r
ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUW8CH-YLAANDEREN.
"TTiTFiTTiT^"
No. 6702.
Donderdag 27 Juni 1918.
57e Jaargang.
ABONNEMENT:
ADVERTENTIEN
BUITENLAND.
Teleloon 2S.
Bit BM verscliljnt Maanflag-, Woensdag- en Vrijdagayond, uitgezonderd op Feestdagen, fej] de Firma P. J. YAN DE 8ANBE te Ter Neazen.
Abonneme ntsprij s
Per 3 maanden binnen de stad 1.—Franco per post voor Nederland 1.10.
Bij vooruitbetalingvoor Belgie /1.40, voor Ned.-Indie en Amerika /1.65,
overig Buitenland 2.
Men abonneert zich bij de Uitgeefster, of buiten Ter Neuzen ook bij alle
Boekhandelaren, Postdirecteuren en Brievenbushouders.
Van 1 tot 4 regels 0,40. Voor eiken regel meer 0.10,
Bij direct© opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt d®
prijs slechts tweemaal berekend.
Grootere letters en cliche's worden naar plaatsruimte berekend.
Handelsadvertentien bij regelabonnement tegen verminderd tariel
Inzending van advertentien voor 1 l&isr op den dag der uitgave.
per drie maandea, in de stad f 1,20;
fcaaoo per post f 1,40.
Ontsiag ran dea Minister ram Marine.
Naar ons gisteren werd geseind, heeft de
Minister ran Marine reeds dea 20 dezer,
nadat het vertrek ran het coavooi naar IndiB
den vorigen dag tet nader order was uit-
gestsld, aan H. M. de KoaiBgin onfheffing
uit ay a ambt verzocht.
In persheschouwingen werdt er op ge-
wezen, dat dat berickt het publiek in het
onzekere laat, omtrent de beweegreden ran
den Minister van Marine. Er blykt niet
nit, das hij zich terugtrekt omdat het conrooi
nisi raart, daa wel of hij zich tercgtrekt
omdat tot het uitsenden ran een convooi
besloten was.
(Zi# laatste berichten).
Hat conrooi.
Het Vaderiand schrijft
Het bericht, dat het rertrek ran het
eoavooi naar India tot nader orde was uit-
gesteld, i* al eenige dagea ond. Heden
komt ®ns tar oore, dat schepeiingen van
da Hertog Headrik met onbepaald verlof
van boord zyn gegaan. Onze berichtgever
aan boord vast de Noordaaa schreef one, dat,
naar het gerucht ging, het uitstel lag aan
Deutsche waren die tot de lading behoor-
den verfstofteo achynen het te zijn
en tegen het rervoer waarraa Eugeland
bezwaar heeft. En er is reden om aan te
nemen, dat dit gerucht juist is. Dan he
rein en ons nu gsruchten, dat Minister Ram-
bonnet wil attreden.
Wat hierranay, vast staat, dat het vertrek
van het convooi, dat gereed lag, is uitgesteld
en nagenoeg zeker is verzst van de zijde
van Eogeland, al dan niet eptredende veor
de Associatie van mogendhedes, tegen het
vervoer van een deel der lading de reden.
Wat gebeurt er nu of wat is er mis-
schien al gebeurd Wordt er met Enge-
land onderhandeld over het doorlaten van
de aniline of wat het dan zijn moge, laat
Engeland dan ten siotte zija bezwaar vallen
of steHst onze regeering er in toe, dat deel
der lading achter te houdeD, dan is daar-
mede het boavooi prjjs gegeven. Imaners,
indien men van te voren d@ goedbeuring
van de Entente verkrjjgi voor het vervoer
van een bepaalde lading, dan is de bege-
leiding door een oorlogshodem overbodig.
Bet echip of de schepen kunnen dan veilig
op eigen gelegenheid vertrekkea, Moge
daa ook dc Hertog Hendrik met haar tot
oorlegsschip gemaakte kcltaschip de Noor-
dam vergezellen, een konvooi in den eigen-
lyken zin, die het woord heeft is het dan
niet meer. Ten heogstekan het geleide van
de Hertog Hendrik dan diemes om de eor-
logsichepen van de Entente onderweg het
onderkennea van het schip, waaraan de
Entente de doorvaart veroorlooft, teverge-
makkelyken.
Zon de zaak zo© loopen. dan is het con
vooi mislukt, nauwelijks minder dan waD-
neer het heele denkbeeld wordt opgeheven.
Maar in beide gevallen, wat esn jammerlyk
figuur maakt ons land dan in de wereld 1
Dat Zweedsche blad, waarvan dezer dagea
een telegram sprak, mocbt wel zeggen, dat
Nederlasd door het kloeke besluit om een
konvooi naar Indid te zenden meer ter
haadharing van de rechten der onsijdige
laedcn had gedaan dan alle papiersn ver-
toogen by elkaar
Wat is er van
worden
En dan vragen wij o»s af: hesft ors
kabinet de zaak niet behoorlijk overwogen
voor het tot het convooi beaioot Het is
oadeakbaar, dat het zich niet de Mogalyk-
heid heeft gedecht, dat een der partijen
of misschien beide partyen tegen het ait-
varan van het coKvooi bezwaar zouden
make*. Van 'n college van verantwoorde-
lyke mannen kan men niet anders ?er-
wachten als dat het zich voer dat geval
de vraag heeft gesteld wat doen wy dan
En dan moet, dunks ens, iadien het
daarop tot het autwoord kwam in dit geval
kuniaen wy het coavooi niet doorzetten,
want dan zouden er op zee dingen kunaea
gebeuren die misschien tot oorlog ieiden,
4e slotsom zyn gsweestwy rooetea dus
het denkbeeld van een convooi prysgeven.
Want rnsten wy een convooi uit <sn laten
wy het, bij verzet van ds oorlogvoereaden
niet varen, dan laten wy ons land een jam
merlyk figuur slaan, en dat mag niet.
de kloske hooding ge-
Wjj kunnen ors dan ook niet anders
voorstelien als dat onze regaering alle
»ogslijkheden order de oogea gezien heeft
voer zy tot haar ernstig besluit kwam,
maar eanma&l tot het besluit om bet con
vooi uit te zesiden gekomen zynde, daaraan
zou vasthouden.
Daarby mocht wel aassgenomes wsrdea,
dat de regeering ook bsleid bad bctracht
as zoo verstaadig was gewsest ®m seoreel
aiogelyk aan- de oorlogvoerende mogend-
haden een aanleiding oi» zich tegen het
convooi te verzetten te OHtnemen. Het
inladen vaa waren van Duitscbs* oorsprong,
die Engelaud, wy weten het tot onze be-
schaming, nn eenmaal niet wil, dat wij
naar onze eigen kolenien zuiiea zenden,
zou dan ook onvoorzichtig zija geweost.
Maar dit is d« hoofdsaak nivt. De hoofd-
zuflk is, dat, iadi»n ooze regsering si«t
van sins wa9, het convooi door ta zsttan,
wannaer een der ©ovlogvoerendsn bezwaar
maakt*, hst besluit tot uitzendiag niet had
mogen worden gsaomen, eu dat bet bosluit
op dat verzet aiet kaa worden ingetrokken
dan met vernederiog vas onze marine en
van ons land. Als Minister Ramboneet dus
wil h#angaan, zouden wij ons dat besluit
ran dezea fiinkeo bewindsman best kuonen
voorstelian.
Maar wy weten nist, boe op het oogan-
blik de saak precies staat. Het Jand wordt
er onar gewoonte van onkundig galaten,
Ea het hreft toch reeht te weten, wat de
reden is, dat het convooi nog nist is ver-
trokken en het, naar het schynt, vooveerst
niet of is het geheel niet zal vertrekken
te weten ook, wat onze regeering kan aan-
voeren ter verklariog en rechtvaardiging
van een beleid, dat voor de eer van ons
land zoo droevige gevolgen schynt te zullen
hebben.
Landrerr&ad.
J. H. L. te 's Gravenhage heeft zich op
4 April 1.1. by de Fransche legatie ver-
voegd, eenige stukkca omtrent de opsielling
vaa het Nederlandsche veldleger te koop
aanbiadende. Hf meest zich saav de H.
Crt. meldt, toen den volgendea dag ver-
voegen by den Fraaschec aailitairen attachd
aaa de Juliana van Stslberglaan, om inzage
te gevsn vaa het lijstje on de stukken,
welke hi^ in staat was te levereu. De
Fransche militaire attache had echter o*-
dertusschen de* kapitein van ds-n generalen
staf Van Muanikreeda een afsehrift van
genoemd lijstje doen toekonaen, zoodat be-
blaagde by het verlaten van het huis van
den attache, werd gsarresteerd.
By otderzoek bleek bier sprake he zyn
van geheime stukken, afkomstig uit het ar-
chief van den staf vas de le divisie van
het veldleger, e* betrekking hebbende op
de opstelliag van het Nederlandsche leger.
L. had zieh te dier zake te verantwoor-
den en werd doer de arrondissenaents recht-
bank aooals wy reeds meldden vereovdeeld
tet 3 jarea gevangenisstraf, overeenksnastig
den eisch van het 0. M.
Ongeaorloofde teelt.
Zaterdag werdeia bij eenige boeren te
Sruifiisee van regeeriagswege eenige per-
ceelen vlas en ajuinzaad uitgetrokken, om
dat meer verbeuwd werd daa was toege-
staan.
Rumdvleesehafvnllea.
De St.ct. No. 144 feevat een regeling
betreflfende deri verkoop en het vervoer van
randeralachtafvallen. Daarby zyn tevens
maxiaaumpryzen vastgesteld.
Nederlandsche Regeeriag en het
voorstel van den Engelschen Minister
Barnes.
Het •''Franscbe blad ^I/Humanite" van
13 Jufli levert esn brief van aijn Londen-
schen correspondent, waarin deze feespreekt
de rede, door Minister games op 16 ge-
houdea, in welke rede deze Engelsche
Minister het idee opperde, dat Amerika
aan Holland zeu kumnen vragen het iai-
tiatief te nemen tot het bijeenroepen, thans
ia Den Haag, van de Geallieerds Regee-
rirsgen, ter voorbereiding van de derde
vredesconferentie.
De Londensche correspondent schrijft
naar aanleiding hiervan
vAls de Duitsebers bu verstaDdig zijn,
dan zulle* zy de gebode* gelegenheid aau-
grijpen. Zij zullen dan tot Holland, aan
't weik Barnes de org&nisatie van deze con-
ferantie wil opdragen, zrggen ^Goed, or-
ganiseerl de coaferentie van de neutralen
met de geallieerden, maar organiseert dan
ook de confersntie van de neutralen en de
centralen". Er za! dan een dubbele con
ference zijn, en raisschieD sullen dan de
mures wel ooren hebben, of wel de muran,
die de beide conference's scheidea, zullen
wegvallen".
S.a ,/Java" binneu.
Dinsdagmorgen half tisn ia het g.s. Java
van de Ny. Nederland, mat graan aan
boord, van New York, te Umuidea binaen
gekomen.
Het sch-'p breEgt mee1500 ton mais,
2000 ten tarwemeel en 2600 ton tarwe.
Men meldt uit Umuiden
Het stoomachip Java vaa de Stoomvsart
Maatschappij Nederland is, na afwezigheid
van ruim een jaa", Dinsdagmorgen van
New York ts IJmuidea aangekomen.
Naar we vernemen hebben sich geen in-
eidenten gedurende de reis van Amerika
naar Nederland voorgedaan. Tengevolge
va* den storm en bet mynengevaar hebben
de stoomschepeu Java an Stella eenigen tijd
naby het vuurschip Doggersbenk Noord
voor anker gelegen. De Java is gedeelte-
iijk op eigen gelegenheid naar lJmuiden
doorgestoomd.
V«ie nieuwsgierigen waren fey binnen-
komst van de Java op de sluizun aanwezig
om bet eersfce graanschip gedurende ver-
scheidene maanden t* aien passeeren.
De Java werd tegen twee uur te Amster
dam verwacht.
S.s. /Stella".
Hst s.s. Stella, dat naar Rotterdam gaat,
heeft aan boord 1600 ton tarwemeel en
8000 ton tarwe.
Dit stoomschip heeft een andere reis dooT
dsn Atlantischen Gceaan gemaakt en zou
vermoedelijk l1/, dag later arriveeren.
Yetuitvoer naar Duitsehland.
Ter uitvoering van het met Duitschlaad
in 1916 gesloten previeorium is tot dusver
steeds harde zeep uitgevoerd. Nu het surplus
van ons industrieel vet door bepaalds om-
standigheden niet in den verm van zeep
kan worden geexporteerd, zal dit in den
vorm van beenderret naar Duitschlaad gaan.
Esn partij van 1000 ion, die ter ver-
zending gereed staat, heeft nu aanleiding
gegeven tot het gerucht, dat een groote
hoeveelheid eeSbaar vet naar Duitschlaad
zou wordsn gsleverd. Dat is evenwel ob-
juist, gelyk uit het bovenstaaude blyken
kan. (Hbl.)
Een bijzondere yerslaggever van de Tel.
scbryft daaramtreat nit Oss
Het biijkt, dat de hoeveelheid vet, die
van hier naar Duitschiand zal wordvn gs-
Sxporteerd, nog grooter is dan aanvankelijk
werd vermoed. Naar ik vas volkomen
betrouwbare zijde verneem, is de party
ruim 700.000 Kg. groot. Het vet is af
komstig van beenderen, die in de fabriek
van de firma Jurgeas zija bewerkt.
Van regeeriagstyde wordt verklaard, dat
dit Tet naar Duitschlaad moet worden ge-
exparteerd, op grond van een vroeger ge
sloten overeenkomst. Daar voor het extra-
heeren va* vet uit beenderen benzine noodig
is, vloeietof waarover wy niet in vol-
doeBda mat© beschikken kwam onze
regeering met Duitschland overeen, dat dit
land ons benzine zou levereu, op vaorwaarde
dat het vwrkregen vet zou worden ge§xpoN
teerd. Op deze wyze meende onze regee
ring, die blijkbasr destyds den komeuden
vetnood niet voorzag, de industrie werk
te verschaffe*.
De vraag, of het beenderen-vet al of niet
voor menschelyk gebruik geschikt is, acht
onze regeering nog niet opgelost. Ztker
is, dat men het ia Duitschland als mensche
lyk voedsel gebruikt. Het moet su in de
bedoeling van het departemeDt van Land-
bouw liggen tea deskundige saar Duitsch
land te zsnden, ten einde het precede te
bestudeeren, waarmede onze Oastelyke na-
buren deze vetsoort eetbaar maken.
Afgezien van de vraag, of dit vet eetbaar
is, staat het vast, dat het uitstekend ge
schikt was voor de zeepindustrie.
Deze export ran vet naar Duitschland
verwekt te grooter vei^azing, daar o»ze
regeering nog kort- geleden aan de vertegen-
woordigers der gsassocieerde mogendhedes
verkiaarde dat is oas land een nypend
vetgebrek voor de deur staat en daarom
verzoekt ons toe te staaD van over zes vet
te betrekken.
Brai'jg boouen voor erurtea.
Het Bureau voor Medadeelingen ia zake
de Vosdselvoorziening meldt
Volgens de dsgbladberichten zouden de
jongste bestellingen op groeae erwten niet
meer kunnen worden uitgevoerd, omdat de
voorraad totaal uitgeput zou ziju, terwijl
men, in^j plaats daarvan, zoe goed en zoo
kwaad als het gaat, in de behoefte aan
bruine boone» zou trachten te voorzien.
Deze voorstelling van zaken is niet juist.
In d«zen tyd van het jaar gesft men aan
bruise booaen d« voorkeur boven erwten,
die boveudien beter bewaard kuonen worden.
Daarom worden naar verscbiilende gameen-
ten bruine boonen geleverd. Het ranfsoen
daarvan voor d«ze laatste peulvruchten-
periode, te welen 1/l K.G. per hootd, is
echter ten voile versekerd.
Kuustbrood.
Het Bureau voor Madedeelingen inzake
de Voedselvoorziening meldt
Herhaaldelyk wordt melding gemaakt van
methoden om brood tejjakkea met gebruik-
makiug van zeer weinig graaa. Aan zulke
proceie's wordt telkens de noodige aandaeht
gewyd, maar het komt steeds hier op near,
dat me* brood bakt van aardappelen, bruine
boonan en dergelyke producten, waaraan
da* soms woimig graan wordt toegevoegd.
Deze grondrtofien worde* echter, gelyk
bekend is, nu reeds voor de broodbereiding
gebraikt, ©n dit zal ook in de naaste toe-
komst noodig bly v»n. Wij bezitten daarva*
ook gsen onbegrensde hoeveelheden, zoodat
ook die materialen slechts in beperkte mate
voor de broodvoorziening kunnen worden
gebezigd. In nog sterkere mate is dit het
geval met melkpeeder, dat mede kan worden
aangawend by de broodbereiding. Ook
daarvan is voor dit doel aiet geneeg beschik-
baar em eenigszins belangryke resultaten
te bereiken.
Men ral dus goed doen, vaa zulke nieuwe
broodprocede's niet te hooge verwachtingen
te hebben.
AlleveriHg ran RywielbandeH verboden.
De Minister van Landbonw, Nyverheid
en Handel heeft aan fabrikanten verboden
rywielbanden af te leveren. Dit verbod is
niet van toepassing voor legerdosleinden,
onder voorwaarde, dat de fabrikaat wekeljjka
aaD het Rykskantoor voor Rijwielbsnden
opgave doet van de aflevering.
ODtheffiog van het verbod kan worden
verleend door dit Rykskantoor, in de* vorm
van e*» machtiging tot aflevering, en ge-
schiedt steeds onder de voorwaarde, dat de
fabrikaat binnen ee* week na de aflevering
die machtiging aan het Rykskantoor terug-
zendt, onder santeekaning dat wa*nesr
de aflevering plaats had.
Het verzoek om een machtigi*g tot afle
vering meet door des fabrikant tot het
Rykskantoor worden gericht onder opgaaf
va* het aantal der gewenschte merken met
kwaliteitsaanduidiag. Het Rijkskantoei is
bevoegd den verzoeker *adere inlichtingen
te vragen, en voorts de machtiging niet ef
gedeeltelyk te verleenen, aan de Machtiging
voorwaarden te verbinden of andere merken
te doen afleveren dan zyn gevraagd.
(Corr. Bur.)
Engelaud ea de Liraburgsche spoorweg-
Renter seinfe uit Louden d.d. 24 Juni
In het Lagerhuis verzocht Renald Mac
Neill dea Minister van Buitenlandsehe Za
ken om inlichtingen betraffende de voor
waarden, omder welke de Nederlandsche
regeering aan Duitschland heeft toegestaan
van de Limburgsche speorwegen gebruik
ie makeu.
Verdar stelde Mac. Neill de vraag, of dit
verkeer onderworpen zon zyn aan een
naawlettend toezicht door de Nederlandsche
autoriteitea en of het doel der overeen-
komst is, de Duitsche lynea naar Belgie
via Vise en Luik vry te houden voor zui-
ver militair verkeer.
Cecil aatwoorddeHoewel de Britsche
regeering de Nederlandsche herhaaldelyk
heeft gevraagd om nauwkeurige inlichtin
gen bctreffende de met Duitschland ge-
treffen regeling, moet ik tot myn spyt
verklaren, dat aan dit verzoek tot dusver
niet is voldaan. Wy hebben evenwel ver-
nomen, dat bet vervoer beperkt is tot
goederen van niet-militairen aard. Voor
het oogenblik kan ik hieroustreut geen
verdera verklaringen van eenig belang af-
leggen.
Aardappelen naar Iluitschland
Britsh News heeft gehoord vaa voor-
bereidende maatregelea van Duitsahers voor
de verzending va* nieuwe aardappelen uit
ons land naar Duitschland. Het Btigelsche
blad zegt, dat bij de jongste onderhandelia-
gen te Londan is te kennen gegeven, dat
Nederland niet meer zou produceeren dan
het voor eigen gebruik noodig had, al werd
dan ook aangenamen, d*t er eenig surplus
voor uit voer zou kunnen zyn. Maar als
er 50,000 ton nieuwe aardappslen naar
Duitseblsmd gaan, d*n hebben, tldus British
News, da geassocieerde rvgeeringen dit in
reks?nisg te brengen bij de vaststelliag van
de hoeveelheid voedsel, dia ia de toekooast;
naar Nederland zsl worden gszoadeD.
Sigaren, aigarillo's ee sigaratteu.
De Minister van Landbouw, Nyverheid
en Handel heeft hepaald
Art. 1. Het vervoer vaa sigaren, siga-
rillo's e© sigaretts* is verboden.
Art. II, 1. Oniheffiug van da verbedsbe-
paling, vervat in art. I, kan worden ver
leend door het Ryksbareau voor Tahak
(R. B. T.)
2. Verzoekeu tot ontbeffiiDg; dienea
schrifteiyk gericht te worden tot het R. B. T.
(afdeeling Tabaksfabrikanten, Prins Hendrik-
kade 106, Amsterdam.
3. Het R. B. T. is bevoegd aaa iedere
door het bureau te verleenen ontheffiDg
voorwaarden te verbindeu, waaronder de
betaling van administratiskostea, die in de
kas va* het R. B. T. sy* te storten.
Art. III. De oatvanger van een party
sigaren, sigarillo's en of sigarette* is ver-
plicht het vervoerbewys, op die partij be-
trekking hebbende, binnen twee dage* na
ontvangst geteekend vraehtvry toe te zenden
aan het R. B. T.
Art. IV. 1. Het verbod, in art, I gesteld,
is niet van tospassing op het vervoer van
sigaren, sigarillo's en sigaretten, door win-
keliers aan hunne bekende afnemers (niet
handelarea) fey hoeveelheden van ten hoogsie
100 stuks sigare* en 250 stuks sigarillo's
of sigaretten, geleverd.
2. Het verbod is eveneens niet van toe-
passing op ket vervoer vaa d« genoemd®
artikele*, vcor aoover dit vervoer zieh beperkt
tot hoeveelheden ntodig voor eigen gebruik,
mits dese hoeveelheden 200 sigaren ea 210
sigarillo's of sigaretten niet te feovan gaan
Aaarcliis i* tie Oakr&ioe.
Met de graanleveringen uit de Oekraine-
wil het nog maar slecht vlottea, hetgeen -
volgens de bladen te Kief te wyien meet
zijn aan de onlusten en roereryan die te
piattelande voortduren. Zalfs ait het gou-
vernement, waarin de hoofstad gelsgen is,
komen telkens weer berichtenover gevechten.
In sosamiga deelen van de volksrepubliek
heerscht volslagen anarcbie en oefenen de
bolsjewiki sen schrikbswind uit. Ita hefe
gouver*ement Tsjeraikof moeten de Daitsche
en Oekrainscha troepen optreden om de orde
te handbaven. In Welhyaie zyn nog steeds
plunderingea van iandgoederea, roof en.
moord aan de orde van den dag.
Ruslaad gaat weer leeueu.
De volkscomiaissaris v»or den handei
deelt mede, dat Ruslasd, om aas zym vsr-
plichtingen tegenover Duitschlaad te vol-
doeD, uoodeakslykerwjjs ee* buiteniandscke
leesing sal moc tsn sluiten. Om deze lee-
ning te waarborgen en de betaling te ver-
sekeren van goedere*, waarmee Duitschland
de republish zal steunen, zal de regeering
as* Duitschland uitgebreide coacessies ver
leenen voor de exploitati® van Ruslands
natuurlijke rijkdommen. Duitschland sal
da® aan Rutland «inste*s de helfs moeten
toestaan der minerale opbrengst van Krivo-
krog e* de Kaukasische districten.
De atrijd in Siberig.
Een telegram uit Charbia meldt, dat na
de tsrugtocht van Semenof op 15 Juni een
driedaagsehe* stryd v*igde, waarin Sessenof
de Bolsjewiki terugsleeg. Aan de opemles
namen eea aaatat Oostearykers en Duit-
schers en minder Roode Garden deel. Drie
Duitsche vliegtuigen names eveneens aan
het gevecht deel.
Moord «p een volkgcemmisssiris.
Voledarchy, Bolsjewikisch volkscommis-
saris voor Perszaken, is te Petersburg op
straat dosdgeschote*.
Tegen de Bolsjewiki.
Berichten uit Washington spreken van
den naderenden val van Lenin, dia niet
alleen iu gevaar verkeert macht, maar
©ok zijn leven te verliezen.
De berichten sprekea van een comfeinatie,
gavoraad uit anti-BoIsjewiste* en andere
groepeu, teneinde Rusland te verlossea van
de thans aan het bestuur zijnde mannen.
Leeis kan daarbij niet op hulp van Duitsch
land rekenen.