De Oorlog*.
GEMENGOE BESiCHTEN.
men ook expIoltaLie-winsten in de Provin-
ciale kas kan brengen en daarna voor dat
doel wear uitgeven; financieel brengt dit
hetzelfde resultant.
Het vporstel in stemming gebracht zijnde,
verklaren 9 leden zieli er voor, 2 er legeu,
terwijl 2 leden zich hun stem voorbeliiel-
den.
In de eerste en de derde afdeeling kon
men zich algemeen met het voorslel van
Gedeputeerde Staten vereenigen.
Het voorslel is zander discussie of hoof-
delijke stemming aangenomen.
Verleencn van een renteloos voorschol aan
de spoorwegmaaisehappi] Zusd-Seieland
voor den aanleg en de exploits lie van
loeaalspoorwegen op Zuid-Beveland.
In de afdeelingen heeft dit voorslel aan
leiding gegeven tot uilvoerige beschouwin-
gen, die in hit vers lag aldus warden weer-
gegeven
Loc^alsgoor of tram. Enkele leden
geven de vuorkeur aan een tram, zooals in
het plan Huijghebaert, boven een locaal-
spoor. Zij'n.beroepe,n zich op de mcening
van den Idoofd-1ngenieur van den Provtn-
eialen waters Laat (zie biz. 39 en 10;, op de
aansluiting aan de havens en de minderej
kosten v art'hi el eerste plan, dat ook dichter
nadert lot de bebouwde kom der gemeenten
zoodat vete hew oners van dor pen en ge
lt ueh ten in Drentlie een tram boven hun
locaalspoor zouden verkiezen. Andere leden
zeggen, dat,. tot heden slechts subsidien ver-
leend wepden voor den aanleg van tram
wegen; men wit nu breken met dit stelsel
en subsidien geven voor een Locaalspoor,
diie veel duurder is. De streek zou door
aanleg van een tramweg zeer voldoende zijn
geliolpen; wenschl men een locaalspoor, dan
dienen de onmiddellijk belanghebbenden de
meerdere kosten te dragen, althans (door veel
ruimere bijdragen van hunne belangstellin
te doen blijkan. Deze lijn wordt echter;
hoofdzakelijk gewenscht als voedingslijn
voor de boofdlijn van de Staa Is,spoor; dit
laatste is ook waarschijnlijk de reden, dat
zooveel bezwaar gemaakt wordt legen aan
doen van de havens.
Van de andere zijde wordt opgemerkt,
dat een locaalspoor, onmiddellijk aanslui-
tende bij het hoofdnet van een m.aclilige
maatschappij met dezelfde spoorbreedLe, met
hetzelfde zware materieel op zwaren onder-
bouw, voor het verkeer van dit welvarend
dee! onzer vruchtbare Provincie de voorkeur
verdient boven een particuliere stoomtram;
dat men m onze Noordelijke ppov.tncies het
voordeel daarvan ondervonden lieeft, vooral
in kleistrelien, met de onze overeenkomende.
Sommige leden zouden het een ramp voor
Zuid-Beveland vinden, wanneer in plants
van deze lijn een gewone Iramlijn word
aangelegd. Het eiland zou dan voor Lien-
tallen jaren ongelukkig gemaakt worden
door de voordeelen van direcle verlading en
ontvangst te- .moeten der ven. In Zeeuwsch-
Yiaanderen en in Schouwen-Duiveland had
het geen zin een ander type dan het geko-
zea-e aan te nemen, daar juist dat aansluiiing
geeft op de vervoermkldelen der omgeving. i
Zuid-Beveland heeft .evenals die deelen noo
dat er dan zeker een groot tekort aan ma
terieel zal zijn, daar het traject dan veel,
te tang wordt en er te veel tijd mede heen-
gaat, voor de wagens weder ter in lading
beschikbaar komen. Juist ter voorkoming
van dit bezwaar zijn de havenaansLuitingen
gewenscht, omdal daardoor korter trajecten
verkregen worden.
De in dezelfde afdeeling zittende drie
leden uit Zuid-Beveland geven alien hunne
bevreemding te kennen, dat juist van de
leden, in de andere deelen der provincie
wonende, aLs hoofdbezwaar tegen het inge-
diende plan bedenkingen gehoord worden
over het ontbreken van havenaansliutingen.
Zeker, ook zij zouden die aansiuitingen gaar
ne in het plan zien opgenomen, daar zij de
voordeelen, daaraan verbonden, ten voile
beseffen; doch zij vreezen eindelooze ver-
d,aging van het tijdstip, waarop met de uit
voering der werken begonnen zal worden,
.wanneer de Staten blijven vastbouden aan
de totslandkoming dier aansiuitingen. Zij
j uichen het voorstel, zooals het voor hen
ligt, ten zeerste toe en zijn er mede vol-
daan, overtuigd zijnde, dat de boeren wel
be handen ineen zutlen slaan teneinde ge-
meenschappelijke maatregelen te treffen otn
de bieten. die per spoor jiij die (havenpLaatsen
worden aangevoerd, op de havenplateaiix of
in de schepen te krijgen.
Een lid van Gedeputeerde Staten komt
op tegen de opmerking, dat hun College
over de bezwaren van den Hoofd-Ingemieur
zou zijn heengegleden. Alle mogelijke moeite
is. door het College aangewend am aanslui
ting van de spoorlijn met de havens gedaan
te krijgen, zooals uit de overgelegde beschei-
den trouwens voldoende blijkt, doch de po-
gingen hebben geen gnnstig resultaal opge-
leverd. Dit heeft hen niet mogeji weerhou-
den van de indiening van het voorslel, om-
dat Zuid-Beveland bij de totslandkoming van
het plan belangrijke voordeelen zal kunnen
trekken.
In eene der drie afdeelingen is. afzonder-
lijk gestejnd over de havenquaestie. Zeven
leden verklaarden zich daar voor de haven-
aansluiting, terwijl vijf leden zich hunne
beslissing voorbehiielden.
O o s t e 1 ij k Z u li d-B e v e 1 a n d. Het oos-
telijk gedeelte van Zuid-Beveland, werd ge-
zegd, zal nog van eene spoorverbinding ver-
s.token blijven. Wel is deze loegezegd en de
beta ling van den derden termijn van die
zal geeisclit worden en dat daarvoor een
termijn zal worden gesteld.
Bij art. 9a en b vraagt een lid, or Gedepu
teerde Staten reeds met den Staat in over-
leg getreden zijn, wanneer de Staal plan
heeft het renteloos voorschot terug te vra
gen, waarbij bij ,ook de quaes tie van d
lien gulden per daglciLometer weer ter sprake
brengt. Geanlwoordt wordt, dat de voor
waarde, iti dat arLikei genoeimd, steeds ge
steld wordt bij alle spoor- en tramwegen
dat van Rijkswege een wetsontwerp over
dit onderwerp is in uitzicht gesteld. Naar
aanleiding daarvan werd door eene afdee
ling dc wenschelijkheid uitgesproken, het
voorslel aan te ho-uden lot de volgende ver-
gadering.
In de andere afdeelingen kon men zich
met het voorslel vereenigen.
De voorsteller deed in zijne afdeeling op-
merken, dat een keuiringsdienst in hoofdzaak
volgens de regeling vim 12 Juli 1907 en dat beooSt leSen gaan, dat het publiek geen
rvv. t i i I II B r 11 QQl* 7 11 II OA Irl I I I J i
genoegen
men gerusl aan den Staal kan oveirlaten.
met welke voorwaarden deze
neem t.
Bij de stemming verklaren zich in eene
afdeeling i leden voor het voorstel, 2 tegen,
terwijl 6 zich hunne stem voorbehouden
in eene tweede afdeeling zijn' 5 leden voor
(aanleg, 6 daartegen, terwijl 1 lid zich zijne
stem voorbehoudl. In eene derde afdeeling
verklaren 8 leden zich voor het voorslel
en behouden de 3 anderen zich hunne be
stissing voor.
waar naar zijn geld ontvangt. Met gegevens
aan groote sleden ontleend werd dit toege-
licht. In Zealand hestaat niets. van dien
aard. zoodat z.i. een onderzoek wenschelijk
is. 11 ij geeft toe, dat de tijden ongunsLig zlju.
doch zullos behoeft het instellen van een
onderzoek niet te verhdnderen.
De beer De Veer heeft niets. legen uilstel,
lnaai wil tocli gaarne weten, hoe Gedepu
teerde Staten tegenover zij,n denkbceld slaan.
De beer Blum zegt, dat de verordening
in Ericsland nog tekorl in working is, om
wenschel ij kheid van het tot stand komen
van de.n verbindingsiweg alleszins erkennen
en dat zij gaarne bereid zijn aan deze zaak
hunne aandacht te wijden, doch dat zij de
aanheming van het voorstel, zooals het daar
ligt, onlraden.
Het voorstel van den beer-en Dieleman c.s.
is na bespreking aangenomen met 30 tegen
7 stem men.
Daarna is de veingaderiug door den Voor-
zitter in naam deir Koningin gesloten.
Xoodlotiig schol.
De gebroeders Dinant, twee acrobaten, die
ongeveer veer lien dagen geleden nog g'ere-
geld in he I Bozen theater optraden, hadden
m de nabijhei'd van de Ivafjeslaan een wo-
De beer Duvekot wijsl op de laalsl ver- ^en oorde.el le kunnen vellen en ten tweede, ninS ketrokken, vanwaar zij geregeld elken
strekte gegevens en hoopt op aaiieining van
het voorstel.
De beer Fruytier wijst oil de z.i. veel te
hoog geraamde kosten van aanleg, veel hoo-
ger dan het ook goed plan Huijghebaert;
sprcker drhigt aan, op lie! verplichtend stel-
len van het aandoen der havens. Ook be-
spreekt d.e beer Fruytier de moeilijkheden,
die zich te Hansweert wel zullen voordoen
ien stelt 2 amendementeh voor, een om dc
havenaansluiting verplichtend le slellen en
een am dc Decauvitlelram te doen voortbe-
staan en \'erplaatsing van de aanlegplaats
te Hansweert.
De beer Honnhach wil niet meer per kilo-
metei geven, dan aan andere trainmen is
gegeven.
De beer ogelaar verdedigt de ongewijzig-
dic aanneming van het plan.
De beer Paap wil belanghebbende, inzon-
derheid de staatsspoor, meer doen bijdra
gen. Hij stelt voor, bet gezamenlijk bedira"
te bepalen op 00.000.
De heei Elenba.as. verdedigt, in een rede
die ruim anderhalf hut in heslag nam, het
voorslel van Gedeputeerde Staten. door ach-
lereen volgens he I voordeel van een locaal-
spooi in Jiel Jiehl ;te stellen, het iweinig nood-
zakelijke van het aandioen van havens en
dat het Rijk het aangewezen lieliaam is, om dag °P iachi guigen. Ook gis,teren°is dat
deze zaak te regielen, en dat dux de Slalen fchled- r«$en den avond bevonden de
ntl pas moeten doen aLs de Ilogoeri ni( hel
niel doel.
Hel voorstel van den heei- De Veer wordt
aangenomen met 24 tegen 14 slemmen.
VI
hroeders zich in de Dieimerlaan. Een hun-
ner schoot op een vogel, die gewond in zee
viel. Met behulp van een bootje wilden de
jagers het dier opvisschen. Reeds lagen de
geweren op den bodem van het s.chuitje
en ook de jongste Dinant, de 21jarige Koen,
had reeds plaats genomen. Toen de dudste
van bet twee Lai instapte, stiet hij met zijn
voet tegen den liaan van het geweer. Het
schietwerktuig ging af en de man in het
schuitje kreeg de voile laag in de borsl.
schen Oostelijk- en Westclijk Zeeuwsch- I var.ietekringen8 wekte heT gebeuMe een ge-
Vlaanderen, geschikl voor verkeer per weldige sensalie. (Tel)
oorslel van d.e heeren Mr. P. Dieleman,
P. Maarleveld en .1. A. Neeleson, lot
erkennlng van de dringemle noodzake-
iijkheid van hel spoedig lot stand komen
van een verharden verbindingsweg tns-
per
voer- en riftuig en per aulomobiel enz.
In eene afdeeling verklaarden verschillen-
de leden overtuigd te zijn van de hooge
noodzakelijkheid van de.n aanleg en de ver-
hardi ng van dezen weg.
Mel de grootste moeite heeft men daar
nu le kampen.
Na de rede van den beer Mr. Dieleman in
de zitting van 30 November j.l. acht men
verdere toelichting onnoodig.
Namens Gedeputeerde Slalen
wordt inede-
--o - ,«.x uc - - gedeeld, dat het Collegir zich op hetzelfde
zekerheid dienaangaan.de afhankelijk gesteld, V? Soedkeurmg der hegrooling door den standpunl stell als hij hun schrijven van
maar er hestaat grool gevaar, dal er ten Moofd-Ingenieur van den Provincialen water- 30 October 1914.
staat en bestreed de ingediende amendemen- -Andere leden hadden verwacht, dat de
"'j u belanghebbende gemeente- en polderbeslu-
)e deer Homhach Irok zijn amendemen I in. ren eenige bij-drage zouden hebben aang;
De beer Fruytier neemt nogmaals het hoden en stelden de vraag of met de worn
zal, vooral wat hel maken van een plateau woord, lot verdediging van zijn ,aimiendemenl. den ,-de betrokken autoriteiten" in bet voor
s.lotte toch niets van zal komen. Komt de
brug over het kanaal niet tot stand, dan
wordt de lijn niet gebouwd. Bovendien
eischt men een haven op Hansweert en die
oor-
dig, dat de aan te legged locaalspoor aan
sluiting geeft op de 'lijn, die het verdere
transport overnoemt.
D e havens. De niet-aansluiting bij de
havens wordt een bezwaar genoemd voor
de landbouwers, die daar hun bieten en
andere^ UuAdboiuwproducten willen laden, en
een grool nadeel voor de scliipperij, een
hoofcl.besTaahsmiiddel in onze Provincie. Het
aanzienlijk goederenvervoer te Walsoorden
bewijst hfit groote nut van zulk een haven-
aansluitin,gju Er wordt op gewezen, dat de
Hoofd-lngenieur die aansluiting mogelijk
acht en meenl, dat de daaruit voorlvloei-
ende meerdere kosten misschien op andere
onderdeeleh kunnen bezuinigd worden. Ook
zijn sommigen van meening. dat het aan
doen van havens bij tramwegen weinig kosl-
baar zou zijn. Aan Gedeputeerde Staten
wordt gevraagd, waarom bet aandoen van
de havens niet in de voorwaarden is opge
nomen, waarop geantwooed! wordt. dat bij
het stellen van dien eiseh de vennootschap
het stibsidie niet zal aanvaarden.
Andere leden zouden ook gaarne aanslui
ting bij de havens gezien hebben, maar
daartegen bestonden bij deze kleine Zuid-
Bevelandsche getijhavens groote bezwaren
Ook bij vroegere gelegen.hed.en, als. bij het
plan Borsselen—Wolf aar Lsdij k, werd die
eisch niet gesteld; in bet plan Huijghebaert
was geen aansluiting aan de haven te We-
•mel.dinge opgenomen. Voor landbouwers en
schippers bleef de toestand dezelfde. Zij
konden op dezelfde wijze als nu van die
haven gebruik m.aken en opslagplaalsen bij
de dijken houden.
Eeri lid zou, niettegenstaande al zijne be
zwaren in dezen, het voor de betrokken
streek betre'uren, wanneer hel aanhangige
voorstel niei lot uitvoering moehl komen.
Hij hoopt, dat door toedoen van belangheb
benden al.snog havenaansluiting op een of
meer plaatsen bereikt zal kunnen worden.
Tevens. ware ,tc overwegen, of bij amende-
ment op het i-oarstel van Gedeputeerde Sta
ten de noodig geoordeelde aansluiting niet
iaan het plan zou zijn toe te voegen. Wan
neer men daartoe niet overgaat, schijnl het
hem wensclielijk, bij de voorwaarden vast
te leggen, diit.' zoo te eeniger tijd havenaan
sluiting door Provinciate Staten op verzoek
van belanghebbenden noodig geoordeeld
wordt en daartoe twee derden dier kosten be
schikbaar worden gesteld, de spoorweg-
maatschappij Zuid-Beveland tot uitvoering
van de wej-jcein moet overgaan en voor de
exploitatie zak hebben zorg te dragen.
Door een lid wordt de vrees genit, dat een
extra-rangeerIoon zal geeiseht worden voor
de bediening der havenlijnen. zooals. dit te
Vlissingen plaats heeft, hetgeen voor een
wagon suikeflfeten 2,en voor eene wa-
gonlading ste£iikolen 1,bedraagl. Hij
acht dergelijkd extra-gevorderde bijbetalin-
gen niet meer van dezen tijd en voor de
locaalspoorlijn niet toe te laten. Hij voor-
ziet een belangrijken aanvoer van lariilr,
ooft- en tuinbouwproducten uit Zuid-Beve
land aan de kaden te Vlissingen ter ver-
scheping naar het buitenland en wenschelijk
ware bet reeds nu te bedingen, dat het
extra-rangeerloon daarvan niet geheven zal
mogen worden.
Een ander lid merkt op, dat het niet mo
gelijk is, ook het bietenvervoer in de rich-
ting van de haven Vlissingen te leiden, om- i
aangaat, ontzeLlend veel kosten.
Daartegenover werd betoogd, dat het oos-
telijk gedeelte van Zuid-Beveland niel ver
ge ten werd. Reeds, was de aanvraag inge-
komen, maar nog niet onderzocht. Het ma
ken van eene brug zou in geen geval ten
taste van de Pro'vincie komen. Ook al kwam
die brug niet tot stand, dan zou toch het
oostelijk net aangelegd kunnen worden en
had deze loc.aalspoorweg voor, dat desnoods
bijv. 's nachts voor de overbrenging van
materieel van de bestaande spoorbrug zou
kunnen gebruik gemaakt worden.
D e kosten. Van verschillende zijden
wordt gewezen op de zeer hooge kosten
van het plan. Voor verandering en uitbrei-
d.ing van bet emplacement te Goes met hij-
behoorende werken wordt geraamd /344.000;
\-an Goes lot 's Heer-Arendskerke wordt aan
leg van eene dubhele lijn naast de bestaande
spoorlijn voorgesteld, iietgeen met hel oog
op het te wachten vervoer allenuinst noo
dig schijnt, en zoo zijn er meer poslen aan
te wijzen, waardioor de kosten van den aan
leg zoo enorm worden opgevoerd.
Wat zullen de financieele gevolgen zijn?
Voor f 880.000 krijgt men alleen een locaal
spoor op Westelijk Zuid-Beveland. Dan moet
nog het oostelijk gedeelte komen, en later
komt de aanvraag voor Tholen. Alles wordt
even royaal beliandeld, aan alle etsehen van
de Staatsspoorwegmaatschappij wordt loege-
geven. Zoo gaat de Provincie haar finan-
eieelen ondergang te geinoet. Het renteloos
voorschot komt nooil in de Provinciate kas
terug; want dan moet er eerst tien gulden
per dagkilomeler verdiend worden, en dat
De amendemen ten van den heer Fruytier j slel worden bedoeld die plaatselijke besturen.
een lid dezer afdeeling behoudt zich zijn
stem voor; alle andere leden verklaren zich
voor bet voorstel.
In eene andere afdeeling achtle een lid
het gee.i> bezwaar am het Gedeputeerd Col
lege uit te noodigen hieraver voeling te hou
den met de Regeering.
A an de zijde van (Gedeputeerde Stalen werd
de wensichelijkheid uitgesproken, voortaan
dergelijke voorstellen eerder in te dienen
bij Gedeputeerde Staten, opdat dit College
de gelegenheid heb be tijdig praeadyies uit
en dat van den heer Paap werden alien,
verworpe.n en daarop het voorstel van Ge
deputeerde Staten aangenomen met 2/tegen
13 slemmen.
Voorslel van Gedeputeerde Slalen lot afwij-
zing van het verz-aek van hel dagelijksch
basluur van den Algesneenen Nedcrtattd-
schen Wielrijderjbond om een afzoirder-
lijk rsjwielpad te doen aauleggen langs
den weg van Ter Neazers nair Axel.
-Met bet voorstel van Gedeputeerde Stalen
vereenigen zich alle ji.ln van alle afdee
lingen.
Het voorslel worn zonder hoofdelijke
stemming aangenomen.
Voorslel van Gedeputeerde Slalen ioi ver-
leening van een subsldie van 100®
voor 1918 aan dv Prjv.lact.'jle Zccuwschs
Vereeniging lot LesteijdJng der luber-
culose.
In alle afdeelingen kon men zich met het
voorstel op zich zelf vereenigen.
In eene afdeeling merkt een lid op, dat
de contribution zeer laag zijn tegenover bet
hooge bedrag der sulisidie; hij zou gaarne
zien, dat door Gedeputcerdie Staten zulks
aan de betrokken Yereeniging le kennen,
wordt gegeven, evenals verwacht wordt, dat
deze Provinciate Yereeniging niet enkel in
6ene streek. maar over de geheele Provin
cie zal werken.
Daartegenover wordt aangevoerd, daL deze
Yereeniging werkt in het algemeen belang
en eerst langzaain meerdere waardeering,
haalt men nooit. De Zeeuwsche tramwegen I ood' hen vorm van contribution, ve.rkrijgl.
liebben bet lot nog toe niet verder gebracht
dan tot zes, zeven, op zijn hoogst acht
gulden. Men wil gaarne het verkeer in onze
Provincie bevorderen en tramwegen tot
stand brengen, maar geen loeaalspoorwegen
ten bate van de StaatsspoorwegmaaLschappij.
Tegenover de opmerking, dat dit plan
duurder is dan hel plan Huijghebaert, wordt
van de andere zijde die aandacht op he.t
feit geve&ligd, dat thans een ringbaan is
ontworpen, die veie kilometers tang is en
waardoor eene belangrijke verbetering in
bet verkeer van westelijk Zuid-Beveland ver
kregen wordt. De kosten van het plan
Huijghebaert zouden ook belangrijk hooger
geworden zijn dan de begrnoting aangaf. Zoo
was een lijn geprojecteerd naar een haven
op een dijk van 1 M. breedte. De kosten
waren toen reeds nauw berekeiid, maar de
prijzen der materialen zijn mi sterk geste-
gen. De lijn Goes's Heer-Arendskerke
kostte minder dan wanneer die op eigen
terrein gemaakt was, en moeht van den
Raad van Toezicht niet met de spoorlijn
samenvallen. Voor de opbrengst van de
tien gulden per dagkilomeler moest men de
lijn niet met tramwegen, maar met andere
loeaalspoorwegen vergelijken. De lijn Sau-
werd—Roodesichool brachl in de eerste
jaren 6 en 7 gulden op, n,a tien jaar nicer
dan tien gulden, later 13 en 14, na
negentien jaar ruim 13.
Het plan Huijghebaert is nu van de baan,
maar niet alleen we,gens de oversclirijding
van d.en termijn van aanvraag; want anders
zou de nieuwe maats.chappij zich niet zulke
offers getroost hebben om tot eene overeen-
komst te geraken. Wordt nu dit voorstel
niet aangenomen, dan is, het de vraag, hoe
tang Zuid-Beveland nog van dit zoo hoog
noodig verkeersmiiddcl zal verstokeii blijven.
De art ike ien. Sub 8 werd in eene
afdeeling de opmerking gemaakt, dal liet
voor de gesubsidieerde maatschappij zeer
bezwarend is, dat de uitbetaling van het
renteloos voorschot slechts in drie termijnen
plaats vindt. In overweging werd gegeven
bet voorbeeld van den Staat te voigen en
het subsidie in meer termijnen beschikbaar
te stellen. In eene andere werd de wensch
uitgesproken, dat ook eene geldelijke zeker
heid voor de voltooiing der oostelijke Iijnen
In eene andere afdeeling verklaarde een
lid zich, met het oog op "het nog kort be-
staan der Yereeniging, bereid zijn stem dit-
iii,aal aan het voorslel van Gedeputeerde
Staten niet te zullen onthouden, ofschoon
zijne bezwaren. in eene voa-ige vergadering
van de Provinciate Staten ontwikkeld, niet
zijn opgeheven; hij verklaart zich voor het
ver vol g niel te willen binden.
Het voorslel wordt zonder hoofdelijke
stemmbig aangenomen.
A oorslel van Gedepnleerde Slalen tat wijzi-
giiig van de begrooting der Provinciate
inkonrslen en uilgaven voor 1918.
In eene afdeeling werd bij hoofdstuk VI
afdeeling III der inkomsten de wensch te
kennen gegeven, dat Gedeputeerde Staten
een onderzoek zouden, instellen onitrenl de
wenschelijkheid van splitsing van den dienst
op de Wester-Scbetde, zpodanig, dat de dienst
op de lijn Vlissingen—Breskens afzonderlijk
wordt gehouden.
In eene andere afdeeling achtte een der
leden hel wenschelijk. dat de post voor de
Provinciate bibliolheek met een grooter be
drag werd verhoogd dan f 300, ten einde
electrische verlichting te kunnen aanleggen
en de hibtiotlieek ook des, avonds te kunnen
open stellen.
Hij betwijfelt voorLs, of de voorgestelde
verhooging met f 300 wel wenschelijk is,
omdat hij den indruk heeft gekregen, dat
het niet zoozeer de bedoeling is om meer
wetenseliappelijke werken aan te schaffen,
dan wel uitspanningslectuur. Overigens zal
hij niet stemmen tegen de voorgestelde ver
hooging.
In de laatste afdeeling vereenigden alle
leden zich met het voorstel.
De heer De Veer hield een pleidooi voor
het des avonds openstellen der bibiliolheek.
Voorslel van Mr. A. A. tie Veer om Gede
puteerde Staten uil te noodigen een on
derzoek in te slellen naar de wensche
lijkheid en mogelijkheid van een pro
vincialen dienst voor de keuring van
lev ensinidtteten en andere waren.
In alle afdeelingen werd van de zijde van
Gedeputeerde Staten de opmerking gemaakt,
le brengen
Voorts wijzen zij er op, dal juist in eene
voiige Slalen vergadering werd iiesloten, deze
zaak voorloopig te laten rus.Len tot b'etere
tijden.
Gaarne erkennen zij de „wens.cheiijkheid",
doch in geen geval de noodzakelijkheid van
een spoedig tot stand komen."
I'.en ander lid wijst er op, dat de voorbe-
reiidende ondei-handelingen zooveel tijd zul
len vorderen, ook met hel oog op noodzake-
lijke onteigeningen, dat geen bezwaar kan
.bestaan nu alvasl de Regeering te poiseii;
waarlegen van de Zijde van Gedeputeerde
Staten werd opgemerkt, dal het voorstel
tuidt, de no<>idzake 1 ijkheiiduit te Spreken.
hi deze afdeeling verklaarden 10 leden
zich tegen hel voorstel, terwijj 2 ledeji zich
hun stem voorbehieldcn.
In eene andere afdeeling meenl een lid,
dat hel op den weg van gemeenten en pol
ders lig.tom.de verbimding lot stand te bren
gen; anderen wijzen er op, dat het Rijk
enorme sommen uit de Braakmanpolders (-l'°wley, die beschuldigd wordt ge.ld te heb-
heeft getrokken en dal door de aansiibbin- I verzot,|den voor de vernieling van mu-
AAN EEN DUIKBOOT ONTSNAPT.
Hel Engelsche persbureau deelt de vol
gende officieuze bijzonderheden mede over
de wijze, waarop een Engelscli koopvaardij-
selup aan een Duitsche duikboot ontsnapte.
Het stoomschip „Japanese Prince", met een
groote b em aiming en een aanzienlijk aan-
ta! passagiers aan boord, onlmoette korl ge-
K Ien een Duitsche duikboot; gedurende vijf-
en-een-half uur poogde het schip de nabij-
hcid van den vijand te ontvluchien en gedu
rende bet grootste gedeelte van den tijd
werd hel hevig beschoten. De kapiteih bleef
moedig op zijn post cn wist, dank zij de
mede wer Icing van de bemanning, door han-
dig manoeuvreeren, aan de duikboot le ont-
komen. Hel schip is thans de haven bin-
n en getoope.n, terwijl alien aan boord onge-
deerd waren.
DE DUITSCHE KOMPLOTTEN
IN AMERIKA.
Bflnz, de besluurder van de Hamburg
Amerika-lijn en de ambtenaren dier stoom-
vaart-maatschappij, Kotter en Iiackmeister
zijn door de rechtbank te New-York veroor-
deeld tot IS maanden gevangenisslraf, Pop-
piiigiiaus lot 12 maanden en de Hamburg
Amerika-lijn lot een boele van een riiks-
da alder.
Alle veroordeelden zijn onder horgstelling
van 25.000 gulden in vrijheid gesteld. Zij
waren beschuldigd van hel uitrusten van
schepen, die de Duitsche kruisers van voor-
raden moesten voorzien, hetgeen werd opge-
vat als een schending van de Amerikaansche
nentraLiteit.
De zaak zal vermioedetijk ook nog door
het HooggcreehIsliof worden beliandeld.
e Sail-Trailcisco is tegen baron Brin-
ckeri, een Duitsch ritmeester, een bevel tot
inilectitenisneming uilgevaardigd, wegens het
deelnemen aan pogingen om den handet
van de Yereenigde Staten nadeel te berok-
kenen. Oolc tegen Robert Capelle, den agent
van den Norddeutschen Lloyd, is zulk een
bevel uiLgevaardigd.
Hel be\el tot inhechlenisneming van
Brincken is een uitvloeisel van de zaak van
gen de gewone verkeersmiddelen le water,
hoe gehrekkig ook, onmogelijk zijn ge%vor-
den, terwijl het bovendien een Rijksbelang
is, dat twee zulke belangrijke deelen van
bet Rijk over eigen terriloir door den weg
met elkander zijn verbonden.
Daardoor wordt niet alleen de naLionalc
gedachl'e en saamhoorigheid versterkt, maar
worden ook materieel wezenlijk Nederland-
sche belangen gediend.
De veelal kleine polders en (de reeds zvvaar
belaste gemeenten als Biervliel en Philip
pine zouden dan tot groote stoffelijke wel-
vaart kunnen komen, maar zijn oinnachLig
uit zich zelf de kosten le betaten.
Onderscheidene leden vragen of hel niet
voldoende is de wenschelijkheid uil le spre
ken in plaats van de noodzakelijkheid, dc-
vv'i.jt zij vreezen, dal anders te veel van de
Provincie zal worden gevordcrd.
Anderen deelen die vrees niel en oordee-
ten, dat, indien al voorstellen tot Provinci
ate liulp zouden moeten worden gedaan, de
Staten dan toch nog volkamen vrij zijn in
het beoordeelen of deze geevenredigd zijn
aan bet belang.
Er wordt ook gewezen op de Provinciate
hulp voor den verhi tidings weg tusschen Zee-
land en Noord-Brabant. Positief betoogen
nilic-schepen der geallieerden.
Brincken verklaarde, dat hij attache was
bij bet Duitsche consulaat. Hij stelde zich
in handen der auloriteiten, maar werd vrij-
gelaten legen 25.000 gulden borgtocht.
Naar Capelle was veertien dagen tang ge-
zocht, daar hij als getuige mo,est optreden
in de zaak betreffenide de beweerde scheu-
dingen van de neutraliteil van Amerika
door Duitsche agenten. Naar bericht wordt,
had hij zich schuil gehouden aan boord van
een Duitsche boot, die bij Sausalito (Gali-
fornie geinterneerd was,.
Te New-A'ork m«eenl men uit de terugroe-
p,ing der Duitsche attache's Bov-Ed en Von
Papen en de veroordeeliug van de ambte
naren der Jiamburg—Amerika-lijn, te kun
nen afleiden dat de Amerikaansche regee
ring bestoten heeft, liet nest van Duitsche
samenzv eerder,s, onverschillig welke hooge
lofficieele positie zij ook inneinen, uit te
roeien.
De bladen in de Vereenigde Staten spre
ken hun voldoening uit over het jongste op
treden der regeering tegen de Duitsche sa-
menzweerders.
I)e Amerikaansche regeering verwacht,
dat Duitschland hel verzoek tot terugroe-
ping der attache's zonder protest zal in wil-
d„ „o, l„. I
doch men vreest, dat de Entente-mogendhe-
derdaad een wantoesland is, waaraan hoe
cer hoe beter een eind moet worden
gemaakt.
In deze afdeeling verklaarden zich, 8 leden
voor liet voorstel, 4 leden behielden zich
hun stem voor, terwijl 1 ltd verklaarde tegen
bet voorslel te zijn wegens de redaclie.
In de twee laalstvermelde afdeelingen ver
klaarden eenige leden, dat zij het oogenblik
voor dil voorstel minder juist gekozen
den hierin niet zullen loestemmen.
Regeerings-ambtenaren te Washington heb
ben nadrukkelijk verklaard, dat de positie
van den Duitschen gezant niet in het minst
wordt aangetast door de gedragingen van
zijn attache's.
De „Providence Journal", die buitenge-
woon goed ingelicht was omtrent het onder-
aUerminst geschikt oordeelden om nJ°aam Son to-u^PinS van:
on speciaal in de I C°n'
laatsigeme.de afdeeling, werd opgemerkt, dat I SSST^s'
juist nu d,e nahonale gedachte ten opzichte ia 1(I Pn d™ 1,L J??!? t
leg van den verlangden ver bindings weg over I Stigd'r Oostenrijkseh zaak-
ffflfin WaapfiPrfonArni* an pnAnlAAl |j^ I
rkt, dat
van 7eenwsr.fi vinnnH™n I>ziclUe I land, en den consul-generaal te Philadelphia.
gekweSt W° aan" Dc oes'eering is eveneens van plan de te-
o. rugroeping te verzoeken van een Duitschen
Gedeputeerde Staten vinden in dit verslag consul-generaal en van gelneimraad Albert,
aanleiding tot de mededeelmg, dat zij dg j Duitsch fiscaal agent in de Vereenigde Staten.