. Hij vertoonde zich te Cherbourg veel in de groote koffie- huizen in gezelschap van een dame, de hij voor zijn vrouw liet doorgaan en die de volksmond ,,de vrouw met den hond" noem de, omdat zij altijd een prachtigen Duitschen herdershond bij zich had. Alles wat men van de Norfalk wist is, dat hij van de marine voor 60.000 frank een motorvaartuig, een soort jacht, gekocht had en dat hij, zoodra hij het schip in zijn bezit had, zich aan den volke vertoonde in de uniform van zee-offi- cies, de borst vol ridderorden. Hij gaf voor, dat hij door de regeering belast was met een zending naar de kust van Argentinie en deze mededeeling schijnt voldoende geweest 1e zijn om hem den toegang tot de goede kringen te Cherbourg te openen. Als pseudo- marineman zag hij kans zijn pas gekochte motorjacht op de marinewerf te Cherbourg op Staatskosten te laten opknappen. Zoo dra het vaartuig opgeknapt en wel te Cher bourg aan de kade lag begon Luys de Nor falk bestellingen te doen: benzine voor den motor, vet en alle scheepsbenoodigdheden. Bovendien liet hij zich door een inwoner van Cherbourg 30.000 frank leenen, waarschijn- lijk omdat hij de koopson van zijn jacht nog niet had afbetaald. De Norfalk, blijkbaar er op gesteld zijn komedie-vertooning tot in de puntjes te verzorgen, had het personeel, dat hij aan boord had, geheel in marine-uniform gestoken. Van officier af waren alle rangen naar beneden toe vertegenwoordigd. De on- betaalde leveranciers zijn de Norfalk's on- geluk geweest. Toen ze maar geen geld te zien kregen, hebben ze de justitie in den arm gnomen en nu is het jacht in beslag genomen. Er wordt ook gezegd, dat het jacht een gecamoufleerde opium-kit was, met heel veel klanten. ONGELUK MET DOODELIJKEN AF- LOOP IN DE HAVEN VAN ANTWERPEN. Een vreeselijk ongeluk heeft de vorige week plaats gehad aan de Fransche basis in het Amerikadok te Antwerpen. Voor den wijn, die daar aankomt voor het Fransche Ieger in het bezette gebied a.d. Rijn, zijn daar groote kelders gemaakt waarin hou- ten kuipen staan, die 3000 liter inhouden. De wijn wordt uit deze vergaarbakken in kleinere vaten gepompt voor de verzen- ding. Als een der groote kuipen ledig is, moet ze van zaksel gereinigd worden, voor er andere wijn ingebracht wordt, doch voor de reiniging moeten de kuipen eerst een dag en een nacht open staan, om ge- lucht te worden. Toen twee werklieden voor de reini ging in een kuip neerdaalden, werden ze door verstikkende lucht bevangen en ver loren het bewustzijn. Een derde werkman snelde zijn kamera- den te hulp, maar hetzelfde lot overkwam hemook hij vief bewusteloos naast zijn makkers. Alle middelen werden aange- wend om de mannen uit de kuip met de verstikkende lucht te redden en een Fran sche soldaat bracht er twee boven en een werkman den derde. Op de slachtofters werd dadelijk de kunstmatige adem haling toegepast, doch niets hielp. De mannen, resp. 54, 51 en 50 jaar ou.d, bleken reeds te zijn overleden. De dood was veroorzaakt door het in- ademen van koolzuur. Er s een onderzoek ingesteld. EEN TAAl HART. Dezer dagen werd een vuilnisman op- genornen in een Engelsch zuikenhuis. Een operatie bleek noodzakelijk. De operatie werd uitgevoerd, nadat] het hart van den patient bij onderzoek normaal was bevon- d:n en du.urde slechts een halve minuut. Toen de chirurg den patient omdraaide, qm hem weer op den rug te leggen, hield de man op met ademen, zijn hart aaar- entegen bleet kloppen. Er werd 7Vs uur achtereen kunstmatige ademhaling toege past, tot het hart ook bleet sjtilstaan en de dood moest worden gecoristamerd. De sectie wees uit, dat de oorzaox van den dood was een gezwel in de hersms, dat met het stilstaan van de ademhaling niets te maken heeft gehad. De deskundigen hebben uitgemaakt, dat het volstrekt niet zelden voorkomt, dat de ademhaling van een geopereerden patient even ophoudt, terwijj het hart doorklopt, maar dat de ademhaling geheel ophoudt, en het hart nog 1% uur blijft kloppen is.... record, zooals de sportmenschen dat noemen. HET VLIEGVERKEER WORDT POPULA1R. Wie dagelijks op de vliegvelden van Schiphol en Waalhaven aanwezig is, van waar de vliegtuigen naar Londen, Bremen en Hamburg, Brussel en Parijs vertrekken, beseft hoe geleidelijk het vliegtuig als ver- keersmiddel het veld veroverd heeft. Aldus schrijft men aan het „Hbl." Onlangs ging een nurse met twee kinder- tjes van 3 en 4 jaar naar Parijs om ma te bezoeken, die er onverhoopt langer had Altijd in huis. De ontsmettende, verzachtende en heelende eigenschappen van Foster's Zalf maken deze onmisbaar voor huiduitslag, kloven, huidvlek- ken, eczema, psoriasis, en de verschillende vor- men van aambeien. Spoedige aanwending 'orengt weldra baat. Houdt Foster's Zalf al tijd in huis; prijs 1.75 per doos, alom ver- krijgbaar. 9 moeten blijven en nu naar haar kinderen verlangde. De kleine kleutertjes stapten in het vliegtuig, zooals ze anders in een auto zouden stappen. De een had een wollen schaapje op wielen en de ander had een spoortreintje en in het lange gangpad van de Goliath, 2000 meter hoog, hebben de kleintjes met schaapje en trein lustig ge- speeld, hebben ze heen en weer gerend en het zelfs den bestuurder een beetje lastig gemaakt. En toen zij terug moesten, hebben ze gewacht tot er weer een Goliath ging, om dat de kinderen in de andere vliegtuigen geen ruimte genoeg hjadden om onderweg te spelen. Een dezer dagen kwam op Schiphol een bejaard echtpaar om naar Parijs te vliegen. Zij telden te zamen meer dan 1 f2 eeuw. Het wras om zoo te zien een rustig deftig Hoilandsch echtpaar, degelijk gekleed, af- gemeten in hun bewegingen. Zij vroegen niet, zooals men nog een paar maanden geleden altijd hoorde, of het gauw ging, of het koud was, of je duizelig werd, of je geen kans had om naar beneden te komen vallen. Neen, voor hen was het lucht ver- keer het nieuwe middel van verkeer, zoo als het vroeger de auto was geweest en toen na een kwartiertje vliegen het toestel terug moest keeren ten einde een klein mankement te herstellen, werd de bejaarde heer een beetje ongeduldig en vroeg kort aange- bonden, wanneer hij nu eindelijk eens naar Parijs kon vertrekken. Langzaam maar zeker schijnt het besef, dat vliegen geen halsbrekende onderneming is, veld te winnen. Er zijn menschen, die men elke week van een bepaalde lijn gebruik ziet maken, men schen, die er niet over zouden denken om op den rand van een balcon te gaan zitten of door drukke straten te gaan fietsen en die bleek om hun neus zouden worden als hun chauffeur er eens een gangetje van eer. 60 K.M. in ging zetten. Maar tegen vlie gen, duizend meter hoog en met een snel heid van 130 K.M. per uur, zien ze niet op. Het is deze verandering van mentaliteit van het publiek die zeer merkwaardig is en een teeken van onzen tijd. SCHEEPVAARTCEWEGING. 27 Juni. Eng. (S.s. Eguity, 2635 M3., stukgoed, van Gcole voor Gent. Zweedsch s.s. Axtred, 1014 M3., hout, van Frederiksham voor Gent. Eng. s.s. Artificer, 1091 M3., aardap- pels, van Cromarty voor Gent. Eng. s.s. James Tennant, 574 M3., le dig, van Newcastle voor Gent. Eng. s.s. Lowland Firth, 992 M3., ledig, van Dundee voor Ter Neuzen. Eng. s.s. Emlynton, 1982 M3., ledig, van Bordeaux voor Gent. Noorseh s.s. Inga I, 3349 M3., ledig, van Fleetwood voor Gent. Eng. s.s. Ellinda, 340 M3., kolen, van Gent naar Yarmouth. Noorseh s.s. Figaro, 6216 M3., ledig, van Grangemouth voor Ter Neuzen. Belg. s.s. Raymond, 553 M3., ledig, van Ostende voor Gent. Eng. s.s. Mary Aiston II, 883 M3., ko len, van Gent naar Scarborough. 28 Juni. Belg. s.s. Emmanuel, 598 M3., ledig, van Ostende voor Gent. t Eng. s.s. Ravenscraig, 933 M3., ledig, van Newcastle voor Gent. Eng. s.s. Speedwell, 382 M3., kolenj van Gent naar Lowestoft. Fransch s.s. St. Marc, 6365 M3., ledig, van Nantes voor Gent. Eng. s.s. Cambula, 1403 M3., ledig, van Ipswich voor Gent. Eng. s.s. Artificer, 1091 M3., ledig, van Gent naar Antwerpen. Eng.. s.s. Triton, 650 M3., ledig, van Aberdeen voor Gent. Eng. s.s. Luffworth, 790 M3., kolenk van Gent naar Ipswich. Eng. s.s. Scarv, 447 M3., kolen, van Gent naar Ipswich. Deensch s.s. Kronprins Frederik, 4724 M3., erts, van Pomaron voor Gent. Eng. s.s. Skipton Castle, 10820 M3., le dig, van Gent naar Galveston. Eng. s.s. Bullfinch, 697 M3., stukgoed, van Londen voor Gent. Fransch s.s. Angouleine, 6880 M3., le dig, van St. Nazaire voor Gent. Fransch s.s. Le Scorft, 1883 M3., kolen, van Gent naar Lorient. Finsch s.s. Fennia, 3545 M3., kolen, van Gent naar Abo. Fransch s.s. Depute Paul Proust, 5695 M3., kolen, van Gent naar Marseille. Eng. s.s. Lowland Firth, 992 M3., ko len, van Ter Neuz.en naar AIIox. Eng. s.s. Maymaid, 10866 M3., ledig, van Bordeaux voor Gent. Fransch s.s. Astree, 3025 M3., kolen, van Gent naar La Rocheile. Fransch s.s. Perou, 2261 M3., kolen, van Gent naar Rouan. Van 27 tot 28 Juni zijn langs de Midden- sluis alhier 48 binnenvaartuigen op- en 43 atgeschut; langs de Westsluis 4 op- en 2 atgeschut. ZONNETIJD. D A G E N. Voorm. Nam. Donderdag 30 Juni. 8.37 9.11 Vrijdag 1 Juli 9.45 10.18 Zaterdag 2 10.50 11.19 Zondag 3 n 11.46 Maandag 4 0.13 1237 Dinsiiag 5 1.00 1.24 Woensdag 6 1.47 2 12 0 0 0

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1921 | | pagina 3