BINNEN LAND. 1 •- er van "roote bezwaren meebrengt, berichtte I in eigendom behoorendfi aan, of afkomstig de firma den fabrikant, deze de levering kon uitstellen tot na den vrede. Eenige dagen later volgde de mededeeling, dat de Dnitsche regeering den uitvoer van de machine had toegestaan. Een Duitsche achter- waartsche manoeuvre. De Belgische oorlogscorrespondent van ,/de Tijd" meldtMet de aankomst van te zjjn van den vjjand, zullen worden aangehouden en naar de haven der gealli- eerden overgebracht. Welke resultaten dat zal hebben voor den handel, den aanvoer van levensmiddelen en andere benoodigdbeden voor de neutralen, zullen wij moeten afwachten. Steeds meer neemt dus de strijd een economisch karakter aan, en de pogingen om Duitschland door een strjjd tegen zijn daan en was .op de werf nog eens voor de vuurproef nagczien. De uren voor het ver- trek zijn kostbaar. Men moet zooveel voor- raad irdaden voor machines en menschen als het schip bergen kan. De commandant gaat met zijn beide officieren aan boord. Een matroos geeft hun een pak werk. waar- mee men in een duikboot altijd rondloopt, omdat men na iedere aanraking van de van olie druipende wanden, deuren en trappen, de vingers moet afdroogen. De deuren zijn nauwe, ronde gaten. Door een gat op het acliterschip klimt de de noodige versterkiagen aan het Yserfront, Industrie en handel tot overgave te nood- waaronder een groot deel van de lichting zakeD) WOrden krachtiger, Duitschland toch van '14, zijn de moed en het vertrouwen beeft VOor zijn ijzer- en staalindustrie jaar- der Belgische soldaten nog meer gestegen. 12 millioen ton erts noodig uit Zweden, mcnten zijn er van allerlei soort. Want tus- 1 oproep der lecnmg zal worden gehoor schen de lippen van een matroos wordt een I geven, te rustiger als men aan het resul. oude liaarkam en een blad closet-papier tot taat dev vaderlandsche leening denkt. een bruikbare mondharmonica. I De jjinister van binancien, de heer Treut, Tegenwoordig geeft men van tijd tot tijd I heeft tegen het verzoek des heeren Bos!/, de bemanning gelegenheid om door de peris- I hv.ffp.nHe mededeelinceai der aemeentp.^ coop te zien. Vooral als men een schip ge- troffen heeft. De commandant van een der duikbooten had namelijk een matroos, die naar de reserve overging, gevraagd of hij nog iets wenschte op zijn laatste dagvaart. De matroos had toen den wensch uitgespro- ken voor hij het schip verliet eens een enkele maal door de periscoop de opper- ladder in de diepte, die electrisch verlicht De lucht is door de olie zoo zwaar er< dik, dat zij landrotten op de longen drukt\ ofschoon het luik open staat. Aan boord Zij verlangen er naar, op den vqand te Spanje, Frankrijk, de Middellandsche Zee ademt men die in als zuivere ozon. Ook mogen losgaan. - - ~~u Bij Nieuwpoort worden slechts artillerie- gevechten geleverd. Wei hebben de Duit- schers tweemaal gepoogd tot een infanterie- aanval over te gaan, om te trachten de Belgische successen van vroegere dagen, rond Nieuwpoort behaald, te niet te doen, maar het krachtige Belgische artillerievuur verhinderde elke poging, om tot dien aauval over te gaan. Zoodra de verschillende omstandigheden en de Zwarte Zee. Voor de textiel-industrie heeft het ont- zettende hoeveelheden katoen, laken, zgde, garens noodig. Voor de overige industrieen is het ook afhankelijk van het buitenland en geen der groote industrieen kan bestaan zoo de overzeehandel, zoowel voor invoer als voor uitvoer, wordt afgesneden. In de ijzer- en staalindustrie werken 400,000 menschen, behalve de 700,000 mijn- werkers, in de textiel-industrie 900,000 gunstig zijn, zullen de Belgen het offensief menscben, in de machinefabrieken minstens heropenen. De Duitschers houden er ernstig rekening mee, dat ze vroeg of laat van de kust kunnen worden verdreven. Door den inlichtingendienst is men hier op de hoogte gekomen van eigenaardige manoeuvres, die de Duitschers 1.1. Woensdag in West-Belgie hebben gehouden. Een geheele leger-divisie was in de nabijheid van Brugge geconcen treerd en is met treinen 's avonds naar Ostende gevoerd. De divisie beeft, aange vuld met cavalerie en de gewone bp de divisie behoorende batterijen, van Ostende af een achterwaartsche manoeuvre gemaakt en is teruggetrokken de^eoP°!d®' kanselier Von Caprivi in 1892 reeds heeft voorzien, en verdedigd Hij zeide toen toch ffIn een zeeoorlog is het te eer noodig den handel van het vijandelijke land af te snijden, naarmate dit land meer op dien handel is aangewezen bet kan daarop zijn aangewezen voor zijn eigen voeding of ook met bet oog op grondstoffen, die het niet missen kan om zijne industrie op dreef te houden. „Ik ben van meening dat het afsnijden van den vijandelijken handel in den zee kanalen, waarachter ze stand hield. Hier- mede eindigden de manoeuvres Het feit er van kan ik met voile zeker- heid melden, daar het reeds van verschillende zijden is ingekomen. Onze militaire over- heid maakt er geen geheim van, omdat het den moed onzer jongens nog levendiger doet worden. Ze hopen dit spel der Duitschers spoedig in werkelijkheid te mogen veranderen. Qebrek wan rubber, benzine en olie in Duitschland. Uit Berlpn wordt aan de H. Crt. gemeld Een maatregel, die doet zien welk gebrek Duitschland aan de artikelen rubber, benzine en olie krijgt, is thans door den Bondsraad afgekondigd. Het betreft het beperken van bet verkeer met motor-voertuigen De ,/Norddeutsche Allg. Zeitung" deelt hieromtrent mede De noodzakelijkheid om met de voorhanden zijnde voorraden rubber, benzine en olie rond te komen, rechtvaar digt de maatregelen om het gebruik van deze ruwe stoffen, welke voor onze industrie van zoo groot gewicht zijn, te ontberen en deze stoflen te onttrekken aan het gebruik ten dienste van luxe en gemakkelpkheid. Door deze nieuwe verordeniug wordt het verkeer van motor-voertuigen op openbare straten en pleinen van af den 15en Maart van een hernieuwde vergunning afhankelijk gesteld. Deze vergunniDg mag gegeven worden als voor het verkeer van het voer- tuig openbare behoefte bestaat. Het verkeer met motor-omnibussen en taxis zal op be' perkte wijze worden voortgezet. Zoodoende hoopt men met de aanwezige voorraden rubber, benzine en olie rond te komen. De algemeene toestand. De nieuwe maatregelen, die Frankrijk en En gel and willen toepassen in antwoord op de "Duitsche blokkade-afkondiging van 4 Februari, zijn Maandag bekend gemaakt. De minister Asquith die in het Lagerhuis de handelwijze van Duitschland een schen- ding noemde van alle tot dusver erkende Internationale verplichtingen en overeen- komsten, verklaarde dat de geallieerden thans als alle^splcten gesloten zijn, doet hier ach- ter in de machinekamer een groep haar dienst met inspanning van alte zenuwen, omdat de mannen weten, dat slaperigheid of een misgreep dertig menschen het leven kail kosten. Voortdurend door hen aange- stooten slaapt in de hangmatten een gclijk aantal matrozen, die zicli niet laten storen door liet geraas van de machines. Iedere ploeg werkt vier uur. De ruimte is onge- veer drie meter tang en is zoo smal, dat een man van middelmatige lengte met beide han- den de zijwanden raakt, als hij zijn armen slechts half uitstrekt. Een net van gelei- dingsdraden, een warwinkel van hefboo- men, handvatten eii inslrumcnten draagt het holle dekblad van de grijze sigaar. De kapilein onderzoekt alles en wringt zich door het gat in den voorwand van de commandanlsplaats. Daar doet onder de vaart de leidende ingenieur een veelzijdigen dienst. Met weinig personeel moet hij bui- tengewoon ingewikkelde machines bedienen en vaak herstellingen doen, waarvan het be staan van schip en bemanning afhangen. In den toren laat nu de kapitein weer zijn onderzoekende vingers over alle hefboomen- en handvatten gaan. Het op en neer gaan van de periscoop wordt beproefd. Door het torenluik, waarvan het deksel bij het dui- ken het laatst gesloten wordt, komt de ka pitein op de kleine brug, een driehoek. die onderweg hem, den waclithebbenden offi- cier en den man aan het roer plaats biedt. Twee nachten lang kan de bemanning nog langer dan gewoonlijk slapen. Dan wordt de kapitein-luitenant bij den flotillechef ont- boden en krijgt hij bevel den volgenden] morgen uit te loopen. Den volgenden morgen 0111 7 ure komt hij aan boord. Zijn stem roept dertig man bij- oorlog een onontbeerlijk middel blijven zal, eeil zijn oppasser geeft hem jas en brock evenveel, en ook in de andere industrien, zoodat volgens een telling van 1895 onge- veer 8 millioen menscheq in de industrie werkzaam zijn, van wie vrou wen en jongens op een vierde gerekend worden. Deze alien worden werkloos, wanneer de grondstofien ontbreken, die zij moeten bewerken. Handel en scheepvaart staan stil. De eeonomische crisis, waaronder Duitschland zal lijden, zal veel erger zijn dan eenige andere. Maar dit is niets anders dan de Rijks- een ultima ratio, omdat er niets anders overschiet. ffWie den oorlog voert, wil het oorlogs- doel bereikenwanneer hij energiek is, be' reikt hij dat door de aanwending van alle middelen en daartoe behoort in den zee oorlog het afsnijden van den vijandelijken handel. Van dat middel kan niemand af- stand doen z/Ik kan daarin volstrekt niet een bar- baarschheid zien, die afwijkt van de manie- ren waarop de oorlog te land wordt ge voerd Wat geeft het daarbij vergelekeD of in het Westen de strijd, gevoerd om een hon- derd meter gebied, aan den Yser of in Champagne, ten voordeele uitviel van de eene of van de andere partij Niet te land wordt de strijd uitgevochten maar ter zee, of liever nog, door de pogingen der geal lieerden om Duitschland economisch uit te putten In het Oosten is het retour-offensief van Rusland krachtig genoeg gebleken, om de Duitschers, die Prasnysz reeds hadden in- genomen, uit die plaats te verjagen en naar de grens terug te drijven. Een Dins- dagmorgen ontvangen Russisch bericht over de gevechten benoorden den Weichseldoen zien, dat de met aanzienlijke krachten in- van zwart leer met wol gevoerd. Kort daar- na worden de touwen los gegooid. De ma trozen verdwijnen onder dek. Ook de drie mannen op de brug gaan voor een poosje in den toren, die nu bespoeld wordt door het water van de buitenhaven. Dc kapitein laat zijn eend voor de laatste maal als proof duiken. Hij voelt, dat hij haar volkomen in zijn macht heeft, en klimt dan weer op de brug. De zeegang neemt toe. Stampend gaat de U 47 het vuurschip voorbij. Nu wordt het oppasscn voor de officieren. Al duurt de tocht ook twee of drie dagen, zonder van kleeren te verwisselen en zonder slaap moe ten zij op hun post blijven en zich des- noods aan de brug laten vastbinden als de zee onstuimig wordt. Voor den comman dant bestaat er geen af tossing. Hun eten krijgen zij op de brug. Over flauwe soep hebben zij zich zelden te beklagen, omdat de Noordzee met het hartige schuim van haar golven er in spat. De commandant tracht juist zijn bord recht te houden, als de man van de wacht bakboord vooruit een rookwolk rapporteert. Het bord vliegt uit de hand. Een bevel van den kapitein en de signaalklokken gaan binnen in het schip, waar dc manschappen in liaastige beweging komen. Het werk van de handen daar beneden laat klokkend bet zeewater in de ballast-tanks stroomen. Suet gaan de drie mannen op de brug in den toren, die in het water wegzinkt en slechts gezette offensieve beweging der Duitschers de periscoop steekt boven de golven uit. is tegengehouden, en dat in het gebied Door de periscoop zoekt de kapitein den westelijk van de Merael en de Bobr nog horizont af, die nu nauwer dan te voren on steeds hevig wordt gevochten, zonder dat zijn scheepje ligt. Hij moet het schip af echter de beslissing nog is gevallen. wachten, want men mag zicli niet verra_ 1 it j j i I (ion De vreenKlelinfj kan een viianclelijK ot Maar reeds nu kan gemeld worden, dat een'neutraal schip zjjn en in beide gevallen besloten maatrecrelen te nemen, om te voor- I de Duitschers 11,000 gevangenen en een misschien draadlo0s mededeeling doen van komen dat benoodigdbeden van welken aard Urootea oorlogsyoorraad in handen der zijn ontmoeting met een Duitsdmn ^dmk val bekend werd, nam nienig kapitein zich dit ter harte, zoodat de matrozen nu niet meer steeds blind onder water blijven. Een stad wan zwaar gewonden. Uit Trier wordt, d.d. 21 dezer, aan „De Tijd" gemeld: De stemming in Trier is en blijft vol som- berheid, wijl altijd nog de massa-aanvoer van gewond soldaten aanhoudt, die, van uit Frankrijk, in groote "Lazaretzuge", die voor- treffelijk zijn ingericht, hier in de eerste grensstad arriveeren. In bet stationsgebouw is provisorisch, een lial gebouwd, waar de ongelukkigen geliolpen worden, losgeraakte verbanden worden bersteld en verdere mc- discbe maatregelen worden getroffen, waar- na het in auto's naar de hospitalen gaat, waar de venninkte soldaten worden onder- gebracht. O, die voortdurende gewonden- transporten brengen zulk een sombere stem ming in de stad en maken de inwoners zoo droevig Trier is de stad der zwaar-gewonden, of schoon men in de straten niet veel soldaten ontmoet met de hand in een doek gewik- keld of het hoofd met een verband omwon- I den, ofsclioon men zeer weinigen ziet, die op een stok voorwaarts schrijden, zooals men dat dagelijks, b. v. in Keulen, bemerkt, de bevolking der stad weet het, dat in de groote hospitalen en in de openbare gebou- wen, waar lioog van den toren de Roode Kruis-vaan wappert, ontzeltend veel gele- den wordt; 0111 te weenen als men zulk een hospitaal biunentreedt en daar de mensche- lijke ellende aanschouwt, die dc verderfe- lijke granaten aan het jonge, krachtige menschelijk lichaam hebben veroorzaakt. Ook de zeer ernstige tyfus-lijders, die in yde loopgraven in Frankrijk zick worden, de loopgraven in Frankrijk ziek worden, zijn hier in aparte inrichtingen onderge- bracht. In geen stad in Duitschland is zoo voortreffelijk voor medisch personeel ge- zorgd als bier; medici van zeer groolen naam, professoren uit alle lioeken van bet rijk, beijveren zicli bun wetenschap aan te wenden, om de vaak afzicbtelijke wonden der soldaten te genezen. En dan, de vele militaire begrafenissen in Trier! Men heeft buiten de stad een speciaal soldalen-kerkhof ingericht, waar de aan hun wonden gestorven soldaten faegra- ven worden. Tot hicrtoe stierven er reeds velen. 's Middags trekt uit de stad gere- geld veel volk naar buiten om voor de rust der lielden, die voor de eer van het vader- land vielen, te bidden. In Trier vloeit de somberheid van de hui- dige stemming der bevolking niet voort uit overweging als zou men beangst zijn voor een inval der Franschen, doch wordt alleen veroorzaakt door de tastbare bewijzen der oorlogsellende, die zich hier zoo vaak voor de vele zwaar-gewonden-transpor ten aan eenieder openbaart. Een olifant in het Duitsche leger. Een kommandant in het westelijk leger van de Duitschers heeft van Karl Ilagen- beck, uit Stallingen, bij Hamburg, een groo len Indischen werk-olifant, voor den duur van den veldtoclit ter leen gekregen, die ge- bruikt wordt om groote lasten voort te du- wen en te trekken en in de bossclien te helpen bij het ontwortelen en wegrijden van het voor gebruik bestemd bout. Zoo is thans een van de grootste inboorlingen van de Engelsche kolonien in Duitschen dienst getreden en beeft bij een eervolle plaats gevonden als „veldgrijze zegt de „Taglichc Rundschau". ook Duitschland zullen bereiken of uit dit land zullen worden uitgevoerd. ,/Alle schepen, die vermoed worden vgeladen te zpn met goederen, waarvan ,/aangenomen kan worden dat zjj voor den ,/vijand bestemd zijn of diens eigendom of »uit zijn land afkomstig zijn, zullen worden aangehouden en er is geen eeonomische tfpressie, waartoe de geallieerden zich niet „bevoegd achten over te gaan. Wanneer de neutralen ongerief door •/onze maatregelen zullen ondervinden, zegt z/Asquith, hetreuren wij dit; zij dienen echter te bedenken dat wij die phase van //den oorlog niet hebben ingeleid." Dit nu juist is de questie schrijft het Alg. Hbl. Wanneer Engeland zich, zooals het in het begin van den oorlog ver klaarde te zullen doen, gehouden had aan de bepalingen der Declaratie van Londen, dan zon de geheele zaak waarscbijnlijk anders geloopen zijn. De eene afwijking van een eenmaal vastgestelden regei sleept noodzakelijkerwijs de andere na zich. De eenzijdige veranderingen in de De claratie van Londen aangebracht door de Engelsche //Orders in Council" hebben de Duitsche maatregelen ten gevolge gehad deze leiden nu weer tot Eogelsche tegen- maatregelen en zoo gaat het voort, in infi nitum, waarbij steeds de eene partij de an dere de schuld geeft voor hetgeen gebeuren gaat. De lijdende partij zijn de neutralen, die daar tusschen zitten, en die steeds meer hun rechten benadeeld zien. De sluiting van de vrije zee. de steeds krasaer wordende bepalingen omtrent contrabande, de aau- houding van neutrale schepen en het toe- nemende gevaar van in den grond te worden ge boord, worden nu gevolgd door de mede deeling dat schepen, die verondt rsteld worden goederen te bevatten, bestemd voor, Russen moesten laten. In het centrum, in den boog door den Weichsel in Polpn gevormd, is niets bij- zonders voorgevallen. Berichten uit Petersburg over den toestand in de Boekowina melden, dat de positie van de Russische legermacht onveranderd is; de terugtocht over de Proeth, die thans een natuurlijke barriere vormt tusschen de beide partijen, was noodzakelijk, van het oogenblik dat de Russen in gevaar kwamen van de troepenmacht aan den anderen oever te worden afgesneden, en door eeu sterkeren vijand te worden aangevallen. In de Russische berichten wordt nog gezegd, dat de ontruiming van de Boeko wina, met het oog op het weinig belang- rijke van dit gedeelte van het oorlogstooneel, weinig te beteekenen heeft. En het communique besluit met de woorden z/Dit is te meer het geval, da^r operaties tegen Zevenburgen in den tegenwoordigen stand van den strjjd niet doelmatig worden geacht". In een duikboot. In de Duitsche pers geeft Otto von Gottberg, volgens de „N. R. Crt.", een schil- dering van het uitvaren van een duikboot. Dc U 47 gereed maken voor de langst mogelijke vaart! Zoo luidt het bevel, dat de kapitein van de duikboot ontvangt, als hij 's morgens om 7 uur op de werf komt. Van de oude korvet, die de bemanning der duikbooten na hun vermoeiende tochten tot een aangename kazerne dient, ziet de kapi tein-luitenant zijn manschappen aankomen. De troep houdt stil op het steenen hoofd, waaraan het slanke grijze vaartuig met het zware nummer 47 gemeerd ligt. Uit de boot komen er nog mannen bij. Eindelijk dus! zoo begint de kapitein. Over dertig gezichten gaat een glimlach. De boot had tot nu toe slechts proeftochten ge- boot. Dan zouden alle vijandelijke schepen uit den weg gaan. Onder het wachten opent de kapitein het stalen luik van een toren- venster. Als een lichte sinaragd glinsterthet dikke glas. Groenig blauw dringt er licht in den toren, zooals men in menige druipsteen- grot ziet. Door het venster ziet hij een Gods-aquarium. Ronde kwallen, plat als een bord, anders als een vingerhoed gebogen slepen Iange draden op en neer. V isschen klein en groot, slank en plomp, glijden voor bij, schieten in een vlugge wending ver- schrikt terzijde of staren dom en brutaal met open verbaasden bek uit groote oogen in het venster van het langzaam en zonder schommelen varende scheepje. Het schip, rapporteert de man op de wacht, is een Hollander. De kapitein kijkt door de periscoop. Een draadloos loestel heeft de vreemdeling niet en hij is op weg naar het vasteland. De U 1/ kan dus weei voor den dag komen. Boven water is door treffende mededeelingen der gemeente-vooi scliotten geen bezwaar. Het ontwerp wordt zonder hoofdelijli stemming aangenomen, evenals dat tot an vulling van hetlndische regeeringsreglema en van de Indische Comptabiliteitswet. De neutrale Scheepvaart De Fransche legatie te's Gravenhagedee! het volgende mede De regeeringen van Frankrijk en vi; Groot-Brittannie, hebben Maandag aan J regeeringen der onzgdige landen, de vol gende verklaring doen toekomen. V erklaring. Duitschland heeft verklaard, dat het Ka naal, de Noord- en Westkusten van Frankrjjl evenals de wateren, welke de BritscheEilat. den omgeven, oorlogsgebied zijn en 1; heeft ambtelijk bekend gemaakt, datjJ! vijandelijke schepen welke in die werden ontmoet, vernield zouden wor- en dat de onzijdige schepen er gevaa zouden kunnen loopen, dit beteekent werkelijkheid een pretentie om op het eer gezicht, zonder te letten op de veiligk der bemanningen en der passagiers, koopvaardijschip, onder welke vlag® te torpedeeren. Daar de Duitsche c raliteit niet bij machte is, om eenig it in deze wateren aan de oppervlakti handhaven, kan deze aanval slechts i onderzeesche middelen worden uitgem Het volkenrecht en de gebruikers natien zijn ten aanzien van de aanii tegen den handel gericht, steeds vai onderstelling uitgegaan, dat het de es plicht is van deDgeen, die bezit neemti een koopvaardij vaartuig, het voor een pr. gerecht te brengen, voor t welk de a beoordeeld kan worden, de regelmatigk van de in bezitneming kan worden 01 wogen en de onzijdigen hunne lali kunnen terugkrijgen. Een prijsgeK schip tot zinken brengen is, op zicW een betwistbare daad, tot welke men sled toevlucht kan nemen in buitengewonen standigheden en nadat maatregelet'j. genomen om de veiligheid van de gtafe bemanning van de passagiers (indie; passagiers aan boord zijn) te verzeker. De verantwoordelijkheid voor het mai van onderscheid tusschen de onzijdige de vijandelijke schepen, evenals tussd de onzijdige en de vijandige lading, r. buiten kijf op het schip, dat tot den aat; overgaat en welke plicht het is, zoowel: aard en karakter van het schip en vai lading na te gaan, als om de scheepij pieren in veiligheid te brengen, alvffi het tot zinken te brengen, of zelfs 1 prijs te maken. En weer is de beoefei der menschelijkheid, bestaande in het it zekeren der veiligheid van de bemanE der koopvaardijschepen, onzijdige, dan vijandelijke, voor elken oorlogvoerenku verplichting. Op dezen grondslag heb: alle vroegere beraadslagingen over het ret. dat ten doel had, den zeeoorlog te rep menteeren, berust. Een Duitsche one zeeboot is dan ook niet in staat, een eat dier verplichtingen na te komen Zij oeft geen enkele plaatselijke macht uit in wateren, waarin zij optreedtzij bre hare prijsgemaakte schepen niet onder: ressort van een prijzenhofzij heeftjt prijs-bemarsning aan boord, welke zijs boord van het prijsgemaakte schip kani overgaan zij gebruikt geen enkel afdoi middel om onderscheid te maken tussd een onzijdig en een vijandelijk schip: neemt de bemanning en de passagiers' het schip, dat zij tot zinken brengt, t aan boord, ten einde hunne veiligheid verzekeren. Deze oorlogsmethodes vallen dus ge! buiten alle internationale documenten, wt de krijgsverrichtingen tegen den handel oorlogstijd reglementeeren. De Duits verklaring stelt voor de gereglemente prijsmaking de blindelingsche vernielinp de plaats. Duitschland neemt die metk tegenover de vreedzame kooplieden er non-combattante bemanningen aan, met doel te beletten, dat koopwaren van 1" TWEEDE KAMER. Vergadering van 2 Maart. Aan de orde is het wetsontwerp tot het aangaan eener geldleening ten name en ten last® van Nedcrlandsch-Indie. De heer Van Deventer betuigt, volgens het verslag van de „H. Crt. zijn ingenomen- heid met liet wetsontwerp en wenscht den aard (daaronder begrepen de yoorraaent Minister er mede geluk, dat liij het heeft de voeding van de burgerlijke bevolfc kunnen tot stand brengen. [miners het gaat in de Britsche eilandenenin Noord-Fran's liier om een zeer belangrijk ding: de vesti- ging van een zelfstandig krediet voor Indie, De heer Bos huldigt den Minister ook, wenscht een wekelijkscli overzicht der voor- schotten, uit dc Nederlandsche Staatslee- ning aan de gemeenten vers trekt en bepleit de bevoegdheid tot zelfstandige,. leeningen voor de Indisehe bedrijven. De heer De Meesler bepleit directe leenin gen door de Indische regeering zelf, zonder tusschenpersonen. De heer Fock dringt aan op een zoo spoe dig mogelijke lierziening der .Burgerlijke Wetboeken. opdat ten name van minderjari- grooter. Het „„4erd»ike„ vertra.gt de v«rt eleven.,ijn ingeno. menheid met het ontwerp en vraagt, of de Minister zcker weet, dat de leening tegen een bepaalden koers zal slagen. De Minister van Kolonien, de heer Pleyte, verdedigt zich tegen hot verwijt van late in- en verbruikt electrische kracht. Deze dient echter vooral voor den strijd. Daarom zijn onze duikbooten er zoo zuinig mogelijk mee. De bemanning lijdt kou om de electrische kachels niet te gebruiken. De ledematen zijn stijf en de tanden klapperen, maar het ka- cheltje mag geen electriciteit gebruiken. Twee en een halven dag en twee nachten duurt de vaart. Een drijvende mijn wordt ontdekt en ter wille van de vreedzame scheepvaart met een machincgeweer onschu- delijk gemaakt. Dan wordt het weer avond. De commandant is vermoeid. De ballast- tanks worden gevuld en het schip legt zich in een zandige wieg, om uit te slapen. Ook de manschappen hebben het noodig na den harden dienst, ofschoon er de hand aan ge houden wordt, dat de helft, die vrij van wacht is, zich in de kooi le slapen legt. Een slapend mensch gebruikt minder zuur- stof dan als hij wakker is. De behoefte aan afleiding doet echter ook zijn rechten gel- den. De gramofoon knarst, misschien maakt zelfs het orkesl aan boord muziek. Instru- inkomen of uitgaan. Zijn tegenstai! worden dus gedwongen tot vergelfc maatregelen hun toevlucht te nemen. het doel wederkeerig te beletten dat& waren van elken aard in DuitscbW komen of uitgaan. Intusschen zaM eJ maatregelen door de regeeringen tan ft® rjjk en Engeland uitgevoerd worden w® gevaar, noch voor het leven der onzjo1?' en der combattanten, en in strikte on eenstemming met de beginselen tan schelijkheid. Dientengevolge beschouwen de 1 van Frankrjjk en de regeering van I zich als vrij, om de schepen, iuhouW koopwaren, welke verondersteld w® bestemd te zpn voor, in eigendom toe behooren aan of afkomstig te zijn van vijand, aan te houden en naar hare MW op te brengen. Deze schepen en dig was, moesten opgelost, terwijl de oor- worden, tenware zq om ander logstoestand de voorbereiding vertraagde. aan eene veroordeelmg mocnten dio Op dit oogenblik bestaat geen zekerheid, ye behandeling der schepen met laOT dat de leening dadelijk zal worden voltee- welke voor dit tijdstip zee mochten W kend. Het is 't streven. den uitgiftekoers ekozen zai geen wijziging ondergaan. hoogerTrcnte1^d°an 5 Jet. verdient gecm aan- beveling, want ze zou ook bindend voor De Hooge^Raad heett het cas volgende leeningen zijn. Spreker vindt voor deelneming van min- derjarigen geen Burgerlijk Wcthock-wijzi- ging noodig. Deze leening zal slagen, omdat zij moet slagen. In 1913 hebben de Indische onder- nemingen 150 millioen gewonnen. Daarom mag men geru.st verwachten, dat aan den van den officier van justitie te tegen het ontslag van rechtsvervolgifg de beide beklaagden in zake de beken verbrandingskwestie verworpen. fQ instantie is nu beslist, dat de 11 zich formeel niet tegen lij! verzet. n t 1 1 ll 1 J ..11a m A M A*1 I l ltivt it liiuai uvui \io iivi ijoooi' viv i f is

Krantenbank Zeeland

Ter Neuzensche Courant / Neuzensche Courant / (Algemeen) nieuws en advertentieblad voor Zeeuwsch-Vlaanderen | 1915 | | pagina 2