Firma P.J. van deSande,
Behangselpapieren en Eanden
Ter Neuzen.
Firma P. J. van de Sande,
in geheel Zealand.
BURGERUJKE STAND
Meest gesorteerd Magazijn van
Vi aagt onze StaalboekenVergelijkt onze prijzen
Wederverkoopers flink rabat!
GEMEENTERAAD van TER NEUZEN
Onze Magazijnen zijn, evenals vorige jaren, wederom ruim voorzien
van eene groote keuze
Aanbevelend,
Noordstraat 55-57.
neer de dressuur begint; mijn beste wiel-
rijdster telt thans 20 jaar. Het duurt drie
jaar lot een kip bet wielrijden.' geleerd heeft,
en mijn drie kunstrijders beteekenen negen
jaar moeitevollen en geduldigen arbeid."
Wie.rijden spairt de kippen natuurlijk zeer
in; daarom treedt een en itexelfde kip maar
eenmaal per dag op. Men moot ook de
dieren liefhebben en begrijpen wat ze precies
weten; anders zou men hen nooit kunnen
leeren wielrijden,
Veel moeite veroorzaakt het maken van
een passend rijwiel, vooral- bet aanbrengen
der pedalen.
Hei kleine vernikkelde rijwiel is naar het
moucl van een heerenfiets gemaakt; de pe
dalen zijn echter tamelijk dieht onder het
zaaeJ aangebraeht; van hieruit gaat deket-
ting vrijwel loodreehl naar het achterwiel.
Met dit miniatuur-rijwiel rijden de kippen
zelfs langs een over het tooneel gespannen
ijzerdraad.
De poo ten van de kippen zijn niet met
klemmen aan de pedalen bevestigd, doch
liggen er vrij op.
Natuurlijk kan men de kippen niet zoo-
veel leeren als aani apen, maar wielrijden
leeren ze loch.
Deze kunsl heeft men ook nog aan andere
dieren eleerd. Eenige jaren geleden zag
e i i ce i Berlijnschen circus zelfs wicl-
rijdende ijsberen, die het heel ver gebracht
hebben.
Vergadering van Dinsdag 3 April 1917,
des voormiddags 10 uur.
(V a r v o 1 g.
9. Vo.ore.lel lot splitsing van dte klassen der
school vaor M. fCJ. L. O.
Onder dagteekening van 20 Juii 1916 werd
door het hoofd der school voor M. U. L. O.
tot liel geiiieeutebestuiu- een schrijven ge
rieht, waarin hij te kennen gaf, dat na de
vaeantie knassie 1 "zijner school zou tellen 36,
k.asse 2 35 en kiasse 3 33 leerlingen (hij dt
L© rendering der leerdngen was in deze eenigs-
zins naar evenwicht gestreeM).
In verband met deze sterke bevolking en
gelet op de gewijzigde bepalingen der wet op
!t lager onderwijs, op 1 Juli J.916 in werking
ytreden, achtte liij zich verplieht, in over-
weging te geven:
1. De heer O. Bakker met ingang van 1
September 1916 op zijn post terug tevragen;
2. Nog 3 (onderwijzers op te roepen, voor
wie het rijk de minimum-jaarweddd ten voile
betaalt
3. De heeren leeraren, die nooit wettig aan
de M. U. L. O. zijn benoemd, voortaan enkel
te belasLen met het geven van onderwijs aan
d© H. B. S. (vakken gymnastiek en teekenen
weilicht uil te zonderen).
4. Het nieuwe.vak u (beginselen der han-
delskennis) zoo spoedig mogelijk onder de
leervaken aan de M. U. L. 0. op te nemen.
Verder gaf hij wenken omtrent de voor
de parallefklassen in te richten lokalen dea-
H. B. S. en merkte op, dat de proef met het
leerarenslelsel aan de lagere klassen bezwaar-
lij'k geslaagd mag haeten, gezien het kleine
aantal leerlingen, dat voor de Franschetaal
hij het eind van den derden cursus een vol-
doend cijfer kon hehalen.
Tan' slotte gaf het hoofd der school te
kennen, dat, wanneer men zich niet kon ver-
eenigen met die aanstelling van nog 3 k'.asse-
onderwijzers, hij dan zijnerzijds moesl op-
merken, dal hij tot splitsijig der klassen van
de M. U. L. 0. school (met het bestaande lee-
rarencorps docenten in beide helften) zijne
medewerking (bedoe'.d in art. 21 der wet op
het lager onderwijs) niet kon verleenen, daar
de zaak dan naar zijne meening nog verder
den verkeerden koers zou nemen, en het
bovendien nog moeilijker zou worden dan
thans reeds het geval is, een lesrooster voor
de M. U. L. O. school en de H. B. S. pasldaar
te maken.
Als gevolg van dit schrijven zijn sedert ver
schillende conferenties gehouden door bur
gemeester en wethoudfers en den gemeente-
raad en de schoolconimissie met de befrok-
kei leiders der onderwijisinrichtingen in de
hoocjire burgerscho, de be'.rokkenh au-
toriteiten van het middelbaar en het lager
onderwijs en werden verschillende voorstel-
le.i en rapporten uitgebraclit en ter kennis-
ne.nmgi aan de leden van den raad toege-
zonc© l.
Die besprekingen enz. hebben tot resultaat
geleid, dat men tot de conclusie gekomen is,
oat v© ischelijk moet worden geacht, dat al-
hier wordt ingericht eene volledige hoogere
burgerschooj met 5jarigen cursus, die dan
door hit rijk zou behooren te worden ovcrge-
nomen en daarnaast in te richten eene ge-
meentelijke school voor meer uitgebreid lager
ondirwijs, en het aldus naar aanleiding van
de verlioudingen op de bestaande school ge-
wenscht voorkomt de twee onderwijsinricli-
tingen iniet aldus te laten voort bastaan doch
ze te splitsen.
Als gevolg daarvau1 is in de raadszitting
van 8 Maart 1.1., onafhankelijk van de
veraer te maken maalregelen besloten, aan
de regeering te verzoeken de gemeente Hoo-
gere Burgerscliool alhier, ingericht voor 5ja-
rige cursus, over te nemen, «n de voorwaar-
den waaronder eventueel die ovcimame zou
kunnen geschieden, aan den raad te willen
mededeelen.
Hangende deze onderhandelingen. sleklen
buryi.neester en wclliouclers aan den raad
voor, met liet oog op het groote aantal leer
lingen en de voorgenomen reorganisatie der
school, en' ootk om den overgang tot H. B. S.
rr»' 5jarigen cursus te vergemakkelijken, met
1 September a.s. de klassen der M. U. L. 0.
school te splitsen, in klassen A en B, waar-
van de klassen A zouden bestemd zijn voor
hen die bepaald middelbaar onderwijs ver-
langen en de klassen "B voor de leerlingen
die wenschen te volstaan met gewoon meer
uitgebreid lager onderwijs.
Naar aanleiding van dat voorstel bericht-
te de dislrictsschoolopziener aan burgemee-
pter en wethouders, dat het aantal leerlin
gen' in de eerste en tweede kiasse der M. F
T. O. school te groot is voor 1 onderwijzer,
maar derde kiasse (pLm. 25) hem niet
te groot voorkomt.
Hij wenschte daarom een andere wdjze
van splitting, dan door burgemeester en wet
houders werd voorgesteld.
Indien toch in de klassen A alleen werden
toegelalen leerlingen beslemd voor de
H. B. S., dan, zoo vreesde hij, zou op de klas
sen! B een stempel van minderwaardrgheid
worden gedrukt, en alle ouders voor hnnne
kinderen de A-klasse worden geprefereerd,
wat een groote opeenhooping in deze klassen
zou tengevolge hebben en mrsschien opnicuw
.een splitsing der klassen zou noodzakalijk
maken ,wat natum-lijk de gemeente op groote
financieele ofiers zou komen te staan, terwijl
de eigenlijke M. U". L. O. klassen bijna geen
leerlingen zouden lellen. Hierin zouden toch
alleen geplaatst worden die leerlingen waar-
voor de ouders reeds direct na de lagere
schooljarfti de l)es'.emming wislen.
Voor eene mogelijke overneming van de
H. B. S. door het rijk, geeft de voorgestelde
splitsing ook .niet het beoogde resultaat, om-
dat daardoor toch geen volledige H. B. S.
ontstaat, maar de M. U. L. O. blijft bestaan
met de klassen der H. B. S.
Om dit gfc.nakkelijk gedaan te krijgen, zou
de gemeente een volledige H. B,. S. (5jari-
ge) moeten i.iu'icliten en daarnaast eeiie
M. U. L. O. school.
Daar bier voor de kosten te hoog worden,
komt hem de voorgenomen splitsing der
M. U. L. O. school klassen voorloopig de bes
te oplossing voor, maar dan eene gewone
splitsing, zonder bepaling waarvoor ze be
stemd is.
"Alleen indien de derde kiasse gesplitst
moet worden, zou .hij daarvoor eene split
sing voorstellen op grond van de bestem-
ming d#r leerlingen. Hiei* toch moeten de
ouders en onderwijzers wel in wellke rich-
ling de leerlingen zullen doorgaan.
Dan blijven de 2 laagste klassen in bun
tegenwoordigen vorm bestaan en beide gotd
hlvolkt en worden de kosten voor de ge
meente minder hezwarend.
Als gevolg van' dit schrijven brachten
burgemeester fin wethouders verandering in
hun voorstel en gaven bij schrijven van 19
Maart 1917 aanden raad het volgende te
kennen
„Het is met omvaarschijnlijk, dat de door
U aan le wenden pogingen tot overname van
de gemeente Hoogere Burgerscliool door het
rijk kans van slagen zullen hebben.
In liaar 'tegenwoordigen vorm is die school
niet voor overname vatbaar. Voor deze
sheik toe bestaat er behoof be aan een
Rijks Hoogere Burgerscliool met Sjarigen
cursus.
Om overdraclit der bestaande inrichting te
•rgemakkelijken, zonder dat de belangeu der
leerlingen van de M. U. L. O. school worden
geschaad, achten wij het noodzakelijk, mede
"met het oog op het aant&tl leerlingen^ nu
reeds in beginsel te besluiten de klassen der
M. U. L. O. school Splitsen als volgt:
Kiasse I wordt verdeeld in een kiasse la
en lb;
Kiasse II wordt verdeeld in een kCasse Ila
en lib;
Kiasse III wordt verdeeld in een kllasse
Ilia en Illb.
Na rijpelijk de omtrent deze aangelegen-
heid ingewonnen adviezen te hebben over-
wogeii, hebben wi| de eer, U voor te Stel-
'en, te bepalen dat:
Ije de klassen I, II en III der M. U. L. O.
schbol.met ingang van 1 September 1917 zul
len worden geplitst, zooails hierhoven is, aan-
gegeven
2e. de leerlingen der Ie kiasse zullen wor
den verdeeld over kiasse la en_Ib, in a'.pha-
betische volgorde hunner geslachtsnamen in
dezer voege, dat elke kiasse zoo, mogelijk
een gelijk aantal leerlingen telt;
3e. voor de leerlingen van Masse II eene
gH'ij'ke verdeeling zal gelden als onder sub 2e
aangegeven;
de. dat kiasse Ilia, na afgelegd examen
zullen worden toegelaten, de leerlingen, die
de Hoogere Buvgerschool wenschen te door-
loopen, en tot kiasse Illb, zij, die wenschen
te volstaan met het genot van M. U. L. O.
5e. het personeel der M. U. L. O. school
met een onderwijzer zal worden uitgebreid,
e i op nader vast te stellen jaarwedde, mede
ter voorziening in de vacature, wegens ver-
'eend ontslag aan O. Bakker, 2 omderwijzers
zullen worden opgeroepen, in het bezit van
jiader aan te duiden akten van bekwaam-
lieid.
Het ligt in ons voomemen het daarheen te
leiden, dat de leeraren der Hoogere Burger-
school zullen lesgeven in kiasse "Ilia en
[lib mi binnen de grenzen van het maxi
mum gelal lesuren, waarvan sprake is in
de verordening regelende de jaarwedden de
zer leeraren, ook in de klassen la en lb, en
Ila en lib.
Deze beperking zal niet behooren te gelden
voor dc vakleeraren in de gymnastiek en het
teekenen,
Het onderwijs in de vakken Nederland-
sche gescliiedenis, en aardrijkskunde zal blij
ven worden rioever Lrouwd aan het perso^-
ntlel der M. U. L. 0. school.
Ons voorstel, dat het karakter van een
overgangsmaatregel draagt zal verinoedeflijk
eene meerdere uitgaaf van 2500 'sjaars
uit de gemeentekas vorderen."
De heer Nolson: Mijnheer de voorzitter.
Naar aanleiding der verschillende voor
stellen tot reorganisatie der M. U. L. 0. school
wensch ik eenige opmerkingen te maken.
Ik wensch voorop te stellen dat ik een
voorslander ben van de H. B. S.
Hot is mijns inziens zeer zeker een groot
voorr.echt voor onze gemeente en voor ge-
heel Zeeuwscli ;-Vlaamleren, dat de schooil
gesticht is en' dat er liier gelegenheid ge-
opend is tot Middelbaar Onderwijs.
Eh ,is destijds wel bewoffrd, dat er hier
-geen belioefle was aan middelbaar onder-
baar onderwijs en dat er geen voldoend aan
tal leerlingen gevonden zouden worden, cLocli
de praktijk heefl het tegendeel bewezen en
het aantal leerlingen neemt gestadig toe.
Dje vraag is dan ook niet of de gecombi-
neerde inrichting reden van bestaan heeft,
doch wel of de irfnerlijke organisatie des-
inrichting zooals die tot nu toe was, de
juis'.l en de meest geschikste is.
WaUneer ik het dus met die organisatie
niet eens ben, wil zulks volstrektniet zeggen,
dat ik tegen de H. B. S. ben, integendeel, te
traclilen in die organisatie verbetering le
breigen, moet het stneven zijn.
En nu over een persoonlijk feit.
De directeur der H. B. S. wijdt een bijzon-
dere nota over het onderwijs in Fransch in
de eerste kiasse der Mulo en brengt hij per
soonlijk in debat.
Hij brengt er zelfs mijn zoontje bij te pas
eh wil den indruk wekken alszou ik de be-'
wering van het hoofd der M. U. L.O school,
.,dat het Fransch in de eerste klas.se der
M U. L. O. le vlug werd onderwezen" beves-
liga hebben, omdat mijn zoontje niet kon
volgen.
Ik zou dil punt niet gereleveerd hebben,
indien de Dir. der H. B. S. „dit niet kunnen
volgen'niet voornamelij'k trachtte toe te
oC rijve i ,ra i ,,1 e'. bij pijkereh van mijn zoon
ij© nadat liij de lagere school verlaten had.
He reden van het niet kunnen volgen is in
hoofdzaak veroorzaakt dooa- dat mijn zoontje
na ongeveer 2 maanden op de Mulo geweest
te z ijn, de school gedurende 2V2 maand ten
gevolge van roodvonk heeft moeten verlaten.
Hieruit blijkt echter dat de Dir. der H. B. S.
door een scheeve vooi'stelling der i'eiten, de
bewering van bet hoofd der Mulo tracht te
niet ledoen.
Mijnheer de Voorzitter. Ook de bewering
van den Directeur der H. B, S. dat deleeraar
i,Fi'ansch( in 6 maand© 1 met 6 uur per week
een boekje doorwerkte van den beer Schoo,
door ddze bedoeld om het in 12 niaanden met
2 uur |.©i' week door te werken is geheel on-
juist. Hot hier bedtoelde boekje is het Iste
leerboekje van de lieeren Boo vers en Schoo.
Hit boekje is hi 1915 in de Iste kfas Mulo
doorgewerkt in zes of zeven woken en dat
met leerlingen die verondea'sleld worden
nooit onderwijs in Fransch geliad te hebben.
We zijn dus ver van de 6 maanden.
In' 1916 heb ik geconstaeerd dat de leer
lingen der Iste klas op 20 December, heteer-
B boekje en ongeveer de helft van bet 2de
boekje liadden doorgewerkt.
Dus in drie en een halve maand ongeveer
anderhalf boekje.
Wie zijn dus wieer ver van de bewering
van C©i ciriecteur der H. B. S., dat6maan-
ic'©:i over het eerste boekje w,oridt gewierkt.
Tenslotte mijnheer de voorzitter wordt in
d» Iste kiasse der M. U. L.O. in edn jaar de
>3 eerste boekjes van de heeren Roovers en
Schoo doorgf .verkt.
Daarhij komt nog On over.zicht van de
\ervoeging der regelmatige werkw.oorden en
staan' nog eenige leesboekjes op bet pro
gram. Dit nu is t« vlug en te veel en dat
zulks wreck I bij de volgende klassen is niet
e ver won der en.
Diit is niet bedoeld als blaam voor de
leeraar Fransch daar dc^e toch door het
'eerplan van de volgende klassen gebonden
is, doch dil neemt het feit niet weg, dat het
veel en le vlug is,
Waarom dl directeur der H. B. S. met zul-
ke onjuiste voorstellingen der feiten, de be-
v.«'ing van het hoofd der M. U. L. 0. tracht
e weerspreken, is mij een raadsel, doch dit
d( et mij aarzelen, de andere beweringen van
<'©o directeur der H. B. S. zoo maar voet-
stooits aan I© nemen.
Ilk Wil dan ook nog op een puntwij(zen,
ea wel een~ punt, dat de basis vormtvanliet
e.neele betoog van den directeur der H. B. S.
e.we'k in ieder geval voor egenspraak vat
baar is. -zooals ik b» vvijzen zal.
Da directeur der H. B. S beweerd, dat lager
onderwijskrachten niet in staat zijn eenbe-
hoorlijl.® voorbereiding te geven tot een
de klas der II. B. S. met 5jarige cursus,
MijnhCei* de voorzitter. Ik lieb meerdere
jaren" aaii een inrichting onderwijs genoten,
waar alleen door lager onderwijskrachten
werd onderwezen'.
Aan dl© inrichting heb ik verscheidene
e rlingen gekend, die op bun 15de jaar met
succ©; examen' deed voor de 3de kias
eerier 5jarige H. B. S. en die de hoogere klas-
:.eri dier II. B. S. met Succes. hebben door-
loo;:© 1. Ik heb aan die inrichting veleleer-
lin 1 gekend, met einddiploma 5jarigeH. B.
,S. d e na eerst gezakt te zijn voor het door
1 en begeerde examen, een jaar onderwijs
kwair.© 1 vrageri aan die lager onderwijs-
kr'ach ©i, alvorens in staat te zijn de bedoel-
tc"e examens met goed gevolg te kunnen af-
©ggen. Men moet dus niet minachtend over
lager onderwijs oordeelen.
Aari d©n heer Mulder, lid der commissie
van toezicht, kunnen deze feiten ook: be-
l:©:ld zijn.
W#1 een bewijs dus, dat de bewering van
d© 1 directeur der H. B. S. niet steeds opgaat.
Wil ik nu hiermede ontkennen, dat het ia
hiSt algemecn niet beter is, dat ook in de
lagire klassen der H. B. S. door leeraren on-
darwijs gegeven wordt? Natuurlijk niet, en
jbat.i ik bet eens dat in "het algemeen zulks
verkieselijker is.
De bewering echter, dat lager onderwijs-
krach'©i er niet toe in staat zouden zijn,
wordt door d© bovenaangehaalde feiten uit
c© praktijk tegengesproken.
De kwestie is slechts: gcede onderwijs-
krach'©n te hebben.
D« verklaring van den directeur der H.
B. S., dal dire school ten gronde zoudegaan,
ind'ei aan de MiU. L.O. niet door leeraren
le; gegeven wordt, wil er bij mij dan ook vol-
strekt niet in.
Ik giloof integendeel, dat in het alge-
u ten de ontwikkeling der leerlingen die
van af d« 6de klas der lagere scholen, in de
Is'.e klas M. U. L. O. komen, niet ver genoeg
givordcrd is, om met vrucht het eerste jaar
middf'baar onderwijs te ontvangen, vooral
wannter dit onderwijs geforceerd moetwor-
dt i, zooals het op onze M. U. L. O. school
htt geval is.
Trouw«is men moet dan ook de M. U.
L. O. school niet alleen beschouwen als
vOorl treidende school voor de H. B. S..maar
ook als M. U. L. O. school zondtr meer.
Mijnheer de voorzitter.
W« zijn liet alien eens, dat lot nu toe de
pre©" met de liuidige innerlijke organisatie
d«r school mislukt is, van daar dan ook de
verschillende nieuwe voorstellen tot reorga-
nisal.'®
Een' der hooifidoorzaken daarvan is zeker
wel de slechte verstandhouding die bestaat
tusschi i het personeel der H. B. S, en het
hoo/f!d d«r M. U. L. O.
Ilet ligt niet op mijn weg hierover uit te
svijdS i.
Htet zal wel zijn zooals het spreekwoonl
zegt „waar twee kijven hebben beidien
schuld".
Maar hit feit blijft bestaan, dat dit e6n
dttr hoofdzaken is, waardoor de proef mis
lukt is ei| dat dus vooral daarin verande
ring meet woiden gebracht.
Nu zegt men wel „het zal wel gaan, indien
l et verschillend personeel slechts goed har-
mon'eeren -wil".
Zeker, indien wij aan de gecombineerde
inrichling em geheel van ideale lieerkracli-
e 1 ,die uitstekend met elkaar harmoniee-
de.i konden verbinden en vooral kon be-
hcui'ei. dan zoiu de proef misschien ge-
lukken.
Wat is echter het geval.
Wij w®ten alien bij ondervinding, dat
zoo wel directeuren als leeraren zich dik-
werf verplaatsen. Vooral uit ldleinere plaat-
,,6.1 zooals Ter Neuzen traclilen zij zoo spoe
dig mogelijk weg te komen, en hun posilie te
verbeteren, waar dan ook niets tegen tezeg-
fc,ea valt.
Doch daaruil volgt ook, dat al had men
die ideale leerkrachten op een oogenblikbij
e.kander, dat al spoedig daarin door ver-
trek, verandering zou kunnen ontstaan, en
oe toekornst dus steeds <pnzeker zoude
blij)e.i.
Verandering van liet tegenwoordige perso-
p«ei biedl dus ook geen waarborgen voor
de toekomst.
Wil men; dus tot een gezonden "toestand
kome.i, laat dan ieder baas zijn in zijn eigen
huis. D© heeren van de H. B. S. in de H. B. S.
jeri de heeren van de M. U. L. O. in deM. U.
L. O., w.i uanch'ingen dat van beide zijden
onderlinge medewerking verieend wordt.
Wanneer het verder verki-egen kan wor
den, dat aan de twee onderwijs inrichtingen,
(ook in bet gebouw, zooveel mogelijk eigen
©rrein kon worden aangewezen, b.v. deeanie
inrichting in o'e beneden verdieping en de
andere in de bavenverdieping, met gemeen-
schappe ijke gymnastiek- en teekenzaal, dan
ge'.oof ilc, dal de organisatie op deugdelijker
vest ingericht zo.ude zijn, lietgeen zeer zeker
ten goede aan de leerlingen zoude komen.
Trouwens een organisatie die alleen in
zul'k ®cn idieele toestand als zooeven ge-
noemd, goede resultaen kan opleveren is
niet aanbevelenswaardig.
Om deze rederi, is volgens mijme mee
ning, noch hjgt voorstel der leeraren, nocli
©t voorstel van den directeur der H. B. S.
aan nemen.
Deze voorstellen brengen immers geen ver
andering ten goede in de verhouding tus-
scl 1 het personeel der twee scholen.
In'ejcnaeel, zij zullen de slechte verhou
ding versc.herpen, daar toch deze voorstel-
1 beoogen, het hoofd der M. U. L. 0. school
meclezeggenscliap te ontnemen over de be-
vordfring vail een deel dei- leerlingen zijncr
scliool, ©a hem dus een gedeelte van zijn
reehten als lioofd zijner school ontnomen
zlil!© i worden.
Ik I etwijfcl zelfs of zulk een toestand wet-
e ijk mogelijk zal zijn, in ieder geval zal het
c'.© slechLe harmonie vergrooLen en de leer-
ling© 1 zullen er de dupe van zijn.
De hoofdoiorzaak der legenwoordige moei-
lijkheden zal dus blijven bestaan, verergert
ze'fs; dientengevolge zal de mislulcking blij-
\®i voorlduren.
Ook h©t voorstel van den directeur der
H. B. St weds in de Iste kiasse een splitsing
te maken tusschen leerlingen H. B. S. en
M. IT. L. 0. kan ik niet aannemen, en ben liet
iri deze geheel eens met den Wel.Ed. heer
Qud-Inspecleur van het middelbaar onder
wijs.
T©n eerste is de keuze voor de ouders om
voor hun kind»ren van 12 jaar te beslissep
\\©'ke sludie zij zullen volgen, temoeilijk.
Ten tweede kunnen ook de leeraren niet
jecds dan beoordeeieri of een leerling ge-
scliikt is voor H. B. S. onderwijs of niet, daar
toch bij kinderen van 12 jaar, die alleen la-
er onderwijs genoten hebben, niet reeds
ezegd kan worden of zij een paar jaar
la'ir geen aanleg en lust tot verdere studio
zullen krijgen, en oipgekeerd.
Vooral MBi-andering van onderwijs en om-
geving brengt vaak deze lust of onlust tot
stud:© te weeg.
Het voorstel der commissie van toezicht
ds hut radlkaalste en zeker het beste.
F.en 5jarige H. B. S. en een M. U. L. O.
maar is 1 #1 financieel mogelijk voor deze ge
meente er twee zulke inricli llngen op na te
houc'ln
Alvorens dus over het voorstel der com
missi© te beslissen wenschte ik wel een
juistl opgave te hebben va'n hetgeen aanne-
ming van dit voorst©! aan de gemeente zal
kosten en zou volgens mij een hoofldvoor-
waard© moeten zijn, dat de 5jarige H. B. S.
dari door 1:©' rijk op voor de gemeente aan-
rinelijke voorwaarden, werd overgenomen,
of w©' dat een buitengewoon groote subsi-
d aan de gemeenle werd verieend ter be
striding dH* onkosten.
Wil m«i echter tot overname door het
rijk kom»n, dan zal men toch tot de oplos
sing, volgitis het voorstel der commissie van
toezicht moeten geraken, en dienen wij eerst
en vooral te weten of en Op welke voorwaar-
d«ti het rijk tot overname genegen is.
Het voorstel van burgemeester en wethou-
dKrs vertoont veel overeenkomst met het
voorstel van* den heer Wieberdink volgens
plan B, docli' hC is geen blijvende oplos
sing.
N(u is ci« vraag: is liet wel gewettlgd
een tijdelijke maalregel over le gaan,dt
een voldoende oplossing brengt, en is
ill©, beter le wac.hten met een beslissing tot
dat wij eenige zekerlieid hebben omtreu^
voorwaarcl© 1 van overname door het rijj
voorwaardea die met eenigen aandrang to;
tan ijk spoedig bekend kunnen zijn.
Indie 1 daarna het voorstel der commissi
onuiivoerbaar blijkt en in de richting va
I voorstel van burgemeester enwethoudei
ge'iandeld moet worden, dan vind ik h(
erentueel aanbrengen van een handelskksJ
als voorg«;teld door het hdol/d der M.lj
L. O., ©cr aanbevelenswaardig, vooral waj
neer zulks zonder te 'gi*oote kosten geschie
cei kail.
Handel en industriewezen breiden zichij
onz© omgeving en provincie zeer uit, zooda
voor v en, die de handelsklasse doorloar^
zul ei hebben, een goede gelegenheid a
i ;taari, een flinke betrekking op kantors
e verwerveri.
Ook zij die er op aangewezen zijndea
ei van hun ouders voort te zetten, zull<
sect voordeel van zulk een handelskhs
kuimen ondervinden.
Enf ©r blijft ten slotte een weg tot
lnaatschappe'ijke positie over, voor hen,
11a de M. U. L. O. afgeloopen te hebben, o
v ke reden dan ook, de Ii. B. S. nietku
r.e 1 volgen.
Ik zof.L dari aan het leerplan, in
klas: en nog willen toevoegen, „het ooi
wijs in si© lografie", dat tegen wo ordig
■al e kantoren geeisclit wordt.
Het is niet noodig daarvoor speciaal
onderwijzer te benoemen. Tegen een ra
lijl.e vergoeding zal er wel een persoon
viiw!©:i zijn, genegen hierin eenige uren
j ©r week te geveri.
Mijnheer de voorzitter. Indien niet tot
©'icele splitsing kan worden overgegaan
e teiride de overgang van de 6e klasseoni
lagere scholen naar de Iste kiasse M. U,
UO. ni#l zoo groot te maken als zij nu is,i
©?ien de eisch gesteld voor Fransch em
dere vaken in de 2de en 3de kiasse M. j
1-. O., zou ik in overweging willen geven
onderzoeken of het niet mogelijk is aan t
e'er lagere scholen,' een 7de kiasse aan
brengen, waar in reeds met onderwijs
Fransch L©jonnen kan worden en waardo I
1 ere aansluiting met de M. U. L, 0.
k;«;en kan worden, zoodat het volgen i
M. U. L. O. klassen voor de leerhngen
makke'.ijker wordt en er minder „de zw
,op gelegd moet worden".
Warineer wij namelijk zien, dat de din
ear der H. B. S. zelve erkend, dat in deli i
klas M. U. L. O. in e6n jaar zooveel Frans
meet worden geleerd als elders in 3rle j
rea aan lagere scholen en gezien ook
n errdere eischen aan de M. U. L, 0. vonr
andere vakken, dan gelooif ik, dat wij 1
al'i.i eens zullen zijn dat het hand haven; i
zulk ©?n toestand onmogelijk is en sled
nadeclige gevolgen kan lieben Voor dele
liugen, die aan een dergelijk regime ond I
worpf 1 moeten worden, en dat het a
brengen. van een 7de klas aan een der
©re scliolcn een gewenschte stap zou
vezeri.
Ik aarivaard in deze gaarne de bewa i
van df r directeur der H. B. S., dat allt
ecu middelbaar onderwijs leeraar in si
lis, d©ze „tour de force" te volbrengen
kinderen van 12 jaar, doch of het uit 1
paedagogisch oogpunt gunstig voor dieki
is, vail te betwijflelen.
Ik dank u, mijnheer de voorzitter.
(Wordt vsrvolgd
KOEWACHT.
Huwelijks-aangiflen. 6 Maart. Gijrillus Ilasei
oud 2i j., jrn. en Helena de Block, oud 21 j., jt
Geboorten. 3 Maart. Irina Maria Coleta, I
llonore de Gronckel en van Coralie Cerpentier.
Maart, Maigaretha, d. van Bertha M. de Pan,
Maart Alphonsus, z. van Joannes Cerpentier en
Josephiria M. de Vliegtier. 10 Maart. Aloijsius
van August Jos. Elegeert en van Maria Nath. Depun
16 Maart. Magdalena Maria, d. van EdmondusCi I
ea van dementia M. de Roover. 21 Maart. Berti
a. van Aloijsius Inghels en van Paulina de W
22 Maart. Joseph Augustinus, z. van Enierie I
Wijnaeker en van Hubarta M. Suij. 23 Maart
main, z. van Adolf Saman en van Martha de Stl j
ver. 24 Maart. Irma Pharai'lde, d. van Hoi j
Adam en van Blondina vap dp Velde. Petrus Fi
oiscus, z. van Camillus Goossens en van Con
Sehelstraetg.
Overlijden. 2 Maart. Emilius Josephus Jlairti
28 j., z. van Philemon en van Pharailde Ren*
.7 Maart. Behanunius Coone, oud 74 j., echtg.
Isabella Gij el. 19 Maart. Bertha Melania Gooss
oud 1 m., d. van Henricus en van Maria Strooba t
26 Maart. Rene Arthur Aloijsius van Mosseyjl
^ud i j., z. van Alphonsus en van Carolina Vlijrnii
BfHANGSELPAPIEREN
1
zoowel in de gewone als de fijnste soorten.
Niettegenstaande de enorme prijsverhoogingen van alle papieren zijn
wij er in geslaagd, door groote inkoopen, onze prijzen zoodanig te regelen,
dat concurrentie onmogelijk is.
Staalboeken van Luxe Papieren en van gewone soorten worden op aan-
vrage gaarne op zicht gegeven.