Kamer y. Koophande! en Fabrieken teTerNeuzen.
Loop d srb evo Iking van Ter Neuzen.
De penningmeester deed vervolgens mede-
deeling van de resultaten der inteekenlijsten
voor zoover deze reeds blnhen gebracht waren
en de voorts bekende vooruitzichten. Die me-
dedeelingen werden met ingenomenheid ver-
nomen, daar -zij over het algemeen eene ver-
rassing beteekenden.
T.oen dan ook de begrooting werd medege-
deeld, bleek dat aan de verschillende commissies
niet alleen de noodige bedragen konden wor-
den toegekehd, zonder eenige beperking, doch
dat bovendien ook nog een post disponibel
was voor eeh vuurwerk. Teneinde daaraan
no'g meer luister te kunnen bijzetten, ver-
hoogden staande de vergadering nog enkele
aanwezigen hunne bijdragen en hopen, dat
nog Hieerdere bfelangstellenden dat voorbeeld
sullen volgen, opdat het vnurwerk nu eens
siet recht bijzonder schitterend en knallend
lal kunnen zijn.
De heer De Jonge deed verschillende mede-
deelingen omtrent den te houden historisehen
optocht, die een zestal afdeelingen zal bevat-
ten en waarin voorkomen personeh uit de his
toric van Zeeuwsch-Vlaanderen van af het
begin der vrijmaking van Spanje tot op heden.
Een groot aantal ruiters en vele personen
sullen aah dezen stoet deelnemen, zoodat zij
bepaald belangwekkend beloofd te zullen zijn.
Ook zijn voor het allegorisch gedeelte ver
schillende praalwagens toegezegd, benevens
automobielen, versierde rijwielen en sport-
wagens.
Voor etalageversiering zijn" ook een bevre-
digend aantal aangiften ingekomen en wel-
licht, dat dit mimmer hoe dichter het bij
t feest komt, nog zal uitbreiden.
Aan een aanvankelijk geopperd voornemen,
em beide feestdagen den stoet te laten rond-
gaan kan geen gevolg worden gegeven, we-
gens de daarmede^gepaard gaande moeilijk-
heden voor het beschikbaar zijn der noodige
paarden en het aanzienlijk bedrag waarmede
de huur der costumes zoude verhoogen.
Naar aanleiding daarvan werd van wege
het bestuur der sub-commissies voor de feest-
viering, op grond dat men alsdan den groot-
sten toeloop van vreemdelingen verwachten
kan, bepleit om den stoet des Zaterdags te
doen uitgaan, daar het ook aanbeveling ver-
dient den laatsten dag de clou van het feest
te geven,
Enkele comtnissieleden opperden daartegen
bezwaren en meenden dat het succes even
groot zal zijn des Vrijdags als des Zaterdags
terwijl des Zaterdags voor velen moeilijkheden
eplevert. Zij waren van meening, dat ook een
mooi vuurwerk voldoende attractie zal zijn, om
des Zaterdags bezoekers uit de omgeving naar
Mer te doen stroomen.
Besloten werd ten slotte, dat de optocht des
Vrijdags zal plaats hebben
Terreur
Gisterennamiddag is het sleepsehip ..Bertha
Louisa, dat in de haven van den Koningi'nne-
polder gemeerd lag om mest te laden, door
een groep stakende schippers losgegooid en
met eb de haven uitgedreven tot nabij den
zeedijk van den Koudepolder, waar de schip-
per van dit hulpelooze schip, wiens familie
©ndertusschen vermeerderde, wist ten anker
te komen.
De politie stelt deswege een onderzoek in.
Bevrachting
Naar we vernemen zal alhier voor het ver-
voer van een lading nieuwe aardappelen een
schip moeten gerequireerd worden.
De actie bij de Spoorwegmaatschappij
GentTer Neuzen.
Het hoofdbestuur van den Ned. R.-K. Bond
van Spoor-- en Tramwegpersoneel „St. Ra
phael" meldt omtrent bovengenoemde actie:
Liet het zich aanzien, dat een conflict tus-
schen de directie en haar personeel zeer waar-
sehijnlijk was, op het laatste oogenblik heeft
de directie aan de eischen van haar personeel
toegegeven. Na een bespreking met den disT
trictsinspecteur van den Raad van Toezicht
op de Spoorwegdiensten te Breda besloot de
directie de loonen te verhoogen. Deze verhoo-
ging bedraagt voor de ambtenaren 600 tot 900
frs. per jaar, terwijl het minimum-dagloon der
beambten is gebracht op 6 frs. Aan deze ver-
hooging is overeenkontstig den eisch van den
R.-K Bond van Spoor- en Tramwegpersoneel
„St. Raphael" terugwerkende kracht verleend
t»t 1 Mei 1919.
In een nachtvergadering, onder leidihg vah
het Hoofdbestuur van „St. Raphael" te Sas
van Gent gehouden, heeft het personeel deze
verhooging aanvaard en is besloten dat de
actie voor verdere verbeteringen in de loon-
regeling. de invoering van een arbeidsregle-
ment en de erkenning der organisatie zal door-
gezet worden.
De directie wil.de organisatie niet erkennen.
Feestdagen te Axel.
Zeeuwsch-Vlaamsche tram.
Woensdag aanstaande zullen de volgende
extra-trams rijden:
Van Wal.soorden middags 12 uur, aankomst
te Zaamslag 12,45 uur.
Van Ter Neuzen middags 12,10
te Zaamslag 12,35 uur.
Van Zaamslag 12,50 nam.
Axel 1,15.
Van Sas van Gent naar Drie Schouwen
nam.. 1,20 uur.
Op Donderdag 14 Augustus vertrekt des
avonds, in verband met het vuurwerk een tram
uit Drie Schouwen om 1.1,15 uur in de rich-
ting Zaamslag naar Ter Neuzen alwaar deze
te 12,15 aankomt en naar Sas van Gent waar
deze te 11,55 aankomt.
Op Vrijdag 15 Augustus, ter gelegenheid
van het concours-hippique rijdt een extra-
trein van Walsoorden des voorm. 11,30, terwijl
de tram die des avonds 6,45 in de richting
IJzendijke moet vertrekken dien avond eerst
te 10 uur zal vertrekken.
Examen Fransche taal 1; o.
Gieslaagd voor het ex amen Franische taal
j..o. de heer Lj. J'. J. Pecrd'en te Hulst.
Onthulling van het stahdbeeld van
Frans Naerebout
Te VTissingen heeft Zaterdagmiddag de ont
hulling van het standbeeld van den zeeman
Frans Naerebout plaats gehad.
Nadat de feesten des morgens reeds waren
aangevangen met 'n reveille en met roeiwed-
strijdeh, trok hedenmiddag 'n stoet van tal van
vereenigingen mee naar den Boulevard Ban-
kert, waar ook een zangkoor van 200 jonge
heeren en jonge dames was opgesteld, bij het
te onthullen standbeeld.
Nadat de genoodigden reeds in de societeit
Unitas waren toegesproken door den voorzit-
ter van het comite, den heer P. J. Jager
iuitenant ter zee eerste klasse, werd bij het
standbeeld door den heer J. Stamperius uit
Hilversum, voorzitter van het comite een
leestrede gehouden waarin hij wees op de
verschillende heldendaden van Frans Naere
bout o.a. het redden van 87 schipbreukelingen
van de Woestduin in 1779, het behouder, in
een haven van Engeland brengen van het
roerloos schip „Zuiderblirg" en het in de Kaap
de Goede Hoop binnenbrengen van de ..Veer-
land" in 1795, toen de andere scbepen van het
convooi de Engelschen in handen vielen of
stranden. Spr. stelde Frans Naerebout ten
voorbeeld van eenvoud, plichtsbetrachting,
vaderlandsliefde, en trouw aan het eens ge-
geveh woord., zielenadel en burgerdeugd, waar-
om men behoefte gevoelde hem blijvend te
eeren.
In deze tijd van moreele inzinking is het
o.a. noodig menschen als Naerebout te her-
denken en in hem de mannen, die de zee trot-
seeren in het belang van het algemeen
Door vice-admiraal Bauduin werd namens
H. M. de Kouingin vervolgens de onthulling
verricht. Het st-andbeeld toont Naerebout met
den zuidwester op kijkend naar de golven.
Het voetstuk geeft aan de voorzijde een af-
beelding van de Woestduin strijdend tegen de
golven, de jaartallen 1748 en 1818, de woorden
„Frans Naerebout", Heldhaftig redder van
schipbreukelingen, Kundig zeeman, Onver-
schroKke'n Loods". Aan de achterzijde staat
„Woestduin, Zuiderburg, Veerland; Hulde van
het nageslacht".
Na de onthulling bracht de heer Stamperius
dank aan alien die aan de tot standkomihg
hebben medegewerkt, inzonderheid aan H. M.
de Koningih en Koningin-Moeder,
Vervolgens legde de heer J. J. Roest na
mens het Nederlandsch loodswezen en de heer
J. C. van Niftrik namens Vlissingen Vooruit
kranseh neer bij het voetstuk, terwijl de bur-
gemeester van Vlissingen, de heer Jhr. Mr.
A. A. van Doorn van Koudekerke namens het
gemeentebestuur het standbeeld ovemam.
Het zangkoor liet hooren het „Lied van den
ouden Frans" uit het tooneelstuk ,,'tWas
maar een Loods" en „Frans Naerebout'
Op den terugtocht werd halt gehouden bij
het standbeeld van Michiel de Ruyter, waar
de heer Van Niftrik een krans neerlegde na
eene korte rede waarin hij de verdiensten van
den eminehten Vlissinger schetste.
Na de onthulling werd nog het woord ge-
voerd door den vice-admiraal W. C. .T. Smit,
commandant in Zeeland, als vertegenwoordiger
van den Minister van Marine, die Naerebout
aah het tegehwoordige geslacht ten voorbbeeld
stelde, door den burgemeester van Veere Buys
Ballot, die namens de bevolking van de geboor-
teplaats van den vredesheld een krans neer-
egde bij het standbeeld, welk voorbeeld ge-
valgd werd door den heer Schuitemaker uit
Maassluis, algemeen voorzitter van de Lood-
senvereeniging „Nederland".
Het feest werd gevierd onder begunstiging
van prachtig zomerweder en bijgewoond door
een enthousiaste menigte.
De dag werd verder met roei en zwemwed-
strijden en met muziek, zang en optochten
doorgebracht en des avonds werd een licht-
stoet door de straten gehouden en was o. a.
de societeit van het Nederlandsche loodswezen
toepasselijk verlicht.
Het jonge dameskoor uit Ter Neuzen, dat
de aldaar voor het Naerebout-monument ge
geven uitvoering opluisterde, was ook voor de
onthulling genoodigd. Zij werden zeer harte.
lijk en gastvrij ontvangen en zijn ten zeerste
over hun tocht naar Vlissingen voldaan.
Groot verlof.
Die met pnbepaald (Mei nverlof zijnt^e
dienstplichtigeni van die anilitis te lanid, (de
zeemilitie en de landweer moeten zicli tus-
schtesn 1 em 15 September a.s. 1 aanmeld™
ter gemeente-secretariie van! hun woonplanil's
lei- overlegging van het zakboekje van den
verlof ganger, of zijn) verb upas etn verdere
op zijn d least betrekking hebbende papirf
nen. Zij, die voldaan hebben aam deze vetr-
plichlingen, worden met intgaf.ig van 1 O-c-
J. ten Hoeve, sehipper aan boord, naar
Rotterdam.
P. A. Wondergem, Apothekersbediende,
2e Verbindingstraat, naar Axel.
J. 0. Schouten, zonder beroep, Kazerne-
straat 18 naar Rotterdam.
D. BruggemaD, timmerman, Baandgk 1,
naar Rotterdam.
L G. Gheeraert, vlasbewerker, Schutters-
hofveg 7, naar Sas van Gent.
G. van de Vreede, sehipper, Taoleasstraat
51, naar Rotterdam.
Th. A. BolseDs, klompenmaker, Stations-
weg 14, naar Clinge.
V. Rottier, zonder beroep, Nieuwediep-
straat 108. naar Hontenisse.
C. van den Bulck, schippersknecbt, Dek-
kerstraat 19, naar Aardenburg.
aankomst
aankomst te
tober 1919 in het gemot van grooitl verlof
gesteld.
Opening der jacht
Door Ged. Staten is de opening der jacht op
klein wild bepaald als volgt:
a. op patrijzen op Maandag 1 September
a.s. met zonsopgang;
b. op hazen, fazanten, korhoenders, hout-
snippen en kwartels op Maandag 15 Septem
ber d.a.v. en dat de korte jacht zal geoorloofd
zijn dagelijks en de lange jacht op Maandag,
Woensdag eh Zaterdag van iedere week, als-
mede op de vier dagen, voorafgaande aan de
sluiting der jacht alles met uitzondering van
de Zondagen en wordt verwezen naar de ver-
ordeningen van den Commandant van Zeeland,
van 6 October en 24 December 1918 en 26
Juni 1919,
Gedurende de afgeloopen week hebben
zich in deze gemeente g e v e s t i g d
M. A. Oostdjjkvan der Hee, zonder,
Lange Kerkstraat 48, uit Rotterdam.
L. G. A. van Heek, teekenaar, Brouwe-
rijstraat 9, uit Hoogeveen.
J. J. van Damme, zonder, Dekkerstraat
45, uit Arnhem.
J. J. M. Lips, kapelaan, Korte Kerkstraat
22, uit Hoeven.
I. S. Beghejjn, zonder, P. 114, uit Zeven-
bergen.
A. Mechielle, werkman, Donze-Visser-
straat 108, uit Den Helder.
D. Bolier, lnspecteur Rjjksbelasting,
Grenulaan 10, uit Amsterdam.
M. F. de Klerk, liefdezuster, Q 171, uit
EL en L. Zwaluwe.
Yertrokken:
M. Lensen, dienstbode, Dgkstraat 84,
naar Goes.
C. Wolfert, dienstbode, P 38, naar Axel.
L. A. R. van der Yelden, zonder, Sohool-
plein 21, naar Amsterdam
K. de Kubber, werkman, Kerkhoflaan 22,
naar Rotterdam.
J. de Kubber, werkman, Kerkhoflaan 22,
naar Rotterdam.
J. D. Meertens, werkman, Dekkerstraat
62, naar Rotterdam.
E. A. de Doelder, zonder, Dekkerstraat
12, naar Middelburg.
P. A. E. Yroegop, zonder, Lange Kerk
straat 21, naar Waarde.
M. Drabbe, landbouwersknecht 0 75, naar
Zaamslag.
J. Bastiaanse, sehipper aan boord, naar
Rotterdam.
Vergadering van Donderdag 7 Aug. 1919.
Voorzitter de heer H. W. R. Kramer.
Verder aanwezig alle leden.
Na opening der vergadering worden gelezen
de notulen der vorige vergadering, die onver-
anderd worden vastgesteid,
Vervolgens heeft de Voorzitter te kennen
deze vergadering te hebben belegd op verzoek
van de heeren Geelhoedt en Nolson, die de
vraag hebben gesteld, of er, in verband met
de Belgische annexatiepogingen, geen aanlei
ding is de wenschelijkheid te overwegen van
het zenden van een adres aan de Internatio
nale Commissie voor de herziening van het
verdrag van 1839 te Parijs.
De heer Geelhoedt wijst er on. dat, indien
men de verschillende berichten nagaat, die
uit Belgie tot ons komen, met betrekking tot
de herziening van het tractaat 1839 te Parijs,
waarvoor de Internationale Commissie thans
aldaar is saamgekomen, blijkt, dat de lucht
nog allerminst zuiver is. Hij acht het op den
weg der Kamer van Koophandel te liggen,
daartegen hare stem te doen hooren. Vooral
hetgeen vandaag onder onze oogen gekomen
is,, het vertoog van de Kamer van Koophandel
te Antwerpen aan de geallieerden, kan heele-
maal niet door den beugel. Daar tegen dient
te worden opgekomen, wegens de vele scheeve
voorstellingen, vooral die betreffende het ka-
naal GentTer Neuzen en de Schelde, terwijl
het een onwaardig stuk is, daar het zelfs
tracht de nentraliteit van ons land verdacht
te maken.
Hij zou het mogelijke willen aanwenden om
te voorkomen, dat te Versailles door onjuiste
voorlichtingen besluiten zouden worden ge-
homen, die in ons nadeel uitvallen.
De heer Nolson verklaart ook van meening
te zijn, dat, naar aanleiding van de vernieuw-
de propaganda, die van Belgische zijde ge-
maakt wordt en die niets anders is, dan een
verkapte poging tot het verkriigen van be-
vrediging van annexionistische wenschen, het
op den weg der Kamer ligt, met het oog op de
aan hare zorg toevertrouwde belangen, daar
tegen bij de Internationale Commissie te Parijs
protest aan te teekenen. Wij moeten duidelijk
doen uitkomen, dat we Nederlanders zijn.en
dat weschen te blijven, en dat we van de Bel
gische zijde gekoesterde wenschen om in het
bezit te komen van onze rivier de Schelde en
van het kanaal van Gent naar Ter Neuzen,
met ook nog een deel van ons grohgened, nie.
kunnen aanvaardeh. We moeten op er wijzen
dat dit bezit in geen elikel opzicht voor Be -
gie nadeelig is, daar dit de ontwikkeling eri
den bloei der Belgische havens met heeft in
den weg gestaan.
De heer Waalkes sluit zich ook by de vonge
sprekers aan, hij zou het protest zoo stei k
mogelijk willen maken en aan de Zeeuwsche
Kamers willen verzoeken hetzij een zeTstan-
dig protest te zenden, hetzij aan het onze ad-
haesie te betuigen,
Dat de Belgen met hun bewenngen aan-
gaande het kanaal van Ter Neuzen naar Gent
|eheel ongelijk hebben, is indertud voldoende
aangetoond, in de tegenspraak om het inter
view van den Gentschen senato- Coppieters.
Ware het dat de Belgen irfdertijd zelf de
nieuwe sluis alhier hadden moeten maken, dan
zou deze 2,25 M. nauwer zijn geweest. Het
zijn juist de Nederlandsche ingemeurs ge
weest' dit op grootere afmetingen hebben aan-
gedrongen.
Ook de heer De Vrieze acht het noodig te
gen de scheeve voorstellingen van de Ant-
werpsche Kamer op te komen
De heer Van Dixhoorn beschouwt hetgeen
de Belgen vragen op dezelfde wiize, als of
Nederland zou verlangen in het bezit te ko
men van het kanaal te Gent en van de Schelde
tot in Frankrijk. Daar zou Belgie nooit in
willen toestemme'n. Evenmin kan Nederland
toestemmen in hetgeen Belgie blijkt te willen.
De Voorzitter verklaart, dat het hem ge-
noegen doet, dat deze zaak hier ter sprake
is gebracht; hij kan zich geheel vereemgen
met alles wat hier over dit ondei-werp is ter
sprake gebracht. Hij wil gaarne het zenden
Van een protest naar de Commissie te Ver
sailles bevorderen en hoopt, dat het werk der
Kamer succes zal hebben.
Hij zou ook liever wat meer algemeene ac
tie zien, het geheele Nederland zou zich meer
de belangen van de nog bdreigde strekn moe-
1( 'dMheer^Waalkes vreest, dat men zich met
ten voile een goed denkbeeld der zaak maakt,
hij heeft reeds van af den aanvang der actie
tegen de annexatie dien indruk gehad Gat ev
o-een land mocht worden geannexeerd, daar-
over was men het allemaal eens, maar omtrent
de waterwegen scheen het, alsof ook de Ne
derlanders uit het centrum van ons land wei
tegenover het buitenland verdedigt.
Ten slotte wordt met algemeene stemmen
besloten, tot het verzenden van een protest
aan de Internationale Commissie te Versailles.
Het op te maken concept, zal ten spoedigste
aan de leden ter goedkeuring worden over-
gelegd,
Vervolgens worden medegedeeld de volgende
Ingekomen stukken.
aBericht van het gemeentebestuur, dat
de rekening over 1919 is goedgekeurd.
Aangenomen voor kennisgeving.
b. Voorloopig verslag van den Minister
van Landhouw enz. betreffende het wetsont-
werp op de samenstelling enz. der Kamers van
Koophandel.
Besloten wordt, dit ter lezing toe te zenden,
cEen schrijven van den Minister van
Waterstaat, waarin wordt bericht, dat te zijner
tijd, bij het beoordeelen van de plannen voor
den aanleg van een tramlijn, der Z.-V. Tram-
wegmaatschappij, naar de aanlegplaats der
Provinciale booten te Ter Neuzen er mede
rekening zal worden gehouden, dat door dien
aanleg de beschikbare breedte op de km in van
den kanaaldijk langs den middenkahaaiarm
aldaar niet kleiner wordt dan de thans be-
staande kruinsbreedte,
De heer Nolson vraagt naar aanleiding van
dit schrijven, of het niet gewenscht zou zijn,
terug te komen op het destijds door de Kamer
gedaan verzoek om het eiland met een dam
naar den vasten wal te verbinden en als op-
slqgplaats voor de binnenvaart beschikbaar
te stellen, welk verzoek indertijd ook door het
gemeentebestuur is gesteund. Er is destijds
van wege waterstaat te kennen gegeven, dat
plannen zouden worden gemaakt om metter-
tijd aan dat verzoek te voldoen, en dat bereids
gelegenheid voor lossen en laden en het op-
slaan van goederen zou worden gegeven op
den dijk langs den middenkanaalarm. De bin-
ne'nvaant komt steeds ruimte tekort, maar
die beschikbaarstelling is niet veel ge-
bleken, integendeel is wel te constateeren het
feit, dat een voor opslagplaats waardevolle
oppervlakte, juist aan het water gelegen voor
altijd onbruikbaar wordt gemaakt. door aldaar
een opzichterswoning te zetten. Hij zou willen
aandringen op spoedige uitbreiding van los-
en laadgelegenheden voor de binhehvaart en
den plaatselijken handel.
Met algemeene stemmen wordt aldus be
sloten.
d. De Voorzitter deelt mede, dat met het
oog op de zomerdienstregeling der treinen
verzoeken waren ingekomen van de Kamer te
Middelburg en die te Vlissingen, om steun te
verl.eenen aan hunne verzoeken tot het ver-
krijgen van wijzigingen. Bij onderzoek bleek,
dat er voor deze streek bij het door laatstge-
noemde Kamer beoogde in het geheel geen be
lang was, terwijl hetgeen de Middelburgsche
Kamer wenschte, met de belangen onzer streek
in strijd was. Daarom werd aan de spoorweg
maatschappij verzocht, de voorgenomen dienst-
regeling niet te wijzigen,
e. De Kamer te Zwolle vraagt, in verband
met het invoeren van den vrijen Zaterdagmid
dag, opheffing van het staangeld voor wag-
o-ons, aangezien de geadresseerden dan geen
gelegenheid hebben goederen te laten afhalen.
Besloten wordt, liieraan adhaesie te be
tuigen.
f. Een verzoek van de Kamer te Kampen,
om steun te verleenen aan hare poging voor
het verkrijgen van opheffihg der bepalmg,
dat aan z.g. „natte" stations geen vracht- en
ijlgoederen mogen worden verzonden, woirtt
aangenomen voor kennisgeving,
frRen adres van de Kamer te Veendam,
met betrekking tot de voor de afgelegen lands-
deelen vooral nadeelige regelmg der kilo-
meterkaarten.
De Voorzitter deelt mede, dat hieraan, te-
geliik met een schrijven omtrent de hooge
staangelden, reeds adhaesie is betuigd.
h. Een schrijven van de Directie der spoor-
wegen, dat het voornemen bestaat z«odra he-
tegenwoordige groente-, fruit—en aardappel-
lenvervoer zal zijn afgeloopen, het staange
voor andere waggons, dan die met braudstm-
fen geladen, te vei-minderen. Omtrent de ki.o-
meterkaarten zal tiader antwoord worden ge-
Vei-volgens komt aan de orde de vaststel-
ling der begrooting voor 1920.
De Voorzitter wijst er op, dat in verband
met de gestegen prijzen voor drukwerken en
kantoorbehoeften, benevens ook door een fei-
telijke uitbreiding van de werkzaamheden der
Kamer, een bedrag als dat hetwelk voor den
oorlog voldoende was voor de behoefte, op
verre na niet toereikend is en on alle posten
dus een hooger bedrag moest worden aan-
"°De hoei" Geelhoedt wijst er op., dat de post
jaarwedde van den Secretaris, die reeds sedert
den aanvang dezer eeuw op 75 is bepaald,
billiiker wijze dient te worden verhoogd. Her-
tijdsverloop de jaarwed-
genegen waren iets toe te geven, daar scheen
zelfs de meening te heersclien, dat men tegen
over Belgie wel iets verschuldigd was._
Een protest daartegen is noodig. Er is aan
de commissie voor behartigmg van haven- en
gemeentebelangen destijds door de regeei ing
raadpleging toegezegd, hp zou haar daaraa
willen herihneren, en, wijzende op de onrust
die onder de bevolking begint te heerschen,
den Minister-president willen verzoeken, die
commissie ten spoedigste weder m audienti
te willen ontvangen.
De Voorzitter en alle leden stemmen hiei -
mede in. waarop met algemeene stemmen
wordt besloten den Voorzitter der commissie,
den burgemeester dezer gemeente. uit te noo-
digen hij den Minister Ruys de Beerenbrouck,
die audientie aan te vragen.
De heer Nolson en ook 1de11^ee^,W,aa'
uiten in het algemeen ook de klacht dat de
Nederlandsche groote pers zich in deze zoo
zeer helangrijke kwestie zoo afzijdig houdt.
Men bepaalt zich eenvoudig tot het onnemen
van die verschillehde annexionistische bench-
ten uit Belgie, en van hetgeen daar over de
stemming der bevolking van Limburg wordt
geschreven, maar zeldzaam wordt er op die be
richten commentaar gegeven, wat toch noodig
voude zijn voor versterking van onze positie
teo-enover het buitenland. Stemming maken
naar buiten is sedert weken, sedert de eerste
heslissing In deze zaak door den Raad van
Vier het doel der Belgische pers Te betreu-
ren valt het, dat die Nederlandsche pers ook
niet bij voortduring onze eeuwenoude rechten
haaldelijk zijn -
den van alle ambtenaren verhoogd, maar bo
vendien namen ook de werkzaamheden toe.
Daarbij komt, dat de Kamer een Secretaris
heeft die zich met ijver en toewijding vari zij-
ne taak kwijt, en waarvan zij uit de samen
stelling van verschillende rapporten en v
elagen heeft kuV.hen constateeren, dathij uit-
stekend van de zaken der Kamer op de ho g-
De' Voorzitter en alle leden verklaren hier-
mede geheel in te stemmen en wordt met al
gemeene stemmen besloten de jaarwedde te
vernoogen tot f 150.
De jaarwedde van den bode wordt verhooga
van f 20 tot f 30,
De begrooting wordt alsnu vastgesteid op
een bedrag van 460.
Bij de' omvraag verklaart de heer Nolson
dat hii er gaarne over zoude worden mgelicht
of er bij de Kamer een afschrift berust van
de oude en nieuwe voorwaarden, waarop de
exploitatie van de loskaden te Ter Neuzen aan
de maatschappij Mechelen-Ter Neuzen is op-
CHetg zou voor belanghebbenden ten zeerste
gewenscht zijn, dat zij konden nagaan wat de
rechten en verplichtingen in dezen van de ex-
ploiteere'nde maatschappij zijn tegenover den
handel en omgekeerd. Mocht de Kamer &een
afschriften van die overeenkomsten hebben,
dat wil hij voorstellen, dat er bij den betrok-
ken Minister op aangedrongen wordt, die als-
no0, ter kennis van de Kamer te brengen.
Spreker heeft de laatste dagen als expe
dites weer de treurige ervaring .opgedaan
van een willekeur en tegenwerkmg die er
heerscht en toegepast wordt door
genwoordiger van de maatschapnn Mechelen
Ter Neuzen, den stationschef alhier
perken te buiten gaat
In plaats van de langzame herlevmg van
het havehbedrijf in de hand te werken, wordt
deze zooveel mogelijk onnoodige moeihjkhe-
heden in den weg gelegd, en zulks, onder
vooi-wendsels waar ieder mensch met gezonrl
verstand zich over moet verbazen.
Ter rechtvaardiging en verschooning van
dit optrede'n worden dan alle mogelijke wetten
en reglementen uitgepluisd, om de noodige
artikelen te vinden om deze handelwijze te
wettigen, doch van practisehe en welwillende
medewerking is geen sprake. In een woord,
in plaats van den handel, die toch a, zooveel
moeite heeft om het havenbedriif te doen ner-
leven, het zoo gemakkelijk mogelijk te maken,
het beetje werk dat er is uit te voeren, schijnt
de stationschef een genoegen in te vinden, den
belanghebbenden zooveel mogelijk moeilijk
heden in den weg te leggen.
Niet alleen is zulks ten zeerste betreurens-
waardig voor de belanghebbenden en den han
del in het algemeen, doch ook de arbeiders
moeten er door lijden, doordat het werken of
onmogelijk, of zoo moeilijk mogelijk wordt ge
maakt. Doch daarover schijnt de stationschef
zich niet te bekommeren. Onaoodig hier aan
toe te voegen, dat zulks ook weer een nadee-
ligen terugslag heeft op het algemeen ge-
meentebelang.
Spreker herhaalt dus, dat het voor den han
del zeer gewenscht ware, dat belanghebbenden
precies wisten wat de wederzijdsche rechten
en plichten zijn, hetgeen bereikt kan worden
indien de juiste voorwaarden aan de exploi
tatie der loskaden verbonden, bekend zijn.
De Voorzitter geeft te kennen, dat de door
den heer Nolson bedoelde voorwaarden niet
aan de Kamer bekend zijn. Er is wel eens
gevraagd om de nieuwe voorwaarden, doch de
ingenieur meende daarvan, zonder machtiging
van hooger hand, geen inzage te kunnen geven.
Nader is officieel die inzage gevraagd, met
de bedoeling, dat die machtiging zou worden
aangevraagd, doch is geruimen tijd daama
gebleken, dat dit laatste door een misverstand
niet was geschied, en is daarop toen niet
doorgegaan, omdat de coferentie met het oog
waarop die waren gevraagd, reeds had plaats
gehad.
Er is echter geen bezwaar, dit thans recht-
streeks aan den Minister te vragen.
De beschuldigingen die de heer Nolson uit-
sprak zijn van ernstigen aard doch bevatten,
sreker houde hem dit ten goede, algemeen-
heden. Kan de heer Nolson der Kamer ook
feitenmateriaal bezorgen, om op die klacht
te kunnen ingaan? Dan zou de Kamer sterker
staan om in deze op te treden.
De heer Nolson verklaart zich gaarne be-
reid, eene schriftelijke memorie van toelich-
ting over de bedoelde feiten aan de Kamer te
doen toekomen. Hij vertrouwt, dat, de Kamer
dan ook krachtig zal aandringen, en bij deh
betrokken Minister en andere autoriteiten fen
bij de Directie der spoorwegmaatschappij, op
dat in den heerschenden geest verandering
en verbetering komt, en dat door de maat
schappij aan haren vertegenwoordiger orders
worden gegeven, den handel zooveel mogelijk
te help en en niet te dwarsboomen.
Hij is overtuigd, dat de Directie der maat
schappij MechelenTer Neuzen in deze wel
zal willen medewerken.
Mocht dezelfde wijze van optreden gehand-
haafd blijven, dan kan spreker met beslistheid
verklaren, dat het er voor het toekomstig
havenbedrijf alhier treurig uitziet.
De Voorzitter meent namens de geheele
Kamer te spreken, als hij den heer Nolson
dankt voor zijne toezegging eh zal gaarne al
het mogelijke aanwenden, om te trachten in
de bestaande toestanden verbetering te
krijgen.
De heer Nolson deelt mede, dat voor hem
n rie oude loskade zware stortsteen uit
waggons werden geladen op de kade en op
schip. Daar liet de stationschef de waggons
van onder de handen der werklieden wegtrek-
ken en ze brengen op een plaats langs de
nieuwe kade, waar die steehe'n niet konden
worden gelost, ja, waar zelfs de deuren der
waggons niet konden worden geopehd. Spre
ker keeft die waggons toen laten staan en de
tusschenkomst der Directie ingeroepen, die
ten slotte order gaf de waggons weer aan de
oude kade, hij den hangar te brengen.
Niettegenstaande spreker verklaarde, dat
hij desgevorderd de kade op een dag geheel
zou laten ontruimen,. wilde de chef beletten,
dat daar gelost werd, omdat hii die kade mo
gelijk voor een ander doel zou kunnen noodig
hebben.
Op een anderen tijd zond spreker des voor-
middags 10 uur iemand om voor 2 dagen een
kraan in te schrijven. Toen werd de boodschap
ontvangen dat hij te vroeg kwam, en des mid
dags maar eens terug moest komen, terwijl
volgens het reglement een kraan 24 uur te
voren moet worden ingeschreven Ook wilde
de chef niet voor 2 dagen tegelnk een kraan
inschrijven. Hij verklaarde, dat dit niet langer
dan voor 1 dag tegelijk mocht geschieden,
hoewel vroeger toch altijd de regel goldt,
dat hij, die de kraan het langdurigst noodig
had, voorrang verkreeg. Ook wilde hij na 6
uur des avonds geen kraan meer inschrijven,
omdat de machinist al vertrokken was. waarop
spreker presenteerde, dien dan zelf te zullen
waarschuwen.
Volgens de voorschriften mag op de kaden
een vracht niet zwaarder worden opgestapeld
dan 5000 K.G. per vierkanten meter. Voor fond,
ruw ijzer, komt dit uit op een hoogte van 1,50
M. Nu wilde de chef ook niet toe staan, al
bib ft het gewicht ver daar beneden. dat de
verwerkte steen hooger dan 1,50 1' weid op
gestapeld en liet expres een ijzer maken van
die lengte,,om gedurig na te gaan, of er met
hooger gestapeld werd en gaf meermalen or
ders om de steenen verder uiteen te halen.
Later heeft spreker het eens laten onderzoe-
ken en bleek dat er bij die hoogte maar voor
een gewicht van 900 K.G. op den viertcanten
meter lag.
Het ontreden geeft beslist den indruk van
tegenwerking.
Besloten wordt. de nadere gegevens van
den heer Nolson af te wachten.
Daama niets meer te behandelen zijnde,
sluit de Voorzitter de vergadering.
die alle
GEMEENTERAAD VAN TER NEUZEN.
Vergadering van Donderdag 31 Juli 1919,
des namiddags 6 uur.
Voorzitter de heer J. Huizinga, burge-
meester
Tegenwoordig de leden: A. Visser, R.
Scheele, J. de Bruijne, M. Eijke, D. Scheele,
R. G E Nolson, L. T. van Hasselt, L. J.
Geelhoedt, G. de Ridder en J de Feijter.
Afwezig de heeren E. H. T. van Borssum
Waalkes, J. J. de Jager en H. Jvan den
Ouden. -
(Vervolg'.)
21. Voorstel betr. toetreding Werkloosheids-
besluit 1917
Naar aanleiding van in hunne hsmden om
bericht en raad gestelde adressen enz., waarin
werd aangedrongen op toetreding der
meente tot het Werkloqsheidsbesluit van 1917,
nu laatst van de vereeniging van Bouwvakar-
beiders, geveh burgemeester en wethouders
het volgende te kennen:
Een en andermaal is reeds m de vergadering
van den raad de aandacht gevestigd op het
instellen van de verzekenng tegen werkloos-
heid ,waardoor aan werklooze arbeiders, steun
kan worden verleend.
Deze aangelegeuheid werd ter voorbereidmg
opgedragen aan burgemeester en wethouders;
de voorzitter van het college heeft zich m ver-
binding gesteld met een direeteur van de
Dienst der Werkloosheidsverzekenng en
verzocht Z: H. E. G. advies te willen geven
omtrent een ontwerp-verordemng.
In dit „ontwerp" waren de voorwaarden
geregeld, op welke wijze de uitkeering aan de
organisaties zou geschieden.
Uit het hierbij gevoegde antwoord van (ten
heer direeteur blijkt, dat geen verordemng
behoeft te worden vasgesteld doch enkel een