Landliouwbariohten.
N. Stoommeelfabrieken „De Maas"
GEMENG0£ BERICHTEN.
DE LEVENDE BRUG.
doel 't welk zij zelf als het meest urgent be-
schouwen.
De Amerikaansche bladen vinden bet plan
een tikjepoenig en denken dat het er op
zal uitaraaien, dat iedereen, die 't goed miS-
sen kan, gaarne zijn 25.000 gulden zal geven,
om te mogen compareeren op de lijsten van
gevers, die naderhand zullen worden gepu-
bliceerd. Want... men zal niet maar enkel
mogen betalen, men zal daartoe bepaalde-
lijk moeten worden uitgenoodigd. En zoo'n
uitnoodiging, uitgaande van de Vanderbilts,
is een soort officieele erkenning door de
Vanderbilts, dat men tot de z.g. „Four
Hundred" behoort. En voor die erkenning
zullen heel wat rijke Amerikanen dolgraag
betalen, al is 't veel. Met de zakjes, die
zelf uit goud zullen zijn vervaardigd, wordt
aan elk der Europeesche vorstinnen of staats-
hoofden, die zulke zakjes ontvangen, een
„gouden boek" aangeboden met de namen
van alle schenkers en scheiiksters.
In de Duitsche pers worden voortdurend
eerelijsten van dappere daden gepubliceerd.
Daarin leest men o.a. bet volgende verhaal:
De groote doorbraak in Rusland had plaats
gehad. Overal ging het voorwaarts, maar
tallooze slroompjes bemoeilijkten den op-
marsch. De Russen hadden alle bruggen in
de lucht lalen vliegen of verbrand. Met ge-
weld moest bij elke bedding de overgang
eerst op de taaie Rnssische achterhoade
bevochten worden. Ieder uur was echter
kostbaar. Het kwam er op aan den vijand
niet tot rust te laten komen. Een batal-
jion genie kwam midden September 1915 weer
aan een rivier. In het laatste dorp werden
uit eenige balken en planken lichte stukken
voor een brug gemaakt. Ongeveer vier hon-
derd meter ging men met deze brokstukken
in draf naar het water, want de Russische
artillerie had zich goed ingeschoten. Aan
den strooni was eenige dekking. Snel wer
den de vlotten te water gelaten en nu ging
het stroomafwaarts naar de bepaalde plaats.
In weinige seconden waren de stukken aan-
eengekoppeld. Toen echter de eerste man-
schappen er overlieen liepen, dreigde de lich
te brug mee te geven. Zonder aarzelen
sprung- de bevelvoerende onderofficier Fran-
ken in het koude water en pakte de wagge-
lende brug aan. Hem volgden twee andere
manschappen. Tot aan de borst in het water
staande, en cruder fiet infanterievuur van den
vijand steunden zij de brug. Een heel ba-
taljon infanterie en machinegeweren gingen
over de levende brug en wierpen de Russi
sche achterhoede terug.
TER NEUZEN, 7 Mei 1916.
Nekkramp.
Een gerucht, dat de nekkramp zich
onder het gamizoen te Groede uitbreidt,
kan de M. Crt. uit de beste bron tegen-
spreken.
LAMSWAARDE.
In eene zeer druk bezochte vergadering,
waarop circa 130 personen tegenwoordig
waren, is besloten tot het stichten van
een kolenbond.
Een voorloopig bestuur werd gekozen
ter voorafgaande regeling.
Binnenkort zal weer eene vergadering
worden gehouden, waarin de bond definitief
zal worden opgericht en georganiseerd.
Er is reeds geinformeerd, of onder de
tegenwoordige tijdsomstandigheden het
steenkolen syndicaat aan den bond kan
leveren.
Op 1 Mei j.l. zijn niet minder dan 47
nieuwe leerlingen tot de school toegeiaten.
Krijgen we nog zoo'n groote aangifte, dan
zal er een zesde onderwijzer noodig zijn.
Mej. P. Teepe alhier,' onderwijzeres
aan eene 0. L. school te Stoppeldijk en
aan de R. N. school te Axel, die binnen
enkele jaren de acten haalde voor Fransch
en "Engelsch, slaagde nu voor het examen
handenarbeid.
Bij het bezoek, dat de Commisaris
der Kouingin deze week bracht aan de ge-
meente Hontenisse, bezocht Z.Exc. ook de
onderhoorige parochie Lamswaarde en het
gebouw harer Boerenleenbank, waarbij be
stuur en raad van toezicht bijna voltallig
aanwezig was.
De Belgische kloosterzusters, die op de
groote boven-vergaderzaal een zeer goed
tijdelijk verblijf hebben gevonden, hadden
ter eere van den hoogen Magistraat van
het land, waaraan door de tegenwoordige
omstandigheden talryke Belgen in 't alge-
meen en zij in het bijzonder zooveel ver-
schuldigd zjjn, eene schoone versiering
aangebracht, waarvoor Z.Exc. ten vriende-
lijkste zijn dank betuigde.
HONTENISSE.
Tot onderwijzer aan de 0. L. school in
de Molenstraat is benoemd de heer W.
Blommaert alhier, die dezer dagen slaagde
bij het examen vodr onderwijzer.
De regen, die deze week is gevallen
heeft wel zijn groot nut gehad voor de
landerijen dezer streek, maar heeft niet goed
kunnen maken, wat de plotselinge groote
hitte, die voorafging, heeft bedorven.
De zoogenaamde ^springers" hebben niet
alleen in de groentetuinen veel schade be
rokkend, maar ook op vlas- en erwtenakkers,
waarvan er tengevolge daarvan, versehei-
dene zijn omgereden, om er boonen of nog
beeten op te zaaien.
Op verschillende velden ljjdt het kool-
zaad, dat overigens prachtig in bloei staat,
van de zoogenaamde //luizen", eveneens ten
gevolge der hitte.
Naar wij vernemen zullen in de maand
Juni consenten worden verstrekt voor den
uitvoer van rundvee.
Door den heer J. Adriaanse, hoofd
der school te Lamswaarde, is te Hulst een
cursus geopend in Landbouwboekhouden,
waaraan door 34 personen, bijna uitsluitend
landbouwers, wordt deelgenomen.
Wie de capaciteiten van den heer
Adriaanse kent, en daarbij in het oog houdt,
dat voor den landbouwer de kennis van
boekhouden, ook met het oog op de ln-
koinstenbelasting, geen overbodige weel.de,
is, zal zich niet verwonderen over dit
buitengewoon groot aantal deelnemers.
Teelt van gewassen voor buitenlandsclie
rekening.
Het blijkt, dat in sommige streken des
lands buitenlanders contracten trachten af
te sluiten met land- en tuir^bouwers voor
de teelt van peulvruchten en andere ge
wassen. In verband hiermede wordt ter
algemeene kennis gebracht, dat het bezit
van zoodanige contracten geenerlei recht
zal geven de betreffende producten uit te
voeren, anders dan onder daarvoor vast te
stellen voorwaarden. Mochten de aldus
geteelde producten door opslag aan het
gebruik worden onttrokken, zoo zal, zoo
dit noodig blijkt, tot inbeslagneming worden
overgegaan. (St.ct.)
De rijkdom der zee.
De Ymuider stoomtrawler „0din" kwam
te Ymuiden van de Yslandvisscherij binnen
en besomde voor zijn lading versche en
gezouten visch ruim f 23.000.
v/h A. M. van Dusseldorp Co.
VLAARDINGEN. ROTTERDAM.
Hiermede hebben wij de eer de geachte
clientele kennis te geven, dat wij den
alleenverkoop van ons meel, voor bet
Land van Axel en het Land van Hulst
hebben opgedragen aan de FIRMA I). J.
OGGEL te AXEL, terwijl wij in de
Gemeenten Ter Neuzen en Hoek vertegen-
woordigd worden door den Heer F. YAN
DE REE te TER NEUZEN.
Iloe een ongewapende rijksamblenaar drie
ge'wapende, smokkelende so Id a ten
opbrachl.
Uit Siltard wordt aan de „TeJ." het vol
gende verhaal gedaan:
't Was omslreeks half elf 's avonds, dat
de rijksamblenaar Bol van een wandeling
huiswaarts kecrde. toen hij op den Broek-
sittarderweg een en ander opmerkie, dat
hem aan verboden uilvoer deed denken. Hij
stelde zich inderhaast vendekt op in de na-
bijheid van een winkeltje. Een paar sol-
daten, die hij was tegengekomen, waren op
hun schreden teruggekeerd en gingen het
winkeltje binnen. Er brandde geen lamp,
maar de buitendeur stond open. Een an
der soldaat liep een eindje verder, om in
een zijwegje even te zien of alias veilig was
Hij kwam spoedig terug en ging ook het
winkeltje binnen. Kort daarna zag de
amble naar Bol de drie_ soldaten weer naar
builen komen, benevens nog een paar an
dere menschen. Eenigen waren beladen.
Allen gingen in de rich ting Broebsittard.
De soldaten waren gewapend. De heer-Bol
niet. Deze bedacht zich echter niet lan-
ger, toen hij de zekerheid had, liier met
militaire smokkelaars te doen te hebben.
Hij snelde ze achterna en had ze spoedig
iligehaald. Op zijn geroep: „Halt! rijlcs-
polittel" zetten een paar rnannen het op
een loopen. De soldaten grepen verschrild
naar hun geweren. Bol kommandeerde:
„Vuurl" En de soldaten schoteir onmiddel-
ldjk hun geweren af, zonder blijkbaar re-
sullaat. Na een oogenblikje te hebben rond-
gezocht, vond de ambtenaar al spoedig een
baal met 50 pond koffieboonen, benevens
nog een paar kleinigheden. Hij gelastte den
soldaten de vrachl op te nemen. Deze sput-
terden eerst nog wat tegen, zeggende dat
ze op patrouille moesten naar Broeksittard,
maar Bol beduidide hun met krasse wootr-
den, dat hij op 't OiOgenblLk hun chef was
en dat zij onmididelbjk moesten >g6hoorza-
men. Dit gebeurde eindelijk en men ging
met het vrachtje naar Sittard. 't Was een
afstand van ongeveer tien minuten. Een
der soldaten vroeg no,g aan Bol: „Ben jij
maar alleen?" „Neen", was het antwoord,
„mijn oollega's liggen daar op deh hoek
van de heg.. in hinderlaag. Die verwachten
nog meer." Aan den hoek van de heg zag
men echter niemand en de soldaat vroeg
nog eens: „Ben jij toch maar alleen?"
„Ja", zei Bol, ,,'k zal 't je nu maar
zeggen, ik ben heelemaal alleen. Maar voor-
uit, nu naar de kazerne!" En de kleine,
Ongewapende Bol, verdweten met drie gx-oote
gewapende soldaten en hun smokkelvvaar
in de marechausseekazernje.
GEMEENTERAAD VAN AXEL.
Vergadering van Dinsdag 2 Mei 1916,
des vQormiddagjs 9 uur.
Voorzitter de heer L. J. den Hollander,
burgemeesler.
Tegenwoordig de leden-: L. Lamaitre, A.
E. C. -Kruijsse, J. M. Oggel, W. Dieleman.
J. Smies en M. Wolfert, benevens de Secre-
tariis; later ook de heer F. van Driel.
Afwezig de heeren P. Dregmans, F. Dek-
ker, P. Dekker en J. de Feijter.
(Ver vol g.)
9. Aangaan geldloemng voor de gemeen'»-
lijke gasfabriek.
De Voorzitter stelt namens Burgemeester
en Wethouders voor, ten behoeve van de ge-
meentelijke gasfabriek eene geldleening aan
"te gaan van 7000, zijnde J 5500 voor dek
king van het tekort over 1915 en 1500
voor de vernieuwing van 4 retorten.
Spreker merkt op, dat de leden nu niet
te zeer moeten schrikken voor het cijfer
van 5500, idat als tekort voor de gasfabriek
wordt opgegevefi, daar hiertegenover eene
waardevermeerdering staat.
In het Vorig jaar in de igemeente geplaatste
nieuwe mimtgasmeters en gewone meters en
toestellen vertegenwoordigen eene waarde
van 2339, terwijl op de fabriek op 31
December 11., de datum dat de boeken ge-
sloten werden, noig aanwezig was aan een
voorraad kolen enz. een bedrag van /3467,14
samen duk 5860,14.
Nu gaat hel niet aan om op grond hier-
van te zeggen, dat er dan nog ovorschot zou
zijn, doch spreker heeft dil alleen aange-
vroerd, om te betooigen, dat het geheele be
drag van 5500 toch lang geen verlies is.
Aanvankelijk was het voornemen voor te
stellen alleen dil bedrag te leenen. doch de
4 retort-soven eischl reeds lang verbetering
en.de directeur durft het niet langer meer
uit te stellen, waarom Burgemeester en Wet
houders het beter achten, dan nu ook lege1
lijk daarvoor een bedrag le leenen. Dal die
retorfcsovens versleten zijn, is een gewoon
verschijnsel. In verband met het werk dat
er van gevorderd is, hebben die ovens den
Jtijd, die er voor gerekend wordt, voldaan.
Het best zal zijn, de vervanging te laten
geschieden onder toezicht van den directeur.
De heer Dieleman meent, dat het dan ge-
wenscht is, bij de here ken ing der kosten van
de fabriek er ook rekening mede te houden,
dat die ovens zoo gauw versleten zijn.
De heer Oggel merkt op, dat gerekend
wordt, dat die ovens 4 jaar dienst kunnen
d,oen en deze worden al 5 jaar gebruikt.
Wat nu het berekenen van de kosten der
fabriek aangaat, men is begonnen met het
bouwen eener fabriek, in de verwachting,
dat deze wel witist zou opleveren.
De heer Dieleman beoogde er alleen op
te wijzen, dat er, bij de berekening van de
exploitatiekosten dan toch op dient te wor
den gerekend, dat die ovens om de 4 jaar
moeten vervangen worden.
De Voorzitter deell mede, dal aan ver-
schillende leveranciers prijsopgaaf is ge-
vraagd. Het meest aannemelijk komt voor
die der firma H. Burgemeister Jr., uit Heer-
len, die een 5 retortsoven wil leveren voor
800. Er is nog een firma, die voor een
4 retortsoven hooiger staat dan genoemide
firma, doch voor dezelfde prijjs ieeii| 5 retorts
oven wil leveren, doch, aangezien eerstbe-
doelde firma meerdere onderdeelen dar fa
briek heeft geleverd, komt het 't meest aan-
IjevelenswaMrd voor, haar tlians ook de leve
ring op te dragen. Bij die ovens komt dan
nog het een en ander waarvoor 450 ge
rekend wordt, benevens nog kosten van
pkiatsing, waarom nu wordt voorgesteld
7000 in totaal te leenen.
De heer Oggel merkt op, dal men dan
ook een retort meer krijgt dan men lhans
heeft.
De Voorzitter formuleerl thans het voor-
stel, om eene leening aan te gaan van ./7000,
.Legen eene rente van ten hoogste 6 o/o, tot
dekking van het tekort der rekening van de
gasfabriek over 1915, ontstaan wegens waar
devermeerdering en ddn noogeren prijs der
gaskolen en voor vernieuwing van den re
tortsoven.
Naar aanleiding van eene opmerking van
den heer Oggel, dat een© rente van 5 'o/o toch
zeker wel hoog genoeg zal zijn, wijzigt de
Voorzitter het voorstel iu dien zin.
Hij stelt verder voor, met het aflossen te
beginnen in het jaar 1918 en te bepalen, dat
de aflossing zal geschieden in 20 jaar.
De heer Oggel meent, dat dit eigenlijk wel
in korter lermijn zou behooren te gescliie-
den, temeei',waar er voor net vernieuwen
der retorten wordt ge'send; moet men daar
telkens voor leenen, dan zou men dit nog
5 maal moeten doen, eer de thans daarvoor
le sluilen leening is aigelost.
De heer Dieleman stelt voor te bepalen,
dat elk jaar 500 zal worden afgeloist.
De heer Kruijsse niaakt daar'tegan geen
bezwaar, als men eerst in 1918 begin!; bij
terugkeer van normale tijden, zal de fabriek
die uitgaaf wel kunnen Iragen. Waren de
kolenprijzen niet zoo hoog, dan was er
geen tekort.
Het voorstel tot net aangaan der leening,
met bepating der rente'op ten hoogste 5
en aflossing van f 500 'sjaars, te beginnen
in 1918, wordl aangenomen met algemeene
stem men.
19. Vaststellea rcoilijn.
Naar aanleiding van het in de vorige ver
gadering aangehouden schrijven van hel be
stuur van den polder Beoosten- en Bewes-
tenblij, tot het vaststellen van een rooilijn
aan de Westzijde van den Kindcrdijlv, deelL
de Voorzitter mede, dat Burgemeester en
Wethouders wenschen voor te stellen, de
rooilijn le bepalen op 1 M. achler de boo-
in enrij, onder de bepaling, dat de betrok-
ken polder die strook, ter breedte van 1 M.,
zal bestraten met klinkers. Aangezien echter
eerst moet worden afgewaclit, of de ver
gadering van ingelanden daartoe zal wen-
solien over te gaan, is het 't best, de ver-
dere beslissing aan te houden tot na afloop
dier vergadering.
De heer Oggel dacht, dat het de bedoeling
was, den straatweg te verbreeden; dal zou
naar zijne meening meer noodig zijn, dan
het maken van een voetpad achter de boo-
men.
De Voorzitter merkt op, dat het gemeente-
bestuur bevoegdheid mist, om verbreeding
van den straatweg te vorderen.
De heer Oggel voert hiertegen aan, dat
hel daar toch ook tot de kom belioort en
men, alvorens veAgiinuing le geven tot bou
wen, toch kan vorderen dat de straat de
vereischte breedte heeft.
De heer Kruijsse wijst er op, dat het een
bestaande weg is en als men ging rede-
neeren zooals de heer Oggel. thans doet, er
in de kom van Axel geen enkele straat aan
dien eisch zou voldoen. Dan zou men daar,
om de islraten breeder te maken, de men
schen bij verbouwing wel moeten noodza-
ken om achteruit te bouwen. Hij zou het
een goede verbetering achten, als er achter
de boomenrij een met klinkers bestraat voet
pad kwam iter breedfe van 1 M. Het bestuur
van den polder bleek ook genagen, dat voor
te stellen. Wil de vergadering van ingelan
den er niet op ingaan, om die beklinkermg
te latep maken, dan is er voor den raad
geen reden om de rooilijn te bepalen zooals
tlians zal worden voorgesteld, maar kan die
beter worden aangegeven in de richting van
het huis van Verhelst.
Besloten wordt, de verdere behandeling
dezer zaak aan te houden.
11. Verbindimgsweg tusschen Oostelijk en
Westelijk Zeeuwsch-Vlaanderen.
Ingekomen is eene missive van Gedepu-
teerde Staten van Zeeland, van den volgen-
den inhoud:
Zooals U bekend is, hebben de Provin-
ciale Staten, in hunne vergadering van 10
December 1915, onder no. 22, naar aanlei
ding vdn een adres van het Uitvoerend Co-
mite voor de totstandkoming van den weg,
op voorstel van de leden mr. P. Dieleman,
P. W. Maarleveld en J. A. Neeleson, het vol
gende besluit genomen:
„De Staten der provincie Zeeland
erkeimen de driixgende noodzakelijldieid
van hel spoedig totstandkomen van een ver-
harden ver bindings weg tusschen Oostelijk-
en Wes te 1 ij k - Zee u wseh - V1 a auderengeschikt
voor verkeer per voer- of rijtuig en per
automobiel en
verzoeken het College van Gedfepuleerde
Staten ten spoedigste, onder mededeeting van
voormelde erkentenis, met de Regeering ol
de betrokken autoriteiten, die zulks aangaat,
de noodige onder-handelingen te voeren voor
die 'totsland,koming en den uitslag daarvan,
zoonoodig vergezetd van bepaalde voorstel-
len, aan de Provinciate Staten mede te dee-
ten voor de eerst volgende zomerzitting dier
Staten."
Ter uilvoering van dat besluit, liebben
wij aan den Minister van WaterslaaI ver-
zoeht, o,ns le widen medeiieelen, of, en zoo
ja, op welk gedeelte van de kosten van
aanleg van den weg als subsidie vail het
Rijk zou kunnen worden gerekend, waarop
wij Lhans van dien Minister de mededeeling
hebben ontvangen, dat Zijne Excellenlie be-
reid is, indien van wege de Provincie of
van de meer direct belanghebbenden moclil
worden overgegaan tot den aanleg van den
verbindingsweg, de toekenning te bevorde-
ren van een Rijkssubsidie van de helft der
kosten. De Minister vereenigt zich met de
meening, dat liel a'anbeveling zal verdierien,
den weg aan te leggen .als. keiweg en met
een rijwielpad, waarvan de kosten te ratnen
zijn op rond f 240.000, in verband Waar-
mede het Rijkssubsidie eventueel op een
maximum-bedrag van f 120.000 zou wor
den- gestetd, onder voorwaarde o.a., dat het
onderhoud van den weg voldoende zal zijn
verzekerd, zender dal in de kosten daarvan
van Itijkswege zal behoeven te worden bij-
gedragen.
In het belang der> streek, verheugen wij
on-s over deze toezegging van den Minister,
waaruit blijkt, dat bij de Regeering bijzon-
dere belangstelling bestaat in de totstand
koming van den weg, welke daardoor eene
belangrijke sohre^e nadei' is gebracht.
Wij zullen gaarne overwegen, of, voort-
gaande in de door de Staten aangegeven
richting, door ons College een voorstel kan
worden gedaan, oan pen dee.1 der kosten
door de Provincie te doen dragen, doch
daarvan kan geene sprake zijn, indien de
vele adhaesiebetuigingen, welke uit de streek
voor het voorstel van de heeren Dieleman
c.s. ontvangen zijn, niet oingezet worden in
daden. Het komt ons voor,' dat daartoe eene
toezegging zal moeten geschieden van bij-
dragen tot ten minste de helft van lietgeen
na aftrek van het Rijkssubsidie overblijft,
dus tot een minimum van 60.000.
Wij hebben de eer U uit te noodigen deze
aangelegenheid, zoo noodig in overleg met
andere belanghebbenden, bij den gemeen le-
raad of bij de vergadering van ingelanden
ter tafel te brengen en ons het dienaangaan-
de genomen besluit mode te deelen.
Wij zullen Uw bericht gaarne voor 1 April
aahstaande pntvangen, opdat ons eventueel
voorstel nog in de aanstaan>dc Zoimerzit-
ting der Stalen zou kunnen behandekl wor
den.
Verder is dd. 10 Maarl 11. eene missive van
Gedeputeerde Staten ontvangen, waarbij
wordt bericht, dat de hierboven genoemde
datum voor het inzenden van een antwoord,
wegens daartegen gerezeil bezwaren is ver-
iangd tot 1 Juni a.s.
Omtrent deze kwestie is voorts ingekomen
eep. schrijven van het Uitvoerend Comite
voor de totstandkoming van een verharden
verbindingsweg tusschen O. en W. Zeeuwsch-
Vlaanderen, waarin er op wordt gewezen,
dat, na een peinzen en strijden van tiental-
len jaren alzoo uilzicht is, dat de weg spoe
dig tot stand zal komen. Er pleit inder-
daad veel voor, dat het geheele bedrag der
koslen van aanleg zoude worden betaald
door het Rijk, maar er pleit ook veel voor,
om de zaak te beschouwen als van alge-
meen provinciaal belang en dus termen tc
vinden, dat van wege de Provincie het ge-
heel werd betaald, al of niet gesteund door
het Rijk.
Aan den anderen kant aldus vervolgt
het schrijven mag ook niet vergeten wor
den, dat het een dadelijk belang is voor liet
lictrokken onderdeel der provincie zplve en
daarmede weder rechtstreeks van algemeen
en particulier 'belang voor verscheidcne
Zeeuwsch-Vlaamsche Polders en Gemeenten.
Hoe dit ook zij, argumenteeren zou lhans
niet baten, nu geeischt wordt, dat de be-
trokkenen .1/4 zullen bijdragen. Voor geheel
Zeeuwsch-Vlaanderen is natuurlijk de tot
standkoming van den weg van het grootsle
belang. Zeeuwsch-Vlaanderen zal dan ein
delijk vormen een aaneengesloten geheel, een
krachtig, prachtig hoofddeel van onze kleine
provincie Zeeland, door zijne gi'ootte en
aaneengeslotenheid, door zijn ligging in 't al
gemeen, door de ontwikkeling van zijn land-
bouw, handel en industrie, waarbij dan de
deelen over en weder invloed op elkaar
kunnen uitoefenen, van de grootste betee
kenis.
Ongetwijfeld is de lotstandkoming van den
weg voor sommige gemeenten en polders
van meer belang dan voor andere. Van daar
dat zij ook, voor wat de te vragen bijdragen
aangaait, verdeeld moeten worden in klassen,
maar toch is de weg, geiijk zij is van een
algemeen rijks- en van een algemeen provin
ciaal-, ook van een algemeen Zeeuwsch-
VIa am,sch belang.
En nu Gedeputeerde Staten van Zeeland
een bijdrage eischen van 1/4 der kosten van
aanleg, argumenteeren en lamenteeren wij
niet meer, maar zeggen wij eenvoudig:
Het moet! Zoo sta geheel Zeeuwseh
Vlaanderen eendrachtig aaneengeschaard en
brenge het gemeenschappelijk bijeen wat
noodig is.
Ook de ver verwijderde polders en ge
meenten beseffen dat Zeeuwsch-Vlaanderen
e6n geheel, een lichaam is en dat dus tot
de gezonde ontwikkeling van dat geheel,
elk onderdeel, elk lid -het zijne heeft bij te
dragen. Bovendien helpt men dan door een
kleine opoffering ook de naburen, die een
meer direct belang hebben, en die het an
ders niet tot stand kunnen brengen.
Laat er dus voldoende saamhooriglieid en
gemeenschapsgevoel gevonden worden, voor
al in dezen tijd, nu het van belang is, zijn
eenheid te gevoelen en uit te spreken.
De kosten voor den weg zijn begroot,- ge
iijk Uw vergadering uit mee^gemelde circu-
laire van Gedep. Stalen bekend kan zijn, op
plus minus 240.000.
60.000 zou er dus door Zeeuwsch-Vlaan
deren bijeen gebracht moeten worden.
Het Comite meent na raadpleging ook met
onderscheidene Zeeuwsch-Vlaamsclie autori
teiten, dat het onmogelijk is, dat bedrag alsv
kapitaal in eens bijeen te brengen. Onmo
gelijk, dewijl het bedrag in eens dan voor
de meest verwijderde polders en gemeenten
te hoog zoude zijn en deze zouden weigeren
en daardoor voor de andere polders en ge
meen ien het dan te vorderen bedrag weder
te hoog zou worden.
Er is echter een ander oniddel om toch die
60.000 bijeen te brengen en wel door
een zeker bedrag als annulled (rente en af
lossing- dus inbegrepen) geJurende 30 jaar
te betalen.
Wanneer men rekent dat f 60.000 than®
zouden moeten worden geleemdi a 5 0/0, zeker
niet te hoog, gelet op de tijdsomstandighe-
den, dan zou, wilde men dat bedrag in 30
jaar aflossen, voor rente en aflos per jaar
plus minus f 4.000 moeten worden betaald.
Het is billijk dat daarvan de helft, dus
J 2.000, komt voor rekening der gemeenten
en f 2.000 voor rekening der polders van
Zeeuwsch-Vlaanderen, dewijl deze de pu-
bliekrechtelijke organisaties zijn.
Dewijl aangenomen dat uit den aard
der zaak het belang van een a an ecus! uiting
van twee deelen van eenzelfde land tot een
geheel algemeen is een onderscheid moet
gemaakt tusschen gemeenten en polders die
een dadelijk, rechtstreeks, of min of meer
verwijderd belang bij dien weg hebben,
meende het Comite het raadzaam te achten
beiden te verdeelen in 3 klassen.
Door de gemeehten der le klasse zoude
dan moeten worden bijgedragen per jaar
4 cent per inwoner; door die der 2e klasse
3 cent en door die der 3e klasse slechts 2
cent. Alzoo een luttel bedrag. Ten einde
een vast en niet met de bevollcing wisselend
bedrag le erlangen, zoude dan het bevol-
kingscijfer genomen kunnen warden van 1911.
Van de polders zoude dan een bijdrage
moeten gevraagd worden vanvoor die der
le klasse 10 cent, voor die der 2e klasse 7
cent en voor die der 3e klasse 5 cent per
Hectare.
Een zoodanig klein bedrag dus, dal het in
de gemeentebelasting niet kan gevoeld wor
den en waardoor men den zoo lang ver
wachten verbindingsweg met rijwielpad ver-
krijgen kan, en eindelijk na eeuwenlange
scheiding en splitsing men Zeeuwsch-Vlaan
deren zal zien-als een groot mooi geheel.
Zeker, de tramwegverbinding tusschen de
beide deelen is voortreffelijk en noodzakelijk,
maar behalve een tramweg is ook een ge
wone weg noodig. In onze dagen behoeft
het belang daarvan waarlijk geen betoog
meer.
De gemeenten, ingedeeld in 3 klassen,
meent het Comite dat het billijk is, Uw ge-
nieente te plaalsen in de le klasse en ver-
zoekt het derhalve Uw vergadering dringend
een bedrag van 5144 maajl 4- cent of 205,76
ten behoeve van de totstandkoming van een
verbindingsweg tusschen '0. ;en W. Zeeuwsch-
Vlaanderen gedurende 30 jaren beschikbaar
te stellen, in te gaan in het jaar volgende
op dat van den aanleg van den weg of zoo-
dra Gedep. Staten van Zeeland dit igedurenclje
den aanleg verlangen."
De Voorzitter yerklaart, dat Burgemeester
en Wethouders het er geheel mede eens zijn,
dat de kosten van aanleg van den weg zou
den behooren te worden gadragen door het
Rijk, dat daar voor groote sommen gron-
ricn heeft verkocht, doch in gebreke is ge-
bleven een verbindingsweg daar te stellen.
De verwachting was, dat het Rijk dit niet
zou vergeten en alsnog den weg aanleggen.
Dat Is evenwel niet zoo, het' Rijk doet wel
iets, maar de rest moet komen van de pro
vincie of van anderen. Het UiLvoerend Co
mite heeft getracht de bijdrage van het
Rijk verhooigd te krijgen en ook de afge-
vaardigde voor dit district in de '1 wee die
Kamer heeft er zich sterk voor geinteres-
seerd, doch het heeft niet mogen baten.
Al is het nu niet billijk, daarom nieenen
Burgemeester en Wethouders toch, dat dit
geen reden mag zijn, om het nu maar te
laten liggen. "Het betreft een zaak van alge
meen belang, die zij nieenen dat belioort te
worden tot standgebracht, nu er gelegenheid
ls 0111 het te verkrijgen.
Burgemeester en Wrefhouders hebben ook
nog eene te Hulst gehouden vergadering van
liet Comite bijgewoond, waar de zaak nader
besproken werd, en zij stellen voor, eene
bijdrage van 205,76, gedurende 30 jaren,
te verleenen.
Op de vergadering is ook nog gevraagd
naar de yedenwaarom Axel in de eerste
klasse werd geplaatst, waarop werd geant-
woord, dat deze gemeente er nogal veel be
lang bij heeft, omdat verschillende inge-
zetenen in het andere deel van Zeeuwsch-
Vlaanderen betrekkingen hebben, zij hebben
er kinder en wonen en moeten ook voor
hunne zaken van dien weg eventueel ge
bruik maken.
Nu is er weliswaar reeds een tramweg,
die de beide deelen verbindt, maar ook een
rijweg is noodig, en die is werkelijk van veel
belang voor de gemeente Axel.
De heer Dieleman meent, dat op eene
desbetreffeude vergadering bezwa-ar is ge
maakt tegen de hooge aanlegkosten, dat het
werk op eenvoudiger scliaal zou kunnen
worden uitgevoerd. Hij vreest echter, dat
het daartegen ingebrachte bezwaar niet zal
helpen, de ontwerpers zullen de brug wel
willen bouwen zooals zij die ontworpen
hebben.
De Voorzitter deelt mede, dat er op de
vergadering geen mededeeling omtrent de
wijze waarop de weg zal worden aangelegd,
is gedaan; hij vermeent, dat het comite
daarmede niet bekend is.
De heer Dieleman heeft hooren verluiden,
dat de weg nogal breed zal worden en als
hij wat smaller werd aangelegd, heel wat
tiend uizenden guldens minder zouden noo
dig zijn.
De heer Smies vraagt of de breedte niet
bekend is.
De Voorzitter antwoordt ontkennend; het
is bovendien eene raining, welke gemaakt is.
Misschien blijkt bij uitvoering, dat de weg
minder kost en dan zal de bijdrage ook
lager kunnen zijn.
De heer Oggel oppert het denkbeetd, dat
eene lagere bijdrage zou kunnen worden
toegezegd, op grond, dat de ontworpen weg
te duur is en met een goedkoopere aanleg
kan worden volstaan.
zijn.