LandbouwberichteN. GEMENGDE BERICHTEN. Provinciale Staten van Zealand. Loop der bevolking van Ter Neuzen. Een onderscheiding. Bargerwackten. Verdronken. Yondeling. Werkeloosheid. Mollandseh ree voor Tsjecho-Slowakye. Ernstige waarschnwing. Bjj, die thans dnur koopt, of duur pacht, ?$>ecaleert op een hoogst gevaarlgke manier, want kans op een goed resultaat is gering. Postkantoor afgebrand. JBetaling ran premie voor ouderdomsrente. Een nienw beroep Het rookrerbod in de mynen. In den trein beroofd. Het einde der smokkelaars. Yerdedigers ran kettinghandel Ontdaiking Loterijwot. Maastricht gestraft. Jer waterkeeriog van den calamiteuzen Adornispolder, A. P. de Groote, te Nieuw- iliet, Aan den heer E. Cuelenaere, oud-Burge- meester Tan Philippine, ia de Gouden Madaille verleend van de Lropoldsorde van den Koning van Belgie. Door A. Wiskerke, kanaalwaehter van jseo Rjjks-Waterstaat, tevens havmmeester te Philippine, is tegen 1 Januari 1920 o&teiag aangevraagd van bovengenoemde Vsteekkingen. filet de bjjvoegsels der St. Ct. van Don- uardag zjjn verzocden de Sfatuten der ver- leniging jrDe Steer sche Burgerwacht", fevestigd te St. Jansteen. Onder de bjjvoegsels der St. Ct. van donderdag zgn opgtnoraen de statnten der vereeniging ffDe Clingsebe Bargerwacht," gevestigd te Clinge. AXEL. Donderdagavond werd alhier onder voor- lifcterscbap van den heer L. J. den Hollander, burgemeester, eene vergadtring gehouden >an de ^Vereeniging tit verbetering van de volkshuisvesting". Besloten werd een terrein aan te koopen groot 4742 M3 voor d» som van 8000, waarop 47 woningen kunnen gebouwd worden. Aan den gemeen- iaraad zal een crediet worden gevraagd tot atean. Tot kerkvoogd bjj de Ned. Herv, Kerk idhier is gekozen de heer J. de K raker Rz a de plaats van den heer J. Vergzer. SAS VAN GENT. Vrjjdagavocd is de koopman W. nit Selzaete door den mist dicht aan de Bel- gische grens met rjjtuig en paard van den temeljjk hoogen dijk daar ter plaatse te water geraakt en verdronken. Ook het paard is omgekomen. Er is door militai en aog lang naar den drenkeling gedregd, doch bjj het verzenden van dit bericht was zgn Ijjjk nog niet gevonden. In het gehucht Staabje onder de ga- sjeente Assenede wetd Vrjjdagavond een kindje gevonden. De vondelinge pas eenigs dagen end. aroeg op het borstje een bedrag van 4000 francs en was oTerigens voorzien van een ltd kleertjes. Nadere aandaidingen tan herkomst ont- Weken. Hit de naburige Belgische gemeenten vervoegen zieh dageljjks heele scharen werklieden aan de langs de grens liggende indaitrieele instellingen voor werk. De in Selgie heerschende werkeloosheid is groot, soodat velen zelfs van verre afstanlen zich a&ar hier begeven om in bun levensonder- hoad te voorzien. Bovendien worden velen aaogetrokken otb hier in Nederland werkztam te zgn, wegens den hoogen koers van het Neder- teodsch geld In veround met deze laatste omstandigheid het aantal wissdgelegenheden verbazend froot gevrorden. ST. JANSTEEN. Midden iB de kom van het dorp zjjn in sta nacht van Zaterdag op Zondag bjj den stager O. Vaal 15 kippen ontvreemd, waar- van de daders, evemens aU van zooveel zadere diefsta'len, rot nog toe onbekend zgn. Boil. Nieuwsbureau verneemt uit Praag, dat het minister e van Landbouw onder- tandelt met de Nederlandsche Regeeiiug over de le»ering van melkkoeien, tegen gpmpensaties. De voorzitter der Z. L M., jhr. J. v. Yredenbarch schrjjft in het Zeeuwsche ikind- en Tuinbouwolad Daar mij tnedegedeeld wordt, dat, onianks de waarschuwing, door mjj geuit, toch door- -gegaan wordt met overdreven hooge prjjzen te bestedea aankoop of pachten van land {o.a. dertig procent hooger dan ver- ]»den jaar), meen ik goed te doen er nog sees op te wjjzeo, dat personen, die zulks ioen met bjjna absolute zekerheid zich een groot fioancieel nadeel zullen berokkenen. Ik herhaal hetgeen ik gezegd heb op de ASgemeene Vergadering der Z. L. M. in Middelburg, eene meening, die vrgwel ge- 3gk is aan die van alle vooraanstaande raannen op landbou wgebied. Er zal voor den Landbouw een crisis sanbreken, waardoor de prjjzen zeer naar heneden zullen gaan. De koopkracht van bet buitenland, waarbeen onze producten inllen gaan, is zeer gedaald de wisselkoers r»n al de landen, waarop onze export is gericht, ernorm gezakt. Ons land is een xportland en kan het buitenland niet koo pen dan moeten onze prgzen naar omlaag. iieeds thans is het met vele producten het geval: Sfaat aan den eenen kant de prijs der landbouwvoortbrengselen naar beneden, aan den anderen kant is er weinig uitzicht, dat loonen znllen dalen en dat de onder- kondkosten minder znllen worden. Leden der Z.L.M. ik geef u den dringenden jsad: jaagt de prgzen niet op, later zult gjj er spjjt van hebben. Vergadtring van Yrijdag 12 I e ember 1919. In de voormiddagvt rga'iering was de heer De Veer aamvanl elijk aJwezig, doch loiter was de vergadering voltaillig. Provinciale stoombootdiensten. De hter Ee Caseanbrooit dielde mniens Ged. Staten mede, djat zjj oveituigd zijn van de gebrekkige diemtfre^je'ing bij de sfeiombo-aldienstenHet is echter njet mo- gelijk in den dienut naar Ziierikzee \edbe- iering te breriyen, zonder dat/ de dubbele dienst weder wordt ingevoerd. De onvei- ligheid door de mijinen, inaakti dat er zoo vroeg cen laatste boot van Breskens naar Vlisingen gaat. In de laatste weken zijn eenige ma'en door de booten mijnen gepas- seerd. De koleiivoorziening. di - volrens den heer Lindeijer beter zou zijn, zooats deae UK de opening>svergadeiing medtdeelde, is sedert Nov ember 1918 steeds aehteruitiiegaan, Jus ook om die reden is vecbetci fog uit- geslo t-en De heer Lindeijer zegt, dat hij vei-no- nien had, clat de Industrie grooter ranth soen zal krijgen en hij inetiido, dKt dit ook bij de booft-an het geval was De lieer AdriaaMse zegt, dat bdj de diemden een noodtoestaad beerscht, cell regeling is zeer noodzakeLijk. De wijziging van de Le^jrooting 1918 woitlt zoruder discussie of stemming aangenonien Alsnu kwam aim de orde het; voorstei- Van Zuijen c.a., om het rfjk te verzoeken^ de stoom boo tdieiusteii op de Wester-Sehet- de over te rjamen Naa/r a^injleiding van belt algemeen ver- slag, h add en Ged. Sij^aten medegadeeld, da/t zaj zich op het stand punt pdaatsen, diat de subsidie van heit) Rijk zoo meet worden verhoogd, dat cen aan bilLijke eischeu vol- doende diensitie,geling kani worden in^levoeivi De liter Van Zuije.i zegt, Jat tr in ledcr geval ic'ts gebeurein mootDe verbineiintfl van ZeeuwschA'laandercn mc.t het overige Nederland moejt verbeterten De heer Orudieixtijk zegtj da't het hier in de cerste plaats van belang is, met het oog op de provinciale geMn^djielenDo subsidie meet dan ook zoo groot zijn, dat belt Rijk alles bekostigt, dafi blijlt er in- tusschen geld voor andepe niuttige zajken. De heer Vain den Ouden vtrwar:ht zeer weinig van sH^ntsexplciiatfe en stelt een ainendementt voor, behelzende aanvrage om cent belangrijke subsidieverhoogjing|. De heer Van1 Nifttrik vjndt het onlogisch dat het veer Breikenp, als ondei-dieel van een grooten \erkeea-sweg niet door het Rijk wordt gcexploi teerd De heer Fen-els wjl ook voor deni dienst op Schouwen staiat.se x plo i Ud ;i e \erkrijgen. De heer Herusel si uit zich aan hij den heer Van den Ouden, maar zou tpcii wel willen, dat Ged. Staten in Den Haag eens wijzen op de wensc.hielijkheid van staiits- exploitatie. De heer Vienings djen't ©en amendelnent in, dat nog nicer beslist om hooger subsi die vraagt De heer Lindeijer zegjt^ dat de heeren Vain deru Ouden en Vienings geen anendemelitoii doch voorsfjellen indiend|en. De beer Van Rompu zegt;, dat bij sta£|;s- exploiita'tie het Rijk toch wear voorwaferdm, ook geldelijke, aa^i d|e provincie zal stel- leru en dit e.enveed zal kosten als nu - -Met het voorstel vaai den heer Vienings kan spreker zich wet \ereeniigen De heer Van den Ouden trekt zijn voor stel in,. Het voors-tel-Van Zuijen wordt verworpen mob 30 tegen 12 steinm-en m dat van den heer Vienings zonder hoofdelijke stemming aapgenomen Schoolartsen. Ilel voorstel van de YrijzD«m. fraclie, inzake het aans'ellen van schoolartsen, weird voorloopig ingetrokken in afwatditipd van hetgeen het Rijk in deze zal tot stand bren- geni, nsi -werken in die liyhtig door den minister i> in he.-t vooruitzicht gesteid Wijziging Prov. wet. Het voorstel der Vrjjz. De.nfractie tot Wijziging der Prov. wet, zoodat de Static a der provincie zoo dikwijls hijee-i komen, als door den Cornmissa^is dtr Koiiiingin, o! door Ged. Staten wordt noodig geiondeeld, terwijl ook de mogelijkljeid wordt openge- laten. Statenvergadei ingen 'te houden, wah- neer zulks door een vast te stellen aantal S;tatenleden wordt gewensa-bt, analoog met hat bepaaflde in art. 40 dier gemeentewel,, went door Ged. Sta'en. ongityndveGg ge- npemd De heer Viendngs verklaa'Xie zpii met hot voorstel te kuna:en \ereenigen, en za,g daar- in geen oneerljiodigheid jegens de Kroon. Het voorstel werd do or de e heer Ad r i aan - se uits-oerlg verdedigd. Ook de heer Lindeijei- wok to tot aanne- mimg op, met het oog op de lanigte agenda's. De liter Henrsel ondersteund het voorstel krachtjg. Door den liter Die'.eman wend het voor stel van Ged. State'i \erded(ig)d. Hij wil ook meer \ergadereni, majar niot op deze wijze. De liter Adriaajnce onj%ende, dat het voor stel in strijd zou zijn met de Grondwet. De heer De Veer wa,s vaftn meening, dat de Grondwtt wel een beletsel is tegen hef oproepem der Sta'.en op \trzoek van ©en aa'nted leden Op een wenk van den heer Lindeijt-r la- (tjeni de voorslellers het laatste deel van hun voorstjel ivervajleni, dpft woitlti vei-wcrpen met 27 tegen 15 s'einrnen Aanleg van een Eijksweg. Het voorstel van de heeren Van Niftrik, Adriaanse en Welleman betreffende verzoek aan de regeering tot aanleg vkn een rjjksstraat- weg door Zeeland en van locaalspoorwegen in Zeeuwsch-Vlaanderen en op de eilanden wordt in de eerste afdeeling om zjjn uitgebreidheid en algemeenheid niet aannemeljjk geacht. In de tweede afdeeling verklaren zich 8 leden tegen 3 voor, terwjjl 3 leden zich hun stem voorbehouden, en in de derde afdeeling waren in stemming 2 voor, 2 tegfeu en 9 voorbehouden. Omtrent de besprekingen van dit voorstel ontleenen wjj het volgcnde aan het verslag der Midd. Crt. De heer Van Niftrik wjjst erop, dat de wel- vaart van een land nauw sameuhangt met de verkeerswegen, hetgeen Zeeland in de gesehie- denis zoozeer heeit ondervonden. Toen het verkeer hooi'dzakeljjk te water jdaats vond was Zeeland in zeer gunstige conditie. De aajileg van sjioorwegen kwam in Zeeland zeer laat. Spreker acht den tjjd gekomen, voor de regee ring om een gewillig oor te leenen aan wen- schen tot verbetering van het verkeer te land in Zeeland, vooral nu men zoo groote waarde aan een gedeelte van Zeeland, n.l. Zeeuwsch- Vlaanderen bljjkt te hecliten. Spoorwegen moeten uitgebreid worden tot Zeeuwsch-Vlaan deren en op de eilanden. De trainmen dienen voor plaatseljjk, de spoorwegen voor doorgaand verkeer. Zeer gewenscht is voorts een uitstekende rjjksweg- door de provincie, zonder belemme- ringen als het veer Breskens-Vlissingen. De hoofdverkeerswegen dienen niet nit - sluitend de gemeenten, die er zelfs veelal meer last dan lust van ondervi-nden, zjj dienen het verkeer door de provincie ook. Spreker wjjst op het onderzoek door hem en den heer Elen- baas destjjds ingesteld. Het rapport noemde f 1.380.000 en dit bedrag zou thans hooger zjjn. Maar alles behoeft niet ineens. De hasten kunnen verdeeld worden over tjjden, De heer' Van Dixhoom vindt het voorstel alle overweging waard en toch wel ten deele uitvoerbaar. Spreker acht een commissie van onderzoek voor de provincie gewenscht, ook met het oog op de stoombootdiensten. Voor de geheele provincie geldt de onvoldoendheid van het verkeer. Spreker stelt voor, mede na- mens de leden Van OeVeren, Van den Ouden, Vogelaar, Mulder, Vienings, Hendrikse, Hen- sel, Moelker, Van Waesbeighe en Timmer- maii, ten einde een onderzoek naar ieorgani- satie en verbetering van het verkeer in de provincie in te stellen, een commissie te be- noemen uit de Staten, event, aangevuld met technische ambtenaren, en Ged. Staten te roacM'gcn een crediet daartoe te verleenen. De Voorzitter meent, dat dit voorstel geen amendement is op, en slecbts in zeer indirect verband staat met het voorstel in behandeling. Zjj worden echter tegeljjk bebandeld. De heer Lindejjer begrjjpt het voorstel-Van Niftrik e. s. daar iedereen ontevreden met het verkeer moet zjjn, doch meent, dat, waar het voorstel de grootste kosten op den staat werpt, instemming der Staten vrjj eenvoudig is. Spreker twjjfelt daarom aan de uitvoer- baarheid van het plan-Van Niftrik, wjjl het te grootsch is opgevat en het overvraagt, waardoor de kans op mislukking aaiunerkeljjk verhoogd wordt. Spreker vraagt of twee ou- dernemingen die evenwjjdige verbindingen exploiteeren wel rendeeren kunnen, waarvoor spreker wjjst op de voorstellen Van Niftrik c. s. betreffende de voorgestelde ljjnen in Z.-Vlaanderen en op Schouwen-Duiveland. Wat Zuid-Beveland betreft daar wordt reeds een spoorweg voorbereid. Spreker weet, dat verkeersverbetering noo dig is, doch twjjfelt of het verkeer wel zoo uitgebreid zal worden dat b.v. een Ferry-booi nocdig zal zjjn met de uitgebreide havenwer- ken, die daarvoor vereischt zouden zijn. Spre ker is voor verbetering van het verkeer, maar acht liet voorstel-Van Niftrik, niet uitvoer baar en te grootsch voor wat spoorwegen en veoren betreft grijjk de toeliehting van het voorstel aanbeveelt. De heer W. van Oeveren vindt het voorstel een utopie, en te idealistisch. Spreker twjjfelt aan den ernst van het voorstel, en meent dat hier een kabeljauw een spiering moet vangen. Verbetering van bet verkeer acht ook spreker noodig. De slechte verkecrs- rogeling acht spreker gesol met de inwoners- belangen. Reizen is overal duur, maar in Zee- laud zoo goed als bnmogcljjk. De heer Nolson is vei-wonderd, dat de voor stellen O. Z. VI. niet met een rjjksstraatweg hebben bedacht. Wat locaalspoof betreft. meent spr., dat deze naast de bestaande 6f in bewerki'ng zjju- de geen levensvatbaarheid zullen hebben. Het produetentransport uit Z. VI. eiseht geen snelvervoer, doch is met verkeer te wa ter gebaat. Overgvns gaat veel verkeer over Belgie. Rjj ksstnvatwegen acht spreker gewenscht, loeaalsporen niet. Stelt men een commissie in, dan moet deze komen met uitvoerbare voorstellen, doch dit stuit weer af op de onzekerheid der daaraan verbonden kosten, zoodat daarom spreker niet veel ervoor gevoelt. Dc toestand van voor den oorlog was, wat Z.-Vlaanderen betreft, gun- stig, en berinvoering hier van ware voldoende. Spreker is niet tegen de commissie, doch waarschuwt voor grootere plannen. De heer Hensel is voor de commissie, doch ook voor bescheidcn voorstellen. Wat de hee ren Van Niftrik c. 8. wenschen komt spreker onuitvoerbaar voor. Is het niet gewenscht in- vloed uit te oefenen op de spoorwegmaat- schappjjen voor verbetering. Spreker stelt een motie voor, den GedepntecTde Staten verzoe- kende bij de autoriteiten aan te dringen op uit- breiding van den treinenloop. De beer v. d. Wrijdc kan zieh niet voorstel len dat het de bedoeling is de hoofdverkeers wegen van de polders en waterscliappen over te nemen, daar dit zoo duur zal zijn. De heer Van Nieuwkuijk vreest, dat de grootsche plannen die hier besproken worden, in De Haag belachelijk zullen genoemd wor den en dat het prestige der Staten daaronder lijden zou. De heer Dielcman voor Gedeputeerde Staten aclit de voorstellen idealistsch, maar voor een groot gedeelte onuitvoerbaar. Ovemame der groote verkeerswegen is een aanslag op de Provinciale kas, daar het in de millioenen zon loopen. Zegt, men dat men geleideljjk tot over- name kan overgaan, dan is daartoe dit voor stel niet noodig; zulks geschiedt reeds waar bet noodig was of noodig zal zijn, en de bij- drage van hen, die nu met het onderhoud be- last zjjn, kan op bevredigende wjjze worden gefixeerd. De polders en gemeenten ter plaatse hebben op de allereerste plaats bjj de verkeerswegen belang, eerst daarna de provincie. Wat aangaat een doorgaande Rjjksstraatweg Bergen op ZoomMiddrlburg—Belgische grens tusschen Vlissingen en Breskens ligt bet water. Een Ferryboot zou een uitgave vorderen, die niet in overeenstemming met het belang is. Beroep op de regeering in zake den Rijks- weg is overbodig, daar het Rjjk reeds met ver betering en met ontwerpen tot verbetering bezig- is. Aandrang op de regeering zou den indruk kunnen geven van een wantrouwen, waartoe geen reden bestaat. Gedeputeerde Staten erkennen het groote be lang van een goed verkeer. Wat de locaal spoorwegen aangaat, ook spreker acht onder dit opzieht het voorstel althans voor Zeeuwsch- laanderen, Schouwen-Duiveland en St. Phi- lipsland weinig sympathiek. Zjj zouden mil lioenen kosten en bovendien overbodig zjjn. oor Zeeuwsch-Vlaanderen is snelvervoer niet noodig. Intensieve groente- en fruitcultuur zon slechts snelverke„r naar Belgie eischen, niet in de richting Oost-West of West-Oost. En in de richting Noord-Zuid is voldoende snel- verkeer. Een nieuwe locaalspoor zou al het bestaande overbodig maken en dus millioenen onnut weggooien. Wat Schouwen-Duiveland betreft daar zal en moet het bestaande verkeer verbeteren, zonder dat er een nieuwe spoorweg bjj komt. Voor Zuid-Beveland hebben het Rjjk en de provincie reeds gelden toegezegd, zoodat ook wat dat deel van Zeeland betreft het voorstel overbodig is. Wat aangaat een commissie van onderzoek naar mogeijjke reorganisatie der verkeersmid- delen, tegen diet voorstel-Van Dixhoorn heeft spreker voor zjjn persoon het bezwaar, dat het te ver gaat, en gelden zou kosten. Den heer Hensel verzekert spreker dat door Gedeputeerde Staten herhaaldeljjk is aange- drongen op uitbreiding van het treinverkeer, zoodat het niet noodig is, dat de Staten zulks nogmaals aan Gedeputeerden verzoeken. De heer Van Dixhoom wjjst er op, dat het juist de bedoeling van zgn voorstel is te on- derzoeken in hoeverre finaucieele bezwaren er aan verbonden zjj n. Spreker dringt aan op een veer Ter NeuzenEllewoutsdgk, met ver- binding naar Goes geschikt voor doorgaande spoorwagons zoowel als andere vervoermid- delen. De heer Hensd, naar aauleiding van het geen de heer Dielcman zeide, merkte op, dat ook de uitspraak van de Provinciale Staten gewenscht is, zoodat een beroep van Gedepu teerde Staten in zako den treinenloop meer kracht zou verkrjjgen. Dc heer Nolson meent dat, wjjl verbetering' veel kosten eischt, men eerst de kosten moet kennen voor men verbeteringen onderzoekt. Een Eerryboot Ter NeuzenEllewoutsdjjk is te duur, vooral wat betreft havenaanleg te Ellewoutsdjjk. De heer Van Waesberghe ondersteunt de voorstellen Dixhoom en Hensel, en gaat ae- eoord met do meening van Gedeputeerden in zake het voorstel-Van Niftrik c. s. Spreker herinnert aan de goede verbinding met Hol land voor den oorlog, en wjjt den tegenwoor- digen toestand aan den slecbten treinenloop. Spreker meent, dat noodzakeljjke verbindingen zjjn VlissingenBreskens, Ter NeuzenElle woutsdjjk, WalsoordenVlake, en dat de boot Ter NeuzenHansweert vervallen kan, al thans in de thans bestaande toestanden. De heer Perrels zal tegen de motie-Hensel stemmen, daar hierin een soort wantrouwen tegen Gedeputeerde Staten schjjnt gelegen. De heer Lindejjer constateert, dat alle leden verkeersverbetering wenschen, doch meent, dat de meeste leden het voorstel-Van Niftrik zul len verwerpen uit practiscbc overwegingen maar daarmede tevens het daarin vervatte princiep. Spreker dringt aan op wjjziging van hot voorstel z6o, dat het verzoek niet gericht wordt aan de regeering, doch aan Gedeputeer de Staten, dat alleen locaalspoorwegen zullen aangelegd worden, waar dit noodig is, en dat ovemame d'er verkeerswegen in overleg met de desbetreffendc polders en gemeenten zal behooren te gcschieden. De heer Dieleman acht het drietal veren, als bedoeld door den heer Van Waesberghe, praematuur met het oog op de tegenwoordig bestaande verkeeismiddelen. De heer Van Niftrik verheugt zich over de aandacht, waamiede het voorstel is ontvangen en besprok n. Het voorstel is idealistisch, doch dat was ook de geheele opzet. De voorstellers hebben het ideaal van uitstekende verbin dingen. Wat aangaat de rentabiliteit van verkeers wegen: deze moet niet worden afgeraeten naar de geldeljjke opbrengst. Spoorwegen moeten de boofdplaatsen verbinden, voor de verbin ding der kleinero plaatsen daarmede moeten tramwegen zorgen. Is het niet wenscheljjk, dat de spoorwegen niet afhankcljjk worden gesteid van wat de gemeenten en de provincie doen? Het gaat niet aan alle details nu reeds uit te werken, het is ook niet de bedoeling nu reeds alles uit te voereneen Ferryboot is b. v. slechts noodig als er een spoorweg aan den overkant is. Bovendien zal de uitbreiding- van het verkeer met motor vrachtwagens toch tot ander bootmatefiaal noodzaken. Dat het verkeer van Zeeuwsch-Vlaanderen over Belgie gaat, is een feit, maar het ideaal van spreker is, dat Zeeuwsch-Vlaanderen ook economisch een deel van Nederland zal zgn en bljjven. De vrees voor abnoimale uitgaven is onge- motiveerd. Aanneming van dit voorstel kost nog geen eent; uitgaven zouden toch eerst op de begrooting voorkomen en dus besproken worden. De bedoeling is slechts de vastlegging van een program in groote lijnen. Spreker meent, dat men een groot idee niet moet laten varcn uit vrees voor sommige details der uitvoering ervan. De heer Dielcman heeft het meest bezwaar tegen aanneming van het voorstel, omdat voor al het beginsel tot overname der hoofdverkeers wegen te vaag is en de kosten niet kunnen worden overzien. De heer Van Niftrik acht juist de „vaag- heid" van het voorstel een voordeel ervan, omdat aanduiding van details juist niet wen scheljjk is. Vastlegging van het principe is het doel van het voorstel. De heer Lindejjer spreekt de wenscheljjk- heid uit thans het. voorstel in den geest als door spreker werd in overweging gegeven aan den heer Van Niftrik, te amendeeren. De heer Van Niftrik wjjzigt aldus zjjn voor stel. In stemming komt de motie-Hensel, die wordt verworpen. Eveneens wordt verworpen het voorstel-Van Niftrik e. s. Het voorstel-Van Dixhoom tot instelling van een commissie wordt aangenomen met 30 tegen 12 stemmen. Tegen stemmen de heeren Gerlach, De Casembroot, Sprenger, Van Alten, Lantsheer, Dumoleijn, Dekker, Nolson, Viraly, Van Rompn, Fruytier en De Veer. Do Voorzitter stelt voor de commissie re doen bestaan uit 5 leden, en benoemt de hee ren Van Niftrik, Van Dixhoom, Van der Weijde, Lindejjer en Dieleman. (Wordt vervolgd.) In de afgeloopen week hebben zieh in deze gemeente gevestigd: A. L. Wouters, Stationsontvauger, N. Statiocsw. 14, uit Willebroeek. M. de Brugne, laadbouwer, P 28, uit Axel. A. Sug, veldarbeider, Baandgk 42, sit Axel. M. L. Pieters, zonder, Baandgk 42, ait Boscbkapelle. J. Huykelom, ordebroeder, Q 188, sit Terhegden. Vertrokken M. L. de Beer, verpleegster, 8 N, naar Loochriitg (B.) P. J. van den Bos3che, sigarenmaker, O 34, naar Antwerpen (B). C. M. C. Longueeille, dienstb^ih. West kolkstr., naar St. Lauregns (B) 1. M. B. Dbaece, dienstbode, Noordstr. 68, naar Gent (B Th. P. van Aerde, fabrieksaibeider, Q 240, naar Axel W. Boseb, capucgner, Q 183, naar Terhegden. J. S. Baremac, zonder, Noordstr. 101, naar Axel. J. Pasma, timmerman, le Verbindingstr. 7, naar Dordrecht. L. B. D. Doppegieter, Tholensstr. 94, visscher, naar Hansweert. Zaterdagnacht is het postkantoor te Ure- terp bg Heerenveen afgebrand. Het kan- toormateriaal is behouden, doch de inboedel van den direct.eur is verbrand. Droevig ongeval. Bg een brandje te Amersfoott sproag de z.g. opzet van een brandkraan los ea een watergolf spoot tegen de aanliggeade buizen. Een vrouw daarbinnen scbrok zoodanig, dat zg achteroversloeg en plot- seling doodbleef. Vechtparly aan boord. Men seint aan de ffYisseher Crt." uit IJmuiden Aan boord van den stoomtrawler Srica IJM. 384 heeft op zee een drama plaats gehad. Het scheepsvolk heeft de nettea gekapt, daar er mgnen inzaten. Er ontstrtnd een gevecht tusschen volk en schipper, daar de laatste de netten niet silde laten kappas Het volk heeft den schipper vastgebondea en de netten toch gekapt, en zoo is men naar huistoe geraren. De kerkeraad der Ned. Herv. gemeente te Midden-Beemster (N.-H.), heeft het volgeDde besloten Lidmaten, beneden 65 jaar, wien de betaling der premie voor pensioen te zwaar valt, kunnen zich wenden tot een der leden van den kerkeraad, die (zoo daartoe gegronde redenen bestaan), de premiebetaling geheel of gedeeltelgk op zich wil nemen. De kerkeraad van de doopsgeziode ge meente te Hallum roept sollicitanten op voor de betrekking van orgeltrapper Neen, maar van opwekker der kunstmafige ademhaling van het gemeenteorgel. In de ondergrondsche werken van d» slaalsmgn bg Heerlen is eea mgnwerker betrapt op rooken, waartegea wegens het gevaar voor mgngasontplcfing herhaaldelgk en met nadruk werd gewaar- schuwd. De man is op staanden voet ost- slagen en zoo mogelgk zal een itrafver- volgiDg tegen hem worden uitgelokt. Donderdagavond is een heer uit Bussam, in den laatsten trein van Amsterdam naar Bussum, terwjjl hg sliep, van een bedrag van 300 en 2000 kronen beroofd. Sedert eenige dagen zgn te ZeTenaar en omgeving tal. ran grensbewoners, die eert^ds met het emokkelbedrgf een rjjk bestaan vondeD, opnieuw in militaires dienst ge- treden. De meesten zgn straatarm en zonder middel van bestaaD. In verband met het feit, dat de regeering nieuwe zeer strenge maatregelen gencmen heeft tot bestrjjding van den kettinghande', hebben de koffiehuishouders en patissiert besloten, icgeval deze maatregelen niet ver- zacht worden, hun zaken te Berlgn op 18 December te sluiten en hun pereoneel op dien dag te ontslaan. Te Voorthuizen, gemeente Barceveld, bad een bakker in zgn etalsge een groot aan tal d.ozen g^plaatst, waarin gebakjes, ter waaide van 0 10-2.50 waren verborgen. Kocht men nu bg ons bakkertje voor 0.20 een lot, dan had men recht een der doozea aan te wjjzen, waarvan men zieh den is houd kon toeeigenen. De politie besehouw de deze manier van zaken doen echter als een overtrediog der loterjjwet, sam aiie doozen, ongeveer vjjftig, in beslagen maakte tegen den bakker proces-verbaal op. Naar aanleiding van het door de wiake- liers boven de door den minister vastgesteld* maximumprjjzen verkoopen van kaas, is de gemeente Maastricht gestraft. In dr.e weken tjjds is geen kaas naar Maastricht gezonden. Niettegenstaande van gemeente- vvege bg aanplakbiljetten is bekend gemaakt dat de kaas niet duurder dan tegen de me-

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1919 | | pagina 2