Landbouwhericbten.
G£#?£NSDE BERICHTEN.
Drie Schouweji—Zuiddorpe 369 (2136);
Ter NeuzenPhilippine 82.259 (69.147);
IJzendijke -Hoofdplaat 32.461 (24.541).
Voorts zijn vervoerd 15.879 militairen op
crediet.
In totaa! werden vervoerd 466.521 passa
giers tegen 417.132 in 1918; die vermeer-
dering van passagiers werd verkregen op
alie baanvakken, behalve de lijn IJzendijke
Sas van GentDrie Schouwen, welke
eene verinindering met ruim 23.000 aanwijst
Dit is, in verband met het streven van
sommigen uit Sas van Gent om het verkeer
van Zeeuwsch-Vlaanderen over Sas van
Gent te leiden (biijkens een verslag in de
Z.-Koerier is eens in alien ernst in de Ka-
mer van Koophandel te Sas van Gent een
voorstel besproken om de passagiers van af
Ter Neuzen over Hoek en Philippine langs
Sas van Gent enz. naar Walsoorden te voe-
ren, een rit, volgens de dienstregeling
van 3 uur wel opmerkelijk.
Voor het baanvak Drie SchouwenSas
van Gent.IJzendijke wijst de statistiek
voorzeker het grootst aantal passagiers
aa;n, doch die lijn is ook in aantal K.M. de
grootste en het is om zuiver te kunnen
nagaan, welke richting de reizigers verkie-
zen (de zuidelijke naar Sas van Gent of de
noordelijke naar Ter Neuzen) wel jammer,
dat de statistiek niet aangeeft het getal
reizigers vervoerd tusschen IJzendijke en
Philippine en Philippine en Drie Schouwen,
daar vast staat, dat ettelijke duizenden rei
zigers, die thans te boek staan bij de
117.000 Drie Schouwen—IJzendijke pas te
Philippine op die lijn gekomen zijn in de
richting IJzendijke, of uit die richting ko-
mende te Philippine die lijn verlaten en
overstappen op de lijn PhilippineTer
Neuzen.
De statistiek van de Zeeuwsch-Vlaamsche
tram leert. dat de uitkomsten op de ver
schillende lijnen per kilometer berekend
waren als volgt:
SchoondijkeIJzendijke-grens (lengte 10
K.M.) 4650 passagiers en een opbrengst
van f 1086,81.
Drie SchouwenSas van GentIJzen
dijke (lengte 31 K.M.) 3776 passagiers en
eene opbrengst van 1434,80.
Drie SchouwenWalsoorden (22 K.M.)
3572 pasagiers en eene opbrengst van
f>86,20.
Drie Schouwen-Zuiddorpe (2 K. M.) 184
passagiers en eene opbrengst van f 22,82.
Ter Neuzen-Drie Schouwen (15 K. M.)
6225 passagiers en eene opbrengst van
1949,40.
Ter Neuzen-Philippine (8,75 K. M.) 9455
passagiers en eene opbrengst van f 3004.
Nu is hierbij, in verband met het ijveren
van de Zeeuwsche Koerier te Sas van Gent
om het verkeer over de Sassche lijn tekrij-
gen weer op de statistiek de aandaclit te
vestigen.
Uit de statistiek blijkt, dat de lijn voor
wat het i eizigersverkeer betreft zeker tot
de secunctaire behoort, hetgeen nog meer
zou uitkomen, indien, zooals reeds hierbo-
ven werd gezegd, een statistiek bestond
voor Phiiippine-Sas van Gent-Drie Schou
wen, hetgeen ook niet te verwonderen is,
als men nagaat, dat die lijn gaat door een
niet druk bevolkte streek, terwijl Sas van
Gent bovendien ook nog gelegen is aan den j
spoortrein van Gent naar Ter Neuzen, die
een groot aandeel heeft te vervoeren van
de op reis gaande Sassche bevolking.
Wij wijzen hierop, om de onredelijkheid
van het streven van de Koerier aan te
toonen, want wij achten het onredelijk de
passagiers te dwingen in een bepaalde rich
ting te reizen, indien blijkt, dat het publiek
liever een andere richting kiest. En welk
nut zou dit nog opleveren voor de woon-
plaats van den redacteur van de Koerier?
Het inoge misschien voor enkelen een aan-
genamen en levendigen aanblik zijn, goed
of redelijk gevulde tramwagens door de
stad te zien rijden maar voor de plaats zelf
is het voordeel daarvan zeer aan twijfel
onderhevig. Bovendien: de belangen van het
reizigersverkeer dienen toch in de eerste
piaats in het oog te worden gehouden en
die kiezen, als de gelegenheid er maar is
den weg, die hun het best lijkt of hun het
aangenaamst is.
Van ons standpunt meenen wij, is er niets
tegen, indien men, om van uit Sas van Gent
naar Holland te reizen liever eerst een tram-
reis maakt van een paar uur, om dan te
Walsoorden over te steken, en het comity,
dat daarvoor ijvert van de tramdirectie weet
gedaan te krijgen, dat er van uit die ge
meente een vroege tram rijdt om de enkele
reizigers die daarvan gebruik wenschen te
maken naar Walsoorden te vervoeren (en
om, wat wel van meer beteekenis zal zijn
de 'post over te brengen) dock wij meenen,
dat dit niet mag gaan ten koste van ont-
wrichting van andere lijnen die thans be-
wijzen in eene behoefte te voorzien.
Er moet niet uit het oog verloren worden,
dat bij het laatst door de Z. Koerier ver-
dedigde plan voor het verkeer in Zeeuwsch-
Vlaanderen de lijn Phitippine-Hoek-Ter
Nenzen en ook de voedende lijn IJzendijke-
Pyramide-Philippine geheel wordt uitge-
schakeld.
En juist de lijn Philippine-Ter Neuzen
met zijn ruim 9000 reizigers per kilometer
staat, wat het vervoer betreft aan de spits
en overtreft de Sassche lijn met minstens
het drievoudige.
Zulk streven mist o.i. redelijken grond.
Indien door het inleggen van een vroege
tram uit Sas van Gent naar Drie Schouwen
Walsoorden de zuidelijke tram Drie Schou-
wen-Sas van Gent-Philippine-Hoek-Ter
Neuzen in het gedrang zoude komen, zoude,
naar het ons voorkomt, de eerste tram uit
1 Izendijke van af Philippine over Hoek naar
Ter Neuzen behooren te worden geleid, op-
dat het deel van Zeeuwsch-Vlaanderen, waar
het drukst van de tram-gebruik gemaakt
wordt geen nadeel zal ondervinden van de
vervulling van den wensch, die Sas van
Gent koestert ten bate van in elk geval een
klein aantal belanghebbenden.
Stoombootdienst op de Wester-Schelde.
Lijn Vlissingen-Ter Neuzen-Breskens.
Passagiersvervoer. 1918. 1920.
Ter NeuzenBorsselen 2737 3045
Breskens 291 139
Vlissingen 29560 32853
Vlissingen—Breskens 93891 74159
Borssele 3035 2505
Ter Neuzen 35527 28313
Breskens—Vlissingen 142593 84155
Borssele 551 214
Ter Neuzen 596 94
Borssele Vlissingen 3195 2707
Breskens 384 248
Ter Neuzen 2984 3048
Lijn Ter Neuzen-Hoedekenskerke-
Hansweert.
Ter Neuzen-Hoedekenskerke 2992 3969
Hansweert 22825 19777
Hoedekenskerke-Hansweert 1334 1401
Ter Neuzen 3033 3400
Hansweert-Hoedekenskerke 1308 1430
Ter Neuzen 18653 20346
50145 50323
Lijn WalsoordenHansweert.
HansweertWalsoorden 52363 42186
WalsoordenHansweert 42714 43627
95077 86813
De- opbrengst aan passagiersvrachten
enz. was op de lijn Vlissingen-Ter Neuzen-
Breskens in 1919 235.125,72i/2en in 1918
291.353.86.
Op de lijn Ter NeuzenHansweert
was de opbrengst 62.417.47^ tegen
57.507,05 in 1918.
Op de lijn WalsoordenHansweert
was de opbrengst 78.043,65 tegen
83.510,72/, in 1918.
Uit bovenstaande statistiek blijkt ook
weer, dat er op alle lijnen achteruitgang
in het aantal vervoerde passagiers was, be
halve juist op de aangevochten lijn Ter
NeuzenHansweert. Alledn reeds daaruit
blijkt haar recht van bestaan'voor onze stad
en omgeving.
Zij vaart af van de grootste gemeente,
terwijl ook de aangrenzende gemeenten het
dichtst bevolkt zijn en niet alleen dat hier
alle trammen en spoorwegen samenkomen,
doch er leiden tal van goede wegen naar
Ter Neuzen, die de bevolking uit een groote
omgeving in de gelegenheid stelt om binnen
een beperkt tijdsverloop per rijwiel de aan-
legpiaats der stoombooten te bereiken.
Van dit laatste wordt ook een druk gebruik
gemaakt. Wij missen eene statistiek van het
aantal rijwielen, dat met de booten wordt
vervoerd; dit zou welliclit ook geen juist
beeld geven, daar ook velen van hier uit
over de Schelde reizen en daar hun rijwiel
benutten. Maar wat wel van beteekenis is,
dat dagelijks een beduidend aantal rijwielen
in bewaring wordt gegeven in Ijet magazijn
van den stoombootdienst, terwijl het aantal
dergenen die per rijwiel herwaarts komen
en deze in een cafe of bij particulieren
stallen niet te controleeren valt.
Wanneer de booten alleen zouden over-
zetten op een der uithoeken van onze land-
streek zoude de gelegenheid om die aanleg-
plaats per rijwiel te bereiken veel bezwa-
render worden.
Het comite alhier, dat zich heeft gevormd
om te voorkonten, dat bij de pogingen,
did door sommigen worden aangewend,
tot verbetering van verkeersmiddelen van
Zeeuwsch-Vlaanderen, het verkeer van uit
het centrum van Zeeuwsch-Vlaanderen in
plaats van verbetert, grootere moeilijkl'ieden
en in elk geval nadeel zoude ondervinden,
heeft een dankbare taak.
Het bepleiten van het bestaansrecht van
het van hier uitgaande verkeersmidde! over
de Schelde, zal. niet veel inspanning vor-
deren.
Het deed weldadig aan, te lezen die recti-
ficatie op een verslag van de Z. K., die in
ons blad gegeven werd omtrent de te Hon-
tenisse gehouden vergadering.
Niemand kan het euvel duiden, dat de
daar vergaderde burgemeesters en andere
belanghebbenden uit verschillende gemeen
ten ijverden voor hetgeen zij in het belang
van h u n n e gemeenten achtten.
Dat die vergadering te kennen gaf het
daarbij te willen laten en niet te willen
tusschenkogien in hetgeen vertegenwoordi-
gers van andere streken van Z.-Vlaanderen
als het belang van h u n n e gemeenten be-
schouwen, schenkt goeden moed.
Verbetering der communicatie tusschen
Z.-Vlaanderen en Holland is alleen te ver-
krijgen door het inleggen van treinen,*op
de juiste uren, tusschen het centrum van het
land naar en van Vlissingen, het uiterste
station, op uren dat het mogelijk is van uit
Z.-Vlaanderen aansluiting te geven op de
eerst vertrekkende trein en nog aansluiting
te geven op de laatst aankomende trein.
M. a. w. het moet niet zuiver nachtwerk zijn.
Eenmaal die treinverbinding verkregen
en het ziet er naar uit, dat wij die krij
gen is hef de taak der provincie, die de
stoombootdiensten exploiteert, de noodige
aansluiting te verzekeren op de b e s t a a n-
d e aanlegplaatsen, wier bestaansrecht, naar
het ons voorkomt, niet aan twijfel onder
hevig kan zijn.
Voorts behoort voor de verbindingen te
land gezorgd te worden, voor het Westelijk
deel door de daarvoor aangewezen lijn
BreskensMaldeghem, voor het Oostelijk
deel door de maatschappij Hulst—Wals
oorden en overigens door de Zeeuwsch-
Vlaamsche Tramwegmaatschappij. wier lij
nen van het Oosten naar het Westen
Zeeuwsch-Vlaanderen doorsnijden, om op
de beste, en, biijkens de ervaring, door de
bevolking het meest gewenschte wijze, deze
te verzekeren.
GEWETENSGELD.
Bij het gemeentebestuur te Vlissingen
is van N. N. ruim f 1200 ontvangen voor
te weinig betaalde belasting.
PAARDENFOKDAG TE AXEL.
Verschenen is het prospectus voor den
paardenfokdag te Axel. Daaruit blijkt, dat
zich de drie groote fokkersvereenigingen.
bestaande te Axel, Hulst en Oostburg heb-
ben vereenigd, om aan de'wereld te laten
zien, wat ons schoone Zeeuwsch-Vlaanderen
presteert,op het gebied van de fokkerij van
het zware trekpaard. De tentoonstelling zal
plaats hebben op het terrein van de Ver-
eeniging van Zeeuwsche Fokkers te Axel,
zooals reeds is geannonceerd op 8 Juni a.s.
In Zeeuwsch-Vlaanderen z ij n de merries
en z ij n de hengsten, zegt het prospecfhs en
de centrale commissie roept daarom alle
fokkers, die iets goeds te vertoonen hebben
op, daar dien dag niet te ontbreken, terwijl
voorts, daar deze organisatie staat buiten
de kassen der genoemde vereenigingen ook
den financieelen steun der fokkers en be-
langstellenden wordt ingeroepen.
Alleen zij, die een of meer aandeelen van
j 10 nemen, kunnen met hun paarden deel-
nemen. 500 aandeelen zullen moeten wor
den geplaatst.
Alleen kunnen meedingen paarden, die
zijn ingeschreven in een der boeken van het
Stamboek voor het Nederlandsche Trek
paard. Hengsten van drie jaar of ouder,
moeten bovendien zijn goedgekeurd voor
den dekdienst 1920.
Er kan worden meegedongen in de cate
gories: merries geboren in 1919, id. in 1918,
in 1917, in 1916, kampioenschap voor mer
ries van 3 jaar en ouder, vierspannen mer
ries van 3 jaar en ouder van een eigenaar
en ook van verschillende eigenaars doch uit
een gemeente en vierspannen van merries
van 2 jaar oud uit een gemeente.
Voorts: hengsten geboren in 1919, id. in
1918, in 1917, in 1916 en in 1915 en ouder,
hengsten met 5 afstammelingen, kampioen
schap voor hengsten, vierspannen van 2-
jarige hengsten, die uit dezelfde gemeente
moeten afkomstig zijn.
Ook zal er gelegenheid zijn voor smeden
voor een jury te verschijnen met minstens
6 paarden door hen zelf beslagen en onder-
houden, om zoodoende aan de fokkers en
aan het publiek een idee te geven van hun
werk.
Indien het weer meewerkt, belooft de 8ste
Juni voor de paardenfokkerij een belangrijke
dag te zijn en zal het op het terrein van het
concours-hippique te Axel zeker niet aan
belangstelling ontbreken.
AXEL.
Passen naar Belgie.
In de Zaterdag gehouden vergadering der
vlassersvereeniging werd gewezen op tie
moeilijkheden die worden ondervonden door
het tegenwoordige passenstelsel.
De Zaterdag aldaar onder leiding van
uen neer F. Uekker gehouden vergadering
van de vlassersvereeniging, had tot resultaat
dat besloten werd op de te Rijssei (Frank-
rijk) te houden jaarbeurs, van wege de
Zeeuwsch-Vlaamsche vlassers gezainenljjk
te exposeeren. De bedoeling is, een beeld
te geven van de uitbreiding der vlasserij in
Zeeuwsch-Vlaanderen, de inrichting der fa-
brieken en hoofdzakelijk het voor de spin-
nerij klaar gemaakte vlas ten toon te
stellen.
Een commissie, bestaande uit den voor-
zitter, een secretaris en zeven leden der ver-
eeniging, heeft zich belast met de uitvoering
van het plan. Om de eventueele kosten te
bestrijden, welke moeilijk door de vereeni-
ging kunnen worden gedragen, werd door
de aanwezigen op de vergadering voor
ruim ,f 600 geteekend.
Als men weet, dat een derde deel van het
in Nederland verbouwde vlas thans in
Zeeuwsch-Vlaanderen verwerkt wordt, is
het wel van belang, dat door het exposeeren
meer bekendheid wordt gegeven aan deze
nijvere tak van bestaan in Zeeuwsch-Vlaan
deren.
GRAAUW.
Tot onderwijzer aan de St. Jozefsschool
te Bergen op Zoom is benoemd de heer
Poppe, alhier.
KOEWACHT.
Dinsdag, zijnde de derde kermisdag, is
hier voor de eerste maal een optocht gehou
den ter bevordering der Missies. De stoet
bestond uit verschillende groepen als Chi-
neesjes, patertjes, herders, zwarte en witte
zusters alsmede St. Jan en Kindje Jezus;
alles prachtig gecostumeerd. Daarenboven
waren er een groot aantal schoolkinderen
met vaandels en vlaggen. De fanfaremaat-
schapij „De Eendracht" verleende hare
medewerking. De stoet trok door het ge-
heele dorp; waarna de verschillende groe
pen gefotografeerd werden. Die foto's zul
len later ten voordeele der Missie worden
verkocht.
HULST.
Vrijdagmiddag had een droevig ongeluk
plaats. Een vrouw, die haar man, werk-
zaam was op de brouwerij der firma J.
Maertens Co. koffie bracht, nam plaats
op den rand van een regenput om een
steentje uit haar klomp te verwijderen. Hier-
toe lichtte zij haar voet op, waardoor zij
het evenwicht verloor en achterover in den
put viel. Haar man haar ziende vallen,
sprang haar in den put na om haar te red
den, dat echter niet gelukte. Men kon
slechts haar lijk ophalen. Haar man, hoewel
verschcikt, heeft geen letsel bekomen. (Zel.)
SINT JANSTEEN.
De handel in buitenlandsch zilvergeld
schijnt langzamerhand zijn hoogtepunt te
bereiken.
Vrijdag althans, de laatste dag, dat men
zonder pas de z.g.n. verboden streek mocht
betreden, kwanfen we hier voor het zeld-
zame feit te staan, dat de personeel van
te Ter Neuzen gevestigde bankinstellingen
hier ii^ de Hellestraat met een auto een
grensbezoek kwamen brengen tot het op-
koopen van Belgisch zilvergeld. Terwijl
meer ondergeschikt personeel „den boer op"
ging om grootere en kleinere partijtjes zil
vergeld op te koopen, bleef de auto wachten,
0111 het gekochte daarin te bergen.
Genoegzaam beladen zijnde werd daarna
met versnelden pas de terugreis naar Ter
Neuzen aanvaard.
Nauwelijks vertrokken zijnde kwam een
tweede auto met een paar andere heeren
aansnorren, die ook al wederom er op uit-
trokken om zilver op te koopen. (Zel).
ST1EREN- EN KOEIENKEURING TE
HULST OP 3 ME1 1920.
Dit jaar begonnen de keuringen te Hulst.
'Het laat zich aanzien, dat ze in het teeken
van het mond- en klauwzeer zullen staan.
Er kwamen slechts 4 stieren en 3 koeien.
Er was maar een beste stier, n.i. Frans
van de stierenvereeniging te Absdale. Deze
stier uit de Beemster met veel Friesch bloed,
kreeg 77.4 punt voor exterieur. Als drie-
jarige stier krijgt hij dus een prijs van
75. Het is een voldoende zware, ruim ge-
bouwde stier van goede type van deze
streek.
De 2jarige stier, Wilhelm, van A. van
Acker te Clinge, komt eveneens uit de Beem
ster en heeft ook overwegend Friesch bloed.
Algemeen dype en zwaarte waren voldoen
de, maar middenstel en beenen lieten te
wenschen over, zoodat Wilhelm niet verder
kon komen dan een eervol verklaring.
Twee eenjarige stiertjes waren van be-
slist onvoldoende kwaliteit.
A. Dobbelaar van St. Jansteen vertoonde
drie evenredige gebouwde typische melk-
koeien. Ster N. R. S. 32-133 R. is een praeh-
tige evenredig gebouwde koe met beste
romp, mooie uier en achterstel. Ze behaalde
79.5 punt.
De belangstelling voor keuring en toe-
lichting waren zeer voldoende, zeker mede
in verband met de marktdag.
RECHTSZ 4 frFY.
Arrondissements-Rechtbank te Middelburg.
Maandag werd ter civiele openbare
terechtzitting beeedigd als notaris ter stand-
plaas Sluis de heer H. van Mazijk.
IN EEN RUIM GEWORPEN.
Een bootwerker, die Vrijdag bij de Kon.
Ned. Stoomboot Mij. te Amsterdam door
andere werkli^den in een ruim was gewor-
pen, omdat hij tijdens de staking had ge-
werkt, is Zaterdagmiddag in het Binnen-
gasthuis overleden.
TWEE K1NDEREN VERBRAND.
In den nacht van Zaterdag op Zondag
is de arbeiderswoning van Harms te Ander
onder Zuid-Laren door onbekende oorzaak
afgebrand. De ouders waren afwezig. Van
de vijf kinderen, die alleen thuis waren,
werden er slechts drie gered. Twee kinde
ren van 8 en 6 jaar kwamen in de vlam-
inen om. De verkoolde lijkjes zijn gevonden.
Van het vee en den inboedel kon niets wor
den gered.
KERKBRAND TE KOOG a. d. ZAAN.
Zondagavond is de bliksem geslagen in
dan toren van de Hervormde kerk te Koog
a. d. Zaan. In het bovenste gedeelte van
den toren ontstond brand. Hoewel al het
brandbluschmateriaal van Koog a. d. Zaan
uitrukte, kon men niet tegengaan, dat het
vuur langzaam, maar zeker, den geheelen
toren in el am zette en oversloeg op* het
dak van het kerkgebouw. De hulp van de
Zaandamsche brandweer werd ingeroepen,
dqph ook nu was men nog niet bij inachte
het vuur te blusschen. De spuiten hielden
de ia de buurt van de kerk staande hou-
ten gebouweo nat, om deze te behouden.
De kerk en de toren brandden geheel uit.
Alleen de naakte muren bleven staan. Ook
het orgel in de kerk, afkomstig uit de r.-k.
kerk uit Haarlem, werd een prooi der
vlammen.
Bij het blusschingswerk werd een der
spuitgasten vrij ernstig aan het hoofd ge-
wond.
De kerk was gebQiiwd in 1686.
UIT DEN TREIN GEVALLEN.
Zaterdag is in den tfein. die om 8,20 v.m.
van Utrecht naar Amersfoort vertrekt, een
reiziger, de heer L. Mulder, uit Apeldoorn,
uit het plotseling openslaande portier ge-
vallen. Op last van den inspecteur der Ned.
Spoorwegen te Amersfoort werd hij per
extra-trein naar station Den Dolder ver
voerd, nadat hem op de plaa's van het on-
geval de eerste medische hulp was ver-
leend. Vervolggns werd hij in een goede-
rentrein,- die anders te Den Dolder door-
gaat. opgenomen en naar de Rijkskliniek
te Utrecht vervoerd.
TJALK DOOR MIDDEN GEVAREN.
Vrijdagmiddag te half twee stevende op
het Y een tjalkschip dwars voor het s.s.
„Zaandam I". Het stoomschip voer de tjalk
middendoor. Dit vaartuig sloeg uit elkaar
en verdween in enkele oogenblikken in de
diepte. Aan boord waren de schipper, diens
vrouw en een dekknecht. De beide mannen
konde,n zich zwemmende redden, de vrouw
is met een sloep van de „Zaandam I" op-
gepikt. Stukken hout en kisten dreven op
het Y rond.
GRENSCONTROLE.
Men meldt uit Oldqnzaal:
Naar we vernemen zijn gedurende de
jongste twee weken door de douane te Bei
heim in beslag ge,nomen: voor 7 millioen
mark aan edelgesteenten, 600.000 mark aan
bankpapier en 400 Engelsche ponden. Dit
alles trachtten passagiers fcauduleus uit te
voeren. Bij hun zeer zeker niet te laken
ijver, om dezen frauduleuzen uitvoer met
kracht tegen te gaan, vervallen deze amb-
tenargn en geheime politie echter al te dik-
wijls in uitersten, welke niet zijn goed te
keuren en waarvan goedgezinde passagiers
de dupe worden. En zoo worden dikwijls
al'eriei kleinigheden, die men tracht mee te
nemen, onverbiddelijk in beslag genomen en
verbeurd verklaard.
EEN VEELBELOVENDE DIENSTBODE.
Een dame in Den Haag had eenige rol-
Ictjes gouden tientjes in haar bezit, schrijft
de ,,N. Crt.' Hoewel de dienstbode hiervan
niets wist. ging deze toch maar eens op zoek
uit, vond het groote bedrag gelds; ont-
vreemde eenige der kostbare muntstukken
en vulde het tekort met 2/,-cts. stukken aan.
Het zegellak werd weer netjes op het pakje
bevestigd. De groote uitgaven van de lieve
dienstmaagd bracht de zaak aan het licht
met het gevolg, dat het vijftien-jarige meis-
je die inmiddels niet meer bij mevrouw
was verschenen door de recherche werd
opgespoord en zich nu in verzekerde bewa
ring bevindt. De jeugdige dievegge had
reeds een gedeelte van de gestolen f 120
aan mooie kleeren uitgegeven.
EEN AANHOUDING.
Men meldt van de grens:
De Nederlandsche grenswacht bij 's Hee-
renberg heeft aangehouden den communist
Cfronert, die als koerier tusschen Holland-
sche en Duitsche partijgenooten dienst deed.
De Duitsche grensbewaking in dat gebied
is de laatste dagen zeer verscherpt, mede
in verband met het feit, dat einde April aan-
zienlijke bedragen in geld daar de grens zijn
overgekonietj, bestemd voor Duitsche com-
inunisten.
ONWEER/
In den nacht van Zondag op Maandag
woedde een kort maar hevig onweer te Roo-
sendaal. Ter plaatse Kalsdonk sloeg de
bliksem in een der aldaar gebouwde nood-
woningen en rukte het geheele gebouwtje,
na verschillende ruiten e. a. vernield te heb
ben, uit zijn gebinten. Vier in aanbouw
zijnde huizen werden door een hoos opge
nomen en naar alle richtingen heen geslin-
^erd. Dikke balken werden ruim 100 meter
ver, overeind in het zand staand, gevonden.
De eleetrische geleiding geraakte defect.
ONGELUK MET DOODELIJKEN
AFLOOP.
Op het terrein van den Koninklijken Hol-
landschen Lloyd aan de Handelskade te Am
sterdam, zou Maandagmorgen een detache-
ment van het 3e regiment infanterie aan-
treden voor exercitie. Terwijl een der man-
schappen bij het commando: „Zet af het
geweer" zijn geweer op den grond zette,
ging het plotseling af en werd zijn achter-
man, een milicien uit Maastricht, getroffen.
Deze zonk ineen en was onmiddellijk dood.
De kogel was bij den neus ingedrongen.
Het bleek, dat de infanterist. wiens geweer
afging, in den nacht van Zondag op Maan
dag op post is geweest, zijn geweer nog
geladen was en de haanpal niet was om-
gezet.
Het slachtoffer is naar het Militair Hos-
pitaal overgebracht.
AUTO IN BRAND GESTOKEN.
Eenige maanden geleden is te Hoofddorp
de auto van den 28-jarigen J. D. te Leiden
in brand geraakt en in de vlammen opge-
gaan. Aan de Leidsche recherche nu was
het dezer dagen ter oore gekomen dat deze
auto opzettelijk in brand was gestoken om
zoodoende het bedrag van f 6000, waarvoor
de auto was verzekerd machtig te worden
en dat hen dan ook is uitbetaald. Reeds
zijn drie van de vier personen, die bij dit
zaakje zijn betrokken, gearresteerd, onder
wie ook de verzekeringsagent die was om-
gekocht om de auto lioog te verzekeren. D.
heeft reeds bekend en is naar het Huis van
Bewaring te Haarlem overgebracht.
BANKPAPIER WEGGEWAAID.
Een juffrouw te Amsterdam, die voor een
firma een bedrag van 5000 had gei'nd,
viel met haar rijwiel. Daardoor geraakte
het grootendeels uit bankpapier bestaande
geld op slraat en woei weg. Nadat het pu
bliek haar het gevondene had ter hand ge-
steld, bleek er een tekort te zijn van on-
geveer f 1400-
1NSTORTING VAN DE
ST. PIETERSBERG.
Te Maastricht aan de Caunerstraat is
Donderdagnamiddag een gedeelte van den
St. Pietersberg ingestort. Persoonlijke on-
gelukken kwamen niet voor.
Reeds verschillende malen zijn op die
plaats instortingen geschied.
Naar aanleiding der bespreking werd be-
sloten een adres te richten tot den Gezant
van de Belgische regeering bij ons hof,
waarin er op wordt gewezen, dat Belgische
consuls in Nederland voor het reizen slechts
visa verleenen voor een reis, terwijl meer-
deren der vlashandelaren drie a viermaal
per week naar Belgie reizen. Bovendien
is het kantoor van het consulaat te Ter
Neuzen niet geopend voor 9 uur v.m., zoo-
dat de afreis pas om 10 uur kan beginnen,
wat voor het doen van zaken op verschil
lende markten in Belgie te laat is. Zij ver-
zoeken daarom dringend het daarheen te
willen leiden, dat de consuls gemachtigd
worden pas visa's te verleenen geldig ge-
durende minstens drie maanden voor een
onbeperkt aantal reizen in dat tijdvak.