Landbouwhericbten. G£#?£NSDE BERICHTEN. Drie Schouweji—Zuiddorpe 369 (2136); Ter NeuzenPhilippine 82.259 (69.147); IJzendijke -Hoofdplaat 32.461 (24.541). Voorts zijn vervoerd 15.879 militairen op crediet. In totaa! werden vervoerd 466.521 passa giers tegen 417.132 in 1918; die vermeer- dering van passagiers werd verkregen op alie baanvakken, behalve de lijn IJzendijke Sas van GentDrie Schouwen, welke eene verinindering met ruim 23.000 aanwijst Dit is, in verband met het streven van sommigen uit Sas van Gent om het verkeer van Zeeuwsch-Vlaanderen over Sas van Gent te leiden (biijkens een verslag in de Z.-Koerier is eens in alien ernst in de Ka- mer van Koophandel te Sas van Gent een voorstel besproken om de passagiers van af Ter Neuzen over Hoek en Philippine langs Sas van Gent enz. naar Walsoorden te voe- ren, een rit, volgens de dienstregeling van 3 uur wel opmerkelijk. Voor het baanvak Drie SchouwenSas van Gent.IJzendijke wijst de statistiek voorzeker het grootst aantal passagiers aa;n, doch die lijn is ook in aantal K.M. de grootste en het is om zuiver te kunnen nagaan, welke richting de reizigers verkie- zen (de zuidelijke naar Sas van Gent of de noordelijke naar Ter Neuzen) wel jammer, dat de statistiek niet aangeeft het getal reizigers vervoerd tusschen IJzendijke en Philippine en Philippine en Drie Schouwen, daar vast staat, dat ettelijke duizenden rei zigers, die thans te boek staan bij de 117.000 Drie Schouwen—IJzendijke pas te Philippine op die lijn gekomen zijn in de richting IJzendijke, of uit die richting ko- mende te Philippine die lijn verlaten en overstappen op de lijn PhilippineTer Neuzen. De statistiek van de Zeeuwsch-Vlaamsche tram leert. dat de uitkomsten op de ver schillende lijnen per kilometer berekend waren als volgt: SchoondijkeIJzendijke-grens (lengte 10 K.M.) 4650 passagiers en een opbrengst van f 1086,81. Drie SchouwenSas van GentIJzen dijke (lengte 31 K.M.) 3776 passagiers en eene opbrengst van 1434,80. Drie SchouwenWalsoorden (22 K.M.) 3572 pasagiers en eene opbrengst van f>86,20. Drie Schouwen-Zuiddorpe (2 K. M.) 184 passagiers en eene opbrengst van f 22,82. Ter Neuzen-Drie Schouwen (15 K. M.) 6225 passagiers en eene opbrengst van 1949,40. Ter Neuzen-Philippine (8,75 K. M.) 9455 passagiers en eene opbrengst van f 3004. Nu is hierbij, in verband met het ijveren van de Zeeuwsche Koerier te Sas van Gent om het verkeer over de Sassche lijn tekrij- gen weer op de statistiek de aandaclit te vestigen. Uit de statistiek blijkt, dat de lijn voor wat het i eizigersverkeer betreft zeker tot de secunctaire behoort, hetgeen nog meer zou uitkomen, indien, zooals reeds hierbo- ven werd gezegd, een statistiek bestond voor Phiiippine-Sas van Gent-Drie Schou wen, hetgeen ook niet te verwonderen is, als men nagaat, dat die lijn gaat door een niet druk bevolkte streek, terwijl Sas van Gent bovendien ook nog gelegen is aan den j spoortrein van Gent naar Ter Neuzen, die een groot aandeel heeft te vervoeren van de op reis gaande Sassche bevolking. Wij wijzen hierop, om de onredelijkheid van het streven van de Koerier aan te toonen, want wij achten het onredelijk de passagiers te dwingen in een bepaalde rich ting te reizen, indien blijkt, dat het publiek liever een andere richting kiest. En welk nut zou dit nog opleveren voor de woon- plaats van den redacteur van de Koerier? Het inoge misschien voor enkelen een aan- genamen en levendigen aanblik zijn, goed of redelijk gevulde tramwagens door de stad te zien rijden maar voor de plaats zelf is het voordeel daarvan zeer aan twijfel onderhevig. Bovendien: de belangen van het reizigersverkeer dienen toch in de eerste piaats in het oog te worden gehouden en die kiezen, als de gelegenheid er maar is den weg, die hun het best lijkt of hun het aangenaamst is. Van ons standpunt meenen wij, is er niets tegen, indien men, om van uit Sas van Gent naar Holland te reizen liever eerst een tram- reis maakt van een paar uur, om dan te Walsoorden over te steken, en het comity, dat daarvoor ijvert van de tramdirectie weet gedaan te krijgen, dat er van uit die ge meente een vroege tram rijdt om de enkele reizigers die daarvan gebruik wenschen te maken naar Walsoorden te vervoeren (en om, wat wel van meer beteekenis zal zijn de 'post over te brengen) dock wij meenen, dat dit niet mag gaan ten koste van ont- wrichting van andere lijnen die thans be- wijzen in eene behoefte te voorzien. Er moet niet uit het oog verloren worden, dat bij het laatst door de Z. Koerier ver- dedigde plan voor het verkeer in Zeeuwsch- Vlaanderen de lijn Phitippine-Hoek-Ter Nenzen en ook de voedende lijn IJzendijke- Pyramide-Philippine geheel wordt uitge- schakeld. En juist de lijn Philippine-Ter Neuzen met zijn ruim 9000 reizigers per kilometer staat, wat het vervoer betreft aan de spits en overtreft de Sassche lijn met minstens het drievoudige. Zulk streven mist o.i. redelijken grond. Indien door het inleggen van een vroege tram uit Sas van Gent naar Drie Schouwen Walsoorden de zuidelijke tram Drie Schou- wen-Sas van Gent-Philippine-Hoek-Ter Neuzen in het gedrang zoude komen, zoude, naar het ons voorkomt, de eerste tram uit 1 Izendijke van af Philippine over Hoek naar Ter Neuzen behooren te worden geleid, op- dat het deel van Zeeuwsch-Vlaanderen, waar het drukst van de tram-gebruik gemaakt wordt geen nadeel zal ondervinden van de vervulling van den wensch, die Sas van Gent koestert ten bate van in elk geval een klein aantal belanghebbenden. Stoombootdienst op de Wester-Schelde. Lijn Vlissingen-Ter Neuzen-Breskens. Passagiersvervoer. 1918. 1920. Ter NeuzenBorsselen 2737 3045 Breskens 291 139 Vlissingen 29560 32853 Vlissingen—Breskens 93891 74159 Borssele 3035 2505 Ter Neuzen 35527 28313 Breskens—Vlissingen 142593 84155 Borssele 551 214 Ter Neuzen 596 94 Borssele Vlissingen 3195 2707 Breskens 384 248 Ter Neuzen 2984 3048 Lijn Ter Neuzen-Hoedekenskerke- Hansweert. Ter Neuzen-Hoedekenskerke 2992 3969 Hansweert 22825 19777 Hoedekenskerke-Hansweert 1334 1401 Ter Neuzen 3033 3400 Hansweert-Hoedekenskerke 1308 1430 Ter Neuzen 18653 20346 50145 50323 Lijn WalsoordenHansweert. HansweertWalsoorden 52363 42186 WalsoordenHansweert 42714 43627 95077 86813 De- opbrengst aan passagiersvrachten enz. was op de lijn Vlissingen-Ter Neuzen- Breskens in 1919 235.125,72i/2en in 1918 291.353.86. Op de lijn Ter NeuzenHansweert was de opbrengst 62.417.47^ tegen 57.507,05 in 1918. Op de lijn WalsoordenHansweert was de opbrengst 78.043,65 tegen 83.510,72/, in 1918. Uit bovenstaande statistiek blijkt ook weer, dat er op alle lijnen achteruitgang in het aantal vervoerde passagiers was, be halve juist op de aangevochten lijn Ter NeuzenHansweert. Alledn reeds daaruit blijkt haar recht van bestaan'voor onze stad en omgeving. Zij vaart af van de grootste gemeente, terwijl ook de aangrenzende gemeenten het dichtst bevolkt zijn en niet alleen dat hier alle trammen en spoorwegen samenkomen, doch er leiden tal van goede wegen naar Ter Neuzen, die de bevolking uit een groote omgeving in de gelegenheid stelt om binnen een beperkt tijdsverloop per rijwiel de aan- legpiaats der stoombooten te bereiken. Van dit laatste wordt ook een druk gebruik gemaakt. Wij missen eene statistiek van het aantal rijwielen, dat met de booten wordt vervoerd; dit zou welliclit ook geen juist beeld geven, daar ook velen van hier uit over de Schelde reizen en daar hun rijwiel benutten. Maar wat wel van beteekenis is, dat dagelijks een beduidend aantal rijwielen in bewaring wordt gegeven in Ijet magazijn van den stoombootdienst, terwijl het aantal dergenen die per rijwiel herwaarts komen en deze in een cafe of bij particulieren stallen niet te controleeren valt. Wanneer de booten alleen zouden over- zetten op een der uithoeken van onze land- streek zoude de gelegenheid om die aanleg- plaats per rijwiel te bereiken veel bezwa- render worden. Het comite alhier, dat zich heeft gevormd om te voorkonten, dat bij de pogingen, did door sommigen worden aangewend, tot verbetering van verkeersmiddelen van Zeeuwsch-Vlaanderen, het verkeer van uit het centrum van Zeeuwsch-Vlaanderen in plaats van verbetert, grootere moeilijkl'ieden en in elk geval nadeel zoude ondervinden, heeft een dankbare taak. Het bepleiten van het bestaansrecht van het van hier uitgaande verkeersmidde! over de Schelde, zal. niet veel inspanning vor- deren. Het deed weldadig aan, te lezen die recti- ficatie op een verslag van de Z. K., die in ons blad gegeven werd omtrent de te Hon- tenisse gehouden vergadering. Niemand kan het euvel duiden, dat de daar vergaderde burgemeesters en andere belanghebbenden uit verschillende gemeen ten ijverden voor hetgeen zij in het belang van h u n n e gemeenten achtten. Dat die vergadering te kennen gaf het daarbij te willen laten en niet te willen tusschenkogien in hetgeen vertegenwoordi- gers van andere streken van Z.-Vlaanderen als het belang van h u n n e gemeenten be- schouwen, schenkt goeden moed. Verbetering der communicatie tusschen Z.-Vlaanderen en Holland is alleen te ver- krijgen door het inleggen van treinen,*op de juiste uren, tusschen het centrum van het land naar en van Vlissingen, het uiterste station, op uren dat het mogelijk is van uit Z.-Vlaanderen aansluiting te geven op de eerst vertrekkende trein en nog aansluiting te geven op de laatst aankomende trein. M. a. w. het moet niet zuiver nachtwerk zijn. Eenmaal die treinverbinding verkregen en het ziet er naar uit, dat wij die krij gen is hef de taak der provincie, die de stoombootdiensten exploiteert, de noodige aansluiting te verzekeren op de b e s t a a n- d e aanlegplaatsen, wier bestaansrecht, naar het ons voorkomt, niet aan twijfel onder hevig kan zijn. Voorts behoort voor de verbindingen te land gezorgd te worden, voor het Westelijk deel door de daarvoor aangewezen lijn BreskensMaldeghem, voor het Oostelijk deel door de maatschappij Hulst—Wals oorden en overigens door de Zeeuwsch- Vlaamsche Tramwegmaatschappij. wier lij nen van het Oosten naar het Westen Zeeuwsch-Vlaanderen doorsnijden, om op de beste, en, biijkens de ervaring, door de bevolking het meest gewenschte wijze, deze te verzekeren. GEWETENSGELD. Bij het gemeentebestuur te Vlissingen is van N. N. ruim f 1200 ontvangen voor te weinig betaalde belasting. PAARDENFOKDAG TE AXEL. Verschenen is het prospectus voor den paardenfokdag te Axel. Daaruit blijkt, dat zich de drie groote fokkersvereenigingen. bestaande te Axel, Hulst en Oostburg heb- ben vereenigd, om aan de'wereld te laten zien, wat ons schoone Zeeuwsch-Vlaanderen presteert,op het gebied van de fokkerij van het zware trekpaard. De tentoonstelling zal plaats hebben op het terrein van de Ver- eeniging van Zeeuwsche Fokkers te Axel, zooals reeds is geannonceerd op 8 Juni a.s. In Zeeuwsch-Vlaanderen z ij n de merries en z ij n de hengsten, zegt het prospecfhs en de centrale commissie roept daarom alle fokkers, die iets goeds te vertoonen hebben op, daar dien dag niet te ontbreken, terwijl voorts, daar deze organisatie staat buiten de kassen der genoemde vereenigingen ook den financieelen steun der fokkers en be- langstellenden wordt ingeroepen. Alleen zij, die een of meer aandeelen van j 10 nemen, kunnen met hun paarden deel- nemen. 500 aandeelen zullen moeten wor den geplaatst. Alleen kunnen meedingen paarden, die zijn ingeschreven in een der boeken van het Stamboek voor het Nederlandsche Trek paard. Hengsten van drie jaar of ouder, moeten bovendien zijn goedgekeurd voor den dekdienst 1920. Er kan worden meegedongen in de cate gories: merries geboren in 1919, id. in 1918, in 1917, in 1916, kampioenschap voor mer ries van 3 jaar en ouder, vierspannen mer ries van 3 jaar en ouder van een eigenaar en ook van verschillende eigenaars doch uit een gemeente en vierspannen van merries van 2 jaar oud uit een gemeente. Voorts: hengsten geboren in 1919, id. in 1918, in 1917, in 1916 en in 1915 en ouder, hengsten met 5 afstammelingen, kampioen schap voor hengsten, vierspannen van 2- jarige hengsten, die uit dezelfde gemeente moeten afkomstig zijn. Ook zal er gelegenheid zijn voor smeden voor een jury te verschijnen met minstens 6 paarden door hen zelf beslagen en onder- houden, om zoodoende aan de fokkers en aan het publiek een idee te geven van hun werk. Indien het weer meewerkt, belooft de 8ste Juni voor de paardenfokkerij een belangrijke dag te zijn en zal het op het terrein van het concours-hippique te Axel zeker niet aan belangstelling ontbreken. AXEL. Passen naar Belgie. In de Zaterdag gehouden vergadering der vlassersvereeniging werd gewezen op tie moeilijkheden die worden ondervonden door het tegenwoordige passenstelsel. De Zaterdag aldaar onder leiding van uen neer F. Uekker gehouden vergadering van de vlassersvereeniging, had tot resultaat dat besloten werd op de te Rijssei (Frank- rijk) te houden jaarbeurs, van wege de Zeeuwsch-Vlaamsche vlassers gezainenljjk te exposeeren. De bedoeling is, een beeld te geven van de uitbreiding der vlasserij in Zeeuwsch-Vlaanderen, de inrichting der fa- brieken en hoofdzakelijk het voor de spin- nerij klaar gemaakte vlas ten toon te stellen. Een commissie, bestaande uit den voor- zitter, een secretaris en zeven leden der ver- eeniging, heeft zich belast met de uitvoering van het plan. Om de eventueele kosten te bestrijden, welke moeilijk door de vereeni- ging kunnen worden gedragen, werd door de aanwezigen op de vergadering voor ruim ,f 600 geteekend. Als men weet, dat een derde deel van het in Nederland verbouwde vlas thans in Zeeuwsch-Vlaanderen verwerkt wordt, is het wel van belang, dat door het exposeeren meer bekendheid wordt gegeven aan deze nijvere tak van bestaan in Zeeuwsch-Vlaan deren. GRAAUW. Tot onderwijzer aan de St. Jozefsschool te Bergen op Zoom is benoemd de heer Poppe, alhier. KOEWACHT. Dinsdag, zijnde de derde kermisdag, is hier voor de eerste maal een optocht gehou den ter bevordering der Missies. De stoet bestond uit verschillende groepen als Chi- neesjes, patertjes, herders, zwarte en witte zusters alsmede St. Jan en Kindje Jezus; alles prachtig gecostumeerd. Daarenboven waren er een groot aantal schoolkinderen met vaandels en vlaggen. De fanfaremaat- schapij „De Eendracht" verleende hare medewerking. De stoet trok door het ge- heele dorp; waarna de verschillende groe pen gefotografeerd werden. Die foto's zul len later ten voordeele der Missie worden verkocht. HULST. Vrijdagmiddag had een droevig ongeluk plaats. Een vrouw, die haar man, werk- zaam was op de brouwerij der firma J. Maertens Co. koffie bracht, nam plaats op den rand van een regenput om een steentje uit haar klomp te verwijderen. Hier- toe lichtte zij haar voet op, waardoor zij het evenwicht verloor en achterover in den put viel. Haar man haar ziende vallen, sprang haar in den put na om haar te red den, dat echter niet gelukte. Men kon slechts haar lijk ophalen. Haar man, hoewel verschcikt, heeft geen letsel bekomen. (Zel.) SINT JANSTEEN. De handel in buitenlandsch zilvergeld schijnt langzamerhand zijn hoogtepunt te bereiken. Vrijdag althans, de laatste dag, dat men zonder pas de z.g.n. verboden streek mocht betreden, kwanfen we hier voor het zeld- zame feit te staan, dat de personeel van te Ter Neuzen gevestigde bankinstellingen hier ii^ de Hellestraat met een auto een grensbezoek kwamen brengen tot het op- koopen van Belgisch zilvergeld. Terwijl meer ondergeschikt personeel „den boer op" ging om grootere en kleinere partijtjes zil vergeld op te koopen, bleef de auto wachten, 0111 het gekochte daarin te bergen. Genoegzaam beladen zijnde werd daarna met versnelden pas de terugreis naar Ter Neuzen aanvaard. Nauwelijks vertrokken zijnde kwam een tweede auto met een paar andere heeren aansnorren, die ook al wederom er op uit- trokken om zilver op te koopen. (Zel). ST1EREN- EN KOEIENKEURING TE HULST OP 3 ME1 1920. Dit jaar begonnen de keuringen te Hulst. 'Het laat zich aanzien, dat ze in het teeken van het mond- en klauwzeer zullen staan. Er kwamen slechts 4 stieren en 3 koeien. Er was maar een beste stier, n.i. Frans van de stierenvereeniging te Absdale. Deze stier uit de Beemster met veel Friesch bloed, kreeg 77.4 punt voor exterieur. Als drie- jarige stier krijgt hij dus een prijs van 75. Het is een voldoende zware, ruim ge- bouwde stier van goede type van deze streek. De 2jarige stier, Wilhelm, van A. van Acker te Clinge, komt eveneens uit de Beem ster en heeft ook overwegend Friesch bloed. Algemeen dype en zwaarte waren voldoen de, maar middenstel en beenen lieten te wenschen over, zoodat Wilhelm niet verder kon komen dan een eervol verklaring. Twee eenjarige stiertjes waren van be- slist onvoldoende kwaliteit. A. Dobbelaar van St. Jansteen vertoonde drie evenredige gebouwde typische melk- koeien. Ster N. R. S. 32-133 R. is een praeh- tige evenredig gebouwde koe met beste romp, mooie uier en achterstel. Ze behaalde 79.5 punt. De belangstelling voor keuring en toe- lichting waren zeer voldoende, zeker mede in verband met de marktdag. RECHTSZ 4 frFY. Arrondissements-Rechtbank te Middelburg. Maandag werd ter civiele openbare terechtzitting beeedigd als notaris ter stand- plaas Sluis de heer H. van Mazijk. IN EEN RUIM GEWORPEN. Een bootwerker, die Vrijdag bij de Kon. Ned. Stoomboot Mij. te Amsterdam door andere werkli^den in een ruim was gewor- pen, omdat hij tijdens de staking had ge- werkt, is Zaterdagmiddag in het Binnen- gasthuis overleden. TWEE K1NDEREN VERBRAND. In den nacht van Zaterdag op Zondag is de arbeiderswoning van Harms te Ander onder Zuid-Laren door onbekende oorzaak afgebrand. De ouders waren afwezig. Van de vijf kinderen, die alleen thuis waren, werden er slechts drie gered. Twee kinde ren van 8 en 6 jaar kwamen in de vlam- inen om. De verkoolde lijkjes zijn gevonden. Van het vee en den inboedel kon niets wor den gered. KERKBRAND TE KOOG a. d. ZAAN. Zondagavond is de bliksem geslagen in dan toren van de Hervormde kerk te Koog a. d. Zaan. In het bovenste gedeelte van den toren ontstond brand. Hoewel al het brandbluschmateriaal van Koog a. d. Zaan uitrukte, kon men niet tegengaan, dat het vuur langzaam, maar zeker, den geheelen toren in el am zette en oversloeg op* het dak van het kerkgebouw. De hulp van de Zaandamsche brandweer werd ingeroepen, dqph ook nu was men nog niet bij inachte het vuur te blusschen. De spuiten hielden de ia de buurt van de kerk staande hou- ten gebouweo nat, om deze te behouden. De kerk en de toren brandden geheel uit. Alleen de naakte muren bleven staan. Ook het orgel in de kerk, afkomstig uit de r.-k. kerk uit Haarlem, werd een prooi der vlammen. Bij het blusschingswerk werd een der spuitgasten vrij ernstig aan het hoofd ge- wond. De kerk was gebQiiwd in 1686. UIT DEN TREIN GEVALLEN. Zaterdag is in den tfein. die om 8,20 v.m. van Utrecht naar Amersfoort vertrekt, een reiziger, de heer L. Mulder, uit Apeldoorn, uit het plotseling openslaande portier ge- vallen. Op last van den inspecteur der Ned. Spoorwegen te Amersfoort werd hij per extra-trein naar station Den Dolder ver voerd, nadat hem op de plaa's van het on- geval de eerste medische hulp was ver- leend. Vervolggns werd hij in een goede- rentrein,- die anders te Den Dolder door- gaat. opgenomen en naar de Rijkskliniek te Utrecht vervoerd. TJALK DOOR MIDDEN GEVAREN. Vrijdagmiddag te half twee stevende op het Y een tjalkschip dwars voor het s.s. „Zaandam I". Het stoomschip voer de tjalk middendoor. Dit vaartuig sloeg uit elkaar en verdween in enkele oogenblikken in de diepte. Aan boord waren de schipper, diens vrouw en een dekknecht. De beide mannen konde,n zich zwemmende redden, de vrouw is met een sloep van de „Zaandam I" op- gepikt. Stukken hout en kisten dreven op het Y rond. GRENSCONTROLE. Men meldt uit Oldqnzaal: Naar we vernemen zijn gedurende de jongste twee weken door de douane te Bei heim in beslag ge,nomen: voor 7 millioen mark aan edelgesteenten, 600.000 mark aan bankpapier en 400 Engelsche ponden. Dit alles trachtten passagiers fcauduleus uit te voeren. Bij hun zeer zeker niet te laken ijver, om dezen frauduleuzen uitvoer met kracht tegen te gaan, vervallen deze amb- tenargn en geheime politie echter al te dik- wijls in uitersten, welke niet zijn goed te keuren en waarvan goedgezinde passagiers de dupe worden. En zoo worden dikwijls al'eriei kleinigheden, die men tracht mee te nemen, onverbiddelijk in beslag genomen en verbeurd verklaard. EEN VEELBELOVENDE DIENSTBODE. Een dame in Den Haag had eenige rol- Ictjes gouden tientjes in haar bezit, schrijft de ,,N. Crt.' Hoewel de dienstbode hiervan niets wist. ging deze toch maar eens op zoek uit, vond het groote bedrag gelds; ont- vreemde eenige der kostbare muntstukken en vulde het tekort met 2/,-cts. stukken aan. Het zegellak werd weer netjes op het pakje bevestigd. De groote uitgaven van de lieve dienstmaagd bracht de zaak aan het licht met het gevolg, dat het vijftien-jarige meis- je die inmiddels niet meer bij mevrouw was verschenen door de recherche werd opgespoord en zich nu in verzekerde bewa ring bevindt. De jeugdige dievegge had reeds een gedeelte van de gestolen f 120 aan mooie kleeren uitgegeven. EEN AANHOUDING. Men meldt van de grens: De Nederlandsche grenswacht bij 's Hee- renberg heeft aangehouden den communist Cfronert, die als koerier tusschen Holland- sche en Duitsche partijgenooten dienst deed. De Duitsche grensbewaking in dat gebied is de laatste dagen zeer verscherpt, mede in verband met het feit, dat einde April aan- zienlijke bedragen in geld daar de grens zijn overgekonietj, bestemd voor Duitsche com- inunisten. ONWEER/ In den nacht van Zondag op Maandag woedde een kort maar hevig onweer te Roo- sendaal. Ter plaatse Kalsdonk sloeg de bliksem in een der aldaar gebouwde nood- woningen en rukte het geheele gebouwtje, na verschillende ruiten e. a. vernield te heb ben, uit zijn gebinten. Vier in aanbouw zijnde huizen werden door een hoos opge nomen en naar alle richtingen heen geslin- ^erd. Dikke balken werden ruim 100 meter ver, overeind in het zand staand, gevonden. De eleetrische geleiding geraakte defect. ONGELUK MET DOODELIJKEN AFLOOP. Op het terrein van den Koninklijken Hol- landschen Lloyd aan de Handelskade te Am sterdam, zou Maandagmorgen een detache- ment van het 3e regiment infanterie aan- treden voor exercitie. Terwijl een der man- schappen bij het commando: „Zet af het geweer" zijn geweer op den grond zette, ging het plotseling af en werd zijn achter- man, een milicien uit Maastricht, getroffen. Deze zonk ineen en was onmiddellijk dood. De kogel was bij den neus ingedrongen. Het bleek, dat de infanterist. wiens geweer afging, in den nacht van Zondag op Maan dag op post is geweest, zijn geweer nog geladen was en de haanpal niet was om- gezet. Het slachtoffer is naar het Militair Hos- pitaal overgebracht. AUTO IN BRAND GESTOKEN. Eenige maanden geleden is te Hoofddorp de auto van den 28-jarigen J. D. te Leiden in brand geraakt en in de vlammen opge- gaan. Aan de Leidsche recherche nu was het dezer dagen ter oore gekomen dat deze auto opzettelijk in brand was gestoken om zoodoende het bedrag van f 6000, waarvoor de auto was verzekerd machtig te worden en dat hen dan ook is uitbetaald. Reeds zijn drie van de vier personen, die bij dit zaakje zijn betrokken, gearresteerd, onder wie ook de verzekeringsagent die was om- gekocht om de auto lioog te verzekeren. D. heeft reeds bekend en is naar het Huis van Bewaring te Haarlem overgebracht. BANKPAPIER WEGGEWAAID. Een juffrouw te Amsterdam, die voor een firma een bedrag van 5000 had gei'nd, viel met haar rijwiel. Daardoor geraakte het grootendeels uit bankpapier bestaande geld op slraat en woei weg. Nadat het pu bliek haar het gevondene had ter hand ge- steld, bleek er een tekort te zijn van on- geveer f 1400- 1NSTORTING VAN DE ST. PIETERSBERG. Te Maastricht aan de Caunerstraat is Donderdagnamiddag een gedeelte van den St. Pietersberg ingestort. Persoonlijke on- gelukken kwamen niet voor. Reeds verschillende malen zijn op die plaats instortingen geschied. Naar aanleiding der bespreking werd be- sloten een adres te richten tot den Gezant van de Belgische regeering bij ons hof, waarin er op wordt gewezen, dat Belgische consuls in Nederland voor het reizen slechts visa verleenen voor een reis, terwijl meer- deren der vlashandelaren drie a viermaal per week naar Belgie reizen. Bovendien is het kantoor van het consulaat te Ter Neuzen niet geopend voor 9 uur v.m., zoo- dat de afreis pas om 10 uur kan beginnen, wat voor het doen van zaken op verschil lende markten in Belgie te laat is. Zij ver- zoeken daarom dringend het daarheen te willen leiden, dat de consuls gemachtigd worden pas visa's te verleenen geldig ge- durende minstens drie maanden voor een onbeperkt aantal reizen in dat tijdvak.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1920 | | pagina 2