ALGEMEEN NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN.
Prijsopgaaf
No. 6299.
Donderdag 11 November 1915.
55e Jaargang.
Paarden- en Veemarkt.
De Oorlog1.
ABONNEMENT
ADVERTENT!EN
Teiefoon 33.
Dit Blad verschijnt Maandag-, Woensdag- en VrpagaYond, nitgezonderd op Feestdagen, b(j de Firma P. J. VAN DE 8ANDE te Ter Nenzen.
Paarden- en Veemarkt
B1NNENLAND.
Per 3 maanden binnen de stad 1.Franco per post voor Nederland 1.10.
fiij vooruitbetalingvoor Belgie /1.40, voor Ned.-Indie en Amerika 1-65,
overig Buitenland f 2.
Men abonneert zich bij de Uitgeefster, of buiten Ter Neuzen ook bij alle
Boekhandelaren, Postdirecteuren en Brievenbushouders.
Van 1 tot 4 regels 0,40. Voor elken regel meer 0.10.
Bij direct© opgaaf van driemaal plaatsing derzelfde advertentie wordt de
prijs slechts tweemaal berekend.
Grootere letters en cliche's worden naar plaatsruimte berekend.
Handelsadvertentien bij regelabonnement tegen verminderd tarief.
Inzending van advertentien voor 1 uur op den dag der uitgave.
wordt gevraagd voor het vepvoep en
strooilng ter plaatse
van Blikstraat (Ter Neuzen), van
6000 K.GL Macadam naar Othene.
7000 Poonhaven.
7000 Reuzenhoek.
6000 Val.
9000 Margaretlia.
5000 Reuzenhoek
tot Margaretha.
6000 Eendracht.
9000 't Slachtplein
(Dorp).
Prijsopgaven worden ingewacht ten Ge-
meentehuize van Zaamslag, voor of op
15 November a.s., voormiddags 10 uur.
Zaamslag, 9 November 1915.
Burgemeester en Wethouders der
gemeente Zaamslag,
JOH. DE FEIJTER, Burgemeester.
J. STOLK Lzn., Secretaris.
Yergadering van 9 November.
Voorzitter de heer Mr. Goeman Borgesius.
De heer Jannink, Voorzitter der com-
missie, belast met het onderzoek der
geloofsbrieven van't nieuwbenoemd lid voor
het district Assen, den heer W. 0. A. Koster,
brengt, volgens het verslag der H. Crt.,
rapport uit en adviseert tot toelating van
genoemd lid.
De heer Koster wordt vervolgens door
den griffier binnengeleid, legt in handen
des Voorzitters de vereischte beloften af
en neemt, na door verschillende leden te
zijn gelukgewenscht, zitting.
De Voorzitter deelt mede, dat de centrale
commissie heeft besloten, de Kamer voor
te stellen, a.s. Vrydagmorgen 11 uur
bijeen te komen om eenige ontwerpen in de
afdeelingen te onderzoeken.
Aan de orde is het wetsontwerp tot het
ruilen van grond met de gemeente Rotter
dam in verband met den bouw van het
nieuwe postkantoor en naar aanleiding hier-
van wijziging der Post- en Telegrafiebegroo-
ting.
De heer Bichon van Llsselmonde maakt
eenige onverstaanbare opmerkingen en de
heer Spiekman dringt aan op mindere ge-
heimzinnigheid van Regeeringswege met de
bouwplannen, waarna Minister Lely ver-
klaart, dat de Regeering voornemens is,
aan den bouw er van de vereischte zorg te
doen besteden, maar het stadhuis, in de
nabijbeid waarvan het kantoor verrijst, te
doen overheerschen.
Het ontwerp wordt goedgekeurd.
Aan de orde is het ontwerp tot subsi-
dieering van den Kon. Holl. Lloyd inzake
de onderhouding van den stoomvaartdienst
tusschen Nederland en Brazilie en Argentinie.
De heer Beumer betreurt, dat de Minister
geen cijfers van goederen- en personen-
vervoer naar en van genoemde landen heeft
gepubliceerd. Het gaat de maatschappy
niet kwaad, getuige de koers der aandeelen,
en de andere groote stoomvaartmaatsehappijen
hebben by de reorganisatie dier maatschappy
de aandeelen gekocht en kunnen zelf wel
bijpassen, als het noodig is. De Regeering
heeft destyds belangrijken steun gegeven
en daarvoor kosteloos vervoer der brieven-
malen bedongen, maar er mag nu, mede
in verband met den nood der tijden, geen
aanleiding voor haar bestaan, een uitkeering
als de voorgestelde aan den Lloyd te doen.
De heer Jannink bestrijdt de bepalingen
van het contract met den Lloyd. Wanneer
de maatschappy er wel by vaart, behoeft
zij geen bedragen aan den Staat te storten.
Dan behoeft de Staat zich ook niet te
verbinden tot uitkeeringen, als hij voordeel
van de overeenkomst oudervindt,
Minister Lely zegt, wegens ziekte van
zijn ambtgenooc van Landbouw de verdedi-
ging van het ontwerp op zich te hebben
genomen en wijst er op, dat juist de bloei
van den Lloyd voor de Regeering een bron
van ingenomenheid is en tevens een waar-
borg, dat de voorscbotten van den Staat
zullen worden terugbetaald.
Na repliek der heeren Beumer en Jannink
en van Minister Lely wordt het ontwerp
met 32 tegen 31 stemmen aangenomen.
Aan de orde is het door den heer Eland
voorgestelde wetsontwerp inzake de bevor-
dering en het ontslag van officieren bij de
landmacbt.
De heer Jansen ontwikkelt enkele be-
zwaren tegen het ontwerp, waarvan hij de
hoofdstrekking overigens noemt het tegen-
gaan van vertraging der promotie tenge-
volge der mobilisatie, en stelt er prijs op,
de meening des Ministers omtrent het wets
ontwerp te hooren.
Minister Bosboom betwist, dat de mobi
lisatie de promotie vertraagt, en gelooft het
tegendeel. De consekwentie der aanneming
van het ontwerp zal bovendien zijn, dat
talrijke categorieen van menschen met
dergelijke klachten zullen komen. Ook
wanneer het door den heer Eland ter ver-
dediging van dit ontwerp aangevoerde waar
zou zijn, zou er voor de Regeering nog
geen aanleiding zijn geweest, een ontwerp
van gelijke strekking in te dienen.
De heer Duymaer van Twist bestrijdt
het ontwerp op de door den Minister reeds
aangevoerde gronden.
De heer Eland trekt het ontwerp in,
zwiehtende voor de argumenten des Minis
ters van Oorlog.
De heer Jannink, voorzitter der commissie
belast met het onderzoek der geloofsbrieven
van het nieuwbenoemde lid voor Amsterdam
IX, den beer van der Tempel, adviseert tot
toelating van genoemd lid.
Zoutacc($ns.
Aan de orde is het ontwerp tot wijzi
ging der wettelijke bepalingen inzake zout-
accijns (vrijstelling van invoerrechten).
De heer Arts bestrijdt het ontwerp, waar
van de aanneming zal veroorzaken een be-
voorrechting der importeurs van geraffineerd
zout en een benadeeling der binnenlandsche
industrie, waardoor 32 Hollandsche zout-
ziederijen in haar bestaan bedreigd worden,
terwyl hy meent, dat het niet aangaat, de
invoerrechten op geraffineerd zout ten na-
deele der schatkist geheel prijs te geven.
De Voorzitter deelt mede, dat de heer
Gerretson een amendement heeft ingediend,
strekkende slechts 2/s van het ge'importeerde
zout vrij te laten.
De heer Gerretson sluit zich aan bij de
bestrijding door den heer Arts.
De heer J. ter Laan betoogt, dat de
Regeering met dit ontwerp haar doel voor-
bijschiet. In plaats van bescherming der
binnenlandsche industrie komt nu een te
ver gaande bescherming der importeurs.
Zij moeten echter gelijk staan bij hun con-
currentiedit is te bereiken, wanneer voor
3/4 van het invoerrecht vrijdom wordt ver-
leend.
De heer Marchant betoogt, dat thans ten
nadeele van een aantal industrieelen een
heffing wordt geheven ten bate van eenige
zoutziederijen in Nederland, niet ten bate
der Nederlandsche industrie in haar geheel
vindt ze plaats.
Minister Treub verklaart, dat het argu
ment betreffende het nadeel, dat de schat
kist lijdt, niet opgaatimmers er is den
laatsten tijd geen kilo buitenlandsch zout
ons land binnengevoerd. De fabrieken, die
zout noodig hebben, zijn overgeleverd aan
de binnenlandsche raffinadeurs, welke er
van gebruik maken om de prijzen eenzijdig
vast te stellen.
De hoeveelheid buitenlandsch zout, die
ons land na de voorgestelde wijziging meer
zal worden binnengevoerd, zal niet buiten-
gewoon groot zijn, maar de wijziging zal
tengevolge hebben, dat de onbeperkte macht
der binnenlandsche ziederyen eenigermate
verzwakt. Vandaar 't verzet der binnen
landsche zieders. Overigens zullen de im
porteurs er slechts weinig op vooruitgaan
en in elk geval is dit zeer geringe nadeel
onbelangryk, vergeleken bij bovenvermeld
voordeel.
Na repliek der heeren J. ter Laan, Ger
retson en Marchant en van Minister Treub
worden de algemeene beraadslagingen ge-
sloten.
De heer Sannes vraagt aan de Kamer
verlof, tot den Minister van Landbouw
eenige vragen te mogen richten aangaande
de prijzen van eDkcle eerste levensbehoeften,
in het bijzonder van melk.
Op voorstel des voorzitters,wordt besloten,
morgen over dit verzoek te beslissen.
De voorzitter deelt mede, dat hij aan de
Kamer zal voorstellen, ook Maandagmiddag
half 2 bijeen te komen, waarna de ver-
gadering wordt geschorst.
Duitsche ballon neergekonien.
Dinsdagmorgen omstreeks 11 uur is in
het dorp Biggekerke (Walcheren) een Duit-
sche kabelballon neergekomen, een kleine
roodgeverfde ballon, zonder schuitje, die
waarschijnlijk voor signalen diende. Hy
kwarn uit zuidwestelijke richting.
De ballon is door de militaire autoritei-
ten in beslag genomen en geborgen.
Mijnen.
Uit IJmuiden meldt men aan de N.'R. Crt:
De logger Nederland IL KW 166 is met
geringe vangst naar huis teruggekeerd we
gens het mijngevaar. De schipper deelde
mee, dat op 52° 30' N.B. en 3° 10 O.L.
in den vroegen morgen van 6 dezer eenige
mijnen in de netten ontploften, waardoor
hy genoodzaakt was de vleet te kappen.
De stukken van een myn vlogen over
het dekpersoonlijke ongelukken zijn
daarbij niet yoorgekomen. Daar hij in de
omgeving meer ontploffingen hoorde, keerde
hij naar IJmuiden terug.
Geen lood voor Nederland.
De Shipping and Mercantile Gazette van
5 November deelt mede
Een' hoeveelheid lood lag hier gereed
voor verzending naa> ten Nederl. firma, die
sinds jaren regelmatig lood uit Engeland
betrok. De certificaten van de N. 0. T.
waren in orde. Het lood zou alleen bestemd
zijn voor Nederlandsch gebruik. Toen de
papieren van deze zending aan het douane
station kwamen, werden zij in beslag ge
nomen, de „licence" ingetrokken en de
verscheper voor verdere explicates naar
het Ministerie van Oorlog gewezen.
Verbod „uitvoer van (echniscli personeel".
Men meldt ons d.d. 7 Nov. uit Oldenzaal
In verband met den maatregel, dat me-
taalbewerkers e. d. zonder toestemming het
land niet mogen verlaten, worden zoo nu
en dan door de controle van Rijkswege
reizigers aangehouden.
De vorige week werd o. a. een ingenieur
de verdere reis naar Duitschland ontzegd,
niettegenstaande hij aldaar reeds eenige
jaren werkzaam en woonachtig was. Deze
reiziger wendde zich telegrafisch tot den
Minister en kon van deze nog tijdig een
gunstig antwoord ontvangen, dat hij nog
denzelfden dag verder kon reizen.
Hedenmorgen werden 2 reizigers aange
houden, die zich voor metaalbewerkers
hadden aangemeld. Een daarvan werd uit
den trein verwijderd. De ander was plotse-
ling in een onbewaakt oogenblik verdwenen
en had zich vermoedelijk verstopthij kon
althans niet gevonden worden en zal wel
in Duitschland zijn aangeland.
(Tel.)
Be algemeene toestand.
Terwyl in Servie de Duitsch-Oostenryk-
sche en Bulgaarsche legers geleidelijk het
aanvankelijk doel naderen, de bezetting van
den spoorweg van Belgrado over Nisj naar
Tsjaribrod, het Bulgaarsche grensstation, is,
aldus schrijft het Alg. Hbl., de Donau reeds
geheel vrij gemaakt voor het scheepvaart-
verkeer van Roemenie en Bulgarije naar
Oostenrijk.
Dit is van groote beteekenis.
Uit Boecharest wordt aan de /■/Times"
gemelddat de waterweg wordt gezuiverd
van Russische en Servische mijnen, waar-
mede Duitsche en Oostenrijksche zeelieden
bezig zijn. Een Oostenrijksche flottielje,
waarschijnlijk van Donau-mouitors, is te
Turn-Severin aangekomen.
Het vooruitzicht dat de waterweg zal
worden geopend is van belang voor Duitsch
land en Oostenrijk maar ook voor Roe
menie.
De ,/Times"-correspondent meldt ten
minste uit Boecharest, dat dit vooruitzicht
in agrarische krir.gen groote bevrediging
wekt, daar de landbouw-belangen ernstig
lijden, wij I de oogst van het vorige jaar en
van dit jaar niet konden worden vervoerd
ten gevolge van de sluiting der Dardanbllen
en de schaarschte aan spoorwegwagens aan
de Hongaarsche grens, waarschijnlijk ver-
oorzaakt door militaire overwegingen, en
door het verlangen van de Hongaarsche
gentry, om het monopolie van den graan-
verkoop in Duitschland te houden. De uit-
voer van Roemeensch graan heeft feitelijk
stil gestaan sedert het begin van den oor-
log.
Daartoe droeg ook het besluit van de
regeering bij, dat voor de granen, die uit-
gevoerd werden een uitvoerrecht moest
worden betaald, gelijkstaande aan den prijs
van het graan, dus van 100 pCt. der waarde.
Dit heeft den graanverkoop uit Roemenie
wel belemmerd. Thans is de regeling van
den graanuitvoer gesteld in handen eener
commissie, door den Minister van Landbouw
benoemd deze commissie heeft minimum
prijzen vastgesteld voor iedere soort land-
bouw-producten en is met het geheele toe-
zicht op den uitvoer belast.
De opening van de vrije vaart op den
Donau zal gelegenheid geven aan de scheep-
vaart, om graan en andere landbouw-
producten uit RoemeniS naar Oostenrijk en
Duitschland te brengen, zooals de opening
van de spoorwegverbinding straks gelegen
heid geven zal om andere noodzakelijke
behoeften van den Balkan en uit Klein-Azie
naar de Centraal-Europeesche mogendheden
te vervoeren.
Wij wezen er reeds op, dat de tegenstand
der Serviers, die in de eerste weken met
onversaagden heldenmoed hebben gestreden,
klaarblykelijk begint te verslappen. Dit is
niet te verwonderen, nu de Servische troepen
van drie zijden worden bedreigd. Door de
overwinning, die de Bulgaren westelijk van
Soko Banja behaalden, moet de voor de
Serviers zoo belangrijke dalengte der Morawa
ten zuiden van Sialatsj, worden ontruimd,
die door den val van Nisj reeds in den
rug werd bedreigd.
De vereeniging der legers van Gallwitz
en Bojadjef heeft een toestand doen ontstaan,
die voor de Serviers een strijd met twee
fronten noodig maakt, daar iedere aan val
van het eene leger aan het andere de ge
legenheid biedt den tegenstander in de flank
te vallen. En door het overschrijden van
de Golijska Morawa op drie plaatsen en
den val van Kroesewatsj kunnen de legers van
v. Gallwitz en v. Kowess in een breed front
vooruitgaan, op den linkerflank gesteund
door Bojadjef's leger, zoodat van een flan-
keering door de Serviers in het Jastrebatsj
Planina, een hoog, onbegaanbaar en woest
bergland, geen gevaar bestaat.
Van Nisj voert een goede straatweg naar
het belangrijke punt Kursumlije, en van
daar door het dal der Toplitza naar Prisj-
tina. Deze weg is, bij den pas van den
873 M. hoogen Prepolatsj door talrijke be-
vestigingen, zoowel op de hoogte als in de
Ruadrska Planina versperd.
Doch in het zuiden, uit het gebied van
Katzanik en Gnjilane, rukt het in Macedo
nia opereerende leger van generaal Tonorof
tegen Pritsjina op, waardoor de terug-
tochtsweg der Serviers zeer ernstig bedreigd
wordt, daar de Bulgaren reeds dichter bij
het Amselveld (Kosowo Polje) staan dan
de Serviers.
Het Servische leger, dat door zyn krach-
tigeu tegestand den opmarsch der Duitsch-
Oostenrijksche legers slechts poogt op te
houden, om de geallieerden tijd te geven
uit het zuiden op te rukken, ten einde te
zamen de indringers uit Servie te verjagen,
zal waarschijnlijk pogen over Novibazar
naar Montenegro terug te trekkenmaar
dan moet het er rekening mede houden,
dat die terugtochtsweg door Von Kowess,
die snel uit het noorden oprukt, wel eens kon
worden afgesneden. En de terugtochtsweg
naar het zuiden, waar het Servische leger
zich met de geallieerden zou kunnen ver-
eenigen, dreigt door de Bulgaren te worden
versperd.
Zoo wordt het Servische leger steeds meer
gedrongen naar den eenigen uitweg, op
Albaneesch of Montenegrijnsch gebied.
Of de weg naar Albanie nog lang open
zal zyn is echter te betwijfelen. De Itali-
aansche oorlogscorrespondent Magrini, die
het Servische hoofdkwartier te Ferizowitsj
bezocht, meldt, dat hij daar ontvangen werd
door majoor Zwetbowitsj in een salonwagen,
achter een locomotief gekoppeld, die als
bureau voor den gen9ralen staf dient. De
majoor zeide, dat de toestand voor Servie
wel moeielijk is, daar het zich naar vier
fronten moet verdedigen. Want in het
westen staan de Albaniers gereed om een
revolutie te beginnen, en de verbinding
tusschen Oud-Servie en Nieuw-Servie is nog
slechts mogelijk over Albanie, daar de Bul
garen met 100.000 man in Macedonia op-
rukken. XSSS
Hoewel de //Temps" zegt, dat de beslis-
sing toch per slot van rekening in Frankrijk
moet vallen, is wat in den Balkan gebeurt
voor het oogenblik het voornaamste; noch
in Frankrijk, noch in Rusland worden ge-
vechten geleverd of operaties ondernomen,
die van eenig gewicht zijn.
De pogingen der Duitschers, om Duna-
burg en Riga te nemen, gaan slechts zeer
langzaam vooruit. Er worden aanvallen
gedaan en afgeslagen, maar in de posities
verandert dit weinig. Evenmin als de ge-
vechten bij Tsartorysk in staat zijn een
groote wijziging in de stelling der Duitsch-
Oostenrjjksche troepen van v. Linsingen te
brengen.
Ve«*spill«ng van vieesch en
geweerpatconen.
Het parlementslid John Hodge, die pas
uit Frankrijk is teruggekeerd, heeft aan
een vertegenwoordiger van de //Times"
medegedeeld, dat er aan het front schandelijk
veel vieesch en munitie wordt verspild.
Men vindt bij de loopgraven massa's bussen
vieesch, die overschieten en niet terugge-
haald worden. Als oorzaak wordt opge-
geven, dat de dagelijksche vleeschrantsoenen
te groot zijn, nl. byna 31/;, ons per man
en per dag, terwijl bovendien bij de ver
zending geen rekening wordt gehouden met
de vermindering van het aantal manschappen
tengevolge van ziekte en zelfs voor ge-
wonden en gesneuvelden nog rantsoenen
worden gezonden. Het verlies aan munitie
ontstaat doordat de soldaten om hunne
patronen gemakkelijk bij de hand te hebben
ze in de wanden der loopgraven steken en
ze by de aflossing vergeten eruit te nemen.
Dientengevolge raken ze zoek en worden
in de modder getrapt. Op deze wijze gaan
millioenen patronen verloren. Sommige
officieren hebben er iets op gevonden en
controleeren hoeveel hij er verschoten heeft,
om op deze wijze vast te stellen of en hoeveel
patronen verknoeid zijn.
Belgie.
De Keulsche correspondent van De Tyd,
die goed op de hoogte is van hetgeen in
centrumskringen omgaat, zegt dat over dat-
gene, wat met Belgie na den oorlog
zal moeten geschieden, een vaste meening
in den boezem van het centrum bestaat.
Belgie zal onder scherpe controle moeten te
staan komen, maar de monarchie zou her-
steld kunnen worden. Daar is men in
centrumskringen zeer voor. Men houdt er
zich van overtuigd, dat als Duitschland
niet de militaire en economische controle
over Belgie op zich neemt, zeer zeker En
geland dat doen zou.
Een Engetsch stoomschip assn-
gevallen sEoop drie Ouitsche
viiegmachines.
Het Liverpool journal of Commerce ver-
telt hoe het s.s. //Avocet", behoorende tot
de //Cork Shipping Company" op zyn reis
van Rotterdam naar Manchester wist te
ontkomen aan 3 Duitsche viiegmachines,
die het aanvielen en in den grond wilden
boren.
Het was in den morgen van 30 October
om 11,15, dat 3 viiegmachines werden
waargenomen, komende van de Belgische
kust. Een daarvan was een groot slag
vliegtuig. Binnen een paar minuten cir-
kelden zij boven het schip en het slag
vliegtuig liet de eerste bom vallen, die
omstreeks 15 voet van het schip af in zee
terecht kwarn. De uitwerking was vreeselijk,
vlammen stegen uit de zee op te midden
van een waterkolom van wel 50 voet hoogte
en op de oppervlakte van het water bleef
een zwarte vlek achter van wel 30 voet
middellijn. In het geheel vielen er 36
bommen, alle dicht bij het schip, sommige
op niet meer dan 7 voet afstands.
Na aldus oogenschijnlijk al zijn bommen
verbruikt te hebben, nam het slagvliegtuig
stelling aan bakboordzijde en opende het
vuur op de brug uit een machiuegeweer.
Op de zijde en het dek van het schip
en in het water sloegen de kogels neer als
een hagelbui.
Een dear der hut van den chef-machinist
werd doorboord en zijn bed lag vol glas-
scherven. -
Het slag-vliegtuig, dat met veel bedre-
venheid werd bestuurd, viel aan uit een
hoogte van 800 a 1000 voet. Soms vloog
het voor het schip uit, keerde dan terug
om het te ontmoeten en als het'even wij dig
er mee was, liet het zijn bommen vallen
Burgemeester en Wethouders van TER NEUZEN
maken bekend dat in die gemeente
zal worden gehouden op Woensdag 17 Novem
ber l()lo, zooals breeder bij aanplakbiljetten is
omschreven.
Ter Neuzen, 8 November 1915.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
J. HUIZINGA, Burgemeester.
L. WABEKE, Secretaris.
TWEEDE KAMER.