Xngezonden Mededeelingeu*
Hoogwatergetij te Ter Neuzen
Een uur later sloeg een dergelijk opge-
tuigd bootje, behoorende bij een hier lig-
ger.d woonschip, tusschen Breukelen en
Nieuwersluis eveneens om, maar dit liep
z, der ongelukken af.
DE DIENSTWEIGERAAR.
Herman Groenendaal, de principieele
dienstweigeraar, is uit het militair hospitaal
te s Gravenliage onslagen. Daar hij eerlang
r den Krijgsraad zal moeten terechtstaan
is hij ter beschikking gesteld van den audi
ta:! bij dien raad, en in bewaring gesteld.
VERDRONKEN.
"nder Maarssen is Zondagmorgen de
tir merman Windhorst uit Utrecht in het
AC wcdekanaal verdronken bij een poging
zijn 9-jarig zoontje te redden, dat met zijn
f: s te water was geraakt. Het jongetje
werd door een visscher gered.
AFGEGRAVEN VEEN IN BRAND
GERAAKT.
Vermoedelijk ten gevolge van kwaadwil-
ligheid geraakte Zaterdagmiddag omstreeks
3 uur een groote strook uitgegraven veen,
gc .gen voorbij de voormalige gemeente Os-
dorp thans gemeente Amsterdam in brand
De Amsterdamsche brandweer werd ge-
waarschuwd. Eerst ging een der hoofd-
brandmeesters poolshoogte nemen. Hij oor-
doelde assistentie noodig, waarop van de
hu fdwacht Nieuwe Achtergracht werd uit-
gt ikt met den transportauto, waaraan als
aaaiiangwagen een der beide kleine motor-
spuitjes op twee wielen die aangekocht zijn
v. r de buitengemeenten, gekoppeld was.
ier uur achtereen heeft deze machine
met twee slangen water gegeven. De blus-
sching was moeilijk, want op sommige
punten zat het vuur 1 Meter diep in den
grond.
MISDAAD OH ONGEVAL?
Uit Muiden wordt aan de Tel. geschre-
ven:
'A censdagavond omstreeks halfzeven
kwam een wielrijder Muiden binnenstui-
ven en vroeg ons naar de politie, want
de vrouw van J. V. van de Papelaan, had
de hand aan zichzelve geslagen en was
reeds dood.
Wij gaven hem den raad eerst naar
den dokter en dan naar de politie te
gaan. Hij deed evenwel het laatste en
eerst een poosje later riep hij den genees-
heer.
Wij togen, een politieagent van Amster
dam, die met verlot in Muiden was, en
ondergeteekende, oogenblikkelijk op weg
naar de aangeduide plaats en vonden daar
een vrouw, badende in haar bloed en de
daarbij 'staande jeremieerende J. V.
Hi] verklaarde, dat hij hog juist zag,
dat zijn vrouw het mes uit de halswond
trok en het toen in de sloot wierp, toen
hij uit den* stal kwam, welke echter vol-
gens een der buren gesloten was
Spoedig zagen wij, dat de vrouw nog
leetde en vrij regelmatig ademde. V. nam
toen de zakken, waarmede hij het lijk
had bedekt, weg.
Spoedig kwam dr. Ankersnut uit Mui
den en legde een verband, terwijl hij V.
opdroeg een ziekenauto van Amsterdam
te laten komfen.
De Amsterdamsche politie-agent verwit-
tigde den burgemeester, die te Muider-
berg woont, van het ongeval. Deze zorgde
voor de auto en was zelt ook spoedig ter
plaatse.
Ondertusschen was de gewonde naar
binnengedragen en daar uit haar bewust-
teloosheid ontwaakt. Wat zij gezegd
heeft, schijnt niet gunstig voor haar eclit-
genoot te zijn.
Vast staat, dat dit huwelijk niet zeer
voorbeeldig was en de twee echtelieden
reeds van den ochtend at, hooggaande ru-
zie hadden.
Naar het mes heeft men gedregd, doch
niets gevonden. De vrouw is in 't Onze
Lieve Vrouwegasthuis te Amsterdam op-
genomen, waar men de wond niet Ievens-
gevaarlijk achtte.
r OK DE PR1NS MOEST TOL BETALEN.
't Was Vrijdagmiddag, schrijft „Voor-
waarts". De aanstaande Japanscheheerscher
zou aan Rotterdam een bezoek brengen.
Een lange sliert auto's tufte uit Den Haag
naar de Maasstad. Behalve de vele gaten
en kuilen, die de Rijksstraatweg bezit, ont-
moet de automobilist ook nog eenige ouder-
wetsche tollen. En bij die tollen hooren tol-
bazen. Dat zijn menschen, die zeer kapita-
listische ideeen hebben. „Als je in een auto
rijdt, kun je ook wel betalen", denken ze,
en ieder moet offeren. De man doet dan
netjes den tolboom voor je open en stopt
met een gezicht van ,,al weer-vijftien-cen-
ten" zijn pijpje.
Zoo ook Vrjjdagmiddag de tolbaas bij
Overschie. Hij had wel gehoord van hooge
bezoekers, maar verder had hij er niet over
gepiekerd, totdat tegen tweegn dien middag
een lange sliert auto's komt aanzetten.
Kalmpjes met de handen in den zak, wacht
hij zijn kanten af. De voorste automobiel
stopt en ook de anderen moeten dit voor-
beeld volgen.
Eenigszins zenuwachtig wordt aan den
tolbaas meegedeeld, dat de „prins" in de
auto zit met z'n Japanschen gast. „Dat
kan wel" zegt de man van de tol. „Maar die
moet ook betalen."
Prins Hendrik bemoeit zich met het ge-
val, doch er is geen sprake van, dat de hang-
in-den-weg op zij gaat voor betaald is.
„De Koninklijke stoet moet doorgelaten
worden."
„Dat staat nergens in mijn reglementen."
„Maak de boomen toch open!"
Eerst betalen", houdt de toleigenaar vol.
En zoo goed is de Prins niet, of, wil hij
nog in Rotterdam gaan varen, hij moet dok-
ken.
Toen de Prinselijke dubbeltjes in's mans
vestzak waren gedeponeerd, slofte hij naar
en boom, draaide dien open en verschafte
aan de auto-ers de gelegenheid om de Melk-
markt te bereiken, waar al dadelijk het be-
trokken gezicht van den Prins opviel.
Alle kans op „heilige schat" of „rijzende
zon" is voor dezen tolbaas wel voor goed
verkeken.
Enfin, z'n centen had-ie binnen.
DE TREINRAMP IN FRANKRIJK.
Over het spoorwegongeluk, dat Zaterdag
aan den express RijsselParijs is over-
komen, en waarbij 25 dooden en 62 gewon-
den zijn te betreuren, worden nog de vol-
gende bijzonderheden gemeld:
Het was 10 minuten over drie, toen de
trein, die met een snelheid van 100 K.M. per
uur reed, het station Beaucourt passeerde.
Plotseling verminderde de trein zijn vaart.
De machinist begreep niet waarom de trein
stil hield en trachtte deze weer in beweging
te brengen. Toen bemerkte hij, dat hij de
vier laatste wagons had verloren. Deze
waren namelijk gederailleerd. De achterste
goederenwagon ontspoorde het eerst en was
oorzaak van het derailleeren van de drie
voorlaatste wagons, derde klasse rijtuigen,
en met passagiers opgepropt, tot zelfs in de
1 gangen. De wagons liepen eerst een tijdjc
naast de rails en vielen toen van de spoor-
dijk af, waarbij zij elkander indrukten. Zij
vormden een chaos, waaruit aan alle kan
ten gewonden zich trachten los te werken.
Van alle kanten daagde hulp op. De eerste
hulp werd verleend door wandelaars, die
zich juist nabij de plek des onheils bevon-
den, daarna door een gedeelte der passa-
giets, die teruggekeerd waren. De aanblik
van het tooneel der ramp was ontzettend.
Een onderzoek heeft aan het licht gebracht,
dat er hier geen sprake is van sabotage,
doch dat het ongeval te wijten is aan den
slechten toestand, waarin zich de spoor-
baan bevindt. Doordat de rails door de
ontzettende hitte der laatste dagen waren
uigezet, was de goederenwagon die bijna
niet geladen was, ontspoord, hetgeen, zoo-
als gezegd, het ontsporen der drie voorlaat
ste wagons ten gevolge had.
EEN SLEEPBOOT GEZONKEN.
Het „Prager Tageblatt" verneemt uit
Pressburg, dat in de nabijheid der stad een
sleepboot met een lading tarwe gezonken
en de bemanning, zes koppen sterk, ver
dronken is.
DE NOORDPOOL-EXPEDIT1E VAN
KAPITE1N AMUNDSEN.
Kapitein Roald Amundsen seinde aan de
„Times" uit Nome (Alaska) dd. 18 Juni:
Wij verlieten Nome op 8 Augustus van
het vorige jaar en stuitten den volgenden
dag op het dikke ijs in de Beringstraat,
waardoor wij ons een weg moesten banen.
De passage aan den anderen kant was
dicht, zoodat we onzen weg langs de Libe-
rische kust moesten nemen. Wij braken er
ons doorheen en vorderden slechts bij tien
fallen centimeters.
Maar geholpen door een strerken stroom
bereikten wij 27 Augustus kaap Serdze
Kamen. Al onze krachten om verder te
gaan waren nutteloos, er was niet door
het zware ijs te komen. Al wat wij konden
doen, was te gaan liggen in een kleine baai
aan de zuidzijde van kaap Serdze Kamen.
Dat was op 6 September.
Toen we daar ankerden, kwamen we tot
de ontdekking, dat onze schroef was gebro-
ken door het ijs en wij moesten dus in de
baai blijven. Het nieuwe ijs, dat zich op 28
September vormde, brak op 13 October
weer en den volgenden dag werd de ,,Maua
(het schip van Amundsen) landwaarts ge-
dreven en hoog en droog op het strand ge-
zet dooi den druk van het driftijs, bij een
hevigen storm uit het Oosten.
We raakten weer los den 9en Nbvember
toen het ijs voor de tweede maal brak en
de baai uitdreef. De grootste massa ijs
kwam den volgenden dag afzetten en ging
op 50 yards afstand ons voorbij.
Het nieuwe ijs, dat zich vormde, was op
nieuw gebroken op 12 November en den
13en werd het schip onder de kust opge-
sloten en den volgenden dag, toen een he-
vige storm opstak, verkeerden wij in een
kritieken toestand. Het ijs vormde zicf.
voor goed voor den winter den 27sten No
vember. De winter was zacht.
Wisting en Sverdrup verlieten het schip
op den 31sten Januari 1921 om hun onder
zoekingen op magnetisch gebied langs de
Zuidkust te doen en keerden 10 April terug.
Zij hadden een aantal getijmagnetische, me-
teorologische en aerologische observaties
gedaan en hadden ook goede ethnografische
veranderingen aangelegd.
Ik verliet de „Maud", die nog altijd voor
Oostkaap ingevroren zat, op 27 Mei. Alles
was wel aan boord. Wisting, Sverdrup en
Ololain met een bemanning, uit inboorlingen
bestaande, zullen, zoodra het ijs breekt, met
de ,,Maud" naar Scatle vertrekken. Ik ga
zelf binnen een week naar Scatle om zaken
te regelen, daar wij voornemens zijn het vol-
gende jaar een nieuwe poging te doen".
Kapitein Roald Amundsen, die 14 Decem
ber 1911 de Zuid-Pool ontdekte, heeft op-
nieuw zijn aandacht gewijd aan de Noorde-
lijke IJszee. In 1918 vertrok hij met de
„Maud" in de hoop de ijsstrooming te be
reiken, welke dwars over de Poolzee gaat,
een poging, welke de „Jeanette" in Juni 1881
noodlottig is geworden. In October 1919
bleek het hem onmogelijk in de ijsstrooming
te geraken en den 27sten Juli 1920 moest hij
naar Nome terugkeeren.
Hij vertrok opnieuw in Augustus, in de
hoop, dat hij zich tot de kust van Alaska
zou kunnen opwerken, teneinde daar in de
strooming te kunnen komen, maar zet nu
hierboven uitcer., hoe hij door het drijfijs en
herhaalde stormen, tegen de Aziatische kust
v/erd gedreven, totdat de winter in viel.
Kapitein Amundsen kondigt thans zijn
voornemen aan, om dezen zomer opnieuw
zijn gedurfde reis te ondernerr.en, welke, In-
dim ze slaagt, naar men verwacht, vijf jaren
zal duren.
BOSSCHEN OP DE MA AN?
Van het Astronomische Genootschap te
Manchester heeft prof. Pickering, van de
sterrewacht op Jamaica een lezing gehou-
den over waarnemingeni betreftende don-
kere strepen op de maan.
Op grond dezer waarneinirrgen meende
de geleerde de mogelijkheid van planten-
groei op het maanoppervlak te mogen aan-
nemen. Volgens Pickering was de bewe-
g'nj van dit plantenieven voldoende dui-
delijk waar te nemen om te mogen hopen
dat algemeener bestudeering ervan de
aannemelijkheid zijner theorie zou beves-
tigen. Ook acht hij niet uitgesloten, dat
deze strepen van eenzelfde karakter zijn
als de befaamde kanalen op Mars.
EEN VOORDEELIGE „AUTOVAL".
Op een landweg, ergens in Devonshire,
aldus „de Auto", reed een automobilist.
Hij had een mooien grooten wagen, die
een aardig gangetje maken kon. Als recht-
geaard automobilist, liet hij den wagen
loopen, dat het een lust was. Eigenlijk
veel harder dan oirbaar was, maar de
weg was ecnzaam, droom verloren lagen
hier en daar een paar gehu.chten, bijna
geen ievende ziel bewoog zich over de
wegen. Sneller en sneller reed onze man,
maar eensklaps zette hij de remmen aan,
want midden op den weg stond een boer
met zijn armen in de lucht te zwaaien en
beduidde den automobilist, dat hij stoppen
moest
Toen de wagen stilstona, kwam de boer,
een oude grijze man, aangestrompeld.
Wel? vroeg de automobilist norsch.
Meneer, zei de boer, u rijdt veel
te hard ert ze controleeren hier in de
buurt. Ik ben geen yijand van automotu-
listen, meneer, integendeel. Leven en la-
ten leven, zeg lk. Kijkt u nu eens naar die
boomen daar in de verte.
Met deze woorden drukte de oude boer
den automobilist een binocle in de handen
en deze richtte it op het groepje boomen,
dat de boer aanwees, en dat een paar hon-
derd rtieter verder stond. En daar zag hij,
verscholen tusschen de takken, de bckende
blauwe uniform van een „bobbie", die daar
blijkbaar een observatiepost had ingericht
om te snel rijdende automobilisten er bij te
lappen.
Drommels, zei de automobilist, daar
zat ik haastin. Dank je wel ..rive kerel..
Hij gat de binocle terug en drukte den ou-
den ooer een geldstuk in de hand. Toen
reed de auto verder, maar nu heel wat min
der snel dan kor te voren
De oude boer strompelde, na beleefd
aan zijn pet te hebben getikt, naar den zij-
kant van den weg en ging in het gras zit-
ten. Een handvol shillings haalde hij uit
zijn zak en hij ging zitten tellen. En tnom-
pelde, zeer tevreden met zijn ontvangsten:
Dat was toch maar een reuzen-idee
van me, mijn vogelverschrikker een ouwe
politieunirorm aan te trekken en hem daar
in die takken vast te binden.
Hij spitste zijn ooren. In de verte klonk
het geluid van een zoemenden motor, een
auto naderde. De brave landman posteerde
zich weer midden op dm weg, eengoedge-
zinde uitdrukking op zijn verweercl gelaat.
En het spelietje begon weer van voren at
aan. Eentoonig maar profijtelijk.
EEN ROOVERSLAND.
In den goeden ouden tijd, toen de Mands-
joes over China regeerden, was de Jangste-
rivier een groote handelsweg, welke boven-
dien vrij veilig was. Ook daar vond men
wel, evenals trouwens overal in China, roo-
verbenden, maar ze werden in toom gehou-
den door de provinciale troepen en de
politie.
Thans echter wordqo de beruchte berg-
engten door allerlei gespuis, waaronder vele
afgedankte militairen, £ls valstuk gebruikt
om onwettig tolgelden te heffen, opium te
smokkelen, reizigers uit te plunderen en
soms te vermoorden.
De wederwaardigheden van een klein ge-
zelschap zendelingen is typeerend voor den
ioestand in deze streek. Het gezelschap, be
staande uit twee mannen, vier dames en
twee kinderen, scheepte zich in te Szets-
joean en werd onderweg drie keer door ge-
wapende roovers aangehouden en beschoten.
De eerste maal kwamen zij er goed af, want
be piraten ontzagen vreemdelingen. Den
tweeden keer werd de geheele boot door-
zocht, maar het eigendom der zendelingen
bleef gespaard. Een koopman werd echter
met zijn goederen aan land gehaald; men
heeft nooit meer iets van hem gehoord. De
derde ontmoeting begon met een schot ter
waarschuwing, waarop de kapitein geen
acht gaf. Toen volgde een fusillade, die den
kapitein tot andere gedachten bracht.
Terwijl de boot den oever naderde, werd
alles aan boord met steenen bekogeld. Toen
kwamen de roovers, met messen gewapend,
opzetten, alle bagage werd opengesneden,
maar de roovers konden hun buit niet mee-
nemen, daar er een Engelsche kanonneerbooi
opdaagde, die in antwoord op de noodsig-
nalen de wegtrekkende bende beschoot. Het
gezelschap zendelingen besloot daarop een
militair eskorte af te wachten om de reis
voort te zetten.
De brutaliteit van de roovers gaat zoo-
ver, dat zij onlangs van den wal af een hevig
geweervuur openden op den regeerings-
kruiser ,,Liu Sjing". De aanvoerder van
deze bende is een oud-marine-officier. Hij
heft een geregelden maandelijkschen tol van
alle visschers.
Uit het noorden van Kiangsu komen even
eens rooververhalen. De steden zijn daar
vol plattelandsbewoners, die een toevlucht
zoeken. De expedities, die worden uitge-
zonden, baton weinig, want als de benden
van een punt verdreven zijn, dagen zij op
een ander weer op. Nietteinin wordt er ge-
ducht gestraft. Onlangs stuurde de aan
voerder van zulk een expeditie een wagen
vol afgehakte roovershoofden naar huis.
De roovers durven geen goedgewapende
dorpen aanvallen en nemen daaroin hun toe
vlucht tot list. Onlangs wilden zij een paar
leden van cen riike familie ontvoeren, maar.
deze waren te veel op hun hoede. Op zeke-
ren dag arriveerde op het begraafterrein
van deze familie een lijkstoet met een groote
doodkist. De bewaker had geen instructies
en verwees de zaak naar de eigenaars van
het graf. Deze kwamen uit nieuwsgierig-
heid kijken en eischten opening van de ki
om te zien wie de doode was. Toen het dek-
sel werd opgetild, zagen zij drie hoofden
van springlevende roovers en drie geweer-
loopen. Tegenstand was nutteloos.
In Noord Kjangsu heeft zich een buiten-
gewoon bloedige geschiedenis afgespeeld.
In zeker dorp hadden de roovers 80 gijze-
laars bijeengebracht, toen er plotseling troe
pen verschenen, die het dorp omsingelden.
De roovers zagen zich door hun gevangenen
in de vlucht belemmerd en maakten hen af.
De lijken vond men overal langs den weg.
HOE MEN IN AMER1KA PROPAGANDA
MAAKT VOOR BOSCHAANPLANT.
De hnutriikdom in Noord-Amerika wordt
lang niet als onuitputtelijk beschouwd; in
vele streken is men zelfs voor gebrek aan
hout in de naaste toekomst beducht. .Van-
daar dat krachtige propaganda voor bosch-
kultuur en boschbescherming zoowel van
rgeeringswege als van particuliere zijde
wordt gevoerd.
Een aardig voorbeeld van deze propa
ganda is de college-waggon, uitgerust door
de Canadian Forestry Association, die de
meest afgelegen plaatsen in prairien zal be-
zoeken om daar de bewoners tot bosch-aan-
plant op te wekken.
De waggon is als collegezaal ingericht
met naar achteren oploopende banken,
plaats biedende aan 120 toehoorders, en is
van een eigen electrische installatie voor-
zien met bio scoop.
De komst van den waggon wordt in de
verschillende plaatsen door grootscheepsche
reclame en medewerking van alle publieke
organisaties voorbereid.
In elke plaats worden dan ock middag-
en avondcolleges in den waggon gegeven,
waarbij films worden vertoond betrefiem
boschaanplant, boschcultuur en boschbe
scherming. Plaatselijke toestanden worden
besproken en adviezen verstrekt.
De kale prairien schijnen uitstekend voor
boschbouw geschikt te zijn: zestig millioen
boomen, door menschenhand gezaaiu",
groeien reeds op de eertijds woeste gronden.
FANTASTISCHE OPLICHTERIJ.
Een geval van l'antastische oplichterij
wordt uit Cherbourg gemeld. Daar is dezer
dagen een man in hechtenis genomen, die
zich Luys de Norfalk noemde en eigenlijk
door iedereen voor een marine-officier ge-
houden werd. Hoewel Norfalk veel relaties
had in marinekringen zou niemand eigenlijk
kunnen zeggen wie hij was. Hij vertoonde
zich te Cherbourg veel in de groote koffie-
huizen in gezelschap van een dame, de hij
voor zijn vrouw liet doorgaan en die de
volksmond ,,de vrouw met den hond" noem
de, omdat zij altijd een prachtigen Duitschen
herdershond bij zich had. Alles wat men van
de Norfalk wist is, dat hij van de marine
voor 60.000 frank een motorvaartuig, een
soort jacht, gekocht had en dat hij, zoodra
hij het schip in zijn bezit had, zich aan den
volke vertoonde in de uniform van zee-offi-
cies, de borst vol ridderorden. Hij gaf voor,
dat hij door de regeering belast was met
een zending naar de kust van Argentinie en
deze mededeeling schijnt voldoende geweest
1e zijn om hem den toegang tot de goede
kringen te Cherbourg te openen. Als pseudo-
marineman zag hij kans zijn pas gekochte
motorjacht op de marinewerf te Cherbourg
op Staatskosten te laten opknappen. Zoo
dra het vaartuig opgeknapt en wel te Cher
bourg aan de kade lag begon Luys de Nor
falk bestellingen te doen: benzine voor den
motor, vet en alle scheepsbenoodigdheden.
Bovendien liet hij zich door een inwoner van
Cherbourg 30.000 frank leenen, waarschijn-
lijk omdat hij de koopson van zijn jacht nog
niet had afbetaald. De Norfalk, blijkbaar er
op gesteld zijn komedie-vertooning tot in de
puntjes te verzorgen, had het personeel, dat
hij aan boord had, geheel in marine-uniform
gestoken. Van officier af waren alle rangen
naar beneden toe vertegenwoordigd. De on-
betaalde leveranciers zijn de Norfalk's on-
geluk geweest. Toen ze maar geen geld te
zien kregen, hebben ze de justitie in den
arm gnomen en nu is het jacht in beslag
genomen.
Er wordt ook gezegd, dat het jacht een
gecamoufleerde opium-kit was, met heel veel
klanten.
ONGELUK MET DOODELIJKEN AF-
LOOP IN DE HAVEN VAN
ANTWERPEN.
Een vreeselijk ongeluk heeft de vorige
week plaats gehad aan de Fransche basis
in het Amerikadok te Antwerpen. Voor den
wijn, die daar aankomt voor het Fransche
Ieger in het bezette gebied a.d. Rijn, zijn
daar groote kelders gemaakt waarin hou-
ten kuipen staan, die 3000 liter inhouden.
De wijn wordt uit deze vergaarbakken in
kleinere vaten gepompt voor de verzen-
ding.
Als een der groote kuipen ledig is,
moet ze van zaksel gereinigd worden, voor
er andere wijn ingebracht wordt, doch
voor de reiniging moeten de kuipen eerst
een dag en een nacht open staan, om ge-
lucht te worden.
Toen twee werklieden voor de reini
ging in een kuip neerdaalden, werden ze
door verstikkende lucht bevangen en ver
loren het bewustzijn.
Een derde werkman snelde zijn kamera-
den te hulp, maar hetzelfde lot overkwam
hemook hij vief bewusteloos naast zijn
makkers. Alle middelen werden aange-
wend om de mannen uit de kuip met de
verstikkende lucht te redden en een Fran
sche soldaat bracht er twee boven en een
werkman den derde.
Op de slachtofters werd dadelijk de
kunstmatige adem haling toegepast, doch
niets hielp. De mannen, resp. 54, 51 en 50
jaar ou.d, bleken reeds te zijn overleden.
De dood was veroorzaakt door het in-
ademen van koolzuur.
Er s een onderzoek ingesteld.
EEN TAAl HART.
Dezer dagen werd een vuilnisman op-
genornen in een Engelsch zuikenhuis. Een
operatie bleek noodzakelijk. De operatie
werd uitgevoerd, nadat] het hart van den
patient bij onderzoek normaal was bevon-
d:n en du.urde slechts een halve minuut.
Toen de chirurg den patient omdraaide,
qm hem weer op den rug te leggen, hield
de man op met ademen, zijn hart aaar-
entegen bleet kloppen. Er werd 7Vs uur
achtereen kunstmatige ademhaling toege
past, tot het hart ook bleet sjtilstaan en
de dood moest worden gecoristamerd.
De sectie wees uit, dat de oorzaox van
den dood was een gezwel in de hersms,
dat met het stilstaan van de ademhaling
niets te maken heeft gehad.
De deskundigen hebben uitgemaakt, dat
het volstrekt niet zelden voorkomt, dat de
ademhaling van een geopereerden patient
even ophoudt, terwijj het hart doorklopt,
maar dat de ademhaling geheel ophoudt,
en het hart nog 1% uur blijft kloppen
is.... record, zooals de sportmenschen dat
noemen.
HET VLIEGVERKEER WORDT
POPULA1R.
Wie dagelijks op de vliegvelden van
Schiphol en Waalhaven aanwezig is, van
waar de vliegtuigen naar Londen, Bremen
en Hamburg, Brussel en Parijs vertrekken,
beseft hoe geleidelijk het vliegtuig als ver-
keersmiddel het veld veroverd heeft. Aldus
schrijft men aan het „Hbl."
Onlangs ging een nurse met twee kinder-
tjes van 3 en 4 jaar naar Parijs om ma te
bezoeken, die er onverhoopt langer had
Altijd in huis.
De ontsmettende, verzachtende en heelende
eigenschappen van Foster's Zalf maken deze
onmisbaar voor huiduitslag, kloven, huidvlek-
ken, eczema, psoriasis, en de verschillende vor-
men van aambeien. Spoedige aanwending
'orengt weldra baat. Houdt Foster's Zalf al
tijd in huis; prijs 1.75 per doos, alom ver-
krijgbaar. 9
moeten blijven en nu naar haar kinderen
verlangde. De kleine kleutertjes stapten in
het vliegtuig, zooals ze anders in een auto
zouden stappen. De een had een wollen
schaapje op wielen en de ander had een
spoortreintje en in het lange gangpad van
de Goliath, 2000 meter hoog, hebben de
kleintjes met schaapje en trein lustig ge-
speeld, hebben ze heen en weer gerend en
het zelfs den bestuurder een beetje lastig
gemaakt. En toen zij terug moesten, hebben
ze gewacht tot er weer een Goliath ging, om
dat de kinderen in de andere vliegtuigen
geen ruimte genoeg hjadden om onderweg
te spelen.
Een dezer dagen kwam op Schiphol een
bejaard echtpaar om naar Parijs te vliegen.
Zij telden te zamen meer dan 1 f2 eeuw.
Het wras om zoo te zien een rustig deftig
Hoilandsch echtpaar, degelijk gekleed, af-
gemeten in hun bewegingen. Zij vroegen
niet, zooals men nog een paar maanden
geleden altijd hoorde, of het gauw ging,
of het koud was, of je duizelig werd, of je
geen kans had om naar beneden te komen
vallen. Neen, voor hen was het lucht ver-
keer het nieuwe middel van verkeer, zoo
als het vroeger de auto was geweest en toen
na een kwartiertje vliegen het toestel terug
moest keeren ten einde een klein mankement
te herstellen, werd de bejaarde heer een
beetje ongeduldig en vroeg kort aange-
bonden, wanneer hij nu eindelijk eens naar
Parijs kon vertrekken.
Langzaam maar zeker schijnt het besef,
dat vliegen geen halsbrekende onderneming
is, veld te winnen.
Er zijn menschen, die men elke week van
een bepaalde lijn gebruik ziet maken, men
schen, die er niet over zouden denken om
op den rand van een balcon te gaan zitten
of door drukke straten te gaan fietsen en
die bleek om hun neus zouden worden als
hun chauffeur er eens een gangetje van eer.
60 K.M. in ging zetten. Maar tegen vlie
gen, duizend meter hoog en met een snel
heid van 130 K.M. per uur, zien ze niet op.
Het is deze verandering van mentaliteit van
het publiek die zeer merkwaardig is en een
teeken van onzen tijd.
SCHEEPVAARTCEWEGING.
27 Juni.
Eng. (S.s. Eguity, 2635 M3., stukgoed,
van Gcole voor Gent.
Zweedsch s.s. Axtred, 1014 M3., hout,
van Frederiksham voor Gent.
Eng. s.s. Artificer, 1091 M3., aardap-
pels, van Cromarty voor Gent.
Eng. s.s. James Tennant, 574 M3., le
dig, van Newcastle voor Gent.
Eng. s.s. Lowland Firth, 992 M3., ledig,
van Dundee voor Ter Neuzen.
Eng. s.s. Emlynton, 1982 M3., ledig,
van Bordeaux voor Gent.
Noorseh s.s. Inga I, 3349 M3., ledig, van
Fleetwood voor Gent.
Eng. s.s. Ellinda, 340 M3., kolen, van
Gent naar Yarmouth.
Noorseh s.s. Figaro, 6216 M3., ledig,
van Grangemouth voor Ter Neuzen.
Belg. s.s. Raymond, 553 M3., ledig,
van Ostende voor Gent.
Eng. s.s. Mary Aiston II, 883 M3., ko
len, van Gent naar Scarborough.
28 Juni.
Belg. s.s. Emmanuel, 598 M3., ledig,
van Ostende voor Gent. t
Eng. s.s. Ravenscraig, 933 M3., ledig,
van Newcastle voor Gent.
Eng. s.s. Speedwell, 382 M3., kolenj
van Gent naar Lowestoft.
Fransch s.s. St. Marc, 6365 M3., ledig,
van Nantes voor Gent.
Eng. s.s. Cambula, 1403 M3., ledig, van
Ipswich voor Gent.
Eng. s.s. Artificer, 1091 M3., ledig, van
Gent naar Antwerpen.
Eng.. s.s. Triton, 650 M3., ledig, van
Aberdeen voor Gent.
Eng. s.s. Luffworth, 790 M3., kolenk
van Gent naar Ipswich.
Eng. s.s. Scarv, 447 M3., kolen, van
Gent naar Ipswich.
Deensch s.s. Kronprins Frederik, 4724
M3., erts, van Pomaron voor Gent.
Eng. s.s. Skipton Castle, 10820 M3., le
dig, van Gent naar Galveston.
Eng. s.s. Bullfinch, 697 M3., stukgoed,
van Londen voor Gent.
Fransch s.s. Angouleine, 6880 M3., le
dig, van St. Nazaire voor Gent.
Fransch s.s. Le Scorft, 1883 M3., kolen,
van Gent naar Lorient.
Finsch s.s. Fennia, 3545 M3., kolen,
van Gent naar Abo.
Fransch s.s. Depute Paul Proust, 5695
M3., kolen, van Gent naar Marseille.
Eng. s.s. Lowland Firth, 992 M3., ko
len, van Ter Neuz.en naar AIIox.
Eng. s.s. Maymaid, 10866 M3., ledig,
van Bordeaux voor Gent.
Fransch s.s. Astree, 3025 M3., kolen,
van Gent naar La Rocheile.
Fransch s.s. Perou, 2261 M3., kolen,
van Gent naar Rouan.
Van 27 tot 28 Juni zijn langs de Midden-
sluis alhier 48 binnenvaartuigen op- en
43 atgeschut; langs de Westsluis 4 op- en
2 atgeschut.
ZONNETIJD.
D A
G E
N.
Voorm.
Nam.
Donderdag
30
Juni.
8.37
9.11
Vrijdag
1
Juli
9.45
10.18
Zaterdag
2
10.50
11.19
Zondag
3
n
11.46
Maandag
4
0.13
1237
Dinsiiag
5
1.00
1.24
Woensdag
6
1.47
2 12
0
0
0