LandbouwberichteN.
GEMENGDE BERICHTEN.
Provinciale Staten van
Zealand.
Loop der bevolking van Ter Neuzen.
Een onderscheiding.
Bargerwackten.
Verdronken.
Yondeling.
Werkeloosheid.
Mollandseh ree voor Tsjecho-Slowakye.
Ernstige waarschnwing.
Bjj, die thans dnur koopt, of duur pacht,
?$>ecaleert op een hoogst gevaarlgke manier,
want kans op een goed resultaat is gering.
Postkantoor afgebrand.
JBetaling ran premie voor
ouderdomsrente.
Een nienw beroep
Het rookrerbod in de mynen.
In den trein beroofd.
Het einde der smokkelaars.
Yerdedigers ran kettinghandel
Ontdaiking Loterijwot.
Maastricht gestraft.
Jer waterkeeriog van den calamiteuzen
Adornispolder, A. P. de Groote, te Nieuw-
iliet,
Aan den heer E. Cuelenaere, oud-Burge-
meester Tan Philippine, ia de Gouden
Madaille verleend van de Lropoldsorde van
den Koning van Belgie.
Door A. Wiskerke, kanaalwaehter van
jseo Rjjks-Waterstaat, tevens havmmeester
te Philippine, is tegen 1 Januari 1920
o&teiag aangevraagd van bovengenoemde
Vsteekkingen.
filet de bjjvoegsels der St. Ct. van Don-
uardag zjjn verzocden de Sfatuten der ver-
leniging jrDe Steer sche Burgerwacht",
fevestigd te St. Jansteen.
Onder de bjjvoegsels der St. Ct. van
donderdag zgn opgtnoraen de statnten der
vereeniging ffDe Clingsebe Bargerwacht,"
gevestigd te Clinge.
AXEL.
Donderdagavond werd alhier onder voor-
lifcterscbap van den heer L. J. den Hollander,
burgemeester, eene vergadtring gehouden
>an de ^Vereeniging tit verbetering van
de volkshuisvesting". Besloten werd een
terrein aan te koopen groot 4742 M3 voor
d» som van 8000, waarop 47 woningen
kunnen gebouwd worden. Aan den gemeen-
iaraad zal een crediet worden gevraagd tot
atean.
Tot kerkvoogd bjj de Ned. Herv, Kerk
idhier is gekozen de heer J. de K raker Rz
a de plaats van den heer J. Vergzer.
SAS VAN GENT.
Vrjjdagavocd is de koopman W. nit
Selzaete door den mist dicht aan de Bel-
gische grens met rjjtuig en paard van den
temeljjk hoogen dijk daar ter plaatse te
water geraakt en verdronken. Ook het
paard is omgekomen. Er is door militai en
aog lang naar den drenkeling gedregd, doch
bjj het verzenden van dit bericht was zgn
Ijjjk nog niet gevonden.
In het gehucht Staabje onder de ga-
sjeente Assenede wetd Vrjjdagavond een
kindje gevonden.
De vondelinge pas eenigs dagen end.
aroeg op het borstje een bedrag van 4000
francs en was oTerigens voorzien van een
ltd kleertjes.
Nadere aandaidingen tan herkomst ont-
Weken.
Hit de naburige Belgische gemeenten
vervoegen zieh dageljjks heele scharen
werklieden aan de langs de grens liggende
indaitrieele instellingen voor werk. De in
Selgie heerschende werkeloosheid is groot,
soodat velen zelfs van verre afstanlen zich
a&ar hier begeven om in bun levensonder-
hoad te voorzien.
Bovendien worden velen aaogetrokken
otb hier in Nederland werkztam te zgn,
wegens den hoogen koers van het Neder-
teodsch geld
In veround met deze laatste omstandigheid
het aantal wissdgelegenheden verbazend
froot gevrorden.
ST. JANSTEEN.
Midden iB de kom van het dorp zjjn in
sta nacht van Zaterdag op Zondag bjj den
stager O. Vaal 15 kippen ontvreemd, waar-
van de daders, evemens aU van zooveel
zadere diefsta'len, rot nog toe onbekend zgn.
Boil. Nieuwsbureau verneemt uit Praag,
dat het minister e van Landbouw onder-
tandelt met de Nederlandsche Regeeiiug
over de le»ering van melkkoeien, tegen
gpmpensaties.
De voorzitter der Z. L M., jhr. J. v.
Yredenbarch schrjjft in het Zeeuwsche
ikind- en Tuinbouwolad
Daar mij tnedegedeeld wordt, dat, onianks
de waarschuwing, door mjj geuit, toch door-
-gegaan wordt met overdreven hooge prjjzen
te bestedea aankoop of pachten van
land {o.a. dertig procent hooger dan ver-
]»den jaar), meen ik goed te doen er nog
sees op te wjjzeo, dat personen, die zulks
ioen met bjjna absolute zekerheid zich een
groot fioancieel nadeel zullen berokkenen.
Ik herhaal hetgeen ik gezegd heb op de
ASgemeene Vergadering der Z. L. M. in
Middelburg, eene meening, die vrgwel ge-
3gk is aan die van alle vooraanstaande
raannen op landbou wgebied.
Er zal voor den Landbouw een crisis
sanbreken, waardoor de prjjzen zeer naar
heneden zullen gaan. De koopkracht van
bet buitenland, waarbeen onze producten
inllen gaan, is zeer gedaald de wisselkoers
r»n al de landen, waarop onze export is
gericht, ernorm gezakt. Ons land is een
xportland en kan het buitenland niet koo
pen dan moeten onze prgzen naar omlaag.
iieeds thans is het met vele producten het
geval:
Sfaat aan den eenen kant de prijs der
landbouwvoortbrengselen naar beneden, aan
den anderen kant is er weinig uitzicht, dat
loonen znllen dalen en dat de onder-
kondkosten minder znllen worden.
Leden der Z.L.M. ik geef u den dringenden
jsad: jaagt de prgzen niet op, later zult
gjj er spjjt van hebben.
Vergadtring van Yrijdag 12 I e ember 1919.
In de voormiddagvt rga'iering was de heer
De Veer aamvanl elijk aJwezig, doch loiter was
de vergadering voltaillig.
Provinciale stoombootdiensten.
De hter Ee Caseanbrooit dielde mniens
Ged. Staten mede, djat zjj oveituigd zijn
van de gebrekkige diemtfre^je'ing bij de
sfeiombo-aldienstenHet is echter njet mo-
gelijk in den dienut naar Ziierikzee \edbe-
iering te breriyen, zonder dat/ de dubbele
dienst weder wordt ingevoerd. De onvei-
ligheid door de mijinen, inaakti dat er zoo
vroeg cen laatste boot van Breskens naar
Vlisingen gaat. In de laatste weken zijn
eenige ma'en door de booten mijnen gepas-
seerd. De koleiivoorziening. di - volrens den
heer Lindeijer beter zou zijn, zooats deae
UK de opening>svergadeiing medtdeelde, is
sedert Nov ember 1918 steeds aehteruitiiegaan,
Jus ook om die reden is vecbetci fog uit-
geslo t-en
De heer Lindeijer zegt, dat hij vei-no-
nien had, clat de Industrie grooter ranth
soen zal krijgen en hij inetiido, dKt dit
ook bij de booft-an het geval was
De lieer AdriaaMse zegt, dat bdj de
diemden een noodtoestaad beerscht, cell
regeling is zeer noodzakeLijk.
De wijziging van de Le^jrooting 1918 woitlt
zoruder discussie of stemming aangenonien
Alsnu kwam aim de orde het; voorstei-
Van Zuijen c.a., om het rfjk te verzoeken^
de stoom boo tdieiusteii op de Wester-Sehet-
de over te rjamen
Naa/r a^injleiding van belt algemeen ver-
slag, h add en Ged. Sij^aten medegadeeld,
da/t zaj zich op het stand punt pdaatsen, diat
de subsidie van heit) Rijk zoo meet worden
verhoogd, dat cen aan bilLijke eischeu vol-
doende diensitie,geling kani worden in^levoeivi
De liter Van Zuije.i zegt, Jat tr in ledcr
geval ic'ts gebeurein mootDe verbineiintfl
van ZeeuwschA'laandercn mc.t het overige
Nederland moejt verbeterten
De heer Orudieixtijk zegtj da't het hier
in de cerste plaats van belang is, met het
oog op de provinciale geMn^djielenDo
subsidie meet dan ook zoo groot zijn, dat
belt Rijk alles bekostigt, dafi blijlt er in-
tusschen geld voor andepe niuttige zajken.
De heer Vain den Ouden vtrwar:ht zeer
weinig van sH^ntsexplciiatfe en stelt een
ainendementt voor, behelzende aanvrage om
cent belangrijke subsidieverhoogjing|.
De heer Van1 Nifttrik vjndt het onlogisch
dat het veer Breikenp, als ondei-dieel van
een grooten \erkeea-sweg niet door het Rijk
wordt gcexploi teerd
De heer Fen-els wjl ook voor deni dienst
op Schouwen staiat.se x plo i Ud ;i e \erkrijgen.
De heer Herusel si uit zich aan hij den
heer Van den Ouden, maar zou tpcii wel
willen, dat Ged. Staten in Den Haag eens
wijzen op de wensc.hielijkheid van staiits-
exploitatie.
De heer Vienings djen't ©en amendelnent
in, dat nog nicer beslist om hooger subsi
die vraagt
De heer Lindeijer zegjt^ dat de heeren Vain
deru Ouden en Vienings geen anendemelitoii
doch voorsfjellen indiend|en.
De beer Van Rompu zegt;, dat bij sta£|;s-
exploiita'tie het Rijk toch wear voorwaferdm,
ook geldelijke, aa^i d|e provincie zal stel-
leru en dit e.enveed zal kosten als nu - -Met
het voorstel vaai den heer Vienings kan
spreker zich wet \ereeniigen
De heer Van den Ouden trekt zijn voor
stel in,.
Het voors-tel-Van Zuijen wordt verworpen
mob 30 tegen 12 steinm-en m dat van den
heer Vienings zonder hoofdelijke stemming
aapgenomen
Schoolartsen.
Ilel voorstel van de YrijzD«m. fraclie,
inzake het aans'ellen van schoolartsen, weird
voorloopig ingetrokken in afwatditipd van
hetgeen het Rijk in deze zal tot stand bren-
geni, nsi -werken in die liyhtig door den
minister i> in he.-t vooruitzicht gesteid
Wijziging Prov. wet.
Het voorstel der Vrjjz. De.nfractie tot
Wijziging der Prov. wet, zoodat de Static a
der provincie zoo dikwijls hijee-i komen,
als door den Cornmissa^is dtr Koiiiingin, o!
door Ged. Staten wordt noodig geiondeeld,
terwijl ook de mogelijkljeid wordt openge-
laten. Statenvergadei ingen 'te houden, wah-
neer zulks door een vast te stellen aantal
S;tatenleden wordt gewensa-bt, analoog met
hat bepaaflde in art. 40 dier gemeentewel,,
went door Ged. Sta'en. ongityndveGg ge-
npemd
De heer Viendngs verklaa'Xie zpii met hot
voorstel te kuna:en \ereenigen, en za,g daar-
in geen oneerljiodigheid jegens de Kroon.
Het voorstel werd do or de e heer Ad r i aan -
se uits-oerlg verdedigd.
Ook de heer Lindeijei- wok to tot aanne-
mimg op, met het oog op de lanigte agenda's.
De liter Henrsel ondersteund het voorstel
krachtjg.
Door den liter Die'.eman wend het voor
stel van Ged. State'i \erded(ig)d. Hij wil
ook meer \ergadereni, majar niot op deze
wijze.
De liter Adriaajnce onj%ende, dat het voor
stel in strijd zou zijn met de Grondwet.
De heer De Veer wa,s vaftn meening, dat
de Grondwtt wel een beletsel is tegen hef
oproepem der Sta'.en op \trzoek van ©en
aa'nted leden
Op een wenk van den heer Lindeijt-r la-
(tjeni de voorslellers het laatste deel van hun
voorstjel ivervajleni, dpft woitlti vei-wcrpen
met 27 tegen 15 s'einrnen
Aanleg van een Eijksweg.
Het voorstel van de heeren Van Niftrik,
Adriaanse en Welleman betreffende verzoek
aan de regeering tot aanleg vkn een rjjksstraat-
weg door Zeeland en van locaalspoorwegen in
Zeeuwsch-Vlaanderen en op de eilanden wordt
in de eerste afdeeling om zjjn uitgebreidheid
en algemeenheid niet aannemeljjk geacht. In
de tweede afdeeling verklaren zich 8 leden
tegen 3 voor, terwjjl 3 leden zich hun stem
voorbehouden, en in de derde afdeeling waren
in stemming 2 voor, 2 tegfeu en 9 voorbehouden.
Omtrent de besprekingen van dit voorstel
ontleenen wjj het volgcnde aan het verslag der
Midd. Crt.
De heer Van Niftrik wjjst erop, dat de wel-
vaart van een land nauw sameuhangt met de
verkeerswegen, hetgeen Zeeland in de gesehie-
denis zoozeer heeit ondervonden. Toen het
verkeer hooi'dzakeljjk te water jdaats vond was
Zeeland in zeer gunstige conditie. De aajileg
van sjioorwegen kwam in Zeeland zeer laat.
Spreker acht den tjjd gekomen, voor de regee
ring om een gewillig oor te leenen aan wen-
schen tot verbetering van het verkeer te land
in Zeeland, vooral nu men zoo groote waarde
aan een gedeelte van Zeeland, n.l. Zeeuwsch-
Vlaanderen bljjkt te hecliten. Spoorwegen
moeten uitgebreid worden tot Zeeuwsch-Vlaan
deren en op de eilanden. De trainmen dienen
voor plaatseljjk, de spoorwegen voor doorgaand
verkeer.
Zeer gewenscht is voorts een uitstekende
rjjksweg- door de provincie, zonder belemme-
ringen als het veer Breskens-Vlissingen.
De hoofdverkeerswegen dienen niet nit -
sluitend de gemeenten, die er zelfs veelal meer
last dan lust van ondervi-nden, zjj dienen het
verkeer door de provincie ook. Spreker wjjst
op het onderzoek door hem en den heer Elen-
baas destjjds ingesteld. Het rapport noemde
f 1.380.000 en dit bedrag zou thans hooger
zjjn.
Maar alles behoeft niet ineens. De hasten
kunnen verdeeld worden over tjjden,
De heer' Van Dixhoom vindt het voorstel
alle overweging waard en toch wel ten deele
uitvoerbaar. Spreker acht een commissie van
onderzoek voor de provincie gewenscht, ook
met het oog op de stoombootdiensten. Voor
de geheele provincie geldt de onvoldoendheid
van het verkeer. Spreker stelt voor, mede na-
mens de leden Van OeVeren, Van den Ouden,
Vogelaar, Mulder, Vienings, Hendrikse, Hen-
sel, Moelker, Van Waesbeighe en Timmer-
maii, ten einde een onderzoek naar ieorgani-
satie en verbetering van het verkeer in de
provincie in te stellen, een commissie te be-
noemen uit de Staten, event, aangevuld met
technische ambtenaren, en Ged. Staten te
roacM'gcn een crediet daartoe te verleenen.
De Voorzitter meent, dat dit voorstel geen
amendement is op, en slecbts in zeer indirect
verband staat met het voorstel in behandeling.
Zjj worden echter tegeljjk bebandeld.
De heer Lindejjer begrjjpt het voorstel-Van
Niftrik e. s. daar iedereen ontevreden met het
verkeer moet zjjn, doch meent, dat, waar het
voorstel de grootste kosten op den staat
werpt, instemming der Staten vrjj eenvoudig
is. Spreker twjjfelt daarom aan de uitvoer-
baarheid van het plan-Van Niftrik, wjjl het
te grootsch is opgevat en het overvraagt,
waardoor de kans op mislukking aaiunerkeljjk
verhoogd wordt. Spreker vraagt of twee ou-
dernemingen die evenwjjdige verbindingen
exploiteeren wel rendeeren kunnen, waarvoor
spreker wjjst op de voorstellen Van Niftrik
c. s. betreffende de voorgestelde ljjnen in
Z.-Vlaanderen en op Schouwen-Duiveland.
Wat Zuid-Beveland betreft daar wordt reeds
een spoorweg voorbereid.
Spreker weet, dat verkeersverbetering noo
dig is, doch twjjfelt of het verkeer wel zoo
uitgebreid zal worden dat b.v. een Ferry-booi
nocdig zal zjjn met de uitgebreide havenwer-
ken, die daarvoor vereischt zouden zijn. Spre
ker is voor verbetering van het verkeer, maar
acht liet voorstel-Van Niftrik, niet uitvoer
baar en te grootsch voor wat spoorwegen en
veoren betreft grijjk de toeliehting van het
voorstel aanbeveelt.
De heer W. van Oeveren vindt het voorstel
een utopie, en te idealistisch. Spreker twjjfelt
aan den ernst van het voorstel, en
meent dat hier een kabeljauw een spiering
moet vangen. Verbetering van bet verkeer
acht ook spreker noodig. De slechte verkecrs-
rogeling acht spreker gesol met de inwoners-
belangen. Reizen is overal duur, maar in Zee-
laud zoo goed als bnmogcljjk.
De heer Nolson is vei-wonderd, dat de voor
stellen O. Z. VI. niet met een rjjksstraatweg
hebben bedacht.
Wat locaalspoof betreft. meent spr., dat
deze naast de bestaande 6f in bewerki'ng zjju-
de geen levensvatbaarheid zullen hebben.
Het produetentransport uit Z. VI. eiseht
geen snelvervoer, doch is met verkeer te wa
ter gebaat. Overgvns gaat veel verkeer over
Belgie.
Rjj ksstnvatwegen acht spreker gewenscht,
loeaalsporen niet.
Stelt men een commissie in, dan moet deze
komen met uitvoerbare voorstellen, doch dit
stuit weer af op de onzekerheid der daaraan
verbonden kosten, zoodat daarom spreker niet
veel ervoor gevoelt. Dc toestand van voor den
oorlog was, wat Z.-Vlaanderen betreft, gun-
stig, en berinvoering hier van ware voldoende.
Spreker is niet tegen de commissie, doch
waarschuwt voor grootere plannen.
De heer Hensel is voor de commissie, doch
ook voor bescheidcn voorstellen. Wat de hee
ren Van Niftrik c. 8. wenschen komt spreker
onuitvoerbaar voor. Is het niet gewenscht in-
vloed uit te oefenen op de spoorwegmaat-
schappjjen voor verbetering. Spreker stelt een
motie voor, den GedepntecTde Staten verzoe-
kende bij de autoriteiten aan te dringen op uit-
breiding van den treinenloop.
De beer v. d. Wrijdc kan zieh niet voorstel
len dat het de bedoeling is de hoofdverkeers
wegen van de polders en waterscliappen over
te nemen, daar dit zoo duur zal zijn.
De heer Van Nieuwkuijk vreest, dat de
grootsche plannen die hier besproken worden,
in De Haag belachelijk zullen genoemd wor
den en dat het prestige der Staten daaronder
lijden zou.
De heer Dielcman voor Gedeputeerde Staten
aclit de voorstellen idealistsch, maar voor een
groot gedeelte onuitvoerbaar. Ovemame der
groote verkeerswegen is een aanslag op de
Provinciale kas, daar het in de millioenen zon
loopen. Zegt, men dat men geleideljjk tot over-
name kan overgaan, dan is daartoe dit voor
stel niet noodig; zulks geschiedt reeds waar
bet noodig was of noodig zal zijn, en de bij-
drage van hen, die nu met het onderhoud be-
last zjjn, kan op bevredigende wjjze worden
gefixeerd.
De polders en gemeenten ter plaatse hebben
op de allereerste plaats bjj de verkeerswegen
belang, eerst daarna de provincie.
Wat aangaat een doorgaande Rjjksstraatweg
Bergen op ZoomMiddrlburg—Belgische grens
tusschen Vlissingen en Breskens ligt bet water.
Een Ferryboot zou een uitgave vorderen, die
niet in overeenstemming met het belang is.
Beroep op de regeering in zake den Rijks-
weg is overbodig, daar het Rjjk reeds met ver
betering en met ontwerpen tot verbetering
bezig- is. Aandrang op de regeering zou den
indruk kunnen geven van een wantrouwen,
waartoe geen reden bestaat.
Gedeputeerde Staten erkennen het groote be
lang van een goed verkeer. Wat de locaal
spoorwegen aangaat, ook spreker acht onder
dit opzieht het voorstel althans voor Zeeuwsch-
laanderen, Schouwen-Duiveland en St. Phi-
lipsland weinig sympathiek. Zjj zouden mil
lioenen kosten en bovendien overbodig zjjn.
oor Zeeuwsch-Vlaanderen is snelvervoer niet
noodig. Intensieve groente- en fruitcultuur zon
slechts snelverke„r naar Belgie eischen, niet
in de richting Oost-West of West-Oost. En
in de richting Noord-Zuid is voldoende snel-
verkeer. Een nieuwe locaalspoor zou al het
bestaande overbodig maken en dus millioenen
onnut weggooien. Wat Schouwen-Duiveland
betreft daar zal en moet het bestaande verkeer
verbeteren, zonder dat er een nieuwe spoorweg
bjj komt. Voor Zuid-Beveland hebben het
Rjjk en de provincie reeds gelden toegezegd,
zoodat ook wat dat deel van Zeeland betreft
het voorstel overbodig is.
Wat aangaat een commissie van onderzoek
naar mogeijjke reorganisatie der verkeersmid-
delen, tegen diet voorstel-Van Dixhoorn heeft
spreker voor zjjn persoon het bezwaar, dat het
te ver gaat, en gelden zou kosten.
Den heer Hensel verzekert spreker dat door
Gedeputeerde Staten herhaaldeljjk is aange-
drongen op uitbreiding van het treinverkeer,
zoodat het niet noodig is, dat de Staten zulks
nogmaals aan Gedeputeerden verzoeken.
De heer Van Dixhoom wjjst er op, dat het
juist de bedoeling van zgn voorstel is te on-
derzoeken in hoeverre finaucieele bezwaren er
aan verbonden zjj n. Spreker dringt aan op
een veer Ter NeuzenEllewoutsdgk, met ver-
binding naar Goes geschikt voor doorgaande
spoorwagons zoowel als andere vervoermid-
delen.
De heer Hensd, naar aauleiding van het
geen de heer Dielcman zeide, merkte op, dat
ook de uitspraak van de Provinciale Staten
gewenscht is, zoodat een beroep van Gedepu
teerde Staten in zako den treinenloop meer
kracht zou verkrjjgen.
Dc heer Nolson meent dat, wjjl verbetering'
veel kosten eischt, men eerst de kosten moet
kennen voor men verbeteringen onderzoekt.
Een Eerryboot Ter NeuzenEllewoutsdjjk is
te duur, vooral wat betreft havenaanleg te
Ellewoutsdjjk.
De heer Van Waesberghe ondersteunt de
voorstellen Dixhoom en Hensel, en gaat ae-
eoord met do meening van Gedeputeerden in
zake het voorstel-Van Niftrik c. s. Spreker
herinnert aan de goede verbinding met Hol
land voor den oorlog, en wjjt den tegenwoor-
digen toestand aan den slecbten treinenloop.
Spreker meent, dat noodzakeljjke verbindingen
zjjn VlissingenBreskens, Ter NeuzenElle
woutsdjjk, WalsoordenVlake, en dat de boot
Ter NeuzenHansweert vervallen kan, al
thans in de thans bestaande toestanden.
De heer Perrels zal tegen de motie-Hensel
stemmen, daar hierin een soort wantrouwen
tegen Gedeputeerde Staten schjjnt gelegen.
De heer Lindejjer constateert, dat alle leden
verkeersverbetering wenschen, doch meent, dat
de meeste leden het voorstel-Van Niftrik zul
len verwerpen uit practiscbc overwegingen
maar daarmede tevens het daarin vervatte
princiep. Spreker dringt aan op wjjziging van
hot voorstel z6o, dat het verzoek niet gericht
wordt aan de regeering, doch aan Gedeputeer
de Staten, dat alleen locaalspoorwegen zullen
aangelegd worden, waar dit noodig is, en dat
ovemame d'er verkeerswegen in overleg met
de desbetreffendc polders en gemeenten zal
behooren te gcschieden.
De heer Dieleman acht het drietal veren,
als bedoeld door den heer Van Waesberghe,
praematuur met het oog op de tegenwoordig
bestaande verkeeismiddelen.
De heer Van Niftrik verheugt zich over de
aandacht, waamiede het voorstel is ontvangen
en besprok n. Het voorstel is idealistisch, doch
dat was ook de geheele opzet. De voorstellers
hebben het ideaal van uitstekende verbin
dingen.
Wat aangaat de rentabiliteit van verkeers
wegen: deze moet niet worden afgeraeten naar
de geldeljjke opbrengst. Spoorwegen moeten
de boofdplaatsen verbinden, voor de verbin
ding der kleinero plaatsen daarmede moeten
tramwegen zorgen. Is het niet wenscheljjk, dat
de spoorwegen niet afhankcljjk worden gesteid
van wat de gemeenten en de provincie doen?
Het gaat niet aan alle details nu reeds uit te
werken, het is ook niet de bedoeling nu reeds
alles uit te voereneen Ferryboot is b. v.
slechts noodig als er een spoorweg aan den
overkant is. Bovendien zal de uitbreiding- van
het verkeer met motor vrachtwagens toch tot
ander bootmatefiaal noodzaken.
Dat het verkeer van Zeeuwsch-Vlaanderen
over Belgie gaat, is een feit, maar het ideaal
van spreker is, dat Zeeuwsch-Vlaanderen ook
economisch een deel van Nederland zal zgn en
bljjven.
De vrees voor abnoimale uitgaven is onge-
motiveerd. Aanneming van dit voorstel kost
nog geen eent; uitgaven zouden toch eerst op
de begrooting voorkomen en dus besproken
worden. De bedoeling is slechts de vastlegging
van een program in groote lijnen.
Spreker meent, dat men een groot idee niet
moet laten varcn uit vrees voor sommige details
der uitvoering ervan.
De heer Dielcman heeft het meest bezwaar
tegen aanneming van het voorstel, omdat voor
al het beginsel tot overname der hoofdverkeers
wegen te vaag is en de kosten niet kunnen
worden overzien.
De heer Van Niftrik acht juist de „vaag-
heid" van het voorstel een voordeel ervan,
omdat aanduiding van details juist niet wen
scheljjk is. Vastlegging van het principe is
het doel van het voorstel.
De heer Lindejjer spreekt de wenscheljjk-
heid uit thans het. voorstel in den geest als
door spreker werd in overweging gegeven aan
den heer Van Niftrik, te amendeeren.
De heer Van Niftrik wjjzigt aldus zjjn voor
stel.
In stemming komt de motie-Hensel, die
wordt verworpen.
Eveneens wordt verworpen het voorstel-Van
Niftrik e. s.
Het voorstel-Van Dixhoom tot instelling van
een commissie wordt aangenomen met 30
tegen 12 stemmen. Tegen stemmen de heeren
Gerlach, De Casembroot, Sprenger, Van Alten,
Lantsheer, Dumoleijn, Dekker, Nolson, Viraly,
Van Rompn, Fruytier en De Veer.
Do Voorzitter stelt voor de commissie re
doen bestaan uit 5 leden, en benoemt de hee
ren Van Niftrik, Van Dixhoom, Van der
Weijde, Lindejjer en Dieleman.
(Wordt vervolgd.)
In de afgeloopen week hebben zieh in
deze gemeente gevestigd:
A. L. Wouters, Stationsontvauger, N.
Statiocsw. 14, uit Willebroeek.
M. de Brugne, laadbouwer, P 28, uit
Axel.
A. Sug, veldarbeider, Baandgk 42, sit
Axel.
M. L. Pieters, zonder, Baandgk 42, ait
Boscbkapelle.
J. Huykelom, ordebroeder, Q 188, sit
Terhegden.
Vertrokken
M. L. de Beer, verpleegster, 8 N, naar
Loochriitg (B.)
P. J. van den Bos3che, sigarenmaker,
O 34, naar Antwerpen (B).
C. M. C. Longueeille, dienstb^ih. West
kolkstr., naar St. Lauregns (B)
1. M. B. Dbaece, dienstbode, Noordstr.
68, naar Gent (B
Th. P. van Aerde, fabrieksaibeider, Q 240,
naar Axel
W. Boseb, capucgner, Q 183, naar
Terhegden.
J. S. Baremac, zonder, Noordstr. 101,
naar Axel.
J. Pasma, timmerman, le Verbindingstr.
7, naar Dordrecht.
L. B. D. Doppegieter, Tholensstr. 94,
visscher, naar Hansweert.
Zaterdagnacht is het postkantoor te Ure-
terp bg Heerenveen afgebrand. Het kan-
toormateriaal is behouden, doch de inboedel
van den direct.eur is verbrand.
Droevig ongeval.
Bg een brandje te Amersfoott sproag
de z.g. opzet van een brandkraan los ea
een watergolf spoot tegen de aanliggeade
buizen. Een vrouw daarbinnen scbrok
zoodanig, dat zg achteroversloeg en plot-
seling doodbleef.
Vechtparly aan boord.
Men seint aan de ffYisseher Crt." uit
IJmuiden
Aan boord van den stoomtrawler Srica
IJM. 384 heeft op zee een drama plaats
gehad. Het scheepsvolk heeft de nettea
gekapt, daar er mgnen inzaten. Er ontstrtnd
een gevecht tusschen volk en schipper, daar
de laatste de netten niet silde laten kappas
Het volk heeft den schipper vastgebondea
en de netten toch gekapt, en zoo is men
naar huistoe geraren.
De kerkeraad der Ned. Herv. gemeente
te Midden-Beemster (N.-H.), heeft het
volgeDde besloten Lidmaten, beneden 65
jaar, wien de betaling der premie voor
pensioen te zwaar valt, kunnen zich wenden
tot een der leden van den kerkeraad, die
(zoo daartoe gegronde redenen bestaan), de
premiebetaling geheel of gedeeltelgk op
zich wil nemen.
De kerkeraad van de doopsgeziode ge
meente te Hallum roept sollicitanten op
voor de betrekking van orgeltrapper
Neen, maar van opwekker der kunstmafige
ademhaling van het gemeenteorgel.
In de ondergrondsche werken van d»
slaalsmgn bg Heerlen is eea
mgnwerker betrapt op rooken, waartegea
wegens het gevaar voor mgngasontplcfing
herhaaldelgk en met nadruk werd gewaar-
schuwd. De man is op staanden voet ost-
slagen en zoo mogelgk zal een itrafver-
volgiDg tegen hem worden uitgelokt.
Donderdagavond is een heer uit Bussam,
in den laatsten trein van Amsterdam naar
Bussum, terwjjl hg sliep, van een bedrag
van 300 en 2000 kronen beroofd.
Sedert eenige dagen zgn te ZeTenaar en
omgeving tal. ran grensbewoners, die eert^ds
met het emokkelbedrgf een rjjk bestaan
vondeD, opnieuw in militaires dienst ge-
treden. De meesten zgn straatarm en zonder
middel van bestaaD.
In verband met het feit, dat de regeering
nieuwe zeer strenge maatregelen gencmen
heeft tot bestrjjding van den kettinghande',
hebben de koffiehuishouders en patissiert
besloten, icgeval deze maatregelen niet ver-
zacht worden, hun zaken te Berlgn op 18
December te sluiten en hun pereoneel op
dien dag te ontslaan.
Te Voorthuizen, gemeente Barceveld, bad
een bakker in zgn etalsge een groot aan
tal d.ozen g^plaatst, waarin gebakjes, ter
waaide van 0 10-2.50 waren verborgen.
Kocht men nu bg ons bakkertje voor 0.20
een lot, dan had men recht een der doozea
aan te wjjzen, waarvan men zieh den is
houd kon toeeigenen. De politie besehouw
de deze manier van zaken doen echter als
een overtrediog der loterjjwet, sam aiie
doozen, ongeveer vjjftig, in beslagen maakte
tegen den bakker proces-verbaal op.
Naar aanleiding van het door de wiake-
liers boven de door den minister vastgesteld*
maximumprjjzen verkoopen van kaas, is de
gemeente Maastricht gestraft. In dr.e
weken tjjds is geen kaas naar Maastricht
gezonden. Niettegenstaande van gemeente-
vvege bg aanplakbiljetten is bekend gemaakt
dat de kaas niet duurder dan tegen de me-