A. Spruitenburg
cRttenties.v.p.
Smetpoeder,
Wij hebben nog
Bekendmaking.
Bietenkoppen
Opme^king
ge slot, en.
Eigen Huis.
WOMIIiGBUREAU.
Het Kantoor
Woonhuis
N.V.
Speciaal adres voor KQFFIE on SIIAIII.
HET BESTE,
HET GOEDKOOPSTE.
D V ERTENT1EN.
Arts
heeft de praktijk hervat
F. LAURET,
J. HOVELIHCK,
Een Zit en Siaapkamer
ALLE LEDEN
der C-H. Kiesvereeniging te Zaamslag,
O o g a r t s
Dr. J. C. KINDERMANN,
een flinke Werkster.
N aj aar szaaigranen
aan lagen prijs een zoo goed als nieuwe
Luxe Simplex Heerenfiets.
Olmenboomen en Boschpiantsoen.
Rozen, Coniferen en Heesters.
-!N8LAGBIUETTEN
en PASPOORTEN,
Noordstraat 96, Ter Neuzen,
Openbare Verkooping.
eene partij Meubiiaire- en
Huishoudelijke Goederen,
Schoolweg No. 4.
COMFAGNON
Openbare Verkooping.
Geen reclameweek, fioch prima kwaliteiten aan billijke prijzen.
Beslist voordeeligst adres voor Kruidenierswaren.
Gebruikt „EBAH KOFFIE"
STALlsnDA-E^T-^sTITIjOX.
One Burgerwoonhuizen
Wilheiminatarwe.
bij F. DIELEMAN W.Gzn.,
Loop der ibevolkng van Ter Neuzen.
laxeermiddel zgn de Laxeerpillen van Apo-
theker BOOM. Prps per doosje van 30
pillen 25 ct?., van 60 piilen 50 cts.
Verkrijgbaar in de meeste Apotheken
en Drogistwinkels
Te Ter Neuzen bij J. J. KENSE.
Wenscht U binnen 8, 5, 8, 10 of 12
jaar uw eigen huis te bewonen, gewaar-
borgd tegen huuropzegging of huurop-
slag, wendt u dan zonder uitstel tot den
ondergeteekende, alwaar U alle inlich-
tlngen kunt verkrijgen.
A. L0EKEMEIJER,
Breng Uw vnile Boorden,
Manchetten en ander lijn
goed aan onderstaand adres en_ge
kunt verzekerd zijn van prachtig
machinaalwerkengeregelde
wekelijksche verzending.
Cafd Minerva, Nieuwstraat 7, Ter Neuzen.
Aanbevelend,
Machinate Strijkinrichting „DE LELIE",
Oudenbosch.
Prijzen scherp concurreerend.
Boorden 13 cent, Manchetten 15 cent p. p
Fronts 15 cent, Overhemden 35-40 cent.
GEVRAAGD
met pension.
Biieven onder No 72, bureau v.d. blad.
AANGEBODEN:
K 9 U F, Zaamslag.
a 60 cent per pakje,
flinken voorraad van hoogstam en
halfstam Vruchtboomen, be-
nevensvan SNOEREN, LEIBOOMEN
en PYRAMIDEN dito.
Minzaam aanbevelend,
DOMiNICUS Co.,
Firma P. J. VAN DE SANDE,
De Brandstotfen-commlssie voor Zeeuwsch-
Vlaanderen, kantoor houdende te Axel, maakt met dezen bekend,
dat de bons No. t tot en met S iran het Zomerrantsoen (5 eenheden) en
de bons No. la en I to van het Minimumrantsoen (samen 1 eenheid) met
ingang van 1 October a.s. zijn vervallen.
In verband met de heerschende kolenschaaischte wordt den verbruikers
aangeraden, het hun event, nog toekomende rantsoen op bovenvermelde
bons voor genoemden datum af te nemen.
AXEL, 5 September 1919.
Voor het koopen en verkoopen van huizen en landerijen, vervoege men
zich aan het van ouds bekende Woningbureau,
alsook voor het huren en verhuren van huizen.
Tevens te koop twee gerlefelijke WQONHUIZEN.
Deurwaarder HUINEMAN te Ter
Neuzen, zai op Zaterdag 13
September 1919, namiddag
2 uur te Ter Neuzen (Sluiskil), ten huize
van PETRUS DE WAELE, ten verzoeke
van zijne principalen publiek enacontant
verkoopen
van den Algemeenen Schippersbond,
Noordstraat 1, is verplaatst
naar de
Teiefoon No. 16.
Vertegenwoordiger
A. DE BRUIJNE-
te koop of te huur gevraagd.
met eenig kapitaal.
Brieven onder No.
courant.
Woensdag den 10 September 1919,
99
99
Noordstraat 50. Ter fieuzen.
Prijzen van enkele artikelen
Koffie
Thee
Cacao
Stijfsel
Havermout
Gort
1.— en 1.10 per y2 K.G.
25 en 32 ct. per H.G.
25 en 40
35 ct. per 1/2 E.G.
25
Boekweitmeel 28
Griesmeel 35 en 40 ct. per 1/2 E.G.
Gerstebloem.
Rozijnen
Krenten
Pruimen
Zout
Soda
Pinda's
Maizena
Kwatta's choc
Padvinder
Dweilen
80 1.50
65 ct.
1.— en 1.15
1.30,, 1.50,,
7 ct.
10
10
40 en 50 ct.
pakje.
stuk.
bus.
Abrikozen f 1.60 per V2 E.G.
Waschpoeder 17,18,20
Zeep (groen en geel) V2 E.G.
Schoencreme 25,30, 40 doos.
Schoencreme 32 potje.
Pudding 12
Peperkoek 30, 50, 60, 90 ct. per stuk.
Borstelwerk concurreerende prijzen.
Tabak vanaf 32 ct. per H.G.
Helia Koperpoets 121/2 ct- per busje.
Brasso 15
Tomaten 25
Busgroenten vanaf 27
Ulevellen, Zuurtjes, Borstcaramels, Nougats, Fondants, Rhumboonen, etc.
Wijnen, Likeuren en Bessensap aan verlaagde prijzen.
Biscuits vanaf 16 tot 40 cent per H.G.
Wij krijgen deze week aan prachtig dik vet SPEK met een beetje mager.
Door aankoop van een zeer groote partij zijn wij in staat dit zeer goedkoop
te leveren. De prijs is dan ook gesteld op /1,25 per V2 EG.
Wachtende onze bekende verpakte „EDAH KOFFIE," Groen-, Blauw-
en Roodmerk en prima RECLAME S1GAREN a 5 cent per stuk.
Prima kwaliteiten. Billijke prijzen.
Aanbevelend,
A. L0EKEMEIJER.
Ter Neuzen. 2e Verbindingstraat.
TE KOOP VOOR DEIS ZAAT
door d: V. N. Akkerverbouwers goed-
gekeurde
Aantal punten 87,
Nieuw-Neuzenpolder, HOEK.
TEKOOP.
Te bevragen bij
A. 0 E E S en Co.
HART0G BAKKER,
Hotel Centraal.
Stationsplein, Sas van Gent.
de kade op een, dag zou la ten ontruimen
ttiaar wel, dat „hij zich bereid verklaaixt©
de steen bimaeti 24 uur op te ruimen zoo-
dra wij werkelijk de kade mo eh leu lipo dig
frdbben,. Dil lioudt in', dat de Iveer Nol-
son dus zelf' daa.rover zou oordeeleiu
De waarheid is: dat ik mij ^chriftelijk
viTbon-dcn had de, steen binned 24 UL14,
dus niet binjnen EEN DAG, zooals de Sta-
tionschef zeer snugger opmerkt, op te rui
men, indien hi] de kade werkelijk noodig
had. Tot n|u t,oe Igeef ik den heel" .Sla
tionschef n)og niet bet recht te twiifeleu
of ik mijn sdhriftelijke verbinfenisseTi zal
nakomen.
De Sta;tionsclief weigjerd© mij de opslag-
plaats van de Lonlden-kade volydi.s hem
le. omdat die ikade niet voor opsLag-
plaats dient, En nu zou ik willen vnagpn
warrvoor die kade dan Wel dienit.
2e. omdat er nog andere goede opslag-
piaatsen disponibel wiaren.
Ik wensch hier op te jnerkeni, dat ik aan
den heer Slationschef op 5 Augustus
schriftelijk vroeg de wagons te plaatsen
aan een geschikte kade 0m1 tie wagtails
te loss en,, enj ik vraag mij daarom af, waar-
ora hij 'ze pa van de Londen-kade wegge-
trokken te hebben, niet geplaatfst beeffaan
die beschikbare goed' gelegdn opslagplaats/
waar hij Vain spreekt, miaar wel aani de
mSeivwe kade, waiai' HIJ WIST, idat ik ze
NIET kon, losseb en waarvan hij zelf er-
kent, dal die, plaats ni«p geschikt is voor
tiet lossen van wagons met afval van steen.
3e. omdat ,liij nfet konl voorzien, wal
binnen eenige weken zich koni v.oordoeh.
Hi emit blijkt dus, dat de Stjatyoihschef kS.
jme^njng is toegedaan, dat het Werk, dat;
inionienteel te Ter1 Neuzterij IS, belemnierd
en bemoeilijkt inoet worden), omdat hij niet
kan voorzien wat binnen eenigie wekdh
zich KAN voordoenll
4e. omdat de firinaj Little en Johnstjon
njet wist of de dienjst hervat zou worden,
al had deze firma, dan 00k nog geen sche-
pen in zicht.
iWanjmeer men nu, weet, dat de hangars
van Little en Johnston volgeproptj zijn met
turf en verhuurd zijn aan de Brandstoffen-
eommissie voor opslagplaats, dan kan ieder
mewsch met gezond verstanid toch wel be-
grijpen, dat de hervattipg van den Londeti-
dienlst niet binneni 24 uren uit de luchfc
zai kpmteri vallen en dat er dus 00k bij geen
vers tan dig mensch bezWaar zal zijn om :00k
de kade v66r de hangars van1 Little en
Johnston in gebruik te geven onder ga-
rantie, dat deze zoonoodig binnen 24 men
weer ontruimd zou woixien.
5e. Wat de Stationschef hier schrijft, is
voor mij onbegrijpelijk hoe dit in verband
staat met zijn weigering om op de Londen-
kade te laten lossen, s
6e. „omdat hij he't niet voor zijn ver-
antiwoording durfde nemen| om het teven-
tueel lossen of laden1, van schepe.n aan die
kade te verhintjeren".
Waar er eenerzijds geen uitzicht was op
do aaiiikomst van schepen voor den Lnodten-
dienst en er anderzijds nog ininstens 6
of 7 beschikbare plaatsen aan de kade wa-
ren,, om schepen le lossen of laden, vraag
ik nogmaals (waarom het werk dat hier
IS, belemmerd moet woixien om eventueel
ander werk, waarom'tnent niets bekend 1s
en dat nog! geheel in de lucht liangt, de
noodige faciliteiten te geven.
Onder No. 1 zegt de Stationschef. dat de Lon
den-kade. geen ppslagplaats is en wil ik
hier nog even, bij opmerken. dat verleden
jaar gedurende het seizoen ideze kade als
opslagplaats voor suikerbieten gediend he'eftl
Het is waar, dat deze bieten met Mtechel-
sche wagons laangeviaerd werd© 1, terwiji
de steen.met Genfpche wagons a.angevoerd
wordt, liifsschien dat zulks voor den Sla
tionschef een verschil maakt. Het zal mij
dan 00k ten zeerste beaieuwon of 00k dit
jaar de Londen-kade: niet als opslagplaats
voior sujkerbieten zal gebruikt worden.
Wat betreft het draagvermogen der kade,
is 00k door den Stationlsclief de voorstel-
ling geheel onjuist weergegeven. Schrifte-
lijk [had hi den Statinoschef pok 11 Juli
1.1.- gewezen op dfc on'gerijmdheid die er
bestond om toe te sty.an1, 5000 kilo's per
M2 ijzer op dje nieuwe kade te lossen en
slechts 1.75 M. hopgte van stortbtfcen. wat
bleek te zijn ongeveer 900 kiLo's per M2
De Stationschef verbood mij' de steen1 I100-
ger te lossen en toen bleek, dfit op het; ge-
heele teri'ein dat ik gebruikte, slechtjs 91XJ
kilo's per M2 lag, terwiji het draagvermo
gen 5000 kilo's bedraagt.
Aangezien al de steen die er gelost is,
per wagon aangekomcn was, zou het vooi
den StationselieF zeer gemakkelijk geweesO
zijn om te ooMtroleeren, lioeveel gewiclH
,er op de door mij in beslag genpmen ruim-
te gelost was.
Niettegenstaande, dat de Stationschef door
mij op bovengenpemde ongerijmdheid gewe
zen was, bleef liij zich achter de Itijks Wa-
terstaat verscliuilen en aclitip hij bet blijk-
baar niet de moeite om de R. W.^ op deze
pngerijmdheid te wijziein.
Ik lieb toen zelf de R. Wj, op bovenge-
njoemd feit gewezen (hetwelk mi. echter de
SLa'cionschef had behooren le doenten toon
kreeg ik opk' binnen de 24 uren van de
R. W. bericht, dat de meening van den, St|a-
tiouschef op een misverstand berusttje. Daar-
rna is mij dan, 0.0k toegestaan geworden de
steen hopger pp. de kade te lossen,, doch
ik herha,ai, mli. had de Stationschef deze
stappen dien,en te doen hij de R. W., in
dien iiet belanig van den handal hem wer
kelijk eemgszins ter liarte ging.
AVanjieer de Stationschef zegt, dat' de
door mij gelostei steen 3000 kilo's per M3
weegt ,dan, begaat hij een groote domheid
of zegt willens en wetens een onjuistheid.
De steen weegt zopals ze gelost ligt op
de kade, hoogstems 11—1200 kilo's per M3,
en geen 3000 kilo's, bij een hoogte van 1.50
Meter.
'Aan den Stationschef] had ik schriftelijk
medegedeeld, dat ik geen bezwaar had de
wagens aan de nieuwe kade te lossen,,
mits hij die daar plaats tie met, open deuren.
Wel plaatste hij: de wagonp er, doch njet
met open deuren en wensch te hij, dat ik
het npodige volk zou geven om de deuren
te openen, hetgeen ik echter weigterd6, aan
gezien dit injet kon geschieden zp-nder of
wel teen groot gedeelte van den inhoud
der wagons Op den grond 'te storben of
wel eerst de steen in de wagons' te ver*
werken, hetgeen zeer bezwaarlijk was.
Dat de nieuwej kade ongeschikt is voor
het lossen van dpze steai, erkende de St|a-
tionschef door het feit, dat hij 00k daar
weer de wagons liet weghaleh en ze aan
de steenen kade; plaatste en uit het feit,
dat hij, zopals hij schrijft, op eigen, ver-
antwoordelijklieid een gedeelte van hekspoor
der nieuwe kade veriegde om: de deuren
te kumjen openen en aah de Directie voor-
stelde het spoor aan Se nieuwe Itade te
vcrhoogen.
Dus niettegenstaande dat de nieuwe ka
de. ongeschikt was voor het -lossen van
die wagons, Iiet de Stationschef deze toch
Vani de Londen-kade weghalen en daar plaat
sen,, inslede van ze te plaatsen aan een: der
andere goed gelegen opslagplaatsen, wcJAc
volgens hem beschikbaar waren Hit O-oem-
ik moedwilligte tegenwerking.
Een ander sLaaltje van deze tegenwer
king is, dat de Stationschef dreigde alleen
wagons naar de groeve le zenden ZONDER
deuren, en waar zijn 30j,arige ervaring
waar hij van spreekt, hem 00k wel geleerd
zal hebben, dat dergelijke wagons pnge-
schikt zijn voor liet lossen van stortsteen,
kunnen Uwe lezers zelf bepordeelen of de
Statjonschef den handel miedewerkt of t|e-
genwerkt. Door de jdoor mij getlane stappen
Jieeft de Stationschef aan deze Ledrciging
geen uilvoering kunnen; geveni.
Verder wil ik nog opmerken1, dat door
mij niet het minjste liezwaar is gemaakt de
steen te lossen aan de. steenen kade enheb
ik de wagons data" dan 00k direct gelost
zoodra ze er geplaatst waren.
In fegenstelling echteh met, wat de Sta
tionschef hienomtirent zegty weixl mij door
den Rijkshavenmeester vcrbodenl de steen
daar op de sleigen te lossen, hetgeen Lou-
wens zeer juist van den havemneester ge-
zien was, pangeziep dip steiger zich, door
gebrek aan onderhond vanwege de spoor-
wegmaatschappijin een dermate bouwval-
lige toestand bevindt; dat; men iliet grootr
ste gevaar tot mst(Orten zou loopen, indien
daar goedereni op gelost wterden.
Wat de kranen htefreft, zie ik lot mijn
verwondering, dat nocli de Stationschef,
npch zijn personeel van i©ls weet.
Dat is at een zeer gemakkelijke methode
0111 de verantwoordelijkheid n^m zich af
te schuiven, Volgens liet lcraanreglemenl
mo eten1 de kranen 24 uren v,ah te voren in-
gcschreven wordien. Toeh ik zullcs wifdte
doen, werd m'ijn bediende teruggezonde'11
door den heer Pepermans, met de bood-
schap 's namiddags terng te komen.
Volgens het kraanreglement heeft die-
gene de voorkeur, die een kraan voor deu
langsten tijd tegelijW inschrijfl. Tocli weii-
gerl de Stationschef de kraan voor langer
dan eten dag te laten inschrijven.
Zooals de Stationschef zelf schrijft, 'mo-
genj 's avonds pa, 6 uur geen kranen meer
worden ingesehreven. Ook mogen geen kra
nen worden ingesehreven op Zon- en Leest-
dagen.
Ik heb er den Stationschef scliriftielijk
op gewezen, dat dit zeer ten nadeele was
van den handel en de ernstigste gevolgen
kan hebben. Ik heb hem er op gewezen,
dat met eenigen goeden wil zijnerzijds liier-
in veel verbetering 'te brengen was, en zon-
der dat er sprake van was, van ook rnaar
eenige bemoeinnis met den rusttijd Van
het personteel, docli de Stationschef wei-
gert hierin mede te werken. Wel lieeft hij
11a mijn vertoog insclirpving der kranen
op Zon- en: Feestdagen gedeeltelljk toege
staan. Het zou in deze wel eens interes-
sant zijn te kmmen nagaan hoe dikwijls
votar den! oorlog kranen ingeschnevetn zijn
n.a 6 uur, en, op Zon- en Feestdagen, voor
het lossen, van kolen voor WiRebroeck,
maar daar was ook de Stationschef be-
langhebbende bij en zal misschien om die
red en daarvoor verschil bestaajn hebben.
Ook de bemerking van den Stationschef,
dat m'ijn bediende gezegd zou hebben, dai
hij, wanneer hij een kraan vroeg, liij deze
binnen 2 uren zou mjoeten liebben, is be-
z'ijden de waarheid. Toen,' mijn bediende
.'na 6 uur kw:am 0111 eein kraan in te schrij-
vffli voor den anderen morgan 8 uur, wrrd
hem dit geweigerd, omdat ii.a 6 uur geeui
kraan meer mocht worden ingesehreven,
en werd hem gezegd, dat ddn volgendjeirt
taorgen om, 0 u ur liiervo01" gelegenheid was,
waarop liij anlwoordde, dat dan de kraan
na 2 uur moest geleverd worden en niet
in.a 21 uur. zooals het reglemenl voorechrijft.
Voorls schrijft de Stat'ionscbef
„Zonder aanvnaag bekwain, de beer Nol-
son! bet grootste gedeeltfc van de nieuwe
kade, welke we\ wat abusieflijk voor we
ken en maanden latiig door 'hem wordt
gebruikt als inagazijn.
,AJs men nu weet. dat ik in minder dan
2 oiaanden rond 8000 ton goederen heb
gelost en verladen van de 'nieuwe kade,
dan vraag ik; me ah hoe de Stationschef
kan zaggen, dat ik die kade „abusievtelijk"
voor magazijn gebruik. Bijna dagelijks
j wordt er door mij gelost op die kade en
i bijna dagelijks wordt er door mij van die
kade weggeladen. Als die kade niet voor
zulk werk dient, wil de Stationschef mij
dan eens zeggen waar zij Wel voor dient
enj gemaakt is? Ook wat voor „abusie-
velijks" of hier inl zit?
Een andere wantoestand. is, dat de SKi-
lionschef die uit den aard zijner behtek-
king als Stationschef, al de adressen in
lianden krijgt, Waarvan de Ter Neuzensclie
exptediteurs goederen ontvangen of naar
toe zenden, zelf ook als expediteur Dpti-eedt;
Zoo iets zou door zijn superieuren be-
slist verboden moeten woixien, aaingezicfn
een) ieder onpartijdig mensch zal begrijpen,
dat een dergelijke: toestand onduldbaai" is.
De Slationschef schijnt de exploitptie van
de tiavenis van Ter Neuzen al bijzonder voor-
deelig voor den liandel le beschouwen. Ik
zal hier maar niet dieper op ingaan, want
dan had ik nog wel kolommen druks noo
dig om te schrijven o«ver de treurige toe-
standen die hier bij de loskade. en verdere
exploitatie bestaan,
Een verder staaltje van den toestand,
die aan het station' heerschtj, is het voi-
gende: op 25 Augustus jl. vroeg ik schrif
telijk aan den Stationschef lioeveel de onko.sij
ten bedroegen voor liet vervoer van goe
deren van Ter Neuzen naar eene plaats
voorbij de styalfabriek. via Sluiskil, aan
gezien bet directe viteivoer niet anogelijk
iis wegens liet opbreken der lijn aan de
nieuwe havens. Het mo lidding antwoond
was dat zulks niet kon opgegeven worden
en eerst aan de Directie te St. Nicolaas
moest aangevraagd SMorden. Sinids 2 ja->
ren bestaat reeds de toestpud, dat de spoor-
lijn achter den kanaaldijk opgebroken is
enl toch weet de Statjionsclie.f nog niet wat
het vervoer via het stab ton Sluiskil kosL
Dergelijke transporten schijnen hem dus ge
durende die twee jaretn niet te hebbten gte-
interesseeixi. [Wat blijkbaar dc Stations-
chef wel meer interesseerde, was htet in
het bezit geraken) van de nieuwe haven-
airbeidersloonlijst, waar toe hij bij mij ten
andere expediteurs, o.a., bij den voorzitter
van de K. v. K„ pogingen heeft aangewend,
Zijnj mevenbedrijf als expediteur schijnt
hem dus meer belang in te, boezemen dan
de exploitatie van het havenbedrijf.
Ik meen al de door den Slationschef ver-
melde pumten voldoende te hebben beant-
woord, doch ben steeds bereid hierop ver
der in te gaan indien hij zulks verkiest.
Hoogachtend,
R. G. iE. NOL&ON,
Over medewerking gesproken.
Mijnheer de Redacteui-,
Naar aanleiding van liet ingezonden arti-
kel van den heer Ciepkens, is het misschien
niet ondienstig onderstaand staaltje even je
belichlen,
De voor de Jacob Hobein-voorstelling!"
ini den gehouden optoclit bij de laatst; ge-
houdeni fees ten benioodigde boot, moest van
uit het water op de daarvoor bestemde wa-
gen worden geplaatst. ('t Werk van 5 mi-
nuten).
We zouden dat even la ten doen met de
.vlak bijstaande kraan van de Mij. Meclielen-
Ter Neuzen, dan waren we zoo klaar.
Even gauw gaan vragen op de stati-e.
Ja dat kon; nraar, dat moestTIEN
GULDEN KOSTEN; zegge 10 NEDERLAND-
SCHE GULDENS.
We bedankten daarvoor eciiter feestelijk,
Toch vroegen we ons af, of de tarieveu bij
M.—T. zoo billijk waren], of dat wel-
liclit ook de anpexatie-baccil ©en rot speeldp.
Je kon nooit eens we ten.
Met dank voor de plaatraimte.
EEN LID DER I-EESTCOMMISSIE.
Ter Neuzen^ 4 September 1919.
I11 de afgeloopen week hebben zich in
deze gemeente gevestigij:
J. J. van Ider Molen, kantoorbedienjdte,
Vlooswijkstraat 52, uit Doixirech^
H. A. E. A. Velleman, rijksambtenaar,
Steenikamplaan 14, uit Rucphen.
A. Lierens, zonder, Steenikampiiaajii 14^
uit Clinge.
H. J. Schoof, zonder, O 202, uit Westdorpe:
J. L. Beukelaar, zonder, Tholenstra, 93,
uit Haariem.
H. M. de Groot, waarn. adj .-rijksbelasting,
Nieuwstraat 56, uit Yoorburg.
II. Vanidepitte, dienstbode, Tholeasst£"aat
112, uit Coxyde (B.).
A. M. C. de Jonge, zonder, uit Koe-
wacht.
M. L. de-Beer, verpleegster, 8N, uit Biei"-
vliet.
H. M.i P. Dumoleijn', zonder Q 117, uit
Sinit Jans teen.
Vertrokkenj:
J. I, O. de Pree, werkman O 43, UaiU'
Aardenjburg.
E. Pielaet, Q 206, workman; naar Sas van
Gent.
J. J. de Feijter, dienstknescht, Q 109, naar
Hoek.
J. de Lee, klompenmaker, Statiousweg.
naar Clinge.
J. J. Yerlinde, bloemist, Sclioolpleiu 19,
naai- Apeldoorn.
J. J. Jongen, zonder, Niewediep 14, naai"
Rotterdam.
J. H. Schulze, leei'ling-verplj&egster, naai"
Antwerpen.
P. F A. Vermast, varensgezel, Kerkhof-
laanl 26, naar Dordrecht.
H. Mehicma. zonder, O ong., 'naar Medem-
blik.
A. Kraijenbi"ink, varensgezel, aan txiord,
maar Hellevoetsluis.
IL A. Schelstraete. zonder, Q 152, naar
Nijmcgen,
P. J. Tlr. Bruggeman, timnverman, Baan-
dijk 1, naar Ylissingen.
M. J. Pastijm, dienstbode, Korie Kerkstraat
8, naai" Hontenisse.
Degenen, die nog deel
wenschen te nemen in de
voorloopig opgerichte Hengsten-
vereeniging voor Axel en
omstreken, worden verzocht ter
vergadering le komen op Vrljdag
12 Sept. a.s. te 6 uur, bij dhr
Gilijamse.
Donderdag II
September wegens
h u w e 1 ij k
G. J. HERREBOUT.
Coiffeur.
Ter Neuzen. 2e Verbindingstraat.
die beslist Chr.-Hist. zijn en zich dus niet
kunnen vereenigen met de Wethouders-
benoeming van de vorige week, worden
uitgenoodigd hun naamkaartje te zenden
aan ondergeteekende, opdat wij geza-
menlijk kunnen beproeven het Chr.-Hist.
beginsel op Zaamslag weer in dejuiste
banen te leiden.
D. DE RUBBER Fz„
Othene bij Ter Neuzen D 118
te JVtlDDELBURG,
is tot nadere aankondiging IVIEX
te consutteeren.
GEVRAAGD
Adres A. STANDAERT, Noordstraat 8
Ondergeteekende beveelt
zich mede aan voor levering
van L. Duvekot Cz., Goes.
Achtend,
Axel. F*. KOOLE.
bij W. A. SCHEELE,
Zaamslag (Veer).
WEMELDINGE.
alsTafels, Stoelen, Ledikanten,
Kasten, Buffet, Toonbank, Naai-
machine, Schilderijen, Spiegel, Lam-
pen, Banken, Kachel, Gereedschap,
Glas- Geleierd- en Aardewerk,
enz. enz.
Brieven No. 73, bur. v/d blad.
75, bureau dezer
Iematfd in de gelegen-
lieid geld te verdienen, doch
gebrek aan kapitaal, zoekt een
De Notaris J. A. DREGMANS te Axel,
zal ten verzoeke van Mej. de Wed.
JACs P1ETERS te Koewacht (Zand),
op de door haar bewoonde hofstede, op
des namiddags 2 uur (Zomertijd), ver
koopen
als 2 groote kleer-
kasten, 2 gewone kas
ten, 5 ledikanten, uit-
trektafel, 3 kleine
tafels, 10 beste stoelen, 14 gewone
stoelen met zetel, Iramerkachel,
gewone kachel, 2 lampen, beste
spiegel, 2 gewone spiegels, regula-
teur, schilderijen, beelden, bloem-
vazen, bloempotten, matten en
gordijnen, petroleumstel, 2 kool-
bakken, ijzeren pot, teeltuin,2wasch-
kuipen, emmers, melkbus, baktrog
met toebehooren, stelletje, glas-,
geleierd- en aardewerk en wat verder
zal worden gepresenteerd.
Betaling content.
25
n n n n
6
80
20
Vijgen 80 ct.
Peper 30 H.G.
Snuif 70
Voergerst 16 1/2 E.G.
Vermicelle 45, 48, 50
Zwaluwlucifers 20 pak.
Leger en Vloot 18
Sago 36
Sodex 7 n n
te koop,
waarvan een direct te aanvaarden.
Te bevragen bij:
Zaamslag (Veer)
in ieders helang. Alvorens zaken te
doen met G. DE NOCKER, in Bouw-
materialen, eerst bij mij te komen infor-
meeren naar zijn handelswijze.