ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN. Mo. 6562. Zaterdag 28 Juli 1917. 57e Jaargang. De Oorlog. ABONNEMENT: ADVERTENT!EN S1K11IT1BAAD. BINNENLAND. La«dbouwberlchten. Telefoon 25. Bit Blad yerselUjnt MaaMag-, Woensdag- en VrpagaYond, uitgezonderd op Feestdagen, hij de Firma P. J. VAN BE 8ANBE te Ter Neuzen. Fer 3 maanden binnen de stad I.Franco per post voor Nederland 1.10. Bll Vooruitbetalingvoor Belgie /1.40, voor Ned.-Indie en Amerika 1.65 overig Buitenland 2. Men abonneert zich bij de Uitgeefster, of buiten Ter Neuzen ook bij alle Boekhandelaren, Postdirecteuren en Brievenbushouders. Van 1 tot 4 regels 0,40. Voor elken regel meer 0.10„ Bij directe opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de prijs slechts tweemaal berekend. Grootere letters en cliche's worden naar plaatsruimte berekend. Handelsadvertentien bij regelabonnement tegen verminderd tarief. Inzending van adverteutien voor 1 uur op den dag der uitgave. TWEEDE KAMER. De Export-Centrale. De bespreking der Export-Centrale werd W.oensdag voortgezet. De Minister van Landbouw, de heer Post- liuma: De georganiseerde landbouw zal door de Export-Centrale niet in slechtere conditie geraken. Men is bang, dat den Mi nister het gezag uit handen wordt genomen. Wacht de praktijk af. Als de Minister zijn invloed niet kan laten gelden, doet hij beter met heen te gaan. Het hoofddoel der centrale is, de waren zooveel mogelijk te laten betalen met wa ren. Nevendoelen zijn de baten voor de schatkist en te verhoeden dat de export onze kredietmiddelen te zeer vastlegt. In- gevoerd'moet voeding voor mensch en dier, voor de planten en voor de industrie. In theorie is er voor te zeggen, de N. O. T. on- der de Regeering te brengen, maar in het buitenland zou er bezwaar tegen zijn, de afspraken der N. 0. T. naar de Regeering over te brengen. Welke invoer kan tegenover den uitvoer staan. De uiterste partij in het binenland zegt: „niets uitvoeren", maar vergeet, dat dan ook niets wordt ingevoerd. Met goeden wil kan men zooveel mogelijk uitvoeren, voor zoover wij de artikelen niet behoeven. De belangen der consumenten gaan voor. De centrale vangt eerst haar taak aan als de distribute is verzorgd. Er is een absolute scheiding tusschen distributie en centrale. De Regeering wil de consumentenbehoef- ten volledig leeren kennen. Zij zal een com- missie van advies, als de heer Engels wil, overwegen. Wie Regeeringscommissaris worden, staat niet vast, maar ambtenaren behoeven het met te zijn. De industrie moet na de consumtie ko- men. De nieuwste eet-theorie is: „Beter eten en geen werk dan werk en geen eten". Het verschil tusschen den Minister van Financien en mij is niet een verschil tus schen persoon, maar tusschen Ministers van Financien en van Landbouw. A1 naar gelang der fu-nctie, denkt men er anders over. Spre- ker verwacht van den wareninvoer als ge- volg der Export-Centrale niet zoo veel als zijn ambtgenoot. Wij zijn het eens over: „waren tegen waren" en over de noodzake- lijkheid van een behoorlijke winst voor den producent. Maar mijn wijze van optreden is zachter dan de zijne. De heer Snoeck Henkemans vroeg, of de oprichting eener bank noodzakelijk is. Het is noodig, uit- en invoer te equivaleeren. Maar moet Nederland den uitvoer staken, als een mogendheid, om welke reden ook, niet meer aan ons land kan leveren? Er kun- nen omstandigheden zijn, dat het in ons ei- gen belang is door te gaan met levering aan het buitenland, ook als ze niet door invoer wordt geequivaleerd. De Ministers kunnen hun invloed doen oefenen door Regeeringscommissarissen, die de meerderheid hebben. Vast staat, dat er concentratie van export moet komen. Men verschilt alleen over den vorm. De Regeering koos de naamlooze vennootschap. Was dat zoo vreernd? De Export-Centrale zal haar bemiddeling ver- leenen door consenten voor export en zal zelfs uitvoertransacties aangaan. Het eerste wordt regel; het tweede uitzondering. Van exportmonopolie is geemsprake. Den vorm van het Regeeringsbureau kan de Minister niet accepteeren. Het bestuur eener maat- schappij onder staatstoezicht kan beter on- derhandelingen voeren dan de Regeering. De menschen zullen wel willen werken bij een maatschappij, maar niet als tijdelijk departementsambtenaar. De Export-Cen trale valt onder verschillende departemen- ten. Men kan een handeling eener vennoot schap beter desavoueeren dan van een Re geeringsbureau. Bij de oprichting eener Nederlandsche centrale moeten we niet te veel naar bui- tenlandsche voorbeelden vragen. Hoe het in de andere landen met zulke instellin- gen gesteld is, weten we nog maar ten aan- zien van een land. Van de andere landen hebben we nog geen gegevens. Anders zou de Regeering gaarne inlichtingen geven. Als deze heffing een belasting was, zou het't zelfde zijn, of ze zou worden geheven door Regeeringsbureau of naamlooze ven nootschap. De bezwaren tegen een ven nootschap worden te breed uitgemeten. Voor uitvoer ontvangen de exporteurs buitenlaridsch papier, maar omdat dit voor kleine exporteurs bezwaarlijk zou gaan, kunnen dezen in plaats van dat papier obli gates der exportbank ontvangen. De vorm der vennootschap is noodzakelijk. De Mi nister is er van overtuigd, dat bij verwer- ping hetzelfde zou moeten gebeuren, als bij de wet wordt gevraagd. (Beweging). De Rijkscommissies van Toezicht betref- fen distributie en export. Over export kun nen zij echter geen advies aan de centrale geven. Dan zou de heele commissie er aan te pas komen. Be'ter is een Regeeringscom missaris. De 'Kamer vertrouwe de Regeering en geve haar de zaak ter regeling onder het motto „m#ke the best of it". De Minister van Financien is altijd ter verantwoording te roepen. De Minister van Financien, de heer Treub: Men zegt, dat het geheele ontwerp valt binnen de bevoegdheid der Regeering. Maar twee dingen, de materie betreffende, doen dit in geen geval: het deelnemen van den Staat in de vennootschap en de staats- garantie bij de Nederlandsche Bank, hier- voor is een wet noodig. Bovendien nam de Eerste Kamer met algemeene stemmen een motie aan ten gunste van regeling door den wetgever. Alles wat de vennootschap ontvangt, zal volstrekt niet in 's Rijks schatkist komen. Men denke aan de mogelijkheid, dat het noodzakelijk is, uit te voeren en verlies te lijden. In de schatkist komt, wat er bij de vennootschap over is, nadat ze heeft uitge- werkt. Er is aandrang een bepaald heffingsper- centage vast te stellen, maar als dit eenigs- zins mogelijk was, zou de Regeering het wel hebben voorgesteld. in sommige industrien wordt enorme winst gemaakt, b.v. bij de margarine. Als er een percent in de wet werd genoemd, zou men van zulke onder- nemingen niet meer mogen vragen. De Re geering zal de uiterste billijkheid betrachten. Heffingen op de winst als nu worden ge heven, zijn nooit als belasting beschouwd. Uit dien hoofde is de heffing niet ongrond- wettig. De heer Wyckerslooth vond de taak der vennootschap ongrondwettig, omdat de Grondwet de wetsuitvoering opdraagt aan Kroon, provincie en gemeente. Maar de vennootschap voert de wet niet uit. Ze doet dit namens de Regeering, die voor haar handelingen verantwoordelijk blijft. De beteekenis van het overleggen der sta- tuten in de memorie van antwoord is, dat aan de Kamer wordt duidelijk gemaakt, in welken g e e s t de centrale werken zal. Het zou echter niet goed zijn, die statuten in de wet vast te leggen. De bepalingen der bevoegdheden van de centrale, in de wet opgesomd, zijn enuntia- tief en niet limitatief. Veel zal van de om standigheden afhangen. De centrale zal meestal consenten verleenen, nu en dan als commissionnair optreden en ook wel eens geheel zelfstandig handelen. De verschillende kategorieen zullen,in de vergadering van aandeelhouders zoo ver- tegenwoordigd zijn, dat zij tegen elkaar op- wegen. De keuze der bestuursleden ge- schiedt afs bij elke andere vennootschap. Bestuursleden worden die personen, die bij geen der aandeelhouders overwegende be zwaren ontmoeten, mannen- van zaken en die niet belanghebbend zijn. Op de redevoering van den heer Teenstra gaat de Minister niet in. Gekruide uitdruk- kingen moeten dienen om argumenten te souligneeren, maar mogen geen argumenten vervangen. De rede van den-heer Teenstra deed den Minister denken aan lawaaisaus met veel peper en hier en daar een verloren aardappeltje Ironische interruptie: Dat zijn argumen ten. Minister Treub blijft volhouden, dat het papier, dat niet naar alle zijden is gedekt, vooral bij boerenleenbanken berust. Er is gevraagd: is de bank noodzakelijk? De Minister acht het onmogelijk, de zaak zonder bank te regeeren. Men vroeg of er wel een excedent is van den uitvoer boven den invoer. Zoo algemeen de vraag gesteld, luidt het antwoord: neen! Doch men moet letten op den uitvoer naar en den invoer der centrale mogendheden, die een excedent van den uitvoer geeft. De omstandigheden zullen er langzamer- hand toe leiden, dat er tijdelijk zal komen een exportprijs-verlaging. Hieraan dacht de Minister, toen hij van deze verlaging sprak. Als men minder gemakkelijk wordt in het aannemen van buitenlandsche betalingsmid- delen, zal daarvan het gevolg zijn, dat de importprijs niet verhoogd wordt en dit zal een gunstigen terugslag geven op den prijs voor de binnenlandsche consumenten. De Export-Centrale zal uen export doen ver- minderen en daardoor den bouw van graan in ons land doen toenemen, wat gunstig is voor ons_land, ook voor den tijd na den oorlog. De Minister heeft in de Eerste Kamer ge- zegd, dat de Staat O W.-er zou worden, maar dit werd uitgelokt door een interrup tie des heeren Van Nierop, die de Minister herhaalde. De gedachte daaraan kwam niet uit zichzelf bij hem op en men moet ook niet te veel beteekenis aan die uitdrukking toe- kennen. Het herinnert den Minister aan het sprlfekwoord: ,,Geef me een regel van uw sch-rift en ik laat u hangen", Nadat in de zit-ting van Donderdag re- plieken waren gehouden, werd overgegaan tot de artikelsgewijze behandeling van het wetsontwerp. Door den Minister.van Landbouw wer- den overgenomen de amendementen van den heer Dresselhuys en sub 1 en II van dat der Commissie van rapporteurs, benevens dat van -den heer Roodenburg. De heer De Berensteyn trekt zijn amen- dement in en de heer Van Doorn dat onder III der Commissie van rapporteurs. Het wetsontwerp is daarna aangenomen met 43 tegen 26 stemmen. Onze scheepvaart. De correspondent te Rotterdam van het Hbl. schrijft EeD maaud geleden is een bericbt van onzen gezant te Londen gekomen over de uitbreiding van de Engelsche gevaarlijke zone, waarop de Minister van Landbouw dadelijk aan alle Nederlandsche schepen die van de vrije vaargeul gebruik moeten ma- ken, het uitvaren heeft verboden, met het gevolg dat in onze havens tal van schepen, gedeeltelijk beladen, sinds 4 Juli zijn blijven liggen. De consequentie van het bevel was ook, dat elk schip, dat binnenkwam, eveneens in onze havens werd opgesloten. Nu zou dit begrepen kunnen worden als er inderdaad geen vrije vaargeul meer was. Men ziet intusschen de schepen van de Reliefcommissie binnenkomen en uitvaren, zonder dat er een vuiltje aan de lueht bljjkt te zijn, zelfs nog meer. In de laatste dagen zijn enkele Neder landsche schepen van Zweden hier binnen- gekomen, die van de vaargeul gebruik hebben gemaakt en bij onze informatie is gebleken, dat de gezagvoerders niet het m i n s t e hebben kunnen ontdekken, waar- uit zou blijken, dat de vrije vaargeul niet vrjj meer is. Nu ligt het voor de hand, dat onze regeering over andere gegevens zou kunnen beschikken, die aan het ,/pro- fanum vuigus" worden onthouden, maar kan daarvan op geenerlei wijze kennis worden gegeven Zeker is, dat er op de bureaux in Den Haag, die meer in het bijzonder bekend zijn met het uitvaren onzer schepen, de meest volstrekte onwetenheid heerscht omtrent de redenen, die nopen tot het handhaven van het verbod van uitvaart. De reeders weten evenmin iets. A1 hun vragen om inlichtingen per brief of telegram blijven onbeantwoord, zoodat ook zij in het duister rondtasten omtrent de adviezen die zij aan hun afladers hebben te geven. En inmiddels ligt alles stil, terwijl beweging voor de voorziening -onzer bevolking een eerste vereischte zou kunnen heeten. Even min wordt trouwens iets vernomen omtrent onze schepen, die reeds lang in Amerika zijn en waarvan met goedkeuring van de regeering er eenige aan de Relief ver- charterd zijn. Dit zou er op wijzen, dat de vroeger uitgezonden schepen niet alle in Amerika graan kunnen krijgen voor Nederland, hoewel men had mogen ver- waehten, dat voor de uitgezonden schepen ook werkelijk ladingen gereed lagen. Zou echter ook daaromtrent het Nederlandsche volk niet eens nader ingelicht mogen worden De ge'interneerde mijnwerkers die staakten. Wij vernemen uit vertrouwbare bron, dat eerstdaags 660 geinterneerden wederom in de Limburgsche mijnen zullen worden tewerk gestelddit is ruim z/3 van het aantal, hetwelk in verband met de staking naar het interneeringskamp werd terugge- zonden. Dat niet alle geinterneerden kunnen terugkeeren, vindt zijn oorzaak in het feit, dat inmiddels nieuwe Nederlandsche werkkrachten door de mijnen zijn in dienst genomen. Van de geinterneerden worden tewerk gesteld in de eerste plaats de gehuwden, in de eerste plaats de gehuwden, wier ge- zinnen in Limburg verblijven daarna zij, die geld naar hun familie in Belgie opzenden vervolgens de ongehuwdentenslotte de gehuwden, die geengeld naar hun familie in Belgie opzenden. Opzoeken van oude vuurmonden. De opperbevelhebber heeft de autoriteiten der landmacht opgedragen, een onderzoek te doen instellen naar de plaatsen in ons land, waar zich oude gietijzeren kanonnen bevinden, welkedikwijls als meer- en schamp- palen lang wegen en kanalen zjjn geplaatst. Vooral in de omgeving van oude steden en vestingeD, langs het Voornsehe kanaal, het Noord-Holl. kanaal enz. zullen er vele worden aangetroffen. Het onderzoek kan bijv. door wielrgders-patrouilles worden in- gesteld en moet nauwkeurig piaats hebben, opdat, zoo noodig, deze kanonnen gebruikt kunnen worden bij den aanmaak van naunitie. (Avp.) De aanvoer van steenkolen uit Duitschland. Naar de //Tel." verneemt is in het met Duitschland overeengekomen kwantum voor invoer van steenkolen naar Nederland geen verandering gekomen. De invoer over land is echter tijdelijk beperkt in verbaDd met de aanvallen van Engelsche zijde op de Duitsche kolenbooten bij Bergen aan Zee. Daar de Duitsche Regeering dit risico bij voorkeur niet wenscht te loopen is met de Nederlandsche Regeering overeengekomen dat de hoeveelheden Duitsche cokes, die momenteel in Rotterdam liggen, aan ons worden toegewezen, en in mindering zullen worden gebracht op het maandeiijksche kwantum dat Duitschland ons zou leveren. Daaruit is het verminderen van het aantal kolentreinen naar het oosten van ons land te verklaren. TER NEUZEN, 27 Juli 1917. Besmettelijke ziekten. Van 1821 Juli zijn de navolgende besmettelijke ziekten in Zeeland ter kennis van den Centralen Gezondheidsraad gekomen. Roodvonk1 geval te Aardenburg, 2 te Middelburg, 1 te Serooskerke (W.), 6 te Vlissingen, 1 te Yerseke. Diphteritis 1 geval te Hoek, Ter Neuzen-, Wolphaartsdijk en Yerseke. Vervoer van aardappelen. Door den Hoogen Raad is beslist, dat vervoer van aardappelen in strijd met art. 1, sub 1 der aardappelendistributie- wet van 22 Februari 1917 niet strafbaar is. Wel is bepaald, dat aflevering slechts zal mogen geschieden overeenkomstig deze door den Minister vastgestelde dis- tributieregeling, maar de Hooge Raad was van oordeel, dat vervoer van aardappelen niet behoeft te zijn een behandeling ter voorbereiding of tot uitvoering van de aflevering. Protest tegen raadslidtoelating. Door de voorzitters der drie rechtsche kiesvereenigingen te Vlissingen is aan den gemeenteraad een adres gericht, waarin zij bezwaar maken tegen het toelaten van den hfcer J. G. van Niftrik, den in het eerste district tot lid van den Raad gekozen vrijz. democraat, en wel op grond, dat de heer Van Niftrik directeur is van de gasfabriek der Imperial Continental Gas Association, die concessie heeft voor de gaslevering in Vlissingen. Adressanten beroepen zich op art. 24 der Gemeentewet. Wel is ook vroeger de heer v. N. jarenlang raadslid en ook vele jaren wethouder geweest, maar in het adres wordt juist betoogd, dat toen gebleken is, inzonderheid bij het concessie verleenen voor electriciteitslevering, dat^dife een ongewenschte toestand was. Industrie- en huishoudschool. Het prospectus is verschenen van de te Middelburg te openen industrie- en huis houdschool. Hieruit blijkt dat de school zich ten doeS steltlo. meisjes die de lagepe school ver- laten hebben, op te leiden tot die kennis enuitoefeniagvan verschillende vakken, waar- door zij in staat gesteld worden in haa? eigen levensonderhoud te voorzien2ok meisjes uit den arbeidersstand te vormen tot degelijke dienstboden en huisvrouwen Bo. dienstboden te leeren koken, strijken, de wasch behandelen, verstellen en onder- en bovenkleederen vervaardigen 4o. vrouwen en meisjes uit de volksklasse te leeren koken op de zuinigste en eenvoudigste en tevens smakelijkste wijze, overeenkomstig de middelen onder haar bereik te leeren strijken, de wasch behandelen en huishou- delijk werk verrichten5. meergegoede vronwen en meisjes de gelegenheid te vcr- schaffen, door het volgen van cursussen zich te bekwamen in theoretische en practische kookkunst, alsmede in die aanverwante vakken, waarvan de kennis voor iedere huis- vrouw van belang is. KLOOSTERZANDE. Het schijnt, dat bij sommige iandbouwers geen zaad gedorscht kan worden of de jeneverflesch moet daarbij zeer geducht worden aangesproken. Deze week bedronk zich een jongen zoo- daDig bij dat werk, dat hij op een kar naar huis moest worden gereden daar aan- gekomen, overgoot men hem met water, om hem wat bij te brengen, men dacht niet anders, of hij stierf in zijn dronken- schap. MIDDELBURG. Op den Seissirgel alhier werd Dinsdag- avond een soldaat aangetroften die be- wusteloos neerlag. Hij werd naar het hos- pitaal gebracht, waar bleek, dat de man aan blindendarm-ontsteking leed en direct operatief ingrjjpen noodzakelijk was. In Oostelijk Zeeuwsch-Vlaanderen is het koolzaaddorschen grootendeels afgeloopen. Over 't algemeen valt de opbrengst belang- rijk tegen daarbij is de korrel klein, zoo dat versehillende perceelen niet meer dan 5 a 6 zak per gemet opieveren. Aangezien de prijs tot 60 per zak loopt, lijdt toch de landbouwer aan dit. gewas geen finantieele schade. Varkensfokkers en -mesters. Een Woensdag te Rotterdam gehouden vergadering van de Vereeniging van varkens fokkers en -mesters in Nederland heeft den Minister van Landbouw in een telegram gewezen op den noodlottigen toestand, waar in dit bedrijf verkeert. Het telegram vervolgt dan Waar dit bedrijf schijnt te moeten ver- dwijnen door gebrek aan distributievoeder en door de reusachtige prijzen van zooge- naamd vrijvoeder, zoodat de productiekosten van een kilo varkensvleesch ten minste op f 1,80 per kilo siachtgewicht komt en de regeeringsprijs daarvan ten hoogste 1,25 bedraagt, moet de schade bij liqui'datie daardoor ontzettend groote afmetingen aan nemen, wat vooral voor landarbeiders en voor alleD, die aan Uwe Excellentie's aan- moediging van verleden jaar 29 September om toch door te blijven gaan met mesten gevolg hebben gegeven, een groote teleur- stelling is en de goedwilligen hierdoor thans worden gedupeerd. Verzocht wordt den regeeringsprijs aan- merkelgk te verhoogen. DE ALGEMEENE TOESTAND. De vermeestering van Tarnopol, nu ook door de Centralen vermeld, heeft weinig bloed gekost, daar het gardecorps, dat de stad moest verdedigen, zonder slag of stoot terugtrok, voor het nog aan vechten was toegekomen. Dit is schrijft de N. R. Crt. niet de eenige plichtsverzaking, waarvan het Russisch stafbericht melding maakt; nog 3 divisies, die ten N.-W. van Romanof- ka, een 10 K.M. ten Z.-W. van Trembovla, stonden, zijn er eveneens vandoor gegaan. TER NEUZENSCHE C0URAN1 De Burgemeester der gemeente TER NEUZEN maaktbekend,dateeneOpenbare Vergadering ran den Gemeenteraad zal worden gehouden op Dinsdag den 31 Juli 1913, des voormid- dags ten 10 ure. Ter Neuzen, den 27 Juli 1917. De Burgemeester voornoemd, J. HUIZINGA.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1917 | | pagina 5