BINNEN LAND.
1 •-
er van "roote bezwaren meebrengt, berichtte I in eigendom behoorendfi aan, of afkomstig
de firma den fabrikant, deze de levering
kon uitstellen tot na den vrede. Eenige
dagen later volgde de mededeeling, dat de
Dnitsche regeering den uitvoer van de
machine had toegestaan.
Een Duitsche achter-
waartsche manoeuvre.
De Belgische oorlogscorrespondent van
,/de Tijd" meldtMet de aankomst van
te zjjn van den vjjand, zullen worden
aangehouden en naar de haven der gealli-
eerden overgebracht.
Welke resultaten dat zal hebben voor den
handel, den aanvoer van levensmiddelen en
andere benoodigdbeden voor de neutralen,
zullen wij moeten afwachten.
Steeds meer neemt dus de strijd een
economisch karakter aan, en de pogingen
om Duitschland door een strjjd tegen zijn
daan en was .op de werf nog eens voor de
vuurproef nagczien. De uren voor het ver-
trek zijn kostbaar. Men moet zooveel voor-
raad irdaden voor machines en menschen
als het schip bergen kan. De commandant
gaat met zijn beide officieren aan boord.
Een matroos geeft hun een pak werk. waar-
mee men in een duikboot altijd rondloopt,
omdat men na iedere aanraking van de van
olie druipende wanden, deuren en trappen,
de vingers moet afdroogen. De deuren zijn
nauwe, ronde gaten.
Door een gat op het acliterschip klimt de
de noodige versterkiagen aan het Yserfront, Industrie en handel tot overgave te nood-
waaronder een groot deel van de lichting zakeD) WOrden krachtiger, Duitschland toch
van '14, zijn de moed en het vertrouwen beeft VOor zijn ijzer- en staalindustrie jaar-
der Belgische soldaten nog meer gestegen. 12 millioen ton erts noodig uit Zweden,
mcnten zijn er van allerlei soort. Want tus- 1 oproep der lecnmg zal worden gehoor
schen de lippen van een matroos wordt een I geven, te rustiger als men aan het resul.
oude liaarkam en een blad closet-papier tot taat dev vaderlandsche leening denkt.
een bruikbare mondharmonica. I De jjinister van binancien, de heer Treut,
Tegenwoordig geeft men van tijd tot tijd I heeft tegen het verzoek des heeren Bos!/,
de bemanning gelegenheid om door de peris- I hv.ffp.nHe mededeelinceai der aemeentp.^
coop te zien. Vooral als men een schip ge-
troffen heeft. De commandant van een der
duikbooten had namelijk een matroos, die
naar de reserve overging, gevraagd of hij
nog iets wenschte op zijn laatste dagvaart.
De matroos had toen den wensch uitgespro-
ken voor hij het schip verliet eens een
enkele maal door de periscoop de opper-
ladder in de diepte, die electrisch verlicht
De lucht is door de olie zoo zwaar er<
dik, dat zij landrotten op de longen drukt\
ofschoon het luik open staat. Aan boord
Zij verlangen er naar, op den vqand te Spanje, Frankrijk, de Middellandsche Zee ademt men die in als zuivere ozon. Ook
mogen losgaan. - - ~~u
Bij Nieuwpoort worden slechts artillerie-
gevechten geleverd. Wei hebben de Duit-
schers tweemaal gepoogd tot een infanterie-
aanval over te gaan, om te trachten de
Belgische successen van vroegere dagen,
rond Nieuwpoort behaald, te niet te doen,
maar het krachtige Belgische artillerievuur
verhinderde elke poging, om tot dien aauval
over te gaan.
Zoodra de verschillende omstandigheden
en de Zwarte Zee.
Voor de textiel-industrie heeft het ont-
zettende hoeveelheden katoen, laken, zgde,
garens noodig. Voor de overige industrieen
is het ook afhankelijk van het buitenland
en geen der groote industrieen kan bestaan
zoo de overzeehandel, zoowel voor invoer
als voor uitvoer, wordt afgesneden.
In de ijzer- en staalindustrie werken
400,000 menschen, behalve de 700,000 mijn-
werkers, in de textiel-industrie 900,000
gunstig zijn, zullen de Belgen het offensief menscben, in de machinefabrieken minstens
heropenen. De Duitschers houden er ernstig
rekening mee, dat ze vroeg of laat van de
kust kunnen worden verdreven. Door den
inlichtingendienst is men hier op de hoogte
gekomen van eigenaardige manoeuvres, die
de Duitschers 1.1. Woensdag in West-Belgie
hebben gehouden. Een geheele leger-divisie
was in de nabijheid van Brugge geconcen
treerd en is met treinen 's avonds naar
Ostende gevoerd. De divisie beeft, aange
vuld met cavalerie en de gewone bp de
divisie behoorende batterijen, van Ostende
af een achterwaartsche manoeuvre gemaakt
en is teruggetrokken de^eoP°!d®' kanselier Von Caprivi in 1892 reeds heeft
voorzien, en verdedigd Hij zeide toen toch
ffIn een zeeoorlog is het te eer noodig
den handel van het vijandelijke land af te
snijden, naarmate dit land meer op dien
handel is aangewezen bet kan daarop zijn
aangewezen voor zijn eigen voeding of ook
met bet oog op grondstoffen, die het niet
missen kan om zijne industrie op dreef te
houden.
„Ik ben van meening dat het afsnijden
van den vijandelijken handel in den zee
kanalen, waarachter ze stand hield. Hier-
mede eindigden de manoeuvres
Het feit er van kan ik met voile zeker-
heid melden, daar het reeds van verschillende
zijden is ingekomen. Onze militaire over-
heid maakt er geen geheim van, omdat het
den moed onzer jongens nog levendiger doet
worden. Ze hopen dit spel der Duitschers
spoedig in werkelijkheid te mogen veranderen.
Qebrek wan rubber, benzine
en olie in Duitschland.
Uit Berlpn wordt aan de H. Crt. gemeld
Een maatregel, die doet zien welk gebrek
Duitschland aan de artikelen rubber, benzine
en olie krijgt, is thans door den Bondsraad
afgekondigd. Het betreft het beperken van
bet verkeer met motor-voertuigen
De ,/Norddeutsche Allg. Zeitung" deelt
hieromtrent mede De noodzakelijkheid om
met de voorhanden zijnde voorraden rubber,
benzine en olie rond te komen, rechtvaar
digt de maatregelen om het gebruik van
deze ruwe stoffen, welke voor onze industrie
van zoo groot gewicht zijn, te ontberen en
deze stoflen te onttrekken aan het gebruik
ten dienste van luxe en gemakkelpkheid.
Door deze nieuwe verordeniug wordt het
verkeer van motor-voertuigen op openbare
straten en pleinen van af den 15en Maart
van een hernieuwde vergunning afhankelijk
gesteld. Deze vergunniDg mag gegeven
worden als voor het verkeer van het voer-
tuig openbare behoefte bestaat. Het verkeer
met motor-omnibussen en taxis zal op be'
perkte wijze worden voortgezet. Zoodoende
hoopt men met de aanwezige voorraden
rubber, benzine en olie rond te komen.
De algemeene toestand.
De nieuwe maatregelen, die Frankrijk en
En gel and willen toepassen in antwoord op
de "Duitsche blokkade-afkondiging van 4
Februari, zijn Maandag bekend gemaakt.
De minister Asquith die in het Lagerhuis
de handelwijze van Duitschland een schen-
ding noemde van alle tot dusver erkende
Internationale verplichtingen en overeen-
komsten, verklaarde dat de geallieerden thans
als alle^splcten gesloten zijn, doet hier ach-
ter in de machinekamer een groep haar
dienst met inspanning van alte zenuwen,
omdat de mannen weten, dat slaperigheid
of een misgreep dertig menschen het leven
kail kosten. Voortdurend door hen aange-
stooten slaapt in de hangmatten een gclijk
aantal matrozen, die zicli niet laten storen
door liet geraas van de machines. Iedere
ploeg werkt vier uur. De ruimte is onge-
veer drie meter tang en is zoo smal, dat een
man van middelmatige lengte met beide han-
den de zijwanden raakt, als hij zijn armen
slechts half uitstrekt. Een net van gelei-
dingsdraden, een warwinkel van hefboo-
men, handvatten eii inslrumcnten draagt het
holle dekblad van de grijze sigaar.
De kapilein onderzoekt alles en wringt
zich door het gat in den voorwand van de
commandanlsplaats. Daar doet onder de
vaart de leidende ingenieur een veelzijdigen
dienst. Met weinig personeel moet hij bui-
tengewoon ingewikkelde machines bedienen
en vaak herstellingen doen, waarvan het be
staan van schip en bemanning afhangen.
In den toren laat nu de kapitein weer zijn
onderzoekende vingers over alle hefboomen-
en handvatten gaan. Het op en neer gaan
van de periscoop wordt beproefd. Door het
torenluik, waarvan het deksel bij het dui-
ken het laatst gesloten wordt, komt de ka
pitein op de kleine brug, een driehoek. die
onderweg hem, den waclithebbenden offi-
cier en den man aan het roer plaats biedt.
Twee nachten lang kan de bemanning nog
langer dan gewoonlijk slapen. Dan wordt
de kapitein-luitenant bij den flotillechef ont-
boden en krijgt hij bevel den volgenden]
morgen uit te loopen.
Den volgenden morgen 0111 7 ure komt hij
aan boord. Zijn stem roept dertig man bij-
oorlog een onontbeerlijk middel blijven zal, eeil zijn oppasser geeft hem jas en brock
evenveel, en ook in de andere industrien,
zoodat volgens een telling van 1895 onge-
veer 8 millioen menscheq in de industrie
werkzaam zijn, van wie vrou wen en jongens
op een vierde gerekend worden.
Deze alien worden werkloos, wanneer
de grondstofien ontbreken, die zij moeten
bewerken. Handel en scheepvaart staan
stil. De eeonomische crisis, waaronder
Duitschland zal lijden, zal veel erger zijn
dan eenige andere.
Maar dit is niets anders dan de Rijks-
een ultima ratio, omdat er niets anders
overschiet.
ffWie den oorlog voert, wil het oorlogs-
doel bereikenwanneer hij energiek is, be'
reikt hij dat door de aanwending van alle
middelen en daartoe behoort in den zee
oorlog het afsnijden van den vijandelijken
handel. Van dat middel kan niemand af-
stand doen
z/Ik kan daarin volstrekt niet een bar-
baarschheid zien, die afwijkt van de manie-
ren waarop de oorlog te land wordt ge
voerd
Wat geeft het daarbij vergelekeD of in
het Westen de strijd, gevoerd om een hon-
derd meter gebied, aan den Yser of in
Champagne, ten voordeele uitviel van de
eene of van de andere partij Niet te land
wordt de strijd uitgevochten maar ter zee,
of liever nog, door de pogingen der geal
lieerden om Duitschland economisch uit te
putten
In het Oosten is het retour-offensief van
Rusland krachtig genoeg gebleken, om de
Duitschers, die Prasnysz reeds hadden in-
genomen, uit die plaats te verjagen en
naar de grens terug te drijven. Een Dins-
dagmorgen ontvangen Russisch bericht over
de gevechten benoorden den Weichseldoen
zien, dat de met aanzienlijke krachten in-
van zwart leer met wol gevoerd. Kort daar-
na worden de touwen los gegooid. De ma
trozen verdwijnen onder dek. Ook de drie
mannen op de brug gaan voor een poosje
in den toren, die nu bespoeld wordt door
het water van de buitenhaven. Dc kapitein
laat zijn eend voor de laatste maal als proof
duiken. Hij voelt, dat hij haar volkomen in
zijn macht heeft, en klimt dan weer op de
brug.
De zeegang neemt toe. Stampend gaat de
U 47 het vuurschip voorbij. Nu wordt het
oppasscn voor de officieren. Al duurt de
tocht ook twee of drie dagen, zonder van
kleeren te verwisselen en zonder slaap moe
ten zij op hun post blijven en zich des-
noods aan de brug laten vastbinden als de
zee onstuimig wordt. Voor den comman
dant bestaat er geen af tossing. Hun eten
krijgen zij op de brug. Over flauwe soep
hebben zij zich zelden te beklagen, omdat
de Noordzee met het hartige schuim van
haar golven er in spat.
De commandant tracht juist zijn bord
recht te houden, als de man van de wacht
bakboord vooruit een rookwolk rapporteert.
Het bord vliegt uit de hand. Een bevel
van den kapitein en de signaalklokken gaan
binnen in het schip, waar dc manschappen
in liaastige beweging komen. Het werk van
de handen daar beneden laat klokkend bet
zeewater in de ballast-tanks stroomen. Suet
gaan de drie mannen op de brug in den
toren, die in het water wegzinkt en slechts
gezette offensieve beweging der Duitschers de periscoop steekt boven de golven uit.
is tegengehouden, en dat in het gebied Door de periscoop zoekt de kapitein den
westelijk van de Merael en de Bobr nog horizont af, die nu nauwer dan te voren on
steeds hevig wordt gevochten, zonder dat zijn scheepje ligt. Hij moet het schip af
echter de beslissing nog is gevallen. wachten, want men mag zicli niet verra_
1 it j j i I (ion De vreenKlelinfj kan een viianclelijK ot
Maar reeds nu kan gemeld worden, dat een'neutraal schip zjjn en in beide gevallen
besloten maatrecrelen te nemen, om te voor- I de Duitschers 11,000 gevangenen en een misschien draadlo0s mededeeling doen van
komen dat benoodigdbeden van welken aard Urootea oorlogsyoorraad in handen der zijn ontmoeting met een Duitsdmn ^dmk
val bekend werd, nam nienig kapitein zich
dit ter harte, zoodat de matrozen nu niet
meer steeds blind onder water blijven.
Een stad wan zwaar gewonden.
Uit Trier wordt, d.d. 21 dezer, aan „De
Tijd" gemeld:
De stemming in Trier is en blijft vol som-
berheid, wijl altijd nog de massa-aanvoer
van gewond soldaten aanhoudt, die, van uit
Frankrijk, in groote "Lazaretzuge", die voor-
treffelijk zijn ingericht, hier in de eerste
grensstad arriveeren. In bet stationsgebouw
is provisorisch, een lial gebouwd, waar de
ongelukkigen geliolpen worden, losgeraakte
verbanden worden bersteld en verdere mc-
discbe maatregelen worden getroffen, waar-
na het in auto's naar de hospitalen gaat,
waar de venninkte soldaten worden onder-
gebracht. O, die voortdurende gewonden-
transporten brengen zulk een sombere stem
ming in de stad en maken de inwoners zoo
droevig
Trier is de stad der zwaar-gewonden, of
schoon men in de straten niet veel soldaten
ontmoet met de hand in een doek gewik-
keld of het hoofd met een verband omwon-
I den, ofsclioon men zeer weinigen ziet, die
op een stok voorwaarts schrijden, zooals
men dat dagelijks, b. v. in Keulen, bemerkt,
de bevolking der stad weet het, dat in de
groote hospitalen en in de openbare gebou-
wen, waar lioog van den toren de Roode
Kruis-vaan wappert, ontzeltend veel gele-
den wordt; 0111 te weenen als men zulk een
hospitaal biunentreedt en daar de mensche-
lijke ellende aanschouwt, die dc verderfe-
lijke granaten aan het jonge, krachtige
menschelijk lichaam hebben veroorzaakt.
Ook de zeer ernstige tyfus-lijders, die in
yde loopgraven in Frankrijk zick worden,
de loopgraven in Frankrijk ziek worden,
zijn hier in aparte inrichtingen onderge-
bracht. In geen stad in Duitschland is zoo
voortreffelijk voor medisch personeel ge-
zorgd als bier; medici van zeer groolen
naam, professoren uit alle lioeken van bet
rijk, beijveren zicli bun wetenschap aan te
wenden, om de vaak afzicbtelijke wonden
der soldaten te genezen.
En dan, de vele militaire begrafenissen
in Trier! Men heeft buiten de stad een
speciaal soldalen-kerkhof ingericht, waar de
aan hun wonden gestorven soldaten faegra-
ven worden. Tot hicrtoe stierven er reeds
velen. 's Middags trekt uit de stad gere-
geld veel volk naar buiten om voor de rust
der lielden, die voor de eer van het vader-
land vielen, te bidden.
In Trier vloeit de somberheid van de hui-
dige stemming der bevolking niet voort uit
overweging als zou men beangst zijn voor
een inval der Franschen, doch wordt alleen
veroorzaakt door de tastbare bewijzen der
oorlogsellende, die zich hier zoo vaak voor
de vele zwaar-gewonden-transpor ten aan
eenieder openbaart.
Een olifant in het Duitsche
leger.
Een kommandant in het westelijk leger
van de Duitschers heeft van Karl Ilagen-
beck, uit Stallingen, bij Hamburg, een groo
len Indischen werk-olifant, voor den duur
van den veldtoclit ter leen gekregen, die ge-
bruikt wordt om groote lasten voort te du-
wen en te trekken en in de bossclien te
helpen bij het ontwortelen en wegrijden
van het voor gebruik bestemd bout. Zoo
is thans een van de grootste inboorlingen
van de Engelsche kolonien in Duitschen
dienst getreden en beeft bij een eervolle
plaats gevonden als „veldgrijze zegt de
„Taglichc Rundschau".
ook Duitschland zullen bereiken of uit dit
land zullen worden uitgevoerd.
,/Alle schepen, die vermoed worden
vgeladen te zpn met goederen, waarvan
,/aangenomen kan worden dat zjj voor den
,/vijand bestemd zijn of diens eigendom of
»uit zijn land afkomstig zijn, zullen worden
aangehouden en er is geen eeonomische
tfpressie, waartoe de geallieerden zich niet
„bevoegd achten over te gaan.
Wanneer de neutralen ongerief door
•/onze maatregelen zullen ondervinden, zegt
z/Asquith, hetreuren wij dit; zij dienen
echter te bedenken dat wij die phase van
//den oorlog niet hebben ingeleid."
Dit nu juist is de questie schrijft het
Alg. Hbl. Wanneer Engeland zich, zooals
het in het begin van den oorlog ver
klaarde te zullen doen, gehouden had aan
de bepalingen der Declaratie van Londen,
dan zon de geheele zaak waarscbijnlijk
anders geloopen zijn. De eene afwijking
van een eenmaal vastgestelden regei sleept
noodzakelijkerwijs de andere na zich.
De eenzijdige veranderingen in de De
claratie van Londen aangebracht door de
Engelsche //Orders in Council" hebben de
Duitsche maatregelen ten gevolge gehad
deze leiden nu weer tot Eogelsche tegen-
maatregelen en zoo gaat het voort, in infi
nitum, waarbij steeds de eene partij de an
dere de schuld geeft voor hetgeen gebeuren
gaat.
De lijdende partij zijn de neutralen, die
daar tusschen zitten, en die steeds meer hun
rechten benadeeld zien. De sluiting van
de vrije zee. de steeds krasaer wordende
bepalingen omtrent contrabande, de aau-
houding van neutrale schepen en het toe-
nemende gevaar van in den grond te worden
ge boord, worden nu gevolgd door de mede
deeling dat schepen, die verondt rsteld
worden goederen te bevatten, bestemd voor,
Russen moesten laten.
In het centrum, in den boog door den
Weichsel in Polpn gevormd, is niets bij-
zonders voorgevallen.
Berichten uit Petersburg over den toestand
in de Boekowina melden, dat de positie van
de Russische legermacht onveranderd is;
de terugtocht over de Proeth, die thans
een natuurlijke barriere vormt tusschen de
beide partijen, was noodzakelijk, van het
oogenblik dat de Russen in gevaar kwamen
van de troepenmacht aan den anderen oever
te worden afgesneden, en door eeu sterkeren
vijand te worden aangevallen.
In de Russische berichten wordt nog
gezegd, dat de ontruiming van de Boeko
wina, met het oog op het weinig belang-
rijke van dit gedeelte van het oorlogstooneel,
weinig te beteekenen heeft.
En het communique besluit met de
woorden
z/Dit is te meer het geval, da^r operaties
tegen Zevenburgen in den tegenwoordigen
stand van den strjjd niet doelmatig worden
geacht".
In een duikboot.
In de Duitsche pers geeft Otto von
Gottberg, volgens de „N. R. Crt.", een schil-
dering van het uitvaren van een duikboot.
Dc U 47 gereed maken voor de langst
mogelijke vaart! Zoo luidt het bevel, dat
de kapitein van de duikboot ontvangt, als
hij 's morgens om 7 uur op de werf komt.
Van de oude korvet, die de bemanning der
duikbooten na hun vermoeiende tochten tot
een aangename kazerne dient, ziet de kapi
tein-luitenant zijn manschappen aankomen.
De troep houdt stil op het steenen hoofd,
waaraan het slanke grijze vaartuig met het
zware nummer 47 gemeerd ligt. Uit de boot
komen er nog mannen bij.
Eindelijk dus! zoo begint de kapitein.
Over dertig gezichten gaat een glimlach. De
boot had tot nu toe slechts proeftochten ge-
boot. Dan zouden alle vijandelijke schepen
uit den weg gaan. Onder het wachten opent
de kapitein het stalen luik van een toren-
venster. Als een lichte sinaragd glinsterthet
dikke glas. Groenig blauw dringt er licht in
den toren, zooals men in menige druipsteen-
grot ziet. Door het venster ziet hij een
Gods-aquarium. Ronde kwallen, plat als een
bord, anders als een vingerhoed gebogen
slepen Iange draden op en neer. V isschen
klein en groot, slank en plomp, glijden voor
bij, schieten in een vlugge wending ver-
schrikt terzijde of staren dom en brutaal
met open verbaasden bek uit groote oogen
in het venster van het langzaam en zonder
schommelen varende scheepje.
Het schip, rapporteert de man op de
wacht, is een Hollander. De kapitein kijkt
door de periscoop. Een draadloos loestel
heeft de vreemdeling niet en hij is op weg
naar het vasteland. De U 1/ kan dus weei
voor den dag komen. Boven water is door
treffende mededeelingen der gemeente-vooi
scliotten geen bezwaar.
Het ontwerp wordt zonder hoofdelijli
stemming aangenomen, evenals dat tot an
vulling van hetlndische regeeringsreglema
en van de Indische Comptabiliteitswet.
De neutrale Scheepvaart
De Fransche legatie te's Gravenhagedee!
het volgende mede
De regeeringen van Frankrijk en vi;
Groot-Brittannie, hebben Maandag aan J
regeeringen der onzgdige landen, de vol
gende verklaring doen toekomen.
V erklaring.
Duitschland heeft verklaard, dat het Ka
naal, de Noord- en Westkusten van Frankrjjl
evenals de wateren, welke de BritscheEilat.
den omgeven, oorlogsgebied zijn en 1;
heeft ambtelijk bekend gemaakt, datjJ!
vijandelijke schepen welke in die
werden ontmoet, vernield zouden wor-
en dat de onzijdige schepen er gevaa
zouden kunnen loopen, dit beteekent
werkelijkheid een pretentie om op het eer
gezicht, zonder te letten op de veiligk
der bemanningen en der passagiers,
koopvaardijschip, onder welke vlag®
te torpedeeren. Daar de Duitsche c
raliteit niet bij machte is, om eenig it
in deze wateren aan de oppervlakti
handhaven, kan deze aanval slechts i
onderzeesche middelen worden uitgem
Het volkenrecht en de gebruikers
natien zijn ten aanzien van de aanii
tegen den handel gericht, steeds vai
onderstelling uitgegaan, dat het de es
plicht is van deDgeen, die bezit neemti
een koopvaardij vaartuig, het voor een pr.
gerecht te brengen, voor t welk de a
beoordeeld kan worden, de regelmatigk
van de in bezitneming kan worden 01
wogen en de onzijdigen hunne lali
kunnen terugkrijgen. Een prijsgeK
schip tot zinken brengen is, op zicW
een betwistbare daad, tot welke men sled
toevlucht kan nemen in buitengewonen
standigheden en nadat maatregelet'j.
genomen om de veiligheid van de gtafe
bemanning van de passagiers (indie;
passagiers aan boord zijn) te verzeker.
De verantwoordelijkheid voor het mai
van onderscheid tusschen de onzijdige
de vijandelijke schepen, evenals tussd
de onzijdige en de vijandige lading, r.
buiten kijf op het schip, dat tot den aat;
overgaat en welke plicht het is, zoowel:
aard en karakter van het schip en vai
lading na te gaan, als om de scheepij
pieren in veiligheid te brengen, alvffi
het tot zinken te brengen, of zelfs 1
prijs te maken. En weer is de beoefei
der menschelijkheid, bestaande in het it
zekeren der veiligheid van de bemanE
der koopvaardijschepen, onzijdige, dan
vijandelijke, voor elken oorlogvoerenku
verplichting. Op dezen grondslag heb:
alle vroegere beraadslagingen over het ret.
dat ten doel had, den zeeoorlog te rep
menteeren, berust. Een Duitsche one
zeeboot is dan ook niet in staat, een eat
dier verplichtingen na te komen Zij oeft
geen enkele plaatselijke macht uit in
wateren, waarin zij optreedtzij bre
hare prijsgemaakte schepen niet onder:
ressort van een prijzenhofzij heeftjt
prijs-bemarsning aan boord, welke zijs
boord van het prijsgemaakte schip kani
overgaan zij gebruikt geen enkel afdoi
middel om onderscheid te maken tussd
een onzijdig en een vijandelijk schip:
neemt de bemanning en de passagiers'
het schip, dat zij tot zinken brengt, t
aan boord, ten einde hunne veiligheid
verzekeren.
Deze oorlogsmethodes vallen dus ge!
buiten alle internationale documenten, wt
de krijgsverrichtingen tegen den handel
oorlogstijd reglementeeren. De Duits
verklaring stelt voor de gereglemente
prijsmaking de blindelingsche vernielinp
de plaats. Duitschland neemt die metk
tegenover de vreedzame kooplieden er
non-combattante bemanningen aan, met
doel te beletten, dat koopwaren van 1"
TWEEDE KAMER.
Vergadering van 2 Maart.
Aan de orde is het wetsontwerp tot het
aangaan eener geldleening ten name en ten
last® van Nedcrlandsch-Indie.
De heer Van Deventer betuigt, volgens het
verslag van de „H. Crt. zijn ingenomen-
heid met liet wetsontwerp en wenscht den aard (daaronder begrepen de yoorraaent
Minister er mede geluk, dat liij het heeft de voeding van de burgerlijke bevolfc
kunnen tot stand brengen. [miners het gaat in de Britsche eilandenenin Noord-Fran's
liier om een zeer belangrijk ding: de vesti-
ging van een zelfstandig krediet voor Indie,
De heer Bos huldigt den Minister ook,
wenscht een wekelijkscli overzicht der voor-
schotten, uit dc Nederlandsche Staatslee-
ning aan de gemeenten vers trekt en bepleit
de bevoegdheid tot zelfstandige,. leeningen
voor de Indisehe bedrijven.
De heer De Meesler bepleit directe leenin
gen door de Indische regeering zelf, zonder
tusschenpersonen.
De heer Fock dringt aan op een zoo spoe
dig mogelijke lierziening der .Burgerlijke
Wetboeken. opdat ten name van minderjari-
grooter. Het „„4erd»ike„ vertra.gt de v«rt eleven.,ijn ingeno.
menheid met het ontwerp en vraagt, of de
Minister zcker weet, dat de leening tegen
een bepaalden koers zal slagen.
De Minister van Kolonien, de heer Pleyte,
verdedigt zich tegen hot verwijt van late in-
en verbruikt electrische kracht. Deze dient
echter vooral voor den strijd. Daarom zijn
onze duikbooten er zoo zuinig mogelijk mee.
De bemanning lijdt kou om de electrische
kachels niet te gebruiken. De ledematen zijn
stijf en de tanden klapperen, maar het ka-
cheltje mag geen electriciteit gebruiken.
Twee en een halven dag en twee nachten
duurt de vaart. Een drijvende mijn wordt
ontdekt en ter wille van de vreedzame
scheepvaart met een machincgeweer onschu-
delijk gemaakt. Dan wordt het weer avond.
De commandant is vermoeid. De ballast-
tanks worden gevuld en het schip legt zich
in een zandige wieg, om uit te slapen. Ook
de manschappen hebben het noodig na den
harden dienst, ofschoon er de hand aan ge
houden wordt, dat de helft, die vrij van
wacht is, zich in de kooi le slapen legt.
Een slapend mensch gebruikt minder zuur-
stof dan als hij wakker is. De behoefte aan
afleiding doet echter ook zijn rechten gel-
den. De gramofoon knarst, misschien maakt
zelfs het orkesl aan boord muziek. Instru-
inkomen of uitgaan. Zijn tegenstai!
worden dus gedwongen tot vergelfc
maatregelen hun toevlucht te nemen.
het doel wederkeerig te beletten dat&
waren van elken aard in DuitscbW
komen of uitgaan. Intusschen zaM eJ
maatregelen door de regeeringen tan ft®
rjjk en Engeland uitgevoerd worden w®
gevaar, noch voor het leven der onzjo1?'
en der combattanten, en in strikte on
eenstemming met de beginselen tan
schelijkheid.
Dientengevolge beschouwen de 1
van Frankrjjk en de regeering van I
zich als vrij, om de schepen, iuhouW
koopwaren, welke verondersteld w®
bestemd te zpn voor, in eigendom toe
behooren aan of afkomstig te zijn van
vijand, aan te houden en naar hare MW
op te brengen. Deze schepen en
dig was, moesten opgelost, terwijl de oor- worden, tenware zq om ander
logstoestand de voorbereiding vertraagde. aan eene veroordeelmg mocnten dio
Op dit oogenblik bestaat geen zekerheid, ye behandeling der schepen met laOT
dat de leening dadelijk zal worden voltee- welke voor dit tijdstip zee mochten W
kend. Het is 't streven. den uitgiftekoers ekozen zai geen wijziging ondergaan.
hoogerTrcnte1^d°an 5 Jet. verdient gecm aan-
beveling, want ze zou ook bindend voor De Hooge^Raad heett het cas
volgende leeningen zijn.
Spreker vindt voor deelneming van min-
derjarigen geen Burgerlijk Wcthock-wijzi-
ging noodig.
Deze leening zal slagen, omdat zij moet
slagen. In 1913 hebben de Indische onder-
nemingen 150 millioen gewonnen. Daarom
mag men geru.st verwachten, dat aan den
van den officier van justitie te
tegen het ontslag van rechtsvervolgifg
de beide beklaagden in zake de beken
verbrandingskwestie verworpen. fQ
instantie is nu beslist, dat de 11
zich formeel niet tegen lij!
verzet.
n t 1 1 ll 1 J ..11a m A M A*1
I l ltivt it liiuai uvui \io iivi ijoooi' viv i f
is