De Oorlog*. GEMENGOE BESiCHTEN. men ook expIoltaLie-winsten in de Provin- ciale kas kan brengen en daarna voor dat doel wear uitgeven; financieel brengt dit hetzelfde resultant. Het vporstel in stemming gebracht zijnde, verklaren 9 leden zieli er voor, 2 er legeu, terwijl 2 leden zich hun stem voorbeliiel- den. In de eerste en de derde afdeeling kon men zich algemeen met het voorslel van Gedeputeerde Staten vereenigen. Het voorslel is zander discussie of hoof- delijke stemming aangenomen. Verleencn van een renteloos voorschol aan de spoorwegmaaisehappi] Zusd-Seieland voor den aanleg en de exploits lie van loeaalspoorwegen op Zuid-Beveland. In de afdeelingen heeft dit voorslel aan leiding gegeven tot uilvoerige beschouwin- gen, die in hit vers lag aldus warden weer- gegeven Loc^alsgoor of tram. Enkele leden geven de vuorkeur aan een tram, zooals in het plan Huijghebaert, boven een locaal- spoor. Zij'n.beroepe,n zich op de mcening van den Idoofd-1ngenieur van den Provtn- eialen waters Laat (zie biz. 39 en 10;, op de aansluiting aan de havens en de minderej kosten v art'hi el eerste plan, dat ook dichter nadert lot de bebouwde kom der gemeenten zoodat vete hew oners van dor pen en ge lt ueh ten in Drentlie een tram boven hun locaalspoor zouden verkiezen. Andere leden zeggen, dat,. tot heden slechts subsidien ver- leend wepden voor den aanleg van tram wegen; men wit nu breken met dit stelsel en subsidien geven voor een Locaalspoor, diie veel duurder is. De streek zou door aanleg van een tramweg zeer voldoende zijn geliolpen; wenschl men een locaalspoor, dan dienen de onmiddellijk belanghebbenden de meerdere kosten te dragen, althans (door veel ruimere bijdragen van hunne belangstellin te doen blijkan. Deze lijn wordt echter; hoofdzakelijk gewenscht als voedingslijn voor de boofdlijn van de Staa Is,spoor; dit laatste is ook waarschijnlijk de reden, dat zooveel bezwaar gemaakt wordt legen aan doen van de havens. Van de andere zijde wordt opgemerkt, dat een locaalspoor, onmiddellijk aanslui- tende bij het hoofdnet van een m.aclilige maatschappij met dezelfde spoorbreedLe, met hetzelfde zware materieel op zwaren onder- bouw, voor het verkeer van dit welvarend dee! onzer vruchtbare Provincie de voorkeur verdient boven een particuliere stoomtram; dat men m onze Noordelijke ppov.tncies het voordeel daarvan ondervonden lieeft, vooral in kleistrelien, met de onze overeenkomende. Sommige leden zouden het een ramp voor Zuid-Beveland vinden, wanneer in plants van deze lijn een gewone Iramlijn word aangelegd. Het eiland zou dan voor Lien- tallen jaren ongelukkig gemaakt worden door de voordeelen van direcle verlading en ontvangst te- .moeten der ven. In Zeeuwsch- Yiaanderen en in Schouwen-Duiveland had het geen zin een ander type dan het geko- zea-e aan te nemen, daar juist dat aansluiiing geeft op de vervoermkldelen der omgeving. i Zuid-Beveland heeft .evenals die deelen noo dat er dan zeker een groot tekort aan ma terieel zal zijn, daar het traject dan veel, te tang wordt en er te veel tijd mede heen- gaat, voor de wagens weder ter in lading beschikbaar komen. Juist ter voorkoming van dit bezwaar zijn de havenaansLuitingen gewenscht, omdal daardoor korter trajecten verkregen worden. De in dezelfde afdeeling zittende drie leden uit Zuid-Beveland geven alien hunne bevreemding te kennen, dat juist van de leden, in de andere deelen der provincie wonende, aLs hoofdbezwaar tegen het inge- diende plan bedenkingen gehoord worden over het ontbreken van havenaansliutingen. Zeker, ook zij zouden die aansiuitingen gaar ne in het plan zien opgenomen, daar zij de voordeelen, daaraan verbonden, ten voile beseffen; doch zij vreezen eindelooze ver- d,aging van het tijdstip, waarop met de uit voering der werken begonnen zal worden, .wanneer de Staten blijven vastbouden aan de totslandkoming dier aansiuitingen. Zij j uichen het voorstel, zooals het voor hen ligt, ten zeerste toe en zijn er mede vol- daan, overtuigd zijnde, dat de boeren wel be handen ineen zutlen slaan teneinde ge- meenschappelijke maatregelen te treffen otn de bieten. die per spoor jiij die (havenpLaatsen worden aangevoerd, op de havenplateaiix of in de schepen te krijgen. Een lid van Gedeputeerde Staten komt op tegen de opmerking, dat hun College over de bezwaren van den Hoofd-Ingemieur zou zijn heengegleden. Alle mogelijke moeite is. door het College aangewend am aanslui ting van de spoorlijn met de havens gedaan te krijgen, zooals uit de overgelegde beschei- den trouwens voldoende blijkt, doch de po- gingen hebben geen gnnstig resultaal opge- leverd. Dit heeft hen niet mogeji weerhou- den van de indiening van het voorslel, om- dat Zuid-Beveland bij de totslandkoming van het plan belangrijke voordeelen zal kunnen trekken. In eene der drie afdeelingen is. afzonder- lijk gestejnd over de havenquaestie. Zeven leden verklaarden zich daar voor de haven- aansluiting, terwijl vijf leden zich hunne beslissing voorbehiielden. O o s t e 1 ij k Z u li d-B e v e 1 a n d. Het oos- telijk gedeelte van Zuid-Beveland, werd ge- zegd, zal nog van eene spoorverbinding ver- s.token blijven. Wel is deze loegezegd en de beta ling van den derden termijn van die zal geeisclit worden en dat daarvoor een termijn zal worden gesteld. Bij art. 9a en b vraagt een lid, or Gedepu teerde Staten reeds met den Staat in over- leg getreden zijn, wanneer de Staal plan heeft het renteloos voorschot terug te vra gen, waarbij bij ,ook de quaes tie van d lien gulden per daglciLometer weer ter sprake brengt. Geanlwoordt wordt, dat de voor waarde, iti dat arLikei genoeimd, steeds ge steld wordt bij alle spoor- en tramwegen dat van Rijkswege een wetsontwerp over dit onderwerp is in uitzicht gesteld. Naar aanleiding daarvan werd door eene afdee ling dc wenschelijkheid uitgesproken, het voorslel aan te ho-uden lot de volgende ver- gadering. In de andere afdeelingen kon men zich met het voorslel vereenigen. De voorsteller deed in zijne afdeeling op- merken, dat een keuiringsdienst in hoofdzaak volgens de regeling vim 12 Juli 1907 en dat beooSt leSen gaan, dat het publiek geen rvv. t i i I II B r 11 QQl* 7 11 II OA Irl I I I J i genoegen men gerusl aan den Staal kan oveirlaten. met welke voorwaarden deze neem t. Bij de stemming verklaren zich in eene afdeeling i leden voor het voorstel, 2 tegen, terwijl 6 zich hunne stem voorbehouden in eene tweede afdeeling zijn' 5 leden voor (aanleg, 6 daartegen, terwijl 1 lid zich zijne stem voorbehoudl. In eene derde afdeeling verklaren 8 leden zich voor het voorslel en behouden de 3 anderen zich hunne be stissing voor. waar naar zijn geld ontvangt. Met gegevens aan groote sleden ontleend werd dit toege- licht. In Zealand hestaat niets. van dien aard. zoodat z.i. een onderzoek wenschelijk is. 11 ij geeft toe, dat de tijden ongunsLig zlju. doch zullos behoeft het instellen van een onderzoek niet te verhdnderen. De beer De Veer heeft niets. legen uilstel, lnaai wil tocli gaarne weten, hoe Gedepu teerde Staten tegenover zij,n denkbceld slaan. De beer Blum zegt, dat de verordening in Ericsland nog tekorl in working is, om wenschel ij kheid van het tot stand komen van de.n verbindingsiweg alleszins erkennen en dat zij gaarne bereid zijn aan deze zaak hunne aandacht te wijden, doch dat zij de aanheming van het voorstel, zooals het daar ligt, onlraden. Het voorstel van den beer-en Dieleman c.s. is na bespreking aangenomen met 30 tegen 7 stem men. Daarna is de veingaderiug door den Voor- zitter in naam deir Koningin gesloten. Xoodlotiig schol. De gebroeders Dinant, twee acrobaten, die ongeveer veer lien dagen geleden nog g'ere- geld in he I Bozen theater optraden, hadden m de nabijhei'd van de Ivafjeslaan een wo- De beer Duvekot wijsl op de laalsl ver- ^en oorde.el le kunnen vellen en ten tweede, ninS ketrokken, vanwaar zij geregeld elken strekte gegevens en hoopt op aaiieining van het voorstel. De beer Fruytier wijst oil de z.i. veel te hoog geraamde kosten van aanleg, veel hoo- ger dan het ook goed plan Huijghebaert; sprcker drhigt aan, op lie! verplichtend stel- len van het aandoen der havens. Ook be- spreekt d.e beer Fruytier de moeilijkheden, die zich te Hansweert wel zullen voordoen ien stelt 2 amendementeh voor, een om dc havenaansluiting verplichtend le slellen en een am dc Decauvitlelram te doen voortbe- staan en \'erplaatsing van de aanlegplaats te Hansweert. De beer Honnhach wil niet meer per kilo- metei geven, dan aan andere trainmen is gegeven. De beer ogelaar verdedigt de ongewijzig- dic aanneming van het plan. De beer Paap wil belanghebbende, inzon- derheid de staatsspoor, meer doen bijdra gen. Hij stelt voor, bet gezamenlijk bedira" te bepalen op 00.000. De heei Elenba.as. verdedigt, in een rede die ruim anderhalf hut in heslag nam, het voorslel van Gedeputeerde Staten. door ach- lereen volgens he I voordeel van een locaal- spooi in Jiel Jiehl ;te stellen, het iweinig nood- zakelijke van het aandioen van havens en dat het Rijk het aangewezen lieliaam is, om dag °P iachi guigen. Ook gis,teren°is dat deze zaak te regielen, en dat dux de Slalen fchled- r«$en den avond bevonden de ntl pas moeten doen aLs de Ilogoeri ni( hel niel doel. Hel voorstel van den heei- De Veer wordt aangenomen met 24 tegen 14 slemmen. VI hroeders zich in de Dieimerlaan. Een hun- ner schoot op een vogel, die gewond in zee viel. Met behulp van een bootje wilden de jagers het dier opvisschen. Reeds lagen de geweren op den bodem van het s.chuitje en ook de jongste Dinant, de 21jarige Koen, had reeds plaats genomen. Toen de dudste van bet twee Lai instapte, stiet hij met zijn voet tegen den liaan van het geweer. Het schietwerktuig ging af en de man in het schuitje kreeg de voile laag in de borsl. schen Oostelijk- en Westclijk Zeeuwsch- I var.ietekringen8 wekte heT gebeuMe een ge- Vlaanderen, geschikl voor verkeer per weldige sensalie. (Tel) oorslel van d.e heeren Mr. P. Dieleman, P. Maarleveld en .1. A. Neeleson, lot erkennlng van de dringemle noodzake- iijkheid van hel spoedig lot stand komen van een verharden verbindingsweg tns- per voer- en riftuig en per aulomobiel enz. In eene afdeeling verklaarden verschillen- de leden overtuigd te zijn van de hooge noodzakelijkheid van de.n aanleg en de ver- hardi ng van dezen weg. Mel de grootste moeite heeft men daar nu le kampen. Na de rede van den beer Mr. Dieleman in de zitting van 30 November j.l. acht men verdere toelichting onnoodig. Namens Gedeputeerde Slalen wordt inede- --o - ,«.x uc - - gedeeld, dat het Collegir zich op hetzelfde zekerheid dienaangaan.de afhankelijk gesteld, V? Soedkeurmg der hegrooling door den standpunl stell als hij hun schrijven van maar er hestaat grool gevaar, dal er ten Moofd-Ingenieur van den Provincialen water- 30 October 1914. staat en bestreed de ingediende amendemen- -Andere leden hadden verwacht, dat de "'j u belanghebbende gemeente- en polderbeslu- )e deer Homhach Irok zijn amendemen I in. ren eenige bij-drage zouden hebben aang; De beer Fruytier neemt nogmaals het hoden en stelden de vraag of met de worn zal, vooral wat hel maken van een plateau woord, lot verdediging van zijn ,aimiendemenl. den ,-de betrokken autoriteiten" in bet voor s.lotte toch niets van zal komen. Komt de brug over het kanaal niet tot stand, dan wordt de lijn niet gebouwd. Bovendien eischt men een haven op Hansweert en die oor- dig, dat de aan te legged locaalspoor aan sluiting geeft op de 'lijn, die het verdere transport overnoemt. D e havens. De niet-aansluiting bij de havens wordt een bezwaar genoemd voor de landbouwers, die daar hun bieten en andere^ UuAdboiuwproducten willen laden, en een grool nadeel voor de scliipperij, een hoofcl.besTaahsmiiddel in onze Provincie. Het aanzienlijk goederenvervoer te Walsoorden bewijst hfit groote nut van zulk een haven- aansluitin,gju Er wordt op gewezen, dat de Hoofd-lngenieur die aansluiting mogelijk acht en meenl, dat de daaruit voorlvloei- ende meerdere kosten misschien op andere onderdeeleh kunnen bezuinigd worden. Ook zijn sommigen van meening. dat het aan doen van havens bij tramwegen weinig kosl- baar zou zijn. Aan Gedeputeerde Staten wordt gevraagd, waarom bet aandoen van de havens niet in de voorwaarden is opge nomen, waarop geantwooed! wordt. dat bij het stellen van dien eiseh de vennootschap het stibsidie niet zal aanvaarden. Andere leden zouden ook gaarne aanslui ting bij de havens gezien hebben, maar daartegen bestonden bij deze kleine Zuid- Bevelandsche getijhavens groote bezwaren Ook bij vroegere gelegen.hed.en, als. bij het plan Borsselen—Wolf aar Lsdij k, werd die eisch niet gesteld; in bet plan Huijghebaert was geen aansluiting aan de haven te We- •mel.dinge opgenomen. Voor landbouwers en schippers bleef de toestand dezelfde. Zij konden op dezelfde wijze als nu van die haven gebruik m.aken en opslagplaalsen bij de dijken houden. Eeri lid zou, niettegenstaande al zijne be zwaren in dezen, het voor de betrokken streek betre'uren, wanneer hel aanhangige voorstel niei lot uitvoering moehl komen. Hij hoopt, dat door toedoen van belangheb benden al.snog havenaansluiting op een of meer plaatsen bereikt zal kunnen worden. Tevens. ware ,tc overwegen, of bij amende- ment op het i-oarstel van Gedeputeerde Sta ten de noodig geoordeelde aansluiting niet iaan het plan zou zijn toe te voegen. Wan neer men daartoe niet overgaat, schijnl het hem wensclielijk, bij de voorwaarden vast te leggen, diit.' zoo te eeniger tijd havenaan sluiting door Provinciate Staten op verzoek van belanghebbenden noodig geoordeeld wordt en daartoe twee derden dier kosten be schikbaar worden gesteld, de spoorweg- maatschappij Zuid-Beveland tot uitvoering van de wej-jcein moet overgaan en voor de exploitatie zak hebben zorg te dragen. Door een lid wordt de vrees genit, dat een extra-rangeerIoon zal geeiseht worden voor de bediening der havenlijnen. zooals. dit te Vlissingen plaats heeft, hetgeen voor een wagon suikeflfeten 2,en voor eene wa- gonlading ste£iikolen 1,bedraagl. Hij acht dergelijkd extra-gevorderde bijbetalin- gen niet meer van dezen tijd en voor de locaalspoorlijn niet toe te laten. Hij voor- ziet een belangrijken aanvoer van lariilr, ooft- en tuinbouwproducten uit Zuid-Beve land aan de kaden te Vlissingen ter ver- scheping naar het buitenland en wenschelijk ware bet reeds nu te bedingen, dat het extra-rangeerloon daarvan niet geheven zal mogen worden. Een ander lid merkt op, dat het niet mo gelijk is, ook het bietenvervoer in de rich- ting van de haven Vlissingen te leiden, om- i aangaat, ontzeLlend veel kosten. Daartegenover werd betoogd, dat het oos- telijk gedeelte van Zuid-Beveland niel ver ge ten werd. Reeds, was de aanvraag inge- komen, maar nog niet onderzocht. Het ma ken van eene brug zou in geen geval ten taste van de Pro'vincie komen. Ook al kwam die brug niet tot stand, dan zou toch het oostelijk net aangelegd kunnen worden en had deze loc.aalspoorweg voor, dat desnoods bijv. 's nachts voor de overbrenging van materieel van de bestaande spoorbrug zou kunnen gebruik gemaakt worden. D e kosten. Van verschillende zijden wordt gewezen op de zeer hooge kosten van het plan. Voor verandering en uitbrei- d.ing van bet emplacement te Goes met hij- behoorende werken wordt geraamd /344.000; \-an Goes lot 's Heer-Arendskerke wordt aan leg van eene dubhele lijn naast de bestaande spoorlijn voorgesteld, iietgeen met hel oog op het te wachten vervoer allenuinst noo dig schijnt, en zoo zijn er meer poslen aan te wijzen, waardioor de kosten van den aan leg zoo enorm worden opgevoerd. Wat zullen de financieele gevolgen zijn? Voor f 880.000 krijgt men alleen een locaal spoor op Westelijk Zuid-Beveland. Dan moet nog het oostelijk gedeelte komen, en later komt de aanvraag voor Tholen. Alles wordt even royaal beliandeld, aan alle etsehen van de Staatsspoorwegmaatschappij wordt loege- geven. Zoo gaat de Provincie haar finan- eieelen ondergang te geinoet. Het renteloos voorschot komt nooil in de Provinciate kas terug; want dan moet er eerst tien gulden per dagkilomeler verdiend worden, en dat De amendemen ten van den heer Fruytier j slel worden bedoeld die plaatselijke besturen. een lid dezer afdeeling behoudt zich zijn stem voor; alle andere leden verklaren zich voor bet voorstel. In eene andere afdeeling achtle een lid het gee.i> bezwaar am het Gedeputeerd Col lege uit te noodigen hieraver voeling te hou den met de Regeering. A an de zijde van (Gedeputeerde Stalen werd de wensichelijkheid uitgesproken, voortaan dergelijke voorstellen eerder in te dienen bij Gedeputeerde Staten, opdat dit College de gelegenheid heb be tijdig praeadyies uit en dat van den heer Paap werden alien, verworpe.n en daarop het voorstel van Ge deputeerde Staten aangenomen met 2/tegen 13 slemmen. Voorslel van Gedeputeerde Slalen lot afwij- zing van het verz-aek van hel dagelijksch basluur van den Algesneenen Nedcrtattd- schen Wielrijderjbond om een afzoirder- lijk rsjwielpad te doen aauleggen langs den weg van Ter Neazers nair Axel. -Met bet voorstel van Gedeputeerde Stalen vereenigen zich alle ji.ln van alle afdee lingen. Het voorslel worn zonder hoofdelijke stemming aangenomen. Voorslel van Gedeputeerde Slalen ioi ver- leening van een subsldie van 100® voor 1918 aan dv Prjv.lact.'jle Zccuwschs Vereeniging lot LesteijdJng der luber- culose. In alle afdeelingen kon men zich met het voorstel op zich zelf vereenigen. In eene afdeeling merkt een lid op, dat de contribution zeer laag zijn tegenover bet hooge bedrag der sulisidie; hij zou gaarne zien, dat door Gedeputcerdie Staten zulks aan de betrokken Yereeniging le kennen, wordt gegeven, evenals verwacht wordt, dat deze Provinciate Yereeniging niet enkel in 6ene streek. maar over de geheele Provin cie zal werken. Daartegenover wordt aangevoerd, daL deze Yereeniging werkt in het algemeen belang en eerst langzaain meerdere waardeering, haalt men nooit. De Zeeuwsche tramwegen I ood' hen vorm van contribution, ve.rkrijgl. liebben bet lot nog toe niet verder gebracht dan tot zes, zeven, op zijn hoogst acht gulden. Men wil gaarne het verkeer in onze Provincie bevorderen en tramwegen tot stand brengen, maar geen loeaalspoorwegen ten bate van de StaatsspoorwegmaaLschappij. Tegenover de opmerking, dat dit plan duurder is dan hel plan Huijghebaert, wordt van de andere zijde die aandacht op he.t feit geve&ligd, dat thans een ringbaan is ontworpen, die veie kilometers tang is en waardoor eene belangrijke verbetering in bet verkeer van westelijk Zuid-Beveland ver kregen wordt. De kosten van het plan Huijghebaert zouden ook belangrijk hooger geworden zijn dan de begrnoting aangaf. Zoo was een lijn geprojecteerd naar een haven op een dijk van 1 M. breedte. De kosten waren toen reeds nauw berekeiid, maar de prijzen der materialen zijn mi sterk geste- gen. De lijn Goes's Heer-Arendskerke kostte minder dan wanneer die op eigen terrein gemaakt was, en moeht van den Raad van Toezicht niet met de spoorlijn samenvallen. Voor de opbrengst van de tien gulden per dagkilomeler moest men de lijn niet met tramwegen, maar met andere loeaalspoorwegen vergelijken. De lijn Sau- werd—Roodesichool brachl in de eerste jaren 6 en 7 gulden op, n,a tien jaar nicer dan tien gulden, later 13 en 14, na negentien jaar ruim 13. Het plan Huijghebaert is nu van de baan, maar niet alleen we,gens de oversclirijding van d.en termijn van aanvraag; want anders zou de nieuwe maats.chappij zich niet zulke offers getroost hebben om tot eene overeen- komst te geraken. Wordt nu dit voorstel niet aangenomen, dan is, het de vraag, hoe tang Zuid-Beveland nog van dit zoo hoog noodig verkeersmiiddcl zal verstokeii blijven. De art ike ien. Sub 8 werd in eene afdeeling de opmerking gemaakt, dal liet voor de gesubsidieerde maatschappij zeer bezwarend is, dat de uitbetaling van het renteloos voorschot slechts in drie termijnen plaats vindt. In overweging werd gegeven bet voorbeeld van den Staat te voigen en het subsidie in meer termijnen beschikbaar te stellen. In eene andere werd de wensch uitgesproken, dat ook eene geldelijke zeker heid voor de voltooiing der oostelijke Iijnen In eene andere afdeeling verklaarde een lid zich, met het oog op "het nog kort be- staan der Yereeniging, bereid zijn stem dit- iii,aal aan het voorslel van Gedeputeerde Staten niet te zullen onthouden, ofschoon zijne bezwaren. in eene voa-ige vergadering van de Provinciate Staten ontwikkeld, niet zijn opgeheven; hij verklaart zich voor het ver vol g niel te willen binden. Het voorslel wordt zonder hoofdelijke stemmbig aangenomen. A oorslel van Gedepnleerde Slalen tat wijzi- giiig van de begrooting der Provinciate inkonrslen en uilgaven voor 1918. In eene afdeeling werd bij hoofdstuk VI afdeeling III der inkomsten de wensch te kennen gegeven, dat Gedeputeerde Staten een onderzoek zouden, instellen onitrenl de wenschelijkheid van splitsing van den dienst op de Wester-Scbetde, zpodanig, dat de dienst op de lijn Vlissingen—Breskens afzonderlijk wordt gehouden. In eene andere afdeeling achtte een der leden hel wenschelijk. dat de post voor de Provinciate bibliolheek met een grooter be drag werd verhoogd dan f 300, ten einde electrische verlichting te kunnen aanleggen en de hibtiotlieek ook des, avonds te kunnen open stellen. Hij betwijfelt voorLs, of de voorgestelde verhooging met f 300 wel wenschelijk is, omdat hij den indruk heeft gekregen, dat het niet zoozeer de bedoeling is om meer wetenseliappelijke werken aan te schaffen, dan wel uitspanningslectuur. Overigens zal hij niet stemmen tegen de voorgestelde ver hooging. In de laatste afdeeling vereenigden alle leden zich met het voorstel. De heer De Veer hield een pleidooi voor het des avonds openstellen der bibiliolheek. Voorslel van Mr. A. A. tie Veer om Gede puteerde Staten uil te noodigen een on derzoek in te slellen naar de wensche lijkheid en mogelijkheid van een pro vincialen dienst voor de keuring van lev ensinidtteten en andere waren. In alle afdeelingen werd van de zijde van Gedeputeerde Staten de opmerking gemaakt, le brengen Voorts wijzen zij er op, dal juist in eene voiige Slalen vergadering werd iiesloten, deze zaak voorloopig te laten rus.Len tot b'etere tijden. Gaarne erkennen zij de „wens.cheiijkheid", doch in geen geval de noodzakelijkheid van een spoedig tot stand komen." I'.en ander lid wijst er op, dat de voorbe- reiidende ondei-handelingen zooveel tijd zul len vorderen, ook met hel oog op noodzake- lijke onteigeningen, dat geen bezwaar kan .bestaan nu alvasl de Regeering te poiseii; waarlegen van de Zijde van Gedeputeerde Staten werd opgemerkt, dal het voorstel tuidt, de no<>idzake 1 ijkheiiduit te Spreken. hi deze afdeeling verklaarden 10 leden zich tegen hel voorstel, terwijj 2 ledeji zich hun stem voorbehieldcn. In eene andere afdeeling meenl een lid, dat hel op den weg van gemeenten en pol ders lig.tom.de verbimding lot stand te bren gen; anderen wijzen er op, dat het Rijk enorme sommen uit de Braakmanpolders (-l'°wley, die beschuldigd wordt ge.ld te heb- heeft getrokken en dal door de aansiibbin- I verzot,|den voor de vernieling van mu- AAN EEN DUIKBOOT ONTSNAPT. Hel Engelsche persbureau deelt de vol gende officieuze bijzonderheden mede over de wijze, waarop een Engelscli koopvaardij- selup aan een Duitsche duikboot ontsnapte. Het stoomschip „Japanese Prince", met een groote b em aiming en een aanzienlijk aan- ta! passagiers aan boord, onlmoette korl ge- K Ien een Duitsche duikboot; gedurende vijf- en-een-half uur poogde het schip de nabij- hcid van den vijand te ontvluchien en gedu rende bet grootste gedeelte van den tijd werd hel hevig beschoten. De kapiteih bleef moedig op zijn post cn wist, dank zij de mede wer Icing van de bemanning, door han- dig manoeuvreeren, aan de duikboot le ont- komen. Hel schip is thans de haven bin- n en getoope.n, terwijl alien aan boord onge- deerd waren. DE DUITSCHE KOMPLOTTEN IN AMERIKA. Bflnz, de besluurder van de Hamburg Amerika-lijn en de ambtenaren dier stoom- vaart-maatschappij, Kotter en Iiackmeister zijn door de rechtbank te New-York veroor- deeld tot IS maanden gevangenisslraf, Pop- piiigiiaus lot 12 maanden en de Hamburg Amerika-lijn lot een boele van een riiks- da alder. Alle veroordeelden zijn onder horgstelling van 25.000 gulden in vrijheid gesteld. Zij waren beschuldigd van hel uitrusten van schepen, die de Duitsche kruisers van voor- raden moesten voorzien, hetgeen werd opge- vat als een schending van de Amerikaansche nentraLiteit. De zaak zal vermioedetijk ook nog door het HooggcreehIsliof worden beliandeld. e Sail-Trailcisco is tegen baron Brin- ckeri, een Duitsch ritmeester, een bevel tot inilectitenisneming uilgevaardigd, wegens het deelnemen aan pogingen om den handet van de Yereenigde Staten nadeel te berok- kenen. Oolc tegen Robert Capelle, den agent van den Norddeutschen Lloyd, is zulk een bevel uiLgevaardigd. Hel be\el tot inhechlenisneming van Brincken is een uitvloeisel van de zaak van gen de gewone verkeersmiddelen le water, hoe gehrekkig ook, onmogelijk zijn ge%vor- den, terwijl het bovendien een Rijksbelang is, dat twee zulke belangrijke deelen van bet Rijk over eigen terriloir door den weg met elkander zijn verbonden. Daardoor wordt niet alleen de naLionalc gedachl'e en saamhoorigheid versterkt, maar worden ook materieel wezenlijk Nederland- sche belangen gediend. De veelal kleine polders en (de reeds zvvaar belaste gemeenten als Biervliel en Philip pine zouden dan tot groote stoffelijke wel- vaart kunnen komen, maar zijn oinnachLig uit zich zelf de kosten le betaten. Onderscheidene leden vragen of hel niet voldoende is de wenschelijkheid uil le spre ken in plaats van de noodzakelijkheid, dc- vv'i.jt zij vreezen, dal anders te veel van de Provincie zal worden gevordcrd. Anderen deelen die vrees niel en oordee- ten, dat, indien al voorstellen tot Provinci ate liulp zouden moeten worden gedaan, de Staten dan toch nog volkamen vrij zijn in het beoordeelen of deze geevenredigd zijn aan bet belang. Er wordt ook gewezen op de Provinciate hulp voor den verhi tidings weg tusschen Zee- land en Noord-Brabant. Positief betoogen nilic-schepen der geallieerden. Brincken verklaarde, dat hij attache was bij bet Duitsche consulaat. Hij stelde zich in handen der auloriteiten, maar werd vrij- gelaten legen 25.000 gulden borgtocht. Naar Capelle was veertien dagen tang ge- zocht, daar hij als getuige mo,est optreden in de zaak betreffenide de beweerde scheu- dingen van de neutraliteil van Amerika door Duitsche agenten. Naar bericht wordt, had hij zich schuil gehouden aan boord van een Duitsche boot, die bij Sausalito (Gali- fornie geinterneerd was,. Te New-A'ork m«eenl men uit de terugroe- p,ing der Duitsche attache's Bov-Ed en Von Papen en de veroordeeliug van de ambte naren der Jiamburg—Amerika-lijn, te kun nen afleiden dat de Amerikaansche regee ring bestoten heeft, liet nest van Duitsche samenzv eerder,s, onverschillig welke hooge lofficieele positie zij ook inneinen, uit te roeien. De bladen in de Vereenigde Staten spre ken hun voldoening uit over het jongste op treden der regeering tegen de Duitsche sa- menzweerders. I)e Amerikaansche regeering verwacht, dat Duitschland hel verzoek tot terugroe- ping der attache's zonder protest zal in wil- d„ „o, l„. I doch men vreest, dat de Entente-mogendhe- derdaad een wantoesland is, waaraan hoe cer hoe beter een eind moet worden gemaakt. In deze afdeeling verklaarden zich, 8 leden voor liet voorstel, 4 leden behielden zich hun stem voor, terwijl 1 ltd verklaarde tegen bet voorslel te zijn wegens de redaclie. In de twee laalstvermelde afdeelingen ver klaarden eenige leden, dat zij het oogenblik voor dil voorstel minder juist gekozen den hierin niet zullen loestemmen. Regeerings-ambtenaren te Washington heb ben nadrukkelijk verklaard, dat de positie van den Duitschen gezant niet in het minst wordt aangetast door de gedragingen van zijn attache's. De „Providence Journal", die buitenge- woon goed ingelicht was omtrent het onder- aUerminst geschikt oordeelden om nJ°aam Son to-u^PinS van: on speciaal in de I C°n' laatsigeme.de afdeeling, werd opgemerkt, dat I SSST^s' juist nu d,e nahonale gedachte ten opzichte ia 1(I Pn d™ 1,L J??!? t leg van den verlangden ver bindings weg over I Stigd'r Oostenrijkseh zaak- ffflfin WaapfiPrfonArni* an pnAnlAAl |j^ I rkt, dat van 7eenwsr.fi vinnnH™n I>ziclUe I land, en den consul-generaal te Philadelphia. gekweSt W° aan" Dc oes'eering is eveneens van plan de te- o. rugroeping te verzoeken van een Duitschen Gedeputeerde Staten vinden in dit verslag consul-generaal en van gelneimraad Albert, aanleiding tot de mededeelmg, dat zij dg j Duitsch fiscaal agent in de Vereenigde Staten.

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1915 | | pagina 6