Landliouwbariohten. N. Stoommeelfabrieken „De Maas" GEMENG0£ BERICHTEN. DE LEVENDE BRUG. doel 't welk zij zelf als het meest urgent be- schouwen. De Amerikaansche bladen vinden bet plan een tikjepoenig en denken dat het er op zal uitaraaien, dat iedereen, die 't goed miS- sen kan, gaarne zijn 25.000 gulden zal geven, om te mogen compareeren op de lijsten van gevers, die naderhand zullen worden gepu- bliceerd. Want... men zal niet maar enkel mogen betalen, men zal daartoe bepaalde- lijk moeten worden uitgenoodigd. En zoo'n uitnoodiging, uitgaande van de Vanderbilts, is een soort officieele erkenning door de Vanderbilts, dat men tot de z.g. „Four Hundred" behoort. En voor die erkenning zullen heel wat rijke Amerikanen dolgraag betalen, al is 't veel. Met de zakjes, die zelf uit goud zullen zijn vervaardigd, wordt aan elk der Europeesche vorstinnen of staats- hoofden, die zulke zakjes ontvangen, een „gouden boek" aangeboden met de namen van alle schenkers en scheiiksters. In de Duitsche pers worden voortdurend eerelijsten van dappere daden gepubliceerd. Daarin leest men o.a. bet volgende verhaal: De groote doorbraak in Rusland had plaats gehad. Overal ging het voorwaarts, maar tallooze slroompjes bemoeilijkten den op- marsch. De Russen hadden alle bruggen in de lucht lalen vliegen of verbrand. Met ge- weld moest bij elke bedding de overgang eerst op de taaie Rnssische achterhoade bevochten worden. Ieder uur was echter kostbaar. Het kwam er op aan den vijand niet tot rust te laten komen. Een batal- jion genie kwam midden September 1915 weer aan een rivier. In het laatste dorp werden uit eenige balken en planken lichte stukken voor een brug gemaakt. Ongeveer vier hon- derd meter ging men met deze brokstukken in draf naar het water, want de Russische artillerie had zich goed ingeschoten. Aan den strooni was eenige dekking. Snel wer den de vlotten te water gelaten en nu ging het stroomafwaarts naar de bepaalde plaats. In weinige seconden waren de stukken aan- eengekoppeld. Toen echter de eerste man- schappen er overlieen liepen, dreigde de lich te brug mee te geven. Zonder aarzelen sprung- de bevelvoerende onderofficier Fran- ken in het koude water en pakte de wagge- lende brug aan. Hem volgden twee andere manschappen. Tot aan de borst in het water staande, en cruder fiet infanterievuur van den vijand steunden zij de brug. Een heel ba- taljon infanterie en machinegeweren gingen over de levende brug en wierpen de Russi sche achterhoede terug. TER NEUZEN, 7 Mei 1916. Nekkramp. Een gerucht, dat de nekkramp zich onder het gamizoen te Groede uitbreidt, kan de M. Crt. uit de beste bron tegen- spreken. LAMSWAARDE. In eene zeer druk bezochte vergadering, waarop circa 130 personen tegenwoordig waren, is besloten tot het stichten van een kolenbond. Een voorloopig bestuur werd gekozen ter voorafgaande regeling. Binnenkort zal weer eene vergadering worden gehouden, waarin de bond definitief zal worden opgericht en georganiseerd. Er is reeds geinformeerd, of onder de tegenwoordige tijdsomstandigheden het steenkolen syndicaat aan den bond kan leveren. Op 1 Mei j.l. zijn niet minder dan 47 nieuwe leerlingen tot de school toegeiaten. Krijgen we nog zoo'n groote aangifte, dan zal er een zesde onderwijzer noodig zijn. Mej. P. Teepe alhier,' onderwijzeres aan eene 0. L. school te Stoppeldijk en aan de R. N. school te Axel, die binnen enkele jaren de acten haalde voor Fransch en "Engelsch, slaagde nu voor het examen handenarbeid. Bij het bezoek, dat de Commisaris der Kouingin deze week bracht aan de ge- meente Hontenisse, bezocht Z.Exc. ook de onderhoorige parochie Lamswaarde en het gebouw harer Boerenleenbank, waarbij be stuur en raad van toezicht bijna voltallig aanwezig was. De Belgische kloosterzusters, die op de groote boven-vergaderzaal een zeer goed tijdelijk verblijf hebben gevonden, hadden ter eere van den hoogen Magistraat van het land, waaraan door de tegenwoordige omstandigheden talryke Belgen in 't alge- meen en zij in het bijzonder zooveel ver- schuldigd zjjn, eene schoone versiering aangebracht, waarvoor Z.Exc. ten vriende- lijkste zijn dank betuigde. HONTENISSE. Tot onderwijzer aan de 0. L. school in de Molenstraat is benoemd de heer W. Blommaert alhier, die dezer dagen slaagde bij het examen vodr onderwijzer. De regen, die deze week is gevallen heeft wel zijn groot nut gehad voor de landerijen dezer streek, maar heeft niet goed kunnen maken, wat de plotselinge groote hitte, die voorafging, heeft bedorven. De zoogenaamde ^springers" hebben niet alleen in de groentetuinen veel schade be rokkend, maar ook op vlas- en erwtenakkers, waarvan er tengevolge daarvan, versehei- dene zijn omgereden, om er boonen of nog beeten op te zaaien. Op verschillende velden ljjdt het kool- zaad, dat overigens prachtig in bloei staat, van de zoogenaamde //luizen", eveneens ten gevolge der hitte. Naar wij vernemen zullen in de maand Juni consenten worden verstrekt voor den uitvoer van rundvee. Door den heer J. Adriaanse, hoofd der school te Lamswaarde, is te Hulst een cursus geopend in Landbouwboekhouden, waaraan door 34 personen, bijna uitsluitend landbouwers, wordt deelgenomen. Wie de capaciteiten van den heer Adriaanse kent, en daarbij in het oog houdt, dat voor den landbouwer de kennis van boekhouden, ook met het oog op de ln- koinstenbelasting, geen overbodige weel.de, is, zal zich niet verwonderen over dit buitengewoon groot aantal deelnemers. Teelt van gewassen voor buitenlandsclie rekening. Het blijkt, dat in sommige streken des lands buitenlanders contracten trachten af te sluiten met land- en tuir^bouwers voor de teelt van peulvruchten en andere ge wassen. In verband hiermede wordt ter algemeene kennis gebracht, dat het bezit van zoodanige contracten geenerlei recht zal geven de betreffende producten uit te voeren, anders dan onder daarvoor vast te stellen voorwaarden. Mochten de aldus geteelde producten door opslag aan het gebruik worden onttrokken, zoo zal, zoo dit noodig blijkt, tot inbeslagneming worden overgegaan. (St.ct.) De rijkdom der zee. De Ymuider stoomtrawler „0din" kwam te Ymuiden van de Yslandvisscherij binnen en besomde voor zijn lading versche en gezouten visch ruim f 23.000. v/h A. M. van Dusseldorp Co. VLAARDINGEN. ROTTERDAM. Hiermede hebben wij de eer de geachte clientele kennis te geven, dat wij den alleenverkoop van ons meel, voor bet Land van Axel en het Land van Hulst hebben opgedragen aan de FIRMA I). J. OGGEL te AXEL, terwijl wij in de Gemeenten Ter Neuzen en Hoek vertegen- woordigd worden door den Heer F. YAN DE REE te TER NEUZEN. Iloe een ongewapende rijksamblenaar drie ge'wapende, smokkelende so Id a ten opbrachl. Uit Siltard wordt aan de „TeJ." het vol gende verhaal gedaan: 't Was omslreeks half elf 's avonds, dat de rijksamblenaar Bol van een wandeling huiswaarts kecrde. toen hij op den Broek- sittarderweg een en ander opmerkie, dat hem aan verboden uilvoer deed denken. Hij stelde zich inderhaast vendekt op in de na- bijheid van een winkeltje. Een paar sol- daten, die hij was tegengekomen, waren op hun schreden teruggekeerd en gingen het winkeltje binnen. Er brandde geen lamp, maar de buitendeur stond open. Een an der soldaat liep een eindje verder, om in een zijwegje even te zien of alias veilig was Hij kwam spoedig terug en ging ook het winkeltje binnen. Kort daarna zag de amble naar Bol de drie_ soldaten weer naar builen komen, benevens nog een paar an dere menschen. Eenigen waren beladen. Allen gingen in de rich ting Broebsittard. De soldaten waren gewapend. De heer-Bol niet. Deze bedacht zich echter niet lan- ger, toen hij de zekerheid had, liier met militaire smokkelaars te doen te hebben. Hij snelde ze achterna en had ze spoedig iligehaald. Op zijn geroep: „Halt! rijlcs- polittel" zetten een paar rnannen het op een loopen. De soldaten grepen verschrild naar hun geweren. Bol kommandeerde: „Vuurl" En de soldaten schoteir onmiddel- ldjk hun geweren af, zonder blijkbaar re- sullaat. Na een oogenblikje te hebben rond- gezocht, vond de ambtenaar al spoedig een baal met 50 pond koffieboonen, benevens nog een paar kleinigheden. Hij gelastte den soldaten de vrachl op te nemen. Deze sput- terden eerst nog wat tegen, zeggende dat ze op patrouille moesten naar Broeksittard, maar Bol beduidide hun met krasse wootr- den, dat hij op 't OiOgenblLk hun chef was en dat zij onmididelbjk moesten >g6hoorza- men. Dit gebeurde eindelijk en men ging met het vrachtje naar Sittard. 't Was een afstand van ongeveer tien minuten. Een der soldaten vroeg no,g aan Bol: „Ben jij maar alleen?" „Neen", was het antwoord, „mijn oollega's liggen daar op deh hoek van de heg.. in hinderlaag. Die verwachten nog meer." Aan den hoek van de heg zag men echter niemand en de soldaat vroeg nog eens: „Ben jij toch maar alleen?" „Ja", zei Bol, ,,'k zal 't je nu maar zeggen, ik ben heelemaal alleen. Maar voor- uit, nu naar de kazerne!" En de kleine, Ongewapende Bol, verdweten met drie gx-oote gewapende soldaten en hun smokkelvvaar in de marechausseekazernje. GEMEENTERAAD VAN AXEL. Vergadering van Dinsdag 2 Mei 1916, des vQormiddagjs 9 uur. Voorzitter de heer L. J. den Hollander, burgemeesler. Tegenwoordig de leden-: L. Lamaitre, A. E. C. -Kruijsse, J. M. Oggel, W. Dieleman. J. Smies en M. Wolfert, benevens de Secre- tariis; later ook de heer F. van Driel. Afwezig de heeren P. Dregmans, F. Dek- ker, P. Dekker en J. de Feijter. (Ver vol g.) 9. Aangaan geldloemng voor de gemeen'»- lijke gasfabriek. De Voorzitter stelt namens Burgemeester en Wethouders voor, ten behoeve van de ge- meentelijke gasfabriek eene geldleening aan "te gaan van 7000, zijnde J 5500 voor dek king van het tekort over 1915 en 1500 voor de vernieuwing van 4 retorten. Spreker merkt op, dat de leden nu niet te zeer moeten schrikken voor het cijfer van 5500, idat als tekort voor de gasfabriek wordt opgegevefi, daar hiertegenover eene waardevermeerdering staat. In het Vorig jaar in de igemeente geplaatste nieuwe mimtgasmeters en gewone meters en toestellen vertegenwoordigen eene waarde van 2339, terwijl op de fabriek op 31 December 11., de datum dat de boeken ge- sloten werden, noig aanwezig was aan een voorraad kolen enz. een bedrag van /3467,14 samen duk 5860,14. Nu gaat hel niet aan om op grond hier- van te zeggen, dat er dan nog ovorschot zou zijn, doch spreker heeft dil alleen aange- vroerd, om te betooigen, dat het geheele be drag van 5500 toch lang geen verlies is. Aanvankelijk was het voornemen voor te stellen alleen dil bedrag te leenen. doch de 4 retort-soven eischl reeds lang verbetering en.de directeur durft het niet langer meer uit te stellen, waarom Burgemeester en Wet houders het beter achten, dan nu ook lege1 lijk daarvoor een bedrag le leenen. Dal die retorfcsovens versleten zijn, is een gewoon verschijnsel. In verband met het werk dat er van gevorderd is, hebben die ovens den Jtijd, die er voor gerekend wordt, voldaan. Het best zal zijn, de vervanging te laten geschieden onder toezicht van den directeur. De heer Dieleman meent, dat het dan ge- wenscht is, bij de here ken ing der kosten van de fabriek er ook rekening mede te houden, dat die ovens zoo gauw versleten zijn. De heer Oggel merkt op, dat gerekend wordt, dat die ovens 4 jaar dienst kunnen d,oen en deze worden al 5 jaar gebruikt. Wat nu het berekenen van de kosten der fabriek aangaat, men is begonnen met het bouwen eener fabriek, in de verwachting, dat deze wel witist zou opleveren. De heer Dieleman beoogde er alleen op te wijzen, dat er, bij de berekening van de exploitatiekosten dan toch op dient te wor den gerekend, dat die ovens om de 4 jaar moeten vervangen worden. De Voorzitter deell mede, dal aan ver- schillende leveranciers prijsopgaaf is ge- vraagd. Het meest aannemelijk komt voor die der firma H. Burgemeister Jr., uit Heer- len, die een 5 retortsoven wil leveren voor 800. Er is nog een firma, die voor een 4 retortsoven hooiger staat dan genoemide firma, doch voor dezelfde prijjs ieeii| 5 retorts oven wil leveren, doch, aangezien eerstbe- doelde firma meerdere onderdeelen dar fa briek heeft geleverd, komt het 't meest aan- IjevelenswaMrd voor, haar tlians ook de leve ring op te dragen. Bij die ovens komt dan nog het een en ander waarvoor 450 ge rekend wordt, benevens nog kosten van pkiatsing, waarom nu wordt voorgesteld 7000 in totaal te leenen. De heer Oggel merkt op, dal men dan ook een retort meer krijgt dan men lhans heeft. De Voorzitter formuleerl thans het voor- stel, om eene leening aan te gaan van ./7000, .Legen eene rente van ten hoogste 6 o/o, tot dekking van het tekort der rekening van de gasfabriek over 1915, ontstaan wegens waar devermeerdering en ddn noogeren prijs der gaskolen en voor vernieuwing van den re tortsoven. Naar aanleiding van eene opmerking van den heer Oggel, dat een© rente van 5 'o/o toch zeker wel hoog genoeg zal zijn, wijzigt de Voorzitter het voorstel iu dien zin. Hij stelt verder voor, met het aflossen te beginnen in het jaar 1918 en te bepalen, dat de aflossing zal geschieden in 20 jaar. De heer Oggel meent, dat dit eigenlijk wel in korter lermijn zou behooren te gescliie- den, temeei',waar er voor net vernieuwen der retorten wordt ge'send; moet men daar telkens voor leenen, dan zou men dit nog 5 maal moeten doen, eer de thans daarvoor le sluilen leening is aigelost. De heer Dieleman stelt voor te bepalen, dat elk jaar 500 zal worden afgeloist. De heer Kruijsse niaakt daar'tegan geen bezwaar, als men eerst in 1918 begin!; bij terugkeer van normale tijden, zal de fabriek die uitgaaf wel kunnen Iragen. Waren de kolenprijzen niet zoo hoog, dan was er geen tekort. Het voorstel tot net aangaan der leening, met bepating der rente'op ten hoogste 5 en aflossing van f 500 'sjaars, te beginnen in 1918, wordl aangenomen met algemeene stem men. 19. Vaststellea rcoilijn. Naar aanleiding van het in de vorige ver gadering aangehouden schrijven van hel be stuur van den polder Beoosten- en Bewes- tenblij, tot het vaststellen van een rooilijn aan de Westzijde van den Kindcrdijlv, deelL de Voorzitter mede, dat Burgemeester en Wethouders wenschen voor te stellen, de rooilijn le bepalen op 1 M. achler de boo- in enrij, onder de bepaling, dat de betrok- ken polder die strook, ter breedte van 1 M., zal bestraten met klinkers. Aangezien echter eerst moet worden afgewaclit, of de ver gadering van ingelanden daartoe zal wen- solien over te gaan, is het 't best, de ver- dere beslissing aan te houden tot na afloop dier vergadering. De heer Oggel dacht, dat het de bedoeling was, den straatweg te verbreeden; dal zou naar zijne meening meer noodig zijn, dan het maken van een voetpad achter de boo- men. De Voorzitter merkt op, dat het gemeente- bestuur bevoegdheid mist, om verbreeding van den straatweg te vorderen. De heer Oggel voert hiertegen aan, dat hel daar toch ook tot de kom belioort en men, alvorens veAgiinuing le geven tot bou wen, toch kan vorderen dat de straat de vereischte breedte heeft. De heer Kruijsse wijst er op, dat het een bestaande weg is en als men ging rede- neeren zooals de heer Oggel. thans doet, er in de kom van Axel geen enkele straat aan dien eisch zou voldoen. Dan zou men daar, om de islraten breeder te maken, de men schen bij verbouwing wel moeten noodza- ken om achteruit te bouwen. Hij zou het een goede verbetering achten, als er achter de boomenrij een met klinkers bestraat voet pad kwam iter breedfe van 1 M. Het bestuur van den polder bleek ook genagen, dat voor te stellen. Wil de vergadering van ingelan den er niet op ingaan, om die beklinkermg te latep maken, dan is er voor den raad geen reden om de rooilijn te bepalen zooals tlians zal worden voorgesteld, maar kan die beter worden aangegeven in de richting van het huis van Verhelst. Besloten wordt, de verdere behandeling dezer zaak aan te houden. 11. Verbindimgsweg tusschen Oostelijk en Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen. Ingekomen is eene missive van Gedepu- teerde Staten van Zeeland, van den volgen- den inhoud: Zooals U bekend is, hebben de Provin- ciale Staten, in hunne vergadering van 10 December 1915, onder no. 22, naar aanlei ding vdn een adres van het Uitvoerend Co- mite voor de totstandkoming van den weg, op voorstel van de leden mr. P. Dieleman, P. W. Maarleveld en J. A. Neeleson, het vol gende besluit genomen: „De Staten der provincie Zeeland erkeimen de driixgende noodzakelijldieid van hel spoedig totstandkomen van een ver- harden ver bindings weg tusschen Oostelijk- en Wes te 1 ij k - Zee u wseh - V1 a auderengeschikt voor verkeer per voer- of rijtuig en per automobiel en verzoeken het College van Gedfepuleerde Staten ten spoedigste, onder mededeeting van voormelde erkentenis, met de Regeering ol de betrokken autoriteiten, die zulks aangaat, de noodige onder-handelingen te voeren voor die 'totsland,koming en den uitslag daarvan, zoonoodig vergezetd van bepaalde voorstel- len, aan de Provinciate Staten mede te dee- ten voor de eerst volgende zomerzitting dier Staten." Ter uilvoering van dat besluit, liebben wij aan den Minister van WaterslaaI ver- zoeht, o,ns le widen medeiieelen, of, en zoo ja, op welk gedeelte van de kosten van aanleg van den weg als subsidie vail het Rijk zou kunnen worden gerekend, waarop wij Lhans van dien Minister de mededeeling hebben ontvangen, dat Zijne Excellenlie be- reid is, indien van wege de Provincie of van de meer direct belanghebbenden moclil worden overgegaan tot den aanleg van den verbindingsweg, de toekenning te bevorde- ren van een Rijkssubsidie van de helft der kosten. De Minister vereenigt zich met de meening, dat liel a'anbeveling zal verdierien, den weg aan te leggen .als. keiweg en met een rijwielpad, waarvan de kosten te ratnen zijn op rond f 240.000, in verband Waar- mede het Rijkssubsidie eventueel op een maximum-bedrag van f 120.000 zou wor den- gestetd, onder voorwaarde o.a., dat het onderhoud van den weg voldoende zal zijn verzekerd, zender dal in de kosten daarvan van Itijkswege zal behoeven te worden bij- gedragen. In het belang der> streek, verheugen wij on-s over deze toezegging van den Minister, waaruit blijkt, dat bij de Regeering bijzon- dere belangstelling bestaat in de totstand koming van den weg, welke daardoor eene belangrijke sohre^e nadei' is gebracht. Wij zullen gaarne overwegen, of, voort- gaande in de door de Staten aangegeven richting, door ons College een voorstel kan worden gedaan, oan pen dee.1 der kosten door de Provincie te doen dragen, doch daarvan kan geene sprake zijn, indien de vele adhaesiebetuigingen, welke uit de streek voor het voorstel van de heeren Dieleman c.s. ontvangen zijn, niet oingezet worden in daden. Het komt ons voor,' dat daartoe eene toezegging zal moeten geschieden van bij- dragen tot ten minste de helft van lietgeen na aftrek van het Rijkssubsidie overblijft, dus tot een minimum van 60.000. Wij hebben de eer U uit te noodigen deze aangelegenheid, zoo noodig in overleg met andere belanghebbenden, bij den gemeen le- raad of bij de vergadering van ingelanden ter tafel te brengen en ons het dienaangaan- de genomen besluit mode te deelen. Wij zullen Uw bericht gaarne voor 1 April aahstaande pntvangen, opdat ons eventueel voorstel nog in de aanstaan>dc Zoimerzit- ting der Stalen zou kunnen behandekl wor den. Verder is dd. 10 Maarl 11. eene missive van Gedeputeerde Staten ontvangen, waarbij wordt bericht, dat de hierboven genoemde datum voor het inzenden van een antwoord, wegens daartegen gerezeil bezwaren is ver- iangd tot 1 Juni a.s. Omtrent deze kwestie is voorts ingekomen eep. schrijven van het Uitvoerend Comite voor de totstandkoming van een verharden verbindingsweg tusschen O. en W. Zeeuwsch- Vlaanderen, waarin er op wordt gewezen, dat, na een peinzen en strijden van tiental- len jaren alzoo uilzicht is, dat de weg spoe dig tot stand zal komen. Er pleit inder- daad veel voor, dat het geheele bedrag der koslen van aanleg zoude worden betaald door het Rijk, maar er pleit ook veel voor, om de zaak te beschouwen als van alge- meen provinciaal belang en dus termen tc vinden, dat van wege de Provincie het ge- heel werd betaald, al of niet gesteund door het Rijk. Aan den anderen kant aldus vervolgt het schrijven mag ook niet vergeten wor den, dat het een dadelijk belang is voor liet lictrokken onderdeel der provincie zplve en daarmede weder rechtstreeks van algemeen en particulier 'belang voor verscheidcne Zeeuwsch-Vlaamsche Polders en Gemeenten. Hoe dit ook zij, argumenteeren zou lhans niet baten, nu geeischt wordt, dat de be- trokkenen .1/4 zullen bijdragen. Voor geheel Zeeuwsch-Vlaanderen is natuurlijk de tot standkoming van den weg van het grootsle belang. Zeeuwsch-Vlaanderen zal dan ein delijk vormen een aaneengesloten geheel, een krachtig, prachtig hoofddeel van onze kleine provincie Zeeland, door zijne gi'ootte en aaneengeslotenheid, door zijn ligging in 't al gemeen, door de ontwikkeling van zijn land- bouw, handel en industrie, waarbij dan de deelen over en weder invloed op elkaar kunnen uitoefenen, van de grootste betee kenis. Ongetwijfeld is de lotstandkoming van den weg voor sommige gemeenten en polders van meer belang dan voor andere. Van daar dat zij ook, voor wat de te vragen bijdragen aangaait, verdeeld moeten worden in klassen, maar toch is de weg, geiijk zij is van een algemeen rijks- en van een algemeen provin ciaal-, ook van een algemeen Zeeuwsch- VIa am,sch belang. En nu Gedeputeerde Staten van Zeeland een bijdrage eischen van 1/4 der kosten van aanleg, argumenteeren en lamenteeren wij niet meer, maar zeggen wij eenvoudig: Het moet! Zoo sta geheel Zeeuwseh Vlaanderen eendrachtig aaneengeschaard en brenge het gemeenschappelijk bijeen wat noodig is. Ook de ver verwijderde polders en ge meenten beseffen dat Zeeuwsch-Vlaanderen e6n geheel, een lichaam is en dat dus tot de gezonde ontwikkeling van dat geheel, elk onderdeel, elk lid -het zijne heeft bij te dragen. Bovendien helpt men dan door een kleine opoffering ook de naburen, die een meer direct belang hebben, en die het an ders niet tot stand kunnen brengen. Laat er dus voldoende saamhooriglieid en gemeenschapsgevoel gevonden worden, voor al in dezen tijd, nu het van belang is, zijn eenheid te gevoelen en uit te spreken. De kosten voor den weg zijn begroot,- ge iijk Uw vergadering uit mee^gemelde circu- laire van Gedep. Stalen bekend kan zijn, op plus minus 240.000. 60.000 zou er dus door Zeeuwsch-Vlaan deren bijeen gebracht moeten worden. Het Comite meent na raadpleging ook met onderscheidene Zeeuwsch-Vlaamsclie autori teiten, dat het onmogelijk is, dat bedrag alsv kapitaal in eens bijeen te brengen. Onmo gelijk, dewijl het bedrag in eens dan voor de meest verwijderde polders en gemeenten te hoog zoude zijn en deze zouden weigeren en daardoor voor de andere polders en ge meen ien het dan te vorderen bedrag weder te hoog zou worden. Er is echter een ander oniddel om toch die 60.000 bijeen te brengen en wel door een zeker bedrag als annulled (rente en af lossing- dus inbegrepen) geJurende 30 jaar te betalen. Wanneer men rekent dat f 60.000 than® zouden moeten worden geleemdi a 5 0/0, zeker niet te hoog, gelet op de tijdsomstandighe- den, dan zou, wilde men dat bedrag in 30 jaar aflossen, voor rente en aflos per jaar plus minus f 4.000 moeten worden betaald. Het is billijk dat daarvan de helft, dus J 2.000, komt voor rekening der gemeenten en f 2.000 voor rekening der polders van Zeeuwsch-Vlaanderen, dewijl deze de pu- bliekrechtelijke organisaties zijn. Dewijl aangenomen dat uit den aard der zaak het belang van een a an ecus! uiting van twee deelen van eenzelfde land tot een geheel algemeen is een onderscheid moet gemaakt tusschen gemeenten en polders die een dadelijk, rechtstreeks, of min of meer verwijderd belang bij dien weg hebben, meende het Comite het raadzaam te achten beiden te verdeelen in 3 klassen. Door de gemeehten der le klasse zoude dan moeten worden bijgedragen per jaar 4 cent per inwoner; door die der 2e klasse 3 cent en door die der 3e klasse slechts 2 cent. Alzoo een luttel bedrag. Ten einde een vast en niet met de bevollcing wisselend bedrag le erlangen, zoude dan het bevol- kingscijfer genomen kunnen warden van 1911. Van de polders zoude dan een bijdrage moeten gevraagd worden vanvoor die der le klasse 10 cent, voor die der 2e klasse 7 cent en voor die der 3e klasse 5 cent per Hectare. Een zoodanig klein bedrag dus, dal het in de gemeentebelasting niet kan gevoeld wor den en waardoor men den zoo lang ver wachten verbindingsweg met rijwielpad ver- krijgen kan, en eindelijk na eeuwenlange scheiding en splitsing men Zeeuwsch-Vlaan deren zal zien-als een groot mooi geheel. Zeker, de tramwegverbinding tusschen de beide deelen is voortreffelijk en noodzakelijk, maar behalve een tramweg is ook een ge wone weg noodig. In onze dagen behoeft het belang daarvan waarlijk geen betoog meer. De gemeenten, ingedeeld in 3 klassen, meent het Comite dat het billijk is, Uw ge- nieente te plaalsen in de le klasse en ver- zoekt het derhalve Uw vergadering dringend een bedrag van 5144 maajl 4- cent of 205,76 ten behoeve van de totstandkoming van een verbindingsweg tusschen '0. ;en W. Zeeuwsch- Vlaanderen gedurende 30 jaren beschikbaar te stellen, in te gaan in het jaar volgende op dat van den aanleg van den weg of zoo- dra Gedep. Staten van Zeeland dit igedurenclje den aanleg verlangen." De Voorzitter yerklaart, dat Burgemeester en Wethouders het er geheel mede eens zijn, dat de kosten van aanleg van den weg zou den behooren te worden gadragen door het Rijk, dat daar voor groote sommen gron- ricn heeft verkocht, doch in gebreke is ge- bleven een verbindingsweg daar te stellen. De verwachting was, dat het Rijk dit niet zou vergeten en alsnog den weg aanleggen. Dat Is evenwel niet zoo, het' Rijk doet wel iets, maar de rest moet komen van de pro vincie of van anderen. Het UiLvoerend Co mite heeft getracht de bijdrage van het Rijk verhooigd te krijgen en ook de afge- vaardigde voor dit district in de '1 wee die Kamer heeft er zich sterk voor geinteres- seerd, doch het heeft niet mogen baten. Al is het nu niet billijk, daarom nieenen Burgemeester en Wethouders toch, dat dit geen reden mag zijn, om het nu maar te laten liggen. "Het betreft een zaak van alge meen belang, die zij nieenen dat belioort te worden tot standgebracht, nu er gelegenheid ls 0111 het te verkrijgen. Burgemeester en Wrefhouders hebben ook nog eene te Hulst gehouden vergadering van liet Comite bijgewoond, waar de zaak nader besproken werd, en zij stellen voor, eene bijdrage van 205,76, gedurende 30 jaren, te verleenen. Op de vergadering is ook nog gevraagd naar de yedenwaarom Axel in de eerste klasse werd geplaatst, waarop werd geant- woord, dat deze gemeente er nogal veel be lang bij heeft, omdat verschillende inge- zetenen in het andere deel van Zeeuwsch- Vlaanderen betrekkingen hebben, zij hebben er kinder en wonen en moeten ook voor hunne zaken van dien weg eventueel ge bruik maken. Nu is er weliswaar reeds een tramweg, die de beide deelen verbindt, maar ook een rijweg is noodig, en die is werkelijk van veel belang voor de gemeente Axel. De heer Dieleman meent, dat op eene desbetreffeude vergadering bezwa-ar is ge maakt tegen de hooge aanlegkosten, dat het werk op eenvoudiger scliaal zou kunnen worden uitgevoerd. Hij vreest echter, dat het daartegen ingebrachte bezwaar niet zal helpen, de ontwerpers zullen de brug wel willen bouwen zooals zij die ontworpen hebben. De Voorzitter deelt mede, dat er op de vergadering geen mededeeling omtrent de wijze waarop de weg zal worden aangelegd, is gedaan; hij vermeent, dat het comite daarmede niet bekend is. De heer Dieleman heeft hooren verluiden, dat de weg nogal breed zal worden en als hij wat smaller werd aangelegd, heel wat tiend uizenden guldens minder zouden noo dig zijn. De heer Smies vraagt of de breedte niet bekend is. De Voorzitter antwoordt ontkennend; het is bovendien eene raining, welke gemaakt is. Misschien blijkt bij uitvoering, dat de weg minder kost en dan zal de bijdrage ook lager kunnen zijn. De heer Oggel oppert het denkbeetd, dat eene lagere bijdrage zou kunnen worden toegezegd, op grond, dat de ontworpen weg te duur is en met een goedkoopere aanleg kan worden volstaan. zijn.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1916 | | pagina 2