Firma P.J. van deSande, Behangselpapieren en Eanden Ter Neuzen. Firma P. J. van de Sande, in geheel Zealand. BURGERUJKE STAND Meest gesorteerd Magazijn van Vi aagt onze StaalboekenVergelijkt onze prijzen Wederverkoopers flink rabat! GEMEENTERAAD van TER NEUZEN Onze Magazijnen zijn, evenals vorige jaren, wederom ruim voorzien van eene groote keuze Aanbevelend, Noordstraat 55-57. neer de dressuur begint; mijn beste wiel- rijdster telt thans 20 jaar. Het duurt drie jaar lot een kip bet wielrijden.' geleerd heeft, en mijn drie kunstrijders beteekenen negen jaar moeitevollen en geduldigen arbeid." Wie.rijden spairt de kippen natuurlijk zeer in; daarom treedt een en itexelfde kip maar eenmaal per dag op. Men moot ook de dieren liefhebben en begrijpen wat ze precies weten; anders zou men hen nooit kunnen leeren wielrijden, Veel moeite veroorzaakt het maken van een passend rijwiel, vooral- bet aanbrengen der pedalen. Hei kleine vernikkelde rijwiel is naar het moucl van een heerenfiets gemaakt; de pe dalen zijn echter tamelijk dieht onder het zaaeJ aangebraeht; van hieruit gaat deket- ting vrijwel loodreehl naar het achterwiel. Met dit miniatuur-rijwiel rijden de kippen zelfs langs een over het tooneel gespannen ijzerdraad. De poo ten van de kippen zijn niet met klemmen aan de pedalen bevestigd, doch liggen er vrij op. Natuurlijk kan men de kippen niet zoo- veel leeren als aani apen, maar wielrijden leeren ze loch. Deze kunsl heeft men ook nog aan andere dieren eleerd. Eenige jaren geleden zag e i i ce i Berlijnschen circus zelfs wicl- rijdende ijsberen, die het heel ver gebracht hebben. Vergadering van Dinsdag 3 April 1917, des voormiddags 10 uur. (V a r v o 1 g. 9. Vo.ore.lel lot splitsing van dte klassen der school vaor M. fCJ. L. O. Onder dagteekening van 20 Juii 1916 werd door het hoofd der school voor M. U. L. O. tot liel geiiieeutebestuiu- een schrijven ge rieht, waarin hij te kennen gaf, dat na de vaeantie knassie 1 "zijner school zou tellen 36, k.asse 2 35 en kiasse 3 33 leerlingen (hij dt L© rendering der leerdngen was in deze eenigs- zins naar evenwicht gestreeM). In verband met deze sterke bevolking en gelet op de gewijzigde bepalingen der wet op !t lager onderwijs, op 1 Juli J.916 in werking ytreden, achtte liij zich verplieht, in over- weging te geven: 1. De heer O. Bakker met ingang van 1 September 1916 op zijn post terug tevragen; 2. Nog 3 (onderwijzers op te roepen, voor wie het rijk de minimum-jaarweddd ten voile betaalt 3. De heeren leeraren, die nooit wettig aan de M. U. L. O. zijn benoemd, voortaan enkel te belasLen met het geven van onderwijs aan d© H. B. S. (vakken gymnastiek en teekenen weilicht uil te zonderen). 4. Het nieuwe.vak u (beginselen der han- delskennis) zoo spoedig mogelijk onder de leervaken aan de M. U. L. 0. op te nemen. Verder gaf hij wenken omtrent de voor de parallefklassen in te richten lokalen dea- H. B. S. en merkte op, dat de proef met het leerarenslelsel aan de lagere klassen bezwaar- lij'k geslaagd mag haeten, gezien het kleine aantal leerlingen, dat voor de Franschetaal hij het eind van den derden cursus een vol- doend cijfer kon hehalen. Tan' slotte gaf het hoofd der school te kennen, dat, wanneer men zich niet kon ver- eenigen met die aanstelling van nog 3 k'.asse- onderwijzers, hij dan zijnerzijds moesl op- merken, dal hij tot splitsijig der klassen van de M. U. L. 0. school (met het bestaande lee- rarencorps docenten in beide helften) zijne medewerking (bedoe'.d in art. 21 der wet op het lager onderwijs) niet kon verleenen, daar de zaak dan naar zijne meening nog verder den verkeerden koers zou nemen, en het bovendien nog moeilijker zou worden dan thans reeds het geval is, een lesrooster voor de M. U. L. O. school en de H. B. S. pasldaar te maken. Als gevolg van dit schrijven zijn sedert ver schillende conferenties gehouden door bur gemeester en wethoudfers en den gemeente- raad en de schoolconimissie met de befrok- kei leiders der onderwijisinrichtingen in de hoocjire burgerscho, de be'.rokkenh au- toriteiten van het middelbaar en het lager onderwijs en werden verschillende voorstel- le.i en rapporten uitgebraclit en ter kennis- ne.nmgi aan de leden van den raad toege- zonc© l. Die besprekingen enz. hebben tot resultaat geleid, dat men tot de conclusie gekomen is, oat v© ischelijk moet worden geacht, dat al- hier wordt ingericht eene volledige hoogere burgerschooj met 5jarigen cursus, die dan door hit rijk zou behooren te worden ovcrge- nomen en daarnaast in te richten eene ge- meentelijke school voor meer uitgebreid lager ondirwijs, en het aldus naar aanleiding van de verlioudingen op de bestaande school ge- wenscht voorkomt de twee onderwijsinricli- tingen iniet aldus te laten voort bastaan doch ze te splitsen. Als gevolg daarvau1 is in de raadszitting van 8 Maart 1.1., onafhankelijk van de veraer te maken maalregelen besloten, aan de regeering te verzoeken de gemeente Hoo- gere Burgerscliool alhier, ingericht voor 5ja- rige cursus, over te nemen, «n de voorwaar- den waaronder eventueel die ovcimame zou kunnen geschieden, aan den raad te willen mededeelen. Hangende deze onderhandelingen. sleklen buryi.neester en wclliouclers aan den raad voor, met liet oog op het groote aantal leer lingen en de voorgenomen reorganisatie der school, en' ootk om den overgang tot H. B. S. rr»' 5jarigen cursus te vergemakkelijken, met 1 September a.s. de klassen der M. U. L. 0. school te splitsen, in klassen A en B, waar- van de klassen A zouden bestemd zijn voor hen die bepaald middelbaar onderwijs ver- langen en de klassen "B voor de leerlingen die wenschen te volstaan met gewoon meer uitgebreid lager onderwijs. Naar aanleiding van dat voorstel bericht- te de dislrictsschoolopziener aan burgemee- pter en wethouders, dat het aantal leerlin gen' in de eerste en tweede kiasse der M. F T. O. school te groot is voor 1 onderwijzer, maar derde kiasse (pLm. 25) hem niet te groot voorkomt. Hij wenschte daarom een andere wdjze van splitting, dan door burgemeester en wet houders werd voorgesteld. Indien toch in de klassen A alleen werden toegelalen leerlingen beslemd voor de H. B. S., dan, zoo vreesde hij, zou op de klas sen! B een stempel van minderwaardrgheid worden gedrukt, en alle ouders voor hnnne kinderen de A-klasse worden geprefereerd, wat een groote opeenhooping in deze klassen zou tengevolge hebben en mrsschien opnicuw .een splitsing der klassen zou noodzakalijk maken ,wat natum-lijk de gemeente op groote financieele ofiers zou komen te staan, terwijl de eigenlijke M. U". L. O. klassen bijna geen leerlingen zouden lellen. Hierin zouden toch alleen geplaatst worden die leerlingen waar- voor de ouders reeds direct na de lagere schooljarfti de l)es'.emming wislen. Voor eene mogelijke overneming van de H. B. S. door het rijk, geeft de voorgestelde splitsing ook .niet het beoogde resultaat, om- dat daardoor toch geen volledige H. B. S. ontstaat, maar de M. U. L. O. blijft bestaan met de klassen der H. B. S. Om dit gfc.nakkelijk gedaan te krijgen, zou de gemeente een volledige H. B,. S. (5jari- ge) moeten i.iu'icliten en daarnaast eeiie M. U. L. O. school. Daar bier voor de kosten te hoog worden, komt hem de voorgenomen splitsing der M. U. L. O. school klassen voorloopig de bes te oplossing voor, maar dan eene gewone splitsing, zonder bepaling waarvoor ze be stemd is. "Alleen indien de derde kiasse gesplitst moet worden, zou .hij daarvoor eene split sing voorstellen op grond van de bestem- ming d#r leerlingen. Hiei* toch moeten de ouders en onderwijzers wel in wellke rich- ling de leerlingen zullen doorgaan. Dan blijven de 2 laagste klassen in bun tegenwoordigen vorm bestaan en beide gotd hlvolkt en worden de kosten voor de ge meente minder hezwarend. Als gevolg van' dit schrijven brachten burgemeester fin wethouders verandering in hun voorstel en gaven bij schrijven van 19 Maart 1917 aanden raad het volgende te kennen „Het is met omvaarschijnlijk, dat de door U aan le wenden pogingen tot overname van de gemeente Hoogere Burgerscliool door het rijk kans van slagen zullen hebben. In liaar 'tegenwoordigen vorm is die school niet voor overname vatbaar. Voor deze sheik toe bestaat er behoof be aan een Rijks Hoogere Burgerscliool met Sjarigen cursus. Om overdraclit der bestaande inrichting te •rgemakkelijken, zonder dat de belangeu der leerlingen van de M. U. L. O. school worden geschaad, achten wij het noodzakelijk, mede "met het oog op het aant&tl leerlingen^ nu reeds in beginsel te besluiten de klassen der M. U. L. O. school Splitsen als volgt: Kiasse I wordt verdeeld in een kiasse la en lb; Kiasse II wordt verdeeld in een kCasse Ila en lib; Kiasse III wordt verdeeld in een kllasse Ilia en Illb. Na rijpelijk de omtrent deze aangelegen- heid ingewonnen adviezen te hebben over- wogeii, hebben wi| de eer, U voor te Stel- 'en, te bepalen dat: Ije de klassen I, II en III der M. U. L. O. schbol.met ingang van 1 September 1917 zul len worden geplitst, zooails hierhoven is, aan- gegeven 2e. de leerlingen der Ie kiasse zullen wor den verdeeld over kiasse la en_Ib, in a'.pha- betische volgorde hunner geslachtsnamen in dezer voege, dat elke kiasse zoo, mogelijk een gelijk aantal leerlingen telt; 3e. voor de leerlingen van Masse II eene gH'ij'ke verdeeling zal gelden als onder sub 2e aangegeven; de. dat kiasse Ilia, na afgelegd examen zullen worden toegelaten, de leerlingen, die de Hoogere Buvgerschool wenschen te door- loopen, en tot kiasse Illb, zij, die wenschen te volstaan met het genot van M. U. L. O. 5e. het personeel der M. U. L. O. school met een onderwijzer zal worden uitgebreid, e i op nader vast te stellen jaarwedde, mede ter voorziening in de vacature, wegens ver- 'eend ontslag aan O. Bakker, 2 omderwijzers zullen worden opgeroepen, in het bezit van jiader aan te duiden akten van bekwaam- lieid. Het ligt in ons voomemen het daarheen te leiden, dat de leeraren der Hoogere Burger- school zullen lesgeven in kiasse "Ilia en [lib mi binnen de grenzen van het maxi mum gelal lesuren, waarvan sprake is in de verordening regelende de jaarwedden de zer leeraren, ook in de klassen la en lb, en Ila en lib. Deze beperking zal niet behooren te gelden voor dc vakleeraren in de gymnastiek en het teekenen, Het onderwijs in de vakken Nederland- sche gescliiedenis, en aardrijkskunde zal blij ven worden rioever Lrouwd aan het perso^- ntlel der M. U. L. 0. school. Ons voorstel, dat het karakter van een overgangsmaatregel draagt zal verinoedeflijk eene meerdere uitgaaf van 2500 'sjaars uit de gemeentekas vorderen." De heer Nolson: Mijnheer de voorzitter. Naar aanleiding der verschillende voor stellen tot reorganisatie der M. U. L. 0. school wensch ik eenige opmerkingen te maken. Ik wensch voorop te stellen dat ik een voorslander ben van de H. B. S. Hot is mijns inziens zeer zeker een groot voorr.echt voor onze gemeente en voor ge- heel Zeeuwscli ;-Vlaamleren, dat de schooil gesticht is en' dat er liier gelegenheid ge- opend is tot Middelbaar Onderwijs. Eh ,is destijds wel bewoffrd, dat er hier -geen belioefle was aan middelbaar onder- baar onderwijs en dat er geen voldoend aan tal leerlingen gevonden zouden worden, cLocli de praktijk heefl het tegendeel bewezen en het aantal leerlingen neemt gestadig toe. Dje vraag is dan ook niet of de gecombi- neerde inrichting reden van bestaan heeft, doch wel of de irfnerlijke organisatie des- inrichting zooals die tot nu toe was, de juis'.l en de meest geschikste is. WaUneer ik het dus met die organisatie niet eens ben, wil zulks volstrektniet zeggen, dat ik tegen de H. B. S. ben, integendeel, te traclilen in die organisatie verbetering le breigen, moet het stneven zijn. En nu over een persoonlijk feit. De directeur der H. B. S. wijdt een bijzon- dere nota over het onderwijs in Fransch in de eerste kiasse der Mulo en brengt hij per soonlijk in debat. Hij brengt er zelfs mijn zoontje bij te pas eh wil den indruk wekken alszou ik de be-' wering van het hoofd der M. U. L.O school, .,dat het Fransch in de eerste klas.se der M U. L. O. le vlug werd onderwezen" beves- liga hebben, omdat mijn zoontje niet kon volgen. Ik zou dil punt niet gereleveerd hebben, indien de Dir. der H. B. S. „dit niet kunnen volgen'niet voornamelij'k trachtte toe te oC rijve i ,ra i ,,1 e'. bij pijkereh van mijn zoon ij© nadat liij de lagere school verlaten had. He reden van het niet kunnen volgen is in hoofdzaak veroorzaakt dooa- dat mijn zoontje na ongeveer 2 maanden op de Mulo geweest te z ijn, de school gedurende 2V2 maand ten gevolge van roodvonk heeft moeten verlaten. Hieruit blijkt echter dat de Dir. der H. B. S. door een scheeve vooi'stelling der i'eiten, de bewering van bet hoofd der Mulo tracht te niet ledoen. Mijnheer de Voorzitter. Ook de bewering van den Directeur der H. B, S. dat deleeraar i,Fi'ansch( in 6 maand© 1 met 6 uur per week een boekje doorwerkte van den beer Schoo, door ddze bedoeld om het in 12 niaanden met 2 uur |.©i' week door te werken is geheel on- juist. Hot hier bedtoelde boekje is het Iste leerboekje van de lieeren Boo vers en Schoo. Hit boekje is hi 1915 in de Iste kfas Mulo doorgewerkt in zes of zeven woken en dat met leerlingen die verondea'sleld worden nooit onderwijs in Fransch geliad te hebben. We zijn dus ver van de 6 maanden. In' 1916 heb ik geconstaeerd dat de leer lingen der Iste klas op 20 December, heteer- B boekje en ongeveer de helft van bet 2de boekje liadden doorgewerkt. Dus in drie en een halve maand ongeveer anderhalf boekje. Wie zijn dus wieer ver van de bewering van C©i ciriecteur der H. B. S., dat6maan- ic'©:i over het eerste boekje w,oridt gewierkt. Tenslotte mijnheer de voorzitter wordt in d» Iste kiasse der M. U. L.O. in edn jaar de >3 eerste boekjes van de heeren Roovers en Schoo doorgf .verkt. Daarhij komt nog On over.zicht van de \ervoeging der regelmatige werkw.oorden en staan' nog eenige leesboekjes op bet pro gram. Dit nu is t« vlug en te veel en dat zulks wreck I bij de volgende klassen is niet e ver won der en. Diit is niet bedoeld als blaam voor de leeraar Fransch daar dc^e toch door het 'eerplan van de volgende klassen gebonden is, doch dil neemt het feit niet weg, dat het veel en le vlug is, Waarom dl directeur der H. B. S. met zul- ke onjuiste voorstellingen der feiten, de be- v.«'ing van het hoofd der M. U. L. 0. tracht e weerspreken, is mij een raadsel, doch dit d( et mij aarzelen, de andere beweringen van <'©o directeur der H. B. S. zoo maar voet- stooits aan I© nemen. Ilk Wil dan ook nog op een puntwij(zen, ea wel een~ punt, dat de basis vormtvanliet e.neele betoog van den directeur der H. B. S. e.we'k in ieder geval voor egenspraak vat baar is. -zooals ik b» vvijzen zal. Da directeur der H. B. S beweerd, dat lager onderwijskrachten niet in staat zijn eenbe- hoorlijl.® voorbereiding te geven tot een de klas der II. B. S. met 5jarige cursus, MijnhCei* de voorzitter. Ik lieb meerdere jaren" aaii een inrichting onderwijs genoten, waar alleen door lager onderwijskrachten werd onderwezen'. Aan dl© inrichting heb ik verscheidene e rlingen gekend, die op bun 15de jaar met succ©; examen' deed voor de 3de kias eerier 5jarige H. B. S. en die de hoogere klas- :.eri dier II. B. S. met Succes. hebben door- loo;:© 1. Ik heb aan die inrichting veleleer- lin 1 gekend, met einddiploma 5jarigeH. B. ,S. d e na eerst gezakt te zijn voor het door 1 en begeerde examen, een jaar onderwijs kwair.© 1 vrageri aan die lager onderwijs- kr'ach ©i, alvorens in staat te zijn de bedoel- tc"e examens met goed gevolg te kunnen af- ©ggen. Men moet dus niet minachtend over lager onderwijs oordeelen. Aari d©n heer Mulder, lid der commissie van toezicht, kunnen deze feiten ook: be- l:©:ld zijn. W#1 een bewijs dus, dat de bewering van d© 1 directeur der H. B. S. niet steeds opgaat. Wil ik nu hiermede ontkennen, dat het ia hiSt algemecn niet beter is, dat ook in de lagire klassen der H. B. S. door leeraren on- darwijs gegeven wordt? Natuurlijk niet, en jbat.i ik bet eens dat in "het algemeen zulks verkieselijker is. De bewering echter, dat lager onderwijs- krach'©i er niet toe in staat zouden zijn, wordt door d© bovenaangehaalde feiten uit c© praktijk tegengesproken. De kwestie is slechts: gcede onderwijs- krach'©n te hebben. D« verklaring van den directeur der H. B. S., dal dire school ten gronde zoudegaan, ind'ei aan de MiU. L.O. niet door leeraren le; gegeven wordt, wil er bij mij dan ook vol- strekt niet in. Ik giloof integendeel, dat in het alge- u ten de ontwikkeling der leerlingen die van af d« 6de klas der lagere scholen, in de Is'.e klas M. U. L. O. komen, niet ver genoeg givordcrd is, om met vrucht het eerste jaar middf'baar onderwijs te ontvangen, vooral wannter dit onderwijs geforceerd moetwor- dt i, zooals het op onze M. U. L. O. school htt geval is. Trouw«is men moet dan ook de M. U. L. O. school niet alleen beschouwen als vOorl treidende school voor de H. B. S..maar ook als M. U. L. O. school zondtr meer. Mijnheer de voorzitter. W« zijn liet alien eens, dat lot nu toe de pre©" met de liuidige innerlijke organisatie d«r school mislukt is, van daar dan ook de verschillende nieuwe voorstellen tot reorga- nisal.'® Een' der hooifidoorzaken daarvan is zeker wel de slechte verstandhouding die bestaat tusschi i het personeel der H. B. S, en het hoo/f!d d«r M. U. L. O. Ilet ligt niet op mijn weg hierover uit te svijdS i. Htet zal wel zijn zooals het spreekwoonl zegt „waar twee kijven hebben beidien schuld". Maar hit feit blijft bestaan, dat dit e6n dttr hoofdzaken is, waardoor de proef mis lukt is ei| dat dus vooral daarin verande ring meet woiden gebracht. Nu zegt men wel „het zal wel gaan, indien l et verschillend personeel slechts goed har- mon'eeren -wil". Zeker, indien wij aan de gecombineerde inrichling em geheel van ideale lieerkracli- e 1 ,die uitstekend met elkaar harmoniee- de.i konden verbinden en vooral kon be- hcui'ei. dan zoiu de proef misschien ge- lukken. Wat is echter het geval. Wij w®ten alien bij ondervinding, dat zoo wel directeuren als leeraren zich dik- werf verplaatsen. Vooral uit ldleinere plaat- ,,6.1 zooals Ter Neuzen traclilen zij zoo spoe dig mogelijk weg te komen, en hun posilie te verbeteren, waar dan ook niets tegen tezeg- fc,ea valt. Doch daaruil volgt ook, dat al had men die ideale leerkrachten op een oogenblikbij e.kander, dat al spoedig daarin door ver- trek, verandering zou kunnen ontstaan, en oe toekornst dus steeds <pnzeker zoude blij)e.i. Verandering van liet tegenwoordige perso- p«ei biedl dus ook geen waarborgen voor de toekomst. Wil men; dus tot een gezonden "toestand kome.i, laat dan ieder baas zijn in zijn eigen huis. D© heeren van de H. B. S. in de H. B. S. jeri de heeren van de M. U. L. O. in deM. U. L. O., w.i uanch'ingen dat van beide zijden onderlinge medewerking verieend wordt. Wanneer het verder verki-egen kan wor den, dat aan de twee onderwijs inrichtingen, (ook in bet gebouw, zooveel mogelijk eigen ©rrein kon worden aangewezen, b.v. deeanie inrichting in o'e beneden verdieping en de andere in de bavenverdieping, met gemeen- schappe ijke gymnastiek- en teekenzaal, dan ge'.oof ilc, dal de organisatie op deugdelijker vest ingericht zo.ude zijn, lietgeen zeer zeker ten goede aan de leerlingen zoude komen. Trouwens een organisatie die alleen in zul'k ®cn idieele toestand als zooeven ge- noemd, goede resultaen kan opleveren is niet aanbevelenswaardig. Om deze rederi, is volgens mijme mee ning, noch hjgt voorstel der leeraren, nocli ©t voorstel van den directeur der H. B. S. aan nemen. Deze voorstellen brengen immers geen ver andering ten goede in de verhouding tus- scl 1 het personeel der twee scholen. In'ejcnaeel, zij zullen de slechte verhou ding versc.herpen, daar toch deze voorstel- 1 beoogen, het hoofd der M. U. L. 0. school meclezeggenscliap te ontnemen over de be- vordfring vail een deel dei- leerlingen zijncr scliool, ©a hem dus een gedeelte van zijn reehten als lioofd zijner school ontnomen zlil!© i worden. Ik I etwijfcl zelfs of zulk een toestand wet- e ijk mogelijk zal zijn, in ieder geval zal het c'.© slechLe harmonie vergrooLen en de leer- ling© 1 zullen er de dupe van zijn. De hoofdoiorzaak der legenwoordige moei- lijkheden zal dus blijven bestaan, verergert ze'fs; dientengevolge zal de mislulcking blij- \®i voorlduren. Ook h©t voorstel van den directeur der H. B. St weds in de Iste kiasse een splitsing te maken tusschen leerlingen H. B. S. en M. IT. L. 0. kan ik niet aannemen, en ben liet iri deze geheel eens met den Wel.Ed. heer Qud-Inspecleur van het middelbaar onder wijs. T©n eerste is de keuze voor de ouders om voor hun kind»ren van 12 jaar te beslissep \\©'ke sludie zij zullen volgen, temoeilijk. Ten tweede kunnen ook de leeraren niet jecds dan beoordeeieri of een leerling ge- scliikt is voor H. B. S. onderwijs of niet, daar toch bij kinderen van 12 jaar, die alleen la- er onderwijs genoten hebben, niet reeds ezegd kan worden of zij een paar jaar la'ir geen aanleg en lust tot verdere studio zullen krijgen, en oipgekeerd. Vooral MBi-andering van onderwijs en om- geving brengt vaak deze lust of onlust tot stud:© te weeg. Het voorstel der commissie van toezicht ds hut radlkaalste en zeker het beste. F.en 5jarige H. B. S. en een M. U. L. O. maar is 1 #1 financieel mogelijk voor deze ge meente er twee zulke inricli llngen op na te houc'ln Alvorens dus over het voorstel der com missi© te beslissen wenschte ik wel een juistl opgave te hebben va'n hetgeen aanne- ming van dit voorst©! aan de gemeente zal kosten en zou volgens mij een hoofldvoor- waard© moeten zijn, dat de 5jarige H. B. S. dari door 1:©' rijk op voor de gemeente aan- rinelijke voorwaarden, werd overgenomen, of w©' dat een buitengewoon groote subsi- d aan de gemeenle werd verieend ter be striding dH* onkosten. Wil m«i echter tot overname door het rijk kom»n, dan zal men toch tot de oplos sing, volgitis het voorstel der commissie van toezicht moeten geraken, en dienen wij eerst en vooral te weten of en Op welke voorwaar- d«ti het rijk tot overname genegen is. Het voorstel van burgemeester en wethou- dKrs vertoont veel overeenkomst met het voorstel van* den heer Wieberdink volgens plan B, docli' hC is geen blijvende oplos sing. N(u is ci« vraag: is liet wel gewettlgd een tijdelijke maalregel over le gaan,dt een voldoende oplossing brengt, en is ill©, beter le wac.hten met een beslissing tot dat wij eenige zekerlieid hebben omtreu^ voorwaarcl© 1 van overname door het rijj voorwaardea die met eenigen aandrang to; tan ijk spoedig bekend kunnen zijn. Indie 1 daarna het voorstel der commissi onuiivoerbaar blijkt en in de richting va I voorstel van burgemeester enwethoudei ge'iandeld moet worden, dan vind ik h( erentueel aanbrengen van een handelskksJ als voorg«;teld door het hdol/d der M.lj L. O., ©cr aanbevelenswaardig, vooral waj neer zulks zonder te 'gi*oote kosten geschie cei kail. Handel en industriewezen breiden zichij onz© omgeving en provincie zeer uit, zooda voor v en, die de handelsklasse doorloar^ zul ei hebben, een goede gelegenheid a i ;taari, een flinke betrekking op kantors e verwerveri. Ook zij die er op aangewezen zijndea ei van hun ouders voort te zetten, zull< sect voordeel van zulk een handelskhs kuimen ondervinden. Enf ©r blijft ten slotte een weg tot lnaatschappe'ijke positie over, voor hen, 11a de M. U. L. O. afgeloopen te hebben, o v ke reden dan ook, de Ii. B. S. nietku r.e 1 volgen. Ik zof.L dari aan het leerplan, in klas: en nog willen toevoegen, „het ooi wijs in si© lografie", dat tegen wo ordig ■al e kantoren geeisclit wordt. Het is niet noodig daarvoor speciaal onderwijzer te benoemen. Tegen een ra lijl.e vergoeding zal er wel een persoon viiw!©:i zijn, genegen hierin eenige uren j ©r week te geveri. Mijnheer de voorzitter. Indien niet tot ©'icele splitsing kan worden overgegaan e teiride de overgang van de 6e klasseoni lagere scholen naar de Iste kiasse M. U, UO. ni#l zoo groot te maken als zij nu is,i ©?ien de eisch gesteld voor Fransch em dere vaken in de 2de en 3de kiasse M. j 1-. O., zou ik in overweging willen geven onderzoeken of het niet mogelijk is aan t e'er lagere scholen,' een 7de kiasse aan brengen, waar in reeds met onderwijs Fransch L©jonnen kan worden en waardo I 1 ere aansluiting met de M. U. L, 0. k;«;en kan worden, zoodat het volgen i M. U. L. O. klassen voor de leerhngen makke'.ijker wordt en er minder „de zw ,op gelegd moet worden". Warineer wij namelijk zien, dat de din ear der H. B. S. zelve erkend, dat in deli i klas M. U. L. O. in e6n jaar zooveel Frans meet worden geleerd als elders in 3rle j rea aan lagere scholen en gezien ook n errdere eischen aan de M. U. L, 0. vonr andere vakken, dan gelooif ik, dat wij 1 al'i.i eens zullen zijn dat het hand haven; i zulk ©?n toestand onmogelijk is en sled nadeclige gevolgen kan lieben Voor dele liugen, die aan een dergelijk regime ond I worpf 1 moeten worden, en dat het a brengen. van een 7de klas aan een der ©re scliolcn een gewenschte stap zou vezeri. Ik aarivaard in deze gaarne de bewa i van df r directeur der H. B. S., dat allt ecu middelbaar onderwijs leeraar in si lis, d©ze „tour de force" te volbrengen kinderen van 12 jaar, doch of het uit 1 paedagogisch oogpunt gunstig voor dieki is, vail te betwijflelen. Ik dank u, mijnheer de voorzitter. (Wordt vsrvolgd KOEWACHT. Huwelijks-aangiflen. 6 Maart. Gijrillus Ilasei oud 2i j., jrn. en Helena de Block, oud 21 j., jt Geboorten. 3 Maart. Irina Maria Coleta, I llonore de Gronckel en van Coralie Cerpentier. Maart, Maigaretha, d. van Bertha M. de Pan, Maart Alphonsus, z. van Joannes Cerpentier en Josephiria M. de Vliegtier. 10 Maart. Aloijsius van August Jos. Elegeert en van Maria Nath. Depun 16 Maart. Magdalena Maria, d. van EdmondusCi I ea van dementia M. de Roover. 21 Maart. Berti a. van Aloijsius Inghels en van Paulina de W 22 Maart. Joseph Augustinus, z. van Enierie I Wijnaeker en van Hubarta M. Suij. 23 Maart main, z. van Adolf Saman en van Martha de Stl j ver. 24 Maart. Irma Pharai'lde, d. van Hoi j Adam en van Blondina vap dp Velde. Petrus Fi oiscus, z. van Camillus Goossens en van Con Sehelstraetg. Overlijden. 2 Maart. Emilius Josephus Jlairti 28 j., z. van Philemon en van Pharailde Ren* .7 Maart. Behanunius Coone, oud 74 j., echtg. Isabella Gij el. 19 Maart. Bertha Melania Gooss oud 1 m., d. van Henricus en van Maria Strooba t 26 Maart. Rene Arthur Aloijsius van Mosseyjl ^ud i j., z. van Alphonsus en van Carolina Vlijrnii BfHANGSELPAPIEREN 1 zoowel in de gewone als de fijnste soorten. Niettegenstaande de enorme prijsverhoogingen van alle papieren zijn wij er in geslaagd, door groote inkoopen, onze prijzen zoodanig te regelen, dat concurrentie onmogelijk is. Staalboeken van Luxe Papieren en van gewone soorten worden op aan- vrage gaarne op zicht gegeven.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1917 | | pagina 10